Joulu yksin.

nyyhkytarina

Onko täällä muita jotka joutuvat viettämään joulun yksin? Minulla tulee viides yksinäinen joulu putkeen. Perhe menee kukin minnekin eikä minua ole tosissaan pyydetty mukaan. En halua tuppautua väkisin jonnekin, mihin minua ei kaivata. Teen perheenjäsenten olon epämukavaksi lesboudellani, eivätkä he halua minun nolaavan heitä muiden sukulaisten edessä sillä miten outo ja epänormaali olen.

Siis tämäkin joulu vietetään kämpillä yksin elokuvia katsoen. En enää edes vietä joulua ja olen yksin vuoden ympäri, mutta silti yksinäisyys tuntuu korostuvan juuri tähän aikaan vuodesta. Ei ole mitään paikkaa mihin mennä, enkä sosiaalisten tilanteiden pelon takia uskaltaisi mennä vaikka olisikin.

Tällaista itsesäälissä kieriskelyä tällä kertaa, tiedetään.. ei kiitos mitään "älä itke ruma lapsi" -paskaa, koska sen on pakko olla maailman vanhin ja huonoin läppä.

27

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää joulua

      Tee itsellesi mieleinen joulu. Tee kaikkea mistä pidät eniten. Katso lempparileffoja, kuuntele lempparimusaa, tee itsellesi lemppariruokaa jne. Ajattele, voit tehdä ja syödä mitä huvittaa ja milloin huvittaa. Kukaan ei tule arvostelemaan tai estämään sinua. Nauti kaikesta, mene nukkumaan silloin kuin huvittaa ja tee kaikkea mikä huvittaa tai sitten ole vain jos siltä tuntuu. Määrittelet varmaankin itsesi pitkälti muiden kautta jos elämä ja siitä nauttiminen on muiden seurasta kiinni. Opettele arvostamaan itseäsi sellaisena kuin olet ja nauttimaan kaikesta yksinolosta jne.
      Joulua ei aina "joudu" viettämään yksin, toiset jopa toivovat viettävänsä joulun aivan rauhassa poissa kiireeltä, stressiltä, muiden arvosteluilta ja komentelulta. Ajattele, saat olla vapaasti juuri sinä niin kuin haluat! Se on pitkälti omasta asenteesta kiinni se!

      • srutsinmuna

        Joo ja mieti kukaan ei sua alista, käskytä pahoinpitele jouluna.eikö se olo itekseen oo silloin luksusta.perheväkivalta oikeen rehottaa jouluna.moni pelkää tulevaa joulua alkoholin huurussa fyysisen ja henkisen väkivallan kohteena.mä sanon sulle syvällä rinta äänellä et moni vaihais paikkaa sun kanssa, ole hyvä ihminen onnellinen, tee iteksesi juurikin kaikkea mikä susta kivalta tuntuu niinkun toi ddellinen juur kerto!


      • zxfgjlä

        Joulu on täyttä heteroiden tuomaa paskaa. Viitun perheidyliä ja vitut!!!!


    • nyyhkytarina

      Ette ehkä osaa ajatella asiaa mun kannalta, mutta ymmärrän kyllä pointtinne. Olisi silti kiva, jos joulu olisi se aika vuodesta, jona ei tarvitsisi olla yksin... mulle on ihan normaalia arkea "tehdä mitä huvittaa", joskin se on aika rajoittunutta masennuksen ja sos.ahdistuksen takia. Herkkujen syöminen tuottaa näköjään vaan huonoa omatuntoa ja syyllisyyttä... :(

      Ei yksinäinen joulu haittaisi niin paljon, jos yksinäisyys ei jatkuisi vuoden ympäri. Mutta kaipa tämä tästä menee samaan malliin kuin muinakin vuosina. Eihän se kestä kuin vajaan viikon ja puolet siitäkin menee nukkuessa. :D

      Tää odotusaika on kaikkein ahdistavinta joulussa, kun joutuu kuuntelemaan muiden puheita täydellisestä joulusta läheisten kanssa. Mutta kai mä olen itse syypää siihen, ettei mulla niitä läheisiä ole.

      • ymmärrän

        En yleensä vastaile tänne, koska se ei kannata. Saa vaan pahan mielen muiden viesteistä.. Mutta nyt ajattelin kirjoittaa, koska minä voin sanoa, että osaan todellakin ajatella tämän asian sinun kannaltasi - samassa tilanteessa olen. Itselläni neljäs joulu yksin.

        "Nauti!" Just joo.. Mitä nauttimista yksinäisyydessä on? Varsinkin kun sitä tosiaan on muutenkin aina yksin.

        "Kukaan ei sua pahoinpitele!" No ei, mutta miksi kukaan ylipäätään viettää joulua vapaaehtoisesti sellaisten ihmisten kanssa, jotka pahoinpitelee?? Ymmärrän tilanteen sinänsä kyllä. Itse lopetin tuollaisen joulun viettämisen neljä vuotta sitten.

        Joulu on perhejuhla. Sehän tässä kipeää tekee. Kun ei ole sitä perhettä/läheisiä. Ei edes samassa tilanteessa olevia kavereita, joiden kanssa joulun voisi viettää. Kaikki kaverit on perheidensä kanssa.

        Mä yritän vaan ajatella, että joulua ei ole.


      • hyvää joulua

        Ihan ensimmäinen seikka on, että muuta asennettasi. Yksinäisyys on ihan korvien välistä kiinni. Ihminen voi olla yksin, mutta ei yksinäinen. Samoin ihminen voi olla yksinäinen, vaikka olisi monen kymmenen ihmisen seurassa kaiken aikaa.

        Jos ajattelit joskus saavasi samanhenkistä seuraa itsellesi niin sekin on ihan susta itsestäsi kiinni. Sun on pakko uskaltaa ihmisten ilmoille ja tutustua muihin ihmisiin, kenties sitten niihin muihin lesboihin. Mitä se tarkoittaa sun tilanteessa lähinnä on, että hankit tuolle sosiaalisten tilanteiden pelollesi aivan ensimmäiseksi apua. Et voi tutustua kehenkään jos et uskaltaudu ihmisten ilmoille. Niin yksinkertaista se on. Elämän valttikortit on ihan sulla itselläsi ja sä päätät miten sä ne käytät. Jäätkö märehtimään kotiin vai nautitko olostasi. Uskaltaudutko hakemaan seuraa muista lesboista, vaikka sitten vaan kaverina vai et.

        Sinun elämäsi. Sinä päätät.


      • Tiptap..

        Minä ymmärrän sinua eikä varmaan sillä hetkellä lohduta se että on paljon muitakin samassa tilanteessa. Mutta ei kaikilla perheittensä luonakaan kivaa ole. Tuskin monellakaan on se onnellinen joulu...

        Minä menen vanhempieni luokse kuuntelemaan kuinka viallisia ja sairaita homot ja lesbot on. Tämä tulee ilmi aina isäni ja veljeni joulutunnelmaa nostattavassa jutustelussa jos telkussa vilahtaakin joku vähemmistön edustaja. Ja minä kihisen raivosta itsekseni. En ole heille suuntautumisestani puhunut ja aina välillä mietin että joskus tuollaisessa tilanteessa sen sanon. Viime jouluna kyllä ilmoitin perheelleni, että tämä oli sitten viimeinen joulu jonka vietän kanssanne jos puheenaiheet ei pyöri muualla kun politiikassa ja maahanmuuttaja- ja homovihassa. Hitto kun sukuaan ei voi valita. Joskus tuntuu että yksinäinen joulu olisi parempi.


      • Joulu on taas
        hyvää joulua kirjoitti:

        Ihan ensimmäinen seikka on, että muuta asennettasi. Yksinäisyys on ihan korvien välistä kiinni. Ihminen voi olla yksin, mutta ei yksinäinen. Samoin ihminen voi olla yksinäinen, vaikka olisi monen kymmenen ihmisen seurassa kaiken aikaa.

        Jos ajattelit joskus saavasi samanhenkistä seuraa itsellesi niin sekin on ihan susta itsestäsi kiinni. Sun on pakko uskaltaa ihmisten ilmoille ja tutustua muihin ihmisiin, kenties sitten niihin muihin lesboihin. Mitä se tarkoittaa sun tilanteessa lähinnä on, että hankit tuolle sosiaalisten tilanteiden pelollesi aivan ensimmäiseksi apua. Et voi tutustua kehenkään jos et uskaltaudu ihmisten ilmoille. Niin yksinkertaista se on. Elämän valttikortit on ihan sulla itselläsi ja sä päätät miten sä ne käytät. Jäätkö märehtimään kotiin vai nautitko olostasi. Uskaltaudutko hakemaan seuraa muista lesboista, vaikka sitten vaan kaverina vai et.

        Sinun elämäsi. Sinä päätät.

        Juuri näin. Elämä on sitä mitä siitä tekee.


      • nyyhkytarina
        Tiptap.. kirjoitti:

        Minä ymmärrän sinua eikä varmaan sillä hetkellä lohduta se että on paljon muitakin samassa tilanteessa. Mutta ei kaikilla perheittensä luonakaan kivaa ole. Tuskin monellakaan on se onnellinen joulu...

        Minä menen vanhempieni luokse kuuntelemaan kuinka viallisia ja sairaita homot ja lesbot on. Tämä tulee ilmi aina isäni ja veljeni joulutunnelmaa nostattavassa jutustelussa jos telkussa vilahtaakin joku vähemmistön edustaja. Ja minä kihisen raivosta itsekseni. En ole heille suuntautumisestani puhunut ja aina välillä mietin että joskus tuollaisessa tilanteessa sen sanon. Viime jouluna kyllä ilmoitin perheelleni, että tämä oli sitten viimeinen joulu jonka vietän kanssanne jos puheenaiheet ei pyöri muualla kun politiikassa ja maahanmuuttaja- ja homovihassa. Hitto kun sukuaan ei voi valita. Joskus tuntuu että yksinäinen joulu olisi parempi.

        Joo, ei se perhejoulukaan mitään herkkua välttämättä ole. Omat lapsuuden joulutkaan eivät yleensä olleet onnellisia.


      • nyyhkytarina
        hyvää joulua kirjoitti:

        Ihan ensimmäinen seikka on, että muuta asennettasi. Yksinäisyys on ihan korvien välistä kiinni. Ihminen voi olla yksin, mutta ei yksinäinen. Samoin ihminen voi olla yksinäinen, vaikka olisi monen kymmenen ihmisen seurassa kaiken aikaa.

        Jos ajattelit joskus saavasi samanhenkistä seuraa itsellesi niin sekin on ihan susta itsestäsi kiinni. Sun on pakko uskaltaa ihmisten ilmoille ja tutustua muihin ihmisiin, kenties sitten niihin muihin lesboihin. Mitä se tarkoittaa sun tilanteessa lähinnä on, että hankit tuolle sosiaalisten tilanteiden pelollesi aivan ensimmäiseksi apua. Et voi tutustua kehenkään jos et uskaltaudu ihmisten ilmoille. Niin yksinkertaista se on. Elämän valttikortit on ihan sulla itselläsi ja sä päätät miten sä ne käytät. Jäätkö märehtimään kotiin vai nautitko olostasi. Uskaltaudutko hakemaan seuraa muista lesboista, vaikka sitten vaan kaverina vai et.

        Sinun elämäsi. Sinä päätät.

        En aloittanut aihetta saadakseni mitään tän tyyppisiä neuvoja vaan ihan vaan purkaakseni surullista oloani. Iski vaan hetkellinen itsesääli, kun aloin vertaamaan omaa elämääni muiden elämään. Haluaisin vaan välittävän perheen, kun niin monella muullakin sellainen näyttää olevan. En halua tutustua keneenkään, en lesboon enkä heteroon. En usko kaveruuteen/ystävyyteen tai (romanttiseen) rakkauteen. Ihmiset vaan hyväksikäyttävät toisiaan. :)


      • Voi herran jestas
        nyyhkytarina kirjoitti:

        En aloittanut aihetta saadakseni mitään tän tyyppisiä neuvoja vaan ihan vaan purkaakseni surullista oloani. Iski vaan hetkellinen itsesääli, kun aloin vertaamaan omaa elämääni muiden elämään. Haluaisin vaan välittävän perheen, kun niin monella muullakin sellainen näyttää olevan. En halua tutustua keneenkään, en lesboon enkä heteroon. En usko kaveruuteen/ystävyyteen tai (romanttiseen) rakkauteen. Ihmiset vaan hyväksikäyttävät toisiaan. :)

        Joopa joo. Aika karu elämäs tulee oleen, jos tota mieltä oot. Mitä sit valitat täällä yksinäisyyttäs, jos et edes halua kavereita tai muutakaan? Sullahan on ihan unelmatilanne just nyt oman mittapuus mukaan!


      • ei yllätä
        Voi herran jestas kirjoitti:

        Joopa joo. Aika karu elämäs tulee oleen, jos tota mieltä oot. Mitä sit valitat täällä yksinäisyyttäs, jos et edes halua kavereita tai muutakaan? Sullahan on ihan unelmatilanne just nyt oman mittapuus mukaan!

        Mä muistan, että tällaisia kirjoituksia täällä on ollut aikaisemmin oisko vielä peräti ollut vuosi sitten samaan aikaan. Jotenkin jo arvasin tämän... Ensin valitetaan kauheesti, että on kamalan yksinäistä eikä edes ole kavereita, sitten tulee tämä sosiaalisten tilanteiden kammo ja lopuksi todetaan, että en mä oikeesti halua edes kavereita että halusin vaan purkaa tätä pahaa oloa. Kas kun, että ensin pitäis olla välittävä perhe ja joo, no, en mä sellaista ois halunnukaan, en usko perhe-elämään kunhan halusin tätä paskaa fiilistä jotenkin tänne purkaa (kun ei ole muitakaan kanavia miten voisi purkaa sitä). No, sitten vielä lopusta puuttuu tämä, että onhan mulla perhe ja onhan mulla oma rakas ja kavereita, halusin vaan kirjoitella tänne ihan läpällä/huvin vuoksi. No, tarina päättyy sit kuitenkin, että voi v kun on paska fiilis ja haluan kirjoitella tänne eri tarinoita ja kun ei ole muuta tekemistä niin katselen tässä, että miten saan huijattua ihmisiä...


      • perusnegatiivinen???
        nyyhkytarina kirjoitti:

        Joo, ei se perhejoulukaan mitään herkkua välttämättä ole. Omat lapsuuden joulutkaan eivät yleensä olleet onnellisia.

        Mitä sä sit oikein haluat ?? perhejoulua vai et?


    • myötähäpeä

      Toi sun asenne on säälittävä. Ei sun yksinäisyys sun lesboudesta johdu vaan ihan susta itsestäs. Vai oletko jostain erittäin uskonnollisesta tai viime vuosituhannelle jääneestä perheestä? En ole ikinä nimittäin kuullut että lesbous olisi enää nykypäivänä kenellekään ei-uskovaiselle ihmiselle minkäänlainen ongelma. Lähinnä jo melkein päin vastoin. Taitaa se ongelma olla sinun päässäsi :/

      • ymmärrän

        Tässä esimerkki viestistä, minkä takia tänne ei kannata vastata. :D Kiitti esimerkistä! :D


      • 5566

        Se että sulla on sun tutuilla on hyväksyvä perhe, ei tarkoita että muillakin olisi. Yritä ajatella oman kokemuksesi ulkopuoleltakin. Kaikki ei ehkä ole yhtä etuoikeutettuja kuin sinä.


      • fhfghfghfgh

        jos se ei ole kenellekään ongelma, niin miksi tasa-arvoinen avioliittolaki meni hädin tuskin läpi? :D miksi siitä tarvitsi edes keskustella? :D oikeesti


      • Stadiss
        5566 kirjoitti:

        Se että sulla on sun tutuilla on hyväksyvä perhe, ei tarkoita että muillakin olisi. Yritä ajatella oman kokemuksesi ulkopuoleltakin. Kaikki ei ehkä ole yhtä etuoikeutettuja kuin sinä.

        Tässä näyttää olevan kysymys vain aloittajan huonosta itsetunnosta. Ja lesbokortti tietenkin vedetty heti esiin! Miksi ap kuvittelet ettei läheisesi kaipaa sinua, ja miksi nimenomaan kuvittelet sen johtuvan homoseksuaalisuudestasi?


    • Sullakin on toivoa

      Mullakin on sosiaalisten tilanteiden pelko, mutta onnekseni mulla on myös ihana tyttöystävä, jonka kanssa vietän tämänkin joulun.

    • itselleni olis kans kova paikka olla yksin joulu koska pyhiä joina kaikki paikat on kiinni,on niin monta perätysten.

      joskus mulle oli kova paikka jopa olla juhannus yksin kaupungis. Mutta menin sitte baariin tanssimaan ja olihan siellä sit muutama muukin ihminen viettämäs kaupunkijuhannusta.nyt en enää pelkää juhannuksen viettämistä yksin kaupungis,mutta joulun pyhät on edelleen jotenkin kaamea peikko.

      ehkä sitten joskus jos löytää naisystävän ,voi viettää hänen kanssaan joulun kaksistaan,niin ei tarvitse mennä sukulaisten nurkkiin joulunpyhiksi.

      • sinu he

        Mä olen viettänyt monta joulua yksin, ja vietän edelleen. Oma valinta.
        En höösää, siivoa, enkä stressaa.

        Kun kuuntelee näitä valituksia perhehelvettijouluista, ei harmita yhtään.
        Ja joulukiireistä.

        Viikon päästä on taas ihan eri systeemit, mietitään mitä uutena vuotena...


      • hyvääjouluakaikille
        sinu he kirjoitti:

        Mä olen viettänyt monta joulua yksin, ja vietän edelleen. Oma valinta.
        En höösää, siivoa, enkä stressaa.

        Kun kuuntelee näitä valituksia perhehelvettijouluista, ei harmita yhtään.
        Ja joulukiireistä.

        Viikon päästä on taas ihan eri systeemit, mietitään mitä uutena vuotena...

        hmmm. Meitä on Jojluna moneksi. Itse vietän Joulua vanhempien luona sisarusten kanssa. Meteliä ja hälinää kyllä riittää mutta olen jotenkin Jouluihminen ja tykkään Joulusta. Joulu on sellaista rentoutumisen aikaa ja saa lueskella ja kattoo telkkaa ja pelatakin jotain sukulaislapsen lahjapeliä, lapsena useampikin Joulu meni monopolia ja muita pelejä pelatessa sekä mäenlaskussa.


        Naiseni on Jouluna töissä ja olemme päätyneet tällaiseen ratkaisuun ja kummallekinse sopii.


    • joulumieltä

      Vietän kans joulun yksin kotonani, mut ei se nyt mitenkään pahalta tunnu.Asun ja elän muutenkin yksin, niin aika luonnollinen jatkumo on yksin viettää se joulukin.

      Voisin toki halutessani yrittää kutsua luokseni jotain muita yksin joulua viettäviä tai vaikka paruskuntiakin, mut itseasiassa must yksin jouluaaton viettämisessä on oma viehätyksensä. Ei se oo mikään perusperjantai yksin kotona.

      Mitä tarkoitat ettei sua "tosissaan" ole pyydetty mukaan? On kuitenkin ilmeisesti pyydetty. Kuinka tosissaan heidän pitäisi pyyntönsä ilmaista että se kelpaisi sulle?

      Itsellä ei toi lesbokortti oo ikinä käynyt mielessäkään vaikka perhe viettää joulua kuka missäkin.... Ootko nyt ihan varma ettei kyse oo vaan sun huonohkosta itsetunnosta. Kuulostaa aika erikoiselta että perhe kutsuisi mukaan joulunviettoon, muttei tosissaan koska häpeää sun lesboutta... haloo koetappa nousta sieltä itsesäälistä, vähän jopa noloa, ellet sit ole 13 vee.

    • asdsa3

      Yksinäiset ihmiset etsikää itsellenne seurakunta. Jotkut kirkot järjestää joulutapahtumia ja erityisesti yksinäisille ihmisille. Ei ainoastaan jouluna vaan joka hetkeen. Sieltä löytää rakkauden ja elämän totuuden. Myös verkostoituu hyvien ihmisten kanssa, jotka tulevat sinne vain juttelemaan. Kannattaa käydä kirkon järjestämissä tapahtumissa. Jumala on todellinen.

    • Tietäväinen.

      Joulu on mielipuolten juhlaa. En vietä enää jouluja, turhaa humpuukia ja hössötystä.
      Miksi edes moista surkuttelemaan, kyllä elämä on parempi ilman mielikuvitusjesseä.

    • homostelija

      Nyyhkytarinalle: Joulu kuitenkin on jonkinlainen ongelma sinulle? Et ilmeisesti tänä vuonna sitä tehnyt, mutta ainakin ensi vuonna matkusta jonnekin joulunpyhiksi. Tiedän kokemuksesta että se helpottaa ihmeesti yksinäistä joulua.

    • Some

      Ole sitten täälä somessa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe