kokemuksia päivähoidosta.

väsynyt äiti

Millaisia kokemuksia muilla päivähoidosta? Lapseni päivähoidossa on yksi hoitaja joka ei selkeästi pidä minusta. En tiedä vaikuttaako työttömyyteni vai masennukseni, kun en aina jaksa hymyillä niin paljon vai nuori ikäni, mutta saattaa puhua hyvinkin ikävään sävyyn ja vielä lapsen kuullen minulle. Sanoi myös että jos olen kotona niin hänen mielipiteensä on että lapsi pitäisi hoitaa kotona. Vein lapsen hoitoon vasta lähes neljävuotiaana, kun alkoi näyttää siltä että arastelee tai suorastaan pelkää muita lapsia ja halusin hänen tottuvan muihin lapsiin. Se on onnistunutkin hyvin ja olen tyytyväinen päiväkotiin siinä suhteessa, mutta mieltä masentaa tämä hoitaja joka osoittaa selvästi ettei pidä minusta. Pelkään myös että kostaa lapselle sen. Päivähoito on myös siksi tarpeellista, kun olen ollut uupunut ja masentunut lapsen syntymän jälkeen, niin pidän hyvänä että lapsi näkee myös terveitä aikuisia ja itse saan käytyä lääkärissä ja kerättyä voimia.

21

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Olet ihan oikeassa. Avauksen luettuani tulin siihen päätelmään, että lapsesi olisi piytänyt päästä hoitopaikkaan jo 1-vuotiaana. Sinä olisit voinut hoitaa masennuksesi ja etsiä töitä.

      • Ghjkjö

        No ei ehkä yks vuotiaana, turha miettiä mikä olis enne ollu hyvä. Hyvä ku lapsella nyt hoitopaikka.


      • Menetetty tapaus
        Ghjkjö kirjoitti:

        No ei ehkä yks vuotiaana, turha miettiä mikä olis enne ollu hyvä. Hyvä ku lapsella nyt hoitopaikka.

        EI, kyllä minustakin tässä avaajan tapauksessa varhainen hoitoon meneminen olisi ollut lapsen etu. Nyt on jo aivan liian myöhäistä.


    • Rtyuk

      Näitä päiväkodin tätösiä on aina. Älä säikähdä. Jätä sen tädin jutut omaan arvoonsa. Päiväkoti on tuon ikäselle jo hyvä juttu, koska siellä kaverustuu ja oppii niitä tärkeitä sosiaalisia taitoja joita myöhemmi tarvii koulussa. Sillon kun on masentunu (tai vaikka vaan alamaissa) pväkodin tätösten jutut on rankemman kuulosia ku mitä ne on silloin ku oma mieliala on kohdillaan. Väitin aiemmin että tuollasia tätösiä on aina, mutta aivan sitä en tarkoittanut vaan että on erilaisia näkökantoja mikä on lapsen parhaaksi. Päiväkodin tädin mielipiteet perustuu luultavasti hänen omaan elämänkokemukseensa. Hänellä ei ole sinun elämänkokemustasi sinun elämästäsi, sinun lapsestasi. Hänellä voi olla niistä aavistus tai ennakkoluulo. Toivoakseni hän on kuitenkin ammattilainen eli ei kosta mitään lapsellesi. Ehkä sellainen pelko kumpuaa omasta masennuksestasi, näet ehkä tilanteen uhkaavanpana kuin se onkaan. Henkilökemiat on kanssa tärkee juttu. Itse tuskittelin aikoinaan lapseni päiväkotikäytöstä ku päiväkokdin tädiltä tuli yhtenään huonoa palautetta. Se oli raskasta. Lopulta tajusin (toki vasta jälkikäteen) että kyse olikin ollut henkilökemioista: täti ei ymmärtänyt lapseni tapaa ilmaista asiat joka johti osaltaan siihen että sain kuulla lapseni kuvitteellisista ongelmista ja koska en tajunnu että kyse on tästä, niin pidin puhuttelun lapselle joka meni sitte ihan lukkoon. Tajusin mistä kyse kun lapseni vaihtoi eri ryhmään, kyseinen täti ei enää häntä hoitanut ja lapsen ongelmat katos kertaheitolla. Toisaalta on hyvä jos sä ( ja lapsesi) opitte ttulemaan toimeen myös niiden kaa joiden kaa henkilökemiat ei ihan pelaa. Sillä tulee niitä vastaan koulussa ja työpaikallakin niitä joiden kaa kemiat ei pelaa. Asiallisuus ja elämänkokemus auttavat suhtautumann näihin tilanteisiin.

      • aloittaj

        Kiitos vastauksesta, kestän kyllä itse ton käytöksen, mutta pelottaa tosiaan että tämä täti kohtelee lastani huonosti ja jo se että näyttää negatiiviset tunteensa minua kohtaan lapsen nähden vaikuttaa lapseen varmasti. Osaan mielestäni käyttäytyä asiallisesti ja tulemaan toimeen sellaistenkin kanssa joitten kanssa ei henkilökemiat kohtaa, mutta kun tilanne on ohi niin se masentaa ja ahdistaa pitkän aikaa ja vie yöunet.


      • --------------
        aloittaj kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, kestän kyllä itse ton käytöksen, mutta pelottaa tosiaan että tämä täti kohtelee lastani huonosti ja jo se että näyttää negatiiviset tunteensa minua kohtaan lapsen nähden vaikuttaa lapseen varmasti. Osaan mielestäni käyttäytyä asiallisesti ja tulemaan toimeen sellaistenkin kanssa joitten kanssa ei henkilökemiat kohtaa, mutta kun tilanne on ohi niin se masentaa ja ahdistaa pitkän aikaa ja vie yöunet.

        Seuraavan kerran kun hän alkaa arvostella sinua, sano että siirrytäänpä keskustelemaan vähän syrjään, lasten kuulomatkan ulkopuolelle. Sitten sanot hänelle suoraan, että sinä teet sinun päätöksesi parhaan kykysi mukaan ja hän ei tiedä teidän elämästä yhtään mitään. Kerro myös, että olet huolissasi hänen kyvystään kohdella lastasi asiallisesti, kun hän ei kerran osaa kohdella edes sinua asiallisesti. Kysy, onko sinulla hänen mielestä tarvetta ottaa asiaa puheeksi hänen esimiehen kanssa vai jatketaanko kuten ennenkin sillä erolla, että hän lakkaa haukkumasta sinua ja kohtelee lastasi samalla tavalla kuin muitakin lapsia, mikäli hän sitten muitakaan kohtelee hyvin.


      • Täti ja isotäti

        Mitä ihmeen tätejä teidän lastenne päiväkodissa oikein on? Entä setiä? Ettei sentään namusetiä?
        Jos asiakkaat tädittelisivät minua työasioissa, en minäkään välttämättä jaksaisi suhtautua heihin ammattimaisesti.


      • Täti ja isotäti
        aloittaj kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, kestän kyllä itse ton käytöksen, mutta pelottaa tosiaan että tämä täti kohtelee lastani huonosti ja jo se että näyttää negatiiviset tunteensa minua kohtaan lapsen nähden vaikuttaa lapseen varmasti. Osaan mielestäni käyttäytyä asiallisesti ja tulemaan toimeen sellaistenkin kanssa joitten kanssa ei henkilökemiat kohtaa, mutta kun tilanne on ohi niin se masentaa ja ahdistaa pitkän aikaa ja vie yöunet.

        Onko sinusta asiallista käyttäytymistä se, että nimittelet päiväkodin työntekijää tädiksi? Sanotko lääkäriä tädiksi tai sedäksi, entä opettajaa tai poliisia?


      • Täti ja isotäti

        Enpä usko, että "päiväkodin tätösiä" on aina. Henkilökuntaakaan ei päiväkodeissa ole aina riittävästi. Sen sijaan lapsen tasolle jääneitä tädittelijöitä tuntuu riittävän lasten vanhemmissa.


      • Ihme niuhotusta
        Täti ja isotäti kirjoitti:

        Enpä usko, että "päiväkodin tätösiä" on aina. Henkilökuntaakaan ei päiväkodeissa ole aina riittävästi. Sen sijaan lapsen tasolle jääneitä tädittelijöitä tuntuu riittävän lasten vanhemmissa.

        Olen ollut päiväkodissa töissä ja silloin olin lapsille "päiväkodin täti". En edes olettanut, että kaikkien lasten äidit, isät, kummit tai isovanhemmat olisivat tienneet minun nimeni.

        Itsekin sanoin juuri lapsenlapselleni (laivalla lastenhuoneessa), että vie piirustus tädille. Tuolla tarkoitin henkilöä, joka oli siellä töissä eikä minulla ollut hajuakaan hänen nimestään. Olisiko minun pitänyt esim. alkaa 3vuotiaalle selvittää, että mitä kyseisellä henkilöllä on päällään vai kenties jotain muuta?

        Ei kiitos, minulle he ovat tätejä jatkossakin. En koe sitä edes mitenkään loukkaavana.


    • täti_tätikki

      Päivähoidon ohjaajalle reippaasti palautetta mieluiten puhelimitse. Kerrot että huolestuttaa ja masentaa nimenomaan yhden työntekijän kielteisyys ja ymmärtämättömyys. Koskapa lapsellesi on (aivan oikein) paikka päivähoidossa myönnetty, työntekijän tulee osata pitää mölyt mahassaan ja suhtautua vähintäänkin neutraalin asiallisesti jos ei omien henkilökohtaisten rajoitustensa takia pysty olemaan ystävällinen ja kannustava sinua kohtaan. Uskon että esinaisen kautta menee parhaiten perille. Jos on mahdollista saada muut "tädit" ottamaan sinut ja lapsesi vastuulleen, aina parempi.

    • samaa kokenut

      ...ja minä kyllä olisin hyvin varovainen ottamaan yhteyttä esimieheen, muutoin kuin kirjallisesti. Ikinä ei voi tietää pitääkö työntekijän puolta ja liittoutuu sinua vastaan vai onko asiallinen ja toimii sinun ja lapsesi parhaaksi. Kirjallista valitusta ei voi sivuuttaa, ei varsinkaan jos pyydät kirjallisesti vastausta. tosin itselleni ei ole koskaan vastattu kirjallisesti kun olen itse tehnyt samansuuntista yhteydenottoa. Jos sinua ei kohdella asiallisesti, niin yritä osoittaa että et ole altavastaaja ja yritä rakentaa itsellesi auktoriteettia....Rinta rottingille

      • Täti ja isotäti

        Lienee selvää, että esimies on työntekijän puolella. Toivottavasti sinunkin esimiehesi pitää sinun puoltasi, jos sinun työstäsi tulee valituksia. Ei kysymyksessä ole mikään johonkin tiettyyn henkilöön kohdistuva salaliitto, vaan normaali käytäntö. Päiväkotien henkilökunta näkee ja kuulee työssään yhtä ja toista, eikä voi mennä mukaan jokaiseen epäilykseen ja pelkoon.
        Yhtä selvää lienee sekin, että asialliset valitukset käsitellään asiallisesti. Siispä asiallista ja perusteltua valitusta tekemään, eiköhän se siitä!


      • 7+20
        Täti ja isotäti kirjoitti:

        Lienee selvää, että esimies on työntekijän puolella. Toivottavasti sinunkin esimiehesi pitää sinun puoltasi, jos sinun työstäsi tulee valituksia. Ei kysymyksessä ole mikään johonkin tiettyyn henkilöön kohdistuva salaliitto, vaan normaali käytäntö. Päiväkotien henkilökunta näkee ja kuulee työssään yhtä ja toista, eikä voi mennä mukaan jokaiseen epäilykseen ja pelkoon.
        Yhtä selvää lienee sekin, että asialliset valitukset käsitellään asiallisesti. Siispä asiallista ja perusteltua valitusta tekemään, eiköhän se siitä!

        Ei ole esinaisen tehtävä puolustella epäasiallista käytöstä. Eli ei esinainen voi alkaa puolustella jotakin, josta ei ole selvillä. Hänen tehtäväkuvaansa kuuluu sanoa että on ikävää jos "asiakas"-äiti ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, ja että asiaa selvitetään.
        Ainakin täällä kehä kolmosesta tunti pohjoiseen tartuttiin hyvin tanakasti yksittäisen vanhemman/perheen valitukseen täkäläisen ryhmäperhepäiväkodin menettelytavoista. Päivähoidon ohjaaja järjesti yhteisen iltakokoontumisen jossa kasvatusasiantuntija puhui ja sitten oli vapaata keskustelua vanhempien ja henkilökunnan kesken. Osoittautui että ehkä joku oli suurennellut pieniä puutteita hyviksi havaituissa käytännöissä, eli henkilökuntaa oli huolestutettu turhaan. Mutta aloittajan tapauksessa on aihetta reagoida. Toki aloittaja ihannetapauksessa itse konfrontoi tuon kyseisen keski-ikäisen naishenkilön kahdenkesken. Aikamoinen tehtävä nuorelle masentuneelle yksinhuoltajalle ruveta viiskymppistä mahtavaa rouvaa ojentamaan?


      • Täti ja isotäti
        7+20 kirjoitti:

        Ei ole esinaisen tehtävä puolustella epäasiallista käytöstä. Eli ei esinainen voi alkaa puolustella jotakin, josta ei ole selvillä. Hänen tehtäväkuvaansa kuuluu sanoa että on ikävää jos "asiakas"-äiti ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, ja että asiaa selvitetään.
        Ainakin täällä kehä kolmosesta tunti pohjoiseen tartuttiin hyvin tanakasti yksittäisen vanhemman/perheen valitukseen täkäläisen ryhmäperhepäiväkodin menettelytavoista. Päivähoidon ohjaaja järjesti yhteisen iltakokoontumisen jossa kasvatusasiantuntija puhui ja sitten oli vapaata keskustelua vanhempien ja henkilökunnan kesken. Osoittautui että ehkä joku oli suurennellut pieniä puutteita hyviksi havaituissa käytännöissä, eli henkilökuntaa oli huolestutettu turhaan. Mutta aloittajan tapauksessa on aihetta reagoida. Toki aloittaja ihannetapauksessa itse konfrontoi tuon kyseisen keski-ikäisen naishenkilön kahdenkesken. Aikamoinen tehtävä nuorelle masentuneelle yksinhuoltajalle ruveta viiskymppistä mahtavaa rouvaa ojentamaan?

        Epäasiallista käytöstä ei tietystikään tarvitse eikä saa puolustella, enkä usko, että sellaista usein tapahtuukaan. Mutta esimiehen tosiaan on syytä pitää alaistensa puolta eikä mennä mukaan useinkin turhiin epäilyihin ja ennakkoluuloihin, ennen kuin asia on selvitetty.
        Päiväkodin työntekijät ja esimiehet ovat yhtä joukkuetta, joka toimii lasten parhaaksi. Riitojen ja epäilysten kylväminen henkilökunnan keskuuteen kostautuu lapsille.
        Jos siis valittamisen aihetta on, niin sitten vain valittamaan. Mutta ei pidä odottaa, että esimies yhtyy heti samaan valituskuoroon.


      • Jjklklö
        Täti ja isotäti kirjoitti:

        Epäasiallista käytöstä ei tietystikään tarvitse eikä saa puolustella, enkä usko, että sellaista usein tapahtuukaan. Mutta esimiehen tosiaan on syytä pitää alaistensa puolta eikä mennä mukaan useinkin turhiin epäilyihin ja ennakkoluuloihin, ennen kuin asia on selvitetty.
        Päiväkodin työntekijät ja esimiehet ovat yhtä joukkuetta, joka toimii lasten parhaaksi. Riitojen ja epäilysten kylväminen henkilökunnan keskuuteen kostautuu lapsille.
        Jos siis valittamisen aihetta on, niin sitten vain valittamaan. Mutta ei pidä odottaa, että esimies yhtyy heti samaan valituskuoroon.

        Huom, asian kuuluu mennä näin: huoltajat, päiväkodin esimies ja työntekijät ovat kaikki yhtä joukkuetta ja toimivat lapsen parhaaksi. Kenenkään ei siis pitäisi mollata toistaan lapsen kuullen. Tuo kuulostaa hyvältä että sanoo vaikka hoitajalle että nyt tuntuu että arvostelet minua ja voitasko jättää se puoli keskustelusta pois tai ainakin puhua sitten pois lapsen kuulopiiristä.


    • Tarhat jo takana

      En taitaisi kertoa esimiehelle, ovat aika yksinkertaisesti ajattelevia ja ottavat hyökkäyksenä. Vähän huonoja kokemuksia toisista heistä. On toki fiksujakin.

      Mutta päivähoidon ohjaajalle ehkä kertoisin ja pyytäisin olemaan sanomatta. Eiö hän voisi mennä tarkastuskäynnille ja olla hetken päiväkodissa seuraamassa lapsesi kohtelua. Luulisi että kuuluisi jopa ohjaajan tehtäviin.

      Aikanaan tein itse lapselleni vaatteet vanhoista vaatteista. Huomasin, että päiväkodin työntekijät nauroivat niille ja kertoivat minulle kuinka kauniisti naapurin Jenni oli puettu. Jätin omaan arvoon, eikä laspellekaan tullut traumaa.

    • Yksi päiväkodin täti

      En usko, että sinun tarvitsee lapsesi puolesta pelätä. Kyllä päiväkotien sisällä yleensä kollegat hienovaraisesti puuttuvat, jos jonkun käytös on epäammatillista. Olemme kuitenkin vastuussa lasten hyvinvoinnista kokonaisvaltaisesti. Ei ole kenenkään etu, jos joku kohtelee lasta epäasiallisesti.

      Sinunkaan ei tarvitse kestää ihan mitä tahansa. Vastoin muiden neuvoa kehotan sinua menemään nimenomaan kyseisen päiväkodin johtajan puheille tässä tilanteessa. Omaa asiaasi ajaa tietty parhaiten se, että muotoilet asian rakentavaan muotoon (niin kuin täälläkin esität asian ilman turhaa karkeutta), mutta myös riittävän avoimeksi, jotta johtaja ymmärtää hoitajan suhtautumisen tekevän olosi epämiellyttäväksi. Päivähoidon tarkoitus ei ole suinkaan nokitella vanhempia ja painaa heitä alemmaksi. Mielestäni kyseinen hoitaja on ollut ajattelematon ja toiminut väärin.

      Voimia ja rohkeutta sinulle, urhea äiti! Yritä myös muistaa, ettet ole tehnyt mitään väärin, vaikka maailmaan mahtuu mielipiteitä. Olen kyllä itsekin kuunnellut kollegan puheita siitä miten kenenkään ei kerta kaikkiaan tarvitse viedä pieniä lapsia hoitoon. No, minun tarvitsi. En minä siitä nauttinut. Mutta jos kukaan ei toisi pieniä lapsia hoitoon, eipä olisi kollegallanikaan töitä.

      • eihänmeissävikaa ole

        Usein johtaja puolustaa alaistaan ja päiväkodin imagoa.


      • fasaadintilkitsijät
        eihänmeissävikaa ole kirjoitti:

        Usein johtaja puolustaa alaistaan ja päiväkodin imagoa.

        Jos on epäpätevä, varmaan joo.


    • tarkista asia

      Jos olet väsynyt ja masentunut, saatat huomaamattasi tulkita päiväkotitädin käytöstä väärin. Ehkä hän ei suhtaudukaan sinuun niin kielteisesti kuin sinusta tuntuu. Ehkä vain kuvittelet että hänen tekonsa ja sanansa tarkoittavat pahaa. Masentuneena näkee helposti kielteistä sielläkin missä sitä ei ole ja näkee toisten käytöksessä pieniä negatiivisia vihjeitä omien tunteidensa ja mielikuvituksensa ohjaamana. Aina kun tämän henkilön teko tuntuu pahalta, mieti tarkkaan onko se oikeasti paha vai kuvitteletko ehkä itse niin. Voit tarkistaa asian myös kysymällä suoraan tältä hoitajalta ja keskustelemalla asiasta reilusti ja rakentavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe