Sijoittaja, tuhnuttelija, velkamuuli ja nautiskelija

Ihmistyypit voidaan jakaa neljään pääasialliseen kategoriaan. Puhtaita ihmistyyppejä ei ole vaan yleensä yhdistelmää nautiskelija tuhnuttelija, sijoittaja-tuhnuttelija tai sijoittaja velkamuuli tai nautiskelija velkamuuli.

Puhdas sijoittajatyyppi on myös saita. Siihen sisältyy monesti askeettista itsekuria ja kylmää laskelmointia. Sijoittaja/saituri asuu vanhempien nurkissa viimeiseen saakka eikä maksa vuokraa. Sijoittaja/saituri ei osta autoa tai jos ostaakin, hankkii sen vain kulkupeliksi, jolloin ajokin virkaa toimittamaan soveltuu jopa 500 euron kesäauto. Sijoittaja-saituri ei hanki missään nimessä uusinta uutta teknologiaa, vaan tyytyy siihen vanhaan Nokian ei-kosketusnäyttöiseen puhelimeen. Sijoittaja ei hanki etenkään venettä, koska sen arvon hän tietää laskevan saman tien, kun sen kaupasta ottaa. Sijoittaja-saituri kierrättää saamansa lahjat ja säästää syömällä einespitsoja. Säästetyt rahat sijoittaja-saituri sijoittaa pörssiosakkeisiin, josta hän valitsee taseen, osinkosuhteen ja tuotto-riskisuhteen perusteella itselleen parhaimmat. Sijoitusten arvo voi välillä laskea paljonkin, mutta se ei sijoittajaa haittaa joka pitää kylmäpäisesti hermonsa.

Tuhnuttelija asuu vuokra-asunnossa. Käyttää säästöön jäävät varat vähän parempitasoisen auton hankkimiseen, jotta voi kerskua kaveriporukoissa. Tuhnuttaja elää periaatteella tili tuli - tili meni. Eläkkeellä tuhnuttelija pui nyrkkiä hallitukselle, joka maksaa liian pientä eläkettä, jolla ei tule toimeen vuokralla.

Velkamuuli on ostanut oman asunnon velaksi. Asunto ostetaan omaksi, koska niin on aina tehty. Velkamuuli ostaa asunnon vaikka Kemijärveltä tai Kolarista. Velkamuuli arvostaa omaa päätösvaltaa ja reviiriänsä. Velkamuulin ajaa kodistaan vain vouti jos velkamuuli menettää työpaikkansa. Velkamuuli säästää asuntoansa ja ennen eläkeikää asunto onkin maksettuna. Velkamuuli käy perheensä kanssa vähintään laivaristeilyllä kerran vuodessa tai kahdessa.

Nautiskelija elää elämäänsä nauttien. Nautiskelija ei kitsastele, vaan hankkii uuden IPhonen ja tabletit. Vuokra-asunto on iso ja hyvällä paikalla, mihin menee suuri osa tuloista tai sitten nautiskelija nauttii omasta rauhastaan omakotitalossa tai korkeimmasta näköalasta kerrostalon penthousehuoneistossaan. Nautiskelija ylittää välillä budjettinsa ja joutuu lainaamaan kavereilta tai tekemään pikavippiä, mutta kun viikonloppua ei voi viettää kotona eikä niitä ihania Loboutineja voi jättää ostamatta. Nautiskelija päätyy usein velkaneuvonnan asiakkaaksi, vaikka tulotkin olisivat korkeat. What a heck life is entertainment and you are a leading star!

81

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whoknowswins

      Rykäisit hienon aloituksen, kiitos Pundit.

      Sanoisin että ennemminkin on kahta lajia ihmisiä. Toiset elävät hetkessä ja toiset odottavat elävänsä myöhemmin, joskus tulevaisuudessa.

      Hetkessä elävä asuu vuokralla ja elämänkuva on tilin mukainen. On reissuja, on hienoja kledjuja, mikäli vain tiliä tulee. Jos tiliä tulee, se myös menee. Tilistä toiseen. Avioliitto joko syventää tätä meininkiä tai sitten elämän suunta kääntyy, riippuen siipasta. Lunkisti elänyt alkaa kuitenkin jossain kohtaa kadehtia säästäväiseen elämäntapaan jo nuoruudessaan ryhtyneitä ja syntyy katkeruutta "kultalusikkajengiä" kohtaan. Siirrytään demareista persuihin jne. Perunkirjoituksessa jaettavaa löytyy alle 50 000 eurolla.

      Tulevaisuudessa elävä säästää ja ostaa asunnon. Suree joskus sitä kun hetkessä elävät kaverit käyvät Gardalla tai Alpeilla, itse he eivät mukaan mukamas pääse, vaikka rahkeet riittäisivätkin. Ajatus on se, että kerran tästä vielä lähdetään, kunhan velat on maksettu. Siipaksi hommataan samanmoinen, ostetaan kimpassa isompi asunto ja sama sniiduilu jatkuu. Viisikymppisenä on miltsi omaisuutta, kuten Tylsiksellä palstallamme lienee. Voisi jo himmata, mutta ei osata, ei millään. Eläkettä odotetaan,haaveissa muutto etelään. Ei onnistu, tulee lapsenlapsia. Niille kerätään hilloa tilille vauvasta saakka ja omia lapsia jeesataan taloudellisesti myös. Korvataan heille rahalla sitä omaa poissaoloa lasten lapsuuden aikana.
      Eläkkeelle päästään, silti sniiduillaan edelleen, jotta jälkipolville jäisi pottia perinnöksi. Sitä jää se 1,5 miljoonaa sitten toki.
      Siinä se elämänkirjo, noin pääpiirteissään.

      Itse olin tuota jälkimmäistä tyyppiä. Rankkaa oli irrottautua standardeista, mutta kyllä se kannatti.
      Kerran täällä vaan eletään ja muuttuminen ei onnistu kesken elämän kuin parilla prosentilla ihmisistä. Keltään se ei onnistu enää 50 -vuotispäivien jälkeen, älkää edes kuvitelko.

      • No kiitos.

        Kolmas näkökulma tuohon ihmistyyppi, joka koko ajan odottaa enemmän kuin saa. Eikä ole oikeastaan koskaan tyytyväinen. Tämän lajin ihmistyyppi odottaa tyytymättömänä

        - pätkätyön muuttumista kokoaikatyöksi
        - palkankorotusta jota ei tule
        - oman asunnon velan maksamista ennen kuin voi ryhtyä suunnittelemaan muuta,
        - ritaria valkoisessa ratsussaan tai äitihahmoa puolison muodossa
        -enemmän vapaa-aikaa, jotta voisi tehdä jotain suurempaa vaikka käyttää elämänsä rahan ansaitsemiseen,
        - sitä ensimmäisen miljoonan keräämistä
        - vanhemman vastaantuloa, mutta vanhempi kuolee sitä ennen
        - lottovoittoa
        - tai naapurin omaa komeamman asunnon palamista. Sekin käy, jos naapuri kolaroi autollaan

        Monet ihanat asiat menevät ohitse, jos elää eläänsä tyytymättömyyden ja kateuden paksujen umpipohjaisten lasien takaa.

        Muistan eräältä pikkupaikkakunnalta miehen, joka asui täysin räyskässä pirtissä. Hänet tunnettiin säästäväisyydestään ja köyhyydestään. Hänellä ei ollut perillisiä. Yllätys oli pesänselvittäjälle ja kunnalle iloinen, kun miehen kuoltua hänen jälkeensä löytyi miljoonan markan perintö. Jälkeenpäin kuultiin, että miehen tavoite elämässä oli kerätä miljoona markkaa. Hän saavutti tavoitteensa, mutta sen jälkeen loppui miehestä puhti ja elinvoima - kannattiko?


      • Tylsä 2.95% 5v

        Huomenta vaan täältä toimistolta,

        Joo, kyllä ylläoleva on senverran oikeassa että pitää painaa vielä vähän auki kymmenen vuotta niin on velaton tämä huoneisto- ja kiinteistöomaisuus.

        Ja siitä onkin eläkkeelle enää vain muutama vuosi.

        Ja kyllä sinne etelään/välimerelle/kaukoitään kerkiää myöhemminkin, sinne mennään sitten kun on hankittu se toinen "kesämökki" eli paikka missä vietetään Suomen talviaika. Kesä sitten täällä olevalla jo nyt velattomalla kesämökillä. (alle tunti Helsinki-Vantaalta).

        Mutta toki, ja todennäköisesti, hommataan kaikille kolmelle pojalle yksiöt/kaksiot opiskelukämpiksi, tosin omistus niissä jää meille, he saavat asua niissä vastikkeiden tms. käyttömaksujen( sähköt vedet yms.) hinnalla.
        Jätetään ne sitten niille perinnöiksi kun Honkanummi kutsuu…..

        Ja jos niitä lapsenlapsia tulee/on tullakseen, niin kyllä niitä ehtii sen kesän aikana sittten eläkkeellä nähdä ihan tarpeeksi…..

        Ja ei tässä olla pois oltu lasten elämästä, päinvastoin, siististä toimistotyöstä pienine matkusteluineen on pääosin tultu kotiin klo 17….. kerran/kaksi kuussa on pidempi iltahuki töissä….

        Mutta kyllä kannatti ostaa silloin 20v.sitten ensiasunnoksi kaksio, sitten vaihtaa se keskustakolmioon ja se lopuksi yli kymmenen vuotta sitten tähän OK-taloon….nyt velkaa 200000€, se lyhenee sadassa erässä kakstonnii kuussa….ei mee enää kauaa….

        t: tylsis, nyt 0.97% marginaaleineen, 12kk euri

        p.s joulusaunat kotona, sitten mökille, ja "saldovapailla" loppiaiseen…..sitten uusivuosi2015 ja samat erikoisasiantuntijan tehtävät odottaa….mukavaa joulua "whoknowswins":lle, ja muillekkin, jopa "Lukiluki"lle……(joulumielellä ja hyvää tahtoa….) :-)


      • kannatti toki :)
        pundit kirjoitti:

        No kiitos.

        Kolmas näkökulma tuohon ihmistyyppi, joka koko ajan odottaa enemmän kuin saa. Eikä ole oikeastaan koskaan tyytyväinen. Tämän lajin ihmistyyppi odottaa tyytymättömänä

        - pätkätyön muuttumista kokoaikatyöksi
        - palkankorotusta jota ei tule
        - oman asunnon velan maksamista ennen kuin voi ryhtyä suunnittelemaan muuta,
        - ritaria valkoisessa ratsussaan tai äitihahmoa puolison muodossa
        -enemmän vapaa-aikaa, jotta voisi tehdä jotain suurempaa vaikka käyttää elämänsä rahan ansaitsemiseen,
        - sitä ensimmäisen miljoonan keräämistä
        - vanhemman vastaantuloa, mutta vanhempi kuolee sitä ennen
        - lottovoittoa
        - tai naapurin omaa komeamman asunnon palamista. Sekin käy, jos naapuri kolaroi autollaan

        Monet ihanat asiat menevät ohitse, jos elää eläänsä tyytymättömyyden ja kateuden paksujen umpipohjaisten lasien takaa.

        Muistan eräältä pikkupaikkakunnalta miehen, joka asui täysin räyskässä pirtissä. Hänet tunnettiin säästäväisyydestään ja köyhyydestään. Hänellä ei ollut perillisiä. Yllätys oli pesänselvittäjälle ja kunnalle iloinen, kun miehen kuoltua hänen jälkeensä löytyi miljoonan markan perintö. Jälkeenpäin kuultiin, että miehen tavoite elämässä oli kerätä miljoona markkaa. Hän saavutti tavoitteensa, mutta sen jälkeen loppui miehestä puhti ja elinvoima - kannattiko?

        Tietyllä tavalla ajateltuna miehen toimet kannattivat. Hänellähän oli tuo yksi ainoa tavoite elämässään. Kun hän oli sen tavoitteensa saavuttanut, ei jäljellä hänen näkökulmastaan ollut enää mitään. Näin saattoi jo vaikka kuollakin.

        Eihän hän todennäköoisesti pyrkinyt tuohon tavoitteeseensa, että sen jälkeen sitten jotakin. Eli ei elänyt kuten lapsi säästäisi johonkin leluun viikkorahoistaan. Hänen tavoitteensa oli päästä tuohon summaan, ei mitään sen jälkeen.


      • kolme ryhmää

        Suomi24-palstoilla roikkujat, muut luuserit ja sitten ihan tavalliset työssäkäyvät ihmiset.


    • m 49 v.

      Ketjun aloittaja ja tuo toinen samanlainen kukatietääeiitsemitään ovat kaavoihin kangistuneita, näkevät siksi maailman kaksi- tai nelijakoisena. Variaatoita on monta. Ei sijoittajan tarvitse pihistellä sen enempää, kuin muidenkaan, kun raha on laitettu tekemään työtä, pääsee itse helpommalla ja voi viettää laadukasta vapaa-aikaa, ei paina rahahuolet, eikä tarvitse tilipäivää odotella.

      Kaikki laitetaan menemään aikanaan omaa taloa lukuunottamatta, se vaan teettää pirusti työtä, kun raha tulee tosiaankin rahan luo, eikä yksinkertaisesti keksi mitä enään ostaa. Kaikki harrastevälineet parhaasta päästä, mp, vene, matkailuauto jne jne.

      • En kyllä tunnista itseäni tuosta kuvauksesta. Minä olen kaikkea muuta kuin kaavoissa kulkeva. Minä näen maailmassa paljon värisävyjä. Ei ole olemassa vain hyvää tai vain pahaa. Kuinka paljon olenkaan käynyt keskusteluja musta-valkoisen maailmankuvan omistavien henkilöiden kanssa, kun olen yrittänyt saada heitä näkemään muitakin värisävyjä.

        Kyseessä oli tietenkin karikatyyrit ihmisluonteista. Kuten kirjoitin, harva on yhdestä muotista.


      • whoknowswins

        Punditista en tiedä sanoa mitään, mutta itsestäni kyllä.
        Variaatioita on varmasti monia, mutta uskaltajat ovat harvassa. Itse tiedän satavarmasti olevani uskaltaja.
        Myin kaiken pois, paitsi yhden keskusta-kananpaskaseinä-kasarmi-mölykämpän. Haistatin pitkät kaavoille ja odottamisille, aloin elämään. Sinä, joka luulet velkarahasijoitustesi, yliasumisesi ja työntekosi vievän sinut edes samalle tasolle jossa minä nyt elät, erehdyt. Et koskaan tule uskaltamaan irroittautua nykyisistä kuvioistasi. Sinä tulet jokaikinen kuukausi katsomaan tiliotettasi ja haaveilemaan asioista viiden tai kymmenen vuoden aikajänteellä. Koskaan, et kuuna päivänä tule irtiottoa tekemään.
        Raha tulee rahan luo, kyllä. Et vain ikinä osaa irroittautua siitä rahaa vastaanottavasta statuksesta. Et ikinä tule tekemään irtiottoa elämässäsi.
        Jo se, että luetteloit harrastevälineittesi tason, kertoo minulle sen.

        Kohtalosi on oleva se tavanomainen nettomaksajan kohtalo lopun ikääsi.

        Olen pahoillani puolestasi. Päätös on tehtävä jo alta kolmikymppisenä. Sen jälkeen sosiaaliset paineet ja puritaaninen elämänasenne määrittelevät tulevaisuuden. Kohtalosi on aivan jees, mutta turhaan uskottelet itsellesi muuta.


      • hanki ensin omaisuus
        whoknowswins kirjoitti:

        Punditista en tiedä sanoa mitään, mutta itsestäni kyllä.
        Variaatioita on varmasti monia, mutta uskaltajat ovat harvassa. Itse tiedän satavarmasti olevani uskaltaja.
        Myin kaiken pois, paitsi yhden keskusta-kananpaskaseinä-kasarmi-mölykämpän. Haistatin pitkät kaavoille ja odottamisille, aloin elämään. Sinä, joka luulet velkarahasijoitustesi, yliasumisesi ja työntekosi vievän sinut edes samalle tasolle jossa minä nyt elät, erehdyt. Et koskaan tule uskaltamaan irroittautua nykyisistä kuvioistasi. Sinä tulet jokaikinen kuukausi katsomaan tiliotettasi ja haaveilemaan asioista viiden tai kymmenen vuoden aikajänteellä. Koskaan, et kuuna päivänä tule irtiottoa tekemään.
        Raha tulee rahan luo, kyllä. Et vain ikinä osaa irroittautua siitä rahaa vastaanottavasta statuksesta. Et ikinä tule tekemään irtiottoa elämässäsi.
        Jo se, että luetteloit harrastevälineittesi tason, kertoo minulle sen.

        Kohtalosi on oleva se tavanomainen nettomaksajan kohtalo lopun ikääsi.

        Olen pahoillani puolestasi. Päätös on tehtävä jo alta kolmikymppisenä. Sen jälkeen sosiaaliset paineet ja puritaaninen elämänasenne määrittelevät tulevaisuuden. Kohtalosi on aivan jees, mutta turhaan uskottelet itsellesi muuta.

        On karu totuus, jos sinä teet "irtioton" alta kolmekymppisenä ja myyt lääväsi, ehdit palata kurjuuteen ja köyhyyteen alle 35vuotiaana, loppuelämä kituuttaen ja manaten omaa tyhmyyttään. Kuvittelet nyt jotakin muuta, mutta köyhän ei kannata elää, kuin varakas, pudotus alas on tuskallinen ja sieltä ei enään nousta! Olet sen jälkeen ihmisjätettä lopunikääsi. Muista, köyhän pitää olla nöyrä.

        Mitä "elämisesi" tarkoittaa, ilmeisesti päihteitä ja ördäämistä. Se ei toimi, vain raha tekee nykypäivänä ihmisen vapaaksi, muuten nöyristelet vahingoniloista sossun, tai työkkärin tätiä, tai sitten leimaat kellokorttia paskaduunissa, joka sekin on yhtä säälittävää


      • whoknowswins
        hanki ensin omaisuus kirjoitti:

        On karu totuus, jos sinä teet "irtioton" alta kolmekymppisenä ja myyt lääväsi, ehdit palata kurjuuteen ja köyhyyteen alle 35vuotiaana, loppuelämä kituuttaen ja manaten omaa tyhmyyttään. Kuvittelet nyt jotakin muuta, mutta köyhän ei kannata elää, kuin varakas, pudotus alas on tuskallinen ja sieltä ei enään nousta! Olet sen jälkeen ihmisjätettä lopunikääsi. Muista, köyhän pitää olla nöyrä.

        Mitä "elämisesi" tarkoittaa, ilmeisesti päihteitä ja ördäämistä. Se ei toimi, vain raha tekee nykypäivänä ihmisen vapaaksi, muuten nöyristelet vahingoniloista sossun, tai työkkärin tätiä, tai sitten leimaat kellokorttia paskaduunissa, joka sekin on yhtä säälittävää

        En sanonut että duunit pitää heivata alle kolmikymppisenä. Sanoin että asia on syytä päättää silloin ja työskennellä tavoitteen eteen, jotta irtioton voi tehdä alta viisikymppisenä, jolloin sen vielä uskaltaa tehdä.

        Velkamuuleilla on monilla se käsitys, ettei kellään voi mennä paremmin kuin teillä. Juuri se onkin elämässänne se suurin paradoksi. Kuvittelette olevanne kuningashommissa, ylivertaisia velkavivuttajia ja asuntosijoittajia. Kaikki muut ovat teidän mielestänne paskasakkia vuokrakorsuissa, kellokorttihommissa, sossun luukulla tai kortistossa. Voin sinulle kertoa ettei se niin ole. Teidän yläpuolellanne elää se varsinainen menestyjien kerma. Vapaana duuninteosta, hilloa tileillä, optimaalisissa olosuhteissa elellen.

        Oikeilla ajoituksilla, ahkeruudella ja älyllä voi saavuttaa asioita, joita moni kaltaisesi ei edes osaa kuvitella.


      • 44552233366222222222
        whoknowswins kirjoitti:

        Punditista en tiedä sanoa mitään, mutta itsestäni kyllä.
        Variaatioita on varmasti monia, mutta uskaltajat ovat harvassa. Itse tiedän satavarmasti olevani uskaltaja.
        Myin kaiken pois, paitsi yhden keskusta-kananpaskaseinä-kasarmi-mölykämpän. Haistatin pitkät kaavoille ja odottamisille, aloin elämään. Sinä, joka luulet velkarahasijoitustesi, yliasumisesi ja työntekosi vievän sinut edes samalle tasolle jossa minä nyt elät, erehdyt. Et koskaan tule uskaltamaan irroittautua nykyisistä kuvioistasi. Sinä tulet jokaikinen kuukausi katsomaan tiliotettasi ja haaveilemaan asioista viiden tai kymmenen vuoden aikajänteellä. Koskaan, et kuuna päivänä tule irtiottoa tekemään.
        Raha tulee rahan luo, kyllä. Et vain ikinä osaa irroittautua siitä rahaa vastaanottavasta statuksesta. Et ikinä tule tekemään irtiottoa elämässäsi.
        Jo se, että luetteloit harrastevälineittesi tason, kertoo minulle sen.

        Kohtalosi on oleva se tavanomainen nettomaksajan kohtalo lopun ikääsi.

        Olen pahoillani puolestasi. Päätös on tehtävä jo alta kolmikymppisenä. Sen jälkeen sosiaaliset paineet ja puritaaninen elämänasenne määrittelevät tulevaisuuden. Kohtalosi on aivan jees, mutta turhaan uskottelet itsellesi muuta.

        Kappas vaan olet korjannut tarinaasi siltä osin, että nyt sanot sentään jättäneesi myös yhden vanhan 'kananpaskaseinäisen kallion läävän' tänne Suomeen osoitteeksesi ja tukikohdaksesi ja kirjoillaolopaikkakunnaksikin. Tämä jo lisää tarinasi uskottavuutta. Mutta toisaalta pitää sellaisen paatin olla aikas hintava ja myös sen ylläpitokustannukset melkoiset jos siellä pääsääntöisesti asuu, edellyttäen että ylipäätään löytää sellaisen kaupungin missä satamapaikassa paatissaan pysyväisluonteisesti asua saa.


      • whoknowswins
        44552233366222222222 kirjoitti:

        Kappas vaan olet korjannut tarinaasi siltä osin, että nyt sanot sentään jättäneesi myös yhden vanhan 'kananpaskaseinäisen kallion läävän' tänne Suomeen osoitteeksesi ja tukikohdaksesi ja kirjoillaolopaikkakunnaksikin. Tämä jo lisää tarinasi uskottavuutta. Mutta toisaalta pitää sellaisen paatin olla aikas hintava ja myös sen ylläpitokustannukset melkoiset jos siellä pääsääntöisesti asuu, edellyttäen että ylipäätään löytää sellaisen kaupungin missä satamapaikassa paatissaan pysyväisluonteisesti asua saa.

        Olen aina sanonut omistavani keskustakaksion, mutta Kalliossa se ei ole. Suomessa taitaa kaupunkien satamissa olla veneessäasumiskielto, Euroopassa sellaista ei ole, ei ainakaan kaupallisissa marinoissa.

        Oikeus Suomen sosiaaliturvaan loppuu kun on oleskellut ulkomailla vuoden. Sille minulla ei käyttöä olekaan. Olen kerran aiemminkin ollut Suomen sotusta ulkona. Ei maailma siihen kaadu, ei todellakaan.


      • whoknowswins kirjoitti:

        Olen aina sanonut omistavani keskustakaksion, mutta Kalliossa se ei ole. Suomessa taitaa kaupunkien satamissa olla veneessäasumiskielto, Euroopassa sellaista ei ole, ei ainakaan kaupallisissa marinoissa.

        Oikeus Suomen sosiaaliturvaan loppuu kun on oleskellut ulkomailla vuoden. Sille minulla ei käyttöä olekaan. Olen kerran aiemminkin ollut Suomen sotusta ulkona. Ei maailma siihen kaadu, ei todellakaan.

        Oletko sitä mieltä, että ansiosidonnainen työttömyysturva ei ole osa sosiaaliturvaa?

        Tiedätkö mistä nämä rahat tulevat?

        I rest my case..


      • omakas
        whoknowswins kirjoitti:

        En sanonut että duunit pitää heivata alle kolmikymppisenä. Sanoin että asia on syytä päättää silloin ja työskennellä tavoitteen eteen, jotta irtioton voi tehdä alta viisikymppisenä, jolloin sen vielä uskaltaa tehdä.

        Velkamuuleilla on monilla se käsitys, ettei kellään voi mennä paremmin kuin teillä. Juuri se onkin elämässänne se suurin paradoksi. Kuvittelette olevanne kuningashommissa, ylivertaisia velkavivuttajia ja asuntosijoittajia. Kaikki muut ovat teidän mielestänne paskasakkia vuokrakorsuissa, kellokorttihommissa, sossun luukulla tai kortistossa. Voin sinulle kertoa ettei se niin ole. Teidän yläpuolellanne elää se varsinainen menestyjien kerma. Vapaana duuninteosta, hilloa tileillä, optimaalisissa olosuhteissa elellen.

        Oikeilla ajoituksilla, ahkeruudella ja älyllä voi saavuttaa asioita, joita moni kaltaisesi ei edes osaa kuvitella.

        Luuletko tosiaan, etteivät palstalaiset ole koskaan kuulleet rikkaista ihmisistä?


    • 48 ja 53 vuotiaat...

      No ehkä meidän perheellä ripaus jokaista ihmis sorttia mitä kuvailit. Osittain sijoittajia.
      Ostettiin viime vuonna vaikka ensin piti ostaa sijoitusyksiö kuitenkin ok-talo. 215m2. Hieman suurelta tuntui alussa kolmelle mutta ei enää.

      Uusimmasta tekniikasta emme niinkään välitä vaikka kotona kolme läppäriä ja älypuhelinta. Nuukina keskitetty datapalvelut.

      Autot.viimeiset 10 kpl. ostettu uusina. Vaimolle haettiin 8 viikkoa sitten. Oma jo 2 vuotta vanha.

      Velkamuuleja ehkä joo. reilu 100.000 velkaa mutta vastineeksi kiinteistö noin 500,000 euroa. Myös muuta omaisuutta

      Matkustamme silloin kun siltä tuntuu. Tosin ei enää kalliita matkoja etelään. Kesät omassa asuntovaunussa missä moottorivene retkeilyyn.

      Elämme kädestä suuhun periaatteella ja säästöjä ei tilille juuri jää.. muuta omaisuutta kylläkin.

      Haluamme vaimon kanssa nauttia omilla saavutuksilla eikä jätetään mahdollisimman paljon perinnöksi ajatuksella.

      Omaisuus myydä varmasti 15 vuoden kuluttua ja muutetaan etelään.

      Se mikä jää jääköön sitten pojalle.

      Kerran täällä eletään....

      • On vaikea sanoa, kumpaa olen enemmän nautiskelija vai sijoittaja. Kolmantena piirteenä tulee velkamuuli. Saitoja ihmisiä yritän karttaa (joilla siis on varaa, mutta ei ymmärrystä).

        Perheeseen hankitaan kalliitakin asioita, mutta toisissa asioissa säästetään. Tuntuu järjettömältä, että jotkut tuntemani pienituloiset perheet käyttävät rahansa lasten peleihin ja uusiin IPhoneihin - sitten ajoittain rahat ovat lopussa eikä rahat riitä kunnolla ruokaan.

        Meidän perheellä on omakotitalo (velkaa n. 40 %), osakesijoituksia ja muuta varallisuutta. Käydään ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa syksyllä tai keväällä jossain etelässä.

        Elämästä pitää osata nauttia. Ei ole mitään järkeä pihistellä elämäänsä, jos on mahdollisuus levittää hyvää ympärilleen. Lapsille pitää tarjota yhteistä aikaa näkökulmaa elämään.


    • savieinarin loppukiri

      Hyvä kirjoitus. Listasta puuttuu velaton omistusasuja. Nämä asuvat edullisesti ja nautiskelevat elämästä ilman velkaantumista.

      • Sitten on tietenkin ne, ketkä ei osta piruuttaan vaikka ilmaiseksi saisivat :)
        (Jos ette arvanneet niin Luki)


      • Käänteisesti asia käy ilmi siitä, että tuhnulla koettaa kovat ajat eläkkeellä. Jos vouti ei ole vienyt velkamuulin asuntoa eikä avioerokaan ole sitä kahtia jakanut velkamuulista kehittyy oman asuntonsa herra. Silloin on tiedossa matalat asumiskustannukset, joista nauttii erityisesti silloin kun tulot laskevat eli eläkkeellä.

        Karrikoiden voisi sanoa, että tuhnuttelija on sadun heinäsirkka ja velkamuuli on muurahainen. Tiedättekö sadun ja lopun?


      • savieinari
        pundit kirjoitti:

        Käänteisesti asia käy ilmi siitä, että tuhnulla koettaa kovat ajat eläkkeellä. Jos vouti ei ole vienyt velkamuulin asuntoa eikä avioerokaan ole sitä kahtia jakanut velkamuulista kehittyy oman asuntonsa herra. Silloin on tiedossa matalat asumiskustannukset, joista nauttii erityisesti silloin kun tulot laskevat eli eläkkeellä.

        Karrikoiden voisi sanoa, että tuhnuttelija on sadun heinäsirkka ja velkamuuli on muurahainen. Tiedättekö sadun ja lopun?

        Satusedän tarina:

        http://www.talouselama.fi/uutiset/tuhlaajapoika saa viimeisen naurun/a2085611


    • omakas

      Olisin kai eniten saita sijoittaja, mutta itse lisäisin harkitun nautiskelun:
      Tarkoittaen sitä, että ennen kuin olen miljonääri, en vaihtaisi toimivaa 500e kotteroani uuteen Mersuun, koska sillä viidelläkympillä saatu nautinto ei vastaa hintaansa. Aikoinaan tuli nimittäin ajettua ihan riittävästi paremmillakin autoilla, jotta tiedän asian omalla kohdallani.

      Sen sijaan kaikkitietäwän tyylinen nautiskelu voi hyvinkin vastata hintaansa, kun ei se vene varmaan heti menetä arvoaan, eikä vaihtoehtona ole 500e venettä, jossa voisi mukavasti asua.

      No makuasioita tosiaan, mikä kenellekin minkäkin arvoista. Saatan minä silloin tällöin laittaa satasen illalliseen ja ymmärrän kyllä jos joku sanoo, ettei saa siitä rahalle vastinetta verrattuna kotiruokaan.

    • Velkamuuli

      Keskiverto velkamuuli voi myydä asuntonsa kun se on maksettu ja pääsee eläkkeelle 65v. Hän muuttaa loppuelämäkseen Thaimaan Pattayalle nauttimaan. Voi vaikka ostaa oman kämpän sieltä ja silti voi elellä loppuelämänsä kuin kuningas. Omistaa kesämökin syntymäpaikkakunnaltaan ja tapaa siellä sukulaisiaan juhannuksena, jolloin kirotaan suomen kesää ja kehutaan Pattayan naisia.

      Kielitaidoton ja arka velkamuuli voi myydä kämppänsä, vaihtaa sen pieneen kaksioon ja voi ostaa talviasunnon Fuengirolasta. Viettää siellä Suomibaarissa iltansa ja kuolee keskimääräistä elinikää nuorempana ylipainoisena ja hieman alkoholisoituneena.

      Osaava nykyaikainen velkamuuli myy kämppänsä ja hankkii itselleen pienen city kämpän, sijoittaa viisaasti, matkustelee ympäri maailmaa. Ei näe räntäsadetta sen jälkeen kun on täyttänyt 60v (on säästöjä ja eläkevakuutuksia, joiden turvin työt lopetetaan etuajassa). Tuurilla lapsillekin jää jotain hänen kuoltuaan.

      Perinteinen velkamuuli kituuttaa loppuelämänsä omassa tuvassaan ja jättää lapsille ison perinnön, jotka pistävät sen haisemaan muutamassa vuodessa.

      • Juuri näin. Pragmaattista ja joustavaa lähetysmistapaa eri asioihin tarvitaan. Ei koskaan pidä hirttäytyä tekemäänsä ratkaisuun sillä asioillahan on taipumus muuttua. Moni asia muuttuu kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Se vielä mikä vielä tänään näyttää mahdottomalta voi hyvinkin olla mahdollista tulevaisuudessa.

        Mielenkiintoista on mm. seurata automatisoitumisen hurjaa kehittymistä. Monen työpaikan vaatimukset ja työn sisältö voi muuttua dramaattisesti. Osa työpaikoista katoaa kokonaan, kun työ voidaan tehdä koneilla tehokkaammin ja taloudellisemmin.

        Etenkin nuorten kannattaa tulevaisuutta ja koulutusta miettiesssään varautua tekoälyn ja robotiikan vaikuttavan tulevaisuuden työn sisältöön ja tarpeeseen.

        Eräiden yhdysvaltalaisten taloustutkijoiden mielestä jopa puolet nykyisistä työpaikoista on vaarassa kadota tulevaisuudessa. Osa näkee yhteyden jo nykyhetkeen. Talouskasvu ei tuo samalla tavalla työpaikkojen lisäystä kuin aikaisemmin.


      • whoknowswins

        Niin voi tehdä, mutta harva tekee. Joka neljäs suomalainen on eläkeläinen, siis noin 1,3 miljoonaa eläkeläistä. 11000 asuu ympäri vuoden Costa del Sol'lla ja talvisin 20 000 henkeä. Jos muualla oletetaan asuvan yhteensä saman verran, on se 22000 ympärivuotista ja 40 000 talvipakolaista. Alle 2% siis on tehnyt noin kokoaikaisesti ja reilut 3% kun talvikarkurit lasketaan.

        Tästä suuntaa antavasta laskelmasta jokainen ymmärtää sen epätodennäköisyyden että eläkkeellä niin vaan lähdetään minnekään Suomesta. Ihminen muuttuu aremmaksi iän myötä, naisille tulee mummokuume jne.

        Myös nykyinen ja pitkäkestoinen lama vaikuttaa mahdollisuuksiin. 75 prosenttia suomalaisten varoista on kiinni asunnoissa ja mökeissä ja niiden hintatrendi on laskeva. Eläkeikiä nostetaan ja sekin hankaloittaa näiden "sitten kun"-ihmisten lähtömahdollisuuksia. Muutamaa vuotta ennen eläkeikää on aika paha irrottautua työelämästä, takkiin tulee.

        Älkää siis suotta odottako noin tapahtuvaksi. 97% teistä on jumissa Suomessa.


      • Tylsä 2.95% 5v
        whoknowswins kirjoitti:

        Niin voi tehdä, mutta harva tekee. Joka neljäs suomalainen on eläkeläinen, siis noin 1,3 miljoonaa eläkeläistä. 11000 asuu ympäri vuoden Costa del Sol'lla ja talvisin 20 000 henkeä. Jos muualla oletetaan asuvan yhteensä saman verran, on se 22000 ympärivuotista ja 40 000 talvipakolaista. Alle 2% siis on tehnyt noin kokoaikaisesti ja reilut 3% kun talvikarkurit lasketaan.

        Tästä suuntaa antavasta laskelmasta jokainen ymmärtää sen epätodennäköisyyden että eläkkeellä niin vaan lähdetään minnekään Suomesta. Ihminen muuttuu aremmaksi iän myötä, naisille tulee mummokuume jne.

        Myös nykyinen ja pitkäkestoinen lama vaikuttaa mahdollisuuksiin. 75 prosenttia suomalaisten varoista on kiinni asunnoissa ja mökeissä ja niiden hintatrendi on laskeva. Eläkeikiä nostetaan ja sekin hankaloittaa näiden "sitten kun"-ihmisten lähtömahdollisuuksia. Muutamaa vuotta ennen eläkeikää on aika paha irrottautua työelämästä, takkiin tulee.

        Älkää siis suotta odottako noin tapahtuvaksi. 97% teistä on jumissa Suomessa.

        :-)

        Siehää sälliii oot…..

        mennääs poijjaat tosta suon yli niinettä heilahtaa…..

        Kuitenkin tässä omassa ikäpolvessanikin on jo paljon koulutettuja, kokeneita, matkustelleita, verkostoituneita ja ennenkaikkea sosiaalisia ja kielitaitoisia tulevia eläkeläisiä…..

        Eli enpä usko että vaimolleni tulee "mummokuume" tai minä jään "pirtin peränurkkaan" mököttämään kossupullo huulilla….

        Siitenkun tulee kun työt on tehty, lainat maksettu ja lapset saateltu mailmalle, kokeilemaan omien "siipiensä" kantavuutta….

        Aion kyllä perusisänmaallisena ja patrioottina pitää kirjat Suomessa, maassa minkä resursseilla minä olen kansa-, peruskoulut, lukiot ja yliopistot käynyt, varusmiespalvelun suorittanut ja veroja maksanut.

        Vaikka talvet muualla elääkkeellä asunen, Suomea ei sydämestäni pois saa kun kuolema……

        t: tylsis, the heteroperheenisä, nettomaksaja ja duunari, jos kaikki meidän sukupolven ihmiset olisivat Sarasvuo, Katainen, Stubb, yms tai nykysukupolven edustajia (HETI, KAIKKI, MULLE NYT!), olisi vaarien uhri sodissa mennyt täysin hukkaan….meillä siniristi liehuu, niin kotona kun mökilläkin


      • omakas
        pundit kirjoitti:

        Juuri näin. Pragmaattista ja joustavaa lähetysmistapaa eri asioihin tarvitaan. Ei koskaan pidä hirttäytyä tekemäänsä ratkaisuun sillä asioillahan on taipumus muuttua. Moni asia muuttuu kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Se vielä mikä vielä tänään näyttää mahdottomalta voi hyvinkin olla mahdollista tulevaisuudessa.

        Mielenkiintoista on mm. seurata automatisoitumisen hurjaa kehittymistä. Monen työpaikan vaatimukset ja työn sisältö voi muuttua dramaattisesti. Osa työpaikoista katoaa kokonaan, kun työ voidaan tehdä koneilla tehokkaammin ja taloudellisemmin.

        Etenkin nuorten kannattaa tulevaisuutta ja koulutusta miettiesssään varautua tekoälyn ja robotiikan vaikuttavan tulevaisuuden työn sisältöön ja tarpeeseen.

        Eräiden yhdysvaltalaisten taloustutkijoiden mielestä jopa puolet nykyisistä työpaikoista on vaarassa kadota tulevaisuudessa. Osa näkee yhteyden jo nykyhetkeen. Talouskasvu ei tuo samalla tavalla työpaikkojen lisäystä kuin aikaisemmin.

        Tuo kehityshän on ollut nähtävissä ja jatkunut jo 1700-luvulta asti.

        Ei töiden periaatteessa tarvitse loppua, vaikka yksi mies koneellaan tekisi miljoonan miehen fyysiset työt, niin palveluja voi kehittää loputtomasti. Tämä vaan vaatii yhteiskunnan fiksua ja tasa-arvoista organisointia.
        Kuitenkin automatisaation idea on luoda vaurautta, eikä viedä sitä pois.


      • ssdddeeerrrrraa
        whoknowswins kirjoitti:

        Niin voi tehdä, mutta harva tekee. Joka neljäs suomalainen on eläkeläinen, siis noin 1,3 miljoonaa eläkeläistä. 11000 asuu ympäri vuoden Costa del Sol'lla ja talvisin 20 000 henkeä. Jos muualla oletetaan asuvan yhteensä saman verran, on se 22000 ympärivuotista ja 40 000 talvipakolaista. Alle 2% siis on tehnyt noin kokoaikaisesti ja reilut 3% kun talvikarkurit lasketaan.

        Tästä suuntaa antavasta laskelmasta jokainen ymmärtää sen epätodennäköisyyden että eläkkeellä niin vaan lähdetään minnekään Suomesta. Ihminen muuttuu aremmaksi iän myötä, naisille tulee mummokuume jne.

        Myös nykyinen ja pitkäkestoinen lama vaikuttaa mahdollisuuksiin. 75 prosenttia suomalaisten varoista on kiinni asunnoissa ja mökeissä ja niiden hintatrendi on laskeva. Eläkeikiä nostetaan ja sekin hankaloittaa näiden "sitten kun"-ihmisten lähtömahdollisuuksia. Muutamaa vuotta ennen eläkeikää on aika paha irrottautua työelämästä, takkiin tulee.

        Älkää siis suotta odottako noin tapahtuvaksi. 97% teistä on jumissa Suomessa.

        No ei tietenkään vanhemmiten eläkeläisenä enää pysyvästi muille maille outoihin oloihin juuri kukaan muuttamaan lähde, ei varsinkaan mihinkään kauas. Ja kun asiansa kuitenkin pitää hoitaa omassa maassa, niin siksi jonkinlainen asunto täälläkin pitää jo siksi olla vaikka jostain kaukomailtakin toisen asunnon hankkisi ja siellä paljon olisi.
        Nuorena voidaan mennä vaikka Austraaliaan asti jos hyvä työpaikka löytyy ja toimeentulo ja perhekkin ja kaverit sieltä ja maan kansalaisuuskin saadaan, ei ole silloin liiemmin mitään tarvetta täällä enää käydäkkään.


      • etelän auringon alla
        Tylsä 2.95% 5v kirjoitti:

        :-)

        Siehää sälliii oot…..

        mennääs poijjaat tosta suon yli niinettä heilahtaa…..

        Kuitenkin tässä omassa ikäpolvessanikin on jo paljon koulutettuja, kokeneita, matkustelleita, verkostoituneita ja ennenkaikkea sosiaalisia ja kielitaitoisia tulevia eläkeläisiä…..

        Eli enpä usko että vaimolleni tulee "mummokuume" tai minä jään "pirtin peränurkkaan" mököttämään kossupullo huulilla….

        Siitenkun tulee kun työt on tehty, lainat maksettu ja lapset saateltu mailmalle, kokeilemaan omien "siipiensä" kantavuutta….

        Aion kyllä perusisänmaallisena ja patrioottina pitää kirjat Suomessa, maassa minkä resursseilla minä olen kansa-, peruskoulut, lukiot ja yliopistot käynyt, varusmiespalvelun suorittanut ja veroja maksanut.

        Vaikka talvet muualla elääkkeellä asunen, Suomea ei sydämestäni pois saa kun kuolema……

        t: tylsis, the heteroperheenisä, nettomaksaja ja duunari, jos kaikki meidän sukupolven ihmiset olisivat Sarasvuo, Katainen, Stubb, yms tai nykysukupolven edustajia (HETI, KAIKKI, MULLE NYT!), olisi vaarien uhri sodissa mennyt täysin hukkaan….meillä siniristi liehuu, niin kotona kun mökilläkin

        Noin ajattelin itsekin aikoinaan ennen eläkkeelle jääntiä, että muuttelen sitten edes takaisin puolivuosittain. Mutta kun pari vuotta sitä edestakaisin resuamista oli takana, päätin muuttaa pysyvästi lämpimään. Nyt on mennyt pari vuotta vakituiseen asuessa, ja ihan oikeaksi on osoittautunut tämä valinta. Suomessa käyn kesäisin ehkä kuukauden verran sukulaisia ja tuttavia tapaamassa ja se riittää sitä lajia. Osa heistä käy silloin tällöin vieraanani täällä. Kotini on nyt täällä mahtavassa ja aina lämpimässä ilmastossa, luultavasti hamaan loppuuni asti. Ainakin niin olen asiani järjestellyt ja olen jo kotiutunut enemmän kuin hyvin. Elinkustannukset täällä kaikkiaan ovat noin neljäsosan luokkaa Suomen vastaavista, joten eläke ja Suomessa myydystä omaisuudesta samani pääoma sijoitettuna pääomatuloineen takaavat taloudellisesti leppoisat oltavat. Asunnon myynti osui vielä ajallisesti hyvään rakoon hintojen osalta, kun katsoo mitä sen jälkeen on alkanut Suomessa tapahtua. Eläke ja nykyiset pääomatulot, halpojen elinkustannusten kanssa takaavat, että voin elää pihistelemättä ja harrastella haluamiani asioita vailla taloushuolia.


      • 44555221166666666666
        Tylsä 2.95% 5v kirjoitti:

        :-)

        Siehää sälliii oot…..

        mennääs poijjaat tosta suon yli niinettä heilahtaa…..

        Kuitenkin tässä omassa ikäpolvessanikin on jo paljon koulutettuja, kokeneita, matkustelleita, verkostoituneita ja ennenkaikkea sosiaalisia ja kielitaitoisia tulevia eläkeläisiä…..

        Eli enpä usko että vaimolleni tulee "mummokuume" tai minä jään "pirtin peränurkkaan" mököttämään kossupullo huulilla….

        Siitenkun tulee kun työt on tehty, lainat maksettu ja lapset saateltu mailmalle, kokeilemaan omien "siipiensä" kantavuutta….

        Aion kyllä perusisänmaallisena ja patrioottina pitää kirjat Suomessa, maassa minkä resursseilla minä olen kansa-, peruskoulut, lukiot ja yliopistot käynyt, varusmiespalvelun suorittanut ja veroja maksanut.

        Vaikka talvet muualla elääkkeellä asunen, Suomea ei sydämestäni pois saa kun kuolema……

        t: tylsis, the heteroperheenisä, nettomaksaja ja duunari, jos kaikki meidän sukupolven ihmiset olisivat Sarasvuo, Katainen, Stubb, yms tai nykysukupolven edustajia (HETI, KAIKKI, MULLE NYT!), olisi vaarien uhri sodissa mennyt täysin hukkaan….meillä siniristi liehuu, niin kotona kun mökilläkin

        " t: tylsis, the heteroperheenisä, nettomaksaja ja duunari,"

        Mutta kannattaako sitä henkseleitäänn paukutella yhteiskunnan tukipilarina ja nettomaksajana ennen kuin vielä loppuun asti päiviään on elänyt. Kaikenlaistahan sitä voi eteen vielä sattua vaikka toiistaiseksi nettomaksaja olisikin ollut, toki niin monet päätyvät juurikin nettomaksajiksi. Se kuitenkin on huomattva että ei sekään vielä välttämättä oikeasti nettomaksjaa tee jos vaikka palkansaaja tai yrittäjä on ollut ja siitä palkasta veroja on maksanut enemmän kuin etuuksia kaikkiaan on saanut(mihin etuuksiin kuuluu myös sellaiset asiat kuten esim. koulutukset ja yleinen järjestys), sillä se myös merkitsee mikä on ollut niiden hommien nimi mistä tulonsa saanut on.
        Ei siinä muuten mikään yltöisänmaallinenkaan tarvitse olla jos Suomen kansalaisuuden haluaa pitää vaikka muita kansalaisuuksia tarjolla olisi. Suomen passi on ihan hyvä olla, harvassa on ne maat jonka passin mieluummin ottaisin. Toki kaksoiskansalaisuuden voisi aina ottaa niin että olisi Suomen lisäksi jonkun toisenkin maan kansalainen.


      • miksi costa
        whoknowswins kirjoitti:

        Niin voi tehdä, mutta harva tekee. Joka neljäs suomalainen on eläkeläinen, siis noin 1,3 miljoonaa eläkeläistä. 11000 asuu ympäri vuoden Costa del Sol'lla ja talvisin 20 000 henkeä. Jos muualla oletetaan asuvan yhteensä saman verran, on se 22000 ympärivuotista ja 40 000 talvipakolaista. Alle 2% siis on tehnyt noin kokoaikaisesti ja reilut 3% kun talvikarkurit lasketaan.

        Tästä suuntaa antavasta laskelmasta jokainen ymmärtää sen epätodennäköisyyden että eläkkeellä niin vaan lähdetään minnekään Suomesta. Ihminen muuttuu aremmaksi iän myötä, naisille tulee mummokuume jne.

        Myös nykyinen ja pitkäkestoinen lama vaikuttaa mahdollisuuksiin. 75 prosenttia suomalaisten varoista on kiinni asunnoissa ja mökeissä ja niiden hintatrendi on laskeva. Eläkeikiä nostetaan ja sekin hankaloittaa näiden "sitten kun"-ihmisten lähtömahdollisuuksia. Muutamaa vuotta ennen eläkeikää on aika paha irrottautua työelämästä, takkiin tulee.

        Älkää siis suotta odottako noin tapahtuvaksi. 97% teistä on jumissa Suomessa.

        Suurta osaa ei edes kiinnosta muuttaminen Costa del Soliin, toiset jopa vihaavat koko paikkaa. Maailma on täynnä muitakin paikkoja joihin voi muuttaa. Toiset muuttavat Thaimaaseen, toiset Italiaan, toiset Ranskaan jne. Toisia taas ei muuttaminen kiinnosta pätkän vertaa, vaikka rahaa riittäisi. Eihän kaikki edes pidä kuumuudesta, monethan menevät mieluummin lappiin hiihtämään kuin aurinkoon.

        Itse en ole koskaan käynytkään Costa del Solilla ja tuskin tulen käymäänkään. Paikka vain ei kiinnosta pätkän vertaa, kiinnostavampia paikkoja löytyy joka puolelta, jopa Suomesta.


      • porvarihallitus
        Tylsä 2.95% 5v kirjoitti:

        :-)

        Siehää sälliii oot…..

        mennääs poijjaat tosta suon yli niinettä heilahtaa…..

        Kuitenkin tässä omassa ikäpolvessanikin on jo paljon koulutettuja, kokeneita, matkustelleita, verkostoituneita ja ennenkaikkea sosiaalisia ja kielitaitoisia tulevia eläkeläisiä…..

        Eli enpä usko että vaimolleni tulee "mummokuume" tai minä jään "pirtin peränurkkaan" mököttämään kossupullo huulilla….

        Siitenkun tulee kun työt on tehty, lainat maksettu ja lapset saateltu mailmalle, kokeilemaan omien "siipiensä" kantavuutta….

        Aion kyllä perusisänmaallisena ja patrioottina pitää kirjat Suomessa, maassa minkä resursseilla minä olen kansa-, peruskoulut, lukiot ja yliopistot käynyt, varusmiespalvelun suorittanut ja veroja maksanut.

        Vaikka talvet muualla elääkkeellä asunen, Suomea ei sydämestäni pois saa kun kuolema……

        t: tylsis, the heteroperheenisä, nettomaksaja ja duunari, jos kaikki meidän sukupolven ihmiset olisivat Sarasvuo, Katainen, Stubb, yms tai nykysukupolven edustajia (HETI, KAIKKI, MULLE NYT!), olisi vaarien uhri sodissa mennyt täysin hukkaan….meillä siniristi liehuu, niin kotona kun mökilläkin

        Tuo Kokoomus edustaa juuri niitä epäsuomalaisia arvoja, joilla ei pärjätä. Täysin epäuskottava ja epäisänmaallinen puolue vaikka muuta väittää. Vasemmistoakin arvostan enemmän kuin nykyistä Kokoomusta, vaikka sielläkin on hörhöjä (esim. Junger).

        Jos äänestää Kokoomusta, niin tukee Nalle Wahlroosia. En usko että tällä palstalla on kenelläkään varaa äänestää Wahlroosin ajamia arvoja.


      • omakas kirjoitti:

        Tuo kehityshän on ollut nähtävissä ja jatkunut jo 1700-luvulta asti.

        Ei töiden periaatteessa tarvitse loppua, vaikka yksi mies koneellaan tekisi miljoonan miehen fyysiset työt, niin palveluja voi kehittää loputtomasti. Tämä vaan vaatii yhteiskunnan fiksua ja tasa-arvoista organisointia.
        Kuitenkin automatisaation idea on luoda vaurautta, eikä viedä sitä pois.

        Kyllä Luddiitit kävivät rikkomassa kehruukoneita 1700-luvulla, kun koneet veivät heidän työpaikkansa.

        Tulevaisuus kyllä näyttää siltä, että töitä riittää yhä harvemmalle. Yksi koneen ylläpitäjä voi tehdä kymmenien tai satojen henkilöiden työt. En mitenkään usko siihen, että palvelusektori voisi kehittää loputtomasti sellaisia palveluita, joille on kysyntää. Vähintäänkin liiallinen tarjonta johtaa sellaisiin hintoihin, joilla ei tule toimeen.

        Automaatio iskee palvelusektorillekin. Japanissa mm. tietyissä elektroniikkaliikkeissä tekoälyllä varustettu robotti esittelee tuotetta ja osaa vastailla asiakkaan kysymyksiin. Google on jo kehittänyt auton, joka pystyy ajamaan ilman kuljettajaa satoja kilometrejä ilman suurempia vahinkoja. Teollisuus on kehittänyt robotit, jotka pystyvät ottamaan verinäytteet ihmisestä yhtä suurella tarkkuudella kuin ihmiset jne. Prosessorien tehon jatkuva nousu luo yhä paremmat mahdollisuudet tekoälyn kehittämiseen. Jonain päivänä tekoäly voittaa ihmisen muuallakin kuin shakissa.

        Lisääntyvä vapaa-aika toki tuo jotain potentiaalia palvelusektorille.


      • porvarihallitus kirjoitti:

        Tuo Kokoomus edustaa juuri niitä epäsuomalaisia arvoja, joilla ei pärjätä. Täysin epäuskottava ja epäisänmaallinen puolue vaikka muuta väittää. Vasemmistoakin arvostan enemmän kuin nykyistä Kokoomusta, vaikka sielläkin on hörhöjä (esim. Junger).

        Jos äänestää Kokoomusta, niin tukee Nalle Wahlroosia. En usko että tällä palstalla on kenelläkään varaa äänestää Wahlroosin ajamia arvoja.

        Sinulla taitaa olla näköharha.

        Suomi olisi vauraampi, jos täällä olisi ollut enemmän Wahlroosin kaltaisia johtajia. Suomen yrityselämään sen sijaan mahtuu paljon hölmöäkin hölmömpiä yrityskauppoja, joiden seurauksena on hukattu valtavia omaisuuksia.

        Wahlroos toi esimerkiksi suurta lisäarvoa Suomen valtiolle myymällä Posti Pankin suureen hintaan Danske Bankille, joka on nyt tehnyt ostostaan isoja alaskirjauksia. Wahlroos on siis kasvattanut valtion varallisuutta.

        Sen sijaan metsäteollisuuden hölmöilyt amerikassa, Soneran myyminen ruotsalaisille, Meritan myyminen ruotsalaisille jne. Kaikki on ollut rahan hävittämistä ja huonoja kauppoja.

        Demariministeri ajoi aikanaan Kemiran myymistä ruotsalaiselle konkurssikypsälle yhtiölle. Ei sentään toteutunut.

        Epäisänmaallista on ajaa sellaista politiikkaa, joka karkoittaa pääomat ja työpaikat pois Suomesta. Uusia työpaikkoja ja pääomia Suomeen voidaan saada vain jos yritykset saadaan investoimaan Suomeen. Tällä hetkellä saldo on Suomelle negatiivinen.


      • zzxxcccqqwweeeezzzzz
        pundit kirjoitti:

        Sinulla taitaa olla näköharha.

        Suomi olisi vauraampi, jos täällä olisi ollut enemmän Wahlroosin kaltaisia johtajia. Suomen yrityselämään sen sijaan mahtuu paljon hölmöäkin hölmömpiä yrityskauppoja, joiden seurauksena on hukattu valtavia omaisuuksia.

        Wahlroos toi esimerkiksi suurta lisäarvoa Suomen valtiolle myymällä Posti Pankin suureen hintaan Danske Bankille, joka on nyt tehnyt ostostaan isoja alaskirjauksia. Wahlroos on siis kasvattanut valtion varallisuutta.

        Sen sijaan metsäteollisuuden hölmöilyt amerikassa, Soneran myyminen ruotsalaisille, Meritan myyminen ruotsalaisille jne. Kaikki on ollut rahan hävittämistä ja huonoja kauppoja.

        Demariministeri ajoi aikanaan Kemiran myymistä ruotsalaiselle konkurssikypsälle yhtiölle. Ei sentään toteutunut.

        Epäisänmaallista on ajaa sellaista politiikkaa, joka karkoittaa pääomat ja työpaikat pois Suomesta. Uusia työpaikkoja ja pääomia Suomeen voidaan saada vain jos yritykset saadaan investoimaan Suomeen. Tällä hetkellä saldo on Suomelle negatiivinen.

        Rautaruukin sulautuminen ruotsalaiseen SSAB:hen taitaa olla aika hyvä diili suomen kannalta. Ovat jo tekniikkaa uusimassa ja investoivat Raaheen. SSAB on isompi firma ja onhan Ruotsilla malmiakin mielin määrin Kiirunan kaivosissa.
        Myös STX:n Turun telakan siirtyminen Saksalaiselle Mayer Werftille näyttää hyvältä, ja se valtion vähemmistöomistajaksi ja tavallaan takuumieheksi siihen meneminen voi osoittautua sekin jo sellaisenaan voitolliseksi.

        Wahlroosin Postipankin myynti ehkä toi valtiolle jotain, mutta muutoin tämän touhut ovat kyllä olleet vaan omiin taskuihinsa kuppausta ja viisastelupuheita.


      • zzxxcccqqwweeeezzzzz kirjoitti:

        Rautaruukin sulautuminen ruotsalaiseen SSAB:hen taitaa olla aika hyvä diili suomen kannalta. Ovat jo tekniikkaa uusimassa ja investoivat Raaheen. SSAB on isompi firma ja onhan Ruotsilla malmiakin mielin määrin Kiirunan kaivosissa.
        Myös STX:n Turun telakan siirtyminen Saksalaiselle Mayer Werftille näyttää hyvältä, ja se valtion vähemmistöomistajaksi ja tavallaan takuumieheksi siihen meneminen voi osoittautua sekin jo sellaisenaan voitolliseksi.

        Wahlroosin Postipankin myynti ehkä toi valtiolle jotain, mutta muutoin tämän touhut ovat kyllä olleet vaan omiin taskuihinsa kuppausta ja viisastelupuheita.

        Danske Bank teki yhteensä 1,2 miljardin euron alaskirjaukset. Ilmeisesti Sampo Pankin osto aiheutti pääosan alaskirjauksista. Kaikissa uutisissa mainitaan Sampo Pankin osto, mutta ei kuinka paljon alaskirjauksesta kohdistuu tähän. Jos heitän arvion, että Sampo Pankin myynti toi Suomeen 800 miljoonaa euroa.

        Valtio omisti ison osan Sampo Pankista.

        Kyllä Wahlroosilla on oikeus viisastella. Minun puolestani kuka tahansa saa viisastella lehdistössä ja julkisuudessa, jos henkilöllä on mielipiteitä ja sanottavaa. Jos henkilö on mitättömyys, ei viisastelu kiinnosta ketään eikä mielipiteet pääse esiin.

        Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan.

        Luulen, että kateuskortilla on iso osuus Wahlroosiin kohdistuvassa suuttumuksessa. Suomessa ei ole myöskään totuttu siihen, että kukaan yksityishenkilö tulisi sanomaan poliitikoille, kuinka asioita tulisi hoitaa.


      • porvarihallitus
        pundit kirjoitti:

        Sinulla taitaa olla näköharha.

        Suomi olisi vauraampi, jos täällä olisi ollut enemmän Wahlroosin kaltaisia johtajia. Suomen yrityselämään sen sijaan mahtuu paljon hölmöäkin hölmömpiä yrityskauppoja, joiden seurauksena on hukattu valtavia omaisuuksia.

        Wahlroos toi esimerkiksi suurta lisäarvoa Suomen valtiolle myymällä Posti Pankin suureen hintaan Danske Bankille, joka on nyt tehnyt ostostaan isoja alaskirjauksia. Wahlroos on siis kasvattanut valtion varallisuutta.

        Sen sijaan metsäteollisuuden hölmöilyt amerikassa, Soneran myyminen ruotsalaisille, Meritan myyminen ruotsalaisille jne. Kaikki on ollut rahan hävittämistä ja huonoja kauppoja.

        Demariministeri ajoi aikanaan Kemiran myymistä ruotsalaiselle konkurssikypsälle yhtiölle. Ei sentään toteutunut.

        Epäisänmaallista on ajaa sellaista politiikkaa, joka karkoittaa pääomat ja työpaikat pois Suomesta. Uusia työpaikkoja ja pääomia Suomeen voidaan saada vain jos yritykset saadaan investoimaan Suomeen. Tällä hetkellä saldo on Suomelle negatiivinen.

        Tiedän kyllä Nalle Wahlroosin olevan menestyksekäs businessmies, ja onnittelut hänelle siitä. Mutta se ei ole sama asia, että ovatko hänen arvonsa yhteiskunnan ja kansantalouden parantamiseksi.

        En usko että on yhtään puoluetta joka karkottaa pääomia Suomesta pois tarkoituksellisesti. En usko sitäkään, että on yhtään epäisänmaallista puoluetta tarkoituksellisesti. Parhaiten niitä saadaan, että meillä on vakaa yhteiskunta, toimiva infra ja että olemme hyviä keksimään sekä tuottamaan asioita. Mutta se miten esimerkiksi nämä päätoimijat käyttäytyvät poiliittisella kentällä on ongelma, koska nämä eivät pysty muuttumaan, poliittiset virkanimitykset, hyvä-veli järjestelmä ja se että kaikki muistuttavat toisiaan on ongelma.


      • 44555663332211111111
        pundit kirjoitti:

        Danske Bank teki yhteensä 1,2 miljardin euron alaskirjaukset. Ilmeisesti Sampo Pankin osto aiheutti pääosan alaskirjauksista. Kaikissa uutisissa mainitaan Sampo Pankin osto, mutta ei kuinka paljon alaskirjauksesta kohdistuu tähän. Jos heitän arvion, että Sampo Pankin myynti toi Suomeen 800 miljoonaa euroa.

        Valtio omisti ison osan Sampo Pankista.

        Kyllä Wahlroosilla on oikeus viisastella. Minun puolestani kuka tahansa saa viisastella lehdistössä ja julkisuudessa, jos henkilöllä on mielipiteitä ja sanottavaa. Jos henkilö on mitättömyys, ei viisastelu kiinnosta ketään eikä mielipiteet pääse esiin.

        Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan.

        Luulen, että kateuskortilla on iso osuus Wahlroosiin kohdistuvassa suuttumuksessa. Suomessa ei ole myöskään totuttu siihen, että kukaan yksityishenkilö tulisi sanomaan poliitikoille, kuinka asioita tulisi hoitaa.

        Mistä lie Danske pankki tappionsa kirjannut. On sillä tappiota voinut tulla vaikka missä, Balttiassakin tämä Danske on ollut.

        On siinä varmasti n.s. kateuttakin monilla tätä äijää kohtaan.
        Mutta ei tämä Wahlroos ole mitään sellaista tuottavaa toimintaa ollut meille luomassa missä tekniikan ja insinööritaidon osaamisellaan olisi jotain aikaan saanut. Jos hän olisi joku tällainen tai edes omia varojaan paljon likoon laittanut riskisijoittaja ja niillä rikastunut niin se olisi ihan toinen juttu. Tämä siitä huolimatta että äijän jutut nyt ovat mitä ovat, lonkalta tavoitehakuisia syys-seuraussuhteiden murjaisuja monisyisitä asioista siihen malliin mitä hän itse niitä haluaa tulkita.

        Mä tuossa hiljan luin sumen pankkisektorin kehityshistoriasta kertovan kirjan. Siinä mukana nämä 80/90-luvun bulvaanijutut missä Whalroosin rooli oli olla syppen bulvaanina. En nyt jaksa muistaa k.o. kirjan nimeä mutta ihan asiallista juttua siinä oli. Myös Serlaciuksen historiasta kertovassa kirjassa on meidän pankkisektorin kehitysjutuista, joskaan siinä ei tästä Wahlroosista mitään tietekään.

        Muuten ironiaa siinäkin kun tämän Björn Wahlroosin isä oli tunnettu aina maajusseja tukiaisita herjaava äijä, ja nyt hänen poikansa on Suomen suurin maataloustukien nauttija. No Herlini isolla Kirkkonummen karjafarmillaan saa sentään tätä Whalroosia enemmän maatalustukia.


      • 44555663332211111111 kirjoitti:

        Mistä lie Danske pankki tappionsa kirjannut. On sillä tappiota voinut tulla vaikka missä, Balttiassakin tämä Danske on ollut.

        On siinä varmasti n.s. kateuttakin monilla tätä äijää kohtaan.
        Mutta ei tämä Wahlroos ole mitään sellaista tuottavaa toimintaa ollut meille luomassa missä tekniikan ja insinööritaidon osaamisellaan olisi jotain aikaan saanut. Jos hän olisi joku tällainen tai edes omia varojaan paljon likoon laittanut riskisijoittaja ja niillä rikastunut niin se olisi ihan toinen juttu. Tämä siitä huolimatta että äijän jutut nyt ovat mitä ovat, lonkalta tavoitehakuisia syys-seuraussuhteiden murjaisuja monisyisitä asioista siihen malliin mitä hän itse niitä haluaa tulkita.

        Mä tuossa hiljan luin sumen pankkisektorin kehityshistoriasta kertovan kirjan. Siinä mukana nämä 80/90-luvun bulvaanijutut missä Whalroosin rooli oli olla syppen bulvaanina. En nyt jaksa muistaa k.o. kirjan nimeä mutta ihan asiallista juttua siinä oli. Myös Serlaciuksen historiasta kertovassa kirjassa on meidän pankkisektorin kehitysjutuista, joskaan siinä ei tästä Wahlroosista mitään tietekään.

        Muuten ironiaa siinäkin kun tämän Björn Wahlroosin isä oli tunnettu aina maajusseja tukiaisita herjaava äijä, ja nyt hänen poikansa on Suomen suurin maataloustukien nauttija. No Herlini isolla Kirkkonummen karjafarmillaan saa sentään tätä Whalroosia enemmän maatalustukia.

        Suomi tarvitsee yritysjohtajia, jotka nostavat suomalaisten yritysten arvoa ja osaavat tehdä oikeansuuntaisia liikkeitä. Siinä arvostan Wahlroosia. Jos Suomessa olisi ollut enemmän Wahlroosin kaltaisia yritysjohtajia, monet nyt ruotsalaiset yms. firmat olisivat suomalaisia firmoja ja niiden pääasiallinen omistus olisi Suomessa. Suomen Valtion omistuksen arvo olisi suurempi ja valtio saisi enemmän verotuloja.

        Wahlroos on osannut toki tehdä omaankin taskuunsa rahaa, mutta lypsävää lehmää ei pidä lahdata. Annetaan lehmälle vähän maukkaampia kauroja ja käydään silittelemässä syöttämisen välillä, niin maitoa tulee entistä enemmän ja se on vieläkin maukkaampaa.

        On liian paljon niitä yritysjohtajia, jotka hävittävät liikearvoa ja lähtevät maailmanvalloitusta tekemään ja hävittävät lisää yrityksen liikearvoa. Tällaiset yritysjohtajat saavat optioita ja tulospalkkioita väärin perustein.


      • 44555223336699999999
        pundit kirjoitti:

        Suomi tarvitsee yritysjohtajia, jotka nostavat suomalaisten yritysten arvoa ja osaavat tehdä oikeansuuntaisia liikkeitä. Siinä arvostan Wahlroosia. Jos Suomessa olisi ollut enemmän Wahlroosin kaltaisia yritysjohtajia, monet nyt ruotsalaiset yms. firmat olisivat suomalaisia firmoja ja niiden pääasiallinen omistus olisi Suomessa. Suomen Valtion omistuksen arvo olisi suurempi ja valtio saisi enemmän verotuloja.

        Wahlroos on osannut toki tehdä omaankin taskuunsa rahaa, mutta lypsävää lehmää ei pidä lahdata. Annetaan lehmälle vähän maukkaampia kauroja ja käydään silittelemässä syöttämisen välillä, niin maitoa tulee entistä enemmän ja se on vieläkin maukkaampaa.

        On liian paljon niitä yritysjohtajia, jotka hävittävät liikearvoa ja lähtevät maailmanvalloitusta tekemään ja hävittävät lisää yrityksen liikearvoa. Tällaiset yritysjohtajat saavat optioita ja tulospalkkioita väärin perustein.

        Se on sittenkin vähäinen tulojen lähde valtiolle ja kunnille nämä omistuksista osinkoina saatavat tulot verrattuna siihen mitä nämä yritykset palkansaajiensa veroina maksavat ja yhteisöverokin vielä. Ja kun yrityksien palkansaajat elävät täällä suomessa ja törsäilevät tai sijoittavat varansa tänne, niin heijastusvaikutukset siitä lisäävät vielä paljon verotuloja ja työllisyyttä kotimaan sektorilla. lisäksi alan osaamisen ja kehittämisen pysyminen täällä edellyttää pääsääntöisesti sekin sitä, että myös itse teollisuustuotantoakin pysyy täällä.
        Esim. tämä kun Mayer tuli korealaisen STX:n tilalle enemmistöomistajaksi Turun telkalle ei sunkaan tarkoita sitä, että se meille joku huono ratkaisu olisi. Päinvastoin se on ihan hyvä valtion lähteä näissä siitä että korkeintaan osaomistajaksi menee, ja näin jättää se yksityisille joilla alan tuntemustakin arvioitavaksi sen bisneksen kannattavuus siihen menemispäätöksellään.
        Sitten esim. tämä rautaruukin SSAB:lle meneminen. Miten kuvittelet että joku markkinamieskälättäjä olisi voinut kääntää sen niinpäin että SSAB olis mennyt Rautrukkille. SSAB on sentään se verran isompi firma ja alalla pidempään ollut, ja siksi se väistämättä näin päin menee. Ja onhan Ruotsissa valtavat malmikaivoksetkin Kiirunassa hyödynnettävänä.


      • omakas
        porvarihallitus kirjoitti:

        Tiedän kyllä Nalle Wahlroosin olevan menestyksekäs businessmies, ja onnittelut hänelle siitä. Mutta se ei ole sama asia, että ovatko hänen arvonsa yhteiskunnan ja kansantalouden parantamiseksi.

        En usko että on yhtään puoluetta joka karkottaa pääomia Suomesta pois tarkoituksellisesti. En usko sitäkään, että on yhtään epäisänmaallista puoluetta tarkoituksellisesti. Parhaiten niitä saadaan, että meillä on vakaa yhteiskunta, toimiva infra ja että olemme hyviä keksimään sekä tuottamaan asioita. Mutta se miten esimerkiksi nämä päätoimijat käyttäytyvät poiliittisella kentällä on ongelma, koska nämä eivät pysty muuttumaan, poliittiset virkanimitykset, hyvä-veli järjestelmä ja se että kaikki muistuttavat toisiaan on ongelma.

        Keksiminen ja tuottaminen vaatii myös pääomia eli meidän on pystyttävä kilpailemaan markkinatalouden ehdoilla muiden maiden kanssa.

        Wahlroosin suurin haitta yhteiskuntavakaudelle on siinä, että hänelle kateelliset kiakkovieraat rikkovat paikkoja. Näillä huligaaneilla ei ole puutetta mistään perustarpeista, mutta kun Nallella on enemmän rahaa, niin nyyh. No haastavia ja palkitsevia töitä heillä ei varmaan ole, mutta ei kykyjäkään sellaiseen, eikä se Nallen vika ole.

        Ei varmaan mikään puolue tahallaan Suomen tuhoa aja, mutta ymmärtämättömyyttään sitä tekee useampikin.


      • omakas kirjoitti:

        Keksiminen ja tuottaminen vaatii myös pääomia eli meidän on pystyttävä kilpailemaan markkinatalouden ehdoilla muiden maiden kanssa.

        Wahlroosin suurin haitta yhteiskuntavakaudelle on siinä, että hänelle kateelliset kiakkovieraat rikkovat paikkoja. Näillä huligaaneilla ei ole puutetta mistään perustarpeista, mutta kun Nallella on enemmän rahaa, niin nyyh. No haastavia ja palkitsevia töitä heillä ei varmaan ole, mutta ei kykyjäkään sellaiseen, eikä se Nallen vika ole.

        Ei varmaan mikään puolue tahallaan Suomen tuhoa aja, mutta ymmärtämättömyyttään sitä tekee useampikin.

        Samaa mieltä: "Ei varmaan mikään puolue tahallaan Suomen tuhoa aja, mutta ymmärtämättömyyttään sitä tekee useampikin."

        Suomessa on monia hyviä asioita, mutta olisi myös paljon parantamisen varaa. Julkista sektoria ei voi kasvattaa rajattomasti, koska julkisen sektorin tehtävänä on peruspalvelujen tuottaminen. Julkisen sektorin palkat maksetaan verotuloista. Verorasituksen kasvu lisää työllistämisen kustannuksia ja tekee entistä kannattamattomammaksi tehdä työtä Suomessa. Vasemmisto ei ymmärrä tätä.

        Jo pienellä tehokkuuden lisäämisellä julkisella sektorilla saavutettaisiin todella suuria säästöjä.

        Koulutuspolitiikassa pitää ottaa huomioon kaikkien mahdollisuus saada riittävä ja laadukas koulutus, mutta myös erikoislahjakkaiden potentiaali pitäisi ottaa käyttöön nykyistä paremmin. Erikoislahjakkaat ovat niitä tulevaisuuden Steve Jobseja, jotka voivat omalla henkilökohtaisella panoksellaan suurestikin vaikuttaa tuhansien muiden ihmisten työpaikkoihin. Vasemmisto ei halua ymmärtää tätä.

        Jos nyt tehdyt eläkesopeutukset olisi tehty jo neljä vuotta sitten, leikkaukset olisivat voineet olla vähäisempiä, koska vaikutukset olisivat jakaantuneet isomman ihmisjoukon kesken. SDP:n vaalilupaus toi sille ylimääräisiä ääniä, mutta kun sopetukset oli kuitenkin pakko tehdä, leikkaukset kohdistuivat paljon kovempina niihin ihmisiin, jotka ovat vielä työelämässä 2017 ja sen jälkeen. Viivyttely siis pelasi pienen ihmisjoukon pussiin ja otti kaikilta muilta enemmän.

        SDP, SAK ja STTK ovat vastustaneet sitä, että pitkäaikaistyöttömiä saisi palkata töihin vaikkapa 10 kuukauden määräajaksi. Tämä mahdollisuus toisi muutamia työpaikkoja muutamille, mutta sitäkin vastustetaan vain keinotekoisesti sen vuoksi, että työttömät muka olisivat sen vuoksi eri asemassa. Kyllä työttömät ovatkin eri asemassa, mutta eri tavalla kuin nämä tahot käsittävät. Pitkäaikaistyöttömän on paljon vaikeampi työllistyä kuin vasta vähän aikaa työttömänä olevien.

        Järjenkäyttövapaus on hieno asia. Toivottavasti järki joskus voittaa banderollit ja betonivallit.


      • 45566633388999777777
        pundit kirjoitti:

        Danske Bank teki yhteensä 1,2 miljardin euron alaskirjaukset. Ilmeisesti Sampo Pankin osto aiheutti pääosan alaskirjauksista. Kaikissa uutisissa mainitaan Sampo Pankin osto, mutta ei kuinka paljon alaskirjauksesta kohdistuu tähän. Jos heitän arvion, että Sampo Pankin myynti toi Suomeen 800 miljoonaa euroa.

        Valtio omisti ison osan Sampo Pankista.

        Kyllä Wahlroosilla on oikeus viisastella. Minun puolestani kuka tahansa saa viisastella lehdistössä ja julkisuudessa, jos henkilöllä on mielipiteitä ja sanottavaa. Jos henkilö on mitättömyys, ei viisastelu kiinnosta ketään eikä mielipiteet pääse esiin.

        Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan.

        Luulen, että kateuskortilla on iso osuus Wahlroosiin kohdistuvassa suuttumuksessa. Suomessa ei ole myöskään totuttu siihen, että kukaan yksityishenkilö tulisi sanomaan poliitikoille, kuinka asioita tulisi hoitaa.

        " Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan."

        No näinhän se tosiaankin aina on että yksinkertaisten syy/seuraus-suhdelauseiden murjaisijat aina saavat omat ihailijansa niistä, jotka haluavat totuuden asioista olevan juuri niin kuin se yksinkertainen selkeä lause sanoo.
        Tyypillisiä Whalroosin yksinkertaisen nerokkaita oivalluslauseita ovat esim. 'työttömyys tietenkin kasvaa koska työttömyydestä maksetaan' No jossainmäärin perääkin asiassa voio olla ja siksi tämä syy/seuraus-suhde hyvin kelpaakin asiasta lopulliseski totuudeksi faneille jotka pitävät sitä nerokkaana oivalluksena kun idoli ei turhia sönkkäile.
        Ja harrastaahan tämä Wahlroos analogiotakin joilla pyrkii vahvistamaan ja todistamaan sanomasa olevan totuus, yksinkertaisa syys/seuraus-suhteita analogioksi ja sillä sanoman totuudellisuus vahvistuu faneille jotka hurrvat sankarilleen.


      • 45566633388999777777 kirjoitti:

        " Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan."

        No näinhän se tosiaankin aina on että yksinkertaisten syy/seuraus-suhdelauseiden murjaisijat aina saavat omat ihailijansa niistä, jotka haluavat totuuden asioista olevan juuri niin kuin se yksinkertainen selkeä lause sanoo.
        Tyypillisiä Whalroosin yksinkertaisen nerokkaita oivalluslauseita ovat esim. 'työttömyys tietenkin kasvaa koska työttömyydestä maksetaan' No jossainmäärin perääkin asiassa voio olla ja siksi tämä syy/seuraus-suhde hyvin kelpaakin asiasta lopulliseski totuudeksi faneille jotka pitävät sitä nerokkaana oivalluksena kun idoli ei turhia sönkkäile.
        Ja harrastaahan tämä Wahlroos analogiotakin joilla pyrkii vahvistamaan ja todistamaan sanomasa olevan totuus, yksinkertaisa syys/seuraus-suhteita analogioksi ja sillä sanoman totuudellisuus vahvistuu faneille jotka hurrvat sankarilleen.

        Wahlroosilla on sekä yleisluontoisia väitteitä, että hyviä oivalluksia. Oivalluksia ei pysty tekemään

        A) jos on tyhmä tai
        B) ei tiedä eikä ota selvää asioista

        Näitä oivalluksia ei välttämättä ymmärrä

        A) jos lukee vain lehtien palstoja
        B) jos viestintuojan perusteella kieltää asian tai on "aivopesty"
        C) jos on ..

        Tiesitkö, että nuorempana Wahlroos oli taistolainen ja se sekä hänen sen aikaiset lausuntonsa olivat hänen isälleen kova paikka.

        Kansantaloustieteen professoriksi ei Suomessa pääse ilman teoreettisia ansioita eivätkä keskitason älykkyyden alittavat henkilöt, vaikka kuinka tahtoisivat.


      • omakas
        45566633388999777777 kirjoitti:

        " Eikä Wahlroos mikään tyhmä mies ole. Olen itsekin ollut kuuntelemassa Wahlroosin puheita. Selväsanainen ja selväjärkinen professori, vaikka ei olisikaan kaikista asioista yhtä mieltä hänen kanssaan."

        No näinhän se tosiaankin aina on että yksinkertaisten syy/seuraus-suhdelauseiden murjaisijat aina saavat omat ihailijansa niistä, jotka haluavat totuuden asioista olevan juuri niin kuin se yksinkertainen selkeä lause sanoo.
        Tyypillisiä Whalroosin yksinkertaisen nerokkaita oivalluslauseita ovat esim. 'työttömyys tietenkin kasvaa koska työttömyydestä maksetaan' No jossainmäärin perääkin asiassa voio olla ja siksi tämä syy/seuraus-suhde hyvin kelpaakin asiasta lopulliseski totuudeksi faneille jotka pitävät sitä nerokkaana oivalluksena kun idoli ei turhia sönkkäile.
        Ja harrastaahan tämä Wahlroos analogiotakin joilla pyrkii vahvistamaan ja todistamaan sanomasa olevan totuus, yksinkertaisa syys/seuraus-suhteita analogioksi ja sillä sanoman totuudellisuus vahvistuu faneille jotka hurrvat sankarilleen.

        Vaikka nämä Nallukan oivallukset eivät mitään uusia neronleimauksia olisikaan, niin hän kuitenkin sanoo ne ääneen, kun taas Nallukan vastapuoli pyrkii kiistämään nämä itsestäänselvyydet ja talouden tutkitut ja varmistetut syy-seuraus-suhteet, koska ne eivät sovi heidän ideologiaansa.

        Nallukka ei siis tässä mielessä välttämättä ole mikään nero, mutta silti huomattavasti fiksumpi kuin vastapuolensa ja tärkeä sekä äänekäs vastapaino aivan puhdasta humpuukia julistavalle vastapuolelleen.


      • omakas
        pundit kirjoitti:

        Wahlroosilla on sekä yleisluontoisia väitteitä, että hyviä oivalluksia. Oivalluksia ei pysty tekemään

        A) jos on tyhmä tai
        B) ei tiedä eikä ota selvää asioista

        Näitä oivalluksia ei välttämättä ymmärrä

        A) jos lukee vain lehtien palstoja
        B) jos viestintuojan perusteella kieltää asian tai on "aivopesty"
        C) jos on ..

        Tiesitkö, että nuorempana Wahlroos oli taistolainen ja se sekä hänen sen aikaiset lausuntonsa olivat hänen isälleen kova paikka.

        Kansantaloustieteen professoriksi ei Suomessa pääse ilman teoreettisia ansioita eivätkä keskitason älykkyyden alittavat henkilöt, vaikka kuinka tahtoisivat.

        Nallukalla on myös vertaansa vailla olevat näytöt käytönnöstä, joten hänen teoreettinen osaamisensa on todistettu päteväksi, toisin kuin monella muulla proffalla.


      • omakas
        44555223336699999999 kirjoitti:

        Se on sittenkin vähäinen tulojen lähde valtiolle ja kunnille nämä omistuksista osinkoina saatavat tulot verrattuna siihen mitä nämä yritykset palkansaajiensa veroina maksavat ja yhteisöverokin vielä. Ja kun yrityksien palkansaajat elävät täällä suomessa ja törsäilevät tai sijoittavat varansa tänne, niin heijastusvaikutukset siitä lisäävät vielä paljon verotuloja ja työllisyyttä kotimaan sektorilla. lisäksi alan osaamisen ja kehittämisen pysyminen täällä edellyttää pääsääntöisesti sekin sitä, että myös itse teollisuustuotantoakin pysyy täällä.
        Esim. tämä kun Mayer tuli korealaisen STX:n tilalle enemmistöomistajaksi Turun telkalle ei sunkaan tarkoita sitä, että se meille joku huono ratkaisu olisi. Päinvastoin se on ihan hyvä valtion lähteä näissä siitä että korkeintaan osaomistajaksi menee, ja näin jättää se yksityisille joilla alan tuntemustakin arvioitavaksi sen bisneksen kannattavuus siihen menemispäätöksellään.
        Sitten esim. tämä rautaruukin SSAB:lle meneminen. Miten kuvittelet että joku markkinamieskälättäjä olisi voinut kääntää sen niinpäin että SSAB olis mennyt Rautrukkille. SSAB on sentään se verran isompi firma ja alalla pidempään ollut, ja siksi se väistämättä näin päin menee. Ja onhan Ruotsissa valtavat malmikaivoksetkin Kiirunassa hyödynnettävänä.

        Työpaikkojen Suomessa pysymisen perusedellytys on bisneksen voitollisuus. Nallukan bisnekset ovat yleensä tuottaneet, mikä on siis kaikkein tärkeintä, myös työllisyyden kannalta.
        Voittoa tuottamattoman bisneksen väkisin pitäminen maassa on kuin veden kantamista kaivoon. Siitä lienee kyse koko telakkateollisuudessakin, jota valtio tukee enemmän kuin Suomi siitä yhteensäkään saa.


      • 44556622333366666666
        pundit kirjoitti:

        Wahlroosilla on sekä yleisluontoisia väitteitä, että hyviä oivalluksia. Oivalluksia ei pysty tekemään

        A) jos on tyhmä tai
        B) ei tiedä eikä ota selvää asioista

        Näitä oivalluksia ei välttämättä ymmärrä

        A) jos lukee vain lehtien palstoja
        B) jos viestintuojan perusteella kieltää asian tai on "aivopesty"
        C) jos on ..

        Tiesitkö, että nuorempana Wahlroos oli taistolainen ja se sekä hänen sen aikaiset lausuntonsa olivat hänen isälleen kova paikka.

        Kansantaloustieteen professoriksi ei Suomessa pääse ilman teoreettisia ansioita eivätkä keskitason älykkyyden alittavat henkilöt, vaikka kuinka tahtoisivat.

        No ainakin tv:ssä esiintyessään tämä herra tapaa harrastaa myös analogioidenkin murjaisuja joilla hän selvästi ikäänkuin todistelee itse asiasta murjasemansa väitteen olevan totta. Nää analogiathan kuuluvat meillä perinteisestikkin myyntimiesten tapoihin. Nähtävästi niillä tehoa on kun kerta niitä käyttävät. Myös politikotkin paljon analogioitaan tapaavat käyttää julkisuudessa esiintyessään. Ainahan sitä sanotaan miten yksinkertaiset kiteytykset monimutkaisita asioista ovat kiteyttäjänsä neroksi osoittavia, ja niin se nähtävästi sinullakin menee kun näitä Wahlroosinkin juttuja kuuntelet. Ja toimittajatkin tai n.s. tutkivat journalistit aina tivaaavat näitä yksinkertaisia kiteytyksiä tai niitä itse murjaisevat nerokkaiksi tulkinnoikseen kun jotain, tyypillisesti politikkoa, haastattelevat.

        Kyllä mä sen tiedän että Björn Wahlroos on ollut aikansa kommarimuotitrendeissä vahvasti mukana. En minä tämän takia kyllä äijän myöhempiä juttuja leimaa. Katson sellaisten olevan paljolti vain tyypillisiä nuorison aikansa valtatrendien mukaisia laumakäyttäytymistaipuksia. Toki tämä tällainen vähän opportunistiksikin leimaa, mutta niin sitä leimaa jo tämän äijän valitsema urakin. Minä itse olen aina ollut jokseenkin pihalla opiskelijanuorisojen muotitredeistä, kun en sellaisiin joukkoihin ole koskaan kuulunut. Se tietty tuntuu vähän vastenmieliseltä kun valtamedia tällaisia aina pakkaa esille tuomaan jonain suurina maailmanparannuksina.


      • omakas
        pundit kirjoitti:

        Kyllä Luddiitit kävivät rikkomassa kehruukoneita 1700-luvulla, kun koneet veivät heidän työpaikkansa.

        Tulevaisuus kyllä näyttää siltä, että töitä riittää yhä harvemmalle. Yksi koneen ylläpitäjä voi tehdä kymmenien tai satojen henkilöiden työt. En mitenkään usko siihen, että palvelusektori voisi kehittää loputtomasti sellaisia palveluita, joille on kysyntää. Vähintäänkin liiallinen tarjonta johtaa sellaisiin hintoihin, joilla ei tule toimeen.

        Automaatio iskee palvelusektorillekin. Japanissa mm. tietyissä elektroniikkaliikkeissä tekoälyllä varustettu robotti esittelee tuotetta ja osaa vastailla asiakkaan kysymyksiin. Google on jo kehittänyt auton, joka pystyy ajamaan ilman kuljettajaa satoja kilometrejä ilman suurempia vahinkoja. Teollisuus on kehittänyt robotit, jotka pystyvät ottamaan verinäytteet ihmisestä yhtä suurella tarkkuudella kuin ihmiset jne. Prosessorien tehon jatkuva nousu luo yhä paremmat mahdollisuudet tekoälyn kehittämiseen. Jonain päivänä tekoäly voittaa ihmisen muuallakin kuin shakissa.

        Lisääntyvä vapaa-aika toki tuo jotain potentiaalia palvelusektorille.

        No esimerkiksi jalkahieronta joka aamuiseksi tavaksi. Parranleikkuu jokaisen keskiluokkaisen tavaksi hoitaa parturissa.

        Kyllä näitä palveluita voidaan kehitellä käytännössä loputtomiin. Ongelmana on tulonjako. Näiden palvelutöiden tekijöiden pitäisi saada selvästi enemmän rahaa kuin kotona kattoon syljeskelemällä ja työkyvyttömienkin pitäisi kuitenkin pysyä hengissä.
        Mutta tuskin tämän yhtälön ratkaiseminen mitään rakettitiedettä on. Kipeitä päätöksiä se kyllä voi vaatia. Joko koneiden omistajilta ja voitot hihaansa kerääviltä kerätään rahaa kaikelle kansalle ja / tai kattoonsyljeskelijöiden ja matalapalkkaisten ansiotasoa leikataan huomattavasti.

        Automaatio on jo ajat sitten iskenyt palvelusektorille, kuten kaikille muillekin sektoreille. Esimerkiksi taksi vie huomattavasti nopeammin kuin hevosvossikka. Taksikuskeja siis tarvitaan paljon vähemmän kuin hevosmiehiä, jotta sama määrä asiakkaita saadaan kuljetettua. Ei tämä silti sitä tarkoita, etteikö aina löytyisi uusia mahdollisia palvelutöitä, joista ainakin jotain ihmiset ovat valmiita maksamaankin.


      • 44556622336699999999
        omakas kirjoitti:

        Vaikka nämä Nallukan oivallukset eivät mitään uusia neronleimauksia olisikaan, niin hän kuitenkin sanoo ne ääneen, kun taas Nallukan vastapuoli pyrkii kiistämään nämä itsestäänselvyydet ja talouden tutkitut ja varmistetut syy-seuraus-suhteet, koska ne eivät sovi heidän ideologiaansa.

        Nallukka ei siis tässä mielessä välttämättä ole mikään nero, mutta silti huomattavasti fiksumpi kuin vastapuolensa ja tärkeä sekä äänekäs vastapaino aivan puhdasta humpuukia julistavalle vastapuolelleen.

        "Varmistetut ja tutkitut syy-seuraus-suhteet" Niimpä hyvinkin. Mutta kun kyseessä on hyvin monimutkainen prosessi tai systeemi mistä nämä syy-seuraus-suhteet on erillisinä ulospoimittu, niin se on lähes satavarama asia että ne ei kovin kattavsti asian menoa selitä saati että minkään koko totuuden asiasta kertoisivat.


      • omakas
        44556622336699999999 kirjoitti:

        "Varmistetut ja tutkitut syy-seuraus-suhteet" Niimpä hyvinkin. Mutta kun kyseessä on hyvin monimutkainen prosessi tai systeemi mistä nämä syy-seuraus-suhteet on erillisinä ulospoimittu, niin se on lähes satavarama asia että ne ei kovin kattavsti asian menoa selitä saati että minkään koko totuuden asiasta kertoisivat.

        Suurimmalta osin noin, mutta eiköhän niitäkin syy-seurausyhteyksiä löydy, jotka on todistettu ainakin 90%:sti paikkaansapitäviksi.


      • 44555666336622111111
        omakas kirjoitti:

        Suurimmalta osin noin, mutta eiköhän niitäkin syy-seurausyhteyksiä löydy, jotka on todistettu ainakin 90%:sti paikkaansapitäviksi.

        Jos noin vain näiden systeemistä ulospoimittejen erillisten syys-seuraus-suhteiden mukaan lähdettäisiin menemään(tai siis pyrittäisiin niin pakottamaan), niin pahimmassa tapuksessa voitaisiin päätyä menemään ihan vastakkaiseenkin suuntaan kuin mitä niiden pohjalta oletettiin. Tämä näin siis varsinkin vähän pidemmällä tähtäimellä mennen, kun niitä huomioimattakin jääneitä systeemiin vaikuttavia tekijöitä olisi jo siihen näkyvästi vakuttamaan tullut.


    • notwarewins

      Itse muutin juurikin Austaraliaan, jokin siinä maassa oli aina kiehtonut, toinen vaihtoehto oli Usa ja Seatlessa kävinkin tutustumassa, mutta kun lämmöstä tykkään, niin Aussit oli valinta.
      Tein pitkän työuran ja aloitin yrittäjänä jo 20 vuotiaana, 31 vuotiaana myin menestyvän ja kovalla työllä tehdyn yritykseni eteenpäin ja jäin ansaitulle " eläkkeelle".
      Ikää on nyt 36 vuotta ja viihdyn vallan mainiosti, urheiluharrastusten ja perheen kanssa, oma talo on ja ranta, veneitäkin on ja pieni lentokonekin ja autoja useampi..
      Mielelläni Suomessa asuin ja käyn kesäisin, mutta se ilmasto se ei ole minun juttuni, pelaan tennistä, uin, juoksen maratoneja ja intohimoni on myöskin Kyokushinkai(kiukkusika knockdown karate), taloudellinen toimeentuloni on turvattu, joten miksi ei nauttia elämästä.

    • porvarihallitus

      Minä olen varmaankin nautiskelija-velkamuuli ja aion asua talossa koko ikäni. Niin se tuo vaimokin meinaa. Laittelen sitä pikkuhiljaa, teen puutöitä ja lämmittelen saunaa. Ehkä laitan huvikseen jonkin pikku firman pystyyn nykyisen työn ohella, pitää katsoa. Kaikkein tärkeintä on että on kivaa, turvallista ja terveellistä. Nykyinen asumismuoto sen mahdollistaa omalla pikku tontilla. Mutta yhdestä asiasta en luovu, nimittäin matkustamisesta. Olen ollut muutaman viikon Kiinassa ja on kova koti-ikävä Suomeen. Ensimmäisenä pusut vaimolle, halit juniorille ja suoraan lämmittämään puusauna. Mahtaa siinä vaimon ja jälkikasvun naama venähtää kun istun illan lauteilla fiilistelemässä.

      Oman kodin tuoksu. Ei sitä vain mikään voita. Haluaako joku nähdä kuvia täältä?

      • whoknowswins

        Olet oikeassa, ei se Kiina ainakaan paskan häävi paikka ole. Savusumua, tolkuton ryysis joka paikassa jne.
        Olen itse viettänyt elämässäni ajanjaksoja maissa, joista oli todella mukavaa päästä takaisin Suomeen. Mainitaan nyt vaikka 90 - luvun Baltia ja Balkanin sotienjälkeiset minivaltiot. Töitä kelpasi niissä tehdä ja pitkää päivää silloin, kun Suomessa oli lama edellisen kerran. Ainoa noista, jonne voisin ajatella asettuvani nyt on Kroatia.

        Suomessa vaan ei millään haluta olla, ei ainakaan oloneuvoksena, mutta ei myöskään duunarina. Pimeyttä, kylmyyttä, yleiskelvoton ilmasto, hirveät peruselämisen hinnat ja verotus.

        Suomi on jo hukannut lopullisesti kiinnostavuutensa maailmanluokan osaajien keskuudessa. Nokian aikana sinne vielä tuli osaavaa porukkaa ihan töihinkin ja sillä tavalla maan tulevaisuutta rakentamaan. Sittemmin tulijat ovat olleet pelkkiä nettosaajia Afrikan sarvesta, Lähi-Idästä jne. Tietysti eestiläisiä kelpo työmiehiä nyt unohtamatta. Hekin tosiasiassa vain polkevat suomalaisten palkkoja ja kiikuttavat tilinsä lapsilisineen sinne Eestiin. Mutta tekevät sentään töitä, plussaa siitä.


      • omakas
        whoknowswins kirjoitti:

        Olet oikeassa, ei se Kiina ainakaan paskan häävi paikka ole. Savusumua, tolkuton ryysis joka paikassa jne.
        Olen itse viettänyt elämässäni ajanjaksoja maissa, joista oli todella mukavaa päästä takaisin Suomeen. Mainitaan nyt vaikka 90 - luvun Baltia ja Balkanin sotienjälkeiset minivaltiot. Töitä kelpasi niissä tehdä ja pitkää päivää silloin, kun Suomessa oli lama edellisen kerran. Ainoa noista, jonne voisin ajatella asettuvani nyt on Kroatia.

        Suomessa vaan ei millään haluta olla, ei ainakaan oloneuvoksena, mutta ei myöskään duunarina. Pimeyttä, kylmyyttä, yleiskelvoton ilmasto, hirveät peruselämisen hinnat ja verotus.

        Suomi on jo hukannut lopullisesti kiinnostavuutensa maailmanluokan osaajien keskuudessa. Nokian aikana sinne vielä tuli osaavaa porukkaa ihan töihinkin ja sillä tavalla maan tulevaisuutta rakentamaan. Sittemmin tulijat ovat olleet pelkkiä nettosaajia Afrikan sarvesta, Lähi-Idästä jne. Tietysti eestiläisiä kelpo työmiehiä nyt unohtamatta. Hekin tosiasiassa vain polkevat suomalaisten palkkoja ja kiikuttavat tilinsä lapsilisineen sinne Eestiin. Mutta tekevät sentään töitä, plussaa siitä.

        Niin, jos Suomessa ei olisi virolaista työvoimaa, niin työttömyysasteemme olisi pienempi ja työttömyyskorvauksiin menisi vähemmän rahaa ja taitaisivat minimipalkatkin olla korkeammat.

        Tämähän ei tietenkään ole virolaisten syytä, mutta ei heistä kyllä Suomelle varsinaisesti hyötyäkään ole, ennemmin haittaa.


      • porvarihallitus
        whoknowswins kirjoitti:

        Olet oikeassa, ei se Kiina ainakaan paskan häävi paikka ole. Savusumua, tolkuton ryysis joka paikassa jne.
        Olen itse viettänyt elämässäni ajanjaksoja maissa, joista oli todella mukavaa päästä takaisin Suomeen. Mainitaan nyt vaikka 90 - luvun Baltia ja Balkanin sotienjälkeiset minivaltiot. Töitä kelpasi niissä tehdä ja pitkää päivää silloin, kun Suomessa oli lama edellisen kerran. Ainoa noista, jonne voisin ajatella asettuvani nyt on Kroatia.

        Suomessa vaan ei millään haluta olla, ei ainakaan oloneuvoksena, mutta ei myöskään duunarina. Pimeyttä, kylmyyttä, yleiskelvoton ilmasto, hirveät peruselämisen hinnat ja verotus.

        Suomi on jo hukannut lopullisesti kiinnostavuutensa maailmanluokan osaajien keskuudessa. Nokian aikana sinne vielä tuli osaavaa porukkaa ihan töihinkin ja sillä tavalla maan tulevaisuutta rakentamaan. Sittemmin tulijat ovat olleet pelkkiä nettosaajia Afrikan sarvesta, Lähi-Idästä jne. Tietysti eestiläisiä kelpo työmiehiä nyt unohtamatta. Hekin tosiasiassa vain polkevat suomalaisten palkkoja ja kiikuttavat tilinsä lapsilisineen sinne Eestiin. Mutta tekevät sentään töitä, plussaa siitä.

        MInusta Suomi on erinomainen paikka esimerkiksi digiyrittäjyydelle. Infra on erinomianen, osaavaa työvoimaa saatavilla kilpailukykyiseen hintaan, työvoimakustannukset kohtuulliset, viranomaistoiminta luotettavaa, hyvät päivähoidot, pääosin rehellistä porukkaa, on tilaa ja lääniä, jokamiehenoikeudet.. hyviä puolia on vaikka kuinka ja paljon. En ymmärrä tuota ylikriittisyyttä, et ilmeisesti pärjännyt?

        Kiina on hyvä maa monin paikoin, vaikka järjestelmä ei ehkä paras ole. On se ainakin tehokas. Junat menevät 300lkm/h tunnissa, moottoritiet ovat 8-kaistaisia, metro on todella toimiva. Kannattaa käydä Shanghain Bundilla, siellä tutisee housut kun katselee lasilattian läpi muutaman satametriä alaspäin. Minä arvostan kiinalaisia todella paljon, suorapuheista porukkaa ja kovia tekemään töitä. Sana pitää minkä lupaavat ja ovat hyviä maksumiehiä. Kun tulin tänne, ensin mentiin pankkiin ja sitten alettiin itse asaain. Kiinalaisissa on sekin hyvä puoli etteivät heilu aseiden kanssa kuten venäläiset ja amerikkalaiset.


      • Tylsä 2.95% 5v.
        porvarihallitus kirjoitti:

        MInusta Suomi on erinomainen paikka esimerkiksi digiyrittäjyydelle. Infra on erinomianen, osaavaa työvoimaa saatavilla kilpailukykyiseen hintaan, työvoimakustannukset kohtuulliset, viranomaistoiminta luotettavaa, hyvät päivähoidot, pääosin rehellistä porukkaa, on tilaa ja lääniä, jokamiehenoikeudet.. hyviä puolia on vaikka kuinka ja paljon. En ymmärrä tuota ylikriittisyyttä, et ilmeisesti pärjännyt?

        Kiina on hyvä maa monin paikoin, vaikka järjestelmä ei ehkä paras ole. On se ainakin tehokas. Junat menevät 300lkm/h tunnissa, moottoritiet ovat 8-kaistaisia, metro on todella toimiva. Kannattaa käydä Shanghain Bundilla, siellä tutisee housut kun katselee lasilattian läpi muutaman satametriä alaspäin. Minä arvostan kiinalaisia todella paljon, suorapuheista porukkaa ja kovia tekemään töitä. Sana pitää minkä lupaavat ja ovat hyviä maksumiehiä. Kun tulin tänne, ensin mentiin pankkiin ja sitten alettiin itse asaain. Kiinalaisissa on sekin hyvä puoli etteivät heilu aseiden kanssa kuten venäläiset ja amerikkalaiset.

        Hei, uskomatonta!..... monta peräkkäistä asiallista viestiä ilman yhtään "persläpeä" häsläysrommaus-viesteineen. ...
        Jokohan tämäkin tästä lähtisi oikeaan suuntaan....Kiitos hienoista kommenteista ja kokemusten jakamisesta. ...Kukin perheineen tyylillään...

        Mukavaa joulunodotusta

        T:tylsis


      • omakas
        porvarihallitus kirjoitti:

        MInusta Suomi on erinomainen paikka esimerkiksi digiyrittäjyydelle. Infra on erinomianen, osaavaa työvoimaa saatavilla kilpailukykyiseen hintaan, työvoimakustannukset kohtuulliset, viranomaistoiminta luotettavaa, hyvät päivähoidot, pääosin rehellistä porukkaa, on tilaa ja lääniä, jokamiehenoikeudet.. hyviä puolia on vaikka kuinka ja paljon. En ymmärrä tuota ylikriittisyyttä, et ilmeisesti pärjännyt?

        Kiina on hyvä maa monin paikoin, vaikka järjestelmä ei ehkä paras ole. On se ainakin tehokas. Junat menevät 300lkm/h tunnissa, moottoritiet ovat 8-kaistaisia, metro on todella toimiva. Kannattaa käydä Shanghain Bundilla, siellä tutisee housut kun katselee lasilattian läpi muutaman satametriä alaspäin. Minä arvostan kiinalaisia todella paljon, suorapuheista porukkaa ja kovia tekemään töitä. Sana pitää minkä lupaavat ja ovat hyviä maksumiehiä. Kun tulin tänne, ensin mentiin pankkiin ja sitten alettiin itse asaain. Kiinalaisissa on sekin hyvä puoli etteivät heilu aseiden kanssa kuten venäläiset ja amerikkalaiset.

        Millä sitten Suomi voittaa digiyrittäjyysympäristönä esimerkiksi Viron? Viro on halvempi ja byrokratiattomampi.

        Entä millä voitetaan Australia, jossa on sääkin kohillaan? Tai Hong Kong tms.? Piilaakso?

        Ei Suomi tietenkään mikään maailman huonoin kolkka ole digi- tai muullekaan yrittäjälle, mutta nykyisessä globaalissa maailmassa melkein pitäisi olla paras tai parhaiden kanssa samalla viivalla, jotta kukaan tulee. Piilaakso tästä esimerkkinä, siinä on ylivertainen keskittymä, jonne jo pienetkin suomalaiset it-firmat lähtevät vähintään sivukonttoria perustamaan, usein sinne siirretään jopa pääkonttori aikaisessa vaiheessa.

        Junien nopeus ja moottoritien kaistojen määrä ei kyllä mitään ratkaise etenkään digimaailmassa.

        Onhan kinuskeillakin oma valloitusoperaationsa Tiibetissä ja muitakin vähemmistöjä vastaan käytetään aseita / rautakättä. Taiwanille uhitellaan ja varustautuminen pitkällä tähtäimellä jenkkejäkin vastaan on suunnitteilla. Eivät ole toistaiseksi riekkuneet avoimesti jenkkejä vastaan, kun ovat tienneet häviävänsä siinä niin sotilaallisesti kuin taloudellisestikin. Mutta mikä on tilanne 2050, jos Kiina on silloin maailman ykkösmahti taloudellisesti ja sitä myöten sotilaallisilta resursseiltaankin?


      • porvarihallitus
        omakas kirjoitti:

        Millä sitten Suomi voittaa digiyrittäjyysympäristönä esimerkiksi Viron? Viro on halvempi ja byrokratiattomampi.

        Entä millä voitetaan Australia, jossa on sääkin kohillaan? Tai Hong Kong tms.? Piilaakso?

        Ei Suomi tietenkään mikään maailman huonoin kolkka ole digi- tai muullekaan yrittäjälle, mutta nykyisessä globaalissa maailmassa melkein pitäisi olla paras tai parhaiden kanssa samalla viivalla, jotta kukaan tulee. Piilaakso tästä esimerkkinä, siinä on ylivertainen keskittymä, jonne jo pienetkin suomalaiset it-firmat lähtevät vähintään sivukonttoria perustamaan, usein sinne siirretään jopa pääkonttori aikaisessa vaiheessa.

        Junien nopeus ja moottoritien kaistojen määrä ei kyllä mitään ratkaise etenkään digimaailmassa.

        Onhan kinuskeillakin oma valloitusoperaationsa Tiibetissä ja muitakin vähemmistöjä vastaan käytetään aseita / rautakättä. Taiwanille uhitellaan ja varustautuminen pitkällä tähtäimellä jenkkejäkin vastaan on suunnitteilla. Eivät ole toistaiseksi riekkuneet avoimesti jenkkejä vastaan, kun ovat tienneet häviävänsä siinä niin sotilaallisesti kuin taloudellisestikin. Mutta mikä on tilanne 2050, jos Kiina on silloin maailman ykkösmahti taloudellisesti ja sitä myöten sotilaallisilta resursseiltaankin?

        En tunne Viroa ja sen järjestelmää joten puhun mielelläni vain niistä asioista joista luulen vähän tietävän. Ei suomalaisten kannata kilpailla samoilla aseilla kuin piilaaksolaiset, eikä usein voikaan.

        Meillä on ollut erinomaiset puitteet tuottaa hienoja asioita kuten Angry Birdsit, Linuxit, Supecellit, MySql.. hakee vertaistaan. 5-miljoonaiselle kansalle loistavia saavutuksia ja lisää voi tulla mikäli hoidetaan puitteita. En ole oikein varma oliko tuo Nokian yltiömenestys seuraamuksineen hyvä juttu. On se kyllä vetänyt paljon firmoja joita toiminnaltaan ei uskoisi Suomessa olevan.

        Kokoomus kyllä tuhoaa toiminnallaan luovuutta edellyttävillä aloilla toimintaedellytyksiä liiallisen yltiöamerikkalaisoikeistolaisen agendan avulla.


      • omakas
        porvarihallitus kirjoitti:

        En tunne Viroa ja sen järjestelmää joten puhun mielelläni vain niistä asioista joista luulen vähän tietävän. Ei suomalaisten kannata kilpailla samoilla aseilla kuin piilaaksolaiset, eikä usein voikaan.

        Meillä on ollut erinomaiset puitteet tuottaa hienoja asioita kuten Angry Birdsit, Linuxit, Supecellit, MySql.. hakee vertaistaan. 5-miljoonaiselle kansalle loistavia saavutuksia ja lisää voi tulla mikäli hoidetaan puitteita. En ole oikein varma oliko tuo Nokian yltiömenestys seuraamuksineen hyvä juttu. On se kyllä vetänyt paljon firmoja joita toiminnaltaan ei uskoisi Suomessa olevan.

        Kokoomus kyllä tuhoaa toiminnallaan luovuutta edellyttävillä aloilla toimintaedellytyksiä liiallisen yltiöamerikkalaisoikeistolaisen agendan avulla.

        Mikä sitä luovuutta sitten edesasuttaa? SDP byrokratiaa viimeiseen asti kasvattaessaan? Vasemmisto yrittäjiä verottaessaan hengiltä? Keskusta jakaessaan kaupunkilaisyrittäjien rahat sikafarmarien tukiaisiin? Persut irrottaessaan Suomen EU:sta?

        Varmaan Kokkareetkin huonoja, mutta onko parempaakaan vaihtoehtoa?


      • whoknowswins
        porvarihallitus kirjoitti:

        MInusta Suomi on erinomainen paikka esimerkiksi digiyrittäjyydelle. Infra on erinomianen, osaavaa työvoimaa saatavilla kilpailukykyiseen hintaan, työvoimakustannukset kohtuulliset, viranomaistoiminta luotettavaa, hyvät päivähoidot, pääosin rehellistä porukkaa, on tilaa ja lääniä, jokamiehenoikeudet.. hyviä puolia on vaikka kuinka ja paljon. En ymmärrä tuota ylikriittisyyttä, et ilmeisesti pärjännyt?

        Kiina on hyvä maa monin paikoin, vaikka järjestelmä ei ehkä paras ole. On se ainakin tehokas. Junat menevät 300lkm/h tunnissa, moottoritiet ovat 8-kaistaisia, metro on todella toimiva. Kannattaa käydä Shanghain Bundilla, siellä tutisee housut kun katselee lasilattian läpi muutaman satametriä alaspäin. Minä arvostan kiinalaisia todella paljon, suorapuheista porukkaa ja kovia tekemään töitä. Sana pitää minkä lupaavat ja ovat hyviä maksumiehiä. Kun tulin tänne, ensin mentiin pankkiin ja sitten alettiin itse asaain. Kiinalaisissa on sekin hyvä puoli etteivät heilu aseiden kanssa kuten venäläiset ja amerikkalaiset.

        Pärjäämisessäni ei ollut puutteita, sain työnteolla ja oikeilla ajoituksilla kaiken haluamani tätä uutta elämäntapaani varten.

        Espoo ei muuten kyennyt aikoinaan tarjoamaan lakisääteistä päivähoitopaikkaa yhdellekään lapsistani. Turvauduin sitten yksityiseen, mutta veronmaksuhalukkuuteeni asia kyllä jatkossa vaikutti. Siirryin muualle asumaan.

        Tavallista pienyrittäjää Suomi ja sen virkakoneisto kyllä kurmuttaa aikalailla. Esimerkkinä vaikkapa nyt ravintoloiden luparumba. Rahoituksen saanti on hankalaa, aina se okt pitää kiinnittää kattoa myöten. Reissumiehelle Suomen tiet ovat hengenvaarallisen kehnoja ja nopeuskamerat talviaikana varsinkin todella raivostuttavia.

        Kiinalaiset ovat jees, korealaiset taas feikkiahkeria silmänpalvojia. Japsien piikkitukat taasen herrasmiesmäisiä ja pitkiä sopimussuhteita kunnioittavia kavereita.


      • Katsotaan.....

        ""aion asua talossa koko ikäni""
        Älä' ole niin varma tuosta. 3-4 kympin ikäisenä ollaan vielä täysissä voimissaan. Mutta kun ikää tulee lisää niin voimat ehtyy. Voi tulla sairauksia etc.

        Itse asun ok-talossa ja nautimme perheen kanssa siitä. Ollaan 5 kymppisiä ja jo nyt huomaa ettei kaikki ole niin kuin nuorena. Vaimoni sai tietää parantumattomasta sairaudestaan ja minulla näkö heikentynyt (kauko) ettei varmaan reissuhommat enää 6-kymppisenä onnistu pimeään aikaan. Lisäksi fyysiset voimat ole enää samalla tasolla kuin 20 vuotta sitten. Kaiken kukkuraksi 215m2 on turhan paljon kahdelle vanhuukselle tulevaisuudella. Olen realisti. Talo menee ehkä 15 vuoden kuluttua myyntiin ja muutto kerrostalo osakkeeseen todennäköistä.


      • porvarihallitus kirjoitti:

        En tunne Viroa ja sen järjestelmää joten puhun mielelläni vain niistä asioista joista luulen vähän tietävän. Ei suomalaisten kannata kilpailla samoilla aseilla kuin piilaaksolaiset, eikä usein voikaan.

        Meillä on ollut erinomaiset puitteet tuottaa hienoja asioita kuten Angry Birdsit, Linuxit, Supecellit, MySql.. hakee vertaistaan. 5-miljoonaiselle kansalle loistavia saavutuksia ja lisää voi tulla mikäli hoidetaan puitteita. En ole oikein varma oliko tuo Nokian yltiömenestys seuraamuksineen hyvä juttu. On se kyllä vetänyt paljon firmoja joita toiminnaltaan ei uskoisi Suomessa olevan.

        Kokoomus kyllä tuhoaa toiminnallaan luovuutta edellyttävillä aloilla toimintaedellytyksiä liiallisen yltiöamerikkalaisoikeistolaisen agendan avulla.

        Peliteollisuudenkin kultainen aika on ohi. Vaikka pelin kehittäisikin, sen läpilyöminen vaatii niin isoja markkinointiponnisteluja, että pienillä pelitaloilla ei siihen rahkeet riitä.

        Aika kärjistettyä väittää Kokoomuksen edustavan yltiöamerikkalaista oikeistolaisuutta. Minun mielestäni Kokoomus on lähempänä Yhdysvaltain Demokraattista puoluetta kuin Konservatiivipuoluetta. Tunnen kyllä aika hyvin amerikassa harjoitetun politiikan. Taisipa olla niin, että 90 % Kokoomusäänestäjistäkin olisi äänestänyt Obamaa Amerikan vaaleissa. Siinä sinulle oikeistolaisuutta. Lisäksi amerikkalaisen peruskonservatiivin mukaan Suomi nähdään miltei sosialistisena maana.

        Aika todennäköistä on, että suuri osa noita mainitsemistasi yrittäjistä äänestää Kokoomusta, jotkut Keskustapuoluetta - muut tuskin saavat ääntäkään.

        Jos SDP saisi päättää, julkista sektoria ja byrokratiaa kasvatettaisiin yhä edelleen. Tämän johdosta verorasitus kasvaisi välttämättömästi ihan jokaiselle. Yhä suurempi verorasitus ja yhä korkeammat työvoimakulut vähentäisivät edelleen yritysten halukkuutta investoida Suomeen. Tämä aiheuttaa negatiivisen kierteen, jossa sekä pääomat että työpaikat virtaavat pois Suomesta. Mistä sitä hyvinvointia sitten enää saadaan?


      • whoknowswins kirjoitti:

        Pärjäämisessäni ei ollut puutteita, sain työnteolla ja oikeilla ajoituksilla kaiken haluamani tätä uutta elämäntapaani varten.

        Espoo ei muuten kyennyt aikoinaan tarjoamaan lakisääteistä päivähoitopaikkaa yhdellekään lapsistani. Turvauduin sitten yksityiseen, mutta veronmaksuhalukkuuteeni asia kyllä jatkossa vaikutti. Siirryin muualle asumaan.

        Tavallista pienyrittäjää Suomi ja sen virkakoneisto kyllä kurmuttaa aikalailla. Esimerkkinä vaikkapa nyt ravintoloiden luparumba. Rahoituksen saanti on hankalaa, aina se okt pitää kiinnittää kattoa myöten. Reissumiehelle Suomen tiet ovat hengenvaarallisen kehnoja ja nopeuskamerat talviaikana varsinkin todella raivostuttavia.

        Kiinalaiset ovat jees, korealaiset taas feikkiahkeria silmänpalvojia. Japsien piikkitukat taasen herrasmiesmäisiä ja pitkiä sopimussuhteita kunnioittavia kavereita.

        Minun lapsilleni on kyllä järjestyneet päivähoitopaikat. Eikä Espoossa ole säästetty julkispalveluista kuten Kirkkonummella, jossa opettajat on olleet välillä jopa viikon lomautettuna - ihan normaali kouluvuoden aikana.


      • kysyjä.
        whoknowswins kirjoitti:

        Pärjäämisessäni ei ollut puutteita, sain työnteolla ja oikeilla ajoituksilla kaiken haluamani tätä uutta elämäntapaani varten.

        Espoo ei muuten kyennyt aikoinaan tarjoamaan lakisääteistä päivähoitopaikkaa yhdellekään lapsistani. Turvauduin sitten yksityiseen, mutta veronmaksuhalukkuuteeni asia kyllä jatkossa vaikutti. Siirryin muualle asumaan.

        Tavallista pienyrittäjää Suomi ja sen virkakoneisto kyllä kurmuttaa aikalailla. Esimerkkinä vaikkapa nyt ravintoloiden luparumba. Rahoituksen saanti on hankalaa, aina se okt pitää kiinnittää kattoa myöten. Reissumiehelle Suomen tiet ovat hengenvaarallisen kehnoja ja nopeuskamerat talviaikana varsinkin todella raivostuttavia.

        Kiinalaiset ovat jees, korealaiset taas feikkiahkeria silmänpalvojia. Japsien piikkitukat taasen herrasmiesmäisiä ja pitkiä sopimussuhteita kunnioittavia kavereita.

        No minnekä se whonnowswins lapsensa ja eukkonsa jätti ? Kun nyt siellä etelässä on uusi latinonaaras. Vai asuuko lapsetkin veneessä ?


    • notwarewins

      Australia on hyvin sivistynyt valtio, Suomeen on pitkä matka, mutta kerran vuoteen käyn, elintaso täällä on parempi kuin Suomessa, tällä alueella joka perheellä pon usemapi auto, tietenkin autoilu paljon halvempaa.
      Kokonaisuudessaan nautin täällä olosta ja kun purkaa tarmonsa eläimellisen koviin harjoituksiin, väillä lepää ja ottaa aurinkoa, aika ei todellakaan käy pitkäksi.

      Suomessa vihasin talvea, vaikka olenkin lumihangessa paukutellut sääriluillani koivunkylkeä, silti ei ikinä enää.

      Australian Spirit Kyokushinkai. OSU.

      • Australia on maa, joka kärsii suuresti ilmaston muutoksesta. Kuivuus ja kuumuus koettelee. Vaikka en pidä Suomen talvesta, en pidä myöskään yli 30 asteen lämpötiloista.

        Pitäisi löytää sellainen paikka, jossa olisi tasainen 22 asteen lämpötila. Mistäköhän löytyisi?

        Ps. kyllä Islannin ilmasto on vielä kurjempi kuin Suomessa. Ajatelkaapa -10 astetta kylmimmillään ja normaalilämpimänä kesäpäivnä 16 astetta.


      • omakas
        pundit kirjoitti:

        Australia on maa, joka kärsii suuresti ilmaston muutoksesta. Kuivuus ja kuumuus koettelee. Vaikka en pidä Suomen talvesta, en pidä myöskään yli 30 asteen lämpötiloista.

        Pitäisi löytää sellainen paikka, jossa olisi tasainen 22 asteen lämpötila. Mistäköhän löytyisi?

        Ps. kyllä Islannin ilmasto on vielä kurjempi kuin Suomessa. Ajatelkaapa -10 astetta kylmimmillään ja normaalilämpimänä kesäpäivnä 16 astetta.

        Australia on mantereen kokoinen. Ja juuri nyt ei näytä olevan missään päin Australiaa yli 20c. Tasmaniassa ei näköjään mene näin "kesälläkään" yli 20c, siis tulevien parin viikon aikana ainakaan. Eikä Sydneyssakaan yli 30c loppuvuodesta. Heinäkuussa Sydney taas keskimäärin 13c.


      • whoknowswins
        pundit kirjoitti:

        Australia on maa, joka kärsii suuresti ilmaston muutoksesta. Kuivuus ja kuumuus koettelee. Vaikka en pidä Suomen talvesta, en pidä myöskään yli 30 asteen lämpötiloista.

        Pitäisi löytää sellainen paikka, jossa olisi tasainen 22 asteen lämpötila. Mistäköhän löytyisi?

        Ps. kyllä Islannin ilmasto on vielä kurjempi kuin Suomessa. Ajatelkaapa -10 astetta kylmimmillään ja normaalilämpimänä kesäpäivnä 16 astetta.

        Madeira on aika lähellä tuota tavoitettasi.


      • Ok-Loordi
        whoknowswins kirjoitti:

        Madeira on aika lähellä tuota tavoitettasi.

        Madeira, jos tykkää sadekeleistä, Madeiran sademäärät ovat suuret, mieluummin Loordi lomailee Mauritiuksella(tumma oli) tai Thaimassa ja ne Thaimaan Ladyboyt,, ai, jai.., mikäli lähemmäs, niin Kanarian saaret, koska sademäärä pienempi kuin Madeiralla.
        Loordi on ollut kerran kesäkuun alussa Madeiralla ja Porto Santossa ja silloinkin satoi osan viikkoa, vaikka kesäaika.


      • whoknowswins kirjoitti:

        Madeira on aika lähellä tuota tavoitettasi.

        Tuo paikka alkoi kiinnostaa heti pysyvämpänä asuinkohteena. Kiitos vinkistä :)


    • notwarewins

      Minä taas pidän lämmöstä, ilamstointihan täällä on kaikkialla ja merenrannalla on mukava vilvoitella.
      Meinasi kyllä tulla kuuma, kun otin vyökokeessa 30 vastustajan kumiten ja Dojon ilmastointi oli epäkunnossa, sai kyllä Gistä vääntää vettä pitkään kokeen jälkeen, mutta jaksoin, pari kertaa kävin maassa, mutta ain ylös ja tikkana päälle.
      Spirit, OSU:

    • notwarewins
      • porvarihallitus

        Täällä on helv.. kylmä. Kostea tuuli, miltei nollakeli.


      • porvarihallitus kirjoitti:

        Täällä on helv.. kylmä. Kostea tuuli, miltei nollakeli.

        Käy joskus tuulisena talvipäivänä meren rannassa Helsingissä. Esimerkiksi: Hanasaari, Lauttasaari tai Ruoholahti. Se on jotain sanoin kuvaamattoman hirveää.


      • zzxxccvvvdddezzzzzzz
        pundit kirjoitti:

        Käy joskus tuulisena talvipäivänä meren rannassa Helsingissä. Esimerkiksi: Hanasaari, Lauttasaari tai Ruoholahti. Se on jotain sanoin kuvaamattoman hirveää.

        Tosiaankin se on raaka ilma talvella mereltä ja merellä. Kauan sitten mä olin juuri siinä jätkäsaaressa ahtaajana missä länsisatama nyt on(se huutokamarikin siinä oli), sompasaaressakin välillä käytiin ja joskus porkkalassakin. Siihen hommaan jämähdin yli vuodeksi kun ei muutakaan siihen saanut. Kahta vuoroa peräkkäin tuli tehtyä ja viikonloputkin vielä aina jos vain suinkin töitä oli, överiä oli tosipaljon ja ansiotkin niillä ihan hyvät. Mutta oli se talvella pakkasilla tosiaankin raaka ilma tuulettomallakin säällä, kun ne kylmät vesihöyryt kuitenkin nousivat purettavan laivan ympäriltä, muutaman kerran tuli käytyä ulkomerelläkin retillä siirtyneitä lasteja kiinni surrailemassa.


      • porvarihallitus
        pundit kirjoitti:

        Käy joskus tuulisena talvipäivänä meren rannassa Helsingissä. Esimerkiksi: Hanasaari, Lauttasaari tai Ruoholahti. Se on jotain sanoin kuvaamattoman hirveää.

        En tiedä, tämä on jotenkin erilaista siihen verrattuna. Tulee sellainen vilun tunne ettei siitä tunne pääsevän eroon. Lisäksi täällä pidetään sisätilojen lämpötilat alhaalla. Porukat pitää toppatakkeja sisällä ja ulkona, koska sisätilojen lämmitys ei ole kovin korkealla.


      • porvarihallitus kirjoitti:

        En tiedä, tämä on jotenkin erilaista siihen verrattuna. Tulee sellainen vilun tunne ettei siitä tunne pääsevän eroon. Lisäksi täällä pidetään sisätilojen lämpötilat alhaalla. Porukat pitää toppatakkeja sisällä ja ulkona, koska sisätilojen lämmitys ei ole kovin korkealla.

        Nosta hyvä mies sisälämpöltilaa ja jos asunnossa on takka, laita tuli takkaan ja istu ihailemassa tulen räiskintää.

        Aidot villaneuleet myös pitävät lämpimänä. Kaikki tekokuituiset neuleet kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle.


      • kamalaaaa

        Omasta mielestä jo 24 astetta on aivan liian kuumaa, joten tuo kuulostaa kamalalta. Tosin itse vihaan kuumuutta jopa pakkasta enemmän. Minua ei pieni pakkanen haittaa yhtään, se on vain mukavaa kun pukeutuu oikein.


      • porvarihallitus
        pundit kirjoitti:

        Nosta hyvä mies sisälämpöltilaa ja jos asunnossa on takka, laita tuli takkaan ja istu ihailemassa tulen räiskintää.

        Aidot villaneuleet myös pitävät lämpimänä. Kaikki tekokuituiset neuleet kannattaa jättää sinne kaupan hyllylle.

        On tuo ilmalämpöpumppu onneksi ja kohta keikka ohi. Asunto jossa olen on yksi huone wc suihku, joten ei tätä luksuksesi voi kehua. Nettinopea 10-15kt sekunnissa, ei pääse facebookiin tai googleen. Toki jonkin VPN virityksen voi tehdä mutta en tiedä miten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe