Olen laihaläski, vaikka kuntoilen.

21v mies

Liikun omasta mielestäni ihan riittävästi. En käy kuntosalilla, mutta reenaan kotona käsipainoilla reilu puolituntia kuutena päivänä viikossa. Kävelen myös aika paljon. Minulla on myös kuntopyörä jota käytän aina silloin tällöin. Syön myös suht terveellisesti. Esim. en syö paljon sokeria ja saan päivässä noin 2 grammaa proteiinia painokiloa kohden. Vihanneksia voisin ehkä syödä enemmän.

Pitäisikö vain liikkua enemmän ja alkaa käymään kuntosalilla vai pitäisikö syödä esim. enemmän vihanneksia. Tai onko minulla vain niin huonot geeni, että näytän laihaläskiltä, vaikka tekisin mitä. :(

Pituuteni on 178cm ja paino 70kg.

22

1281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kymysys

      Mitä treenaat käsipainoilla? Ja mihin suuntaan haluat muuttaa kehoasi, laihemmaksi, lihaksikkaaksi?

      Mikäli jälkimmäinen miellyttää, niin kävelemällä ja pyöräilemällä voi jokunen vuosi pyörähtääXD

      • 21v mies

        Haluan muuttua lihaksikkaammaksi ja pienentää rasvaprosenttia. Treenaan käsipainoliia lähinnä käsiä.


    • wqgew

      Niin treenaat käsipainoilla lähinnä käsiä ja jätät kaikki isot lihasryhmät tekemättä, jotka nimenomaan vaikuttaa siihen lihaskasvuun ja tuo sen näkyvän tuloksen.
      Rasvaprosentti pienenee ruokavaliolla valtaosin eli siinä on tarkastettavaa jos paino ei pienene.
      Millä treenaat kuormittavasti Selkää, rintaa ja jalkoja?
      Jollain 15kg säädettävällä käsipainoilla et todellakaan treenaa selkää, etkä rintaa, etkä jalkoja riittävällä kuormalla. Hauis ja ojentajakäännöt sillä saa tehtyä.
      jos kotona on pakko treenata eikä oikein salille meno ole vaihtoehto niin pitää ruveta kekseliääksi jos ei halua satsata isoja summia eri kuntoiluvälineisiin.
      Laitat vaikka ison sporttisäkin täyteen kirjoja tms painavaa ja kyykkäilet se sylissä.
      leukojavetäessä reppu selkään ja kirjoja sinne.
      Kävely toimii palauttavana harjoitteena, joten jos aerobista kuntoa haluaa kasvattaa niin se olisi syytä nostaa juoksuksi tai sitten kovempaa vetoa sillä kuntopyörällä.

      • 21v mies

        Teen myös vatsalihas ja selkälihasliikkeitä. Jalkoja en hirveästi pysty treenaamaan, koska minulla on ollut iskias ja se tulee kipeeksi. Selklihasliikkeitä tehdessäkin tulee vähän kipeeksi. Painoa en yritä laskea vaan ennemminkin nostaa tai pitää samana.


      • 14+14
        21v mies kirjoitti:

        Teen myös vatsalihas ja selkälihasliikkeitä. Jalkoja en hirveästi pysty treenaamaan, koska minulla on ollut iskias ja se tulee kipeeksi. Selklihasliikkeitä tehdessäkin tulee vähän kipeeksi. Painoa en yritä laskea vaan ennemminkin nostaa tai pitää samana.

        Selkäperäinen vai pakaraperäinen iskias? Treeni auttaa molempiin, myös jalkatreeni (iskias ei ole syy olla treenaamatta jalkoja), sillä lihastasapaino ja lihasten hyvä kunto pitää myös iskiasvaivat kurissa.

        Jos selkälihasliikkeitä tehdessä tulee iskias kipeeksi, teet liikkeet joko väärin tai teet vääriä liikkeitä.


    • 1+1

      Suosittelen että hoidat selkäsi kuntoon. Siinä core -lihakset ovat avain asemassa. Kannattaa huolehtia liikkuvuudesta, takareisi, lonkankoukistaja ym.
      Mitä jos unohtaisit tuollaiset laihaläski -puheet. Se on luolamiesten retoriikkaa. 70-kiloinen mies ei voi olla läski, eikä edes lihava. Jos ei ole eväitä luolamieheksi, niin miksi omaksua heidän ideologiaansa.

    • 18+9

      "Tai onko minulla vain niin huonot geeni, että näytän laihaläskiltä, vaikka tekisin mitä. :("

      Todennäköisesti menet kokoajan hieman plussa karoreilla. Arvioit väärin joko ruuan tai liikunnan merkityksen. Läskiä saa leikattua polttamalla sitä, eli vetämällä miinukselle (joko ruuan tai liikunan avulla, tai kummankin) jolloin aineenvauhdunta ottaa puuttuvan energian niistä läskeistä. Terveellinen ruoka ei itsestään laihduta, vaikka hyvä asia onkin.

      Kannattaa myös muistaa ettei samaan aikaan voi kasvattaa lihas massaa että laihduttaa (eli kannattaa miettiä kumpaan oikeastaan on tekemässä).

    • 14+6

      Voin vähän havainnollistaa tuollaisen treenin vaikutuksia lihaskehitykseen. Tässä on ensimmäisessä kuvassa kaveri joka ei ole koskaan harrastanut mitään, ei juoksua, pyöräilyä tai muitakaan kestävyyslajeja, eikä lihaskuntoharjoitteita.

      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://i1049.photobucket.com/albums/s393/joshbrah719/skinnyfat.jpg&imgrefurl=http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=145397821&page=2&h=750&w=1000&tbnid=vGN490LRFcCShM:&zoom=1&docid=FF5ptwJ3Rvo4ZM&ei=N-GRVOTcB8WpyQOk6IDQCA&tbm=isch&ved=0CFAQMyglMCU&iact=rc&uact=3&dur=976&page=2&start=28&ndsp=29


      Sitten sama kaveri aloittaa liikunnan. Hän alkaa vetää leukoja, tehdä etunojapunnerruksia sekä vatsoja ja selkiä, ja lisäksi hän hankkii käsipainot hauiskääntöjä varten. Kaveri myös aloittaa juoksulenkeillä käynnin. Alla kuva hetkellä kun etunojia menee 50 kpl, leukoja 10 ja cooperin tulos on 2700 m.

      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://i1049.photobucket.com/albums/s393/joshbrah719/skinnyfat.jpg&imgrefurl=http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=145397821&page=2&h=750&w=1000&tbnid=vGN490LRFcCShM:&zoom=1&docid=FF5ptwJ3Rvo4ZM&ei=N-GRVOTcB8WpyQOk6IDQCA&tbm=isch&ved=0CFAQMyglMCU&iact=rc&uact=3&dur=976&page=2&start=28&ndsp=29


      Kaveri siirtyy vähitellen aktiiviliikkujaksi ja treenaa kuutena päivänä viikossa. Kestävyystreenillä ja kehonpainoharjoituksilla hän saavuttaa vuosien työllä kohtalaisen kovat tulokset, 35 leuanvetoa, 20 yhdenkäden punnerrusta, 3300 metriä cooperissa ja maratonissa aika alle kolmen tunnin. Alla kuva hänen fyysisestä kehityksestään siihen mennessä.

      http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://i1049.photobucket.com/albums/s393/joshbrah719/skinnyfat.jpg&imgrefurl=http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=145397821&page=2&h=750&w=1000&tbnid=vGN490LRFcCShM:&zoom=1&docid=FF5ptwJ3Rvo4ZM&ei=N-GRVOTcB8WpyQOk6IDQCA&tbm=isch&ved=0CFAQMyglMCU&iact=rc&uact=3&dur=976&page=2&start=28&ndsp=29


      Näin.

      • 21v mies

        Tuossa on sama kuva kolmeen kertaan. Itse näytän vähän paremmalta, mutta en paljon.

        Plussa kaloreilla en ole vetänyt kuin vasta vähän aikaa, kun halusin ruveta kasvattamaan massaa enemmän. Sitä ennen paino pysyi siinä 68kg melko pitkään. Ongelma on siinä, että lähinnä vain rasvakudos kasvaa eikä lihakset.


      • 1+1

        Ideologiaa. Vain luolamies on oikea mies.
        Vähän kuin natsien käsitys juutalaisista: he ovat heikkoja, epämiehekkäitä.


      • 18+9

        Jos kaveri vetää maratonin alle 3h:n ja Cooperissa 3300 (ei oikein suhteessa mara tulokseen), niin todennäköisesti hänen olisi melko timmissä kunnossa rasvaprosentin puolesta, ja pohje lihastakin löytyy, joten eihän noissa kuvissa ole oikein mitään järkeä.


      • rinta eteen

        Järkyttävintä kuvassa on karvoitus ja kylkiluiden puute. Kylkiluut saa ehkä piiloon luisuhartiaryhdillä. Karvaa on mutta rintakarvapatteri puuttuu.


      • huhhhuhh
        rinta eteen kirjoitti:

        Järkyttävintä kuvassa on karvoitus ja kylkiluiden puute. Kylkiluut saa ehkä piiloon luisuhartiaryhdillä. Karvaa on mutta rintakarvapatteri puuttuu.

        Kuvan tyyppi on kyllä malliesimerkki laihasta läskistä. Geneettisistä syistä rasva hällä nähtävästi kertyy p-rseeseen/alavatsan seudulle, eikä ylävartaloon niin kuin miehillä yleensä. Rasvaprosentti saattaa silti olla 35-40 %. Siinä vain saattaa hämätä se että joku luulee rasvan alla olevan edes pienen nokareen lihastakin, mutta kun rintakehää ja käsivarsia katsoo niin todennäköisesti näin ei ole. Lihakset ovat todennäköisesti surkeimmassa mahdollisessa kunnossa, liki käyttämättömät, ja veikkaisin että kuvan henkilö ei esim. jaksaisi tehdä yhtä etunojapunnerrusta/leuanvetoa/istumaannousua.


    • Pullava....

      Itse olin myös laihaläski pari vuotta sitten, 65kg/177cm. Mitatat on edelleen ylhäällä
      alavatsa 90cm, rinnanympärys 87cm, reidet 62cm eli melkonen päärynä oltiin.
      Tosin armeija aikana 2012-2013 neljä cooperia juoksin ja tulokset oli 2900-3050m

      Nyt vuoden harjoitellut kuntosalilla, jota vilpittömästi suosittelen aloittajalle:D
      Mitat hieman muuttuneet, aamupaino pyörii 82-84kg välillä, alavatsa 80cm, rinnanympärys 111cm, reidet 67cm.
      En sitten tiedä olenko muuttunut laihaläskistä läskiksiXD

      Elikkäs aloittaja salille, jos haluaa kroppaa muuttaa lihaksikkaamaksi.

      • mystillistä

        Hmm.. Parissa vuodessa paino 65:stä n 83 kiloon... Onhan siinä varmasti lihastakin jokunen kilo (2-4?), mutta loput nestettä ja rasvaa. Paitsi, jos olet roinannut. Sitten lihasta voi olla enempikin. Tai sitten olet genettisesti ihmeellisen lahjakas.
        En trollaa, vaan ihmettelen.
        Tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen ja päässyt tavoitteeseesi. Tsempit jatkoon.


      • Pullava...
        mystillistä kirjoitti:

        Hmm.. Parissa vuodessa paino 65:stä n 83 kiloon... Onhan siinä varmasti lihastakin jokunen kilo (2-4?), mutta loput nestettä ja rasvaa. Paitsi, jos olet roinannut. Sitten lihasta voi olla enempikin. Tai sitten olet genettisesti ihmeellisen lahjakas.
        En trollaa, vaan ihmettelen.
        Tärkeintä on, että olet itse tyytyväinen ja päässyt tavoitteeseesi. Tsempit jatkoon.

        Itse asiassa vuodessa paino nousi. Aiemmin en harrastanut liikuntaa kuin silloin tällöin esim. säbää pari kertaa kuukaudessa tai parissa.
        Ruokatottumukset oli mitä oli, esim aamupalaksi leipää, muroja yms. Seuraava ruokailu olikin iltapala esim. pitsa, hamppari yms.

        Armeijassa oppi syömään kunnolla, riittävästi ja riittävän usein. Tosin ei se paino sielläkään noussut.
        Viime lokakuussa aloitin kotireenit, sinä aikana paino nousi 68kg:aan. 2014 maaliskuun puolivälistä aloitin salilla käynnin, josta paino on noussut nykyiseen.

        Sen jälkeen, kun aloitti syömään säännöllisesti, paino on noussut ilman sen suurempia ongelmia. Tietysti läskiäkin on tullut lisää aivan varmasti, mutta jospa sitä jokunen gramma lihastakin olisi ilmaantunut. No dieetin jälkeen sen sitten tietää.


    • 9+6

      mitenkähän ihmeessä sä luulet sun kropan muuttuvan lihaksikkaaksi, jos vähän pumppailet käsiä..?

      • 21v mies

        Treenaan hauiksia ja ojentajia 4-5 päivän välein. Eikös se ole ihan normaali tahti? Sen lisäksi treenaan olka ja hartialihaksia sekä selkä ja vatsalihaksia. Vatsalihasliikkeitä tulee tehtyä kaikkein tiheiten. Yleensä 2-3 päivän välein. Ja rintalihaksethan treenautuu samalla kun tekee punnerruksia.

        Jalat on ainoa mitä en ole niin paljon treenannut, mutta kokeilin eilen tehdä niitä vähän painavemmalla kuormalla eikä se sattunut. En kuitenkaan pysty toista jalkaa hirveästi venyttelemään.


    • wfw

      Rintalihakset treenautuu punnertamalla on vähän sama kuin jalkalihakset treenautuu kävelemällä. Joo kehittyy ja saat enemmän punnerruksia mutta kokoa niihin ei tule eikä näkyvää lihasta.
      Millä treenaat selkää ja miten jos käytössäsi ei ole siihen mitään välineitä?

    • 20v mies

      Ilmeisesti treenailee selkälihaksia siinä jumppamatolla millä vatsalihaksiakin tekee, ei ollenkaan turhaa mielestäni, itsekin olen tehnyt niin. SIllä myös saa selkälihakset vahvistumaan. Suosittelen ehdottomasti mavea ykkösenä kumminkin. Vatsaa ja selkää saa monella muullakin keinolla tehokkaasti, ei välttämättä tarvitse tehdä jumppamatolla ollenkaan.

      Suosittelen aloittajalle muitakin painoilla tehtäviä liikkeitä, eli ellei kotoa löydy välineitä niin salille mars. Salilla käynti on helpoin tapa kasvattaa lihaksia. Toki kotonakin voit tehdä erilaisia liikkeitä mutta tuskin saat maksimaalisesti stimuloitua kehon suuria lihaksia. Jos teet ainoastaan hauiksia ja ojentajia, eikö 4-5 päivää väliä ole turhan pitkä aika, koska pikkulihakset kyllä palautuvat helpommin jos muuta kroppaa ei juuri rasita. Ellet sitten tee liian pitkiä treenejä yksittäisille pikkulihaksille eli sinun tapauksessa haukalle ja ojentajalle?

      (HUOM) Lihasten kasvattaminen on mahdollista ilman jalkalihasten rasittamista, tälläisia kanajalkayläkroppamörköjä näkee joskus. Lihaskasvu on paljon hitaampaa ilman jalkalihastreeniä ja lopputulos näyttää naurettavalta.

      Olen harjoitellut kuntosalilla nyt kaksi vuotta, ensimmäinen vuosi meni hapuiluun ja kantapään kautta oppimiseen, nyt viimeisen vuoden olen tehnyt asioita oikein ja pistänyt ravintopuolen sekä palautumisen kuntoon. Alkutilanne: 183cm/72kg, nyt: 185cm(pituuskasvua)/82kg. Olen tällä hetkellä selvästi rasvattomammassa kunnossa kuin lähtötilanteessa, keskivaratalossani ei ole lähes ollenkaan rasvaa. Minulla on pitkä liikkumistausta jo ennen painoharjoittelua (juokseminen, hiihtäminen, kamppailulajeja yms...) ja olen ollut aina suht hyvässä kunnossa, mutta painoharjoittelu toi rutkasti voimaa, näkyvää lihasta ja poltti rasvaa verrattain nopeasti. Omalla kohdallani avain hyvään kehonkoostumukseen on varmasti muullakin liikunnalla kuten juoksulenkeillä. Teen sekä pitkää matkaa että pikajuoksua, ja talvisin hiihdän intohimoisesti. On niin paljon erilaisia liikkumismahdollisuuksia että pelkkä salillakäyminen tuntuisi ainakin minusta pidemmän päälle puuduttavalta touhulta.

      Rohkaisuna sinulle - minun alimmassa selkänikamassa on rakenteellista vikaa ja se aiheutti vaivoja (joskus helvetillistä invalidisoivaa kipua) jo 15 vuotiaana, mutta jatkuvalla liikkumisella ja lihastasapainon tukemisella olen onnistunut välttämään suuremmat haitat eikä tätä ole pitkään huomannut paljoa. Uskallan väittää että maailmamme jossa istumme suurimman osan päivästä aiheuttaa suurimman osan kaikista selkävaivoista.

    • ihlu

      > Jalkoja en hirveästi pysty treenaamaan, koska minulla on ollut iskias ja se tulee kipeeksi. Selklihasliikkeitä tehdessäkin tulee vähän kipeeksi.

      Mikä selkälihasliike? Niitäkin on aika paljon. Ja oletko kokeillut kaikki jalkaharjoitteet? Niitäkin on aika paljon.

      > Pitäisikö ... alkaa käymään kuntosalilla

      Jos et ole kokeillut, niin esim. maastaveto tai jokin muu selkää kuormittava liike ehkä parantaisi selkäsi. Suuri osa selkäkivuista johtuu lihaksista.

      > Tai onko minulla vain niin huonot geeni, että näytän laihaläskiltä, vaikka tekisin mitä. :(

      Geenit eivät ratkaise kaikkea. On myös mahdollista, että äitisi on syönyt sinua odottaessasi liian vähän mikroravintoaineita. Tällöin olet kehittynyt huonosti ja seurauksena sinusta on tullut laiha läski. Lähde: prof. Ranjan Yajnik, King Edward Memorial Hospital, Pune, India.

      Ja kyllä kannattaa kokeilla ihan puhdasta tavoitteellista voimaharjoittelua, jos tavoite on lihashypertrofia. Eli suurilla kuormilla lyhyitä sarjoja vähän toistoja. Tie hypertrofiaan käy voiman kautta?

    • 6+7

      Perimällä on iso vaikutus siihen millainen vartalonmuoto/lihaskehitys ihmisellä on, mutta kuitenkin vissi juttu on se että ilman riittävää lihasrasitusta ravintoa lepoa minkäänlaisilla geeneillä ei saa lihaksia aikaan.

      Omalla kohdallani luontoäiti antoi tosi surkeat kortit lihaskehitystä ajatellen. Hartiat ovat luonnostaan tosi kapeat, selvästi lantiota kapeammat ja rasvan/painon kertyminen tapahtuu lähinnä alavartaloon. Näinpä myöskin lihasmassan rakentaminen ylävartalon puolelle on ollut työn ja tuskan takana. Väittäisin että kuntosaliharrastuksen alkuvaiheessa jouduin tekemään moninkertaisesti töitä samanikäisiin kavereihin verrattuna samojen tulosten aikaansaamiseksi. "Normaalimmalla" geeniperimällä varustetut myös kiilasivat tuloksissa aina ohi kun siirryttiin uusiin lihasryhmiin. Meikäläinen meni käytännössä ohi vasta siinä vaiheessa kun kaverien kuntosali-innostus lopahti, ja nykyisellään näkisin itseni ihan kohtalaisena lajin harrastajana.

      Että joo, kaikilla ei ole samoja pelimerkkejä, mutta uskoisin että kovalla työllä jokainen edes jonkinlaiset lihakset saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe