Pohdintaa matkavalokuvauksesta

miksei77

Matkailusta on tullut älytöntä suorittamista ja yksi osa-alue on valokuvaus. Toki se tuo myös valtavasti hyvää mieltä ja hienoja muistoja, mutta se tuntuu saaneen myös pakonomaisia piirteitä. Mihin katosi joutilas matkailu, vailla suorittamista??

Monesti olen itse huomannut kuvaamattomien matkojen olleen erityisen onnistuneita, kun olen elänyt aidosti hetkessä mukana. Ovatko muut koskaan pohtineet kameran virkaa matkalla ollessanne?

Mikä kuvissa/kuvaamisessa motivoi?

Koetteko te matkailijoina saavanne kuvista arvoa matkakokemukselle?


Tälläistä pohdin tiistaina! :)

30

806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyviä räpsyjä

      Muistoja nuo mieleen tuo, se väriä elämään luo.

      Ihminen osaa eläytyä aiheeseen kun kuvasarjan siitä teen.

      • toisenlle

        ÄLÄ KUVAA jos nyt olet ikinä matkustanut tai matkustat jonnekin. NIIN yksinkertasta se on.


    • LinssiMatkailija

      Minulla on just aikaa valokuvata matkalla; muuta en teekään pakollisten syömisten ja nukkumisen lisäksi. Minulla on aikaa tarkkailla missä olen ja mitä on ympärillä ja millaiset ihmiset kulkevat ohitseni. Minä en edes liiku matkakohteessa; pyöräilen kylläkin mutta sekin on kivaa! Ja onneksi pyöriä saa vuokrattua lähes joka tuppukylästäkin.

    • Matkakuvaaminen on tosiaan hieman paradoksaalista. linssin läpi näkee vähemmän mutta muistaa enemmän.
      Toisaalta jokainen tietää miksi kuvaa, jos kuvaa. Kuvauksellekkin voi olla monia syitä. Joku voi hakea taiteellisia kuvia, ja hienoja sommetelmia. Toinen haluaa ikuistaa ohikiitäviä hetkiä. Kolmas postikorttimaisemia näyttääkseen työkavereille. Joku taas kuvaa matkamuistoalbummia.

      Kaikki syyt kuvata tai kuvaamatta jättämiselle ovat aivan yhtä oikeutettuja. Itsehän sen mielekkyyden vain voi tietää.

      Itse olen paratiisini löytänyt, ja kuvia on kertynyt vuosien saatossa järjetön määrä. Tiedän kuitenkin jo ennen matkaa mitä haluan kuvata, ja koska siihen on sopiva tilaisuus. Siksi se ei vie aikaa chillailusta juurikaan. Ei sitä rannallakaan halua maata koko matkaa, vaikka ihanaa se onkin. Nykyisin kuvaaminen on vielä periaatteessa ilmaista, niin ei liikakaan räpsiminenkään kalliiksi tule.
      Toivotankin kaikille mukavia räpsytyksiä kameralla tai ilman :)

      • jäärätköö

        EI kai se katselemasta estä jos ottaa kuvia matkalla. Taas on liikkellä nämä hemmot jotka katsoo asiakseen puuttua/ pohtia siitä miten kukakin elämäänsä elää tai matkaansa viettää, saati MINNE matkustaa. Kuvia otan jokaisella matkalla enkä silmät kiinni silti kulje ja kuvien mukaan katso mimmonen paikka oli, voi teitä "pohdiskelioita" TOISTEN asioista.


    • räpsis

      Itse tullut paljon kierreltyä ja nautittua hetkistä. En kuitenkaan ole kokenut sitä kauheaksi suorittamiseksi kun kuvia olen näpsinyt. Vie muutaman sekunnin parin kuvan ottaminen jostain kohteesta ja niitä sitten jälkeenpäin kiva katsella.

      • lomailuasekin

        Kyllä kuvia tulee myöhemminkin katseltua. En koe kuvaamista minään tressinä. Hyviä tilannekuvia viimeiseltäkin matkalta. Ihmetystä herättänyt kylläkin lomailioiden kännykkään tuijottaminen, ravintolaruokailussakin syödään yhdellä kädellä ja toisella selataan kännykkää.


    • Altecameraal

      Olen aina ottanut valokuvia ja videoita matkoillani, kuvia on tuhansia ja videoitakin monta tuntia. Tämä ei ole ollut kuitenkaan matkojen päätarkoitus, vaan olen tykännyt harrastuksestani, enkä ole ottanut mitään suorituspaineita asian suhteen.
      Mukava niitä on sitten katsella jälkeenpäin, osaa kuvista ja videoita olen pystynyt hyödyntämään työssäni.

      • Kitaju59

        Nappaa vaan kuvia.Katso ne vaikka 10 vuoden päästä.......


      • Satunnainen_matkailija
        Kitaju59 kirjoitti:

        Nappaa vaan kuvia.Katso ne vaikka 10 vuoden päästä.......

        Siinäpä se ...voi palata maisemiin, jopa fiiliksiin vaikka 10 vuoden kuluttuakin... :)
        Ei se valokuvaaminen suorituspaineita luo, mutt liiaksi täyteen laadittu kohteissa käyminen paremminkin, eli kiirus.
        unohtuu, ett on lomalla...


    • opsikelijaduunari

      Eemmän suorittamista ovat ne jonninjoutavat tuliaiset. Kaikenvaltakunnan nukkea ja T-paitaa kannetaan laikut väärällään jokaiselle luttamunale, jotka kotiin jäivät.

      • kuvailen

        NYT ollaan turismin ytimessä. Illat kierrellään kauppoja, katsellen mitä kivaa kenellekin löytyisi. Samaan hintaa ja parempaa laatua yleensä saa täältäkin. Omasta ostelustani nuoruusvuosilta jäänyt pienen kiikarin osto - jonka kauppias laatikkoon laittaessaan vaihtoi huonompaan ! Tai abidas lenkkarit kanarialta ;) Silti otan kuvia matkoillani, katseltua tulee aina joskus, poika oli lähdössä samaan kohteeseen missä olimme joskus käyneet, mukava muistella,kun yhdessä olimme ko. kohteessa


    • Kulo-Vavaaja

      Minä käyn kahdenlaisilla matkoilla: lomamatkoilla ja kuvausmatkoilla. Lomamatkalle otetaan pokkari ja kuvausmatkalle laukulinen kuvauskamaa. Lomamatkalla huilataan ja kuvausmatkalla kuvataan.

      Ennan matkaa vaan täytyy päättää, kummalle lähtee. Yksinkertaista.

      • viisastelia

        Noiden yhdistäminen lienee mahdotonta ? Olen pystynyt kyllä tekemään molempia, tosin kuvaan ilmeisen paljon vähemmän, kun ehdin huilatakkin......


    • Kameralla saa tallennettua näkymiä, joista pitää ja jos on video, niin myös ääntä.
      Kuvia otetaan silloin kun halutaan. Joku Eiffeltorni on niin mitätön kuvattava, etten uhraisi digitilaa sille tavuakaan.

      • Satunnainen_matkailija

        Noh, noh. Ehkä sun mielestäsi, mutta kun siitä Eiffeltornistakin saa aikas monelaisia kuvia, jos haluaa. You know, vastavaloon, päiväsaikaan, yö- ja iltavalaistuksessa, eri perspektiiveissä kaukaa, juurelta, ihmisten kera tai ilman, jne... Siis jos osaa ja haluaa. Ohikulkevasta jokialukseltakin, kun sen valonheittäjät valaisee ko tornia ja ympäristöä... Ei ihan mitätöntä muuten. (siis mun mielestäni)...


    • ryokousha

      Olet mielestäni oikeassa. Kuka niistä valokuvista sitten myöhemmin oikeastaan on kiinnostunut. Parhaimmat muistot jäävät erilaisista kokemuksista, paikallisten kanssa juttelemisesta, kommelluksista yms.

      • Nikonisti_FC

        Ihmisen muisti vaan toimii niin, että se yhdistelee asioita. Valokuva auttaa kaivamaan muistoista sen tunnelman, kokomuksen tai kommeluksen, joka on kymmenessä vuodessa jo haalennut, mutta muuttuu kirkkaksi kuin eilispäivä kun katselee kuvia.
        Sama toimii musiikin suhteen. Tietyt biisit tuovat mieleen tiettyjä paikkoja, tapahtumia ja fiiliksiä.
        Kannattaa kuvata kunhan muistaa, ettei tee sitä työksi..


      • Satunnainen_matkailija

        ...paikallisten kanssa juttelemisesta... juu varmaan, jos hallitsee SUJUVASTI ko paikan kieltä... Noi muunmaalaiset kun harvemmin puhuvat suomea ;)
        Joten joku jutustelee, toinen mahdollisesti kuvailee ja kolmas kenties vain ihastelee... Niin tai vihastelee

        Musta on ainakin tuntunut useammassakin maassa, ett paikallisilla on jonkin sortin 'puheen salaus-algoritmi' käytössään... ;)


    • Ymmärrän täysin mitä tarkoitat.
      Itselläni meni vuosikymmeniä tajuta että valokuvaaminen ei ole ainakaan minun juttuni. Muutaman vuoden olen jo ehtinyt matkailla ilman kameraakin, ja mitään ei ole puuttunut.

    • Satunnainenvalokuvaaja

      Kysymys on vähän hassu koska jokainen kokee asiat eritavoin. Mikäli valokuvaus ahdistaa on kamera paras jättää pakkaamatta jos ei ota mukaasi. Itselläni on mukana pokkari ja järkkäri. Kuvia tulee otettua muutamasta useaan tuhanteen. Riippuu kohteesta, matkan pituudesta ja omasta halusta. Paineita ei kannata kerätä pääasia että nauttii matkastaan ja tekee sitä mistä ei ahdisti. Muuten loma meneekin hukkaan.
      Viestin aloittajalle vinkki jätä kamera kotiin jos noin ahdistaa älä tee siitä ongelmaa.

    • jakamistalous

      Otan kameran mukaani siksi, että voisin jakaa lomani jokaisen hetken Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa. Ilman kuvia ja videoita olisi ihan mahdoton selittää mitä minä siellä koin ja miltä minusta tuntui. Loma menee ihan hukkaan, jos se jää vain oman pään sisälle.

    • hieroglyfi

      ahahahaahahahahhaahhaaa :D päivän pelastus.

    • woodsnake

      Toisaalta kuvaaminen kehittää havainnointia ja kuvien metsästys tuo aktiivisen suhteen ympäristöön. Matkallaan saattaa siis nähdä enemmän ja etsiytyä syvemmälle paikalliseen kulttuuriin. On toki tunnetusti kuvaajan korvienvälissä sijaitsevien synapsien määrästä kiinni mitä kukin kykenee näkemään. Jos kuvaa vain nähtävyyksiä, voi ne "kuvat" ostaa postikortteinakin. Toki tulee jättää tilaa oleilulle, eikä kameraa kannata heilutella alituiseen ihmisten edessä jos mielii tehdä tuttavuutta. Parasta matkan antia on kyllä tutustuminen ihmisiin. Kannattaa myös kokeillä äänimaisemien (kuvien) nauhoittamista. hyvän zoomin saa alta satasella.

    • NäinMeillä

      Itse otan matkalla muutamia kuvauspäiviä jolloin keskityn enemmän kuvaukseen ja muuten näppäilen vain kännykällä jos on jotain ihan pakollista kuvattavaa. SIlloin matkalta saa sekä niitä hyviä järkkärillä otettuja ja mietittyjä otoksia että vain nopeita "näpsyjä". On toiminut ihan hyvin ja koko kalustoa ei tarvitse koko ajan raahata mukana.

    • 29v

      Aloittaessamme vaimoni kanssa yhteiset matkat v1970 otin kuvia järjestelmäkameralla pv. 28mm > 2 x 135mm. Teetin paperikuvat.
      Vuotta myöhemmin teimme yli 4:n viikon automatkan Välimerelle kiertäen Ranskan Rivieran, Pohjois-Italian ( Rooma, Pisa, Fireze, Venetsia ) ja Slovenia.
      Otin tuhatkunta diaa.

      Kuvailuni väheni ja automatkalla lastemme kanssa Tanskaan 1979 oli laukussani tilaa vain kameralle vakio-objektiiveineen ja kahdelle oluttölkille.

      Kymmenisen vuotta myöhemmin en ole viitsinyt kuskata mitään kameraa mukanani enkä ole kuvannut mitään.
      Vaimoni ottaa kiinnostavista kohteista kuvia kohtuullisen vähän.

      Katsellessamme tuttaviemme matkakuvia olen sanattomasti ihmetellyt sitä, että jokaisessa kuvassa keskellä kuva-alaa ja suurena, on jompi kumpi henkilö tai lapset. En ymmärrä motiivia! Vaimoni ottamissa kuvissa minä ole esillä silloin äärimmäisen harvoin kun tilanne tai kohde jotenkin liittyy meihin.
      Esimerkkinä viime kesäinen Frankfurtin reisu jolloin Elisabet II oli käymässä siellä.
      Eukko kuvaa harkitusti valitsemiaan kohteita ja/tai tilanteita eikä minua. Ainoat henkilöt jotka esiintyvät kuvissa ovat jotenkin kiinnostavia paikallisia.

    • valokuvat

      Mikään ei ole sen halvempaa kun valokuvaus. Ei tarvitse raahata turhia matkamuistoja kirjahyllyihin, kun ottaa valokuvan jostakin kivasta esineestä, voi muistella sitä loppuelämän.Ikkunaostokset on parhaita !

    • avutonkuvaaja

      Koska yksi kuva tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja useimmat muistotkin hailahtuvat, on matkamuistojen kuvaaminen loistava tapa tehdä matkasta ikuinen! Usein lomalla tulee kuvattua hämärässä, auringonlaskun aikaan tai sen jälkeen, ja silloin "asiantuntemus" toki on jokseenkin tarpeen, ettei otoksista tule liian tummia eikä kukaan saa selvää, mitä siinä oikeastaan edes näkyy. Hämäräkuvauksen alkeet ja parhaat vinkit voi nyt löytää "avuttomille" kirjoitetusta artikkelista, jonka osoite on http://avuton.com/valokuva/kuvaaminen-hamarassa Eipä muuta kuin napsimaan, kyseisillä ohjeilla ei kukaan voi epäonnistua!

      • Perusosaaja

        Olipas surkeet neuvot! Hyi hitto! Käyttämällä jotain kirkasvalolamppua valaisemassa sisätiloja, HUH! Ei sen varmempaa tunnelman pilaajaa oo olemassakaan. Paitsi salamavalo pääsee kyll aikas liki... Välttäkää kuin ruttoa!


    • maailmanmies

      Olet hemmetin oikeassa. Purkessani matkavalokuviani usein huomaan, ettei tässä ole mitään henkilökohtaista, enempää kuin säilömisen arvoista sisältöäkään. Paremmat kuvat samasta aiiheesta löytyy netistä, eikä tarvitse päteä kameran kanssa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe