Siskoni käyttää minua hyväkseen?

raha9

Olen lapsesta asti ollut aina antelias, enkä ole perään kuuluttanut mitä annan materiassa. Mutta muutavia vuosia on häirinnyt vanhemman siskoni käytös. Hän on teini- iästä lähtien pyytänyt minulta rahaa? Ja hän kertoo, että kuinka köyhä hän on. Olemme olleet samassa työssä ja saanneet samaa palkkaa aikoinaan, ja silti siskoni sanoo, että hänellä menee rahallisesti huonosti. Tuosta ajasta on kulunut 30 vuotta. Ja viimeisen 10 vuotta sitten, siskoni on pyytänyt rahaa mieheltäni 1000 euroa ja välillä olen itse antanut 500 euroa, ja mitä milloinkin.Siskoni on tällä hetkellä sairaseläkkeellä, pitäisikö minun sääliä häntä? Olen ostanut heille ruokaa kassi kaupalla, hoitanut koiria, siivonnut siskollani. Mutta nyt olen erittäin katkera tästä kaikesta auttamisesta. Siskoni ei sano koskaan KIITOS tai hän ei soita minulle, ei lähetä korttia tms. Huomaan vain, että olen ollut aika tyhmä auttaessani siskoani. Saan vain haukut, mitä jäänyt tekemättä. Siskoni sairastui sydän infartiin n. 4 vuotta sitten, ja siitäkin siskoni haukkuu minua, kun en mennyt katsomaan häntä? Olisin kyllä mennyt, mutta hän ei vastannut puhelimeen. Ja hänen tyttärensä syyttää minua myös, kun en mennyt katsomaan. Siskoni varmaan toivoisi minusta jotain selvännäkijää, että jos ei vastata puhelimeen, miten mennä katsomaan ja mihin sairaalaan? Mielestäni olen jo tehnyt kaiken, mitä pitää. Pitäisikö katkaista välit siskoon kokonaan?

5

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhe vai rahavälit

      Jos sinä ja miehesi olette vapaaehtoisesti antaneet siskollesi rahaa, niin ei se ole hyväksikäyttöä. Korkeintaan se on hyväntahoisuutesi ja hyväuskoisuutesi hyväksikäyttöä.
      Siskosi ei ole sinulta mitään väkisin tai uhkaamalla ottanut.

      Miksi sinun pitäisi katkaista välit kokonaan? Voithan lopettaa pelkästään rahan syytämisen siskollesi.

      Sinun täytyy olla varakas, kun olet pystynyt tuollaisia avustuksia antamaan.

    • mek

      Miehenö olen lopettanut kaiken lainaamisen tai vippamisen kavererilla ja yhdelle sukulaiselle koska pankit ovat sitä varten ja kun vielä sitä talaisin maksua saa odotella aika kauan. Pitää osata suhteutta tulot ja menot niin hyvä tulee.

    • oppeliini1

      Miksi sinä ja miehesi ette lopettaisi kaiken taloudellisen avun; rahalähetykset, ruokaostokset, siivoukset, kotieläinten hoidot - kaikki. PAITSI puheyhteyden.
      Vastaa vain kohteliaasti puhelimeen tunnistaessasi hänen soittonsa, mikäli keskustelu kääntyy sinua syttäväksi, vain HETI lopetat puhelun "voi, anteeksi, ovikelloni, läppärini, puhelimeni toinen linja soi, minun täytyy nyt mennä..." ei muuta.

      Sinun ei tarvitse enää olla syyllistynyt sylkykuppi. Olet kai saanut siitä jo tarpeeksesi?

      Kukaan ei polje toista ellei saa siihen lupaa. Pidä tuo aina mielessäsi. Sinä et saa siitä kehää pääsi päälle vaan (selvästikin) ylenkatsetta ja lisää halveksuntaa.

      • onni12

        Kiitos tuesta oppeliini1. Ei minulla koskaan ole ollut paljon rahaa, mutta olen aina halunnut auttaa muita. Mutta siskoni suhteen lopetan varmasti kanssakäymisen. Koska hän soittaa minulle ainoastaan silloin kun tarvitsee rahaa tai on jokin muu hätä. Hän ei koskaan soita minulle, että mitä minulle kuuluu? Hän uhkailee minua katkaisemalla välit aikoinaan, jos en esim. tule hänen lapsensa ristiäisiin aikoinaan tai kun hän valmistui. Siskollani on aina kutsu pyynnössä, se uhkailu, että jos et tule tähän tilaisuuteen, niin en halua olla tememissä kanssasi. Olisin mennyt ilman uhkailujakin, mutta siskoni värittää kutsun aika ikävällä tavalla. En oikeastaan halua olla enää tekemisissä siskoni kanssa, jos elämä on vain, että saanko rahaa tai uhkailuja tai haukkumisia. En muista ollenkaan milloin siskoni olisi sanonut sanan kiitos, tai hän ylipäätään haluaako hän nähdä minua. Joten päätin, että en minäkään enää jaksa olla imettävänä koko elämääni. Mitä sairauksia tai vaikeuksia hänellä on, niin se on aivan hänen oma elämänsä. Ja minä en ole vastuussa siitä.


      • ole aito, rehellinen
        onni12 kirjoitti:

        Kiitos tuesta oppeliini1. Ei minulla koskaan ole ollut paljon rahaa, mutta olen aina halunnut auttaa muita. Mutta siskoni suhteen lopetan varmasti kanssakäymisen. Koska hän soittaa minulle ainoastaan silloin kun tarvitsee rahaa tai on jokin muu hätä. Hän ei koskaan soita minulle, että mitä minulle kuuluu? Hän uhkailee minua katkaisemalla välit aikoinaan, jos en esim. tule hänen lapsensa ristiäisiin aikoinaan tai kun hän valmistui. Siskollani on aina kutsu pyynnössä, se uhkailu, että jos et tule tähän tilaisuuteen, niin en halua olla tememissä kanssasi. Olisin mennyt ilman uhkailujakin, mutta siskoni värittää kutsun aika ikävällä tavalla. En oikeastaan halua olla enää tekemisissä siskoni kanssa, jos elämä on vain, että saanko rahaa tai uhkailuja tai haukkumisia. En muista ollenkaan milloin siskoni olisi sanonut sanan kiitos, tai hän ylipäätään haluaako hän nähdä minua. Joten päätin, että en minäkään enää jaksa olla imettävänä koko elämääni. Mitä sairauksia tai vaikeuksia hänellä on, niin se on aivan hänen oma elämänsä. Ja minä en ole vastuussa siitä.

        Vaatii paljon ja monta vuotta, että huomaa, minkälainen joku ihminen voi pahimmillaan olla, tai minkälainen tämä ihan oikeasti on ihan normaalissa arkipäivän tilanteessa. Miten suhtautuu tilanteeseen ja miten oikeasti kohtelee muita.

        Kaikki eivät tähän pysty vaan vuodesta toiseen vaan vievät lahjoja, antavat rahaa ja kuuntelevat toisen murheita.

        Minulla on viesti näille aina-autetuille: kaikilla meillä on juhlan hetkiä elämässämme, ajoittaisia rahaongelmia ja raskaita hetkiä. Jotkut meistä tosin pääsevät niistä yli ja käyttävät niitä voimanaan, ponnistavat ylös ja pääsevät eteenpäin.

        Toiset taasen jäävät alas, ja ottavat voimaa vaan siitä valittamisestaan. Siitä he elävät, siitä he saavat energiansa: valittamalla anastavat energiaa muilta. Mutta he kiertävät kehää, ja mitä useampi jättää heidät, sitä pienemmäksi tuo kehä muuttuu, kunnes sinne mahtuu vain 1 ihminen, koko ajan entistä pienempi ihminen.

        Nyt kun katsot taaksepäin, huomaat kai, että kun siskosi kutsui sinut "lapsensa ristiäisiin" tai "kun hän valmistui", odotuksena oli, että ilman muuta tuot mukanasi lahjan ja autat muulla tavalla lisäksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe