Mikä saa alistumaan

Sadonkorjaaja

Olen monen ihmisen kanssa keskustellut tästä avoliitosta ja avioliitosta. Aika usein on tullut esille, että elävät avoliitossa kun toinen ei tahdo naimisiin.

Siinä sitten toinen kärvöttää suhteessa jota ei halua. Mikä kumma se on, että täytyy alistua elämään vasten omaa periaatetta. Eikö se jo osoita että toinen ei arvosta eikä välitä kun alistaa asumaan yhdessä, eikä suostu vihille vuosienkaan jälkeen.

Mikä saa ihmiset tekemään näin tyhmiä päätöksiä. Eikö sitä osata arvostaa itteään sen verataa että vaatisi myös toiselta sitä arvostusta.

Monesti näkee vielä senkin että ei haluta naimisiin, mutta halutaan että heitä kohdellaan kuin olisi naimisissa. Jotenkin sairasta puuhaa.

Avoliitto on ihan ok. Jos se sopii molemmille ja kumpikin tajuaa mikä on lain näkemys asiaan ja mitä se tarkoittaa todella.

Avopuoliso kun ei ole lain mukaan edes lähiomainen. Hyvä esimerkki. Ystäväni ajoi kolarin ja joutui sairaalaan. Avopuoliso sai tietää vasta seuraavana päivänä kun avopuolison vanhemmat soitti ja kyseli mikä on tilanne sairaalassa.
Avopuolison vanhemmat taas luuli että tieto oli menny myös kumppanille.
Kun ystäväni sairaalassa antoi moitetta siitä että ei ole ilmoitettu vaimosta. Niin vastaus oli että avopuoliso ei ole lähiomainen ja ilmoitus tehdään vain lähiomaiselle.

Vaikka laitoksella ja sairaaloissa yleensä avovaimoja rouvitellaankin. Eli monta on asiaa mitä pitäsi miettiä ennen kuin alkaa avoliittoon.

212

3364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 974512

      Se että rakastaa toista niin paljon, että laittaa toisen tärkeämmäksi kuin ittesä.

      • Yleensä

        tuo että toinen, siis pääasiassa nainen, haluaa avioliittoon merkitsee sitä että hän hautoo jo avioeroa sekä kunnon saalista matkaansa. Ellei onnistu niin pyritään kuitenkin houkuttelemaan mies tekemään kanssaan lapsi, jolloin saa ainakin jotain. Eurojackpotti osuu kohdalle kun saa tehtyä molemmat.


      • mies kaks ysi

        " Eikö se jo osoita että toinen ei arvosta eikä välitä kun alistaa asumaan yhdessä, eikä suostu vihille vuosienkaan jälkeen. "

        Niiin, mielestäni naimisiin mennään vain jos molemmat niin haluavat koska eikö se ole myös yhtä epäarvostavaa ja alistavaa jos toisen on pakko mennä naimisiin koska toinen haluaa.Toinen olisi silloin sidottuna avioliitto muotoon, johon ei halunnut. Molemmilla kun on mielestäni oikeus mielipiteensä asiasta jota toisen tulee kunnioittaa.

        Enkä tiedä, onko avioliitto tänäpäivänä mikään välttämättömyys, jos kokee että ei halua sitä.Ainut huonopuoli on tuo että kaikissa asioissa ei saa samaa kohtelua kuin aviopuoliso mutta, jos se asia ei häiritse, ei mielestäni pitemmänkin kaavan mukaan viety avoliitto ole huono vaihtoehto.Avioliitto kun mielestäni kerran elämässä oleva juttu, eikä sitä tule muodostaa todellakaan parin vuoden kokemuksella toisesta.


      • Avorouva
        Yleensä kirjoitti:

        tuo että toinen, siis pääasiassa nainen, haluaa avioliittoon merkitsee sitä että hän hautoo jo avioeroa sekä kunnon saalista matkaansa. Ellei onnistu niin pyritään kuitenkin houkuttelemaan mies tekemään kanssaan lapsi, jolloin saa ainakin jotain. Eurojackpotti osuu kohdalle kun saa tehtyä molemmat.

        Miksi mennä naimisiin?
        Haluan pitää oman nimeni ja
        se että lapsella on miehen nimi on ok.
        Yhdessä hankittu omaisuus aikanaa puoliksi
        jos nyt niin sttuu käymään ja toi osake
        jonka ostin aikaisemmin on papereiden mukaan minun,
        ei kumpikaan kaipaa sormusta,
        kun se vaan ei nyt sido mihinkään.
        Mut joka haluaa sen niin ei muuta kun kauppaan!


      • avorouvalle
        Avorouva kirjoitti:

        Miksi mennä naimisiin?
        Haluan pitää oman nimeni ja
        se että lapsella on miehen nimi on ok.
        Yhdessä hankittu omaisuus aikanaa puoliksi
        jos nyt niin sttuu käymään ja toi osake
        jonka ostin aikaisemmin on papereiden mukaan minun,
        ei kumpikaan kaipaa sormusta,
        kun se vaan ei nyt sido mihinkään.
        Mut joka haluaa sen niin ei muuta kun kauppaan!

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään. Nimimerkille "Yleensä": Selitykseksi ei riitä, että toinen haluaisi rahoja, koska voi tehdä avioehdon, että toinen ei saa eron ssattuessa mitään puolison omaisuudesta.
        toisekseen, mielestäni ei avosuhde ole edes mikään liitto, koska se ei sido paria toisiinsa, eikä velvoita..
        "Avorouvalle" muistuttaisin, että oman sukunimensä saa toki pitää avioliitossakin.


      • Avovaimo
        avorouvalle kirjoitti:

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään. Nimimerkille "Yleensä": Selitykseksi ei riitä, että toinen haluaisi rahoja, koska voi tehdä avioehdon, että toinen ei saa eron ssattuessa mitään puolison omaisuudesta.
        toisekseen, mielestäni ei avosuhde ole edes mikään liitto, koska se ei sido paria toisiinsa, eikä velvoita..
        "Avorouvalle" muistuttaisin, että oman sukunimensä saa toki pitää avioliitossakin.

        Mihis se sormus sitoo?
        1/3 osa niistä sormuksien pitäjistä eroaa,
        eli yhtäkaikki,meillä näin hyvä ja
        niinkui totesin se joka haluaa sormuksen,
        niin niitä saa kai 100e:lla!
        Miehet muutenkin ottaa sen pois sormestaan
        vapaalla,eli sellaista sitoutumista teiltä!
        Ei ketää nvoi kahlita!


      • avOliitto paras
        avorouvalle kirjoitti:

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään. Nimimerkille "Yleensä": Selitykseksi ei riitä, että toinen haluaisi rahoja, koska voi tehdä avioehdon, että toinen ei saa eron ssattuessa mitään puolison omaisuudesta.
        toisekseen, mielestäni ei avosuhde ole edes mikään liitto, koska se ei sido paria toisiinsa, eikä velvoita..
        "Avorouvalle" muistuttaisin, että oman sukunimensä saa toki pitää avioliitossakin.

        "Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään."

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avoliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään.


      • ihmetellen
        Yleensä kirjoitti:

        tuo että toinen, siis pääasiassa nainen, haluaa avioliittoon merkitsee sitä että hän hautoo jo avioeroa sekä kunnon saalista matkaansa. Ellei onnistu niin pyritään kuitenkin houkuttelemaan mies tekemään kanssaan lapsi, jolloin saa ainakin jotain. Eurojackpotti osuu kohdalle kun saa tehtyä molemmat.

        Aloittajalle;
        Ketä mielestäsi alistetaan? Kenen mielestä on hienoa olla rouva nro.3, muutaman sivusuhteen lisäksi, kenties?

        Sairaalassa kysytään nykyisin kenelle saa antaa tietoja ja mistä niitä saa kysyä. Lomake pitää allekirjoittaa ( mikäli hoitoon tullessa on tajuissaan, muuten lähiomaiseksi katsotaan vanhemmat, sisarus tai oma lapsi).

        Itselleni ei ole tarvetta avioitua tulevien elatusapujen tai perintöjen toivossa. Saman miehen kanssa sama osoite yli 20 vuotta, meillä on kaksi aikuista lasta.

        Biologisesti ja juridisesti en ole mitään sukua miehelleni, miksi pitäisi olla?


      • persauk
        avOliitto paras kirjoitti:

        "Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään."

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avoliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään.

        Kyllä seon yks ja sama onko naimisissa vai ei elin kymmenen vuotta suhteessa ja tein firman eteen töitä ilmaiseksi sitten sain firman kokonaan omiin nimiin ja tuli avioero konkurssi ja verottaja vei kaikki pennit. Ei olis avioehdot auttaneet. Nyt olen velkakierteessä eikä kenenkään kannata mennä kanssani naimisiin.
        Vaikka olishan se kiva juhlistaa 5v suhdetta tai yhteistä taivalta tähän asti.


      • aviotton
        avorouvalle kirjoitti:

        Joka ei ole valmis sitoutumaan avioliittoon toissen sitä toivoessa, välittää VAIN itestään. Nimimerkille "Yleensä": Selitykseksi ei riitä, että toinen haluaisi rahoja, koska voi tehdä avioehdon, että toinen ei saa eron ssattuessa mitään puolison omaisuudesta.
        toisekseen, mielestäni ei avosuhde ole edes mikään liitto, koska se ei sido paria toisiinsa, eikä velvoita..
        "Avorouvalle" muistuttaisin, että oman sukunimensä saa toki pitää avioliitossakin.

        Laki asiat saa kuntoon lakimiehen avulla.. Ja naimisiin ei ketään voi pakottaa edes vuosien jälkeen. Avioliitto.. Pyhh.


      • Kaukaa viisas
        Yleensä kirjoitti:

        tuo että toinen, siis pääasiassa nainen, haluaa avioliittoon merkitsee sitä että hän hautoo jo avioeroa sekä kunnon saalista matkaansa. Ellei onnistu niin pyritään kuitenkin houkuttelemaan mies tekemään kanssaan lapsi, jolloin saa ainakin jotain. Eurojackpotti osuu kohdalle kun saa tehtyä molemmat.

        Et sinä nimimerkki "Yleensä" tiedä näköjään edes sellaista asiaa, että hautokoon nainen avioeroa tai ei, niin ei hän mitään "saalista" saa, jos on tehty avioehto!
        Minä hairahduin muutama vuosi sitten yhteen hienohelmaan, joka sai minut alussa aivan sekaisin ja naimisiinkin kanssaan. En tajunnut kai sitä, että vain rahojani havitteli samoin kuin muuta omaisuuttani, taloja, metsiä, autoja ym... Onneksi kirjanpitäjäni suositteli avioehtoa ja sen sitten teinkin. Nainen kirjoitti paperin pitkin hampain ja silloin jo alkoi hälytyskellot hieman kilkahdella. Nainen koetti lypsää minua heti alusta pitäen, mutta aloin tulla varovaiseksi sen jälkeen, kun ensi huuma alkoi hiipua. Aloin sitten ehdotella hänelle avioeroa ja siitähän suuttui ja hankkiutui raskaaksi... Tiesin ettei kersa ollut minun ja testeillähän sekin varmistui. Erossa en antanut eukolle mitään, kun avioehdossa luki, että eron sattuessa kumpikin osapuoli saa sen omaisuuden, joka oli naimisiin mennessäkin. No, mukulan toki sai mukaansa, sehän oli hänen, kun en suostunut tietenkään sitä omakseni tunnustamaan .. Rouva oli kotirouvana, joten kaikki, mitä hankimme avioliiton aikana jäi minulle.
        Tällaisia onnenonkijoita riittää ja kannattaa aina tehdä avioehto ellei sitten itse ole se köyhempi osapuoli ☺ Voitte arvata, että eukko oli jokseenkin raivoissaan, kun pistin hänet pihalle eikä mukaansa saanut kuin vaatteensa ja mitä nyt joitain koruja. Ja tietenkin kersan.
        Rouva ehti jo päästä kuitenkin sen verran hyville oloille kanssani, että ehti pulskistua, joten nyt ei tahdo enää käydä kaupaksi kellekään... Varsinkin, kun on vielä penska . Edes lapsen oikea isä ei huolinut naista enkä ihmettele yhtään. Olivat junailleet lapsen teon minun pääni menoksi, mutta haukkasi p...aa sekin homma! Olen hieman vahingoniloinen, heh... Joskus käy hyväkin tuuri ! Uskoo tämän tarinan ken haluaa.


      • Lollo Laardi
        Kaukaa viisas kirjoitti:

        Et sinä nimimerkki "Yleensä" tiedä näköjään edes sellaista asiaa, että hautokoon nainen avioeroa tai ei, niin ei hän mitään "saalista" saa, jos on tehty avioehto!
        Minä hairahduin muutama vuosi sitten yhteen hienohelmaan, joka sai minut alussa aivan sekaisin ja naimisiinkin kanssaan. En tajunnut kai sitä, että vain rahojani havitteli samoin kuin muuta omaisuuttani, taloja, metsiä, autoja ym... Onneksi kirjanpitäjäni suositteli avioehtoa ja sen sitten teinkin. Nainen kirjoitti paperin pitkin hampain ja silloin jo alkoi hälytyskellot hieman kilkahdella. Nainen koetti lypsää minua heti alusta pitäen, mutta aloin tulla varovaiseksi sen jälkeen, kun ensi huuma alkoi hiipua. Aloin sitten ehdotella hänelle avioeroa ja siitähän suuttui ja hankkiutui raskaaksi... Tiesin ettei kersa ollut minun ja testeillähän sekin varmistui. Erossa en antanut eukolle mitään, kun avioehdossa luki, että eron sattuessa kumpikin osapuoli saa sen omaisuuden, joka oli naimisiin mennessäkin. No, mukulan toki sai mukaansa, sehän oli hänen, kun en suostunut tietenkään sitä omakseni tunnustamaan .. Rouva oli kotirouvana, joten kaikki, mitä hankimme avioliiton aikana jäi minulle.
        Tällaisia onnenonkijoita riittää ja kannattaa aina tehdä avioehto ellei sitten itse ole se köyhempi osapuoli ☺ Voitte arvata, että eukko oli jokseenkin raivoissaan, kun pistin hänet pihalle eikä mukaansa saanut kuin vaatteensa ja mitä nyt joitain koruja. Ja tietenkin kersan.
        Rouva ehti jo päästä kuitenkin sen verran hyville oloille kanssani, että ehti pulskistua, joten nyt ei tahdo enää käydä kaupaksi kellekään... Varsinkin, kun on vielä penska . Edes lapsen oikea isä ei huolinut naista enkä ihmettele yhtään. Olivat junailleet lapsen teon minun pääni menoksi, mutta haukkasi p...aa sekin homma! Olen hieman vahingoniloinen, heh... Joskus käy hyväkin tuuri ! Uskoo tämän tarinan ken haluaa.

        No oletpas sinä älykäs! Pilasit elämäsi ja avioliittosi. Ja nyt et löydä ketään toistakaan, eikö ole niin?


      • Lollo Laardi
        mies kaks ysi kirjoitti:

        " Eikö se jo osoita että toinen ei arvosta eikä välitä kun alistaa asumaan yhdessä, eikä suostu vihille vuosienkaan jälkeen. "

        Niiin, mielestäni naimisiin mennään vain jos molemmat niin haluavat koska eikö se ole myös yhtä epäarvostavaa ja alistavaa jos toisen on pakko mennä naimisiin koska toinen haluaa.Toinen olisi silloin sidottuna avioliitto muotoon, johon ei halunnut. Molemmilla kun on mielestäni oikeus mielipiteensä asiasta jota toisen tulee kunnioittaa.

        Enkä tiedä, onko avioliitto tänäpäivänä mikään välttämättömyys, jos kokee että ei halua sitä.Ainut huonopuoli on tuo että kaikissa asioissa ei saa samaa kohtelua kuin aviopuoliso mutta, jos se asia ei häiritse, ei mielestäni pitemmänkin kaavan mukaan viety avoliitto ole huono vaihtoehto.Avioliitto kun mielestäni kerran elämässä oleva juttu, eikä sitä tule muodostaa todellakaan parin vuoden kokemuksella toisesta.

        niin, kukapas sitä ostaisi koko lehmän kun kerran maitoa (aviollisia palveluksia) saa ilmaiseksikin!
        Pankaa naiset pihalle nuo avomiehenne!!!!


      • äidinkasvattama
        Kaukaa viisas kirjoitti:

        Et sinä nimimerkki "Yleensä" tiedä näköjään edes sellaista asiaa, että hautokoon nainen avioeroa tai ei, niin ei hän mitään "saalista" saa, jos on tehty avioehto!
        Minä hairahduin muutama vuosi sitten yhteen hienohelmaan, joka sai minut alussa aivan sekaisin ja naimisiinkin kanssaan. En tajunnut kai sitä, että vain rahojani havitteli samoin kuin muuta omaisuuttani, taloja, metsiä, autoja ym... Onneksi kirjanpitäjäni suositteli avioehtoa ja sen sitten teinkin. Nainen kirjoitti paperin pitkin hampain ja silloin jo alkoi hälytyskellot hieman kilkahdella. Nainen koetti lypsää minua heti alusta pitäen, mutta aloin tulla varovaiseksi sen jälkeen, kun ensi huuma alkoi hiipua. Aloin sitten ehdotella hänelle avioeroa ja siitähän suuttui ja hankkiutui raskaaksi... Tiesin ettei kersa ollut minun ja testeillähän sekin varmistui. Erossa en antanut eukolle mitään, kun avioehdossa luki, että eron sattuessa kumpikin osapuoli saa sen omaisuuden, joka oli naimisiin mennessäkin. No, mukulan toki sai mukaansa, sehän oli hänen, kun en suostunut tietenkään sitä omakseni tunnustamaan .. Rouva oli kotirouvana, joten kaikki, mitä hankimme avioliiton aikana jäi minulle.
        Tällaisia onnenonkijoita riittää ja kannattaa aina tehdä avioehto ellei sitten itse ole se köyhempi osapuoli ☺ Voitte arvata, että eukko oli jokseenkin raivoissaan, kun pistin hänet pihalle eikä mukaansa saanut kuin vaatteensa ja mitä nyt joitain koruja. Ja tietenkin kersan.
        Rouva ehti jo päästä kuitenkin sen verran hyville oloille kanssani, että ehti pulskistua, joten nyt ei tahdo enää käydä kaupaksi kellekään... Varsinkin, kun on vielä penska . Edes lapsen oikea isä ei huolinut naista enkä ihmettele yhtään. Olivat junailleet lapsen teon minun pääni menoksi, mutta haukkasi p...aa sekin homma! Olen hieman vahingoniloinen, heh... Joskus käy hyväkin tuuri ! Uskoo tämän tarinan ken haluaa.

        Täysjärkinen?


      • helpoin tie
        aviotton kirjoitti:

        Laki asiat saa kuntoon lakimiehen avulla.. Ja naimisiin ei ketään voi pakottaa edes vuosien jälkeen. Avioliitto.. Pyhh.

        Vähän sama kuin alkaisi kirjoittamaan vasemmalla kädellä.

        Asia on mietitty valmiiksi ja jos haluaa tehdä kahdesta ihmisestä yhden perheen, niin sitä varten on avioliitto. Siinä on lakiasiat mietitty valmiiksi ja ne tulee voimaan automaattisesti.

        Jos ei halua niin se on sitten toinen juttu.

        Useinmiten tämä avioliiton vastustaminen on lapsellista kapinointia.


      • hyvin keksit
        Kaukaa viisas kirjoitti:

        Et sinä nimimerkki "Yleensä" tiedä näköjään edes sellaista asiaa, että hautokoon nainen avioeroa tai ei, niin ei hän mitään "saalista" saa, jos on tehty avioehto!
        Minä hairahduin muutama vuosi sitten yhteen hienohelmaan, joka sai minut alussa aivan sekaisin ja naimisiinkin kanssaan. En tajunnut kai sitä, että vain rahojani havitteli samoin kuin muuta omaisuuttani, taloja, metsiä, autoja ym... Onneksi kirjanpitäjäni suositteli avioehtoa ja sen sitten teinkin. Nainen kirjoitti paperin pitkin hampain ja silloin jo alkoi hälytyskellot hieman kilkahdella. Nainen koetti lypsää minua heti alusta pitäen, mutta aloin tulla varovaiseksi sen jälkeen, kun ensi huuma alkoi hiipua. Aloin sitten ehdotella hänelle avioeroa ja siitähän suuttui ja hankkiutui raskaaksi... Tiesin ettei kersa ollut minun ja testeillähän sekin varmistui. Erossa en antanut eukolle mitään, kun avioehdossa luki, että eron sattuessa kumpikin osapuoli saa sen omaisuuden, joka oli naimisiin mennessäkin. No, mukulan toki sai mukaansa, sehän oli hänen, kun en suostunut tietenkään sitä omakseni tunnustamaan .. Rouva oli kotirouvana, joten kaikki, mitä hankimme avioliiton aikana jäi minulle.
        Tällaisia onnenonkijoita riittää ja kannattaa aina tehdä avioehto ellei sitten itse ole se köyhempi osapuoli ☺ Voitte arvata, että eukko oli jokseenkin raivoissaan, kun pistin hänet pihalle eikä mukaansa saanut kuin vaatteensa ja mitä nyt joitain koruja. Ja tietenkin kersan.
        Rouva ehti jo päästä kuitenkin sen verran hyville oloille kanssani, että ehti pulskistua, joten nyt ei tahdo enää käydä kaupaksi kellekään... Varsinkin, kun on vielä penska . Edes lapsen oikea isä ei huolinut naista enkä ihmettele yhtään. Olivat junailleet lapsen teon minun pääni menoksi, mutta haukkasi p...aa sekin homma! Olen hieman vahingoniloinen, heh... Joskus käy hyväkin tuuri ! Uskoo tämän tarinan ken haluaa.

        Hauska satu! :D


      • mies kaks ysi
        Lollo Laardi kirjoitti:

        niin, kukapas sitä ostaisi koko lehmän kun kerran maitoa (aviollisia palveluksia) saa ilmaiseksikin!
        Pankaa naiset pihalle nuo avomiehenne!!!!

        Niin, ensinnäkin, parisuhde ei ylipäätään ole mielestäni mikään hyötymissuhde mihin mennään seksin,rahan,statuksen yms. takia.Kyllä kyse on oikeasti toisesta tykkäämisestä.Avioliitto sen sijaan on mielestäni rakkaudenliitto mihin mennään vain kerran elämässä.

        Mutta, jos haluat kääntää asian tuolleen, niin eikös nainenkin saa tuossa sen hyödykkeen myös miehestä siinä avioliitossa hakee.Ei papin Aamen asiaa muuta muutoin kuin parissa paperissa raksi toiseen ruutuun.Vaikka tieysti, kyllähän Gold diggerin suunnitelma menee pieleen, jos ei saakaan avioerossa puolia miehen omaisuudessa, itse ollessaan persaukeinen.


      • Kaukaa viisas
        Lollo Laardi kirjoitti:

        No oletpas sinä älykäs! Pilasit elämäsi ja avioliittosi. Ja nyt et löydä ketään toistakaan, eikö ole niin?

        Harmittaako " Lollo Laardia " ? Ainakin siltä tuntuu vahvasti. En minä piannut avioliittoani, vaan se kiipijä eukko, jonka hairahduin ottaman vaimoksi muutamaksi vuodeksi. Elämäni tosin ei ehtinyt olla pilalla, mutta kieltämättä aika ankeaa lähes koko ajan. " Lollolla" on hieman heikot selvänäkijän lahjat, jos luulee etten ole ketään uutta löytänyt... ☺ Olen kyllä onnellisesti avioliitossa ja vaimokin kannatti avioehtoa, koska hänelläkin on omaisuutta melkoisesti niinkuin minullakin. Kaksi pientä lastakin meillä jo, ja liitto todella onnellinen! Jos nyt tämä joitain harmittaa niin sille minä en mitään voi ☺ Olen tottunut menestykseni myötä kadehtijoihin eivätkä ne enää hetkauta elämääni puoleen eikä toiseen. Kateellinen " Lollo" veti jostain älykkyytenikin tähän mukaan. Siinä taas ko. nimimerkillä oli selvänäkijän lahjoja , koska älykkyyteni on testattu ja olen jopa MENSA:n jäsen! Joku tuolla jo epäili, että "kaunis satu" tai jotain sinne päin... Jos tänne kirjoittaa jotain muuta kuin noita ääliömäisiä kommentteja, niin niitä sitten tuleekin. Valitettavasti kaikilla ei mene hyvin ! Meillä nyt vaan sattuu menemään. Vanha totuus pätee tässäkin : " Säälin saa ilmaiseksi, mutta kateus on ansaittava " ☺ ☺


      • joulusatu
        Kaukaa viisas kirjoitti:

        Harmittaako " Lollo Laardia " ? Ainakin siltä tuntuu vahvasti. En minä piannut avioliittoani, vaan se kiipijä eukko, jonka hairahduin ottaman vaimoksi muutamaksi vuodeksi. Elämäni tosin ei ehtinyt olla pilalla, mutta kieltämättä aika ankeaa lähes koko ajan. " Lollolla" on hieman heikot selvänäkijän lahjat, jos luulee etten ole ketään uutta löytänyt... ☺ Olen kyllä onnellisesti avioliitossa ja vaimokin kannatti avioehtoa, koska hänelläkin on omaisuutta melkoisesti niinkuin minullakin. Kaksi pientä lastakin meillä jo, ja liitto todella onnellinen! Jos nyt tämä joitain harmittaa niin sille minä en mitään voi ☺ Olen tottunut menestykseni myötä kadehtijoihin eivätkä ne enää hetkauta elämääni puoleen eikä toiseen. Kateellinen " Lollo" veti jostain älykkyytenikin tähän mukaan. Siinä taas ko. nimimerkillä oli selvänäkijän lahjoja , koska älykkyyteni on testattu ja olen jopa MENSA:n jäsen! Joku tuolla jo epäili, että "kaunis satu" tai jotain sinne päin... Jos tänne kirjoittaa jotain muuta kuin noita ääliömäisiä kommentteja, niin niitä sitten tuleekin. Valitettavasti kaikilla ei mene hyvin ! Meillä nyt vaan sattuu menemään. Vanha totuus pätee tässäkin : " Säälin saa ilmaiseksi, mutta kateus on ansaittava " ☺ ☺

        Vai että oikein MENSA:n jäsen...kivan joulusadun olet tänne kirjoitellut. Ei kukaan tuommoista valehtelua usko. Tyhmyys paistaa läpi kun kuvittelet jonkun uskovan että varakkaalla perheenisällä olis aikaa kirjoitella suomi24-palstalle joulupyhien aikana.


      • Ylpeä omasta nimestä
        Avorouva kirjoitti:

        Miksi mennä naimisiin?
        Haluan pitää oman nimeni ja
        se että lapsella on miehen nimi on ok.
        Yhdessä hankittu omaisuus aikanaa puoliksi
        jos nyt niin sttuu käymään ja toi osake
        jonka ostin aikaisemmin on papereiden mukaan minun,
        ei kumpikaan kaipaa sormusta,
        kun se vaan ei nyt sido mihinkään.
        Mut joka haluaa sen niin ei muuta kun kauppaan!

        Sinä voit pitää nimesi, vaikka naimisiin menisittekin. Ihmettelen suuresti niitä naisia, jotka luopuvat nimestään vapaaehtoisesti naimisin mennessään. Parhaimmillaan luovutaan harvinaisesta sukunimestä ja vaihdetaan johonkin tusinamöttöseen vedoten johonkin perinteeseen. Niin, perinne on lain aiheuttama pakko, tuli voimaan 1920-luvulla.


      • elatusapuja aikuisel
        ihmetellen kirjoitti:

        Aloittajalle;
        Ketä mielestäsi alistetaan? Kenen mielestä on hienoa olla rouva nro.3, muutaman sivusuhteen lisäksi, kenties?

        Sairaalassa kysytään nykyisin kenelle saa antaa tietoja ja mistä niitä saa kysyä. Lomake pitää allekirjoittaa ( mikäli hoitoon tullessa on tajuissaan, muuten lähiomaiseksi katsotaan vanhemmat, sisarus tai oma lapsi).

        Itselleni ei ole tarvetta avioitua tulevien elatusapujen tai perintöjen toivossa. Saman miehen kanssa sama osoite yli 20 vuotta, meillä on kaksi aikuista lasta.

        Biologisesti ja juridisesti en ole mitään sukua miehelleni, miksi pitäisi olla?

        "Itselleni ei ole tarvetta avioitua tulevien elatusapujen tai perintöjen toivossa"

        Onko teillä vielä alaikäisiä lapsia, kun elatusavuista puhut? Niitähän joutuu omasta lapsesta maksamaan, vaikka ei olisi lapsen toisen vanhemman kanssa naimisissa.

        Vai asutteko jossain Jenkeissä, jossa maksetaan elatusapua puolisolle, oli lapsia tai ei? Suomessa ei eron sattuessa puolisolle elatusta makseta.


      • jäsen kaksi
        Kaukaa viisas kirjoitti:

        Harmittaako " Lollo Laardia " ? Ainakin siltä tuntuu vahvasti. En minä piannut avioliittoani, vaan se kiipijä eukko, jonka hairahduin ottaman vaimoksi muutamaksi vuodeksi. Elämäni tosin ei ehtinyt olla pilalla, mutta kieltämättä aika ankeaa lähes koko ajan. " Lollolla" on hieman heikot selvänäkijän lahjat, jos luulee etten ole ketään uutta löytänyt... ☺ Olen kyllä onnellisesti avioliitossa ja vaimokin kannatti avioehtoa, koska hänelläkin on omaisuutta melkoisesti niinkuin minullakin. Kaksi pientä lastakin meillä jo, ja liitto todella onnellinen! Jos nyt tämä joitain harmittaa niin sille minä en mitään voi ☺ Olen tottunut menestykseni myötä kadehtijoihin eivätkä ne enää hetkauta elämääni puoleen eikä toiseen. Kateellinen " Lollo" veti jostain älykkyytenikin tähän mukaan. Siinä taas ko. nimimerkillä oli selvänäkijän lahjoja , koska älykkyyteni on testattu ja olen jopa MENSA:n jäsen! Joku tuolla jo epäili, että "kaunis satu" tai jotain sinne päin... Jos tänne kirjoittaa jotain muuta kuin noita ääliömäisiä kommentteja, niin niitä sitten tuleekin. Valitettavasti kaikilla ei mene hyvin ! Meillä nyt vaan sattuu menemään. Vanha totuus pätee tässäkin : " Säälin saa ilmaiseksi, mutta kateus on ansaittava " ☺ ☺

        suomi2nelosen "viisastenkerho"kokoontuu.älykkyydellä ei ole mitään tekemistä tiedon kanssa se vain auttaa omaksumaan sitä esim mitä ydinfyysikko tietää lääketieteestä,toisaalta kirvesmiehellä äo yli 160 tai krp johtaja ei tiedä laista mitään jne...


      • KOLT
        helpoin tie kirjoitti:

        Vähän sama kuin alkaisi kirjoittamaan vasemmalla kädellä.

        Asia on mietitty valmiiksi ja jos haluaa tehdä kahdesta ihmisestä yhden perheen, niin sitä varten on avioliitto. Siinä on lakiasiat mietitty valmiiksi ja ne tulee voimaan automaattisesti.

        Jos ei halua niin se on sitten toinen juttu.

        Useinmiten tämä avioliiton vastustaminen on lapsellista kapinointia.

        Pyh, mikään avioliitto oikeasti perhettä tee, sen tekee kuvioihin mahdollisesti tulevat lapset, oli vanhemmat naimisissa tai eivät.


      • Sancta simplicitas
        Avorouva kirjoitti:

        Miksi mennä naimisiin?
        Haluan pitää oman nimeni ja
        se että lapsella on miehen nimi on ok.
        Yhdessä hankittu omaisuus aikanaa puoliksi
        jos nyt niin sttuu käymään ja toi osake
        jonka ostin aikaisemmin on papereiden mukaan minun,
        ei kumpikaan kaipaa sormusta,
        kun se vaan ei nyt sido mihinkään.
        Mut joka haluaa sen niin ei muuta kun kauppaan!

        Naimisiin mennessään voi pitää oman nimensä, eikä sormustakaan ole mikään pakko pitää. Avoliitto on ihan ok, mutta ei nämä ei-naimisiin perustelut kyllä häävejä ole.


      • Mrs Nobody
        Ylpeä omasta nimestä kirjoitti:

        Sinä voit pitää nimesi, vaikka naimisiin menisittekin. Ihmettelen suuresti niitä naisia, jotka luopuvat nimestään vapaaehtoisesti naimisin mennessään. Parhaimmillaan luovutaan harvinaisesta sukunimestä ja vaihdetaan johonkin tusinamöttöseen vedoten johonkin perinteeseen. Niin, perinne on lain aiheuttama pakko, tuli voimaan 1920-luvulla.

        "Ihmettelen suuresti niitä naisia, jotka luopuvat nimestään vapaaehtoisesti naimisin mennessään. Parhaimmillaan luovutaan harvinaisesta sukunimestä ja vaihdetaan johonkin tusinamöttöseen"

        - Voi olla useita syitä, miksi haluaa vaihtaa puolison sukunimeen. Omalla kohdalla halusin olla Mrs Nobody, koska koko lapsuuteni ja nuoruuteni koin oloni vaivaantuneeksi kun minut tunnistettiin sukunimestä. En kokenut koskaan, että minua olisi kohdeltu yksilönä, vaan sukuni edustajana.

        Nyt liki 25 myöhemmin olen edelleen äärettömän iloinen, että vaihdoin nimeni ja myös lapsenia saavat elää "vapaina" tunnistettavasta suvun nimestä. Ottavat sen sitten myöhemmin käyttöönsä jos haluavat, mutta yksilöllisyyden ja ykstyisyyden tietyt sukunimet joskus vievät.


    • Höpö-höpö

      Missä päin sellainen sairaala on, jossa eletään vielä keskiajalla? Ambomaalla vai Venäjällä kenties?

      • lähiomaineN

        Ihan Suomessa. Riippuu, kenet olet ilmoittanut lähiomaiseksi. Avopuoliso se ei ole automaattisesti..


    • Suhe kuin suhe

      Mutta jokainen avoliitossa oleva luonnollisesti kai ilmoittaa avokkaansa lähiomaisekseen. Mitä järkeä suhteessa muuten on? Pitää muuttaa kotiin äidin luo jos aikuinen ilmoittaa äidin lähiomaiseksi, tai isän.

      • miksi ei voi sanoa

        "Mutta jokainen avoliitossa oleva luonnollisesti kai ilmoittaa avokkaansa lähiomaisekseen."

        Lähiomaisen tulee olla ihminen, avokas on kenkä eikä sellainen siis kelpaa lähiomaiseksi. Tarkoitit ilmeisesti avopuolisoa?


      • Jaa. Minä olen ilmoittanut äitini lähiomaiseksi, koska hän eli 14 vuotta kauemmin minun ja diabetekseni kanssa kuin mieheni, joka ei kyseisestä sairaudesta ymmärrä vielä oikein mitään. Äitini sen sijaan tietää tietoni ja termit sekä lääkityksen, jolloin on järkevää puhua hänen kanssaan eikä mieheni. En silti ole lapsuudenkotiin muuttamassa.


      • Ja se on kauan
        miksi ei voi sanoa kirjoitti:

        "Mutta jokainen avoliitossa oleva luonnollisesti kai ilmoittaa avokkaansa lähiomaisekseen."

        Lähiomaisen tulee olla ihminen, avokas on kenkä eikä sellainen siis kelpaa lähiomaiseksi. Tarkoitit ilmeisesti avopuolisoa?

        Joo-o, joita olen kutsunut avokkaiksi niin kauan kuin jaksan muistaa. En ole sanallisesti ja ilmailullisesti jämähtänyt. Tai ainakin toivon niin.


    • Tasapeli?

      Toinen haluaa naimisiin, toinen ei. Kysyt miksi toisen pitäisi tyytyä vain avoliittoon ja vastaus on, että eihän kukaan siihen pakota... varmasti voi suhteesta lähteä jos kumppani ja hänen mielipiteensä sekä arvomaailmansa ei miellytä. Yhtälailla voitaisiin asettaa kysymys "Miksi mennä vastoin tahtoaan naimisiin?".

      Jos haluaa toimivan parisuhteen, on oltava valmis tekemään kompromisseja niin pienissä kuin suurissakin asioissa tai oltava valmis eroon ja jatkettava sen 'täydellisen' kumppanin etsimistä. En nyt suinkaan tarkoita sitä, että vain toisen tulisi kompromisseja tehdä ja kaikessa alistua toisen tahtoon, sillä ei yksipuolinen suhde varmastikaan ole sitä, joka onnelliseksi tekisi.

      Me asumme kumppanini kanssa avoliitossa, olemme asuneet jo kolmisen vuotta. Suhteen alussa jo selvittelin miehen ajatuksia avioliitosta ja uskon tehneeni selväksi, etten tyydy olemaan ikuisesti vain 'vaimoke'. Mies tietää kyllä senkin, että ehdottomasti haluan kirkkohäät eikä kutsuvieraita yhden käden sormilla laske ja hän on asian hyväksynyt. Vaikka minulla jo olisikin kova halu avioliittoon, olen kuitenkin luvannut olla hoputtamatta ja painostamatta avokkiani. Eihän meillä kuitenkaan vielä kiire ole mihinkään eikä opiskelijoiden tuloilla kovin kummosia häitä juhlittaisi.

      Muutettuamme yhteen ilmoitimme toisemme toistemme vakuutusten edunsaajaksi, kaiken varalta. Kummankin vanhempien kanssa olemme hyvissä väleissä ja mahdollisten sairaalatapausten varalle kyllä lähtisi kummankin lähiomaisilta soitto sairaalassa olevan kumppanille. Hämmästyttääkin miten ystäväsi lähiomaiset eivät hänen avokilleen soitelleet jo aikaisemmin :o.

      • kokemusta on

        Tuohan kuulostaa ihan naimisiin "pakottamiselta" "Mutta kun MINÄ haluan niin ja niin isot (= kalliit öky-) häät ja kirkkovihkimisen " vaikka maistraatissa tehty paperi ja lupaus ovat yhtä päteviä lain edessä.
        Parisuhde toimii ihan yhtä hyvin avoliitossakin, varsinkin kun omaisuus on puoliksi ja on vielä mahdollisesti yhteisiä lapsia.


      • Juuri noin
        kokemusta on kirjoitti:

        Tuohan kuulostaa ihan naimisiin "pakottamiselta" "Mutta kun MINÄ haluan niin ja niin isot (= kalliit öky-) häät ja kirkkovihkimisen " vaikka maistraatissa tehty paperi ja lupaus ovat yhtä päteviä lain edessä.
        Parisuhde toimii ihan yhtä hyvin avoliitossakin, varsinkin kun omaisuus on puoliksi ja on vielä mahdollisesti yhteisiä lapsia.

        Hyvin monet naiset on tuollaisia prinsessoja. Tämäkään prinsessa ei tyydy olemaan ikuisesti vain vaimoke, luulee kristallikruununvissiin saavansa ja olevansa parempi ihminen muiden silmissä kun naimisissa on. Nimittäin itseään varten tuo tyydy-juttu ei toimi, siihen tarvitaan ulkopuolisia. Kukaan ei haluaisi naimisiin jos olisi miehensä kanssa autiolla saarella. Aivan samoin kuin kukaan ei meikkaakaan vain itseään varten, sitä ei satavarmasti tehtäisi autiolla saarella, jos kerran ei ole näkijöitä. MINÄ MINÄ MINÄ, PRINSESSA! katsokaa miten olen sentään naimisissa, en tyytynyt olemaan mikään avovaimo!


    • pistät omiasi

      Nyt kyllä pistät omiasi. Sun ystäväsi on ilmoittanut lähiomaisekseen omat vanhempansa, ei avopuolisoaan. Siksi tieto ei ole mennyt avopuolisolle sairaalasta.

      Laitoksella ja sairaaloissa ei myöskään avovaimoja rouvitella, jos hän sen itse kieltää. Mua ainakin kutsuttiin ihan omalla nimellä, ilman rouvitteluja, koska itse niin pyysin.

      Kenenkään ei ole pakko mennä naimisiin vastoin tahtoaan. Ei vihille mennä sen takia, että toinen niin vaatii.

      • ripa515

        Olisi se hyvä olla myöskin rakkautta muka, eikä pelkkää eduntavoittelua. Asiat pitää sopia ajoissa, eikä vasta kun jotain sattuu.


      • miten se ilmoitetaan

        Enpä muista että lähiomaista olisi kysytty missään muualla kuin armeijassa.

        Onko lähiomainen merkitty johonkin rekisteriin, voiko sen tarkastaa jostain?


      • ällitälli
        miten se ilmoitetaan kirjoitti:

        Enpä muista että lähiomaista olisi kysytty missään muualla kuin armeijassa.

        Onko lähiomainen merkitty johonkin rekisteriin, voiko sen tarkastaa jostain?

        On. Voi.
        Viimeksi käydessäni keskussairaalan (TAYS) päivystyspolilla kysyttiin, jossa yhteydessä totesin tietojeni olevan yli kymmenen vuoden takaisia (eks-avokki merkittynä edelleen lähimmäksi omaiseksi).
        Olisikohan oikea osoite sairaanhoitopiirin asiakastietojärjestelmän ylläpito tms.?
        Siis: jos haluat että lähin omaisesi on avopuoliso, se on ITSE ILMOITETTAVA sairaanhoidon tietojärjestelmään lisättäväksi. Mitenpä muuten sitä automaattisesti löytyisi jos esim. sinut viedään tajuttomana sairaalaan.


    • tota noin

      Tota noin. Eikö ystäväsi avopuolisolle tullut mieleen kysyä hänen vanhemmiltaan, onko puolisosta mitään havaintoa? Kyllä mä ainakin ottaisin selvää missä puoliso on enkä miettisi yön yli.

      Lähiomainen on se henkilö, jonka potilas sairaalaan ilmoittaa. Ehkä ystäväsi ilmoitti vanhempansa eikä avopuolisoaan.

      • 16+5

        Tuota... Jos minun avopuolisoni olisi yön kateissa, niin hänen vanhempansa olisivat ihan tasan tarkkaan viimeiset ihmiset, joilta kysyä. Koska jos poissaolon syy olisi vaikkapa vähän pitkäksi mennyt baari-ilta tai vieraissakäynti, niin ei sitä vanhempien kanssa käytäisi selvittelemään.

        En usko tuota ilmoitusasiaa. Avopuolisoni joutui kerran onnettomuuden vuoksi sairaalaan. Kyllä sieltä soittaessani kerrottiin tilanne ja missä on, vaikka ei ollut tajuissaan mitään lupia antamaan.


      • Läheisriippuvainen?

        No voi jeesus. Jos puoliso vaikka lähtee työmatkalle, niin ei me välttämättä olla puhelinyytydessä ennen seuraavaa iltaa, enkä vielä sittenkää ala soitella sukulaisia läpi, vaikka en saisi kiinni.


      • sstststs
        16+5 kirjoitti:

        Tuota... Jos minun avopuolisoni olisi yön kateissa, niin hänen vanhempansa olisivat ihan tasan tarkkaan viimeiset ihmiset, joilta kysyä. Koska jos poissaolon syy olisi vaikkapa vähän pitkäksi mennyt baari-ilta tai vieraissakäynti, niin ei sitä vanhempien kanssa käytäisi selvittelemään.

        En usko tuota ilmoitusasiaa. Avopuolisoni joutui kerran onnettomuuden vuoksi sairaalaan. Kyllä sieltä soittaessani kerrottiin tilanne ja missä on, vaikka ei ollut tajuissaan mitään lupia antamaan.

        Riippuu varmaan pariskunnan tavoista. Jos kummallakaan ei esim. ole tapana käydä baarissa ilmoittamatta. Vieraissakäyntiä epäilisin itse ainakin viimeiseksi. Työmatka olisi eri juttu, silloin ei tietenkään tulisi ihmeteltyä poissaoloa.


    • mek

      Menee siten että kännykkään laitetaan lähiomaisen eteen kirjaainlyhenne mikä tarkoittaa lähiomaista niin selviää helposti. Jos on lapsi niin hanelle ilmoitetaan ensin.

      • ei paljon auta

        Kenellä ei ole puhelin suojattu jollain salauksella? Eli kuinka monen puhelimen yhteystietoja pääsee selailemaan? Ei ainakaan minun, työpaikka edellyttää että käytetään suojausta.

        Lähiomaisen tieto pitäisi olla lompakossa ja vaikka tarrana puhelimen takakannessa.


    • hyvääpäivää

      Meinasi päästä nauru. Että ihan pitäisi miettiä tarkkaan ennenkuin menee avoliittoon, mutta avioliittoonko voi suin päin sännätä enempiä miettimättä, että avoliittoa kannattaa harkita hartaammin kuin avioon astumista? Joopajoo...

      Sinänsä siinä olen samaa mieltä, että suhteessa ei ole järkeä jos toinen ei ikinä halua naimisiin ja toinen kärvistelee ja haaveilee naimisiin menosta/pitää naimisiin menoa tärkeänä osana elämää.

      • Hyhy hyh

        Pitää tärkeänä osana elämää? Mikä muuttuu naimisiin mennessä? Ei tasan yhtään mikään, paitsi status! Ja mistä se kertoo että pitää olla statusta näyttää muille... Noh kukin tavallaan


    • avi vai avo

      Avioliitto on instituutio ja siinä on lain suoja puolisoille. Naimisiin mennään, kun halutaan turvata raakkaan asema niin kuoleman kuin sairastamisen hetkellä.

      Avoliitto on kevyt liitto juridisesti. Kummallakin omat omistukset ja kamat. Sen näkee viimeistään eron tai kumppanin kuoleman hetkellä. Monelle tulee yllätyksenä, että leski voi joutua ulos kodistaan, jos ei sitä omista ja avokki kuolee.

      • seurannut vierestä

        Avoliitto on todella kevyt juttu. Melkein kuin seitinohut...


      • ......
        seurannut vierestä kirjoitti:

        Avoliitto on todella kevyt juttu. Melkein kuin seitinohut...

        Paljon on nähty todella kevyitä avioliittojakin. Meidän 30 vuotinen avoliitto oli paljon tukevampi kun monet avioliitot. Ihmiset ne liitot tekee eikä mikään juridiikka loppujen lopuksi.


      • voi päivää
        ...... kirjoitti:

        Paljon on nähty todella kevyitä avioliittojakin. Meidän 30 vuotinen avoliitto oli paljon tukevampi kun monet avioliitot. Ihmiset ne liitot tekee eikä mikään juridiikka loppujen lopuksi.

        No eihän se liiton nimi parisuhteeseen mitään vaikuta, vaan juurikin siihen juridiikkaan. Avioliitto ei takuulla olisi myöskään mitenkään huonontanut sinun avioliittoasi.


      • ......
        voi päivää kirjoitti:

        No eihän se liiton nimi parisuhteeseen mitään vaikuta, vaan juurikin siihen juridiikkaan. Avioliitto ei takuulla olisi myöskään mitenkään huonontanut sinun avioliittoasi.

        Ei vaikuttanut juridiikka meidän parisuhteeseen. Avioliitto ei olisi ehkä huonontanut sitä mutta ei myöskään parantanut.


    • turhia naimisia

      Avioliitolla moni nainen lähinnä yrittää päästä kiinni miehen omaisuuteen. Jos tehdään avioehto petytään ja ollaan eroamassa kun "et luota minuun"
      Itse olen varakkaana sen huomannut että naiset haluavat kiireesti kanssani naimisiin mutta avoliittoon ei. Kun olen ilmaissut että naimisiin en tule koskaan menemään ei seurani yhtäkkiä kiinnostakkaan. hmmm......
      Avoliitto on tasan yhtä sitova jos vain puolisot rakastavat toisiaan. Siihen ei mitään pappia aamenineen tarvita. Nykyään varsinkin kun avioliitot on menneet amerikka tyyppisiksi eli kesällä naimisiin ja syksyllä erotaan.

      • gwgrgwrgw

        hölmö! jos joku on rakastunut sinuun ja haluaa virallistaa suhteenne, niin että molemmat sitoudutte VAIN toisiine, niin sinä kieltäydyt? Tyhmempää en ole kuullutkaan. Et sinä niilllä luulluilla rahoillasi yksin mtään iloa loppupelissä saa.


      • 18+13
        gwgrgwrgw kirjoitti:

        hölmö! jos joku on rakastunut sinuun ja haluaa virallistaa suhteenne, niin että molemmat sitoudutte VAIN toisiine, niin sinä kieltäydyt? Tyhmempää en ole kuullutkaan. Et sinä niilllä luulluilla rahoillasi yksin mtään iloa loppupelissä saa.

        Ai hölmö vai? Mitä se kertoo naisesta, joka ei pääse avioliittoon haluaa heti erota? Ei siinä pisaraakaan rakkautta ole silloin olemassa. Jos toista rakastaa on aivan sama mikä on status. Yhdessä pysytään silloin tapahtui mitä tahansa.


      • Ratto-Raili
        18+13 kirjoitti:

        Ai hölmö vai? Mitä se kertoo naisesta, joka ei pääse avioliittoon haluaa heti erota? Ei siinä pisaraakaan rakkautta ole silloin olemassa. Jos toista rakastaa on aivan sama mikä on status. Yhdessä pysytään silloin tapahtui mitä tahansa.

        ...hi,hi kun potut on kuorittu käy eteen päin ain eläväisen mieli....


      • annastiina5

        Voi voi. Minä kun en miestä halua omaisuuttani jakamaan, en sitten millään. En niin hullu ole, että naimisiin menisin. Pidän itse omaisuuteni ja sillä sipuli. On hyvä sanoa, että alahan kerätä kamasi ja tuossa on ovi, jos se paikka joskus tulee.


      • Lollo Laardi
        annastiina5 kirjoitti:

        Voi voi. Minä kun en miestä halua omaisuuttani jakamaan, en sitten millään. En niin hullu ole, että naimisiin menisin. Pidän itse omaisuuteni ja sillä sipuli. On hyvä sanoa, että alahan kerätä kamasi ja tuossa on ovi, jos se paikka joskus tulee.

        kylläpä sinä olet sitten FIKSU! Kilju nyt oikein ilostasi ääneen kun olet noin järkevän pään vanhemmiltasi saanut!


      • olet kalkkis

        Onpa vanhoollinen käsitys. Tuohan on siltä ajalta kun vanhin poika peri vanhempansa ja nuoremmat veljet ja siskot potkittiin perseaukisina maailmalle. Silloin naiselle oli kannattavaa yrittää päästä naimisiin tällaisen perillisen kanssa.

        Nykyään perinnöt kun jaetaan normaalitapauksessa tasan kaikille lapsille, niin tuollainen olettamus ei enää päde.

        Naiset ovat nykyisin myös kolutetumpia paremmassa asemassa työelämässä kuin joskus ennen muinoin. Nykyäänhän ei ole yhtään harvinaista että akateeminen vaimo tienaa selvästi paremmin kuin duunarimiehensä.


    • Sadonkorjaaja

      Lisäsin kuvaan tuotteen, josta kyse. ONKO TUO AITOA NAHKAA?? TUO SORMUS?

      • kysymys runosta

        " ONKO TUO AITOA NAHKAA?? TUO SORMUS? "

        Onko tuo aitoa nahkaa tuo vitunnahkaviittasi oi mademoiselle ?


      • niih. ettäs tiiät
        kysymys runosta kirjoitti:

        " ONKO TUO AITOA NAHKAA?? TUO SORMUS? "

        Onko tuo aitoa nahkaa tuo vitunnahkaviittasi oi mademoiselle ?

        on.

        ensin vedetään vittu päähään lakiksi ja sitten vitunahkaviitta kynäniskojen suojaksi.
        ja vitun lirputtimista tehdyt töppöset jalkaan. eipähän ainakaan vilu kappase sen jälkeen.


    • Minusta kaikkien kannattaisi tiedostaa tarkkaan, että avioliitto on ennen kaikkea lainopillinen sopimus, ei mikään rakkauden tai kiintymyksen osoitus. Rakastaa voi ilman sopimuksiakin aivan kuin voi olla naimisissakin ilman rakkautta.

      Moni tekee testamenttejä ja muita sopimuksia lakimiesten avustuksella, kun eivät periaatteesta halua naimisiin, mutta haluavat asioiden olevan kuin naimisissa. Minä aina ihmettelen, että miksi? Ei avioliitto ainakaan minun suhdettani ole pilannut. Jos alan pitää vaimoani itsestäänselvyytenä, hän epäilemättä itsestäänselvästi ottaa minusta eron.

      Lopuksi vielä rautaisannos lakiasiaa: Avioliitossa omaisuus ei ole yhteistä vaan se on sen nimissä, kumpi sen on hankkinut tai saanut. Erossa tosin varakkaampi joutuu maksamaan tasinkoa, jos ei ole avioehtoa. Kaikista hulluinta on, että jotkut ovat vaatineet tasingon maksamista myös avoliiton purkautuessa.

      • laki on

        Onhan avoliittolaki olemassa ja tasingon maksaminen mahdollista.
        Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta.


      • tuore avovaimo

        Mun mielestä avioliitto on kyllä rakkauden osoitus. Itse ainakin haluaisin kihlattuni kanssa naimisiin pelkästään rakkauden takia juhlissa olemme nyt olleet noin puolitoistavuotta ja hänkin on sanonut haluavansa mun kanssa naimisiin, mutta ei siitä ole sen enempää puhuttu. Nyt meille on lapsikin tulossa ja nyt joulukuun alussa muutimme virallisesti yhteen.


      • juristi kepulasta
        laki on kirjoitti:

        Onhan avoliittolaki olemassa ja tasingon maksaminen mahdollista.
        Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta.

        "Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta. "

        heh

        viikon aivopieru.


      • laki on kirjoitti:

        Onhan avoliittolaki olemassa ja tasingon maksaminen mahdollista.
        Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta.

        Menepäs kokeilemaan oikeuteen.


      • Lollo Laardi
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Menepäs kokeilemaan oikeuteen.

        ratikkakuskina ei pahemmin taida tienata, joten nää keskustelut ei taida koskea sinua.


      • typerä typerä laki
        laki on kirjoitti:

        Onhan avoliittolaki olemassa ja tasingon maksaminen mahdollista.
        Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta.

        Maailman typerin laki. Miksi ihmeessä tehtiin laki jossa aletaan maksamaan tasinkoa, kun on nimen omaan päädytty suhteeseen jossa sitä ei makseta. Jos haluaa tasata puntteja erotilanteessa, niin silloin suhde virallistetaan ja mennään avioliittoon.

        Jatkossa pitää ilmeisesti huolehtia että puoliso ei muuta samaan osoitteeseen, ettei joudu satunnaiselle panokaverille maksamaan tasinkoa.

        Osoitteen muuttoilmoituksenhan voi tehdä toiselta salaa ja toinen ei edes tiedä olevansa viralliseesti avoliitossa.


      • laki on laki
        typerä typerä laki kirjoitti:

        Maailman typerin laki. Miksi ihmeessä tehtiin laki jossa aletaan maksamaan tasinkoa, kun on nimen omaan päädytty suhteeseen jossa sitä ei makseta. Jos haluaa tasata puntteja erotilanteessa, niin silloin suhde virallistetaan ja mennään avioliittoon.

        Jatkossa pitää ilmeisesti huolehtia että puoliso ei muuta samaan osoitteeseen, ettei joudu satunnaiselle panokaverille maksamaan tasinkoa.

        Osoitteen muuttoilmoituksenhan voi tehdä toiselta salaa ja toinen ei edes tiedä olevansa viralliseesti avoliitossa.

        Jos puoliso ei asu samassa osoitteessa niin eihän kyse ole edes avoliitosta.
        Muutenkaan tuo hyvitys ei ole automaattinen vaan vaatii täytettävät kriteerit ennenkuin hyvitystä voi saada.
        Varmaan perheen äiti on satunnainen panokaveri aina silloin kun eletään avoliitossa. Kunhan vaan huolehtii kodista ja lapsista että mies saa kasvattaa omaisuuttaan.
        Mies voi olla ilman perhettä kokonaan niin ei ole riskiä omaisuuden menetykselle.


      • laki on
        juristi kepulasta kirjoitti:

        "Jos mies hankkii "itselleen" omaisuutta kun nainen hoitaa yhteisiä lapsia niin tietenkin mies joutuu eron tullessa korvaamaan naiselle jotain tuosta omaisuudesta. "

        heh

        viikon aivopieru.

        Pieru mikä pieru mutta tosiasia. Heh itsellesi.


    • Vaihtoehtoisesti

      Avoliitto / olen systeemistä sitämieltä että siinä viihtyvät " rakastavat" pitävät toisistaan ihan oikeasti . Henkisesti aikuiset ovat sopineet miten talous hoidetaan , samoin muu juokseva arki . Jos haluaa omaisuutta jakaa tai metsästää perittävää niin silloin naimisiin ja pian .

      • 20027007

        Monet menevät naimisiin siltä varalta, että toinen kuolee kun lapset ovat vielä alaikäisiä. Siis lastensa edun takia oli sitten mies tai nainen. Avioehtoakaan ei suinkaan aina tehdä eron varalta. Sillä voidaan turvata osa omaisuudesta, jos toinen on yksityisyrittäjä tai omaisuuteen kohdistuu muita riskejä.


    • toisinpäin?

      AVOLIITOSSA EI TARVITSE ANTAAVITTUA MIEHELLEEN MUTTA; AVIOLIITOSSA PITTÄÄ ANTAAVITTUA!

      • vai niin,

        .Aha. Ja mitä muuta sinne turkuun kuuluu?


      • vai niin, kirjoitti:

        .Aha. Ja mitä muuta sinne turkuun kuuluu?

        Kyseinen ei ollut lounais-Suomen murteita, ellei sitten Hovirinnan slangia.


    • Jsfhiofhdhgköav

      Siis mitä? Kyllä minä olen mieheni lähiomainen joka tilanteessa vaikka olemmekin avoliitossa. Sairaalassa ja muissa asioissa. Ihme hommaa teillä siellä.

      • no-apärä

        Niinkö LUULET?


      • hoitsu...

        Lähiomainen on juuri se henkilö, kenet aisanomainen on sairaalan tietoihin ilmoittanut! Jos miehensi olisi sinne ilmoittanut äitinsä, niin sinä et asiaa muuksi muuta.


    • tumputa

      Hyvää Uutta Vuotta!

    • marriedmanninen

      Ennen tämäkin oli jokotai juttu. Minulle se on sitä vieläkin vakaumukseni vuoksi.
      Ihmiset tämän ovat tehneet vaikeaksi ja myös SINÄ,joka et ymmärrä toimia niinkuin parhaaksi koet. Jos kumppanisi ei halua aviolittoon ja sinä haluat, jätä kumppani.
      Täältä et juurikaan "oikeita" vastauksia saa ja ihmettelen miksi täältä sitä kysyt.

    • leppis9

      Pelko saa alistumaan,
      nimittäin yksin jäämisen pelko.

      • Pää kallellaan

        .....Toiset pelkäävät....Hmm. Ja toiset taas rakastavat sitä.


    • Soon näin

      Mie menin naimisiin lasten takia.En tehnyt sitä nykyisen vaimon vuoksi.
      Tärkein seikka oli saada lapsille sukunimeni, koska joka puolella luultiin ettei lapset olleet minun. Häät ja avioliittovouhotus on yliarvostettua romantisointia.Mitään hyötyä siitä ei ole edes taloudellisesti. Esim yhteisen kodin rakentamiseen tms. Suomessa avioliitto ei näy missään muualla kuin erotilastoissa ja sosiaalipuolen mappien puolittumisena.
      Mitään tosiarvoa sillä ei ole. Joka näihin uskoo on lukenut liian monta satukirjaa.

      • juridinen sopimus

        Älä sekoita häitä ja avioliittoa. Avioliitto on se juttu ja häät vain oheistoimintaa, useimmat haluaa juhlistaan noinkin merkittävää tapahtumaa. Avioliiton voi solmia täysin ilman mitään vouhotusta tai romantiikkaa, jos haluaa.

        Avioliiton hyödythän tulee avioliiton päättyessä ja kaikki avio- ja avoliitot päättyy.


    • näin on

      Jos haluaa naimisiin, niin kannattaa etsiä sellainen kumppani, jolla on sama tavoite. Avokumppani, joka ei suostu menemään naimisiin luottaa siihen, että toinen on niin kiinni suhteessa, ettei tuota ratkaisevaa askelta tarvitse ottaa. Kannattaa lähteä tuollaisesta suhteesta, ja voihan olla, että toinen tulee järkiinsä sen seurauksena tai sitten ei.

      • Avioliitto pelastaa?

        Mun kaverin vaimo halus naimisiin ja lapsen. Kaveri halusi vain naisen. Ne eros ensimmäisen kerran, kun kaveri ei halunnu kihloihin. Toisen kerran, kun se ei halunnu lasta ja kolmannen kerran, kun se ei halunnu naimisiin. Nyt ne on naimissa, nainen sairastaa masennusta ja kaverilla on salasuhde.


      • Ei halunnut nähdä
        Avioliitto pelastaa? kirjoitti:

        Mun kaverin vaimo halus naimisiin ja lapsen. Kaveri halusi vain naisen. Ne eros ensimmäisen kerran, kun kaveri ei halunnu kihloihin. Toisen kerran, kun se ei halunnu lasta ja kolmannen kerran, kun se ei halunnu naimisiin. Nyt ne on naimissa, nainen sairastaa masennusta ja kaverilla on salasuhde.

        Nimen omaan, naisen olisi kannattanut paeta heti kun huomasi että ollaan suurissa asiossa eri linjoilla, eikä mies ole yhtä sitoutunut parisuhteeseen. Kaikkihan oli nähtävissä jo kihlautumisvaiheessa.


    • kettu eiku ketku

      Vanha kansa puhui aikanaan "susipareista"! Tuo nimi pitäisi ottaa virallisesti käyttöön, se kertoo olennaisimman avoliitosta!

      • Pukki kaalimaalla

        Susipariksi nimittäminen on kuin miehen haukkuminen pukiksi: Kunnianimi. :-)


      • Stradone

        Susi on hieno eläin. Mieluummin susiparin naaras kuin avioliiton porsas ;)


    • huolenpitoa rakkaast

      Ottakaa huomioon jos hankitte yhdessä omaisuutta avopuoliso ei peri avopuolison puoliskaa ja avopuoliso ei saa leskeneläkettä.Avioliitolla kumpikin turvaa eloon jäävälle asumisoikeuden sekä leskeneläkkeen et on joku toimeentulo

      • whaat!!

        aviopuoliso ei peri mitään vaan lapset.


      • pilkunnussintaa
        whaat!! kirjoitti:

        aviopuoliso ei peri mitään vaan lapset.

        No ei "peri", mutta saa osinkona oman osuutensa vainajan omaisuudesta. Avopuoliso ei saa.


      • LeppÄkerttu12345
        pilkunnussintaa kirjoitti:

        No ei "peri", mutta saa osinkona oman osuutensa vainajan omaisuudesta. Avopuoliso ei saa.

        Miksi pitäiskään? Oman omaisuutensa saa kuitenkin, eikö se ole reilua? Lapsille se mikä lapsille kuuluu, jokainen fiksu vanhempi on varmasti sitä mieltä.


    • bhij

      Eihän se oo mikään tyhmä päätös olla vihkimättä kumppaniaan. Se on vain hänen oma päätöksensä. Eihän sinuakaan siinä voi väkisellään pitää. Hae uusi kumppani joka on valmis vihille kanssasi.

    • Rakkaus my ass

      Kuka vittu haluaa johonkin aivoliittoon tässä kertakäyttöyhteiskunnassa, jossa nainen vaihtaa kumppania heti, kun laadukkaampi pongahtaa näköpiiriin?

      • Pahkasian broidi

        Se menee juurikin näin, nykylehmille ei kelpaa muu kuin raha ja omaisuus, jos sulla on päässä ajatuksia muttei rahaa pankissa tai duunia niin nää ahneet lehmät luokittelee sut "nothing" sarakkeeseen ja olet näin ollen luuseri


      • Lollo Laardi

        no eikö se kerro sinulle että sinun pitää parantaa omaa laatuasi?


      • Lollo Laardi
        Pahkasian broidi kirjoitti:

        Se menee juurikin näin, nykylehmille ei kelpaa muu kuin raha ja omaisuus, jos sulla on päässä ajatuksia muttei rahaa pankissa tai duunia niin nää ahneet lehmät luokittelee sut "nothing" sarakkeeseen ja olet näin ollen luuseri

        ja sää haluut kuiteski näiltä lehmiltä maitoo ilmatteeksi?
        KUKA olikaan se tarinamme AHNE??


    • Huhhuh.

      No itse en ainakaan halua naimisiin siksi, että haluan pysyä siviilisäädyssä naimaton, lisäksi tulee raskaita velvotteita (esim. eroaminen on vaikeampaa, ja omaisuus laitetaan puoliksi) ja en näe avioliittoa pakolliseksi asiaksi, enkä aio hankkia lapsia. Siinä muutama syy, miksi aion elää vain ja ainoastaan sinkkusuhteissa.

      • elämä on realismia

        Viime vuoden puolivuositilasto kertoi, että avioon reilut 10.000 ja samaan aikaan eroja vajaat 7000 . Kuka järkevä ihminen ryhtyisi sellaiseen hankkeeseen, missä on 70 %:n mahdollisuus EPÄonnistua ???
        Olen myös kanalateorian kannattaja: miksi hankkia kanala, jos kananmunia on muutenkin kohtuullisesti saatavilla.


      • poim.
        elämä on realismia kirjoitti:

        Viime vuoden puolivuositilasto kertoi, että avioon reilut 10.000 ja samaan aikaan eroja vajaat 7000 . Kuka järkevä ihminen ryhtyisi sellaiseen hankkeeseen, missä on 70 %:n mahdollisuus EPÄonnistua ???
        Olen myös kanalateorian kannattaja: miksi hankkia kanala, jos kananmunia on muutenkin kohtuullisesti saatavilla.

        Ne 700 eronnutta eivät kuuluneet samana vuonna vihittäviin. Tämä seikka pitäisi ottaa huomioon tilastoja tarkastellessa. Toinen on avoerojen suhde solmittuihin avoliittoihin nähden. Kuinka moni aloitetuista avioliitoista päättyy lopulta eroon?


      • EROTKAA!!!!
        poim. kirjoitti:

        Ne 700 eronnutta eivät kuuluneet samana vuonna vihittäviin. Tämä seikka pitäisi ottaa huomioon tilastoja tarkastellessa. Toinen on avoerojen suhde solmittuihin avoliittoihin nähden. Kuinka moni aloitetuista avioliitoista päättyy lopulta eroon?

        "Ne 700 eronnutta eivät kuuluneet samana vuonna vihittäviin. Tämä seikka pitäisi ottaa huomioon tilastoja tarkastellessa."

        Kyllä.

        Todennäköisesti ovat keskimääräistä vanhempaa porukkaa, joten ovat vanhoillisia.

        Vanhoilliset eroavat pienemmällä todennäköisyydellä kuin nuorion vapaamieliset edustajat.

        Siksi tuleekin huomipoida, että nyt naimisiin menneistä 10000 parista eronnee useampi kuin 7000.

        Ehkä jopa 9000

        " Toinen on avoerojen suhde solmittuihin avoliittoihin nähden. Kuinka moni aloitetuista avioliitoista päättyy lopulta eroon?"

        Aika moni.
        Siksi avoliitto on hyvä ratkaisu kun ei tarvitse maksaa juristille eikä kirkolle.


      • ihmetellen
        elämä on realismia kirjoitti:

        Viime vuoden puolivuositilasto kertoi, että avioon reilut 10.000 ja samaan aikaan eroja vajaat 7000 . Kuka järkevä ihminen ryhtyisi sellaiseen hankkeeseen, missä on 70 %:n mahdollisuus EPÄonnistua ???
        Olen myös kanalateorian kannattaja: miksi hankkia kanala, jos kananmunia on muutenkin kohtuullisesti saatavilla.

        elämä on realismia:
        Munia olen saanut aina halutessani. Olen kuullut, että pojatkin saavat maitoa useammin muualta, kuin omasta pilttuusta.
        En kannata mitään tukiaisia millekään ns. liitolle.


      • tilastot kertoo
        EROTKAA!!!! kirjoitti:

        "Ne 700 eronnutta eivät kuuluneet samana vuonna vihittäviin. Tämä seikka pitäisi ottaa huomioon tilastoja tarkastellessa."

        Kyllä.

        Todennäköisesti ovat keskimääräistä vanhempaa porukkaa, joten ovat vanhoillisia.

        Vanhoilliset eroavat pienemmällä todennäköisyydellä kuin nuorion vapaamieliset edustajat.

        Siksi tuleekin huomipoida, että nyt naimisiin menneistä 10000 parista eronnee useampi kuin 7000.

        Ehkä jopa 9000

        " Toinen on avoerojen suhde solmittuihin avoliittoihin nähden. Kuinka moni aloitetuista avioliitoista päättyy lopulta eroon?"

        Aika moni.
        Siksi avoliitto on hyvä ratkaisu kun ei tarvitse maksaa juristille eikä kirkolle.

        Tuohan on pelkää sinun luulottelua.

        http://tilastokeskus.fi/til/ssaaty/2012/ssaaty_2012_2013-04-19_tie_001_fi.html

        Tilastoista taas nähdään että eroaminen on pysynyt melko vakiona 90 luvun alusta asti, kun taas avioliittot ovat kääntyneet kasvuun 2000 luvun alusta.

        Avioliittoja solmitaan noin 30 tuhatta ja eroja myönnetään noin 13 tuhatta vuosittain.

        Voisi siis väittää että nykysukupolvet eroavat havemmin kuin vanhempansa, mutta tätä ei tietenkään voi noista käystä päätellä, vaan pitäisi pureutua paremmin lukuihin.

        70 luvulla avioliittoja solmittiin paljon enemmän ja taitaa aika suuri osa eroajistakin olla tuota ikäluokkaa..

        "puolivuositilaston" esille nostaminen on melkoisen tarkoitushakuista, merkittävä osa aviolliitoista sollmitaan kesällä jälkimmäisen puolivuoden aikana.

        Uskonnolla ei periaatteessa ole mitään tekemistä avioliiton kanssa, joten turha vetää kirkkoa mukaan.


    • pijhi888888888888888

      On paljon arvokkaampaa olla yhdessä halusta, ilman byrokratian kahleita.

    • Kenenkään miehen ei pitäisi suostua avioliittoon, koska sen jälkeen olet automaattisesti niidenkin lasten isä, jonka vaimo tekee vaikka pomonsa kanssa.

      Avioliitto on suurta typeryyttä!

      • Pahkasian broidi

        Olet oikeassa, huoria ne on kaikki!!!


      • Lollo Laardi
        Pahkasian broidi kirjoitti:

        Olet oikeassa, huoria ne on kaikki!!!

        ja sinä olet huoran poika! HAH HAH HAH HAH!!


    • Tapakristityille

      1. Kor. 7:39

      Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.

      • örkqvist

        Vittu sä oot räsäsläinen runkkari, et muuta.


      • Iso Tissi

        "Vaimo on sidottu"

        Kätevä emäntä


      • olet ääliö.
        örkqvist kirjoitti:

        Vittu sä oot räsäsläinen runkkari, et muuta.

        Turpa kiinni juntti !


    • eekont

      Eihän ketään voi pakottaa avioliittoon. Vähän sama kuin jos toinen haluaa lapsen ja toinen ei. Ei näissä asioissa voi oikein kompromissiakaan tehdä, vaan pitää yrittää neuvotella sellainen päätös, johon kumpikin voi sitoutua. Jos haluaa ehdottomasti naimisiin (tai esim. ehdottomasti lapsen) ja toinen ei halua, niin sitten on vain erottava.

      Minusta yhdessä elävien parien kannattaa kuitenkin ymmärtää lailliset seuraamukset avo- ja avioliitosta. Itse tiedän hyvin erään nuorehkon pariskunnan, jossa mies sai täysin yllättäen aivoinfarktin ja kuoli. Kaiken valtavan surun keskellä vaimon tilannetta kuitenkin helpotti se, että hän oli oikeutettu leskeneläkkeeseen ja vielä syntymättömän lapsen asema oli turvattu. Vaimon ei tarvinnut lapsensa kanssa muuttaa pois yhteisestä asunnosta, vaan leskeneläkkeen avulla hän pystyi (juuri ja juuri) pitämään yhteisen omistusasunnon.

      Avioliitto voi olla erittäin hyvä ratkaisu, kun on lapsia ja omaisuutta. Kuolema kun saattaa tulla täysin yllättäen ja varoittamatta.

      Niille, jotka kuvittelevat, että avioliitto on vain naisten rahastuskeino nyhtää rahat puolisolta, niin sitä vartenhan on nykyisin avioehto. Käsittääkseni nykyisin avioituvista pareista valtaosa allekirjoittaa avioehdon.

      • harkiten naimisiin

        Avoliitosta on kokemusta pitkälti yli 20 vuotta eikä naimisiin menty rahasta eikä rakkaudesta vaan lainopillisista syistä. Tuon pitkän avoliiton aikana oli lainsäädäntöelimissä kyllä puhetta tasa-arvon saamisesta avo /avioliittoasiassa, mutta mitään päätöstä ei saatu sorvattua. Niinpä menimme naimisiin, jotta mahdollisesti joskus tulevan lesken ja jo aikuisten lasten asema on turvattu.
        Vaikka ei olisi mentykään , niin yhteiset lapset olisivat perineet meidät kuitenkin.
        Nyt leski saa lisäksi sen eläkkeen. Eikä muun suvun tarvi riidellä mistään.

        Onpa tuttavapiirissä sellainenkin tapahtunut, että oli "pakko" mennä naimisiin.
        Syynä ei ollut yllättävä jälkeläinen, vaan toisen puolen anoppi, jonka päänuppi ei kestänyt sitä, että tytär eli susiparina. Anoppilassa lähes ainoa puheenaihe oli naimisiinmeno: Voi,voi kun ette ole naimisissa........kyllä teidän pitäisi mennä......ja voi voi voi kun saa hävetä silmät päästään kylällä, kun ette ole naimisissa jne. Viimein menivät vihille ennenkuin anoppi lopullisesti sekoaa.


      • Rane Hagl naapurist

        "Eihän ketään voi pakottaa avioliittoon. Vähän sama kuin jos toinen haluaa lapsen ja toinen ei."


        Viikon idiootein rinnastus.

        Nimimerkillä sunki faijas on se naapurin rane :-)


      • 10 + 8
        Rane Hagl naapurist kirjoitti:

        "Eihän ketään voi pakottaa avioliittoon. Vähän sama kuin jos toinen haluaa lapsen ja toinen ei."


        Viikon idiootein rinnastus.

        Nimimerkillä sunki faijas on se naapurin rane :-)

        Täysin pätevä rinnastus.
        Viikon idiootein perustelematon väite menee tosin sinun nimiisi. Miksi noita asioita ei voisi rinnastaa? Kummassakin on kyse parisuhteeseen liittyvästä isosta, mutta vapaaehtoisesta päätöksestä joka olisi yhdessä tehtävä.


    • Harhautetut

      Kummallista kun " Viisaat " päättäjät sotkivat Avioliiton pahemmankin kerran Homojen liittoihin ja Lesbojen liittoihin.

      Kun tämmöisissäkin asioissa sekoilevat , niin mitenkä he voisitkaan osata hoitaa vaativimpia talousasioita ?

      • isänmaan puolesta

        Mitä muuta sinä voisit sateenkaarihallitukselta odottaa kuin onnettomia päätöksiä ja pahanlaista kyvyttömyyttä ja sekoilua isoissa ja tärkeissä talousasioissa


    • akka vaan

      On yhteiset lapset ja oltu iät ja ajat saman katon alla. Kosin eilen polvillani mieheni edessä ja vastaus tuli kieltävänä. Siinä täytyi laittaa kaikki näyttelijän lahjat peliin, ettei näkynyt valtava pettymys. En sitten ole se ihminen näköjään, joka viedään alttarille. Tapahtuu vain elokuvissa romanttiset kohtaukset näköjään.

      • oletarkkana

        Se "miehesi" odottaa vaan parempaa kumppania ja kun sellainen tulee näköpiiriin, niin se menee heti vihille. Näin on tapahtunut monen monet kerrat ennenkin.


      • Lollo Laardi

        Heivaa NYT JO VIINMEISTÄÄN ULOS SE HYVÄKSIKÄYTTÄJÄ! IHAN OIKEESTI!!! MITÄS SINÄ OOT PASSANNU SEN LAPSIMIEHEN PILALLE!!
        Kun elelee vähän aikaa sinkkuna, yh-isänä yksikseen, ja koittaa löytää jonkun toisen naisen seurakseen, eikä löydä, alkaa tulla ikävä sinua. ELÄ ota takas ennen kun tulee ANTEEKSPYYNNÖN KANSSA polvillaan itkien luoksesi, sormusta tarjoten!!


    • yxhailee muuten mut.

      Ensinnäkin, en usko pätkääkään avioliittoon tai sen merkitykseen. Ainoa mikä voi saada minut avioon, on yhteiset lapset ja heidän oikeusturvansa ja se, että jos puolisolleni käy jotain, se turvaa taloudellisen asemani lastemme yksinhuoltajana.

    • ex avo

      Minun kumppanini ei halunut naimisiin. Syykin selvisi aikanaan. Halusi pitää oven raolla vapauteen. Koko ajan katseli muita naisia vaikka asuimme yhdessä. oli helppo jättää minut ja lähteä uuden rakkauden luo.

      • se valinnanvaikeus

        Tarkoitatko, että jos olisitte olleet naimisissa ei mies olisi katsellut muita naisia ja jättänyt sinua? Tai että jos hän olisi halunnut naimisiin kanssasi, se olisi tarkoittanut sitä ettei hän halua katsella muita eikä jättää..
        No voihan sitä itselleen uskotella mitä vain, mutta ennemmin oli tuuria että et ollut naimisissa tuollaisen kanssa..


    • Keskustele Tornion

      Keskustele Tornion ja Haaparannan alueen asioista:

      Elämän Tunnot rikkaudeksi:)

      Vapaudu - Avoimesti sekä aidosti . . . energiaan

      Suhteen onnistuminen vaatii oikeaa ajoitusta, , ,

      Tunteen paloa yhdessä , , , Sielun , , , kosketus , , ,

      Suudelma on sielun avain < < < 3 * * = * Suudelma *

      Sielu sielulle , , , helmeyten * * * * * versovaan sieluun , , , luojassa

      T u n n o s s a, , , tuntien, , , sielun kattetrioden , , , tuntoa , , ,

      Yhdeksi, , , tuleminen :))

      Hedelmöittyy n 9 kk , , , Syntyen , , , rakkauden Rauhaksi , , , :) "Lapsi

      * * * * * tähtemme *

      Ei , , , pihdata, , , ei , , , kielletä , , ,

      Kun , , , jaamme , , , Ihanan , , , Hunaja , , , purnukkamme

      Nautinto , , , Intohimo , , , . . . Elämän - tarkoitus, , ,

      Eikä , , , anneta /Jaeta ? , , , vain , , , Etikkaa :((

      Varoitus : Kantapäät , , , vastakkain , , ,Itsekkyys. . .

      Luojan - Tahdon - Luomat , , , Nainen ja Mies , , , Lahjat , , , Käyttöön

      Ainutkertainen Ihminen Parahin, , , :)

      Pyynteettömästi , , , ja , , , hyvää seksiä, , ,

      (M a u k k a a k s i :))

      Joku kutsuu sitä kemiaksi. . . Henkinen fyysinen , , , Sielullinen , , , Yhteys:)

      Sielun kuiskkaus sekä sydämen ääni

      Toinen sanoo, että tähdet olivat oikeassa , , , asennossa, , ,

      Minkä asioiden pitää osua , , , kohdilleen. . .

      Että , , , kahden ihmisen välille syntyy , , , kaunista hyvää hyvällä , , , parisuhde?

      R a k k a u d e n , , , , Tahdossa - Hyväksyminen

      Kiitos:)

      Elämä hetki , , , on uusi , , , sekä , , Tuore

      Kaikki , , , mitä , , , annamme , , , samme monin veroin , , , takaisin

      Kaunista , , , hyvää , , hyvällä , , Parhaaksi

      Mies , , , Arvostus , , , tee , , , mua , , ,

      Nainen , , , Luottamus , , , Täytä , , , minut

      Yhdessä , , , Kaikkeen , , , lahjat - käytöön - v i e t i t

      Rakkauta ei tarvitse etsiä Rakkaus asuu miessä

      Oivaltain Valorinnassa , , , yhdessä rinnasamme

      Sielulinen rakkaus Ikuista kestävää sen aitous on , , , sen , , , hitaudessa

      Sielun , , , janoisuus , , , Makkaaksi , , , Rakas, , , ansaiset , , Kultaa

      Varoitus : Fysinen Rakkaus Häviävää , , , :(((

      Ihastus , , , Vihastus

      R A K K A U D E T T O M A N - K E H O - O N - J Ä Y K K Ä

      Koe arvokaaksi tuntemisen kokemus

      Kulta - Parahin:)

      Kiitos , , , Peilamme , , , toisistamme

      Maukkaaksi , , , :)

    • Yhteinen päätös joka

      on pitänyt.
      Ei ole tarvittu pappia joka vihkii avioliittoon eikä tuomaria joka hoitaisi avioeron . Miksi hommata sellaista mitä ei tarvitse? Avoliittoa takana 43 vuotta ,suhteesta poika 34 vuotias kasvatettu yhteiskuntakelpoiseksi veronmaksajaksi joka elää omaa elämäänsä . Paperit on tehty jossa näkyy kuka mitäkin omistaa ei ongelmia, asunnossa saa asua niin kauan kun henki pihisee vaikka vainajan omaisuus siirtyy pojalle toisen kuollessa .
      Eletään rakkaudessa , ollaan kestetty yhdessä elämän haasteet niin hyvät kuin huonotkin . Nyt vieteteään eläkepäiviä enimmäkseen mökillä saaristossa luonnosta nauttien .

      • Lollo Laardi

        Äpäränne on ylepeä äpärän asemastaan jonka lahjoitit hänelle. Eri sukunimi äitinsä kanssa.


    • ettäsillaikai

      Niin, täytyy muistaa että ihmistä ei ole luotu yksiavioiseksi. Ei avioliitto ole sen kummempi kuin avoliitto, paitsi kuoleman tai eron sattuessa ilman avioehtoa. Ketää ei voi omistaa, edes avioliitossa. Elämä on elämistä varten, ei laiskaa odotusta onnetarten ;)

      • puhu ny pukille

        Jos meidät olisi "luotu" joksikin epäaviolliseksi oliolajiksi, niin tietysti sitten oltaisiin kaikki kuin yhdestä muotista ja kaikkien kanssa, eikä kukaan haluaisi koskaan kenenkään kanssa naimisiin eikä sitoutua, kun sille ei olisi mitään syytä.
        Silti ihmislaji on vuosituhannet mennyt aviota muistuttaviin liittoihin, lähinnä turvatakseen jälkeläisten ja isovanhempien, yhteisön elämän jatkuvuutta. Suomalaisten taru alkaakin olla lopussa, kun suurin osa miehistä ajattelee näin.


    • ja kannattaa

      Kannattaa varmaan kysyä ne perusteet miksi ei voi mennä naimisiin jos se toiselle tuntuu olevan tärkeä asia.

      Jos sieltä tulee näitä, että meidän suvussa avioliitot eivät ole kestäneet ym. , on tärkeä pohtia miettimään ensinäkin sitä, mitä se toinen selittelee kun selittelee muiden suhteilla omaa suhdetta.

      Ei kaikista ole avioon eikä moniin muihinkaan asioihin.

      Ihan oikeasti saa valita.

    • kysyn vaan

      Mielestäni niin avoliitto kuin avioliitto on kahden ihmisen välinen juttu
      johon ei toista saa pakottaa. Mikä on se pakottava syy tehdä asioita
      siitä syystä, että näin kaikki ennenkin on tehnyt ?

      Totta on se, että avioliitto on tietyissä kohdissa lain edessä
      paremmassa asemassa, mutta en suostu uskomaan ihmisten
      laskevan leskeneläkkeen varaan jos menevät naimisiin 25 - 30 vuotiaina.

    • Ihmettelen vain

      Miten niin avioliitto olisi sen parempi kuin avoliittokaan. Kaikki ns. taloudelliset edut kun voi estää avioehdolla. Rakkautta ja yhdessäoloa voi kokea molemmissa. Niin, että mikä se pointti nyt on, että naimisiin pitäisi mennä? Täytyy vain itse huomioida muutamia asioita siinä eläessään, että on selvää muillekin kuka on lähiomainen yms.
      Pitkässä avosuhteessa elänyt (yli 20v.)

      • avioehto

        Avioehto on jonkinlainen välimuoto avioliiton ja avoliiton välillä. Avioehto voi viedä toiselta kaiken turvan erotilanteessa, mutta säilyttää leskeksi jäädessä realisoituvat hyödyt.

        Itse en ole kokenut avioehtoa mielekkääksi, koska kaikki omaisuus on yhdessä hankittua, eikä omilta vanhemmilta tulevissa perinnöissäkään ole odetettavissa suuria eroja.

        Ymmärrän avioehdon, jos taustalla on merkittävä määrä perittyä omaisuutta, tai elämäntilanteet ennen avioliittoa ovat kovin erilaiset. Jos eroasin ja menisin uudestaan naimisiin, niin suojaisin omaisuuteni, siksi että haluasin sen menevän uuden puolison sijaan lapsilleni.


    • näin on

      RIITTÄÄ,RIITTÄÄ

      VAI RIITTÄÄKÖ

    • Viisaampi

      Jos minä, Pentti, asun yhdessä Harrin kanssa, olenko minä AVOLIITOSSA??????
      Minä kuitenkin rakastan Penttiä, KUN HÄN NIIN HYVÄ KAVERI JA KOVA KALAMIES.
      Jos vielä kaverini Matti muuttaa meille, ollaanko me kaikki AVOLIITOSSA, JOKAINEN TOISTEMME KANSSA.
      KERTOKAA MULLE, MIKÄ SEMMOINEN AVOLIITTO ON!!

      • HINTTARI OLET.

        OLET HOMOLIITOSSA SENKIN HINTTARI !!!!!!!!!


      • Fisunainen

        Kuulostaa ainakin siltä, että sinä ja Harri rakastatte toisianne


      • likkasuomesta

        LOL Viisaampi...........no jos sitten minakin tulisin akkana siihen teidan asuntoon niin oisinko piika vai avovaimo teille kaikille pojat?
        Ja tietty Penttia rakastaisin kun tykkaan kalasta.
        Luulisin etta nain se olisi ja tieety jos teista pojista eroaisin niin Pentilta ottaisin kalavehkeet.


    • Sydän karrella

      Tunnen muutaman, jotka eivät pääse avoliitossa eroon menemättä naimisiin. Eihän avosta voi erota kun ei olla yhdessäkään. Moni joutuu sen vuoksi menemään avioon, että kestää erota ja tietää mitä tahtoo.
      Avoliitossa kaikki lapset kärsivät sisimmässään.

      Monesti avoparin toinen osapuoli kärsii kovasti.itse en suostuisi mitätöimään suomalaista lakia. Jos ei halua kanssani avioon, saa mennä. Adjö luteet, sänky palaa.
      Jos on oikeaa yhdessäolemisen halua, avioliitto ei sulje mitään portteja mutta avaa monta..

    • tervemenoa,lähde.

      "Siinä sitten toinen kärvöttää suhteessa jota ei halua"

      Vaikuttaa siltä että et ole muutenkaan tyytyväinen suhteeseen, eli hänen päätöksensä olla menemättä naimisiin kanssasi on varmasti oikea.

      Ehkäpä oletkin vain hänen rahojensa perässä? Vaikuttaa kovasti siltä, koska jos kyseessä olisi tosirakkaus, ei papin aamenta tarvita vaan yhdessä voi olla muutenkin.

      Itselläni on rahaa reilusti, enkä todellakaan aio mennä naimisiin missään vaiheessa.Jos joskus ero tulisi, en aio jakaa puolia rahoistani kenellekään.Minunhan ne ovat kun olen ne itse tienannut.

      Jos et tykkää siitä että toinen ei suostu vihille, lähde sitten menemään.Se toinen puoliskosi löytää varmasti tilalle toisen joka osaa häntä arvostaa ilman papin aamentakin.

    • morsneidolta pillua

      "Siinä sitten toinen kärvöttää suhteessa jota ei halua. Mikä kumma se on, että täytyy alistua elämään vasten omaa periaatetta. Eikö se jo osoita että toinen ei arvosta eikä välitä kun alistaa asumaan yhdessä, eikä suostu vihille vuosienkaan jälkeen. "


      Taasko tää iän ikuinen itkuvirsi siitä, et kaikki vaan ei halua naimisiin.


      Naimisiin meno on tyhmien uskovaistollojen juttu.

    • Pikku juttu. . . .

      Ei tommonen ole kuin 'pintaa', mutta ihmettele sitä kun puolisot hakkaa toisiaan, millon heiluu nyrkit ja milloin puukot ja siltikään eivät voi&/pysty(tahdo erota.

    • Äktenskapets vara eller inte vara har diskuterats tidigare. Sambo & särbo är ingenting för mig. Ej heller magistratet. Nä, äktenskapet är heligt & instiftat av Gud. Vilket kan tyckas avlägset då alt fler skriver sig ut ur kyrkan. Så för mig når bekräftelse/accepterande sin kulmen i & med äktenskapet. Och vi det där laget vet man ju redan om den andra är trogen. Ingen vits att stå inför prästen & säga: "nej" om man har kommit så långt. Så mer finns inget att säga om äktenskapet. Det handlar inte om §

      • vildunullamei

        "Sambo & särbo är ingenting för mig."

        Jaa heeetttär peettär


      • MENE RUOTSIIN SIITÄ

        SUOMESSA PUHUTAAN SUOMEA SENKIN SVEDUPELLE . VITUTTAAKO ?


      • yrittäis nyt edes
        MENE RUOTSIIN SIITÄ kirjoitti:

        SUOMESSA PUHUTAAN SUOMEA SENKIN SVEDUPELLE . VITUTTAAKO ?

        Aika huonoa ruotsia.. kurja kohtalo, kun ei osaa kumpaakaan maan kieltä kunnolla.


      • MENE RUOTSIIN SIITÄ kirjoitti:

        SUOMESSA PUHUTAAN SUOMEA SENKIN SVEDUPELLE . VITUTTAAKO ?

        Mutta me ollut kulut ruotsin historiassa. Kannatta otta se huomio ennen vasta.


      • acceptera!
        MENE RUOTSIIN SIITÄ kirjoitti:

        SUOMESSA PUHUTAAN SUOMEA SENKIN SVEDUPELLE . VITUTTAAKO ?

        Mene sinä takaisin Savoon.
        Et ole koskaan kuullut että elämme kaksikielisessä maassa?


    • Krevi Piu Paut

      Miksi lyödä päätäs kaapinkulmaasi ja valahtaa siitä polvillesi perhe kuntas tähden kun voisit elää elämäsi paljon leppoisemmastikkin

    • Tinttura88

      Lähiomainen on se, kenen nimen siihen laittaa. Jos ei ole sairaalapapereihin mitään nimeä laittanut, niin soitetaan sukulaisille yleensä. Avopuolisonkin nimen voi siihen laittaa. Olettaisin että nykyään avopareja on niin paljon, kun eivät vaan koe tarpeelliseksi naimisiin mennä. Maistraatissa kuitenkin avioliitoista solmitaan suurin osa, niin ihmiset sellaista lykkää herkästi jos ei tule mitään erityistä syytä kiirehtiä naimisiin.

      Kohteletko sinä aviopareja jotenkin eri lailla kuin avopareja? Kuulostaa oudolta tuo että "haluavat että heitä kohdellaan samalla tavalla...". Pariskunta kuin pariskunta. Ei ole minun asia sekaantua muiden suhteisiin ja lähteä niitä arvioimaan. Ja miten sitä kukaan aikuista ihmistä alistaa tai pakottaa avoliittoon? Ainahan sitä on vapaa hakemaan jonkun uuden kumppanin jos ei nykyinen natsaa.

      Omituisen henkilökohtaisesti kyllä tunnut ottavan muiden suhdeasiat.

    • xfgdfgdfgdfgdfg

      Koska toisen pakottaminen vastentahtoa avioliittoonhan on ok ja itsensä arvostusta.

      Ja kyllä mulla on saanu ihan poikaystäväkin sairaalasta ilmotuksen kun oon sinne joutunu että se ei ole ongelma.

    • summerslam

      Niin,että jotta sinun ei tarvitsisi tinkiä perijaateistasi niin toisen tarvitsee??
      Aika mielenkiintoinen ajatus omistaminen on sairautta ainut syy tänä
      päivänä on mennä naimisii on juurikin nuo mainitsemasi omaisuusjärjästelyt.
      Jos omaisuutta ei ole niin tunge perijaateet syvälle hanuriisi mutta jos on esim. talo niin siten ukkoa/akkaa puhutteluun ja seinää vasten.

    • likkasuomesta

      Yks on siina avoliitossa se farmari joka tykkaa lehmista ja toinen on se joka ei lehmaa osta kun maito on ilmaista .
      Yksi joka osaa rakastaa ja toinen se joka ei mitaan tieda rakkaudesta ja sen tunteista mutta yrittaa elaa ja normaalisoida elamaansa silla etta on
      "jonkun " saanut sankyynsa.
      Siihen soppaan sitten hankitaan lapset ja kun lapset lahtevat koulluun ja tavallisista perheista tulevat lapset sitten haukkuvat nama avoperheista tulevat lapset sitten jos millakin nimityksilla .
      Leikitaa avioliittoa uhkapeleilla eika tunteet ole tasapuolisia.

      • Vanhemmuus

        Jaa no, jos lapset haukkuu toisia niin se kertoo kyllä enemmän kotioloista ja kasvatuksesta.


    • halooo

      Jaa-a, alusta pitäisi selvittää toistensa suhtautuminen avo/avioliittoon. Tuo laittaa toisen itsensä edelle, laittaako se joka ei halua sitoutua todella ? Taitaa kunnioituskin kumppania kohtaan olla hiukan hakusessa. Oikeus näkemyksiinsä jokaisella on,ei sillä. Mutta kun näkemys on erilainen niin miksi jäädä suhteeseen? Jokatapauksessa laki muutosta tarvitaan tällä kohtaa oikeudenmukaisuuden vuoksi, vaikka taivun ajattelemaan jos "susi"parina elää tietää kyllä luopuvansa määrätyistä oikeuksista. Nyky aikana jokseenkin turha väittää ettei ole tietoinen jos seuraa aikaansa.

    • pitkä avioliitto ok

      Avoliitosta on niin helppo lähteä pois. Avioliitto osoittaa sitoutumista. Kunnon parisuhteessa osataan ja jaksetaan sitoutua toisiinsa. Sitoutumalla kyetään välttämään parisuhteen karikoita kun ymmärretään toista ihmistä.

      Kestävä aito rakkaus kestää avioliiton tuomat paineet.

    • Jos homot ja lepakot vihitään kohta kirkossa niin eikö avopareille täytyisi vähintäänkin samanlaiset oikeudet saada ja ei se sormus rakkaudenmittari ole!

      • likkasuomesta

        Oikeus pitaa menna valintansa mukaan. Aika noloa alkaa oikeuksia pyytaan jos on edelta valinnut tiensa. Jos ajat kannissa kolarin niin syytatko viinaa siita etta olet rullatuolissa vaiko omaa hulluutta huomiseen?


    • Helppoa!

      Jos tuote on aitoa genuiinin nahkaa, tuoteselosteessa lukee: genuine leather.

    • kumppani vaihtuu

      Lapset tarvitsevat toisiinsa sitoutuneita vanhempia. Mitä siitä tulee jos lasten "holhoojat" vaihtuvat tiuhaan tahtiin kun ulko-ovi käy sisään ja ulos mielialojen muutosten mukaan?
      Avosuhteesta kun pääsee niin helposti vapaaksi kun ei ole mitään sidoksia.

      Jakakaa lapsillenne kuvalliset henkilöllisyystodistukset siitä kuka kulloinkin on lapsen "holhooja". jotta he oppisivat tunnistamaan kulloisenkin "isin" ja "mamin".
      Eihän se ole perhe-elämää jossa aikuiset vaihtuvat tiheään.

      • likkasuomesta

        Me jotka tassa kirjoittelemme avoliitosta ja olemme sita vastaan taikka sen puolella -jos me emme kunnioita avioliittoa ja sen perinteita niin ei meidan tartte itkea kun vuosien kuluttua meidan lapsemme jauhavat pariutumisia kotielaineten kanssa .
        Homo ja lespo jutut ovatten eilisen uutisia jos annamme saatanalle pikkusormen vie han koko kasivarren


    • pch

      Kuka on niin sairas, että väittää vain naimisissa olevien haluavan olla yhdessä? Mitenkähä se muuttaa elämän laatua jos vaihtuu sukunimi samaksi, eikä välttämättä sekään.

      • likkasuomesta

        Kuka on niin sairas etta vaittaa vain autolla osaamisen kuuluvan niille joilla on ajokortti?Sama juttu.


    • aviossa pitkään

      "Mitenkähä se muuttaa elämän laatua jos vaihtuu sukunimi samaksi, eikä välttämättä sekään. "

      Nimen muutokset tulevat lainsäädännöstä. On maita joiden avioliittolait sallii puolisolle oman nimen säilymisen eli ei ole pakko ottaa toisen sukunimeä.
      Avioliittolaki myös osoittaa sitovuuden merkityksen eli se eroaminen ei ole ihan "pikku" juttu. Avoliitosta voi lähteä ulos paiskaamalla oven kiinni. ja siinä se parisuhde sitten olikin.

      Sitoutuminen toiseen lainsäädännön mukaisella avioliitolla ei siis ole mikään SAIRAS JUTTU.

      Elämän laatu on aivan kokonaan parisuhteessa osallistuvien välinen juttu. Avioliitossa toiseen sitoutuminen on merkityksellisempää koska siitä ei noin vain lähdetä ovesta ulos kun se virallinen avioerokin on järjestettävä.
      Avioliitto vaatii enemmän kompromissien taitoja jos tahtomiset eivät osu yhteen. Avioliiton mukainen sitoutuminen vaatii osapuolilta enemmän henkistä kypsyyttä.

      Avoliittolaiset eivät todellakaan sitoudu toisiinsa 100 %:sti koska tätä parisitoutumista ei ole edes avioliitossa olevillakaan. Avioeroja on todella paljon. Avoliittolaisten eroja ei edes tilastoida missään.

      • Jaakop1

        Avoliitto on siunaus. Avioliitossa kärvistellään aivan liian pitkään kun parempi olisi ollut jo erota ajat sitten. Ne ketkä avoliitossa pysyy, pysyy siinä KOSKA NE HALUAA, ei koska on nimet paperissa, avioliitossa taas kärvistellään usein aivan liian pitkään


      • likkasuomesta
        Jaakop1 kirjoitti:

        Avoliitto on siunaus. Avioliitossa kärvistellään aivan liian pitkään kun parempi olisi ollut jo erota ajat sitten. Ne ketkä avoliitossa pysyy, pysyy siinä KOSKA NE HALUAA, ei koska on nimet paperissa, avioliitossa taas kärvistellään usein aivan liian pitkään

        Avioliitton menna koska halutaan aloittaa yhteinen elama ja olla siina loppuika. Avoliitton mennaa puolitoiveissa . Kokeillaan etta millaista maitoa lehmasta tulee taikkapa millaista nakkia siasata saa.
        Minun tyttareni jos menisivat avoliitton niin katsoisin heidan olevan vain huoria .
        Ei meilla miehet nuku tyttarien kanssa minun katon alla ilman vihkipaperia. Ei tule veljieni tytarten avomiehet makaamaan ja naittamaan sukulaisiani kattoni alla. Sanon suoraan etta menkoot hotelliin . Jos veljieni tyttaret eivat kelpaa aviovaimoksi niin ei sitten tartte minun kotini kelvata bordelliksi. Piste.


      • Aina oppii :)
        likkasuomesta kirjoitti:

        Avioliitton menna koska halutaan aloittaa yhteinen elama ja olla siina loppuika. Avoliitton mennaa puolitoiveissa . Kokeillaan etta millaista maitoa lehmasta tulee taikkapa millaista nakkia siasata saa.
        Minun tyttareni jos menisivat avoliitton niin katsoisin heidan olevan vain huoria .
        Ei meilla miehet nuku tyttarien kanssa minun katon alla ilman vihkipaperia. Ei tule veljieni tytarten avomiehet makaamaan ja naittamaan sukulaisiani kattoni alla. Sanon suoraan etta menkoot hotelliin . Jos veljieni tyttaret eivat kelpaa aviovaimoksi niin ei sitten tartte minun kotini kelvata bordelliksi. Piste.

        Niin, avoliitossa asuvat naiset ovat siis huoria. Joka päivä oppii jotain uutta. Muukin teksti oli yhtä fiksua.


      • Vihreää jne

        Yli 25 vuotta vahvassa avoliitossa olleena, ja niin monet ystävien ja kavereiden vihkimiset ja erot nähneenä sanon: höpön löpön hyvä "aviossa pitkään". Kauniit sinkkuystäväni myös ovat kertoneet ukkomiesten "sitoutumisen asteet" iloisina baari-iltoina kun nämä viihteelle ovat päässeet kuka milläkin tekosyyllä, voisiko yksi heistä olla sinun aviomiehesi?


    • ..we

      Ai mikä saa tekemään näitä päätöksiä? Esim. se että avioliitosta on tulossa ihan pilipalijuttu, itse en sitä siksi arvosta enää ollenkaan, avoliittoon jään. Olisivat tehneet oman homoliiton ennemmin vaan, avioliitto ei ole enää entisensä, joten kannanotto se tämäkin muiden joukossa

    • rakkausavioliitossa

      Minä menin naimisiin aviomieheni kanssa, koska hän halusi. Olen eronnut kertalleen ja siinä opin, ettei avioliitto huonoa suhdetta hyväksi tee. Mutta eipä se hyvää pilaakkaan, joten jos toiselle avioliitto on tärkeä asia, miksi sitä ei rakkalleen soisi?

    • Kukin tavallaan

      Outo juttu, että toisten onni vaatii sen avioliiton, ja toiset on onnellisia avoliitossakin. Avoliitto on paljon yksinkertaisempi asia, jos liitto ei kestäkään. Ja se ei todellakaan tarkoita että liiton kestoa epäilisi, jos ei avioliittoon halua. Tämähän kun on toisten naisten "logiikkaa" väittää että niin kävisi. Puolet liitoista päättyy eroon, moniko arveli niin käyvän? HYVIN harva!

    • Eroa ei käytännössä

      Jos avoliitossa olo on "kärvöttämistä", niin ei se kyllä avioliittoon menemällä mihinkään siitä muutu. Mikään arjen käytännön asia ei muutu miksikään vain avoliitosta avioliittoon menemällä, samat kuviot, sama rakkaus, jos sellaista vain on. Ja jos ei ole, kahta suuremmalla syyllä avioliittoa vältettävä. Itse olen ollut avoliitossa jossa oltiin onnellisia, vaikka lopulta eroon päädyttiin. Ero oli avoliiton takia todella helppo juttu, molemmat tykkäs

    • Kysymys...

      Miksi keskimäärin joka toinen avioliitto päätyy eroon? Jos avioliitto on muka niin huippujuttu. Sinkkuna käytän parisuhteen hyviä puolia,eli seksiä ja näin voin olla useamman naisen kanssa.

      • likkasuomesta

        Avioerot tulevat juuri sen takia kun nykyaan mennaan avioon miehen/naisen kanssa joka esim tulee ulkomailta ja ekana hypataan sankyyn ja ei tutustuta siihen kaveriin olleskaan.
        Ennen kun mentiin avioon niin jo tiedettiin puolison perheesta paljon esim. isa hakkaa aitia taikka polttaa pontikkaa joka viikko. Naa asiat jo huomattiin lahi piireissa joten puoliso oli voinut katsoa sita omenapuuta etta millaisesta perheesta puoliso on kotoisin. Mentiin naimisiin esim Reijon pojan kanssa taikka Elinan tyttaren kanssa. Haissa puhuttiin sitten etta esim kummatkin uudet puolisot tulevat hyvista perheista joten siunaus oli jo ennen vihkimista.
        Alettiin elamaa elamaan turvallisesti perheeseen nojaten.
        Tyttareni seurustelee talla hetkella pojan kanssa ja pojalle on tarkeata neuvotella kanssani ja tietaa perheestani kaikki asiat ja poika kertoo etta haluaa tutustua tyttareeni sillatavalla etta kun he menevat avioon han haluaa etta perhe on hanen ja hanen tulevansa vaimonsa takana. Pojalle on tarkeinta rakastaa tytartani mutta myos se etta han voi taysin luottaa myos minuun. Ihailen hanta . Voitte kaikessa nauraa talle mutta han on sanonut myos minulle etta hanen tuleva vaimonsa ei saa olla muitten huora eika sellainen joka on kaikkien kaytettavissa.
        Han avoimesti on minulle sanonut etta haluaa tutustua tyttareeni hanta kunnioittaen. En voi muuta sanoa kuin kiittaa siita etta on tallaisia nuoria miehia viela elossa!!Olen tyttareni kouluttanut siihen etta perhe on niin kunniallinen asia elamassa etta aviokin pitaa ottaa vastaan myos sellaisena etta kunnioitus silyy.
        Avoliitossa elaminen ois kuin katsois kaytettyja tavaroita. Minun mielipiteeni vain.


      • NäitäOnNähty
        likkasuomesta kirjoitti:

        Avioerot tulevat juuri sen takia kun nykyaan mennaan avioon miehen/naisen kanssa joka esim tulee ulkomailta ja ekana hypataan sankyyn ja ei tutustuta siihen kaveriin olleskaan.
        Ennen kun mentiin avioon niin jo tiedettiin puolison perheesta paljon esim. isa hakkaa aitia taikka polttaa pontikkaa joka viikko. Naa asiat jo huomattiin lahi piireissa joten puoliso oli voinut katsoa sita omenapuuta etta millaisesta perheesta puoliso on kotoisin. Mentiin naimisiin esim Reijon pojan kanssa taikka Elinan tyttaren kanssa. Haissa puhuttiin sitten etta esim kummatkin uudet puolisot tulevat hyvista perheista joten siunaus oli jo ennen vihkimista.
        Alettiin elamaa elamaan turvallisesti perheeseen nojaten.
        Tyttareni seurustelee talla hetkella pojan kanssa ja pojalle on tarkeata neuvotella kanssani ja tietaa perheestani kaikki asiat ja poika kertoo etta haluaa tutustua tyttareeni sillatavalla etta kun he menevat avioon han haluaa etta perhe on hanen ja hanen tulevansa vaimonsa takana. Pojalle on tarkeinta rakastaa tytartani mutta myos se etta han voi taysin luottaa myos minuun. Ihailen hanta . Voitte kaikessa nauraa talle mutta han on sanonut myos minulle etta hanen tuleva vaimonsa ei saa olla muitten huora eika sellainen joka on kaikkien kaytettavissa.
        Han avoimesti on minulle sanonut etta haluaa tutustua tyttareeni hanta kunnioittaen. En voi muuta sanoa kuin kiittaa siita etta on tallaisia nuoria miehia viela elossa!!Olen tyttareni kouluttanut siihen etta perhe on niin kunniallinen asia elamassa etta aviokin pitaa ottaa vastaan myos sellaisena etta kunnioitus silyy.
        Avoliitossa elaminen ois kuin katsois kaytettyja tavaroita. Minun mielipiteeni vain.

        Hih, kuulostaa siltä että tuleva vävysi on varsinainen ulkomainen pelimies. Onnea teille! Muista tukea tytärtäsi parin vuoden päästä.


      • likkasuomesta
        NäitäOnNähty kirjoitti:

        Hih, kuulostaa siltä että tuleva vävysi on varsinainen ulkomainen pelimies. Onnea teille! Muista tukea tytärtäsi parin vuoden päästä.

        Minun tuleva vavy asuu siis samassa maassa ja viela kaupungissa kanssani. Keskustelin tuossa vaan juuri siita JOS mennaan erimaalaisten kannssa naimisiin ja ei oteta selvaa asioista vaan EKANA hypataan sankyyn eli tutustutaan ihmiseen vaarin. Sitten kun on jo avolapset tulossa niin sitten vasta tulee jarkyttavia uutisia perheesta-ollaan liemessa sellaisen kultturin kanssa jossa esim naisia hakataan VAIN sen vuoksi kun he ovat naisia. Olen monet naiset taalla tavannut joille on juuri noin kaynnyt.
        Avioon menemisella ei saa kiirehtia vaan pitaa opettaa lapsiamme myos siihen etta tutustumme tulevan puolison perheeseen myos.


    • synnin palkka on....

      Viides käsky: Älä tee HUORIN! Huorin tekee jokainen joka harrastaa seksiä missän muussa tilassa kuin laillisessa avioliitossa.
      Pidä jalat ristissä kunnes kohdallesi osuu mies joka kunnioitaa Luojaa sekä sinua tarpeeksi! Muu on riistoasi, ja hyväksikäyttöäsi! Tunne arvosi!

      • Ykssilmästä

        Aivan kuin naiset ei ihan omasta tahostaankin jakais :) naisia aina vain riistetään ja käytetään hyväksi :P


      • nykypäivä

        Siinähän sitten istutaan vielä vanhainkodissa 90 vuotiaanakin, kun miehet ottaa sieltä mistä helpommalla saa.


    • 122222222222

      Pelkkä provo.

      Käytit tässä "ystävä" jutussasi että kyseli miksei vaimosta oltu ilmoitettu. No eihän se mikään vaimo edes ollut?

      PROVOOO

    • Älykälyeitietotaito

      Aika kiva provo :D

    • 18+13

      Nykyinen haluaa avioon, minä en. Kumpikin ollaan oltu aviossa aiemmin ja erottu. Hän ei uskonut ilmeisesti edelliseen liittoonsa edes alussa, itse sentään kuvittelin omani kestävän.

      En enää usko avioliittoon ylipäätään. Tehdään ehdot, erotaan yhtä helposti kuin jätetään veroilmoitus, kumpikin vie itse hankkimansa kamat. Sukunimiäkään ei edellisessä liitossani muutettu ja hyvä niin. Ja tämä on siis esimerkki siitä kun homma meni vielä aika siististi eli ei yhteisiä omaisuuksia, lapsia, lemmikeitä tms mistä iso riita syntyisi.

      Mitä avioliitto nykyään enää on muuta kuin juridinen sopimus puolison ja mahdollisten lasten turvaksi? Sen voi hoitaa myös testamentilla.

    • N44

      Itse halusin nuorena avioliittoon, useimmat nuoret varmasti niin aikanaan tahtoivatkin. Avioliitto oli minusta suoraan ja luonnollinen jatko yhdessä ololle ja halulle elää toisen kanssa yhdessä elämänsä loppuun saakka. Ensimmäisen pitkän, mutta eroon päätyneen suhteen jälkeen jaksoin vielä toivoa onnellisen liiton mahdollisuuden tulevan eteeni. Toisen suhteen päätyttyä en enää siihen usko.

      On harvoja ihmisiä, jotka avioliittoon pystyvät ja ennen kaikkea uskovat, mutta on lottovoitto, että kaksi sellaista ihmistä löytäisi toisensa, jotka samoin ajattelevat. Itse en enää usko sitä ihmistä kohtaavani saatika edes etsi.

      • ei sitoa

        Olen ollut avioliitossa joka oli onneton, paras ja elämäni kypsynein ratkaisu oli ero, kerrankin tajusin miksi olin sairas ja onneton, sitä kun ei aina näe itse kunnes ymmärtää. Ei sitoa itseään keneenkään on paras, yksin me tämä elämä kuitenkin jätetään.


    • Kansantsuhnaminami

      Pikkusormen antaminen pääministerille on sama, kuin tarjoaisi koko käden suuntautumiselle.

    • oot kujalla

      Eli sinun mielestä on alistamista koska toinen pakottaa toisen elämään avoliitossa vasten tahtoaan, mutta se ei ole alistamista että toinen pakottaa toisen naimisiin vasten toisen tahtoa?

    • viisaampi

      Kertokaa, mikä se AVOLIITTO ON. Onko se sellainen LIITTO, joka on AUKI??
      Ollanko me suomalaiset PUOLUSTUSAVOLIITOSSA Naton kanssa nyt??
      Mikä se semmoinen LIITTO on, joka on yhtäaikaa KIINNI JA AUKI??
      Lehmä on lehmä, vaikka lailla se muutettais hevoseksi, näin on jämpti.
      Turha leikkiä KOTIA, jos ei uskalla sitoutua.

      • avioliitto

        Kiitos "viisaampi", että rinnastat kielileikit oikeaan parisuhteeseen, tietää mikä on oikeasti tärkeää; ei parisuhde, vaan se miltä asiat ulkopuolelle näyttää. Mikä siinä muuten on, että avioliitossa olevat vaahtoavat avoliitosta, luulisi että elämä on niin stabiilia ja onnellista, ettei tulisi mieleen suoli24 avoliittopalstalla meuhkata?


    • minä

      Ite olisin halunnut mennä naimisiin ja suunniteltiinkin asiaa mutta mies muuttikin mieltään.Ei tule häitä eikä mitään muutakaan.Exä kelpas vihille viedä mut minä en.

      • vanha vaiva

        Minäkin jäin joskus rannalle, kun exän mielestä minulla ei ollut tarpeeksi rahaa...opiskelin silloin uudelleen ammattiin. Lisäksi olin liian lihava. Aikani surin kunnes tajusin, että mitä tuollaisen kanssa olisi liitosta edes tullut. Onneksi jätti. Pääsin varmasti helpommalla.


    • Arvosta itseäsi!

      Yleensä se on mies avoliitossa, joka ei halua naimisiin. Hän haluaa olla naisen kanssa vain täysin itsekkäistä syistä ts. varmistaakseen seksin saannin. Siis naista käytetään vain hyväksi. Niin se on. Älkää hyvät naiset hyväksykö tuollaista. Arvostakaa itseänne sen verran, että etsitte itsellenne miehen, joka todella rakastaa teitä ja on valmis sitoutumaan.

      • Kattia kanssa

        Aivan kuin se avioliitto nyt olisi sen kummoisempi sitoutuminen. Kattia kanssa. Joka toinen liitto päättyy eroon. Erota voi oli sitten liitto minkälainen vain, kunhan muistaa avioehdon tehdä, eikä ole typerys ja jätä tekemättä. Minun sitoutumiseen ei ainakaan vaikuta se seikka miten kirjoilla ollaan vai ollaanko. Jos ei homma toimi, niin varmasti eroan oli liitto mikä tahansa. Lukemattomia avioeroja tiedän, pisimmät liitot on niitä jossa on menty vasta pitkän avoliiton jälkeen naimisiin, tai jääty avoliittoon. Joka tapauksessa eroja tulee paljon kaikista liitoista, että se siitä sitoutumisesta. Nainen toki voi saada sen illuusion, että se sitoutuminen on jotenkin isompaa kun avioliitossa ollaan, mutta ei se käytännössä mitään vaikuta, kun toinen eron haluaa. Jos on lapsia, vasta sillä alkaa olla vaikutusta eroamiseen, oli liitto sitten mikä tahansa.


      • Arvostan jokaista

        Minä olen nainen pitkässä parisuhteessa, enkä ole halunnut naimisiin, kosittu on. Väheksynkö siis itseäni vai lasteni isää? En ole käyttänyt ketään hyväkseni, miksi ihmeessä olisin, aikuinen terve ihminen? Kertooko joku ulkopuolinen, mitä ajattelen tai miten minun tulee elämäni elää? Tasapainoista elämää toivon jokaiselle, myös avioliitossa oleville. Uskollisuus ja onnellisuus ei ole nuoren yhteiskunnan asettamasta statuksesta kiinni.


      • Utelisin
        Arvostan jokaista kirjoitti:

        Minä olen nainen pitkässä parisuhteessa, enkä ole halunnut naimisiin, kosittu on. Väheksynkö siis itseäni vai lasteni isää? En ole käyttänyt ketään hyväkseni, miksi ihmeessä olisin, aikuinen terve ihminen? Kertooko joku ulkopuolinen, mitä ajattelen tai miten minun tulee elämäni elää? Tasapainoista elämää toivon jokaiselle, myös avioliitossa oleville. Uskollisuus ja onnellisuus ei ole nuoren yhteiskunnan asettamasta statuksesta kiinni.

        Saako kysyä, mikset halua sitoutua lastesi isän kanssa? Eli mikset suostu naimisiin kanssaan? Ainakin 2 lasta jo olet miehen kanssa kuitenkin hankkinut.


    • Hämmästyttävän monet ovat niin toopeja vielä nykyaikana,
      että kuvittelevat, että henkilöt, joilla on ERI SUKUNIMI eivät voi olla keskenään naimisissa; ITSE PIDIN AVIOITUESSANI OMAN NIMENI.

      Ja vaikka olemme kristittyjä, emme menneet naimisiin lasten hankintaa silmälläpitäen. Meillä ei nimittäin ole yhtään lasta.

      • Pappi Heljas

        "Ja vaikka olemme kristittyjä, emme menneet naimisiin lasten hankintaa silmälläpitäen. Meillä ei nimittäin ole yhtään lasta."

        Olisikin aika persoa pyytää pappi mukaan lastentekotouhuun :-)


    • avoliittolainen

      16 vuotta parisuhteessa ja sitten kaput, avioliitto ei olisi pelastanut muuta kuin hääpäivänä hyvät (?) bileet ehkä. Silloisesta suhteesta kulunut jo 9v. ja en kaipaa avioliittoa.

    • Kummastuksen sormi

      Kyllä on ihminen kummallinen ja maailma kummallisia liitoja täynnä. Olkoot mitä ovat. Jonkin verran kuitenkin ihmettelen niitä heteroihmisiä, jotka ehdottomasti itse haluavat olla avoliitossa, mutta jotka yhtä ehdottomasti vaativat, että homo- ja lesboparien on solmittava avioliitto.

    • Kukkelikuukuu

      Kannattaa varmaan selvittää, mikä se syy on, miksi toinen ei halua avioliittoon. Itse kun selvitin, niin lopulta sain kuulla, että mies on rakastunut toiseen ja ei voi kuvitella avioliittoa muun kuin tämän rakkautensa kanssa.

    • parisuhteessa elävä

      Asun avoliitossa ja ainakin minä olen sairaaloihin yms. ilmoittanut avopuolisoni lähiomaiseksi. Aloittajan tarkoittamassa tapauksessa sairaalaan joutunut on ilmeisesti ilmoittanut vanhempansa lähiomaiseksi.

      Olen ollut kyllä ihan avioliitossakin aiemmin, ei mikään ole muuttunut avoliitossakaan. Tiedän juridiset seikat, mitkä erottavat nämä kaksi toisistaan. Mutta ei silläkään ole niin väliä, koska olemme tehneet paperit lakimiehen kanssa kuinka haluamme omaisuutemme käyvän kun meistä aika jättää tai toisesta aika jättää...

      Ei ole väliä silläkään, rouvitellaanko vai neiditelläänkö. Minkä takia muuten herra on aina herra, mutta naisen on alistuttava näyttämään siviilisäätynsä näillä neideillä tai rouvilla? Minusta se on epätasa-arvoa ja nöyryyttävää. Kyllä jokainen itse tietää elääkö parisuhteessa vai ei. Se on asian ydin.

      • dygddyd

        Käytetäänkö noita nimikkeitä edes enää, rouva, neiti, herra? Arjessa en ole törmännyt. Virallisissa kaavakkeissa kysytään kyllä siviilisäätyä, vaikka se ei kuulu kenellekään. :/


    • tee terta

      No perintövero on hieman erilainen, jos avioliiton kautta tai testamentilla saatu.
      On se hyvä, että huomioidaan valtion velkaisuus tekemällä testamentti.

    • KERRAN ERONNUT

      ÄLÄ MENE NAIMISIIN TÄSSÄ ELÄMÄSSÄ ÄLÄKÄ SEURAAVASSA!!!!!!!

      ONNELLISET SUHTEET OVAT SEN ULKOPUOLELLA!!

    • Minä haluaisin naimisiin muutaman vuoden sisällä kenties, mutta mieheni, joka on jo kerran ollut naimisissa, ei luultavasti tahdo koskaan mennä uudestaan naimisiin. Hän on ensimmäiseni ja haluaisin mennä naimisiin järkisyistä, häistä en ole kiinnostunut, mutta miehelleni jäi avioliitosta niin huono maku että hän ei halua kokea sitä enää. Tietysti harmittaa, mutta ajattelen vain että mikään hengenlähtö se ei ole että en pääsisi naimisiin, se vain hankaloittaa tulevaisuutta esim. perinnön ja asumisen suhteen että se olisi mielestäni fiksua. Lisäksi saattaa tapahtua jokin päänkääntö ja mieheni joskus haluaakin naimisiin, tiedä sitten.

      • viisas noita-akka

        Miehille avoliitto näyttää hyvin sopivankin kun ei ole sidonnaisuutta. Kun nainen alkaa käydä hermoille niin siitä voi lähteä helposti ulos - ovi auki ja paiskataan kiinnii. Siitä se uusi naaraan metsästys taas käykin hyvin.
        Se jätetty nainen voi jäädä haikailmaan miestä ja kummastelemaan mistä saisi muksuilleen elatusapua. Tästä alkaa se pitkä pitkä prosessi jonka päättyessä se mies osoittautuukin varattomaksi.
        Kannattiko avoliitto kun jäi ilman taloudellista turvaa lasten kanssa? Avioliitossa olisi voinut saada puolet aviomiehen omaisuudesta ellei ole tehty avioehtoja.

        Avoliitto sopii miehille koska voi helposti välttää elatusvastuut lapsilleen tulemalla ovelasti "varattomaksi". Mitä niistä lapsista kyllä se "akka ne yksinkin hoitaa". Minä, mies, lähden uusiin naarasseikkailuihin ja tietysti "avosuhteena" !

        Ovatko naiset näin tyhmiä, että antaa miehilleen vastuu vapaan elämän? Hoitakaa tyhmät akat ne lapsenne YKSIN. Miksi edes valitatte kun olette sallineet tulla petetyksi avoliiton ihanuudessa?


      • Avoliitto sopii
        viisas noita-akka kirjoitti:

        Miehille avoliitto näyttää hyvin sopivankin kun ei ole sidonnaisuutta. Kun nainen alkaa käydä hermoille niin siitä voi lähteä helposti ulos - ovi auki ja paiskataan kiinnii. Siitä se uusi naaraan metsästys taas käykin hyvin.
        Se jätetty nainen voi jäädä haikailmaan miestä ja kummastelemaan mistä saisi muksuilleen elatusapua. Tästä alkaa se pitkä pitkä prosessi jonka päättyessä se mies osoittautuukin varattomaksi.
        Kannattiko avoliitto kun jäi ilman taloudellista turvaa lasten kanssa? Avioliitossa olisi voinut saada puolet aviomiehen omaisuudesta ellei ole tehty avioehtoja.

        Avoliitto sopii miehille koska voi helposti välttää elatusvastuut lapsilleen tulemalla ovelasti "varattomaksi". Mitä niistä lapsista kyllä se "akka ne yksinkin hoitaa". Minä, mies, lähden uusiin naarasseikkailuihin ja tietysti "avosuhteena" !

        Ovatko naiset näin tyhmiä, että antaa miehilleen vastuu vapaan elämän? Hoitakaa tyhmät akat ne lapsenne YKSIN. Miksi edes valitatte kun olette sallineet tulla petetyksi avoliiton ihanuudessa?

        Kuka hölmö ei tee avioehtoa? Mutta siinähän se tuli suoraan, avioliittoon halutaan, jotta voi saada puolet miehen omaisuudesta erossa - siis hölmön miehen rahoista. Fiksu mies kyllä kantaa leiviskänsä erossa jos lapsia on, mutta ei siinä tarvitse omasta omaisuudestaan joutua luopumaan!. Ja jos et huomannut, tuon kirjoittajan mies kyllä osaa lähteä siitä avioliitostakin pois, jos siltä tuntuu, kuka ei osaisi?. Olipa sinulla avoimen katkeraa teksiä. Minun exäni petti minua, kun oltiin avoliitossa, se homma päättyi siihen. Olen mies, joten sinun typerällä logiikallasi pitäisi vissiin sanoa omat sanasi naisista, mutta tuo olisi typerää yleistystä.

        Triballe sanoisin, että listaa ne asiat ylös mitä on plussia ja miinuksia avioliitossa, ja pyydä miestäsi tekemään sama. Miettikää onko miehelläsi joku yksi kynnyskysymys yli muiden miksi ei halua avioliittoon. Ja tehkää avio-ehto, jos naimisiin päädyttekin, se on fiksu ratkaisu AINA, eikä tarkoita että miehesi ei haluaisi kanssasi olla lopun ikääsi. Kuka voi perustella miksei avio-ehto olisi fiksu ratkaisu? Ei kukaan. On hienoa että ymmärrät miestäsi, mutta ehkä sinun olisi pitänyt käydä jotain läpi mitä tämäkin on käynyt läpi, jotta voisit ymmärtää vieläkin paremmin? Ihan vaan jos vaikka takaraivossasi et täysin tätä sulatakaan..

        Avioliittohan ei tuo pysyvyyttä eikä sitoutumista loppupeleissä sen enempää, vaikka se sitoutumisesta toki viestiikin. Lakimies auttaa muissa lakijutuissa, mitä voi järjestää avoliitossa, liittyen noihin sanomiisi järkisyihin, miksi avioliittoon haluat.


    • Olen ollut aviossa ja vaimoni on kuollut. Nyt kirkon piispa ja Stup ovat perustamassa yhdenvertaisen avioliitto lain. Erosin kirkosta, koska viimeinenkin kunnioitus laitosta kohtaan romahti. 1 tervevyskesk. voi ilmoittaa läh. om kenet haluaa. 2 pitkään jatkunut avoliitto lain edessä käsitellään avioliiton kaltaiseksi. Lyhytaikainen petollinen avioliitto voidaan todeta pätemättömäksi Kuitenkin lasten takia kannattaa kirjautua yhteen ( sivili vihkiminen). Samalla voi sopia taloudellisesta asiasta.

    • Sitoutumiskammo

      Se, että mennään avoliittoon tarkoittaa mielestäni sitä, että pohjimmiltaan ei haluta/uskalleta sitoutua.
      On jokaisen parin oma päätös, ollaanko avo- vai avioliitossa.
      Itse en kuitenkaan suostuisi avoliittoon, koska se olisi mielestäni vain merkki siitä, että toinen ei tosissaan halua olla minun kanssani loppuelämäänsä.
      Nykyisin tuntuu olevan sellainen asenne monella, että "katsotaan nyt, mitä tästä tulee", erotaan sitten, kun ei enää huvita tai löytyy joku parempi.
      Ainahan voi keksiä tekosyitä sille, että ei halua sitoutua toiseen lopullisesti, vaan mennään fiiliksen mukaan.
      Naisen ei muuten tarvitse ottaa naimisiin mennessään miehensä nimeä.

    • HattiWatti*

      Sairaalassa lähimmäinen on se kenet potilas on sellaiseksi ilmoittanut.

    • poppi974

      "Olen monen ihmisen kanssa keskustellut tästä avoliitosta ja avioliitosta. Aika usein on tullut esille, että elävät avoliitossa kun toinen ei tahdo naimisiin."

      Olen kysynyt useammaltakin naiselta mitä naimisiin meneminen ja lupaaminen yhdessä pysymisestä "niin vastoinkäymisissäkin" tarkoittaa. Jokaisen naisen mielestä ei yhtään mitään, vaan täytyy erota heti jos vastoinkäymisiä on, ei saa "roikkua huonossa suhteessa".
      Ja noita vastoinkäymisiähän aina tulee, ennemmin tai myöhemmin, avioliitossa.

      Eli naimisiin meno ei sido naista omasta mielestään mitenkään yhtään mihinkään, siksi naiset haluaa avioon, ja samasta syystä 75 % avioeroa hakevista on naisia.
      Miehet taas sitoutuu puolisoonsa oikeasti mennessään naimisiin, ja pettyvät.

      Miehen ei kannata mennä ikinä naimisiin, siksi ollaan avossa hänen toivomuksestaan.
      Fiksua, niin kauan kuin naiset ei sitoudu.

    • Ritva70

      Minä olen nainen, ja eronnut kolme kertaa. Juups, avioliitosta. Eka ero oli lähes teininä (suhde alkoi todella nuorena), toinen n. 20v, ja kolmas ero n. 30v. Noista suhteista lyhin oli 3v, pisin 7v. Syy miksi olen eronnut niin usein ei niinkään ole siinä, että en ole ollut halukas sitoutumaan, vaan päinvastoin siinä, että olen ollut liian innokas ja halukas sitoutumaan hyvin vahvasti, ja tehnyt niin hyvin väärien miesten kanssa, harkitsematta rauhassa. Typeryyttä, josta onneksi olen oppinut.

      Sittemmin olen elänyt nykyisessä onnellisessa ja tasapainoisessa suhteessani jo yli 10 vuotta. Naimisiin en ole sattuneesta syystä vielä halunnut, vaikka tämä suhde onkin alusta asti ollut hyvin erilainen kuin aiemmat suhteeni. Johtuen pitkälti siitäkin, että olen itse kasvanut ja muuttunut hyvällä tavalla. Asiasta, siis naimisiin menosta, on kuitenkin keskusteltu. Edelleen haluan mennä naimisiin, vanheta yhdessä ja arvostan avioliittoa. Vaikka aiemmin asiat ovat menneet pieleen, niin ainakin olen oppinut paljon.

      Menemme naimisiin lähivuosina, veikkaisin että 5 vuoden kuluttua. Eli silloin olemme eläneet yhdessä n. 15 vuotta. Se liitto päättynee sitten jomman kumman kuolemaan. Toivottavasti. Olen onnellinen, että mies ei ole näiden vuosien aikana minua kosinut, koska olen tehnyt selväksi, että rakastan häntä ja sitoudun häneen, mutta vihille menon aika minun kohdalla ei ole vielä ajankohtaista. Mies on arvostanut minua, ja ymmärtänyt ikäviä kokemuksiani sillä saralla.

      Rakastan miestäni ja hän rakastaa minua. Miksi naimisiin? Tässä meidän syitämme pitkän avoliiton kokeneina:

      Me haluamme yhteisen nimen yhteiseen hautakiveen.

      Me haluamme toisillemme leskenoikeudet omaisuuteen. Meille tulee avioehto, joka on voimassa vain eron sattuessa, ja silloinkin vain siltä osin, kun omaisuutta ei ole yhdessä kartutettu. Lapset perivät lakiosaa laskematta meidät vasta kun molemmat olemme kuolleet.

      Me haluamme lähiomaisen oikeudet, jos toinen sairastuu/kuolee. Kukaan muu ei voisi olla siinä roolissa. Se tuntuisi luonnottomalta.

      Mies on sanonut minua rouvaksi jo suhteemme alkuvuosista lähtien. Tuntuisi luonnolliselta olla rouva oikeastikin. Luultavasti moni puolituttu luuleekin, että olemme naimisissa.

      Naimisiin meno on hyvä tekosyy pitää pienet juhlat, vaikka vain oman perheen kesken.:) Eihän kaikkien syiden tarvitse olla niin suuren suuria, koska elämä ja onni muodostuu juurikin pienistä iloista. Häät ovat rakkauden juhla, ja rakkautta meillä riittää.

      Mies haluaa kokea sen, että pääsee kosimaan. Hän ei ole ikinä elämässään kosinut ketään, koska ennen minua kukaan ei tuntunut riittävän sopivalta.

      Lapset toivovat, että menisimme naimisiin. (Yhteisiä lapsia meillä ei ole, mutta molemmilla on lapsia aiemmista suhteista.) Lapset eivät ymmärrä, miksi emme jo ole naimisissa. Myös molempien vanhemmat ihmettelevät asiaa. Minunkin vanhempani aiemmista eroistani huolimatta ihmettelevät, koska näkevät että nykyään tilanne/suhde on hyvin erilainen kuin aiemmat. Suhde on vakiintunut ja onnellinen.

      En minäkään ymmärrä sitä, jos tarkoitus ei ole koskaan mennä naimisiin. Mutta nostan hattua kaikille niille, jotka miettivät naimisiin menoa useita vuosia. Älkää tehkö minun virheitäni.;) Monella on takana 3 avoliittoa tai pitkää seurustelua, mutta minä tein niistäkin avioliittoja. Ei muuten kannata. Mutta mennyt on mennyttä.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1475
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe