Minulla on (kauan sitten) itse tehty akkulaturi, jota en ole juurikaan tarvinnut. Sen tyhjäkäyntijännite on noin 14,6 V, jonka luulisi olevan sopiva, koska varattavan auton akun ottama virta aiheuttaa muuntajan käämeissä sen verran häviötä, että latausjännite tippuu tuosta jonkin verran alemmaksi.
Mutta kas kummaa: kun akku alkaa olla täynnä, akusta mitattu jännite nousee tyhjäkäyntijännitettä korkeammaksi ja jopa yli 16 voltin. Jos varaajan kytkee toisella (vakiojännitevaraajalla, 14,0 V) ladattuun täyteen akkuun, mitattu jännite on noin 16,4 V ja akku ottaa noin 2 ampeeria virtaa, joka kuluu veden hajottamiseen ja lämpenemiseen. (Vakiojännitevaraajan virta tuossa tilanteessa olisi muutama kymmenen mA.)
Minkä vuoksi latausjännite nousee tyhjäkäyntijännitettä suuremmaksi?
Akun latausjännitteen nousu
18
536
Vastaukset
- Joakim1
Millainen on akkulaturisi kytkentäkaavio? Millä mittaat jännitteen?
Muuntajahan tuottaa vaihtojännitteen, joka voi tasasuuntauksen jälkeen olla puoliaaltoja (DC-yleismittari näyttää muuntajan RMS - n. 1,4 V), tasaista (DC-yleismittari näyttää muuntajan huippuarvo - n. 1,4 V = RMS*1,41-1,4 V) tai jotain noiden väliltä. Homma riippuu täysin tasasuuntauksen jälkeisestä kytkennästä. Jos kuorma tuon jälkeen on puhtaasti kapasitiivinen, on jännite tasaista ja siis korkeaa. Jos puhtaasti resistiivinen, on jännite puoliaaltoja. Noiden sekoituksella jännite nousee puoliaaltojen huipuissa ja laskee välissä.
Esimerkiksi 20 V huippuarvolla RMS-jännite on 14,1 V. Ilman kuormaa tuolla jännite tasasuuntauksen konkan kanssa lähes 19 V, mutta tasasuuntauksen vastuksen kanssa alle 13 V. Jos jälkimmäisen kytket akkuun, joka on lähinnä konkka, jännite voi nousta. Ensimmäisessä se taas laskee. - näin se on
Joo, eli akku toimii täytenä kondensaattorina. yleismittari antaa juuri tuon tehollisarvon eli RMS-lukeman ja tosiaan allon harjalla jännite on hetkellisesti korkeampi. Siniaallon muotokerroin on tuo kakkosen juuri kuten sekin sanottu.
- 1+2
Kun mittaat sen akkulaturisi jännitettä (ilman akkua), laita rinnalle joku piehkö 50-500 µF elektrolyyttikonkka, niin näet mikä on laturisi huippujännite.
- aku aku
Laturissa on muuntajan perässä kokoaaltosuuntaaja, sarjavastus virtamittaria varten ja sulake. Jännite on mitattu digitaalimittarilla.
Ajattelinkin, että varaaja näkee akun jonkinlaisena kondensaattorina - ei ehkä kuitenkaan aivan puhtaana, koska se kuluttaa tehoa (2 A). Tuon vuoksi mitattu jännite ei ole sinin huippuarvo.
Tämä taitaa olla kaikkien tuon tapaisten (halpojen) varaajien (ikävä) ominaisuus.- Joakim1
On, mutta sinun tapauksessa mitoitus on poikkeuksellisen epäonnistunut. Et tietysti ole vielä kertonut laturisi tehoa, mutta yleensä nuo muuntajapohjaiset säätämättömät eivät anna 2 A 16 V, vaan paremminkin alle 1 A 15,5 V täyteen akkuun.
Muuntajasi jännite on siis liian suuri ellei kyse ole jostain hyvin tehokkaasta laturista, joka taas on huono ajatus ilman jännitteenrajoitusta.
- aku aku
Kuten kerrottu, laite on itse tehty. Muuntajan arvot ovat 50 VA ja 15 V, ja se on luultavasti sen verran vanha että, ensiö on 220 VAC, jolloin toisiojännite on himpun verran suurempi kuin nimellinen 15 VDC. Diodisilta pudottaa jännitettä hieman, joten toisio on em. 14,6 V.
Jos tyhjäkäyntijännite on selvästi alle 14 voltin, se lataa huonosti vajaata akkua.
Tällaista laturia ei kannata kytkeä autossa olevaan akkuun. ECU voi tykätä huonoa yli 16 voltin jännitteestä...
Jännitteen voisi pienentää parilla sarjadiodilla.- riskialtis
jos auton oman laturin säädinpiiri vioittuu ja magnetointi jää täysille, sieltä irtoaa varmasti yli 16 volttia. ei ecu saa ottaa vielä tuollaisista jännitteistä itseensä.
- uhinjokml
riskialtis kirjoitti:
jos auton oman laturin säädinpiiri vioittuu ja magnetointi jää täysille, sieltä irtoaa varmasti yli 16 volttia. ei ecu saa ottaa vielä tuollaisista jännitteistä itseensä.
Joo autossa esiintyy isoja jännitepiikkejä jatkuvasti (kymmeniä voltteja), ei ECU noin pienestä ylijänniteestä ole moksiskaan muutenhan niitä saisi olla vaihtamassa alvariinsa.
- Mittaustapa
Ilmeisesti laturissasi ei ole lainkaan jännitteensäädintä. Se siis kiehuttaa akun pilalle ollessaan pitkään kytkettynä. Monissa halvoissa latureissa on sama ongelma. Niinpä ladatessa saat erilaisia lukuja mittaustavasta ja mittarista riipuen.
Laturisi jännitettä ei voi pienentää diodilla, sillä se ei toimi oikein. Ongelma vain siirtyy "alemmalle" tasolle. Asian voi korjata regulaattorilla.http://personal.inet.fi/koti/jj.p/tasasuuntaaja-kaavio.jpg Sopivan (13V) regun löytäminen voi olla ongelmallista.. Ehkä ei ole mielekästä rakennella. - Joakim1
Todellinen tyhjäkäyntijännite on paremminkin yli 20 volttia. Se, että mittarisi näyttää vain 14,6 V johtuu kapasitanssin puutteesta. Akku korvaa puuttuvan kapasitanssin. Muuntajan pitäisi siis olla paremminkin ~10 V, jotta virta laskisi voimakkaasti jännitteen noustessa yli 14,5 V. Tuon nimellisjännitehän on täydellä kuormalla. Tyhjäkäynnillä tulee ~10% enemmän.
Kapasitanssi "imee" tasasuuntaussillan kautta jännitehuippujen kohdalla reilusti virtaa ja pystyy pitämään tasajännitettä korkeampa kuin vaihtojännitteen RMS, vaikka kuormaa olisi melko paljonkin.
Itsekin jo mittasit, että laturisi antaa 16,4 V ja 2 A, vaikka muuntajan normijännite on 15 V ja mittaamasi tyhjäkäyntijännite alle 15 V. Se antanee täyden reilun 3 A virran vielä yli 15 V. Vajaan akun jännite on ladattaessa alle 14 V ja tuollaisella laturilla virran pitää jo reilusti laskea 14 V paikkeilla, jotta se ei aivan hetkessä keitä akkua piloille.
- aku aku
Helpompi tapa olisi pienentää syöttöjännitettä kytkemällä triac-säädin (valonsäädin) laturin eteen.
Rautasydänmuuntaja ei välitä jännitteestä muussa mielessä kuin jännitekestoisuuden vuoksi. Pienempi tulojännite tarkoittaa pienempää lähtöjännitettä. Säädettävyyden vuoksi latauksen alkuvaiheessa tulojännite saisi olla maksimissa, ja latauksen edetessä (ja latausjännitteen noustessa) syöttöjännittä pitäisi pienentää hieman.
Vaikka säädin rikkoo sinimuodon, siitä ei ole haittaa muuntajalle, koska siinä syntyy 50 Hz:ä suurempia taajuuksia, jotka menevät kevyesti muuntaja lävitse. (Jos siinä syntyisi alle 50 Hz:n taajuuksia, ne vain lämmittäisivät ensiökäämitystä.) Täytyypä kokeilla joskus... - HW-asiantuntija
Selvästikään kirjoittajilla ei ole tarvittavaa sähkötekniikan osaamista, joten viisaampi työntää vaaralliset viritykset roskiin ja käyttää kaupasta saatavaa edullista ja turvallista akkulaturia. Taloa ei kannata polttaa eikä sähköiskuun kuolla!
- aku-aku
Ongelma on ratkaistu: tilasin Kiinasta triac-säätimen, joka maksoi postikuluineen 4,50 €. Laite näyttää toimivan, ja laturin lähtöjännitekin näyttää säädettäessä myös laskevan.
Tehonkestoksi luvataan 2000 W, vaikka triac on melko heppoisen näköinen. Mutta kunhan pysyy kohtuudessa, laite ei kärähdä.
http://uppaa.fi/images/2015/01/16/a27de7d.jpg
Laitteessa on selvä turvallisuuspuute: vasen ruuvi melkein koskettaa foliota, jossa voi maksimissaan olla 230 V.
http://uppaa.fi/images/2015/01/16/a16b083.jpg
”HW-asiantuntijalle” tiedoksi: minulla on ollut jo yli 20 vuoden ajan laajin mahdollinen sähköurakointilupa.- saa opetella
Eipä näytä olevan apua laajimmasta mahdollisesta uluvasta el ietämyksessä!
eli kuten nyt joikainen elektron.tunteva tietää on triakin keskinapa usiemmiten sama kuin jäähdytyspinta, loppua ei tarvinne kirjoittaakkaan. - 2+4
saa opetella kirjoitti:
Eipä näytä olevan apua laajimmasta mahdollisesta uluvasta el ietämyksessä!
eli kuten nyt joikainen elektron.tunteva tietää on triakin keskinapa usiemmiten sama kuin jäähdytyspinta, loppua ei tarvinne kirjoittaakkaan.Mitähän tää mestari yritti sanoa.
- Ele-mies
Triac-säätimelläkö pudotat muuntajan jännitettä??
HW-asiantuntija puhuu asiaa, kannattaa lopettaa askartelu ja ostaa oikea laturi.
Sähköurakointilupa ei auta elektroniikan osaamisessa tippaakaan.
Puuttuuko laturistasi toisiopuolen regulointi?- el-asentaja
Hyvä idea tuo triac- säädin, eikä laturia kannata reguloida, ainakaan lyijyakkua ladattaessa, ihan turhaa, ei ole niin nirso. Perus laturissahan ei ole kuin tasasuuntaus toisiopuolella.
- yksjukkis
tuo 15v on liikaa, rengassydänmuuntajaan on helppo tehdä lisäkäämi ja pirun paksua kuparia, niin kestää, sitten vain tasuri ja härpäkkeet perään ja mittaamaan mitä tyhjäkäyttis on, oikea arvo on siinä himpun alle 14v, sitten akkuun kiinni ja uudet mittaukset ja kelaa pinemmäksi tai suuremmaksi, löytyy sopiva arvo.
virtamittari ja suurtehovastus ohmin luokkaa ja pikkanen sähköopin kertaus tai uuden oppiminen ei ole vaikeita, ihan peruskaavoilla pärjää. Jos haluaa tempuilla voi tyristorilla siis isolla väh 20A estää väärinpäin kytkeminen. ja kourallisella 3055 saa sitten jo ihmeitä aikaan ja jokin vertailupiiri, niin sitten alkaa lyyti kirjoittelemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta
Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri141412- 281285
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka631182Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha111072Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot651026Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.271015Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?91003Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan30989Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se6981Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus
YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha1980