Kauppalehti povaa:Asuntojen pakkomyynnit alkavat talvella.

15+34

92

2139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syy ja

      sen seuraus.... Valitettavasti noinkin saattaa joillekin käydä.

    • tuulen huuhtoma P

      Inflaatio kuittaa velat jne...

      • 15+34

        Kannattaa opetella hieman edes talousasioita ennen kuin tuommosia päästää suustaan.


      • mantra 24
        15+34 kirjoitti:

        Kannattaa opetella hieman edes talousasioita ennen kuin tuommosia päästää suustaan.

        Tuon mantran olen oppinut tältä palstalta. Etkö ole seurannut tätä palstaa sen verran, että tietäisit, että velka on aina kuin olisi omaa rahaa korkeakorkoisella tuottotilillä? Kuulemma on tyhmä, jos ei ole ottanut lainaa. Inflaatio ja asunnon arvonnousu on kuulemma niin hurjaa, että jokainen asuntovelkainen saa maksettua asuntonsa niillä, ja jää vielä käyttörahaakin...
        Seuraa palstaa ja OPI!


      • omakas
        mantra 24 kirjoitti:

        Tuon mantran olen oppinut tältä palstalta. Etkö ole seurannut tätä palstaa sen verran, että tietäisit, että velka on aina kuin olisi omaa rahaa korkeakorkoisella tuottotilillä? Kuulemma on tyhmä, jos ei ole ottanut lainaa. Inflaatio ja asunnon arvonnousu on kuulemma niin hurjaa, että jokainen asuntovelkainen saa maksettua asuntonsa niillä, ja jää vielä käyttörahaakin...
        Seuraa palstaa ja OPI!

        Näinhän se on itselleni toiminut. Pelkkä arvonnousu on ollut n.50% alkuperäisestä lainasummasta. Päälle vuokratuotot. Vaikka vuokratuotto onkin stadissa pientä, niin nyt noin 0,35% kokonaiskoron sekin ylittää moninverroin.

        Tuottoprosenttien kannalta ongelma onkin liiallinen hinnannousu, joka vie velkavivulta voiman. Hyvä, että viimeinen vuosi onkin ollut rauhallisempaa arvonnousua.

        No, Pauna on yli 15 vuotta hokenut samaa. Saahan nähdä joko ensi vuonna osuu oikeaan? Olisihan se jo aika. Se pitäisi jokaisen sijoittajan tietää, että varmaa vuodesta toiseen jatkuvaa arvonnousua ei saa mistään. Todennäköisyyksillä tässä pelataan ja toistaiseksi hiton hyvällä menestyksellä. Oman pääoman tuottoprosentit koko muuliuralta kymmeniä prosentteja per vuosi.


      • aazzxxxcccqqwwww
        omakas kirjoitti:

        Näinhän se on itselleni toiminut. Pelkkä arvonnousu on ollut n.50% alkuperäisestä lainasummasta. Päälle vuokratuotot. Vaikka vuokratuotto onkin stadissa pientä, niin nyt noin 0,35% kokonaiskoron sekin ylittää moninverroin.

        Tuottoprosenttien kannalta ongelma onkin liiallinen hinnannousu, joka vie velkavivulta voiman. Hyvä, että viimeinen vuosi onkin ollut rauhallisempaa arvonnousua.

        No, Pauna on yli 15 vuotta hokenut samaa. Saahan nähdä joko ensi vuonna osuu oikeaan? Olisihan se jo aika. Se pitäisi jokaisen sijoittajan tietää, että varmaa vuodesta toiseen jatkuvaa arvonnousua ei saa mistään. Todennäköisyyksillä tässä pelataan ja toistaiseksi hiton hyvällä menestyksellä. Oman pääoman tuottoprosentit koko muuliuralta kymmeniä prosentteja per vuosi.

        Pauna paasaa propakantaa Hypon puolesta. Hypollahan on näitä käänteisiä asuntolainoja joita vanhoille ihmisille asuntoja vastaan myöntävät. Se on selvä että nämä haluaisvat saada mahdollisimman pienillä asuntoa vastaan myönnetyillä lainoilla nämä asunnot ja nimenomaan hyvillä sijaintipaikoilla olevat asunnot haltuunsa.


    • porvarihallitus

      Epäselväksi jää, keitä nämä "asiantuntijat" ovat, Suomi24 keskustelupalstan nimimerkkejäkö?

      Talouden laskusuhdannetta on kestänyt vuodesta 2008 alkaen, eikä markkinoilla ole näkynyt piikkejä pakkomyynneistä. Miksi siis näkyisi nytkään?

      Ongelmana tuossa mielipiteessä on, että mielipiteen esittäjä ei ota vastuuta sanomisistaan esimerkiksi arvioimalla määrää pakkohuutokauppojen lisääntymisestä. Lisäksi pitäisi kysyä, kuka hyötyy pakkohuutokaupoista? Ei pankit, eivätkä omistajat. Miksi siis lisääntyisi, ainakaan niillä jotka osaa hoitaa raha-asiansa.

      Ei kannata uskoa jokaista uutista, muutenhan tämäkin uutinen olisi pitänyt paikkaansa:

      http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-elama/2009/04/20/asuntojen-hinnat-putoavat-kymmenen-prosenttia/200910009/139

      Vaan kuinka kävikään?

      • pakkopaita

        Viidessä vuodessa lähes tuplaantuneet. 2009 keskimäärin yksi pakkomyynti per arkipäivä. 2013 kaksi pakkomyyntiä per arkipäivä. Nyt alkaa monella vasta irtisanomispaketti loppua ja seuraavat 500 päivää liiton rahoilla. Sen jälkeen vasta kelan rahoille. Jos ei siihen mennessä ole saanut uutta työtä, voi olla rahat tiukassa, ellei osaa sopeuttaa talouttaan.


        www.taloussanomat.fi/asuminen/2014/02/19/yha-useampi-koti-paatyy-pakkomyyntiin/20142471/310


    • inflaatio

      Onhan ne pudonneet 20% aika suurella osin vuodesta 2008,palkat kun ei ole noussut vastaavasti niin hinnat on laskenut.

      Nyt ne uumoilee mediassa 15%-20% laskua 2015 vuodelle.

      • Voi voi, tuo mielipiteesi on vastoin Tilastokeskuksen tietoja. Kun jo pitkän ajan tiedot ovat noin pielessä, tuskin tulevaisuudenkaan ennustaminen yhtään sen paremmin onnistuu (mediassa vai sinun mielestäsi? laita linkki).

        Pääkaupunkiseudulla vanhojen kerrostalojen arvot olivat reaalisestikin 9,2 prosenttia korkeammalla syyskuun 2014 lopussa kuin syyskuun lopussa 2008.

        Muualla Suomessa asuntojen reaalihinnat olivat koko tänä aikana laskeneet 1,6 prosenttia.

        Reaalihinnat ovat eri asia kuin nimellishinnat. Nimellishinnat ovat nousseet myös muualla Suomessa.

        http://www.findikaattori.fi/fi/table/92


      • tuhnujen mutua
        pundit kirjoitti:

        Voi voi, tuo mielipiteesi on vastoin Tilastokeskuksen tietoja. Kun jo pitkän ajan tiedot ovat noin pielessä, tuskin tulevaisuudenkaan ennustaminen yhtään sen paremmin onnistuu (mediassa vai sinun mielestäsi? laita linkki).

        Pääkaupunkiseudulla vanhojen kerrostalojen arvot olivat reaalisestikin 9,2 prosenttia korkeammalla syyskuun 2014 lopussa kuin syyskuun lopussa 2008.

        Muualla Suomessa asuntojen reaalihinnat olivat koko tänä aikana laskeneet 1,6 prosenttia.

        Reaalihinnat ovat eri asia kuin nimellishinnat. Nimellishinnat ovat nousseet myös muualla Suomessa.

        http://www.findikaattori.fi/fi/table/92

        Tuskin tulee tuo mnimimerkki inflaatio enää minkään linkin kanssa laittamaan "jauhoja suuhun" :D


    • tämä oli nähtävissä

      Kättä ylös kenelle tuo v.i.e.l.ä.k.i.n tuli yllätyksenä. Palstan todelliset asiantuntijat osasivat kertoa pakkomyyntien väistämättömästä alkamisesta jo lähes vuosi sitten, vaikka ikuisen nousun messiaiden vastustus ja kiukuttelu onkin ollut suorastaan kosketavaa.

      Tilanteen paranemiselle ei ole mitään edellytyksiä ainakaan muutamana seraavana vuonna, vaan se vain huononee edelleenkin. Pelimerkkinsä kannattaa asetella sen mukaan.

      • Älä jaksa jauhaa soopaa. Päivänselvää on, että työttömyyden lisääntyessä tulee muutama asunto enemmän pakkomyyntiin. Pääsekö tuollaisella väitteellä asiantuntijaksi - TÄLLÄ PALSTALLA. Huh huh... anna mun kaikki kestää..

        Aivan yhtä suurta asiantuntijuutta olisi sanoa, että työttömäksi jäädessä on pakko vähentää kulutusta. Kyllä tällä vähintään ministerin paikka pitäisi aueta - eikö?

        Hypoteekkiyhdistyksen Paunakin sanoo, että asuntoja voi tulla enemmän pakkomyyntiin. Asuntoja on aina mennyt pakkomyyntiin ja nyt niitä menee muutama enemmän. Voi kauheaa...

        Asuntolainavelallisista järjestämättömiä lainoja oli 0,64 prosenttia kesällä 2014. Vuonna 2013 järjestämättömiä lainoja oli 0,59 prosenttia. Jos kasvukerroin pysyy yhtä suurena, järjestämättömiä lainoja olisi ensi vuonna 0,71 prosentilla talouksista eli tällainen tapaus löytyisi yksi jokaisesta sadan ja neljänkymmenen talouden porukasta.

        Laskutaito ja asioiden oikeaan suhteeseen laittaminen auttaa paljon.


      • tämä oli nähtävissä
        pundit kirjoitti:

        Älä jaksa jauhaa soopaa. Päivänselvää on, että työttömyyden lisääntyessä tulee muutama asunto enemmän pakkomyyntiin. Pääsekö tuollaisella väitteellä asiantuntijaksi - TÄLLÄ PALSTALLA. Huh huh... anna mun kaikki kestää..

        Aivan yhtä suurta asiantuntijuutta olisi sanoa, että työttömäksi jäädessä on pakko vähentää kulutusta. Kyllä tällä vähintään ministerin paikka pitäisi aueta - eikö?

        Hypoteekkiyhdistyksen Paunakin sanoo, että asuntoja voi tulla enemmän pakkomyyntiin. Asuntoja on aina mennyt pakkomyyntiin ja nyt niitä menee muutama enemmän. Voi kauheaa...

        Asuntolainavelallisista järjestämättömiä lainoja oli 0,64 prosenttia kesällä 2014. Vuonna 2013 järjestämättömiä lainoja oli 0,59 prosenttia. Jos kasvukerroin pysyy yhtä suurena, järjestämättömiä lainoja olisi ensi vuonna 0,71 prosentilla talouksista eli tällainen tapaus löytyisi yksi jokaisesta sadan ja neljänkymmenen talouden porukasta.

        Laskutaito ja asioiden oikeaan suhteeseen laittaminen auttaa paljon.

        No, sinun asiantuntemus on pelkkää vanhojen julkisten tilastotitetojen papukaijamaista toistamista ja postaamista. Mikä arvo niillä on tulevaisuutta katsottaessa tässä nykyisessä tilanteessa? Oletko pystynyt todistamaan ja ennustamaan jonkun asuntomarkkinoilla tapahtuneen asian etukäteen niillä? Miksi hinnat laskevat ja kauppa on jäässä, vaikka olet esittänyt vanhoja tilastoja joiden mukaan mielestäsi noustaan?

        Hermostuneituusesi vähän väliä, kertoo kuinka pahasti oma lemäsi on tässä ojassa, jotta voisit objektiivisesti käsitellä tai myöntää nykyistä taloustilannetta, sekä sitä mihin se on johtanut ja tulee meidät vielä johtamaan. En juurikaan anna arvoa tuolle pikkunäppärälle vanhojen tilastojen kikkailulle mitä harrastelet, mutta toki silti enemmän kuin muutamien kohtalotovereidesi jo mielenhäiriöiseltä vaikuttavalle huutelulle. Piste.


      • tämä oli nähtävissä kirjoitti:

        No, sinun asiantuntemus on pelkkää vanhojen julkisten tilastotitetojen papukaijamaista toistamista ja postaamista. Mikä arvo niillä on tulevaisuutta katsottaessa tässä nykyisessä tilanteessa? Oletko pystynyt todistamaan ja ennustamaan jonkun asuntomarkkinoilla tapahtuneen asian etukäteen niillä? Miksi hinnat laskevat ja kauppa on jäässä, vaikka olet esittänyt vanhoja tilastoja joiden mukaan mielestäsi noustaan?

        Hermostuneituusesi vähän väliä, kertoo kuinka pahasti oma lemäsi on tässä ojassa, jotta voisit objektiivisesti käsitellä tai myöntää nykyistä taloustilannetta, sekä sitä mihin se on johtanut ja tulee meidät vielä johtamaan. En juurikaan anna arvoa tuolle pikkunäppärälle vanhojen tilastojen kikkailulle mitä harrastelet, mutta toki silti enemmän kuin muutamien kohtalotovereidesi jo mielenhäiriöiseltä vaikuttavalle huutelulle. Piste.

        Pidätkö asiantuntijana henkilöä joka sanoo, että sinulla on palkanmaksupäivänä enemmän rahaa tilillä kuin ennen sitä?

        Jos työllisyysaste ja talous heikkenevät on selvää, että se heikentää asuntojen kysyntää. No siinä se oli. Kylläpä oli mahtavan asiantunteva lausunto - eikös vaan. Ihan samaa luokkaa kuin ensimmäinenkin lause.

        Ehkä sinä olet hermostunut. Minä en. Minun mielestäni on säälittävää että jotkut pitävät asiantuntijoina henkilöitä, jotka latelevat itsestään selvyyksiä. Monesti latelu on suora postaus ilman ensimmäistäkään omaa ajattelun tynkää niin kuin tässäkin alkukirjoituksessa.

        Alustuskirjoituksessakin viitataan artikkeliin, jossa sanotaan, että pakkomyynnit voivat lisääntyä. Minä suhteutin vastauksesseeni lukumäärät.

        Oletko nimimerkki "whoknowsho" alter ego? Viimeinen kappale muistutti aika paljon ao. henkilön jo kirjoittamaa.

        Tilastotiedoilla olen osoittanut tänne kirjoittavien ja sinun asiantuntijoiksi nimittämien henkilöiden tahallisesti tai tiedostomattomasti kirjoittavan valheita mm. tapahtuneista asuntojen hinnanlaskuprosenteista.


      • tämä oli nähtävissä
        pundit kirjoitti:

        Pidätkö asiantuntijana henkilöä joka sanoo, että sinulla on palkanmaksupäivänä enemmän rahaa tilillä kuin ennen sitä?

        Jos työllisyysaste ja talous heikkenevät on selvää, että se heikentää asuntojen kysyntää. No siinä se oli. Kylläpä oli mahtavan asiantunteva lausunto - eikös vaan. Ihan samaa luokkaa kuin ensimmäinenkin lause.

        Ehkä sinä olet hermostunut. Minä en. Minun mielestäni on säälittävää että jotkut pitävät asiantuntijoina henkilöitä, jotka latelevat itsestään selvyyksiä. Monesti latelu on suora postaus ilman ensimmäistäkään omaa ajattelun tynkää niin kuin tässäkin alkukirjoituksessa.

        Alustuskirjoituksessakin viitataan artikkeliin, jossa sanotaan, että pakkomyynnit voivat lisääntyä. Minä suhteutin vastauksesseeni lukumäärät.

        Oletko nimimerkki "whoknowsho" alter ego? Viimeinen kappale muistutti aika paljon ao. henkilön jo kirjoittamaa.

        Tilastotiedoilla olen osoittanut tänne kirjoittavien ja sinun asiantuntijoiksi nimittämien henkilöiden tahallisesti tai tiedostomattomasti kirjoittavan valheita mm. tapahtuneista asuntojen hinnanlaskuprosenteista.

        Eli et ole pystynyt enustamaan yhtään mitään lukuisilla pikkunäppärillä laskelmillasi. Pelkkää menneen, ja sieltäkin vain omaa agendaa tukevien lukujen kertausta.

        En ole whoknowsin alter ego, vaikka ajatukset markkinoista meillä ovatkin hyvin samansuuntaiset. Aika vainoharhaista muuten tuollainen tenttaaminen. Jos lähtisin samalle linjalle, niin kysyisin että kumpi nimimerkeistä pelleily seis vai porvarihallitus on sinun alter egosi, mutta en viitsi alentua tuolle tasolle. Eikä se itse asiassa edes kiinnosta minua eli EVVK. Sorry honey.


      • tämä oli nähtävissä kirjoitti:

        Eli et ole pystynyt enustamaan yhtään mitään lukuisilla pikkunäppärillä laskelmillasi. Pelkkää menneen, ja sieltäkin vain omaa agendaa tukevien lukujen kertausta.

        En ole whoknowsin alter ego, vaikka ajatukset markkinoista meillä ovatkin hyvin samansuuntaiset. Aika vainoharhaista muuten tuollainen tenttaaminen. Jos lähtisin samalle linjalle, niin kysyisin että kumpi nimimerkeistä pelleily seis vai porvarihallitus on sinun alter egosi, mutta en viitsi alentua tuolle tasolle. Eikä se itse asiassa edes kiinnosta minua eli EVVK. Sorry honey.

        Ei pidä paikkaansa, että olisin esittänyt vain omaa "agendaani" koskevat tilastotiedot. Minulla ei ole ensinnäkään agendaa, jollei sellaiseksi katsota sitä, että toivon jokaisen tekevän omalta osaltaan hyviä ratkaisuja.

        Minä en edes kopioi tilastoja sellaisenaan, vaan teen niistä päätelmiä ja havaintoja.

        Olen varmasti arvioinut vanhemmissa keskusteluketjuissa asuntojen hintakehityksen olevan tasainen tai hieman laskeva ainakin reaalisesti. Haja-asutusalueilla ja muuttotappiopaikkakunnilla on tätä huonompi kehitys. Minusta tilastot tukevat väitettäni. Romahduksesta ei voida puhua. Katso vaikka määritelmä Suomen kieliopista, mitä on romahdus.

        Sijoitusvaihtoehtona olen suosittanut dollarisijoituksia. Muitakin näkemyksiä olen kirjoittanut. Sinä taidatkin hakea vain omaa näkemystäsi vastaavia ennustuksia ja haluat sulkea silmäsi tätä näkemystä häiritsevältä taustamelulta.


      • ajoissa ostanut
        pundit kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että olisin esittänyt vain omaa "agendaani" koskevat tilastotiedot. Minulla ei ole ensinnäkään agendaa, jollei sellaiseksi katsota sitä, että toivon jokaisen tekevän omalta osaltaan hyviä ratkaisuja.

        Minä en edes kopioi tilastoja sellaisenaan, vaan teen niistä päätelmiä ja havaintoja.

        Olen varmasti arvioinut vanhemmissa keskusteluketjuissa asuntojen hintakehityksen olevan tasainen tai hieman laskeva ainakin reaalisesti. Haja-asutusalueilla ja muuttotappiopaikkakunnilla on tätä huonompi kehitys. Minusta tilastot tukevat väitettäni. Romahduksesta ei voida puhua. Katso vaikka määritelmä Suomen kieliopista, mitä on romahdus.

        Sijoitusvaihtoehtona olen suosittanut dollarisijoituksia. Muitakin näkemyksiä olen kirjoittanut. Sinä taidatkin hakea vain omaa näkemystäsi vastaavia ennustuksia ja haluat sulkea silmäsi tätä näkemystä häiritsevältä taustamelulta.

        Mielestäni hyvin suuri ongelma on se, että tässäkin tämä sinulle, pundit, vastaan rääkyvä hahmo puhuu TAAS romahduksen juuri alkaneen, eikä se vain näy vielä tilastoissa... Mikään ongelma taas sinulle eikä kenellekään muullekaan ole esittää faktoja siitä, että nämä samat väittämät ovat olleet vuosi toisensa perään vääriä.

        Ja taas tuo hahmo voi sanoa, että "et sinä tulevaisuutta voi menneistä tilastoista nähdä"... juu-u, ei voi ei, mutta nyt voidaan todistaa esimerkiksi 13 vuotta odottaneiden tehneen todella pahan virheen. Ja nämä samat ovat joka vuosi tuon ajan sanoneet, että "mitä menneet tilastot muka tulevasta todistavat?"

        Kaikki useiden eri nimimerkkien väitteet useita kymmeniä prosentteja jo laskeneista hinnoista voidaan kumota VÄLITTÖMÄSTI. Mutta taas tullaan siihen tilanteeseen, että romahdushan on vasta alkanut eikä siksi vielä näy tilastoissa.... huoh, täytyy joidenkin olla kovakalloisia.


      • Ekonoomi
        pundit kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa, että olisin esittänyt vain omaa "agendaani" koskevat tilastotiedot. Minulla ei ole ensinnäkään agendaa, jollei sellaiseksi katsota sitä, että toivon jokaisen tekevän omalta osaltaan hyviä ratkaisuja.

        Minä en edes kopioi tilastoja sellaisenaan, vaan teen niistä päätelmiä ja havaintoja.

        Olen varmasti arvioinut vanhemmissa keskusteluketjuissa asuntojen hintakehityksen olevan tasainen tai hieman laskeva ainakin reaalisesti. Haja-asutusalueilla ja muuttotappiopaikkakunnilla on tätä huonompi kehitys. Minusta tilastot tukevat väitettäni. Romahduksesta ei voida puhua. Katso vaikka määritelmä Suomen kieliopista, mitä on romahdus.

        Sijoitusvaihtoehtona olen suosittanut dollarisijoituksia. Muitakin näkemyksiä olen kirjoittanut. Sinä taidatkin hakea vain omaa näkemystäsi vastaavia ennustuksia ja haluat sulkea silmäsi tätä näkemystä häiritsevältä taustamelulta.

        Joo. Omaisuuden uusjako taas tulossa.

        Me rahamiehet saamme taas halpoja asuntoja. Panemme ne ensin muutamaksi vuodeksi vuokralle ja hintojen noustua myymme pois.

        Näin se meni 20 vuotta aikaisemmin.


      • Ekonomi
        Ekonoomi kirjoitti:

        Joo. Omaisuuden uusjako taas tulossa.

        Me rahamiehet saamme taas halpoja asuntoja. Panemme ne ensin muutamaksi vuodeksi vuokralle ja hintojen noustua myymme pois.

        Näin se meni 20 vuotta aikaisemmin.

        Ekonomi ostaa ilman neuvojakin, eikä myy.


    • the-hoff

      Ja mitä enemmän näitä tulee, niin sinne menee samalla muidenkin asuntojen hinnat. Kuka hullu enää maksaisi täyttä hintaa kun ulosmitattuja saa pikkurahalla? Tosin jos rahaa on, niin kannattaisi miettiä pakenemista Suomesta. ihan minne tahansa.

      • markkinatalous

        No näytäpä sellainen ulosmitattu pikkurahanasunto, joka on työmahdollisuuden päästä jonka voisi hankkia perheelleni? Jos kerran asia on näin, niin informaaitota tarjolle, kiitos!


      • whoknowswins
        markkinatalous kirjoitti:

        No näytäpä sellainen ulosmitattu pikkurahanasunto, joka on työmahdollisuuden päästä jonka voisi hankkia perheelleni? Jos kerran asia on näin, niin informaaitota tarjolle, kiitos!

        https://www.huutokaupat.com/fi/v/110499 Tuossa on hyvä esimerkki ja viisi tuntia huutoaikaa jäljellä. Savella? Toki, mutta Suomen kukoistuksen aikaan Harjavalta oli menestyvä teollisuuskeskittymä ja töitä oli. Samalla tavalla se koko Suomi sukeltaa, Stadia myöten.


      • whoknowswins

        Olet asioista perillä. Olen palstalla ihmetellyt juttuja Suomen "kasvukeskuksista". Tosiasiassa aivan koko Suomi on taantuvaa aluetta kaikilla talouden mittapuilla tarkasteltuna.
        Se, että jonnekin kasaantuu epätoivoisia ihmisiä, ei ole kasvun ja menestyksen merkki, vaan lähinnä slummiutumista. En minä ainakaan näe nousupaineita jossain Espoon Nöykkiön omakotialojen hinnoissa sen vuoksi että siihen lähelle Suvelaan muuttaa somali- tai kurdiperhe peiton alle ruokittavaksi.

        Kun asuntokantaa on eri syistä myynnissä enemmän kuin mitä niille on pyyntihinnoilla kysyntää, on raju hintojen korjausliike tosiasia. Pakkohuutokauppojen yleistyminen romahduttaa kaikkein tehokkaimmin hintoja, koska sille ei ole vaihtoehtoja enää olemassa. Siinä on me kuuluisat, kaikki ongelmat mukamas ratkaisevat lyhennysvapaatkin jo pidetty.


      • the-hoff
        markkinatalous kirjoitti:

        No näytäpä sellainen ulosmitattu pikkurahanasunto, joka on työmahdollisuuden päästä jonka voisi hankkia perheelleni? Jos kerran asia on näin, niin informaaitota tarjolle, kiitos!

        https://huutokaupat.com/fi/v/110157
        En tiedä mikä tai missä on työmahdollisuutesi pää mutta oletetaan että kyse on pääkaupunkiseudusta. Tossa olisi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/110493
        Vähän siistimpi ja kalliimpi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/114659
        Vaihtelun vuoksi aika hyväkuntoisen näköinen kämppä Lappeenrannasta. No, etkö sä nyt osaa näitä itekkin kattoa?

        Asuntokaupan tulevaisuus on täällä tässä markkinataloudessa.


      • porvarihallitus
        whoknowswins kirjoitti:

        https://www.huutokaupat.com/fi/v/110499 Tuossa on hyvä esimerkki ja viisi tuntia huutoaikaa jäljellä. Savella? Toki, mutta Suomen kukoistuksen aikaan Harjavalta oli menestyvä teollisuuskeskittymä ja töitä oli. Samalla tavalla se koko Suomi sukeltaa, Stadia myöten.

        No, mikä on Harjavallan asuntokanta? Montaako prosenttia tämä edustaa, jotta voidaan tehdä johtopäätöksiä?

        Suomi oli menestyvä maatalousyhteiskunta muinoin ja töitä oli. Pitäisikö siis Suomen palata maatalouteen kun kerran pärjättiin?


      • porvarihallitus
        the-hoff kirjoitti:

        https://huutokaupat.com/fi/v/110157
        En tiedä mikä tai missä on työmahdollisuutesi pää mutta oletetaan että kyse on pääkaupunkiseudusta. Tossa olisi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/110493
        Vähän siistimpi ja kalliimpi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/114659
        Vaihtelun vuoksi aika hyväkuntoisen näköinen kämppä Lappeenrannasta. No, etkö sä nyt osaa näitä itekkin kattoa?

        Asuntokaupan tulevaisuus on täällä tässä markkinataloudessa.

        Eli kaksi pakkohuutokauppaa Espoosta, riittää sinulle tekemään johtopäätöksiä asuntomarkkinoiden tilanteesta? Kysymyksessä on joidenkin henkilöiden yksittäinen ongelma, ja sinä yleistät siitä markkinatilanteen.

        Minusta tämä kertoo enemmän sinun päättelytaidoistasi kuin siitä, mikä on todellinen tilanne. Kauppahinnat ovat julkisia, joten pitäisikö katsoa tilastoa sieltä? No, ikävä kyllä voi olla että sieltä tulee käsitystesi vastaista dataa joten voi vähän pettyä =)

        Miten ihmeessä te päivänsäde-pessimistit olette noin helposti johdateltavissa?


      • the-hoff
        porvarihallitus kirjoitti:

        Eli kaksi pakkohuutokauppaa Espoosta, riittää sinulle tekemään johtopäätöksiä asuntomarkkinoiden tilanteesta? Kysymyksessä on joidenkin henkilöiden yksittäinen ongelma, ja sinä yleistät siitä markkinatilanteen.

        Minusta tämä kertoo enemmän sinun päättelytaidoistasi kuin siitä, mikä on todellinen tilanne. Kauppahinnat ovat julkisia, joten pitäisikö katsoa tilastoa sieltä? No, ikävä kyllä voi olla että sieltä tulee käsitystesi vastaista dataa joten voi vähän pettyä =)

        Miten ihmeessä te päivänsäde-pessimistit olette noin helposti johdateltavissa?

        Syksyllä ulosmitattuja kiinteistöjä oli tarjolla reilusti yli 150. Nyt 110 vuoden lopuksi. Odotellaan vuoden vaihteen yli ja sitten pitäisi räpsähtää päälle suuri pakkomyyntisuperhyperale. Näinhän tässä uutisessa luvataan. Mitä enemmän niitä tulee tarjolle, sen enemmän se vaikuttaa muidenkin asuntojen hintoihin. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

        Voithan tietysti ummistaa silmäsi asialta ja selitellä kuinka kaikilla rahaa riittää ja ei kenenkään ole pakko myydä. Nyt kaikki mars ostamaan suolaisella ylihinnalla tarjouskilpailun jälkeen Audilla ajelevalta pukumieheltä uusi kämppä. Mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 2006.

        Olisi tietysti kiva että minunkin kämppäni arvo nousisi mutta joku realismi tässä täytyy olla.


      • heh justiinsa :D
        porvarihallitus kirjoitti:

        No, mikä on Harjavallan asuntokanta? Montaako prosenttia tämä edustaa, jotta voidaan tehdä johtopäätöksiä?

        Suomi oli menestyvä maatalousyhteiskunta muinoin ja töitä oli. Pitäisikö siis Suomen palata maatalouteen kun kerran pärjättiin?

        Sieltä taas neropatti tuo oikein yhden esimerkiksi :D Ihan kuin näitä ei olisi ollut aina!!!

        Ja "muut asunnot sukeltaa perässä" :DDD

        Ai tuonko perusteella helsingissä ja espoossa rommaa heti 80% hinnoista pois?

        Voi ttu mä sanon näitä satuja ja tollojen uskomuksia.....


      • vähä kyl arveluttaa
        the-hoff kirjoitti:

        Syksyllä ulosmitattuja kiinteistöjä oli tarjolla reilusti yli 150. Nyt 110 vuoden lopuksi. Odotellaan vuoden vaihteen yli ja sitten pitäisi räpsähtää päälle suuri pakkomyyntisuperhyperale. Näinhän tässä uutisessa luvataan. Mitä enemmän niitä tulee tarjolle, sen enemmän se vaikuttaa muidenkin asuntojen hintoihin. Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa.

        Voithan tietysti ummistaa silmäsi asialta ja selitellä kuinka kaikilla rahaa riittää ja ei kenenkään ole pakko myydä. Nyt kaikki mars ostamaan suolaisella ylihinnalla tarjouskilpailun jälkeen Audilla ajelevalta pukumieheltä uusi kämppä. Mikään ei ole muuttunut sitten vuoden 2006.

        Olisi tietysti kiva että minunkin kämppäni arvo nousisi mutta joku realismi tässä täytyy olla.

        Tottahan se on vasta tulossa se pakkomyyntiaalto... Juu juu, toki! Kun sehän onkin vasta tulossa ja siksi siitä ei ole vielä tilastoja eikä niitä satojatuhansia pakkomyyntikohteita ole vain vielä listattu!

        Muuan huru-ukko ja foliohattu Haans on ollut samasta asiasta varma jo vähintään 10 vuotta :) Joka kuukausi on pitänyt pakkomyyntien räjähtää käsiin, mutta vähintään 120 kuukautta on nyt mennyt veikaukset pieleen. Että joskos ensi kuussa sitten taas?

        Kuten sinäkin sanoit: "Odotellaan vuoden vaihteen yli ja sitten pitäisi räpsähtää päälle suuri pakkomyyntisuperhyperale"

        Katsotaan siis ensi kuussa :)


      • whoknowswins kirjoitti:

        https://www.huutokaupat.com/fi/v/110499 Tuossa on hyvä esimerkki ja viisi tuntia huutoaikaa jäljellä. Savella? Toki, mutta Suomen kukoistuksen aikaan Harjavalta oli menestyvä teollisuuskeskittymä ja töitä oli. Samalla tavalla se koko Suomi sukeltaa, Stadia myöten.

        HYVÄ!
        Faktalinkki kerrankin.
        Nyt voidaan todeta, että savelta saa kennostalo-asunnon alle 500Eur/m2
        Halpa. Sitä en tiedä miksei alvia tuossa ole.

        Keittiöremonttiakin on ainakin yritetty tehdä (kaapin ovet) joten voidaan puhua rempatusta kohteestakin vielä.

        Selvästi vuokralle sopiva asunto, kun katsoo vaikka tuota hellaa.

        Harjavallassa lienee (arvaus) normaali neliöhinta jossain tonnin paikkeilla, joten ihan halpa kämppä.


      • the-hoff kirjoitti:

        https://huutokaupat.com/fi/v/110157
        En tiedä mikä tai missä on työmahdollisuutesi pää mutta oletetaan että kyse on pääkaupunkiseudusta. Tossa olisi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/110493
        Vähän siistimpi ja kalliimpi Espoosta.

        https://huutokaupat.com/fi/v/114659
        Vaihtelun vuoksi aika hyväkuntoisen näköinen kämppä Lappeenrannasta. No, etkö sä nyt osaa näitä itekkin kattoa?

        Asuntokaupan tulevaisuus on täällä tässä markkinataloudessa.

        Ensimmäinen kohde:
        2tuhatta Eur/m2 Halpa.
        Ja "rempattu" tai ainakin uuden näköiset halvimmat mahdolliset kodinkoneet keittiössä.

        Toinen kohde:
        Samoissa hinnoissa suunnilleen, mutta vielä kesken.
        2 huutajaa pitää korotusautomaattia näköjään.
        Hieno keittiö tässäkin, esim tuo liesituulettimen putki.

        Lappeenrannan kohteessa on jo vähän tasoa, hinta tällähetkellä 1500Eur/m2, mutta pari viikkoa vielä aikaa.

        Yleiset huutokauppaehdot: paljon ei valitusoikeutta sitten olekaan, jos sattuu yllätyksiä tulemaan vastaan.
        Siksi huutokaupassa hinnan pitääkin olla alle markkinahinnan.


      • RockyMountainOyster
        whoknowswins kirjoitti:

        https://www.huutokaupat.com/fi/v/110499 Tuossa on hyvä esimerkki ja viisi tuntia huutoaikaa jäljellä. Savella? Toki, mutta Suomen kukoistuksen aikaan Harjavalta oli menestyvä teollisuuskeskittymä ja töitä oli. Samalla tavalla se koko Suomi sukeltaa, Stadia myöten.

        RockyMountainOyster on asunut Harjavallassa ja voin vakuuttaa ettei tuolla alueella Harjavaltaa ole savipeltoa nähtykään. Kokoalue on vahvaa hiekkakangasta. Harjavalta on kiva paikka asua kunhan on työpaikka menestyvästä teollisuuskylästä. Junalla pääsee tampereelle reilussa tunnissa. Itse en maksaisi huutokauppasummaa tuosta Sampsankadun kämpästä. Samalla rahalla saisi vaikka vanhan omakotitalon savelta lähialueilta.


      • Näkkyy
        vähä kyl arveluttaa kirjoitti:

        Tottahan se on vasta tulossa se pakkomyyntiaalto... Juu juu, toki! Kun sehän onkin vasta tulossa ja siksi siitä ei ole vielä tilastoja eikä niitä satojatuhansia pakkomyyntikohteita ole vain vielä listattu!

        Muuan huru-ukko ja foliohattu Haans on ollut samasta asiasta varma jo vähintään 10 vuotta :) Joka kuukausi on pitänyt pakkomyyntien räjähtää käsiin, mutta vähintään 120 kuukautta on nyt mennyt veikaukset pieleen. Että joskos ensi kuussa sitten taas?

        Kuten sinäkin sanoit: "Odotellaan vuoden vaihteen yli ja sitten pitäisi räpsähtää päälle suuri pakkomyyntisuperhyperale"

        Katsotaan siis ensi kuussa :)

        olevan pakkomyynti "tsunami" alkamassa pikkuhiljaa....


    • 15+34

      Siinä oli sopiva esimerkki ei töistä tietoo oikein missäänpäin suomea ja halpa asuto tulee olemaan. Näitä esimerkkejä on kohta muu suomi kuin pääkaupunkiseutu täynnä.

    • kytkintä jo nostanut

      Suomessa ei nouse kuin velkaisuus, työttömyys, erilaiset uudet kiellot ja yleinen ankara vitutus. Lähes kaikki muu meneekin sitten alas. Turha sitä on koittaa sokerilla kuorruttaa ja saada näyttämään paremmalta.

    • Leuku

      Päivitetään tilanne kesällä 2015.

      Toivottavasti joku palstan vakkareista muistaa nyt ottaa talteen tämänkin aloituksen, jotta voidaan sitten kesällä katsoa miten todellisuudessa kävi.

      Ja sitten kuunnellaan selitykset, että miksi niin kävi...

      • selitystä.vailla

        No missä on ne massiiviset pakkomyynnit? Miksi massiivisia pakkomyyntejä ei tullutkaan. Antakoon joku rommelityhjäpää tähän selityksen.


    • adsgsdfgretewqtrsadg

      Täällä on vain ne pakkohuutokaupat fiksattuja.. tarjottuja hintoja ei hyväksytä vaikka olisivat ihan käypiä. Tilanne on jumissa. Tänään puhutaan ilmastokokouksista ja päästöistä. Se uusi teollisuus vaatisi päästöjä joista joutuu nykyän maksamaan vedätetyn hinnan. Näyttää vähän siltä kuin se Slushi-sektori olisi se ainoa talouden pilkahdus ja se ei tietenkään päde muille kuin muutamalle. Eli ei ole tällä hetkellä kysyntää, ei tule olemaan kysyntää, ei myydä hyvillä hinnoilla, tarjolla oleva menee vuokrakeinotteluun (joka varmaan on se ainoa kysyntä), sitten on kaikki asumisen tuet ja oudot korot jotka outouttavat tilannetta.

      • tuu jo pois sieltä

        Sinun mielipiteestäsi niitä käypiä hintoja ei muodosteta vaan onneksi ihan muiden toimesta.

        Köyhällä kun ei ole varaa tämänpäivän miljoonan taloon vaikka se huomenna rommaisi 99% ja sen saisi megaökyalesta 10.000 eurolla. Tämä on julmaa, mutta totta.


    • Hinnat romahtaa

      Raumalla saa esim. Lajon alueelta alle 40 000€ kolmioita ja kohta myös Merirauman alueelta. Kerrostaloasuntoja on tyhjinä paljon. Uusia asuntoja ei rakenneta. Tilanne on selvä kun omistaja ei enää pysty maksaa kohonneita yhtiövastikkeita tai on kahden asunnon loukussa. Veikkaan pakkohuutokauppoja talvella.

      • porvarihallitus

        Niin, no tämä ilmiö ei kosketa Suomea vaan se on yleismaailmallinen ilmiö teollisuuspaikkakunnilla ja edustaa tilannetta, jossa väki muuttaa isompiin keskuksiin tai niiden liepeille.

        Joten hinnat nousevat, kun uusien rakentaminen vähenee, mutta lisääntynyt väki alueella kasvattaa kysyntää.


      • turhaa itsepetosta
        porvarihallitus kirjoitti:

        Niin, no tämä ilmiö ei kosketa Suomea vaan se on yleismaailmallinen ilmiö teollisuuspaikkakunnilla ja edustaa tilannetta, jossa väki muuttaa isompiin keskuksiin tai niiden liepeille.

        Joten hinnat nousevat, kun uusien rakentaminen vähenee, mutta lisääntynyt väki alueella kasvattaa kysyntää.

        Turhaan uneksit hintojen noususta, hutkit vain kirvestäsi suoraan kiveen. Nousut on noustu ja nyt mennään alamäkeä niin kauan kun kansalaisten ostovoima ja maan talous heikkenee.


      • whoknowswins
        porvarihallitus kirjoitti:

        Niin, no tämä ilmiö ei kosketa Suomea vaan se on yleismaailmallinen ilmiö teollisuuspaikkakunnilla ja edustaa tilannetta, jossa väki muuttaa isompiin keskuksiin tai niiden liepeille.

        Joten hinnat nousevat, kun uusien rakentaminen vähenee, mutta lisääntynyt väki alueella kasvattaa kysyntää.

        Joku tilastoviisas taannoin esitti dataa täällä, jossa sanottiin keskimäärin 75% varallisuudesta olevan suomalaisilla kiinni asunnossa tai kesämökissä.
        Jos nyt sitten työttömäksi joutuneella on Raumalla tai Harjavallassa fyrkat gines asunnossa, jota kukaan ei osta rommin pohjahinnallakaan, niin miten se työttömän raumalaisen muutto espoolaiseen omistusasuntoon työttömäksi rahoitetaan?

        Uusien rakentaminen on vähentynyt kysynnän vähenemisen takia ja kysyntä on vähentynyt köyhtymisen vuoksi. Jos kysyntää olisi, eestiläiset raksaheebot painaisivat päät märkinä pitkää päivää ja uutta kortteeria nousisi kuin sieniä sateella.

        Vai kysynnän kasvua, Suomessa, lamassa. Kaikkeen uskomattomaan soopaan te keksittekin ryhtyä uskomaan!


    • 15+34

      Lainojen korot on se ainoa asia joka asuntojen kohdalla tapahtuu lähitulevaisuudessa.

    • heheheh

      Tarkoittaa varmaankin korkojen nousua parin kolmen vuosen sisällä, ja reipasta sellaista.

      • ja sama meno jatkuu

        Puhutko samasta korkojen noususta jota olet täällä povaillut vähintään puolen vuoden välein vuodesta 2008 asti? Kohtuu julmasti on mennyt pieleen arvailut :/

        Noh, eihän se minun talous ole joka on kärsinyt tuostakin 6 vuoden ylimääräisestä vuokranmaksusta kun oman ostoa on toisilla tullut vissiin vähän lykättyä? Tänä aikana on nautittu JULMAN alhaisista koroista... eikä mitään syytä ole vielä hetkeen näkyvissä niiden nousulle.


      • tuhnujen lost decade
        ja sama meno jatkuu kirjoitti:

        Puhutko samasta korkojen noususta jota olet täällä povaillut vähintään puolen vuoden välein vuodesta 2008 asti? Kohtuu julmasti on mennyt pieleen arvailut :/

        Noh, eihän se minun talous ole joka on kärsinyt tuostakin 6 vuoden ylimääräisestä vuokranmaksusta kun oman ostoa on toisilla tullut vissiin vähän lykättyä? Tänä aikana on nautittu JULMAN alhaisista koroista... eikä mitään syytä ole vielä hetkeen näkyvissä niiden nousulle.

        Jos korot nousevat 3 vuoden kuluttua, on siinä vaiheessa eletty lähes 10 vuotinen kausi ennätysalhaisilla koroilla. Ilmeisesti joidenkin mielestä se aika on kannattanut odotella ja "katsoa kuinka käy" :D

        Minun mielestäni on olkut erittäin viisasta ostaa ajoissa ja nauttia halvasta rahasta nyt kin se oli mahdollista.


      • Keijut kerro
        tuhnujen lost decade kirjoitti:

        Jos korot nousevat 3 vuoden kuluttua, on siinä vaiheessa eletty lähes 10 vuotinen kausi ennätysalhaisilla koroilla. Ilmeisesti joidenkin mielestä se aika on kannattanut odotella ja "katsoa kuinka käy" :D

        Minun mielestäni on olkut erittäin viisasta ostaa ajoissa ja nauttia halvasta rahasta nyt kin se oli mahdollista.

        Naulan kantaan.


      • Pane ja puserra
        tuhnujen lost decade kirjoitti:

        Jos korot nousevat 3 vuoden kuluttua, on siinä vaiheessa eletty lähes 10 vuotinen kausi ennätysalhaisilla koroilla. Ilmeisesti joidenkin mielestä se aika on kannattanut odotella ja "katsoa kuinka käy" :D

        Minun mielestäni on olkut erittäin viisasta ostaa ajoissa ja nauttia halvasta rahasta nyt kin se oli mahdollista.

        Nauti poika ja kumarra. Kaltaisenne talousnerot ottavat lainaa, mutta eivät kykene maksamaan lainojaan, joten pakkomyynnit alkavat.


    • 112244556688999999

      Hintatilastoja lukiessa pitää huomioida se että ne ovat keskimääräisiä ja yksittäiset asunnot sijainneittain voivat poiketa tästä keskimääräisestä paljonkin. Lisäksi mitä pienemmästä toteutuneiden kauppojen määrästä tilastokeskiarvo on, niin sitä enemmän se voi todellisesta tilanteesta poikkeavan kuvan antaa. Sitten on vielä sellainenkin asia, että esim. huonoina alhaisen kyasynnän aikoina voi hyvinkin olla niin että toteutuneissa kaupoissa on suhteellisesti enemmän vähäarvoisempia asuntoja kuin mitä hyvinä aikoina, mikä asia voi antaa epärealistisen kärjistyneen kuvan hintojen heilahduksista.

    • heheheh

      No joo, jos nyt sattuu olemaan about 200 000€ lainaa, tuskin se kolmessa vuodessa kuoleutuu, niin sitten kun alkaa korot paukkua 5 - 7% paljonkohan sitä säästöa kertyy kun on pidetty lyhennysvapaat vuodet jne. Laskeskele siitä sijoituksesi arvo annenkuin vouti koputtelee ovipieliä.

      • porvarihallitus

        Niin no vuokrallako pitäisi asua vai mitä ehdotat?


      • Joskus isäntä

        Jos nykyinen laskusuhdanne jatkuu, ei korot nouse mihinkään. Olen maksanut yli 5%:n korkoa jo heti vuosituhannen vaihteessa ensiasunnon ostettuani. Sitä pidettiin halpana.
        Talouskasvu lähtee vauhtiin, kunhan EKP:n viime viikolla tekemä devalvaatio alkaa vauhdittaa euroalueen vientiä. Meille se näkyy viiveellä.


    • hhahaha

      Sinun kohdalla auttaa ainosataa hirteen meno ja kaikki ympärilläsi ovat tyytyväisiä

      • markkinatalous

        Sinua vain harmittaa. Ei silti kenellekään pidä kuolemaa toivotella. Ehkä muuten siksi olet epäonnistunut elämässäsi?


    • näin se menee

      Rikkaat rikastuu taas kerran köyhien avustuksella, raha saa ruokaa, kun pakkohuutokaupat lisääntyy.

    • Tätä palstaa kun lukis ja todesta ottais, niin tyhmentyis niin, että joutuis holhoukseen.

    • .....

      Tiedän tasan tarkkaan millä hinnalla tänään saa asunnon pk-seudulta ja millä hinnalla parivuotta sitten.
      Ja se hinta on tänään selvästi pienempi !!

      • kerro oi viisas!

        Okei, kerros meillekin. Itse kun tilastoista katselin, niin hinnat eivät olleet laskeneet.

        Kuinka ihmeessä tuo sinulla oleva tieto ei ole päätynyt tilastoihin? Ja miksi kukaan ei sitten saa ostettua asuntoa nyt halvemmalla kuin 2 vuotta sitten?!?!


      • Tuijota vaan tilasto
        kerro oi viisas! kirjoitti:

        Okei, kerros meillekin. Itse kun tilastoista katselin, niin hinnat eivät olleet laskeneet.

        Kuinka ihmeessä tuo sinulla oleva tieto ei ole päätynyt tilastoihin? Ja miksi kukaan ei sitten saa ostettua asuntoa nyt halvemmalla kuin 2 vuotta sitten?!?!

        Hinnat ei tietenkaan ole tilastojen mukaan laskenut kun nyt tekee kauppansa vaan se kerma. Pista myyntiin omasi niin naet mika on todellisuus.


    • apuaaaaaa

      Venäjän karmea romahdus aiheuttaa nyt että Venäjän kaupasta riippuvaisen Suomen asuntojen hinnat romahtavat karmeammin kuin kukaan osasi ennustaa. Pahimmat mahdolliset painajaiset käyvät nyt toteen ja 90 luvun lama oli lasten mehuhetki nyt tulossa olevaan.

      • Mitä?
        Ylitetäänkö palstalla olleet arvaukset jopa -90% nyt?
        No tät ei osattu odottaa, myönnetään :)


    • TuetPois!

      Eipä taida tippua niin kauan kuin velka-asunnon kanssa voi elellä ja nostella erilaisia tukia. Laitetaanpa tukien saannille ehdoksi asunnon myynti, niin hinnat romahtavat kuukauden sisällä...

      Siinä olisi sikäli sekin pointti, että puoliksi maksetun 200 000 euron arvoisen kaksion myyntituloilla pariskunta elelisi pari, kolmekin vuotta ilman, että tarvitsee tulla käsi ojolla yhteiskunnan taskuille.

      Tuet niille joille ne kuuluvat. Jos menisit jenkeissä pyytämään tukia ja omistaisit kämpän, niin johan ne nauraisivat. Kummallista että Suomessa tällainen on mahdollista, vaikka kaikissa tilanteissa puhutaan siitä, että pitää säästää.

      http://www.kela.fi/kohtuulliset-asumismenot_omistusasunto

      • sydän vasemmalla

        "Tuet niille joille ne kuuluvat. "

        Ne jotka asuvat omistusasunnossa, ovat esimerkiksi tukijärjestelmän suurimpia rahoittajia maksettujen verovarojen muodossa.

        Jos tulee tilapäisesti taloudellisia vaikeuksia omistusasunnossa asuvalle kotitaloudelle, niin miksi järjestelmän pitäisi hylätä ne kieltämällä tuet niiltä, jotka ovat rahoittaneet etuudet?


      • TuetPois!
        sydän vasemmalla kirjoitti:

        "Tuet niille joille ne kuuluvat. "

        Ne jotka asuvat omistusasunnossa, ovat esimerkiksi tukijärjestelmän suurimpia rahoittajia maksettujen verovarojen muodossa.

        Jos tulee tilapäisesti taloudellisia vaikeuksia omistusasunnossa asuvalle kotitaloudelle, niin miksi järjestelmän pitäisi hylätä ne kieltämällä tuet niiltä, jotka ovat rahoittaneet etuudet?

        Sosiaalitukien tarkoitus on korvata ihmisten perustarpeet. Vuokra-asuntoja on tarpeeksi tässä maassa, kenenkään ei tarvitse jäädä ilman asuntoa, vaikka se sijoituskämppä alta menisikin. Ja ennemmin tai myöhemmin se myyntiin kuitenkin menee, kun tulee perheenlisäystä.

        Onhan se mielenkiintoista, että köyhän osa-aikaista työtä tekevän YH:n pitää "tilapäisissä vaikeuksissa" realisoida autonsakin, mutta parisadantuhannen euron päällä köllöttelevä pari, saa vielä rahaa, jotta saa aikanaan asuntovelkansa päätökseen. Ja yhtä lailla se köyhäkin on veronsa maksanut.

        Sinulla ei taida olla oikein realiteetit halussa? Varsinainen vasen kermaperse.


      • sydän vasemmalla
        TuetPois! kirjoitti:

        Sosiaalitukien tarkoitus on korvata ihmisten perustarpeet. Vuokra-asuntoja on tarpeeksi tässä maassa, kenenkään ei tarvitse jäädä ilman asuntoa, vaikka se sijoituskämppä alta menisikin. Ja ennemmin tai myöhemmin se myyntiin kuitenkin menee, kun tulee perheenlisäystä.

        Onhan se mielenkiintoista, että köyhän osa-aikaista työtä tekevän YH:n pitää "tilapäisissä vaikeuksissa" realisoida autonsakin, mutta parisadantuhannen euron päällä köllöttelevä pari, saa vielä rahaa, jotta saa aikanaan asuntovelkansa päätökseen. Ja yhtä lailla se köyhäkin on veronsa maksanut.

        Sinulla ei taida olla oikein realiteetit halussa? Varsinainen vasen kermaperse.

        Aika helposti lähdit provosoitumaan, et näytä tuntevan eroa oikeiston ja vasemmiston välillä, tuo mitä kirjoitin on umpioikeistolaista tekstiä =)

        Et lisäksi kyllä vastannut kysymykseen, että miksi rahoittajia pitäisi rangaista siitä, että ovat maksaneet järjestelmän ylläpitoa ja ovat eläneet säästeliäästi ostamalla oman asunnon? Miksi heitä pitäisi kohdella eriarvoisesti sosiaalituella eläviin vuokralurkkeihin nähden, heitähän tämä järjestelmä hyödyttää.

        En tiedä tuota sinun mainitsemaasi esimerkkiä auton realisoimisesta, jos näin on niin se ei ole hyvä juttu. Minusta pitäisi olla sääntö, että jos on työhaluinen ja työhistoriaa osoitettuna, niin paremmat etuudet heille koska he osallistuvat järjestelmän ylläpitoon.

        Jos mielipiteisiin perustavalle nimittelylinjalle lähdet ilman asiaperusteita, niin minusta saat tyytyä asemaasi mikä olet. Joka ei näytä kyllä kovinkaan hääppöiseltä.


      • Joskus isäntä

        Tuo pariskunta ottaa ennemmin lainan selvitäkseen pahimman yli kuin muuttaa vuokralle. Omistusasuntoon ei saa mitään erityisiä tukia, ellei ole verotettavia tuloja, joista vähentää. Kyllä se leipä muuttuu yhtä lailla kapeaksi, jos työt loppuu.


    • osta tai kuole?

      Pakkomyyntejä voi tulla, muttei pakko-ostoja. Ulosmitatut tulee roikkumaan myynnissä pitkään, jos pankit ei hyväksy luottotappioita. Ostajat on nyt varovaisia.

      • "Ostajat on nyt varovaisia."

        Tottakai ne on varovaisia, varsinkin sijoittajat.
        Myös omaa asuntoa haluavat, koska työpaikkojen puolesta "pelätään" vaikka muuten pystyisi hyvin hoitamaan lainat yms.

        Jossain vaiheessa sitten ulkomaiset sijoittajat katsovat että "nyt on rommannut riittävästi" esim. 10% numeraalisesti tai 15% reaalisesti ja taas jäi romminodottaja ilman.

        Jos omaan haluaa, se oma on joskus ostettava.
        Tilastot tukee käsitystä, että että aina on kannattanut ostaa. (tähän on poikkeuksia, työttömyys, erot yms.)


    • 0,38% Korolla

      HAH HAH.....150m^2 omakotitalo 28km stadin keskustasta 3000m^2 tontti jossa erillinen 45m^2 Hirsinen puusauna takkahuoneella. Hankittu 2007 velkaa 150k€ korko 0,38% (sis. Marginaalin) eli ~570€ vuodessa. Asumiskulut k.a 157€/kk vuonna 2013....sis, verot, lämmöt, sähkön, veden, roskat...ihan kaiken. Eli eipä paljon kannata vuokralla asua. Ja tippukoot vaikka puoleen, niin en ole myymässä. Parikyt k€ säästössä pahan päivän varalla, joten lähelle viittä vuotta pitäis pärjätä jos työttömyys iskis huomenna.

      Tai laskiskos joku sen miten tonnin - puolentoista kk vuokralla tämä jotenkin muuttuisi kannattavaksi. Ja jos se on niin, varmaan voisin pitää pari sapattivuotta ja vuokrata tämän onnekkaalle joka tienaa sillä, itse voisin lähteä Thaimaaseen.

    • Luki.

      Aloituksessa kyse on pakko myyneistä.Sinähän et ole myymässä vaan maksat sen asnnon vuosikymmenten aikana.

      Kyse ei siis ole kannattavuudesta,mutta kun jos sinä haluat realisoida niin mitä saat?

      Paljonkahan sulla on se lyhennys kun sitä jäljellä on 150000euroa niin paljonko ottaa aikaa tällä korolla niin että se on oma joskus.

      Toki korkohan nousee mutta sitä ei nyt huomioida,mutta paljonko ne lyhennykset on korkoineen kuukaudessa.

    • Luki.

      Niin paljonko on lyhennys erät?

      • 0,38% Korolla

        1400 lyhennän, alunperin noin tonnin, mut kun korot tippui niin maksan sillä osuudella ja vähän lisää päälle lainaa nyt pois. Oliskohan niin että vajaa 9 vuotta tällä lyhennyksellä ja kämppä on 100% oma. Korot siis nyt vähän päälle 40€ tuohon päälle /kk. Oon lyhentänyt ~90k€ 2007 jälkeen.


      • 6+14
        0,38% Korolla kirjoitti:

        1400 lyhennän, alunperin noin tonnin, mut kun korot tippui niin maksan sillä osuudella ja vähän lisää päälle lainaa nyt pois. Oliskohan niin että vajaa 9 vuotta tällä lyhennyksellä ja kämppä on 100% oma. Korot siis nyt vähän päälle 40€ tuohon päälle /kk. Oon lyhentänyt ~90k€ 2007 jälkeen.

        Siellä taidat asua maailman tappiin. Ellet myy tappiolla. Pankistakin voi tulla ensi vuonna vakuuksien uudelleenarviointipyyntö.

        Näin se tulee menemään.


      • porvarihallitus
        6+14 kirjoitti:

        Siellä taidat asua maailman tappiin. Ellet myy tappiolla. Pankistakin voi tulla ensi vuonna vakuuksien uudelleenarviointipyyntö.

        Näin se tulee menemään.

        Miksi pankki pyytäisi vakuuksien uudelleenarviointia jos hoitaa lainansa?


      • 0,38% Korolla
        6+14 kirjoitti:

        Siellä taidat asua maailman tappiin. Ellet myy tappiolla. Pankistakin voi tulla ensi vuonna vakuuksien uudelleenarviointipyyntö.

        Näin se tulee menemään.

        Täh? Miksi tulisi vakuuksien uudelleenarviointipyyntö? Luuletko että otin 100%:n lainan. Eli oletuksesi on että kiinteistön arvo ostettaessa oli 240k€. Ei ollut ja on noussut siitä hetkestä ~30-40k€, eli varaa on hinnan tippua 1/3:aan (nykyhetkestä). Ja jos niin käy niin, luulempa että lisävakuudet on siinä kohdassa pieni murhe.

        ...niin ja asunkin ihan mielelläni maailman tappiin asti tässä. Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin en halua lähteä täältä mihinkään. Jos haluan tehdä kiinteistöillä rahaa niin en tee sitä omalla asunnollani vaan hankin sijoitusasunnon. Jotenkin tuntuu että vuokra-asujilla on mielessä ainoastaan se onko asunnon hinta juuri tänään enemmän vai vähemmän kuin siitä on maksettu. Palstalla mainostetaan osaketuloja jotka on saatu tehtyä kun ei ole ostettu asuntoa, mutta kyllä niidenkin arvo heittelee. Pitkällä välillä niillä päässee voitolle (ellei käy talvivaaroja), mutta niin on päässyt asunnoillakin.

        7v:n aikana olisin maksanut vuokraa arvion mukaan 84-126k€. Tuo olisi mennyt joka tapauksessa, joten oman laskunni mukaan tuollainen tiputus, ei vielä ole itseltäni mistään poissa. Vai laskenko jotain väärin?

        Lasken itse jonkinmoisen arvon sille että saan itse tehdä asunnossani ja tontillani mitä haluan, kyselemättä muilta. Lisäksi se tieto että lähden täältä kun itse haluan enkä kenenkään muun kehoituksesta, on mielestäni melko kallisarvoisen tärkeää.


      • heheheh
        0,38% Korolla kirjoitti:

        Täh? Miksi tulisi vakuuksien uudelleenarviointipyyntö? Luuletko että otin 100%:n lainan. Eli oletuksesi on että kiinteistön arvo ostettaessa oli 240k€. Ei ollut ja on noussut siitä hetkestä ~30-40k€, eli varaa on hinnan tippua 1/3:aan (nykyhetkestä). Ja jos niin käy niin, luulempa että lisävakuudet on siinä kohdassa pieni murhe.

        ...niin ja asunkin ihan mielelläni maailman tappiin asti tässä. Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin en halua lähteä täältä mihinkään. Jos haluan tehdä kiinteistöillä rahaa niin en tee sitä omalla asunnollani vaan hankin sijoitusasunnon. Jotenkin tuntuu että vuokra-asujilla on mielessä ainoastaan se onko asunnon hinta juuri tänään enemmän vai vähemmän kuin siitä on maksettu. Palstalla mainostetaan osaketuloja jotka on saatu tehtyä kun ei ole ostettu asuntoa, mutta kyllä niidenkin arvo heittelee. Pitkällä välillä niillä päässee voitolle (ellei käy talvivaaroja), mutta niin on päässyt asunnoillakin.

        7v:n aikana olisin maksanut vuokraa arvion mukaan 84-126k€. Tuo olisi mennyt joka tapauksessa, joten oman laskunni mukaan tuollainen tiputus, ei vielä ole itseltäni mistään poissa. Vai laskenko jotain väärin?

        Lasken itse jonkinmoisen arvon sille että saan itse tehdä asunnossani ja tontillani mitä haluan, kyselemättä muilta. Lisäksi se tieto että lähden täältä kun itse haluan enkä kenenkään muun kehoituksesta, on mielestäni melko kallisarvoisen tärkeää.

        Mutta mitäs se perseaukinen vuoden alusta tekee kun vouti on tulossa teille laittelemaan hukkaamiskieltolappuja nurkkapieliin. Älä hyvä ystävä viitsi leikkiä rahamiestä. Rahaa et näe edes sokeissa masennusunissasikaan. Kyllä sut tuntee yksi jos toinenkin.


      • 0,38% Korolla
        heheheh kirjoitti:

        Mutta mitäs se perseaukinen vuoden alusta tekee kun vouti on tulossa teille laittelemaan hukkaamiskieltolappuja nurkkapieliin. Älä hyvä ystävä viitsi leikkiä rahamiestä. Rahaa et näe edes sokeissa masennusunissasikaan. Kyllä sut tuntee yksi jos toinenkin.

        Noh, palataan sitten asiaan vuoden alussa. Lupaan kertoa rehellisesti mihin nurkkapieleen se vouti on sen lapun kiinnittänyt. Kerro sinä myös oliko lämmintä Kanarialla tai mihin nyt olitkaan menossa.


      • 13+3
        0,38% Korolla kirjoitti:

        Noh, palataan sitten asiaan vuoden alussa. Lupaan kertoa rehellisesti mihin nurkkapieleen se vouti on sen lapun kiinnittänyt. Kerro sinä myös oliko lämmintä Kanarialla tai mihin nyt olitkaan menossa.

        trolli :)


      • Umpisuoli
        13+3 kirjoitti:

        trolli :)

        Ahneus on kuoleman synti.


      • Bankkirosvo
        0,38% Korolla kirjoitti:

        Täh? Miksi tulisi vakuuksien uudelleenarviointipyyntö? Luuletko että otin 100%:n lainan. Eli oletuksesi on että kiinteistön arvo ostettaessa oli 240k€. Ei ollut ja on noussut siitä hetkestä ~30-40k€, eli varaa on hinnan tippua 1/3:aan (nykyhetkestä). Ja jos niin käy niin, luulempa että lisävakuudet on siinä kohdassa pieni murhe.

        ...niin ja asunkin ihan mielelläni maailman tappiin asti tässä. Kuten ensimmäisessä viestissäni mainitsin en halua lähteä täältä mihinkään. Jos haluan tehdä kiinteistöillä rahaa niin en tee sitä omalla asunnollani vaan hankin sijoitusasunnon. Jotenkin tuntuu että vuokra-asujilla on mielessä ainoastaan se onko asunnon hinta juuri tänään enemmän vai vähemmän kuin siitä on maksettu. Palstalla mainostetaan osaketuloja jotka on saatu tehtyä kun ei ole ostettu asuntoa, mutta kyllä niidenkin arvo heittelee. Pitkällä välillä niillä päässee voitolle (ellei käy talvivaaroja), mutta niin on päässyt asunnoillakin.

        7v:n aikana olisin maksanut vuokraa arvion mukaan 84-126k€. Tuo olisi mennyt joka tapauksessa, joten oman laskunni mukaan tuollainen tiputus, ei vielä ole itseltäni mistään poissa. Vai laskenko jotain väärin?

        Lasken itse jonkinmoisen arvon sille että saan itse tehdä asunnossani ja tontillani mitä haluan, kyselemättä muilta. Lisäksi se tieto että lähden täältä kun itse haluan enkä kenenkään muun kehoituksesta, on mielestäni melko kallisarvoisen tärkeää.

        Ei asunto ja tontti ole sinun, vaan pankin. Velka ei ole hyväksi, vaan se on maksettava. Siis pankin talo.


      • jobin-postia

    • Pelleily seis

      Velka on edelleen hyvä renki ja huono isäntä. Koskahan tuhnu tämän ymmärtää ja tajuaa tyhmyytensä.

      • 7+10

        Pelleilijä ei ole tajunut sitä itse vieläkään. Mikä on gyprokkikasasi päivän arvo???
        Luuletko sen olevan enemmän kuin lainasi määrän?


    • 4+8

      Kun aika koittaa, ostan muutaman asunon.

      Riippuen tilanteesta, ostanko kotiuttamalla omaisuuttani, tai lainalla ja omalla osuudella.

      Pitää minunkin saada toinen markkinanarvon kasvu hyödynnettyä.

      Minulla on oma, ihan lainaton asunto omassa asumiskäytössä.

    • elämä on kurjaakin

      Kyllä ensivuonna "nimismiehen vasara paukkuu" monessa paikkaa, asuntoja menee vasaran alle, ei töitä kohta kellään, leipäjonot pitenee. Työttömyysturvaa leikataan, eläkkeet ja palkat ei nouse. Kyllä monen naama on norsun vittuna ensi vuonna.

      • Vuokra ei nouse

        Jos olisin tätä "tulevaa" romahdusta jäänyt odottamaan vuoden -95 vuokrakämppääni niin aika paljosta olisin jääny paitsi. Sielläkökkisin 53 neliön kaksiossa ja odottaisin että että kämppien hinnat romahtaisi 90%. Ne kun on nousseet selaiseen tahtiin että ainakaan oma palkkani ei olisi pysynyt perässä. nyt kolmen asunnon vaihdon jälkeen, Ja jokaiseen omin kätösin rempan tehneenä asun muutamaa kymppitonnia vaille velattomassa omakotitalossa pk-seudulla. Olisi monet grillijuhlat ja saunaillat jääneet näkemättä sekä puusaunan lämmöt kokematta. nyt ikää45 ja olen todella onnellinen jo opiskeluajan lopussa tekemästäni valinnasta. Ostin oman kämpän, tosin silloin aika isolla riskillä, mutta se KANNATTI.
        Ja vuokrahan olisi noussut sen min. 3-5% vuosi eli 500€ vuokra (oli silloin 3300mk) olisi nyt 900€ (3% korotuksella, joka tuskin riittää).


    • kevättä ilmassa

      Miksi unohdit "voivat lisääntyä" -osuuden?

    • akka.mäkeen

      Ei ole nähty mitään piikkiä pakkomyynneissä. Skeidaa oli tämäkin juttu.

    • osuuspankkiauttaa

      mistäpä ketjun aloittaja arvasi että OSUUSPANKKI rientää hätiin ja antaa vapautuksen asuntoveloista (vuodeksi). Muut pankit liittyivät TALKOISIIN. Sadat tuhannet asuntosijoittajat ovat tarttuneet pelastavaan käteen.

      Jos tuota ei olisi tehty niin paljonko olisi ensi talvena pakkomyyntejä??

      • Mitkä muut pankit? Kaikki merkittävät pankit ovat tarjonneet lyhennysvapaita käytännössä aina (ainakin niin kauan kuin minulla on ollut velkaa). Jos OP ei ole tarjonnut, niin se on vain yksi syy ollut välttää OP:ta lainanantajana. :)


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe