Melojat väistää purjevenettä!

HR43

Muutama on päättänyt olla väistämättä, sit ne tajuu ja mela alkaa pyörii niinvitusti!

98

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päättäväinen

      Sama pätee purkkareille

      • Järki hoi

        Muutama kanootti oli katollaan Santahaminan ulkopuolella, jotka ei väistäneet Luotsivenettä!


      • Ei ihme
        Järki hoi kirjoitti:

        Muutama kanootti oli katollaan Santahaminan ulkopuolella, jotka ei väistäneet Luotsivenettä!

        Luotsiveneet ovatkin pahimpia aaltokoneita. Veronmaksajien rahoilla kelpaa puskea läpi meren.


      • aiheellinen huomio

        Joskus kanoottia on tosi vaikea havaita varsinkin vastavalossa tai aallokossa. Siksi voi tulla tahattomia lähitilanteita.

        Toinen mitä liikkuvasta veneestä käsin on vaikea havaita, ovat väylän tai ankkurointilahden poikki matkaavat uimarit! Sellaisiakin on kesäisillä vesillä liikkunut. Ehkä oranssin värinen uimapäähine auttaisi (jos on "pakko" uida väylillä tai ankkuripaikoilla).

        Täysosuma olisi kummallekin osapuolelle kohtalokas, toiselle hengenvaarallinen, toiselle vakava henkinen trauma - riippumatta siitä, kumpi osapuoli oli "oikeassa".


      • Uimareille tiedoksi
        aiheellinen huomio kirjoitti:

        Joskus kanoottia on tosi vaikea havaita varsinkin vastavalossa tai aallokossa. Siksi voi tulla tahattomia lähitilanteita.

        Toinen mitä liikkuvasta veneestä käsin on vaikea havaita, ovat väylän tai ankkurointilahden poikki matkaavat uimarit! Sellaisiakin on kesäisillä vesillä liikkunut. Ehkä oranssin värinen uimapäähine auttaisi (jos on "pakko" uida väylillä tai ankkuripaikoilla).

        Täysosuma olisi kummallekin osapuolelle kohtalokas, toiselle hengenvaarallinen, toiselle vakava henkinen trauma - riippumatta siitä, kumpi osapuoli oli "oikeassa".

        Uimarin on väistettävä purkkaria meriteiden sääntöjen mukaan.


      • Purjeilija
        Uimareille tiedoksi kirjoitti:

        Uimarin on väistettävä purkkaria meriteiden sääntöjen mukaan.

        Näytäpä se sääntö? Nuija!!!!!!!


    • kajakkivajakki

      Melkein kuka tahansa voi vuokrata ämpärimuovikajakin ja lähteä yrittämään, ja osalle ei mene annettu opastus jakeluun. Ja voihan aina myös ostaa kajakin ja lähtee väylälle toteuttamaan jokamiehenoikeutta. Itse kun olen melonut ainakin 20 kesänä, ja lisäksi käytellyt erikokoisia moottoriveneitä ja joskus purjehtinutkin, niin tekee aina mieli hoitaa oma osuutensa niin että mahdollisimman vähän toista häiritsee. Useimmiten myös muut vesilläliikkujat ovat kohteliaita.

      Kanoottiseuran alkuvalmennuksessa tehdään kyllä selväksi että kajakilla ei kannata lähteä keskelle väylää toikkaroimaan, ja että laivat eivät kovin nopesti pysähdy. Aloitteleva meloja välttää kaikkea liikkuvaa josta voi lähteä peräaalto, mutta kun on vähän aikaa melonut, huomaa ettei edes laivan peräaalto kaada. Kajakki ei edes hörppää, vaikka aalto vyöryisi aukkopeitteen yli. Toivon kuitenkin että jatkossakin kanootit pysyisivät enimmäkseen poissa väyliltä ja veneilijät ajavat sellaista nopeutta että pystyvät hyvissä ajoin näkemään tuollaisen melko kirkasvärisen kajakin.

      • heijastimet melaan?

        Tietysti väylien yli voi joutua melomaan. Jotenkin vaan tuntuu, etteivät kaikki kanotistit ajattele ovatko törmäyskurssilla vai ei. Vai johtuvatko lähitilanteet siitä, että meloja uskoo tulleensa nähdyksi ja ajattelee purjeveneen kumminkin väistävän?

        Vastavalossa meren kimmeltäessä kajakin värillä ei ole merkitystä. Ei edes kirkasvärinen kajakki erotu helposti.
        Auttaisikohan, jos melan lavoissa olisi heijastusmaalia tai -tarroja.


      • heijastimet melaan? kirjoitti:

        Tietysti väylien yli voi joutua melomaan. Jotenkin vaan tuntuu, etteivät kaikki kanotistit ajattele ovatko törmäyskurssilla vai ei. Vai johtuvatko lähitilanteet siitä, että meloja uskoo tulleensa nähdyksi ja ajattelee purjeveneen kumminkin väistävän?

        Vastavalossa meren kimmeltäessä kajakin värillä ei ole merkitystä. Ei edes kirkasvärinen kajakki erotu helposti.
        Auttaisikohan, jos melan lavoissa olisi heijastusmaalia tai -tarroja.

        Parhaiten olen havainnut sellaiset kajakit, joiden käyttäjät ovat älynneet kiinnittää alukseensa antennin, ehkä runsaan metrin pituisen, jonka yläpäähän on kiinnitetty kirkasvärinen lippu – useimmiten niinkuin Neuvostoliiton lippu ilman työkaluja. Näitä toivoisin näkeväni kanooteissa useamminkin.


      • RannikkoIaivuri
        Hakro kirjoitti:

        Parhaiten olen havainnut sellaiset kajakit, joiden käyttäjät ovat älynneet kiinnittää alukseensa antennin, ehkä runsaan metrin pituisen, jonka yläpäähän on kiinnitetty kirkasvärinen lippu – useimmiten niinkuin Neuvostoliiton lippu ilman työkaluja. Näitä toivoisin näkeväni kanooteissa useamminkin.

        Biltemasta saa lasten pyöriin tarkoitettuja viirejä, jotka sopivat tähän tarkoitukseen kuin sakset silmään. Eikä maksa paljon.


      • päällikkö astuu
        Hakro kirjoitti:

        Parhaiten olen havainnut sellaiset kajakit, joiden käyttäjät ovat älynneet kiinnittää alukseensa antennin, ehkä runsaan metrin pituisen, jonka yläpäähän on kiinnitetty kirkasvärinen lippu – useimmiten niinkuin Neuvostoliiton lippu ilman työkaluja. Näitä toivoisin näkeväni kanooteissa useamminkin.

        Ja viiristä kannattaa vetää langalla skuutti kanootin runkoon, niin sitten se onkin jo purje alus joka ei väistä ketään, vai miten se nyt menikään kin noita sääntöjä ei kukaan jaksa noudattaa tai jokinen muotoillut säännöt sopivemmaksi omlle toiminnlleen.

        Jos meloo sitten samalla, niin pitäiskö mustan kartion killu lippu mastossa?


      • kajakkitlörttö
        heijastimet melaan? kirjoitti:

        Tietysti väylien yli voi joutua melomaan. Jotenkin vaan tuntuu, etteivät kaikki kanotistit ajattele ovatko törmäyskurssilla vai ei. Vai johtuvatko lähitilanteet siitä, että meloja uskoo tulleensa nähdyksi ja ajattelee purjeveneen kumminkin väistävän?

        Vastavalossa meren kimmeltäessä kajakin värillä ei ole merkitystä. Ei edes kirkasvärinen kajakki erotu helposti.
        Auttaisikohan, jos melan lavoissa olisi heijastusmaalia tai -tarroja.

        ON vaikea uskoa että kukaan meloja lähtisi väylille "kyllä ne näkee ja pysähtyy"-ajatuksella. (harva lähtee sillä ajatuksella myöskään purjehtimaan tai moottoriveneilemään).

        Lisäksi: sekä kanoottivuokraamosta että melontaseurasta saa sen verran opetusta, että ymmärtää ja osaa varoa muuta liikennettä.

        Väylän ylittäminen on kokeneellekin melojalle jonkun verran pelottava kokemus ja kanoottia nopeammat ja isommat alukset tulee muutenkin aikas tarkkaan väisteltyä.

        Toki yksittäisiä törttöilijöitä on. Onneksi kajakilla törttöilevä ei vie ketään mukanaan.


    • Mustat liivit

      On tilanteita, joissa värillä ei ole väliä Suurimmassa osassa tilanteita värillä on kuitenkin ratkaiseva merkitys. Muutenhan pelastusliivit olisi mustia.

      • takaisin asiaan

        Olipa nerokas oivallus! Edellä kuitenkin esitettiin yksi sellainen tilanne, jossa kajakin kirkkaasta väristä ei ole riittävän suurta apua.
        Musta paukkuliivi ei todellakaan ole harvinaisuus, mutta siinäkin on heijastimia ja aukipullahtavat kellukkeet ovat oranssin värisiä. Pelastusrenkaissakin on oltava heijastimet. Polkupyörien pinnoissa ja polkimissa olevat heijastimet erottuvat hyvin. Jalankulkijoille suositellaan heijastimia. Miksei melojille?

        Hakron kuvailemat lippu-"antennit" eivät vielä liene yleistyneet, kun en ole sattunut näkemään. Siihen "antenniinkin" voisi teipata heijastimia. Pienikin niihin osuva valonsäde voi välähtää heijastuksina ja parantaa vastavalossa tai hämärässä havaitsemista.


      • Melova purjehtija
        takaisin asiaan kirjoitti:

        Olipa nerokas oivallus! Edellä kuitenkin esitettiin yksi sellainen tilanne, jossa kajakin kirkkaasta väristä ei ole riittävän suurta apua.
        Musta paukkuliivi ei todellakaan ole harvinaisuus, mutta siinäkin on heijastimia ja aukipullahtavat kellukkeet ovat oranssin värisiä. Pelastusrenkaissakin on oltava heijastimet. Polkupyörien pinnoissa ja polkimissa olevat heijastimet erottuvat hyvin. Jalankulkijoille suositellaan heijastimia. Miksei melojille?

        Hakron kuvailemat lippu-"antennit" eivät vielä liene yleistyneet, kun en ole sattunut näkemään. Siihen "antenniinkin" voisi teipata heijastimia. Pienikin niihin osuva valonsäde voi välähtää heijastuksina ja parantaa vastavalossa tai hämärässä havaitsemista.

        Tuollainen antenni-lippu vaikeuttaa eskimokäännöksen tekemistä. Siinä syy, miksi eivät yleisty. Jos hitaasti liikkuvasta purjeveneestä ei kajakkia erota, niin kuinka sieltä erottaa reimarit ja karikot?

        Tiedän, että melojat pääosin välttää väyliä, mutta joskus väylä on ylitettävä joka tapauksessa. Kaikki valveutuneet melojat tietävät, että purjeveneellä on etuoikeus ja siksi väistävät kyllä.


      • huomioväri
        Melova purjehtija kirjoitti:

        Tuollainen antenni-lippu vaikeuttaa eskimokäännöksen tekemistä. Siinä syy, miksi eivät yleisty. Jos hitaasti liikkuvasta purjeveneestä ei kajakkia erota, niin kuinka sieltä erottaa reimarit ja karikot?

        Tiedän, että melojat pääosin välttää väyliä, mutta joskus väylä on ylitettävä joka tapauksessa. Kaikki valveutuneet melojat tietävät, että purjeveneellä on etuoikeus ja siksi väistävät kyllä.

        Taidat sittenkin olla aika vähän purjehtinut. Muuten tietäisit, että aurinkoa vasten eivät näy kajakit. Sehän on ikivanha hävittäjälentäjienkin temppu, joka toimi, vaikka vastustaja miten varuillaan oli. Tietäisit kai senkin, ettei karikoita sen paremmin, eikä niitä merta katsomalla yritetäkään nähdä, ne katsotaan kartasta. Niiden reimarien löytäminen vastavaloon on vain hitusen helpompaa kuin vedenpinnassa olevan kajakin.

        Kun sattuu olemaan melontaseura melkein satamanaapurina, tapaa melojia hyvin usein. Aina ne on havaittu, mutta aina joskus on tullut todettua, että oli hiukan onnea siinä. Pahinta se on tyynellä koneella ajettaessa, kun vesi on peilinä. Ja melojathan siitä kelistä tykkäävät.

        Peruste lipun välttämiselle on validi, sen ymmärrän. Mutta voisi ainakin mela olla joku muu kuin musta, se ei edes toisi mainittavasti lisää painoa siihen.


      • Sokeitako ootte?
        huomioväri kirjoitti:

        Taidat sittenkin olla aika vähän purjehtinut. Muuten tietäisit, että aurinkoa vasten eivät näy kajakit. Sehän on ikivanha hävittäjälentäjienkin temppu, joka toimi, vaikka vastustaja miten varuillaan oli. Tietäisit kai senkin, ettei karikoita sen paremmin, eikä niitä merta katsomalla yritetäkään nähdä, ne katsotaan kartasta. Niiden reimarien löytäminen vastavaloon on vain hitusen helpompaa kuin vedenpinnassa olevan kajakin.

        Kun sattuu olemaan melontaseura melkein satamanaapurina, tapaa melojia hyvin usein. Aina ne on havaittu, mutta aina joskus on tullut todettua, että oli hiukan onnea siinä. Pahinta se on tyynellä koneella ajettaessa, kun vesi on peilinä. Ja melojathan siitä kelistä tykkäävät.

        Peruste lipun välttämiselle on validi, sen ymmärrän. Mutta voisi ainakin mela olla joku muu kuin musta, se ei edes toisi mainittavasti lisää painoa siihen.

        Jos purjeveneen komentosillalta ei kajakkia huomaa, niin silloin ruorimiehen kannattaa siirtyä kuivalle maalle. Onhan meressä paljon pienempiäkin väistettäviä esineitä, jotka pitää huomata. Uppotukkeja, laitureita, trukkilavoja ja merikontteja esim.

        Kaikkihan tietävät, että uimarin, soutuveneen ja kanootin pitää väistää purjevenettä kun purjeveneellä väistäminen on niin vaikeaa ettei sillä pysty väistämään.


      • Sokeitako ootte? kirjoitti:

        Jos purjeveneen komentosillalta ei kajakkia huomaa, niin silloin ruorimiehen kannattaa siirtyä kuivalle maalle. Onhan meressä paljon pienempiäkin väistettäviä esineitä, jotka pitää huomata. Uppotukkeja, laitureita, trukkilavoja ja merikontteja esim.

        Kaikkihan tietävät, että uimarin, soutuveneen ja kanootin pitää väistää purjevenettä kun purjeveneellä väistäminen on niin vaikeaa ettei sillä pysty väistämään.

        Purjeveneissä ei ole komentosiltaa. Monissa purjeveneissä kipparin silmät ovat tuskin metriä korkeammalla kuin melojan pää. Jos meloja ei tätä tajua, on parempi siirtyä kuivalle maalle.

        Uppotukit ja trukkilavat ovat merenpinnan tasolla tai sen alla. Laiturit ovat rannassa. Kontteja voi sattua eteen avomerellä, ei siellä missä melojia liikkuu. Joten älä viitsi puhua p"#kaa.

        Sellaisessa aallokossa, jossa olen nähnyt melojien vielä jatkavan matkaansa, kanootti melojineen häviää vähän väliä purjeveneen kipparin näkyvistä.

        Onko eskimokäännöksen virheetön tekeminen niin tärkeä juttu, ettei kajakissa voi pitää selvästi aaltojen yli näkyvää viiriä ylhäällä? Tätä minun on vaikea uskoa.

        Purjehtijat väistävät aina uimareita, soutajia ja melojia, kunhan nämä ovat näkyvissä. Purjehtijat joutuvat usein väistämään moottoriveneitäkin, joten se ei todellakaan ole vaikeaa.


      • Melova purjehtija
        Hakro kirjoitti:

        Purjeveneissä ei ole komentosiltaa. Monissa purjeveneissä kipparin silmät ovat tuskin metriä korkeammalla kuin melojan pää. Jos meloja ei tätä tajua, on parempi siirtyä kuivalle maalle.

        Uppotukit ja trukkilavat ovat merenpinnan tasolla tai sen alla. Laiturit ovat rannassa. Kontteja voi sattua eteen avomerellä, ei siellä missä melojia liikkuu. Joten älä viitsi puhua p"#kaa.

        Sellaisessa aallokossa, jossa olen nähnyt melojien vielä jatkavan matkaansa, kanootti melojineen häviää vähän väliä purjeveneen kipparin näkyvistä.

        Onko eskimokäännöksen virheetön tekeminen niin tärkeä juttu, ettei kajakissa voi pitää selvästi aaltojen yli näkyvää viiriä ylhäällä? Tätä minun on vaikea uskoa.

        Purjehtijat väistävät aina uimareita, soutajia ja melojia, kunhan nämä ovat näkyvissä. Purjehtijat joutuvat usein väistämään moottoriveneitäkin, joten se ei todellakaan ole vaikeaa.

        Eskimokäännös on melojalle erittäin tärkeä juttu. Sen avulla meloja pysyy hengissä jos kajakki sattuu kaatumaan. En uskaltaisi lähteä melomaan isommille selille ilman varmuutta eskimokäännöksen onnistumisesta.

        Harrastan melomisen lisäksi myös purjehtimista, enkä ole kokenut kajakin näkemistä ongelmana. Melan liike yleensä ensimmäisenä pistää silmään. Toisaalta melojia tapaa väylillä erittäin harvoin.


      • Melova purjehtija kirjoitti:

        Eskimokäännös on melojalle erittäin tärkeä juttu. Sen avulla meloja pysyy hengissä jos kajakki sattuu kaatumaan. En uskaltaisi lähteä melomaan isommille selille ilman varmuutta eskimokäännöksen onnistumisesta.

        Harrastan melomisen lisäksi myös purjehtimista, enkä ole kokenut kajakin näkemistä ongelmana. Melan liike yleensä ensimmäisenä pistää silmään. Toisaalta melojia tapaa väylillä erittäin harvoin.

        Oletko siis sitä mieltä, että metrin mittainen piiska ja siihen kiinnitetty nenäliinan kokoinen kangastilkku vaarantavat vakavasti eskimokäännöksen onnistumisen?


      • Melova purjehtija
        Hakro kirjoitti:

        Oletko siis sitä mieltä, että metrin mittainen piiska ja siihen kiinnitetty nenäliinan kokoinen kangastilkku vaarantavat vakavasti eskimokäännöksen onnistumisen?

        Kyse on aina vakavasta paikasta jos olet ylösalaisin veden alla keskellä selkää.

        En ottaisi käännöksen onnistumisessa pienintäkään riskiä. Jos pyörähdys ei onnistu kerralla, niin useinmiten joudut poistumaan kajakista ja takaisin kajakkiin pääsy aallokkoisessa meressä on monelle tekemätön paikka. Tuloksena hypotermia ja kuolema.

        Tämä on kuin keskustelua savolaisen kanssa - vastuu on kuulijalla. Ei, vastuu on yliajajalla jos on laiminlyönyt tähystyksen.


      • Melova purjehtija kirjoitti:

        Kyse on aina vakavasta paikasta jos olet ylösalaisin veden alla keskellä selkää.

        En ottaisi käännöksen onnistumisessa pienintäkään riskiä. Jos pyörähdys ei onnistu kerralla, niin useinmiten joudut poistumaan kajakista ja takaisin kajakkiin pääsy aallokkoisessa meressä on monelle tekemätön paikka. Tuloksena hypotermia ja kuolema.

        Tämä on kuin keskustelua savolaisen kanssa - vastuu on kuulijalla. Ei, vastuu on yliajajalla jos on laiminlyönyt tähystyksen.

        Ei tässä ole kyse yliajamisesta eikä tähystyksen laiminlyönnistä. Kyse on siitä, että haluaisin havaita melojan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta voisin valita sellaisen purjehdussuunnan, ettei syntyisi edes uhkaavaa tilannetta.

        Esitin toivomuksen merkkiviiristä, koska olen useaan kertaan todennut melojien katoavan aika ajoin näkyvistä aallokossa. Uskon viirin parantavan turvallisuutta.


      • Meloja1
        Hakro kirjoitti:

        Ei tässä ole kyse yliajamisesta eikä tähystyksen laiminlyönnistä. Kyse on siitä, että haluaisin havaita melojan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jotta voisin valita sellaisen purjehdussuunnan, ettei syntyisi edes uhkaavaa tilannetta.

        Esitin toivomuksen merkkiviiristä, koska olen useaan kertaan todennut melojien katoavan aika ajoin näkyvistä aallokossa. Uskon viirin parantavan turvallisuutta.

        https://www.youtube.com/watch?v=xfaRhZkazpU

        Ei pieni lippu taitavalla pyörittäjällä varmasti paljon haittaisi, mutta raskaasti lastatun retkikajakin kanssa pienikin lisävastus saattaa koitua väsyneen melojan kohtaloksi.

        Kun miettii melojan kannalta riskejä, niin en kiinnittäisi kajakkiin mitään, mikä haittaa pyörähdystä. Purjevene ei ole melojalle minkäänlainen uhka, jollei purkkari yllätä melojaa takaapäin. Nopeat moottoriveneet ovat suurin uhka melojille. Varsinkin kun suuri osa näistä kaahareista keskittyy ainoastaan plotterin seuraamiseen.


      • Meloja1 kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=xfaRhZkazpU

        Ei pieni lippu taitavalla pyörittäjällä varmasti paljon haittaisi, mutta raskaasti lastatun retkikajakin kanssa pienikin lisävastus saattaa koitua väsyneen melojan kohtaloksi.

        Kun miettii melojan kannalta riskejä, niin en kiinnittäisi kajakkiin mitään, mikä haittaa pyörähdystä. Purjevene ei ole melojalle minkäänlainen uhka, jollei purkkari yllätä melojaa takaapäin. Nopeat moottoriveneet ovat suurin uhka melojille. Varsinkin kun suuri osa näistä kaahareista keskittyy ainoastaan plotterin seuraamiseen.

        >> Onhan meressä paljon pienempiäkin väistettäviä esineitä, jotka pitää huomata. Uppotukkeja, laitureita, trukkilavoja ja merikontteja esim. > ... pienikin lisävastus saattaa koitua väsyneen melojan kohtaloksi. >>
        >> Tuloksena hypotermia ja kuolema.


      • Hakro kirjoitti:

        >> Onhan meressä paljon pienempiäkin väistettäviä esineitä, jotka pitää huomata. Uppotukkeja, laitureita, trukkilavoja ja merikontteja esim. > ... pienikin lisävastus saattaa koitua väsyneen melojan kohtaloksi. >>
        >> Tuloksena hypotermia ja kuolema.

        Po. "melojien puheet".


    • kajakkivajakki

      Melontaa harrastavat kyllä yleensä käyttävät persremmintöntä melontaliiviä joka ei hierrä olkapäitä. Eikä tarvitse olla einstein ymmärtääkseen että sen kannattaa olla erittäin kirkas. Ja tosiaan, paljon paremmin näytään kuin kari...tosin muistan nähneeni naapuriseurassa pari camoväristäkin liiviä - bad idea.

      Paukkuliivin käyttö melonnassa on vähän outo ajatus, meri kun tuppaa lainehtimaan kajakin yli enkä ole melonut niin ettei liivin alaosa olisi kastunut. Sivuaalto roiskauttaa kosteutta naamalle asti, joten paukkuliivi kyllä ennen pitkää paukkuisi.

    • espoo2014

      Me ajettiin melkein tyynessä purjeveneellä melojajoukon läpi, ei tietty päälle, mutta aina vähän pitää kouluttaa väistämissääntöjä. Hauska katsoa kun alkoi kiirettä pitää.

      • En usko tarinaasi. Joko sitä ei ole tapahtunut, tai – vielä todennäköisemmin – et edes ole purjehtija. Tuskinpa olet melojakaan vaan pelkkä provoilija.


    • Vaikea lasku

      Tämä keskustelu on taas näitä kun joku tekee tikusta asiaa.
      Itse harrastan purjehdusta ja melontaa. Silloin kun purjehdin niin näen kesän aikana ehkä kolme kertaa melojan liikenteessä. Ne melovat kaukana väylistä eivätkä varmasti ole kenenkään tiellä. Joskus melojakin ylittää väylän mutta sellaista tapausta en itse ole kokenut että näkisin melojaa väylällä ja purjehdin kuitenkin noin 2000 mailia kesässä! On totta että kuka vain voi ostaa tai vuokrata kajakin mutta yleensä kokemattomat pysyvät rantojen lähellä ja välttelevät veneiden kohtaamisia.
      Kun olen kajakilla merellä niin hyödynnän sitä että vettä täytyy olla alla vain parikymmentä senttiä. Pysyn varmasti pois reiteiltä ja pyrin melomaan rantojen läheisyydessä.
      Kajakit ovat reilut 5 metriä pitkiä ja yleensä maalattu kirkkailla väreillä. Meloessa kirkasväriset lavat vilkku noin metrin korkeudessa vedenpinnan yläpuolella, luulisi että se näkyy tarkkaavaiselle veneen kipparille riittävän aikaisin.
      Tietenkin jos purjehtiessa keskittyy oluenjuontiin ja plotterin tarkkailuun niin mahdollinen meloja jää huomaamatta mutta samoin voi käydä myös isommille veneille.
      Itse en ole koskaan joutunut vaaratilanteeseen melojana enkä purjehtijana.

      • Melontakortti pakko

        Mikähän siinä on kun 7/10 vetouistelijaa kuvittelee kalojen uivan aina keskellä väylää, ja aika usein melojatkin väylällä?
        Ilmeisesti nämä melojat ovat harrastuksen juuri aloittaneita eivät omista merikorttia, tuskin osaisivat sitä tulkitakkaan, "puhelinluettelon kartalla" sitten mennään nautiskelemaan maisemista!
        Tulen esittämään Trafille melojille ja uistelijoille pakollista kirjallista koetta, ennen kuin saa ostaa välineitä tai pitää hallussaan.


      • FF 27 Charlotta

        Samaa mieltä nimimerkin Vaikea lasku kanssa. Melonnassa idea on nimenomaan käyttää reittejä, joiden tavoittaminen muilla vesikulkuneuvoilla ei ole mahdollista. Samalla pääsee erillä tavalla kosketuksiin luonnon ja mahdollisesti eläintenkin kanssa. Vielä ei ole purjehtiessa hirvi hypännyt eteen, mutta kajakilla sekin on tullut koettua.


      • worst case

        Minä näen melojia ainakin joka toisella reissulla. Melontaseura on samalla lahdella kuin oma satama ja kun valtaosa liikenteestä kulkee sinne saman salmen kautta, tulee niitä kohtaamisia usein. Toisinaan tullaan kotiin myös iltahiljaisilla tyyntä vettä pitkin ja vasten laskevaa aurinkoa. Saa siinä kajakki olla vaikka kymmenmetrinen ja loisteoranssin värinen värinen, sen havaitseminen on samaan suuntaan kulkiessa onnenkauppaa. Ja niitä kirkasvärisiä lapojakin on surkean pieni vähemmistö, yleensä ovat kovin hiilikuituisen mustanpuhuvia.

        Jos kohtaa vuodessa kolme melojaa, on niiden havaitseminen varmaa. Sen vain pitäisi olla sitä aina. Ne "vaikeaa laskua" osaamattomammat pitäisi myös havaita. Kaiken lisäksi hhitaan purjeveneen lisäksi pitäisi pystyä havaitsemaan myös nopeasta moottoriveneestä. Pitäisi siis elää "worst case scenarion" mukaan.


      • Santtu 31
        worst case kirjoitti:

        Minä näen melojia ainakin joka toisella reissulla. Melontaseura on samalla lahdella kuin oma satama ja kun valtaosa liikenteestä kulkee sinne saman salmen kautta, tulee niitä kohtaamisia usein. Toisinaan tullaan kotiin myös iltahiljaisilla tyyntä vettä pitkin ja vasten laskevaa aurinkoa. Saa siinä kajakki olla vaikka kymmenmetrinen ja loisteoranssin värinen värinen, sen havaitseminen on samaan suuntaan kulkiessa onnenkauppaa. Ja niitä kirkasvärisiä lapojakin on surkean pieni vähemmistö, yleensä ovat kovin hiilikuituisen mustanpuhuvia.

        Jos kohtaa vuodessa kolme melojaa, on niiden havaitseminen varmaa. Sen vain pitäisi olla sitä aina. Ne "vaikeaa laskua" osaamattomammat pitäisi myös havaita. Kaiken lisäksi hhitaan purjeveneen lisäksi pitäisi pystyä havaitsemaan myös nopeasta moottoriveneestä. Pitäisi siis elää "worst case scenarion" mukaan.

        Vaan kuka on löytänyt kv meriteiden säännöistä kohdan jota melojan, soutajan tms lihasvoimalla kulkevan osalta sovelletaan?

        Viimeksi kun melojan kohtaamisen jälkeen itse luin sääntöjä niin en löytänyt kuin ne tavalliset kone- ja purjevoimaisia koskevat sekä tietysti "jokainen on velvollinen tekemään kaikkensa yhteentörmäyksen välttämiseksi".


      • on niitä sääntöjä
        Santtu 31 kirjoitti:

        Vaan kuka on löytänyt kv meriteiden säännöistä kohdan jota melojan, soutajan tms lihasvoimalla kulkevan osalta sovelletaan?

        Viimeksi kun melojan kohtaamisen jälkeen itse luin sääntöjä niin en löytänyt kuin ne tavalliset kone- ja purjevoimaisia koskevat sekä tietysti "jokainen on velvollinen tekemään kaikkensa yhteentörmäyksen välttämiseksi".

        Sääntöjä. jotka koskevat myös melojia on olemassa, vaikka ei suoraan melojaa nimetä.

        Esimerkiksi ahtaita väyliä koskeva sääntö, jonka mukaan tilaa pitää antaa sille, joka ei pysty kulkemaan kuin väylässä ja säännöt koskien esimerkiksi kalastusalusta, tai alusta, jonka kyky toimia on rajallinen. Nämä eivät ole kuitenkaan erityisesti melojien sääntöjä vaan koskevat kaikkia.

        Ehkä lähinnä melojia oleva sääntö on sisävesien sääntö pysyä poissa yli 12m alusten tieltä. Sääntö tosin velvoittaa kaikkia pieniä aluksia optarista soutuveneeseen.


      • Lainsuojattomia
        on niitä sääntöjä kirjoitti:

        Sääntöjä. jotka koskevat myös melojia on olemassa, vaikka ei suoraan melojaa nimetä.

        Esimerkiksi ahtaita väyliä koskeva sääntö, jonka mukaan tilaa pitää antaa sille, joka ei pysty kulkemaan kuin väylässä ja säännöt koskien esimerkiksi kalastusalusta, tai alusta, jonka kyky toimia on rajallinen. Nämä eivät ole kuitenkaan erityisesti melojien sääntöjä vaan koskevat kaikkia.

        Ehkä lähinnä melojia oleva sääntö on sisävesien sääntö pysyä poissa yli 12m alusten tieltä. Sääntö tosin velvoittaa kaikkia pieniä aluksia optarista soutuveneeseen.

        Enpä olekaan kuullut tuollaisesta yli 12 m veneiden etuoikeudesta.

        Minusta meriteiden säännöt eivät koske lihasvoimalla kulkevia aluksia mitenkään. Ts. niiden päälle ei saa ajaa, eikä silti niillä ole mitään oikeuksia.


      • ojhg4
        Lainsuojattomia kirjoitti:

        Enpä olekaan kuullut tuollaisesta yli 12 m veneiden etuoikeudesta.

        Minusta meriteiden säännöt eivät koske lihasvoimalla kulkevia aluksia mitenkään. Ts. niiden päälle ei saa ajaa, eikä silti niillä ole mitään oikeuksia.

        Sanamuoto taitaa olla Purjealukset ja alle 12 metriset alukset. Sen takia nuo vierailevat purjelaivat ajavat moottorilla, eli käyttävät kolmiota.


      • säännön ymmärrys
        ojhg4 kirjoitti:

        Sanamuoto taitaa olla Purjealukset ja alle 12 metriset alukset. Sen takia nuo vierailevat purjelaivat ajavat moottorilla, eli käyttävät kolmiota.

        Sääntöä ei lueta noin. Mutta sääntö koskee myös alle 12 m purjealuksia, ei vain konealuksia ja soutuveneitä, kajakkeja ym aluksia.


      • oiyt3
        säännön ymmärrys kirjoitti:

        Sääntöä ei lueta noin. Mutta sääntö koskee myös alle 12 m purjealuksia, ei vain konealuksia ja soutuveneitä, kajakkeja ym aluksia.

        Korjaus
        “Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.”
        Ja miksi ei koskisi 50m purjealusta?
        Jos se ajaa moottorilla, niin se ole purjealus, eikä rajoitus koske sitä.


      • tyhmät lukutaidottom
        oiyt3 kirjoitti:

        Korjaus
        “Pituudeltaan alle 20 metrin alus tai purjealus ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse ahtaassa kulkuväylässä.”
        Ja miksi ei koskisi 50m purjealusta?
        Jos se ajaa moottorilla, niin se ole purjealus, eikä rajoitus koske sitä.

        5 §

        Pienet alukset

        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

        Olen huomannut, että sääntötuntemus on aika heppoista etenkin niillä, jotka kovimpaan ääneen niistä huutelevat. Toisaalta ne, jotka osaavat säänöt, eivät näe niissä mitää huutelemista.


      • ojhg4 kirjoitti:

        Sanamuoto taitaa olla Purjealukset ja alle 12 metriset alukset. Sen takia nuo vierailevat purjelaivat ajavat moottorilla, eli käyttävät kolmiota.

        95% moottorilla ajavat purjeveneet eivät käytä kolmiota.


      • Purjeilija
        Melontakortti pakko kirjoitti:

        Mikähän siinä on kun 7/10 vetouistelijaa kuvittelee kalojen uivan aina keskellä väylää, ja aika usein melojatkin väylällä?
        Ilmeisesti nämä melojat ovat harrastuksen juuri aloittaneita eivät omista merikorttia, tuskin osaisivat sitä tulkitakkaan, "puhelinluettelon kartalla" sitten mennään nautiskelemaan maisemista!
        Tulen esittämään Trafille melojille ja uistelijoille pakollista kirjallista koetta, ennen kuin saa ostaa välineitä tai pitää hallussaan.

        Ei varmaankaan korttia, mutta kartta löytyy. Samoin kuin veneessäni peräsin. Joten väistän myöskin melojia väylän oikeaa reunaa liikkuvien lisäksi.


      • Vai kortti
        Melontakortti pakko kirjoitti:

        Mikähän siinä on kun 7/10 vetouistelijaa kuvittelee kalojen uivan aina keskellä väylää, ja aika usein melojatkin väylällä?
        Ilmeisesti nämä melojat ovat harrastuksen juuri aloittaneita eivät omista merikorttia, tuskin osaisivat sitä tulkitakkaan, "puhelinluettelon kartalla" sitten mennään nautiskelemaan maisemista!
        Tulen esittämään Trafille melojille ja uistelijoille pakollista kirjallista koetta, ennen kuin saa ostaa välineitä tai pitää hallussaan.

        Mihin meloja tervitsee karttaa, jos ei ole päiväkausien reissulla?

        Kajkit eivät edes ole veneitä, vaan liikuntavälineitä. Niiltä ei vaadita mitään sinisiä kilpiä, eikä niiden tarvitse täyttää veneiltä vaadittavia varusteita.


      • 15+6
        Vai kortti kirjoitti:

        Mihin meloja tervitsee karttaa, jos ei ole päiväkausien reissulla?

        Kajkit eivät edes ole veneitä, vaan liikuntavälineitä. Niiltä ei vaadita mitään sinisiä kilpiä, eikä niiden tarvitse täyttää veneiltä vaadittavia varusteita.

        Käytät sanaa vene tuossa nyt vähän liikaa väljentäen. Kanootti ei lyhyytensä vuoksi ole EU-direktiivin mukainen huvivene. Mutta huvivene ja vene eivät ole synonyymeja.


      • Vai kortti
        15+6 kirjoitti:

        Käytät sanaa vene tuossa nyt vähän liikaa väljentäen. Kanootti ei lyhyytensä vuoksi ole EU-direktiivin mukainen huvivene. Mutta huvivene ja vene eivät ole synonyymeja.

        Mahtaako monenkaan kajakin varustukseen kuulua esim. ankkuria?

        Mela, liivit ja tyhjennysväline taitaa jokaisella olla mukanaan.

        Kajakin ei myöskään tarvitse täyttää mitään veneiltä vaadittavia kelluvuus- ja vakavuusvaatimuksia.


    • khgfe3
      • seilailija

        Näyttää olevan listan tekijän oma tulkinta.

        Harvoinpa kanootteja tapaa vesillä, näköetäisyydellä kyllä, mutta huutoetäisyydellä erittäin harvoin. Eikä koskaan ole ollut minkäänlaista tarvetta ryhtyä ajattelemaan, kenen tulisi väistää ketäkin. Sen verran on ollut selkeää (ilmeisesti molemminpuolisesti) toisen liikkeiden ennakoiminen, ettei mitään väistämistä ole syntynyt.

        Aloittaja taitaa provoilla, sillä minun kokemukseni mukaan saatetaan moikata, ja jos lähellä ollaan, vaihtaa pari ystävällistä sanaa.

        Kanoottiväki on fiksua ja filmaattista.


      • tyhmän tekemä lista

        Jos nyt kuitenkin pitäydytään voimassa olevassa lainsäädännössä eikä niiden maallikkotulkinnoissa.

        Ymmärrän hyvin, että juuri tällaiset listat luovat vääriä mielikuvia asioiden oikeasta laidasta. Merellä ei sellaista kulkijaa olekaan, joka ei jossain tilanteessa olisi väistämisvelvollinen.


      • Purjeilija
        tyhmän tekemä lista kirjoitti:

        Jos nyt kuitenkin pitäydytään voimassa olevassa lainsäädännössä eikä niiden maallikkotulkinnoissa.

        Ymmärrän hyvin, että juuri tällaiset listat luovat vääriä mielikuvia asioiden oikeasta laidasta. Merellä ei sellaista kulkijaa olekaan, joka ei jossain tilanteessa olisi väistämisvelvollinen.

        On yksi. Ohjailukyvytön tai karilla oleva alus.


    • Purjeveneily

      Pitäisi yksiselitteisesti kieltää 10 meripenikulmaa lähempänä maata. Ne tulisi hinata moottoriveneellä ulkomerelle, jossa niillä olisi riittävästi tilaa liikehtiä hallitsemattomasti muuta liikennettä vaarantamatta..

      • katkeramaistuutoisille

        Olipa katkera tilitys,saitko aamulla muijaltas korville Ykä!


      • liuiuiiuioioioioiuiuiyu
        katkeramaistuutoisille kirjoitti:

        Olipa katkera tilitys,saitko aamulla muijaltas korville Ykä!

        Olen liikkunut purjeilla 9 vuotta .Veneessä on paperimerikartat ja plotteri apuna.Tähystystä hoidetaan vaimon kanssa ,ja jos ei olla varmoja kohteesta otetaan kiikarit avuksi.Tosi hätään on varustauduttu vhf-puhelimella ja maalaisjärjellä ja hätäraketeilla.Purjeveneellä liikkuminen on sen verran verkkaista,etten ole vielä joutunut läheltä piti tilanteeseen!Kai se tähystäminen on kaikilla veneilijöillä tärkeää ....jo pelkästään se auttaa vähentämään vaaratilanteita!


      • dfsdf

        No pärinäpete, alappa hinailemaan purkkareita.


      • 5-9kn = hidas?
        liuiuiiuioioioioiuiuiyu kirjoitti:

        Olen liikkunut purjeilla 9 vuotta .Veneessä on paperimerikartat ja plotteri apuna.Tähystystä hoidetaan vaimon kanssa ,ja jos ei olla varmoja kohteesta otetaan kiikarit avuksi.Tosi hätään on varustauduttu vhf-puhelimella ja maalaisjärjellä ja hätäraketeilla.Purjeveneellä liikkuminen on sen verran verkkaista,etten ole vielä joutunut läheltä piti tilanteeseen!Kai se tähystäminen on kaikilla veneilijöillä tärkeää ....jo pelkästään se auttaa vähentämään vaaratilanteita!

        Et ole ensimmäinen, joka tällä palstalla selostaa purjeveneiden verkkaista tai hidasta vauhtia ja pitää sitä perusteena, ettei vaaratilanteita kajakkien kanssa kerta kaikkiaa voi tulla. Selität helppoa tähystämistä yms.

        Varmaankin 5-9 solmun purjehdusvauhti on hyvin hidas nopeiden konealusten vauhtiin verrattuna, mutta ei se mielestäni ole ollenkaan hidas tavanomaiseen kajakkien melontavauhtiin verrattuna.
        Tähystys kantta viistävän genuan taakse on usein sen verran hetkellistä, että matala kajakki voi jäädä havaitsematta. Spinnuajossa 7-9 kn ei ole mitenkään poikkeuksellinen nopeus. Ehkä kajakilla rauhallista tahtiaan meloja on havainnut lähestyvän spinnun jo paljon ennen kuin purkkarista on havaittu huonosti erottuva kajakki aalloissa tai vasta-auringossa.

        Minusta olisi toivottavaa, etteivät kajakeillaan melojat tuudittaudu siihen uskoon, että purkkarissa havaitaan kajakki yhtä helposti kuin kajakissa purkkari ja että kyllähän se mua kumminkin väistää! Aikanaan harrastin retkimelontaa, joten tiedän kanootin olevan ketteräliikkeisempi kuin raskas kölivene.

        Kerrot tarvitsevasi vhf:n ja hätäraketit siltä varalta, että törmäät kajakkiin verkkaisella vauhdillasi. Niinkö? Sekö on maalaisjärkeä?
        Kajakit liikkuvat yleensä niin lähellä rannikkoa, että matkapuhelin toimii eikä vhf:ää ja hätäraketteja tarvitse pelkästään kajakkien takia hankkia. Ensiapulaukku on todennäköisesti se hätävaruste, jota purkkarillasi kajakkiin törmätessä saatat tarvita.

        Itselläni ei ole törmäyskokemusta, mutta pari kertaa kajakki on päässyt yllättämään ja ollaan selvitty väistöliikkeellä tai pelkällä hetkellisellä sydämen tykytyksellä.


    • Vastastatkaa jo

      Kumpi väistää Purkkari vai kajakki?

      Minkä lain perusteella?

      • 6+12

        Meriteiden sääntöjen sääntö 2 velvoittaa jokaisen aluksen noudattamaan hyvää merimiestapaa


      • seilori

        Ei ole tarpeen tietää, kun eivät edes joudu väistötilanteeseen. Pärinäpetet väistävät kumpiakin.


      • Käytännössä ei ole
        6+12 kirjoitti:

        Meriteiden sääntöjen sääntö 2 velvoittaa jokaisen aluksen noudattamaan hyvää merimiestapaa

        Sen noudattamatta jätämisestä ei ole koskaan huviveneilijää tuomittu. Päinvastoin on todettu, että se on pykälä, joka ei suoraan sovellu huviveneisiin.


      • Tryben
        Käytännössä ei ole kirjoitti:

        Sen noudattamatta jätämisestä ei ole koskaan huviveneilijää tuomittu. Päinvastoin on todettu, että se on pykälä, joka ei suoraan sovellu huviveneisiin.

        Ikävä kyllä näin on, mutta päällikön velvollissuudet koskevat kaikkia aluksia. Se on kuitenkin ainoa pykälä joka soveltuu eritoten huviveneisiin.


    • tähystys

      Voi vuttu, taas keskustelu jonka mukaan Suomessa ei ole kuin ahtaita väyliä. Kyllä me kierrellään rantaa pitkin, mutta joskus pitää väylä ylittää. Se kyllä tehdään nopeasti. Sellainen vinkki muille melojille että kun mennään väylän yli niin ei mennä peräkkäin vaan rinnakkain. Muuten on niinkuin tähänkin asti: kaikki tähystää, kaikki väistää kaikkia. Vaikea on olla näkemättä kajakkia ellei tosiaan molemmat kohtaavat ajoneuvot aja pitkin auringonsiltaa vastakkaisiin suuntin, ja silloin pitäisi joko vahtaa suuntaa tai nopeutta.

      • olipa naurettavaa

        Hengitä välillä sisään :D


      • no ei ollut
        olipa naurettavaa kirjoitti:

        Hengitä välillä sisään :D

        Ei, siinä se oli juuri niin kuin se on. Ainoa, minkä muuttaisin, on se rajoittuminen vastakkaisiin suuntiin vasta-auringossa. Ongelmahan on juuri se, että koneellakin melko äänettömästi kulkeva purjevene tulee melojan selän takaa ja molemmat nenä vastavaloon.


      • Hyvää tahtoa!
        no ei ollut kirjoitti:

        Ei, siinä se oli juuri niin kuin se on. Ainoa, minkä muuttaisin, on se rajoittuminen vastakkaisiin suuntiin vasta-auringossa. Ongelmahan on juuri se, että koneellakin melko äänettömästi kulkeva purjevene tulee melojan selän takaa ja molemmat nenä vastavaloon.

        Tosiasia kuitenkin on, että vain vähän veden pinnan yläpuolella olevasta pienestä kajakista on helpompi havaita vaikkapa 10-18 metrin korkuinen masto 30-100 m2 purjeineen kuin päinvastoin.

        Jos hyvää tahtoa ja ymmärrystä löytyy, melojakin mielellään voisi ennakoida tilanteita ja koettaa välttää joutumista törmäyskurssille. Ei kukaan purjehtija koeta tahallaan ohjata kajakkia kohti.


    • melapallopelle

      Kajakkiin ilmapalloja riittävän pitkällä narulla, että eskimokäännös sujuu vaikka pariinkin kertaan. Kyl näkyy.

      • aivot käyttöön

        Varmaankin tuo oli kiva idea tietsikan edessä kaunista kesäiltaa kuvitellessa. Siinä kyllä osuit nappiin, että pallo on melojilla!

        Eikö paljon kestävämpi ja kaikissa olosuhteissa toimivampi ratkaisu olisi muun vesiliikenteen huomioon ottaminen ja harkintakyvyn käyttö? Se tietysti koskee meitä jokaista.

        Useimmilla harkintakykyä onkin niin, ettei tule edes tarvetta kiinnittää kanoottiin ilmapalloja tai piiskan päähän huomiolippua.
        Väylien keskellekään ei olisi pakko meloa juuri silloin, kun muuta vesiliikennettä on tulossa. Kajakin minimaalinen syväys antaa mahdollisuuden liikkua myös siellä, mihin köliveneet eivät pääse.


      • realiteettit iskee
        aivot käyttöön kirjoitti:

        Varmaankin tuo oli kiva idea tietsikan edessä kaunista kesäiltaa kuvitellessa. Siinä kyllä osuit nappiin, että pallo on melojilla!

        Eikö paljon kestävämpi ja kaikissa olosuhteissa toimivampi ratkaisu olisi muun vesiliikenteen huomioon ottaminen ja harkintakyvyn käyttö? Se tietysti koskee meitä jokaista.

        Useimmilla harkintakykyä onkin niin, ettei tule edes tarvetta kiinnittää kanoottiin ilmapalloja tai piiskan päähän huomiolippua.
        Väylien keskellekään ei olisi pakko meloa juuri silloin, kun muuta vesiliikennettä on tulossa. Kajakin minimaalinen syväys antaa mahdollisuuden liikkua myös siellä, mihin köliveneet eivät pääse.

        Hyvä tahto ei aina riitä.
        Jos keli on sellainen että kajakki katoaa aaltojen väliin, niin näkyvyyttä parantava väline on arvokkaampi kuin halu ottaa toinen huomioon.


    • Yks meloja

      Sikäli purjehtijat ovat vastuullisia vesilläliikkujia kun itse ovat sellaisessa asemassa, että kaikki väistävät heitä ja silti ovat näin kiinnostuneita melojien turvallisuudesta.

      Toisaalta huomaa sen, että kaikki purjehtijat eivät ihan kunnolla ymmärrä sitä, mikä on melojille tärkeää heidän turvallisuutensa kannalta.

      Purjevene liikkuu niin hitaasti ja näkyy niin hyvin, että en usko kenenkään melojan edes unissaan kuvitellut jäävänsä purjeveneen yliajamaksi. Tilanne on täysin toinen moottoriveneiden suhteen. Niiden nopeus on kova ja syväys matalampi, joten moottoriveneitä liikkuu enempi samoilla alueilla kuin melojia. Lisäksi tuntuu, että kaikki moottoriveneilijät eivät joko tähystä lainkaan, tai sitten tahallaan yrittävät loiskutella vettä toisten päälle.

      • sun asenne on hyvä

        Tahallaan ja ilkeyttään tietenkin :D


      • "niin hitaasti"

        "Purjevene liikkuu niin hitaasti ja näkyy niin hyvin, että en usko kenenkään melojan edes unissaan kuvitellut jäävänsä purjeveneen yliajamaksi. "

        Miksi kuitenkin on sattunut tilanteita, joissa purjehtija on joutunut väistämään kajakkia melkeinpä viime hetkellä? Jospa "se toinen" meloja kuin sinä onkin aliarvioinut lähestyvän purjeveneen vauhdin? Vai luottaako "se toinen" meloja, että on tullut havaituksia ja että purjevene kumminkin väistää?

        Mikä on kajakkimelojan tavallinen matkavauhti, jos melojien mielestä "purjeveneet liikkuvat niin hitaasti…" ?


    • meloja=jalankulkija

      Tuntuu siltä, sekä tätä lukiessa että veneillessä, että välillä saarienkin pitäisi väistää parhaita ja ainoita oikeita veneilijöitä eli purjehtioita. ;)

      Meloja on kuin jalankulkija liikenteessä, kaikkien muiden pitää suojella heitä, riippumatta kuka on "oikeassa". Melkein kaikki purkkaeiporukat on diksuja, mutta jotkut ovat kai saaneet liikaa stressiä ja vetää herneet mastoon :)

      • jalankulkija minäkin

        Just niin. Ei jalankulkijan pidäkään mennä pikatien yli juuri silloin, kun rekka on tulossa. Kyllä rekkakin jarruttaa, jos joku sittenkin tulee puskista eteen.
        Yhteispeliä tarvitaan eikä siitä keskusteleminen ole stressin merkki. Ehkä olisi hyvä ottaa kajakkien väyläkäyttäytyminen esille myös soutuveneet ja kanootit -foorumilla?


      • ghjklöäåpoi

        meloja=jalankulkija nimimerkkillä kirjoittava ....vaikutat katkeralta nyt ensin purjehtijoita kohtaan ,ja uskoisin että tuolla katkeruudella varustettu henkilö valmistautuu seuraavaan veneilykauteen periaatteella ,että minä en jumalauta väistä!!!!!!!!!


    • 12+18

      Melojien havaitseminen tuntuu olevan suuri ongelma nimenomaan purjehtijoille, jotka ovat fiksoituneet ajattelemaan että kaikkien pitää AINA väistää heitä, mukaan lukien autolautat, tankkerit ym. rahtilaivat. Muille vesilläliikkujille tämä taas ei ole mikään ongelma.

      • mitään ollu eilenkää

        PerusPertti purjehtija on tottunut myös korkkaamaan jo kuivilla eli kahden promilleen juovustilassa automaattiohjain ajaa ja Pertti itse kohottaa vinkkulia naamariinsa.


      • kanoteeraaja

        NO en sanoisi näin: melon paljon, ja kyllä moottoriveneitä pelkää enemmän. Purjeveneitä kohtaa vähemmän, ne näkyy kauemmaksi ja kulkee hiljempaa. Pikku perätuupparit kulkevat myös hiljaa ja ehtivät varmasti nähdä kanootin. Vähän muskelimmat veneet saattaa joskus tulla aika nopeasti ja läheltä, vesiskootterit tulee oikein tervehtimään. Nopeiden aalto ei juuri aiheuta ongelmia jos on kokeneempi meloja mutta noviisille voi tulla hätä käteen.


    • 10+18

      Ainakin pari kirjoittajaa tuntuu olevan täysin tosissaan sitä mieltä, että melojien ja uimareiden pitäisi väistää purjeveneitä. Väitänpä tuntevani vesiliikenteen säännöt jokseenkin hyvin enkä todellakaan löydä sieltä yhtään sellaista kohtaa, joka säätäisi uimarille mitään väistämisvelvollisuutta. Meloja rinnastuu luonnollisesti soutuveneeseen eli hänelle on jonkin verran väistämisvelvoitetta säädetty. Mutta ei yleispätevästi purjeveneeseen nähden. Melojan ja vaikkapa 10-metrisen purjeveneen välistä väistämissuhdetta ei ole säännöissä oikeastaan määritelty. Ainoa alustyyppeihin liittyvä kohta, jota ehkä voisi soveltaa, on purjealuksen velvollisuus väistää alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu.

      Yleisvelvollisuus välttää törmäyksiä kaikin keinoin on kuitenkin kaikille voimassa. Kun purjevene yleensä liikkuu melojaa nopeammin, on jossain määrin johdonmukaista ajatella, että vastuu väistämisestä on ensisijaisesti purjeveneellä.

      • melkoinen pelle

        Oliko niin, että et tuntenut vai että tunsit tåmän säännön?

        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

        Jos et tuntenut, niin kannattaa lopettaa väittämästä tuntevansa säännöt. Jos tunsit, niin taisit "unohtaa" tämän listastasi.

        Olet siinä oikeassa, että tämä ei koske uimareita, mutta näytäpä se lain kohta, joka koskee uimarin väistämistä. Sinähän olet se "melkoinen asiantuntija"


      • Kehitystarvetta

        Säännöt ovat ajalta, jolloin kajakeilla ei liikuttu avomerellä. Vielä parikymmentä vuotta sitten melojat liikkuivat joilla ja rantojen lähellä, mutta kajakkien ja melojien taitojen kehttymisen myötä kajakit ovat siirtyneet isommille vesille.

        Minusta säännöstöä tulisi kehittää, koska on kohtuutonta, että lihasvoimalla liikkuvat soutuveneet ja kanootit joutuvat väistämään purjeveneitä.


      • tuntematon sääntö
        melkoinen pelle kirjoitti:

        Oliko niin, että et tuntenut vai että tunsit tåmän säännön?

        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

        Jos et tuntenut, niin kannattaa lopettaa väittämästä tuntevansa säännöt. Jos tunsit, niin taisit "unohtaa" tämän listastasi.

        Olet siinä oikeassa, että tämä ei koske uimareita, mutta näytäpä se lain kohta, joka koskee uimarin väistämistä. Sinähän olet se "melkoinen asiantuntija"

        Missä tuollainen sääntö on voimassa? Jossain järvillä vai missä?


      • kansalaisaloite?
        Kehitystarvetta kirjoitti:

        Säännöt ovat ajalta, jolloin kajakeilla ei liikuttu avomerellä. Vielä parikymmentä vuotta sitten melojat liikkuivat joilla ja rantojen lähellä, mutta kajakkien ja melojien taitojen kehttymisen myötä kajakit ovat siirtyneet isommille vesille.

        Minusta säännöstöä tulisi kehittää, koska on kohtuutonta, että lihasvoimalla liikkuvat soutuveneet ja kanootit joutuvat väistämään purjeveneitä.

        Ilman muuta konealuksen, vaikkapa ruotsinlaivan, tulisi aina väistää kajakkia, soutuvenettä tai uimaria! Samoin on purjealuksen, olipa sen uppouma 1 tai 100 tn tai purjeala vaikkapa 10 tai 1000m2, tulee aina väistää kulkuväylillä liikkuvia lihasvoiman käyttäjiä. Ei ole mitään järkeä siinä, etteivät lihasvoimalla liikkuvat veneet tai uimarit saisi turvallisesti käyttää samoja kulkuvesiä, mitä muukin vesiliikenne käyttää. Kansalaiset ovat tasa-arvoisia. Kone- ja tuulivoima ei ole tasa-arvoa, koska kaikilla kansalaisilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta. Siksi siksi ne on pantava kuriin, ..kele! Kone- ja purjelausten on sovitettava nopeutensa niin, etteivät ne aiheuta vaaraa kajakeille eikä soutuveneille. Raippavero kone- ja tuulivoiman käyttäjille!

        Vanhentunutta ja typerää kansainvälistä säännöstöä on varmaan hankala saada pikaisesti muutettua. Suomen sisäisten kulkuvesien säännöstön kai voisi modernisoida, kunhan aluksi saadaan kansalaisaloite eduskuntaan asti.
        Vai jolukaljako pään on sekoittanut?


      • Mahtisonni häräksi
        tuntematon sääntö kirjoitti:

        Missä tuollainen sääntö on voimassa? Jossain järvillä vai missä?

        Olitko sä se mahtisäännöntuntijasonni?
        Susta pitäis tehdä härkä ettei tyhmyys jatku :D

        Koska tunnet lait kuin omat 8 sormeasi, niin tässä yksiselitteiset tiedot.

        30.3.1978/252

        Tässä vielä toinen tärkeä linkki:
        http://www.helsinki.fi/sup/suomenkieli/


      • Ihan käytännössä
        kansalaisaloite? kirjoitti:

        Ilman muuta konealuksen, vaikkapa ruotsinlaivan, tulisi aina väistää kajakkia, soutuvenettä tai uimaria! Samoin on purjealuksen, olipa sen uppouma 1 tai 100 tn tai purjeala vaikkapa 10 tai 1000m2, tulee aina väistää kulkuväylillä liikkuvia lihasvoiman käyttäjiä. Ei ole mitään järkeä siinä, etteivät lihasvoimalla liikkuvat veneet tai uimarit saisi turvallisesti käyttää samoja kulkuvesiä, mitä muukin vesiliikenne käyttää. Kansalaiset ovat tasa-arvoisia. Kone- ja tuulivoima ei ole tasa-arvoa, koska kaikilla kansalaisilla ei ole sellaiseen mahdollisuutta. Siksi siksi ne on pantava kuriin, ..kele! Kone- ja purjelausten on sovitettava nopeutensa niin, etteivät ne aiheuta vaaraa kajakeille eikä soutuveneille. Raippavero kone- ja tuulivoiman käyttäjille!

        Vanhentunutta ja typerää kansainvälistä säännöstöä on varmaan hankala saada pikaisesti muutettua. Suomen sisäisten kulkuvesien säännöstön kai voisi modernisoida, kunhan aluksi saadaan kansalaisaloite eduskuntaan asti.
        Vai jolukaljako pään on sekoittanut?

        Tässä taannoin tapahtuis tositilanne.
        Kustaanmiekassa oli purjelautailija ja ruotsinllaiva tulossa vauhdilla:

        Olisiko ruotsinkiavan pitänyt ajaa Vallisaaren rantaan vai ei?

        Esitän tämän koska aina löytyy hyviä teoreetikkoja maista, mutta käytännön asiat ratkotaan merellä. Toistan vaihtoehdot:
        Ajaa salmeen ja toivoa, että purjelauta selviää vai karauttaa rantaan.

        Kerron , miten oikeasti kävi, mutta kerro sinä miten olisi pitänyt tehdä.
        Sitä vaihtoehtoa ei ole, että purjelautaa ei ole tai laivaa ei ole tai että ne olisivat eri paikassa tai joku olisi kertonut toiselle toisesta.


      • viisas väistää
        Ihan käytännössä kirjoitti:

        Tässä taannoin tapahtuis tositilanne.
        Kustaanmiekassa oli purjelautailija ja ruotsinllaiva tulossa vauhdilla:

        Olisiko ruotsinkiavan pitänyt ajaa Vallisaaren rantaan vai ei?

        Esitän tämän koska aina löytyy hyviä teoreetikkoja maista, mutta käytännön asiat ratkotaan merellä. Toistan vaihtoehdot:
        Ajaa salmeen ja toivoa, että purjelauta selviää vai karauttaa rantaan.

        Kerron , miten oikeasti kävi, mutta kerro sinä miten olisi pitänyt tehdä.
        Sitä vaihtoehtoa ei ole, että purjelautaa ei ole tai laivaa ei ole tai että ne olisivat eri paikassa tai joku olisi kertonut toiselle toisesta.

        Sitä ruotsinlaivaahan ei saa karautettua rantaan havaitsemisetäisyydellä vaikka yrittäisi. Ja kun eivät uutiset yliajetusta purjelautailijasta ole maininneet, on purjelautailija lautaillut pois alta, luultavasti hyvällä nopeudella.

        Mutta toinen tosi tilanne: Purjelautailija tuli pitkin Silversandin rantaa aina Tulliniemen kärkeen saakka. Taisi niemen takaa tuleva entistä kovempi tuuli yllättää ja lautailija kaatui keskelle väylää tehdessään käännöstä takaisin päin. Aivan hetkeä aikaisemmin yksi Poker Runin osanottajista oli pyyhkäissyt juuri sen kohdan yli reilusti 40 solmun vauhdilla. Vedessä olevaa lautaa muskeliveneilijä tuskin olisi edes keulan yli nähnyt, saati siinä nopeudessa huomannut. Onneksi jäi tapahtumille se parikymmentä sekuntia ero oikeaan suuntaan.

        Kun voimasuhteet ovat kovin erilaiset, kannattaa sen heikomman pysyä pois alta, tai ainakin hyvin näkyvissä riippumatta siitä, kenen pitäisi väistää.


      • lapsi vielä
        viisas väistää kirjoitti:

        Sitä ruotsinlaivaahan ei saa karautettua rantaan havaitsemisetäisyydellä vaikka yrittäisi. Ja kun eivät uutiset yliajetusta purjelautailijasta ole maininneet, on purjelautailija lautaillut pois alta, luultavasti hyvällä nopeudella.

        Mutta toinen tosi tilanne: Purjelautailija tuli pitkin Silversandin rantaa aina Tulliniemen kärkeen saakka. Taisi niemen takaa tuleva entistä kovempi tuuli yllättää ja lautailija kaatui keskelle väylää tehdessään käännöstä takaisin päin. Aivan hetkeä aikaisemmin yksi Poker Runin osanottajista oli pyyhkäissyt juuri sen kohdan yli reilusti 40 solmun vauhdilla. Vedessä olevaa lautaa muskeliveneilijä tuskin olisi edes keulan yli nähnyt, saati siinä nopeudessa huomannut. Onneksi jäi tapahtumille se parikymmentä sekuntia ero oikeaan suuntaan.

        Kun voimasuhteet ovat kovin erilaiset, kannattaa sen heikomman pysyä pois alta, tai ainakin hyvin näkyvissä riippumatta siitä, kenen pitäisi väistää.

        Taidat olla ihan lapsi.
        Ruotsinlaivan saa kevyesti saaren rantaan Kustaanmiekassa. Jos olisit joskus mennyt siitä läpi, tietäisit.

        Ja olsi siitä uutinenkin, ei kovin iso ja aikaakin on vuosia.

        Et sitten ymmärtänyt sitä, että vaihtoehtona ei ollut että paikka olsii ollut oinen tai jompi kumpi ei olisi ollut siellä. Se onkin vaikea tajuta.


      • perC ja perämoottori
        viisas väistää kirjoitti:

        Sitä ruotsinlaivaahan ei saa karautettua rantaan havaitsemisetäisyydellä vaikka yrittäisi. Ja kun eivät uutiset yliajetusta purjelautailijasta ole maininneet, on purjelautailija lautaillut pois alta, luultavasti hyvällä nopeudella.

        Mutta toinen tosi tilanne: Purjelautailija tuli pitkin Silversandin rantaa aina Tulliniemen kärkeen saakka. Taisi niemen takaa tuleva entistä kovempi tuuli yllättää ja lautailija kaatui keskelle väylää tehdessään käännöstä takaisin päin. Aivan hetkeä aikaisemmin yksi Poker Runin osanottajista oli pyyhkäissyt juuri sen kohdan yli reilusti 40 solmun vauhdilla. Vedessä olevaa lautaa muskeliveneilijä tuskin olisi edes keulan yli nähnyt, saati siinä nopeudessa huomannut. Onneksi jäi tapahtumille se parikymmentä sekuntia ero oikeaan suuntaan.

        Kun voimasuhteet ovat kovin erilaiset, kannattaa sen heikomman pysyä pois alta, tai ainakin hyvin näkyvissä riippumatta siitä, kenen pitäisi väistää.

        Taitaa olla parempi, että kerrot näitä juttuja puistossa lapsille. Aikuiset ei niitä usko. On sen verran kokemusta.

        Oletko ostanut ne kymmenen venettä ja miten lentotukialuksesi voi? Onko lentokoneet valmiina?


      • Niin se vaan on
        melkoinen pelle kirjoitti:

        Oliko niin, että et tuntenut vai että tunsit tåmän säännön?

        Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

        Jos et tuntenut, niin kannattaa lopettaa väittämästä tuntevansa säännöt. Jos tunsit, niin taisit "unohtaa" tämän listastasi.

        Olet siinä oikeassa, että tämä ei koske uimareita, mutta näytäpä se lain kohta, joka koskee uimarin väistämistä. Sinähän olet se "melkoinen asiantuntija"

        Onkohan sinun lukutaidossasi jotain vikaa? Kirjoittaja mainitsee soutuveneen, mikä aika selvästi viittaa tuohon sinun siteeraamaasi sääntöön. Varsinkin kun hän seuraavassa virkkeessä sitten viittaa 10-metriseen purkkariin ja sanoo, ettei melojalle ole säädetty väistämisvelvollisuutta sellaiseen nähden.

        Tuota uimaria koskevaa mainintaasi en käsitä senkään vertaa kuin aiempiasi. Kirjoittajahan sanoo, ettei uimarille ole säädetty mitään väistämisvelvollisuutta ja sitten sinä vaadit osoittamaan sellaisen.

        Jos tarkoitit, ettei purkkarin tarvitsisi väistää uimaria, niin olet varmasti väärässä. Ei sitä ole suoraan säädetty sellaisella sanamuodolla, että juuri purjeveneen pitää väistää uimaria, mutta se löytyy lainsäädännöstä yleisperiaatteena. Jos purkkarin kippari havaitsee uimarin eikä tee kaikkea mahdollista välttääkseen päälleajon, niin rikoslain nojalla hänet tuomitaan aiheutetuista vammoista tai kuolemasta.


      • vai miten se on?
        lapsi vielä kirjoitti:

        Taidat olla ihan lapsi.
        Ruotsinlaivan saa kevyesti saaren rantaan Kustaanmiekassa. Jos olisit joskus mennyt siitä läpi, tietäisit.

        Ja olsi siitä uutinenkin, ei kovin iso ja aikaakin on vuosia.

        Et sitten ymmärtänyt sitä, että vaihtoehtona ei ollut että paikka olsii ollut oinen tai jompi kumpi ei olisi ollut siellä. Se onkin vaikea tajuta.

        Kustaanmiekka on tuttu paikka, olen mennyt siitä läpi moottoriveneellä, purjehtien ja laivalla, en soutaen tai meloen. Laivan mittapuulla se on hyvinkin kapea, veneellä ei. Mutta sen purjelautailijan läpinäkyvine purjeineen havaitsee vasta viime hetkellä. Ja sen laivan kömpelyyden takia se paikka juuri on kapea. Sitä laivan hidasta reagointia taas aina korostetaan, eikö se olekaan totta? Sittenhän laivat joutavatkin väistelemään veneitä aivan hyvin.


      • Kuin itsestään
        vai miten se on? kirjoitti:

        Kustaanmiekka on tuttu paikka, olen mennyt siitä läpi moottoriveneellä, purjehtien ja laivalla, en soutaen tai meloen. Laivan mittapuulla se on hyvinkin kapea, veneellä ei. Mutta sen purjelautailijan läpinäkyvine purjeineen havaitsee vasta viime hetkellä. Ja sen laivan kömpelyyden takia se paikka juuri on kapea. Sitä laivan hidasta reagointia taas aina korostetaan, eikö se olekaan totta? Sittenhän laivat joutavatkin väistelemään veneitä aivan hyvin.

        Sittenpä tiedät, että laivan saa Kustaanmiekan salmessa rantaan todella helposti. Ei tarvitse edes kääntää.


      • vai miten se on
        Kuin itsestään kirjoitti:

        Sittenpä tiedät, että laivan saa Kustaanmiekan salmessa rantaan todella helposti. Ei tarvitse edes kääntää.

        Itse asiassa uskon edelleen, etteivät laivat käänny hetkessä. Siksi Kustaanmiekkaan jo sisään mennyttä laivaa tuskin ehtii sen salmen mitassa kääntämään kohti rantaa. Se purjelautailijakin on lähes varmasti ollut vielä kallion takana piilossa laivan keulan tullessa salmeen. Laivakin ollut piilossa lautailijalta, jonka huomio muutenkin ollut omassa etenemisessä, eihän kukaan tahallaan rekan eteen kävele. Ja veneellä pysyttäydyn poissa laivojen edestä, jos nyt joku kahjo muuta ajatteli.


      • Tållå Olet
        vai miten se on kirjoitti:

        Itse asiassa uskon edelleen, etteivät laivat käänny hetkessä. Siksi Kustaanmiekkaan jo sisään mennyttä laivaa tuskin ehtii sen salmen mitassa kääntämään kohti rantaa. Se purjelautailijakin on lähes varmasti ollut vielä kallion takana piilossa laivan keulan tullessa salmeen. Laivakin ollut piilossa lautailijalta, jonka huomio muutenkin ollut omassa etenemisessä, eihän kukaan tahallaan rekan eteen kävele. Ja veneellä pysyttäydyn poissa laivojen edestä, jos nyt joku kahjo muuta ajatteli.

        Jos ei käännä Kustaanmiekassa, ajaa rantaan.

        Ruotsinlaivoissa kuulee sivupotkureiden äänen väylän keskiosassa.
        Jos olisit viitsinyt edes kartasta katsoa, tietäisit, miten väylä kulkee.
        En edes uskaltanut kuvitella, että sinulla olisi venettä, jolla olisit itse voinut sen kokea.

        Nyt voit sitten vinkin saatuasi mennä katsomaan, että todentotta, siinähän on mutka.
        Siten voit sanoa, että "kyllä mä sen tiesin, kokeilin vain".

        Voit sitten vielä hämmästellä, että isoa laivaa voi oikeasti kääntä, vaikka sinun mukaasi: "Itse asiassa uskon edelleen, etteivät laivat käänny hetkessä. Siksi Kustaanmiekkaan jo sisään mennyttä laivaa tuskin ehtii sen salmen mitassa kääntämään kohti rantaa."

        Kappas, voi kääntää keskellä väylää, että olitkin typerä ja nyt sen tietää kaikki :D


      • kuka valehtelee?
        Tållå Olet kirjoitti:

        Jos ei käännä Kustaanmiekassa, ajaa rantaan.

        Ruotsinlaivoissa kuulee sivupotkureiden äänen väylän keskiosassa.
        Jos olisit viitsinyt edes kartasta katsoa, tietäisit, miten väylä kulkee.
        En edes uskaltanut kuvitella, että sinulla olisi venettä, jolla olisit itse voinut sen kokea.

        Nyt voit sitten vinkin saatuasi mennä katsomaan, että todentotta, siinähän on mutka.
        Siten voit sanoa, että "kyllä mä sen tiesin, kokeilin vain".

        Voit sitten vielä hämmästellä, että isoa laivaa voi oikeasti kääntä, vaikka sinun mukaasi: "Itse asiassa uskon edelleen, etteivät laivat käänny hetkessä. Siksi Kustaanmiekkaan jo sisään mennyttä laivaa tuskin ehtii sen salmen mitassa kääntämään kohti rantaa."

        Kappas, voi kääntää keskellä väylää, että olitkin typerä ja nyt sen tietää kaikki :D

        Eli tämäkin toisessa ketjussa kirjoittanut ammattilainen kymmenien kaltaistensa lailla valehtelee näin kirjoittaessaan?

        " Lisäksi laiva ei tottele ohjausta välittömästi, kun käännät peräsintä, oikeastaan mitään ei ole tehtävissä isossa laivassa matkavauhdilla mailin tai puolentoista mailin matkalla."


      • Et osaa yhtää mitään
        kuka valehtelee? kirjoitti:

        Eli tämäkin toisessa ketjussa kirjoittanut ammattilainen kymmenien kaltaistensa lailla valehtelee näin kirjoittaessaan?

        " Lisäksi laiva ei tottele ohjausta välittömästi, kun käännät peräsintä, oikeastaan mitään ei ole tehtävissä isossa laivassa matkavauhdilla mailin tai puolentoista mailin matkalla."

        Varmasti riippuu laivasta. Tankkeri tai rahtilaiva on tehty eri olosuhteisiin kuin ruotsinlautta. Tässä on kyse ruotsinlautasta. Ne ovat ketteriä kokoisikseen.

        Tankerissa ei ole sivupotkureita eikä yleensä rahtilaivoissakaan.


      • no mksi
        Et osaa yhtää mitään kirjoitti:

        Varmasti riippuu laivasta. Tankkeri tai rahtilaiva on tehty eri olosuhteisiin kuin ruotsinlautta. Tässä on kyse ruotsinlautasta. Ne ovat ketteriä kokoisikseen.

        Tankerissa ei ole sivupotkureita eikä yleensä rahtilaivoissakaan.

        Miksi sitten rahtareissa ja tankkereissa on maalattu ne potkurin kuvat keulaan? Ruotsinlautoissa on kyllä ohjailupotkurit tuplana, että saavat kääntymään satama-altaissa. Fysiikan lait puolestaan koskevat kaikkia aluksia.


      • Mikään ei ole ehdoto
        no mksi kirjoitti:

        Miksi sitten rahtareissa ja tankkereissa on maalattu ne potkurin kuvat keulaan? Ruotsinlautoissa on kyllä ohjailupotkurit tuplana, että saavat kääntymään satama-altaissa. Fysiikan lait puolestaan koskevat kaikkia aluksia.

        Poikkeuksia varmasti löytyy etenkin uudemmissa ja pienemmissä aluksissa, jotka on tarkoitettu paikkoihin, jossa potkuri on perusteltu. Jos katselet kuvia, löydät molempia.
        Yleensä tankkerit (isot) ovat ilman sivupotkureita, mutta trendi voi muuttua koska hinaajakin maksaa.


      • kaikki tietävä
        Mikään ei ole ehdoto kirjoitti:

        Poikkeuksia varmasti löytyy etenkin uudemmissa ja pienemmissä aluksissa, jotka on tarkoitettu paikkoihin, jossa potkuri on perusteltu. Jos katselet kuvia, löydät molempia.
        Yleensä tankkerit (isot) ovat ilman sivupotkureita, mutta trendi voi muuttua koska hinaajakin maksaa.

        Laivat voivat käyttää keulapotkureitaan vain pienillä muutaman solmun nopeuksilla. Lisäksi ne eivät ole samallatapaa hei käyttökunnossa, kuin pienveneiden sähköhyrrät. Niille on oma apumoottori joka tekee joko hydraulipainetta tai sähköä joten aikaa palaa ennen, kuin laiva edes teoriassaa voi käyttää niitä.


      • SFW
        kaikki tietävä kirjoitti:

        Laivat voivat käyttää keulapotkureitaan vain pienillä muutaman solmun nopeuksilla. Lisäksi ne eivät ole samallatapaa hei käyttökunnossa, kuin pienveneiden sähköhyrrät. Niille on oma apumoottori joka tekee joko hydraulipainetta tai sähköä joten aikaa palaa ennen, kuin laiva edes teoriassaa voi käyttää niitä.

        GURU :D


    • colregs käytännössä

      Kajakeista ja kanooteista muun vesiliikenteen seassa on keskusteltu engl.kielisillä palstoilla runsaasti ja käsitelty myös onnetomuustapausten juridista puolta. Ei esim. voida katsoa hinaajan kipparia syylliseksi päälleajoon, koska kajakki ei ollut näköhavainnoilla eikä tutkalla todettavissa.

      Kaksi käytännön yhteenvetoa melojille:

      If a vessel is bigger or faster than you are, keep out of its way.
      http://www.stripersonline.com/t/797364/kayaks-not-considered-a-vessel


      For a sea kayaker, the COLREGS can be summarised in a dozen words: Stay out of everybody else's way, and carry a powerful torch at night.
      http://www.kayarchy.co.uk/html/02technique/010kayakingsafely/005firstaid.htm

      Colregs sääntöjen 25 ja 2 soveltamisesta kajakkeihin ja kanootteihin kerrotaan täällä:
      http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=navRulesFAQ#0.3_13

    • melootti

      Kyllä jokainen vähänkin kokenut TAI tervejärkinen kajakisti ymmärtää pysyä poissa isojen tieltä, ja jos väylällä ollaan niin pää kääntyilee kuin pöllöllä.

      Enintään moottorivene tai laiva saattaa nopeudellaan yllättää hitaamman melojan, ja näistä moottorivene ehtii väistämään jos huomaa, laiva ei.

      Melojien tyypillinen kuolinsyy ei kuitenkaan ole purjeveneen alle jääminen eikä edes muskeliveneen. Tyyppitapaus on aalto-kaatuminen-hypotermia, liittyy usein siihen että on menty liian isolle ulapalle ja aallot ja tuuli on yllättänyt kokemattoman. Tässä linkki:
      http://yle.fi/uutiset/asiantuntija_kuolemaan_johtaneet_melontaonnettomuudet_harvinaisia/7351162

      Melojia kuolee 1-2 vuodessa ja veneilijöitä paljon enemmän, eikä yksikään kajakin takia. Niin että meidän melojien osuus tässä keskustelussa on enempi hypoteettinen :)

      • Silti oleellinen

        Voi sen noinkin nähdä, mutta kun koko ketju koskee melojia, niin hypoteettinen on tässä yhteydessä relevantti


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe