2v. autistisia piirteitä? Apua kaivataan äidin huoleen.

äiti huolissaan

2v 2 kk pojallamme on selkeää valikoimista huomioimisessa, poika ei reagoi nimeensä, mutta reagoi heti esim. tuttuun lauluun tietokoneelta. Hän ei näytä pyydettäessä kirjasta kuvia, ymmärtää puhetta jonkin verran, ei tottele kuitenkaan kovin usein. Muutamia sanoja sanoo, ei kuitenkaan puhetta. Motorisesti näppärä ja käyttää tietokonetta ja älylaitteita todella hyvin. Kiljuu ja juoksee paljon. Tykkää läheisyydestä ja silitelystä. Asettelee pikkuautoja jonoon, mutta leikkii myös muuten, myös esim. mielikuvitusleikkejä kuten puhelimeen puhumista. Välttelee katsekontaktia mutta sen saa hetkeksi esim. kutittamalla. Olen tosi huolissani. Aika neurologille varattu, mutta onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten tilanne edennyt?

32

1092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aspergerinfo

      Kertoisitko tarkemmin tuosta katsekontaktin välttelemisestä? Osaatko sanoa, miksi hän tekee niin? Itse autistina luulen tietäväni ainakin yhden vastauksen tuohon, mutta tahtoisin saada ihan yleisesti muiltakin vahvistusta asiaan. Myös kokemuksia olisi hyödyllistä vaihtaa, mistä kaikista syistä se voi johtua.

      Tosin kuvailemasikaltainen käyttäytyminen voi kuulua ihan "normaalinkin" lapsen tuohon ikäkauteen, olipa hieman autistinen taikka ei.

      Miksi olet huolissasi?

      • pullaposli

        Aina voit antaa lapsen lastensuojeluun sijoitettavaksi ja uutta pullaa uuniin paremmalla taikinalla.


    • äiti huolissaan

      Puheen kehityksen viivästymä huolettaa ja neuvolassa ei saatu kontaktia. Sitten kun luin autismista, alkoi pelottamaan kun monet asiat osui ainakin jotenkin. Se ettei reagoi nimeen ja välttelee katsetta huolettaa. Katseen välttelyyn en osaa sanoa syytä.

      • Aspergerinfo

        Ei kaksivuotiaan tarvitse mielestäni vielä osata puhua, itse siinä vaiheessa kun aloin puhua joskus 2,5-3 vuotiaana, aloin puhua heti kokonaisia lauseita, joten ei kannata hätäillä tuostakaan. Myös siinä, ettei neuvolassa olla saatu kontaktia, voi johtua useista eri syistä, vaikkapa ammattitaidottomasta henkilöstöstä. Ei se välttämättä johdu lapsesta. Millaisissa tilanteissa olette kokeilleet kutsua lasta hänen nimellään? Monesta ihan "normaalista" lapsestakin silmiinkatsominen voi tuntua epämiellyttävältä, tämän voin kertoa ihan omasta kokemuksestani. En nykyisinkään vielä pysty katsomaan ihmisiä silmiin ja keskittymään samanaikaisesti kuuntelemaan mitä tämä puhuu eikä minulla ole kuin lievä hyvätasoinen autismi eli Asperger.


      • dkparpsp

        Meidän poika ei suvainnut oikein puhua vielä kaksivuotiaana. Oli sellainen hökeltäjä, meni vain sinne ja tänne, motoriikka pelasi. Nyt on aikuinen ja insinööriksi valmistumassa. Joten en tuosta puheesta nyt olisi lainkaan huolissani. Puheen kehitys ei vielä tarkoita mitään ihmeempää. Ne, jotka kehuskelevat lastensa jo vuoden ikäisenä puhuvan, eivät oikeastaan tiedä, ettei se merkitse mitään älykkyyttä, se on vain sellainen kehityspiirre, joka on aikaisin tullut esiin, ei tietysti huonokaan asia ole. Mutta nythän vasta aloittajan lasta aletaan tutkia ja se on melko tavallista meillä Suomessa, että aloitetaan ajoissa tutkimukset, vaikkei mitään olisikaan. Ja jos olisikin, ei se elämä siihen lopu, eikä maailma romahda, sillä kyllä me kaikki tänne mahdumme. Kuka sen päättää, kuka on kelvollinen yhteiskuntaan jne. sitä ei mitata millään kehityskäyrille. Mutta apua on Suomessa saatavissa, ainakin vielä, ellei seuraava hallitus vie niitäkin keinoja...


    • Jospalukisittämän
    • äiti huolissaan

      Kiitos vastauksestasi. Mitään kontaktia ei saa esim. ohjelmien tunnusmusiikin tai mainosten aikana. Jos mitään häiriötekijää ei ole, saattaa reagoida nimeen.

      • Kaks polvea kokenut

        Ei kuulosta minusta ollenkaan huolestuttavalta, samanlaisia on olleet omani ja lapsenlapseni. Valikoiva kuulo on ihan tavallinen juttu, etenkin kaksvuotiaasta eteenpäin. Tavaroiden asettaminen jonoihin, riveihin ja ympyröihin on leikki, jota melkein kaikki leikkii. Tottelematta jättäminen kertoo oman tahdon heräämisestä, kaikki äidit jankuttaa leikki-ikäisille samoja asioita päivät päästään:) Keskittynyt muksu ei halua keskeytyksiä, sulla on kumminkin tylsemmät jutut ku mainostajilla.

        Yhdellä pojistani on Asperger-syndrooma, eikä tuo kuulosta siltäkään. Hänellä oli paljon ongelmatilanteisiin lukkiutumista, selkeää pelkoa muutoksia ja sosiaalisia tilanteita kohtaan.
        tutkimisesta ei ole haittaa, mutta ihan tavalliselta mukulalta tuo kuulostaa:)


      • salkkaria

        Ei meidän muijaankaan kontaktia salkkareiden aikana, joten aivan normi meininki.


    • autisti 60 v

      Valitettavasti Autismiliiton palveluneuvonta on tälläkin hetkellä tauolla eli lomilla. Toivottavasti saat vastauksia kysymyksiisi ja asiantuntevia neuvoja ongelmiinne jossain vaiheessa jostain. Osaisitko kertoa, mistä aikuinen autisti voisi saada tukea elämäänsä? Olisin todella kiitollinen jos jaksaisit ottaa puolestani selville.

      • endokrinologi AS

        Autisti60 v=K.E. (tai sitten ei)


    • <<<

      "Hänellä oli paljon ongelmatilanteisiin lukkiutumista, selkeää pelkoa muutoksia ja sosiaalisia tilanteita kohtaan."

      Minulle on tuollaista vieläkin ja olen keski-ikäinen Asperger. Veikkaisin aloittajan lapsen olevan normaali.

      • asioista tietävä.


    • äiti huolissaan

      Voi kiitos teille vastaajat. Lisätutkimuksia on tulossa, mutta viestinne helpottavat jo äidin huolta. Halaus teille kaikille.

    • assin äiti

      Se ettei reagoi nimeen on huolestuttavaa.

      • Aspergerinfo/jäsen2v

        Minäkään en reagoi nimeeni, jos en tahdo keskustella henkilön kanssa, joka minun nimeäni huutaa vain siksi, jotta saisi huomioni osakseen.


      • liian pieni??
        Aspergerinfo/jäsen2v kirjoitti:

        Minäkään en reagoi nimeeni, jos en tahdo keskustella henkilön kanssa, joka minun nimeäni huutaa vain siksi, jotta saisi huomioni osakseen.

        Voiko 2v. jo ajatella noin?


      • mittasuhteiden uhri
        liian pieni?? kirjoitti:

        Voiko 2v. jo ajatella noin?

        Lopetin puhumisen 2-vuotiaana, koska äitini toimi minua kohtaan epäoikeudenmukaisesti ja vei minut kerhoon, jossa kukaan ei ymmärtänyt mistään mitään. Olin liian pieni voidakseni vaikuttaa asioihin mitenkään. Onneksi tänä päivänä voin vaikuttaa koko maailmankaikkeuden asioihin.


      • asperger
        liian pieni?? kirjoitti:

        Voiko 2v. jo ajatella noin?

        Minusta ei noin pieni osaa ajatella loogisesti.


      • mittasuhteidenuhrike
        asperger kirjoitti:

        Minusta ei noin pieni osaa ajatella loogisesti.

        2-vuotiaallakin on tunteet. Hän kokee mielihyvää taikka mielipahaa sekä ymmärtää, jos häntä kohtaan on toimittu väärin. Varsinkin as-henkilö tavallista herkempänä.


      • gyycuvib

        Miten tällaista lasta olisi kohdeltava?


      • Adm

      • äitihuolissaan

      • As-infontuki
        äitihuolissaan kirjoitti:

        Kiitos kun linkitit. Tuolta löytyy paljon tietoa.

        Sinne toivottavasti kirjoitettaisiin mahdollisimman paljon omakohtaisista kokemuksista, jolloin tarvittava hyödyllinen tieto olisi kaikkien saavutettavissa yhdessä osoitteessa ja jaettavissa vertaisille. Ikävää että portaalisivustoa linkkeineen ei pystytty siirtämään munfoorumiin. Mutta yritetään edelleen päivitellä, jaksamisen puitteissa.


      • isähuolissaan
        äitihuolissaan kirjoitti:

        Kiitos kun linkitit. Tuolta löytyy paljon tietoa.

        Voisitko kirjata tuonne foorumiin tietoa lisää, jos sinulla sitä on tai jos sinulla joskus tulee sitä olemaan. Uskotko ylläpidon todella tekevän kaiken puolestasi, jotta saisit mahdollisimman paljon tietoa hetkessä oman lapsesi hoitamisen tueksi? Ehkäpä saisit vastauksia Autismiliitosta kysymyksiisi toisin kuin täältä kyselemällä, jos vastaukset eivät edes kelpaa.


    • Toksiinit
    • happivajaa

      Olisiko synnytyksessä tullut hapenpuute ??

    • aaddhhdd

      Jos kersalla olisi ADHD myös niin se kumoaisi autismin.

    • sossusta

      joko lapsi on otettu huostaan ???

      • gujh

        Miksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe