Hyvä keino paniikin estämiseen

epera

Olen huomannut, että kun saan paniikkikohtauksen niin kannattaa ruveta tekemään jotain muuta kuin ajatella, että nyt käy köpölösti.

Alan itse laulamaan kun kohtaus tulee.

Viimeksi vedin oopperaa :)

35

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi7

      Näin on ja oikean hengityksen avulla pystyy hallitsemaan paniikkia. Tsekkaa joogan hengitysharjoitus ja perusvenytykset.

      • VAROKAA riivaajia!

        "Tsekkaa joogan hengitysharjoitus ja perusvenytykset."

        HYI, ei mitään joogaa ahdistukseen - ahdistut vielä enemmän, kun saat mielentyhjennyksistä riivaajia sisääsi ja ne tunkevat yöllä kylään...

        Tämä on tosi juttu - hindut ihmettelevät suunnattomasti meitä "kristittyjä", että miksi täällä palvotaan ja kutsutaan heidän epäjumaliaan joogaamalla eli harrastamalla hinduismia mutisemalla "OM:mia" tai muuta demonien kutsumismandraa.

        Jooga ei todellakaan ole mitään "voimistelua" tai mielenrauhan saattamista, vaan aivan silkkaa demoniriivaajien kutsumista sisimpäänsä!


    • Hei epera,

      kiva, että jaoit muidenkin kanssa kokemuksen siitä, että voit itse vaikuttaa ahdistavaan olotilaan ja hälventää sitä. Ihminen on usein paniikissa voimaton tai kokee, ettei voi vaikuttaa mihinkään, kaikki vain kaaostuu itsestä riippumatta. Pienikin voimaantumisen kokemus saattaa auttaa. Joku luettelee ääneen vaikka numeroita tai muita listoja, joku taputtaa käsillään tutun laulun rytmiä, sinä laulat. Olisi hyvä idea kerätä tähän lisää keinoja, joilla voi hoitaa itseään juuri h-hetkellä?

      Mielenrauhaa jokaiseen jouluun toivottaen,
      Meiju, diakoni

      • elinikäisesti sairas

        Hengitysharjoitukset olisivat hyviä, mutta joku voisi neuvoa joitain ihan yksinkertaisia.
        Olen katsonut netistä ja saanut niitä muualtakin, mutta yleensä ohje itsessään on sivun pituinen, ei adhd-ihminen jaksa sitä lukea saati keskittyä niin monimutkaiseen.

        Kiitokset Kuuntelevalle kirkolle käytännönläheisestä kommentista. Olen ollut huomaavinani, että kirkon kommentit ovat ketjuissa asiallisempia ja asioita eteenpäinvievempiä kuin Sos-kriisikeskuksen, joka jauhaa sitä samaa vanhaa tarinaa: hae apua, hae apua....ikään kuin ihmiset eivät olisi "hakeneet apua" vuosia, jopa vuosikymmeniä.


      • Häpeä, kirkko!

        Eipäs "Kuuntelevan kirkon Meiju" jostain syystä tarjonnut Taivaan Isän rukolemista Jeesuksen nimessä ollenkaan, mikä kuvaa hyvin nykykirkkoa, josta on Jeesus ja Taivaan Isä "siistitty kokonaan pois".

        Tilalle kaikkea hömppää ja Raamatunvastaista, kuten homostelua, lesboilua ja helvettiheviä.


    • artsi7

      Palleahengityksestä on siis kyse. Vauvat hengittävät pallealla, joka meidän aikuistenkin tulis oppia uudelleen.

      Makaa selällään reporankana kädet leveellä
      Hengitä nenän kautta syvään ja tunne kuinka pallea nousee
      Nosta palleassa oleva ilma hitaasti kohti olkapäitä ja pidätä siellä 2-4 sek.
      Päästä ilma hitaasti suun kautta aivan tyhjäksi
      Tee sama väh. 10 kertaa, kolmesti päivässä
      Tunnet kuinka keho rauhoittuu ja rentoutuu

      Kun ihminen oppii syvähengityksen, hän myös pystyy hallitsemaan paniikkia.

    • m38

      Itselläni alkoi tämä "mörkö" paniikkikohtaukset vaivaamaan n.2v sitten, kun jouduin sairaalaan pahan rytmihäiriön vuoksi (lepo syke n. 150). Lääkkeellä saatiin syke normalisoiduksi onneksi. Siitä lähtien ollut propral 40mg käytössä, jota menee päivittäin 1-2 kpl. Paniikkikohtaukset tai paniikin tuntemukset ovat seuranneet tämän 2 vuoden ajan, millon pahemmin milloin helpommin. Pahimmillaan niin että on pitänyt lähteä tilanteesta pois, kaupasta pois yms. Oireina myös sitä kuuluisaa sekoamisen pelkoa (joka mielestäni pahin oire), huimausta, tärinää, hengen ahdistusta ja ties mitä kaikkea muuta. Lääkkeenä itselläni siis propral joka tasaa pulssia, vähentää tärinää jonkin verran, Opamox 15mg pahimpiin tilanteisiin joka on auttanut ihan hyvin. Itse olen yrittänyt opetella tuota palleahengitystä ja totta tosiaan se näyttäisi auttavan. Siedätyshoito on myös tehokasta näissä mielen ongelmissa. Itse sain myös helpotusta kun jätin kahvin pois. Toivottavasti tästä viestistä olisi jollekin apua!

    • elinikäisesti sairas

      Millaisia hengitysharjoituksia teette julkisilla paikoilla tai siis kaikkialla, jossa ei voi noin vain käydä reporankana selälleen makaamaan?

    • m38

      Itse teen sekä istuen tai seisten niin että hengitän "vatsalla". Tuntuu että vatsa pyöristyy. Hengitä nenän kautta syvään (voit pitää hetken hapet sisällä) jonka jälkeen puhallat rauhallisesti suun kautta kaiken ulos. Joskus tästä itselle tulee huimaava olo, niin tiedän että on hyvä pitää hetken taukoa.

    • ---

      Itsellä auttaa tämä:
      - tilanteen hyväksyminen. ei kannata ainakaan alkaa itseä syytellä ja surkutella että on jotenkin huono ihminen tai muuta kun käy näin. se vain pahentaa tilannetta. on vaan yritettävä hyväksyä, että tilanne on nyt tämä, eikä asiaa voi muuttaa, niin että on kärsittävä tilanne ja tehtävä se mitä asian hyväksi pystyy
      - pimeä huone, oma rauha jos mahdollista. lepo makuullaan tai istuallaan. mahdollisesti musiikin kuuntelu tai lukeminen jos jaksaa keskittyä.
      - joskus auttaa puolestaan rauhallinen liike esim. käveleminen ja ehkä hyvän yä näitä, ei mitään vakavia)
      - mikä tahansa mikä vie ajatukset muualle, keskittyminen mihin tahansa muuhun kuin omaan huonoon oloon

    • Artsi7

      Hengitysharjoitusten tekeminen on yksi parhaista ja opamox varalta taskussa.

    • m38

      Ehdottomasti kannataa opetella rentohengitys niin kuin Artsi7 mainitsi!
      Itselläni ainakin auttanut kun olen oppinut rentouttamaan kehoa. Välillä huomaa itsekin kuinka jännittynyt kroppa ja vatsa on mutta muutamalla rentoutus hengityksellä taas helpottaa. E-Epa 650mg olen syönyt n. puoli vuotta annostuksella 1950mg / vrk muut vitamiinit. Varmasti ollut myös tästä apua, ei ainakaan haittaakaan!
      Opamox kulkee mukana aina joka myös antaa tietyn "turvan". Onneksi ei ole tarvinnut tätä käyttää kuin todella harvoin.
      Ohjeita ja neuvoja joita itse olen kokeillut ja huomannut toimivaksi:
      -Älä stressaa (itse stressaan ajoittain ja huomannut että laukaisee tilanteen)
      -Kannusta itseäsi, älä hauku itseäsi. Olet samanlainen ihminen kuin me kaikki muutkin (tässäkin itselläni vielä tekemistä)
      -Älä harmittele jos mokaat / älä pelkää että mokaat, sillä kaikki mokailee!!
      -Hymyile
      -Ota vitamiinit, kokeile E-Epa (menee muutama viikko jos auttaa)
      -Rentouta mielesi vaikka kuinka tuntuu synkältä (tässä se hengitys auttaa)
      -Kiertele ihmisten joukossa, huomaat että ei tässä mitään hätää ole.
      -Vältä krapulaa
      -Kokeile vaikuttaako kofeiinin pois jättäminen
      Toivottavasti tästä olisi jollekin apua! Autan mielelläni sillä en halua että kenenkään tarvitsisi elää ahdistuksessa / paniikissa sillä tiedän mitä se oikeasti on.

      • ritirotta

        Ohjeissa on paljon otaksumia siitä, miten paniikkihäiriöiset käyttäytyvät.
        Esimerkiksi kaikki eivät stressaa, eivät hauku itseään, eivät edes tunne sanaa moka, hymyilevät, jopa nauravat, eivät synkistele, vältävät krapulan joska eivät käytä alkoholia.....silti paniikki ja ahdistus voivat vaivata.


    • artsi7

      Totta puhut, mut se joka osaa rentouttaa/rauhoittaa itsensä tarvittaessa, voi hallita paniikkia. Hengitys on tärkeä ja siihen löytyy monia muitakin keinoja. Netistä löytyy paljon tietoa rentoutumisesta. Toki rentoutuminen ei tapahdu sormia napsauttamalla, mut ajan kanssa sen oppii.

      • tehokasta.

        Ne hengittelyharjoitukset ei ole mitään tähtitiedettä, vaan se jo auttaa, kun alkaa muutaman kerran päivässä vetään syvään henkeä. Itse en uskonut tähän ollenkaan aluksi, että muka pelkällä hengittämisellä olisi mitään vaikutusta, mutta nyt kun sitä on muutaman viikon harrastanut, niin olen yllättynyt sen tehokkuudesta. Sellainen jännittynyt ja ahdistunut olo on poissa, mikä vaivasi minua vuosikaudet. Olen myös nukkunut hyvin. Ennen heräilin jo aamuyöllä tuskailemaan, että mitenkähän taas siitäkin päivästä selviää. En nukkunut edes unilääkkeellä kuin 4-5 tuntia. Nyt nukun 7-8 tuntia. Niin yksinkertaisella asialla, kuin syvään hengittämällä on uskomattoman parantava voima.


      • Artsi7
        tehokasta. kirjoitti:

        Ne hengittelyharjoitukset ei ole mitään tähtitiedettä, vaan se jo auttaa, kun alkaa muutaman kerran päivässä vetään syvään henkeä. Itse en uskonut tähän ollenkaan aluksi, että muka pelkällä hengittämisellä olisi mitään vaikutusta, mutta nyt kun sitä on muutaman viikon harrastanut, niin olen yllättynyt sen tehokkuudesta. Sellainen jännittynyt ja ahdistunut olo on poissa, mikä vaivasi minua vuosikaudet. Olen myös nukkunut hyvin. Ennen heräilin jo aamuyöllä tuskailemaan, että mitenkähän taas siitäkin päivästä selviää. En nukkunut edes unilääkkeellä kuin 4-5 tuntia. Nyt nukun 7-8 tuntia. Niin yksinkertaisella asialla, kuin syvään hengittämällä on uskomattoman parantava voima.

        Erittäin hyvä juttu!


    • syvään hengittelijä

      Hengittelyharjoitukset auttaa ainakin mulla. Ja kun siihen syvähengittelyyn yhdistää vielä mukavan tsemppilauseen itselleen, niin se on todella tehokas keino, kun ahdistus alkaa kasvaa sietämättömäksi. Menen työpaikallakin vessaan hetkeksi hengittelemään, kun alkaa tuntua siltä. Mikään kokeilemistani masennuslääkkeistä ei sopinut minulle, niiden kokeilujen vuoksi meni vuosi hukkaan. Lääkkeiden sivuvaikutukset oli niin epämiellyttäviä, että enää en niitä halua.

    • paniikille kyytiä

      Liikunta on pitkällä tähtäyksellä tehokas paniikin poissapitäjä. Sellainen liikkuminen, missä kunnolla hengästyy ja pulssi nousee. Silloin se ei tietysti onnistu, kun se pahin ahdistus on päällä tai ei muuten uskalla lähteä ulos kohtauksen pelossa, mutta kun sen pahimman yli pääsee vaikka lääkkeen avulla, niin kannattaa alkaa liikkua. Itse tein ensin pieniä kävelylenkkejä ja sitten otin pienet juoksuspurtit aina välillä. Kotiin voi hankkia myös kuntopyörän ja polkea raskaalla vastuksella niin paljon kun pystyy muutaman minuutin, niin johan saa ahdistus kyytiä. Suosittelen lämpimästi liikuntaa kaikille, koska olen itse saanut siitä enemmän apua, kuin tuhansista lääkepillereistä yhteensä.

    • artsi7

      Pitää kutinsa - liikunnasta ja jooga hengitysharjoituksesta oli mulle suurin apu 2 vuoden aikana kun paranin ahdistus-paniikista. Sos.kanssakäymistä ja ruokavaliota ja rennompaa elämäntyyliä lisäksi mukaan.

      Jotkut sanovat ettei pidä liikunnasta. Silloin kun puhutaan omasta terveydestä, ei ole merkitystä pitääkö liikunnasta vai ei. Se tehoo lähes jokaiseen vaivaan.

      • Arzille

        Paskanmarjat. Taas sinä yleistät. Paniikki ei ole tunneherkkisten tauti eikä liikunta auta kaikkeen. Olet aika rajoittunut.

        Jokainen löytää omat tapansa hallita elämää. Olet tavannut hyvin yhdenmukaisia ihmisiä ja hyvin rajallisesti.

        Miksi ihmeessä yleistät ja sanot että samat asiat sopivat kaikille????


      • JOOGASTA riivaajia

        HYI, ei mitään joogaa ahdistukseen - ahdistut vielä enemmän, kun saat mielentyhjennyksistä riivaajia sisääsi ja ne tunkevat yöllä kylään...

        Tämä on tosi juttu - hindut ihmettelevät suunnattomasti meitä "kristittyjä", että miksi täällä palvotaan ja kutsutaan heidän epäjumaliaan joogaamalla eli harrastamalla hinduismia mutisemalla "OM:mia" tai muuta demonien kutsumismandraa.

        Jooga ei todellakaan ole mitään "voimistelua" tai mielenrauhan saattamista, vaan aivan silkkaa demoniriivaajien kutsumista sisimpäänsä!


      • artsi7
        JOOGASTA riivaajia kirjoitti:

        HYI, ei mitään joogaa ahdistukseen - ahdistut vielä enemmän, kun saat mielentyhjennyksistä riivaajia sisääsi ja ne tunkevat yöllä kylään...

        Tämä on tosi juttu - hindut ihmettelevät suunnattomasti meitä "kristittyjä", että miksi täällä palvotaan ja kutsutaan heidän epäjumaliaan joogaamalla eli harrastamalla hinduismia mutisemalla "OM:mia" tai muuta demonien kutsumismandraa.

        Jooga ei todellakaan ole mitään "voimistelua" tai mielenrauhan saattamista, vaan aivan silkkaa demoniriivaajien kutsumista sisimpäänsä!

        No jos jooga on sulle kirosana, niin sanotaan että hengitys- ja venytysharjoituksia. Onks nyt kaikki hyvin?


      • Näitä petettyjä taas
        artsi7 kirjoitti:

        No jos jooga on sulle kirosana, niin sanotaan että hengitys- ja venytysharjoituksia. Onks nyt kaikki hyvin?

        "No jos jooga on sulle kirosana, niin sanotaan että hengitys- ja venytysharjoituksia. Onks nyt kaikki hyvin?"

        Kyse on samasta riivaajien hindujoogasta eri paketissa, jossa avataan oma sielu pahoille hengille ja ne tulevat tyhjään mieleen ja tuhoavat ihmisen.

        Tunnen ja tiedän tämän asian tarkkaan...


      • Jeesus auttaa
        artsi7 kirjoitti:

        No jos jooga on sulle kirosana, niin sanotaan että hengitys- ja venytysharjoituksia. Onks nyt kaikki hyvin?

        Parhaiten auttaa, kun rukoilee Taivaan Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä - sellainen rukous ajaa riivaajahenget pakosalle.


    • Artsi7

      Jos kaikki liikkuisivat ja katsosivat mitä naamaansa pistävät, täällä olis noin 80 pros.vähemmän sairaita. Hyvässä fyysisessä kunnossa olevilla on vähän mielenterveysongelmia, on tutkittu moneen kertaan. Henkinen ja fyysinen puoli kulkee käsi kädessä.

      • liikunta hoitona

        Se on faktaa, että liikkumalla pysyy kunnossa, myös korvien väli. Kehon oma mielihyvähormooni, endorfiini, on tehokasta lääkettä kaikkiin vaivoihin. Ketään ei voi tietenkään pakottaa liikkumaan. Joskus kauan sitten, kun ei ollut mitään kunnollisia lääkkeitä mielenterveysongelmiin, niin mielisairaaloissa olevilla potilailla teetätettiin pelto- ja puutarhatöitä ja muita fyysisiä töitä, koska niillä oli tervehdyttävä vaikutus.


    • Artsi7

      Näin on, tän päivän ihminen kaipaa nimenomaan fyysistä tekemistä, sos.kanssakäymistä lisäksi ja mukavia harrastuksia.

      • Minun mielestäni

        Ihminen tarvitsee tekemistä ylipäätään. Ei sen tarvitse olla fyysistä. Yhä harvemmissa töissä on fyysistä tekemistä. Jonkinsortin fyysinen kunto on tietysti tärkeä, mutta ei itsetarkoitus. Ja sosiaalinen kanssakäyminen voi olla rasite eli ihminen tarvitsee myös yksinolemista.


    • kohtalo toveri

      Itsellä ei liikunta ole auttanut paniikkiihäiriöön muuten kuin juuri liikunnan ajaksi. No, pieniä "sivuvaikutuksia" on ollut, ennen painoin 120 kg, nyt jotain 90kg ja coopperiin vedän kiitettävän/erinomaisen juoksumäärän.
      Että jotain positiivista mullekkin"

      • Eveliina 83

        Moi. Millain selviää esim.kaupungilla kun kävelee niin tuntuu että jalat lähtee alta ja henkee ei saa kunnolla. Olen sairastanut paniikkia n.2 vuotta ja lääkityksen rivatril 0,5x8 päivässä sekä venlafaxin minkä pitäisi myös auttaa paniikkioireisiin. On kyllä auttanutkin, mutta nyt n.2 viikon ajan ollut suoraan sanottuna yhtä helvettiä. Ei pysty kauppaan menemään yksin saatika olla kassajonossa. Huh! Liikun sentäs paljon, käyn lenkillä ja kuntosalilla mutta ei nekään auta kun hetkeksi. Mitä teen. Olen ihan toivoton ja kärsin, tilanne riistäytynyt käsistä :( tahdon apua mah.pian. Itseasiassa huomenna onkin psykiatrin aika ja nyt jo pelottaa miten pystyn käveleen sinne :( pakko vaan tsempata itteensä!


    • artsi7

      Kyllä psykiatrin pitäisi pystyä neuvoja antamaan. Itse lisäisin perusjoogan hengitysharjoituksen, jolla saa keskushermostoa rauhoitettua.


      Ylipäätään kaikki mitkä rentouttaa/rauhoittaa ovat hyviä. Syy paniikkiin on, se tarvii vain kaivaa esiin. Helppoa se ei aina tietenkään ole, mutta paniikki on parannettavissa. Rennompi elämäntyyli täällä Suomessa pitäis olla. Enemmän Duudson-meininkiä, harmitonta hauskanpitoa ilman paineita.

      • Eveliina 83

        Olen kokeillut tuota syvähengitystä nyt 3 kertaa päivässä, ja kyllä huomaa että on auttanut. Pystyn rennommin liikkumaan. Kaupassa pieni jännitys iski mutta se meni ohitse kyllä ja selviydyin kassajonossa ja kassalla hyvin, ei tullut lainkaan paniikkioloa... että kyllä tuollakin on hyvä vaikutus. Kiitos neuvoista mitä kirjoittelette täällä. Lisää vaan laittamaan jos jollain on muita konsteja paniikin hallintaan kun pelkät pillerit! :-)


      • Varokaa!!!

        Lopetahan Artsi7 noiden demonisten ohjeiden neuvominen täällä!!!

        Ihmiset eivät tajua millään, ettei jooga ole mitään "rentoutumista", vaan se on hengenvaarallista toimintaa, jossa avataan oma sielu pahoille hengille eli
        riivaajien valtaan!

        Tätä juuri on hinduismi, kutsutaan demonihenkiä tulemaan sisimpään ja alkavan riivaamaan siellä - sitten viimeistään loppuu "rentoutus", kun näitä sarvipäitä alkaa ilmestymään keskellä yötä ja ne pyrkivät raiskaamaan uhrinsa nämä riivaajat.

        Kyselkääpä niiltä tarkemmin, jotka ovat lopettaneet oudon äkillisesti joogaamisen tekosyihin vedoten, että mikä olikaan se oikea syy joogan lopettamiseen?

        Näitä on nähty ja kuultu niin monia...


      • Artsi7
        Varokaa!!! kirjoitti:

        Lopetahan Artsi7 noiden demonisten ohjeiden neuvominen täällä!!!

        Ihmiset eivät tajua millään, ettei jooga ole mitään "rentoutumista", vaan se on hengenvaarallista toimintaa, jossa avataan oma sielu pahoille hengille eli
        riivaajien valtaan!

        Tätä juuri on hinduismi, kutsutaan demonihenkiä tulemaan sisimpään ja alkavan riivaamaan siellä - sitten viimeistään loppuu "rentoutus", kun näitä sarvipäitä alkaa ilmestymään keskellä yötä ja ne pyrkivät raiskaamaan uhrinsa nämä riivaajat.

        Kyselkääpä niiltä tarkemmin, jotka ovat lopettaneet oudon äkillisesti joogaamisen tekosyihin vedoten, että mikä olikaan se oikea syy joogan lopettamiseen?

        Näitä on nähty ja kuultu niin monia...

        Hengitys ja venyttelyharjoituksia. Menikö jakeluun. Ei ole vain on ja off. Siinä välissä on paljon asioita.


    • Juupa juu

      "Alan laulamaan kun kohtaus tulee"

      Alatko laulamaan myös täpötäydessä bussissa, tai kesken työpaikan palaverin???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3680
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1803
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1384
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      151
      1260
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      895
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      870
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      850
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      830
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    Aihe