Suolaajat suolattava

Haulikolle töitä

Mikä helvetti siinä on että sitä suolaa pitää ajaa joka tielle? Paljon parempi ajaa pelkästään auratulla tiellä kuin tiellä joka on täynnä suolasohjoa. Samalla vaivalla sen tien auraisi kuin levittäisi suolaa. Talvella on talvikeli ja jokainen voi ajaa sen mukaan. Kaikki ei tietysti osaa mutta pitääkö muutaman surkean kuskin takia kaikkien autoilijoiden kärsiä? Nekin rahat mitä menee suolaamiseen voisi käyttää teiden kunnossapitoon.

79

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei suolaa nastoille

      Tähän pystyy antamaan täydellisen selityksen ainoastaan lepuuttajapelle(t).

      • Älä aina syytä kitka sanakareita me emme vaadi suolaa tielle.

        Sitä vaatii urakoitisijat joille on tehty urakka talven suolausoperaatioista ja syyksi sanotaan raskasliikenne mikä joutuu kesät/talvet ajamaan samoilla renkailla.

        Kyllä me kitkoilla tulemme toimeen myös pikkuteillä mitä ei suolata ja nämä ovat mutkaisia ja mäkisiä eikä se meitä haittaa. Kyllä voisimme ajaa myös suolaamattomilla pääteillä mitkä ovat suorat ja tasaiset


    • vajaalla mennään

      Nastailijoille ei riitä mikään. Ensin hölmöt vaihtavat ne alle, varmuuden vuoksi, kun lämpömittari näyttää kymmentä lämpöastetta. Sen jälkeen näiden epävarmojen kuskien takia pitää vielä suolata.

      • saiskos vastauksen

        Tähän kohtaan voisi laittaa taas pienen kysymyksen, selventävää vastaustahan siihen ei ole vieläkään tullut mutta jospa tänään, siis mikä sinun funktio näillä palstoilla oikein on, mikä sinun sanomasi on, sinun raapustuksissa ei ole kuin kuin kaksi kohtaa, plus kymmenen lämpöastetta, ja se perinteinen polkuauto, minkä olet jostain syystä tänään unohtanut.

        Ja painotan sanaa funktio.


      • ???...
        saiskos vastauksen kirjoitti:

        Tähän kohtaan voisi laittaa taas pienen kysymyksen, selventävää vastaustahan siihen ei ole vieläkään tullut mutta jospa tänään, siis mikä sinun funktio näillä palstoilla oikein on, mikä sinun sanomasi on, sinun raapustuksissa ei ole kuin kuin kaksi kohtaa, plus kymmenen lämpöastetta, ja se perinteinen polkuauto, minkä olet jostain syystä tänään unohtanut.

        Ja painotan sanaa funktio.

        Mikä on funktio?


      • vajaalla mennään
        ???... kirjoitti:

        Mikä on funktio?

        Funktio kuvaa muuttujan riippuvuutta toisista muuttujista, kuten lämpötilan riippuvuutta ajasta t. kaasun paineen riippuvuutta tilavuudesta tai lämpötilasta. Riippuvuuden ei tarvitse olla luonteeltaan kausaalista, vaan se voi olla satunaista. Eli nähtävästi liittyy ilmavaivoihin.


      • 11+18
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Funktio kuvaa muuttujan riippuvuutta toisista muuttujista, kuten lämpötilan riippuvuutta ajasta t. kaasun paineen riippuvuutta tilavuudesta tai lämpötilasta. Riippuvuuden ei tarvitse olla luonteeltaan kausaalista, vaan se voi olla satunaista. Eli nähtävästi liittyy ilmavaivoihin.

        Oi satunainen..........oot satumainen............


    • Rahtari Reiska

      Tuleppa poju katsomaan rekan tai perävaunullisen kuorma-auton ajoa suolaamattomalla tiellä. Kyllä lätty lätisee = sinulla.

      • Aika hyvin ajavat

        Ehkäpä sinun pitäisi hakea hieman ajo-oppia tukki- tai turvekuskeilta. Jotenkin ne kaverit vaan hakevat kuormansa peräkylistäkin. Täällä vähän pohjoisempana kun on kokonaisia maakuntia, joissa ei ole suolattuja teitä lainkaan tai ehkä yksi valtatie.


      • jep jep
        Aika hyvin ajavat kirjoitti:

        Ehkäpä sinun pitäisi hakea hieman ajo-oppia tukki- tai turvekuskeilta. Jotenkin ne kaverit vaan hakevat kuormansa peräkylistäkin. Täällä vähän pohjoisempana kun on kokonaisia maakuntia, joissa ei ole suolattuja teitä lainkaan tai ehkä yksi valtatie.

        Ne laittaa ketjut sitten kun pito ei muuten riitä.

        Kokeilepa asvaltilla, hupaisaa kyytiä.

        Ja palataan asiaan sitten kun sua tai sun jotakuta läheistä kaavitaan kuusen oksilta. Tuleeko mieleen syyttää tietä liukkaaksi, jos vielä voit?


    • Ei ymmärrä

      Talvirengaspakko kaikille isoille autoille myös niin pysyvät tiellä ilman suolaa. Jos suolaa on pakko levittää niin miksei voi levittää vain pääväylille niin olisi mahdollisuus valita suolaton tie ketkä haluaa autoaan säästää. Tuntuu niin järjenvastaiselta välillä tuo suolaaminen kun sitten on tie loskaa täynnä joka roiskuu joka paikkaan sekä on muutenkin huonompi ajaa kuin ennen suolaamista. Raskaalle liikenteellekö kaikki tiet on tehty?

      • Auto tärkeemp!

        Ku henk?
        Mites muutat nyky kiireen,kyl sillo oli kiire mut kamat 2vk lojuu!
        Nastat isoon heh.


      • 19+10
        Auto tärkeemp! kirjoitti:

        Ku henk?
        Mites muutat nyky kiireen,kyl sillo oli kiire mut kamat 2vk lojuu!
        Nastat isoon heh.

        "Nastat isoon heh"
        Kyllä vielä 80-luvulla näki ainakin pikavuorobusseissa nastarenkaita, mutta sitten sallitut pistovoimat tulivat niin pieniksi, että niistä ei enää ollut hyötyä, ja niistä luovuttiin.


      • Ei nastat pysy isoissa autoissa ! Eikä kitkoilla ajava suolaa halua tielle ! Se joka haluaa suolaa on osaamattomat kukkahattu tädit jotka huutaa hiekkaa/suolaa vaihtaa renkaat heti ensinmäisen lumihiutaletta muistuttavan näkemisestä... ...no toisalta samat ihmiset kiukuttelee kun ei pääse potkukelkalla kauppaan kun on hiekkaa niin paljon.


      • herää 2000-luvulle!
        jukni69 kirjoitti:

        Ei nastat pysy isoissa autoissa ! Eikä kitkoilla ajava suolaa halua tielle ! Se joka haluaa suolaa on osaamattomat kukkahattu tädit jotka huutaa hiekkaa/suolaa vaihtaa renkaat heti ensinmäisen lumihiutaletta muistuttavan näkemisestä... ...no toisalta samat ihmiset kiukuttelee kun ei pääse potkukelkalla kauppaan kun on hiekkaa niin paljon.

        On olemassa muunkinlaisia talvirenkaita kuin jyrsimet!

        Ruotsissa ja Norjassa vaaditaan raskasta kalustoa käyttämään talvirenkaita, mutta meillä saa edelleen ajella millä vaan, kunhan ovat mustat ja pyöreet.

        Niinpä sitten pitää suolaa kylvää tolkuttomasti.

        Toki suolauksen vähentäminen näkyisi myös jyrsijöiden onnettomuuksissa - reppanat kun ei kelia osaa lukea, mutta ajan oloon varmaan nekin oppii / karsiutuu.

        Norjassa on isommissa kaupungeissa jo vallan luovuttu jyrsimien käytöstä. Ilma on puhdistunut eikä onnettomuuksissakaan mitään isoa eroa näy (tarkasti on vaikeaa sanoa, kun liikennemäärätkin ovat muutuneet vuosikymmenten mittaan).


      • jukni 69
        herää 2000-luvulle! kirjoitti:

        On olemassa muunkinlaisia talvirenkaita kuin jyrsimet!

        Ruotsissa ja Norjassa vaaditaan raskasta kalustoa käyttämään talvirenkaita, mutta meillä saa edelleen ajella millä vaan, kunhan ovat mustat ja pyöreet.

        Niinpä sitten pitää suolaa kylvää tolkuttomasti.

        Toki suolauksen vähentäminen näkyisi myös jyrsijöiden onnettomuuksissa - reppanat kun ei kelia osaa lukea, mutta ajan oloon varmaan nekin oppii / karsiutuu.

        Norjassa on isommissa kaupungeissa jo vallan luovuttu jyrsimien käytöstä. Ilma on puhdistunut eikä onnettomuuksissakaan mitään isoa eroa näy (tarkasti on vaikeaa sanoa, kun liikennemäärätkin ovat muutuneet vuosikymmenten mittaan).

        No ei mulla ole ollut ongelmia talvella isolla autolla hyvin olen pärjännyt enkä todellakaan halua suolaa ! Mutta noita pikkuautoilijoita on tosi paljon joilla ei ole hajuakaan talviajosta ja jotka vinguttaa baarumeit ja polkee kaasua lisää vaikka renkaat hakka tyhjää jga nastat irtoilee


      • persdyno ei toimi
        jukni 69 kirjoitti:

        No ei mulla ole ollut ongelmia talvella isolla autolla hyvin olen pärjännyt enkä todellakaan halua suolaa ! Mutta noita pikkuautoilijoita on tosi paljon joilla ei ole hajuakaan talviajosta ja jotka vinguttaa baarumeit ja polkee kaasua lisää vaikka renkaat hakka tyhjää jga nastat irtoilee

        Jyrsijöillä on sitäkin päävammaa, että rengas on heidän mielestään ihan huippukunnossa, vaikka sillä olisi ikää 8 vuotta, pintaa jäljellä enää puolet alkuperäisestä (4 mm) ja nastoistakin jo kolmannes karannut.

        Tosiasiassa jyrsimien pito heikkenee aika paljon jo 1. talvena, kun nastoista kuluu terävät särmät pois, ja myöhemmin pitoa syö ensisijaisesti kumin kovettuminen vanhetessaan. Talvirenkaat suositellaan vaihdettavan 4 vuoden käytön jälkeen ja kyllä oma "persdyno" tätä tukee.

        Jyrsijöillä vain on kehno kelinlukutaito & ei näköjään minkäänlaista kykyä havainnoida renkaan ominaisuuksien heikkenemistä. Toki jyrisijöillä ei yleensä ole vertailukohtaakaan, kun on tuore kortti (tai ovat jo seniilejä vanhuksia) ja renkaatkin on aina saatu käytetyn auton kaupantekijäisinä ts. aina on ajettu jo pitonsa menettäneillä jyrsimillä eikä paremmasta tiedetä.

        Samaa sarjaa lienee kitkarenkaidenkin haukkujat - on saatu 4-6 vuotta "sisäänajetut" renkaat käytetyn auton mukana ja sitten ihmetellään, kun pitää huonosti. Ja kylläpä sitten pitää ihanasti, kun ostaa uudet jyrsimet tilalle...


      • Ei pidä sekoittaa
        persdyno ei toimi kirjoitti:

        Jyrsijöillä on sitäkin päävammaa, että rengas on heidän mielestään ihan huippukunnossa, vaikka sillä olisi ikää 8 vuotta, pintaa jäljellä enää puolet alkuperäisestä (4 mm) ja nastoistakin jo kolmannes karannut.

        Tosiasiassa jyrsimien pito heikkenee aika paljon jo 1. talvena, kun nastoista kuluu terävät särmät pois, ja myöhemmin pitoa syö ensisijaisesti kumin kovettuminen vanhetessaan. Talvirenkaat suositellaan vaihdettavan 4 vuoden käytön jälkeen ja kyllä oma "persdyno" tätä tukee.

        Jyrsijöillä vain on kehno kelinlukutaito & ei näköjään minkäänlaista kykyä havainnoida renkaan ominaisuuksien heikkenemistä. Toki jyrisijöillä ei yleensä ole vertailukohtaakaan, kun on tuore kortti (tai ovat jo seniilejä vanhuksia) ja renkaatkin on aina saatu käytetyn auton kaupantekijäisinä ts. aina on ajettu jo pitonsa menettäneillä jyrsimillä eikä paremmasta tiedetä.

        Samaa sarjaa lienee kitkarenkaidenkin haukkujat - on saatu 4-6 vuotta "sisäänajetut" renkaat käytetyn auton mukana ja sitten ihmetellään, kun pitää huonosti. Ja kylläpä sitten pitää ihanasti, kun ostaa uudet jyrsimet tilalle...

        Sulla lienee jokin ongelma itsesi kanssa tai olet hukassa vahvan asenteellisuutesi kanssa, kun sekoitat iloisesti renkaan ominaisuudet ja renkaiden käyttäjien 'ominaisuudet'. Normaali järkevästi ajatteleva eikä asenteellisuuden sokaisema ihminen toki ymmärtää näiden eron helposti.
        Eihän se renkaiden 'vika' voi olla, jos ne ajetaan kelvottomiksi eikä vaihdeta uusiin. Ei tätä voi pitää todisteena kitkojen paremmuudesta tai nastojen heikkoutena sen paremmin kuin päinvastoinkaan. Sehän on käyttäjän huonoa toimintaa eikä se todista mitään itse renkaista tai niiden ominaisuuksista. Ei näitä pidä sekoittaa.

        Toteat itsekin, että talvirenkaiden suositeltu vaihtoaika on 4 vuotta. Tämähän on jopa liian pitkäkin aika joissain tapauksissa. Tm:n testissä vuodelta 2010 vertailtiin käytettyjä nasta- ja kitkarenkaita. Valittiin yhtä kuluneet eli neljä vuotiast nastat ja kaksi vuotiaat kitkat. Ne eivät enää vastanneet läheskään uusia ja suositeltavat vaihdettavaksi uusiin. Eli kitkojen osalta tuon testin mukaan neljä vuotta olisi liian pitkä vaihtoväli. Monikohan kitkailija vaihtaa kitkansa aina kahden vuoden ajon jälkeen?
        No tuossa testissähän käytettiin vuoden 2006 nastarengasta ja vuoden 2008 kitkarengasta. Voikohan olettaa renkaiden kehittyneen noista ajoista kulutuskestävyyden puolesta. En tiedä... Ominaisuudet ainakin uusina ovat parantuneet huomasti sekä nastoilla että kitkoilla.


      • Syytä onkin herätä
        herää 2000-luvulle! kirjoitti:

        On olemassa muunkinlaisia talvirenkaita kuin jyrsimet!

        Ruotsissa ja Norjassa vaaditaan raskasta kalustoa käyttämään talvirenkaita, mutta meillä saa edelleen ajella millä vaan, kunhan ovat mustat ja pyöreet.

        Niinpä sitten pitää suolaa kylvää tolkuttomasti.

        Toki suolauksen vähentäminen näkyisi myös jyrsijöiden onnettomuuksissa - reppanat kun ei kelia osaa lukea, mutta ajan oloon varmaan nekin oppii / karsiutuu.

        Norjassa on isommissa kaupungeissa jo vallan luovuttu jyrsimien käytöstä. Ilma on puhdistunut eikä onnettomuuksissakaan mitään isoa eroa näy (tarkasti on vaikeaa sanoa, kun liikennemäärätkin ovat muutuneet vuosikymmenten mittaan).

        Norjassa henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat kasvaneet reilun 2%. Pelkkiä omaisuusvahinkoja ei tuossa luvussa ole mukana. Näin, vaikka teiden talvihoitoa lisättiin kiellon yhteydessä reilusti. Eli suolausta mm ja koneellista teiden karhentamista ja jäänpoistoa. Ilman hienoinen paikallinen puhdistuminen lienee totta, mutta mitekäs suolan saastumisvaikutukset?
        Norjan pohjavesistä en tiedä, mutta Suomessa pohjavesialueita on runsaasti ja ne ovat jo nyt kärsineet suolauksesta ja tilanne ei ainakaan parane, jos Norjan lailla suolausta jouduttaisiin lisäämään nykyisestä vuosittaisesta noin 100.000 tonnista. Yhteen normaalikokoiseen kuorma-autoon menee noin 10 tonnia. Kummallista, ettei suolan vahingollisuutta huomioida mitenkään muutamien tahojen nastavastustushuumassa eikä sen haittojen kustannukset kiinnosta ketään, vaikka tiedossa on hyvinkin haittoja olevan ja niiden olevan vakavia. Ei ole järkevää vähentää yhtä haittaa lisäämällä toista haittaa, jotka todennäköisesti on vielä selvästi vakavempia. Käytän sanaa todennäköisesti siksi kun niistä ei ole varmuutta.


      • vajaalla mennään
        Syytä onkin herätä kirjoitti:

        Norjassa henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat kasvaneet reilun 2%. Pelkkiä omaisuusvahinkoja ei tuossa luvussa ole mukana. Näin, vaikka teiden talvihoitoa lisättiin kiellon yhteydessä reilusti. Eli suolausta mm ja koneellista teiden karhentamista ja jäänpoistoa. Ilman hienoinen paikallinen puhdistuminen lienee totta, mutta mitekäs suolan saastumisvaikutukset?
        Norjan pohjavesistä en tiedä, mutta Suomessa pohjavesialueita on runsaasti ja ne ovat jo nyt kärsineet suolauksesta ja tilanne ei ainakaan parane, jos Norjan lailla suolausta jouduttaisiin lisäämään nykyisestä vuosittaisesta noin 100.000 tonnista. Yhteen normaalikokoiseen kuorma-autoon menee noin 10 tonnia. Kummallista, ettei suolan vahingollisuutta huomioida mitenkään muutamien tahojen nastavastustushuumassa eikä sen haittojen kustannukset kiinnosta ketään, vaikka tiedossa on hyvinkin haittoja olevan ja niiden olevan vakavia. Ei ole järkevää vähentää yhtä haittaa lisäämällä toista haittaa, jotka todennäköisesti on vielä selvästi vakavempia. Käytän sanaa todennäköisesti siksi kun niistä ei ole varmuutta.

        Vai että peräti reilun 2% henkilövahingot kasvaneet Norjassa. Kuten varmaan ymmärrät, vahinkojen määrä ei ole sama joka vuosi. Suomessakin kuoli liikenteessä vuonna 2012 235 ihmistä ja viime vuonna 258. Ja ihan turha höpistä tästä legendasta, että kitkojen takia suolataan. Todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.


      • 22ppp
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Vai että peräti reilun 2% henkilövahingot kasvaneet Norjassa. Kuten varmaan ymmärrät, vahinkojen määrä ei ole sama joka vuosi. Suomessakin kuoli liikenteessä vuonna 2012 235 ihmistä ja viime vuonna 258. Ja ihan turha höpistä tästä legendasta, että kitkojen takia suolataan. Todellisuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Miksi sitten suolataan? Jos leikitään ajatuksella, että joskus virkamiehet viisastuisi ja suolaus kiellettäisiin niin ketkä olisi pulassa? Ei ainakaan nastoilla ajavat.


      • Siksi suolataan
        22ppp kirjoitti:

        Miksi sitten suolataan? Jos leikitään ajatuksella, että joskus virkamiehet viisastuisi ja suolaus kiellettäisiin niin ketkä olisi pulassa? Ei ainakaan nastoilla ajavat.

        Jos leikitään ajatuksella että ihmisillä olisi itsellään vastuu tiellä pysymisestään. Silloin ei tarvittaisi suolaa ja auraaminenkin kannattaisi oikeastaan jättää tekemättä. 40 cm lunta tiellä tekee siitä aika tavalla turvallisen, ei satu onnettomuuksia pikkuautoilijoille.

        Valitettavasti nykytilanteessa viranomaisten on ainakin yritettävä pitää tiet sellaisessa kunnossa, että jokainen voi siellä autoilla pelkäämättä lentävänsä tieltä vahingossa. Jos tähän saat muutoksen niin teiden hoitoon menevät rahat voi puolittaa. Ja suolauksen lopettaa. Älä sitten tule uikuttamaan kun autosi pitää vetää ojasta tai pellosta takaisin tielle...


      • suolaa haavoihin
        Syytä onkin herätä kirjoitti:

        Norjassa henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat kasvaneet reilun 2%. Pelkkiä omaisuusvahinkoja ei tuossa luvussa ole mukana. Näin, vaikka teiden talvihoitoa lisättiin kiellon yhteydessä reilusti. Eli suolausta mm ja koneellista teiden karhentamista ja jäänpoistoa. Ilman hienoinen paikallinen puhdistuminen lienee totta, mutta mitekäs suolan saastumisvaikutukset?
        Norjan pohjavesistä en tiedä, mutta Suomessa pohjavesialueita on runsaasti ja ne ovat jo nyt kärsineet suolauksesta ja tilanne ei ainakaan parane, jos Norjan lailla suolausta jouduttaisiin lisäämään nykyisestä vuosittaisesta noin 100.000 tonnista. Yhteen normaalikokoiseen kuorma-autoon menee noin 10 tonnia. Kummallista, ettei suolan vahingollisuutta huomioida mitenkään muutamien tahojen nastavastustushuumassa eikä sen haittojen kustannukset kiinnosta ketään, vaikka tiedossa on hyvinkin haittoja olevan ja niiden olevan vakavia. Ei ole järkevää vähentää yhtä haittaa lisäämällä toista haittaa, jotka todennäköisesti on vielä selvästi vakavempia. Käytän sanaa todennäköisesti siksi kun niistä ei ole varmuutta.

        Norjassa alettiin siirtymään kitkarenkaisiin jo 90-luvulla, siis 20 vuotta sitten. Paljonko on mm. liikennemäärät tänä aikana muuttuneet?

        Siis varsin vaikeaa on vertailuja tehdä noin pitkän ajanjakson yli.

        BTW, Norjassa on myös vähennetty suolausta. Siellä tarvitaan nykyään vähemmän katupölyn sitomiseksi tehtävää suolausta. Tämä on sellainen juttu, josta jyrsijät ovat hiiren hiljaa. Siis että suolaa levitetään kaduille vielä maalis/huhtikuussakin - niin kauan, kun yöllä saattaa olla pakkasia eikä katuja vielä uskalleta pestä.


      • persdyno ei toimi
        Ei pidä sekoittaa kirjoitti:

        Sulla lienee jokin ongelma itsesi kanssa tai olet hukassa vahvan asenteellisuutesi kanssa, kun sekoitat iloisesti renkaan ominaisuudet ja renkaiden käyttäjien 'ominaisuudet'. Normaali järkevästi ajatteleva eikä asenteellisuuden sokaisema ihminen toki ymmärtää näiden eron helposti.
        Eihän se renkaiden 'vika' voi olla, jos ne ajetaan kelvottomiksi eikä vaihdeta uusiin. Ei tätä voi pitää todisteena kitkojen paremmuudesta tai nastojen heikkoutena sen paremmin kuin päinvastoinkaan. Sehän on käyttäjän huonoa toimintaa eikä se todista mitään itse renkaista tai niiden ominaisuuksista. Ei näitä pidä sekoittaa.

        Toteat itsekin, että talvirenkaiden suositeltu vaihtoaika on 4 vuotta. Tämähän on jopa liian pitkäkin aika joissain tapauksissa. Tm:n testissä vuodelta 2010 vertailtiin käytettyjä nasta- ja kitkarenkaita. Valittiin yhtä kuluneet eli neljä vuotiast nastat ja kaksi vuotiaat kitkat. Ne eivät enää vastanneet läheskään uusia ja suositeltavat vaihdettavaksi uusiin. Eli kitkojen osalta tuon testin mukaan neljä vuotta olisi liian pitkä vaihtoväli. Monikohan kitkailija vaihtaa kitkansa aina kahden vuoden ajon jälkeen?
        No tuossa testissähän käytettiin vuoden 2006 nastarengasta ja vuoden 2008 kitkarengasta. Voikohan olettaa renkaiden kehittyneen noista ajoista kulutuskestävyyden puolesta. En tiedä... Ominaisuudet ainakin uusina ovat parantuneet huomasti sekä nastoilla että kitkoilla.

        > Sulla lienee jokin ongelma itsesi kanssa tai olet hukassa vahvan asenteellisuutesi kanssa, kun sekoitat iloisesti renkaan ominaisuudet ja renkaiden käyttäjien 'ominaisuudet'.

        Kokonaisuuden kannalta molemmat on huomioitava. Jyrsijät tuppaa aina kehuskelemaan, miten "en tingi turvallisuudesta tippaakaan, siksi nastat" tms vaan vähän kun pintaa raaputtaa, niin tulee tunnustus, että ne testivoittajarenkaat, joilla turvallisuutta maksimoidaan, ovat vuodelta 2008.

        Kitkarenkaiden käyttäjät tuntuvat tiedostavan paremmin renkaiden ominaisuuksien heikkenemisen. Mikä ei tietty yllätä, kun ovat enemmän ajavia ja kokeneempia, joten on vertailupohjaakin. Mutta sokea pisteensä heilläkin - tämä "ajetaan wanhat kitkat loppuun kesällä". Ei oman persdynoni ja muutamien autolehtien tekemien testien perusteella todellakaan ole suurta juhlimista kitkarenkaassa kesähelteillä.

        Toki riskit ovat silti pienempiä kesällä. Jos huonolla rekaalla jarrutusmatka kasvaa kolmanneksen, niin kesällä tästä tulee 15 m lisää jarrutusmatkaa ja talvella 50 m...


    • Piikikäs4444

      Uusavuttomille suolaa ja kitkarenkaisille. Kyllä sen näkee kun on vähänkin liukasta niin kitkoilla menijöiden vauhti hidastuu ja ollaan tukkona. Sitten on nämä kukkahattutädit ja sedät jotka ei uskalla ajaa vaikka olis mitkä piikkirenkaat alla. Olennaista on, että suolauksella pilataan luonto ja autot ja kyllä sitä pitäis vähentää.

      • vajaalla mennään

        Kirjoitit osaksi ihan asiaa. Kitkoilla ajavat ymmärtävät, että liukkaalla kelillä on nopeutta laskettava. Näinhän järkevät ihmiset tekevät.


      • jyrsijät perseeseen
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Kirjoitit osaksi ihan asiaa. Kitkoilla ajavat ymmärtävät, että liukkaalla kelillä on nopeutta laskettava. Näinhän järkevät ihmiset tekevät.

        Jyrsijöille on juurikin tyypillistä, että kuvitellaan jopa ikäloppujen (testivoittajat vuodelta 2006 tjsp) jyrsimien muuttavan talven kesäksi.

        Niinpä se jyrsimien ylivertainen turvallisuus (mitä VAGniikan maailma yms. aina toitottaa) ei näy tilastoissa - kolareita tulee aikalailla samaan tahtiin rengastyypistä riippumatta. Tosin jyrsijät ajaa enemmän peräänajoja...

        BTW, sitähän voisi jopa odottaa, että jyrsimillä ajetaan vähemmän kolareita. Koska kitkarenkaita käyttävät enemmän ajavat, jotka joutuvat ajamaan kelissä kuin kelissä. Jyrsimet ovat epävarmojen kuljettajien valinta. Siis juuri kortin saaneet, vähän ajavat, eläkeläiset. Nämä jättävät usien ajot väliin ja menevät bussilla tai jäävät kokonaan kotiin, kun keli on huono.

        Vaikka jyrsijät välttelevätkin huonolla kelillä ajamista, kolareita sattuu silti yhtä usien kuin vaikeissa oloissa kitkarenkain ajavilla.


      • Piikikäs4444
        jyrsijät perseeseen kirjoitti:

        Jyrsijöille on juurikin tyypillistä, että kuvitellaan jopa ikäloppujen (testivoittajat vuodelta 2006 tjsp) jyrsimien muuttavan talven kesäksi.

        Niinpä se jyrsimien ylivertainen turvallisuus (mitä VAGniikan maailma yms. aina toitottaa) ei näy tilastoissa - kolareita tulee aikalailla samaan tahtiin rengastyypistä riippumatta. Tosin jyrsijät ajaa enemmän peräänajoja...

        BTW, sitähän voisi jopa odottaa, että jyrsimillä ajetaan vähemmän kolareita. Koska kitkarenkaita käyttävät enemmän ajavat, jotka joutuvat ajamaan kelissä kuin kelissä. Jyrsimet ovat epävarmojen kuljettajien valinta. Siis juuri kortin saaneet, vähän ajavat, eläkeläiset. Nämä jättävät usien ajot väliin ja menevät bussilla tai jäävät kokonaan kotiin, kun keli on huono.

        Vaikka jyrsijät välttelevätkin huonolla kelillä ajamista, kolareita sattuu silti yhtä usien kuin vaikeissa oloissa kitkarenkain ajavilla.

        Ai kitkarenkaita käyttää paljon ajavat? Ei pidä paikkaansa! Juurikin se ettei ajamaan lähtö saa olla renkaista kiinni kallistaa vaakakupin nastojen puolelle ja kyllä itse otan kelin huomioon, mutta nopeuden suhteen ei tarvitse liioitella. Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm.
        Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä, miksiköhän?


      • Piikikäs4444 kirjoitti:

        Ai kitkarenkaita käyttää paljon ajavat? Ei pidä paikkaansa! Juurikin se ettei ajamaan lähtö saa olla renkaista kiinni kallistaa vaakakupin nastojen puolelle ja kyllä itse otan kelin huomioon, mutta nopeuden suhteen ei tarvitse liioitella. Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm.
        Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä, miksiköhän?

        > Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä

        Mutu on vahva tässä väitteessä. Itse olen kyllä huomannut, että nastat ovat aikamoinen harvinaisuus taksin alla.

        Vaikka tuttavapiiri ei sinänsä olekaan mikään järjellinen mittari, niin en voi olla huomaamatta, että kaikki tuttavani jotka ajavat vähänkin enemmän suosivat kitkarenkaita. Vähän ajavilla on aina allaan nastat.


      • jyrsimet tallissa
        Piikikäs4444 kirjoitti:

        Ai kitkarenkaita käyttää paljon ajavat? Ei pidä paikkaansa! Juurikin se ettei ajamaan lähtö saa olla renkaista kiinni kallistaa vaakakupin nastojen puolelle ja kyllä itse otan kelin huomioon, mutta nopeuden suhteen ei tarvitse liioitella. Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm.
        Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä, miksiköhän?

        Kitkarenkaat löytyy tyypillisimmin uudesta autoista.Ero oli erityisen selvä vähän aiemmin, kun ajonvakautukset yms. löytyi vain isommista & kalliimmista autoista PK-seudulla osuus taisi olla uusissa autoissa 30 % eli selvästi suurempi kuin koko autokannassa.

        Uusilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin vanhoilla. Isommilla & kalliimmilla autoilla ajetaan keskimäärin enemmän kuin pienillä ja halvoilla. Kitkarenkaat löytyy tyypillisimmin jostain vähän isommasta menopelistä. Joita taas hintansa puolesta ostelee lähinnä paremmassa asemassa olevat 50 v. tjsp ikäiset miehet. Jotka taatusti ajavat keskimäärin enemmän kuin mummot&papat, mammat perheet kakkosautolla, opiskelijat tms.

        Jyrsimet taas valitaan pieneen kauppakassiin sekä tyttärelle ostettuun 1. autoon (kun sillä on ajo vielä vähän hakusessa). Luonnollisesti jyrsimiin luottavat myös käytettyjen autojen ostajat, joiden mielestä auton mukana saadut "testivoittajat" vuodelta 2006 ovat edelleen ihan huiput, koska niissä on yhä nastojakin jälkellä. Tämän mielipiteen muodostamiseen ei yhtään vaikuttanut se, että uusi talvirengassarja maksaisi 600 € ;-D

        Kyllä nämä jutut näkyi siinä Nastaa -tutkimusohjelman raportissakin, jossa kartoitettin autojen alla olleita renkaita. 90 % autoista voi olla varustettu jyrsimin, mutta niillä ajetaan pienempi osuus kilometreistä. Esim. eläkeläispappojen autoista, joilla ajetaan 5 tkm/vuosi, on turha etsiä muuta kuin jyrsimiä. Silti nämä autot seisovat tallissa pahimmat kelit - ei papat lähde liikenteeseen pimeällä eikä lumituiskussa.

        Em. ilmiö aiheuttaa tilastovääristymää silläkin tavalla, että 60 autoilijat näyttävät turvallisilta kuskeilta. Mutta se ei johdu niinkään ajotaidosta, vaan siitä, että heillä on mahdollisuus poimia rusinat pullasta. Siis ajavat ainoastaan hyvissä olosuhteissa.

        Samaa on myös jyrsijöissä, kun em. papat ja muut epävarmat kuskit (tuore ajokortti vaimot, joilla vähemmän ajokokemusta) jättävät huonolla kelillä autoilun väliin.

        Jollain toimitusjohtajalle tms. tyypillisellä kitkarenkaiden käyttäjällä vähemmän on mahdollisuutta moiseen. Työpaikalle/asiakkaan luokse on raahauduttava, kelissä kuin kelissä.


      • harvat poikkeukset
        Piikikäs4444 kirjoitti:

        Ai kitkarenkaita käyttää paljon ajavat? Ei pidä paikkaansa! Juurikin se ettei ajamaan lähtö saa olla renkaista kiinni kallistaa vaakakupin nastojen puolelle ja kyllä itse otan kelin huomioon, mutta nopeuden suhteen ei tarvitse liioitella. Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm.
        Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä, miksiköhän?

        Takseilla on sentään järjellinen perustelu jyrsimien käyttöön: aina välillä osuu eteen tilanne, jossa pitää päästä ajamaan jäisen pihatien päässä olevalle omakotitalolle.

        Näitä jyrkän mäennyppylän päällä tönöttäviä taloja riittää PK-seudunkin liepeillä. Samoin järjellinen perustelu voi olla talviasuttava mökki mäkisen yksityistien perällä. Kuulemma tällainen tie ei ole kovin herkullinen ajettava kitkarenkain, kun talven aikana jäiseksi pakkaantunut tie rupeaa keväällä sulamaan.

        Itselläni ei ole tarvetta ajella lumien sulamisen aikaan maaseudun kärrypoluilla enkä omista OK-taloakaan, joka tönöttää jyrkän mäen laella. Kesämökki kyllä on, mutta sinne on aika helppo tie...

        Veikkaan, että sama tilanne on valtaosalla Kehä III sisäpuolella asuvia. Elikkä 90 % autoista voisi hyvin ajaa kitkoilla. Ihan vaikka siitä syystä, että kaupunkioloissa kitkarenkaat toimivat paremmin:
        - kitkat eivät pilaa asvalttia
        - kitkoilla pidon vaihtelu on vähäisempää (nasta on melkein kesärenkaan veroinen paljaalla asvaltilla, mutta kitkaakin surkeampi, kun asvaltin pinta vetää huurteeseen)

        Paksulla, sileällä ja veden peittämällä jäällä (se jäinen mökkitie) kitka lienee huonompi. Ei vaan itselleni ole tullut tarvetta moisella ajaa...

        Paksussa suolasohjossa (Helsingin tyyli; koska aurauskalustoa ei riitä asuinalueille, levitetään suolaa 10-15 cm lumihankeen ja toivotaan vesisadetta) molemmat renkaat ovat yhtä surkeita - suolamuhju tukkii kuviot ja kantaa rengasta niin, ettei nastoistakaan juuri iloa ole.


      • petolliset jyrsimet
        Piikikäs4444 kirjoitti:

        Ai kitkarenkaita käyttää paljon ajavat? Ei pidä paikkaansa! Juurikin se ettei ajamaan lähtö saa olla renkaista kiinni kallistaa vaakakupin nastojen puolelle ja kyllä itse otan kelin huomioon, mutta nopeuden suhteen ei tarvitse liioitella. Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm.
        Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä, miksiköhän?

        > Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm

        Paljon kilometrejä ja kulutuspintaa lähes yhtä paljon kuin uudessa renkaassa. Ilmiselvä "ikirengas" eli jyrsin, jolla on ensimmäisinä vuosina ajettu niin vähän (alle 10 tkm), että kumi on kerinnyt kovettumaan. Nyt se ei enää kulu nimeksikään eli samoilla renkailla taitaa pärjätä hienosti 10-15 vuotta ja 100 tkm.

        Kyllä, ilmiö on itselleni erittäin tuttu. Millään ei viittis lähteä uusimaan priiman näköisiä renkaita, joissa on nastat tallella yms. Mutta tappovehkeethän tuollaiset ovat. Pito on murto-osa siitä, mitä uusilla renkailla. Nuo pitää jäiselläkin tiellä huonommin kuin uudet kitkat.


      • Sdedook
        The_Rat kirjoitti:

        > Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä

        Mutu on vahva tässä väitteessä. Itse olen kyllä huomannut, että nastat ovat aikamoinen harvinaisuus taksin alla.

        Vaikka tuttavapiiri ei sinänsä olekaan mikään järjellinen mittari, niin en voi olla huomaamatta, että kaikki tuttavani jotka ajavat vähänkin enemmän suosivat kitkarenkaita. Vähän ajavilla on aina allaan nastat.

        Viime viikolla parissakin taksissa istuneena molemmissa nastat ja kuski vahvisti että useimmilla on ja Hesassa ajelin.
        Omista työkavereista paljon ajavat (40-80 tkm) käyttää nastoja ja toimistonväki joka ajaa kodin ja työpaikan väliä käyttää kitkoja.
        Kun ei tarvii olla kelin armoilla ja ehdittävä paikasta toiseen niin kyllä nasta on ainut valinta ainakin kehäkolmosen ulkopuolella. Kehän sisällä se on sama mitkä renkaat on alla koska ei siellä osata ajaa.


      • Piikikäs4444
        petolliset jyrsimet kirjoitti:

        > Nykyisillä nastoilla ajettu nyt 39 tkm, siis samoilla kumeilla ja nastat paikallaan ja kulutuspintaa edessä 6 ja takana 8 mm

        Paljon kilometrejä ja kulutuspintaa lähes yhtä paljon kuin uudessa renkaassa. Ilmiselvä "ikirengas" eli jyrsin, jolla on ensimmäisinä vuosina ajettu niin vähän (alle 10 tkm), että kumi on kerinnyt kovettumaan. Nyt se ei enää kulu nimeksikään eli samoilla renkailla taitaa pärjätä hienosti 10-15 vuotta ja 100 tkm.

        Kyllä, ilmiö on itselleni erittäin tuttu. Millään ei viittis lähteä uusimaan priiman näköisiä renkaita, joissa on nastat tallella yms. Mutta tappovehkeethän tuollaiset ovat. Pito on murto-osa siitä, mitä uusilla renkailla. Nuo pitää jäiselläkin tiellä huonommin kuin uudet kitkat.

        Nyt meni metsään, nuo renkaat on ollu kaks talvea alla! Michelin x-ice north 2 ja auto neliveto. Ajettu pääosin maantieajoa sulalla kuin jäiselläkin tiellä. Yllätyin itsekin miten hyvin on kestänyt, nokian rengas olis pudottanu nastansa jo moneen kertaan.


      • Sdedook kirjoitti:

        Viime viikolla parissakin taksissa istuneena molemmissa nastat ja kuski vahvisti että useimmilla on ja Hesassa ajelin.
        Omista työkavereista paljon ajavat (40-80 tkm) käyttää nastoja ja toimistonväki joka ajaa kodin ja työpaikan väliä käyttää kitkoja.
        Kun ei tarvii olla kelin armoilla ja ehdittävä paikasta toiseen niin kyllä nasta on ainut valinta ainakin kehäkolmosen ulkopuolella. Kehän sisällä se on sama mitkä renkaat on alla koska ei siellä osata ajaa.

        Kokeile kitkoja. Ei sellaista keliä olekaan, ettei kitkoilla pärjäisi. Hyvin harvoin voi keli olla sellainen, että nastalla voisi ajaa kovempaa, mutta näin etelässä jonot estävät niin nopeaa liikkumista yöaikaa lukuunottamatta muutenkin.

        Kolmoskehän sisäpuolella ajotaito on huomattavasti parempi kuin ulkopuolella — ympäristöönsä nähden. Harvapa pohjoisen rattimestari pärjää ruuhka-aikaan kaupunkiliikenteessä.


      • Yksi tavallisista nastoi
        The_Rat kirjoitti:

        > Taitaa nuo taksitkin suosia nastoja jopa Helsingissä

        Mutu on vahva tässä väitteessä. Itse olen kyllä huomannut, että nastat ovat aikamoinen harvinaisuus taksin alla.

        Vaikka tuttavapiiri ei sinänsä olekaan mikään järjellinen mittari, niin en voi olla huomaamatta, että kaikki tuttavani jotka ajavat vähänkin enemmän suosivat kitkarenkaita. Vähän ajavilla on aina allaan nastat.

        Ammattiliikenteessä olevissa autoissa, siis niissä joissa nastat sallittuja, on lähes poikkeuksetta nastarenkaat. Selityskin on ihan luonnollinen, niillähän tehdää työtä, joten valitaan tietysti parhaat mahdolliset varusteetkin talviliikenteeseen. Olisikin hölmöä vaikeuttaa työntekoa jollain irrationaalisilla asennejutuilla.
        Se, että vähän ajavat ja vanhemmat ihmiset, kuten myös tuoreet ajokortinomistajat hankkivat autoihinsa nastatenkaat, on vain viisautta. Olisihan typeryyttä olla hankkimatta, kun on epävarma ajotaidostaan ja viisautta ja rohkeutta vielä myöntää se itselleen. Parempi niin, kuin seikkailla kitkoilla muun liikenteen joukossa.

        Vaikka olisi oikeastikin taitava kuljettaja, niin siltikään mikään järkisyy ei estä hankkimasta parhaita varusteita autoonsa, tämä koskee myös talvirenkaita ja erityisesti niitä. Kyllä hyvällekin voi tulla yllättäviä tilanteita eteen, joissa hyvä pitokyky ehkäisee onnettomuuden.

        Tietysti nämä omasta mielestään selvästi meitä taviksia paremmat huippukuskit, teiden ehdottomat kokeneet sankarit ja vasemman kaistan vakiokuskit isoilla velkaturboillaan tai firmojen autoilla kaahaavat myyntimiehet, ovat siinä mielessä poikkeuksia, ettei yllätys heille yksinkertaisesti ole mahdollinen liikenteessä. Yllätykset ovat muita varten....


      • Kiillotin
        The_Rat kirjoitti:

        Kokeile kitkoja. Ei sellaista keliä olekaan, ettei kitkoilla pärjäisi. Hyvin harvoin voi keli olla sellainen, että nastalla voisi ajaa kovempaa, mutta näin etelässä jonot estävät niin nopeaa liikkumista yöaikaa lukuunottamatta muutenkin.

        Kolmoskehän sisäpuolella ajotaito on huomattavasti parempi kuin ulkopuolella — ympäristöönsä nähden. Harvapa pohjoisen rattimestari pärjää ruuhka-aikaan kaupunkiliikenteessä.

        On kokeiltu, eikä vakuuttanut. Liikennevaloissa liukkaalla menee suditellessa ja kiillottaessa jäätä vielä liukkaammaks. Ei ole kiillottimet järkevä ratkaisu.


      • Kiillotin kirjoitti:

        On kokeiltu, eikä vakuuttanut. Liikennevaloissa liukkaalla menee suditellessa ja kiillottaessa jäätä vielä liukkaammaks. Ei ole kiillottimet järkevä ratkaisu.

        Ah, vika on siis ajotaidossa.

        Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi:
        1. hankit uudemman auton, jossa on vetoluistonesto tai
        2. opettelet ajamaan.

        Nastat toki toimivat tuollaisessa tilanteessa, jossa revittelet renkaita rikki, mutta normaalissa ajossa tuollaista pitoa ei tarvita. On parempi lähteä liikkeelle sudittamatta renkaita. Renkaat kestävät kauemmin ja oikeasti se eteneminenkin on ripeämpää.

        Rengasvalmistajat varmasti kyllä kiittävät sinua.


      • siis aina
        The_Rat kirjoitti:

        Ah, vika on siis ajotaidossa.

        Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi:
        1. hankit uudemman auton, jossa on vetoluistonesto tai
        2. opettelet ajamaan.

        Nastat toki toimivat tuollaisessa tilanteessa, jossa revittelet renkaita rikki, mutta normaalissa ajossa tuollaista pitoa ei tarvita. On parempi lähteä liikkeelle sudittamatta renkaita. Renkaat kestävät kauemmin ja oikeasti se eteneminenkin on ripeämpää.

        Rengasvalmistajat varmasti kyllä kiittävät sinua.

        Kerrohan rotta kerrankin rehellisesti, miten sinä voit olla useinmiten, melkein aina väärässä, niinkuin tässäkin keskustelussa. Siis mihin perustuu sinun tietämättömyys, vai pelleiletkö vaan ja kirjoitat päinvastoin mitä oikeasti ajattelet, kerro toki.


      • vajaalla mennään
        siis aina kirjoitti:

        Kerrohan rotta kerrankin rehellisesti, miten sinä voit olla useinmiten, melkein aina väärässä, niinkuin tässäkin keskustelussa. Siis mihin perustuu sinun tietämättömyys, vai pelleiletkö vaan ja kirjoitat päinvastoin mitä oikeasti ajattelet, kerro toki.

        Kerrohan sinä miten rotta on väärässä tässä keskustelussa.


      • siis aina kirjoitti:

        Kerrohan rotta kerrankin rehellisesti, miten sinä voit olla useinmiten, melkein aina väärässä, niinkuin tässäkin keskustelussa. Siis mihin perustuu sinun tietämättömyys, vai pelleiletkö vaan ja kirjoitat päinvastoin mitä oikeasti ajattelet, kerro toki.

        Väitätkö ihan tosissasi, että on hyvä tapa lähteä liikkeelle renkaat sutien?


      • siis aina
        The_Rat kirjoitti:

        Väitätkö ihan tosissasi, että on hyvä tapa lähteä liikkeelle renkaat sutien?

        Tottavitussa, kuten formuloissa, jäät sulaa renkaiden alta, ei lepuuttajien alta, nehän nyt pyörii tyhjää sudittamattakin ja jää siihen paikoilleen junnaamaan, se on nähty tuhansia kertoja.

        Eli taas olit väärässä, minkäs rotta tavoilleen mahtaa.


      • siis aina
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Kerrohan sinä miten rotta on väärässä tässä keskustelussa.

        Sinäkin vajaapäinen olet useinmiten eli aina väärässä, sekin on nähty, ei nyt tuhansia kertoja mutta aina.


      • Yksi tavallisista nastoi
        The_Rat kirjoitti:

        Kokeile kitkoja. Ei sellaista keliä olekaan, ettei kitkoilla pärjäisi. Hyvin harvoin voi keli olla sellainen, että nastalla voisi ajaa kovempaa, mutta näin etelässä jonot estävät niin nopeaa liikkumista yöaikaa lukuunottamatta muutenkin.

        Kolmoskehän sisäpuolella ajotaito on huomattavasti parempi kuin ulkopuolella — ympäristöönsä nähden. Harvapa pohjoisen rattimestari pärjää ruuhka-aikaan kaupunkiliikenteessä.

        Nyt sulla on paha väärinymmärrys miksi nastarenkaat ovat ylivoimaisesti suositummat tulee hyvin esiin kirjoituksessasi: että nastat hankittaisiin sen vuoksi että voitaisiin ajaa kovempaa.
        Ehei, ei nastoja suinkaan hankita sen takia, että niillä voisi ajaa kovempaa. Ei, vaan siksi että niillä on turvallisempi ajaa.

        Jos tuo väärinkäsitys on yleinen kitkailijoiden keskuudessa, niin hieman jo voikin ymmärtää joidenkin kitkailijoiden ajatuksenjuoksua.


      • vajaalla mennään
        siis aina kirjoitti:

        Sinäkin vajaapäinen olet useinmiten eli aina väärässä, sekin on nähty, ei nyt tuhansia kertoja mutta aina.

        Siinä meillä oikein liikenteen asijantuntija. Mitä tässä voi muuta sanoa kuin VAJAALLA MENNÄÄN YLINOPEUTTA JA OHITUSKAISTAA, onnea sen johdosta.


      • Sdedook
        The_Rat kirjoitti:

        Ah, vika on siis ajotaidossa.

        Vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi:
        1. hankit uudemman auton, jossa on vetoluistonesto tai
        2. opettelet ajamaan.

        Nastat toki toimivat tuollaisessa tilanteessa, jossa revittelet renkaita rikki, mutta normaalissa ajossa tuollaista pitoa ei tarvita. On parempi lähteä liikkeelle sudittamatta renkaita. Renkaat kestävät kauemmin ja oikeasti se eteneminenkin on ripeämpää.

        Rengasvalmistajat varmasti kyllä kiittävät sinua.

        Auto on uusi ja ajo-opetusta on tullu viimeset 15 vuotta noin 70 tkm vuosittain, eli turha rotan viisastella ja päteä. Turha täällä vajaaälyisten kanssa keskustella. Pyöritä sinä siellä kehäkolmosella vaikka pelkillä vanteilla ei haittaa minua.
        Mitähän se sunkin normaaliajo on? Mulla se on suurimmaks osaks maantietä mut ei aina niitä isoimpia vaan myös liukkaita pienemmän luokituksen teitä missä on myös jäätä. Renkaat on kestäny hyvin ja tiellä on pysytty eikä kelistä ole kiinni eikä taidoista. Nastat on riskin minimointia ja antaa mahdollisuuden ajaa rennommin ja joskus myös kovempaakin.


      • jukni 69
        siis aina kirjoitti:

        Kerrohan rotta kerrankin rehellisesti, miten sinä voit olla useinmiten, melkein aina väärässä, niinkuin tässäkin keskustelussa. Siis mihin perustuu sinun tietämättömyys, vai pelleiletkö vaan ja kirjoitat päinvastoin mitä oikeasti ajattelet, kerro toki.

        Niin reilusti yli 100000 ajavana en koskaan osta nastarenkaita ! Lokakuussa uudet kitkat alle ja ajan seuravaan lokakuuhun ja uuddet kitkat alle ! Ja väitän että tiellä pysyminen ja liikenteessä pärjääminen on pääsääntöisesti kuljettajasta riippuva toimenpide ja täytyy olla todellinen ääliö jollei osaa hiljentää nopeutta kelin mukaan


      • vajaalla mennään
        Sdedook kirjoitti:

        Auto on uusi ja ajo-opetusta on tullu viimeset 15 vuotta noin 70 tkm vuosittain, eli turha rotan viisastella ja päteä. Turha täällä vajaaälyisten kanssa keskustella. Pyöritä sinä siellä kehäkolmosella vaikka pelkillä vanteilla ei haittaa minua.
        Mitähän se sunkin normaaliajo on? Mulla se on suurimmaks osaks maantietä mut ei aina niitä isoimpia vaan myös liukkaita pienemmän luokituksen teitä missä on myös jäätä. Renkaat on kestäny hyvin ja tiellä on pysytty eikä kelistä ole kiinni eikä taidoista. Nastat on riskin minimointia ja antaa mahdollisuuden ajaa rennommin ja joskus myös kovempaakin.

        Ja täytyy myös muistaa se, että nastojen käytöllä ei ole kuin positiivisia vaikutuksia. Mitään haittaahan niistä ei ole.


      • Wwpwp
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Ja täytyy myös muistaa se, että nastojen käytöllä ei ole kuin positiivisia vaikutuksia. Mitään haittaahan niistä ei ole.

        Ei mulle ole ollut mitään haittaa.


      • vajaalla mennään
        Wwpwp kirjoitti:

        Ei mulle ole ollut mitään haittaa.

        Sehän on hienoa. Onko niiden haittoja vastaan keksitty joku rokote?


      • Yksi tavallisista nastoi kirjoitti:

        Nyt sulla on paha väärinymmärrys miksi nastarenkaat ovat ylivoimaisesti suositummat tulee hyvin esiin kirjoituksessasi: että nastat hankittaisiin sen vuoksi että voitaisiin ajaa kovempaa.
        Ehei, ei nastoja suinkaan hankita sen takia, että niillä voisi ajaa kovempaa. Ei, vaan siksi että niillä on turvallisempi ajaa.

        Jos tuo väärinkäsitys on yleinen kitkailijoiden keskuudessa, niin hieman jo voikin ymmärtää joidenkin kitkailijoiden ajatuksenjuoksua.

        Se oli kylläkin nimimerkin "Sdedook" ymmärrys. Hänhän kuvitteli tarvitsevansa nastoja ehtiäkseen joka paikkaan ja päästäkseen aina liikkeelle.

        Harvoin on keliä, jossa millään rengastuksella tarvitsisi alle rajoitusten ajaa. Muutoin varoivaisesti toki, mutta se ei etenemistä ihan samalla tavalla hidasta. Renkaalla ei ole juurikaan tähän vaikutusta. Toki kitkoilla kulkevalla on yleensä parempi käsitys todellisesta pidosta.


      • Just joo
        siis aina kirjoitti:

        Tottavitussa, kuten formuloissa, jäät sulaa renkaiden alta, ei lepuuttajien alta, nehän nyt pyörii tyhjää sudittamattakin ja jää siihen paikoilleen junnaamaan, se on nähty tuhansia kertoja.

        Eli taas olit väärässä, minkäs rotta tavoilleen mahtaa.

        Oletsä keksinyt ikiliikkujan? Pyörii tyhjää sudittamattakin... Oujee!

        Aja nyt aluksi yksi kokonainen talvi kitkarenkailla. Tule sitten uudelleen esittämään noita "faktoja" täällä. Kokeiluksi ei riitä yksi hätäinen koeajo ja sitten takaisin niiden niin turvallisten nastarenkaiden päälle. Asenteiden muuttuminen vie aikaa, tuollaisella asenteella sitä tarvitaan paljon. Huoh...


      • soo soo
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Sehän on hienoa. Onko niiden haittoja vastaan keksitty joku rokote?

        Oisko aika lopettaa tuo itsensä kanssa keskustelu? Juuri kaksi puheenvuoroa sitten väitit, ettei haittaa ole. Mihin sitä rokotetta sitten tarvittaisiin?

        Kun kysyy ja vastaa, pitää muistaa lukea aikaisemmat viestinsä edes. Joku pian luulee että keskustelijoita on useampiakin.


      • Yksi tavallisista nastoi
        The_Rat kirjoitti:

        Se oli kylläkin nimimerkin "Sdedook" ymmärrys. Hänhän kuvitteli tarvitsevansa nastoja ehtiäkseen joka paikkaan ja päästäkseen aina liikkeelle.

        Harvoin on keliä, jossa millään rengastuksella tarvitsisi alle rajoitusten ajaa. Muutoin varoivaisesti toki, mutta se ei etenemistä ihan samalla tavalla hidasta. Renkaalla ei ole juurikaan tähän vaikutusta. Toki kitkoilla kulkevalla on yleensä parempi käsitys todellisesta pidosta.

        Kuvitelmia on niin monenlaisia.
        Toinen hyvin yleinen kuvitelma tai käsitys täällä on, että allaolevat renkaat kuvaavat kuljettajan ajotaitoa. Niillä ei ole mitään korrelaatiota.

        Voi toki olla niin, ja todennäköisesti onkin, että itsensä epävarmaksi talvikuljettajaksi itsensä tuntevat eivät lähde leikittelemään kitkarenkailla, vaan hankkivat nastarenkaat. Tässä en puhuisi ajotaidosta, vaan pelkästään viisaudesta. Onneksi nämät kuljettajat tosiaan ovat viisaita. Ei hyvät ja pitävät talvirenkaat ole pahasta myöskään taitaville kuljettajille.

        Vaikka kaikki pakotettaisiin hankkimaan kitkarenkaat, niin kaikista ei tulisi niitä ihannoituja 'tavallista parempia kuljettajia', joille renkaiden merkitys ei näköjään ole olennaista. Edelleen olisi vanhuksia, vasta-alkajia, epävarmoja, osaamattomia jne kuljettajia näiden 'tavallista parempien kuljettajien' jaloissa pyörimässä. Ja ilman nastarenkaita olosuhteet olisivat nykyisiin verrattuna aikalailla toisenlaiset, selvästi heikommat, vertailupohjaa siihen ei Suomessa olekaan. Suolaakaan ei voida rajattomasti lisätä teille nykyisen 100.000 tonnin lisäksi. Myöskään ei resurssit riitä mittäviin talvikunnossapidon lisäyksiin.


    • pelkoperse pellet

      Koittakaapas nastapellet mennä esim. saksaan talvella jyrsimienne kanssa. Ei onnistu, kun ovat siellä kielletyt. Pysytelkää siis kotienne lähellä, jos vaikka jotain sattuu.......On sitten omaiset heti lähellä jeesaamassa, ja soittamassa hätäkeskukseen......

    • SUOLAAUTOMAJATALO

      Tiet suolataan n.2-4 pakkasessa jotta ne sulaisi.
      nytten on ollut aamupakkasia mutta suolan antiosta tiet ovat lähes sulia ja kitkarenkeilla pärjää.

      ja miks suomalaiset on niin helvetin tyhmiä? jos 10 astetta lämmintä ja vaihdetaan nastarenkaat. kitkarenkaat tommosilla keleille ehdottamasti ellet ihan väkisin ensivuona halua ostaa uusia nastarenkaita kun entisissä ei ole kun alle 50% nastoista tallella ja nastat kuivalla/märällä asfaltilla kuluttaa enemmän bensaa koska moottorin pitää tuottaa enemmän tehoa saman nopeuden saamiseksi kuin esim kesä tai niillä kitkarenkailla.

      • upeeta, mahtavaa

        Olet melko säälittävä tapaus. Ulosantisi on mahtavaa, jee, upeeta. Oletko ennenkin skrivannut jutskaa paanalle.


      • vajaalla mennään
        upeeta, mahtavaa kirjoitti:

        Olet melko säälittävä tapaus. Ulosantisi on mahtavaa, jee, upeeta. Oletko ennenkin skrivannut jutskaa paanalle.

        Sinä vellihousu olet varmaan skrivannut ja aina eri nimimerkillä? Ihmiset eivät näköjään uskalla käyttää yhtä nimimerkkiä. Pelkäävät nähtävästi vajavaisten ajotaitojensa ja tietämättömyytensä liikenteestä tulevan esille.


      • kolme pelleä
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Sinä vellihousu olet varmaan skrivannut ja aina eri nimimerkillä? Ihmiset eivät näköjään uskalla käyttää yhtä nimimerkkiä. Pelkäävät nähtävästi vajavaisten ajotaitojensa ja tietämättömyytensä liikenteestä tulevan esille.

        Täälläkös palstan vaipallinen paskahousullinen polkuatoilija esittää tuttuja fraaseja.


      • Suomalaiset
        kolme pelleä kirjoitti:

        Täälläkös palstan vaipallinen paskahousullinen polkuatoilija esittää tuttuja fraaseja.

        Repeen näille pelleille ;D... vitun tyhmää porukkaa oikeesti täällä 24.
        esimerkki käyttäjä nimimerkki: upeeta mahtavaa, vajaalla mennään ja kolme pelleä.

        mutta pitäisi kyllä kiittää teitä. näitä on niin hauska lukea ja saa päivän naurut.
        jatkakaa samaa rataa niin saan päivän naurut jatkossakin.

        vajaalla mennään nimimerkki on aika totta. osa suomalaisista menee aika vajaalla nykyään koska asutaan kaupungissa ja kaikki tehään sun puolesta niin osa ei enää käyttää maalaisjärkee kunnolla asioissa tai eikä välttämättä edes tiedä kaikista asioista koska ei tarvitse opetalle/tietää, kun ne tehää sun puolesta.....

        suomalaiset ei edes tiedä mikä on kunno työn tekemistä...
        istutaan tietokoneella ja nypytellaan ja sitten valitetaan ku on ihan puhki työstä..
        tommosten ihmisten pitäisi koittaa kuukauden sitä oikeeta työtä.
        ite oon kiinteistönhoitaja esimies töitä saa painaa lähemmäs 24/7 ja välillä jopa pienessä kännissäkin joudut pyytä kaverin ajaa ja lippuja lähtee nostaa kun kukaan muu ei kerkiä/pysty tekemään sitä vaikka sinulla olisi loma. välillä saat olla parikin päivää putkeen töissä ja istua vaan huoneessa vanhusten kodissa kun palohälytys järjestelmä ei toimi ja korjaajaa ei saada heti paikalla. tai lähet esim vaihtaa 30 kiinteistöön suolattimet niin voin sanoa että se on sitä työstä kun lähemmäs 24/7 painat meneen, niin monet eivät edes tiedä mitä on työn tekeminen.


        osa suomalaisista on oikeesti ihan helvetin tyhmää porukkaa.
        välillä meinaa sanoa että haista vittu ja tee ite asiakkaalle kun tulee neuvoo ja mitä pitää tehdä vaikka ei tiedä asiasta yhtään mitään.


      • kisaan vaan
        Suomalaiset kirjoitti:

        Repeen näille pelleille ;D... vitun tyhmää porukkaa oikeesti täällä 24.
        esimerkki käyttäjä nimimerkki: upeeta mahtavaa, vajaalla mennään ja kolme pelleä.

        mutta pitäisi kyllä kiittää teitä. näitä on niin hauska lukea ja saa päivän naurut.
        jatkakaa samaa rataa niin saan päivän naurut jatkossakin.

        vajaalla mennään nimimerkki on aika totta. osa suomalaisista menee aika vajaalla nykyään koska asutaan kaupungissa ja kaikki tehään sun puolesta niin osa ei enää käyttää maalaisjärkee kunnolla asioissa tai eikä välttämättä edes tiedä kaikista asioista koska ei tarvitse opetalle/tietää, kun ne tehää sun puolesta.....

        suomalaiset ei edes tiedä mikä on kunno työn tekemistä...
        istutaan tietokoneella ja nypytellaan ja sitten valitetaan ku on ihan puhki työstä..
        tommosten ihmisten pitäisi koittaa kuukauden sitä oikeeta työtä.
        ite oon kiinteistönhoitaja esimies töitä saa painaa lähemmäs 24/7 ja välillä jopa pienessä kännissäkin joudut pyytä kaverin ajaa ja lippuja lähtee nostaa kun kukaan muu ei kerkiä/pysty tekemään sitä vaikka sinulla olisi loma. välillä saat olla parikin päivää putkeen töissä ja istua vaan huoneessa vanhusten kodissa kun palohälytys järjestelmä ei toimi ja korjaajaa ei saada heti paikalla. tai lähet esim vaihtaa 30 kiinteistöön suolattimet niin voin sanoa että se on sitä työstä kun lähemmäs 24/7 painat meneen, niin monet eivät edes tiedä mitä on työn tekeminen.


        osa suomalaisista on oikeesti ihan helvetin tyhmää porukkaa.
        välillä meinaa sanoa että haista vittu ja tee ite asiakkaalle kun tulee neuvoo ja mitä pitää tehdä vaikka ei tiedä asiasta yhtään mitään.

        Meinaatkos sekoittaa pakan, "vajaalla mennään" on pellekisassa mukana. Sinullakin on kisaan mahiksia.


      • vajaalla mennään
        kisaan vaan kirjoitti:

        Meinaatkos sekoittaa pakan, "vajaalla mennään" on pellekisassa mukana. Sinullakin on kisaan mahiksia.

        Niinpä, tällä palstalla pääsee pellekisaan mukaan jos ymmärtää jotain liikenteestä ja kaikki hepat on tallissa. Meidät valitsee "arvovaltainen" raati, jonka jäsenet ovat pelkurimaisia paskahousuja, jotka kirjoittavat joka kerta eri nimimerkillä, jottei oma tyhmyys paljastuisi.


      • kolme pelleä
        vajaalla mennään kirjoitti:

        Niinpä, tällä palstalla pääsee pellekisaan mukaan jos ymmärtää jotain liikenteestä ja kaikki hepat on tallissa. Meidät valitsee "arvovaltainen" raati, jonka jäsenet ovat pelkurimaisia paskahousuja, jotka kirjoittavat joka kerta eri nimimerkillä, jottei oma tyhmyys paljastuisi.

        Sinä pääsit pellekisaan polkuautollasi plus kymmenen asteen lämpötilassa, se on sinulta sinänsä suuri saavutus, ei sinulla sitten muuhun liikenteeseen liittyvää olekaan. Ja sekin vaan sinun liikenteeseen.
        Niin ja vieläpä vaipallisena paskahousuna.


    • Virkapummit syö

      Loisivat virkapellet ajavat ja johto makailee kännissä toimistolla. Kyse on virkapummien sosiaaliavusta, jota joku hullu kutsuu palkaksi.

    • Suolisti

      Jep, siitä kun ensimmäinen hiutale leijaili kauppakeskus Jumbon parkkipaikalle, meni alle 2 tuntia kun kaikki lähitienoot on jo suolattu ihanaksi kuravelliksi.
      Suolasepolla on nopeampi vasteaika kun medihelillä.......

      Tänäkin vuonna on siis ruskea joulu ja kuinkahan monta kolaria tulee tuolla suolaloska liirrossa ?

    • ..........
    • Tosi on

      No jokainen sen tietää miksi sitä suolaa pitää kylvää, eli kitkarenkaat ja joukkoliikenteen ja raskaanliikenteen kesärenkaat.

      • Meneeee huonosti

        Voi sun hitto, ajan nastarenkailla, ja sitä suolaa kylvetään nastoistani huolimatta.


      • Menisi huonommin
        Meneeee huonosti kirjoitti:

        Voi sun hitto, ajan nastarenkailla, ja sitä suolaa kylvetään nastoistani huolimatta.

        Niinpä, ja kitkoilla ajaa vain noin 15-20% henkilöautoilijoista.
        Ajattelepa, jos sinä ja nuo 80-85% siirtyisivät kaikki kitkoihin. Paljonko arvioisit siinä tapauksessa suolankylvön lisääntyvän nykyisestä 100.000 tonnista?


      • faktoidi ?
        Menisi huonommin kirjoitti:

        Niinpä, ja kitkoilla ajaa vain noin 15-20% henkilöautoilijoista.
        Ajattelepa, jos sinä ja nuo 80-85% siirtyisivät kaikki kitkoihin. Paljonko arvioisit siinä tapauksessa suolankylvön lisääntyvän nykyisestä 100.000 tonnista?

        "Tosi on", laitatko linkin tuohon "faktaan".

        Asiasta on varmasti tehty tutkimus tai selvitys, koska noin suurella varmuudella sitä esität. Julkisin varoin tehdyt paperit ovat julkisia.

        Odotamme...


      • suolaa jyrsijöille
        Menisi huonommin kirjoitti:

        Niinpä, ja kitkoilla ajaa vain noin 15-20% henkilöautoilijoista.
        Ajattelepa, jos sinä ja nuo 80-85% siirtyisivät kaikki kitkoihin. Paljonko arvioisit siinä tapauksessa suolankylvön lisääntyvän nykyisestä 100.000 tonnista?

        Todellinen onglema on rasksa kalusto, joka saa meillä ajaa kesärenkain vuoden ympäri. Ruotsissa ja Norjassa vaaditaan talvirenkaat. Etenkin Norjassa on jo siirrytty valtaosin kitkarenkaisiin ainakin kaupunkialueilla ja ruotsilla olsi hinku tulla perässä.

        20 vuotta sitten Oslossa jyrsimien osuus oli aikalailla samanlainen kuin autoilun takapajulassa eli Suomessa. Nyt enää 15 %. Eikä norjakaan tätä juttua keksinyt, jenkeissä, eteläisemmässä euroopassa oli jo paljon aiemmin päätelty, että jyrsimien haitat ovat hyötyjä suuremmat.

        Vaan eihän jyrsijä voi em. myöntää. Jyrsimiä käyttävät erityisesti epävarmat kuskit, jotka mielellään näkevät suola-autoja tiellä. Vähän varmempi olo, kun ajellaan juuri niissä oloissa, joihin pohjoismaiset jyrsimet on optimoitu = paljaalla/märällä (lue: tuhdisti suolatulla) asvaltilla!

        Jos raskaalle kalustolle tulisi vaatimus parempien talvirenkaiden käytöstä, niin enpä oikein näe tarvetta suolaamisen lisäämiseen. Hlöautojen jyrsimien vähentyessä voitaisiin keväällä tehtävää katujen pölyntsidontakäsittelyä vähentää.

        Osaako jyrsijä arvata, mitä ainetta käytetään katupoölyn sidontaan?


      • kolme pelleä
        suolaa jyrsijöille kirjoitti:

        Todellinen onglema on rasksa kalusto, joka saa meillä ajaa kesärenkain vuoden ympäri. Ruotsissa ja Norjassa vaaditaan talvirenkaat. Etenkin Norjassa on jo siirrytty valtaosin kitkarenkaisiin ainakin kaupunkialueilla ja ruotsilla olsi hinku tulla perässä.

        20 vuotta sitten Oslossa jyrsimien osuus oli aikalailla samanlainen kuin autoilun takapajulassa eli Suomessa. Nyt enää 15 %. Eikä norjakaan tätä juttua keksinyt, jenkeissä, eteläisemmässä euroopassa oli jo paljon aiemmin päätelty, että jyrsimien haitat ovat hyötyjä suuremmat.

        Vaan eihän jyrsijä voi em. myöntää. Jyrsimiä käyttävät erityisesti epävarmat kuskit, jotka mielellään näkevät suola-autoja tiellä. Vähän varmempi olo, kun ajellaan juuri niissä oloissa, joihin pohjoismaiset jyrsimet on optimoitu = paljaalla/märällä (lue: tuhdisti suolatulla) asvaltilla!

        Jos raskaalle kalustolle tulisi vaatimus parempien talvirenkaiden käytöstä, niin enpä oikein näe tarvetta suolaamisen lisäämiseen. Hlöautojen jyrsimien vähentyessä voitaisiin keväällä tehtävää katujen pölyntsidontakäsittelyä vähentää.

        Osaako jyrsijä arvata, mitä ainetta käytetään katupoölyn sidontaan?

        "Jyrsimiä käyttävät erityisesti epävarmat kuskit, jotka mielellään näkevät suola-autoja tiellä"

        Tuo pitää paikkansa siltä osin että suolaamalla teitä nastarenkailla ajavat voivat huokaista helpotuksesta, ei niin suurella todennäköisyydellä lepuuttajapelle tule peräkonttia ihailemaan eikä "pyöri jaloissa".


    • Lisää pakkasta

      Nautin näistä pakkaskeleistä kun tiet vain aurataan eikä levitetä suolaa. Hienoa ajella kun vain puhdas lumi pöllyää. Kunhan lämpötila taas laskee lähelle nollaa niin joka tie on suolalla päällystettävä, ikävä kyllä. Vertailkaa sitten kumpi on parempi, loskapaskasuolatie vai pelkästään aurattu tie?

    • Vajakki

      Kyllä suolattu tie on mulle ja mun kitkarenkaille parempi.

      • äkiersrep

        Miksi ihmeessä ostit kitkarenkaat, jos et kerran osaa ajaa?


      • Vajakki
        äkiersrep kirjoitti:

        Miksi ihmeessä ostit kitkarenkaat, jos et kerran osaa ajaa?

        Kyllä mä ajaa osaan, mut pito vaan on parempi suolatulla tiellä ja onhan nää hiljaisemmat. Ei nää ilman suolaa pidä eikä se ole ajotaidoista kiinni.


    • Lipsuu ja lipsuu

      Kyllä suolaa tarvitaan, tänäänkin pääkaupunkiseudulla paljaat tiet ja ihan "kuurajäässä", tosi liukasta ajella kitkarenkailla, missä viipyy suola-autot, HALOO!

    • PST

      Ilma lämpenee, suolaa pukkaa. Ihan aikuisen oikeasti, jos ette pärjää ilman suolaa niin ostakaa renkaat sen mukaan. Kitkoilla pärjää hyvä kuski kelillä kuin kelillä mutta hiukankin epävarman kannattaa ajella nastoilla. Auto on myös hyvä oppia tuntemaan ja harjoitella miten se käyttäytyy liukkaalla. Joskus voitaisiin päästä pois suolaamisesta joka tekee autotiet loskaiseksi, tuulilasin ja muun auton likaiseksi sekä helpommin ruostuvammaksi. Se vaatii vain kaikilta autoilijoilta hiukan viitseliäisyttä perehtyä talviajoon, varsinkinkin kokemattomien.

      • Meitä on moneksi...

        Epävarmoiksi itsensä talviliikenteessa tuntevien, vasta kortin saaneiden, vanhuksien ja muutenkin rajoittuneen huomiokyvyn omaavien osalta voikin onneksi todeta näillä olevan onneksi poikkeuksetta nastarenkaat alla. Se on puhdasta viisautta ja fiksuutta. Onneksi viisaus on pesiytynyt nimenomaan näihin autoilijatyhmiin.

        Jos uskoo itse olevansa niin hyvä ja onnekas kuljettaja, jolle yllätykset liikenteessä ovat tuntemattomia tai tuikiharvinaisia, niin voihan sitä tyytyä huonompiinkin talvirenkaisiin. Niin ja sitten nämä 'kokeneet' ja selvästi meitä tavallisia keskivertokuljettajia paremmat kuljettajathan voivat hankkia millaiset renkaat tahansa. Hehän eivät usko tarvitsevansa huipputaidoillaan mitään meidän tavisten suosimia turvallisia renkaita, nehän ovat 'akkain' varusteita. Onneksi näitä kuitenkin on vain noin max 15-20% autoilijoista.

        Joku meistä tuikitavallisista saattaa ihmetellä, miksi mahdollisimman pitävät ja hyvät talvirenkaat ovat näiden superkuljettajien mielestä heille haitallisia ja turhia. No tässä se ero meidän tavisten ja supertaitavien sompamiesten taitaa ollakin.... Ilmeisesti turvallisuuttakin voi olla 'liikaa', vaikkei nastarenkaatkaan mikään tae ole mistään. Ne ovat vai selvästi paremmat talvirenkaat Suomen talviolosuhteissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe