narsisti ja häpeä

***

Miten narsisti suhtautuu siihen, jos hänelle sanoo, että joku hänen toimissaan hävettää lähipiiriä? Miten narsisti yleensä suhtautuu häpeään?

70

1997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sillä oo ....

      ...olemassa mitään häpeäntunnetta kuten ei mitään empatian tuntemuksia.

    • No Shame

      Minä puolestani uskon, että häpeä on nimenomaan se koko narsismin ydin, jonka tukahduttamiseksi, peittämiseksi ja piilottamiseksi koko persoonallisuus ja defanssijärjestelmä on kasattu.

      Se on narsismin ydin ja avain. Häpeä.

      • 14+10=?

        Samaa mieltä, mutta lisäisin vielä, että vaikka narsisti häväistäisiin julkisesti esim. iltapäivälehtien lööpeissä, hän ei kykene kokemaan häpeää. Panssarit ("defenssit") kuin kilpikonnalla.


      • häpeäpeikko

        Ehdottomasti näin. Koko narsismi kumpuaa häpeänpelosta, kyvyttömyydestä käsitellä häpeää. Narsisti näkee häpeää kaikkialla ja kaikessa joka ei ole täydellistä. Hän ei edes itsekään tiedä mikä sitten on täydellistä, mutta muita peilaamalla yrittää löytää sen täydellisyyden jotka kaikki ihalilisivat, jossa ei ole mitään hävettävää.

        Häpeä on narsistille sama kuin kuolema, joten narsisti taistelee häpeää vastaan kuin tastelisi hengestään. Ei siis ihme että narsisti vaikuttaa välillä elävän omassa laalaamaassaan jossa realiteeteille ei ole mitään sijaa. Kuolemanpelko laukaiseen rajut defenssit.

        Tuosta suunnattomasta pelosta johtuu joskus aivan järjettömiin mittasuhteisiin nosevat reaktiot muiden silmissä pieniin asioihin. Tuosta pelosta johtuu vainoharhaisuus, asioiden merkitysten karkaaminen omiin sfääreihin.

        Helpottaakseen omaa häpeäntuskaansa narsisti yrittää myös siirtää häpeää muiden kannettavaksi väheksymällä ja syyllistämällä. Olettaen kai että sama pelko asuu meissä muissakin.


      • ...silminnäkijä...
        häpeäpeikko kirjoitti:

        Ehdottomasti näin. Koko narsismi kumpuaa häpeänpelosta, kyvyttömyydestä käsitellä häpeää. Narsisti näkee häpeää kaikkialla ja kaikessa joka ei ole täydellistä. Hän ei edes itsekään tiedä mikä sitten on täydellistä, mutta muita peilaamalla yrittää löytää sen täydellisyyden jotka kaikki ihalilisivat, jossa ei ole mitään hävettävää.

        Häpeä on narsistille sama kuin kuolema, joten narsisti taistelee häpeää vastaan kuin tastelisi hengestään. Ei siis ihme että narsisti vaikuttaa välillä elävän omassa laalaamaassaan jossa realiteeteille ei ole mitään sijaa. Kuolemanpelko laukaiseen rajut defenssit.

        Tuosta suunnattomasta pelosta johtuu joskus aivan järjettömiin mittasuhteisiin nosevat reaktiot muiden silmissä pieniin asioihin. Tuosta pelosta johtuu vainoharhaisuus, asioiden merkitysten karkaaminen omiin sfääreihin.

        Helpottaakseen omaa häpeäntuskaansa narsisti yrittää myös siirtää häpeää muiden kannettavaksi väheksymällä ja syyllistämällä. Olettaen kai että sama pelko asuu meissä muissakin.

        Kuvauksesi järjettömyyksiin riistäytyvistä reaktioista vahvistaa epäilyksiäni naapurissa asuvasta henkilöstä.


      • pinnallisuus

        Tästä häpeästä varmaan kumpuaa narsistin pinnallisuuskin. Tuntemani narsisti oli niin pinnallinen että vielä monen vuoden jälkeenkin ihmetyttää. Jaksoi jatkuvasti muistuttaa kuinka huonosti ja epämuodikkaasti pukeuduin eikä edes kehdannut minua esitellä juuri kellekään. Eikä pelkästään ulkonäön vaan persoonankin puolesta. Voikin miettiä että miksi sitten oli kanssani. Tosin voisi myös miettiä että miksi itse olin ihmisen kanssa joka minua ei hyväksynyt juuri millään tavalla.


      • pinnallisuus
        pinnallisuus kirjoitti:

        Tästä häpeästä varmaan kumpuaa narsistin pinnallisuuskin. Tuntemani narsisti oli niin pinnallinen että vielä monen vuoden jälkeenkin ihmetyttää. Jaksoi jatkuvasti muistuttaa kuinka huonosti ja epämuodikkaasti pukeuduin eikä edes kehdannut minua esitellä juuri kellekään. Eikä pelkästään ulkonäön vaan persoonankin puolesta. Voikin miettiä että miksi sitten oli kanssani. Tosin voisi myös miettiä että miksi itse olin ihmisen kanssa joka minua ei hyväksynyt juuri millään tavalla.

        Kaikista pahinta on että tämän hänen pinnallisuutensa tarttui vähän minuunkin. Tuntuu muutenkin ettei sitä vanhaa minua enää ole olemassa. Vain joku sekasikiö jonka narsistiexäni minusta loi.


      • Joo mutta...
        14+10=? kirjoitti:

        Samaa mieltä, mutta lisäisin vielä, että vaikka narsisti häväistäisiin julkisesti esim. iltapäivälehtien lööpeissä, hän ei kykene kokemaan häpeää. Panssarit ("defenssit") kuin kilpikonnalla.

        ..kyllä saattaa tuntea häpeää ja jopa paljonkin mutta juuri niiden "panssarien" alla. Se "tyhmän ylpeys" kuitenkin käskee näyttää ulospäin voittajaa. Yleensä tuollainen narsisti ei todellakaan ole mikään ruudinkeksijä. Voi olla- ja yleensä onkin että sen älykkyysosamäärä ei yllä edes kenkänsä numeron tasolle. Hän kääntää tuon kaiken häpeäntunteen näennäisesti voitokseen jotenkin sen hänen älyllisesti alhaisen logiikkansa avulla ymmärtämättä itse miltä se näyttää ulkoisesti.
        Yleensä hän ei pysty tuota luonnon oikkuansa selittämään eikä perustelemaan vaan myhäilee idiootin tavalla itsekseen että "pääsinpä näyttämään".
        Tuon takia jotkut narsistit ovat niin hassun hauskoja tahomattaan. Mutta menepäs sellaisesta hänelle mainitsemaan niin vastaus saattaapi tulla- tosin hieman karrikoiden tyyliin:
        "te katsotte minua kuin halpaa makkaraa, mutta minä sanon teille, minä en ole mikään halpa makkara". Vetäkää tuosta omat johtopäätökset. ;)


      • nukkeihmisiä
        pinnallisuus kirjoitti:

        Tästä häpeästä varmaan kumpuaa narsistin pinnallisuuskin. Tuntemani narsisti oli niin pinnallinen että vielä monen vuoden jälkeenkin ihmetyttää. Jaksoi jatkuvasti muistuttaa kuinka huonosti ja epämuodikkaasti pukeuduin eikä edes kehdannut minua esitellä juuri kellekään. Eikä pelkästään ulkonäön vaan persoonankin puolesta. Voikin miettiä että miksi sitten oli kanssani. Tosin voisi myös miettiä että miksi itse olin ihmisen kanssa joka minua ei hyväksynyt juuri millään tavalla.

        Narsisti ei ihmisen sisimmän päälle mitään ymmärrä, joten hänen täydellinen ihminen NÄYTTÄÄ täydelliseltä.

        Ehkä yksi surullinen esimerkki oli kun narsisti valokuvautti lapsian. Valokuvaamoon oli raahattu erilaisia asuja, koruja ja muuta rekivisiittaa. Kuvia katsellessa tuli paha olo kun lasten katseista näki ettei hymyn takana ollut mitään iloa. Lasten olemuksista paistoi jäykkyys ja vaivautuneisuus, mutta narsisti ei sitä näyttänyt mitenkään huomaavan, hänelle lapset olivat osa pakollista lavastusta siinä missä elottomat tavaratkin.


      • 3 apinaa
        ...silminnäkijä... kirjoitti:

        Kuvauksesi järjettömyyksiin riistäytyvistä reaktioista vahvistaa epäilyksiäni naapurissa asuvasta henkilöstä.

        Onko tässä naapurikyttääjä?
        Muistahan pitää silmäluomesi sälekaihtimien välissä, niin pysyvät auki.

        Mitä naapurikyttääjille pitäisi tehdä? Ampua tykin kuulalla avaruuteen.


    • olen köyhä

      Kerro mikä sua hävettää?Mua hävettää köyhyys mutta olen jo tottunut siihen.

      • minäminä

        Pysähdyin miettimään asiaa.Minua hävettää vartaloni.Narsku haukkunut vuos kymmenet lihavaksi, rumaksi, ties miksimilloinkin.Olen nyt laihtunut 10 kiloa ja harrastan taas liikuntaa kun hän ei määräile. Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen.Vaatekokoni 36, silti ahdistun ja kuulen kun hän haukkuu minua.Vaikkei ole paikalla.Häpeän itseäni.


      • minäminä kirjoitti:

        Pysähdyin miettimään asiaa.Minua hävettää vartaloni.Narsku haukkunut vuos kymmenet lihavaksi, rumaksi, ties miksimilloinkin.Olen nyt laihtunut 10 kiloa ja harrastan taas liikuntaa kun hän ei määräile. Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen.Vaatekokoni 36, silti ahdistun ja kuulen kun hän haukkuu minua.Vaikkei ole paikalla.Häpeän itseäni.

        "Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen"

        Niin luin tämän jo päivällä ja komenntisi tuli uudelleen mieleen, kun olin lukemassa muualta netistä kaikenlaista...

        En osaa sinulle ny paljon mitään rohkaisuksi sanoa, toki itsetuntemus ja itsetunto aiheiset lukemiset/harjoitteet voisivat olla paikallaan...

        Mutta tosiaan laitan tähän ny liikuttavan tarinan joka ikäänkuin sivuaa tätä aihetta. toivottavasti sinäkin löydät vielä jonkun joka hyväksyy ja rakastaa sinua sellaisena kuin olet...

        http://www.voice.fi/suhteet/liikuttava-kirjoitus-leviaa-netissa-koskettaa-lahes-jokaista-parisuhteessa-elavaa-naista/1/69241


      • minäminä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen"

        Niin luin tämän jo päivällä ja komenntisi tuli uudelleen mieleen, kun olin lukemassa muualta netistä kaikenlaista...

        En osaa sinulle ny paljon mitään rohkaisuksi sanoa, toki itsetuntemus ja itsetunto aiheiset lukemiset/harjoitteet voisivat olla paikallaan...

        Mutta tosiaan laitan tähän ny liikuttavan tarinan joka ikäänkuin sivuaa tätä aihetta. toivottavasti sinäkin löydät vielä jonkun joka hyväksyy ja rakastaa sinua sellaisena kuin olet...

        http://www.voice.fi/suhteet/liikuttava-kirjoitus-leviaa-netissa-koskettaa-lahes-jokaista-parisuhteessa-elavaa-naista/1/69241

        Sait minut itkemään.En pystynyt lukemaan koko linkin kirjoitusta.Noin minuakin kehui ja hemmotteli ennen.Sitten jätti yksin ja haukkui.Nyt vasta tajuan mitä menetin, itseni.Yritän sitkeesti etsiä onnea, iloa ja turvallisuuden tunnetta elämääni.Näytän luultavasti ulkoapäin onnelliselta, tasapainoiselta naiselta.Välttelen peiliin katsomista.Näen sieltä "totuuden"?Minulle sanotaan että olen vahva nainen, henkisesti.Sitähän se narsku inhoaakin.Mutta tämä jatkuva hänen torjuntansa vie voimani.En pysty laastarisuhteeseen.Vaikka ehkä se tekisi minulle hyvää.Ehkä sitten peilikuvani muuttuu?


      • minäminä kirjoitti:

        Sait minut itkemään.En pystynyt lukemaan koko linkin kirjoitusta.Noin minuakin kehui ja hemmotteli ennen.Sitten jätti yksin ja haukkui.Nyt vasta tajuan mitä menetin, itseni.Yritän sitkeesti etsiä onnea, iloa ja turvallisuuden tunnetta elämääni.Näytän luultavasti ulkoapäin onnelliselta, tasapainoiselta naiselta.Välttelen peiliin katsomista.Näen sieltä "totuuden"?Minulle sanotaan että olen vahva nainen, henkisesti.Sitähän se narsku inhoaakin.Mutta tämä jatkuva hänen torjuntansa vie voimani.En pysty laastarisuhteeseen.Vaikka ehkä se tekisi minulle hyvää.Ehkä sitten peilikuvani muuttuu?

        "Sait minut itkemään."

        Kyynelten sanotaan puhdistavan sielua, itkeminenkin on ihan hyvästä, itse olen kokenut sen joa helpottavan oloa, sen jälkeen kevyempi olo vaikka nenä tukkoon meneekin...

        Mitä tulee tuohon, "en pysty laastarisuhteeseen" niin en usko noihin vippaskonstein jos ja kun kyse on ns. kyvyttömyydestä rakastaa itseään, vaikka laastarisuhde hetkeksi voikin kohottaa itsetuntoa jos joku kehuu(niinhän ne narsistijututkin alkaa) ja peilikuva muuttuu ulkopuolelta tulevien kehujen myötä...

        Mutta eihän kannettu vesi kaivossa pysy, jos ja kun kehut loppuu niin sittenkö taas palataan lähtöpisteeseen...

        Että jostain sisältä, itsestä sen muuttumisen on lähdettävä, että katsoo itse itseään rakastavin, hyväksyvin, lempein silmin vaikka ei niin täydellinen olekkaan...

        Netissä on paljon kaikenlaista hyvää luettavaa tähänkin aiheeseen liittyen, hakusanoilla itsetunto, itsensä rakastaminen, eheytyminen yms. kannattaa lueskella ja miettiä itseään näiden narsistijuttujen vastapainona...


      • Sitten voi tulla
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Sait minut itkemään."

        Kyynelten sanotaan puhdistavan sielua, itkeminenkin on ihan hyvästä, itse olen kokenut sen joa helpottavan oloa, sen jälkeen kevyempi olo vaikka nenä tukkoon meneekin...

        Mitä tulee tuohon, "en pysty laastarisuhteeseen" niin en usko noihin vippaskonstein jos ja kun kyse on ns. kyvyttömyydestä rakastaa itseään, vaikka laastarisuhde hetkeksi voikin kohottaa itsetuntoa jos joku kehuu(niinhän ne narsistijututkin alkaa) ja peilikuva muuttuu ulkopuolelta tulevien kehujen myötä...

        Mutta eihän kannettu vesi kaivossa pysy, jos ja kun kehut loppuu niin sittenkö taas palataan lähtöpisteeseen...

        Että jostain sisältä, itsestä sen muuttumisen on lähdettävä, että katsoo itse itseään rakastavin, hyväksyvin, lempein silmin vaikka ei niin täydellinen olekkaan...

        Netissä on paljon kaikenlaista hyvää luettavaa tähänkin aiheeseen liittyen, hakusanoilla itsetunto, itsensä rakastaminen, eheytyminen yms. kannattaa lueskella ja miettiä itseään näiden narsistijuttujen vastapainona...

        Sitten voi tulla joku inhorealisti joka kysyy vielä luettuaan tuollaisen kirjoituksen, että entä mallimittaiset kiiltokuvakasvoiset. Voiko heitä rakastaa samalla tavoin? Voiko heillä olla samalla tavoin hyvä itsetunto ja onko heillä siihen oikeus? Minusta kauhea kysymys. Miksi vetää koko ulkonäköä itsetuntokysymyksen kanssa nippuun?


      • Siis se linkki sai
        minäminä kirjoitti:

        Sait minut itkemään.En pystynyt lukemaan koko linkin kirjoitusta.Noin minuakin kehui ja hemmotteli ennen.Sitten jätti yksin ja haukkui.Nyt vasta tajuan mitä menetin, itseni.Yritän sitkeesti etsiä onnea, iloa ja turvallisuuden tunnetta elämääni.Näytän luultavasti ulkoapäin onnelliselta, tasapainoiselta naiselta.Välttelen peiliin katsomista.Näen sieltä "totuuden"?Minulle sanotaan että olen vahva nainen, henkisesti.Sitähän se narsku inhoaakin.Mutta tämä jatkuva hänen torjuntansa vie voimani.En pysty laastarisuhteeseen.Vaikka ehkä se tekisi minulle hyvää.Ehkä sitten peilikuvani muuttuu?

        "Sait minut itkemään." Siis se linkki sai sinut itkemään.


      • minäminä
        Siis se linkki sai kirjoitti:

        "Sait minut itkemään." Siis se linkki sai sinut itkemään.

        Niinhän siinä kävi.Nyt on nenä niistetty ja joulun valmistelut jatkuu.Rauhallista joulua teille kaikille.Minulle ensimmäinen yksin.


      • Anonyymi
        minäminä kirjoitti:

        Pysähdyin miettimään asiaa.Minua hävettää vartaloni.Narsku haukkunut vuos kymmenet lihavaksi, rumaksi, ties miksimilloinkin.Olen nyt laihtunut 10 kiloa ja harrastan taas liikuntaa kun hän ei määräile. Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen.Vaatekokoni 36, silti ahdistun ja kuulen kun hän haukkuu minua.Vaikkei ole paikalla.Häpeän itseäni.

        Älä välitä narskusta. Se syyllistää ja projisoi omaa pahaa oloaan juuri noin toisiin.

        No contact on paras keino. Ja ennalta-arvatuille metkuille voi itse vain mielessään nauraa.

        Kyllä juuri niin säälittäviä he ovat.


      • Anonyymi
        minäminä kirjoitti:

        Pysähdyin miettimään asiaa.Minua hävettää vartaloni.Narsku haukkunut vuos kymmenet lihavaksi, rumaksi, ties miksimilloinkin.Olen nyt laihtunut 10 kiloa ja harrastan taas liikuntaa kun hän ei määräile. Silti välillä peilistä katsoo takaisin mihinkään kelpaamaton nainen.Vaatekokoni 36, silti ahdistun ja kuulen kun hän haukkuu minua.Vaikkei ole paikalla.Häpeän itseäni.

        Voi harmi jos niin alhainen otus kuin narsisti on onnistunut nujertamaan itsetuntoasi. Onneksi olet päässyt hirviöstä eroon.


    • olen sinkku

      Hmmm... hyvä kysymys. Eniten varmaan kaikki nämä kariutuneet parisuhdeyritykset. Tuntuu, etten edisty sillä saralla koskaan mihinkään, vaikka kuinka olen yrittänyt asenteitani ja parisuhdetaitojani hijoa.

    • sisäisesti rikas

      Yritä yritä uudestaan,karille ajaminen luo vähänaikaa tuskaa,mutta onneksi epäonnistuminen kasvattaa vain ihmistä.Elämä on ylä-alamäkeä.

      Juuu, ihminen olisi rkas kuin roopeankka,rahaa olis kuin roskaa,ei nuo ns.raharikkaatkaan onnellisia ole päinvastoin kun juovatkin niin mahdottomasti,ettei selvää päivää nää.

      Mieluummin olen aineelisesti köyhä ja sisäisesti rikas.

    • Enetsivaltaaloistoa

      Olen iloinen ja ihmeissäni, että olemme päässeet täällä itsemme ja toistemme kanssa tähän pisteeseen.

      Luotan siihen, että tällaisella tuella ja rehellisyydellä nämä vyyhtimme kyllä aukeavat ja nousemme tästä sopasta uudistuneina, viisaina ja kauniina.

      Kaikista täällä meuhkaavista narskuista ja trolleista huolimatta, täällä on paljon hienoja, empaattisia siskoja ja veljiä, joilla on hyvät elämänarvot ja tonneittain kapasiteettia mihin vain!.

      Kiitos taas teille ja lämpöistä joulun odotusta, ilman ahdistusta, surua, tuskaa ja pelkoa.

      • hgrtjdx

        On täällä myöskin paljon heitä ketkä vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, eivät tajua niitä tehneen. Näin ollen he käyttäytyvät narsistisesti. Toivon myös heille hyvää joulua ja eheyttävää vuotta 2015.


      • Ei totta koskaan
        hgrtjdx kirjoitti:

        On täällä myöskin paljon heitä ketkä vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, eivät tajua niitä tehneen. Näin ollen he käyttäytyvät narsistisesti. Toivon myös heille hyvää joulua ja eheyttävää vuotta 2015.

        " vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, "
        Miksi se vaivaa sinua, jos tuo edes on totta. Ei ainakaan paljon ole. Miksi nostat tuon asian esiin. Jos on narsisteja niin he eivät hievahda sinun toivotuksistasi. Suhtaudun sinuun epäluuloisesti. Epäilen vaikuttimiasi.


      • Ei totta koskaan
        hgrtjdx kirjoitti:

        On täällä myöskin paljon heitä ketkä vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, eivät tajua niitä tehneen. Näin ollen he käyttäytyvät narsistisesti. Toivon myös heille hyvää joulua ja eheyttävää vuotta 2015.

        Olet mielistelijä. Miksi mielistelet?


      • hgrtjdx
        Ei totta koskaan kirjoitti:

        Olet mielistelijä. Miksi mielistelet?

        Miksi noin suutuit? se koira älähtää...vai?
        Hyvät joulut!


      • Ei totta koskaan
        hgrtjdx kirjoitti:

        Miksi noin suutuit? se koira älähtää...vai?
        Hyvät joulut!

        Sinun kommenteissasi ei siis ole mitään mitä voisi ajatella. Miksi sitten kirjoitit? Jos ajattelet, että minä olen jotenkin älähtänyt, niin miksi toivotat Hyvää joulua? Tahdon vain aitoja toivotuksia, en mitään "hyvää ; (tiedäthän...) Joulua".
        Sanoinhan jo nimimerkilläni, että Ei totta koskaan.


      • mhh....
        Ei totta koskaan kirjoitti:

        Sinun kommenteissasi ei siis ole mitään mitä voisi ajatella. Miksi sitten kirjoitit? Jos ajattelet, että minä olen jotenkin älähtänyt, niin miksi toivotat Hyvää joulua? Tahdon vain aitoja toivotuksia, en mitään "hyvää ; (tiedäthän...) Joulua".
        Sanoinhan jo nimimerkilläni, että Ei totta koskaan.

        Vainoharhaista. Huomaatkos sitä itse?


      • Ei totta koskaan
        mhh.... kirjoitti:

        Vainoharhaista. Huomaatkos sitä itse?

        Niinpä tietysti, kuinkas muuten. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole.
        Voisiko kuitenkin olla totuus tässä, että minussa on paljon vikaa, hyvin paljon vikaa. Sinä olet huomannut sen. Onnittelut, olet ensimmäinen joka on sen tajunnut. Hyvää Joulua vain sinullekin, tuntematon, joka pääsit kurkistamaan mustaan sisimpääni, jonne kukaan ei ennen sinua ole nähnyt. Vainoharhainen... tietenkin.


      • Rauhaaaa
        Ei totta koskaan kirjoitti:

        Niinpä tietysti, kuinkas muuten. Mitään muuta mahdollisuutta ei ole.
        Voisiko kuitenkin olla totuus tässä, että minussa on paljon vikaa, hyvin paljon vikaa. Sinä olet huomannut sen. Onnittelut, olet ensimmäinen joka on sen tajunnut. Hyvää Joulua vain sinullekin, tuntematon, joka pääsit kurkistamaan mustaan sisimpääni, jonne kukaan ei ennen sinua ole nähnyt. Vainoharhainen... tietenkin.

        Älkääpäs nyt. Narskusta toipumisessa on monta vaihetta. Katkeruus ja viha täytyy käydä rehellisesti läpi ja siihen on uhrilla oikeus. Vain narsistit syyllistävät uhreja.


      • hgrtjdx
        Ei totta koskaan kirjoitti:

        Sinun kommenteissasi ei siis ole mitään mitä voisi ajatella. Miksi sitten kirjoitit? Jos ajattelet, että minä olen jotenkin älähtänyt, niin miksi toivotat Hyvää joulua? Tahdon vain aitoja toivotuksia, en mitään "hyvää ; (tiedäthän...) Joulua".
        Sanoinhan jo nimimerkilläni, että Ei totta koskaan.

        Sä määrittelet siis minun tunteeni, miten syvästi tunnen tai tuleeko jouluntoivotukset esim.sydämestä? Asetut toisen yläpuolelle ja hyökkäät agressiivisesti. Heti siis käy niin kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä tai esittää erillaisen näkemyksen asioihin.
        Tunnistan kirjoitustyylisi ja sinulla taitaa olla monta nimimerkkiä. Aina kun joku kirjoittaa naisten harjoittamasta narsismista olet kärppänä hyökkäämässä. Mistäs moinen käytös?


      • Et ole tässä
        hgrtjdx kirjoitti:

        Sä määrittelet siis minun tunteeni, miten syvästi tunnen tai tuleeko jouluntoivotukset esim.sydämestä? Asetut toisen yläpuolelle ja hyökkäät agressiivisesti. Heti siis käy niin kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä tai esittää erillaisen näkemyksen asioihin.
        Tunnistan kirjoitustyylisi ja sinulla taitaa olla monta nimimerkkiä. Aina kun joku kirjoittaa naisten harjoittamasta narsismista olet kärppänä hyökkäämässä. Mistäs moinen käytös?

        "On täällä myöskin paljon heitä ketkä vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, eivät tajua niitä tehneen. Näin ollen he käyttäytyvät narsistisesti. Toivon myös heille hyvää joulua ja eheyttävää vuotta 2015. "

        Et ole tässä kertonut (mikäli tämä on sinun?) mitä sukupuolta olet.
        Tässä sanot, että on paljon heitä..
        Täällä ei taida vakituiseen paljoa tuollaisia kirjoitella.
        Et vastannut yhteenkään kysymykseeni.
        Jos olet itse kuvailemasi syyttelijä ja toivotat muille turhille syyttelijöille hyvää Joulua, niin narsistin uhrina ja muita uhreja sympatisoivana olen heidän puolellaan.


      • Oletko paras arv.
        hgrtjdx kirjoitti:

        Sä määrittelet siis minun tunteeni, miten syvästi tunnen tai tuleeko jouluntoivotukset esim.sydämestä? Asetut toisen yläpuolelle ja hyökkäät agressiivisesti. Heti siis käy niin kun joku ei ole kanssasi samaa mieltä tai esittää erillaisen näkemyksen asioihin.
        Tunnistan kirjoitustyylisi ja sinulla taitaa olla monta nimimerkkiä. Aina kun joku kirjoittaa naisten harjoittamasta narsismista olet kärppänä hyökkäämässä. Mistäs moinen käytös?

        "Tunnistan kirjoitustyylisi ja sinulla taitaa olla monta nimimerkkiä."

        Oletko paras arvostelija, kun puhtaan nimimerkkien tunnistettavuudesta? Hyvä hgrtjdx, ja ties mikä muu?

        Minun nimimerkkini on tunnistettava, jos vähänkään on älliä...? :D


      • Alias Ei totta...
        Oletko paras arv. kirjoitti:

        "Tunnistan kirjoitustyylisi ja sinulla taitaa olla monta nimimerkkiä."

        Oletko paras arvostelija, kun puhtaan nimimerkkien tunnistettavuudesta? Hyvä hgrtjdx, ja ties mikä muu?

        Minun nimimerkkini on tunnistettava, jos vähänkään on älliä...? :D

        Tasa-arvon vuoksi käytän välillä muuta. Miksi minun täytyisi ainoana laittaa pääni tunnistettavuuden pölkylle aina?


      • väsynyt sinuun
        Alias Ei totta... kirjoitti:

        Tasa-arvon vuoksi käytän välillä muuta. Miksi minun täytyisi ainoana laittaa pääni tunnistettavuuden pölkylle aina?

        Ilkeä olet kyllä(ainakin välillä).


      • Nii-in. Narsisti-
        väsynyt sinuun kirjoitti:

        Ilkeä olet kyllä(ainakin välillä).

        Nii-in. Narsisti-psykopaattinikin tajusi, että iski kirveensä kiveen...


      • Mitä tasa-arvoisen
        Rauhaaaa kirjoitti:

        Älkääpäs nyt. Narskusta toipumisessa on monta vaihetta. Katkeruus ja viha täytyy käydä rehellisesti läpi ja siihen on uhrilla oikeus. Vain narsistit syyllistävät uhreja.

        " Katkeruus ja viha täytyy käydä rehellisesti läpi "

        Mitä tasa-arvoisen rauhan toivottelija tarkoitat sanalla -rehellinen- tässä yhteydessä?


      • väsynyt sinuun
        Nii-in. Narsisti- kirjoitti:

        Nii-in. Narsisti-psykopaattinikin tajusi, että iski kirveensä kiveen...

        Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi. Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi.
        Toivottavasti löydät rauhan!


      • ??? Vähintään norm.
        väsynyt sinuun kirjoitti:

        Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi. Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi.
        Toivottavasti löydät rauhan!

        "Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi. "

        ??? Vähintään normaali määrä. Eihän kukaan ihminen ole täydellinen ja kokonaan vapaa noista. Narsisti kuvittelee olevansa.

        Onpa kumma, jos minä olen jonkun väsyttänyt. En oikein tuota usko. Mikähän se todellinen syy väsymykseesi on.

        Pidän tosiaan uhrien puolia. Pidän kovasti uhrien puolia. Todella kovasti.

        Onko sinussa jotain, mikä sotii tuota ajatusta vastaan, missä ajatuksessa siis pidetään uhrien puolia? Käynkin vastaan, jos on.


      • Yleistät oikein. Ei
        väsynyt sinuun kirjoitti:

        Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi. Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi.
        Toivottavasti löydät rauhan!

        "Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi"

        Yleistät oikein. Ei ole täällä netissä oikein reilua. Kieltämättä purkauksesi minua vastaan, että muka satutan muita ja puran vihaa ja katkeruutta... sai minut taas hetkeksi heltymään ja olin laskemassa suojavarustustani.

        Kyllä te narsistit osaatte. Huomatkaa uhrit, että keinot on monet. Valitetaan jopa väsymystä. Hah.


      • Eli ne muut ovat
        väsynyt sinuun kirjoitti:

        Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi. Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi.
        Toivottavasti löydät rauhan!

        Eli ne muut ovat ketkä?


      • Heikkous on pahin
        väsynyt sinuun kirjoitti:

        Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi. Olet täynnä vihaa ja katkeruutta mikä paistaa kirjoituksistasi.
        Toivottavasti löydät rauhan!

        Heikkous on pahin sisäinen vihollinen narsisteja vastaan. Koita ymmärtää. Ymmärrätkin, jos sinulla on ensimmäinenkin omakohtainen kokemus narsistista. Muiden ei täällä kannata paljoa kirjoittaa.

        Oma narsisti-psykopaattinikin on jo lähestynyt minua hyvissä ajoin ennen joulua. Kuulun hänen jouluseremonioihinsa siten, että hänellä on tapa nousta pukille minun sängyssäni joulun aikoihin. Nyt on ensimmäinen joulu kun ei pääse.

        Koita toisaankin ymmärtää, mikäli et ole narsisti. Heiltä nyt voi odottaa mitä tahansa eikä mitään. Sait minut todella vihaiseksi.


      • Olen siis uhrien
        Et ole tässä kirjoitti:

        "On täällä myöskin paljon heitä ketkä vain syyttelevät muita, exiään jne. Eivät kykene myöntämään virheitään, eivät tajua niitä tehneen. Näin ollen he käyttäytyvät narsistisesti. Toivon myös heille hyvää joulua ja eheyttävää vuotta 2015. "

        Et ole tässä kertonut (mikäli tämä on sinun?) mitä sukupuolta olet.
        Tässä sanot, että on paljon heitä..
        Täällä ei taida vakituiseen paljoa tuollaisia kirjoitella.
        Et vastannut yhteenkään kysymykseeni.
        Jos olet itse kuvailemasi syyttelijä ja toivotat muille turhille syyttelijöille hyvää Joulua, niin narsistin uhrina ja muita uhreja sympatisoivana olen heidän puolellaan.

        Olen siis uhrien puolella..


      • aina kun..
        Heikkous on pahin kirjoitti:

        Heikkous on pahin sisäinen vihollinen narsisteja vastaan. Koita ymmärtää. Ymmärrätkin, jos sinulla on ensimmäinenkin omakohtainen kokemus narsistista. Muiden ei täällä kannata paljoa kirjoittaa.

        Oma narsisti-psykopaattinikin on jo lähestynyt minua hyvissä ajoin ennen joulua. Kuulun hänen jouluseremonioihinsa siten, että hänellä on tapa nousta pukille minun sängyssäni joulun aikoihin. Nyt on ensimmäinen joulu kun ei pääse.

        Koita toisaankin ymmärtää, mikäli et ole narsisti. Heiltä nyt voi odottaa mitä tahansa eikä mitään. Sait minut todella vihaiseksi.

        ..tulet vihaiseksi, reaktiosi on haukkua toista narsistiksi?


      • Minusta hyökkäys
        aina kun.. kirjoitti:

        ..tulet vihaiseksi, reaktiosi on haukkua toista narsistiksi?

        "..tulet vihaiseksi, reaktiosi on haukkua toista narsistiksi? "

        Minusta hyökkäys minun kirjoitustani kohtaan on yliammuttu, jossa väitetään minua katkeraksi ja agressiiviseksi. Kuten jo sanoin, olenkin sitä normaalissa määrin enkä ole täydellinen.

        Kehoitan miettimään mitä kirjoitat. Olen tarkka tyttö.

        Vai vielä "aina kun"...

        Riippuu siitä mitä puppua väitetään.


      • Sinun tyylisi on
        aina kun.. kirjoitti:

        ..tulet vihaiseksi, reaktiosi on haukkua toista narsistiksi?

        Sinun tyylisi on ilmeisesti pala palalta pitkässä kirjoitusketjussa tunkea toiseen ominaisuuksia ja väittää toisen kirjoittaneen jotain, mitä tämä ei ole kirjoittanut, niin että alkuperäinen teksti unohtuisi.

        En lähde hiiri kanssasi leikkiin. Pidä trollintautisi vain joulunakin, vaikka oletkin nyt ehkä hetkeksi pulpetistasi noussut.


      • ei trolli
        Sinun tyylisi on kirjoitti:

        Sinun tyylisi on ilmeisesti pala palalta pitkässä kirjoitusketjussa tunkea toiseen ominaisuuksia ja väittää toisen kirjoittaneen jotain, mitä tämä ei ole kirjoittanut, niin että alkuperäinen teksti unohtuisi.

        En lähde hiiri kanssasi leikkiin. Pidä trollintautisi vain joulunakin, vaikka oletkin nyt ehkä hetkeksi pulpetistasi noussut.

        Nyt sekoitat minut muihin. Kirjoitin tuon aina kun-nimimerkin alla olevan. En muuta sitten kirjoittanutkaan. Seurailen välistä näitä kirjoituksia ja joskus pistää silmään tietynlaiset, tietynhenkiset kirjoitukset.
        Esitin vaan kysymyksen, mielestäni asiallisen.
        Ei viitsi riidellä aiheesta. Hauskaa Joulua sinne ja kaikille!


      • Niinpä tietysti
        ei trolli kirjoitti:

        Nyt sekoitat minut muihin. Kirjoitin tuon aina kun-nimimerkin alla olevan. En muuta sitten kirjoittanutkaan. Seurailen välistä näitä kirjoituksia ja joskus pistää silmään tietynlaiset, tietynhenkiset kirjoitukset.
        Esitin vaan kysymyksen, mielestäni asiallisen.
        Ei viitsi riidellä aiheesta. Hauskaa Joulua sinne ja kaikille!

        Niinpä tietysti niinpä tietysti... Ei viitsitä niin...


      • Niinpä sinä päätit
        ei trolli kirjoitti:

        Nyt sekoitat minut muihin. Kirjoitin tuon aina kun-nimimerkin alla olevan. En muuta sitten kirjoittanutkaan. Seurailen välistä näitä kirjoituksia ja joskus pistää silmään tietynlaiset, tietynhenkiset kirjoitukset.
        Esitin vaan kysymyksen, mielestäni asiallisen.
        Ei viitsi riidellä aiheesta. Hauskaa Joulua sinne ja kaikille!

        " joskus pistää silmään tietynlaiset, tietynhenkiset kirjoitukset."

        Niinpä sinä päätit pistää minun silmääni...


      • ei trolli
        Niinpä sinä päätit kirjoitti:

        " joskus pistää silmään tietynlaiset, tietynhenkiset kirjoitukset."

        Niinpä sinä päätit pistää minun silmääni...

        Pakkokos on nyt taas jatkaa :D
        Sä olet hassu...


      • hassu kuin kissan
        ei trolli kirjoitti:

        Pakkokos on nyt taas jatkaa :D
        Sä olet hassu...

        hassu kuin kissan tassu...


      • nirs nars nakkaa
        Yleistät oikein. Ei kirjoitti:

        "Ja jatkat samaa linjaasi satuttaen muita ympärilläsi"

        Yleistät oikein. Ei ole täällä netissä oikein reilua. Kieltämättä purkauksesi minua vastaan, että muka satutan muita ja puran vihaa ja katkeruutta... sai minut taas hetkeksi heltymään ja olin laskemassa suojavarustustani.

        Kyllä te narsistit osaatte. Huomatkaa uhrit, että keinot on monet. Valitetaan jopa väsymystä. Hah.

        Millaisia ne teidän suojavarustukset on? Joskus tuntuu, että osa nauttii uhrin roolista, vaikkei ehkä narsistin uhri olekaan. Tavallinen pettymyksiään kostava ihminen, joka ei juuri tunnu eroavan siitä kummallisesta narsistista? Oletteko koskaan te ns. uhrit kokeilleet vi...tumoista käytöstä, sen myötä saa sorvattua toisesta narsistisesti reagoivan, mutta se on eri asia kuin, että henkilö olisi narsisti.


      • ....
        hassu kuin kissan kirjoitti:

        hassu kuin kissan tassu...

        Mie miun, miun miun...


      • En ole kokeillut
        nirs nars nakkaa kirjoitti:

        Millaisia ne teidän suojavarustukset on? Joskus tuntuu, että osa nauttii uhrin roolista, vaikkei ehkä narsistin uhri olekaan. Tavallinen pettymyksiään kostava ihminen, joka ei juuri tunnu eroavan siitä kummallisesta narsistista? Oletteko koskaan te ns. uhrit kokeilleet vi...tumoista käytöstä, sen myötä saa sorvattua toisesta narsistisesti reagoivan, mutta se on eri asia kuin, että henkilö olisi narsisti.

        "Oletteko koskaan te ns. uhrit kokeilleet vi...tumoista käytöstä, sen myötä saa sorvattua toisesta narsistisesti reagoivan, "

        En ole kokeillut, koska olen terve ihminen, joka kohtelee toista kuin toivoisi itseään kohdeltavan. Minulla ei ole mitään syytä kaivaa verta nenästäni.

        Sinä näyt kiemurat tuntevan.


      • Anonyymi
        hassu kuin kissan kirjoitti:

        hassu kuin kissan tassu...

        Oletko rannikolta


      • Anonyymi
        nirs nars nakkaa kirjoitti:

        Millaisia ne teidän suojavarustukset on? Joskus tuntuu, että osa nauttii uhrin roolista, vaikkei ehkä narsistin uhri olekaan. Tavallinen pettymyksiään kostava ihminen, joka ei juuri tunnu eroavan siitä kummallisesta narsistista? Oletteko koskaan te ns. uhrit kokeilleet vi...tumoista käytöstä, sen myötä saa sorvattua toisesta narsistisesti reagoivan, mutta se on eri asia kuin, että henkilö olisi narsisti.

        No contact on hyvä. Miksi edes suoda ajatustakaan huonosti käyttäytyvään syyllistävään ihmiseen.


    • ex onneks

      Narsistihan ei koskaan tee väärin ei tunne häpeää jos häntä arvostelee jostakin asiasta se kääntyy arvostlijaa vastaan..

      Tai ei ainakaan näytä sitä .... Jos ex miehelleni yritin sanoa miltä minusta jokin asia tuntuu niin hermostui ...Niin jouduin jättämään asian siihen hänen kanssa ei voinut keskustella rakentavasti...Ja ainahan minä olin väärässä tein oikein tai väärin niin aina se oli väärin.


      Onneks entinen ja monen sadan kilsan päässä...

      • Anonyymi

        Hyvä ratkaisu!


    • Valkoinen talo

      Narsisti on tyytyväinen. Narsistihan voi olla sellainen joka, jos ei saa huomiota hyvällä, ottaa sitä sitten pahalla. Häpeän aiheuttaminen, varsinkin tahalllisesti, on samalla myös huomion saamista muilta.

      • juoruakat ry

        No teehän nyt itsellesi palvelus ja mene hoitoon joulun kunniaksi.


      • Miesnarsut ry
        juoruakat ry kirjoitti:

        No teehän nyt itsellesi palvelus ja mene hoitoon joulun kunniaksi.

        oo hiljoo tai mie humahutan...juon talon ja paiskon kaikki tupperwaret takkaan!


    • näin se on

      narsisti pilaa kaiken, siis muiden ilon

      • Anonyymi

        Komppaan


    • Anonyymi

      Häpeä ei taida kuulua narsistin omaan tunneskaalaan. Hänelle häpeä lienee termi, jota on kuullut muiden käyttävän tietynlaisissa tilanteissa. Narsistin päässä häpeä voidaan liittää muihin ihmisiin, ei häneen itseensä. Näinpä narsisti saattaa kehottaa itselleen epämieluista ihmistä häpeämään. Hän voi todeta työpaikalla, että joku työkaveri on häpeäksi firman imagolle. Mikäli narsistin toimien kerrotaan hävettävän jotakuta, hän läksyttää toisen raivoamalle tälle, kuinka typerä ja turha ihminen hän on. En usko, että naristi voisi kuvitella oman toimintansa, koskaan hävettäväksi. On vain ihmisiä, jotka ovat liian yksinkertaisia ymmärtääkseen hänen yleviä tarkoitusperiä.

      • Anonyymi

        Häpeää ne ei osaa käsitellä. Nasserit ulkoistaa sen muihin perättömyyksillään ja mustamaalaamisella. Sekä syyllistämällä.

        Ei kenenkään pidä kokea ”syyllisyyttä” asioista, joita ei ole koskaan tehnyt. Itsetunnon vahvistaminen on hyvä.

        Ja no contact. Huvittaa touhut, jotka ovat kovin ennalta-arvattavia, ja ne lapsenomaisia. Se raivo on sitä kun asiat ei mene kaikki kuin nassari tahtoo.

        Eroon vaan ja onnittelut!


      • Anonyymi

        Väittäisin, että häpeä on narsistin suurin ja merkityksellisin tunne. Mutta myös suurin pelko, niin suuri pelko että häpeä pitää piilottaa ja siirtää ja peitellä niin, että se näyttää äkkiseltään täydelliseltä häpeämättömyydeltä. Narsistilla on sisäinen "vipu", joka kääntää lähestyvän häpeän toisille raiteille: vihaksi, kateudeksi, syyllistämiseksi, valheiksi, muiden alentamiseksi ja itsenä ylentämiseksi. Kaikeksi siksi tuhoavaksi käytökseksi mitä narsisti harjoittaa. Ja nyt siis tarkoitan nimenomaan narsistia, psykopaatti on sitten toinen juttu. Ja kirjoitan muun kun perheenjäsenen näkökulmasta, minulle narsisti ei yhtä avoimesti näytä todellista luontoaan mutta kyllä sen sieltä näkee.

        Narsisti on sisimmässään heikko, tyhjä, mitätön, pelkkää höttöä. Narsisti on narsisti koska ei ole saanut eväitä rakentaa ehjää, tai edes jonkinlaista minuutta. Narsisti on joko nostettu jalustalle eikä hänellä ole kykyä käsitellä sitä häpeää minkä todellisuus heittää silmille: hän ei olekaan ylivertainen! Silloin hän pitää kynsin hampain kiinni illuusiosta ylivertaisuudestaan koska mistään muustakaan ei tiedä. Tai sitten narsisti ei ole saanut pyyteetöntä huomiota ja rakkautta ja on kasvanut kameleontiksi joka tarkkaan seuraa vanhempaansa ja vaihtaa väriä aina sen mukaan minkä olettaa saavan vanhemman huomaamaan hänet, ja ehkä hiukan osoittamaan välittämistä. Epäterve vanhempi huomioi ja "rakastaa" yleensä sitä täydellistä lasta, ei heikkoa, ei epäonnistujaa, ei virheellistä, siis ihan tavallista lasta. Hänkin on kasvanut pitämään kiinni kynsin hampain illuusiosta ylivertaisuudestaan, lapsesta joka on riittävä tullakseen rakastetuksi ja huomatuksi.

        Kaiken ydin on siis häpeä. Kun tuon oivaltaa, oivaltaa paljon taustoista narsistin käytökselle. Narsisti tarvitsee koko aja tukea ylivertaisuuden ajatukselleen eli huomiota. Mielellään hyvässä, mutta pahassakin käy. Huomio motivoi narsistia uskomattomalla tavalla, ainakin muuta kuin piilonarsistia.

        Kukaan ei ole ylivertainen jos ei ole niitä jotka ovat "alivertaisia". Itsensä ylentäminen muita alentalla on ihan peruskauraa ja asia joka usein paljastaa narsistin. Rajut defenssit ovat myös paljastava asia. Kun narsisti joutuu yllättäen noloon tilanteeseen, häpeän torjuta on niin refleksinomaista että narsisti saattaa sanoa tai tehdä jotain täysin älytöntä. Ja ylipäätään, reaktio noloon tilanteeseen on täysin ylimitoitettu tilanteeseen nähden. Hirveä suuttumus siitä että joku huomauttaa jostakin pikkuvirheestä.

        Peruskauraa on tietysti syyttely ja syyllistäminen. Narsisti tekisi ihan sairaasti rahaa ja olisi huipputehtävissä ellei olisi lapsia jotka on pakko asettaa uran edelle. Tai ilkeitä ihmisiä jotka ovat hänen menestyksen esteenä. Narsistin epäonni johtuu huonosta tuurista, samoin muiden onnistumiset.

        Myös kateus kumpuaa häpeästä. Narsisti on ihan hirvittävän kateellinen vaikka pyrkii sitä peittelemään. Joskus tuntuu, että mitä enemmän hän kehuu, sitä enemmän hän oikeasti kadehtii. Yleensä kehun päälle tulee jotakin jolla koko kehu oikeasti mitätöidään ja mahdollisesti sinua yritetään vielä nöyryyttää. Ja narsisti luulee myös että muut ovat yhtä kateellisia. Narsisti leveilee ja antaa ymmärtää ties mitä luullen saavansa muut kateelliseksi. Tästäkin syntyy välillä aivan absurdeja tilanteita kun narsisti huomaa ettei kateutta synny, laittaa lisää leveyttä retosteluun saaden lähinnä kummeksuvia katseita.

        Kun hävettävä asia on liian ilmeinen eikä sitä pois saa valehdeltua, narsisti kääntää sen vähemmän hävettäväksi, jopa toivottavaksi asiaksi. Tuttu narsisti puhuu tosi paljon lihavuudestaan ja vääntää siitä vitsiä jo siinä määrin että se kiinnittää huomiota. Kun äidin puhe lapsen yo-juhlissa kääntyy taas kerran "hauskoihin" tarinoihin äidin läskeistä, alkaa miettiä, kuinka hirvittävän isosta häpeästä onkaan kyse kun tuossakin tilanteessa pitää tuoda asia esiin.

        Ja tietysti narsisti luulee, että muutkin pelkäävät häpeää yhtä paljon ja häpeävät kaikkea ylivertaisuudesta poikkeavaa. Olen monta kertaa tajunnut vasta jälkikäteen että narsistin kummallisten kommenttien ja vihjailujen tarkoitus oli saada minut tuntemaan häpeää.

        Kun narsistin pohjattoman häpeänpelon ymmärtää, narsistiin voi myös vaikuttaa. Olen itse iskenyt narsistin epävarmuuteen ja saanut hänet niin pois niskastani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väittäisin, että häpeä on narsistin suurin ja merkityksellisin tunne. Mutta myös suurin pelko, niin suuri pelko että häpeä pitää piilottaa ja siirtää ja peitellä niin, että se näyttää äkkiseltään täydelliseltä häpeämättömyydeltä. Narsistilla on sisäinen "vipu", joka kääntää lähestyvän häpeän toisille raiteille: vihaksi, kateudeksi, syyllistämiseksi, valheiksi, muiden alentamiseksi ja itsenä ylentämiseksi. Kaikeksi siksi tuhoavaksi käytökseksi mitä narsisti harjoittaa. Ja nyt siis tarkoitan nimenomaan narsistia, psykopaatti on sitten toinen juttu. Ja kirjoitan muun kun perheenjäsenen näkökulmasta, minulle narsisti ei yhtä avoimesti näytä todellista luontoaan mutta kyllä sen sieltä näkee.

        Narsisti on sisimmässään heikko, tyhjä, mitätön, pelkkää höttöä. Narsisti on narsisti koska ei ole saanut eväitä rakentaa ehjää, tai edes jonkinlaista minuutta. Narsisti on joko nostettu jalustalle eikä hänellä ole kykyä käsitellä sitä häpeää minkä todellisuus heittää silmille: hän ei olekaan ylivertainen! Silloin hän pitää kynsin hampain kiinni illuusiosta ylivertaisuudestaan koska mistään muustakaan ei tiedä. Tai sitten narsisti ei ole saanut pyyteetöntä huomiota ja rakkautta ja on kasvanut kameleontiksi joka tarkkaan seuraa vanhempaansa ja vaihtaa väriä aina sen mukaan minkä olettaa saavan vanhemman huomaamaan hänet, ja ehkä hiukan osoittamaan välittämistä. Epäterve vanhempi huomioi ja "rakastaa" yleensä sitä täydellistä lasta, ei heikkoa, ei epäonnistujaa, ei virheellistä, siis ihan tavallista lasta. Hänkin on kasvanut pitämään kiinni kynsin hampain illuusiosta ylivertaisuudestaan, lapsesta joka on riittävä tullakseen rakastetuksi ja huomatuksi.

        Kaiken ydin on siis häpeä. Kun tuon oivaltaa, oivaltaa paljon taustoista narsistin käytökselle. Narsisti tarvitsee koko aja tukea ylivertaisuuden ajatukselleen eli huomiota. Mielellään hyvässä, mutta pahassakin käy. Huomio motivoi narsistia uskomattomalla tavalla, ainakin muuta kuin piilonarsistia.

        Kukaan ei ole ylivertainen jos ei ole niitä jotka ovat "alivertaisia". Itsensä ylentäminen muita alentalla on ihan peruskauraa ja asia joka usein paljastaa narsistin. Rajut defenssit ovat myös paljastava asia. Kun narsisti joutuu yllättäen noloon tilanteeseen, häpeän torjuta on niin refleksinomaista että narsisti saattaa sanoa tai tehdä jotain täysin älytöntä. Ja ylipäätään, reaktio noloon tilanteeseen on täysin ylimitoitettu tilanteeseen nähden. Hirveä suuttumus siitä että joku huomauttaa jostakin pikkuvirheestä.

        Peruskauraa on tietysti syyttely ja syyllistäminen. Narsisti tekisi ihan sairaasti rahaa ja olisi huipputehtävissä ellei olisi lapsia jotka on pakko asettaa uran edelle. Tai ilkeitä ihmisiä jotka ovat hänen menestyksen esteenä. Narsistin epäonni johtuu huonosta tuurista, samoin muiden onnistumiset.

        Myös kateus kumpuaa häpeästä. Narsisti on ihan hirvittävän kateellinen vaikka pyrkii sitä peittelemään. Joskus tuntuu, että mitä enemmän hän kehuu, sitä enemmän hän oikeasti kadehtii. Yleensä kehun päälle tulee jotakin jolla koko kehu oikeasti mitätöidään ja mahdollisesti sinua yritetään vielä nöyryyttää. Ja narsisti luulee myös että muut ovat yhtä kateellisia. Narsisti leveilee ja antaa ymmärtää ties mitä luullen saavansa muut kateelliseksi. Tästäkin syntyy välillä aivan absurdeja tilanteita kun narsisti huomaa ettei kateutta synny, laittaa lisää leveyttä retosteluun saaden lähinnä kummeksuvia katseita.

        Kun hävettävä asia on liian ilmeinen eikä sitä pois saa valehdeltua, narsisti kääntää sen vähemmän hävettäväksi, jopa toivottavaksi asiaksi. Tuttu narsisti puhuu tosi paljon lihavuudestaan ja vääntää siitä vitsiä jo siinä määrin että se kiinnittää huomiota. Kun äidin puhe lapsen yo-juhlissa kääntyy taas kerran "hauskoihin" tarinoihin äidin läskeistä, alkaa miettiä, kuinka hirvittävän isosta häpeästä onkaan kyse kun tuossakin tilanteessa pitää tuoda asia esiin.

        Ja tietysti narsisti luulee, että muutkin pelkäävät häpeää yhtä paljon ja häpeävät kaikkea ylivertaisuudesta poikkeavaa. Olen monta kertaa tajunnut vasta jälkikäteen että narsistin kummallisten kommenttien ja vihjailujen tarkoitus oli saada minut tuntemaan häpeää.

        Kun narsistin pohjattoman häpeänpelon ymmärtää, narsistiin voi myös vaikuttaa. Olen itse iskenyt narsistin epävarmuuteen ja saanut hänet niin pois niskastani.

        Mulle eräs narsistinen henkilö kertoikin, että kuulemma "häpeän itseäni", kun osallistuin hänen syntymäpäiväkekkereilleen melko minimaalisesti - en pysty nauttimaan hänen juhlistaan enkä hänen sukulaisistaan (joista osa hovia, joille manipuloidaan milloin mitäkin paskaa, itsestä hyvää ja muista huonoa, kuinkas nyt muuten). En nyt sitten viitsinyt kertoa, että en ollut kovin innoissaan hänen kekkereistään, mutta toki suoriuduin pakollisesta osiosta minimaalisesti ja poistuin sen jälkeen takavasemmalle... tarvitseeko ihmisille kertoa, ettei heitä voi arvostaa sen jälkeen kun he ovat olleet sitä mitä ovat kymmeniä vuosia olleet. Ei tarvitse, he eivät muutu.


    • Anonyymi

      Miten itse suhtautuisit siihen, jos joku sinulle sanoisi, että sinun tekemisesi hävettää lähipiiriä? Ei narsistin suhtautuminen siitä poikkea.

    • Anonyymi

      Jo vanhanketjun ( v.2014 )nostosta näkee, että keittiöpsykologi ei pysy päivittämään omaa käyttäytymistään.
      Oletettu "narsistidiagnoosi" on kiveenhakattua tietoa, samalla kun muutkin tieteelliset tutkimukset kyseenalaistetaan.

      Kas kun Raamattu ei niistä kerro mitään. Siispä niiden täytyy olla erittäin k y s e e n a l a i s i a.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe