Milloin lääkärille ?

ErkkiSa

D2-diagnoosin sain kymmenkunta vuotta sitten.
Lääkkeenä Metforem 750 mg x 3, Januvia x 1 sekä Aspirin Cardio x 1 päivässä.
Tämä lääkitys ollut jo kauan, ehkä 6 vuotta.

Kävin viime keväänä terveysaseman laboratoriossa, tulos: Paastoarvo 9,2 ja pitkäsokeri 6,5.

Soitin äsken terveysasemalle ja kysyin kannattaisiko joskus varata aikaa lääkärille. Vastattiin, ettei edes terveydenhoitajalle. Sama resepti uusittiin sähköisesti vuodeksi taas eteenpäin.
Käyttäkö te muut D2:set miten usein lääkärissä ? Minun mielestäni olisi ollut aiheellista tarkistaa tilanteeni joskus paikanpäälläkin.

16

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VP?

      Määräaikaiskäynnit

      Määräaikaiskäynnit tapahtuvat tavallisesti 2–6 kuukauden välein hoitajan ja/tai lääkärin vastaanotolla.

      Määräaikaiskäynnillä tutkitaan ja käydään läpi:

      HbA1c (pitkäaikaista verensokeritasoa kuvaava sokerihemoglobiiniarvo), paino ja verenpaine
      omaseurannan tulokset
      kokonaishyvinvointi ja hoidossa jaksaminen

      pistospaikkojen kunto, ajoittain myös pistostekniikka sekä verensokerin mittaustekniikka

      jalkojen yleiskunto

      painonhallinta

      tarvittaessa laboratoriokokeita, esimerkiksi albumiinin eritys virtsaan (munuaisten toiminta) tai veren rasva-arvot

      Puutaheinää Diabetesliitosta???

      http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_2/seuranta/vastaanottokaynnit

      • ErkkiSa

        Kuulostaa kovin ylelliseltä moinen huolenpito.
        Määräaikaikäynnit 2-6 kuukauden välein on utopiaa Helsingissä.
        Viimeksi tapasin terveydenhoitajan reilu vuosi sitten. Lääkärikäynnistä on selvästi kauemmin.

        Minulle sanottiin suoraan, että on pakko säästää. Säästöt kohdistuvat käyntilukumääriin, laboratoriokokeiden määrään ja tiheyteen yms.
        Puhelimessa suostuvat vielä puhumaan iltapäivisin.
        Aamupäivät on varattu "oikeasti sairaille".


      • Hesalainen D2
        ErkkiSa kirjoitti:

        Kuulostaa kovin ylelliseltä moinen huolenpito.
        Määräaikaikäynnit 2-6 kuukauden välein on utopiaa Helsingissä.
        Viimeksi tapasin terveydenhoitajan reilu vuosi sitten. Lääkärikäynnistä on selvästi kauemmin.

        Minulle sanottiin suoraan, että on pakko säästää. Säästöt kohdistuvat käyntilukumääriin, laboratoriokokeiden määrään ja tiheyteen yms.
        Puhelimessa suostuvat vielä puhumaan iltapäivisin.
        Aamupäivät on varattu "oikeasti sairaille".

        Veijon vastaus koskee Ruotsin tilannetta. Suomessa D2 diabeetikoiden seurantakäyntejä ja muita Veijon kertomia hoitoja on vähennetty viime vuosina radikaalisti. Seuranta ja hoidot noudattelevat käypähoitosuosituksia ja kukin diabeetikon hoidontarve luokitellaan yksilöllisesti. Minullakin on terveyskeskuskäynnit diabeteksen osalta harvennettu koska pystyn pitämään itse hoitotasapainon kohdallaan. Nykyisin lääkärikäynti on joka toinen vuosi ja hoitajalla käydään välivuotena. Labrat otetaan kerran vuodessa ja tietenkin tihennetty omaseuranta ennen terveyskeskuskäyntiä. Jalkahoitoja on harvennettu tehtäväksi 3 vuoden välein koska jalat on vielä luokkaa 0 ja silmänpohjakuvauksiakin harvennettiin kun ei ole ollut silmänpohjamuutoksia.

        Olen kokenut ettei niistä lääkärikäynneistä ole mitään varsinaista hyötyä. Lääkäri jutustelee 20 minuuttia ja uusii lääkkeet. Hoitajakäynnillä sentään testataan jalkojen tuntopuutokset. Jos olen tarvinnut jotain tarkempia tutkimuksia, olen käynyt "ottamassa vauhtia" yksityispuolelta. Viimeksi yksityiskardiologi lähetti kardiologian polille tarkempiin tutkimuksin, mutta onneksi ei sitten löytynyt mitään sydämestä. Terveyskeskuslääkäri ei noteerannut mitään oireistani.

        Näyttäisi siltä että tarvitsisit pillerilääkityksen tueksi ainakin perusinsuliinin. Minulla on sama pillerilääkitys ja lisäksi tällä hetkellä kevyt perusinsuliini (28 yksikköä Lantusta) jolla HbA1c on saatu pysymään suunnilleen 6 %:ssa ja paastosokerit hiukan päälle 5.


    • T2D

      Yleensä käyn vuoden välein. Nyt olen harventanut kahteen vuoteen, koska arvot ovat terveen lukemissa koko ajan. Terveyskeskuksella ei ole mitään annettavaa, paitsi labrakokeet, joihin vaaditaan lähete. Lääkityksenä on Diformin 3 g illalla ja Januvia päivällisen yhteydessä.

      Sinulla on tuo paastosokeri vähän korkea. HbA1c saisi myös mielellään olla alle 6 %. Metforemin voisi lisätä täyteen 3 grammaam vuorokaudessa. Se tulisi ottaa iltapainotteisesti, vaikka kaikki ennen nukkumaanmenoa, jos maha kestää. Näin saa sen vaikutuksen mahdollisimman hyvin vaikuttamaan aamun varhaisiin tunteihin, jolloin kakkosilla pyrkii helposti verensokeri nousemaan. Hiilihydraattien syömistä pitäisi rajata, jotta verensokeri pysyy aterioiden välillä kohtullisena. Liikuntaa kohtuullisesti ja painoa alemmaksi, jos on ylipainoa.

    • hp&v

      Itse käyn kaksi kertaa vuodessa lääkärillä vaikka arvoni ovat paremmat (mm. pari viikkoa sitten oli 9 päivää putkeen kun paastot olivat 5.5 - 0.2 mmol/l ja pitkä sokeri oli viimeksi 5.9%). Vähemmälläkin varmaan selviäisi mutta lääkäri sanoo aina että varaa puolen vuoden kuluttua uusi aika.

      • Hesalainen D2

        Käyt ilmeisesti yksityislääkärillä, joten ei ihmekään että lääkäri käskee vastaanotolle puolen vuoden välein (bisnes on bisnes). Itse koen noin tiheän lääkärikäynnit turhana kun hoitotasapainoni on hyvä ja osaan itsekin säätää insuliiniannostustani tarpeen mukaan aikanaan dibeteslääkärin ohjeiden perusteella.


      • hp&v
        Hesalainen D2 kirjoitti:

        Käyt ilmeisesti yksityislääkärillä, joten ei ihmekään että lääkäri käskee vastaanotolle puolen vuoden välein (bisnes on bisnes). Itse koen noin tiheän lääkärikäynnit turhana kun hoitotasapainoni on hyvä ja osaan itsekin säätää insuliiniannostustani tarpeen mukaan aikanaan dibeteslääkärin ohjeiden perusteella.

        Ihan julkisella. En tiedä miksi niin kun itsekin hanskaan (ja paljon paremmin kuin lääkärini) insuliinin annostelun. Verikokeet on kuitenkin syytä ottaa pari kertaa vuodessa joten olen niiden takia käynyt ihan mielelläni lääkärissä mutta lääkäriajat menevät kyllä hukkaan.


      • Hesalainen D2
        hp&v kirjoitti:

        Ihan julkisella. En tiedä miksi niin kun itsekin hanskaan (ja paljon paremmin kuin lääkärini) insuliinin annostelun. Verikokeet on kuitenkin syytä ottaa pari kertaa vuodessa joten olen niiden takia käynyt ihan mielelläni lääkärissä mutta lääkäriajat menevät kyllä hukkaan.

        Taidat asua jossain pikkupaikkakunnalla jossa terveyskeskuslääkäri istuu osan päivästä toimettomana. Ainakaan noilla kertomillasi arvoilla ei ole perusteita tiheään seurantaan ellei taustalla ole jotain muuta. Isommissa kaupungeissa ei voi toivoakaan että pääsisi yhtään tiheämmin kuin vuosittain lääkärille. Minullakin on muita kroonisia sairauksia joiden vuoksi pääsen yleensä kovalla painostuksella edes kerran vuodessa terveyskeskuslääkärille. Silloinkin hoitaja yrittää torpata lääkäriajan vedoten noihin terveyskeskuksen ohjeisiin (Helsingissä lääkäriajan voi varata vain omahoitajalta).


      • hp&v
        Hesalainen D2 kirjoitti:

        Taidat asua jossain pikkupaikkakunnalla jossa terveyskeskuslääkäri istuu osan päivästä toimettomana. Ainakaan noilla kertomillasi arvoilla ei ole perusteita tiheään seurantaan ellei taustalla ole jotain muuta. Isommissa kaupungeissa ei voi toivoakaan että pääsisi yhtään tiheämmin kuin vuosittain lääkärille. Minullakin on muita kroonisia sairauksia joiden vuoksi pääsen yleensä kovalla painostuksella edes kerran vuodessa terveyskeskuslääkärille. Silloinkin hoitaja yrittää torpata lääkäriajan vedoten noihin terveyskeskuksen ohjeisiin (Helsingissä lääkäriajan voi varata vain omahoitajalta).

        Helsingissä asutaan. Itsestäkin on turhaa noin tiheä lääkärillä käynti mutta kysyn aina lääkäriltä koska tulen seuraavaksi ja koska käyn laboratoriossa seuraavaksi ja aina on tullut ohjeeksi puolen vuoden kuluttua. Nyt tulee kyllä seuraavaksi vuosi kun aikaa hoitajalle piti odottaa 1.5 kk ja lääkärille 2 kk ja seuraava aika on tammikuun puolessa välissä.

        Olen tietysti työikäinen ja on verenpainetta lääkkeistä huolimatta. Suvussa on myös erittäin paljon sydänkohtauksia (mm. äiti saanut 5 flimmeriperäistä tulppaa ennen kuin täytti 60).


      • T2D
        Hesalainen D2 kirjoitti:

        Taidat asua jossain pikkupaikkakunnalla jossa terveyskeskuslääkäri istuu osan päivästä toimettomana. Ainakaan noilla kertomillasi arvoilla ei ole perusteita tiheään seurantaan ellei taustalla ole jotain muuta. Isommissa kaupungeissa ei voi toivoakaan että pääsisi yhtään tiheämmin kuin vuosittain lääkärille. Minullakin on muita kroonisia sairauksia joiden vuoksi pääsen yleensä kovalla painostuksella edes kerran vuodessa terveyskeskuslääkärille. Silloinkin hoitaja yrittää torpata lääkäriajan vedoten noihin terveyskeskuksen ohjeisiin (Helsingissä lääkäriajan voi varata vain omahoitajalta).

        Asun myös Helsingissä. Toista kymmentä vuotta käyty terveysasemalla diabeteksen takia. Omalääkärit ovat vaihtuneet jatkuvasti. Nyt minulla ei ole edes omalääkäriä eikä omahoitajaa. Terveysasemalla on peräti kaksikin lääkäriä, jotka ovat keskittyneet diabeetikkoihin. Ovat tosin yleislääkäreitä. Heidänkään vastaanotolle ei pääse, koska en käytä insuliinia.

        Koko ajan tilanne on vastaanotolle pääsyn suhteen heikentynyt, on kyse diabeteksesta tai mistä muusta tahansa. Päivystystapaukset ovat erikseen. Omalta kannaltani tilanne on siinä mielessä hyvin, että olen perehtynyt itse yli kymmenen vuoden ajan diabetekseen sekä ulkomaisen kirjallisuuden että ulkomaisten nettipalstojen kautta. En oikeastaan saa terveyskeskuksesta mitään. Omahoitajan vastaanottoa en voi ajatellakaan. Näillä sairaanhoitajilla ja lähihoitajajilla ei ole diabetesosaamista. En edes tiedä, onko terveysasemalla mitään diabeteshoitajia. Luultavasti ei.

        Eniten olen huolissani tuoreista kakkostyypin diabeetikoista. Heidän kunnolliset hoitomahdollisuutensa ovat vuosien aikana heikentyneet selvästi. Lisäksi kakkostyypin diabeteetikkojen määrä on koko ajan kasvanut voimakkaasti. Ns. esidiabeetikkojen tilanteeseen ei puututa ollenkaan.


      • hp&v
        T2D kirjoitti:

        Asun myös Helsingissä. Toista kymmentä vuotta käyty terveysasemalla diabeteksen takia. Omalääkärit ovat vaihtuneet jatkuvasti. Nyt minulla ei ole edes omalääkäriä eikä omahoitajaa. Terveysasemalla on peräti kaksikin lääkäriä, jotka ovat keskittyneet diabeetikkoihin. Ovat tosin yleislääkäreitä. Heidänkään vastaanotolle ei pääse, koska en käytä insuliinia.

        Koko ajan tilanne on vastaanotolle pääsyn suhteen heikentynyt, on kyse diabeteksesta tai mistä muusta tahansa. Päivystystapaukset ovat erikseen. Omalta kannaltani tilanne on siinä mielessä hyvin, että olen perehtynyt itse yli kymmenen vuoden ajan diabetekseen sekä ulkomaisen kirjallisuuden että ulkomaisten nettipalstojen kautta. En oikeastaan saa terveyskeskuksesta mitään. Omahoitajan vastaanottoa en voi ajatellakaan. Näillä sairaanhoitajilla ja lähihoitajajilla ei ole diabetesosaamista. En edes tiedä, onko terveysasemalla mitään diabeteshoitajia. Luultavasti ei.

        Eniten olen huolissani tuoreista kakkostyypin diabeetikoista. Heidän kunnolliset hoitomahdollisuutensa ovat vuosien aikana heikentyneet selvästi. Lisäksi kakkostyypin diabeteetikkojen määrä on koko ajan kasvanut voimakkaasti. Ns. esidiabeetikkojen tilanteeseen ei puututa ollenkaan.

        Itse olen ihmetellyt miksi ei kerätä tietoa kirjaan tms. ja anneta sitä diabeetikoille. Tuota voisi tehostaa vielä luennoilla. Moni ei tuollaista lue jne. mutta tuo olisi halpa tapa valistaa. Lääkärin antama valistus on hyvin kallista ja tehotonta koska ihmiset eivät muista mitä lääkäri selitti. Lääkäreissä on lisäksi isot erot.

        Iso osa kakkosista syö lääkkeensä kiltisti mutta ei tee muuten tikkua ristiin tilanteen eteen.

        Diabeteshoitajia ei taida Helsingin terveyskeskuksissa olla ja ne istuvat huonosti nykyiseen työpari-ideaan. Toisaalta sairaanhoitajalta ei voi olettaa perehtymistä kovinkaan moneen sairauteen.


      • VP?
        hp&v kirjoitti:

        Itse olen ihmetellyt miksi ei kerätä tietoa kirjaan tms. ja anneta sitä diabeetikoille. Tuota voisi tehostaa vielä luennoilla. Moni ei tuollaista lue jne. mutta tuo olisi halpa tapa valistaa. Lääkärin antama valistus on hyvin kallista ja tehotonta koska ihmiset eivät muista mitä lääkäri selitti. Lääkäreissä on lisäksi isot erot.

        Iso osa kakkosista syö lääkkeensä kiltisti mutta ei tee muuten tikkua ristiin tilanteen eteen.

        Diabeteshoitajia ei taida Helsingin terveyskeskuksissa olla ja ne istuvat huonosti nykyiseen työpari-ideaan. Toisaalta sairaanhoitajalta ei voi olettaa perehtymistä kovinkaan moneen sairauteen.

        hp&v

        Kirja löytyy jo ja jopa useita. Vaatii ainoastaan luku ja ymmärrystaitoa ja halua hoitaa diabetestaan niin että lääkitys pysyy mahdollisimman alhaisena ja verensokerit mahdollisimman tasaisina jolloin niin lääkitystarve kuin mahdolliset seurannaisairaudet pienenvät:

        Luonnollinen tapa karpata! Sano ei diabetekselle Tässä kirjassa diabeteksen hoitoon otetaan aivan uusi näkökulma, joka eroaa täysin muista diabetesta käsittelevistä kirjoista. Sairauden etenemistä voidaan jarruttaa ja eteneminen voidaan jopa pysäyttää kokonaan. Monien muiden tavoin Lars-Erik on onnistunut palauttamaan verensokeriarvonsa normaalille tasolle. Omaksumalla tämän kirjan antamat ohjeet virallisia ruokavaliosuosituksia ennen noudattaneen diabeetikon tila kohenee varmasti. Monet voivat vähentää lääkitystään, ja jopa lääkityksen lopettaminen on mahdollista. Terveyden kohentaminen pelkän ruokavalion avulla Kirjassa noudatetaan LCHF-ruokavaliota, joka tulee sanoista Low Carb High Fat. Tässä ruokavaliossa käytetään siis mahdollisimman vähän hiilihydraatteja ja runsaasti luonnonmukaista rasvaa. Siirryttäessä noudattamaan vähähiilihydraattista ja runsasrasvaista ruokavaliota on tärkeää ymmärtää mitä elimistössä tapahtuu syötäessä. Lisäksi on hyvä olla riittävästi tietoa terveydenhuollon antamien ruokavaliosuositusten kyseenalaistamiseksi. Kirjan tarkoitus onkin auttaa ymmärtämään miksi diabeetikkojen virallisia ruokavaliosuosituksia ei ole vieläkään muutettu. Noudattamalla vähähiilihydraattista ja runsasrasvaista ruokavaliota jokaisen on mahdollista parantaa omia arvojaan ja monien kohdalla sairaus on jopa voitettavissa. Ruotsin sosiaalihallituksen päätös Dnr 44-112267/2005 2008-01-16 "Tohtori Dahlqvistin ylipainoisille ja tyypin 2 diabetesta sairastaville potilaille suositteleman vähähiilihydraattisen ruokavalion voidaan täten katsoa perustuvan tieteeseen ja luotettaviin havaintoihin." Oletko juuri saanut tietää sairastavasi diabetesta? Tunnet ehkä olosi epävarmaksi ja mieleesi nousee monia kysymyksiä. Tässä kirjassa annetaan helppotajuisia vastauksia diabetesta koskeviin kysymyksiin. Myös jo pitkään diabetesta sairastanut lukija saa varmasti uuden näkökulman sairauteensa. Suuriin edistysaskeliin on mahdollista päästä pienillä muutoksilla.

        http://www.adlibris.com/se/bok/diabetes---ei-kiitos-9789522202055?gclid=CjwKEAiAk8qkBRDOqYediILQ5BMSJAB40A5UDWoIlpoV8-dsARAclsg5WOjUehME_ECL-rkRpw-K6BoCM4Tw_wcB


      • Hesalainen D2
        hp&v kirjoitti:

        Helsingissä asutaan. Itsestäkin on turhaa noin tiheä lääkärillä käynti mutta kysyn aina lääkäriltä koska tulen seuraavaksi ja koska käyn laboratoriossa seuraavaksi ja aina on tullut ohjeeksi puolen vuoden kuluttua. Nyt tulee kyllä seuraavaksi vuosi kun aikaa hoitajalle piti odottaa 1.5 kk ja lääkärille 2 kk ja seuraava aika on tammikuun puolessa välissä.

        Olen tietysti työikäinen ja on verenpainetta lääkkeistä huolimatta. Suvussa on myös erittäin paljon sydänkohtauksia (mm. äiti saanut 5 flimmeriperäistä tulppaa ennen kuin täytti 60).

        Sinut lasketaan ilmeisesti tuon sukurasitteen (sydänperäisiä sairauksia) vuoksi riskiryhmään ja sen vuoksi poiketaan tavanomaisista ohjeista.


      • Hesalainen D2
        T2D kirjoitti:

        Asun myös Helsingissä. Toista kymmentä vuotta käyty terveysasemalla diabeteksen takia. Omalääkärit ovat vaihtuneet jatkuvasti. Nyt minulla ei ole edes omalääkäriä eikä omahoitajaa. Terveysasemalla on peräti kaksikin lääkäriä, jotka ovat keskittyneet diabeetikkoihin. Ovat tosin yleislääkäreitä. Heidänkään vastaanotolle ei pääse, koska en käytä insuliinia.

        Koko ajan tilanne on vastaanotolle pääsyn suhteen heikentynyt, on kyse diabeteksesta tai mistä muusta tahansa. Päivystystapaukset ovat erikseen. Omalta kannaltani tilanne on siinä mielessä hyvin, että olen perehtynyt itse yli kymmenen vuoden ajan diabetekseen sekä ulkomaisen kirjallisuuden että ulkomaisten nettipalstojen kautta. En oikeastaan saa terveyskeskuksesta mitään. Omahoitajan vastaanottoa en voi ajatellakaan. Näillä sairaanhoitajilla ja lähihoitajajilla ei ole diabetesosaamista. En edes tiedä, onko terveysasemalla mitään diabeteshoitajia. Luultavasti ei.

        Eniten olen huolissani tuoreista kakkostyypin diabeetikoista. Heidän kunnolliset hoitomahdollisuutensa ovat vuosien aikana heikentyneet selvästi. Lisäksi kakkostyypin diabeteetikkojen määrä on koko ajan kasvanut voimakkaasti. Ns. esidiabeetikkojen tilanteeseen ei puututa ollenkaan.

        Minun omahoitajani on lähihoitaja. Sen vuoksi minut laitetaan diabeteskäynneille toiselle hoitajalle joka on sairaanhoitaja. Omalääkäri (yleislääkäri) on ollut sama koko virallisen diabetesdiagnoosin (vajaa 10 vuotta) ajan.


    • ErkkiSa

      Nyt olen mittaillut muutamana päivänä sokereita ja esiintyy outo ilmiö: paastosokeri on korkeampi kuin kahden tunnin kuluttua suoritettu mittaus, niin aamiaisella kuin lounaallakin. Esim aamun Paastoarvo 8,0 ja kaden tunnin kuluttua 7,5. Ennen lounasta 7,8 ja jälkeen 7,6.

      Lääkitykseni näkyy aiemmasta viestistäni 16.12.

      • Tuossa ovat nyt arvosi sitä luokkaa että minä kyllä suosittelisin sinulle kunnollista ruokavaliota vaikka Puustisen Veijon oppien mukaan. Antti Heikkilältäkin saat hyvää tietoa lukemalla kirjan "ruokavaliohoito". Se on paljon itsestä kiinni.

        Täällä nyt sitten hp&v pian tekee parastaan johtaakseen sinut "toisille raiteille".


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe