Kuoleman enneunet

Heisku

Minkälaisia kuoleman enneunia olette nähneet? Minä näin ensimmäistä kertaa elämässäni unta, jossa olin auto-onnettomuudessa ja kun menin sisälle taloon, tuli tarve yökätä. Yhtäkkiä huomasin yökänneeni käteeni lähes kaikki hampaat suustani. Loput heiluivat kun tunnustelin niitä. Tiesin herättyäni, että uni enteilee kuolemaa. Ihan parin-kolmen päivän sisällä vaikeasti sairas tätini nukkui pois. Hän oli minulle todella läheinen, kun asuin samassa kodissa hänen kanssaan lapsuuteni. Muistaako joku mitä Freud sanoo hammasunesta, vai sanooko jotakin. Olen lukenut joskus teoksen "Johdatus psykoanalyysiin", mutta unohtanut mitä hän kertoi unista.

127

40828

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nalleh

      Eikö yleensä enneunet, siis kuolemaan liittyvät tarkoita enemmänkin uusia alkuja, kuin oikeasti jonkun kuolemaa....?

      • Aslak

        Yleensä kansan keskuudessa ymmärretään, että unessa nähty hyvä, tai paha tarkoittaa juuri päinvastaista. Saattaahan se olla näinkin. mutta kun näkijät keskustelevat kuolemaa koskevista enneunista, he eivät todellakaan näe jonkun kuolemaa, vaan useinmiten lyhyen (välähdyksen elämästä),ja kokemuksensa ja oppimansa tiedon pohjalta analysoivat sen merkitystä.
        Monet luulevat näkevänsä enneunia ja tulkitsevat niitä jopa hatarin perustein, mutta suurin virhe on mennä kertomaan asianomaiselle itselleen, että alahan valmistella lähtöäsi. Näkijälle on hienotunteisuus yhtä tärkeää, kuin kyky selittää itselleen saamansa viestin merkitys.


      • Alias
        Aslak kirjoitti:

        Yleensä kansan keskuudessa ymmärretään, että unessa nähty hyvä, tai paha tarkoittaa juuri päinvastaista. Saattaahan se olla näinkin. mutta kun näkijät keskustelevat kuolemaa koskevista enneunista, he eivät todellakaan näe jonkun kuolemaa, vaan useinmiten lyhyen (välähdyksen elämästä),ja kokemuksensa ja oppimansa tiedon pohjalta analysoivat sen merkitystä.
        Monet luulevat näkevänsä enneunia ja tulkitsevat niitä jopa hatarin perustein, mutta suurin virhe on mennä kertomaan asianomaiselle itselleen, että alahan valmistella lähtöäsi. Näkijälle on hienotunteisuus yhtä tärkeää, kuin kyky selittää itselleen saamansa viestin merkitys.

        Näin tämän unen suunnilleen Marraskuussa 2005. Olin kavereitteni kanssa mökillä ja kävelimme todella kauan pitkää hiekkatietä. Sitten näin viikatemiehestä vilahduksen mutta se ei jahdannut minua vaan liehui ilmassa pois näkyvistä. Sitten samana vuonna Uuttavuotta edeltävänä yönä ukkini joka oli ollut n. 2 vuotta sotaveteraanien sairaalassa oli menehtynyt. Tuo oli ensimmäinen enneuneni jonka tarkotuksen tajusin kuitenkin vasta myöhemmin.


      • Päpä
        Alias kirjoitti:

        Näin tämän unen suunnilleen Marraskuussa 2005. Olin kavereitteni kanssa mökillä ja kävelimme todella kauan pitkää hiekkatietä. Sitten näin viikatemiehestä vilahduksen mutta se ei jahdannut minua vaan liehui ilmassa pois näkyvistä. Sitten samana vuonna Uuttavuotta edeltävänä yönä ukkini joka oli ollut n. 2 vuotta sotaveteraanien sairaalassa oli menehtynyt. Tuo oli ensimmäinen enneuneni jonka tarkotuksen tajusin kuitenkin vasta myöhemmin.

        Mä näin kanssa viikatemiehen unessa vuosia sitten ja siinä se vei mukanaan sumuun mummoni, sitä seuraavana aamuna tuli soitto että mummo oli kuollut, muitakin enneunia olen nähnyt, mummollani oli kyky tietää asioita etukäteen, liekö perinyt saman taidon häneltä


      • tosijuttu!

        Olen itsekkin nähnyt painajaisia läheisistä tai itsestäni ja siitä muutama päivä tai viikko eteen päin niin on nukkunut tärkeitä ihmisiä pois


      • Hepsali
        Päpä kirjoitti:

        Mä näin kanssa viikatemiehen unessa vuosia sitten ja siinä se vei mukanaan sumuun mummoni, sitä seuraavana aamuna tuli soitto että mummo oli kuollut, muitakin enneunia olen nähnyt, mummollani oli kyky tietää asioita etukäteen, liekö perinyt saman taidon häneltä

        Hyvin varhain aamusta näin mummuni sängyn päädyn laidalla, hän vilkutti minulle ylhäältä päin ja sanoi nimeni ja hei hei monta kertaa..Hänen takana oli mun tätini hyvin kalpeana..

        Heräsin ja kertasin untani... Otin puhelun heti äidilleni, joka sanoi ,että nyt on tultava Suomeen, mummu hyvin huonossa kunnossa.. Lähdin ajamaan ja ehdin olla hänen vieressä pitämässä häntä kädestä kiinni, kun hän nukkui pois...

        Seuraavan kerran mummuni tuli mun uneeni pääsiäisen 2007..En ollut kotona silloin vain toisessa kaupungissa.. Hän sanoi että nyt sinun pitää mennä äitisi luo, hän tarvitsee sinua..

        Ajoin seuraavana päivänä kotia, ja menin äitini luo..Hän ei ollut kotona..Hän oli sairaalassa, nukkui pois kahden vuorokauden sisällä...

        Mummoni oli kova näkemään etiäisiä kun hän eli, ja se on nyt se taito tullut minuunkin..Se on aina minussa ollut, mutta en ymmärtänyt sitä nuorempana..


      • jk

        en minkäänlaisia


    • Aslak

      Olen nyt 54 vuotias ja olen nähnyt enneunia, niin kauan, kuin kykenen muistamaan. Lapsuudessani äitini opetti tulkitsemaan niitä ja varoitti kertomasta unistani muille. Olen jälkeen päin ymmärtänyt, että taipumukseni on niin vahva ja paikkansa pitävä, että olisin järkyttänyt läheisiä ihmisiä, ehkä siitä olisi ollut muutakin seuraamusta. Luin Heiskun tekstin 18,11,2004, kirjoitettu, jossa hän kertoi kokemastaan ja tiedusteli Freudin tulkintaa. en minäkään muista asiasta muuta, kuin, että hänen aikaisensa uni ja alitajuntatutkijat tekivät kovasti työtä todistaakseen omat teoriansa. Yleensä hampaiden irtoaminen unessa yhdistetään läheisen poismenoon. Nuorena oli hieman raskasta elää tietoisuuden kanssa, että näkee tulevia, vakaviakin asioita etukäteen, mutta nyt pidän ennaltatietämistä normaaliin elämään kuuluvana, enkä koe mitään paineita saamieni kuolemaan tai maailman laajuistenkaan katastrofien etukäteistietojen takia. Olen vain monesti miettinyt, että mistä ne tiedot oikein tulee ja miksi vain joillakin on kyky tulkita symboleina esiintyvät enteet. Tiedän monien näkevän enneunia, mutta monet vaikenevat niistä,syynä saattaa olla leimautumisen pelko. Minulla on elämäni varrelta paljonkin kokemusta enneunista ja olisin mielelläni keskusteluyhteydessä muidenkin enteitä näkevien kanssa. esim. Heiskun kanssa tällä sivulla.

      • suru

        olen nähnyt outoja unia, mutta olen halunnut unohtaa ne, ja joskus olen tuntenut vilunväreitä, varsinkin kun tosielämän tapahtumat menevätkin niin kuinka aavistan. pidin sitä ensin sattumana, kuitenkin nyt, kun onnettomuus lapseni menetyksen muodossa tapahtui oikeassa elämässä, eikä vain enteenä unessa, minun oli pakko hyväksyä unien ja todellisuuden välinen tuntematon yhteys. välillä tuntuu ettei haluaisi enää nukkua. en halua tietää enkä aavistaa. onnittelen kaikkia jotka saavat elää tietämättä tulevasta, se on suorastaan siunaus.


      • Little Teen Wich

        Kiinnostava keskustelu, "mukava" huomata että kohtalotovereita on enemmänkin..
        Itse näen enne unia, olen 20v ja nähnyt niitä todella paljon vuosien varrella. Enne unien näkeminen alkoi kun olin n.14 vanha. Olen nähnyt ystävieni kuolemat, sukulaisten kuolemat, sairaudet,ilotkin.. Enimmikseen suruja.
        Asia on todella raskas minulle joskus, pelkään nukahtaa jos uni enteilee jonkun rakkaani kuolemaa. Nuorena menetin parhaan ystäväni, ja näin myös unen siitä. Uni ei suoraan enteillyt kuolemasta,vaan opettelin tulkitsemaan niitä ja sen kautta selvitin..


      • Blessed Be
        Little Teen Wich kirjoitti:

        Kiinnostava keskustelu, "mukava" huomata että kohtalotovereita on enemmänkin..
        Itse näen enne unia, olen 20v ja nähnyt niitä todella paljon vuosien varrella. Enne unien näkeminen alkoi kun olin n.14 vanha. Olen nähnyt ystävieni kuolemat, sukulaisten kuolemat, sairaudet,ilotkin.. Enimmikseen suruja.
        Asia on todella raskas minulle joskus, pelkään nukahtaa jos uni enteilee jonkun rakkaani kuolemaa. Nuorena menetin parhaan ystäväni, ja näin myös unen siitä. Uni ei suoraan enteillyt kuolemasta,vaan opettelin tulkitsemaan niitä ja sen kautta selvitin..

        Joo, upeeta että näin paljon kohtalontovereita löytyy. Ite en ole nähnyt niin surullisia ja negatiivisia asioita, vaan enemmän positiivista, tai normaaliin elämään liittyvää.
        Esim yhtenä yönä näin oudon unen, selasin papereita koulussa, yhdestä välistä löysin historiankokeeni, josta kesti kauan etsiä arvosana, mutta lopulta löysin sen viimeiseltä sivulat. Se oli 8½. Seuraavana päivänä kerroin tästä muille, ja kappas, seuraavalla tunnilla saimme kokeet takaisin, ja 8½:han sieltä tuli.
        Ja sittenhän on myös olemassa enteitä, eli miten ihmiset käyttäytyy, mitä tapahtuu. Näistä voi ennustaa tulevaa. Esimerkiksi tuttuni sukulainen antoi sille tutulleni kuvan hänen äitinsä ja isänsä häistä. Muutama päivä tuon jälkeen hänen isänsä kuoli.. eikä tuo sukulainen olisi antanut kuvaa varmaankaan muuten.


      • Toinen maailma

        Hienoa, että olet päässyt tasapainoon kuolemauniesi kanssa. Minulla tasapaino on vielä hakusessa ja reagoin todella voimakkaasti enneuniini, jotka yleensä toteutuvat arkitodellisuudessa. Voisitko suositella jotain ryhmää, jolta saisi tukea kun psyyke ei kestä syyllisyyttä?


      • Frantic87
        Toinen maailma kirjoitti:

        Hienoa, että olet päässyt tasapainoon kuolemauniesi kanssa. Minulla tasapaino on vielä hakusessa ja reagoin todella voimakkaasti enneuniini, jotka yleensä toteutuvat arkitodellisuudessa. Voisitko suositella jotain ryhmää, jolta saisi tukea kun psyyke ei kestä syyllisyyttä?

        Minunkin oli nyt pakko kirjoittaa tänne. Meillä on suvussa tätä enne unien näkemistä. Mummo,äiti ja täti näkevät ainakin. olen nuorempana nähnyt muutaman enne unen(olen nyt 19), mutta en tätä ennen näin vahvaa. Noin kuukausi sitten näin unta,että rakas ystäväni kuoli. Unessa ei selvinnyt miten hän kuoli, mutta muistan itkeneeni häntä. Samalla viikolla kyseinen ihminen kuoli..Voiko näin suoranaisesti nähdä, että kuka kuolee?Eikö yleensä unta pidä tulkita, että tietää mikä siinä on kysymys. Äitinikin on nähnyt kuolemaunia, jotka ovat toteutuneet, mutta hän ei ole suoraan nähnyt kuka se on. Tällä ystävällä oli asiat hyvin eikä hän ollut sairas ja hän oli nuorikin..


      • unia
        Blessed Be kirjoitti:

        Joo, upeeta että näin paljon kohtalontovereita löytyy. Ite en ole nähnyt niin surullisia ja negatiivisia asioita, vaan enemmän positiivista, tai normaaliin elämään liittyvää.
        Esim yhtenä yönä näin oudon unen, selasin papereita koulussa, yhdestä välistä löysin historiankokeeni, josta kesti kauan etsiä arvosana, mutta lopulta löysin sen viimeiseltä sivulat. Se oli 8½. Seuraavana päivänä kerroin tästä muille, ja kappas, seuraavalla tunnilla saimme kokeet takaisin, ja 8½:han sieltä tuli.
        Ja sittenhän on myös olemassa enteitä, eli miten ihmiset käyttäytyy, mitä tapahtuu. Näistä voi ennustaa tulevaa. Esimerkiksi tuttuni sukulainen antoi sille tutulleni kuvan hänen äitinsä ja isänsä häistä. Muutama päivä tuon jälkeen hänen isänsä kuoli.. eikä tuo sukulainen olisi antanut kuvaa varmaankaan muuten.

        Hmm,.. nyt on ihan pakko kysyä; onko näitä käyttäytymisunia näkeviä paljonkin? Ennen joskus kun olin 14-15v pystyin silloin tällöin esim kaveriporukassa kertomaan mitä kukin vuorollaan oli sanomassa. Nämä välähdykset kestivät sen 5-20 sekunttia. Nyt unet (ehkä unenpuutteen takia) lähes tyystin kadonneet. Asia kuitenkin jäänyt hieman kalvamaan,.. mitä nämä unet ovat ja miten niitä pystyisi hallitsemaan.


      • BLABLALBALB
        Little Teen Wich kirjoitti:

        Kiinnostava keskustelu, "mukava" huomata että kohtalotovereita on enemmänkin..
        Itse näen enne unia, olen 20v ja nähnyt niitä todella paljon vuosien varrella. Enne unien näkeminen alkoi kun olin n.14 vanha. Olen nähnyt ystävieni kuolemat, sukulaisten kuolemat, sairaudet,ilotkin.. Enimmikseen suruja.
        Asia on todella raskas minulle joskus, pelkään nukahtaa jos uni enteilee jonkun rakkaani kuolemaa. Nuorena menetin parhaan ystäväni, ja näin myös unen siitä. Uni ei suoraan enteillyt kuolemasta,vaan opettelin tulkitsemaan niitä ja sen kautta selvitin..

        ENNEUNET KIRJOITETAAN YHTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • just a dream
        Frantic87 kirjoitti:

        Minunkin oli nyt pakko kirjoittaa tänne. Meillä on suvussa tätä enne unien näkemistä. Mummo,äiti ja täti näkevät ainakin. olen nuorempana nähnyt muutaman enne unen(olen nyt 19), mutta en tätä ennen näin vahvaa. Noin kuukausi sitten näin unta,että rakas ystäväni kuoli. Unessa ei selvinnyt miten hän kuoli, mutta muistan itkeneeni häntä. Samalla viikolla kyseinen ihminen kuoli..Voiko näin suoranaisesti nähdä, että kuka kuolee?Eikö yleensä unta pidä tulkita, että tietää mikä siinä on kysymys. Äitinikin on nähnyt kuolemaunia, jotka ovat toteutuneet, mutta hän ei ole suoraan nähnyt kuka se on. Tällä ystävällä oli asiat hyvin eikä hän ollut sairas ja hän oli nuorikin..

        Meidänkin suvussa kuulemma kulkee enneunien näkeminen. Äidin isältä äidille ja sitten minulle. Olen vasta 15-vuotta mutta pari unta olen nähnyt, pisin kesti muutaman minuutin ja tajusin sen vasta kyseisessä tilanteessa; äitipuoleni selitti minulle kermavaahdon vatkaamisesta, seisoin suu auki koska mietin, voisinko esim. estää kyseistä asiaa tapahtumasta vaikka tukkimalla hänen suunsa yms. Äitipuoleni luuli minun vain jäätyvän kuten tavallista ja sanoi isälleni että "voi että tätä sun blondias". Itse olin vain hämmentynyt :)


      • mummel

        Uskoisin, että ns. herkät ihmiset näkevät näitä enneunia, äitini näki paljonkin, ja nyt minä olen jatkanut perinnettä.
        Näin esim. unta, että sisareni sai lapsen, ja soitin hänelle, että mitä kuuluu, hän sanoi et ei mitään ihmeellistä, mutta meni pari päivää ja hän soitti, et nyt kuuluu, jalka oli mennyt poikki.
        Lapsi on unessa vaivaksi. Olisi paljonkin näitä tarinoita, mut aina en itsekään ole hoksannut heti, mistä on kysymys, ehkä olisin toiminut monessa asiassa toisin.


      • koir1
        Toinen maailma kirjoitti:

        Hienoa, että olet päässyt tasapainoon kuolemauniesi kanssa. Minulla tasapaino on vielä hakusessa ja reagoin todella voimakkaasti enneuniini, jotka yleensä toteutuvat arkitodellisuudessa. Voisitko suositella jotain ryhmää, jolta saisi tukea kun psyyke ei kestä syyllisyyttä?

        olen itse kait samaa tyyppiä, etsi apua, sillä minä olen syönyt pitkään rauhoittavia
        ja käynyt terapiassa, joten ehdotan että rohkeasti otat yhteyttä sairaanhoitajaan.
        nyt elän suht normaalisti.


      • LÄÄPPÄÄP
        BLABLALBALB kirjoitti:

        ENNEUNET KIRJOITETAAN YHTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        EHKÄ PUOLIKAHTEEN.......................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Muskettikoiraa123

        Minäkin olen nähnyt enneunia. olen nähnyt yhden poliitikon vaimon kuolema ja kerroin muutamille ihmisille, ja viikon tai 2 sisälle näin tapahtunutkin. olen nähnyt että minun hammas irtoa ja kuoli mummoni.Olen nähnyt unta että minun suusta irtoo tekohammas ja olin surullinen sen takia ja minun äidin aviomies kuoli lähi aikana, hän on kasvattanut minua kun omaa lasta.


      • Oululainen2016

        Vastaan tähän viestiin, vaikka viestiketju on jo monta vuotta vanha. Sen toivossa ehkä, että joku vielä teistäkin vastaisi ja saisin jonkinlaista "vertaistukea". Olen 26-vuotias nuori nainen, joka on nähnyt painajaistyyppisiä enneunia koko ikänsä. Itselläni enteet ovat vahvoja painajaisia ja herään niihin yöllä ja tiedän että jollekin tulee soittaa apua tai joku on hädässä. Nämä unet pitävät joka kerta paikkansa ja näen myös, jos joku loukkaa itseään tai on lähellä kuolemaa. Luen myös "ympäristön" antamista merkeistä usein "vahingossa" tulevia sattumuksia tai onnettomuuksia ja olen nähnyt myös hereillä ollessani näyn äidilleni sattuvasta tulevasta onnettomuudesta. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Tulkitsetteko te ympäristön merkkejä ja osaatteko yhdistää niitä tuleviin "onnettomuuksiin"? Olisi mukava kuulla,tulkitsetteko tekin pieniä merkkejä ympäristöstä?


      • Enteileepahaa
        suru kirjoitti:

        olen nähnyt outoja unia, mutta olen halunnut unohtaa ne, ja joskus olen tuntenut vilunväreitä, varsinkin kun tosielämän tapahtumat menevätkin niin kuinka aavistan. pidin sitä ensin sattumana, kuitenkin nyt, kun onnettomuus lapseni menetyksen muodossa tapahtui oikeassa elämässä, eikä vain enteenä unessa, minun oli pakko hyväksyä unien ja todellisuuden välinen tuntematon yhteys. välillä tuntuu ettei haluaisi enää nukkua. en halua tietää enkä aavistaa. onnittelen kaikkia jotka saavat elää tietämättä tulevasta, se on suorastaan siunaus.

        Näin unta et mun vauva kuolee ja 2 viikon päästä se kuoli ja tilanne unessa oli ihan samanlainen kuin se mitä todellisuudessa tapahtui


      • Anonyymi
        Oululainen2016 kirjoitti:

        Vastaan tähän viestiin, vaikka viestiketju on jo monta vuotta vanha. Sen toivossa ehkä, että joku vielä teistäkin vastaisi ja saisin jonkinlaista "vertaistukea". Olen 26-vuotias nuori nainen, joka on nähnyt painajaistyyppisiä enneunia koko ikänsä. Itselläni enteet ovat vahvoja painajaisia ja herään niihin yöllä ja tiedän että jollekin tulee soittaa apua tai joku on hädässä. Nämä unet pitävät joka kerta paikkansa ja näen myös, jos joku loukkaa itseään tai on lähellä kuolemaa. Luen myös "ympäristön" antamista merkeistä usein "vahingossa" tulevia sattumuksia tai onnettomuuksia ja olen nähnyt myös hereillä ollessani näyn äidilleni sattuvasta tulevasta onnettomuudesta. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Tulkitsetteko te ympäristön merkkejä ja osaatteko yhdistää niitä tuleviin "onnettomuuksiin"? Olisi mukava kuulla,tulkitsetteko tekin pieniä merkkejä ympäristöstä?

        Joo, jopa toisten ihmisten puheet vihjailee, esim muut puhuu ympärillä jotain, ja vasta jälkeenpäin tajuaa mitä oli tuleman, eivätkä ihmiset siis siinä tilanteessa edes tulevasta tapahtumasta puhu, mutta minulla osa tekstistä naulautuu mieleen, ja sitten jonkin ajan päästä asia tapahtuu, vaikea selittää..


      • Anonyymi
        Enteileepahaa kirjoitti:

        Näin unta et mun vauva kuolee ja 2 viikon päästä se kuoli ja tilanne unessa oli ihan samanlainen kuin se mitä todellisuudessa tapahtui

        Mulle on käynyt Samoin! Näin unta, että mun vauva kuolee ja parin viikon päästä se kuoli. Kaikki siis oli hyvin eikä mitään syytä epäillä etukäteen että se kuolisi. Ja kun näin unen ajattelin että se vain heijastaa mun pelkoa.
        Unessa oleva tilanne oli tismalleen sama mikä oikeassa elämässä sitten tapahtui. Siinä oli jopa samat ihmiset ympärillä ja puhuttiin samoja asioita kuten unessani!


      • Anonyymi
        BLABLALBALB kirjoitti:

        ENNEUNET KIRJOITETAAN YHTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Huutomerkkiä käytetään vain kerran!


      • Mielenkiintoista, osaatko siis tavallaan myös ennustaa, mutta ei varmaan ilman että olet nähnyt tapahtumat unessako? symboleina,mutta miten opit tulkitsemaan näitä symboleita


    • merkki

      kuolemasta? olen kuullut ja lukenut jostain että jos näät paljon ennen unia lyhyessä ajassa niin se tarkoittaa että olet kuolemassa?

      "sanotaan että ennen unet viittaavat omaan kuolemaan" © 2006 Helsingin Sanomat

      pitääkö paikkansa?

      • paljon nähnyt

        Olen nähnyt enneunia nuoruudestani saakka (täytän pian 60). Pidän sitä jo täysin normaalina. En usko, että enneunien näkeminen näkijän kuolemaa ennustaa. Kaikki me kuolemme, kun aika on täysi.
        Kummallisin enneuneni oli, kun näin yöllä tietokoneeni surraavan ja välkkyvän. Heräsin siihen. Kokemus oli niin aito, että luulin sitä hetken todeksi. Kun aamulla avasin koneeni, se oli täysin sekaisin, jotkut ohjelmat kadonneet, sähköpostitilit osoitteet ja viestit kadonneet.


      • Webster
        paljon nähnyt kirjoitti:

        Olen nähnyt enneunia nuoruudestani saakka (täytän pian 60). Pidän sitä jo täysin normaalina. En usko, että enneunien näkeminen näkijän kuolemaa ennustaa. Kaikki me kuolemme, kun aika on täysi.
        Kummallisin enneuneni oli, kun näin yöllä tietokoneeni surraavan ja välkkyvän. Heräsin siihen. Kokemus oli niin aito, että luulin sitä hetken todeksi. Kun aamulla avasin koneeni, se oli täysin sekaisin, jotkut ohjelmat kadonneet, sähköpostitilit osoitteet ja viestit kadonneet.

        Minä näin kerran unta eräästä vanhasta miehestä joka unessa makasi sängyssä ja kuoli,sitten näin kaverini surevan häntä siinä vierellä,pari kuukautta myöhemmin tämä kuitenkin hyväkutoinen ukki sai jonki n kohtauksen ja kuoli..Korttipeleistä on tullut tylsiä,koska osaan ennustaa kuka voittaa,kaverit ihmettelevät miten teen sen..Minä pistän silmät kiinni ja tyhjennän mieleni,sitten näen voittajan kasvot edessäni.Jännää ja pelottavaa omasta mielestäni..Mitä pitäisi tehdä,kun yliluonnoliset asiat riivaA? ja vielä yksi hyvä esimerkki kerran kotimatkalla suutuin eräälle tutulleni kadulla ja kun korotin ääntäni niin katulamput sammui keskellä iltaa ja heti kun tyynyin ne syttyivät takaisin..


      • Paskaa
        Webster kirjoitti:

        Minä näin kerran unta eräästä vanhasta miehestä joka unessa makasi sängyssä ja kuoli,sitten näin kaverini surevan häntä siinä vierellä,pari kuukautta myöhemmin tämä kuitenkin hyväkutoinen ukki sai jonki n kohtauksen ja kuoli..Korttipeleistä on tullut tylsiä,koska osaan ennustaa kuka voittaa,kaverit ihmettelevät miten teen sen..Minä pistän silmät kiinni ja tyhjennän mieleni,sitten näen voittajan kasvot edessäni.Jännää ja pelottavaa omasta mielestäni..Mitä pitäisi tehdä,kun yliluonnoliset asiat riivaA? ja vielä yksi hyvä esimerkki kerran kotimatkalla suutuin eräälle tutulleni kadulla ja kun korotin ääntäni niin katulamput sammui keskellä iltaa ja heti kun tyynyin ne syttyivät takaisin..

        Osa tuosta voisi olla totta mutta noin 90% asken kertomasi on paskaa mutta jos on totta niin...


      • minttumoi`
        Webster kirjoitti:

        Minä näin kerran unta eräästä vanhasta miehestä joka unessa makasi sängyssä ja kuoli,sitten näin kaverini surevan häntä siinä vierellä,pari kuukautta myöhemmin tämä kuitenkin hyväkutoinen ukki sai jonki n kohtauksen ja kuoli..Korttipeleistä on tullut tylsiä,koska osaan ennustaa kuka voittaa,kaverit ihmettelevät miten teen sen..Minä pistän silmät kiinni ja tyhjennän mieleni,sitten näen voittajan kasvot edessäni.Jännää ja pelottavaa omasta mielestäni..Mitä pitäisi tehdä,kun yliluonnoliset asiat riivaA? ja vielä yksi hyvä esimerkki kerran kotimatkalla suutuin eräälle tutulleni kadulla ja kun korotin ääntäni niin katulamput sammui keskellä iltaa ja heti kun tyynyin ne syttyivät takaisin..

        emt miks,mut tollane kyky ois kiva (;


    • Timppa**

      Kyllä perhana meinas tänä aamuna oikeasti jo unet loppua kesken. :D Näin nimittäin unen jossa olin kyläilemässä parhaan kaverini luona ja hän autolla ajellessamme mainitsi yht'äkkiä ostaneensa uuden auton. Eikä minkä tahansa auton, oli tilannu upuuuden farmari mersun ja vieläpä mustan väriltään.

      No minä siinä sit vähän kesken heräsin enkä kerenny ihan näkemään mikä oli mersun rekkari. Onessani jo kylkeä käänsin et olipa hieno auto ja ostain nyt pois moisen. Mut sit juolahti mieleen, et liput salossahan moisilla mustilla autoilla ajellaan. Kunhan ei tietäis kyytiä pilven reunalle. :/

      Lähellä oli etten jo tekstaria laittanu et nyt jumaliste pysy kaukana mersukaupoista. Mut sit onneks tuli maalaisjärki mukaan. Kaikki kummiskin kuolee näkipä unia tai ei. Ja kyllä sellasella autolla kannattas ajella la iltana kylillä koppa olutta ja pari misua takapenkillä kuolipa joku tai ei. Et taidanpa pyytää kamua huomenna mersukauppaan seurakseni. :)

    • ananas enkeli

      Joo sisareni 29-vuotias mies kuoli pääsiäisenä moottorikelkka turmassa. Kyydissä hänellä oli siskoni 12-vuotias poika.
      Veljeni näki unen jossa tulee tapahtumaan moottorikelkka onnettomuus ja sisaremme mies menehtyy ja poika loukkaantuu vakavasti. Unessa he tosin törmäsivät puuhun.

      Veljeni näki unen kuukausi ennen turmaa jolloin ei edes ollut mitään puhetta koko moottorikelkan mukana olosta.

    • back to the future

      enneunia näyttää yleensä demonit!! veikkaan että kukaan ei juurikaan näe niissä mitään hyvää ja niitten on tarkoitus stressata ja ahdistaa henkilöä. kuoleman unet ovat rankkoja ja ne ahdistaa ja se niitten tarkoitus onki! enneunista jos haluaa eroon tai haluaa vähentää niitä niin pitää lukea raamattua. olen keskustellut näistä asioista monen unien näkijöitten kans ja suurin osa niistä on nähnyt ns. demonin joka asettuu henkilöön ja alkaa ahdistaa kyseistä henkilöä. ja jos unia miettii niin ne vain ahdistavat. olen myös kuullit että jehovien raamattua tutkimalla ne vähenevät ja poistuvat kokonaan?????? lisäksi jos niihin uskoo niin ne todennäköisesti tapahtuvat?? ns 6 aisti? demonit? selvännäkijä? itse en omista unistani puhu koska en halua uskoa niitä ja olen huomannut että toimii jotenki! niistä ei mielellään saa puhua eikä miettiä! ja kyky/lahja nähdä tulevaisuuteen on omasta mielestäni demonien aiheuttamia koska ne ei näytä mitään hyvää ja olen kuullut että välillä ne näyttää jotain hyvää että miettisit niitä niin unet jatkuvat ja sitte taas näkyy ikävää!! paha sanoa koska haluaisin itsekki eroon niistä. kohtalon tovereita on paljon ja yksi sukulainen sanoi että ne varoittaa tulevasta ja että pitäisi koittaa toimia toimia niin että unet eivät toteutuisi. varottava aisti0000? mutta kuolemia on vaikea ennalta ehkäistä ja jos unista puhuu niin ne tapahtuu, olen kuullut näin! itse uskon että demonit!

      • Harhainenko

        Oma mummoni tiesi aina kuolemasta nähtyään henkilöstä unta hevosreessä menossa poispäin ja aluksi kertoi läheisilleen, mutta lopetti läheisten pyynnöstä. Äitini on myös nähnyt joitakin unia, mutta ei puhu niistä. Itse olen nähnyt painajaisia aivan pienestä lähtien kamalasti ja sen ovat huomanneet kaikki muutkin (hikoilen, huudan, lyön jos yittää herättää koskemalla, olenpa kerran yrittänyt kiivetä seinää pitkinkin). Minusta myös tuntuu, että osa unista on ollut enneunia (muun muassa katsoin nuorta naista matkustajana junasta hänen jäädessään junan alle ja heräsin viestiin, jossa kerrottiin mummoni joutuneen sairaalaan.) Näissä unissa olen kuitenkin rauhallisempi ja jotenkin ulkopuolisessa roolissa. Kerran heräsin säikähtäen ja näin selvästi pitkän, rotevan miehen istumassa makuuhuoneen tuolilla. Hän vain katsoi minua ja miestäni. Mutta minua ei pelottanut, ajattelin että hän on suojelemassa meitä. Olin täysin hereillä ja tuolilla ei ollut mitään vaateröykkiöitä, jotka olisivat voineet hämätä. Ongelma on että kukaan mieleen tuleva mies (esim. isovanhemmat) eivät ole niin pitkiä.


      • Arafelt
        Harhainenko kirjoitti:

        Oma mummoni tiesi aina kuolemasta nähtyään henkilöstä unta hevosreessä menossa poispäin ja aluksi kertoi läheisilleen, mutta lopetti läheisten pyynnöstä. Äitini on myös nähnyt joitakin unia, mutta ei puhu niistä. Itse olen nähnyt painajaisia aivan pienestä lähtien kamalasti ja sen ovat huomanneet kaikki muutkin (hikoilen, huudan, lyön jos yittää herättää koskemalla, olenpa kerran yrittänyt kiivetä seinää pitkinkin). Minusta myös tuntuu, että osa unista on ollut enneunia (muun muassa katsoin nuorta naista matkustajana junasta hänen jäädessään junan alle ja heräsin viestiin, jossa kerrottiin mummoni joutuneen sairaalaan.) Näissä unissa olen kuitenkin rauhallisempi ja jotenkin ulkopuolisessa roolissa. Kerran heräsin säikähtäen ja näin selvästi pitkän, rotevan miehen istumassa makuuhuoneen tuolilla. Hän vain katsoi minua ja miestäni. Mutta minua ei pelottanut, ajattelin että hän on suojelemassa meitä. Olin täysin hereillä ja tuolilla ei ollut mitään vaateröykkiöitä, jotka olisivat voineet hämätä. Ongelma on että kukaan mieleen tuleva mies (esim. isovanhemmat) eivät ole niin pitkiä.

        Niinpä!minäkin olen nähnyt sellaisia unia jotka
        ovat käynneet toteen.Aina ei tietysti tajua selvittää unien joskus monimutkaistakin symboliikkaa. Tai sitten aamulla ei vain muista niitä. Oudoin uni oli joskus vuosi sitten jossa sain uneeni veikkaustuloksen. Tosin silloin en tiennyt mitä se tarkoitti. Ääni unessa käski laittamaan neljä länteen ja yksi itään.(en muista enää varmasti järjestystä).Kun kerroin siitä mies ystävälleni, joka veikkaa aika usein,
        sanoi sen olevan pesäpallo tulos.No, hän laittoi sen kuponkiinsa ja voitto tuli! Vähän ajan päästä luin unessa lehteä ja huomasin siinä sarjan 16-3.Aamulla sitten otteluita katsomaan ja niitä olikin paljon...että väärään kohteeseen meni.Pesäpallossa oli sinä päivänä tulos 16-3 ja vielä hurjalla kertoimella. Selvisi että jostain syystä unet liittyivät naisten pesäpalloon.Sen jälkeen en surukseni ole veikkaus unia nähnyt,mutta ehkä ne palaavat vielä joskus...:)


    • DJ-blue

      Itse en ole kuolemasta nähnyt enneunia kertaakaan,vaikka läheisiä on mennyt rajan taa jo pieni kylällinen. Mutta etiäisiä kyllä olen unissa nähnyt ja paljon.Sellaisia pieniä aika mitäänsanomattomia asioita lyhyellä saatteella esim. unissa nähnyt useita tapahtumia,jopa melko yksityiskohtaisesti,joista sitten lukee seuraavan aamun lehdessä./2-3 kertaa liikenneratsiasta ja aina toteutunut seuraavana päivänä./tv-ohjelmista ja kun avaan tv:n,siellähän se,tai tulossa...Viimeksi susikoirasta,joka juoksi agilitya -- tv auki ja siellä saksan paimenkoira juoksee agilitya,yms....eli siis tuollaisia ihan tyhmiä juttuja lyhyellä aikavälillä. Tosin kerran viitisen vuotta sitten näin unta eräästä paikasta Helsingin liepeillä,jossa en ollut niin sitten ikinä käynyt ja pari viikkoa myöhemmin hetken mielijohteesta päätin ajella sinne ja kaikki oli täysin samoin,kuin unessa - maisema,rakennukset ym:t. Kyllä tuollaisetkin laittaa oikeasti mietityttämään,vaikka pieniä asioita ovatkin,että voisiko täällä sittenkin olla jokin muukin ulottuvuus...tai useita.kenties.

      • nainen1973

        Tätini näki unen että on Madeiralla ja tutustuu johonkin kirkkoon ja sairastuu.Tätini ei ollut aik.käynyt Madeiralla,lähti siskonsa kanssa.tunsi reitit ja kirkon sekä joutui sairaalaan..että näin...


      • maarit vm-73

        Olin elokuussa lasteni kanssa ent.työkaverini luona Vilnassa.Toisena pv tulimme vanhasta kaupungista ja
        yht'äkkiä aurinko loisti kultaiseen kirkon torniin sokaisten ja sanoin että nyt tuli joku taivaallinen ilmiö...
        2pv sen jälk.menimme luonnonpuistoon jossa oli 2 mustaa joutsenta,luulin ettei niitä oikeasti oo olemassa.
        Tulin matkalta kotiin ja n.puolitoista tuntia sen jälk.isäni kuoli.Enpä halua Vilnaan ihan pian lähteä...


    • nimetön12345678

      olen kerran nähnyt enne unen jossa kaksi kaveriani puhuivat toisilleen jonkun pojan äidin kuolemasta olen nähnyt tätä poikaa meijän koulussa muttä en tunne häntä pari viikko myöhemmin tulin kouluun ja kaksi samaa kaveria puhuivat juuri samassa paikassa että tuon pojan äiti oli kuollut ja haluaisin itse tietää mitä nämä kuolemaan liityvät unet tarkoittavat ja miten tämä on mahdollista?
      itse en pälästynyt unta sillä jotenkin alkoi tuntua että olin lapsena jo 4 tai 5 vuotiaana nähnyt näitä unia ja ette ne olivat loppuneet ja nyt tulleet takaisin mitä tämä tarkoittaa puhuuko jumala meidän kautta vai mitä se merkitsee....?

      • Vaikuttava uni

        Viisi miestä kantoi ruumisarkkua tiellä.
        Saattueen takana näkyi sisareni ja hänen avomiehensä omakotitalo ja sen portti.
        Kulkue meni tietä pitkin talon ohi, ei tullut talosta, eikä mennyt taloon.
        Kantajat olivat tuntemattomia.

        Kysyin kantajilta
        -Kuka on kuollut?
        -Tuon vihreän talon omistaja

        Viisi vuotta myöhemmin sisareni mies kuoli syöpään, jota hän ei
        sairastanut unen näköhetkellä.
        En kertonut unesta kenellekkään, koska en osannut tulkita sitä sillä hetkellä.
        En edes uskonut siihen.


      • Vaikuttava uni
        Vaikuttava uni kirjoitti:

        Viisi miestä kantoi ruumisarkkua tiellä.
        Saattueen takana näkyi sisareni ja hänen avomiehensä omakotitalo ja sen portti.
        Kulkue meni tietä pitkin talon ohi, ei tullut talosta, eikä mennyt taloon.
        Kantajat olivat tuntemattomia.

        Kysyin kantajilta
        -Kuka on kuollut?
        -Tuon vihreän talon omistaja

        Viisi vuotta myöhemmin sisareni mies kuoli syöpään, jota hän ei
        sairastanut unen näköhetkellä.
        En kertonut unesta kenellekkään, koska en osannut tulkita sitä sillä hetkellä.
        En edes uskonut siihen.

        Samalla viikolla, kun isäni kuoli sydänkohtaukseen, hän näki unta, että oli sairaalassa letkujen varassa ja letkut irtosivat.

        Hän oli kertonut unen äitipuolelleni ja perunkirjoituksissa yhtäkkiä äitipuoli muisti unen.


    • 13weetyttö

      Ku uutisissa kerrottii siitä kauhajoen jutusta, ni heti tietty näin siit unta. Siin unes olin äitin kaa jossai metäs mein koulun lähel. sit näin vilauksen jostai miehestä ase kädessä, sitte äitin kaa lähettii juoksee alas päi yhen kaatuneen puun taakse, mut äiti oli liian hidas ja se mies ampu äitin. pääsin ite karkuu ja menin meiän koululle ja näin siel miun kavereita. jostaki syystä jäin vaa juttelee niitten kaa, enkä ees välittäny mitä oli just tapahtunu. Katoin ikkunasta ulos ja näin jollai kukkulal sen miehen, joka oli tulossa sinne koululle. Kun se oli siel sisällä se ampu kaikki muut paitsi miut, koska se ei millään osunu minuu, ne luodit jotenki kiers miut ja sit ku menin maate, ni ne luodit kimposki joteki seinästä siihen mieheen ja se kuoli. sit miun kaverit heräs ja lähettii kävelee johoki. sit aattelin, et ehkä äitiki ois heränny, ku miun kaveriktki heräs, mut just ku olin lähös juoksee, ni äiti tuli herättää miut. outo uni kyl..

      • pp

        Miten tuo liittyy enneuniin?


    • mitä lie

      Olen itse parikymppinen tyttö. Meillä on suvussa mummollani, siskollani ja itselläni ollut kokemuksia enneunista yms. Tosin mummoni ei halua puhua niistä mielellään.
      Olemme kaikki aika herkkiä luonteeltamme.

      Itselläni ensimmäinen ja viimeinen kerta kun näin, (tai ainakin luulen nähneeni) hengen tms. oli kun olin 3- vuotias. Olimme juuri tulleet isotätini hautajaisista, joka oli minulle hirmuisen rakas, ja kävin selälleen vanhempieni sängyn päälle ja katselin kattoon. Näin siellä vaalean utuisen kasvokuvan isotädistäni ja hän hymyili minulle ja minä hymyilin takaisin. Muuta en en sen jälkeen siitä muista, mutta otin asian puheeksi äitini kanssa, kun olin vähän vanhempi (16-17- vuotias) ja äitini oikein kalpeni kun kysyin että muistaako hän semmoista tapahtumaa että olisin kertonut siitä.

      Äiti sanoi että olin hautajaisten jälkeen monta kuukautta rutkattanu että "sieltä se meitä katselee" ja tuijottanut vain kattoon. Ruokapöydässä aloin tuijottamaan käytävän tuoliin ja hymyillyt ja vilkutellut. Äitini oli silloin säikähtäny koko asiaa ja miettinyt että pitäisikö minua käyttää jossain. Ymmärrän kyllä että se saattoi vähän kummastuttaa. Enkä itsekään tiedä oliko se vain lapsen mielikuvitusta vai mitä?

      Lisäksi olen nähnyt muutamia "enneunia" joista olen kertonut jälkeenpäin aina jollekin. Pari viikkoa ennen Konginkankaan linja-autoturmaa näin unta että että olin auton kyydissä tai ajoin sitä, näin vain asfalttia edessäni ja vierellä vilahteli valkoisia taloja. Sitten näin miten ylitseni alkoi vieriä sellaisia betonisia tynnyreitä (en tiedä mikä niiden oikea nimi on) ja uni loppui. Kun sitten uutisissa tuli tieto linja-auto turmasta, tuli vähän outo olo ja mietin miten tuo tapahtuma tuntui niin tutulta kunnes muistin uneni.

      Yksi uni jonka näin oli paria viikkoa ennen Jokelan ampumisia. Olin menossa jonnekin rakennukseen, nostin rahaa ja sisällä oli vähän kirpputorimaisen näköistä ja ihmisiä oli paljon. Ulkona oli omituisia lautarakennelmia ja yhtäkkiä jokapuolelta alkoi sadella nuolia ihmisiä kohti ja jokapaikassa oli verta. Muistan että olin pitkään ahdistunut tuon unen jälkeen.

      Näin samantapaisen raa'an unen myös vähän ennen Kauhajoen ampumisia. Olin kotikaupungissani ja minulla oli tunne että täytyy päästä piiloon ja kävelin katuja pitkin kaupungin toiseen päähän ja välissä piilottelin vaatekaupoissa. Yhtäkkiä kuitenkin kaikkien ihmisten täytyi mennä juuri toiseen suuntaan kaupunkia kuin missä minä olin ja joka puolella oli autoja hirveästi ja joku valvoi meitä kokoajan että menisimme oikeaan suuntaan. Kaikki ihmiset kerättiin semmoisen kukkulan alapuolelle kuoppaan ja katselin jostain kauempaa kun jättimäinen moukari alkoi teurastamaan ihmisiä ja heitä tippui jonnekin alempaan kuoppaan ja jokapaikassa oli verta. Onnistuin itse pakenemaan jostain pellon kauta pois ja uni loppui.

      Periaatteessa noilla unilla ei voisi sanoa että niillä olisi jotain yhteyttä oikeisiin tapahtumiin, mutta jotenkin se tunne mikä niistä jäi sanoo että niillä on yhteyttä. Nuorempana katselin paljon kauhuelokuvia mutta nykyään en voi niitä katsoa, koska kaikki ovat täynnä vain hirveää silpomista ja verta.. En vain pysty.

      Luulen ettei kukaan koskaan tule tietämään ovatko tämmöiset asiat ja tuonpuoleinen vain hölynpölyä vai ihan oikeasti olevia asioita.
      Sen minä ainakin uskon, että esim. kun olen käynyt joissain paikoissa jossa minulle on tullut tunne että joku katselee tai on tullut ahdistunut ja paha olo, ei ole humpuukia. Ihmisten pitäisi enemmän olla läsnä ja kuunnella mitä ympärillä tapahtuu niin jotkut asiat saattavat aueta. Ja joitain asioita ei vain voi selittää järjellä.

      • Maimon

        Näen unia ja enteitä välillä ihan sarjoina ja niin on ollut jo vuosia.

        Yhtenä yönä noin neljä vuotta sitten unessa näin että isäni kuoli ja kävimme tietyn keskustelun hänen kanssaan (hän oli ihan terve). Siitä seuraavana päivänä sain äidiltäni puhelun että hänen on pakko ottaa avioero saatuaan yllättäviä tietoja miehen tekosista juuri sinä viikonloppuna. "Kuolema" tuli perheeseemme tätä kautta, mutta keskustelumme on vielä vuosien päässä, tai miten sitten luoja hyväksi näkee. unien olen kokenut olevan usein ylhäältä tulevia ja valmistavia, esim. unessa annettiin todella rankan prosessin lopputulos valmiina ja kun lopulta todella olin saanut tehtävän suoritettua, lopputulos oli aivan sama kuin jonka olin nähnyt jo edeltä vuotta aikaisemmin ja siihen en voinut itse mitenkään vaikuttaa. Ehkä en olisi jaksanut loppuun ellen olisi tiennyt että lopputulos on hyvä. Tällaisista unista ei ole ollut ahdistusta. Jos on tullut painostava olo, olen mennyt pyytämään rukousta puolestani että sellaiset unet katoaisivat.


      • kirjava lehti

        samanlaisia asioita. En tosin ole nähnyt isoja onnettomuuksia tai unia niistä, mutta omaan elämääni liittyvistä asioista olen nähnyt unta tai jotenkin vain tiennyt varmasti miten asia on. Joskus jossakin tilanteessa vain tulee varma tietosuus siitä miten asia on, jos sen ääneen sanoisi niin pidettäisiin hulluna. Muutamat ystäväni tietävät kyvystäni tai mikä se ikinä onkaan, mutta usein olen ollut hiljaa sillä monet pelkäävät moisista puhumista.
        Pelkäsin omaa kykyäni pitkään, sillä ajattelin satuttavani sillä läheisiäni. Nykyään annan tietojen tulla ja otan ne vastaan mutta en pelkää enää. Ehkäpä siksi monet pitävät minua tunteettomana kun en ulkopuolisille näkyvien ongelmien alla kaadu vaan jatkan elämää, johtuu vain siitä että tiedän miten asiat ovat ja onko minulla syytä isoon huoleen. Vaikea selittää mutta ne jotka kokevat samoin tietävät mitä tarkoitan...


      • outoo
        kirjava lehti kirjoitti:

        samanlaisia asioita. En tosin ole nähnyt isoja onnettomuuksia tai unia niistä, mutta omaan elämääni liittyvistä asioista olen nähnyt unta tai jotenkin vain tiennyt varmasti miten asia on. Joskus jossakin tilanteessa vain tulee varma tietosuus siitä miten asia on, jos sen ääneen sanoisi niin pidettäisiin hulluna. Muutamat ystäväni tietävät kyvystäni tai mikä se ikinä onkaan, mutta usein olen ollut hiljaa sillä monet pelkäävät moisista puhumista.
        Pelkäsin omaa kykyäni pitkään, sillä ajattelin satuttavani sillä läheisiäni. Nykyään annan tietojen tulla ja otan ne vastaan mutta en pelkää enää. Ehkäpä siksi monet pitävät minua tunteettomana kun en ulkopuolisille näkyvien ongelmien alla kaadu vaan jatkan elämää, johtuu vain siitä että tiedän miten asiat ovat ja onko minulla syytä isoon huoleen. Vaikea selittää mutta ne jotka kokevat samoin tietävät mitä tarkoitan...

        Mä näin yks yö tooosiii outoo unta.Se liitty mun ihastukseen.Ensen kummemmin halua siit seremonioida,mut ensin mää näin sen unen joskus pari viikkoo sitte,ja just viime yönä.Ja sit mu kamu näki melkein samanlais unta.Ne ei oo aivan samanlaisii,mut liittyy aik samal taval toisiinsa.Haluisi vaa tietää,et käyköhä nää totee?


    • winQeä

      .. tarkoittaa yleensä kuolemaa. Minäkin näin kerran unta että hampaani irtosi, ja seuraavana aamuna isäni kertoi että hänen työkaverinsa oli kuollut.

      • annos

        Minä olen nähnyt hyvin todentuntuisia unia hampaiden irtoamisista varmaan lähemmäs kymmenen kertaa eri vuosina. En ole koskaan huomannut yhteyttä saamiini suru-uutisiin. Tai sitten en ole huomannut yhdistää niitä oikein... Mutta mitään selvää yhteyttä en ole havainnut.


      • Apua!
        annos kirjoitti:

        Minä olen nähnyt hyvin todentuntuisia unia hampaiden irtoamisista varmaan lähemmäs kymmenen kertaa eri vuosina. En ole koskaan huomannut yhteyttä saamiini suru-uutisiin. Tai sitten en ole huomannut yhdistää niitä oikein... Mutta mitään selvää yhteyttä en ole havainnut.

        Oon nähny unia joissa kuolee ihmisiä. Ehkä parin viikon sisällä näin 10 kertaa unta että joku kuolee... Mitä se meinaa??
        Haluiaisin tietää että tarkottaako se jotaki.. Unissa on kuollu mun isä, serkku ehkä kahesti, naapuri, ystävä, tuttu, poikakaverini.. :(.. En tiiä miten niihin suhtautuis..! Sillon ku näin että isä kuoli niin heräsin siihen että itken aivan täysiä.. Tarkottaako nuo unet jotaki.. Vielä ei oo kyllä oikiasti kuollu kukaa. Vastatkaa!


      • Skeptikko
        Apua! kirjoitti:

        Oon nähny unia joissa kuolee ihmisiä. Ehkä parin viikon sisällä näin 10 kertaa unta että joku kuolee... Mitä se meinaa??
        Haluiaisin tietää että tarkottaako se jotaki.. Unissa on kuollu mun isä, serkku ehkä kahesti, naapuri, ystävä, tuttu, poikakaverini.. :(.. En tiiä miten niihin suhtautuis..! Sillon ku näin että isä kuoli niin heräsin siihen että itken aivan täysiä.. Tarkottaako nuo unet jotaki.. Vielä ei oo kyllä oikiasti kuollu kukaa. Vastatkaa!

        Paniikkiin ei ole syytä...mun mielestä nuoret ovat alttiita uskomuksille, ei noin monen ihmisen kuolema ole todennäköistä. Syynä voi olla menetyksen pelko, jäitä hattuun.
        Itse olen realisti ja kriittinen ja joskus olen elänyt uskomusten varassa, mutta nykyään olen hyvin tasapainoinen ja haluan katsoa maailmaa ilman mitään uskomuksia (ja se maailma on lähtökohtaisesti hyvä).
        Tosin on minuakin koeteltu, siinä mielessä, että olen nähnyt unessa tapahtumia tai jotain siihen viittaavaa. Monta vuotta sitten näin unen, jossa oli kauhea tunnelma ja joku sanoi unessa suurinpiirtein "mitä täällä on tapahtunut" ja siitä jonkin ajan kuluttua kuulin erään hekilön kuolleen kotiinsa, jonka siis tunsin ja olen 100varma, että unessa oli kyse juuri siitä henkilöstä.
        Sittemmin olen nähnyt jo yhden vakavan unen eräästä toisesta henkilöstä, jolla vaikeuksia ja myöhemmin olen kuullut, että niin oli käynyt kun unessa näin (yksi tapahtuma). Se uni oli tarkka ei mikään yleispätevä, joka olis tullut ulkopuolelta (en voinut mitenkään arvata sitä) ja nyt olen samaan ihmiseen liittyen nähnyt (jokin aikaa sitten) unen, joka oli jälleen kerran sellainen, etten tietoisesti ole sitä ajatellut (kerroin unesta eräälle henkilölle ja huoleni siitä mitä tulee tapahtumaan?). En voi muuta ajatella kuin, että toimiiko jokin tiedostamaton osa aivoista meissä, joka ilmaisee sellaisia havaintoja unessa, jotka eivät muuten pääse tietoisuuteen ja tulevat näin ollen unessa, jolloin ei ole suojausta päällä? Ei pöllömpi "teoria" :)


      • Apua!
        Skeptikko kirjoitti:

        Paniikkiin ei ole syytä...mun mielestä nuoret ovat alttiita uskomuksille, ei noin monen ihmisen kuolema ole todennäköistä. Syynä voi olla menetyksen pelko, jäitä hattuun.
        Itse olen realisti ja kriittinen ja joskus olen elänyt uskomusten varassa, mutta nykyään olen hyvin tasapainoinen ja haluan katsoa maailmaa ilman mitään uskomuksia (ja se maailma on lähtökohtaisesti hyvä).
        Tosin on minuakin koeteltu, siinä mielessä, että olen nähnyt unessa tapahtumia tai jotain siihen viittaavaa. Monta vuotta sitten näin unen, jossa oli kauhea tunnelma ja joku sanoi unessa suurinpiirtein "mitä täällä on tapahtunut" ja siitä jonkin ajan kuluttua kuulin erään hekilön kuolleen kotiinsa, jonka siis tunsin ja olen 100varma, että unessa oli kyse juuri siitä henkilöstä.
        Sittemmin olen nähnyt jo yhden vakavan unen eräästä toisesta henkilöstä, jolla vaikeuksia ja myöhemmin olen kuullut, että niin oli käynyt kun unessa näin (yksi tapahtuma). Se uni oli tarkka ei mikään yleispätevä, joka olis tullut ulkopuolelta (en voinut mitenkään arvata sitä) ja nyt olen samaan ihmiseen liittyen nähnyt (jokin aikaa sitten) unen, joka oli jälleen kerran sellainen, etten tietoisesti ole sitä ajatellut (kerroin unesta eräälle henkilölle ja huoleni siitä mitä tulee tapahtumaan?). En voi muuta ajatella kuin, että toimiiko jokin tiedostamaton osa aivoista meissä, joka ilmaisee sellaisia havaintoja unessa, jotka eivät muuten pääse tietoisuuteen ja tulevat näin ollen unessa, jolloin ei ole suojausta päällä? Ei pöllömpi "teoria" :)

        Oon tuo samainen Apua!... Mutta mitään niistä kuolemista ei oo tapahtunu, en sitte tiiä että onko mulla ollu sitte joku semmonen aika menosa että ahdistaa ja näkee sen vuoksi kaikkea. En itsekkään usko että voisi niin paljon kuolla ihmisiä. Mutta ajatus pelottaa. Meidän suvussa on ollut paljon sellaista että on nähnyt enneunia. ja mitä olen kuullut niin kaikki ovat pitäneet paikkansa. Joidenkin kuolema, syntyminen, aviopuoliso, yms. Kiitos kuitenkin kun vastasit! :)


      • its all yellow
        Apua! kirjoitti:

        Oon tuo samainen Apua!... Mutta mitään niistä kuolemista ei oo tapahtunu, en sitte tiiä että onko mulla ollu sitte joku semmonen aika menosa että ahdistaa ja näkee sen vuoksi kaikkea. En itsekkään usko että voisi niin paljon kuolla ihmisiä. Mutta ajatus pelottaa. Meidän suvussa on ollut paljon sellaista että on nähnyt enneunia. ja mitä olen kuullut niin kaikki ovat pitäneet paikkansa. Joidenkin kuolema, syntyminen, aviopuoliso, yms. Kiitos kuitenkin kun vastasit! :)

        Näin pari kk sitten unta jossa luin facebookista sukulaiseni sivulta että sairaalassa pitkään ollut mummoni kuoli. Heräsin siihen keskellä yötä kahden aikaan ja mietein onkohan se nyt tapahtunut. Aamulla kun katsoin fb, nii se oli juuri sama ihminen kuin unessa joka oli kirjoittanut mummon pois menosta..tämä oli tapahtunut tunti-pari ennen kuin heräsin yöllä.
        Toinen tapahtui n. viikko sitten. Kotonamme on iäkäs koira ja näin unessa että se peittyy lumeen/ oli kuollut/kuolemaisillaan ja silitin sen päätä. Aamulla taas mietin unta ja ajattelin että onkohan kaikki hyvin. Menin normaalisti töihin ja kun palasin illalla, kuulin uutisen että koiralta on löytynyt kasvain ja se joudutaan lopettamaan. Koira lopetettiin seuraavana päivänä.. :(
        Olen ennenkin nähnyt jotain enneunia, mutta en noin selviä ja en niin että ne tapahtuvat heti seuraavana päivänä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?


      • Maria#
        its all yellow kirjoitti:

        Näin pari kk sitten unta jossa luin facebookista sukulaiseni sivulta että sairaalassa pitkään ollut mummoni kuoli. Heräsin siihen keskellä yötä kahden aikaan ja mietein onkohan se nyt tapahtunut. Aamulla kun katsoin fb, nii se oli juuri sama ihminen kuin unessa joka oli kirjoittanut mummon pois menosta..tämä oli tapahtunut tunti-pari ennen kuin heräsin yöllä.
        Toinen tapahtui n. viikko sitten. Kotonamme on iäkäs koira ja näin unessa että se peittyy lumeen/ oli kuollut/kuolemaisillaan ja silitin sen päätä. Aamulla taas mietin unta ja ajattelin että onkohan kaikki hyvin. Menin normaalisti töihin ja kun palasin illalla, kuulin uutisen että koiralta on löytynyt kasvain ja se joudutaan lopettamaan. Koira lopetettiin seuraavana päivänä.. :(
        Olen ennenkin nähnyt jotain enneunia, mutta en noin selviä ja en niin että ne tapahtuvat heti seuraavana päivänä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Näin oudon unen viime viikolla. olin siinä metsässä minun ja ystäväni salaisessa paikassa. Näin unen sivustakatsojana en itsenäni. Olin kyykyssä kallionkielekkeellä (joka oli matalalla). Takanani korkeammalla oli mies aseen kanssa. Näin, että hän painoi liipaisinta, mutta ääntä ei kuulunut.


    • Eräs unenenäkijä

      Näin itse noin viitisentoista vuotta sitten jatkuvasti hammasunia. Unissa hampaat alkoivat heilua, lopulta niitä irtosi ja suuni saattoi olla täynnä irtonaisia hampaita. Unessa olin tietävinäni, että hampaat kannatti pitää suussa, jotta lääkäri voisi kiinnittää ne takaisin paikoilleen. Ongelma oli siinä, etten itse voinut kunnolla puhua hampaat suussa. Jos yritin soittaa hammaslääkärille, en koskaan saanut sellaista kiinni tai en saanut ketään toista soittamaan puolestani. Nuo unet liittyivät vaikeaan aikaan elämässäni. Avioliitossani oli vaikeuksia, mutta suurimmat huolenaiheet olivat talous ja taloudellinen selviytyminen. Se oli siis erittäin stressaavaa aikaa elämässäni. Kun ajat paranivat ja stressi lievittyi, myös hammasunet jäivät historiaan. Kenenkään läheisen kuolemaan ne eivät liittyneet eivätkä sellaista ennustaneet. Tätä kirjoittaessani muuten huomaan tulkinnan sille, etten unessa saanut ketään soittamaan hammaslääkärille puolestani. Jouduin yksin hoitamaan monet raskaat asiat elämässäni enkä saanut puolisostani kaipaamaani tukea.
      Nykyisin olen valintatilanteiden edessä tulevasta elämänsuunnastani ammatillisessa mielessä. Näen miltei joka yö unia, jotka liittyvät jollain tavalla kulkuvälineisiin. Olen esim. bussissa matkalla jonnekin ja toisinaan matka keskeytyy jonkin pienen haaverin takia tai edessä on korkea mäki, jota on vaikea nousta ylös. Olen itse tulkinnut, että unet liittyvät pohdintoihini elämäni tulevasta suunnasta, mutta olisi kiinnostavaa kuulla oletteko te muut nähneet kulkuneuvounia ja mihin asioihin ne elämässänne ovat liityneet?

      • edsa

        näin sellatteen enneunen että oltiin hyvän kaverin kanssa ajamassa saabillani heidän kotitietä pitkin sitten näen vilaukselta kaverin mummon teen väistöliikkeen ja auto ajautui ojaan ja lennettiin kaverin kanssa tuulilasista lävitte. kaveri mätkähtää mun selän päälle siinä unessa ja syljemme hampaita ja sitten heräsin kaverini soittaa ja itkee puhelimeen että heidän mummo oli kuollut sairas kohtaukseen.


      • unipallo

        eikös kulkuväline kuvaa itse unennäkijää? :)


      • <3...

        Heippa!
        Minä olen nähnyt kulkuneuvoista unia. Usein bussissa matkustanut olen , mutta vene, laiva ja autokin on ollut allani. Yleensä ne ovat juuri kuten sinullakin , muutosten aikana ja tukkeutuneiden ihmis-suhteiden jälkeen. Mene ja etsi tiesi :)


    • sarbaaaaaaaaaaaaaaa

      Tietääkö kukaan mitä voisin tehdä minulla on ollut parin kuukauden ajan unia ei jatkuvasti, mutta usein missä ihmisiä erilaisissa paikoissa joissa en ole koskaan ollut ja joita en tunne kuolee ?? Kukaan läheiseni ei ole kuollut pitkään aikaan, mutta mietin vain onko normaalia nähdä unia missä ihmiset kuolevat?? En tosiaankaan halua uskoa mihinkään enneuniin tai demoneihin haluan vain normaaleja unia XDD

    • Tarzza

      Kuolemat on yleensä tulkittava uuden alkuna. Jatkuvat unet loppuvat kun keksit niihin jonkun tulkinnan. Näin ainakin minulla. Hampaiden irtoaminen tiesi taas kuoleman :(

    • Kokemuksesta........

      Hampaiden irtoaminen-> Uuden alku

    • L.T.

      Minulta kuoli 4 lähisukulaista muutaman vuoden aikana. Kaksi olivat sairaalassa kovissa kivuissa ja olin varma, että he kuolevat pian ja pääsevät parempaan paikkaan ja saavuttavat rauhan. Samoin tunsin kahden muun sukulaisen kohdalla. Niin tapahtui pian sen jälkeen ja tunsin kuinka he olivat paremmassa paikassa.

      Kuitenkin, kun äitini oli synnynnäisen sairauden vuoksi kuolemansairaana ja lääkärin ennusteen mukaan hänen olisi pitänyt kuolla jo vikkoja sitten, olin TÄYSIN VARMA, että hän paranee. Hän sai elinsiirron ja on nyt terveempi kuin kymmeniä vuosia sitten. Olin surullinen hänen kipujen vuoksi, mutta en kertaakaan pelännyt hänen kuolevan.
      Minulla on ollut ennalta-aavistamisia monissa asioissa. Eivät ole Deja Vu:ta vaan olen kertonut tai kirjoittanut niistä jo ennen tapahtumia.

    • Blair witch

      Olen nähnyt enneunia niin kauan kuin muistan. Yleensä uneni liittyvät johonkin tulevaan muutokseen. Näin myös kuukautta ennen oman lapseni tapaturmaista kuolemaa unessa hänet arkussa, ja tyttäreni näki samalla viikolla unen jossa tämä hänen pikkusisarensa hukkui. Käsitykseni mukaan enneuni antaa lisäaikaa sopeutua tulevaan, alitajunta alkaa työstää asiaa jo etukäteen. Rikas unimaailma on lahja, toinen todellisuus jossa vietetään noin kolmannes elämästä. Jungin mukaan unissamme esiintyy joitakin ihmiskunnalle yhteisiä symboleja joita voidaan kenties tulkita samansuuntaisesti, kuten pudonneet hampaat tässä viestiketjussa. Unien parantavaa vaikutusta on myös tutkittu tieteellisesti, näyttää siltä että meillä on psyykenlääkkeet itsellämme. Jotkut unet jäävät mieleen ja ne muistetaan varmasti siksi, että niillä on joku viesti meidän viisaalta alitajunnaltamme meille itsellemme.

    • muistan

      Mitä se tarkottaa jos näkee oman kuolemansa? Mä näin joskus pari vuotta sitten (nyt oon 15) sellasen unen, josa mä miekkailin jonku oudon miehen kans. siis me aina kilpailtiin et kumpi saa lyötyä toiselta miekan pois kädestä ja mä voitin sen aina ja se sitte joutu antaan mulle palkintoja (niinku hopealusikoita tms) ja aina se ehotti uutta paikkaa missä miekkailla ja ne paikat oli aina meidän pihassa tai jossain siinä lähellä. Sitte kerran me oltiin meidän navetan rehusuojassa ja sen miehen mukana oli jotain muita niinku jotain apupoikia ja ne vahti jotai hevosta ja sen varsaa ja se mies sano mulle että jos mä voitan sen, niin mä saan ne hevoset mut jos se voittaa niin mä kuolen. Sillä kertaa sillä ei ollu miekkaa vaan sellanen kirves jonka päässä oli terävä piikki ja ku me alotettiin nii se sivalsi sillä mun kaulaa. sitte mä yhtäkkiä olin mun huoneessa ja siellä oli mun äiti ja sisko ja äiti sano että ei sun kaulassa mitään oo, se kirves meni ohi. Ja sitte ku mä nousin ylös että meen kattoon tv:tä siskon kans nii mua alko huimata ja mä tiesin että mä kuolen ja sitte jotenki pimeni ja mä yritin pyytää anteeks jotain. Sitte ku mä heräsin oli ihan pimeetä mun huoneessa ja mä olin aivan hiessä ja mietin et oonko mä oikeesti kuollu :D en oo koskaan enen nähny nii pahaa unta ja tuon muista vieläki

    • minäkin81

      Itsekin näin enneunen! Näin että harrastin seksiä kahden naisen kanssa ja viikko tämän jälkeen näin kävikin! Minulla siis taitaa olla taito nähdä tulevaisuuteen :)

    • HL

      Näin enneunen mummini kuolemasta kun olin vielä ala aste ikäinen.
      Unessa kiipeilin mummini kanssa kallioilla. Mummilla oli rollaattori mukana koska hän oli huonokuntoinen. Oli talvi ja liukasta. Mummi ei uskaltanut tulla perässäni mutta yllytin häntä tulemaan vain perässäni. Mummi lähti tulemaan mutta liukastui ja putosi kalliolta puun haaraan ja kuoli saamiinsa vammoihin.
      Heräsin itkuuni.
      Muistan takapihaltani kyseisen kallion ja tuo puukin on vielä olemassa.
      Kolme päivää unen jälkeen olin leikkimässä sisarusteni kanssa kylpyhuoneessa kun isä tuli huutamaan että nyt hiljaa mummi on juuri kuollut.
      En ole vuosienkaan jälkeen saanut mielenrauhaa tuosta unesta.
      Haluaisin selvittää mitä se tarkoitti, vai aistinko vain alitajuisesti että mummin aika koittaa pian, olihan hän huonokuntoinen vaikka ei edes kahdeksaakymmentä.
      Joka ilta kun menen nukkumaan tuolini narisee kerran, vein tuolin pois huoneestani ja nyt sohva narisee. Tuntuu kuin mummi olisi täällä. En helpolla usko mihinkään yliluonnolliseen mutta tämä tuntuu niin henkilökohtaiselta ja todelliselta.

    • paljon nähnyt

      Kyllä unilla on selvä tarkoitus viestiä meille tulevia tapahtumia. Valmistaa jonkun läheisen kuolemaan jne. Olen elämäni aikana nähnyt paljon enneunia omasta kuolemastakin 3 kertaa. Raskaita on olleet unet omista läheisistä. Noin 2,5 vuotta ennen wtc tornien romahdusta heräsin hirvittävään painajaiseen ja olin läpimärkä. Tornien romahdus oli juuri kuin unessa ja olin siinä aivan vieressä. Minulla oli vain aamulla kova hätä että pitäisi soittaa presidentti Glinttonille mutta enhän minä sitä mitenkään saanut tehtyä en edes sähköpostia saanut lähetettyä. Unessa en tosin tajunnut että se koski noita torneja mutta valtavan korkean rakennuksen edessä seisoin ja hälinä oli hirveä. Sitten kun aamu TV näytti tapahtumat säikähdin kuollakseni että miksi en ilmoittanut unestani silloin Glinttonille. Tämä painaa mieltäni vieläkin kovasti.

    • paljon nähnyt

      Jatkan vielä kokemuksiani. Olen usein tiennyt mitä kanssani keskusteleva henkilö kohta sanoo. Olin unessa aikoinaan Islannissa kun NL pr Korbatsof ja USA pr Reagan neuvottelivat aseidenriisunnasta. Keskustelin ns. neuvonantajana erikseen kummankin yksit. huoneessa. Neuvottelujen lopputulos oli juuri kuin unessa näin. Nyt taitaa olla vielä vaarallista kertoa mitä EU:lle ja Eurolle tulee käymään. Mutta jokainenhan aavistaa että muutokset on lähellä. Olen kertonut täysin tuntemattoman ihmisen elämästä hänen veljelleen.

    • erftghjkl,ö,

      Mie näin unen kun mun tuttu kuoli (tapettiin, tuhopoltettiin). Olin unessa murhapaikalla katselemassa, ja jonkun aikaa sen jälkeen kun heräsin, mulle kerrottiin, että ko. henkilö oli tapettu ja tuhopoltettu edellisenä yönä.

    • ruusuinen

      Minä näin tässä alkuviikosta unta, että pihallamme tuli viikatemies ja hän halusi ottaa koirani mukaan..no se ei luultavasti tarkoita mitään? Mutta viimeyönä näin omituista unta että alahampaita lähti irti ihan hulluna, en ole ennen tiennyt että hampaiden irtoaminen tarkoittaa kuolemaa ennen kuin tänään, toivon parasta ettei kukaan kuole. Hampaat olivat melko keskellä. Muita kuolemaunia en muista nähneeni..

      • <3...

        Ruusunen!
        Kuis kävi? Oliko unesi enneuni?
        T.Kiinnostunut


    • nimi evkki

      Minun enneunet on ollu semmosia että nään ja kuulen unessa sanatarkasti jonkun keskustelunpätkän, sanasta sanaan ja ihmiset niillä paikoilla missä se sitte oikeasti tapahtuu. Se homma loppui siihen kun oli elämässä nuoruudessa eräitä kriisejä ja muita sekasotkuja, ja niiden yhteydessä kehitin oman tahdonilmauksen, että ei kiinnosta nähdä joutavia asioita eikä mitään ennalta. En tiedä, johtuuko siitä, että unet on loppuneet.

      Lappiin en enää matkusta, koska siellä tämä homma tuntuu pahenevan jopa valveilla ollessa. Anteeks vaan lappilaiset mutta ei kiinnosta. Hoidan vaan omat asiani ja siinä se. Perhettäki on että ei tarvi tulla huuteleen joutavia minulle. Tässä hommaa piisaa. Mitä minä sillä tiedolla teen että näin se käy. Haistakaa ite ja hoitakaa asianne. Kohtahan tämä loppuu ei täällä tarvi iäti kulukia parkumassa. Kai minä jotaki haluan sanua vaan en tiiä mitä.

    • Freekyh

      "nimi evkki
      24.1.2012 23:57
      0
      Sulje
      Minun enneunet on ollu semmosia että nään ja kuulen unessa sanatarkasti jonkun keskustelunpätkän, sanasta sanaan ja ihmiset niillä paikoilla missä se sitte oikeasti tapahtuu. Se homma loppui siihen kun oli elämässä nuoruudessa eräitä kriisejä ja muita sekasotkuja, ja niiden yhteydessä kehitin oman tahdonilmauksen, että ei kiinnosta nähdä joutavia asioita eikä mitään ennalta. En tiedä, johtuuko siitä, että unet on loppuneet.

      Lappiin en enää matkusta, koska siellä tämä homma tuntuu pahenevan jopa valveilla ollessa. Anteeks vaan lappilaiset mutta ei kiinnosta. Hoidan vaan omat asiani ja siinä se. Perhettäki on että ei tarvi tulla huuteleen joutavia minulle. Tässä hommaa piisaa. Mitä minä sillä tiedolla teen että näin se käy. Haistakaa ite ja hoitakaa asianne. Kohtahan tämä loppuu ei täällä tarvi iäti kulukia parkumassa. Kai minä jotaki haluan sanua vaan en tiiä mitä. "

      Minulla on ihan sama homma. Näen enneunia jotka tapahtuu juuri samanlailla ku unessa. Ihan aitoja etiäisiä ilman tulkinnan tarvetta. Ja juurikin ihan turhista asioista. Mistä nää unet johtuu? Ei niille asioille kuitenkaan voi tehdä mitään. Sen tiedän että unet näen n puoli vuotta ennen asioiden tapahtumista. Kirjoitan asiat yleensä ylös ja kerron miehelleni. Sitten tapahtuman sattuessa molemmat ihmetellään, että joo. Taas olin oikeassa. :|

    • themarsku

      itse näin unessa mustan enkelin.. onko kellään tietoa mitä se voisi tarkoittaa?? kuolemaa vai jotain muuta?

      • koi1

        olen vuosia sitten nähnyt unta vaaleanpunaisesta viikatemiehestä?


    • Sais jäädä näkemättä

      Näin ala-asteen viimeisillä luokilla unen että toinen vanhempani oli kuollut ja asuimme toisen kanssa toisaalla. Kerroin tästä painajaisesta lapsena hänelle ja kuvailin uuden asuinpaikan.

      Enne valitettavasti toteutui.

    • Ei enää..

      Mä näin reilut kymmenen vuotta sitten, 5-6 vuotiaana unen, jossa olin sukukokouksessa. Siellä oli paljon tuttuja ja meninkin juttelemaan ukkini kanssa. Vähän ajan kuluttua huomasin että mun hammas heiluu, ja näytin sitä ukilleni. Hän sitten auttoi irrottamaan hammasta, ja yhtäkkiä siinä oltiinkin vain me kaksi. Hammas irtosi ja mä pidin sitä kädessä ja katsoin sitä. Se oli tosi suuri ja pitkä, me ihmeteltiin sitä ukin kanssa. Kaikki muu ympärillä oli nyt valkoista ja pian ukkinikin katosi, hän ikään kuin nousi ylös ja hävisi. Hetken aikaa olin ihan yksin ennen kuin heräsin.
      Unessa oli todella ahdistava tunnelma ja tunsinkin nähneeni painajaista. En muista itkinkö silloin, mutta ainakin kerroin unesta äidilleni. Tästä jonkin aikaa, ehkä muutama päivä tai viikko myöhemmin ukkini kuoli. Äitini kertoi myöhemmin, että näkemäni uni olisi ollut enneuni. En ollut ollut kovin paljon tekemisissä ukkini kanssa, mutta kuitenkin minulla oli unen jälkeen kamala olo. Vieläkin aina kun muistan unen tai kerron siitä jollekin, tuntuu hirveältä. En tahtoisi enää koskaan nähdä vastaavanlaista unta, niin pahat jälkivaikutukset jo tuolla yhdellä unella on ollut.

    • pelokas

      Onko mahdollista nähdä jonkun kuolema olemalla itse kyseinen henkilö ?
      näin unta joka oli tosi toden tuntuista ja olin itse siinä sukulaiseni,
      sukulainen on muutenki tosi sairas ja nyt pelottaa että tuo käy toteen.
      herätessäni vedin syvään henkeä niinkuin unessa juuri ennen heräämistäni :/

      • Surullinen sisko

        Näin kolme vuotta sitten unessa välähdyksen, että olin veljeni hautajaisissa kotipaikkakunnalla. Veljeni kuoli vuosi sitten ja hautajaiset olivat samassa paikassa, kuin unessani näin. Pelottavaa ;( näin paljon lohdullsia unia veljestäni kuoleman jälkeen. Sitten en nähnyt pitkään aikaan mitään. Nyt olen muutaman viikon nähnyt painajaista, että veljeni kuolee. Herään todellisuuteen, että veljeni todella on kuollut. Kauhee ahdistus tuntui unessa. Mitä tämä voi tarkoittaa? Enkö ole hyväksynyt veljeni kuolemaa tai ymmärtänyt? Onko surutyöni vasta alussa? Veljeni oli vain 26 vuotias kuolessaan.


      • Tico
        Surullinen sisko kirjoitti:

        Näin kolme vuotta sitten unessa välähdyksen, että olin veljeni hautajaisissa kotipaikkakunnalla. Veljeni kuoli vuosi sitten ja hautajaiset olivat samassa paikassa, kuin unessani näin. Pelottavaa ;( näin paljon lohdullsia unia veljestäni kuoleman jälkeen. Sitten en nähnyt pitkään aikaan mitään. Nyt olen muutaman viikon nähnyt painajaista, että veljeni kuolee. Herään todellisuuteen, että veljeni todella on kuollut. Kauhee ahdistus tuntui unessa. Mitä tämä voi tarkoittaa? Enkö ole hyväksynyt veljeni kuolemaa tai ymmärtänyt? Onko surutyöni vasta alussa? Veljeni oli vain 26 vuotias kuolessaan.

        Olen kuullut tällaiseen unennäkemiseen kommentointia, ettet ole hyväksynyt hänen kuolemaansa, tai et alitajuisesti haluakaan hyväksyä. Käy asiat läpi mielessäsi ja hyväksy todellisuus, niin unet loppuvat


    • jkjkjkjkj

      Ite en ole onneks koskaan nähnyt mitään kuolemaa ennustavia unia, mutta eipä ole tässä ketään juuri kuollutkaan.

      Mulla unet on sellaisia, että tajuan ne yleensä vasta siinä tilanteessa, kun näkemäni uni tulee tavallaan todellisuuteen. Kyse ei ole mistään deja vuusta, vaan oikeasti tajuttuani, että mä näin tästä unta, voin mielessäni sanoa esim. sanat mitä joku ihminen seuraavaksi tulee sanomaan.

      Kerran oon koulussa saanut ihme väläyksen mun päähän, siis ihan hereillä eikä unessa. Näin siinä ruutupaperia ja valtavan listan sanoja eri taivutusmuodoissa, ja näin sen sanan mitä siinä oli taivutettu, mutta en enää muista mikä se oli. Pelästyin kun toi kuva tuli mun päähän, näin sen muutaman sekunnin ja mietin sen jälkeen olinko nähny samana päivänä jonkun kirjoittaneen sellaista johonkin. Pari päivää myöhemmin pelästyin uudestaan, sillä tajusin itse kirjoittavani ruutupaperille sitä samaa sanaa eri taivutusmuodoissa, samanvärisellä kynällä ja selkeni, että väläyksessä näkyvä teksti oli selvästi mun omaa käsialaa.

      Moni on tässä näköjään kertonut, että taito kulkee tavallaan suvussa. Oma äitini on kertonut itse omaavansa herkkyyden tällaiseen, joten uskon sen sitten tulevan sieltä. En silti usko, että voisin oikeasti nähdä unia ihmisen kuolemasta tai pystyä oikeasti ennustamaan niiden kautta. Ne on aina sellaisia, että vasta tajuan nähneeni unen kun se tulee toteen. En siis yleensä muista niitä herättyäni, mutta tilanteessa uni tulee selvästi mieleen ja muistan esim. ihmisten sanat, tilanteen kulut ja mitä seuraavaksi tulee.

    • Enneunia

      Äitini on nähnyt kuoleman enneunina huoneiden siivoamisen (huone hohti valkoisena, naapurin vanhaemäntä kuoli) ja oksitun puun kuljettamisen (naapuri kuoli vajaa kuukausi sitten).

      Sisareni näki ennen isämme poismenoa unen, jossa hän äitimme kanssa seisoi pihalla ja näki ruumisauton nousevan pihatietämme ylös. Näin uni myös toteutui.

    • hggk

      Itse näin enne unen noin viikko sitten jossa olin kahdestaan kaverini kanssa, uni liittyi kultaiseen kaulakoruun jonka löysin toisen kaverini pihan penkiltä. seuraavana päivänä kun heräsin mietiskelin että olipas ihme uni ja noin tunti heräämiseni jälkeen tämä sama kaveri kenen kanssa olin unessa soitti minulla ja sano että tuu johonki hengailemaan. sitten menimme ulos ja kohta tämä kaverini kenen pihan penkiltä unessani löysin sen kaulakorun soitti minulla ja pyysi käymään heillä, no menimme kaverini kanssa sinne, sitten poltimmi savut ja rupesimme katsomaan jtn random ohjelmaa ja siinä ohjelmassa joku nainen piteli kädessään täsmälleen samanlaista kaulakorua kuin unessani, että semmonen kunnon wtf moment

    • hiukan huolissaan

      Minä näin noin reilu kuukausi sitten unen, jossa seisoin kuolleen sisareni vieressä ja sanoin siinä unessa että äitini olisi pitänyt kuolla ennen siskoa. Viime viikolla sain viestin siskoltani että häneltä on löydetty rintasyöpä. Kuolema unia en muista ennen nähneeni, mutta muita tapahtumia on toteutunut unieni mukaan koko ikäni. Muistin unen siskon viestin jälkeen ja mieskaverini muisti minun kertoneen siitä hänelle aiemmin.

    • Thomboy

      Näin unta että olin autokolarissa kahden kaverin kanssa ja olin taka penkillä se oli lyhyt uni.Se oli kun tömähdimme maahan sitten yhtenä iltana sateseina tuli tämä kolari, kun olimme kavereilta tulossa ihan selvin päin ei mitään, mutta kaverin puolelta tuli ns.Hämähäkki joka säikäytti ja sillä sekunnilla ojan kautta. Tömähti puuta päin ja heitti meidän auton toista puuta vielä päin, että sillon kun ekan kerran siinä tajusin että hei näin tästä unta.
      Auto meni tuusantusinaksi kaveri ei ole ajellu vähän aikaan, mutta onneks kaikki selvittii vähän niska kivuista ja ruhjeista ja sitten seistiin tunti vesi satees .Ihmetteles et oikeesti ja odottelemassa hinaus autoja ja meidän porukoita.ö

    • näkijäntytär

      Äitini suku on omannut enneunien ja näkijän lahjoja. Pienestä asti olen itsekkin nähnyt unia jotka ovat toteutuneet ja unia jotka on ollut tulkittavissa. Eräänä yönä tässä heräsin kello 2:55 painajaiseen jossa musta mies kaappasi minut syleilyynsä ja unessa kaikki kieppui ympärilläni ja tiesin kuolevani. Heräsin tästä unesta säpsähtäen. Seuraavana aamuna minulle kerrottiiin hyvän ystäväni siskon menehtyneen kolarissa kello kolmen aikaan yöllä..

    • Kuolema unessa viittaa muutokseen ja hampaiden heiluminen taas on erittäin yleistä unissa... Pelko, voimattomuus ...
      Toisaalta, muutoshan se kuolemakin on.

      Ajattelen itse sillä tavalla, että yleensä se unennäkijän itsensä tunne siitä mikä on oikea tulkinta..on oikea.

      Uskon että monissa unissa puhuu lähinnä ihmisen oma intuitio ja alitajunta.

      Näen itse enneunia, myös kuolemasta. Ainakin omat enneuneni ovat varsin tarkkoja ja hyvin erilaisia, joten ne on helppo erottaa normaalista unesta. Saan myös etiäisiä ja jonkin verran näen selvää myös. Menneeseen, tulevaan ja nykyhetkeen.

      Oli lohdullista lukea, että tähän voi tottua.. Sillä itse en oikein tiedä miten näihin suhtautuisin.

      Aiheesta kiinnostunut, aiheesta kokemusta omaava jne.. mailia saa laittaa [email protected]

    • ded

      Olimme kaverin kanssa yö -koulussa. Ja näin et mun uus koiran pentu oli. Kuollut ja sit aamulla äiti soitti et nippu on kuollut.

    • Tico

      Olen vasta 20-vuotias, mutta koko ikäni nähnyt enneunia ja tiennyt asioita muutoinkin etukäteen. Ja vaikka tämä nyt hyppää toiseen aiheeseen osittain, voin myös aistia henkiä. Siskollani on sama juttu. Olemme molemmat perineet sen isoäidiltämme, joka hänkin näkee unia sekä henkiä. Hänelle molemmat kerromme unistamme ja tuntemuksistamme.

      Unissani on vain se ongelma, etten yleensä pysty erottamaan tavallista unta enneunesta. Vain jos uni on hirveän sekava, tiedän sen olleen normaali uni. Jos se taas vaikuttaa siltä, että voisi tapahtua oikeastikin, en tiedä onko kyseessä enneuni vaiko tavallinen. Olen tiennyt siskoni molemmat raskaudet, olen nähnyt ne unessa jo ennen kuin hän tiesi. Tiesin, että ensimmäinen on tyttö ja toinen poika.

      Monesti sanotaan, että enneunet olisivat sekavia ja niitä pitää tulkita, että niissä on merkkejä. Minun ei tarvitse. Näen asiat unissani lähes juuri kuten ne tapahtuvat. Jokin aika takaperin näin unta, että isomummuni oli kuollut ja hänen hautajaisissaan laulettiin "Karjalan kunnailla". Ja näinhän se oli. Samoin myös silloin kun oli se tsunami.

      Lisäksi minulla ja siskollani on jokin erityinen yhteys. Kun toinen loukkaa vaikkapa selkänsä, toinen voi joskus tuntea sen vihlaisuna. Siskoi oli kerran kaatunut ja lyönyt kätensä, minä tunsin vihlaisun ja soitin hänelle, että mitä tapahtui, ja hän ilmoitti kaatuneensa. Kun hänen toinen lapsensa syntyi, minuutilleen samaan aikaan minulle tuli hirveä ripuli... Nykyään osaamme jo vitsailla asiasta, ja aina välillä jommalle kummalle tulee tunne, ettei kaikki ole hyvin. Tällöin soitamme toiselle ja kuuntelemme hänen murheensa...

    • Ennustin kuolemia unessa

      Ennustin unessa 3 ihmisen kuoleman. Näin ensin unta että minä menin hautausmaalle ja hauta kivessä luki kaverini nimi. Seiraavana päivänä sain soiton, että kaverini oli kuollut. En vielä tuolloin ymmärtänyt asiaa. Puolen vuoden päästä näin samaa unta mutta hautakivessä luki setäni nimi. Seuraavana päivänä setäni kuoli. Silloin ymmärsin että olin ennustanut sen unessani. Noin 2vuoden päästä näin taas samaa unta samalta hautausmaalta samasta hautakivestä siinä luki kummini nimi. Seuraavana päivänä hän kuoli. Nyt kuitenkaan en ole ennen unia nähnyt. Oli jännä että minua ei unessa ollenkaan pelottanut vaan sain rauhan tunteen :o

    • Saman yönä kun estonia laiva upposi olin yön sairaalassa. Näin yöllä unta että olin keskellä myrskyävää merta ja nuorempi tytöistäni oli sylissäni. Katsoin ylös päin ja näin suuren helikopterin. Heräsin aikaisin ja menin aulaan jossa tuli juuri televisiosta uutiset missä kerrottiin että laiva oli uponnut. Ajatelin että olin varmaan kuullut unessa kun helikopterit toivat pelastettuja sairaalaan, mutta ensimmäiset tuotiin vasta tuntien päästä.... karmaiseva tunne kun tajusin että olin ensimmäisen nähnyt enneunen.

    • D:

      onko noissa enne unissa mitää järkee voiko niitä ees nähä

    • Kattiakanssa5

      Itse näen hyvin pitkälti eteenpäin, siis unen näkemisestä alkaa tapahtua vasta n. 6 kk:n päästä. Vaikea muistaa enään tarkasti, mutta nämä unet on niin voimakkaita, että jotain pää kohtia jää mieleen ja usein myös aika ihmeellisiä. Aamulla jää miettimään omituisia unia.

      Hyvin vaikeita tulkia, ehkä mielikuvituskin tekee tepposia, en tiedä.

      En nää jatkuvasti unia ja kuolemaa en ole nähnyt unessa lainkaan. Lähinnä aika arkipäiväsiä asioita mm. työpaikkaan ja asumiseen liittyviä asioita. Joidenkin ihmisten " outoksia" olen nähnyt, vaan veikkaan niiden olevan vaan aavistamista.

      Omituiset unet vaivaavat joskus enemmän ja jos joku ihmettelee mikä on omituinen uni, sanottakoon esim. kumisaappaista nähty uni ja muutosta joka tapahtuu talossamme, ei minulle.

    • Outo uneni

      Näin unta ihmisestä joka oli paha.En ollut nähnyt häntä yli kymmeneen vuoteen.
      Unessa hän lähestyi ikäänkuin nöyränä varovaisesti luokseni ja pyyteli kävellessään anteeksi. Unessa en halunnut häntä lähelleni ja huusin jo matkan päähän etten koskaan anna anteeksi. Hiljaa hahmo vetäytyi harmaaseen hämärään.Heräsin ahdistuneena.Itkin unessa ja itkin kun heräsin.Nousin istumaan vuoteessa ja kerroin puolisolleni näkemästäni unesta.
      Seuraavana päivänä kuulin henkilön kuolleen yöllä samaan aikaan.

    • Nro7

      Jännä huomata kuinka paljon ihmiset näitä kokevat.
      Olen 18 vuotias nainen, ja itseltäni löytyy näitä unia vähän liikaakin..
      Pienenä näin toistuvasti samaa hyvin selvää unta että äitini kuoli. Hän menehtyi
      Syöpään kun olin 13 vuotta.
      Seuraava uni oli kanini kuolemasta, ja sitten parin vuoden tauko, kun näin ajavani pitkää suoraa tietä kun yhtäkkiä taivas pimeni ja kaikkialle ympärilleni alkoi tippua mustia lintuja. Uni pelästytti minut pahasti, ja alle kuukausi sen jälkeen näin yöllä subchatin otsikossa uutisen oudoista lintukuolemista ympäril maailmaa..
      Seuraava oli kuukausi ennen ukon kuolemaa, näin unen jossa tiesin että ukki oli kuollut, unessa vain minä näin hänen henkensä vierelläni kun sukulaisia oli ympärillä. Ja viimeisimmän kuolema unen näin kissastani, joka sairastui hyvin oudosti pian sen jälkeen. Noin puoli vuotta meni kun kissani kuoli..
      Muut unet ovat liittyneet arkeni, esim riitelyyn poikaystäväni kanssa.

      Ymmärrän hyvin teitä jotka pelkäävät nukkua, itselläni oli samanlaista.
      Mutta olen ymmärtänyt että kaikella on tarkoitus ja kyseiset unet antavat mahdollisuuden käyttää aika hyväksi sinulle tärkeän ihmisen kanssa.
      Itse antaisin mitä vain jos olisin äitini unen muistanut kun hän sairastui syöpään, mutta valitettavasti en tahtonut uskoa että jotain pahaa voi hänelle oikeasti tapahtua, enkä tahtonut nähdä häntä siinä tilassa joten välttelisi hänen kanssa olemistaan.
      Tsemppiä kaikille samaa kokeville!!

    • tyttö

      Mielenkiintosta lukea noita teidän kokemuksia..Itse en hirveemmin ole nähnyt tai sitten en ole osannut tulkita..Näin tossa unta että minulta tippui joitain hampaita suusta..No siinä meni sitten noin 4kk kuulin että poikaystäväni ukki oli kuollut..Oma äitini on myös ennustanut sukulaisensa onnettomuuden, sattui ihan samalla tavalla kuin unessaan..

    • hellokitttttty

      Minä näin unta että minut työnnettiin junaradalle,sitten näin noin parin metrin päästä oman kuolemani, sitten kuollut enoni tuli juttelemaan minulle että ''ai säkin olet kuollut lähetään ottaa pari bissee''heräsin ja selvitin mitä tarkoittaa oma kuolema unessa, se tarkoittaa suurta menetystä, siinä sitten vitsailimme että kukahan on kuollut, vähän aikaa eteempäin eräs rakas ystäväni nukkui pois:(

    • Jenniih85

      97% Unista on vain unta, joita sinulle ei tule tapahtumaan.. Voit vaikka kuolla, kun kompastut liukkaalla

    • Liputusta

      Näin kerran unta Suomenlipusta puolitangossa. Unessa ei ollut mitään muuta. Parin päivän päästä sain kuulla ystäväni nukkuneen pois.

    • Suru

      Mun äiti näki noi 1½ viikkoa sitte unta papasta (joka on kuollut) . Oltiin unessa äitin kanssa papan mökillä ja seisottiin rannalla jäällä ja siinä oli rekka-autoja. Pappa anto mulle valkoisen ruusukimpun ja äidille keltaisen ruusukimpun. Eilen saatiin kuulla että mun serkun koira oli tippunut jäihin ja hukkunut :(

    • cooller98

      Näin enne unen kuolemasta... Olen nähnyt pitkään enne unia ja olen vasta alaikäinen... Viiimeisimmän enne uneni näin puoltoista kuukautta sitten en nähnyt siinä kuin ambulanssin ja sen että yksi oppilaista kuoli ja siit kerrottiin seuraavana aamuna sitten kuukaus myöhemmin siinä kävi täsmälleen samalla tavalla kaiken lisäks se oli mun frendi...

    • höhöö

      kerran näion että panis ja seuraavana päivänä menetin neitsyyteni..

    • R.I.P.

      Näin unta että isoveljeni oli todella kaukana minusta ja yritin juosta hänen luo mutta hän vain meni kauemmaksi.
      Sitten hän vilkutti ja heräsin.
      kuukauden päästä isoveljeni kuoli hukuttuaan jäänalle, en halunnut nukkua viikkoon.

    • enteitä

      näen symboleina eli väri kertoo surusta ja jos jos iso määrä väriä isompi suru, näen myös pienet mieliharmit punaisina väriläikkinä seinällä unessa. isän kuoleman näin isona llljana, unessa ihmiset puhuvat minulle asioita, esim haluaisn saada puolison tai käytän mielialalääkettä, unen jälkeen mietin usein mikä on minun tarkoitukseni autttaa, yleensä vain kuuntelen ihmistä.
      normityössäni kohtasin ns laitapuolen kulkijoita ja tiesin etukäteen voimakkaalla aavistuksella kuka on esim vaarallinen, en kiinnitänyt siihen huomiota itse mutta aavisus piti aina paikkaansa ja selvisin itse ilman ongelmia. näin myös unia mitä esim narkkareille tapahtui ja se oli jo aika rankkaa, mutta aavistukset olivat isoksi avuksi ja ymmärsin sen vasta myöhemmin. Ne saivat minut ajattelemaan enemmän. Aina olen kuitenkin tykännyt lahjastani ja se on helpottanut lukuisia elämän tilanteitani, etukäteen valmistautuminen pehmentää asiaa. Usein saan neuvoja unessa mikä on jonkun ihmisen elämäntilanteessa olellista, ja yritän auttaa en johdattaa ketään. Saan myös etiäisiä että varo tai aja hiljempaa yms ja niitä varoituksia todellakin noudatan, ne ovat tärkeitä, Nuorena en osannu kuunnella varoituksia mutta nykyään kyllä aina, ovat oikeassa ja elämä on helpompaa. Kuka ja mikä varoittaa ihmisiä , henget, jumala , oppaat? päättäköön kukin itse, hienoa on että joitain siellä on.

      • tottapa totta

        Intuitiivinen herkkyys on ihmisellä mahtava lahja ja voimavara, siis tämä että osaa "lukea ihmistä", toisaalta se on vastuullista ja hyvin raskastakin ellei ymmärrä että on erittäin tärkeä paksuntaa nahkaansa että jaksaa itsekkin elää omia asioitaan läpi, hyvät intuitiiviset ihmiset ovat helmiä, mutta näitäkin on PALJON jotka manipuloivat kyvyillään ja rahastavatkin härskisti vaikka menettäisivät siten koko kyvyn.
        Alitajunnan kautta (unet) intuitio toimii lempeämmin, kuormittamatta liikaa valve ja arkielämää.


    • whaaaat?

      Mä oon kuullu kaverilta, joka on iha perehtyny enemmänki unii, et jos kuolee unessa, rupee nukkues tekee jotai itellee. Esim rekka ajaa sun yli unessa ja sä kuolet ni voit ruvet vaik hakkaa päätäs seinää tai jos joku vaikkapa puukottaa sut kuolleeks unes ni hamuilet jostai kädeulottuvilt jonku esinee mil rupeet 'puukottaa' ittees, tai siis esittää et puukottaisit ittees. :o Mittikää ny jos sul on vaik sakset yöpöydäl ja sit vaa rupeet niittenkaa tökkii ittees rintaa... pelottavaa!

    • tyttö-94

      hampaiden irtoaminen unessa enteilee läheisen kuolemaa. mitä edempänä oleva hammas/hamoaat irtoavat sitä läheisempi ihminen kuolee. samoiten joutsenen poikasen ja enkelin näkeminen unessa enteilee läheisen kuolemaa. äitini on nähnyt molemmat, joutsenen poikasen sekä enkelin. tämä tapahtui vuonna 2006. isomummomme oli hieman sairas ja väsynyt jonka takia olikin sairaala osastolla. kävimme usein katsomassa häntä siellä. sitten eräänä yönä äiti oli herännyt ja nähnyt oven luona enkelin joka sanoi äitilleni hetken olevan lähellä (ja tämä ei ollut harhanäky) ja seuraavana aamuna sairaalasta soitettiin että isomummomme oli nukkunut pois. ja toinen saman tyylinen. pappamme koira oli sairas joten se vietiineläinlääkäriin. lääkäri määräs lääkkeet jotta koira paranisi. pari päivää myöhemmin äiti näki unessa joutsenen poikasen ja aamulla pappamme soitti että hamppu (papan koira, meidän entinen koira) oli kuollut. maksa ja munuaiset räjähtäneet.. kiitos lääkärin määräämien lääkkeiden, oli määrännyt hevosen annostuksella... kaipaan molempia älyttömän paljon

      • Enneuni autosta

        kerroin ystävälleni joka vieraili minun kylässä muutamaa päivää unesta jonka näin: näin unissani että mieheni on ostanut Nissan auto sininen väri ja saanut alennusta 1000 euroa. edellispäivänä me käytiin katsomassa autoja eri kaupoista ja emme tienneet mitä ostamme ja minulla on ollut ystävä kylässä viikon ajan. Annoin miehen päättää kaupasta itse ja tuoda auto kotiin. Sitten illalla mies on tuonut auto kotiin ja arvatkaa mitä: Nissan se oli mutta väri ei ollut samaa.. Mieheni ei sanonut hintaa muutta en kysynytkään, vasta seuraavana päivänä on selvinnyt se että kun mieheni päätti hylätä kauppa niin myyjä suostunut antaa alennusta -1000 euroa. Ja kun minä ja ystäväni tiesimme unissani etukäteen niin minulla joka hiuskarvat nousi pystyyn ja ystävä ihmetellyt vain miten sellainen oikeastaan on? olimme nin yllättyneet, ainoastaan auton väri unissa ei ollut samaa mutta auton merkki samaa ja summa.


    • Maikki

      Huh, omalle kohdalle kun on nyt sattunut niin, ihmetyttää kovasti. Olenko vain niin herkkä ja olen nähnyt näitä unia?
      Näen paljon unia, mutta kun näin työkaveristani unta että hänelle käy huonosti, huolestuin tietysti, kerroinkin siitä ystävälleni kun jäi vaivaamaan..ja pari viikkoa sen jälkeen hän sai aivoverenvuodon.
      Ja nyt! Erittäin hyvä ystäväni teki itsemurhan pari viikkoa sitten ja yhtäkkiä muistin että näin puolisenvuotta sitten unen, jossa kyseinen ystäväni synnytti lapsen, sen jälkeen näkyi vain mustaa ja uni jäi kummittelemaan mieleeni. Nyt sain kuulla ystäväni saaneen keskenmenon vähän ennen kuolemaansa.
      Olen kiinnostunut aiheesta nyt, koska tuntuu siltä että monet asiat ovat ennalta nähtävissä..
      Unipäiväkirja olisi varmasti kohdallaan.. Sekä itsensä kuuntelu muutenkin..

      • kauristytyö

        Lapsena muistan joutuneeni usein tilanteisiin, jossa mielessäni osasin kertoa mitä kukin tulee seuraavaksi sanomaan.tilannetta seurasi aina kamala tunne,aika ikäänkuin pysähtyi,tuli kamala päänsärky ja huono oli.aikuisena näitä ei ole enää tullut,mutta enneunia kyllä.viime syksynä näin unta ystäväni äidin kuolemasta ja hän menehtyi seuraavana päivänä. Viime viikolla näin unta, että juttelin henkilöstöpäällikköni kanssa puhelimessa ja koska uni oli niin todellinen,jouduin aamulla tarkistamaan puhelimeni etten ollut oikeasti puhunut hänen kanssaan.no en ollut,mutta seuraavana päivänä sain häneltä kutsun kahden keskiseen palaveriin ja palaverissa sain kuulla että yksikköni myydään uudelle omistajalle.


    • erilaisia enteitä

      Mun enneunet on kertynyt vuosien aikana, joko symbolit tai sitten ääni kertoo unessa tulevan tarkasti ja hyvin kauniisti usein lohduttavalla lisäviestillä.
      Kuoleman symboli on kerran ollut kaula koru risti, jonka sain lahjaksi, se katosi unessa, kun huidoin tuhansia lentäviä hyönteisiä. unes lopussa risti oli asetetluna keskelle tyynyä.
      koru Ristin antaja kuoli.
      Kerran katsoin unessa valtavan isoja kallakukkia.
      Kerran sain unen jossa kerrottiin että sinua vahvisetaan henkisin suojauksin, kuten jääkiekkopelaajaa kohtaamaan tuleva.
      Kerran uni lohdutti että isäsi kuolee, mutta muista että äitisi sinulla vielä on.
      Veren määrä tai punainen väti unessa kertoo sydänsurun suuruudesta, ja pieni harmi on haava,
      iso suru iso punainen alue. Isäni kuolema oli valtavan iso punainen maalaus kerrostalon seinässä.
      Kerran unessa isä itse kertoi ketkä lähee ja huoneeseen käveli setäni, ja unessa ihmettelin miksi sinä??tänne nyt tulet. Hän kuoli seuraavana.
      Musta puku on myös yksi enne.
      Kauniita ja lohduttavia ja oikealla ajalla. Paljon apua on ollut kun olen ennakoinut
      sitä mikä on tarkoitettu tapahtuvaksi. Aavistan myös iloisi asioita. usealla ihmisellä on kuudes aisti, jota kannattaa kuunnella. Kerran kaksi isoa enkeliriviä laskeutui sairaan ympärille ja hän nukkui illalla pois, Eikä ollut edes sairaalassa.
      Enkeleitä valaisemaan pokujanne.

      • helmi uni

        Kerran näin unen jossa sanottiin että sinun piti käydä vaikea sairaus läpi, ja talous vaikeudet sen myötä, koska maailamaan tarvitaan helmiä joukkoon.
        Opettelin kävelemään uudestaan ja opin paljon eri alueista muutenkin. Ymmärrän nyt paremmin vajaavuuksia ja myös sitä miten tärkeää on myös taloudellienen apu esim
        konkurssin tehneille. Opin myös elämään omia unelmiani, ja omien lahjojen mukaan.
        elämänvoimaa kaikille


      • unet
        helmi uni kirjoitti:

        Kerran näin unen jossa sanottiin että sinun piti käydä vaikea sairaus läpi, ja talous vaikeudet sen myötä, koska maailamaan tarvitaan helmiä joukkoon.
        Opettelin kävelemään uudestaan ja opin paljon eri alueista muutenkin. Ymmärrän nyt paremmin vajaavuuksia ja myös sitä miten tärkeää on myös taloudellienen apu esim
        konkurssin tehneille. Opin myös elämään omia unelmiani, ja omien lahjojen mukaan.
        elämänvoimaa kaikille

        Positiiviset enneunet ovat joskus vuosien päästä totetuvia, kuten veljen tyttö kantoi pikkusiskoaan ja nauroi. HÄn kantoi sen minun luokseni taloon jossa en silloin asunut. ja pikkusiskoa ei ollut vielä edes olemassa. Uni toteutui tarkasti.
        Tyopaikasta sain unen jossa allekirjoitin sopimuksen.
        Unet ovat tärkeitä, kun vaan kirjoittaisi ne ylös, voi havahtua vaikka 5 vuoden päästä että näin tapahtui. !!! Itselläni oli yksi sellainen uni...vanhasta unikirjasta.


    • järjetön ikävä

      Kerkesin viime viikolla kertoo exälle jonka kanssa nykyisin oltiin hyviä ystäviä, ellei peräti jonkunlaisia sielunkumppaneita, että haen uutta asuntoa ja olen aikeissa hankkia koiran. Hänen piti tulla viikonlopuksi kylään ja katsomaan maisemia mihin olen aikeissa muuttaa, mutta perui koska oli väsynyt.
      Lauantaiaamuna näin unta, että olin jossain tyhjässä asunnossa jonkun kanssa ja hän sanoi että tästä tulee vielä hieno. Sen jälkeen heräsin ja olin todella levoton viikonlopun. Sunnuntaina kuulin että hän oli kuollut la-su yönä, epäselvää on vielä että tapahtuiko oman käden kautta vai veikö sairaus ja lääkkeet.
      Maanantain vastaisena yönä näin unta että hän oli luonani ja kysyin että mitäs nyt tehdään kun sun puhelin suljetaan kuitenkin. Hän tuli halaamaan ja sanoi että kyllä me jotain keksitään ja käytti musta vielä sitä lempinimeä mitä vain ja ainoastaan hän käytti enkä koko nimeä ole kuullut pitkiin aikoihin. Taas heräsin heti unen nähtyäni.
      Molemmat unet oli niin todentuntuisia että useesti en sellaisia näe.

    • Unta vai totta

      Olin työharjoittelussa yhdessä kahvilassa ja näin yksi yö unta, että katson työharjoittelupaikan ikkunasta ulos ja siitä ajaa vihreä avoauto ohi. Meni pari päivää kun se asia toteutui. Myös pari kertaa olen tuntenut, että kaksi rakasta kissaani on kuollut ja jääneet auton alle. Olen myös nähnyt unta, että joku tuttu on puhunut minulle jostain asiasta ja niin juuri kävi. Nyt hetkeen en ole tuollaisiunia nähnyt..

    • jonske

      olen 31v ja näin kait ekan enne unen olin menossa blondin marjan kanssa naimisiin kun ilmenikin että hänellä on kaksi identtistä sisarta joiden kanssa olin myös luvannut mennä naimisiin siitä itse tietämättä? todellisuudessa en edes tunne semmoista joka kuvaukseen sopisi.

    • rlzmelllltt443p

      Näin seuraavan unen ennen isäni kuolemaa,tämä tosin oli tapahtunut jo ennen unta tosi elämässä;

      Isäni vastasi puhelimeen ja sanoipuhelun jälkeen; isä on kuollut. Samoin äiti näytti kuvia vaarin hautajaisista edellisenä päivänä.

      Seuraavana päivänä isä kuoli. Kumma juttu, kun sillä hetkellä kun olin kotona pikkulintu napautti ikkunaan. Isä ilmoitti että vapaa taudistaan pitkän taistelun jälkeen.

      Muitakin kokemuksia on.

    • Eineainapaikkaansapidä

      Sanotaan nyt vaikka että olen alle 15v. Kerran näin unta että hampaat vain tippui. En muista että tuon unen jälkeen ketään todella läheistä olisi menehtynyt.

    • Unet hampaista ja niiden tippumisesta yms ovat ilmeisesti hyvin yleinen unisymboli.

      Näitä hammasunia nähdään usein elämän muutostilanteissa, esim kun vaihdamme työpaikkaa, asuinpaikkaa, kumppania yms.
      Uni voi heijastella omaa huoltasi ulkonäöstäsi ja siitä mitä muut sinusta ajattelevat.

      Joskus putoavat hampaat kuvaavat elämän ns pienempiä huolia tai sitä, että et saa omaa mielipidettäsi sanottua.
      Voi kuvata myös huolta omasta terveydentilastasi.

      Kiinalaiset ovat sanoneet, että putoavat hampaat olisivat symbolina jos valve-elämässäsi olet valehdellut.

      Joillain herkillä ihmisillä nämä hammasunet voivat kertoa lähiomaisen kuolemasta ja ovat ns. enneunia. Enneunissa onkuitenkin usein kyse siitä, että että on jo alitajuisesti huomattu asioita, joita ei ole vielä tietoisesti rekisteröity.
      Jokainen luo elämäänsä omilla valinnoillaan, unet heijastelevat omia pelkojamme, toiveitamme.

    • Enneaprikoija

      Näin muutama päivä sitten monivaiheisen unen lopussa, että pikkusiskoni ja hänen miehensä joutuivat onnettomuuteen, ja siskoni kuoli (se, menikö myös hänen miehensä, jäi vähän epäselväksi, mutta ilmeisesti molemmat). Unen lopussa näin isoon laivaan johtavan kävelyputken romahtaneena alas, ja ihmisiä siinä mukana, luultavasti tämä kuvasi onnettomuutta. Siihen heräsin.

      Olen ollut unesta todella ahdistunut, enkä tiedä mitä minun pitäisi tehdä: kieltää siskoani matkustamasta laivalla tms, kertoa hänelle unesta, vaiko pysyä hiljaa. Tarkoittaako uni mitään vai onko se vain jonkun symboli? Kysymykset risteilevät mielessäni, enkä saa niiltä rauhaa.

      Siskoni on ollut viime aikoina masentunut, ja hän on pelännyt kuolemaa ilman syytä. Hän on terve keski-ikäinen ja hyvässä kunnossa. Onko niin, että meillä molemmilla on samoja aavistuksia? Vai onko niin, että hänen pelkonsa siirtyvät myös minun uniini?

      Asiaa ei helpota se, että olen nähnyt myös useita toteutuneita, symbolisia tai suorempia enneunia, enkä tiedä, onko tämä sellainen vaiko jotain muuta. Näen myös paljon unia, jotka eivät liity enempiä todellisuuteen, mutta merkitsiin enneuniin olen herännyt keskellä yötä, ja ne ovat painuneet muistiin ja niiden merkitys on selvinnyt joidenkin kuukausien sisällä. Tällaiset enneunet ovat voineet liittyä myös positiivisiin asioihin.

      Toisaalta näin muutama vuosi sitten unen veljestäni, jossa hän hukkui kesäpaikkansa rantaveteen, eikä se uni ole ainakaan vielä toteutunut. Mutta tällaiset unet todella ahdistavat, kyse kun on tärkeistä ja rakkaista ihmisistä.

      • unetjapelot

        Ihan kysyisin että näetkö koskaan kivoja tai iloisia unia?
        Muita kun että viikatemies niittää sukulaisia? Unet kertoo usein uneksijasta itsestään jotain oleellista. Oletko kova murehtija tai koetko sukulaiset riippana?


    • 24mies

      Hei. Haluaisin minäkin jakaa uneni tähän ketjuun jos vaikka joku oppineempi osaisi selittää. Eli: oli torstai ilta ja rupesin nukkumaan. Aloin nähdä unta missä olen todella isolla synkällä aukealla missä on jokunen puu (missä ei lehtiä) kaikki maasto oli aivan kuollutta ja siinä aukealla meni tavallaan semmoinen "näkymätön" raja jota tutkailin ja minulla oli palava halu katsoa sen rajan toiselle puolen. No kun kerran unessa olin niin ajattelin että jos oikein pinnistän ja laitan silmät kiinni pääsen rajan toiselle puolelle ja sinnehän minä pääsin. Tämän jälkeen lähes välittömästi kimppuuni syöksyi joku hahmo millä ei ollut kasvoja ja tunsin kuinka viiltävä kipu lähti rinnastani koko kehoon ja heräsin. Kun heräsin en voinut liikkua ja olin aivan pakokauhun vallassa sekä niin märkä hiestä etten ikinä ole ollut sekä tunsin kipua yhä rinnassa. Tämä kesti noin 10sekunnin ajan minkä jälkeen olin niin shokissa etten pystynyt enää nukkumaan. Seuraavan päivänä appiukkoni hirtti itsensä ja tästä hetkestä olen etsinyt vastausta uneeni.

      • 24mies

        Unohdin mainita että tunsin pahan läsnäolon todella voimakkaasti siellä rajan takana sekä herätessäni.


    • Anonyymi

      Tulin lukemaan enneunista. Niitä näen itse myös paljon, mutta viime yönä näin verestä unta. Mitä mahtaa veri tarkoittaa. Itse jos näen kirkasta valkoista tai mustaa, niin yleensä joku kuolee, mutta veri. Oli niin selkeä uni, että vähän mietityttää.

    • Anonyymi

      Eno näki unta mies makaa ,tuo mies kuolee jos sitä ei herätä ,aikansa yritti herätellä ei herännyt katsotaampa minkä näköinen mies näyttääpä tutulta ,herran jumala se olen minä niin sinä siskonpoika jussi löydät minut kuolleena lumihangesta tänä jouluna .Minä no sille ei mahda mitään jos tapahtuu niin tapahtuu ,eno oot sinä kylmä🥶.

    • Anonyymi

      Minä näin toissa yönä unen jossa isän kanssa menin autolla kaupunkiin ja ostin siellä tuliterän uuden auton ja ajettiin siis pois eri autoilla. Jo kuolleet isovanhemmat tulivat kertomaan että isä oli juuri kuollut auto onnettomuudessa. Minä vain totesin että ei haittaa koska hän on jo kuollut kymmenen vuotta sitten joten isoäitikin tuumasi kun en tullut tuota heti hoksineeksi ja samaa kerroin heti seuraavalle näkemälle ihmiselle unessa joka tuli vastaan tänään oikeasti mutta tuli vain vastaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe