Pelko puhua

hiiirii

Onko kellään samaa että on pelko puhua toisten ihmisten kuullen? mistä tämä voi johtua? Olen kärsinyt tästä pienestä saakka, minua sanottiin koulussa mykäksi ja kysyttiin aina "miksi olet niin hiljainen?" Mutta olin jo hiljainen ennen kiusaamista. Olisi kiva löytää kohtalotovereita.

8

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12 Wee tyttö :)

      Mä oon 12 wee tyttö ja mä en kehtaa puhua kans toisten kuullen johtuen siitä että mulla on R-vika :( Mua on auttanu viimeaikoina kun pyysi äidiltäni että voitaisko me puhua kahestaan ihan joka päivä niin että opettelisin samalla ärrän lausumista... :| Mua on siis kiusattu jo eskasta lähtien yleensä se on se sama tyyppi joka niitä juttuja laukoo. Sitten myös mulla autto se kun aloin serkkuni kanssa viettää "serkku-perjantaita" jolloin käydään joko uimassa tai shoppaamassa niin että siinäkin tulee puhuttua :) Mutta toivottavasti vielä uskalletaan molemmat joskus puhua ääneen toisille !Voimia sulle :)

    • grwgrwsfffwef

      Sosiaalisten tilanteiden pelko.

    • Olen nolo

      Minulla on tuo sama ongelma, mutta se johtuu siitä että häpeän ääntäni todella paljon. :(

    • Avuksi Sinulle

      Hei! poimein tällaisia vinkkejä sinulle, sinun täytyy oppia ajattelemaan positiivisesti ja ajaltella, että osaat ja pärjäät, niin varmasti pärjäät.

      Mielestäni on syytä oireiden jatkuessa kaksi viikkoa yhteen menoon, tilata aika terkkarista ja pyytää lähete mielenterveystoimistoon sieltä saa apuja.

      Laitan sinulle otteita yhdestä vastauksesta, nämä samat vinkit auttavat sosiaalisiin pelkoihin/ahdistukseen.

      Sinulla muodostuu liikaa stressihormoneja, se voi olla, että toisilla se ilmenee suoranaisena paniikkihäiriönä, mutta toisilla sosiaalisina pelkotiloina/pakkoajatuksina. Siihen löytyy apua, vähennä kofeiinin käyttöä (kahvin juontia), siirry teehen.
      Nukkua pitää tarpeeksi. Aspiriinipilleri 100 mg entero, on kanssa hyvä apu tärkeisiin tilanteisiin, auttaa keskittymiskykyä, vähentää jännitystä, auttaa psykosomaattisiin oireisiin ja kiihtymystilaan, mutta ei niitä liikaa kannata ottaa vain tarvittaessa. Aivoja voi rentouttaa, seisomalla ja laittamalla kädet sivuille, sulje silmät ja anna aivojen rentoutua, älä ajattele mitään, otat pienet mikrounet silloin tällöin, niin aivot virkistyvät ja saavat uutta voimaa, stressaavissa tilanteissa. Huolehdi, että verensokeri ei pääse laskemaan liikaa, pieni välipala ent. 3 tunnein välein on hyväksi. Alhainen verensokeri aiheuttaa myös stressihormonien eritystä. Eli lisää stressiä ja laskee taas verensokeria, mikä pahentaa pelkoja/pakko-oireita. Käytä Keijua voileivän päällä, siinä on hyvää omega 3 rasvahapoa mikä on hyväksi hermosoluille. Kuuntele erityisen paljon musiikkia ja erityisesti vähint. 10 min. ennen nukahtamista se parantaa sosiaalisuutta, muistia, masennusta/ahdistusta ja keskustelutaitoa viim. kahden vuoden päästä olet eri ihminen ja juttu luistaa puolituttujenkin kesken, sillä rytmi on aivoille hyvin parantava voima, koska hermosoluillakin on oma rytminsä, joka on voinut mennä kaaokseen/tämä tiedelehdestä. Mutta se ei sulje pois auttavaa lääkitystä, jos oireet kestävät kaksi viikkoa yhteen menoon on syytä mennä terkkariin ja pyytää lähete mielenterveystoimistoon. Eikä sitä tarvitse kaikille kertoa, että siellä käy.
      Terv. uskon, että näistä löytyy vähän apua ja parantaa

      • kehitystarinan mies

        Nuo menee ajan kaa ohitte. Kun aloin puhumaan ihmisten läsnäollessa, puheeni itsekin tuntui kireältä ja aivan oudolta. Jännitys sen tekee. Minulla jännitys lamauttaa hengitystiet, siitä surkea äänen käyttö.


    • Ahdistunut mies

      Aika paljon samankaltaista ongelmaa eikä mene iän myötä ohi. Ei ainakaan minulla ole mennyt.

    • viciously

      On väärin "luvata" että menee iän myötä ohi. Ei mene kaikilla. Sen olen kuitenkin huomannut, että jännitys/jännityksen kohteet muuttuvat ja muuttavat muotoaan vuosien mittaan. Jotkut asiat helpottuvat, jotkut pysyvät ennallaan ja jotkut menevät vaikeammiksi. Noidankehäähän tämä pitkälti on :(

    • 2+20

      Mä en ainakaan ihastukselleni uskalla puhua tai kavereille paljoakaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1634
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1472
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1325
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      87
      1304
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe