Syntipukki

www.www.www

Millainen oikein on narsistiperheen syntipukki? Kuvailkaa te häntä, jotka tiedätte.
Voiko syntipukki esim. haukkua ja halventaa omaa taustaansa, vanhempiaan sisariaan ja itseään niin että samalla myös tuhoaa samalla omat lapsensa? Miten hänestä tulee syntipukki? Onko muiden todisteita asiasta kuin syntipukin omat todistukset syntipukiksi joutumisesta? Eikös ne likipitäen aina perustu omiin arvioihin, joissa on omat tunteet mukana? Miksi syntipukin viha ei koskaan laannu? Onko hän anteeksiantoon liian itsekäs?

74

1794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taas näitä

      Olet narsisti

      • www.www.www

        Ehkä olen jos niin sanot, mutta pyysin kuvailemaan vain syntipukkia, en minua.


    • taas näitä

      Koska sun lähtö-oletuksesi ovat jo ihan kummallisia ja vääriä.
      Kuvailit tuossa aloituksessa itseäsi ja heijastit ne omat negatiiviset ominaisuutesi ja kuvitelmasi siihen syntipukkiin.
      Juuri sellaista on olla syntipukki. Toimia siis narsistien kohteena, johon te kuvittelette omat rumat ominaisuutenne.
      Syntipukki on syntipukki vain teille narsisteille.

      Jotkut ovat tietysti ikuisesti surullisia ja katkeria ja traumatisoituneita, tuollaisesta epäoikeudenmukaisesta, julmasta ja ilkeästä ja rakkaudettomasta kohtelusta.
      Eivät pääse elämässään koskaan eteenpäin, koska itsetunto on murskattu ja omanarvontunto viety.
      Löytävät itselleen samanlaisia rakkaudettomia ja ilkeitä puolisoita ja ystäviä, joihin ovat kanssanne tottuneet ja inhoavat teitä siitä, kuinka olette heitä koko elämänne kohdelleet tai uskovat siihen teidän käsitykseenne, että eivät ole kenenkään rakkauden ja hyvän kohtelun arvoisia.

      Toiset pääsevät yli huonosta kohtelusta, ottavat teihin etäisyyttä, kun ymmärtävät, ettei vika ole heissä, vaan teidän persoonallisuushäiriössänne.
      He rakentavat oman elämänsä, empaattisina rakastavina ihmisinä ja löytävät sellaisia ystäviä ja parisuhteen, jotka antavat heille sitä kunnioitusta, arvostusta ja rakkautta, jota eivät teiltä saaneet.
      Ajattelevat teitä joskus surulla ja säälien ja toivovat, että joku päivä silmänne aukeaisivat, vaikka tietävätkin että se on hyvin epätodennäköistä.

      Vastasiko tämä kysymykseesi?

    • www.www.www

      Eikös se millainen on ole omalla vastulla? SE jos on narsistin alla juuri nyt, ja se vaikuttaa siihen millainen on, tuntuisi olevan narsistin syytä. Mutta se millainen on sen jälkeen kun narsisti ei enää vaikuta on omalla vastuulla. Eikö? Te sanotte että narsismi vaikuttaa jälkikäteen käytökseenne, se ei ole uskottavaa. Te itse siihen vaikutatte eikä mikään narsistin haamu, niitä ei ole olemassa. Ei pidä antaa omanarvontuntoaan tai itsetuntoaan se on omaa tyhmyyttä jos ne luovuttaa.

      "Löytävät itselleen samanlaisia rakkaudettomia ja ilkeitä puolisoita ja ystäviä"
      No johan on, pitäisikö jonkun teille etsiä niitä rakastavia, mukavia puolisoita ja ystäviä. Vai on sekin toisten syytä.

      Ehkä teidän silmänne tulisi avautua....

      • Cast_Away

        "se on omaa tyhmyyttä jos ne luovuttaa."


        Tämä yksityiskohta kertoo jo aika paljon. Ei tartte varmaan sanoa, mitä.


      • Mä vaa
        Cast_Away kirjoitti:

        "se on omaa tyhmyyttä jos ne luovuttaa."


        Tämä yksityiskohta kertoo jo aika paljon. Ei tartte varmaan sanoa, mitä.

        Tuo "eikös se ole omaalla vastuulla millainen on" teksti kertoo kyllä kirjoittajasta
        paljon. Taas näitä osaa hyvin tulkita ihmisten tekstejä. Propsit siitä.


      • Cast_away
        Mä vaa kirjoitti:

        Tuo "eikös se ole omaalla vastuulla millainen on" teksti kertoo kyllä kirjoittajasta
        paljon. Taas näitä osaa hyvin tulkita ihmisten tekstejä. Propsit siitä.

        Kyl se syntipukki on niin huono ihminen, kun ei tajua että oma vikahan se taas oli.

        Vai mites se nyt menikään?


    • taas näitä

      Kun sinulla ei ole sitä myötätuntoa, eli kykyä asettua toisen asemaan, niin et voi toisia ihmisiä ymmärtää.

      Sen takia mekin puhumme melkein, kuin eri kieltä.

      Koitanpa silti selittää:

      En kyllä tietääkseni syyttänyt tuossa vastauksessani ketään.
      Vastasin kysymykseeni, niistä seurauksista, joita syntipukille on narsistisessa perheessä kasvamisesta.

      Kaikilla sinun, minun ja muiden ihmisten teoilla ja käytöksellä on seuraukset aina sekä omaan, että muiden ihmisten elämään. Nykyhetkeen ja tulevaisuuteen.
      Sillätavoin olemme kaikki vastuussa itsellemme ja muille siitä miten käyttäydymme ja kuinka muita kohtelemme.

      Ei se ole mystistä eikä syyllistävää. Se on vaan ihan perusarkinen syyn ja seurauksen laki, joka koskee ihan kaikkea tässä maailmassa fysiikan laeista ihmisen psykologiseen kehitykseen tai vaikka politiikkaan. Kaikkeen.

      Kaikilla ihmisen teoilla on monenlaiset seuraukset, jotka vaikuttavat moniin ihmisiin.

      Siksi jotkut ihmisistä tietävät tämän ja tahtovat elää niin, etteivät tahallaan vaikuttaisi hirveän negatiivisesti muiden ihmisten elämään.

      Jotkut tahtovat olla sellaisia ihmisiä, jotka vaikuttavat positiivisesti toisten elämään. Se antaa heidän mielestään heidän elämälleen jonkinlaisen suuremman tarkoituksen.
      Silloin ei tarvitse hävetä itseään tai omia valintojaan tai käytöstään.

      Kaikilla teoillamme ja tekemättä jättämisillämme on aina monenlaiset seuraukset.

      • fuul

        Tällä palstalla ei juuri paljon elämästään kannata avata. Koska pelkästään kysymykset tulkitaan jo tahallisesti väärin. Kannatan kysyä luotettavalta taholta, jos haluaa viisaita ja järkeviä vastauksia.


    • www.www.www

      Miten muka joku voi tietää sen että vaikuttaa juuri positiivisesti toisen elämään? Eihän sitä pysty mitenkään todistamaan, ovatko "hyvät teot" oikeasti hyviä vai pahoja. Onko se vain luulo omista erityiskyvyistä? Kumpi sen päättää, hyvän tekijä vai kokija. Ei tarvitse hävetä jos ei tiedä miten kaikki tekemät hyvät asiat vaikuttavat todella. Kuvittelee vain että kaikki tekemäni tuottaa hyvää. Eikös narsisti lähde vaikuttamaan juuri itse olettamuksella että tuotan (täydellistä) hyvää toiselle ja annan toiselle kaiken. Ja se antaa juuri sen SUUREMMAN tarkoituksen.

      Teoilla ei ole niinkään vaikutusta vaan sillä miten me reagoimme tekoihin. Jos näytän keskisormea liikenteessä törttöilevälle ei se ole minun vikani jos toinen kuski samalla rupeaa raivoamaan ja huutaa autossa istuville perheelleen, se olisi ollut hänen asiansa niellä se ja tyytyä siihen mitä tein.

      • tuumailija vaan

        Kuvittelee vain että kaikki tekemäni tuottaa hyvää.

        Lainaus ylläolevasta tekstistä. Eikö tuo toimintatapa ole kuvattu silloin, kun alkoholistin puoliso kuvittelee omalla hyväntekemisellään parantavansa toisen alkoholismin? Vaihtakaa alkoholisti sanan paikalle narsisti. Toimiiko kumman kanssa paremmin tuo ehkä lapsuudessa vanhemmilta tiedostamatta imaistu käyttäytymismalli? Lapsuuden perheellä ja kotioloilla voi olla suurempi vaikutus käyttäytymiseemme kriisitilanteissa kuin haluamme myöntää. Halusimme tai emme, niin siirrämme sen jo varhain myös omiin lapsiimme, emme vain näe sitä.


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Ei sen kokijan tarvitse mitään päättää. Katsos kun kokemus on aito.

        Vaikka sinun mielestäsi jollakin ei olisi oikeutta loukkaantua jostakin sanomastasi asiasta, niin se ei tee toisen kokemuksesta epätotta.

        Se on vähän sama kun tiputat kananmunan lattialle. Kananmuna meni rikki, sinä jauhat vain sitä että ei se nyt tuosta voinut rikki mennä.

        Tässä vaiheessa jos ei ole narsistinen, pystyy menemään itseensä ja tunnustamaan että ethän sinä voi sitä tietää sattuiko siihen. Sen sijaan jos väittää tietävänsä sattuuko siihen vai ei, niin silloin ei tajua sitä että oma käsitys on rajallinen. Narsistit eivät ymmärrä, että heidän ymmärryksensä on rajallinen. He jakavat neuvoja, vaikka niitä ei kukaan pyytänyt. He "tietävät" mitä toinen kokee, miten toisen tulisi elää ja mitä he eivät saa kokea.

        Vähän niinkuin tämäkin aloitus oli sellainen jota kukaan ei tänne kaivannut ja jolla sinä tuskin tulit sillä ajatuksella että aikoisit auttaa täällä olevia ihmisiä? Sen sijaan aloituksestasi paistaa rivien välistä katkeruus ja ennakkoluulot. Tämä on siis toki minun mielipiteeni, ei absoluuttinen totuus. Tätä voisit sinäkin pohtia, että voitko todellakin tietää miltä syntipukista tuntuu vai uskotko vain tietäväsi.
        Pohdiskele varsinkin sitä, oletko koskaan kysynyt tältä syntipukilta suoraan miltä tuntuu olla hän ja oikeasti kuunnellut (et siis keskeyttänyt puolen minuutin välein, "mutta kun..." "eikö sun kannattaisi..." "etkö muka itse"- tyyppisillä kysymyksillä vaan ottamalla vaikka kellosta aikaa kuinka kauan maltat olla keskeyttämättä) vai oletko vain tullut suoraan tänne keskustelupalstalle jo jonkinlainen oletus mielessäsi?


    • taas näitä

      Lähes kaikilla on tarve ja toive tulla kohdelluksi hyvin, kunnioittavasti ja kohteliaasti.
      Joiset positiivisesti huomioon ottava käytös lisää hyvinvointia ja vähentää pahoinvointia.

      Se on sitä, että kohtelee muita ihmisiä samalla tavalla, kuin tahtoisi muiden ihmisten kohtelevan itseään, tilanteesta tai ihmisestä riippumatta.

      Onhan tämä teille tietystikin varmaan, kuin hebreaa kuuntelisi, mutta näin se logiikka suurimmalla osalla ihmisiä kutakuinkin menee ja siksi asiat täällä kutakuinkin sujuvat, toisin kuin jos kaikki ajattelisivat aina vain omaa etuaan ja purkaisivat kaikki muihin jatkuvasti pahan olonsa ja negatiiviset fiiliksensä.

      Tämä nyt on taas varmaankin aika hyvä esimerkki niistä kommunkaatiovaikeuksista ja logiikan erosta noissa narsisti-uhri kuvioissa.

    • Taas näitä

      Oikein hyvä esimerkki tuo kuvitteellinen autokohtaus. Juuri tuota tarkoitin. Ymmärsit minua hyvin.

      Emmehän me voi tietää, onko tuo autossa lapsilleen raivoava mies juuri saanut potkut ja kuullut vaimonsa pettävän.

      Silloinhan sinun keskisormesi saattaisi olla vaikka se viimeinen pisara, joka saa hänet menemään kotiin ja lahtaamaan koko perheen.

      Tämä nyt on tällainen kärjistetty esimerkki, mutta olemme kaikki vastuussa teoistamme, joiden seuraukset näkyvät jossain muualla joskus myöhemmin tai heti tässä ja nyt. Joitain seurauksia käytöksestämme emme koskaan itse edes näe, koska ne tapahtuvat jo jossain muualla.

      Voimme vaikuttaa ja vaikutamme omilla valinnoillamme, sanoillamme ja käytöksellämme - jokainen meistä.

      • www.www.www

        Edelleenkään emme voi noin ajatella että jokainen tekomme tuottaisi joko hyvää tai pahaa, ei se noin voi mennä. Sen toisen kuvitteellisen kuskin täytyy erottaa nuo asiat toisistaan, (kuvitteellinen keskisormennäyttö ja kuvitteelliset potkut ja kuvitteellinen perhe) siinä se piilee. Niillä asioilla ei saa olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Sattuhan kaikille jotain joka tuo huonoa fiilistä.

        "Voimme vaikuttaa ja vaikutamme omilla valinnoillamme, sanoillamme ja käytöksellämme - jokainen meistä. " Tuo neuvo käy yhtä hyvin myös sitä kuvitteellista perhettään lahtaamaan menevälle kuskille, hän myös voi ajatella tekonsa seurauksia.


      • >pojat<
        www.www.www kirjoitti:

        Edelleenkään emme voi noin ajatella että jokainen tekomme tuottaisi joko hyvää tai pahaa, ei se noin voi mennä. Sen toisen kuvitteellisen kuskin täytyy erottaa nuo asiat toisistaan, (kuvitteellinen keskisormennäyttö ja kuvitteelliset potkut ja kuvitteellinen perhe) siinä se piilee. Niillä asioilla ei saa olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Sattuhan kaikille jotain joka tuo huonoa fiilistä.

        "Voimme vaikuttaa ja vaikutamme omilla valinnoillamme, sanoillamme ja käytöksellämme - jokainen meistä. " Tuo neuvo käy yhtä hyvin myös sitä kuvitteellista perhettään lahtaamaan menevälle kuskille, hän myös voi ajatella tekonsa seurauksia.

        "emme voi ajatella noin, että jokainen tekomme tuottaisi joko hyvää tai pahaa..
        ei se noin voi mennä"- vastaus: Se menee juuri noin, jokainen teko jättää jonkilaisen jäljen tai tunteen oli se sitten hyvää tai pahaa.


    • www.www.www

      "Olet narsisti "

      "sun lähtö-oletuksesi ovat jo ihan kummallisia ja vääriä. "

      "Kun sinulla ei ole sitä myötätuntoa, eli kykyä asettua toisen asemaan, niin et voi toisia ihmisiä ymmärtää."

      "Onhan tämä teille tietystikin varmaan, kuin hebreaa kuuntelisi, "

      Yritä noista raapia jotain positiivisyyttä.

    • Taas näitä

      Ne kommenttini, jotka poimit muistiisi ja listaasi ovat seurausta syyllistävästä ja negatiivisesta aloituksestasi (jonka voit itse kyllä lukea tuosta ylhäältä uudestaan).

      Kyllä joo, sinun negatiivinen näkökulmasi synnytti jälleen seurauksen.

      Ja kyllä joo, se sinun negatiivinen kirjoituksesi oli ensin, jolloin se oli syy, jolla oli seuraus eli minun negatiivinen suhtautumiseni sinuun ja empatiakykyysi.

      Olet luetellut taas vain negatiivisia asioita, mutta sinun tulisi nyt laatia samanlainen lista myös positiivisista repliikeistäni, saadaksesi kokonaisvaltaisen käsityksen yhden entisen "syntipukin" näkemyksestä.

      Etkös sinä sellaisen juuri halunnut?

    • -tytär-

      >>Juuri sellaista on olla syntipukki. Toimia siis narsistien kohteena, johon te kuvittelette omat rumat ominaisuutenne.

      • www.www.www

        Tuo kuvitteleminen on vain realismia ilman idealisointia.


    • www.www.www

      Mikä tekee syntipukista hirviön?

    • taas näitä

      Vastaus: Narsistin mielikuvitus.

      Aloin kyllä vähän kiinnostumaan sun logiikastasi. Oikeasti.

      Kerrohan puolestasi, oletko katunut joskus jotain tekemääsi asiaa ja jos, niin miksi?

      Oletko koskaan pyytänyt anteeksi keneltäkään?
      Tunnetko myötätuntoa ketään kohtaan?
      Mitä mielestäsi on myötätunto?
      Kuinka koet itsesi suhteessa muihin?
      Oletko koskaan hävennyt jotain? Mitä?
      Oletko koskaan ollut väärässä?
      Ketä tai millaisia ihmisiä kunnioitat?
      Mistä olet elämässäsi katkera?
      Minkä ikäinen noin suurinpiirtein olet?
      Mikä sinusta on elämän tarkoitus tai tärkeintä elämässä?

      Yritän tosissani ymmärtää sinua edes vähän.
      Minusta on hienoa, että me edes yritämme kommunikoida, vai mitä?
      Vaikka se hankalaa onkin..

    • fgui

      Aloittaja, ymmärräthän puhuvasi siis esimerkiksi 5v lapsesta, syntipukista. Ei se syntipukin rooli enää niin paljon haittaa, kun olen aikuinen. Traumoja on jäänyt juurikin lapsuudesta ja lapsuuden väkivallasta. Mitä yrität aloituksellasi sanoa?

      "Millainen oikein on narsistiperheen syntipukki?" - Olin aika kiltti, huomaavainen, hyvät käytöstavat, vilkas, oikeudentajuinen, surullinen kotona, rehellinen, osasin puolustaa itseäni sanoilla (mikä vain pahensi tilannetta), luova, koulussa keskiarvo 8, sosiaalinen, iloinen kavereiden kesken jne. Eli aika tavallinen varmaan.

      "Voiko syntipukki esim. haukkua ja halventaa omaa taustaansa, vanhempiaan sisariaan ja itseään niin että samalla myös tuhoaa samalla omat lapsensa?" - En ole puhunut kokemistani kuin omalle miehelleni ja täällä netissä niin, ettei ole tunnistusvaaraa. Lapsia ei ole enkä tee. Mutta en usko että oman taustansa "halventaminen" tuhoaa lapsia, päinvastoin, taustasta puhuminen on osa paranemisprosessia ja näin lapsillekin parempi.

      "Miten hänestä tulee syntipukki?" - Minusta tuli syntipukki varmaan, koska olin rohkea puolustamaan oikeutta ja muistutin isäni erästä sukulaista ketä hän vihasi.

      "Onko muiden todisteita asiasta kuin syntipukin omat todistukset syntipukiksi joutumisesta?" - On itseasiassa todistajia jopa niinkin, että jos haluaisin isäni joutuvan väkivallasta vastuuseen, se olisi mahdollista. Mutta en pysty ottamaan vastaan isäni vihaa, korvaukset tai tuomio ei ole minulle niin tärkeä.

      "Eikös ne likipitäen aina perustu omiin arvioihin, joissa on omat tunteet mukana?" - Luultavasti arvioin alakanttiin isäni teot.

      "Miksi syntipukin viha ei koskaan laannu?" - Vihani ei ole laantunut, mutten sitä mitenkään näytä, itken vaan joskus itseni uneen.

      "Onko hän anteeksiantoon liian itsekäs?" - Eikö anteeksianto pitäisi juurikin tehdä itsensä tähden? Jokatapauksessa, annan anteeksi heti kun pystyn.

      "Eikös se millainen on ole omalla vastulla?" - Tietääkseni geenit ja lapsuus vaikuttavat persoonaan aika paljon, mutta tekonsa voi jokainen itse valita.

      "Mutta se millainen on sen jälkeen kun narsisti ei enää vaikuta on omalla vastuulla. Eikö?" - Pidän edelleen narsistiin yhteyttä. Mutta toki oma käytös on omalla vastuulla. Ja traumat vaikuttavat jaksamiseen. Henkinen ja fyysinen väkivalta aiheuttaa traumoja.

      "Miten muka joku voi tietää sen että vaikuttaa juuri positiivisesti toisen elämään?" - Jos toinen alkaa voida paremmin, olet varmaan onnistunut auttamaan häntä.

      "Onko se vain luulo omista erityiskyvyistä? Kumpi sen päättää, hyvän tekijä vai kokija." - Empatia ei ole erityiskyky paitsi ehkä joillekin. Kokija päättää mielestäni, vaikuttaako joku ihminen häneen positiivisesti vai negatiivisesti.

      "Teoilla ei ole niinkään vaikutusta vaan sillä miten me reagoimme tekoihin." - Jos sinä murhaat tai hakkaat jonkun, olet sitä mieltä, että uhri voi reagoida positiivisestikin ja näin oikeutat tekosi? Kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan.

      "Edelleenkään emme voi noin ajatella että jokainen tekomme tuottaisi joko hyvää tai pahaa, ei se noin voi mennä." - Jos hymyilet jollekin hyvää tarkoittaen, siitä tuskin on mitään haittaa, mutta jos lyöt jotain naamaa, se satuttaa. Eli siitä on haittaa sille lyödylle ja sinulle. Ymmärrätkö? Empatia on se kyky millä pohditaan mitä teostasi todennäköisimmin seuraa. Mutta toista et voi muuttaa, voit vaikuttaa vaan omaan käytökseesi ja yrittää parhaasi ilahduttaa muita.

      Ja kuvitteleminen ei ole realismia.

    • www.www.www

      En osaa sanoa, enkä muista sellaista. Ei suurempia katumisia.

      Viimeksi pyysin anteeksi ruokakaupassa kun kolhaisin vahingossa toisen asiakkaan jalkaa ostoskorillani. Jalkaa ei onneksi tarvinnut amputoida.

      Tunnen yleistä myötätuntoa ihmistä ja ihmisyyttä kohtaan, heikkoja ja hätään joutuneita kohtaan. Mukaan lukien itseni.

      Myötätunto on toisten ihmisten (ystävien ja kylänmiesten/naisten) tai asioiden pyyteetöntä hyväksymistä, ihonväriin, rotuun tai aatteeseen katsomatta, silloin kun ne eivät ole jotain rikoksia ihmistä tai inhimillisyyttä vastaan. Tai eivät vahingoita itseään tai muita. Myös se että ymmärtää toisten (heikompien) kärsimyksen ja hädän ja tarjoaa apuaan on myötätuntoa. Ts. kolikon pudottaminen keräyslippaaseen saattaa myös osoittaa aitoa myötätuntoa.
      Se että teet jotakin toisten auttamiseksi pyyteettömästi on myötätuntoa.

      Minä olen minä, muut ovat muita. Olenko missä asemassa muihin nähden ei edes kiinnosta, teen parhaani, jos ei riitä, se ei sitten riitä. En tunne syyllisyyttä siitä jos en 'riitä'.

      En tarkemmin muista häpeämistä tai katumista. Kts, kohta 1. Mitä häpesin, en sitäkään. Eikä niitä tarvitse muistella edes. Vain onnistumiset kannattaa laskea.

      Useinkin ole ollut väärässä, mutta yleensä olen ollut hyvin lähellä oikeaa. Riippuu myös siitä teenkö päätelmiä omistani vai toisten asioista. Jos tekee uutta silloin mahdollisuus siihen että on väärässä, on myös jonkin verran suurempi.

      En kunnioita ketään sen enempää kuin itse kunnioitan itseäni. Kaikki ovat samalla viivalla.

      Olen hieman katkera esim. niille jotka huijaavat, kts, kohta 4, jos kolikon pudottaakin lippaaseen vain kohottaakseen omaa imagoaan hyväntekijänä, mutta apuahan se on sekin. Kunhan lippaaseen ei pudota vanhoja nappeja, Hieman katkera niille jotka antavat asioiden mennä pieleen eivätkä välitä siitä vaikka se vaikuttaa kaikkien muiden asiaan osallistujiin. Hieman katkera niille jotka sanovat "ettei kannata" vaikka kannattaisi, ja siten syöksevät toisetkin alamäkeen. Hieman katkera niille, jotka suurentelevat omia kärsimyksiään kuten syntipukkineuroosissa.

      Täysi-ikäinen.

      Me itse päätämme elämämme tarkoituksen tai sen tarkoituksettomuuden. Se riippuu kyvyistämme pääsemmekö tarkoitukseemme. Elämä itse ei määrittele meille sen tarkoitusta tai sisältöä, Se antaa vain pääpiirteisen alustan ja raamit. Siis kaksi asiaa; elämän alun ja lopun, ei sisältöä, itse määrittelemme sen välisen jakson.

      poikkeuksena tältä osin:

      Me ihmiset olemme eläimiä.
      Elämän 'tarkoitus' ihmisellä on ihmislajin selviytymien ja lisääntyminen, välttyen siten sukupuutolta. Sama perustehtävä kuten kaikilla muillakin eliölajeilla. Ilmesty tänne, hengitä, käytä ravintoa ja lisäänny ja lopuksi poistu. Elämä ei ehkä ole tarkoittanut että täällä eletään sen takia että saa vain katsella TV:tä.

      Tarkoituksettomuus voi olla yhtä kuin tarkoituksellisuus koska se voi olla tarkoituksellista.

    • taas näitä

      Kiitos vastauksista

      • www.www.www

        Ole hyvä. Kerro diagnoosisi.


    • sivust seuraaja

      Olet peruspulliainen.

      • www.www.www

        Peruspulliainen! Siis olen silloin ainakin terve:););)


    • www.www.www

      No kerropa 'taas näitä' omat vastauksesi samoihin kysymyksiin,,,,

      • Oma mieli

        Valehtelit..kaikilla on salaisuutensa. Ei voi tietää kuka puhuu totta ja kuka ei
        kun kirjoitus tapahtuu palstalla tuntematta tarkemmin henkilöä.


    • Totuus -+

      Ensimmäinen: Ei suurempia katumuksia, en "muista" enkä osaa sanoa.
      Et tietenkään, vaikka muistat ja tiedät koska et tunne myötätuntoa muita
      kohtaan. Täytyy muistaa, että narsistit ovat erittäin hyviä esiintyjiä/näyttelijöitä.

    • www.www.www

      Olen terve! Kuulun siis valtaväestöön enkä narsisteihin. Asiasta ei tarvitse enää keskustella. Hyväksyn asian sellaisena kuin se on.

      • Sykiatri

        Alkutekstin ja sen jälkeisiin perustuen mielestäni et. Epäilit jo hiukan jo itsekin..
        "kuulun siis".


    • scapegoat.

      "Millainen oikein on narsistiperheen syntipukki?"

      Olin perheen nuorimmainen ja ainoa tyttö. Taitava taiteellisesti, ihan hirveän kiltti ja tottelevainen ja hyvin ujo ja hiljainen. Vasta aikuisena minusta on tullut puhelias ja olen myös pikkihiljaa oppinut asettamaan rajoja ja puolustamaan itseäni. Olen klassinen narsistin lapsi eli todella rehellinen ja empaattinen ja sairaalloisen läheisriippuvainen.

      "Voiko syntipukki esim. haukkua ja halventaa omaa taustaansa, vanhempiaan sisariaan ja itseään niin että samalla myös tuhoaa samalla omat lapsensa?"

      Olen traumaattisen taustani vuoksi pakotttanut itseni pysymään kokonaan lapsettomana. Olen vihannut syvällä sisimmässäni narsistiäitiäni sekä minua pahoinpidelleitä kultaisia lapsia (isoveljeni) pikkutytöstä asti. Mulla ei ole heistä mitään hyvää sanottavaa. He tekivät elämästäni helvettiä ja antoivat maailman huonoimmat eväät elämään. Olen taistellut koko aikuisikäni lapsuuden traumoja vastaan.

      "Miten hänestä tulee syntipukki?"

      En osaa mennä narsistiäitini pään sisään ja sano, miksi juuri minut valittiin perheen syntipukiksi mutta epäilen että se johtuu siitä, että mulla oli eri isä kuin kultaisilla lapsilla. Ja ehkä myös sukupuolestani (äitini ttoi toistuvasti esiin kuinka vihasi sitä että olin tyttä ja kuinka pojat ovat kuulemma helppoja kasvattaa).

      "Onko muiden todisteita asiasta kuin syntipukin omat todistukset syntipukiksi joutumisesta?"

      On. Jo lapsena jotkut kavereistani sattumalta joutuivat näkemään äitini narsistisen raivon vallassa ja järkyttyivät kovasti näkemästään. Myös huomasiva syntipukkiasemani ja kyselivät "Miksi sun perheessä aina sua syytetään kaikesta?"

      "Eikös ne likipitäen aina perustu omiin arvioihin, joissa on omat tunteet mukana?"

      No jaa... Mä olin koko lapsuuden ja teini-iän meidän perheessä niin törkeänn sekä henkisen eettä fyysisen väkivallan uhrina, ettei kyllä ole ollut epäilystäkään että tämä syntipukkijuttu olisi oomaa kuvitelmaani. Ei, kyllä mä olin narsistiäidin syntipukki.

      "Miksi syntipukin viha ei koskaan laannu?"

      Ehkä siksi, että traumoista ei koskaan toivu. Niin hirviömäisen ja sadistisen lasuuden kokeneena ihmisen aivoihin tulee pysyviä muutoksia. Ihminen on lopullisesti rikki, eikä enää koskaan toivu ns. normaalin ihmisen tasolla. Tuska ja suru voivat kestää läpi elämänn. Samoin arvottomuuden, masennuksen tunteet sekä post-traumaattinen stressioireyhtymä.

      "Onko hän anteeksiantoon liian itsekäs?"

      En mielestäni. Mutta olen ymmärtänyt vihdoin, että ainoa jolle mulla on velvollisuus antaa anteeksi, on minä itse. Mä olen syytellyt itseäni tarpeeksi kohtalostani. Se ei ollut mun syy, vaikka olin syntipukki.

      "Eikös se millainen on ole omalla vastulla?"

      -Ei ole. Ihmisen elämän eväät ja persoonallisuus muokkautuu lapsena ja nuorena. Jos joutuu elämään häiriintyneen narsistin lapsena, on niin vaikeasti trauamtisoitunut, että suurin osa elämästtä menee traumoista toipumiseen ja varsinainen oma potentiaali elämässä jää saavuttamatta. Minä en valinnut olla syntipukki. Äitini teki sen valinna puolestani.

      "Mutta se millainen on sen jälkeen kun narsisti ei enää vaikuta on omalla vastuulla. Eikö?"

      Kyllä se vaikuttaa koko loppuelämän. Kun ihminen on tarpeeksi nuorena ja tarpeeksi pahasti traumatisoitunut, niin ei siitä välttämättä toivu koskaan, vaikka kuinka taistelisi. Koko elämä on silloin pelkkää toipumista ja toipumisen yritystä. Syntipukin kohtal on hyvin synkkä ja karu. Myöskään post-traumaattinen stressioireyhtymä ei ole ihmisen oma valinta. Sitä ei vaan voi ravistaa pois, vaikka haluaisi. Siitä voi joutua kärsimään koko loppuelämän.

      • MustaLammas

        Erittäin hyvät nuo scapegoatin vastaukset - esim. tuollaista voi valitettavan usein syntipukin elämä olla.

        Vaikka aikuisena, esim. 18-vuotiaana pääsee muuttamaan kotoaan pois, niin useinkaan ei pääse eroon narsistin otteesta ja haukuista. Jotkut vielä keski-ikäisenäkin saavat viikottain kuulla narsistin heitä halveksivan, haukkuvan tai syyllistävän tms., esim. puhelimessa.

        Jos uskallat vaihtaa puhelinnumeron, narsisti on hakkaamassa ja huutamassa oven takana. Helpommalla pääsee, kun yrittää olla hänen kanssaan jotenkin sovussa, vähän kuin olisi ystävällinen naapurin rouvalle.

        Pahoin traumatisoituneelta voi tosiaan viedä vuosikymmeniä, ennen kuin hän vahvistuu edes sen verran, että uskaltaa ja osaa laittaa tarpeeksi vahvasti rajat sille, miten häntä kohdellaan.

        Se, että vasta niin vanhana osaa laittaa rajat, ei tarkoita, että tämä pahoin traumatisoitunut olisi tyhmä - joukossa on myös tohtoreita. Usein syntipukit jäävät sairauksiensa ja ahdistustensa ym. vuoksi alisuoriutujiksi suhteessa älyynsä/lahjoihinsa, sillä heidän koko elämänsä on voinut olla pelkkää selvitymistaistelua ja todellakin taistelua esim. siitä, että pysyy jotenkin järjissään ja jaksaa opiskella ja käydä töissä, vaikka fysiikka ja psyyke meinaavat pettää ja ehkä se kumppanikin hakkaa ja pettää jne. - monenlaista tuskaa. Monet joutuvat jäämään ennenaikaiselle eläkkeelle - hyvin huonolle sellaiselle.

        Itse olen joutunut todella pahan narsistiäidin syntipukiksi ja pikkuveljeni ja alkoholisti-isäni hoitajaksi jo ihan pienenä - alle kouluikäisenä, kun äiti kävi iltatöissä. En tietenkään osannut heitä ja kotia hoitaa kuin aikuinen, vaikka parhaani tein ja palaute oli sitten sen mukaan.

        Olin ala-asteella koulukiusattu - äitiä se vain nauratti. Tietenkin minun syytäni se kiusaaminen äidin mielestä oli, sillä minulle oli kuulemma ihan oikein, että minua kiusaavat, jos olen niin tyhmä, etten osaa itseäni puolustaa. Olin luokan pienin rääpäle, sillä vähäisen ravinnon vuoksi jäin tosi pieneksi.

        Voisin antaa äidilleni anteeksi, jos hän lopettaisi vainoamiseni, mutta niin kauan kun hän soittelee ikäviä ja halveksivia puheluitaan, jossa usein kehuu pikkuveljeni (äitini suosikkilapsi) taitoja ja taloudellisia saavutuksia, ei anteeksiantaminen ole helppoa, vaan oikeastaan mahdotonta.


      • TutunomainenTilanne

        Puhut asiaa. Läheiseni tausta on samantyyppinen (veli suosikki) mutta Sinun perhetilanteesi on paljon
        karmeampi. Inhimillisyyttä on vaikea löytää. Sinunkin tapauksessasi äitisi puhuu veljestäsi, joka ei ilmeisesti pidä Sinuun yhteyttä. Tätä toisen käden keskustelua! Vaihda puhelinnumero (salaiseksi/ilmoita vaihdon yhteydessä), muuta toiseen asuntoon ja laita osoitetietosikin salaiseksi (maistraatti). Hanki äidillesi lähestymiskielto (käräjäoikeus). Toimi nyt! Sinulla ei ole velvollisuutta olla tekemisissä häiriintyneen äitisi kanssa!


      • TutunomainenTilanne

        P.S. Suosittelen Sinulle terapeutti Tommy Hellsténin kirjoja. Myös psykiatri Martti Paloheimon Haavoitettu lapsuus on erittäin hyvä. Lisäksi Raimo Mäkelällä on loistava kirja Naamiona terve mieli.


    • "Mutta se millainen on sen jälkeen kun narsisti ei enää vaikuta on omalla vastuulla. Eikö?"

      Niin, tavallaan se narsistivanhempi saattaa olla se narsistisen kumppaninkin käytöksenkin taustavaikuttajana,

      Vaikka yhtäkisti tuntuu siltä, että narsistit itse tuntuvat jostain syystä usein kertovan että heidän lapsuutensa on ollut jos ei hyvä niin ainakin normaali tai ettei vanhemmilla/lapsuudella ollut mitään vaikutusta siihen millaisia ihmisiä heistä on tullut...

      Syntipukkien, heidän jotka ovat joutuneet kokemaan vuoikausia henkistä ja ehkä fyysistäkin väkivaltaa tilanne on varmasti huonompi...

      En tiedä, tietyllä lailla kauhistuttaakin mikä valtava vastuu vanhemmilla on pitkälle lastensa tulevaisuuteen ulottuen jopa seuraaviin sukupolviin saakka...

      Niin...

      "Ottakaamme esimerkiksi narsistin perhe. Narsistit usein neuvovat, määräävät tai pakottavat lapsensa salaamaan totuuden väärinkohtelusta, häiriintyneestä toiminnasta, sopeutumattomuudesta, pelosta, läpitunkevasta surullisuudesta, väkivallasta, keskinäisestä vihasta ja keskinäisestä vastemielisyydestä, jotka ovat narsistisen perheen tuntumerkkejä.

      "Älä pese perheen pyykkiä julkisesti" on yleinen kehotus. Koko perhe mukautuu narsistin kuvitelmiin, suureelliseen, täydelliseen ja kaikkien muiden yläpuolella olevaan tarinaan, joka on kuitenkin vain hänen keksintönsä. Koko perheestä tulee Väärän Minän jatke. Tämä on näiden Toissijaisen Narsistisen Lähteen lähteiden tärkeä tehtävä.

      Kritisointi, erimielisyys, kuvitelmien ja valheiden paljastaminen, perheen julkisivun tahraaminen, ovat narsistille kuolemansyntejä. Synnintekijä ansaitsee välittömästi vakavaa ja jatkuvaa emotionaalista häirintää, häpeää ja syyllisyyttä, ja väärinkohtelua, fyysinen väärinkohtelu mukaan luettuna. Tämä on asioiden todellinen ja tyypillinen laita erityisesti perheissä, joissa on seksuaalista väärinkohtelua.

      Narsisti käyttää runsaskätisesti käyttäytymistä muokkaavia tekniikoita varmistaakseen, että luurangot pysyvät perheen kaapeissa. Tämän piilottelevan ja vääristävän ilmapiirin odottamaton sivutuote on kapina. Narsistin puoliso ja hänen murrosikäiset lapsensa todennäköisesti käyttävät hyväkseen narsistin heikkouksia - hänen pyrkimystään salailuun, itsepetokseen ja totuuden kieltämiseen - kapinoidessaan häntä vastaan. Ensimmäinen asia, joka narsistin perheessä murenee, on tänä jaettu psykoosi - hänen niin ahkerasti viljelemänsä kaiken kieltäminen ja salailu."

      http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq73.html

      Toivoa sopii, että tuo jaettu psykoosi, kaiken kieltäminen ja salailu murenee, tälläkin tavalla kun asioista keskustellaan...

      Narsisti on tosiaan paljon muutakin kuin pelkkä parisuhdeongelma ja suurimpia kärsijöitä saattavat olla lapset, joilla ei sitä valinnan mahdollisuutta ole niinkuin meillä aikuisilla...

      • en etsi linkkejä

        Niin ja ajatteles, että pettäjät ja salarakkaat aiheuttavat molemmat lapsiinsa niin syvät arvet, että niitä ei enkelimäisinkään äiti pysty paikkaamaan. Oli narsisti tai ei, niin vauriot ovat korvaamattomat ja tämä tulisi jokaisen aikuisen tajuta ennen pettämistään tai petospariksi ryhtymistään. Mitä vanhempia lapset ovat sitä taitavampia he ovat näkemään sen valehtelijavanhemman lävitse. Eräs tuttu sanontakin tähän liittyy, älä tee kuten minä teen, vaan kuten minä sanon. Kasvatuksen eräs tärkeä kulmakivi mallioppiminen.


      • en etsi linkkejä kirjoitti:

        Niin ja ajatteles, että pettäjät ja salarakkaat aiheuttavat molemmat lapsiinsa niin syvät arvet, että niitä ei enkelimäisinkään äiti pysty paikkaamaan. Oli narsisti tai ei, niin vauriot ovat korvaamattomat ja tämä tulisi jokaisen aikuisen tajuta ennen pettämistään tai petospariksi ryhtymistään. Mitä vanhempia lapset ovat sitä taitavampia he ovat näkemään sen valehtelijavanhemman lävitse. Eräs tuttu sanontakin tähän liittyy, älä tee kuten minä teen, vaan kuten minä sanon. Kasvatuksen eräs tärkeä kulmakivi mallioppiminen.

        "Oli narsisti tai ei, niin vauriot ovat korvaamattomat ja tämä tulisi jokaisen aikuisen tajuta ennen pettämistään tai petospariksi ryhtymistään."

        Niin, minä ny olen kuulunut tuohon ryhmään salarakkaat, että siltä osin kuulun noihin huonoihin malleihin.

        Aikuiset lapseni ovat tietoisia asiasta, kerroin siitä itse, kun aavistelivat että minulla on "joku mies" ja myönsin suoraan että on ns. vähän varattu(ei naimissa) kysyttäessä onko se varattu, kun en suhteesta/miehestä mitään ollut puhunut ettei minun tarvinnut valehdella...

        Sen enempää ei aiheesta aikoinaan puhuttu, toki voisin yrittää todistella ettei asialla ollut heihin vaikutusta, koska he elivät jo tuolloin omillaan ja heillä oli omat asiansa, vähemmän olivat kiinnostuneita minun tekemisistäni, kun kuitenkin elin ns. normi elämää noita kerran viikossa tapaamisia lukuunottamatta...

        Mutta joo, mielipiteesi on huomiotu, enkä väitä vastaan. Jälkeenpäin voin toki vain harmitella omaa typeryyttään ja toivoa sopii, että lapset olisivat viisaampia noissa asioissa kuin minä...

        Tiedä sitten kuka meistä on synnitön, virheitä/vääriä valintoja tulee tehtyä itse kunkin. Tässä taas mainitsemasi linkki tähän asiaan liittyen.

        http://www.vantaanlauri.fi/vaaraa-poytaseuraa/tervetuloa-takaisin/kuka-meista-on-synniton

        Toisen osapuolen tunnoista en tiedä muuta kuin, että vielä jälkeenkinpäin hän yritti houkutella minua tapaamaan häntä ajatuksella ettei sen niin väliä kenen kanssa kunhan vaan vehkeet sopii yhteen...

        Mutta toivoa sopii, että hänkin on parantanut tapansa ettei enää tarvitse "kenen tahansa" kanssa jollainen minäkin hänelle olin...

        Jotenkaan en enää jaksa kantaa tuosta asiasta syyllisyyttä, että siltä osin olen itseni armahtunut ja käsittääkseni jotkut pariskunnat kykenevät jopa anteeksiantamiseen noiden asioiden suhteen, kunhan asiat puhutaan rehellisesti, myös ne syyt mitkä mahdollisesti vaikuttivat taustalla...

        Toki pikkusen mietityttää, että jos toinen osapuoli on oikeasti narsisti, niin hän saattaa jatkaa samaa rataa, mutta tuohon toiveeseen tuntemaani tyyppiin liittyen ajattelisin, että hän on saanut kumppanikseen niin hyvän naisen, että osaa laskea hyödyt ja haitat ja varmasti jo ikäkin vaikuttaa asiaan vaikka rakkaudesta tuskin on kyse...


      • "Narsisti on tosiaan paljon muutakin kuin pelkkä parisuhdeongelma ja suurimpia kärsijöitä saattavat olla lapset, joilla ei sitä valinnan mahdollisuutta ole niinkuin meillä aikuisilla... "

        Niin tuossa kun vielä hetkeks palasin koneelle niitä näitä lukemaan, sattui silmiini tämmönenkin tarina tähän aiheeseen liittyen

        http://www.suhdesoppa.fi/kysymykset/julma-ja-vakivaltainen-aiti/

        Jonka lopusta haluan erityisesti nostaa esiin tämän lausee... "Parantumiseen tarvitaan rohkeutta ja sekin on totta, että muistamalla voi unohtaa."

        Jolla haetaan jotain samaa kuin minäkin yritän ajaa, että kannattaa mennä sinne lapsuuteen ja pohtia nykyisen elämän sysiä ja syitä, ongelmia yms. sitä taustaa vasten löytyisikö sieltä omasta historiasta jotain selittäviä tekijöitä esim. siihen miksi ollaan huonossa suhteessa/siedetään huonoa kohtelua/ollaan sellaisia kuin ollaan niin narsisteja kuin uhrejakin...

        Vielä tuon linkin sanomaa mukaellen, ei ollenkaan totta että meillä jokaisella olisi maailman parhaat vanhemmat, mutta valitettavasti he ovat ne ainoat ja lapsuuden traumat tosiaan saattavat vaikuttaa koko elämään...

        Että hyvä kun näistä asioista puhutaan, vanhemmuus ei ole mikään pyhä asia jota ei saisi kritisoida jos ja kun siihen aihetta on ja tosiaan useinkin niin narsistilla kuin uhrillakin saattaa olla hieman samanlainen tausta...

        Keinot selvitymiseen ovat sitten hieman erilaiset, riippuen ehkä lapsestta itsestään...

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm


      • Nuoralla tanssija
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Oli narsisti tai ei, niin vauriot ovat korvaamattomat ja tämä tulisi jokaisen aikuisen tajuta ennen pettämistään tai petospariksi ryhtymistään."

        Niin, minä ny olen kuulunut tuohon ryhmään salarakkaat, että siltä osin kuulun noihin huonoihin malleihin.

        Aikuiset lapseni ovat tietoisia asiasta, kerroin siitä itse, kun aavistelivat että minulla on "joku mies" ja myönsin suoraan että on ns. vähän varattu(ei naimissa) kysyttäessä onko se varattu, kun en suhteesta/miehestä mitään ollut puhunut ettei minun tarvinnut valehdella...

        Sen enempää ei aiheesta aikoinaan puhuttu, toki voisin yrittää todistella ettei asialla ollut heihin vaikutusta, koska he elivät jo tuolloin omillaan ja heillä oli omat asiansa, vähemmän olivat kiinnostuneita minun tekemisistäni, kun kuitenkin elin ns. normi elämää noita kerran viikossa tapaamisia lukuunottamatta...

        Mutta joo, mielipiteesi on huomiotu, enkä väitä vastaan. Jälkeenpäin voin toki vain harmitella omaa typeryyttään ja toivoa sopii, että lapset olisivat viisaampia noissa asioissa kuin minä...

        Tiedä sitten kuka meistä on synnitön, virheitä/vääriä valintoja tulee tehtyä itse kunkin. Tässä taas mainitsemasi linkki tähän asiaan liittyen.

        http://www.vantaanlauri.fi/vaaraa-poytaseuraa/tervetuloa-takaisin/kuka-meista-on-synniton

        Toisen osapuolen tunnoista en tiedä muuta kuin, että vielä jälkeenkinpäin hän yritti houkutella minua tapaamaan häntä ajatuksella ettei sen niin väliä kenen kanssa kunhan vaan vehkeet sopii yhteen...

        Mutta toivoa sopii, että hänkin on parantanut tapansa ettei enää tarvitse "kenen tahansa" kanssa jollainen minäkin hänelle olin...

        Jotenkaan en enää jaksa kantaa tuosta asiasta syyllisyyttä, että siltä osin olen itseni armahtunut ja käsittääkseni jotkut pariskunnat kykenevät jopa anteeksiantamiseen noiden asioiden suhteen, kunhan asiat puhutaan rehellisesti, myös ne syyt mitkä mahdollisesti vaikuttivat taustalla...

        Toki pikkusen mietityttää, että jos toinen osapuoli on oikeasti narsisti, niin hän saattaa jatkaa samaa rataa, mutta tuohon toiveeseen tuntemaani tyyppiin liittyen ajattelisin, että hän on saanut kumppanikseen niin hyvän naisen, että osaa laskea hyödyt ja haitat ja varmasti jo ikäkin vaikuttaa asiaan vaikka rakkaudesta tuskin on kyse...

        "myönsin suoraan että on ns. vähän varattu(ei naimissa) kysyttäessä onko se varattu,"

        No niin sieltähän se tuli mikä tämä syntipukki on naisiaan...vain vähän ole varattu...salarakas.
        Olet muka syntipukki ja teet asioita salaa ja sitten kerrot olevinasi syntipukki...
        Syyllinen sinä olet etkä syntipukki.
        Mitä muuta sä salailet? Yleensä narsisteilla on muitakin salasisuuksia.


      • huh huh huuuuuu
        Nuoralla tanssija kirjoitti:

        "myönsin suoraan että on ns. vähän varattu(ei naimissa) kysyttäessä onko se varattu,"

        No niin sieltähän se tuli mikä tämä syntipukki on naisiaan...vain vähän ole varattu...salarakas.
        Olet muka syntipukki ja teet asioita salaa ja sitten kerrot olevinasi syntipukki...
        Syyllinen sinä olet etkä syntipukki.
        Mitä muuta sä salailet? Yleensä narsisteilla on muitakin salasisuuksia.

        Hyvä nuoralla tanssija, pisteet sinulle. Löysit sen jyvän, jota myös täällä on mietitty. Mitä muuta mahdetaan salailla? Aika erikoista syyttää sitä ns. vähän varattua kaikista kolttosista. Miettinyt tässä jo tovin, että selittäjäseppä vai luikuritattinen itse?


      • huh huh huuuuuu kirjoitti:

        Hyvä nuoralla tanssija, pisteet sinulle. Löysit sen jyvän, jota myös täällä on mietitty. Mitä muuta mahdetaan salailla? Aika erikoista syyttää sitä ns. vähän varattua kaikista kolttosista. Miettinyt tässä jo tovin, että selittäjäseppä vai luikuritattinen itse?

        "Syyllinen sinä olet etkä syntipukki."

        Jaa että tämmöstä, en ole huomannutkaan, näköjään tullut kirotusvirhekin, oli sanaan tullut n liikaa.

        Tyyppi jonka vuoksi tämän aiheen piiriin olen tullut, oli oman kertomansa "vähän varattu", mikä tarkoitti lähinnä vakituista viikonloppuseuraa. Sitä en tiedä miten tuo asia todellisuudessa oli. Itse hän kertoi silloisen kumppaninsa olevan tietoinen "nettirrakkauksistaan"mikä sitten loppupeleissä ei ihan totta ilmeisesti ollutkaan kun kyseli minultakin neuvoa miten kertoa pettämisestään kun kiikarissa oli jo uusi seurustelukumppani jonka kanssa kaiketi seurustelee nykyään...

        Itse olin tosiaan tuolloin ihan ilman miesseuraa, ja kyllä tyhmä nainen kun haksahdin tuollaiseen suhteeseen, ensimmäinen suhde vuosiin avioeroni eroni jälkeen, että siltä osin salaisuuteni on julkinen, lapseni ja muutama läheinen ystäväni kuin myös nyk. seurustelukumppanini tietävät asiasta...

        Mutta tuosta kaikesta on parisen vuotta aikaa, että kauheasti ei ole enää tarvetta asiaa puida, saati hävetä tai tuntea siitä syyllisyyttä, että edelleen kuka on synnitön heittäköön ensimmäinen kiven...

        Tuota syntipukki ajatusta yhdistettynä minuun liittyen en ny ymmärrä, käsittääkseni en ole kenenkään syntipukki, en ole kokenut, enkä koe olevani sellainen.

        Että tässä ny selvennystä jos tarinani ei ihan tuttu ole. Muuten olen ihan tavallinen keski ikäinen nainen, elän ihan tavallista elämää jos ei lasketa tätä täällä kirjoittelemista, mikä tahtoo ajoittain olla liiallistakin, mutta ihan turhaa tämmösen naiseen ja yleensäkään täysin tuntemattomiin ihmisiin tuhlattu mielenkiinto ja pohdinta...

        Mutta joo, nyt täytyy mennä nukkumaan, matkustan aamulla joulun viettoon pariksi päiväksi, että nettipimennossakin olen, kun itseni tuntien puhelimeen en ole sitä hankkinut, että

        Hyvää yötä ja mukavaa joulun aikaa kaikille


    • aivopestyt?

      Arpikudoksissa ei paljonkaan enää paikkaamista ole,
      toisin on avoimien haavojen laita, eipä nekään röyhäämällä ja hakkaamalla
      hieman lisää ikinä parane. mIksi niin monet ihmiset äkisti menee huonoon kuntoon tai ihan varta vasten saatetaan tilaan josta paluuta normiyhteiskuntaan
      ei ehkä ikinä tule olemaan.

      Miksi jotkut ovat taitavia järjestämään kaaosta mieluummin kuin järjestystä kanssaihmisten elämään, sekin lienee jonkin sortin poliittinen kysymys.
      Elämäntapakysymys tai suhmuroivien armoilla elämistä.

      Totta myös että tekemisillä on suurempi merkitys kuin sanomisilla mallioppimisessa. Enkelit aina ihmisiä alemmalla tasolla olevia
      - silleen minkään lainalaisia - taivasasioissa heilläkin kyllä sijansa ja oma
      hierarkiansa.

      • hgfddgjkhgg

        Tästäkin samaa mieltä. Ompa minusta hyviä viestejä paljon tässä ketjussa.


    • täydellinen-ihme

      Olin perheessäni mustalammas. Ulkopuolinen. Äitini vihan..halveksunnan..pilkan..ivan..nimittelyn kohde. Fyysisen pahoinpitelyn..jne.
      Minut yritettiin tappaa useita kertoja. Pidettiin pelossa ja kauhussa. Kun olin 5 v.minut yritettiin tukehduttaa tyynyyn. Vaientaa lopullisesti. Mutta selvisin. Äitini otti hoviinsa siskoni..pilkkaamaan minua. He yhdessä harjoittivat kidutustani. Helluntailaiset. Veljeni lupasi myös tappaa minut jos hiiskun eräistä hänen tekemisistään.
      Mutta vaikka synnyin keskelle mielisairaiden lähimmäisten..olen selvinnyt.
      Jatkuvaa kontrollia oli myös ym. Siis täydellinen helvetti näin jälkeenpäin ajateltuna.
      Nyt vasta uskallan katsoa totuutta silmiin. Ja antaa arvoa itselleni.
      Selvisin " keskitysleiri- kodista...ja se on täydellinen ihme. Olen täydellinen ihme!!

      • hgfdfhjjhg

        Minunki lapsuudenkoti tuntuu keskitysleirille, kestänyt vuosikymmeniä, yritän vielä selvitä.


    • Toisto

      Vaikka aikuisena, esim. 18-vuotiaana pääsee muuttamaan kotoaan, narsisti-äitinsä tai -isänsä luota pois, niin useinkaan ei pääse eroon narsistin otteesta ja haukuista. Jotkut vielä keski-ikäisenäkin saavat viikottain kuulla narsistin heitä halveksivan, haukkuvan tai syyllistävän tms., esim. puhelimessa.

      Jos uskallat vaihtaa puhelinnumeron, narsisti on hakkaamassa ja huutamassa oven takana. Helpommalla pääsee, kun yrittää olla hänen kanssaan jotenkin sovussa, vähän kuin olisi ystävällinen naapurin rouvalle.

      Pahoin traumatisoituneelta voi tosiaan viedä vuosikymmeniä, ennen kuin hän vahvistuu edes sen verran, että uskaltaa ja osaa laittaa tarpeeksi vahvasti rajat sille, miten häntä kohdellaan.

      Se, että vasta niin vanhana osaa laittaa rajat, ei tarkoita, että tämä pahoin traumatisoitunut olisi tyhmä - joukossa on myös tohtoreita. Usein syntipukit jäävät sairauksiensa ja ahdistustensa ym. vuoksi alisuoriutujiksi suhteessa älyynsä/lahjoihinsa, sillä heidän koko elämänsä on voinut olla pelkkää selvitymistaistelua ja todellakin taistelua esim. siitä, että pysyy jotenkin järjissään ja jaksaa opiskella ja käydä töissä, vaikka fysiikka ja psyyke meinaavat pettää ja ehkä se kumppanikin hakkaa ja pettää jne. - monenlaista tuskaa. Monet joutuvat jäämään ennenaikaiselle eläkkeelle - hyvin huonolle sellaiselle.

      • hfdgjhfddfhj

        Niinpä. Samaa mieltä edellisestä.


    • hihfgklkkjj

      Syntipukki on mm. sellainen kun syyllistetään koko ajan mutta ei kerrota edes että mistä, ei ikinä kerrota ja saatetaan jopa sanoa suoraan, ettei kerrota koska ei ole mitään, mutta silti syyllistetään. Kidutetaan täysin järjenvastaisilla selityksllä: Kuten että on syyllinen, kun ei ole syyllistynyt mihinkään. Sellasta kun hoetaan vuosikymmeniä, niin tekee aivoille pahaa,

      • Jeahjuups

        Äitini hoki minulle vuosikausia, kun olin pieni, että on minun syytäni, että hänellä on niin huono elämä. Jos en olisi syntynyt, kaikki olisi paremmin.

        Ihan itsekö itseni siemensin äitini kohtuun?


      • hihfgklkkjjj

        Äiti perustelee kaikkia järjettömyyksiä sillä, ettei kuulemma elämässä muutenkaan ole mitään järkeä. Ikäänkuin elämänjärjettömyydenkatsomus olisi joku totuus. Minusta tässä se järjettömyys on äidin pään sisässä.


      • hihfdghhffj

        Nyt minä ymmärrän miksi kun lapsena menin kirjastoon pyysin kirjaston tätiä auttamaan löytämään kaikki kirjat, joissa kerrotaan noita-akoista. Olin ihan älyttömän kiinnostunut noita-akoista, ja tämä on ihan totta.


      • täydellinen-ihme

        Narsistin tapa kommunikoida on oudon salamyhkäistä. Asioita ei puhuta suoraan vaan kierrellen ja epämääräisesti. Lopun saa jokainen itse päätellä mitä narsisti tarkoittaa. Vihjailuja joista kukaan ei ota totuutta selville.

        Vihjaillaan esim.jotain jota toinen on muka tehnyt..sanonut..tms. Jossa ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.
        He yrittävät saada toisen epävarmaksi kaikessa. Ja kyseenalaistavat uhrinsa mielenterveyden..osaamisen..ymmärryksen. Ym.
        Koska he siirtävät oman epävarmuutensa uhreihinsa...kokevat näin itse olevansa täydellisiä. Tai siis luulevat niin.

        Sen vuoksi narsistin sanavarastoon kuuluu sanat: Kuvittelet vaan.. Luulet vaan. Käytä järkees. Mikä sääki luulet olevaa.. Älä valehtele. Muistat väärin. Käsität väärin. Jne. Jne.

        Tällä tavoin he nostavat omaa egoaan... Jota heillä ei oikeesti..todellisuudessa edes ole.


      • ljhgfgk

        niin, se voi olla, että koska heillä ei ole normaalia egoa he nimittelevät ei -narsisteja egoisteiksi, eihän sitä tiedä vaikka aidosti kokisivatkin ehjät ihmiset egoisteiksi, ja ihan aidosta käsityksestään nimittelevät mahdollisesti.


    • Kokekusta_on

      Joo, mutta asia on niin että syntipukkina ei saata olla sama henkilö aina. Roolit vaihtuvat ajan myötä. Se joka narsistille on hyödyllisin, on aina SUOSIKKI ja se joka ei enää ole, on SYNTIPUKKI. Minäkin oli alkuelämässäni äitini suosikki ja siskoni oli syntipukki. Olin aina se henkilö, johon äitini "turvautui" ja asuimmekin yhdessä. Mutta mitään läheistä ei sellaisessa palveluskoira-isäntä suhteessa pääse syntymään, joten kun aikaa kului ja järjestin itse suosikkina asiat niin että en ollutkaan enää äidilleni hyödyllinen vaan siihen "asemaan" nousi siskoni, osat vaihtuivat, Ei ollut mitään henkistä vaikeutta tehdä niin, koska sitä oikeaa tunnesidettä ei pääse muodostumaan narsistisen läheisriippuvaisen kanssa, siitä pitää narsistinen tietämättään huolen. Se ettei tunnetta ole pitää vain itse huomata.

      Kaikkien jotka elävät narsistisen henkilön kanssa, täytyisi kunnolla ajatuksella miettiä mikä on se oikea suhde vanhempaansa tai aviopuolisoonsa. Pitäisi tehdä kuin pieniä 'irtiottoja' ja sitten huomata että mikään ei yhdistä.... Yllättäen huomaakin ettei olle mitään oikeata suhdetta, on vain samanlainen suhde kuin todella vaativaan työantajaan, joka teettäisi sinulla jatkuvasti ilmaista työtä ja ylityötä. Itse voi sillä hetkellä luulla tuntevansa jotakin pysyvää, mutta kuinka ollakaan se tunne haihtuu kuin savuna ilmaan, eikä se siis ole oikea tunne. Se on vain oma luulo, koska ihminen saattaa luulla että itsessä olisi jotakin vikaa jos en tunne, pelkää siis olevansa jotenkin viallinen. Mutta sen aiheuttaa täysin se "vieras narsistinen henkilö", vaikka onkin olevinaan oman perheen jäsen.

      Tiettyihin ihmisiin tulee se yhteenkuuluvuuden tunne ja sen kyllä itsekin tajuaa ja ne ihmiset eivät kyllä ole riistäjiä. Narsisti on riistäjä, ja se tunne jonka hän saa aikaan, on että sinua kohdellaan aina epäreilusti riistäen.

      • Syntipukkina

        Kerron vähän erilaisen kokemuksen sinulle "Kokekusta_on" - ja muillekin.

        Meillä on ollut sama Syntipukki ja sama Suosikki jo yli 40 vuotta.

        Syntipukki on ollut se äidin terapeutti, siivooja, kokkaaja, kuski, palvelija jne. ihan pienestä jo aloittaen - kuski vasta myöhemmin, mutta jo lapsena hoiti kauppa-asiat, terapia- ja siivous- ja lastenhoitopalvelut. Palkaksi töistään hän on saanut haukkumista, lupausten pettämistä ja henkistä sekä fyysistä väkivaltaa.

        Suosikkilapsi on ollut se prinsessa, joka on niiiin äitiinsä tullut ja kaunis, älykäs, rikas jne.

        Meillä Syntipukki on ollut kaikissa mahdollisissa rooleissa narsistille aina se hyödyllisin, sillä Suosikki - tämä prinsessa - ei ole äitiä auttanut yhtään missään. Äiti on häntä pitänyt korokkeella ja lellinyt ihan täysillä. Aikuisenakin Suosikki-ressu luulee olevansa parempi kuin muut.

        Suosikki ja äiti ovat kuin kaksi marjaa - narsisteja molemmat - ajattelevat aina omaa parastaan, eivätkä jaksa muiden juttuja kuunnella - toistensa joskus.

        Suosikki saattaa sanoa äidilleen tosi pahasti, mutta äiti antaa hänelle kaiken anteeksi ja puolustelee hänen käytöstään.

        Jos Syntipukki edes vähän, vaikka nätisti, äitiään tai lapsuuttaan kritisoi, niin kyllä äiti hermostuu ja soittaa Suosikille, jotka sitten kumpikin haukkuvat Syntipukkia.

        Syntipukki ja Suosikki -nimet ovat tarkoituksella isolla kirjoitettu, kieliopillisesti virheellisesti, vua haitanneeko tuo mittää, ku noita isomppiiki onkelmia mualimas riittelöö.


      • NarskunSäkki

        Ei kaikissa perheissä ole niin, että suosikki on se, johon narsisti turvautuu, sillä rakkaalle kultalapselle, suosikille, pitää taata helppo ja ihana elämä, eikä häntä saa huolilla ja murheilla häiritä, joten syntipukki saa kaiken huoli- ja työmäärän kantaakseen.

        Minunkin äitini huolehti aina siitä, että suosikki lähetettiin kavereille tai pihalle ja sitten alkoi kamala tappelu aviomiehen kanssa, milloin mistäkin - narsisti osaa provosoida. Minä olin heidän keskellään, sillä äiti veti minut kilvekseen - raukkis.

        Suosikki ei näitä taistoja nähnyt koskaan, kun äiti niin häntä suojeli - kumma juttu. Eihän suosikki näitä juttujani edes usko. Olen useita tapahtumia jo lapsena kirjoittanut päiväkirjaani, jota kirjoittelin 7-vuotiaasta alkaen ja edelleen aikuisenakin päiväkirjaa pidän.

        Kummallakaan, syntipukilla tai suosikilla, ei ole aikuisena välttämättä helppoa elää, mutta useimmiten suosikilla on lapsuus helpompi ja yleensä myös aikuisuus.

        Suosikkia on meillä pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja suojeltu ikäviltä asioilta, esim. niin, että syntipukkia on syytetty aina kaikista suosikinkin tekosista.

        Jos lapset on pitänyt saada leikkimään hiljempaa, niin se onnistunut helposti, kun on käyty lyömässä syntipukkia nyrkillä käsivarteen, niin johan on syntipukki huolehtinut, että ollaan hiljaa.


    • kjhfgklölkj

      Minulle nämä on ihan käsittämättömiä pelejä, ei millään meinaa tajuta, että aikuiset ihmiset pelaa semmoisia, ei siltikään vaikka on nähnyt vaikka kuinka paljon.

    • Syntipukkina

      Ajatteletko "kjhfgklölkj", että narsistin outo käytös on tietoista peliä?

      Itse ajattelen, ettei se ole peliä, vaan narsistit ovat menneet rikki lapsena ja kasvaneet kieroon ja se sairas toiminta tulee heiltä luonnostaan, niin käsittämätöntä kuin se onkin.

      Heille nousee erinäisiä tunteita milloin missäkin tilanteessa ja he toimivat niiden tunteiden perusteella. Vaikka narsistit ovatkin usein näennäisen tunteettomia, niin uskon, että heidän toimintansa kumpuaa esimerkiksi vihan tunteesta, mustasukkaisuudesta, alemmuuden tai ylemmyyden tunteesta, kateudesta jne.

      Toisen ihmisen heikkous, olipa heikkous lapsessa tai aikuisessa, tuntuu heitä erityisesti ärsyttävän. He halveksivat heikkoja ihmisiä tosi paljon, sillä he ovat olleet joskus itse niitä heikkoja narsistien edessä, eivätkä he kestä nähdä heikkoutta, joka jollain tavalla tuottaa heille epämukavuutta, mutta he eivät tajua, että heikko ihminen muistuttaa, millaisia he ovat olleet ja millaisia he ovat vieläkin, kaiken itsekeskeisyyden ja vallanhalun ym. alla.

      Toisaalta toisen ihmisen heikkous voi tuoda heille myös nautintoa ja herättää heidän vallanhalunsa, jolloin he painavat alas sitä heikkoa ihan satasella ja kokevat itsensä niiiiiin vahvaksi.

      Narsisteilla on myös paljon sisään painettuja, suruja, pettymyksiä ja aggressioita, joita sitten putkahtelee esiin erinäisissä tilanteissa, varsinkin, jos muut eivät suostu alistumaan heidän tahtoonsa. Jos ei aggressio auta, he kokeilevat maanittelua, säälintunteen herättämistä ja vaikka mitä, jotta saavat tahtonsa läpi. Raivo herää, jos heitä ei totella, mutta jos raivo ei auta, voi halveksunta, mykkäkoulu, mielistely tms. tuottaa tulosta.

      • dcasdcasadf

        Minusta narsisti ei ole tunteeton lainkaan vaan päinva stoin hän tuntee tunteetkin yli. Ylihuolehtiminen, vihaaminen, ne ovat tunteita. Narsistin tunteita. Tunteettomuus kumpua syvästä vihasta, tunteettomuuden tarkoitus on herättää kauhun tunne lapsessa. Tunteeton ihminen ei osaisi leikkiä tunteilla. hän ei tietäisi mitä ne edes olisivat. Kun narsisti rakastaa se tekee sitä 1000 prosenttisesti ja kun narsisti vihaa se myrkky tappaa niin talossa kuin puutarhassa. Jos narsisti olisi tunteeton ei hän reagoisi milloinkaan mihinkään mitenkään. Kasvi on tunteeton, ainakin toistaiseksi, ja ei se välitä millaan tavalla sinusta. Jos narsisti olisi kuin kasvi ei hänestä olisi mitään vaaraa. Pieni poikkipuolinen sana loukkaa narsistia syvästi, se ei olisi tunteettomalle mahdollista.


      • kkhhghgghjk

        No tuota... minusta se on ehkä vähän siltä väliltä eli peliä, joka tulee itsestään luonnostaan. Tai siis vaikka se ei olisi tietoista peliä niin on se peliä kuitenkin kun psykologisesti manipuloidaan ihmisiä. Vaikka se olisikin luontaista ja automaattista, niin peliä silti, kun kerran sellaista monimutkaista venkoilua.
        Siis ei ehkä narsistin kannalta peliä, mutta muiden kannalta se on peliä mihin he siinä joutuvat.


      • Syntipukkina
        dcasdcasadf kirjoitti:

        Minusta narsisti ei ole tunteeton lainkaan vaan päinva stoin hän tuntee tunteetkin yli. Ylihuolehtiminen, vihaaminen, ne ovat tunteita. Narsistin tunteita. Tunteettomuus kumpua syvästä vihasta, tunteettomuuden tarkoitus on herättää kauhun tunne lapsessa. Tunteeton ihminen ei osaisi leikkiä tunteilla. hän ei tietäisi mitä ne edes olisivat. Kun narsisti rakastaa se tekee sitä 1000 prosenttisesti ja kun narsisti vihaa se myrkky tappaa niin talossa kuin puutarhassa. Jos narsisti olisi tunteeton ei hän reagoisi milloinkaan mihinkään mitenkään. Kasvi on tunteeton, ainakin toistaiseksi, ja ei se välitä millaan tavalla sinusta. Jos narsisti olisi kuin kasvi ei hänestä olisi mitään vaaraa. Pieni poikkipuolinen sana loukkaa narsistia syvästi, se ei olisi tunteettomalle mahdollista.

        Se, että narsisti on näennäisesti tunteeton kuitenkin kumpuaa jonkin tunteen aiheuttamana "reaktiona". Eli hän ei ole tunteeton, vaikka vaikuttaakin välillä olevan.

        Hän voi vaikuttaa olevan tunteeton myös siksi, kun ei ole empaattinen, eli ei osaa myötäelää toisen tuskaa välttämättä.


      • Syntipukkina
        kkhhghgghjk kirjoitti:

        No tuota... minusta se on ehkä vähän siltä väliltä eli peliä, joka tulee itsestään luonnostaan. Tai siis vaikka se ei olisi tietoista peliä niin on se peliä kuitenkin kun psykologisesti manipuloidaan ihmisiä. Vaikka se olisikin luontaista ja automaattista, niin peliä silti, kun kerran sellaista monimutkaista venkoilua.
        Siis ei ehkä narsistin kannalta peliä, mutta muiden kannalta se on peliä mihin he siinä joutuvat.

        Ihan hyvin perustelit - onhan se vähän kuin peliä...


      • haloohei

        Täytyy nyt kyllä todeta että huomaatteko itse kuinka teillä käsitykset narsismista vaihtelee? Tai että pyritte löytämään uusia piirteitä, tekemään aiheesta ihan mahdottoman ymmärrettäväksi.
        Narsismi on mielestäni paljon yksinkertaisempaa.


      • kjhgfdghjkh
        Syntipukkina kirjoitti:

        Se, että narsisti on näennäisesti tunteeton kuitenkin kumpuaa jonkin tunteen aiheuttamana "reaktiona". Eli hän ei ole tunteeton, vaikka vaikuttaakin välillä olevan.

        Hän voi vaikuttaa olevan tunteeton myös siksi, kun ei ole empaattinen, eli ei osaa myötäelää toisen tuskaa välttämättä.

        Mielenkiintoinen näkökulma tuo, että narsistin tunteettomuus kumpuaa reaktiona tunteesta. Jotenkin niin se minustakin vaikuttaisi olevan.


      • sxasxasx
        haloohei kirjoitti:

        Täytyy nyt kyllä todeta että huomaatteko itse kuinka teillä käsitykset narsismista vaihtelee? Tai että pyritte löytämään uusia piirteitä, tekemään aiheesta ihan mahdottoman ymmärrettäväksi.
        Narsismi on mielestäni paljon yksinkertaisempaa.

        Käsitykset vaihtelevat sen takia koska ilmiönä narsismin esiintyminen on niin monimuotoista. Äärimmäinen itsekkyys voi näkyä vain tietyissä asioissa ja asiat ovat tottakai erilaisia aina narsistin mieltymyksen mukaisesti. Saattaa olla että joku narsisti antaa tehdä asian a mutta kieltää asian b toinen taas kieltää asian b ja antaa tehdä asian a. Periaate on kuitenkin sama.

        Uudet piirteet ovat tervetulleita ettei aina tyydyttäisi vain käsittelemään narsimin pintaa. Ja kaikki mahdollinen joka liittyy narsismiin on hyvä kertoa kaikki sellaisetkin joista ei ole aivan varma. Narsistin teot ovat näkyvä osa narsismia ja syyt tekoihin ovat narsistin juurissa, ne juuret kiinnostavat minua paljon enemmän kuin ne näkyvät teot. Loppujen lopuksi niillä teoilla ei ole mitään merkitystä vaan sillä mikä sairauden aiheuttaa ja mistä ne teot tulevat voiko siihen vaikuttaa jotakin kautta. Narsistia pitää käsitellä kuin se olisi koe-eläin. Teoista ei syyt löydy.


      • Syntipukkina
        haloohei kirjoitti:

        Täytyy nyt kyllä todeta että huomaatteko itse kuinka teillä käsitykset narsismista vaihtelee? Tai että pyritte löytämään uusia piirteitä, tekemään aiheesta ihan mahdottoman ymmärrettäväksi.
        Narsismi on mielestäni paljon yksinkertaisempaa.

        Hei "haloohei" Olisiko tästä ao. listasta apua narsismin ymmärtämiseen. Osaatko kuvata narsismin vielä yksinkertaisemmin. Jos, niin kerrothan tarkemmin. Kiitos.

        Tämä lista on syntynyt yhteistyössä narsistien ja heidän uhriensa kanssa.

        http://www.healingeagle.net/Fin/Quotes/NarcisChar.html
        Samat tiedot alla:

        Narsistien ominaisuuksia

        1 Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

        2 Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

        3 Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

        4 Ei piittaa tekojensa seurauksista.

        5 Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

        6 Omatunto vajavainen tai olematon.

        7 Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

        8 Hyvä julkisivu (yksi tai useampia) jolla tehdä vaikutus ja saada valta.

        9 Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

        10 Oikeutettu manipuloimaan ihmisiä täyttääkseen tarpeensa.

        11 Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

        12 Piintynyt valehtelu.

        13 Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

        14 Ei todellisia arvoja. Opportunisti. Arvot vaihtuvat tilanteen mukaan.

        15 Antaa itsestään usein empaattisen ja ymmärtäväisen vaikutelman jotta voisi manipuloida muita.

        16 Vihaisia ja ailahtelevia tunnetiloja.

        17 Käyttää seksiä kontrolloimiseen.

        18 Ei jaa omia ajatuksiaan, motiivejaan eikä tunteitaan.

        19 Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

        20 Hyvin hidas antamaan anteeksi. Roikkuu katkeruudessa.

        21 Salainen elämä. Piilottaa rahansa, ystävänsä ja aktiviteettinsa.

        22 Pitää muiden ärsyttämisestä. Pitää kaaoksen ja hajaannuksen luomisesta ilman syytä.

        23 Ailahtelevat tunteet - muuttuu hetkessä mukavasta vihaiseksi ilman merkittävää syytä.

        24 Epäonnistuu usein taloudellisten asioiden hoitamisessa.

        25 Ilmaisee harvoin arvostusta.

        26 Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

        27 Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

        28 Voi näyttää herkältä ja kyynelehtiä. Tämä on näyttelemistä tai turhautumista mutta ei surua.

        29 Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

        30 Tarvitsee uhkauksia tai painostusta saadakseen muut pysymään lähellään.

        31 Sabotoi kumppania. Haluaa tämän olevan onnellinen vain itsensä kautta. Ei salli kumppanille ulkopuolisia tuttavia eikä kiinnostuksen kohteita.

        32 Hyvin ristiriitainen.

        33 Vakuuttava. Täytyy vakuuttaa muut tulemaan hänen puolelleen.

        34 Kätkee todellisen itsensä. Aina "päällä".

        35 Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

        36 Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

        37 Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

        38 Ei puhu avoimesti. Salaiset motiivit.

        39 Kontrolloi muiden rahoja mutta käyttää itse vapaasti.

        40 Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

        41 Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

        42 Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

        43 Ei kuuntele koska ei välitä.

        44 Hänen tunteistaan puhutaan mutta ei kumppanin.

        45 Ei ole kiinnostunut ongelmien ratkaisemisesta.

        46 Erittäin hyvä lukemaan muita, jotta voisi manipuloida heitä.


    • nassen_ex_uhri

      Syntipukkina olo selviää itselle myös parhaiten, kun pääsee narsistista eroon ja oma olo helpottuu sen verran, että saa uudet raamit ympärilleen ja omakuva alkaa selkeytymään.

      Se ei ole nopea tie, mutta ainoa oikea. Jos vuosikymmeniä joku on proisoinut oman pahan olonsa syntipukkiin, niin ei se hetkessä lakkaa vaikuttamasta. Menneitä kannattaa selvitellä, mutta menneeseen ei kannata jäädä piehtaroimaan. Viha narsistia kohtaan on myös ihan turhaa, eikä se vaikeuta kuin syntipukin omaa elämää. Narsisti kyllä löytää uuden uhrin.

      Uhrin selviytyminen on syklinen prosessi, usein pitkä ja kuoppainen, mutta matkalle omaan itseen kannattaa lähteä, eikä antaa jonkun ulkopuolisen määritellä itseään.

      • niinpäon

        Ihmetyttää kun niin monesta asiasta olen palstalaisten kanssa samaa mieltä, kun yleensä tuntuu, että olen kaikkialla kaikesta eri mieltä.
        Viitannee vahvasti narsismi-ilmiön ympäristövaiktukseen.


      • sdwoord

        Viha ei ole turhaa jos sen osaa oikein kanavoida ja käyttää se energiana itselleen. Muuten ei sitä energiaa löydy asioiden selvittämiseen. Viha on hyvä työntövoima siinä asiassa, kunhan ei anna sen vihan tunteen vetää itseään syövereihinsä. Muuten asiat jäävät selvittämättä ja ne löytää edestään taas kerran. Viha estää sinua menemästä uudelleen narsistin koukkuun. Viha auttaa sinua muistamaan. Varmasti jokaisessa uhrissa on sitä vihaa entistä sortajaansa kohtaan riittämiin. Sitä tunnetta täytyy käyttää oikeisiin ja pysyviin päätöksiin se auttaa sinua pysymään päätöksissä eikä palaamaan takaisin samaan helvettiin. Viha on hyvä tunne.
        Viha auttaa sinua myös puolustautumaan riittävän kovasti tarvittaessa.

        Se viha laantuu ajan myötä ja sen jälkeen se on tarpeetonta kun olet varmasti päässyt eroon narsistista. Vihan tunne on kantanut sinut siitä yli ja huomaat ettei enää ole syytä vihata. Voit itse elää pelotta ja narsistikin voi jopa pelätä sinua, mikä on hyvä asia. Hän ei silloin pyrikään takaisin.

        Narsistille täytyy puhua sitä kieltä jota hänkin ymmärtää. Mikää anelu tai armon pyytely ei tehoa. Sanoo asiansa vihalla ja vihaisesti se saa narsistinkin hämilleen, aloittaa kuin taistelun narsistin kanssa. Siitä taistelusta ei voi selvitä kuin voittajana. viha ei anna alistua enää takaisin.

        Eli kannattaa purkaa vihansa sinne minne se kuuluukin. Muuten se patoutunut viha voi tuhota sen uuden joka olisi tarjolla.


    • ihme-että-elossa

      Olen sitä mieltä kylläkin että narsisti tuhoaa ihan tarkoituksellisesti toisen. En jaksa uskoa mihinkään viattomuuteen etteivätkö he muka tajuaisi mitä tekevät.
      Pitäisi perustaa narsisteille oma hoitokoti....liikaa tekevät pahaa lähimmilleen.

      Tekeytyvät niin viattomiksi että voi voi sentään. Kieltävät kaiken...siirtävät syyt toisten niskoille.

      Ja sitten kaiken lopuksi he väittävät etteivät muka muista mitään!!!!
      Kuten siskonikin kerran laittoi tekstiviestin: En muista...dementia vaivaa.

      Ja katin kontit. He eivät ole muistavinaan tekojaan...koska kaikki luulevat heidän olevan niin niin ihmeellisen erinomaisia. Ja täydellisiä....jotka eivät tekisi pahaa kärpäsellekään::(((

      **** **** **** **** **** **** **** ****

      • ytrdhjdgjj

        Hmm...
        niin... se muisti tuppaa olemaan huono minunkin narsistillani.

        Ja hänkin tietää että minulla on ollut vaikeuksia pysyä kuvioissa hengissä, mutta kun hän toivoo joidenkin muidenkin läheisten kuolevan, ainakin puheista päätellen.

        Aikoinaan hän aina tarjoutui tekemään kaikki asiat puolestani, ja sitten unohti ne. Ajattelin, että oliko siinä pyrkimyksenä saada ne tekemättömiksi, etten itse tekisi, kun hän on luvannut tehdä ja sitten kun hän unohtaa ne, ne jäävät tekemättömiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe