Efektit

zappp

Ovatko nykyiset tietokone-efektit parempia kuin vanhan koulukunnan stop-motionit?

https://www.youtube.com/watch?v=Hg5TZqJvG6M

Itse pidän edelleenkin enemmän nykivistä stop-motion -efekteistä. Tietokoneella tehdyt efektit eivät mielestäni ole yhtään sen parempia, koska ovat aivan yhtä luonnottoman näköisiä kuin minä vanhan koulukunnan efektejä nykyään pidetään. CGI-efektit näyttävät monesti animaatiohahmoilta, jotka on vain liimattu todelliseen videokuvaan. Tuossa linkissäkin tuntuu välillä katsovan jonkun pelin väli-animaatiota. Lisäksi näiden CGI-hahmojen liikkeet eivät ole realistisia, ja ne ovatkin mielestäni niiden heikoin lenkki. Se liike ei vain näytä luonnolliselta. Toki niitäkin on eri tasoisia, jotkut hyviäkin, mutta näin yleisesti ottaen niitä kaikkia vaivaa juuri tuo liikkeen luonnottomuus. Stop-motioneissa sentään käytetään oikeita olemassa olevia esineitä ja niiden liikeradat ovat realistisia. Niissä on sitten tosin se nykiminen, mutta mielestäni tällainen efekti-olento ihmisen edessä näyttää paremmalta kuin tietokoneella tehty. Siinä on kumminkin fyysinen esine fyysisessä maailmassa.

Tässäkin lurkun liike näyttää realistiselta ja nopeudet ovat kohdillaan:
https://www.youtube.com/watch?v=PiTSyZbIjAg

Jos edelleenkin joku jaksaisi tehdä efektejä vanhaan tyyliin ja sitten tietokoneella poistettaisiin se nykiminen ja saataisiin siten liike tasaisemmaksi, olisi siinä takuulla laadukas efekti. Stop-motionit ovat kumminkin aikaa vieviä ja nykyään on kiire tehdä rahaa, joten tietokonepeleistä karanneet hahmot koikkelehtivat jatkossakin valkokankaalla. Sitten ollaan tekevinään taidetta.

Mutta mitä mieltä muut ovat?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 43wr

      En edes tajua miksi kysyt, koska vastaus on selvä.

      Katso vaikka Piin elämä (2012), ellet ole nähnyt. Viaplaysta löytyy. Sen jälkeen voidaan keskustella lisää.

      • zappp

        En ole nähnyt kyseisestä elokuvasta kuin pari pätkää, mutta niissäkin tiikerin digitaalisuuden huomaa liikkeestä. Sama vaiva, eli vähän niinkuin animaatiohahmo pistetty kuvaan. Realistisuuden kannalta mielestäni sama kuin olisi tehnyt saman stop-motionilla, ja lopulta homma on oikeastaan vain makuasia. Siinähän käytettiin myös oikeaa tiikeriä.Taustojen kanssahan ei ole sinänsä mitään ongelmaa.


      • 43wr
        zappp kirjoitti:

        En ole nähnyt kyseisestä elokuvasta kuin pari pätkää, mutta niissäkin tiikerin digitaalisuuden huomaa liikkeestä. Sama vaiva, eli vähän niinkuin animaatiohahmo pistetty kuvaan. Realistisuuden kannalta mielestäni sama kuin olisi tehnyt saman stop-motionilla, ja lopulta homma on oikeastaan vain makuasia. Siinähän käytettiin myös oikeaa tiikeriä.Taustojen kanssahan ei ole sinänsä mitään ongelmaa.

        Elokuvissa on yleensä aika paljon epätodellisia tapahtumia. Jos kaikkia alkaa tarkemmin syynätä, niin elokuvan katsomisesta menee nautinto. Olen täysin eri mieltä Piin elämän "animaatiohahmoista". Ihan tarpeeksi oikeilta ne minusta näytti ja yllätyin jälkeenpäin todella, että oikea tiikeri esiintyi vain muutamassa kohtauksessa (ainakin uintikohtaus). Elokuvassa on paljon fantasiaakin, jonka ei tarvikaan näyttää realistiselta. Erityisen ansiokkaan visuaalisista tehosteista tekee kuitenkin juuri realistisuus niissä "tosimaailman" kohtauksissa, joihin on eniten panostettu. (Jollain lentävällä seepralla ei ole niin väliäkään...) Elokuvan tekoon käytettiin muuten ilmoituksen mukaan yli 600 000 työtuntia. Millään stop motion -tekniikalla elävien eläinten hallinta ei olisi edes teoriassa mahdollista. Kai edes sen ymmärrät?


      • zappp
        43wr kirjoitti:

        Elokuvissa on yleensä aika paljon epätodellisia tapahtumia. Jos kaikkia alkaa tarkemmin syynätä, niin elokuvan katsomisesta menee nautinto. Olen täysin eri mieltä Piin elämän "animaatiohahmoista". Ihan tarpeeksi oikeilta ne minusta näytti ja yllätyin jälkeenpäin todella, että oikea tiikeri esiintyi vain muutamassa kohtauksessa (ainakin uintikohtaus). Elokuvassa on paljon fantasiaakin, jonka ei tarvikaan näyttää realistiselta. Erityisen ansiokkaan visuaalisista tehosteista tekee kuitenkin juuri realistisuus niissä "tosimaailman" kohtauksissa, joihin on eniten panostettu. (Jollain lentävällä seepralla ei ole niin väliäkään...) Elokuvan tekoon käytettiin muuten ilmoituksen mukaan yli 600 000 työtuntia. Millään stop motion -tekniikalla elävien eläinten hallinta ei olisi edes teoriassa mahdollista. Kai edes sen ymmärrät?

        Pointti olikin se, että siinä missä vanhaa tekniikkaa sanotaan vanhentuneeksi, uutta hehkutetaan, vaikka se uusi tekniikka ei näytä liikkeessä yleensä sen realistisemmalta kuin vanha. Eli molemmista paistaa läpi, että ne ovat efektejä, se vain näkyy eri tavalla. Stop-motion -tekniikka on ihmisten mielestä hölmön näköistä juuri sen nykimisen takia, mutta esim. minua taas häiritsee digitekniikassa se liikkeen yleinen luonnottomuus, eli ihmeellisiä nopeita vetäisyjä, jotka tulivat pentuna tutuksi piirretyistä. Muutenkin se animaatiomaisuus saa koko hahmon tuntumaan Roger Rabbit -elokuvan tapaan videokuvan päälle liimatulta piirroshahmolta, paitsi että kyseisessä elokuvassa homma toimii juuri sen takia, että ne hahmot ovat reilusti piirroshahmoja, mikä onkin koko elokuvan juju. Minä itse pidän enemmän hahmoista, jotka sopivat taustaan, mikä onnistuu paremmin vanhalla tekniikalla, koska siinä käytetään oikeita esineitä, joiden liikeradat on kumminkin saatu paljon luonnollisemmiksi kuin nykytekniikalla tehtynä. Tämä saa kyseisen hahmon tuntumaan käsinkosketeltavammalta ja siltä kuin se todella olisi juuri tuossa maailmassa.

        En vain ymmärrä, miksi jotain uutta tekniikkaa pitäisi hehkuttaa vain siksi, että se on uutta tekniikkaa, vaikka lopputulos näyttää yhtä vääristyneeltä? Tokihan sekin on makuasia, kumpi miellyttää enemmän silmää, mutta ihmiset tuntuvat monesti arvostelevan asioita vain sillä perusteella, kuinka nykyaikaista joku asia on. Itse pidän esim Ghostbustersin efektejä onnistuneempina kuin vaikka LotR:in peikkoja. Ne peikot vain näyttävät olevan eri maailmasta kuin muut hahmot, ja ne ovat juuri ne liikkeen epäkohdat, jotka saavat ne hahmot ohuiksi.

        Onko se jonkinlainen meriitti, jos elokuva on vaatinut paljon työtunteja? Miksi digiefektejä käytetään, jos se lopulta on niin työlästä, eivätkä ainakaan minun mielestäni näytä paremmalta, saati realistisemmilta? Digiefektit ovat päivän sana, ja "hyvä" elokuva vaatii digiefektejä. Eihän nykyään voi ottaa todesta elokuvaa, jossa käytetään vanhentunutta tekniikkaa. Pitää kosiskella muotitietoista yleisöä ja yrittää saada parhaan efektin oscar, mikä ei olisi mahdollista tekniikalla, jonka yleisö katsoo vanhentuneeksi.

        En itse asiassa ymmärrä, mitä tarkoitat tuolla elävien eläinten hallinnalla?


    • Widget Punch

      Heh, vertaa vaikka vanhaa Robocopia 80-luvulta (ED 209 nykivät surkuhupaisat liikkeet) tähän uuteen versioon, ero on selvä toisen hyväksi. Muuten se 80-luvun Robocop on parempi 10-2 tähn uuteen verrattuna

      • zappp

        Yritin netistä tsekata, mutta koneeni rupesi kekkaloimaan ja kuva nyki enemmän kuin vanhat efektit, joten ei oikein saanut kunnon kuvaa kyseisestä härvelistä, mutta sen perusteella näytti kyllä ihan hyvältä. Mutta kuten sanoin, onhan niissä tasoeroja ja hyviäkin CGI-efektejä on.

        Mutta lopultahan homma ei ole efekteistä kiinni, vaan itse elokuvasta, kuten itsekin asian ilmaiset sanomalla alkuperäistä paremmaksi. Nykyään luotetaankin liikaa efektien voimaan, ja olen jonkun joskus kuullutkin sanovan, että mitä sillä juonella enää nykyään tekee, kunhan vain on siistit efektit. Tämä oli 90-luvun alussa Terminator 2:sesta. Efektien pitäisi olla vain enemmänkin pakkokeino tuottaa jotain sellaista valkokankaalle, jota ei muuten pystyisi tekemään, mutta nykyään tuntuu, että elokuva rakennetaan efektien ympärille, ja mitä jää, kun efektit vanhenevat, jos elokuvan tarkoitus on vain päteä niillä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe