Shetlanninlammaskoira

Sheltistä

Tiedän että näitä sheltistä kertovia on jo tosi paljon mutta.. Olen 12.v tyttö ja haluaisin muutamaan kysymykseen sheltisstä vastauksen. Voitte kertoa myös omia kokemuksia rodusta.
1. Haluaisin alata harrastaam koiran kanssa aika tavoitteellisesti agilityä. Pitääkö tämä huomioida pentua ottaessa?
2. Lähteekö sheltistä paljon karvaa jos sen harjaa säännöllisesti?
3. Tuleeko sheltille helposti eroahdistus?
4. Kauanko sheltti pystyy olemaan päivästä yksin?
5. Meillä on todella kiltti sakemanni mikä tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa. Miten sheltti sopeutuu kotiin jossa on jo toinen koira?
6. soveltuuko sheltti ylipäätään 12.v tytön koiraksi?
7. Kouluttaisin koiran melkein kokonaan itse. Tottakai vanhenpani auttaisivat. Kävisin lähellämme olevissa toko ja agi treeneissä kun pentu olisi tarpeeksi vanha. Olisiko ok?
8. Olen kuullut että joillakin esim, blue merle värisillä koirilla on enemmän silmäsairauksia kuin muilla. Onko vain huhu?

Kiitos jos vastaat:)

6

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • happymerry

      Muutama haarukkapala kysymyksistä. Sain ekan oman koiran 12-vuotiaana, sheltin : )
      Koira sopii hyvin nuorelle omistajalle. Mutta: haluamassasi rodussa on valtava hajonta luonteessa. Yleisimpinä ongelmina rodussa liiallinen pehmeys/arkuus, mikä aiheuttaa esim. ääniherkkyyttä, koira voi karata pelästyessään jne. eli varaisin koiran ottoon esim. vuoden ajan. Käyt vanhempiesi kanssa monessa eri kennelissä, katselette ja kyselette. Jos emä ja isä on luonnetestattu hyväksytyin tuloksin, hienoa! Tokossa ja agilityssa pärjääminenkin on jonkin sortin luonnetesti. Missään nimessä älä ota jonkin ilmoituksen perusteella viimeistä jäljelläolevaa pentua äkkipäätöksenä.
      Merlevärisillä on sinisiä silmiä. Väri ei ratkaise silmäterveyttä, CEA-geeniä on tasaisesti kaikissa väreissä, kuin muutakin silmiin liittyvää.

      • Sheltistä

        Kiitos että vastasit. Olen myös tutkinut australianpaimenkoiraa. Herkkyys huolettaa minua mutta toivon että sen saisi karistettua lempeällä koulutuksella ja jo pentuna totutuksella moniin tilanteisiin. Olit happymerry juuri minun ikäiseni saadessasi koiran. Pärjäsitkö sen kanssa hyvin. Minkälainen koira on nykyään?:)


    • happymerry

      En itse asiassa hirveen hyvin, koira oli n. 40-senttinen uros enkä osannut sitä kouluttaa kovin kummoisesti. Sen kohtaloksi koitui auton alle jääminen matkalla "naisiin" eli juoksuisen nartun kotia kohti maantien yli. Sen jälkeen on ollut pelkkiä narttuja, sekä tricolour että merle- sheltit ja sen jälkeen muutama kookkaampi koira.
      Oma rotu edelleen halusessa, ehkä palaan takaisin shelttiin ja jopa kasvatustoimintaan "eläkepäivien iloksi".
      Osa arkuudesta on voimakkaasti periytyvää, siis geneettistä, ja sen ilmentymiin on rajallisesti mahdollista vaikuttaa koulutuksella. "Sian korvasta ei saa silkkikukkaroa" eli arasta pennusta et saa lopultakaan luotettavaa, rohkeaa harrastuskoiraa. Valtava työ ja lopultakin pettymyksiä kun stressitilanteessa perinnöllinen hermostuneisuus kuitenkin pukkaa pintaan jotenkin. Arka 30-kiloinen koira on tietysti vielä keljumpi asia kuin arka kuusikiloinen, t n. "kokemusta on".
      Tällä hetkellä on lapinkoira ja toinen palveluskoiratyyppinen, kumpikaan eivät ihan kymppejä geneettisesti eikä muutenkaan. Mutta kaipa se "elämäni koira" vielä osuu kohdalle kun osaa olla valikoivampi.

      • Sheltistä

        Kiitos. Olen alkanut pitkän harkinnan kautta päätyä aussieen. Tutullani on ollut neljä aussieta joista kaksi elää tällä hetkellä. Kaikki ovat tosi kilttejä. Kouluttajakin on tosik pätevä. Meillä on tosiaankin 3 .v sakemanni uros. Muetimme tässä että voisivatko he tulla toimeen. Tuetenkin jompi kumpi leikattuna jos narttu otetaan.


    • hm.

      Voisi olla hyvä leikkauttaa se sakemanninne joka tapauksessa jos mahdollista, jopa ennen pennun ottoa.

      • sheltistä

        Okei. Olemme ajatelletkin sitä sillä jompikumpihan pitäisi kuitenkin leikkauttaa, vaikka pidetäänhän joissakin paikoissa narttua että urosta samassa tilassa. Kuitenkin varmuuden vuoksi:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe