työkykyarvio

tyhjän päällä

Oletteko joutuneet työkykyarvioon sairastuttuanne henkisen väkivallan seurauksena työpaikallanne?

Millaisia kokemuksia? Missä ulkopuolisissa laitoksissa olette olleet? Oliko asiallista ja ammattitaitoista vai eikö teitä ymmärretty ja voitte siellä pahoin? Hankittiinko tykyarviolla lisää kirveitä selkäänne heitettäväksi vai saitteko apua?Ottiko työnantaja suositukset huomioon ja teki korjauksia vai paheniko tilanteenne entisestään?

Kokemukseni mukaan työnantaja pyrkii väkisin työntämään työpaikkakiusatun vähintäänkin osatyökyvyttömyyseläkkeelle, koska työnantajan työeläkemaksuja silloin vähennetään. Siis työnantajaa palkitaan sen mukaan helpotuksin mitä enemmän töissä on osatyökykyisiä. Lisäksi työnantaja kiertää työturvallisuuslakia laittamalla tykyarvioon, koska AVI on niin osaamaton, että katsoo pelkästään tykyarvioon laiton riittäväksi työntekijä huolehtimiseksi. Kohdallani työnantaja ei toteuttanut ensimmäistäkään suositusta, mutta AVI:n lakimies vastasi, että se asia ei
ei heitä kiinnosta yhtään.
Onko muillakin kokemuksia yhtä osaamattomasta, lapsellisesta, työtäpakoilevasta, vastuuntunnottomasta AVI:n lakimiehestä ja tarkastajasta.

-Pää pensaaseen vaan ja se riittää lain ja virkavelvollisuuksien täyttämiseen. Vai onko jotakin tehtävissä?

14

488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ttl

      Tykyarviotani oli tekemässä osaamaton psykologi. Olen traumatisoitunut pahasti henkisen väkivallan seurauksena. Psykologi tonki arpeutumattomia haavojani ja traumamuistoni heräsi. Voin pahoin, ahdistuin. Hän moitti minua, kun en kyennyt tekemään silloin hänen määräämiään tehtäviä kunnolla. Kirjoitti minun olevan yhteistyökyvytön.Verenpaineiden noustessa minulla oli näköhäiriöitä. Jouduin sairauslomalle nuolemaan tykyarvion aiheuttamia haavoja. Muuten olisin ollut työkuntoinen ilman sitä käsittelyä.

      Psykiatri oli fiksu. Keräsi tarvittavan tiedon ja tutkimus oli valmis rääkkäämättä minua äärilaidalle. Toivuin pian sen jälkeen ja illalla koin olevani jopa voimaantuneempi.

    • pässin työt

      Työkyvyn arvio tehtiin myös minulle ylihoitaja tilasi ajan työterveyteen ja sitä kautta kuntoutuspoliklinikalle. Onpa hienoo, että tämä työpaikkakiusaaminen saa kunnolla kasvot yhteiskunnassamme ja miten sairaita temppuja on työpaikoilla. En moista tajunnut 1995 luvulla mitä kaikki oli, mutta pala kerralla juttu selviää.

      Kiusaamiseen käytettiin kaikki mahdollinen, ei tietoa annettu työstä tarpeeksi, eristettiin, ei puhuttu, vaikeutettiin työtä, jolloin on helppo arvostella, kyttäilyä ja kyräilyä. Loppua kohden kiusaaminen kiivaantui entuudestaan. Kaikki oli kireetä.

      Kuntoutuspoliklinikalla lääkäri teki perustarkastuksen, kuntoutussihteeri tutki elämäni kysymyksin lapsuudesta siihen hetkiseen aikaan. Sitten meni psykologin vastaanotolle, jossa meni peräti 4 tuntia erilaisilla testeillä.

      Mitään kummaa ei löytynyt. ylihoitaja olisi lukenut minusta tehdyn pöytäkirjan, mutta lääkäri sanoi, että paperit ei lähde ylihoitajalle luettavaksi.

      Ilmeisesti olisi taas vääristelty asioita ja tavoitteena saada minut "hullujen huoneelle" ja vahvat lääkkeet päälle. Sain eläkkeen melko nuorena. Kaikki kiusaajien toiveet meni hukkaan kuin "pässin työt lampaan tapossa".

      • ttl

        Tarkoitatko, että sinut työnnettiin väkisin ´terveenä´ työkyvyttömyyseläkkeelle? Kunnallisella alalla ja etenkin sairaaloissa sellaista sairaalloista toimintaa harrastetaan. `Terveellä` tarkoitan, että ilman työpaikan henkistä väkivaltaa olisit todennäköisesti ollut normaaliin eläkeikään asti töissä.

        Tulee yhteiskunnalle kalliiksi työpaikkakiusaaminen.


      • paholaisen verkko
        ttl kirjoitti:

        Tarkoitatko, että sinut työnnettiin väkisin ´terveenä´ työkyvyttömyyseläkkeelle? Kunnallisella alalla ja etenkin sairaaloissa sellaista sairaalloista toimintaa harrastetaan. `Terveellä` tarkoitan, että ilman työpaikan henkistä väkivaltaa olisit todennäköisesti ollut normaaliin eläkeikään asti töissä.

        Tulee yhteiskunnalle kalliiksi työpaikkakiusaaminen.

        Juuri näin on, että terveenä eläkkeelle ja kaikki temput tehtiin marssijärjestyksenä. mustamaalatiin, eristettiin, työtä kuormitettiin, vähennettiin ja viimein ei annettu työtehtäviä lainkaan. Kaikki työni sanottiin, että se on "vain yrittämistä". Mikään työni ei kelvannut. Lähimmältä kollegaltani kun kysyin jotain työtä hän otti "pomoroolin ja kantelun", etten osaa ja lääkärinlasuntoon kirjoitettiin, että aina "esimieheltään kyselee töitä eikä osaa ilman tukea"

        .Tuon eläköitymisen jälkeen olen saanut töitä eräältä yksityisen tomistolta osa-aikaisena mitä eläkeeni salli silloin nyt olen vanhuuseläkkeellä. Sittemmin vuonna 2002 kun eräs lehti teki työpaikkakiusaamsiesta ison jutun, niin sitten vasta tajusin millaisessa "paholaisen verkossa olin ollut". Tuota asiaa olen tutkinut ja olen traumatitoitunut. Olisi ollut parempi etten koskaan olisi tiennyt asiasta mitään, nyt jutut kiertää päässä. Sen olen tässä huomannut, että sairaalatyöpaikat ovat tosi kiusaajahenkisiä.


      • kirja kiusaamisesta
        paholaisen verkko kirjoitti:

        Juuri näin on, että terveenä eläkkeelle ja kaikki temput tehtiin marssijärjestyksenä. mustamaalatiin, eristettiin, työtä kuormitettiin, vähennettiin ja viimein ei annettu työtehtäviä lainkaan. Kaikki työni sanottiin, että se on "vain yrittämistä". Mikään työni ei kelvannut. Lähimmältä kollegaltani kun kysyin jotain työtä hän otti "pomoroolin ja kantelun", etten osaa ja lääkärinlasuntoon kirjoitettiin, että aina "esimieheltään kyselee töitä eikä osaa ilman tukea"

        .Tuon eläköitymisen jälkeen olen saanut töitä eräältä yksityisen tomistolta osa-aikaisena mitä eläkeeni salli silloin nyt olen vanhuuseläkkeellä. Sittemmin vuonna 2002 kun eräs lehti teki työpaikkakiusaamsiesta ison jutun, niin sitten vasta tajusin millaisessa "paholaisen verkossa olin ollut". Tuota asiaa olen tutkinut ja olen traumatitoitunut. Olisi ollut parempi etten koskaan olisi tiennyt asiasta mitään, nyt jutut kiertää päässä. Sen olen tässä huomannut, että sairaalatyöpaikat ovat tosi kiusaajahenkisiä.

        Lue kirja "Henkinen väkivalta työpaikoilla", kirjoittanut psykologi Maarit Vartia, niin asia selviää melko hyvin mitä on työpaikkakiusaaminen. Saa lainastosta kirjan lainaan.Kiusaamiseen syynä on kateus ja vallankäyttö. Työkaverini ja ystäväni olen myös menettänyt. Tosin on, että ovatko olleetkaan ystäviä, kiire tulee kadulla, kun minut näkevät. "Puhtaat jauhot ei ole heillä pussissa".


    • daavid1

      Myös minä olen menettänyt työkaverini ja ystäväni jouduttuani henkisen väkivallan kohteeksi työpaikalla. Kyse on laumahenkisyydestä. Ihminen on laumaeläin ja paha sellainen. Menee aina vahvemman puolelle ja yrittää hyötyä siitäkin, että kaveri tulee kiusatuksi.

      Kiusaajan aktiiviselle tukijalle annettiin minun virkani.

      Hyviä eläkepäiviä sinulle ja voimia selvitä lopullisesti kurjasta kohtalostasi ja mennä elämässä eteenpäin.

    • onnellisuusmuuri

      olen kyllä selviytynyt työpaikkakiusaamisesta, ja sekö näitä kiusaajia harmittaa, kun ei olla saatu edes mielenterveystoimiston asiakkaaksi.

      Siitä varmaan haluaisivat kuullakin, mutta tuloksia ei ole siihen suuntaan. Yhteen aikaan halusivat tulla työoloaikana minun kotiini, mutta en halunnut ottaa vastaan, kun huomasin, että juoruiluun haluttaisiin nähdä kotini. Naisvaltaisilla aloilla on kauhean tärkeetä tietää millainen koti on itse kullakin. Keittiö ja makuuhuone on erityisen tärkeä tietää ja nähdä.

      Jotkut työkaverit, jotka eivät kotiinsa kutsuneet näyttelivät valokuvia senkin edestä. Upeeta oli kyllä kuvat, mutta mistä ne oli otettu?

      Avioliittoelämästään halusivat kertoa hienoja ulkomaan matkoja ja miehen lahjojen ostoja minkkiturkkia myöten.

      Nyt olen senkin onneliisuusmuurin taakse nähnyt mitä niiden avioliitot on. Suurimmaksi osaa näyttelyä ja teeskentelyä. Ja avioeroja on tullut, että ovet paukkuneet. Ja sos.huollosta apua on haettu. Tälläkin haluttiin tehdä itsestään tykö työpaikalla, että arvoa saivat lisää itselleen ja ne jotka eivät houhottaneet olivat huonomassa asemassa. Myös autonmerkit oli parkkipaikalla tärkeitä varsinkin Mersu-auto oli IN. Sen perään oltiin nuolemassa kunniaa.

      • asiakasrunout

        Kuntatyöntekijät,jotka joudutte asiakaspalveluun ilman kokemusta tai koulutusta.Yrittäkää olla hermostumatta,olette usein alikoulutettuja ja alitettuja.Ja vika ei ole teidän vaan työnantajan.Hänen tarpeensa kouluttaa määräaikaisia tai kieltä huonosti hallitsevia on olematon.Säästölinja ja eriarvoistaminen näkyy huonossa palveluasenteessa ja työhyvinvoinnissa.Ja sitä saa mitä tilaa rva kuntaministeri.


      • herrasrouvat
        asiakasrunout kirjoitti:

        Kuntatyöntekijät,jotka joudutte asiakaspalveluun ilman kokemusta tai koulutusta.Yrittäkää olla hermostumatta,olette usein alikoulutettuja ja alitettuja.Ja vika ei ole teidän vaan työnantajan.Hänen tarpeensa kouluttaa määräaikaisia tai kieltä huonosti hallitsevia on olematon.Säästölinja ja eriarvoistaminen näkyy huonossa palveluasenteessa ja työhyvinvoinnissa.Ja sitä saa mitä tilaa rva kuntaministeri.

        joopa joo, ennen muinoin tai taitaa olla vieläkin, että "hyvä veli suhteet" autto lasten ja vaimojen työpaikat menivät jopa parhaille paikoille ja mitään ei voitu. Olin itse kouluja käyneempi, mutta niin kuin vanhempi nainen aina sanoi työpaikalla "et saa työtä täältä käpykaupungista, kun et ole herralle naitu"

        .Tottahan se oli, että herrain rouvat sai hyvät työpaikat ja heidän lapsensa kesälomitukset ilman enempää kyselemättä.Ihmeellistä kylläkin he osasivat olla aika leuhkojakin ja katselivat halvasti tavallista työntekijää. Eivätkä istuneet työläisen ruokapöytään tai linja-autossa viereen. Oltiin rahvaita työläisiä, ylenkatsottuja.


    • Punapapppi

      Kiusaajat joutuvat helvettiin mutta sinnepä ne taitaavat halutakin. Heidän pahuutensa on jo heidän rangaistuksensa tämänpuoleisessa. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta pelastua.

      • abcdefrg

        Kiusaajille käy hyvin. Se on nähty. Kiusaamalla itseäsi osaavammat pois luot oman maailman, jossa voit hallita pelolla ja jossa muut nuolevat p....rsetäsi ja kiittävät kunniasta. Kiusaamalla noustaan yhteiskunnan portaissa, kun tieto-taito-osaaminen ei nosta muiden yläpuolelle.


    • daavid2

      Työkykyarvioasiasta. Minua tutki psykologi, joka ei ollut tehtävänsä tasalla. Istutti lastenleikkitesteissä ilman taukoja 3 tuntia kahtena päivänä vaikka minulla oli vakavat diagnoosit työpaikan henkisen väkivallan seurauksena. Sairastuin lisää.

      Soopaa kirjoitti tuo psykologi, mutta onneksi häpäisi siinä vain itsensä ja toi ammattitaidottumuutensa esiin. Minulla oli useiden psykologien arvioita, joilla pystyin helposti kumoamaan tuon osaamattoman psykologin kirjoitelmat. Olikohan hän pelkästään osaamaton vai luonnehäiriöinen. Niitä sellaisia on kuulemma paljon psykologeissa.

    • psykonarsun uhri

      Silmälääkäri on tutkinut näköni ja todennut silmäsairauteni. Silmälaseilla ei voida auttaa paljoakaan. Työkykyarviossa psykologi väitti ja kirjoitti myös lausuntoonsa, että huonontunut näkökykyni on psykosomaattinen oire vaikka kerroin silmälääkärin lausunnosta.

      Kyseinen psykologi ei ollut työterveyspsykologi eikä erikoistunut mihinkään. Hän oli laitoksella vain tutkijana. Ilmankos oli pahoja virheitä hänen päätelmissään. Kadunmieskin olisi ymmärtänyt. Ei pitäisi päästää tuollaisia keskeneräisiä psykologeja asiakastyöhön. Tekevät vahinkoa asiakkaille ja lisäksi yhteiskunnalle, koska heidän puuhasteluaan rahoitetaan verovaroin.

    • kokemusta on

      Verovaroin rahoitetaan myös avin osaamattomien työsuojelutarkastajien toimintaa. Tarkastajina toimii lääkintävoimistelijoita ja insinöörejä, jotka katsovat olevansa ylempiä sairauksien asintuntijoita kuin erikoislääkärit. Haastatteluni perusteella voin kertoa, että he ovat jopa syyllistyneet kumoamaan kokeneiden ja pätevien erikoislääkäreiden todistuksia työntekijän sairastumisesta epäasiallisten työolosuhteiden takia.

      Ministeri (Ylen A-studion haastattelussa) on luvannut leikata mm. työsuojelusta turhaa pois säästöjen saamiseksi. Ministeri (joka on lääkäri) voisi hyvinkin leikata avin työsuojelutarkastajat pois henkisen väkivallan tapausten tutkinnasta, kun heillä ei ole siihen tarvittavaa osaamista ja järkeistää muutenkin henkisen väkivallan selvitystyötä ja tutkintaa. Tulisi merkittäviä säästöjä.

      Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan yli 100 000 työntekijää kokee työpaikoillaan epäasiallista kohtelua. Heistä aivan liian moni päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle tai tekee itsemurhan. Tarpeetonta työvoiman menetystä, joka tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

      Viisaita päätöksiä ministerille toivon leikkauspäätöksiä tehdessä. Avista voisi aloittaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe