Sosiaaliviranomaisen mukaan ei saa säästää. Onko näin?

säästöloukku

Hyvin hankala tilanne.

Olen saanut noin 1½ vuotta normaalia toimeentulotukea sosiaalitoimistosta tehtäessä tulojen ja menojen vertailu.

Olen elänyt järkevästi hyvin niukasti ja säästänyt yksinäisenä ihmisenä toimeentulotuesta niin paljon, kuin mahdollista ( työmarkkinatuki, asumistuki ja laskennallisesti 180 € toimeentulotukea /kk ja siitä säästöön kuukausittain 70 € = 18 x 70 € = 1260 €, joka näkyy tiliotteissa), mutta en käsitä, miksi nyt tuli sellainen tilanne, että en saanutkaan enää laskennallista toimeentulotukea.

Sosiaali- ja terveysministeriön ohjeessa 2013:4 (Toimeentulotuki, Opas toimeentulotukilain soveltajille) ei mainita mitään siitä, että toimeentulotukiasiakas ei saisi säästää toimeentulotuesta. Tämä kuitenkin lienee matemaattinen mahdottomuus toimeentulotukiviranomaiselle, koska ylivoimaisesti suurimman osan olin säästänyt työmarkkinatuesta ja asumislisästä. Kuitenkin sosiaaliviranomainen katsoi kirjallisessa päätöksessään:

"Toimeentulotuki on tarkoitettu viimesijainen vaihtoehto, se ei ole säästämiseen".

Menin sosiaalityöntekijän vastaanotolle ja kysyin kielteisen päätöksen saatuani ällistyneenä syytä tällaiseen: Sosiaalityöntekijä sanoi: "Sinä säästät ja se on vastoin toimeentulokukilakia". Minä sanoin, että " Näytä yksikin kohta toimeentulotukilaista tai sosiaali- ja terveysministeriön ohjeista, jossa kielletään säästäminen." Sosiaaliviranomainen puisteli päätään ja sanoi, "Minun sosiaaliviranomaisena ei tarvitse näyttää yhtään mitään. Näyttövelvollisuus on teillä."

No sitten kysyin, "Olisiko minun pitänyt tuhlata aina joka kuukausi kaikki rahat, jotta tiliotteet olisivat näyttäneet lähes nollaa?" Sosiaaliviranomainen vastasi, "Olisi pitänyt".

20

187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästöloukku

      Jatkoa

      Tämä osoittaa sen, että toimeentulotukilaissa ja ministeriön ohjeissa (2013:4) mainittu toimeentulotukilain mukainen perusosa ei olekaan subjektiivinen oikeus, kuten on annettu ymmärtää, koska perusosa ei olekaan käytettävissä siten, kuin asiakas itse haluaa.

      Mielenkiintoni heräsi tämän asian jälkeen siihen, että mitkä muut sosiaalivakuutukselliset - ja muut etuudet ovat kenties subjektiivisen oikeuskäsitteen ulkopuolella?

      Saako lukuisista sosiaalivakuutuksellisista - ja muista etuuksista säästää (esimerkiksi työmarkkinatuki, työttömyyspäiväraha, ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha, lapsilisä, vammaispalvelut kokonaisuudessaan, hoitotuki, korotettu hoitotuki jne. jne. Lista on loputon)

    • röpin hööd

      Jokaisen joka saa toimeentulotukea pitäisi tietää että senttiäkään et saa tienata tai säästää rahaa, "Toimeentulotuki kun on se viiemeinen tukimuoto" heti jos tienaat jotain tai myyt jotain tms: ja se näkyy tililläsi se vähennetään, köyhän ei siis kannata virallisesti tienata mitään se on sitten eri juttu millaista taloutta OIKEASTI pyörittää ;)

      • säästöloukku

        jokaisen joka saa toimeentulotukea pitäisi tietää että senttiäkään et saa tienata tai säästää rahaa, "Toimeentulotuki kun on se viiemeinen tukimuoto" heti jos tienaat jotain tai myyt jotain tms: ja se näkyy tililläsi se vähennetään, köyhän ei siis kannata virallisesti tienata mitään se on sitten eri juttu millaista taloutta OIKEASTI pyörittää ;) (röbin hööd)"

        "Jos tienaat tai jotakin myyt".

        Niin. Sen ymmärrän edelleen, että palkkatulot, muut tulot, avustukset jne. otetaan automaattisesti huomioon laskesmassa, kuten pitääkin ottaa.

        Sitä vain en käsitä, että TOIMEENTULOTUESTA (noin 180 €/kk) SÄÄSTÄMINEN ei käy päinsä SOSIAALIVIRANOMAISEN näkemyksen mukaan, vaikka kaikista sosiaalivakuutuksellisista lakisääteisistä etuisuuksista on jo säästetty???

        Kuka tässä muista tuloista on puhunut?


    • Petu...
      • säästöloukku

        Jokaisen joka saa toimeentulotukea pitäisi tietää että senttiäkään et saa tienata tai säästää rahaa, "Toimeentulotuki kun on se viiemeinen tukimuoto" heti jos tienaat jotain tai myyt jotain tms: ja se näkyy tililläsi se vähennetään, köyhän ei siis kannata virallisesti tienata mitään se on sitten eri juttu millaista taloutta OIKEASTI pyörittää ;) (röpin hööd)

        Kyllä mä tämän selkeän talouden ymmärrän, mutta kysyinkin subjektiivisista oikeuksista. Jos toimeentulotuki ei olekaan subjektiivinen oikeus, se olisi toimeentulotukilaissa ja ministeriön ohjeissa mainittava.

        Kas, kun en osaa lukea ajatuksia. Selkeämpi vaihtoehto olisi se, että koko laki toimeentulotuesta kumottaisiin.

        Näin päästäisiin selkeästi yksiselitteisempään oikeudelliseen tilanteeseen.

        Minulle sopii.

        Sopisiko perheellisille? Laskelmieni mukaan noin 40.000 lapsiperhettä saavat toimeentulotukea. Toimeentulotuki pois ja noin 27.000 lapsiperhettä eivät kykene maksamaan vuokriaan, joten seurauksena on häätö lumihankeen tai juhannuskoivikkoon.

        Kestäisikö yhteisuntamme noin 27.000-30.000 äkillisen lapsiperheiden asunnottomuuden?

        Ehkä kestäisi, mutta siinä tapauksessa olisi kumottava myös lastensuojelulaki, koska se menettäisi reaaliolosuhteissa merkityksensä.


      • säästöloukku

        Tee oikaisuvaatimus, ja ellei se auta niin valitus hallinto-oikeuteen.

        Ellet itse osaa (tai viitsi) niin apua on saatavissa: http://www.satakunta.net (Höpöä)

        Kiitos avuliaisuudesta, mutta osaan.


    • Sossun Täti

      Toimeentulotuesta saa säästää eikä siitä säästettyä rahaa saa tulona ottaa huomioon sinä aikana kun asiakas on toimeentulotuen saaja. Sitten on eri asia jos säästää 1000e käy välissä pari kk töissä ja tulee takaisin asiakkuuteen ja tilillä on vaikka 1100e.

      Toki on sitten niitä tapauksia jotka säästää 480e perusosasta joka kuu sen 400-480e. Silloin pitää arvoida soaiaalityössä uudelleen se onko asiakkaalla todellisuudessa edes tarvetta toimeentulotuelle vai kykeneekö hän elämään jollakin muulla tulolla.

      Mutta jos siis olet hiljalleen toimeentulotuesta säästänyt ja olet ollut koko sen ajan asiakkuudessa, niin tee äkkiä oikaisuvaaatimus niin tuo päätös todennäköisesti korjataan.

      • siinä optiot

        Niin ja sitten kun sitä ei korjata niin prosessi venyy maailman tappiin asti. Siinä sitten joudut menemään kerjäämää tai kuolet nälkään.


      • säästöloukku

        "Sitten on eri asia jos säästää 1000e käy välissä pari kk töissä ja tulee takaisin asiakkuuteen ja tilillä on vaikka 1100e.

        Toki on sitten niitä tapauksia jotka säästää 480e perusosasta joka kuu sen 400-480e. Silloin pitää arvoida soaiaalityössä uudelleen se onko asiakkaalla todellisuudessa edes tarvetta toimeentulotuelle vai kykeneekö hän elämään jollakin muulla tulolla."

        Eikö tämä nyt jumalauta mene kellekkään perille: Säästän rahaa sossusta, työttömyystuesta ja asumistuesta,

        Minkälaisia "asiantuntijoita" olette?

        Menikö perille? Siis 1. työmarkkinatuki, 2. asumistuki ja 3. toimeentulotuki.

        Pyydän, että ette esittäisi kommentteja, koska käsityksenne asiasta on virheellinen (so called defecate)


      • Petu...

        Ei tuo pelkästään oikeuta arvioimaan, että ei olisi tarvetta toimeentulotuella - tai oikeutta toimeentulotukeen. Kyky säästää viimesijaisesta etuudesta ei oikeuta ko. etuutta epäämään.

        Joku voi käydä vaikka vallan pummilla syömässä, jne.

        Jos sitten epäillään, että on muita tuloja niin ennen tuen epäämistä/alentamista sossun pitää esittää luotettava näyttö. Apuna sossu voi käyttää esim. poliisia tekemällä rikosilmoituksen epäillystä petoksesta, mutta laki ei anna sossulle oikeutta arvioinnin perusteella evätä tukea, eikä alentaa sitä. Faktaa pitää sossulla olla pöytään laittaa!


      • hmm....
        säästöloukku kirjoitti:

        "Sitten on eri asia jos säästää 1000e käy välissä pari kk töissä ja tulee takaisin asiakkuuteen ja tilillä on vaikka 1100e.

        Toki on sitten niitä tapauksia jotka säästää 480e perusosasta joka kuu sen 400-480e. Silloin pitää arvoida soaiaalityössä uudelleen se onko asiakkaalla todellisuudessa edes tarvetta toimeentulotuelle vai kykeneekö hän elämään jollakin muulla tulolla."

        Eikö tämä nyt jumalauta mene kellekkään perille: Säästän rahaa sossusta, työttömyystuesta ja asumistuesta,

        Minkälaisia "asiantuntijoita" olette?

        Menikö perille? Siis 1. työmarkkinatuki, 2. asumistuki ja 3. toimeentulotuki.

        Pyydän, että ette esittäisi kommentteja, koska käsityksenne asiasta on virheellinen (so called defecate)

        Matikkaa:

        Työmarkkinatuki 522€ asumistuki 370€ toimeentulotuki 288€ = vuokra 700€ perusosa 480€

        Kysymys:

        Säästin toimeentulotuesta työmarkkinatuesta ja asumistuesta 500€/kk miten tämä on mahdollista?


      • Sossun Täti
        Petu... kirjoitti:

        Ei tuo pelkästään oikeuta arvioimaan, että ei olisi tarvetta toimeentulotuella - tai oikeutta toimeentulotukeen. Kyky säästää viimesijaisesta etuudesta ei oikeuta ko. etuutta epäämään.

        Joku voi käydä vaikka vallan pummilla syömässä, jne.

        Jos sitten epäillään, että on muita tuloja niin ennen tuen epäämistä/alentamista sossun pitää esittää luotettava näyttö. Apuna sossu voi käyttää esim. poliisia tekemällä rikosilmoituksen epäillystä petoksesta, mutta laki ei anna sossulle oikeutta arvioinnin perusteella evätä tukea, eikä alentaa sitä. Faktaa pitää sossulla olla pöytään laittaa!

        Ei tietenkään tukea voida noin vain evätä sillä perusteella että asiakas säästää perusosan verran joka kuukausi, mutta tilannetta pitää kyllä silloin arvioida ja asiakasta kuulla.


      • hah hah
        säästöloukku kirjoitti:

        "Sitten on eri asia jos säästää 1000e käy välissä pari kk töissä ja tulee takaisin asiakkuuteen ja tilillä on vaikka 1100e.

        Toki on sitten niitä tapauksia jotka säästää 480e perusosasta joka kuu sen 400-480e. Silloin pitää arvoida soaiaalityössä uudelleen se onko asiakkaalla todellisuudessa edes tarvetta toimeentulotuelle vai kykeneekö hän elämään jollakin muulla tulolla."

        Eikö tämä nyt jumalauta mene kellekkään perille: Säästän rahaa sossusta, työttömyystuesta ja asumistuesta,

        Minkälaisia "asiantuntijoita" olette?

        Menikö perille? Siis 1. työmarkkinatuki, 2. asumistuki ja 3. toimeentulotuki.

        Pyydän, että ette esittäisi kommentteja, koska käsityksenne asiasta on virheellinen (so called defecate)

        Et taida oikeasti maksaa vuokraa kun kerta asumistuesta ja työmarkkinatustakin pystyt säästämään rahaa?


    • näin se menee

      Näin se on. Tilillä köyhä ei voi missään tilanteessa säilyttää rahojaan, ei vaikka olisi töissä. Sitten kun saat potkut niin tilisi tutkitaan tarkoin ja joka ikinen sentti huomioidaan tuloksi.

      Eli tili tyhjäksi laskujen maksun jälkeen. Muuten sinua tullaan sanktioimaan siitä kun olet vastuullinen ihminen ja yrität säästää rahaa. Mitään rahoja ei kannata ottaa tilinsiirtona omalle tilille, ei edes joululahja rahoja ati ne ulosmitataan sinulta.

      • säästöloukku

        Olen tullut siihen tulokseen, että minun ei kannata tapella sosiaaliviranomaisen kanssa. Teen "vanhana Cobol" - miehenä yhä edelleen järkeviä atk-kehitystyötä.

        Jos rahan säästäminen on paha asia niinkuin pahuus, en voi toivottaa muuta kuin "good bye, trade unions".

        Ammattiyhdistysliitto ei ymmärrä asiaa: Siellä "jätkäsataman urot karjut uhkaavat ihmisiä", mutta kyllä heille lopullinen ratkaisu löydetään ajan kuluessa.


    • Pullamaisteri

      Systeemin luoneet ihmiset ja sitä natsimaisella tehokkuudella valvovat viranomaiset ovat vakavasti häiriintynyttä porukkaa.

    • hyvä asia valvoa

      Hyvä kun valvoo sillä nuo rahat on meidän jotka maksaa veroja ja tekee töitä vai luuletteko jotta ne tulee automaatista vai.Joku maksaa jokaisen pennin jonka sinäkin saat tukina veroina.Ja huom rikkaat ei niitä maksa niillä on rahat ulkomailla.
      Toimeentulotuki ei ole kansalaisoikeus ollenkaan sori jos niin luulette.

      • Säästän sukkaan

        Minä nyt vielä sekoitan hieman pakkaa, eli enkö minä saa säästää rahaa näistä tuloista, työmarkkinatulo ja toimeentulotuki? asumistuki menee siis suoraan vuokranantajalle ja siitä en voi säästää ja en edes ymmärrä miten siitä pakollisesta menosta voi edes säästää? Mutta asiaan, eli minä ainakin olen pystynyt erittäin nuukalla elämällä säästämään juuri näistä kahdesta tulostani ja mielestäni siinä ei ole mitään väärää? Olen käynyt ja käyn säännöllisesti hakemassa ilmaista ruokaa leipäjonoista ja teen itse edullisesti ruokaa aina kotona, en juo, en polta, eli minä saan säästöön rahaa kuukaudessa n 220e aina, en toki niitä jätä tilille vaan nostelen säännöllisesti "ruokakauppaan" niitä, eli jemmaan sukkaan ;) Kysymys kuuluukin että onko tämä muka sitten väärin? Jos tämä on väärää toimintaa minulta että elän nuukasti niin pitäisikö minun sitten alkaa juomaan ja polttelemaan ja elämään ns yli varojen? silloinko olen oikea asiakas vasta? pakottaako sossu siis ihmisiä huonoon elämään?


    • 8+11

      Toimeentulotuki on siis liian suuri. Eli sellaisia terveisiä päättäjille :)

    • Late Alas

      Itse kun olin toimeentulotuen asiakas pidin huolta, että pankkitilin saldo on alle euron kun kuukausi vaihtuu. Saavat siinä sitten sossussa katsella tiliotteiden saldoja. Sekä sovin työnantajan kanssa sopivan veroprosentin millä ei saa veronpalautusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe