Skodan omistajan kalliit remontit

Totta joka sana.

Tämä riepoo pahasti jullinjunttia (ja pikkupoika peesaaja-osssia), mutta ajattelin lyödä faktat pöytään omien autojeni korjauskustannuksista.

Lähes seitsemän vuotta ajoin Octavialla, ainoa omasta pussista maksettu remppa oli moottorin lämpötila-anturin vaihto. Kustannukset about 118 euroa vuonna 2007. .

Sen jälkeen olen ajanut Yetillä melkein neljä vuotta. Ylimääräisiä maksuja tähän mennessä nolla euroa.

Tietysti jotain ajovalojen polttimoita on mennyt ja lasinpyyhkijöitä, mutta nehän ovat kulutustavaraa. Renkaista, öljynvaihtohuolloista, vakuutuksista (edulliset), ajoneuvoveroista yms. ei puhuta tässä. Nekin on kyllä kaikki ajopäiväkirjaan kirjattu.

Hyökkää trolli kimppuun. Kiddiup!

41

1780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • persu21

      Kerro vielä merkkihuollon hinnat ja se kehuttu goodwill kustannukset sekä huoltospimuksen kustannukset jossa on päällekkäisyyksiä vakuutusten kanssa?

      • kuinka tyhmä oletkaa

        Persu ossss, olet sekaisin. Huoltojen hinta on vastaavat kuin muilla, tosin niitä on harvoin. Huoltosopimusta on todella harvalla ja sen hinnan näet Skoda nettisivuilta.
        Goodwill on ilmaista palvelua hyvälle asiakkaalle. Monellako kilpilevalla merkillä on jatkuva ajoturva huoltojen väliseksi ajaksi ilman lisämaksua?


      • osssss
        kuinka tyhmä oletkaa kirjoitti:

        Persu ossss, olet sekaisin. Huoltojen hinta on vastaavat kuin muilla, tosin niitä on harvoin. Huoltosopimusta on todella harvalla ja sen hinnan näet Skoda nettisivuilta.
        Goodwill on ilmaista palvelua hyvälle asiakkaalle. Monellako kilpilevalla merkillä on jatkuva ajoturva huoltojen väliseksi ajaksi ilman lisämaksua?

        Ai että oikein ilmainen palvelu?


      • persu22
        kuinka tyhmä oletkaa kirjoitti:

        Persu ossss, olet sekaisin. Huoltojen hinta on vastaavat kuin muilla, tosin niitä on harvoin. Huoltosopimusta on todella harvalla ja sen hinnan näet Skoda nettisivuilta.
        Goodwill on ilmaista palvelua hyvälle asiakkaalle. Monellako kilpilevalla merkillä on jatkuva ajoturva huoltojen väliseksi ajaksi ilman lisämaksua?

        Mietippä miksi tojota kestää..
        Huolletaan öljyt tiheästi mm..


      • Keskim. D4D:n
        persu22 kirjoitti:

        Mietippä miksi tojota kestää..
        Huolletaan öljyt tiheästi mm..

        kestoikä on 120 tkm....


      • osssss
        Keskim. D4D:n kirjoitti:

        kestoikä on 120 tkm....

        Ja tieto perustuu?
        Mihin?


      • Totta joka sana.

        Nooh, Octavian osalta huoltokulut koko ajalta 1022 € . Yetin osalta tähän saakka 541 €, ja tänään auto on juuri määräaikaishuollossa, jonka laskun summa tulee olemaan noin 240 €. Kirjoittelen tätä aikani kuluksi juurikin kun auto on huollossa ja olen vapaapäivällä.

        Kaikki huollot on teetetty valtuutetussa merkkiliikkeessä, josta kaupanpäällisenä Skodan ajoturva.

        Mitään ylimääräisiä huoltosopimuksia ei minulla ole ollut, ja kysymystä goodwill kustannuksista en ymmärrä.


      • TSI 2012

        Hyvä trolli! Heti kimppuun ja käytännössä nuo lisäkysymykset ovat väite valehtelusta.

        Huoltosopimusta ei Skodaan ole ainakaan laajalti myyty, syynä varmasti pitkä hulotoväli ja edulliset huollot. Mitä järkeä tehdä kolme vuoden huoltosopimusta, kun sille ajalle tulee yksi huolto...


      • osssss
        TSI 2012 kirjoitti:

        Hyvä trolli! Heti kimppuun ja käytännössä nuo lisäkysymykset ovat väite valehtelusta.

        Huoltosopimusta ei Skodaan ole ainakaan laajalti myyty, syynä varmasti pitkä hulotoväli ja edulliset huollot. Mitä järkeä tehdä kolme vuoden huoltosopimusta, kun sille ajalle tulee yksi huolto...

        Asiakas maksaa ilmasta..Sitä nyt vain nämä VWsokeat myönnä millään..
        Marmoritiski ja kauluspaidat nostaa palkkojaan ja hintojaan kun löysä raha liikkeellä..


      • osssss
        Totta joka sana. kirjoitti:

        Nooh, Octavian osalta huoltokulut koko ajalta 1022 € . Yetin osalta tähän saakka 541 €, ja tänään auto on juuri määräaikaishuollossa, jonka laskun summa tulee olemaan noin 240 €. Kirjoittelen tätä aikani kuluksi juurikin kun auto on huollossa ja olen vapaapäivällä.

        Kaikki huollot on teetetty valtuutetussa merkkiliikkeessä, josta kaupanpäällisenä Skodan ajoturva.

        Mitään ylimääräisiä huoltosopimuksia ei minulla ole ollut, ja kysymystä goodwill kustannuksista en ymmärrä.

        Katsoppa paljonko maksoit tuulilasinpesunesteestä ja öljystä litrahintaa?
        Entä mistä ihmettelystä muu hinta muodostui? Vikaluvusta tietokoneella?
        Ja suodattimien hinta?
        Muualla sama huolto reilut 100e!


      • Totta joka sana.
        osssss kirjoitti:

        Katsoppa paljonko maksoit tuulilasinpesunesteestä ja öljystä litrahintaa?
        Entä mistä ihmettelystä muu hinta muodostui? Vikaluvusta tietokoneella?
        Ja suodattimien hinta?
        Muualla sama huolto reilut 100e!

        Totta! Pärnäsen mopokorjaamolla ei pystytä lukemaan ajotietokoneen merkkikohtaisia vikatietoja eikä päivittämään ohjelmia.

        Voi olla että Pärnäsellä saat öljyt vaihdetuksi satasella, mutta en silti suosittelisi uudehkoa autoa viemään mihinkään nurkkapajaan.

        Octavian huoltokulut olivat siis keskimäärin 146 egeä vuodessa, Yetin huoltokulut tähän saakka noin 195 egeä vuodessa. Yetin isompi kustannus selittynee sillä, että ensimmäisen long-life jakson jälkeen muutettiin kiinteä 12 kk huoltoväli, kun taas Occulla mentiin Long-life öljyillä lähes 2 vuoden huoltovälillä.


      • So So
        osssss kirjoitti:

        Asiakas maksaa ilmasta..Sitä nyt vain nämä VWsokeat myönnä millään..
        Marmoritiski ja kauluspaidat nostaa palkkojaan ja hintojaan kun löysä raha liikkeellä..

        Kaikki merkkihuollot ovat rosvoja, jos sille linjalle lähdetään. Lapsellista kehittää Volkkari-ryhmästä jotain erillistapausta jopa huoltohinnoittelussa, kun huoltohinnat ovat ainakin Skodan osalta täysin alan tasoa vastaavat ja huoltovälit pitkiä.

        Hanki elämä.


      • klöntäölskgtpu
        osssss kirjoitti:

        Asiakas maksaa ilmasta..Sitä nyt vain nämä VWsokeat myönnä millään..
        Marmoritiski ja kauluspaidat nostaa palkkojaan ja hintojaan kun löysä raha liikkeellä..

        Keskustelu eksyi jo sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta kun tälle linjalle lähdettiin, niin alla pari googletettua klippiä.

        Ketonen Tuulilasi: "Määräaikaishuoltoja ei siis ole pakko teettää merkkikorjaamolla, mutta ne on tehtävä valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti ja käyttäen vaatimukset täyttäviä huoltotarvikkeita ja osia. Myös tekijän on oltava ammattitaitoinen.
        Ongelmana muuualla kuin merkkikorjaamolla tehdyissä huolloissa on, että huoltajalla ei useimmiten ole tietoa autolle tehtävistä ns. huoltokampanjoista, joissa autoon tehdään huollon yhteydessä korjauksia tai osien vaihtoja."

        Tekniikan maailman tutkimus: "Vaikka suurin osa riippumattomista korjaamoista kertoi käyttäneensä huollossa auton valmistajan laatimaa tarkastuslistaa, jäi huollon tekninen taso kauas merkkihuolloista. Merkkiliikkeet saivat vertailussa viisi tähteä, mutta 14 riippumattomasta huoltoliikkeestä vain kolme sai yhden tähden ja loput jäivät täysin ilman tähtiä.

        Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on huolissaan huoltoliikkeiden suurista laatueroista. ”Kuluttajan asema on kieltämättä hankala. Riippumattomien korjaamojen edullinen hintamielikuva ja lupaus auton takuun säilymisestä houkuttelevat. TM:n tutkimusten valossa näyttää kuitenkin siltä, ettei riskinotto välttämättä aina kannata”, Kallio jatkaa."


      • 20+18
        klöntäölskgtpu kirjoitti:

        Keskustelu eksyi jo sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta kun tälle linjalle lähdettiin, niin alla pari googletettua klippiä.

        Ketonen Tuulilasi: "Määräaikaishuoltoja ei siis ole pakko teettää merkkikorjaamolla, mutta ne on tehtävä valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti ja käyttäen vaatimukset täyttäviä huoltotarvikkeita ja osia. Myös tekijän on oltava ammattitaitoinen.
        Ongelmana muuualla kuin merkkikorjaamolla tehdyissä huolloissa on, että huoltajalla ei useimmiten ole tietoa autolle tehtävistä ns. huoltokampanjoista, joissa autoon tehdään huollon yhteydessä korjauksia tai osien vaihtoja."

        Tekniikan maailman tutkimus: "Vaikka suurin osa riippumattomista korjaamoista kertoi käyttäneensä huollossa auton valmistajan laatimaa tarkastuslistaa, jäi huollon tekninen taso kauas merkkihuolloista. Merkkiliikkeet saivat vertailussa viisi tähteä, mutta 14 riippumattomasta huoltoliikkeestä vain kolme sai yhden tähden ja loput jäivät täysin ilman tähtiä.

        Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio on huolissaan huoltoliikkeiden suurista laatueroista. ”Kuluttajan asema on kieltämättä hankala. Riippumattomien korjaamojen edullinen hintamielikuva ja lupaus auton takuun säilymisestä houkuttelevat. TM:n tutkimusten valossa näyttää kuitenkin siltä, ettei riskinotto välttämättä aina kannata”, Kallio jatkaa."

        Joo, tässäkään asiassa ei ole olemassa hyvää ja halpaa samassa paketissa.


      • BMW Kusipää
        osssss kirjoitti:

        Ai että oikein ilmainen palvelu?

        AP hyvä; Eikös se mene niin että " Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa". ;)


      • persu28
        kuinka tyhmä oletkaa kirjoitti:

        Persu ossss, olet sekaisin. Huoltojen hinta on vastaavat kuin muilla, tosin niitä on harvoin. Huoltosopimusta on todella harvalla ja sen hinnan näet Skoda nettisivuilta.
        Goodwill on ilmaista palvelua hyvälle asiakkaalle. Monellako kilpilevalla merkillä on jatkuva ajoturva huoltojen väliseksi ajaksi ilman lisämaksua?

        Ajoturva on skodalla oma pörssi..


    • rekisterikilven valo

      .

      Katsastukseen piti uusia rekisterikilven valo

      .

    • Edullista kyytiä

      Neljä vuotta Skoda, korjauskulut 0 €, hultoja vain öljynvaihdot omat öljyt ja tavallinen korjaamo. Vaihdot 25 000 km:n välein. 60 000km ohitettu, ilman holtoa. Huoltokirjan mukaan ovien saranoiden rasvaus ym. silmämääräinen tarkistus. Miksi käyttäisin 60 000 huollossa?

      • TSI 2012

        Mites sytytystulpat ja jarru- & jäähdytinnesteet? Auto kuin auto. Noitakin pitää vaihtaa...


      • Edullista kyytiä
        TSI 2012 kirjoitti:

        Mites sytytystulpat ja jarru- & jäähdytinnesteet? Auto kuin auto. Noitakin pitää vaihtaa...

        Tulppien vaihtoväli huoltokirjan mukaan 90 000 km. Miten jarru ja jäädyttäjän nesteet heikkenee neljässä vuodessa? Riittää vaihto viiden vuoden välein, samoin polttoainesuodatin.


      • Totta joka sana.

        En ole lähtenyt tälle tielle. Merkkikorjaamolla katsotaan kuitenkin vikakoodit MERKIN OMALLA SKANNERILLA, yleiskorjaamoiden skannerit eivät osaa lukea kaikkia tietoja. Lisäksi maahantuojalla sattaa olla kiertokirjeitä ja korjauskampanjoita, jotka toimenpiteet jäävät siis autoon tekemättä kun ei käydä merkkihuollossa.

        Tsekkilistalla on nelisenkymmentä kohtaa, ja on totta, että osa niistä on vain silmämääräisiä tarkastuksia. Mutta on hyvä, että nekin käydään ajoittain läpi, näin varmistetaan auton kunnossa pysyminen. Voipi olla, että Möttösen moottorisahakorjaamolla ei tarkisteta välttämättä akun varaustilaa eikä jarrupalojen vahvuutta, jäähdytysnesteen pakkaskestävyyttä, jarrunesteen pintaa, jne.

        Ja kyllä ne ovien saranatkin ja konepellin lukkohaka on syytä joskus voidella.


      • TSI 2012
        Edullista kyytiä kirjoitti:

        Tulppien vaihtoväli huoltokirjan mukaan 90 000 km. Miten jarru ja jäädyttäjän nesteet heikkenee neljässä vuodessa? Riittää vaihto viiden vuoden välein, samoin polttoainesuodatin.

        Selvä. Pienemmissä moottoreissa tulpat/60tkm. Tuo nesteiden vaihtovälin pidennys onkin ihan omaa päättelyäsi. No, tapauskohtaisesti toki. Normi on 2 - 3 vuotta. Kosteus iskee jarrunesteeseen ja ei jäähdytinnesteenkään ominaisuudet varsinaisesti parane. Ehkä Marmori huijaa, ehkä ei. Saattaa ajoturvaleima jäädä saamatta, jos ei kolmen vuoden kohdalla nesteitä vaihda...


      • frangeeni

        Naurettavaa kehua 0€:n korjauskuluilla noin pienillä kilometreillä. Mikä tahansa kinneri kulkee 60 000 km ilman korjauksia. Vai onko tuo skodalla erityinen saavutus ?

        Mulla tulee kahdeksassa kuukaudessa tuo 60 000 km mersun mittariin ja sitä ei tarvitse sen 3:n vuoden aikana korjata minkä sitä aina pidän.


      • pikkasen eri meininki
        frangeeni kirjoitti:

        Naurettavaa kehua 0€:n korjauskuluilla noin pienillä kilometreillä. Mikä tahansa kinneri kulkee 60 000 km ilman korjauksia. Vai onko tuo skodalla erityinen saavutus ?

        Mulla tulee kahdeksassa kuukaudessa tuo 60 000 km mersun mittariin ja sitä ei tarvitse sen 3:n vuoden aikana korjata minkä sitä aina pidän.

        Naurettavaa, jos ei ymmärrys riitä tajuamaan, että 90 tkm:n vuotuinen ajosuorite ei ole perus perheauton käyttäjän tilanne. Frangeenille auto on aivan varmasti työväline, ei pelkkä menoerä. Ei ehdi kolmessa vuodessa Mese ruostua, joten siitä puolesta et voi sanoa mitään. Aikaan sidotut huoltotoimenpiteet voinee myös jättää lavetin seuraavalle käskijälle...


      • mbman
        pikkasen eri meininki kirjoitti:

        Naurettavaa, jos ei ymmärrys riitä tajuamaan, että 90 tkm:n vuotuinen ajosuorite ei ole perus perheauton käyttäjän tilanne. Frangeenille auto on aivan varmasti työväline, ei pelkkä menoerä. Ei ehdi kolmessa vuodessa Mese ruostua, joten siitä puolesta et voi sanoa mitään. Aikaan sidotut huoltotoimenpiteet voinee myös jättää lavetin seuraavalle käskijälle...

        Mersussa ei onneksi ole aikaan sidottuja huoltotoimenpiteitä jarru ja jäähdytysnesteen uusintaa lukuunottamatta. Minulla on 440 000 km ajettu vm. -97 väyrynen ja siinä ei ole vielä ollut normaalihuoltojen lisäksi muuta kuin jarrupalojen vaihtoa ja kerran jarrulevyt, taakse narinahelat á 14.-, eteen alapallot ja koiranluut molempiin päihin 3 kertaa. Kaikenkaikkiaan korjaukset 17 vuoden aikana n. 1000.- ekeä. Aion pitää väyryseni vielä pitkään koska siinä ei vielä ole pahemmin ruostettakaan.


    • gjffgffttjfr

      2007 Fabia Ajettu 180tkm Ainoa vika on ollut takapyörän laakeri. Kulutusosat tietysti vaihdettu.

    • igor skeidaman

      Skodan omistaja varmaan kaipaa itse sitä remonttia "autoaan" useammin.

      • pingpong tsingtsong

        Arvaa oma tilasi, annna arvo toisellekin.

        Täältä katsoen tiedän kyllä, kuka sitä "remonttia" kaipaisi


      • Gorky Park Moscow
        pingpong tsingtsong kirjoitti:

        Arvaa oma tilasi, annna arvo toisellekin.

        Täältä katsoen tiedän kyllä, kuka sitä "remonttia" kaipaisi

        Igor nyt vain on v'ttumainen "ihminen". Ei sitä pidä ujostella, mutta eiköhän toivoteta Igorille hyvää matkaa Rajan taa! Pakkasukko remonttiin.


      • igor skeidaman
        Gorky Park Moscow kirjoitti:

        Igor nyt vain on v'ttumainen "ihminen". Ei sitä pidä ujostella, mutta eiköhän toivoteta Igorille hyvää matkaa Rajan taa! Pakkasukko remonttiin.

        Minä huollatan autoani.

        Skeidan omistajat "autoaan" ja itseään.

        Aloituksen mukaanhan kyse oli nimeenomaan tästä jälkimmäisestä.

        Ehkäpä tämä ketju olisi varmaan pitänyt siirtää mielenterveys-palstalle, mutta koksa palstojen lukijat ovat pitkälti samat niin vahinkoa ei juuri tapahdu.


    • voisit kertoa

      Paljonko niitä kilometrejä tuli 7 vuodessa Octavialla ja paljonko nyt Yetillä 4 vuodessa. Itsellä tulee 45-50 tkm vuodessa. Ei taideta puhua ihan samoista km-määristä?

      • iilliilliilllilillil

        50 tkm on sairaasti enemmän kuin keskivertoautoilijalla.


    • joulupuukille skoda

      Viimeiset sata tuhatta huoltanut itse, yhteensä 165 tkm. Arviolta tonni on jäänyt työlle ja tarvikkeille. Säästöllä on vaihdatettu tuulilasi ja ostettu kesäkumit. Ei auton pito halpaa ole missään nimessä, mut suht. Edullisesti on mennyt. Hyvä auto, toimii ja hyvin menee.

    • Toinen VAG

      Itselläni on toisen merkkinen VAG-auto, mittarissa nyt 280 tkm. Vuodessa tulee reilut 50 tkm. Öljyt vaihdetaan 30 tkm välein, ei tarvitse lisätä tuona aikana. Vikoja ei ole ollut sinänsä yhtään, polttimoita on pitänyt vaihtaa etuvaloihin reilun vuoden välein. 150 tkm jälkeen on huollettu "Pärnäsellä".

      Jotta helppo on uskoa tarinasi kun on itsellä hyvät kokemukset etenkin näiden kaukoidän ihmeiden jälkeen. Ja kun VAG on noihin verrattuna loistava ajaa eikä ruoste vaivaa niin varmuudella seuraavakin on joku VAG:in merkki.

      • osssss

        Uutisten mukaan vag autoja ruoste vaivaa aika pahasti..


      • sosnovi boris ossssiii
        osssss kirjoitti:

        Uutisten mukaan vag autoja ruoste vaivaa aika pahasti..

        Lue niitä uutisia ja tyydy siihen. Nissan Primeraa ruoste vaivasi pahasti, mutta en silti vietä aikaani Nissania haukkumassa.


      • Oivoi osssssia
        osssss kirjoitti:

        Uutisten mukaan vag autoja ruoste vaivaa aika pahasti..

        On olemassa trollien "uutisia" ja sitten ihan oikeaakin tietoa.


    • Fabia-04

      Lujaa skoda laatua.. mulla Fabia-04 oli yhtenään pajalla, pyörän laakerit meni edestä ja takaa, sytytyspuolia piti vaihtaa 10-30 tkm välein, joten niitä piti kuljettaa aina mukana. Lisäksi tuli aika-ajoin aiheettomia moottorin merkkivalon sytytyksiä, joita sitten kalliilla rahalla selviteltiin. Ruoste ongelmaa oli helmoissa ja katossa kiveniskemien kohdalla. Hioin ruosteet ja maalasin ja myin tuskastuneena auton 140 tkm ajettuna.
      Tuossa ei tullut pahempia moottoriongelmia, kuten näissä seuraavan sukupolven TSI-rakkineissa

    • tositarina

      tässä teille faktaa ostin uuden toyota corollan vuonna 1998 kaksi litrainen diesel tällä hetkellä mittarissa 560000km autoon tehty ensimmäinen 1000km huolto sen jälkeen ei ole käytetty huolloissa autoon olen vaihtanut muutamia polttimoita öljyt ja puhdistajat iskareita ja 3kertaa jakopään remmin auto pelaa kuin unelma 4.5 litraa sataselle dieseliä ja sitten tärkein paljonko olen säästänyt kun en ole käyttänyt huolloissa niillä rahoilla saisin nyt melkein uuden toyotan

      • 66+77

        Corollapaappa on nyt väärällä palstalla.

        Ei muuten kannata mennä ajelemaan Oulun seudulle, siellä jakopään remmit katkeilee.


    • skoodamies

      Auto kestää ja ei ole niin kallis pitää,
      jos ei maksa valohoidosta ja
      ei ole peukalo keskellä kämmentä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe