Katollisten ehtoollinen

Katollisten ehtoollinen

Katoliset viettää ehtoolista, että seurakuntalaiset saa vain leivän ei viiniä vain papit juo viinin. Mihin ihmeessä tuo oikein perustuu? Jeesus sanoo juokaa tästä kaikki. Ja vain vanhurskas synnitön pääsee ehtooliselle ei syntinen. Miksi ehtoollista pitää viettää syntien anteeksi saamiseen jos jo on synnitön?

33

803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T. Ollo

      Oletko koskaan, milloinkaan, missään osallistunut katoliseen messuun? Minä olen, tosin vain täällä Suomessa. Sikäli kuin näköaistini ja muut hoksottimeni eivät ole minua pettäneet olen huomannut viiniä jaettavan myös maallikoille. Melko suuri osa maallikoista on nauttinut myös ehtoollisviiniä.

      • Uutisissa oli kuinka vatikaanissa ehtoollisessa saivat vain öylätin ei viiniä ollut näkyvissä laisinkaan eikä juotavissa


      • totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Uutisissa oli kuinka vatikaanissa ehtoollisessa saivat vain öylätin ei viiniä ollut näkyvissä laisinkaan eikä juotavissa

        "Uutisissa oli kuinka vatikaanissa ehtoollisessa saivat vain öylätin ei viiniä ollut näkyvissä laisinkaan eikä juotavissa "

        Entäs sitten?


      • Konservatiivinen sie
        bemily kirjoitti:

        "Uutisissa oli kuinka vatikaanissa ehtoollisessa saivat vain öylätin ei viiniä ollut näkyvissä laisinkaan eikä juotavissa "

        Entäs sitten?

        Katolisessa messussa uskovat eivät nauti öylättiä eikä viiniä, vaan Kristuksen ruumiin ja veren.


      • Konservatiivinen sie kirjoitti:

        Katolisessa messussa uskovat eivät nauti öylättiä eikä viiniä, vaan Kristuksen ruumiin ja veren.

        Viini/veri ei ole laisinkaan kuin papeille / isille

        Teillä on tuo muodon muutos oppi!!! Meillä ei leipä eikä viini muuta muotoaan, mutta saamme kuitenkin Kristuksen ruumiin ja veren mikä on Raamatun mukaistakin

        MATT.26:26. (V. 26-29 vert. Mark. 14:22-25. Luuk. 22:18-20. 1Kor. 11:23-25.)
        Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".

        Jeesus sanoo tämä (leipä) on ruumiini

        23. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
        24. Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
        25. Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

        Jeesus sanoo ettei juo viinipuun antia...

        Cahtolic 26. Now while they were eating the meal, Jesus took bread, and he blessed and broke and gave it to his disciples, and he said: "Take and eat. This is my body."
        27. And taking the chalice, he gave thanks. And he gave it to them, saying: "Drink from this, all of you.
        28. For this is my blood of the new covenant, which shall be shed for many as a remission of sins.
        29. But I say to you, I will not drink again from this fruit of the vine, until that day when I will drink it new with you in the kingdom of my Father


      • PPietari
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Viini/veri ei ole laisinkaan kuin papeille / isille

        Teillä on tuo muodon muutos oppi!!! Meillä ei leipä eikä viini muuta muotoaan, mutta saamme kuitenkin Kristuksen ruumiin ja veren mikä on Raamatun mukaistakin

        MATT.26:26. (V. 26-29 vert. Mark. 14:22-25. Luuk. 22:18-20. 1Kor. 11:23-25.)
        Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; tämä on minun ruumiini".

        Jeesus sanoo tämä (leipä) on ruumiini

        23. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
        24. Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.
        25. Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

        Jeesus sanoo ettei juo viinipuun antia...

        Cahtolic 26. Now while they were eating the meal, Jesus took bread, and he blessed and broke and gave it to his disciples, and he said: "Take and eat. This is my body."
        27. And taking the chalice, he gave thanks. And he gave it to them, saying: "Drink from this, all of you.
        28. For this is my blood of the new covenant, which shall be shed for many as a remission of sins.
        29. But I say to you, I will not drink again from this fruit of the vine, until that day when I will drink it new with you in the kingdom of my Father

        Jos ei se kerran muuta muotoaan, on sen koko ajan täytynyt olla sitä. Kun se tulee uunista ulos,on se jo Jeesuklsen ruumis, ehkä jo jauhotkin ovat sitä.

        Eikö tuo ole vähän kummallista?


      • PPietari kirjoitti:

        Jos ei se kerran muuta muotoaan, on sen koko ajan täytynyt olla sitä. Kun se tulee uunista ulos,on se jo Jeesuklsen ruumis, ehkä jo jauhotkin ovat sitä.

        Eikö tuo ole vähän kummallista?

        Ei muotoa vaan on Jeesuksen ruumis ja veri ovat läsnä ja saamme myös ja vastaanotetaan ruumina ja verenä. Paavilaiset opettavat että leipä ja viini muuttaa muotonsa ja muuttuvat ja vain ulkomuoto jää jäljelle


    • Joo, kyllä eukaristiassa jaetaan sekä leipä että viini kirkkoväelle.

    • puhtain sydämin

      Eukaristia on Uuden liiton yhteysateria. Siihen ovat kelvollisia ne, jotka sitoutuvat tähän liittoon. Pyhä Eukaristia on "Herran ruumiin" nauttimista, ei pelkkä muistoateria, kuten Reformoiduilla. Siis sekä konsekroidussa leivässä että viinissä on Herran koko olemus.

      Synnit saadaan anteeksi katumalla, tunnustamalla ne Parannuksen sakramentissa ja tekemällä parannuksen. Vähäisemmät synnit yleisessä synnintunnustuksessa.

      "23. Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän,
      24. kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
      25. Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
      26. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.
      27. Sentähden, joka kelvottomasti syö tätä leipää tai juo Herran maljan, hän on oleva vikapää Herran ruumiiseen ja vereen.
      28. Koetelkoon siis ihminen itseänsä, ja niin syököön tätä leipää ja juokoon tästä maljasta;
      29. sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa.
      30. Sentähden onkin teidän joukossanne paljon heikkoja ja sairaita, ja moni on nukkunut pois.
      31. Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi; .." 1. Kor. 11

      • ""Herran ruumiin" nauttimista, ei pelkkä muistoateria, kuten Reformoiduilla"

        Myöskään luterilaisuudessa ei ole vain muistoateria kuten on esim. hellareilla. Myös luterilaisuudessa saadaan Jeesuksen ruumis ja veri ja synnit anteeksi, mutta kuinka katoliset voi enään saada synnit anteeksi kun pitää hurskaana mennä ehtooliselle JAAA mutta eihä heillä ole edes viiniä kuin papeille (isille)


    • Pasi Toivonen

      Yhden ainoan kerran olen saanut viiniä, silloin kun minut konfirmoitiin. Muuten on ollut pelkkää leipää, mutta ei se minua haittaa.

    • L.-Maria

      "seurakuntalaiset saa vain leivän ei viiniä vain papit juo viinin. "

      Ensinnäkään pyhässä messussa ei vastaanoteta mitään "leipää" eikä "viiniä" vaan Herramme Jeesuksen Kristuksen ruumis ja veri.

      Toiseksi me olemme edelleenkin katolilaisia ja kuulumme katoliseen kirkkoon, emme "katollisia".

      Kolmanneksi meillä on pyhä eukaristia tai pyhä messu, mutta ei "ehtoollista".

      Neljänneksi tämä on viimeinen kerta, kun noteeraan noita sairaita viestejäsi - ainakin niin kauan kuin kuvanasi on tunnetun juutalaisvihaajan naamavärkki.

      • Leipä ja viini ovat Jeesuken ruumis ja veri näin on meillä mutta mitään olo muoto ei muutu ja ehtoollisessa saa Jeesuksen ruumiin ja veren ja syntienanteeksiannon. Katoliset joka osallistuu on oltava syntitön ei voi olla enään syntien anteeksiantamusta jos omasta mielestään on synnitön.

        Tiedän että katolisia ärsyttää suuren uskonpuhdistajan Martti Lutherin kuva jota ilman myös katoliset ostais aneita ja messut ja Raamattu olisi latinaksi.


      • AOAOAOAOAOAOAOAO
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Leipä ja viini ovat Jeesuken ruumis ja veri näin on meillä mutta mitään olo muoto ei muutu ja ehtoollisessa saa Jeesuksen ruumiin ja veren ja syntienanteeksiannon. Katoliset joka osallistuu on oltava syntitön ei voi olla enään syntien anteeksiantamusta jos omasta mielestään on synnitön.

        Tiedän että katolisia ärsyttää suuren uskonpuhdistajan Martti Lutherin kuva jota ilman myös katoliset ostais aneita ja messut ja Raamattu olisi latinaksi.

        Välihuomautus; ehtoollisessa EI saa syntejä anteeksi, koska ne ovat jo anteeksi annetut.

        Ehtoollinen on MUISTOATERIA, niin kuin Jeesus itse sanoi.

        Ehtoollisen esikuvia VT:ssä ovat mm. pääsiäisen vietto, jossa EI saatu syntejä anteeksi.

        Toinen esikuva oli näkyleivät, jotka olivat Telttamajan etuosassa, eli Pyhässä.

        Leipien PÄÄLLÄ oli Suitsuketta, jota LAIN mukaan ei saanut olla SYNTIUHRISSA. Joten niidenkään nauttiminen ei tuonut "syntien anteeksisaamista", mitä siis EI TAPAHDU ehtoollisen nauttimisessa.


        SYNNIT saatiin anteeksi veren VUODATTAMISEN, tai PIRSKOTTAMISEN kautta, ja se TAPAHTUI pyhäkköalueen PIHALLA, Teltan ulkopuolella.


        Pääsiäiskaritsaa EI SAANUT saastaine EIKÄ YMPÄRILEIKKAAMATON nauttia, ja tämä sääntö koski myös näkyleipien syömistä.


        On vain yksi "sakramentti", jolla on syntiselle ihmiselle IANKAIKKISTA merkitystä ,ja se on KASTE.

        EHTOOLLINEN, tai Eukaristia, on niille joiden synnit on anteeksi annettu.


      • AOAOAOAOAOAOAOAO kirjoitti:

        Välihuomautus; ehtoollisessa EI saa syntejä anteeksi, koska ne ovat jo anteeksi annetut.

        Ehtoollinen on MUISTOATERIA, niin kuin Jeesus itse sanoi.

        Ehtoollisen esikuvia VT:ssä ovat mm. pääsiäisen vietto, jossa EI saatu syntejä anteeksi.

        Toinen esikuva oli näkyleivät, jotka olivat Telttamajan etuosassa, eli Pyhässä.

        Leipien PÄÄLLÄ oli Suitsuketta, jota LAIN mukaan ei saanut olla SYNTIUHRISSA. Joten niidenkään nauttiminen ei tuonut "syntien anteeksisaamista", mitä siis EI TAPAHDU ehtoollisen nauttimisessa.


        SYNNIT saatiin anteeksi veren VUODATTAMISEN, tai PIRSKOTTAMISEN kautta, ja se TAPAHTUI pyhäkköalueen PIHALLA, Teltan ulkopuolella.


        Pääsiäiskaritsaa EI SAANUT saastaine EIKÄ YMPÄRILEIKKAAMATON nauttia, ja tämä sääntö koski myös näkyleipien syömistä.


        On vain yksi "sakramentti", jolla on syntiselle ihmiselle IANKAIKKISTA merkitystä ,ja se on KASTE.

        EHTOOLLINEN, tai Eukaristia, on niille joiden synnit on anteeksi annettu.

        Synnit saa aina ehtoolisella anteeksi, koska me jatkuvasti teemme syntiä (myös katoliset tekee)

        MATT.26:27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Catolic 27. And taking the chalice, he gave thanks. And he gave it to them, saying: "Drink from this, all of you.
        28. For this is my blood of the new covenant, which shall be shed for many as a remission of sins.

        JOH.6:53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

        53. Therefore, the Jews debated among themselves, saying, "How can this man give us his flesh to eat?"
        54. And so, Jesus said to them: "Amen, amen, I say to you, unless you eat the flesh of the Son of man and drink his blood, you will not have life in you.
        55. Whoever eats my flesh and drinks my blood has eternal life, and I will raise him up on the last day



        Eli tämän perusteella ei katolisia herätetä viimeisenä päivänä koska vain syövät mutta ei juo laisinkaan. Eikä hellaraita ja muita koska heillä on vain pullanpala ja viinin sijaan mehukatti eikä he saa Jeesuksen ruumista ja verta


      • puhtain sydämin
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Leipä ja viini ovat Jeesuken ruumis ja veri näin on meillä mutta mitään olo muoto ei muutu ja ehtoollisessa saa Jeesuksen ruumiin ja veren ja syntienanteeksiannon. Katoliset joka osallistuu on oltava syntitön ei voi olla enään syntien anteeksiantamusta jos omasta mielestään on synnitön.

        Tiedän että katolisia ärsyttää suuren uskonpuhdistajan Martti Lutherin kuva jota ilman myös katoliset ostais aneita ja messut ja Raamattu olisi latinaksi.

        "(Eukaristia) ole palkkio täydellisille vaan vahva lääke ja ravinto heikoille"
        Paavi Franciscus

        Meillä siis syntikysymys hoidetaan Parannuksen sakramentin kautta. Eukaristiassa saamme osaksemme Jumalan toimivaa armoa, siis sitä mikä auttaa meitä elämään Jumalan rakkaudessa Kristuksen opettamaa elämää ja vastustamaan syntejä.


      • puhtain sydämin
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Synnit saa aina ehtoolisella anteeksi, koska me jatkuvasti teemme syntiä (myös katoliset tekee)

        MATT.26:27. Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28. sillä tämä on minun vereni, liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

        Catolic 27. And taking the chalice, he gave thanks. And he gave it to them, saying: "Drink from this, all of you.
        28. For this is my blood of the new covenant, which shall be shed for many as a remission of sins.

        JOH.6:53. Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne.
        54. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
        55. Sillä minun lihani on totinen ruoka, ja minun vereni on totinen juoma.

        53. Therefore, the Jews debated among themselves, saying, "How can this man give us his flesh to eat?"
        54. And so, Jesus said to them: "Amen, amen, I say to you, unless you eat the flesh of the Son of man and drink his blood, you will not have life in you.
        55. Whoever eats my flesh and drinks my blood has eternal life, and I will raise him up on the last day



        Eli tämän perusteella ei katolisia herätetä viimeisenä päivänä koska vain syövät mutta ei juo laisinkaan. Eikä hellaraita ja muita koska heillä on vain pullanpala ja viinin sijaan mehukatti eikä he saa Jeesuksen ruumista ja verta

        Eukaristia on Uusi liitto. Ihminen, joka on tahallisen synnin vallassa on katkaissut yhteyden Jumalaan. Hän ei voi saada Jumalalta Eukaristiassa vuodatettua pyhittävää armoa (synnin päälle) ennen kuin hän on selvittänyt välinsä Jumalan kanssa (katunut ja tunnustanut syntinsä ja tehnyt parannuksen).

        Katolinen usko on hyvin armokeskeistä ja selkeää. Luterilaisella puolella monella vanhat synnit, joita ei ole koskaan tunnustettu, jäävät vaivaamaan mieltä. Ne tulevat sitten vielä vanhuudessakin mieleen.


      • puhtain sydämin kirjoitti:

        Eukaristia on Uusi liitto. Ihminen, joka on tahallisen synnin vallassa on katkaissut yhteyden Jumalaan. Hän ei voi saada Jumalalta Eukaristiassa vuodatettua pyhittävää armoa (synnin päälle) ennen kuin hän on selvittänyt välinsä Jumalan kanssa (katunut ja tunnustanut syntinsä ja tehnyt parannuksen).

        Katolinen usko on hyvin armokeskeistä ja selkeää. Luterilaisella puolella monella vanhat synnit, joita ei ole koskaan tunnustettu, jäävät vaivaamaan mieltä. Ne tulevat sitten vielä vanhuudessakin mieleen.

        Kuka on joka ei tekisi syntiä? Ei kukaan ei edes paavi minkä julistatte erehtymättömäksi eikä edes Jeesuksen äiti Maria vaikka toisin väitätte.

        ROOM.7:20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

        ROOM.4:8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

        ROOM.3:23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

        1JOH.1:8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.


      • Konservatiivinen sie
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

        Kuka on joka ei tekisi syntiä? Ei kukaan ei edes paavi minkä julistatte erehtymättömäksi eikä edes Jeesuksen äiti Maria vaikka toisin väitätte.

        ROOM.7:20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.

        ROOM.4:8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"

        ROOM.3:23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla

        1JOH.1:8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
        9. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

        Tajuaisit jo, ettei täällä KUKAAN ole kiinnostunut noista sinun jutuistasi.

        Ne kuuluvat luterilaisuus-palstalle.


    • in vino veritas

      Helsingin seurakunnissa on käytössä molemmat muodot: Henrikissä jaetaan sekä viini että leipä. Mariassa vain leipä. Miksi näin on, en tiedä. Molemmat muodot ovat päteviä.

      • Marialainen!

        Katolisissa messuissa ei jaeta mitään leipää eikä viiniä, vaan Kristuksen ruumis ja veri. Eikö informaatiokursilla opeteta enää mitään kunnolla?


    • kyselevä

      Palaan aloittajan tekstiin. Olen myös ihmetellyt että neljässä ulkomailla viettämässäni messussa on ehtoollisella ns riviuskovaiselle annettu vain leipä. On tullut sellainen olo että puolet Jeesuksen symbolisesta uhrityöstä on jäänyt puuttumaan kun viiniä ei ole saanut. Muutenhan Jeesuksen sovitustyö ei ole näistä ulkoisista toimintatavoista riippuvainen. Kommentointien perusteella Suomen katolilaisessa kirkossa annetaan sekä leipää että viiniä. Kun en ole katolilainen enkä informaatiokurssia käynyt en tiedä tarkemmin asiasta.

      • puhtain sydämin

        Siis sekä konsekroidussa leivässä että viinissä on Herran koko olemus. Kummastakaan ei mitään jää puuttumaan.


      • Syntyperäinen Töölös

        Katolisen uskomme mukaan pyhässä messussa leivästä ja viinistä tulee TODELLISESTI Kristuksen ruumis ja veri.

        Vaikka ne näyttävät ja maistuvat edelleen leivältä ja viiniltä, niiden olemus on muuttunut: ne ovat Kristuksen ruumis ja veri. Näin ollen kysymys ei ole vain siitä, että ne ikäänkuin sisältäisivät Kristuksen ruumiin ja veren tai olisivat niiden symboleita, vaan asia on kuten sanoin. Kummatkin sisältävät Herran koko olemuksen, joten kummastakaan ei puutu mitään.

        Siksi pyytäisin, että lopettaisitte tuon puhumisen "leivästä" ja "viinistä", sillä sellainen osoittaa vain, ettette ole oppineet katolisesta uskosta edes sen alkeita.


      • 7+10
        puhtain sydämin kirjoitti:

        Siis sekä konsekroidussa leivässä että viinissä on Herran koko olemus. Kummastakaan ei mitään jää puuttumaan.

        Kyllä varmaan - katolisen opin mukaan. Jos vilkaiset tuon totuuden torven viestin ylhäältä, niin onhan tuossa hyvin selkeästi viitaten Raamattuun osoitettu, että eukaristia tulee jakaa molemmissa muodoissa. Riittääkö vain hostia ja voiko kalkki olla mehua...nämä spekulaatiot ovat myöhempää perua, koska selkeästi ehtoolinen UT:ssa 1) jaetaan kahdessa muodossa ja 2) koostuu oikeasta viinistä ja oikeasta leivästä. Miksi sitten ehtoollista on alettu jakaa kahdessa muodossa ja miksi sekamehu korvaa viinin, onkin sitten liturgiahistoriallinen kysymys.

        Minäpä veikkaan, että kirkot nyt ovat kehittäneet oppiaan ja käytäntöään enemmän tai vähemmän villisti ja sillä hyvä. Nyt sitten täälä katolilaiset perustelevat pää punaisena miksi kirkko toimii toisin kuin UT:n malli edellyttää. Eikö voisi vain todeta, että sattuuhan tuota kaikenlaista, mutta MINÄ uskon KIRKKOON sanoo se mitä tahansa mistä tahansa. Olisi rehellisempää, kuin epätoivoinen ontuvien perustelujen sorvaaminen.

        Raamattu ei hyväksy homoliittoja. Minäpä luterilaisena hyväksyn, koska minusta Raamattu on tässä asiassa väärässä. Katolilaiset voisivat vain todeta, että Raamattu on väärässä ehtoollisopissaan.


      • PPietari
        7+10 kirjoitti:

        Kyllä varmaan - katolisen opin mukaan. Jos vilkaiset tuon totuuden torven viestin ylhäältä, niin onhan tuossa hyvin selkeästi viitaten Raamattuun osoitettu, että eukaristia tulee jakaa molemmissa muodoissa. Riittääkö vain hostia ja voiko kalkki olla mehua...nämä spekulaatiot ovat myöhempää perua, koska selkeästi ehtoolinen UT:ssa 1) jaetaan kahdessa muodossa ja 2) koostuu oikeasta viinistä ja oikeasta leivästä. Miksi sitten ehtoollista on alettu jakaa kahdessa muodossa ja miksi sekamehu korvaa viinin, onkin sitten liturgiahistoriallinen kysymys.

        Minäpä veikkaan, että kirkot nyt ovat kehittäneet oppiaan ja käytäntöään enemmän tai vähemmän villisti ja sillä hyvä. Nyt sitten täälä katolilaiset perustelevat pää punaisena miksi kirkko toimii toisin kuin UT:n malli edellyttää. Eikö voisi vain todeta, että sattuuhan tuota kaikenlaista, mutta MINÄ uskon KIRKKOON sanoo se mitä tahansa mistä tahansa. Olisi rehellisempää, kuin epätoivoinen ontuvien perustelujen sorvaaminen.

        Raamattu ei hyväksy homoliittoja. Minäpä luterilaisena hyväksyn, koska minusta Raamattu on tässä asiassa väärässä. Katolilaiset voisivat vain todeta, että Raamattu on väärässä ehtoollisopissaan.

        Alkuseurakunnassa ehtoollinen oli oikea ateria, jossa istuttiin (maattiin kyljellään) ja syötiin ja juotiin viiniä ja oikeaa ruokaa. Se tulee juutalaisuudesta.

        Sittemmin käytäntö on kirkossa muuttunut ja yksinkertaistunut.

        Makaatteko te ruokapöydän ääressä kyljellänne ja syötte oikeaa ruokaa ja juotte koko kalkillisen viiniä? Jos ette, ette vietä ehtoollista alkukirkon tavoin.


      • 7+10
        PPietari kirjoitti:

        Alkuseurakunnassa ehtoollinen oli oikea ateria, jossa istuttiin (maattiin kyljellään) ja syötiin ja juotiin viiniä ja oikeaa ruokaa. Se tulee juutalaisuudesta.

        Sittemmin käytäntö on kirkossa muuttunut ja yksinkertaistunut.

        Makaatteko te ruokapöydän ääressä kyljellänne ja syötte oikeaa ruokaa ja juotte koko kalkillisen viiniä? Jos ette, ette vietä ehtoollista alkukirkon tavoin.

        UT ei kuvaa eukaristian viettoa tarkasti eli kuvaamasi tulee muista lähteistä. On yhdentekevää miten (missä asennossa) ehtoollista vietetään. Kyse onkin siitä, milä on olennaista ja muuttumatonta ja mikä taas epäolennaista eli aikaan sidottua. Sitovaa ovat Kristuksen omat (tod. näk. autenttiset) sanat ehtoollisesta ("Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni"), ei se mitä aikalaislähteet saattavat kertoa sen aikaisista ruokailutavoista.

        Olennainen kysymys onkin se, että kuinka paljon kirkko voi jättää UT::n huomiotta ja tehäd juuri päinvastoin kun UT opettaa (kutsua pappeja isiksi, jakaa ehtoollisen yhdessä muodossa). Katolinen kirkko kuten kaikki muutkin kirkot toimivat hyvin monella tapaa vastoin Raamatun selvää opetusta. Minusta tämä on täysin OK kunhan kirkko vain reilusti sanoisi, että tässä tehdään niin kuin meitä huvittaa eikä kuten Raamattu opettaa. Raamattu on lopulta vain varhaisin osa traditiota, jota saadaan tulkita ihan miten haluttaa.

        Eli katolilaiset, tunnustakaa suoraselkäisesti että ehtoollisoppinne ja käytäntönne on UT:n vastainen ja hatusta vedetty. Luterilaisena hyväksyn avioerot ja homoliitot enkä hyväksy orjuutta eli näin iloisesti poikkean UT:n opetuksesta ja napsin rusinat raamattupullasta. Te teette samoin, mutta epärehellisesti.


      • L.-Maria
        7+10 kirjoitti:

        UT ei kuvaa eukaristian viettoa tarkasti eli kuvaamasi tulee muista lähteistä. On yhdentekevää miten (missä asennossa) ehtoollista vietetään. Kyse onkin siitä, milä on olennaista ja muuttumatonta ja mikä taas epäolennaista eli aikaan sidottua. Sitovaa ovat Kristuksen omat (tod. näk. autenttiset) sanat ehtoollisesta ("Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on minun vereni"), ei se mitä aikalaislähteet saattavat kertoa sen aikaisista ruokailutavoista.

        Olennainen kysymys onkin se, että kuinka paljon kirkko voi jättää UT::n huomiotta ja tehäd juuri päinvastoin kun UT opettaa (kutsua pappeja isiksi, jakaa ehtoollisen yhdessä muodossa). Katolinen kirkko kuten kaikki muutkin kirkot toimivat hyvin monella tapaa vastoin Raamatun selvää opetusta. Minusta tämä on täysin OK kunhan kirkko vain reilusti sanoisi, että tässä tehdään niin kuin meitä huvittaa eikä kuten Raamattu opettaa. Raamattu on lopulta vain varhaisin osa traditiota, jota saadaan tulkita ihan miten haluttaa.

        Eli katolilaiset, tunnustakaa suoraselkäisesti että ehtoollisoppinne ja käytäntönne on UT:n vastainen ja hatusta vedetty. Luterilaisena hyväksyn avioerot ja homoliitot enkä hyväksy orjuutta eli näin iloisesti poikkean UT:n opetuksesta ja napsin rusinat raamattupullasta. Te teette samoin, mutta epärehellisesti.

        Jonkin suomalaisen pakkoluterilaisen pikku korpiteologin alkeellisilla ajatuksilla ei ole maailmanlaajuiselle katoliselle kirkolle edes puupennin arvoa.


      • tyhjä tynnyri
        L.-Maria kirjoitti:

        Jonkin suomalaisen pakkoluterilaisen pikku korpiteologin alkeellisilla ajatuksilla ei ole maailmanlaajuiselle katoliselle kirkolle edes puupennin arvoa.

        Kannattiko ylläoleva viesti lähettää? Mikä on sen sisältö? Tyhjää täynnä kuten tyhjä uskosikin. Jopa totuusvoittaa-hörhö on teologian professori verrattuna tyhjäpäisiin ja lapsellisiin kirjoituksiisi. Totuuden torvella on argumentti ja perustelut, sinulla ei yhtään mitään.

        Yritäpä nyt kiltisti vaan selittää, miksi eukaristiaa ei jaeta kahdessa muodossa vaikka Herran omat sanat niin edellyttävät. Oho, et pysty koska perustelua ei ole (ruumis ja veri on kokonaan läsnä molemissa -höpötys ei ole perustelu vaan kirkon tekaisema selitys).


    • PPietari

      "Ja vain vanhurskas synnitön pääsee ehtooliselle ei syntinen. Miksi ehtoollista pitää viettää syntien anteeksi saamiseen jos jo on synnitön?"

      Nämä asiat voivat olla protestanteille sekavia, mutta se johtuu tiedon puutteesta.

      Me katolilaiset jaamme synnit vakaviin ja ei-vakaviin, mistä Raamattukin puhuu.

      Vakavat synnit saa anteeksi ripillä. Ei-vakavat synnit saa anteeksi ehtoollisella - mutta tietysti vain jos katuu niitä ja on vakaa aikomus olla tekemättä niitä tulevaisuudessa. Vakaviin syhteihin syyllistynyt ei saa ottaa vastaan ehtoollista.

    • atte ateisti

      Palstan katolilaisten tietämys katolisesta uskosta on niin hatara, että eivät ne sinulle saa vastattua. Ovat jopa niin laiskoja, että eivät viitsi avata katolisen kirkon katekismusta, jossa kysymyksiisi on vastaukset. Tokkopa edes koko kirjaa omistavat tai tietävät sen olemassaolosta. Eli mene itse sivulle http://katolinen.fi/?page_id=7279 ja lue sieltä.

      Katekismus sanoo:
      1390. Koska Kristus on sakramentaalisesti läsnä eukaristian kummassakin
      muodossa, on mahdollista saada eukaristian armon koko hedelmä myös sil-
      loin, kun kommuunio otetaan vastaan vain leivän muodossa. Pastoraalisista
      syistä tällainen tapa nauttia kommuunio on laillisesti vakiintunut tavallisim-
      maksi latinalaisen riituksen piirissä. Mutta ”pyhän kommuunion luonne
      merkkinä toteutuu täydemmin, kun kommuunio jaetaan molemmissa muo-
      doissa. Siinä tulee kirkkaammin esiin kommuunion luonne eukaristisena ate-
      riana”. Tätä tapaa noudatetaan yleisesti idän kirkon riituksissa.

      Eli "pastoraalisista syistä" eukaristia jaetaan lännessä leivän muodossa kun taas molemmissa muodoissa jakaminen on kirkon mukaan parempi tapa. Mitä nämä "pastoraaliset syyt" ovat, ei sanota, mutta veikaan helppoutta. Yleisesti "pastoraalinen" tarkoittaa samaa kuin "näin me vaan nyt ollan totuttu tekemään eikä viitsitä miettiä miksi".

      Täällä mouhoavat käännynnäiset voisivat muohoamiseltaan edes vähän opiskella katolista oppia, koska näyttävät tuntevan sen huonosti. Hävetkää laiskurit, että kaltaiseni ateisti joutuu teille opettamaan uskoanne. Ja muuten: katekismus kutsuu eukaristiaa leiväksi ja viiniksi eli sekin mouhoilu oli ihan turhaa.

    • Raamattu vahvistaa

      Ehtoolisessa on kaksi vaihtoehtoa, maalliset tai taivaalliset halut.

    • huohh.....

      artonissi onkin KATOLLISTEN ehtoollisten asiantuntija
      kuinkas sujuu ilman kattoa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe