Kuinka meitä Joulunsanoma puhuttelee?

Meille on katettu Joulupöytä hehtaarihallien sisätiloihin,kulkuset kilkattaa ja musiikki pauhaa täysillä,kyllä siellä seimenlapselle tulisi varmaankin panikkikohtaus.
En minä Jouluevankeliumia aio lukea,ei noi mun elikot siitä mitään ymmärtäis.
Jotain pöperöä pöytään ja lepoa vanhoille luille.

Tuleekohan se tunne,että pahinta vihamiestäkin vois halata,ei vielä ainakaan ole tullut.
Sitä jään odottelemaan ja kerron sitten myöhäisenmässä vaiheessa ama

45

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääriäinen

      Tai jättää puhuttelematta. On hyvä ja iso asia, ettei uskonnollisten joulujuttujen kuunteleminen ole enää pakollista.
      Olen jollakin tapa huvittunut, että juuri infantiilein väki hurahtaa vuosi vuoden jälkeen samaan satumaailmaan.
      Toisaalta tuon ymmärtää. Pimeys tuon tekee, luulisin. HC Anderssonin ja Aisopoksen vielä käsitän, ja Grimmin veljeksetkin mutta tota neitseestä "syntynyttä" en kässää.

    • Samanlaisiksi ovat omat käsitykseni muuttuneeet.

      Jos haetaan konkretiaa vaikka maailman luomisesta, niin tiedossahan on, että tämä Telluksemme oli kauan sulaa laavaa, kiviainesta, jota myös sanottaneen magmaksi.

      Missä vaiheessa on ihminen tänne siis istutettu? Kun teologinen tiedekuntkin on ikäänkuin tiedekunta, ihmettelen, ettei se mitään konkretiaa tutkimuksissaan löydä.

    • liitto

      Joulun ilosanomassa taivas koskettaa maata.

    • ehditus.

      Voittehan te yksinäiset, joita ei joulun sanoma kosketa ettekä siihen usko, kokoontua jouluna yhteen .
      Uskonto onkin uskon asia, ei tieteen.

      • capt. cöpenick

        "Jouluttomat" tyypit siis saisivat pitää mielipiteensä omina tietoinaanko? Jouluttomuus kun näyttää loukkaavan joidenkin ihmisten tunteita.

        Monet jo nyt ahdistuvat yksinäisen joulun mahdollisuudestakin. Näin olen tuolta palstoilta lukenut. Jotain vikaahan sellaisesta juhlasta on joka tuottaa vain ahdistusta.

        Mie tein rästiin jääneitä töitä. Olen jo varannut paljon ruokatarvikkeita jemmaan, koska joulu 2014 näkyy olevan pitkä.

        Luulenpa että ihminen etsii helpompaa ratkaisua tunneperäisiin pulmiin. Miksi pitäisi masokistisesti pitää "perinteistä" kiinni, joista on liukunut erilleen.


    • Minä vaan tyydyn siihen etten voi kaikkea käsittää ja tietää, ei sanonut Einsteinkaan kaikkea tietävänsä, minä vaan luulen ja uskon.
      Pohtikaa vaan palstalaiset sitä vartenhan tämä kirjoitusalusta meille suotu.

      Näissä ajatuksissa annan joulun tunteen hiipiä mieleeni ja tuoda mukanaan ne monien joulujen muistot lapsuudesta lähtien. "Taas kaikki kauniit muistot nyt tulee mielehen..."
      Lapsuudesta muistan ensimmäisen joulun sota-ajalta, kun isä palasi reppu selässä lumista polkua joululomalle sotarintamalta. Toi minulle joululahjaksi kuttaperkkaisen nukenpään.
      https://www.youtube.com/watch?v=Ex53WUcnOFI

    • jakolasku

      Eipä paljon puhuttele joulu, pakollinen juttu joka on kestettävä.

    • illati

      Joulu merkitsee minulle paljon.Siihen kuuluu kirkossa käynti.Joulupukki sensijaan on satua.Lapsille ovat lahjat tärkeitä,toivoisin silti että jokainen kertoisi omille lapsilleen Jeesuksesta

      • Joulu Tonttu

        "Joulupukki sensijaan on satua." Minulle taas ei vielä tähän ikään mennessä ole selvinnyt kumpi on enempi totta Jeesus vai Joulupukki?


      • Joulu Tonttu kirjoitti:

        "Joulupukki sensijaan on satua." Minulle taas ei vielä tähän ikään mennessä ole selvinnyt kumpi on enempi totta Jeesus vai Joulupukki?

        Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi,lapsenusko joka uskoo Joulupukkiin ja todennäköisesti viimeisellä ehtoollisella siihen Jeesuslapseen,kuka sen pystyy todistamaan.Luomiskertomus nyt ei oikein uppoa,kun planeettaamme on alettu tutkia tarkemmin.
        Olen minä raamattua lukenut paljonkin,ihan pelkästä mielenkiinnosta ja kirkkohistoria oli koulussa ihan mukavaa.

        Kyllä nyky lapset saavat tietoa joka tuutista,sen suodattaminen onkin sitten kasvatustehtävänä vaikeaa.
        Kuinka sulkea lapselta korvat ja silmät nykyyhteiskunnassa,
        kysyn vaan.Eivät nykylapset leiki käpylehmillä ja hiekkakakuilla,he pelaavat tietokonepelejä.

        Eikö meillä ole uskonnonvapaus,meidän ei enää tule,jollenme
        halua antaa kristillistäkasvatusta lapsillenme.
        Vallinaisaineet ja valinnat ovat tätä päivää,ei se kirkko enää niin vakaalla pohjalla seiso,onhan se nähty asia kuinka muutama väärä mielipide saa joukkopaon kirkosta eroamiselle,nämä päiviräsäset ovat esimerkillisesti sen osoittaneet.


      • kuun valossa
        rituliini_38 kirjoitti:

        Jokainen tulee omalla uskollaan autuaaksi,lapsenusko joka uskoo Joulupukkiin ja todennäköisesti viimeisellä ehtoollisella siihen Jeesuslapseen,kuka sen pystyy todistamaan.Luomiskertomus nyt ei oikein uppoa,kun planeettaamme on alettu tutkia tarkemmin.
        Olen minä raamattua lukenut paljonkin,ihan pelkästä mielenkiinnosta ja kirkkohistoria oli koulussa ihan mukavaa.

        Kyllä nyky lapset saavat tietoa joka tuutista,sen suodattaminen onkin sitten kasvatustehtävänä vaikeaa.
        Kuinka sulkea lapselta korvat ja silmät nykyyhteiskunnassa,
        kysyn vaan.Eivät nykylapset leiki käpylehmillä ja hiekkakakuilla,he pelaavat tietokonepelejä.

        Eikö meillä ole uskonnonvapaus,meidän ei enää tule,jollenme
        halua antaa kristillistäkasvatusta lapsillenme.
        Vallinaisaineet ja valinnat ovat tätä päivää,ei se kirkko enää niin vakaalla pohjalla seiso,onhan se nähty asia kuinka muutama väärä mielipide saa joukkopaon kirkosta eroamiselle,nämä päiviräsäset ovat esimerkillisesti sen osoittaneet.

        Mitähän pahaa maltillinen kristillinen kasvatus lapsille voisi tehdä ? Vertaa nyt vaikka islamin oppiin, siellä todella aivopestään.
        Aivopesua on sekin, ettei anna lapselle mahdollisuutta omaksua kristillistä arvomaailmaa.
        Kyllä kirkko on vakaalla pohjalla, mutta ne jotka jonkun poliitikon sanomisten takia eroaa kirkosta, ei kovin vakaalla pohjalla oli itse.
        Päivi Räsänen on vakaumuksensa takana seisova ihminen, ei heitä monia löydy.


      • kuun valossa kirjoitti:

        Mitähän pahaa maltillinen kristillinen kasvatus lapsille voisi tehdä ? Vertaa nyt vaikka islamin oppiin, siellä todella aivopestään.
        Aivopesua on sekin, ettei anna lapselle mahdollisuutta omaksua kristillistä arvomaailmaa.
        Kyllä kirkko on vakaalla pohjalla, mutta ne jotka jonkun poliitikon sanomisten takia eroaa kirkosta, ei kovin vakaalla pohjalla oli itse.
        Päivi Räsänen on vakaumuksensa takana seisova ihminen, ei heitä monia löydy.

        Ehkä se vakaumus joka Päivi Räsäsellä on,ei ole enää tätä päivää,kaiketi äänestys uuden avioliittolain puolesta sen osoitti.
        Onko se avioliitto,jossa toinen osapuoli hallitsee joko viinan tai nyrkinkanssa,ainoa autuaaksi tekevä instituutio,epäilen.
        Minulla on siitä omakohtaista kokemusta,joten ei ole tarvetta puhua kuulopuheita


      • Räsäselle plussa
        rituliini_38 kirjoitti:

        Ehkä se vakaumus joka Päivi Räsäsellä on,ei ole enää tätä päivää,kaiketi äänestys uuden avioliittolain puolesta sen osoitti.
        Onko se avioliitto,jossa toinen osapuoli hallitsee joko viinan tai nyrkinkanssa,ainoa autuaaksi tekevä instituutio,epäilen.
        Minulla on siitä omakohtaista kokemusta,joten ei ole tarvetta puhua kuulopuheita

        Vakaumus on asia, joka kestää aikaa. Ainakin puolet Suomen kansasta on homoliittoja vastaan, tänä päivänäkin homous on luonnottomuus eikä sellaisille saisi ainakaan adoptio-oikeutta antaa.Nämä karimäkiset ja irjaaskolat kosiskelee kansaa ylisuvaitsevuudella, joka ei perustu raamatun sanaan.
        Mitä tekemistä sinun väkivaltasella avioliitollasi on homoliittojen kanssa ? Oletko sitä mieltä että kun on kaksi suunnillen yhtä vahvaa naista tai miestä, ei väkivaltaa käytetä ? Jos on väkivaltainen liitto, siitä pitää lähteä ja luultavasti väkivaltainen luonne ja juoppous on käynyt ilmi jo ennen avioliittoa. Eiköhän homoissa ole juoppoja yhtä paljon.


      • näköhavainto
        Joulu Tonttu kirjoitti:

        "Joulupukki sensijaan on satua." Minulle taas ei vielä tähän ikään mennessä ole selvinnyt kumpi on enempi totta Jeesus vai Joulupukki?

        Joulu Tonttu

        Paas ny funtsien kumpaa on enemmän nähty, Suomen maassa joulupukkia vai jeesusta?


      • Räsäselle plussa kirjoitti:

        Vakaumus on asia, joka kestää aikaa. Ainakin puolet Suomen kansasta on homoliittoja vastaan, tänä päivänäkin homous on luonnottomuus eikä sellaisille saisi ainakaan adoptio-oikeutta antaa.Nämä karimäkiset ja irjaaskolat kosiskelee kansaa ylisuvaitsevuudella, joka ei perustu raamatun sanaan.
        Mitä tekemistä sinun väkivaltasella avioliitollasi on homoliittojen kanssa ? Oletko sitä mieltä että kun on kaksi suunnillen yhtä vahvaa naista tai miestä, ei väkivaltaa käytetä ? Jos on väkivaltainen liitto, siitä pitää lähteä ja luultavasti väkivaltainen luonne ja juoppous on käynyt ilmi jo ennen avioliittoa. Eiköhän homoissa ole juoppoja yhtä paljon.

        Räsäselle plussa
        Sinulle joka moralisoit ja olet tietävänäsi melkein kaiken,jopa ensinmäisestä miehestäni,kerron vähän faktoja.
        Ensinnäkin ei homouteen,lesbouteen,kehitysvammaisuuteen
        kasveta,siihen synnytään
        Se sun kaikkivaltias luojasi on vain tehnyt virhearvioinnin ja näin
        nämä kaiketi mielestäsi "epäsikiöt"ovat saaneet nähdä päivänvalon.

        Minä tunnen heitä kaikkia ja uskokaa täi älkää,heillä kaikilla on samanlainen elämänjano,eivät he työllistä poliisia,enemmän kuin palokuntaakaan.
        Toi oman täydellisyyden tuominen palstalle,on pahinta mitä tiedän.Ollaan niin ylitse muiden ja aletaan ladata täyslaidallisia,että puskat vain heiluu.
        Sen Jouluevankeliumin luulis koskettavan sinunkin sydätäsi,ettet asettuisi tuomarin,vaan sen seimenlapsen asemaan,sitä toivoo ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Räsäselle plussa
        Sinulle joka moralisoit ja olet tietävänäsi melkein kaiken,jopa ensinmäisestä miehestäni,kerron vähän faktoja.
        Ensinnäkin ei homouteen,lesbouteen,kehitysvammaisuuteen
        kasveta,siihen synnytään
        Se sun kaikkivaltias luojasi on vain tehnyt virhearvioinnin ja näin
        nämä kaiketi mielestäsi "epäsikiöt"ovat saaneet nähdä päivänvalon.

        Minä tunnen heitä kaikkia ja uskokaa täi älkää,heillä kaikilla on samanlainen elämänjano,eivät he työllistä poliisia,enemmän kuin palokuntaakaan.
        Toi oman täydellisyyden tuominen palstalle,on pahinta mitä tiedän.Ollaan niin ylitse muiden ja aletaan ladata täyslaidallisia,että puskat vain heiluu.
        Sen Jouluevankeliumin luulis koskettavan sinunkin sydätäsi,ettet asettuisi tuomarin,vaan sen seimenlapsen asemaan,sitä toivoo ama

        kirjoitusvirheistä ännä ainakin jäänyt näppäimille sorry,sama ama


    • yksinäinen tässäkin

      Vakaa, hyvä itsetunto sallii kaikille omat mielipiteet, siksi en ota asiakseni alkaa ohjailemaan ja opettamaan, mutta omille lapsilleni toki olen kristinuskon siemenen kylvänyt.
      On heidän asiansa kuinka he sen ovat kasvattaneet ja kuinka sen sanoman sisällön löytäneet myöhemmissä elämänsä vaiheissa.

      Samoin luterilaiseen kirkkoon kuuluminen. Voisin itsekin erota, mutta kun ei minulle ole suurta haittaa kirkkoon kuulumisestakaan maksan edelleenkin kirkollisveroa.
      Hautapaikka on valmiina, mutta se maksoi paljon, koska mieheni ei kuulunut kirkkoon, nykyisin kai jo on pidettävä sama hinta hautapaikalla maksoi veroja kirkolle tai ei.

      Joulun sanoma on kaunis ja herkkä sinälläänkin. Perheen ollessa kokonainen luimme jouluaterialla jouluevankeliumin, siunasimme ruokamme ja mikään ei tuntunut pakonomaiselta, mutta ei myöskään miltään kliseeltä.

      Kun istahdan joulupöytääni yksin, olen ajatuksissani siellä lapsuuden, nuoruuden ja keski-iän jouluissa joissa aterialla vallitsi perheyhteys ja joihin joulun sanomaliittyi kuin itsestään.
      Enää en kata ylimääräistä lautasta, koska enää en ole tarjonnut edes tuttaville mahdollisuutta aterialle kanssani.

      Joulun sanoma pysyy, mutta ei ole velvoittava mihinkään suuntaan.

      • susmorsian ek.

        Hurja, on ihan pakko sanoo, onko noin vakaita olemassakaan. Minä repaleinen maan matonen.


      • matonen.
        susmorsian ek. kirjoitti:

        Hurja, on ihan pakko sanoo, onko noin vakaita olemassakaan. Minä repaleinen maan matonen.

        Minusta se oli kypsän, suvaitsevaisen ihmisen puheenvuoro. Tunnen näitä vakaita ihmisiä paljonkin, enkä itseäni tunne miksikään repaleiseksi heidän rinnallaan. maan matosiahan me kaikki suuren Luojamme rinnalla.


      • soli tapa sillon

        Laihiaisten nuukimmat ennen hautasivat aikuiset ihmiset pystöön, niettä yläkropasta saatiin hautamuistomerkki.
        Soli tsaarin aikaan. Kun se kuuli tästä, se kiels enempää niin hautimasta,


    • kaapo h

      Ei puhuttele juurikaan.

      Tympäisee vain tuo joulumusiikki kaupoissa: Vaaaan vaaaalkeeeaaaataaa joooouuuuluuuuaaaa ....

      • Sen Joulupaniikin jalkoihin täällä korvessa ei onneksi joudu,kun
        kerran kahteenviikkoon mummotaksilla porhaltaa keskustaan täällä "käpykylässä",niin ei verenpaineet paljoa kerkeä nousta.
        Joulumieltä sinulle kaapo h ja palaillaan ama


    • viikko 52, mustin

      Onneksi joulu menee hyvin nopeasti ohi. Osanottoni heille, joita jouluaika pahasti ahdistaa kun kaikki paikat ovat kiinni.
      On erikoista että nuo 3 päivää, 24-26.12 muodostuu yksinäisille vuoden raskaimmiksi päiviksi yksinäisyyden tunteen takia. Itse en tressaannu enää.

      • 11 ... 27

        MItäs raskasta niissä päivissä on yksinäisilläkään. Aattona ovat kaupat auki, illan ja joulupäivän voi surffailla ja kirjoitella mm. 70 -palstalle ja tapanina ovat kaupat jo auki ja alennusmyynnnit alkavat.

        Tympäisevämpää on joulua edeltävä aika kaikkine kaupallisuuksineen.


      • 11 ... 27 kirjoitti:

        MItäs raskasta niissä päivissä on yksinäisilläkään. Aattona ovat kaupat auki, illan ja joulupäivän voi surffailla ja kirjoitella mm. 70 -palstalle ja tapanina ovat kaupat jo auki ja alennusmyynnnit alkavat.

        Tympäisevämpää on joulua edeltävä aika kaikkine kaupallisuuksineen.

        Otetaan positiivinen asenne,onneksi se Joulu joka on pakko kestää,on vain kerran vuodessa.
        Ne lapsuudenjoulut,jolloin tiedettiin vähenmän,mutta tunnettiin enemmän,ovat jääneet meidän mieliimme.
        Katleija kertoikin oman tarinansa,joka kosketti ja kiitos musiikiannista,niin sieltä sydämestähän se Joulusanoma pulppuaa,turha sitä on kieltää,en sitä kielläkään ama


    • susmorsian ek.

      Yksinäinen tässäkin - nikille

      Anteeksi pyydän äkkinäistä tokaisuani. Huono päivä tänään aamusta lähtien, tunnetteko joskus jotkut muutkin samoin. Monta vastoinkäymistä ja riesaa, tuolla tilaus-pikkubussilla kun tulin kotiin, viimenen, sinänsähän pikku juttu, kun bussin ovea ei saatu auki pariinkymmeneen minuuttiin. Samoin bussin puhelin ei aamupäivällä toiminut melko pitkään aikaan, Soneran puhelimet kaikki lukossa olivat.

    • susmorsian ek.

      Enpä minä tätä joulun sanomaa sen kummemmin mietiskele. Valkeana on täällä maa, lunta tupruttaa taivaan täydeltä. Kaunista on.

      • havumetsien mies

        Pistää toisaalta vihaksi tuo lumentulo. Koko ajan huononee pyöräkeli


      • havumetsien mies kirjoitti:

        Pistää toisaalta vihaksi tuo lumentulo. Koko ajan huononee pyöräkeli

        Pistele jottain piikkejä pyörän renkaisiin tai entäpä potkukelkka. Täällä ei oo kovin hiekotettu viel, joten hyvin kävis ainakin tänä aamuna.


      • Ajattele suske,laitan keväällä tän tönön myyntiin ja muutan omieni pariin sinne manseen ja arvaa pidetäänkö yhteyttä,sitähän pidetään.
        Tämä oli aman jouluevankeliumi,en tiedä oliko ilosanoma,mutta näin olen asian päättänyt,täältä tullaan elämä


      • susmorsian ek.
        rituliini_38 kirjoitti:

        Ajattele suske,laitan keväällä tän tönön myyntiin ja muutan omieni pariin sinne manseen ja arvaa pidetäänkö yhteyttä,sitähän pidetään.
        Tämä oli aman jouluevankeliumi,en tiedä oliko ilosanoma,mutta näin olen asian päättänyt,täältä tullaan elämä

        No herranen aika, niin sitä pittää. Sitten tavataan ! Tulin tuolta lumisohjosta, edelleen räntälunta tiputtelee.


      • capt. cöpenick
        rituliini_38 kirjoitti:

        Ajattele suske,laitan keväällä tän tönön myyntiin ja muutan omieni pariin sinne manseen ja arvaa pidetäänkö yhteyttä,sitähän pidetään.
        Tämä oli aman jouluevankeliumi,en tiedä oliko ilosanoma,mutta näin olen asian päättänyt,täältä tullaan elämä

        Huomattavan hyväst päätelty Ama! Joskuhan se ratkaisu jokatapauksessa olisi tehtävä. Nyt kun sinulla on vielä virtaa jälellä, mikäpä on muuttaessa kaupunkioloihin.


      • capt. cöpenick kirjoitti:

        Huomattavan hyväst päätelty Ama! Joskuhan se ratkaisu jokatapauksessa olisi tehtävä. Nyt kun sinulla on vielä virtaa jälellä, mikäpä on muuttaessa kaupunkioloihin.

        Ja vielä,kun voin päättää itsenäisesti omista asioistani,voin myydä,eikä mukulat voi estää suunnitelmiani.
        Voin siis päättää omista asioistani,minulla on testamentti,mutta se ei ole hallinnollinen,vaan normaali testamentti,joten täältä
        tullaan elämä


    • Ramoona*

      Joulun sanoma on mahdollisimman yksinkertainen ja helposti lähestyttävä : seimen lapsi. Minäkin otan uskon asiat uskon asioina, en tieteen. Ymmärrän Raamatun heijastavan aikansa ajattelua ja olosuhteita, mutta onhan siinä paljon kestäviä arvoja, lähimmäisen rakastaminen ja anteeksiantaminen varsinkin.

      Ilosanoman enkelit toivat, ensin paimenille kedollaan, ja tallin eläimet saivat olla todistamassa suurta ihmettä. Siinä on nykyiselle materian ja rahan perässä laukkaaville ihmiselle sanomaa kerrakseen.

      Joulu on lasten juhla , ja lapsenmielisten. Lapset saakoot joulusatunsa, tuikkikoot joulun tähdet kilpaa lasten silmien kanssa. Jokainen lapsi maailmaan tullessaan on uusi toivo, ihme jo itsessään. Olen tällainen tunteellinen höppänä, kyynellyn joululaulujen sanoista. Tämä Carola Häggvistin Taivas sylissäni on tullut hyvin suosituksi Suomessakin, monena vuonna meidänkin kotikirkon kauneimmissa joululauluissa täyden kirkon voimin laulettu. Kertosäe kiteyttää joulun sanoman, josta riittää koko vuodeksi.

      "Olet toisten kaltainen, lapsi lupauksien. Tuotko lapseni, nyt toivon maailmaan?
      Olet aarre sydänten, miten sinut suojelen? Helmassani kantaa itse taivastako saan?"

      Jouluyönä taivas on lähellä maata, näin tuolla ylmpänä ketjussa kauniisti sanotaan.

      https://www.youtube.com/watch?v=u2eVAELi9FE

      • Sinä Ramoona*olet parasta antia koko saitilla,nyt en käy sinua kehumaan,henkilöön kohdistuvaa ei saa esittää.
        Joten kerron vain lyhyesti,minä sain kokea Joulunihmeen ,tyttäreni soitti,meillä oli sukset ristissä,ja nyt ne patoumat laukesivat.Sain parhaan Joululahjan mitä ihminen koskaan voi saada.
        Nyt en kyyneliltäni enenpää pysty kertomaan ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Sinä Ramoona*olet parasta antia koko saitilla,nyt en käy sinua kehumaan,henkilöön kohdistuvaa ei saa esittää.
        Joten kerron vain lyhyesti,minä sain kokea Joulunihmeen ,tyttäreni soitti,meillä oli sukset ristissä,ja nyt ne patoumat laukesivat.Sain parhaan Joululahjan mitä ihminen koskaan voi saada.
        Nyt en kyyneliltäni enenpää pysty kertomaan ama

        Anteesianto on sitä parhainta antia jota me jokainen voinmme anttaa.Ei kai Joulusta ole alunakaen tehty mässäilyn ja yltäkyllaisyyden riemujuhlaa,joissa ne niin ihanat nasut menettävät henkensä,että teidän nautillononen Joulunne olisi täydellistä.minä en kinkkuun koske,eikä ydenkään elikon tarvtse kuolla minun takiani piste ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Anteesianto on sitä parhainta antia jota me jokainen voinmme anttaa.Ei kai Joulusta ole alunakaen tehty mässäilyn ja yltäkyllaisyyden riemujuhlaa,joissa ne niin ihanat nasut menettävät henkensä,että teidän nautillononen Joulunne olisi täydellistä.minä en kinkkuun koske,eikä ydenkään elikon tarvtse kuolla minun takiani piste ama

        Hyää joulua kaikille ryhmäläisille,menneestä kiitoksia. mieheni veli on tehnyt tämän..

        Omin sanoin ja säelin sota aikaa 10lapsen perheestä. Ottakaa aikaa kuunelkaa,tippa
        silmiin tulee.



        https://www.facebook.com/seppo.turunen.50/posts/801852509861016?comment_id=801853696527564¬if_t=like


        Hyää uutta uotta heta.


      • merihuisku kirjoitti:

        Hyää joulua kaikille ryhmäläisille,menneestä kiitoksia. mieheni veli on tehnyt tämän..

        Omin sanoin ja säelin sota aikaa 10lapsen perheestä. Ottakaa aikaa kuunelkaa,tippa
        silmiin tulee.



        https://www.facebook.com/seppo.turunen.50/posts/801852509861016?comment_id=801853696527564¬if_t=like


        Hyää uutta uotta heta.

        Kiitos heta tälläkertaa en saanuta aukeamaan.mutta ehkä`Jouluksi ja kiitos sinulle heta,olet tärkeä sielunkumppani
        älä vetaydy,täydellissyys on vain luettavissa historianlehdiltä
        ja senvuoksi sodat on hävitty.
        Sinä olet aito ihminen tule takaisin sitä toivoo ama


    • illati

      Se oli vaan minun mielipiteeni.E tuputa Ekö tässä ollutkin tarkoitus kertoa vaan oma mielipde.Joten hyvää joulua kaikille.

      • Kiitos viestistäsi,mielipiteesi on rekitöröity.
        Hyvän Joulun toivotus on illati nyt kaikille tiedoksi annettu,kiitollisena ama


    • nikkipelle

      Tämän kirjoittaja ei oikein ole jouluihmisiä. On viikon kuluttua tyytyväinen, että joulu alkaa olla pian ohitse ja kaupat avaavat ovensa monesti vielä alennusmyyntien siivittäminä.

      Meitä on moneen junaan ja jotkut jäävät asemallekin.

      Tuli katselluksi noita aloituksia, mutta parinkymmenen ensimmäisen joukosta tämä tuntui ainoalta, johon kannattaa vastata.

      • Kiitos sinulle,että sain tämän etuoikeutetun aseman valinnoissasi.
        Kyllä se Joulumieli alkaa pikkuhiljaa hiipimään amankin sydämeen,vaikka joku kerran sanoi ettei minulla sitä elintä edes ole,kun olen ihan sydämetön.

        Olen saanut ihania kannanottoja,kiitos niistä,mukaavaa kulkea kanssanne tätä Joulunalusaikaa,kiitollisena ama


      • rituliini_38 kirjoitti:

        Kiitos sinulle,että sain tämän etuoikeutetun aseman valinnoissasi.
        Kyllä se Joulumieli alkaa pikkuhiljaa hiipimään amankin sydämeen,vaikka joku kerran sanoi ettei minulla sitä elintä edes ole,kun olen ihan sydämetön.

        Olen saanut ihania kannanottoja,kiitos niistä,mukaavaa kulkea kanssanne tätä Joulunalusaikaa,kiitollisena ama

        Ja vielä haluaisin jatkaa,olen eheytynyt ihmisenä,kun olen saanut purkaa omaa pahaaoloani.Muistan kyllä,mikä riidankylväjä olin saitilla,lähes aina sukset ristissä jonkun kanssa.
        Kasvaminen ihmisyyteen vaatii uhrauksia,ehkä minäkin niitä jo olen antanut riittävästi,en tiedä olenko,mutta sen tiedän vastoinkäymisiä ei ole annettu minulle turhaan.
        Kiitos teille taas kerran,nyt meen kaivamaan veneeni tuolta jäistä,kaiketi siinä rotevanpaa ihmistä tarvittais,mutta ei nyt ole saatavilla,joten pakko tullla omillaan toimeen ama


    • Sylvian joululaulu

      sinulla oli aikoinaan 20.11.2012 kirjoitus
      viestiä--->rituliini_38
      "kerroinkin miehelleni,että kaiketi Karl Collan näki sen mustapäärastaan tuskan ja hän sen kaipuun tänne kotimaahan.Sylvian joululaulusta oli kyse"
      Kuulun Collan-Collanus-Kollanus-sukuun ja tiedän kertoa Teille, Sylvian joululaulu (ruots. Sylvias hälsning från Sicilien) on Zacharias Topeliuksen vuonna 1853 julkaistu runo, jonka Karl Collan sävelsi joululauluksi.
      Voit lukea suvun historiaa Karl Collanista esim.Collan- Collanus- Kollanus sukujen historiasta netistä googlettamalla.
      https://www.doria.fi/xmlui/bitstream/handle/10024/96986/482 Collan.pdf?sequence=2

    • Sylvian joululaulu

      viestiä--->rituliini_38
      "kerroinkin miehelleni,että kaiketi Karl Collan näki sen mustapäärastaan tuskan ja hän sen kaipuun tänne kotimaahan.Sylvian joululaulusta oli kyse"
      Kuulun Collan-Collanus-Kollanus-sukuun ja tiedän kertoa Teille, Sylvian joululaulu (ruots. Sylvias hälsning från Sicilien) on Zacharias Topeliuksen vuonna 1853 julkaistu runo, jonka Karl Collan sävelsi joululauluksi.
      Voit lukea suvun historiaa Karl Collanista esim.Collan- Collanus- Kollanus sukujen historiasta netistä googlettamalla.
      https://www.doria.fi/xmlui/bitstream/handle/10024/96986/482 Collan.pdf?sequence=2

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe