Joulu on teköpyhyen ihmisten temmellyskenttä

Stop kaikki!

Niska limassa ravaatte kaupoissa kuin maailmanloppu olisi tulossa 24.12? Ostatte muka toisille turhia lahjoja ja irvistätte porukalla niitä avatessa? Rauhuittakaa nyt ihmiset hyvänen aika joskus edes? Mihin teillä on jatkuva kiire? Miksi suoritatte elämäänne ja poltatte itsenne ihan piippuun? Voi voi teitä, paljon on oppimista vielää oikeaan rauhalliseen ja elämään.

30

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Suomessa ei talvella oikein karnevaaleja, se yksi syy jouluinnostukseen. Jotain piristystä pimeyden keskelle.

      Pitää nyt muistaa, kyseessä ikivanha perinnejuhla, juhlitaan talvipäivän seisausta. Uskontoläppä ja kaupallisuus hämärtäneet perusasian.Ja sana "joulu" perustuu brittien käänökseen ikivanhasta perinteisestä germaanisesta talvijuhlasta.Ja joulupukki taas on shamanismi-peruja. Siis ihan perusjuhla, vaikka alkuperä onkin täysin hämärretty.

      Ei pidä yleistää, että kaikki tekopyhistelevät. Ite en usko jeseihin tai raamatun satuihin, enkä ole kiinnostunut joulun kaupallisesta puolesta. Mutta ihan mukavahan toi ois keskitalvella vähän rentoutua ja jotenkin pilettää. Non piettäminen suomessa käytännössä tarkoittaa pikkujoulussa ördaamista ja rauhoittuminen haudoilla ravaamista ja karmeaa hösötystä siivousten, lahjojen jne kanssa.

      Kun koittaa noi kaupalliset ja uskonnolliset höpötykset pois, joulunaika ihan kivaa aikaa noin muuten. Mainiten, elämäni parhaat joulut viettänyt itäisillä mailla. Ei ollut mitään jeesusläppää, ei kokkakolapukkeja, ei kerrassaan mitää hösötystä. Oikein kivoja ja rauhallisia jouluja ne, kaiholla muistelen. Että vähän sen tyyliseen on pyrky mäin suomenoloissakin, siis omalta kohdalta. Ja kyllähän joulukinkku hyvää on, etenkin rosolli,klöki, tottakai, että ei mua tollaset joulunpiirteet haittaa mitenkään.

      Joulu vähän kuin jääkiekko. Päälltäpäon kattoen kaikkien suosimaa ja hirvee hulabaloo ja kaikki diggaa. Noh ne jotka ei diggaile, ei ne pidä niin meteliä itestään, kuin kiihkeimmät fanaatikot. Onhan noita tälläkin palstalla ollut piparitehtailijoita äänessä jo pitkään. Harvempi miettinyt, voihan niitä pipareita paistaa vaikka kesällä, mikä senkin muka estää. Sitäpaitsi, rosollityyppinen salaatti on pirun hyvää grillikyljysten kanssa :D

      =DW=

      • 60++++

        Minulla jäi viime jouluna joululaatikoita pakastimeen ja me miehen kanssa syötiin ne pääsiäisenä. Tein muistaakseni luumukääryleitä niiden seuraksi. Oikein maittavaa pääsiäisruokaa.

        Minä tykkään joulusta kaupoissa, toreilla, joulumyyjäisissä ym. eli se riittäisi minulle jouluksi. Mutta asunnon sisällä en viitsisi laittaa yhtään mitään. Jos olisi yksin, niin voisi vetää lonkkaa, nyt se ei käy. Miksei joulu voisi olla kuin vappu eli että ulkona hulisee ja on se meteli, häly ja rekvisiitta, mutta kuka haluaa menee sinne juhlimaan, ei sitä asuntoon tarvitsisi tuoda.


      • vaihtelu virkistää
        60++++ kirjoitti:

        Minulla jäi viime jouluna joululaatikoita pakastimeen ja me miehen kanssa syötiin ne pääsiäisenä. Tein muistaakseni luumukääryleitä niiden seuraksi. Oikein maittavaa pääsiäisruokaa.

        Minä tykkään joulusta kaupoissa, toreilla, joulumyyjäisissä ym. eli se riittäisi minulle jouluksi. Mutta asunnon sisällä en viitsisi laittaa yhtään mitään. Jos olisi yksin, niin voisi vetää lonkkaa, nyt se ei käy. Miksei joulu voisi olla kuin vappu eli että ulkona hulisee ja on se meteli, häly ja rekvisiitta, mutta kuka haluaa menee sinne juhlimaan, ei sitä asuntoon tarvitsisi tuoda.

        Minä sanouduin irti koko joulu hössötyksestä ja en vietä joulua ollenkaan.


      • .Siilimuori
        vaihtelu virkistää kirjoitti:

        Minä sanouduin irti koko joulu hössötyksestä ja en vietä joulua ollenkaan.

        Onkohan tuo hössötykseenosallistumattomuustoive yleistymässä kun niin monen kuulen nykysin sitä sanovan. Oma joulunikin anemisoituu vuosi vuodelta materialistisesti mutta henkisyys lisääntyy ja rauha :). Pienin elein parasta mahdollista itselleni ja läheisileni räätälöilyllä tavalla. Se on sitä parhautta.


      • Betlehem 99
        .Siilimuori kirjoitti:

        Onkohan tuo hössötykseenosallistumattomuustoive yleistymässä kun niin monen kuulen nykysin sitä sanovan. Oma joulunikin anemisoituu vuosi vuodelta materialistisesti mutta henkisyys lisääntyy ja rauha :). Pienin elein parasta mahdollista itselleni ja läheisileni räätälöilyllä tavalla. Se on sitä parhautta.

        Minusta olisi mukava viettää joulua Betlehemissä, siellä missä Vapahtajamme Jeesus Kristus syntyi tähän maailmaan neitsyt Mariasta. Olen käynyt siellä muutama vuosi sitten. Netissäkin on kuvia sieltä.


      • .Siilimuori
        Betlehem 99 kirjoitti:

        Minusta olisi mukava viettää joulua Betlehemissä, siellä missä Vapahtajamme Jeesus Kristus syntyi tähän maailmaan neitsyt Mariasta. Olen käynyt siellä muutama vuosi sitten. Netissäkin on kuvia sieltä.

        Ois varmasti mukava käydä siellä, meikäläiselle ei varmaan koskaan ole mhdollisuutta. Mutta kuviahan voi katsella.


      • 60++++
        .Siilimuori kirjoitti:

        Ois varmasti mukava käydä siellä, meikäläiselle ei varmaan koskaan ole mhdollisuutta. Mutta kuviahan voi katsella.

        Betlehem on keskellä Palestiinaa, oletko siitä tietoinen?

        Minun piti viime keväänä lähteä Israeliin muuten vain, ei uskonnollisiin kohteisiin, niitä kammoan. Harmittaa kun se jäi, nyt sinne ei passaa mennä. Olisin ollut Tel Avivissa, käynyt Jerusalemissa ja mennyt siitä myös Länsirannalle Ramallahiin. Betlehemin olisin jättänyt väliin.


      • .Siilimuori
        60++++ kirjoitti:

        Betlehem on keskellä Palestiinaa, oletko siitä tietoinen?

        Minun piti viime keväänä lähteä Israeliin muuten vain, ei uskonnollisiin kohteisiin, niitä kammoan. Harmittaa kun se jäi, nyt sinne ei passaa mennä. Olisin ollut Tel Avivissa, käynyt Jerusalemissa ja mennyt siitä myös Länsirannalle Ramallahiin. Betlehemin olisin jättänyt väliin.

        Tunnustan että en ole täysin tietoinen. Tietenkin jos suunnittelisi menemistä, pitäisi varmistua siitä että se on turvallista.


    • Kuka onkaan tekopyhä

      Tekopyyhyydestä: Hengitäpä ap syvään, katso peiliin ja mieti, mikä oli motivaatiosi aloituksen tekemiseen? Olisiko sävysi kuitenkin ollut vähän toisenlainen, jos oikeasti muiden parhaaksi haluaisit kertoa vaihtoehtoisesta tavasta viettää joulua? Jos taas tarkoituksesi olikin sättiä muita sillä tavalla, minkä vaikutelman annat, niin kuinkahan mahtaa olla oman joulumielesi ja rauhasi laita?

      • Pyhä

        Minäkin olen tekopyhä. Jeesus Kristus on tehnyt minutkin pyhäksi kalliilla sovintoverellään, sovittaessaan syntini.Ilman pyhitystä emme näe taivastenvaltakuntaa.


    • kevättä kohti

      Minun joulua ei mitkään uskonnot ja pyhyydet sotke. Jouluni on valon juhla, vihdoinkin päivät pitenevät kevättä kohti. Jos jotkut uskovaiset tahtovat leikkiä joulua jonain jeesuksen syntymäjuhlana niin ei se ole minulta pois.

      • Alter ego

        Sinä sen sanoit, lyhyesti ja ytimekkäästi. Peukutan sun kommentillesi :)


    • ---

      Kukin elää joulunsa tavallaan. Meillä ei tekopyhäillä.

    • Cloetta...

      Ohhoh...minulla ei tietääkseni ole jouluna(kaan) kiire, eikä muuten kenelläkään tuttavallanikaan. Päin vastoin kun on pitkä loma, voi rauhassa ja nautiskellen valmistella joulua.

      Ravaan kyllä kaupoissa, mutten niska limassa vaan nautin siitäkin, kaikesta ihmispaljoudesta, iloisuudesta ja juhlantunnusta, mitähän pahaa siinä on. Arkea on meillä kaikilla riittämiin, joulua saa juhlia ja juhlistaa. Me teemme niin ainakin ja hymyssä suin.

    • 10 + 6

      Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla ostoksilla ravataan viikkotolkulla jo ennen Joulua sekä aattona viimeiseen hetkeen saakka. Arjen koittaessa alkaa lahjojen vaihtorumba, kiire jälleen. Joillekin bilettäminen Joulun tärkein asia, ei minulle. Aattona kynttilä vanhempieni haudalle, itselle yksi lahja ostettu, siinä kaikki. Rauhallista Joulua.

    • tanj a

      En ramppaa joululahjojen takia kaupoissa. Jos jotakin lahjaa ostan tuen paikallista pienyrittäjäämme ja suoritan ostokset hänen ylettömän hyvästä palvelusta nauttien. Nauramme, juttelemme ja kiittelemme kuluneesta vuodesta. Saattaa siinä joku muukin asiakas käydä ja mulkoilla kälätystäni, mutta ei sekään asiakas hymyttä putiikista ulos lähde. Joulumieli tarttuu väkisinkin ja suosittelisin monelle muullekin suomalaisen työllisyyden tukemista asioimalla pienissä liikkeissä. Hyvä yrittäjä osaa paketoida lahjan jokaisen kukkarolle sopivaksi.

      Loput lahjat teen itse; sellaista käytännöllistä ja jollaista toivon itsekin. Ystävissäni on paljon turhaa kulutusta vieroksuvia, joten on helppo miettiä onko lahja ommeltu kierrätyskankaasta vai hilloa viime kesän marjoista.

      Joulu on antamista ja saamista materiassa tai henkisesti. JOulumieli tulee jo kynttilän lepatusta katsellessa, joten siitä syntyvä hyvä mieli ei itsessään pihistelemällä parane. JOkainen valitkoon tapansa ilmaista hyvää mieltä muillekin.

      Aloituksen tehneelle mörrimöykylle terveiset, että lopeta se kiire ensin itsessäsi ja pysähdy näkemään joulusta rauhassa nauttivat ihmiset!!!!

    • odotan lahjoja

      Itselleni nämä muutamat juhlapyhät vuodessa tuovat piristystä elämään ja auttavat taas jaksamaan arjessa. Mitä epäpyhää on juhlia valon juhlaa? Tänään päivä on jo pari minuuttia eilistä pitempi.

    • Joulu on kiva.

      Itse tykkään eniten kirjoittaa joulukortteja. Siinä on mukava hiljentyä ja ajatella omia rakkaitaan samalla kun valitsee jokaiselle sopivannäköisen kortin ja kirjoittaa heidän nimensä ja osoitteensa. Se on ikäänkuin päivitys, missä maailmalla kukin oiken on ja ketä ja mitä kenenkin perheeseen kuuluu. Jotenkin suloinen ajatus lähettäjästä hiipii mieleen kun saa itse kortteja.

      Lahjoja meillä ostetaan jouluna vain lapsille.

      • joulu on ok

        Oletko kovinkin mölyisä ihminen, kun sinun pitää oikein "hiljentyä"?

        Eikä kukaan täysjärkinen enää kirjoita joulukortteja.

        Muutoin kyllä joulu on ok, siis noin kohtuullisissa mittasuhteissa. Kunhan jää kaikki vanhanaikainen hömpötys kuten jeesukset ja joulukortit ja lipeäkalat sun muu hiljentyminen ja rauhoittuminen pois.


      • Malttia ostoksiin

        Miksi ostella lahjoja ylenpalttisesti vain yhtenä päivänä? Eikö nyt pari tai kolme lahjaa ihan riitä tuomaan iloa jouluun? En vain ymmärrä miksi nykyään tuo joulu on mennyt niin kaupalliseksi ja tuntuu siltä että ihmiset eivät voi aloittaa joulun viettoa niin ettei kaikki asiat ole 100% hallinnassa ja lahjamäärät huoneessa odottamassa. Joulun perimmäinen tarkoitus tuskin on tämä mitä nykyaikana harrastetaan.


      • joulu on ok kirjoitti:

        Oletko kovinkin mölyisä ihminen, kun sinun pitää oikein "hiljentyä"?

        Eikä kukaan täysjärkinen enää kirjoita joulukortteja.

        Muutoin kyllä joulu on ok, siis noin kohtuullisissa mittasuhteissa. Kunhan jää kaikki vanhanaikainen hömpötys kuten jeesukset ja joulukortit ja lipeäkalat sun muu hiljentyminen ja rauhoittuminen pois.

        Lähetän tässä sinullekin joulukortin. Kun en tiedä sinun osoitetta niin pistän tuohon alemmas linkin.

        Ja koska et tykkää joulusta niin laitan kortin aiheen luonnosta. Tulen iloiseksi tuosta laulusta ja iloista mieltä on mukava jakaa muillekin. Iloista Joulua sinulle.

        https://www.youtube.com/watch?v=FP2-5cppW48


      • joulu on ok
        miljoona kirjoitti:

        Lähetän tässä sinullekin joulukortin. Kun en tiedä sinun osoitetta niin pistän tuohon alemmas linkin.

        Ja koska et tykkää joulusta niin laitan kortin aiheen luonnosta. Tulen iloiseksi tuosta laulusta ja iloista mieltä on mukava jakaa muillekin. Iloista Joulua sinulle.

        https://www.youtube.com/watch?v=FP2-5cppW48

        Minähän sanoin, että joulu on ok kohtuullisissa mittasuhteissa.

        Luonnosta tykkään, joten kiitos kortista. Kun seuraavan kerran laitat, niin laita sellainen luontokuva, jossa on mukana luonnonvaraisia eläimiä, mieluummin lintuja.

        Joulukuuseni on muuten hieman näyttävämpi kuin tuo raakku tuossa etualalla, voi puuparkaa.


      • lähetin ja sain
        joulu on ok kirjoitti:

        Oletko kovinkin mölyisä ihminen, kun sinun pitää oikein "hiljentyä"?

        Eikä kukaan täysjärkinen enää kirjoita joulukortteja.

        Muutoin kyllä joulu on ok, siis noin kohtuullisissa mittasuhteissa. Kunhan jää kaikki vanhanaikainen hömpötys kuten jeesukset ja joulukortit ja lipeäkalat sun muu hiljentyminen ja rauhoittuminen pois.

        Suomalaiset lähettivät tänä vuonna keskimäärin 16 korttia per lärvi, kiva kun on vielä paljon kirjoitustaitoisia.


      • joulu on ok
        lähetin ja sain kirjoitti:

        Suomalaiset lähettivät tänä vuonna keskimäärin 16 korttia per lärvi, kiva kun on vielä paljon kirjoitustaitoisia.

        Minä en ole lähettänyt yli kymmeneen vuoteen pahvinpalasia sen paremmin jouluna kuin muutoinkaan, esimerkiksi ulkomaanmatkoilta en lähetä mitään todistellakseni työkavereille, että näin ja näin kauas minulla on varaa matkustaa.

        Olen huomannut, että ihmiset jakaantuvat tässä asiassa selkeästi kahtia: jotkut laittavat niitä kortteja ja toiset eivät koskaan. Jotkut jopa väkertävät itse pitsinpalasista ja muista hörhelöistä roskaa, joka vain kuormittaa luontoa. Tuttavani ovat tottuneet vuosien mittaan siihen, etten lähetä kortteja korttimuodossa.

        Vain yksi lähetti tänä ja viime vuonna kortin ja sekin v*ttuillakseen. En ole vastannut siihen pottuiluun mitenkään, mitä se ihminen ilmeisesti toivoisi.

        Vanhat kortit jostain 1900-luvun alkupuoliskolta ovat kyllä alkuperäisinä kauniita ja ymmärrän, että joku kerää niitä. Aivan kuten joku kerää jotakin meidän aikamme tavaraa. Pahvinpalasille präntätyt postikortit eivät kuitenkaan kuvasta 2000-lukua. Aiheetkin saattavat olla jostain menneestä maailmasta, räikeillä väreillä epäluonnollisiin asetelmiin toteutettuina. Ihmiset lähettävät kortteja vain tavan vuoksi. Miksi ihmeessä laittaisin kortin jollekulle, jota en ole tavannut koko vuonna? Jos taas olen tavannut toistuvasti, on monia luontevia tapoja toivottaa hyvää joulua nenäkkäinkin. Muutamalle laitoin sähköpostiviestin, toki kirjoitin siihen muutakin kuin hyvänjouluntoivotuksen, irrallaan se tuntuu oudolta, pelkkä muotoseikka.


      • itse tehdyt parhaita
        joulu on ok kirjoitti:

        Minä en ole lähettänyt yli kymmeneen vuoteen pahvinpalasia sen paremmin jouluna kuin muutoinkaan, esimerkiksi ulkomaanmatkoilta en lähetä mitään todistellakseni työkavereille, että näin ja näin kauas minulla on varaa matkustaa.

        Olen huomannut, että ihmiset jakaantuvat tässä asiassa selkeästi kahtia: jotkut laittavat niitä kortteja ja toiset eivät koskaan. Jotkut jopa väkertävät itse pitsinpalasista ja muista hörhelöistä roskaa, joka vain kuormittaa luontoa. Tuttavani ovat tottuneet vuosien mittaan siihen, etten lähetä kortteja korttimuodossa.

        Vain yksi lähetti tänä ja viime vuonna kortin ja sekin v*ttuillakseen. En ole vastannut siihen pottuiluun mitenkään, mitä se ihminen ilmeisesti toivoisi.

        Vanhat kortit jostain 1900-luvun alkupuoliskolta ovat kyllä alkuperäisinä kauniita ja ymmärrän, että joku kerää niitä. Aivan kuten joku kerää jotakin meidän aikamme tavaraa. Pahvinpalasille präntätyt postikortit eivät kuitenkaan kuvasta 2000-lukua. Aiheetkin saattavat olla jostain menneestä maailmasta, räikeillä väreillä epäluonnollisiin asetelmiin toteutettuina. Ihmiset lähettävät kortteja vain tavan vuoksi. Miksi ihmeessä laittaisin kortin jollekulle, jota en ole tavannut koko vuonna? Jos taas olen tavannut toistuvasti, on monia luontevia tapoja toivottaa hyvää joulua nenäkkäinkin. Muutamalle laitoin sähköpostiviestin, toki kirjoitin siihen muutakin kuin hyvänjouluntoivotuksen, irrallaan se tuntuu oudolta, pelkkä muotoseikka.

        Se,että sait vain yhden kortiin kertookin miksi inhoat kortteja.


      • joulu on ok
        itse tehdyt parhaita kirjoitti:

        Se,että sait vain yhden kortiin kertookin miksi inhoat kortteja.

        Et ilmeisesti lukenut viestiketjua tai sitten ymmärryksessäsi on aukkoja.

        Olen viimeisen reilun kymmenen vuoden ajan kertonut kaikille, jotka ovat lähetelleet kortteja, että en välitä niistä ja ihmiset ovat lopettaneet lähettämisen. Mitä tietenkin on tukenut se, että en itse ole lähettänyt yhtään korttia "takaisin" edes kohteliaisuudesta. Se yksi laittaa ihan piruuttaan, kun haluaa muutenkin kettuilla minulle. En ole reagoinut aikoihin hänen yhteydenottoihinsa. Kaikenmaailman hörhelösynttäri- ja joulukortit on hänen tapansa piruilla jostain, luultavasti ärsytän häntä omine tapoineni.

        Minusta hörhelökortit ja kaikki muutkin pitsit ja rimssut ja ramssut ovat turhia. Kyllä vanhoista tavoista voi myös luopua. Moniko teistä syö esimerkiksi lipeäkalaa jouluna vain siksi, että sitä on sukupolvien ajan syöty jouluruokana? Vanhojen tapojen jättäminen ei ole itsetarkoitus, mutta jos niistä ei tykkää, niitä ei tarvitse noudattaa. Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei tykkää joulukorteista? Roskiin ne menevät ihan kuten menevät joululahjapaperitkin. Joskus papereitakin säilyteltiin seuraavien vuosien käyttöön, mutta kertakäyttökamaa ne ovat.


      • keittiöpsykologi
        joulu on ok kirjoitti:

        Et ilmeisesti lukenut viestiketjua tai sitten ymmärryksessäsi on aukkoja.

        Olen viimeisen reilun kymmenen vuoden ajan kertonut kaikille, jotka ovat lähetelleet kortteja, että en välitä niistä ja ihmiset ovat lopettaneet lähettämisen. Mitä tietenkin on tukenut se, että en itse ole lähettänyt yhtään korttia "takaisin" edes kohteliaisuudesta. Se yksi laittaa ihan piruuttaan, kun haluaa muutenkin kettuilla minulle. En ole reagoinut aikoihin hänen yhteydenottoihinsa. Kaikenmaailman hörhelösynttäri- ja joulukortit on hänen tapansa piruilla jostain, luultavasti ärsytän häntä omine tapoineni.

        Minusta hörhelökortit ja kaikki muutkin pitsit ja rimssut ja ramssut ovat turhia. Kyllä vanhoista tavoista voi myös luopua. Moniko teistä syö esimerkiksi lipeäkalaa jouluna vain siksi, että sitä on sukupolvien ajan syöty jouluruokana? Vanhojen tapojen jättäminen ei ole itsetarkoitus, mutta jos niistä ei tykkää, niitä ei tarvitse noudattaa. Mitä ihmeellistä siinä on, jos ei tykkää joulukorteista? Roskiin ne menevät ihan kuten menevät joululahjapaperitkin. Joskus papereitakin säilyteltiin seuraavien vuosien käyttöön, mutta kertakäyttökamaa ne ovat.

        Saanko arvata: et pidä mistään, mikä on paperimuodossa? Tai sitten et pidä pinnallisista, muodollisista ihmissuhteista?


    • Unitonttu

      En mää vaan. Mun lapsuudenkodissa lopetettiiin joululahjakulttuuri jo 1970-luvun alkupuolella. Se olin kai silloin muodikasta, mutta monelta trendi unohtui 80-luvulla. Minä kun en ole kristitty, niin eipä tarvitse panostaa mihinkään muuhun, kuin pitkään nukkumiseen vapaapäivinä.

    • entinen miäs

      Mikä mättää? Mistä tiedät kenenkään kaupoissa ravaamisesta? Mistä tiedät, miten turhia kenenkin ostamat lahjat on ja kuka irvistää? Ja mitä se sinulle edes kuuluu.
      Elä sinä vain omaa, oikeaa ja rauhallista, elämääsi, niin me kaikki muutkin yritämme parhaamme mukaan, sen minkä kaikilta velvollisuuksiltamme ennätämme.

      P.S. "Rauhuittakaa nyt ihmiset hyvänen aika joskus edes?" Nythän se on hyvä aika rauhoittua hetkeksi, pari pyhää peräkkäin, ei pakkotyötä ja kaupatkin on kiinni.

      Mutta rauhoituhan nyt sinäkin vaikka hienon ja rauhallisen musiikin myötä
      https://www.youtube.com/watch?v=Jmieki_VL2A

    • jakolasku

      Kukin taaplaa tyylillänsä joulunakin saati sitten arkena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe