En halua vanhuuseläkkeelle

ei vielä eläkkeelle

Aion jatkaa työntekoa mahdollisimman pitkään, jos se vain on mahdollista. Myös toimeentulon kannalta se on välttämätöntä. Kitkuttelu vanhuuseläkkeellä asuntovelkaisena ei houkuttele yhtään. Eikä vanhuuseläkkeellä ollessa huvita "olla jouten" sillä en ole ainakaan toistaiseksi keksinyt mielekästä tekemistä. Vapaaehtoistyötä tietenkin on, mutta miksikään tukihenkilöksi en ala enkä vanhusten ulkoiluttajaksi. Kaikki kun ei sovi kaikille.

Työssä on onneksi joulun jälkeen taas tulossa muutoksia eli vaihtelua ja se on hyvä asia. Tässä iässä kun ei enää voi vaihtaa työpaikkaa.

Tähän ketjuun tulee hetikohta kymmenen moralisoimaan, että työt pitää jättää nuoremmille. Vastaan jo etukäteen, ettei työt tänä päivänä ole mikään legotalo, jossa poistuvan palikan tilalle laitetaan uusi. Jos jäisin pois, työni jaettaisiin muiden kesken, sillä kaikilla ei ole riittävästi tekemistä. Minulla on ollut, sillä olen pitänyt siitä huolen, en jaksa olla työpäiviä jouten, aika ei kulu.

58

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korppis*

      Eräs tuttavani jäi eläkkeelle pitkäaikaisesta työpaikastaan viime keväänä. Nyt hän on saanut pomon paikan eräältä toiselta kilpailevalta firmalta. Hyvälle, tekevälle töitä löytyy vanhempanakin. Jos työnteko kiinnostaa eikä löydä elämälle juonta ja rahatilanne määrää, silloin työhön paluu on järkevä ratkaisu. Seisovilta jaloilta sitten aikanaan hautaan ; )

    • :))

      Parempihan yhteiskunnan kannalta on, että vanhat tekevät työt, nuorille kun ei mikään kelpaa.
      Minulle on se ja sama, pysyt töissä, tai jäät eläkkeelle.
      Jokaisen elämä on omansa.
      Nykyisin moni elää 100-vuotiaaksi, jos ennen sitä kuitenkin muutaman vuoden vetäisit lonkkaa. :))

    • Työ ja vapaa

      Kyllä meidänikäisiä on vielä paljon työelämässä ja jotkut meistä on tosi motivoituneita työntekoon. Tänne vain valikoituu keskustelijoiksi sellaisia, joita ei työ enää niin kauheasti kiinnosta, siksi työhön liittyvää keskustelua on vähän. Ja kuten aloittaja sanoi, niin äkkiä tulee palautetta että pois, pois, jos uskallat sanoa tykkääväsi työnteosta.

      Onhan nyt ollut Hesarissa ja muuallakin kovasti juttua ihmisistä, jotka eivät ole jääneet eläkkeelle 68 ikävuoteen mennessä. Tai ovat hakeutuneet eläkkeelle jäätyään uudelleen työelämään.

      Tulevia sukupolvia yhä vanhempana työskentely koskettaa vielä enemmän. Kuusikymppiset ja yli kuusikymppiset pääsevät/ joutuvat eläkeuudistuksen alta pois.

      Enkä tiedä, mikä onni ja autuus se on viettää pelkkää vapaa-aikaa. Etenkin, kun kokee, että työelämän ohessa on vapaa-aikaa riittämiin.

      • L - L

        Vapaa-ajan onni ja autuus? Sen kysyjälle on turha vastata mitään.

        Luovan ammatin harjoittajien mielenkiinnon ikärinä työskentelyyn ymmärrän.
        Tavallisesti siihen liittyy myös valinnan vapaus.
        Sama koskee myös yrittäjiä.

        Karmeimmat kokemukseni olen saanut verotoimiston muumioista jotka ovat auttamatta jääneet kehityksestä jälkeen.
        Saatta ilmetä myös muissakin virastoissa.

        Yksi anteeksiantamaton esimerkki, jota ei toki voi yleistää, on erään työvoimatoimiston eläkettä odotteleva päällikkö.
        Täysin hyödytön alkoholisti jota työympäristö suojelee ja saattelee turvallisesti viimeiset vuodet ennen eläkkeelle siirtymistä.

        En kyllä ymmärrä monen eläkeläisenkään tarvetta todistella kiireitään! Sehän on omaa tyhmyyttä!

        Jos työ ei häiritse harrastuksia ja oman ajan käytön vapautta niin mielessäni herää kysymys onko ko. henkilö todella tarpeellinen työssään.
        Kuka arvostaa mitäkin ja saa sisällön elämäänsä.


    • me emme eläköidy

      Työ pitää elämässä kiinni ja mikä tärkeintä, aivot tarvitsevat tehtäviä pysyäkseen kunnossa ja virkeinä..
      Katsopa eläkeikäisiä taitelijoita, politiikkoja tai muita, jotka käyttävät aivojaan ja toteuttavat itseään, niin huomaat eron miten positiivisia ja elämänhaluisia ovat vuosistaan huolimatta.

      Jo näissä palastakeskusteluissa huomaa eron "virkeiden" ja vähemmän "virkeiden" kesken.

      Työ on yksi elämän suurimpia rikastuttajia.

    • asiasta kokemusta

      alottajalle:

      ei eläkkeellä olekkaan mielekästä olla varsinkaa jos tuntee ittensä terveeksi,
      eläkkeellä tulee äkkiä ikävä työtä ja työkavereita,

      • L - L

        Minä en yritä tarjoilla omaa mielipidettäni yleispätevänä totuutena koska kokemuksia on monen laatuisia.

        Omani on täysin päinvastainen. Eipä ole tullut ikävä työtä eikä kavereita mutta muutaman, entisen työkaverin kanssa olemme toistuvasti yhteydessä.

        Ehkä vaihteleva työhistoriani ja liukuva siirtyminen työttömyyseläkkeelle vaikuttaa asenteeseeni.
        On turha ryhtyä luettelemaan eläkeläisen rajattomaan ajankäytön vapauteen liittyviä etuja koska itse kukin kokee sen erilailla.

        On muuten asiasta kokemusta!


      • +++
        L - L kirjoitti:

        Minä en yritä tarjoilla omaa mielipidettäni yleispätevänä totuutena koska kokemuksia on monen laatuisia.

        Omani on täysin päinvastainen. Eipä ole tullut ikävä työtä eikä kavereita mutta muutaman, entisen työkaverin kanssa olemme toistuvasti yhteydessä.

        Ehkä vaihteleva työhistoriani ja liukuva siirtyminen työttömyyseläkkeelle vaikuttaa asenteeseeni.
        On turha ryhtyä luettelemaan eläkeläisen rajattomaan ajankäytön vapauteen liittyviä etuja koska itse kukin kokee sen erilailla.

        On muuten asiasta kokemusta!

        Hyvä, L-L, sulla on aina järkeviä ajatuksia.

        Muutenkin olisivat iloisia, joilla on ikävä töihin.
        Kaikilla ei ole valinnan varaa, kun on eläkkeellä ihan työkunnon huononemisen takia.


    • *****

      Minun puolestani voit olla töissä vaikka sata vuotiaaksi.
      Ihme kun noin vanhana on vielä asuntovelkaa, itse olen maksanut jo viistoista vuotta sitten kaikki velat pois.
      Itse nautin eläkepäivistäni täysillä, eläke riittä hyvin kun ei ole velkaa.

      • ei velakinen

        *****
        paljonko saat nettona eläkettä käteen ??
        mä ssan yli 1700 kk on omistusasunto ja auto , eikä tahdo riittää vaikka ei oo velkaa, olen yhteiskunalle arvokas kuluttaja,
        tiesitkö -
        yhteiskuntamme ei pysy pystyssä ellei ihmiset kulta rahojaan


      • ****
        ei velakinen kirjoitti:

        *****
        paljonko saat nettona eläkettä käteen ??
        mä ssan yli 1700 kk on omistusasunto ja auto , eikä tahdo riittää vaikka ei oo velkaa, olen yhteiskunalle arvokas kuluttaja,
        tiesitkö -
        yhteiskuntamme ei pysy pystyssä ellei ihmiset kulta rahojaan

        Eläkkeeni on suunnilleen sama nettona, vähän alle 1700€ kk.
        Minulla jää yli joka kuukausi. Maksan kahteen asuntoon sähkölaskun ja ylläpidon, osakkeessa vastike on vesineen 290€ kk, on aika kookas asunto yksin eläjälle.
        En osaa tuhlata kuin matkusteluun, syön kaikkea mitä mieli tekee, auto on aika vanha mutta kulkee vielä hyvin, viimeksi kun katsastutin piti vaihtaa jokin pieni osa. ajattelin vaihtaa auton jos siihen tulee isompia remontteja.
        Eläkepäiviä en vaihtaisi isoonkaan rahaan. Ihan alussa oli vieroitusoireita kun jäin eläkkeelle, noin puolen vuoden päästä aloin viihtyä. Jäin eläkkeelle 63 vuotiaana.


    • Tämä ketju alkaa herätä henkiin ja kohta menee kovaa kun samaa jauhetaan puolin ja toisin sillä tässä aloituksessa on laitettu vastakkain kaksi vastakkaista ryhmää

      Eläkeläiset ja työssäkäyvät.

      Vaaleissa ei äänten kerääjistä käytetä sanaa eläkeläinen vaan ilmoituksiin kirjataan entinen asema työssä tai koulutus. Onhan se tietty hienonpaa olla yrittäjä kuin eläkeläinen vaikka molemmat yrittävät selviytyä eteenpäin elämässä.

      Työssä jatkaminen vai eläkkeelle siirtyminen. Provoaminen alkaa yhdestä sanasta aloituksen asuntovelkasana kirvoittaa ilkkumaan. Joten ei kun mukaan sanasotaan ; )

      Mielestäni.

      Jos joku haluaa olla työssä, kykenee pysymään mukana liukuhihnalla ja luovassa työssä käyttämään oivalluskykyä on terve en näe syytä lopettaa työntekoa.

      Jos haluaa siirtyä eläkkeelle 65-vuotiaana, ihminen tiedostaa, että joutuu elämään vaatimattomalla rahasummalla, mutta saa vapauden valita mitä tekee, monelta nousee aamulla ylös tai illalla menee nukkumaan ja kauanko viettää aikaansa vaikka nettissä.

      • ---

        Ei ne muutamat ylimääräiset työvuodet kenenkään eläkettä suunnattomasti nosta.


      • --- kirjoitti:

        Ei ne muutamat ylimääräiset työvuodet kenenkään eläkettä suunnattomasti nosta.

        Ei niin ja varmasti noiden muutaman vuoden jälkeen voi terveyskin oireilla kun se terveys ei katso ikää. Itse tykkään matkustella nyt on aikaa.


    • onne kaikille -

      jotka ymmärtää työ arvokkuuden .
      kaikki terveet joilla töitä on mahdollista tehdä kannataa oman itsensä psyykkisen terveyden vuoksi jo yksistään tehdä niin kauan töitä kuin niitä saa tehdä,
      eläkkeelä terveelle ihmiselle tulee ikävä töitä



      ---

      Ei rahalla olekaan suurta merkitystä, paljon enemmän on merkitystä työllä, sillä tarkotukseton tyhjänpäiväinen elämä EI ole edes elämisen arvoinen,
      tiedän kokemuksesta on paljon paljon mielekkäämpää olla töissä kuin eläkkeellä lahota ja homehtua, kohta on aivot sökönä, ja silmät seisoo päässä, suuauki horisee jossaki hoitolaitoksessa se ei ole enää elämää,

      • ,.-,.-

        Monellakohan onnellisella lie mielekäs työ? Oma mies on ollut töissä 17-vuotiaasta, eikä varmasti tee ainuttakaan ylivuotta aikanaan.


      • L - L

        Kyse on siitä miten eläkeaikansa käyttää.

        Näillä palstoilla on tullut esiin vaihtoehtoja.

        Kuka keskittyy vapaaehtoistoimintoihin.
        Seura- ja yhdistystoiminnoissa on jatkuvasti pulaa aktiiveista.
        Joku keskittyy terveytensä ja kuntonsa hoitamiseen ja saa sitä kautta uutta virtaa ja mielenkiintoa elämäänsä ja parisuhteeseensa.
        Toiset täydentävät elämänsisältöään matkustelulla tai muilla aikaa vaativilla harrastuksilla.
        Lastenlapset ovat sisältö sinänsä.
        Yms. Noiden yhdistelmistä löytyy elämään sisältöä ja rikkautta monelle enemmän kuin työssä tahkoamalla.

        On tietenkin tuo kuvaamasi ryhmä jolla ei ole ollut muuta elämää kuin työ.
        Vaikea on nollatilanteesta ryhtyä sisältörikasta eläkeaikaa rakentamaan.

        Me vaimoni kanssa pistimme pensselit santaan suunnitelman mukaan muutaman kuukauden välein 14-vuotta sitten ja aloitimme, onkos se nyt, kolmannen elämän.
        Enempää en viitsi kommentoida koska nämä vuodet ovat vain meidän elämiämme.


    • hytinä

      Just ja joo, varaudu vaan että sinut laitetaan väkisinkin ensimäisenä pois vaikka kuinka vastaanhangottelisit.
      Työnantaja maksuja pitäisi korottaa kolminkertaiseksi työntekijöille jotka ovat yli 65 vuotiaita ja laskea 10%:iin alle 25 vuotiaille työntekijöille.

    • ei vielä eläkkeelle

      Onneksi ketjuun on tullut myös kantani ymmärtäviä näkemyksiä. Vaikka lienee niin, kuten yksi kirjoittaja sanoi, että työorientoituneet eivät taida näillä palstoilla käydä. Itse käyn silloin tällöin ja ihmettelen yli kuusikymppisten mummoaiheita. Humppaa ja humalanhakua ja hautajaisten ennakointia, jos asian kärjistää.

      Kyllä se on niin, että me ollaan yksilöitä ja valistuneet työnantajat havaitsevat sen. Sille jolla on halua panostaa työntekoon löytyy uusia haasteita, olipa ikä mikä hyvänsä. Vastaavasti voi vähentää joitain rutiineita tai mikä nyt ei niin kauheasti satu kiehtomaan eli oman työn sisältöön voi vaikuttaa. Mutta tiedän, ettei kaikkialla ole yhtä hyvin, ei ole ollut läheskään aina aiemmissa työpaikoissanikaan. No yksityisellä puolella lienee joustavampaa, luultavasti valtion ja kunnan hommissa olisi aika byrokraattista.

      Vapaa-ajastakin täällä oli puhetta. Minulla on lukuunottamatta lasten pikkulapsiaikaa ollut aina vapaa-aikaa riittämiin, silloinkin kun olin töissä, joissa oli kokonaistyöaika. No ylitöitä olen tehnyt nykytyössäkin. Työn vastapainoksi velttoilen tai harrastan jotain minua kiinnostavaa. Se onnistuu, kun jättää pois tarpeettoman tekemisen. Esimerkiksi ison osan tarpeettomista kotitöistä. Ei huushollin tarvi olla niin vimpan päälle. Ja televisiota en montaa kertaa vuodessa katso, vain kun tulee jokin kiinnostava ohjelma. Esimerkiksi näin. Jollakulla muulla se ns. tarpeeton jonka voi karsia voi olla jotain muuta.

    • goldie

      Viimeistään nelivitosena pitäisi työnkuvat kääntää nurinpäin ja ne jotka siihen asti ovat saaneet työpaikoilla istua persiillään ja näprätä jotain mielenkiintoista pääsisivät suorittavalle puolelle ja fyysisesti vaativaa työtä tehneet saisivat istua ja huokaista. Luulen että motivaatio vahvistuisi nivelensä loppuun kuluttaneilla raatajilla että ei tarvitsisi enää heitä moittia laiskureiksi. Eivät varmaan malttaisi lopettaa työtä vielä kuuskasinakaan. Niistä toisista, nyt niin ahkerina itseään pitävistä en menisi takuuseen.
      Asialla on monta puolta ja jokaisella oma työhistoriansa.
      Minä olen tyytyväinen eläkeläinen jo kuudetta vuotta. Humppaa en tosin harrasta enkä mummoile muutenkaan vaan rockista olen aina tykännyt.

      • joopajoo...

        Tuollaisia ehdottelee vain ihminen, joka ei tiedä kokonaisuuksista tuon taivaallista.Höpöhöpö juttuja. Taitas mennä sormi suuhun monta kertaa, eikä työt edistyisi senkään vertaa. Olet tyypillinen narisija, joka on ilm. tehnyt uransa suorittavalla puolella tasapäistetyssä valittajien laumassa kadehtien ja haukkuen esimiehiä. Teitähän riittää....


    • työläinen

      Jos on niin onnellisessa asemassa, että voi valita työaikansa eläkepäivinään niin helppo on jatkaa. Itselläni on mielenkiintoinen työ, että kiva sitä on puurtaa ja vapaata saa milloin haluaa, eikä työ haittaa harrastuksia, eikä palkalla ole merkitystä.
      Valitettvasti kaikilla ei ole sama tilanne.

    • Huh huh

      Niinpä! Itsellä on vajaa neljäkymmentä vuotta työelämää ja vielä pitäis jaksaa kuusikymppisenä pakkotahtista minuuttiaikataulutettua vanhustyötä, mutta en vaan jaksa. En fyysisesti, enkä psyykkisesti! Nyt vaan odottelen, että mitä tapahtuu! Sairasloma jatkuu ja palkkatulo pienenee, eikä eläkkeelle pääse!

      Nopeasti tämä muutos on tapahtunut! Vielä vuosi sitten kuvittelin jaksavani jatkaa, mutta työn muuttuessa yhä pakkotahtisemmaksi on pakko luovuttaa.

      • .Siilimuori

        Mitä?

        Eikö työnantaja tue ikääntyvän työntekijän työssäjaksamista mitenkään, niinhän lukee visioissa ja strategioissa :). "Tärkein voimavaramme on hyvinvoiva henkilöstö"

        Oisko mahdollista vaihtaa kevyempään työhön tai jotenkin muuttaa toimenkuvaa, kuten näissä suunnitelmissa niin kivasti luvataan ;).

        Elä oottele vaan ole itse aktiivinen, onhan kuitenkin kyse sinun tulevaisuudestasi.


      • ent. siivoojaparka
        .Siilimuori kirjoitti:

        Mitä?

        Eikö työnantaja tue ikääntyvän työntekijän työssäjaksamista mitenkään, niinhän lukee visioissa ja strategioissa :). "Tärkein voimavaramme on hyvinvoiva henkilöstö"

        Oisko mahdollista vaihtaa kevyempään työhön tai jotenkin muuttaa toimenkuvaa, kuten näissä suunnitelmissa niin kivasti luvataan ;).

        Elä oottele vaan ole itse aktiivinen, onhan kuitenkin kyse sinun tulevaisuudestasi.

        Työympäristolaki sanoo, että työ on sovellettava ihmiselle, eikä ihmistä työlle. Siihen vetosin vielä töissä ollessani pomolle. Hän tuijotti vähän aikaa ja virnisteli; Niinhän minä olen tehnytkin, muutenko sinä olisit täällä siivoamassa toisten paskaläjiä nurkista. Hän oli aina niin kiltti ja huomaavainen.


      • .Siilimuori
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Työympäristolaki sanoo, että työ on sovellettava ihmiselle, eikä ihmistä työlle. Siihen vetosin vielä töissä ollessani pomolle. Hän tuijotti vähän aikaa ja virnisteli; Niinhän minä olen tehnytkin, muutenko sinä olisit täällä siivoamassa toisten paskaläjiä nurkista. Hän oli aina niin kiltti ja huomaavainen.

        Juu, kyl nykyisin näyttää että kaiki sovelletaan rapistuvaan talouteen ja ei kai se työvuorolistojen tekeminenkään nin helppoa ole. Häytyypi vaan tehdä minkä kykenee ja älytä hypätä pois ennen kuin kroppa alkaa tosissaan sanoa itseään irti rääkistä, tai psyyke. Sillä kukaan sinusta ei pidä huolta jos et itse pidä, se on nähty.
        Sen olen oppinut et yhtään kirkkaampaa kruunua et saa vaikka venyt äärimmilleen oman jaksamisesi äärirajoille. Pitää opetella sanomaan myös ei, nuor väki tän on jo sisäistänyt kiitettävästi.


    • Huh huh

      Periaatteessa kyllä, mutta kuka ottaa kuusikymppisen työntekijän töihin! Työnantaja toki tuleekin, mutta kevyempää työtä ei nyt vaan ole tarjolla. Samaan aikaan, kun on muutama muukin kevyempää työtä hakemassa ja odottamassa.

      Työntekijän täytyy työpäivän aikana saada tietty mitoitettu tuntimäärä täyteen, eikä siinä katsota kuntoa, vaan vakanssien määrää. Enkä saa itsestäni enää mitenkään revittyä vaadittavaa suoritusta.

      Toki olen aktiivinen ja olinkin yli vuoden toisissa duuneissa, mutta nehän vasta floppasivatkin kunnolla ja veivät ehkä viimeisenkin motivaation ihmissuhdeduuniin. Mitään visiota ei uudesta duunista ole, joten hakeminenkin on yksi kysymysmerkki, kun tuntuu tällä hetkellä, että mitta on vaan täynnä.

      • .Siilimuori

        Entä jos tekisit vähemmän kuin 100-prosenttiset tunnit`? Minä tee toistaiseksi sataprosenttista (käytännössä yleensä yli). Olen toivonut et ois kaksi päivää viikossa vapaata ei tartteis olla edes peräjälkeen, mutta ei voida järjestää ;). Nytkin melkein kaksi viikkoa vuorotyötä yhden päivän vapailla ja kyllä se tässä iässä tuntuu ja käy terveyden päällekin.

        Sananhelinää kaikki työssä jaksamisen tukemiset, pah!


      • .Siilimuori
        .Siilimuori kirjoitti:

        Entä jos tekisit vähemmän kuin 100-prosenttiset tunnit`? Minä tee toistaiseksi sataprosenttista (käytännössä yleensä yli). Olen toivonut et ois kaksi päivää viikossa vapaata ei tartteis olla edes peräjälkeen, mutta ei voida järjestää ;). Nytkin melkein kaksi viikkoa vuorotyötä yhden päivän vapailla ja kyllä se tässä iässä tuntuu ja käy terveyden päällekin.

        Sananhelinää kaikki työssä jaksamisen tukemiset, pah!

        Niin ja hauskaa vielä se et vaikka koet että mitta on täynnä ja eläkekriteerit ei täyty, ainoa vaihtoehto (realistinen) on vaan hypätä pois tästä oravanpyörästä, kärsiä taloudelliset seuraukset.Työttömänä työnhakijanahan tänä päivänä et saa olla jos olet hoitoalan ammattilainen. Ja toisaalta miksi hakisit töitä jota et halua tehdä?
        Onko taloudellisesti mahdollista jättäytyä pois työelämästä omalla lustannuksella?

        Mie jäisin jos saisin lottovoiton :).


      • L - L

        Muutama ehdotus tuli 60 vaiheessa.

        Kyseessä oli kaksi aikaisempaa työnantajaa.

        Tein toiselle kolme ystävänpalvelusta.
        Espanjasta palatessamme jäin ko. paikkakunnalle vaimoni atkaessa matkaa kotiin.
        Hoidin pyydetyt puuhat valmiiksi pyytämättä varsinaista palkkaa.
        Toisen kerran päivitin samalle työnantajalle kotonani exel-pohjaiset laskentastandardit.
        Ko. pariskunta on ihmisinä miellyttäviä ja huomioivat kyllä vähäisenkin vaivannäköni.

        Toinen ex-työllistäjä ehdotteli kahteen otteeseen muutaman viikon puuhasteluja mutta luki ilmeestäni, etten ole hirveän innostunut.

        Noiden tapahtuma-aikaan olin 62 - 64v.

        Aktiivinen työpaikan vaihtaja olin viimeeksi noin 5-kymppisenä ja silloinkin eräs ehdokas viittasi ikääni sanoen minun muuten sopivan heille mutta heidän organisationsa on täynnä ikäisiäni ukkoja.
        Todella järkevää välttää palkollisten ikäkasaumaa varsinkaan vanhempaan päähän.


      • L - L
        L - L kirjoitti:

        Muutama ehdotus tuli 60 vaiheessa.

        Kyseessä oli kaksi aikaisempaa työnantajaa.

        Tein toiselle kolme ystävänpalvelusta.
        Espanjasta palatessamme jäin ko. paikkakunnalle vaimoni atkaessa matkaa kotiin.
        Hoidin pyydetyt puuhat valmiiksi pyytämättä varsinaista palkkaa.
        Toisen kerran päivitin samalle työnantajalle kotonani exel-pohjaiset laskentastandardit.
        Ko. pariskunta on ihmisinä miellyttäviä ja huomioivat kyllä vähäisenkin vaivannäköni.

        Toinen ex-työllistäjä ehdotteli kahteen otteeseen muutaman viikon puuhasteluja mutta luki ilmeestäni, etten ole hirveän innostunut.

        Noiden tapahtuma-aikaan olin 62 - 64v.

        Aktiivinen työpaikan vaihtaja olin viimeeksi noin 5-kymppisenä ja silloinkin eräs ehdokas viittasi ikääni sanoen minun muuten sopivan heille mutta heidän organisationsa on täynnä ikäisiäni ukkoja.
        Todella järkevää välttää palkollisten ikäkasaumaa varsinkaan vanhempaan päähän.

        Lisäys ensimmäiseen. Suoritin teknisen kyseisen yrityksen kotipaikkakunnallani tapahtuneeseen, tekniseen virheeseen.
        Hoitui parissa päivässä.


      • Huh huh
        .Siilimuori kirjoitti:

        Niin ja hauskaa vielä se et vaikka koet että mitta on täynnä ja eläkekriteerit ei täyty, ainoa vaihtoehto (realistinen) on vaan hypätä pois tästä oravanpyörästä, kärsiä taloudelliset seuraukset.Työttömänä työnhakijanahan tänä päivänä et saa olla jos olet hoitoalan ammattilainen. Ja toisaalta miksi hakisit töitä jota et halua tehdä?
        Onko taloudellisesti mahdollista jättäytyä pois työelämästä omalla lustannuksella?

        Mie jäisin jos saisin lottovoiton :).

        Ei töitä hoitoaloillakaan ole, kun pitää säästää ja määräaikaisuuksia ei jatketa ja vakansseja jätetään täyttämättä!

        Asuntolainaa on vielä, ettei taloudellista mahdollisuutta tyhjän päälle heittäytymisestä ole! Lottovoitto on ihan hyvä ja tavoittelemisen arvoinen ratkaisu :-)

        Hyvää Joulua kuitenkin!


      • .Siilimuori
        Huh huh kirjoitti:

        Ei töitä hoitoaloillakaan ole, kun pitää säästää ja määräaikaisuuksia ei jatketa ja vakansseja jätetään täyttämättä!

        Asuntolainaa on vielä, ettei taloudellista mahdollisuutta tyhjän päälle heittäytymisestä ole! Lottovoitto on ihan hyvä ja tavoittelemisen arvoinen ratkaisu :-)

        Hyvää Joulua kuitenkin!

        Varmaan työllisyystilanne vaihtelee ympäri maata, mutta oikeassa olet. työllisyystilanne on kiristymässä taas silläkin alalla.

        Hyvää Joulua ja jaksamista!


      • .Siilimuori kirjoitti:

        Varmaan työllisyystilanne vaihtelee ympäri maata, mutta oikeassa olet. työllisyystilanne on kiristymässä taas silläkin alalla.

        Hyvää Joulua ja jaksamista!

        Siilimuori, luottamusmiehen puheille, ei tollasilla vapailla kukaan jaksa mitään työtä!


      • .Siilimuori
        minttupuu kirjoitti:

        Siilimuori, luottamusmiehen puheille, ei tollasilla vapailla kukaan jaksa mitään työtä!

        Kiitos vaan mutta ei taida auttaa mennä luottamusmiehen puheille. Työehtosopimus sanoo et yksi vapaa viikossa on oltava. Kolmessa viikossa tietty tunti määrä. Tässä iässä ei vaan varsinkaan vuorotyötä jaksa sillä tavoin et kaksi viikkoa mennään yhden päivän vapaalla ja sitten siinä yhdellä viikolla on neljä vapaata ja nekään ei välttämättä peräkkäin. Lisäksi vielä jos kuuden viikon pätkässä Se neljän päivän vapaaviikko sattuu olemaan Se ensimmäinen ja toinen Se kuudes viikko, aika rankka pätkä yhden päivän vapailla.Toivoisin et joka viikko olisi Se kaksi vapaata, niin kuin yleensä ihmisillä. Jotta jaksaisin tätä työtä eläkeikään.


    • eläkkeelle YES

      Avaaja kertoi, että taloudelliset realiteetit motivoivat häntä. Siitä näkökulmasta toki työssä roikkuminen on ymmärrettävää. Tavallaan hilpeää oli hänen töidensä jakaminen muiden kesken, eli että nuori ei saisi siitä työpaikkaa. Se on yksi tunnusmerkistö sille, että toimi on tarpeeton.

      Lopettelin urani kunnallisella puolella, oltuani sitä ennen vain "oikeissa töissä". Tulin myös tutuksi valtion virkamiesten kanssa. Ymmärrän hyvin että itse kukin voi kokea tekevänsä tärkeää ja tähdellistä työtä, jopa saada siitä stressiä. Onneksi en ole näkemässä, kun joku joskus alkaa tätä tosissaan rationalisoida. Toisaalta asetelma on ollut tsaarin ajoista asti...

      Itselläni on se tilanne, että voin keskittyä vapaa-aikaan. Voin harrastaa, matkailla, jopa kuntoilla. Tämä loppuvaihe on kovin rajallinen, joten tulee keskittyä sisältöön.

    • veronmaksajaparka

      Avaaja myös näköjään työskentelee paikassa, jossa kaikilla ei ole riittävästi töitä. Joku niiden toimettomien palkat kumminkin maksaa. Tuo vaikuttaa virkamiesyhteisöltä. Veronmaksajat kustantaa sen minkä palkkaa nostaa. Ilman henkilökohtaista, taloudellista vaikutinta, koko asetelma olisi syvästi moraaliton.

    • ei vielä eläkkeelle

      Kerroin aiemmin, että toimin yksityisellä sektorilla. Ilmeisesti kukaan teistä ei toimi tai ole toiminut projekteissa tai hankkeissa, joissa toisinaan on töitä erittäin paljon ja sitten taas on hiljaisempia aikoja ja ihmiset ovat esimerkiksi työnkierrossa muissa yksiköissä.

      Jos työ vaatii pitkällistä ja syvällistä toimialaosaamista, niin työnantaja ei välttämättä halua lomauttaa työntekijöitä hiljasempina aikoina, kun tiedossa on, että puolen vuoden päästä alkavat hankkeet, joiden on määrä valistua puolessatoista vuodessa.
      Itselläni on ollut töitä riittämiin, koska olen hiljaisempina aikoina etsinyt niitä aktiivisesti. Minulla on ollut onni aloittaa suhteellisen vanhalla iällä aivan uudella alalla, siinä varmaan osasyy siihen, että jaksan olla innostunut.

      Mitä tahansa joku ajattelen tehtävästäni niin se on yhdentekevää. Esimieheni on toivonut, että jos päätän jäädä vanhuuseläkkeelle, niin kerron ajoissa, seuraajaa kuulemma pitää alkaa etsiä talon sisältä. Tiedän kokemuksesta, kun aloitin tyhjästä, niin sisäänajo vie aikaa eikä alalle normaalisti hypätä tyhjästä, minä vain satuin sopivaan saumaan aikanaan. Tottakai tehtävät, jotka olen tehnyt muihin yksiköihin jaetaan muille kuten kerroin, mutta ei se perustehtävä, mitä teen siitä minnekään katoa.

      Täällä on mielenkiintoinen tapa väheksyä toisia saman ikäluokan ihmisiä, jos he sattuvat olemaan kiinni jossain elämänalueessa, olkoonkin se sitten työ tai jokin muu. Jotkut alkavat maalata tauluja vanhana, jotkut julkaisevat kirjan, kuka mitäkin. Joku on jopa perustanut yrityksen jäätyään päivätyöstä eläkkeelle. Jos ei sovi perinteiseen vanhuskuvaan, niin se on jotenkin paha asia. Se kuva on muuten aika ankea.

      • L - L

        Viimeiset 5-vuotta toimin ainoastaan projekteissa työttömyysjaksojen väleissä.
        Pidän projektina myös vakituisen työsuhteen yhden vuoden kokeilua 54-vuotisena.
        Ei huvittanut enää.

        Aikaisemmat 7 vakituista työpaikkaa olivat jonkin sortin projekteja nekin.
        Oli lähtötilanne, muutostarve ja toimintojen vakiinnuttaminen. Sen jälkeen halusinkin muualle.
        Poikkeuksen muodostivat asuntovelkaiset vuodet jolloin siedin rutiineja koska paikkakunnan vaihto olisi ollut hankalaa.
        Sinäkin aikana vaihdoin tehtäviä kolmasti.

        Useampikin opiskelukaverini on ollut yhden ja saman työnantajan palveluksessa opiskeluajasta oikealle eläkkeelle.
        Turvallisuutta ja vakautta elämään.


    • eläkkeelle YES

      > Jos ei sovi perinteiseen vanhuskuvaan, niin se on jotenkin paha asia. Se kuva on muuten aika ankea.

      Kuvan katsojalle muodostuu "kuvasta" oma tulkinta. Toki "vanhus" on abstrakti käsite. Eläkeläinen, jolla on elämää ilman työtä, vastaa minusta antiikin ihanneihmistä. Miksiköhän?

      >työnkierrossa muissa yksiköissä

      Vaikuttaa edelleen hyvin virkamiesbyrokratian mukaiselta yritykseltä. Semmoisia on ollut ja vissiin on, metsä- ja metalliteollisuuden sektorilla, mutta vain siksi, että ne eivät aiemmin kilpailleet "todellisessa maailmassa". Jos organisatio on vielä järjestäytynyt noin, loppuu leikki lähivuosina, eläköityi, vai ei... Reaalimaailma tulee vastaan. Puhutaan globaalista, jne...

    • muumimammojako

      Yrittäjille tuntuu tyypillisesti olevan vaikeaa jäädä eläkkeelle. No, se saattaa olla sitä monestakin syystä. Jos 68-vuotias sen sijaan haluaa duunarina kokopäivätoimisesti jatkaa, ei taida kaikki muumit olla laaksossa.

    • L - L

      "En halua vanhuuseläkkeelle" pisti silmääni.

      Toisen palveluksessa palkallaan eläjille se on väistämättä edessä, tahtoi tai ei.
      Ymmärrän halun vaikuttaa ajankohtaan. Niinhän minäkin tein.
      Olen vaan päissäni ajatellut tuon muutoksen järkyttävän elämää sitä vähemmän mitä aikaisemmin sen tekee ja mieluimmin omaehtoisesti.

      Olen nähnyt kun saneerauksen yhteydessä irtisanottu 63-vuotinen ihmettelee miten he jäljelle jääneet pärjäävät ko. henkilön tajuamatta hänen itsensä kuuluvan irtisanottuihin.
      Saman saneerauksen yhteydessä 62v työnjohtaja itkee asumisjärjestelyjensä puolesta.
      Samassa työpaikassa koko aktiivi-ikänsä ja työsuhdeasunnossa.
      Ei halunnut vuokralle ja omistusasunnon hankkimisen koki hyvin vaikeana.

      Kyllä korvaamattomia henkilöitä on keskuudessamme vaikka me emme tunnista heitä.

      • ei vielä eläkkeelle

        Minä en kylläkään kuulu niihin korvaamattomiin.

        Olen vaihtanut alaa ja asuinpaikkaa useita kertoja elämässäni, koska se on ollut mielestäni virkistävää. Vaikka lähdöstäni on oltu pahoillaan, niin hyvin ovat hommat jälkeeni sujuneet. Ja eläkkeelle jääntiini varaudutaan kasvattamalla se seuraaja.

        Olen työssä, koska viihdyn siellä ja työstäni on ilmiselvästi hyötyä. Mutta ohelleni tulee lähivuosina talon sisältä joku toinen ja siinä se. Elämähän muuttuu koko ajan ja ihmiset menevät ja tulevat.

        Joku totesi aiemmin, että yrityksessämme on byrokraattisia piirteitä ja kyllä siinä perää on, tosin viime vuosina on jossain määrin tilanne muuttunut. Jähmeyttä on hieman liikaa minun makuuni, tosin omiin työtehtäviin voi vaikuttaa, mikä helpottaa tilannetta. Mutta eihän mikään työpaikka täydellinen ole. Tämä viimeiseksi jäävä on kuitenkin siitä parhaasta päästä. Ei ole metalliteollisuuta vai mitä niitä oli niitä vaihtoehtoja, mitä arveltiin. Ei minusta vissiin insinööriksi saati diplomi-insinööriksi olisi ollut.


    • se insinööri

      No joo, se oli insinööri, kun arveli. Jotain kummaa on kumminkin siinä, jos on vielä velkaa tossa iässä. Yks idea työn teossa on, että fyffee kertyy. Kakarat sitä tietenkin tahtoo verottaa, mutta jos niille riittää duunia, ei tarvi insinöörin kaikkea maksaa :) Siksi ne kakarat, velalisina niitä duunipaikoja tarttee -eikä ne työllä rikastuneet.

      • Itsekin velallinen

        Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, konkursseja, sairautta, työttömyyttä ja muuta. Ei täällä kukaan varmaan rupea niitä ihan avoinesti kertomaan, ei aloittajakaan. Hänet on jo muutenkin tyrmätty.

        Tulkitsen velan vanhalla iällä niin, että ihmisellä on uskallusta ja kykyä yrittää uudestaan. Joku jättäytyisi sairauksien vangiksi tai heittäytyisi yhteiskunnan armopaloille.

        Toisaalta täällä kirjoittajat ovat varmaankin kouluttamattomia ja kirjoituksista päätelleen aika yksinkertaisia ja sivistymättömiä. Jos jollakulla on velkaa vanhalla iällä, siinä on heti jotain kummaa.


      • Köyhä vanhus

        Ilmeisesti pienituloisuus olisi mielestäsi kriminalisoitava? Pienipalkkaiset vietävä kaasukammioon?

        Ei kaikille kerry sitä "fyffeä". Mikähän pissistermi tuokin on, eikö kuusikymppiset ole aika yli-ikäisiä käyttämään tuollaisia termejä. Myös henkistä köyhyyttä on.


    • €ero

      Jokaisella on oma tilanteensa, itse jäin yrittänä ennenaikaisesti eläkkeelle kun ei ollut muuta mahdollisuutta.
      Tuttava piiriini kuuluu yrittäjä pariskunta jotka ovat noin 75 v.
      tuntuu olevan vaikeaa lopettaa ja jättää pojan jatkamaan koska eivät vissiin luota häneen.

      • .Siilimuori

        Yrittäjäkin taitaa olla työnsä kanssa naimisissa 24 tuntia vuorokaudessa.


    • quando

      Ei ole sivistymättömyyttä jos joutuu maksamaan vielä tässä iässä asuntovelkaa. Jouduin jättämään työni kun sairastuin vakavasti ja puolisoni halusi erota, eli menetin työni, kotini, puolisoni ym. eikä ositus mennyt minun osaltani täysin oikein. Kuitenkin päädyin ostamaan sillä pääomalla oman asunnon, josta maksan vähän aikaa vielä velkaa.
      Joskus käy näinkin, mutta olen nykyisellään tyytyväinen siihen, että ostin oman asunnon, kun nyt ei tiedä miten käy se on pääomaa jota varmasti joudun käyttämään kun olen ehkä siellä hoitokodissa.
      Kelpaako sivistyksen tasoksi ennakoida tulevaisuuttaan.
      Olisin ihan ehdottomasti työssä eläkeiässä myös jos kunto sallisi, nämä ovat myös alakohtaisia asioita.

    • yrittäjä 74

      Noh, tota, miksi pitää kertoa palstalla jos ei halua vanhuuseläkkeelle? eikö aloittajalla ole ystäviä joiden kanssa näitä haastella?

      • tonttu 1001

        No mutta, tuolla periaatteella tulisi palstalle yksi kommentti viikossa.


      • Köyhä vanhus
        tonttu 1001 kirjoitti:

        No mutta, tuolla periaatteella tulisi palstalle yksi kommentti viikossa.

        Täällä on kiellettyä kertoa, että on köyhä. Sekä monet muut asiat, ilmeisesti työnteko niiden joukossa ovat kiellettyjä.

        Ja ilmeisesti on myös sopimatonta puhua asioista sekä täällä että elävässä elämässä.


      • .''.
        Köyhä vanhus kirjoitti:

        Täällä on kiellettyä kertoa, että on köyhä. Sekä monet muut asiat, ilmeisesti työnteko niiden joukossa ovat kiellettyjä.

        Ja ilmeisesti on myös sopimatonta puhua asioista sekä täällä että elävässä elämässä.

        Nyt taitavan asiat olla niin, että puhutaan lähes aina onnnistumista, oikeista tai kuvitelluista.
        Onhan kaikki muka hyvin, kun epäonnistumiset laastaan maton alle.
        Eipä siinä kai muuta, kuin ettei halua pamauttaa ilmapalloa, tai kuin minä, ei osaa/halua valittaa.


      • Käyhä vanhus
        .''. kirjoitti:

        Nyt taitavan asiat olla niin, että puhutaan lähes aina onnnistumista, oikeista tai kuvitelluista.
        Onhan kaikki muka hyvin, kun epäonnistumiset laastaan maton alle.
        Eipä siinä kai muuta, kuin ettei halua pamauttaa ilmapalloa, tai kuin minä, ei osaa/halua valittaa.

        Asioiden realistinen toteaminen ei mielestäni ole yhtä kuin valittaminen. Sanaa valittaminen käytetään muutoinkin hyvin kummallisissa yhteyksissä.

        Minä totesin itsestäni, että olen köyhä ja ikääntynyt, mutta käsittääkseni en valittanut sitä mitenkään. En säälitellyt itseäni enkä pyytänyt sääliä.

        Toinen esimerkki: asiakas saa liikkeestä pilaantuneen tuotteen ja palauttaa sen pyytäen vaihtoa tai rahojen palautusta. Tällaisistakin tapauksista sanotaan, että siinä valitetaan.

        Kaiken pitäisi olla niin, niin positiivista ja jos ei aina, ole, niin asiat lakaistaan maton alle. Tai otetaan kännit, että kestetään.


    • mukavasti eläkkeellä

      Positiiviset jutut on useimmiten mukavia luettavia. Mukavampia, kun sellaiset, joissa täytyy todistella, ettei valita köyhyyttä eikä työssäolopakkoa.

      Mukavahan se silti on, että viihtyy köyhänä ja työllistettynä.

      • Kebelle viesti

        En tiedä, kenelle osoitit repliikkisi.

        Kukaan ei varmaan viihdy köyhänä, mutta meidän iässä talouteen on enää vaikea vaikuttaa. Voi olla, että on ollut aiemminkin olosuhteita, sairautta ja muuta, josta syystä talous on jäänyt ohueksi. Mutta kukapa sitä lähtisi anonyymipalstalla kertomaan.

        Ei kai täysjärkisiä ihmisiä tarvi kuitenkaan työllistää. Työpaikat haetaan itse. Silloin on enemmän valinnanvaraa.


    • Riidanhaastajat

      Joo mutta ei tässä iässä enää siedä kaikenmaailman nälvimistä itseään yli 30 vuotta nuoremmilta. Sen ikäisiähän monet esinaiset ovat mun alallani. Ovat hakeutuneet esinaisiksi kun eivät itse sopeudu käskytettävän rooliin.

    • mä lehdestä luin

      Eikös suurin osa ole köyhiä, jos yli puolet saa alle 1400 euroa eläkettä kuussa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe