Kaapeli-tv-firman valinta taloyhtiöön

askölads

Taloyhtiö valitsee tarjousen perusteella Soneran, Elisan ja DNA-Welhon väliltä kaapeliyhtiön, joka toimittaa sekä kanavat että netin. Valintakokous on parin päivän päästä ja oma suosikkini on DNA, koska mielestäni Helsingissä paras on aina ollut HTV/Welho ja nykyään sitten DNA.

Onko noissa televisiokanavissa jotain eroa? Olen yrittänyt katsella näiden eri kanava-vaihtoehtoja ja esimerkiksi HD-kanavat ovat huonosti merkattuja, tai sitten esim. kaikilta ei saa edes Eurosportia tai Foxia HD:na.

20

2242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dna Welho on paras

      Itse jos saisin yksinvaltiaana päättää niin taloon tulisi Dna Welho ja nimenomaan sen vuoksi että sen kanavavalikoima on paras. Ja vinkkinä että nimenomaan Dna Welholta saat sekä Eurosportit että Foxin HD:na.

      • Miksei FOX HD:ta

        Hm... Eurosport HD on Elisallakin, mutta ei taida olla FOX HD:ta. Miksei?

        No, meillä on se Elisa, koska meillä on heiltä kaapeli-tv ja kanakortilla Eurosport HD. Enkä ole FOX HD:ta kaivannut, vaikka kyllä se kiva olisi saada mahdollisimman monta kanavaa HD:na (digiboksissani on monen teratavun kovalevy ja kyllä mahtuu HD:kin).


      • Miksei FOX HD:ta kirjoitti:

        Hm... Eurosport HD on Elisallakin, mutta ei taida olla FOX HD:ta. Miksei?

        No, meillä on se Elisa, koska meillä on heiltä kaapeli-tv ja kanakortilla Eurosport HD. Enkä ole FOX HD:ta kaivannut, vaikka kyllä se kiva olisi saada mahdollisimman monta kanavaa HD:na (digiboksissani on monen teratavun kovalevy ja kyllä mahtuu HD:kin).

        Hei!

        Elisan kaapeli TV:n kanavat voi tarkastaa osoitteesta http://elisa.to/16plEFv , josta pystyy samalla myös tarkastamaan kanapaikat. :)

        Valitettavasti FOX HD -kanavaa ei valikoimassamme vielä ole, mutta olemme saaneet tuosta palautetta ja pyrimme tuomaan kanavan valikoimaamme mahdollisimman pikaisesti. :)

        Jussi / Palstatiimi
        http://palsta.elisa.fi


    • Muista kokonaisuus..

      Jos taloyhtiönne sattuu olemaan Kiinteistöliitto Uusimaan jäsen ja olette Soneran kuituverkon alueella, niin valinta on helppoa. DNA:n kaapeli jäi tuonne talojakamon nurkkaan ja siirryttiin Soneran kuidun perään reilu vuosi sitten niin taloyhtiön laajakaistan kuin kaapeli-tv:n suhteen. Ei näitä palveluja valita jonkun tietyn kanavan perusteella vaan kokonaisuus ratkaisee. DNA:sta oli ikäviä kokemuksia vuosien varrelta emmekä halunneet kaapelimodeemeita käyttöömme. Koaksiaalissa tulee kapasiteetin rajat vastaan melko nopeasti.

      Periaatteessa se menee niin, että yhtiökokous valitsee taloyhtiön laajakaistan ja hallitus valitsee kaapeli-tv:n operaattorin. Kanavat tulee ja menee, mutta taloyhtiö tekee sopimuksen vähintään kolmeksi vuodeksi. DNA hylättiin lisäksi siitä syystä, että reilu vuosi sitten firmaa oltiin pilkkomassa myyntikuntoon ja tarjouskin oli mitä oli. Ei ollut kilpailukelpoinen tarjous ja Elisa ei edes jättänyt tarjousta, kun kuitua ei mukamas jaksa vetää parinsadan huoneiston takia..

      • ihme ratkaisu

        Siis sanoppas mitä iloa koko kaapelitv:stä on jos ei saa haluamiansa kanavia? Eiköhän se juuri kanavavalikoima ratkaise sen että mistä sen kaapelin ottaa jos ottaa! Jos kanavat ei kerran ratkaise mitään niin miks teidän yhtiö ei tyytynyt pelkkään antenniverkkoon?

        Siks toisekseen Soneralla on kaikkein surkein valikoima tv-kanavia, itse en kyllä huolis Soneraa ainakaan!


      • ihmettelen vaan

        Mitä vikaa on kaapelimodeemeissa ja eikö Sonerallakin niitä ole yhtä lailla jos kerran Soneran kaapelitv-palvelu on kytketty? Käsittääkseni operaattori tarjoaa ensisijaisesti juuri kaapelimodeemiyhteyttä jos heidän kaapelitv on kytketty taloon!


      • Muista kokonaisuus..
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Mitä vikaa on kaapelimodeemeissa ja eikö Sonerallakin niitä ole yhtä lailla jos kerran Soneran kaapelitv-palvelu on kytketty? Käsittääkseni operaattori tarjoaa ensisijaisesti juuri kaapelimodeemiyhteyttä jos heidän kaapelitv on kytketty taloon!

        Sonera toi taloyhtiön laajakaistan talojakamoon kuidulla, josta se jaetaan asuntoihin VDSL2-tekniikalla. Ei käyty uusimaan talon kaapelointia, vaan puhelinparit riittää 100/10M nopeuteen saakka. Perusnopeus on 10/10M, joka menee osakkaan vastikemaksun yhteydessä. Sonera ilmoitti meille jo etukäteen, että he eivät tarjoa kaapelimodeemeita, vaan kuitu VDSL2 toimii parhaiten meidän tapauksessamme..

        Koska aikaisemmin olimme DNA Welhon kaapeliverkossa, niin monella asukkaalla oli ennestään DNA Welhon kaapelimodemit, joista he halusivat päästä eroon. Muutamalla asukkaalla oli puolestaan Elisasta huonoja kokemuksia toimimattoman Elisa Viihteen muodossa => yksimielinen päätös oli helppo tehdä, koska talossamme ei aikaisemmin ollut yhteistä laajakaistaa ja asuntojen puhelinparit oli vapaina;)


      • ihmettelen vaan
        Muista kokonaisuus.. kirjoitti:

        Sonera toi taloyhtiön laajakaistan talojakamoon kuidulla, josta se jaetaan asuntoihin VDSL2-tekniikalla. Ei käyty uusimaan talon kaapelointia, vaan puhelinparit riittää 100/10M nopeuteen saakka. Perusnopeus on 10/10M, joka menee osakkaan vastikemaksun yhteydessä. Sonera ilmoitti meille jo etukäteen, että he eivät tarjoa kaapelimodeemeita, vaan kuitu VDSL2 toimii parhaiten meidän tapauksessamme..

        Koska aikaisemmin olimme DNA Welhon kaapeliverkossa, niin monella asukkaalla oli ennestään DNA Welhon kaapelimodemit, joista he halusivat päästä eroon. Muutamalla asukkaalla oli puolestaan Elisasta huonoja kokemuksia toimimattoman Elisa Viihteen muodossa => yksimielinen päätös oli helppo tehdä, koska talossamme ei aikaisemmin ollut yhteistä laajakaistaa ja asuntojen puhelinparit oli vapaina;)

        Tajuat kai että siinä VDSL2-yhteydessäkin pitää olla modeemi, nimittäin VDSL2-modeemi? Eli ei niistä modeemeista tuollakaan tekniikalla päästä eroon ja ihmettelen teidän haluanne päästä kaapelimodeemeista eroon. Eli haluatte päästä tyypin A modeemeista eroon ja saitte tilalle tyypin B modeemit...ihme sekoilua teillä!

        Sinä taidat olla Soneran osakkeen omistaja ja kaiketi ylipuhunut muut talon osakkaat Soneralle? Tai sitten joku muu teidän taloyhtiössä omistaa Soneran osakkeita?


      • Muista kokonaisuus..
        ihme ratkaisu kirjoitti:

        Siis sanoppas mitä iloa koko kaapelitv:stä on jos ei saa haluamiansa kanavia? Eiköhän se juuri kanavavalikoima ratkaise sen että mistä sen kaapelin ottaa jos ottaa! Jos kanavat ei kerran ratkaise mitään niin miks teidän yhtiö ei tyytynyt pelkkään antenniverkkoon?

        Siks toisekseen Soneralla on kaikkein surkein valikoima tv-kanavia, itse en kyllä huolis Soneraa ainakaan!

        Tuntuu siltä, että et itse pysty vaikuttamaan kaapeli-tv:n operaattorin valintaan millään lailla. Taloyhtiössä sen päättää käytännössä hallitus, joka kuitenkin yleensä kuuntelee yhtiökokouksen mielipidettä. Talossa voi olla vain yksi kaapeli-tv operaattori, joten toiveesi toteutuminen ei ole niin varmaa.

        Meiltä poistui DNA Welho vuosi sitten ja tilalle tuli Sonera. Soneran hintalappu on ihan eri luokkaa DNA:n vuosimaksuun verrattuna. Soneran kanavavalikoima on ollut riittävä, sillä tv löytää yli 190 kanavaa ja lisää kanavia näyttää tulevan verkkoon. Monelle riittää ilmaiskanavat ja Soneran kaapelikortin perusmaksulla saa paljon laajemman kanavamäärän kuin mitä DNA:lla oli.

        On meillä talojakamossa vielä DNA:n koaksiaali, sillä se jatkaa eteenpäin naapuriyhtiöön. Soneran kaapeli-tv tulee kuidulla ja ongelmia ei ole ollut ensimmäisen vuoden aikana. Ei olla heti vaihtamassa ainakaan DNA:han takaisin, joten tyydymme edelleen Soneraan ja sivutuotteena tuli Sonera Viihde moneen talouteemme;)


      • Muista kokonaisuus..
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Tajuat kai että siinä VDSL2-yhteydessäkin pitää olla modeemi, nimittäin VDSL2-modeemi? Eli ei niistä modeemeista tuollakaan tekniikalla päästä eroon ja ihmettelen teidän haluanne päästä kaapelimodeemeista eroon. Eli haluatte päästä tyypin A modeemeista eroon ja saitte tilalle tyypin B modeemit...ihme sekoilua teillä!

        Sinä taidat olla Soneran osakkeen omistaja ja kaiketi ylipuhunut muut talon osakkaat Soneralle? Tai sitten joku muu teidän taloyhtiössä omistaa Soneran osakkeita?

        Paras Soneran puolesta puhuja oli DNA Welho, joka ei suostunut keskustelemaan vuosimaksun hinnasta ja hinnoitteli jatkuvasti taloyhtiön laajakaista ylihintaan. Kun Kiinteistöliitto teki sopimuksen Soneran kanssa, niin edelleenkään DNA ei tajunnut olevansa häviävä osapuoli, vaan piti hintaa edelleen yläkantissa. http://www.sonera.fi/kiinteistoliitto näet Soneran tarjouksen.

        Minulla ei ole Soneran osakkeita ja lopullisen päätöksen teki osakkaat tarjousten perusteella. Oma vaikutuksensa oli myös DNA:n sen hetkisellä olemattomalla asiakaspalvelulla.

        Taloyhtiössä oli jo pari vuotta aikaisemmin kuitu ja laajakaistan tekniikkana oli ADSL. Kun otettiin taloyhtiön laajakaista, niin Sonera vaihtoi VDSL2:een eikä siinä ole moittimista. Nopeudet on ne mitä on sovittu.

        DNA käyttää jakelussaan 37 kanavanippua, kun Soneralla niitä on 24. Syynä on se, että Sonera käyttää 256 QAM jakelua ja kanavanippuja tarvitaan vähemmän. Toisaalta kanavat ovat kapealla taajuuskaistalla => kapasiteettia on varalla tulevaisuutta ajatellen. DNA otti käyttöön EPG:n, jota osa bokseista ei enää pysty käsittelemään. Onko tämä asiakaspalvelua, jos asiakkaalle sanotaan että voi voi, emme voi palata vanhaan toimivaan järjestelmään..


    • 007½

      Olen ollut hyvin tyytyväinen DNA- Welhon kaapelitelevisioverkkoon ja nettiin, johon kerrostaloyhtiömme liitettiin runsaat kaksi vuotta sitten. Welho antoi käyttöön veloituksetta reitittimen langatonta néttiyhteyttä varten. Kuukausimaksu 10 megan yhteydestä on vajaat 9 euroa kuussa, muuta olen tilannut huoneistokohtaisen 100 megan lisän tähän, eli 110 megan (teoreettinen) nopeus maksaa 8,90 € lisää tuon perusmaksun päälle.

      Miellyttävää on sekin, että Welho ei velota television maksukanavakortista senttiäkään taloyhtiömme asukkailta. Summa ei olisi suuri, mutta säästöä se on pienikin säästö.

    • Elisan kannattaja

      Minä äänestäisin Elisaa, koska IPTV-palveluista Elisa Viihde on paras, ainakin Soneraan verrattuna ylivoimainen. Tietysti Viihde-pakettia voi käyttää myös kaapelioperaattorista riippumatta, mutta sitten TV:n katsominen käyttää jatkuvasti nettiyhteyttä tai pitäisi vekslata IPTV- ja tavallisen DVB-C-boksin välillä.

      Mutta jos talossa sattuu olemaan Ethernet-kaapelointi, niin totta kai sitten on tarpeen myös valokuituyhteys. Jos data tulee asuntoon puhelin- tai antennikaapeloinnin kautta, niin en pidä kuituyhteyttä kovin tarpeellisena. Riippuu tietysti myös käyttäjien määrästäkin.

      • siis miksi?

        Siis miksi ihmeessä pitää olla Elisa Viihde jos kerran on jo kaapeli-TV??? Tuota mä en kyllä ymmärrä. Ymmärrän IPTV:n siellä minne kaapeli-TV:tä ei saa mutta että kaapelitaloudessa olisi vielä IPTV, ei mahdu mun jakeluuni!


      • Elisan kannattaja
        siis miksi? kirjoitti:

        Siis miksi ihmeessä pitää olla Elisa Viihde jos kerran on jo kaapeli-TV??? Tuota mä en kyllä ymmärrä. Ymmärrän IPTV:n siellä minne kaapeli-TV:tä ei saa mutta että kaapelitaloudessa olisi vielä IPTV, ei mahdu mun jakeluuni!

        Koska Elisa Viihde on paras Suomessa saatavilla oleva tallentava digiboksi, alle kympillä kuussa nettiyhteyden ohessa. Vaikka itse laite on mahdollisimman halvalla tehty ja voi herkästi tiltata, niin en ole enää pitkään aikaan tajunnut joittenkin rutinaa siitä. Jos mulla toimii mainiosti, niin toiset varmaan tekee jotain väärin. Tallennukset ja niiden ajastus toimii luotettavasti ilman sähköä, ilman antennisignaalia, ilman toimivaa digiboksia tai TV:tä ja missä vaan älypuhelimen kautta. Ohjelmat voi katsoa usealla eri tavalla. Vain kerran muutamassa sekunnissa tehdyllä ajastuksella suosikkiohjelmat tallentuvat omiin kansioihinsa niin pitkään kuin kiinnostaa seurata. Tila ei lopu kesken normaalikäyttäjällä ja tallennuksia ei poisteta automaattisesti, kuten esim. Soneralla 3kk jälkeen. Eikä tarvi murehtia hajooko kovalevy tai virtalähteen konkat.

        Tässä oli vain muutama perustelu. Oikeastaan pitäisi puhua IPTV-Viihde-palvelusta, koska IPTV:llä voidaan tarkoittaa suoran TV-kuvan välitystä Internetin kautta ilman tallennusmahdollisuutta. Ja kyllä jotkut voivat haluta katsoa Internetin kautta kanavia, joita ei kaapelissa saa.


      • voi jessus
        Elisan kannattaja kirjoitti:

        Koska Elisa Viihde on paras Suomessa saatavilla oleva tallentava digiboksi, alle kympillä kuussa nettiyhteyden ohessa. Vaikka itse laite on mahdollisimman halvalla tehty ja voi herkästi tiltata, niin en ole enää pitkään aikaan tajunnut joittenkin rutinaa siitä. Jos mulla toimii mainiosti, niin toiset varmaan tekee jotain väärin. Tallennukset ja niiden ajastus toimii luotettavasti ilman sähköä, ilman antennisignaalia, ilman toimivaa digiboksia tai TV:tä ja missä vaan älypuhelimen kautta. Ohjelmat voi katsoa usealla eri tavalla. Vain kerran muutamassa sekunnissa tehdyllä ajastuksella suosikkiohjelmat tallentuvat omiin kansioihinsa niin pitkään kuin kiinnostaa seurata. Tila ei lopu kesken normaalikäyttäjällä ja tallennuksia ei poisteta automaattisesti, kuten esim. Soneralla 3kk jälkeen. Eikä tarvi murehtia hajooko kovalevy tai virtalähteen konkat.

        Tässä oli vain muutama perustelu. Oikeastaan pitäisi puhua IPTV-Viihde-palvelusta, koska IPTV:llä voidaan tarkoittaa suoran TV-kuvan välitystä Internetin kautta ilman tallennusmahdollisuutta. Ja kyllä jotkut voivat haluta katsoa Internetin kautta kanavia, joita ei kaapelissa saa.

        "Jos mulla toimii mainiosti, niin toiset varmaan tekee jotain väärin"

        Hoh hoijaa, just joo. Eli kun sulla toimii niin kaikilla muillakin toimii??? Voi helvetti mikä järjen juoksu sulla. Et voi sitten tajuta että olet niitä poikkeuksia joilla toimii, ei ne muut tee mitään väärin vaan niillä on yksinkertaisesti toimimaton palvelu/boksi!


      • Elisan kannattaja
        voi jessus kirjoitti:

        "Jos mulla toimii mainiosti, niin toiset varmaan tekee jotain väärin"

        Hoh hoijaa, just joo. Eli kun sulla toimii niin kaikilla muillakin toimii??? Voi helvetti mikä järjen juoksu sulla. Et voi sitten tajuta että olet niitä poikkeuksia joilla toimii, ei ne muut tee mitään väärin vaan niillä on yksinkertaisesti toimimaton palvelu/boksi!

        No kai se toimimaton boksi kannattaisi sitten vaihtaa ehjään, jos ei toimi?? Äly hoi???? Kyllä asia on niin päin, että useimmilla toimii, poikkeustapauksissa ei. Olisi muuten aika vähän käyttäjiä.

        Jos Internet-yhteyden nopeus ei riitä, niin ei se ole TV-palvelun vika, vaan ihan tavallinen tiedossa olevista (lähinnä ADSL:n) teknisistä rajoituksista johtuva ongelma. Kaapelimodeemiyhteyksissä tätä ongelmaa ei pitäisi olla. Elisan Viihde-pakettiin kuuluu joka tapauksessa kaapelin kautta 100 megan yhteys, jonka nopeus varmasti riittää. Jos kaapelioperaattori onkin jokin toinen, niin tuota nopeaa kaapelimodeemiyhteyttä ei saa.

        Ja mä en muuten tajua, mikä valokuituyhteydessä on muka niin hyödyllistä, jos nopeus on kuitenkin sama (esim. 100/10)?? Jotain järkeä touhussa alkaa olemaan, kun upload-nopeus kymmenkertaistetaan 100/100:aan. Normaalikäyttäjä ei tee mitään gigabitin download-yhteydellä. Lisäksi teoreettinenkin nopeus on kaukana tuosta, jos VDSL rajoittaa nopeuden 200Mbps ja lisäksi käytössä voi tulla jo tietokoneen kovalevynkin rajoitus vastaan. Kannattaa verrata esim. SD-korttien ja USB-muistien nopeuksiin, jotka ovat olleet tyypillisesti tasolla 10-80 Mbps eli n. 1-10 MB/s.

        Oma taloyhtiöni on muuten tehnyt ihmeen kattavat sopimukset, kun Elisalta saa 100 megan yhteyden antennikaapelin kautta ja Soneralta valokuidun ja puhelinkaapelin kautta. Molempiin tulee sopimusalennukset. Sonerankin maksiminopeus on 100/10, eikä luvattu minimilatausnopeus ole valokuituyhteydelle juurikaan parempi kuin kaapelille, 50 vs 40Mbps. Moni voi kuvitella, että valokuidulla yhteys olisi varmemmin koko ajan siellä maksimin tuntumassa. Eipä lupaa ainakaan Sonera enempää kuin puolet teoreettisesta, vaikka maksimiin olisi periaatteessa mahdollista päästä jatkuvastikin.


    • se siitä

      """"" ihmettelen teidän haluanne päästä kaapelimodeemeista eroon. """

      Minä en ihmettele, tuo telkkarin ja laajakaistan tuominen samaa piuhaa pitkin on ihan kakkaa, ei vaan toimi. Paras on kuitu, ja siitä piuhoja pitkin asuntoihin, ja sielä vdsl loota, ja telkkari sitten omia piuhojaan.

      • Elisan kannattaja

        Jaa ei muka toimi? Perustele! Data ja TV-signaali menee eri taajuuksilla, ei ne vaikuta toisiinsa. Kaapelimodeemeja on käytetty nopeisiin yhteyksiin jotain 15 vuotta jo. On perusteellisesti testattua ja toimivaa tekniikkaa.


    • Ei häiriöitä

      "Minä en ihmettele, tuo telkkarin ja laajakaistan tuominen samaa piuhaa pitkin on ihan kakkaa, ei vaan toimi."

      Kerrotko minulle, miten kotonani tuo toimimattomuus ilmenee? En ole koskaan huomannut mitään häiriötä television ja laajakaistani toiminnassa Welhon välittämänä.

      • Saa DNA

        Elisa Viigde ei pelitä, samoin Maxivison meni pilalle palvelu-uudistuksen myötä.
        Sonerassa olen kuullut positiivista, samoin itsellä kokemuksia Dna:sta joka toimii hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe