kulkuasennon parantaminen

Lammikkokaivuri

Käytössäni oleva 7.4m omavalmiste vene kaipaisi parannusta kulkuasentoon. Siis runko on liukuva, aika jyrkällä pohjalla, , perässä n.20 astetta. Vene kulkee mielestäni keula liian koholla alle 25 solmun nopeuksilla. Jos ei aio tehdä ns. Ponttooneja sinne perän jatkoksi niinkuin muistaakseni tiiskeri 10.10 mallissa, niin kuinka kannattaisi pohjan peräosaa muotoilla että sinne saisi nostetta lisää? Trimmilevyt siellä on, mutta niillähän on tarkoitus vain pitää vene suorassa.

46

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • runkovikainen

      Aika pieni on vene ja erikoinen omavalmisteeksi, jopa niiin erikoinen että on vaikea uskoa todeksi.

      Veikkaan että rungon malli on ns YYA.
      Pskahan se on, mutta yritä siirtää painoa eteen. Kokeile trimmeillä paras asento ja pyri siihen. Huonoa runkoa ei millään vippaskonsteilla saada hyväksi ei tiikerissäkään

    • Toimiisaleen

      Halkaise vene rälläkällä ja levitä sitä vaaksan verran.

    • p0§392749

      Nopeutta pitää olla enemmän, syvä V-pohja vene ei ole tarkoitettu ajettavakasi hiljaisilla nopeuksilla. Veneen käyttökelpoinen nopeusalue on se, jolla vene kulkee sille tarkoitetussa kauniissa asennossa (liussa).
      Nopeilla veneillä ei koko veneen nopeusalue ole käytettävissä.
      Koneteho on myös valittava niin, että tuolle alueelle päästään, mielellään hieman liikaa tehoa kuin liian vähän.

      • säästöpossu

        Liukukynnyksen ylittämisen jälkeen ei veneen asento muutu.
        Jos ei olisi kyse mielikuvitusveneestä, niin liukukynnys on 20 solmun vaiheilla, mielummin alle. Edelleen tässä ms Fiktiossa on akseliveto koska muussa tapauksessa voisi asiaa korjata moottoritrimmillä.

        Kun veneen runkoa ei voi muuttaa ja paino on perässä, vene seisoo kuin kuuluisa lipputanko konsulaatin seinässä myös ja etenkin liu'ussa. Näitä oli aikoinaan paljon, mutta polttoaineen hinta on onneksi purrut juuri näihin. Pienehkö uutena BMW:n bensakoneella varustettu vene, johon on säästömielessä tuupattu kaksi kertaa painavampi Volvon AQAD40 kone.

        Vahinko on jo tapahtunut


      • säästöpossu kirjoitti:

        Liukukynnyksen ylittämisen jälkeen ei veneen asento muutu.
        Jos ei olisi kyse mielikuvitusveneestä, niin liukukynnys on 20 solmun vaiheilla, mielummin alle. Edelleen tässä ms Fiktiossa on akseliveto koska muussa tapauksessa voisi asiaa korjata moottoritrimmillä.

        Kun veneen runkoa ei voi muuttaa ja paino on perässä, vene seisoo kuin kuuluisa lipputanko konsulaatin seinässä myös ja etenkin liu'ussa. Näitä oli aikoinaan paljon, mutta polttoaineen hinta on onneksi purrut juuri näihin. Pienehkö uutena BMW:n bensakoneella varustettu vene, johon on säästömielessä tuupattu kaksi kertaa painavampi Volvon AQAD40 kone.

        Vahinko on jo tapahtunut

        Eikös akseliveto olisi ihan hyvä tällaisessa tapauksessa? Potkurihan on siinä koko ajan alaviistoon, eli vastaa moottoritrimmiä ala-asennossaan.


      • parempaa suunnittelu
        jsk1234 kirjoitti:

        Eikös akseliveto olisi ihan hyvä tällaisessa tapauksessa? Potkurihan on siinä koko ajan alaviistoon, eli vastaa moottoritrimmiä ala-asennossaan.

        Jos ms Fiktiossa on akseliveto ja se kulkee pystyssä, niin minkäs teet? Ei ole paljon väliä onko siinä hyvä vai huono ratkaisu koska sen muuttaminen on on käytännössä niin hankalaa, ettei siinä ole järkeä. Valinta on tehty Ms Fiktiota kuviteltaessa.

        On hiukan vaikea verrata akselia ja vetolaitetta, koska niitä ei ole samassa rungossa vaihtoehtona ja jos jossain oliskin, niin ruko sopisi paremmin toiselle muttei kertoisi suoraan kumpi on parempi.

        Vetolaitteen akselikulma on alaviistoon liukuvassa veneessä ja moottori on edempänä kuin vetolaitteella. Tasapaino on parempi heti alussa - sisätilojen kustannuksella. Potkuri on kuitenkin rungon alla ennen peräsintä ja paljon lähempänä veneen painopistettä kuin perävetolaitteella.

        Vetolaiteella on paino takana, mutta potkuri on myös takana rungon ulkopuolella. Trimmikulman pieni muutos vaikuttaa paljon enemmän kuin mitä akselin vakiokulmasta on hyötyä.

        Niin tai näin Ms Fiktion ongelma on alkanut suunnittelusta.


    • kjhg3

      Trimmilevyillä säädetään kulkuasentoa sivu- ja pituussuunnassa.

      • Lammikkokaivuri

        Kyseessä ei ole mielikuvitus vene, vaan liukuva sisäperämoottori vene. Vielä 22-23 solmun nopeudessa perä on hieman syvällä ja peräaalto sen mukainen. Aina ei huvittaisi eikä pysty ajamaan 25solmua tai kovempaa. Siksi kyselin kuinka pohjaa kannattaisi muokata.


      • trimmioptimi
        Lammikkokaivuri kirjoitti:

        Kyseessä ei ole mielikuvitus vene, vaan liukuva sisäperämoottori vene. Vielä 22-23 solmun nopeudessa perä on hieman syvällä ja peräaalto sen mukainen. Aina ei huvittaisi eikä pysty ajamaan 25solmua tai kovempaa. Siksi kyselin kuinka pohjaa kannattaisi muokata.

        Pohjan muokkaaminen jälkikäteen ei ole helppoa.
        Periaatteessa vene tarvitse lisää kantavuutta perään tai veneen painopistettä pitää siirtää eteenpäin. Painopisteen siirtäminen voi onnistua, jos akun ja tankkeja saa siirrettyä, mutta yleensä tuon kokoisessa veneessä ei saa. Tavaraa kannattaa kuitenkin säilyttää edessä.

        Jos olisi oma vene, laittaisin kiinteät riittävän isot trimmitasot tai ylikokoiset tavalliset trimmit. Sitten vain kokeilemaan: vauhti 22s ja trimmejä säätämällä katsoa mihin suuntaan vauhti muuttuu-siis moottoriin koskematta.

        Suurimmassa nopeudessa löytyy sitten se "oikea" trimmi. Näin veneen asento säädetään muutenkin normaalissa ajossa vastaamaan kuormaa ja tankkien täyttöasteitta. Veneen trimmiähän säädetään muutenkin, kun kuorma muuttuu esim tankin tyhjetessä tai stäytön jälkeen.

        Jos vene on optimitrimmillä pystyssä, niin sitten se on. Se on sen veneen ominaisuus. Keulaa voi trimmata alas, mutta se tapahtuu polttoaineen kulutuksen ja/tai nopeuden kustannuksella. Yleensä niin ei tehdä jos ei ole pakko.


      • Lammikkokaivuri
        trimmioptimi kirjoitti:

        Pohjan muokkaaminen jälkikäteen ei ole helppoa.
        Periaatteessa vene tarvitse lisää kantavuutta perään tai veneen painopistettä pitää siirtää eteenpäin. Painopisteen siirtäminen voi onnistua, jos akun ja tankkeja saa siirrettyä, mutta yleensä tuon kokoisessa veneessä ei saa. Tavaraa kannattaa kuitenkin säilyttää edessä.

        Jos olisi oma vene, laittaisin kiinteät riittävän isot trimmitasot tai ylikokoiset tavalliset trimmit. Sitten vain kokeilemaan: vauhti 22s ja trimmejä säätämällä katsoa mihin suuntaan vauhti muuttuu-siis moottoriin koskematta.

        Suurimmassa nopeudessa löytyy sitten se "oikea" trimmi. Näin veneen asento säädetään muutenkin normaalissa ajossa vastaamaan kuormaa ja tankkien täyttöasteitta. Veneen trimmiähän säädetään muutenkin, kun kuorma muuttuu esim tankin tyhjetessä tai stäytön jälkeen.

        Jos vene on optimitrimmillä pystyssä, niin sitten se on. Se on sen veneen ominaisuus. Keulaa voi trimmata alas, mutta se tapahtuu polttoaineen kulutuksen ja/tai nopeuden kustannuksella. Yleensä niin ei tehdä jos ei ole pakko.

        Kyseessä varmaan on ihan veneen ominaisuus. Lisänä vielä siihen on niinkuin joku aikaisemmin jo arveli, bensa koneen tilalle vaihdettu Volvon kutos dieseli. Eli painoa on varmaan perässä liikaa. Vetolaitteen trimmi pitää olla alhaalla aina alle 25 solmun nopeuden. Pohjaan suunnittelin perälaudan lähelle lasikuidusta pientä loivaa "kynnystä", oisikohan pari sentin viistolla kynnyksellä mitään vaikutusta? Siis positiivista. .


      • Lottoatko?
        Lammikkokaivuri kirjoitti:

        Kyseessä varmaan on ihan veneen ominaisuus. Lisänä vielä siihen on niinkuin joku aikaisemmin jo arveli, bensa koneen tilalle vaihdettu Volvon kutos dieseli. Eli painoa on varmaan perässä liikaa. Vetolaitteen trimmi pitää olla alhaalla aina alle 25 solmun nopeuden. Pohjaan suunnittelin perälaudan lähelle lasikuidusta pientä loivaa "kynnystä", oisikohan pari sentin viistolla kynnyksellä mitään vaikutusta? Siis positiivista. .

        Olisi vaikutusta, jopa huomattava.

        Ei olisi positiivista vaikutusta, muuten kuin vahingossa jollain tietyllä nopeudella ja kuormalla.


      • 2 x kad44
        Lammikkokaivuri kirjoitti:

        Kyseessä varmaan on ihan veneen ominaisuus. Lisänä vielä siihen on niinkuin joku aikaisemmin jo arveli, bensa koneen tilalle vaihdettu Volvon kutos dieseli. Eli painoa on varmaan perässä liikaa. Vetolaitteen trimmi pitää olla alhaalla aina alle 25 solmun nopeuden. Pohjaan suunnittelin perälaudan lähelle lasikuidusta pientä loivaa "kynnystä", oisikohan pari sentin viistolla kynnyksellä mitään vaikutusta? Siis positiivista. .

        Miksi vierastat trimmien käyttöä, ei ne paljon vauhtiin tai polttoaineen kulutukseen vaikuta jos kerran ottaa pattiin?


    • Potkuri, jossa pienempi lapakulma, aittaa hieman.

      • hein?

        Mikä on vaikutusmekanismi?


      • hein? kirjoitti:

        Mikä on vaikutusmekanismi?

        potkurivirta hajoaa enemmän.
        Vaikutus on suurempi suurella luistolla (raskaskulkuinen)


      • Hein 2?
        e.d.k kirjoitti:

        potkurivirta hajoaa enemmän.
        Vaikutus on suurempi suurella luistolla (raskaskulkuinen)

        Ja potkurivirran hajoamista haluat lisätä koska?


      • - - - - -
        Hein 2? kirjoitti:

        Ja potkurivirran hajoamista haluat lisätä koska?

        Se lisää painetta pohjaan, tai vetolaitteessa kavitaatiolevyyn ilman työntövoiman suunnan muuttamista (trimmi).


      • Täsmäase?
        - - - - - kirjoitti:

        Se lisää painetta pohjaan, tai vetolaitteessa kavitaatiolevyyn ilman työntövoiman suunnan muuttamista (trimmi).

        Eikö se samalla pienennä hyötysuhdetta, kun pienempi osa potkurin työntövoimasta suuntautuu taaksepäin?

        Kun virtaus hajoaa potkurin ympärille, vain pieni osa suuntautuu perää nostavasti ja loput pöllyttää vettä ja pohjaa. Trimmitasolla kaikki jarruttava voima nostaa perää/laskee keulaa. Luulisi, että trimmitason hyötysuhde on parempi.


      • Täsmäase? kirjoitti:

        Eikö se samalla pienennä hyötysuhdetta, kun pienempi osa potkurin työntövoimasta suuntautuu taaksepäin?

        Kun virtaus hajoaa potkurin ympärille, vain pieni osa suuntautuu perää nostavasti ja loput pöllyttää vettä ja pohjaa. Trimmitasolla kaikki jarruttava voima nostaa perää/laskee keulaa. Luulisi, että trimmitason hyötysuhde on parempi.

        Potkurin toiminta ei ole aivan noin yksinkertaista.

        Potkurin lapa voi työntää vettä vain kohtisuoraan lapapintaan nähden eli ilman venenopeutta virtaus lähtee kohtisuoraan lapapintaan, tarkemmin vielä hieman pyörintäsuuntaan kitkan vaikutuksesta.
        Kun venenopeus lisääntyy, potkuri lisää nopeutta edelleen vain lapapintaa kohtisuoraan mutta kun luisto on pienempi niin nopeuden lisäyskin on pienempi ja lavan sivukomponentti jää pienemmäksi ja kokonaisvirtaus on lähes taaksepäin.
        Potkurilavan työnyövoima ei siis koskaan ole suoraan taakse ja virtaus hajoaa aina, enemmän tai vähemmän.
        Ilmiö on sama lapakulmasta riippumatta, suuri lapakulma "keskittää virtausta potkurin jälkeen ja hajoaminen tapahtuu vasta myöhemmin, sivuttaiskomponentti on aina sama, se on vain venenopeuden ja lavan nousukulman suhde, ja vain potkurin synnyttämä paine-ero/ vastus määrää hyötysuhteen, sillä mihin virtaus osuu sen jälkeen ei ole potkurin hyötysuhteeseen merkitystä.
        Venenopeuden kannalta hajoava potkurivirtaus jarruttaa omalla kitkallaan osuessaan em. pohjaan tai kavitaatiolevyyn että haittaa on mutta eri perusteella ja vasta suuremmissa nopeuksissa, jossa kaivataan kevyttä kulkua.

        Kyllä trimmitason hyötysuhde on parempi.


    • 2 x kad44

      Millä tavalla olet päätellyt keulan oleva liian ylhäällä, eli kulkuasennon olevan liian pysty?

      Mielestäni vaikuttaa ihan normaalilta, että keula asettuu vasta tuossa nopeudessa perstuntumalta "oikeaan asentoon" ilman trimmien käyttöä.

      Oikeaa kulkuasentoa voi tarkkailla liu'ussa ajellessa, että mistä spray lähtee veneestäsi. Oikea paikka oikeassa ajoasennossa on n 1/3 veneen pituudesta takanta katsottaessa keulaan päin, tällöin liuku on optimaalisin normaali veneille joissa ei ole hissisysteemejä propulsiolle normaali aallokossa.

      Isommassa rytkytyksessä tietysti keulaa painetaan trimmeillä vielä alemmas, jotta leikkaisi pehmeästi aaltoa. Tällöin spray tulee jo ihan keulasta.

      • lähdekritiikki

        Jos sulla on kaksi volvon patarautaista konetta, pidät todennäköisesti normaalina, että veneessä mennään ylämäkeen keulaa kohti.

        Mistä nämä sinun lukusi tulevat (1/3)?
        Täällä oli joku tyyppi, joka heitteli lukuja ihan hihasta ilman perusteita, siksi olisi kiva nähdä lähdetiedot.


      • kuva 1000 sanaa

        Tuossa on kuvia siitä, mikä on valmistajan näkemys veneen oikeasta asennosta. Kun sitä katsoo tarkkaan, voi huomata, että keulakansi laskee alaspäin niin, että ohjaamosta näkee mukavasti. Ajossa siis keulakansi on vaakatasossa.

        Jos kansi ei ole vaakatasossa, vene ei ole oikeassa asennossa.

        En usko, että tuohon 1/3 suhteeseen päästään monellakaan asuttavalla veneellä eikä se ole tarkoituskaan.

        http://www.jeanneau.com/powerboats.html


      • 2 x kad44
        lähdekritiikki kirjoitti:

        Jos sulla on kaksi volvon patarautaista konetta, pidät todennäköisesti normaalina, että veneessä mennään ylämäkeen keulaa kohti.

        Mistä nämä sinun lukusi tulevat (1/3)?
        Täällä oli joku tyyppi, joka heitteli lukuja ihan hihasta ilman perusteita, siksi olisi kiva nähdä lähdetiedot.

        No, mistä sinun vasta väittämäsi lähdetieto on peräisin, ettei näin olisi?

        Jos katsot livenä, kuvia tai video klippejä liukuvista veneistä voit nähdä mistä olen moisen ajatuksen saanut, että millainen on oikea ajo asento ja mistä vesiroiske lähtee rungosta.

        Jos veneessä on merikelpoinen v-kulma pohjassa, on valitettava tosi asia, että vautia pitää olla päälle 20solmua, jotta keula painuu ilman trimmejä, koneen merkistä, materiaaleista tai polttoaineesta riippumatta. Veneellä tarkoitan asuttavan kokoisia aluksia.


      • 2 x kad44
        kuva 1000 sanaa kirjoitti:

        Tuossa on kuvia siitä, mikä on valmistajan näkemys veneen oikeasta asennosta. Kun sitä katsoo tarkkaan, voi huomata, että keulakansi laskee alaspäin niin, että ohjaamosta näkee mukavasti. Ajossa siis keulakansi on vaakatasossa.

        Jos kansi ei ole vaakatasossa, vene ei ole oikeassa asennossa.

        En usko, että tuohon 1/3 suhteeseen päästään monellakaan asuttavalla veneellä eikä se ole tarkoituskaan.

        http://www.jeanneau.com/powerboats.html

        Näin se pitkälti on, sillä useasti veneiden koneet liian heikkotehoiset ja useasti aallokko estää ajamasta, niin kovaa että optimi 1/3 veneen rungosta vedessä. Useasti akselivetoisuus tuottaa myös ongelmaa, kun olen seurannut vene liikennettä.

        Oma kiuluni vaatii n.27 solmua matka nopeutta ja kelin ettei tarvitse trimmata keulaa aaltojen takia alas päin, jotta 1/3 toteutuu suurin piirtein. Toi kannen kanssa mitoitus toteutuu n 21 solmun nopeudella ja melko hyvä asento 24 solmun nopeudessa, mutta spray tulee n. puolivälistä paattia.?


      • Insinööri Humbug
        2 x kad44 kirjoitti:

        Näin se pitkälti on, sillä useasti veneiden koneet liian heikkotehoiset ja useasti aallokko estää ajamasta, niin kovaa että optimi 1/3 veneen rungosta vedessä. Useasti akselivetoisuus tuottaa myös ongelmaa, kun olen seurannut vene liikennettä.

        Oma kiuluni vaatii n.27 solmua matka nopeutta ja kelin ettei tarvitse trimmata keulaa aaltojen takia alas päin, jotta 1/3 toteutuu suurin piirtein. Toi kannen kanssa mitoitus toteutuu n 21 solmun nopeudella ja melko hyvä asento 24 solmun nopeudessa, mutta spray tulee n. puolivälistä paattia.?

        Moottorin teholla on vain vähän tekemistä veneen asennon kanssa. Vene suunnitellaan kokonaisuutena toimimaan tietyllä vetotavalla ja tietyn kokoisilla moottoreila. Vetotapaan ei voi ostaja vaikuttaa, moottoritehoon voi.

        Jos veneen mottori on suositellun kokoinen, veneen asento on oikea. Yleensä pieniä (alle 10m) veneitä lukuunottamatta, veneen pohjasta ei todellakaan ole vain 1/3 vedessä. Vene ei ole suunniteltu siihen eikä se toimi oikein jos se niin kulkisi.

        Eli väite 1/3 vedessä on täyttä humpuukia eikä perustu mihinkään todelliseen. Mutta siltä varalta, että olen väärässä, laitapa viittaus johonkin julkaisuun, joka tukee väitettäsi. Olen pyytänyt sitä ennenkin, mutta jostain syytä et ole sitä laittanut. Taidan tietää miksi ;)


      • 2 x kad44 kirjoitti:

        Näin se pitkälti on, sillä useasti veneiden koneet liian heikkotehoiset ja useasti aallokko estää ajamasta, niin kovaa että optimi 1/3 veneen rungosta vedessä. Useasti akselivetoisuus tuottaa myös ongelmaa, kun olen seurannut vene liikennettä.

        Oma kiuluni vaatii n.27 solmua matka nopeutta ja kelin ettei tarvitse trimmata keulaa aaltojen takia alas päin, jotta 1/3 toteutuu suurin piirtein. Toi kannen kanssa mitoitus toteutuu n 21 solmun nopeudella ja melko hyvä asento 24 solmun nopeudessa, mutta spray tulee n. puolivälistä paattia.?

        Tässä videossa näkyy että 2/5 saattaisi olla oikeampi arvio:

        https://www.youtube.com/watch?v=4cPzs5bUQG4

        - ainakin kun puhutaan tuommoisesta 9 metrisestä matkaveneestä. Oman kokemuksen perusteella kulkuasento ilman trimmejä alkaa olla kohdillaan 21 solmun nopeudesta ylöspäin.


      • Oikea on oikea
        louhen_isanta kirjoitti:

        Tässä videossa näkyy että 2/5 saattaisi olla oikeampi arvio:

        https://www.youtube.com/watch?v=4cPzs5bUQG4

        - ainakin kun puhutaan tuommoisesta 9 metrisestä matkaveneestä. Oman kokemuksen perusteella kulkuasento ilman trimmejä alkaa olla kohdillaan 21 solmun nopeudesta ylöspäin.

        Isompi vene nousee kunnolla liukuun juuri 20 solmun nurkilla ja makoisin vauhti on siitä jonkun verran yli. Kyse on yleensä akselivetoisista veneistä, joten maksiminopeus on harvoin yli 30 s.

        Nopeushan on käytännössä lyöty lukkoon, kun moottorit ja vetotapa on valittu. Potkuri ja huippunopeus on seurausta valinnasta. Tuo alle 10 m vene on varmaan aika tyypillinen. Kun mennään isompii, niin märkäpinta kasvaa väistämättä.

        Isolla (yli 40 ft) veneellähän ei edes yritetä ajaa urku auki. Sillä ajetaan niin, että saavutetaan optimikulutus liukunopeudella.

        Itse pidän tuota Jeanneaun valikoimaa kuvaavana koska se näyttää yhden veneentekijän näkemyksen oikeasta asennosta laajalla venevalikoimalla. Tuskin kukaan täällä ainakaan on pätevä sanomaan, ettei Jeanneau osaa :D


      • 2 x kad 44
        louhen_isanta kirjoitti:

        Tässä videossa näkyy että 2/5 saattaisi olla oikeampi arvio:

        https://www.youtube.com/watch?v=4cPzs5bUQG4

        - ainakin kun puhutaan tuommoisesta 9 metrisestä matkaveneestä. Oman kokemuksen perusteella kulkuasento ilman trimmejä alkaa olla kohdillaan 21 solmun nopeudesta ylöspäin.

        https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpOnXYB2kQL83_l_Kfsu6ofCWYcPXnRufB0Cza2wPjYcLzNUpDRw

        Tuossa on aika tyyli puhdas esimerkki 1/3 veneen takaosasta eteenpäin lähtee spray.

        voi olla että olen asiani kanssa väärässä, mutta löytyy useita matka veneitä jossa tämä toteutuu ja kanssa veneilijät huomaavat tämän melko pienenä peräaaltona verrattuna ns. "kyntäjiin" jotka laahaavat mahtavaa peräaaltoaan ja spray lähtee 2/3 perästä usein akselivetoisia alitehoisin myllyin.

        Jeanneut ovat kyllä nättejä...


      • Oikeesti?
        2 x kad 44 kirjoitti:

        https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpOnXYB2kQL83_l_Kfsu6ofCWYcPXnRufB0Cza2wPjYcLzNUpDRw

        Tuossa on aika tyyli puhdas esimerkki 1/3 veneen takaosasta eteenpäin lähtee spray.

        voi olla että olen asiani kanssa väärässä, mutta löytyy useita matka veneitä jossa tämä toteutuu ja kanssa veneilijät huomaavat tämän melko pienenä peräaaltona verrattuna ns. "kyntäjiin" jotka laahaavat mahtavaa peräaaltoaan ja spray lähtee 2/3 perästä usein akselivetoisia alitehoisin myllyin.

        Jeanneut ovat kyllä nättejä...

        Oletko tosissasi vai onko tämä joku trolli taas?


      • Voi teitä :)
        2 x kad 44 kirjoitti:

        https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpOnXYB2kQL83_l_Kfsu6ofCWYcPXnRufB0Cza2wPjYcLzNUpDRw

        Tuossa on aika tyyli puhdas esimerkki 1/3 veneen takaosasta eteenpäin lähtee spray.

        voi olla että olen asiani kanssa väärässä, mutta löytyy useita matka veneitä jossa tämä toteutuu ja kanssa veneilijät huomaavat tämän melko pienenä peräaaltona verrattuna ns. "kyntäjiin" jotka laahaavat mahtavaa peräaaltoaan ja spray lähtee 2/3 perästä usein akselivetoisia alitehoisin myllyin.

        Jeanneut ovat kyllä nättejä...

        Tarkoitatko, että tohon veneeseen on vaihdettu perävetolaitteet kuvan ottamisen ajaksi? Roiske lähtee palteista ja kosketus veteen normaalisti puolesta välistä tai hiukan etupuolelta.

        Mitä jos menisit leikkimään isosiskon kanssa, niin ei käy aika noin pitkäksi?


      • 2 x kad 44
        Voi teitä :) kirjoitti:

        Tarkoitatko, että tohon veneeseen on vaihdettu perävetolaitteet kuvan ottamisen ajaksi? Roiske lähtee palteista ja kosketus veteen normaalisti puolesta välistä tai hiukan etupuolelta.

        Mitä jos menisit leikkimään isosiskon kanssa, niin ei käy aika noin pitkäksi?

        Ei, vaan myllyissä riittävästi tehoa jotta saavutetaan riittävä nopeus jotta vene nousee oikeaan liukuun, eikä puoliliukuvaan kulkuun, siitä tässä on kyse.

        Tässä vielä parempi esimerkki kunnon liukuvasta, siinä spray lähtee jo ihan perästä. Windy 32 varustettu riittävällä teho reservillä!

        http://www.boatshop24.co.uk/includes/image.php?src=url|http://www.decisoft-photos.com/YC/221_15_1.jpg~file|../images/advert_details/no_image.gif&width=500

        P.S Sinulle joka tykkää leikkiä siskonsa kanssa suosittelen tutustuvan moottoriveneilyn ihmeelliseen maailmaan, tutustu vaikka sikarityyppisiin jenkkiveneisiin, missä propulsio on varustettu hissillä. Mieti siskosi kanssa käsikädessä mistä kohtaa runko on kosketuksissa meressä matkanopeudella tai onko ollenkaan?


      • moni kakku päältä...
        kuva 1000 sanaa kirjoitti:

        Tuossa on kuvia siitä, mikä on valmistajan näkemys veneen oikeasta asennosta. Kun sitä katsoo tarkkaan, voi huomata, että keulakansi laskee alaspäin niin, että ohjaamosta näkee mukavasti. Ajossa siis keulakansi on vaakatasossa.

        Jos kansi ei ole vaakatasossa, vene ei ole oikeassa asennossa.

        En usko, että tuohon 1/3 suhteeseen päästään monellakaan asuttavalla veneellä eikä se ole tarkoituskaan.

        http://www.jeanneau.com/powerboats.html

        Tässä linkki surullisesta Jeanneau venestä

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2010/c32010mjeanneauprestige42sa-58990finuppoamineninkoonedustalla28.5.2010.html


      • siskon
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Ei, vaan myllyissä riittävästi tehoa jotta saavutetaan riittävä nopeus jotta vene nousee oikeaan liukuun, eikä puoliliukuvaan kulkuun, siitä tässä on kyse.

        Tässä vielä parempi esimerkki kunnon liukuvasta, siinä spray lähtee jo ihan perästä. Windy 32 varustettu riittävällä teho reservillä!

        http://www.boatshop24.co.uk/includes/image.php?src=url|http://www.decisoft-photos.com/YC/221_15_1.jpg~file|../images/advert_details/no_image.gif&width=500

        P.S Sinulle joka tykkää leikkiä siskonsa kanssa suosittelen tutustuvan moottoriveneilyn ihmeelliseen maailmaan, tutustu vaikka sikarityyppisiin jenkkiveneisiin, missä propulsio on varustettu hissillä. Mieti siskosi kanssa käsikädessä mistä kohtaa runko on kosketuksissa meressä matkanopeudella tai onko ollenkaan?

        https://www.youtube.com/watch?v=efIj7UvFIRE

        Kyllä liukuu


      • Surkimus oot
        2 x kad 44 kirjoitti:

        Ei, vaan myllyissä riittävästi tehoa jotta saavutetaan riittävä nopeus jotta vene nousee oikeaan liukuun, eikä puoliliukuvaan kulkuun, siitä tässä on kyse.

        Tässä vielä parempi esimerkki kunnon liukuvasta, siinä spray lähtee jo ihan perästä. Windy 32 varustettu riittävällä teho reservillä!

        http://www.boatshop24.co.uk/includes/image.php?src=url|http://www.decisoft-photos.com/YC/221_15_1.jpg~file|../images/advert_details/no_image.gif&width=500

        P.S Sinulle joka tykkää leikkiä siskonsa kanssa suosittelen tutustuvan moottoriveneilyn ihmeelliseen maailmaan, tutustu vaikka sikarityyppisiin jenkkiveneisiin, missä propulsio on varustettu hissillä. Mieti siskosi kanssa käsikädessä mistä kohtaa runko on kosketuksissa meressä matkanopeudella tai onko ollenkaan?

        Kun sä sörssit niin täydellisesti edellisenkin kuvan, niin miksi ihmeessä katselisin lisää kuvia. On varmasti olemassa yksi kuva, joka on mieleisesi, mutta entä sitten?

        Veneen valmistajilla on on eri käsitys kuin sinulla veneen oikeasta kulkuasennosta.
        Siihen ei vaikuta sinun kuvasi ei suuntaan eikä toiseen. Tässä asiassa uskon niitä, joilla on kokemus, koulutus ja käytännön osaaminen.

        Jos kuitenkin pystyt osoittamaan, että olet viisaampi, taitavampi ja kokeneempi kuin Jeanneau, niin toki kuuntelen sinu. Siihen asti - sori :D

        Ai niin meiltä jäi keskustelu siitä sun edellisestä kuvasta kesken. Oliko veneeseen vaihdettu akseli perävetolaitteeseen kuvan ottamista varten? Paljonko siinä oli niitä hevosvoimia, kun ei ollut sinun mukaasi alitehoinen. Ehkä tärkein, onko sulla mitää hajua mikä vene edes oli kyseessä, vinkki: se on klassikko.


      • puhut U pussiin
        moni kakku päältä... kirjoitti:

        Tässä linkki surullisesta Jeanneau venestä

        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/vesiliikenne2010/c32010mjeanneauprestige42sa-58990finuppoamineninkoonedustalla28.5.2010.html

        Ei vaikuta kulkuasentoon eikä tähän keskusteluun
        .
        Ymmärrän hyvin, että haluat lopettaa tämän sinulla lattian pyyhkimisen, mutta ei voi. Se seuraa sinua niin kauan kuin kirjoittelet muka asiantuntijana ihan pehmosia. Tänään se olin minä, huomenna joku muu.


      • 2 x kad 44 kirjoitti:

        https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpOnXYB2kQL83_l_Kfsu6ofCWYcPXnRufB0Cza2wPjYcLzNUpDRw

        Tuossa on aika tyyli puhdas esimerkki 1/3 veneen takaosasta eteenpäin lähtee spray.

        voi olla että olen asiani kanssa väärässä, mutta löytyy useita matka veneitä jossa tämä toteutuu ja kanssa veneilijät huomaavat tämän melko pienenä peräaaltona verrattuna ns. "kyntäjiin" jotka laahaavat mahtavaa peräaaltoaan ja spray lähtee 2/3 perästä usein akselivetoisia alitehoisin myllyin.

        Jeanneut ovat kyllä nättejä...

        Tuo 1/3 pitää varmaankin paikkansa kun puhutaan todella nopeista veneistä joilla on tarkoitus ajaa jatkuvasti yli 30 solmun nopeuksia.

        Sen sijaan tuommoiset matkaveneet joiden nopeusalue jää tuonne 20-25 solmun välimaastoon, liukuvat suuremmalla märkäpinnalla. Ehkä niillä toteutuu juuri tuo 2/5 suhde.


    • Sulla on windy, vai
      • kak 44

        Eka kuva on hyvä. Siinä huomaa, kuinka oikea asento säätää polttoainetta. Moottorin voi vaikka sammuttaa, kun ajaa noin. Jos sen pitää päällä, niin jää kaikki kak44:n peräänsä kuuluttamat tehoreservit käyttöön :)


    • 2xkad 44 hukku

      Miksi se 2x kad 44 katosi?
      Olin juuri mielenkiintoinen keskustelu menossa ja hänellä mielenkiintoisia väitteitä, jotka kaipaavat vain pikkuruisen todistamisen.

    • Flipperisti

      Pohjan 'muokkaamisessa' ei mitään järkeä, ellet halua nimenomaan siitä tehdä itsellesi harrastusta. Käytä trimmilevyjä ja moottoritrimmiä. Toinen vaihtoehto on muuttaa veneen painopistettä siirtämällä tavaraa eteenpäin tai sitten vaihtamalla kevyempi moottori.

      Osalla veneistä kerta kaikkiaan optimikulku saavutetaan vasta hiukan suuremmilla nopeuksilla.

      • kac 1944

        Et sitten hokannut, ettei mitään venettä ole koskaan ollutkaan?
        Tää on se itkuinen provoilija, joka jatkaa juttua siihen asti että kirjoittaa jotain ihan älytöntä eikä pysty enää jatkamaan.

        Aloitti matkaveneellä, selitti kuinka vain perävetolaite on oikea ja laittoi esimerkin hyvästä perävetolaitteesta ja kirjoitti sikariveneestä ja unohti mistä oli aikaisemmin jutellut.


      • kellokas
        kac 1944 kirjoitti:

        Et sitten hokannut, ettei mitään venettä ole koskaan ollutkaan?
        Tää on se itkuinen provoilija, joka jatkaa juttua siihen asti että kirjoittaa jotain ihan älytöntä eikä pysty enää jatkamaan.

        Aloitti matkaveneellä, selitti kuinka vain perävetolaite on oikea ja laittoi esimerkin hyvästä perävetolaitteesta ja kirjoitti sikariveneestä ja unohti mistä oli aikaisemmin jutellut.

        Mutta hyvä keskustelu tuli silti.


      • opetusohjelma
        kellokas kirjoitti:

        Mutta hyvä keskustelu tuli silti.

        En ole samaa mieltä, Jos argumentit olisi hyviä, niin miksei. Keskustelu voi olla ihan keskustelunkin vuoksi.

        On kuitenkin turhauttavaa keskustella jonkun kanssa, jolla ei ole venettä ja joka ei todellakaan tiedä veneilystä kuin sen, minkä voi googlata. En väitä, etteikö googlessa olisi tietoa ja hyviä argumentteja, mutta niiden käyttämiseen vaaditaan pohjatietoja. Jos niitä ei ole eikä ymmärrä käytännön eroja eri veneiden välillä, voi käyttää perämoottoriveneen argumentteja 50 jalkaiseen ymmärtämättä, mikä menee pieleen.


      • opetusohjelma kirjoitti:

        En ole samaa mieltä, Jos argumentit olisi hyviä, niin miksei. Keskustelu voi olla ihan keskustelunkin vuoksi.

        On kuitenkin turhauttavaa keskustella jonkun kanssa, jolla ei ole venettä ja joka ei todellakaan tiedä veneilystä kuin sen, minkä voi googlata. En väitä, etteikö googlessa olisi tietoa ja hyviä argumentteja, mutta niiden käyttämiseen vaaditaan pohjatietoja. Jos niitä ei ole eikä ymmärrä käytännön eroja eri veneiden välillä, voi käyttää perämoottoriveneen argumentteja 50 jalkaiseen ymmärtämättä, mikä menee pieleen.

        Ei kai täällä oikeasti ole sellaisia kirjoittelijoita, joilla ei ole venettä ja jotka googlaisivat tietonsa? Sellaisia käyttäjiä kyllä on, jotka vasta ovat venettä hankkimassa, ja joita kiinnostaa lueskella juttuja täältä ja kysellä.

        Olisikohan tuossa kad44:lle tullut havainnointivirhe omassa veneessään? Sitä kun ohjaamosta katselee, niin veneen runko kuitenkin peittää ison osan näkyvyyttä, ja silloin ne kuohut omaan silmään ehkä näyttävät lähtevänkin 1/3 perästä päin. Itse kuvittelisin, että siitä jostain keulapotkurin takaa se runko ottaa veteen kiinni liu'ussa ja halkoo aaltoja.


      • runmasanasanotaannii
        jsk1234 kirjoitti:

        Ei kai täällä oikeasti ole sellaisia kirjoittelijoita, joilla ei ole venettä ja jotka googlaisivat tietonsa? Sellaisia käyttäjiä kyllä on, jotka vasta ovat venettä hankkimassa, ja joita kiinnostaa lueskella juttuja täältä ja kysellä.

        Olisikohan tuossa kad44:lle tullut havainnointivirhe omassa veneessään? Sitä kun ohjaamosta katselee, niin veneen runko kuitenkin peittää ison osan näkyvyyttä, ja silloin ne kuohut omaan silmään ehkä näyttävät lähtevänkin 1/3 perästä päin. Itse kuvittelisin, että siitä jostain keulapotkurin takaa se runko ottaa veteen kiinni liu'ussa ja halkoo aaltoja.

        Olisiko nyt kuitenkin niin, että hänellä ei ole venettä lainkaan.


    • Kuusakoski gogo

      Kuulostaisi että seuraavaa vikalistaa voisi olla havaittavissa. Veneen painoa on liikaa, pohjan leveys on liian pieni ja pohjakulma mahdollisesti liian suuri, painopiste on liian takana ja kone painaa liikaa, veneen linjat voivat olla myös huonot puoliplaanarin piirteitä omaavat tai sitten veneessä on jarruttavia ulokkeita, peräsimiä tai nousulistoja koko pohjan matkalla veden alla, pohjamaali saattaa olla liian karhea tai pohjassa on sentin kerros näkkiä, potkurit voivat olla väärät ja moottori viallinen sekä alitehoisa. Ihan perusjuttuja joita jo veneen suunnitteluvaiheessa pyritään välttämään. Osin tästä syystä itserakennetulla veneellä ei ole juuri mitään arvoa, joten juhannuskokkoon vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe