Kirjanpitokuluissa säästäminen

Susanna1981

Hei,
Katsoin, että keskimäärin mulla on 60 tositetta ja 250 vientiä. Kuinka voisi saada vientejä pienennytyksi? Kyseessä siivousfirma ja näitä olen tehnyt tähän asti.
Laskutusväli on 2kk, eli sen sijaan, että olisi 1kk. Niin ainakin tositteiden määrä -50%
Sitten esim. puh lasku 30 euroa ja maksan 70 euroa niin seuraavalla kuulla ei laskua tule. Onko tämä säästöä? Voiko näin tehdä muiden laskujen kohdalla?
Sitten ostelen mitä sattuu, mistä milloinkin. Parempi varmaan ostaa kerralla koko vuoden ostokset joten vain 1 kuitti? Voinko ostaa esim. pesuaineet ja henkilöstökulut samalle kuitille? Vai tuleeko kaikista eri tuotteista eri viennit? Jos on autotarvikkeita, wcpaperia, pesuaineita, konttoritarvikkeita? Voiko yhdestä kuitista tulla sitten jopa 10 vientiä?
Kyseessä oy

56

2731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykkös111

      Ei Suomessa kannata yrittää. Itsekin varmaan olet havahtunut siihen jos jo kirjanpitokulut tuottaa vaikeuksia. Kaikki maksut niin järjettömiä ettei tuu mitään. En vittuile se on vaan totuus.

      • Huh huh

        Niinpä niin, se tilitoimisto on myös yritys ja veloittaa työstään niin kuin sinäkin veloitat siivouksesta - vai ovatko asiakkaasi pyytäneet, että luuttuat lattiat vain puoliksi niin säästäisivät siivouskuluista ?


      • Aivan järjetöntä

        Kirjanpitokulut on Suomessa aivan järjettömiä... Jokaisen kuitin kirjaaminen maksaa n. 5 euroa, joten alle 30 euron tavaroita/palveluita ei kannata myydä, jos ei itse voi hoitaa kirjanpitoa ja sitä ei voi hoitaa tuntematta esim. valtavaa läjää verosäädöksiä.

        Tilitoimiston tantta painaa nappia ja tilinpäätös tulostuu paperille. Minä maksan tuosta 300 euroa. Tuhkat pesästä vievätkin sitten verottaja, vakuutusyhtiö ja eläkeyhtiö.


      • wertyui7o
        Aivan järjetöntä kirjoitti:

        Kirjanpitokulut on Suomessa aivan järjettömiä... Jokaisen kuitin kirjaaminen maksaa n. 5 euroa, joten alle 30 euron tavaroita/palveluita ei kannata myydä, jos ei itse voi hoitaa kirjanpitoa ja sitä ei voi hoitaa tuntematta esim. valtavaa läjää verosäädöksiä.

        Tilitoimiston tantta painaa nappia ja tilinpäätös tulostuu paperille. Minä maksan tuosta 300 euroa. Tuhkat pesästä vievätkin sitten verottaja, vakuutusyhtiö ja eläkeyhtiö.

        ". Jokaisen kuitin kirjaaminen maksaa n. 5 euroa,"

        Tämä nyt on ihan paskapuhetta, tai sitten olet asiakkaana suomen kalleimmassa tilitoimistossa.

        "joten alle 30 euron tavaroita/palveluita ei kannata myydä"

        Toimitatko jokaisesta myymästäsi tuotteesta erillisen tositteen kirjanpitoon? Jos näin niin ei mikään ihme että maksaa... Oletko koskaan kuullut puhuttavan kuukausiraportista?

        "Tilitoimiston tantta painaa nappia ja tilinpäätös tulostuu paperille."

        Uskotko itsekkään tuota mitä sanoit? Ei se nyt ihan noinkaan mene.


      • dssadasdasd
        wertyui7o kirjoitti:

        ". Jokaisen kuitin kirjaaminen maksaa n. 5 euroa,"

        Tämä nyt on ihan paskapuhetta, tai sitten olet asiakkaana suomen kalleimmassa tilitoimistossa.

        "joten alle 30 euron tavaroita/palveluita ei kannata myydä"

        Toimitatko jokaisesta myymästäsi tuotteesta erillisen tositteen kirjanpitoon? Jos näin niin ei mikään ihme että maksaa... Oletko koskaan kuullut puhuttavan kuukausiraportista?

        "Tilitoimiston tantta painaa nappia ja tilinpäätös tulostuu paperille."

        Uskotko itsekkään tuota mitä sanoit? Ei se nyt ihan noinkaan mene.

        Jokainen kirjausrivi maksaa 50 snt ja yhtä kuittia kohti voi olla 4-10 kirjausta. Tämän päälle tulee tuntiveloitus kuittien käsittelystä eli tiliöinti ja mapitus.

        Tottakai toimitan, koska laki niin vaatii: jokaisesta myyntitapahtumasta on oltava kuitti, joka viedään kirjanpitoon. En minä tiedä mistään muusta kuukausiraportista kuin verottajalle menevästä eikä kirjanpitäjä ole asiasta maininnut.


    • Paljos maksat?

      > Voiko yhdestä kuitista tulla sitten jopa 10 vientiä?

      Käytännössä tuollaisia ostokuitteja ei tule mistään firmasta, että se ostajan päässä pitäisi jakaa 10 eri kirjanpidon tilille. Tietenkin jos pitää kuluja jakaa vaikka 10 projektille tms, niin tuleehan siinö vientejä vietäväksi kirjanpitoon silloin.

      Kerro ennemmin että paljonko ne kirjanpidon kulusi ovat tällä hetkellä. Jos et selviä luokkaa 70...100 €/kk olevista kirjanpitokuluista, niin lopeta firmasi saman tien. Nappi ottaan vaan kampurafirmallesi.

      Mutta jos kulusi ovatkin vaikka 300 €/kk, niin varmana löydät edullisemmankin kirjanpitäjän kuin tuo hinta.

    • susa19811

      Hei, Alv0 on ollut 260-270 euroa

    • sdfghjklölkjhg

      Keskitä polttoaineet jonkun yhtiön tiliasiakkuuteen, maksat kerran kk, vakuutukset ja kaikki muut mahdolliset maksat yhdessä erässä kerran vuodessa/ vakuutuskausi on tilikausi, nostat palkkaa itsellesi 2 kertaa vuodessa, ostat kulutustavarat isoissa erissä, jne.

    • Vinkki...

      Hommaa ostoreskontra ja ala yiliöimään tositteesi itse.
      Joudut joka tapauksessa maksaaksesi laskun syöttämään jo tietoja, pieni lisäys niin olet jo tiliöinytkin ne.
      Usein nuissa ohjelmissa on sitten automaatti tiliöinti joten se ehdottaa toimittajan kohdalla oletustiliä.
      Myös maksu onnistuu noilla ohjelmilla.

      Käteiskuitteja ei kannata pistää kirjanpitää setvimään, käyt itse ne läpi, erottelet ne tiliryhmittäin ja kirjoitat yhden tositteen (oy:ssä käteiskuittilasu) jolla se viedään kirjanpitoon, tämän voi tehdä 1 tai 2 kertaa vudessa.

      Myyntireskontra kannattaa olla myös käytössä.

      Kirjanpitäjän tuntivelotus on helposti 60€/h joten kyllä nuo työt kannattaa itse tehdä vaikka pitämällä konttoripäivän.

      Ihannetilanne olisi jos osto ja myyntireskontra on sama ohjelma kuin kirjanpitäjällä jolloin ne siirtyvät automaattisesti kirjanpitoon.

      • älä nyt viitsi höpöj

        Ei kirjanpitäjän alviton tuntiveloitus voi olla 60€/h! Tai ehkä voi, mutta ei mitään järkeä maksaa.


      • Vinkki...
        älä nyt viitsi höpöj kirjoitti:

        Ei kirjanpitäjän alviton tuntiveloitus voi olla 60€/h! Tai ehkä voi, mutta ei mitään järkeä maksaa.

        Juu on olemassa monenlaisia kirjanpitäjiä.
        Toiset täyttävät lain minimivaatimukset.
        Toiset taasen pysyvät tiedoissa ajantasalla esim. verotuksen suunnalla.
        Ajan hermoilla pysyvä kirjanpitäjä osaa neuvoa jo hyvissä ajoin mitä kannattaa tehdä säästääkseen esim. veroissa.

        Mulla itsellä on 50€ veroton tuntiveloitus mutta kylläpä minun kannattaa itse nuo tiliöinnit tehdä.

        Oli mullakin alussa halpa kirjanpitäjä pari vuotta.
        Kun kirjanpitäjä meni konkkaan niin jouduin maksamaan hänen veroja (ennakkoperintärekisteri jai tarkistamatta).
        Myös kirjanpidossa oli sössitty niin että uusi (nykyinen) kirjanpitäjä haki 20000 markan vero-oikaisua.

        Halpa kirjanpitäjä voi olla todella kallis.


      • olet kuin uskovainen
        Vinkki... kirjoitti:

        Juu on olemassa monenlaisia kirjanpitäjiä.
        Toiset täyttävät lain minimivaatimukset.
        Toiset taasen pysyvät tiedoissa ajantasalla esim. verotuksen suunnalla.
        Ajan hermoilla pysyvä kirjanpitäjä osaa neuvoa jo hyvissä ajoin mitä kannattaa tehdä säästääkseen esim. veroissa.

        Mulla itsellä on 50€ veroton tuntiveloitus mutta kylläpä minun kannattaa itse nuo tiliöinnit tehdä.

        Oli mullakin alussa halpa kirjanpitäjä pari vuotta.
        Kun kirjanpitäjä meni konkkaan niin jouduin maksamaan hänen veroja (ennakkoperintärekisteri jai tarkistamatta).
        Myös kirjanpidossa oli sössitty niin että uusi (nykyinen) kirjanpitäjä haki 20000 markan vero-oikaisua.

        Halpa kirjanpitäjä voi olla todella kallis.

        Kallis kirjanpitäjä on kallis ja voi tulla todella kalliiksi, tuntiveloitus ei nimittäin takaa osaamista ja rehellisyyttä, voi olla päin vastoin, kun on tarpeeksi härski kusettaja, kehtaa pyytää 50% enemmän, kuin muut ammattilaiset.


    • Soittelepas hiukan

      > Hei, Alv0 on ollut 260-270 euroa

      Jos osto- ja myyntitositteitasi on 60 kpl/kk, ja kirjanpitokustannuksset 270€/kk, niin todennäköisesti löydät edullisemman tarjouksen melko helpostikin.

      Täällä on tämä nyt jo hiukan vanhaksi käynyt hintavertailulista
      http://tilitoimistojenhintavertailut.netai.net/

      Jos saat kyselyissäsi hyviä ajantasiaisia uusia hintatietoja, niin kerro vaikka tänne. Ehkä joku josskain välissä ehtisi päivittää ko. sivuston hinnastotietoja.

      • keka tietaa

        eikun, 30 kpl/ ja vientejä ... hnita 0,5 * 260 - 270 euroa.


    • u4€4€675€

      Kyllä keskittäminen kannattaa, että et osta vähän väliä pikkuostoksia pitkin viikkoa, vaan kirjaat tarvittavat ostamiset muistilistaan ja sitten ostat kaiken kerralla. Samalle kuitille voit tietenkin ostattaa siivoustarvikkeita, kahvipaketteja ja toimistotarviketta.

      Vientien määrä riippuu aika paljon siitä, että miten tarkkaan halutaan erotella kuluja. Usein tilitoimistolla on käytössä tilikartta, jossa on erikseen esim. ostot alv, johon tulee sinun kohdallasi liiketoiminnan suorat ostot kuten siivoustarvikkeet, mutta sen lisäksi on muita ostoja esim. toimistotarvikkeet, jotka eivät liity suoraan myyntiisi, joten ne kirjataan eri tilille.

      Itse vältän esim. yhden kahvipaketin ostamista kuitille. Jos kahvi on loppu ja ostan vain pikaisesti yhden paketin, niin en edes pistä sitä kuittia kirjanpitoon, vaan mieluummin sitten seuraavalla kerralla ostan muitakin tuotteita ja niistä kahvipaketeista otan sitten sen yhden paketin kotiin. Sillä tavalla pysyy kuittien määrä hallinnassa.

      Jos takanasi on jo päättyneitä tilikausia, niin selaile vanhoja tositemappeja niin näet, että miten tilitoimisto haluaa tositteet. Itse esimerkiksi nidon käteiskuitit siististi tyhjälle paperiarkille ja kirjoitan niihin selvennökset, jotta tilitoimisto ei veloita ylimääräistä aineiston selvittämisestä.

      • yrttäjätäti

        Samalle kuitille ei kannata ostaa toimistotarvikkeita ja kahvia tai muita elintarvikkeita. Niissä on erilainen alv. Toimistotarvikkeet erilleen ja kahvit erilleen. Itse ostan kyllä samalle kuitille, mutta otan kopion kuitista ja tiliöin ne sitten sen alv:n mukaan. Kahvi ja kahvileivät omikseen ja toimistotarvikkeet omikseen. Kerään koko kuukauden kuitit ja laitan samaan ne kulut, mitkä voi viedä kirjanpitoon yhtenä vientinä. Ei tämä ole vaikeaa. En ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa.

        Kannattaahan se pikaisesti ostettu kahvi laittaa yrityksen kuluihin ja laittaa siihen samaan ne muutkin pikaisesti ostetut kahvit koko kuukauden ajalta. Tositteet voi laitta ehti alkuun jo omiin pinoihinsa.


      • Yrittäjäsetä...
        yrttäjätäti kirjoitti:

        Samalle kuitille ei kannata ostaa toimistotarvikkeita ja kahvia tai muita elintarvikkeita. Niissä on erilainen alv. Toimistotarvikkeet erilleen ja kahvit erilleen. Itse ostan kyllä samalle kuitille, mutta otan kopion kuitista ja tiliöin ne sitten sen alv:n mukaan. Kahvi ja kahvileivät omikseen ja toimistotarvikkeet omikseen. Kerään koko kuukauden kuitit ja laitan samaan ne kulut, mitkä voi viedä kirjanpitoon yhtenä vientinä. Ei tämä ole vaikeaa. En ymmärrä mikä siinä on niin hankalaa.

        Kannattaahan se pikaisesti ostettu kahvi laittaa yrityksen kuluihin ja laittaa siihen samaan ne muutkin pikaisesti ostetut kahvit koko kuukauden ajalta. Tositteet voi laitta ehti alkuun jo omiin pinoihinsa.

        Juu ja eihän se mikään pakko ole tehdä nuita kuittien yhteenvetoja kuukausittain.
        Mulla Oy ja teen kateiskuittilaskun 2 kertaa vuodessa.
        Tietenkin jos on pakko kuitata rahat ulos nopeasti niin sitten on
        Faktaa on että mitä vähemmän tositteita tekee sitä halvemmalla pääsee.

        Se muovipussissa tositteiden ja kuittien toimittaminen kirjanpitäjälle on kaikkein kallein vaihtoehto.
        Jos muuta ei osaa niin osto tositteet ja myyntitositteet aika järjestyksessä mapitettuna auttaa jo paljon.


      • keka tietaa
        Yrittäjäsetä... kirjoitti:

        Juu ja eihän se mikään pakko ole tehdä nuita kuittien yhteenvetoja kuukausittain.
        Mulla Oy ja teen kateiskuittilaskun 2 kertaa vuodessa.
        Tietenkin jos on pakko kuitata rahat ulos nopeasti niin sitten on
        Faktaa on että mitä vähemmän tositteita tekee sitä halvemmalla pääsee.

        Se muovipussissa tositteiden ja kuittien toimittaminen kirjanpitäjälle on kaikkein kallein vaihtoehto.
        Jos muuta ei osaa niin osto tositteet ja myyntitositteet aika järjestyksessä mapitettuna auttaa jo paljon.

        Niin niitä 1,40 euron itellan maksuja ei kannata maksaa yksitellen pankkikortilla. Ehkä kannattaa hankkia yhdellä kertaa 100 kpl:n laatikko sopivia senttipostimerkkejä.

        Joku kyseli aiemmin kuukausiraporteista, niin varsinkin laskutuksista myyntipäiväkirjat ja suorituspäiväkirjat.


    • keka tietaa

      hjooh, toimistarvikkeet kannatta ostaa kerralla koko vuodeksi, no joo riippuen tietenkin tomialasta, jos criisi pareria, nitti paketti ym riittää vuodeksi... tai siivousta jatellen, pesuaineet ja paperit yhdellä kertaa.

    • Kilpailukyky ylös

      >> Oli mullakin alussa halpa kirjanpitäjä pari vuotta.
      Kun kirjanpitäjä meni konkkaan niin jouduin maksamaan hänen veroja
      (ennakkoperintärekisteri jai tarkistamatta).
      Myös kirjanpidossa oli sössitty niin että uusi (nykyinen) kirjanpitäjä haki
      20000 markan vero-oikaisua.>>

      Tuosta markka-ajasta on jo 13 vuotta aikaa. aist muuttuvat. Sen jälkeen ovat tulleet vaivattomat YTJ-rekisterit ym. Niistä EPR:n voimassaolo on helppoa tarkistaa, aina ennen kuin ostaa *työsuoritteita* yhtään miltään pikkufirmalta.

      >> Halpa kirjanpitäjä voi olla todella kallis.>>

      Halpa ja halpa. Suomihan on kaikkien rakennekriisiensä ym. lisäksi myös kustannuskriisissä. Kustannustasomme on karannut. Ja se kehittyy Suomen Pankin mukaan edelleenkin väärään suuntaan, muuhun Eurooppaankin verrattuna.
      http://image.slidesharecdn.com/eurojatalousliikanen5-2014-141211025848-conversion-gate01/95/pitkn-aikavlin-talousnkymist-ja-politiikkatoimista-4-638.jpg?cb=1418288455

      Tässä mielessä ei kannata yhtään ujostella sitä, että firma etsii aktiivisesti koko ajan aina vaan edullisempia ja kilpailukyyisempiä toimittajia.

      Siinä kisassa omaa vakiintunuttakaan tilitoimistoa ei kannata jättää omaan kustannusrauhaansa lillumaan. Vaan nekin savat luvan tehdä hommiansa entistä kilpailukykyisemmin. Joka suorasanaisesti tarkoittaa = Halvemmalla kuin aikaisemmin.

      • Vinkki....

        juu onhan siitä markka-ajasta tosi kauan mutta eipä ole tarvinnut verotuksia oikoa sen jälkeen.
        Muunnappa ihan piruuttaan mitä on -93 vuonna 20000 markkaa indeksikorotettuna euroissa.

        Kyllä niitä sutta ja sekundaa tekeviä on edelleen.
        Kuka hyvänsä koulut käynyt voi perustaa tilitoimiston, mutta monellako on oikeasti se taito?

        Viimeeksi kilpailutin koko paketin taloushallinnon ohjelmista lähtien ja nykyinen oli hilkun kalliimpi tällä alasajetulla kuviolla.
        Kun päästään taantuman yli niin nykyisellä ei kustannukset nouse mutta nyt halvimmalla olikin hinnoittelu suorituspohjainen joten pätkii aika paljon kalliimmaksi.

        Joku nyt ihmettelee että miten voi kirjanpito olla ilman suoritusperäistä.
        No siinähän se juju on kun minä/eukkoni tiliöidään itse nuo tositteet suoraan kirjanpitojärjestelmään.
        Kirjanpitäjän kustannukset ovat aika minimaaliset vaikka kovat tuntiveloitukset.


    • VaihtamallaParanee

      Tilitoimisto MST-Yhtiöt mainostaa kirjanpitopalveluita alkaen 25 € /kk. Lisäksi laskuttavat vain tositepohjaisesti eli aivan sama montako vientiä tuosta tositteesta tulee. Näyttää tuolta sivustolta löytyvän ihan julkinen hinnastokin.

      http://www.mst-yhtiot.fi/hinnasto/

      Itse kyllästyin edelliseen tilitoimistoon kun rupesivat jopa laskuttamaan sähköposteihin vastailuista ja minulle kerrottiin viikossa tarkka aika, jolloin sain luvat tavoitella kirjanpitäjiämme ja aika usein tuloksetta.

      Tässä tapauksessa totesin, että vaihtamalla paranee ja näin kävi.

    • Yrittäjä itsekin

      Joo jatkuvasti uusia lakeja ja lisää paperia myös kirjanpitoon,siitä tilitoimistot kiitää.näin se menee.

    • kurre1

      Kyllä homma toimii kun on 3kertaiset tulot,2kertaiset menot ja yksin kertainen kirjanpitäjä!!

    • yrittäjä

      jos liiikevaihtosi on alle 100 000 eur.v, ota nettikirjanpitäjä,kulut noin 70-150 eur.kk

      • cvfbgnhmjuk,i

        Tuolla hinnalla nyt saa tuon kokoisen putiikin kirjanpidon mistä tahansa ihan toisen tekemänä. Ei tarvitse itse räpeltää mitään..


    • otapa yhteyttä

      Aloittajalle: Teen kirjanpitosi ammattitaidolla 55 eur/kk (alv 0 %). Lisäksi verosuunnittelua. Toimin laillisesti ja minulla on alalta 20 vuoden kokemus. Teen hommaa sivutoimisesti, joten siksi "pieni" veloitus.

      • kiinnostunut1

        Millaisella vastuuvakuutuksella toimit ?


      • Alv 100%
        kiinnostunut1 kirjoitti:

        Millaisella vastuuvakuutuksella toimit ?

        Sinun vastuuvakuutuksella hän toimii. Huomaa sana "sivutoimisesti".


    • yrithei

      Pienen yrityksen kirjanpidon, alv ilmoituksen ym. paperityöt pystyy jokainen yrittäjä tekemään itse. Pysyy paremmin yrityskin hallinnassa kun perehtyy paperitöihin kerran kuussa. Minulla on oma tekemä kirjanpito ohjelma joka laskee alv, vertailee kuluja % liikevaihtoon ja näyttää tuloksen sitä mukaa kun kuitteja viitsii kirjata. Alv ilmoituksen tekeminen vie aikaa noin 20 sekunttia,kun ohjelma laskee koko ajan alv .n. reaaliajassa. Tämän ohjelman saa minulta aivan ilmaiseksi. jos joku haluaa.
      Ohjelmani sopii Tmi; Yrityksille.

      • Yrtttäjä

        Tiukkaa on yrittäjällä ellei pysty kuussa satkua paria maksaa kirjapitäjälle! Itse toimin kahden yrittäjän Oy:ssä liikevaihto noin 300 000eur/v tositteita kuukaudessa tollanen A3 kuori täyteen (en ole koskaan laskenut montako) kirjanpitäjä velottaa 200.-/kk alv
        Maksan oikein mielelläni ammattitaitoisesta työstä tuon.

        Tosin pariin otteeseen on kirjanpitäjää pitänyt vaihtaa tässä vuosien aikana. Eikä kertaakaan hinnan takia.

        Tienaan ton 200 moneen kertaan hoitamalla omat työni ei tarvi ressata paperitöistä, tietysti jos niistä pitää ja homman osaa siitä vaan.


      • keka tietaa
        Yrtttäjä kirjoitti:

        Tiukkaa on yrittäjällä ellei pysty kuussa satkua paria maksaa kirjapitäjälle! Itse toimin kahden yrittäjän Oy:ssä liikevaihto noin 300 000eur/v tositteita kuukaudessa tollanen A3 kuori täyteen (en ole koskaan laskenut montako) kirjanpitäjä velottaa 200.-/kk alv
        Maksan oikein mielelläni ammattitaitoisesta työstä tuon.

        Tosin pariin otteeseen on kirjanpitäjää pitänyt vaihtaa tässä vuosien aikana. Eikä kertaakaan hinnan takia.

        Tienaan ton 200 moneen kertaan hoitamalla omat työni ei tarvi ressata paperitöistä, tietysti jos niistä pitää ja homman osaa siitä vaan.

        Tarkoitat varmaan A4:n kokoista kirjettä.

        Toki jos henkilölle ei ole vierasta tietokone, ohjelmistojen kanssa 'propaaminen' , kirjanpidon/ kirjanpito ohjelman kanssa 'propaaminen' voi hän säästääkin monta sataa euroa. Toki jos asiat hoituvat kuten strömssöössä niin mikäs siinä.

        Niin kuin sanoit, jos joku tekee parissa tunnissa kuukaudessa muutamassa tunnissa muut, niin varmaan kannattaa säästää n.3.000 euroa vuodessa. Toisaalta toinen vaihtoehto saattaa olla, että kuukausittain kuluukin aikaa n6-8 tuntias, ja verittaja ihmettelee aikanaan miksei tilit oikein täsmää tilinpäätöksessä.


      • Yrittäjä
        keka tietaa kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan A4:n kokoista kirjettä.

        Toki jos henkilölle ei ole vierasta tietokone, ohjelmistojen kanssa 'propaaminen' , kirjanpidon/ kirjanpito ohjelman kanssa 'propaaminen' voi hän säästääkin monta sataa euroa. Toki jos asiat hoituvat kuten strömssöössä niin mikäs siinä.

        Niin kuin sanoit, jos joku tekee parissa tunnissa kuukaudessa muutamassa tunnissa muut, niin varmaan kannattaa säästää n.3.000 euroa vuodessa. Toisaalta toinen vaihtoehto saattaa olla, että kuukausittain kuluukin aikaa n6-8 tuntias, ja verittaja ihmettelee aikanaan miksei tilit oikein täsmää tilinpäätöksessä.

        "Tarkoitat varmaan A4:n kokoista kirjettä."
        En tarkottanut vaan sitä isoo A3 297 × 420 painoa kuukauden papereille tulee noin 400-500g


    • Turhat vakuutukset

      >>Millaisella vastuuvakuutuksella toimit ?

      Kirjanpitäjien tai tilitoimistojen vastuuvakuutuksilla ei ole hölkkäsen pöläkän merkitystä.

      Itse en tiedä Suomesta ainoatakaan tapausta jossa vaikkapa käräjäoikeus olisi määrännyt vakuutusyhtiön maksamaan, jos tilitoimisto möhlii vaikka 150.000 € tappiot.

      • fdgtyjhuikl

        " tilitoimisto möhlii vaikka 150.000 € tappiot. "

        Miten se tilitoimisto edes pystyisi möhlimään tuollaiset tappiot? Vaikka jotain olisi möhlinytkin niin verotusta voi korjata vuosienkin takaa, eli ei se silloin ole kokonaisuudessaan "tappiota"


    • Laita jakoon

      > Tämän ohjelman saa minulta aivan
      > ilmaiseksi. jos joku haluaa.

      Etkö voi laittaa sitä jonnekin paikkaan ilmaisena kelle vaan downloadattavaksi? Jos et kerta mitään rahaa tosiaan siitä vaadi.

    • Ohjelma nää laskee

      > kuukausittain kuluukin aikaa n6-8 tuntias, ja verottaja
      > ihmettelee aikanaan miksei tilit oikein täsmää tilinpäätöksessä.

      Oli aika keksityn tuntuinen tämä sinun esimerkkisi.

      Jos on niin hölmö että ei osaa laittaa Veroilmoitukseen taseen Vastaavaa ja Vastattavaa lukemia saman suuruisiksi, niin sellaiseen eroavuuteen verottaja voisi puuttua. Mutta verottajahan ei ole mikään tilintarkastaja, joka muuten vertailisi kirjanpidon tilikirjauksia keskenään.

    • Yrittäjänäkin

      Nämä on niitä yrittäjän perus asioita ja jos ne ei ole hallussa kannattaa lyyä liinat kiini, muuten kohta seuraa konkka, mitä isompi tilitoimistö sitä parempi lopputulos.

    • Punisher-72

      Oikeasti se ei ole niin monimutkaista ettet itsekin siihen pystyisi.

      Saattaa vaatia pientä opettelua ja hieman aikaa ja paneutumista.

      Mutta ei kirjanpito ole avaruusfysikkaa jos vain sen haluaa oppia ja tehdä.

      Onnea kuitenkin yrityksellesi jatkoon.

      • Punisher-72

        Tai sitten tietty voi kysellä edullisempaa tilitoimistoa.

        Ei se koko ratkaise vaan ihan yksikin pystyy tekemään hyvin jos on luotettava ja osaava.

        Ja jos on rehti niin neuvoo kun siltä kysyy miten kannattaa tehdä, koska sinähän senkin palkkaa maksat, jos ei ole yrityksiä maksamassa niin sekin on kortistossa.


    • Yhdistynyt Salo

      Kirjanpitokulut, verot ja muut vastaavat kulut on aivan siedettävät, mutta ainakin nykyisessä Salon kaupungissa on yrittäminen tehty vaikeaksi kun kymmenen ( 10) kunnan johtajat pyörittävät organisaatiota omien näkemystensä mukaan. Tätä se kuntien yhdistäminen tietää! Yrittäjätä voi mennä aikaa byrokratian rattaissa niin että ajautuu konkurssiin, ellei kuulu "hyvä veli" joukkioon jolloin asiat menisivät juoheammin?

    • kdkd

      Tositemäärää saat pienemmäksi keskittämällä ostoja, maksamalla esim. vakuutukset ym yhdessä erässä (ei monessa pienessä) jne. Keskittäminen tietysti vaatii käteistä kun kertamaksu on iso, mutta jos sen puolesta ok, niin kannattaa.

      Tilitoimiston työtä ja sitä kautta tuntimääriä saat pienemmäksi tekemällä hiukan itse tositteiden eteen töitä (esim. et vie tositteita muovisäkissä sikin sokin kera omien hlökohtaisten kuittien tilitoimistoon, jolloin kallista aikaa menee lajitteluun).

      Joskus kannattaa myös kilpailuttaa tilitoimisto. Ota vertailuun vaan auktorisoidut toimistot (tilitoimistoala ei luvanvaraista toimintaa, joten alalla on kaikenlaisia toimijoita. Halvin ei aina ole se paras, joskaan ei kalleinkaan).

    • helppo juttu

      Kirjanpidon voi lopettaa kokonaan kun yritystoiminnan siirtää veroparatiisiin.
      Ei ne veroparatiisivaltiot mitään kirjanpitoja valvo.

    • bokförare

      Hei Susanna, millä paikkakunnalla yrityksesi on. Pienen yrityksen kirjanpidon ja palkat pystyt hoitamaan itse. Mikäli sinä tiedät, mitä teet. Nuo kirjanpidon veloitukset ovat tulkinnanvaraisia, joissakin yrityksissä joka vienti on esim. 0,5 euroa , kun taas toisissa kiinteään hintaan kuuluvat viennit ja esim palkat laskutetaan erikseen eli kk palkka voi olla 12 e per palkkalaskelma. Näihin hintoihin sisältyy postitus asiakkaalle. ELi KUn vertailet hintoja, niin sinun kannattaa ottaa selvää, mitä saat vastineeksi. Esim. itse teen konsernitilinpäätöksen exelillä. Ohjalmistolisenssit ovat kohtuuttoman hintaisia ja on aivan sama, mikä sähköinen laskutus järjestelmä otetaan käyttöön, niin joudut maksamaan vähintään 200€/ kk ja kirjanpitoa ei ole edes tehty vielä , vaan se on lisenssimaksu. Lähetä tietoja yksityis sähköpostiini niin mietin , mikä olisi sinun kannalta järkevin ratkaisu. [email protected]

    • Mikä korvataan?

      >>Miten se tilitoimisto edes pystyisi möhlimään tuollaiset tappiot?
      Vaikka jotain olisi möhlinytkin niin verotusta voi korjata vuosienkin
      takaa, eli ei se silloin ole kokonaisuudessaan "tappiota" >>

      Kysehän edellä tappioissa oli nimenomaan niistä tilitoimistojen vastuuvakuutuksista.

      Jos kerta kaikki virheet saa noin vaivata aina oikaistua, vuodienkin perästä, niin kerro minulle että mihin asiaan silloin tarvitaan koko tilitoimiston vastuuvakuutusta?

      Millainen tapaus on kyseessä, johon korvaus haetaan ja saadaan tilitoimiston vastuuvakuutuksesta? Mitä hommia tai tehtäviä silloin on tehty väärin? Ihan noin niinkuin esimerkkinä jos joku voisi kertoa.

      • vdfgjhkulio

        "Millainen tapaus on kyseessä, johon korvaus haetaan ja saadaan tilitoimiston vastuuvakuutuksesta? Mitä hommia tai tehtäviä silloin on tehty väärin? Ihan noin niinkuin esimerkkinä jos joku voisi kertoa. "

        Esimerkkitapauksessasi, jossa tilitoimisto olisi sössinyt niin pahasti että verotus olisi mennyt 150 tonnia metsään kirjanpitäjän tekemän virheen johdosta, niin vastuu vakuutus korvaisi esimerkiksi veroista aiheutuneet korot, viivästysmaksut ja mahdolliset oikaisun hakemisen aiheuttamat kulut. Myös oikeudenkäyntikulut. Verottajaa vastaan saatetaan joutua myös käymään oikeutta. Asiakasyrityksen veroja se ei tietenkään maksa jos ne verot on oikein määrätty. Jos näin olisi niin silloinhan asiakasfirman ei tarvitsisi maksaa lainkaan veroja vaikka tuloksen perusteella sen muuten olisi pitänyt. Veroja ei voi saada anteeksi.


      • keka tietaa
        vdfgjhkulio kirjoitti:

        "Millainen tapaus on kyseessä, johon korvaus haetaan ja saadaan tilitoimiston vastuuvakuutuksesta? Mitä hommia tai tehtäviä silloin on tehty väärin? Ihan noin niinkuin esimerkkinä jos joku voisi kertoa. "

        Esimerkkitapauksessasi, jossa tilitoimisto olisi sössinyt niin pahasti että verotus olisi mennyt 150 tonnia metsään kirjanpitäjän tekemän virheen johdosta, niin vastuu vakuutus korvaisi esimerkiksi veroista aiheutuneet korot, viivästysmaksut ja mahdolliset oikaisun hakemisen aiheuttamat kulut. Myös oikeudenkäyntikulut. Verottajaa vastaan saatetaan joutua myös käymään oikeutta. Asiakasyrityksen veroja se ei tietenkään maksa jos ne verot on oikein määrätty. Jos näin olisi niin silloinhan asiakasfirman ei tarvitsisi maksaa lainkaan veroja vaikka tuloksen perusteella sen muuten olisi pitänyt. Veroja ei voi saada anteeksi.

        p.s.

        tajuatko itsekään mitä kirjoittelet ??


      • hgtjykulio
        keka tietaa kirjoitti:

        p.s.

        tajuatko itsekään mitä kirjoittelet ??

        Oikein hienosti. Sinulla ilmeisesti on ymmärryksen kanssa vähän niin ja näin...


    • yrittäjänainen

      Voit itse tehdä kirjanpidon valmistelun. Jos esim. ostat kuukauden mittaan 5 kertaa vessapaperia. Niittaa ne A4 paperille ja laske siihen viereen ne kulut yhteen. Kirjanpitäjä voi kirjata ne yhdeksi menoksi. Samoin voit tehdä toimistotarvikkeiden kohdalla. Kynät, paperit, niitit yms. lasket yhdelle paperille saman kuukauden ostot ja niittaat kiinni siihen paperiin. Ostotositteet on siksi laitettava mukaan, jos sattuu vaikka verotarkastus, niin ovat siinä asianmukaisesti nähtävänä että ovat oikeita menoja. Sovi kirjanpitäjäsi kanssa mitkä menot kannattaa laittaa samaan. Samoin voit tehdä tulojenkin kanssa. Ainakin joissain yrityksissä. Itselleni tulee tuloja niin että tiliotteessa näkyy koko summa ja kappalemäärä paljonko on maksaneita asiakkaita. Näitä maksaneita voi olla vaikka 53 tai 2 kpl jne. Ei tarvi esim. kaikkia 53:a kirjata erikseen, vaan yhden kerran.Nämä asiakkaat näkyvät sitten laskutusohjelman tulostuksessa ja täsmäävät. Mutta voit ostaa koko vuodenkin ostokset, jos haluat vain yhden kuitin. Pitää olla aika isot varastot jos meinaa kahvit, vessapaperit jne. ostaa vuodeksi kerrallaan.

      Opit hyvät käytännöt mitä kauemmin olet toiminut yrittäjänä. Ehkä jokin yrittäjäkurssikin voisi olla paikallaan, jossa näitä asioita käydään läpi ja voi kysyä. Paikkakunnallasi varmaan toimii Yrittäjäyhdistys, liity siihen ja saat vanhoilta yrittäjiltä neuvoja, kun vain kyselet. Aktiivisuus kannattaa.

    • tositteet esille

      Kirjanpitoa on vaikea tehdä ILMAN tositteita. Säilytä ne tositteet kirjanpitoa varten.
      Ei se "ilman kuittia" toiminta olekaan paras malli yritystoiminnalle, kyllä siinä ennenpitkää tulee eteen ongelmia.

    • Pitkä polku edessä

      >>Verottajaa vastaan saatetaan joutua myös käymään oikeutta.>>

      Tilitoimiston asiakasyritys nimenomaan joutuisi omilla varoillaan ja omalla riskillään alkamaan oikeustoimiin Verottajaa vastaan. Jos voittaa, niin tätä kautta saattaisi saada omat, liikaa verotetut rahansa takaisin, jos kanne menestyy.

      Sen jälkeen alkaisi prosessi omaa Tilitoimistoa vastaan, jossa vaaditaan Tilitoimistolta korvausta oikeudenkäyntikuluista ja menetetyistä koroista. Tämä saattaa vaatia oman oikeudenkäyntinsä, jos Tilitoimisto ei myönnä mainitun suuruista virhettä tehneensä.

      Asiakasyritys saattaisi voittaa kanteensa tilitoimistoakin vastaan, ja tilitoimisto määrättäisiin korvaamaan nuo menetykset. Silloin Tilitoimisto voi oikeudessa käsitellyn, ja häviämänsä jutun perusteella hakea korvausta omalta valuutusyhtiöltään. Siis omasta vastuuvakuutuksestaan. Tämän korvauksen he todennäköisesti vakuutusyhtiöltään myös saisivat.

      Siis Asiakasyrityksellä ei ole Tilitoimiston mainostamasta “miljoonan euron arvoisesta vastuuvakuutuksesta” mitään hyötyä.
      Siltikin asiakasyritys joutuu käymään oikeutta omilla rahoillaan ja omilla riskeillään. Se vastuuvakuutusfirma ei tosiaanakan tule auliisti tarjoamaan omaa lompakkoaan ja omia juristejaan kanteessa käytettäväksi.

      >> mennyt 150 tonnia metsään kirjanpitäjän tekemän virheen johdosta,
      niin vastuu vakuutus korvaisi esimerkiksi veroista aiheutuneet korot,
      viivästysmaksut ja mahdolliset oikaisun hakemisen aiheuttamat kulut.
      Myös oikeudenkäyntikulut.>>

      Asiakasyritys joutuu aina hakemaan korvauksia Tilitoimistoltaan, eikä siis tilitoimiston vakuutusyhtiöltä. Ja siinä on muutamiakin mutkia vastassa, ennen kuin tuohon yllä sanomaasi maksamisen ja korvaamisen tilanteeseen saakka käytännössä päästään.

    • Ihme kauppaleikkejä

      > Jos esim. ostat kuukauden mittaan 5 kertaa vessapaperia. Niittaa
      > ne A4 paperille ja laske siihen viereen ne kulut yhteen.

      Meillä ei osteta noin järkyttävän suurissa, monen päivän erissä WC-paperia. Ostamme pikkurullan kerrallaan tai 10 arkin nipuissa kaupasta, ja se ostos viedään kirjanpitoon.

      > Kahvi ja kahvileivät omikseen ja toimistotarvikkeet omikseen. Kerään
      > koko kuukauden kuitit ja laitan samaan ne kulut

      Pyydämme keksit kaupasta joko irrallisina taikka 5 keksin nipuissa. Näistä tehdään paragon-ostokuitti ja se viedään kirjanpitoon.

      ___
      Siis oikeesti. Tää on niin naurettavaa luettavaa kaiken kaikkiaan.

      Mitenkö vi-tun paljon ja mitenkäö monta kertaa kuukaudessa sitä kahvileipääkin oikein pitää ostaa firmaan? Ja vessapaperia, useampia kertoja kuussa.

      Nuo kertomukset ovat kuin jostakin 7 vanhojen lasten kauppaleikeistä. Otetaan leikkiin yksi WC-rulla, ja siitä sitten myydään arkeittain tavaraa ostajille. Sokeripaketista myydään yksittäisiä sokereita muilla kakaroille.

      Eikä teidän firmoilla ole mitään järjellistä ostettavaa ollenkaan? Vaikka edes bensaa myyjien autoihin, kännyköihin puheaikaa, tulostimeen paperia, tai loisteputkia tms.

      Noiden saakelin kahvileipien ja vessapaperiostojen kanssa turataan joka toisessa PK-firmassa näämmä. Kirjanpidossa sitten höösätään niiden lappujen kanssa vaikka mitenkä kauan.

    • kahdesti viikossa.

      Meillä ostetaan kerran viikossa kahvileipää yhteisen kahviautomaattimme viereen.

      Se ei ole minusta kovin paljon, ja työntekijät ovat kiitelleet meitä kahvileivän tarjoamistamme jo vuosia.

    • Keksi kannattaa

      Hyvin tarjolla oleva kahvileipä kuittaa ainakin meillä palkankorotuksiakin. Jos tulee napinaa että palkkaa pitäis muka nostaa, niin viitataan vaan noihin ilmatteeksi tarjolla oleviin suklaakekseihin. Ja kaikkiin muihin vastaaviin etuihin, mitä firma tarjoo.

    • 1419

      Tilitoimiston on vaikea saada vastuuvakuutusta jollei toimisto ole auktorisoitu, eli löytyy KLT- tutkinnon suorittanut kirjanpitäjä toimistosta.

      Toiseksi noita korvaustapauksia on tullut vastaan paljonkin - tyypillisesti esimerkiksi sellainen tilanne, että tilitoimisto on unohtanut jättää alv-ilmoituksen/maksun ajoissa - isoista summista tulee isot seuraamukset ja näitä vakuutus sitten korvaa - monetkaan firmat vain eivät tule korvauksia vaatineeksi vaikka olisivat oikeutettuja niitä saamaan.

      • dfgjyhkiluoöp

        "Tilitoimiston on vaikea saada vastuuvakuutusta jollei toimisto ole auktorisoitu"

        Ei todellakaan mitään vaikeuksia. Kun aloin tekemään omiin nimiin niin vakuutusta otettaessa fenniassa kysyivät kyllä koulutustaustan ja kokemuksen mutta auktorisoinnista ei ollut edes puhetta.

        Suurin osa suomen kirjanpitäjistä ei ole auktorisoituja. On myös tilitoimistoja joissa on KLT kirjanpitäjiä mutta ne ei silti ole auktorisoituja koska auktorisointi edellyttää taloushallintoliittoon kuulumista ja kustannuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5399
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3477
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1602
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      197
      1521
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1023
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      789
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    Aihe