Julkinen nolaaminen kurinpidossa

Tecilo

Onko muilla kokemuksia tästä? Oliko miten yleistä ennen vanhaan? Olen itse kasvanut nelilapsisessa perheessä ja kotona pidettiin tiukkaa kuria. Vitsaltakaan ei vältytty. Ja aina oli niin, että jos jotain lapsista kuritettiin, niin muut saivat olla katsomassa. Oli se sitten selkäsauna tai vaikkapa suun pesu saippualla. Ja jos oltiin ulkona pihalla (asuimme lähiössä, kerrostaloalueella) ja siellä tuli jotain hölmöiltyä, niin äiti saattoi ihan kovaan ääneen sanoa, niin että kaikki varmasti kuulivat, että nyt lähdetään sisälle saamaan selkäsauna. Siskon äiti vei kerran kaikkien nähden korvasta taluttamalla sisään saamaan selkään. Eikä kenellekään jäänyt tilanne epäselväksi. Itse muistan saaneeni kerran selkäsaunan paljaalle pyllylle, sekä suun pesun saippualla naapurin lasten ja heidän äitiensä nähden. Se häpeä, minkä tilanne aiheutti oli todella suuri. Ja joka kerta, äiti muisti myöhemmin kertoa yksityiskohtaisesti miten rangaistus oli pantu toimeen. Ja pihapiiriin muut mammat olivat aivan samanlaisia. Lapsille annetuista rangaistuksista puhuttiin kovaan ääneen ja jopa hieman ylpeillen.

105

11238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajat ja tavat muuttuvat

      Ns. häpeällä kasvattaminen oli ennen hyvinkin yleistä. Niin kodeissa kuin kouluissakin. Muiden nähden saadut selkäsaunat olivat tietysti se kaikkein pahin ääripää, mihin saattoi joutua, mutta ennennäkemättömiä sellaiset tilanteet eivät olleet. Lisäksi ennen vanhaan se kasvatus ja kuritusvastuu tai oikeus oli koko kylällä tai pihapiirin väellä. Jos joku lapsi teki jotain kiellettyä, niin kuka tahansa vanhemmista saattoi antaa rangaistuksen. Eikä kotona kannattanut itkeä. Elin itse lapsuuteni 80-luvulla ja muistan tapauksen kun naapurin rouva uhkasi viedä minut kotiinsa ja pestä suuni saippualla kuultuaan minun kiroilevan ulkona. Kyseisellä naisella oli kolme tytärtä joista yksi samalla luokalla kanssani. Tiedän, ettei hän olisi epäröinyt toteuttaa uhkaustaan ja olisi varmasti käskenyt tytöt seuraamaan toimitusta.

    • Hanna.

      Muistan sen nöyryytyksen vieläkin, kun olin jotain kymmenisen vuotta ja olimme keväällä lähdössä kaupungille sellaiseen ulkotapahtumaan, jossa oli perheitä ja muita samanikäisiä lapsia. Mulla oli hienosti laitettu uudet nätit vaaleat vaatteet ja sitten lähtöä odotellessa lähdin takapihalle leikkimään ja jotenkin sitten onnistuin kaatumaan niin, että vaatteet kuraantui ja polvesta puhki. Äiti suuttui ihan hirveästi ja haki sitten varastosta mun kumisaappaat ja mökkikurahousut ja sanoi, että koska en osaa olla sotkematta, niin nyt lähdet näissä, ja koko tapahtuman ajan sitten olin ne jalassa. Ja tuon ikäisenähän hävetti ihan hirveästi olla muiden lasten nähden sellaisissa lasten keltaisissa henkselikurahousuissa. Ja tämä siis 90-luvulla. Muuta seurausta ei rikoitusta vaatteista sitten tullut, eli tuo nolaus riitti rangaistukseksi.

      • hmmhmm

        Hanna, oletko varma että tuo edes oli tarkoitettu rangaistukseksi? Sinulla kuitenkin oli olemassa kyseiset housut ja kun yhdet vaatteet oli jo kurassa, niin ehkä oli ihan ymmärrettävää vaihtaa suojaavammat vaatteet päälle, kuitenkin ulkona olitte sen päivän. Jotenkin surullista, jos vielä aikuisena muistelet tuollaista tapausta, joka ehkä ei ollut edes tarkoitettu sinua nolaamaan.


      • Hanna.
        hmmhmm kirjoitti:

        Hanna, oletko varma että tuo edes oli tarkoitettu rangaistukseksi? Sinulla kuitenkin oli olemassa kyseiset housut ja kun yhdet vaatteet oli jo kurassa, niin ehkä oli ihan ymmärrettävää vaihtaa suojaavammat vaatteet päälle, kuitenkin ulkona olitte sen päivän. Jotenkin surullista, jos vielä aikuisena muistelet tuollaista tapausta, joka ehkä ei ollut edes tarkoitettu sinua nolaamaan.

        Äiti tiesi kyllä, että mökilläkin suuresti inhosin kurahousujen pukemista, ja olinhan jo niin iso, etten ollut mökin ulkopuolella käyttänyt niitä pitkään aikaan. Kyllä se oli ihan tahallista nolaamista.


      • jospa_sittenkin

        10-vuotiaan pitäisi jo osata tilannetajua. Jos ollaan menossa jonnekin ja päällä on "paremmat" vaatteet, ei siinä enää lähdetä tekemään mitään muuta.Vaikuttaa lähinnä siltä, että äitisi oli lopen uupunut siihen, että et koskaan totellut. Haastoit aina hänet. Hän näköjään kuitenkin yritti, kertomuksen tapauksessakin oli viemässä sinua johonkin tapahtumaan. Sekös sinulle riitti tai sinua miellytti. Ei näköjään.
        Pahinta on, että et vieläkään, aikuisena, ymmärrä mitä teit.


      • Äiti60luvulta
        jospa_sittenkin kirjoitti:

        10-vuotiaan pitäisi jo osata tilannetajua. Jos ollaan menossa jonnekin ja päällä on "paremmat" vaatteet, ei siinä enää lähdetä tekemään mitään muuta.Vaikuttaa lähinnä siltä, että äitisi oli lopen uupunut siihen, että et koskaan totellut. Haastoit aina hänet. Hän näköjään kuitenkin yritti, kertomuksen tapauksessakin oli viemässä sinua johonkin tapahtumaan. Sekös sinulle riitti tai sinua miellytti. Ei näköjään.
        Pahinta on, että et vieläkään, aikuisena, ymmärrä mitä teit.

        Syyllistetään kunnolla yhdessä nyt oikein nolattu ihminen, jolle tilanne on ollut varmasti painajainen: " Miksi menit ja teit, hahhaa."
        Tästä nähdään, että nolaamalla rangaistut panevat jutun kiertämään ja saavat siitä hyvityksen itselleen.
        Omien lapsieni kohdalla vannoin heille jo vauvaiässä, että kunnioitan heitä aina ihmisinä ja persoonallisuuksina, vaikka erimielisyyksiä tulisikin.
        Ikinä ei tullut edes mieleeni ruveta heitä kättä pitemmällä kasvattamaan, ja rangaistukset tottelemattomuudesta olivat jätskilakko, arestia ja tv-kielto, tms.
        Puhumalla meillä selvittiin aina.


      • GigoloitaVarkaiteen
        hmmhmm kirjoitti:

        Hanna, oletko varma että tuo edes oli tarkoitettu rangaistukseksi? Sinulla kuitenkin oli olemassa kyseiset housut ja kun yhdet vaatteet oli jo kurassa, niin ehkä oli ihan ymmärrettävää vaihtaa suojaavammat vaatteet päälle, kuitenkin ulkona olitte sen päivän. Jotenkin surullista, jos vielä aikuisena muistelet tuollaista tapausta, joka ehkä ei ollut edes tarkoitettu sinua nolaamaan.

        Lieppo 62 minua ei ole hakattu sinua on . Nykyään laki kieltää sadismin . Pakkoko lapsia tehdä,jos hakkaaminen on ainut mitä antaa . Rakastakaa älkää hakatko. Lapset vihaa teitä aikuisina.


      • Anonyymi

        Mulle kävi kans samoin aina kun olin sotkenut vaatteeni. Äiti puki minulle lapselliset kainaloihin asti ulottuvat henkselikurahousut ja niiden kanssa isoveljeltä perityt aivan liian suuret kumisaappaat. Näissä kamppeissa sitten ulos muitten lasten kanssa, oli ilma mikä tahansa. Tämä tapahtui joskus kesähelteelläkin ja äitin selitys oli että kun et kerran osaa olla kunnolla niin käytät sitten näitä niin kauan kunnes opit. Olin jo toisella kymmenellä ja muistan sen valtavan häpeän tunteen kun muut lapset, varsinkin tytöt nauroivat minulle. Lisäksi kurahousut ja kumpparit olivat kuumat auringonpaisteessa ja hiki virtasi.


    • Hyvin kasvatettu

      Nolaamisen kirjo oli kyllä laaja. Piiskaa sai muiden nähden, katsojina sai olla muut perheenjäsenet, jos sattuivat paikalle. Eikä haitannut vaikka näkemässä oli vieraita aikuisia tai lapsia.
      Vitsaa pidettiin näkösällä ovipielen raossa tai savupellin varren lenkissä. Piiskan saannista puhuttiin ihan avoimesti jälkikäteen vieraidenkin kuullen, niin aikuiset kuin lapset. Saaja ei puhunut. Vaikka selkäsaunat olivat tuiki tavallisia, niin saajaa ne hävettivät. Jotkut muksut niistä mielellään puhuivat ja aikuiset ihan uhkailu tai härnäilymielessä.
      Kaikilla aikuisilla oli kuritusoikeus ja sai olla tyytyväinen, jos kylällä saatua kuritusta pidettiin kotona riittävänä. Vieras ei saanut kohdella lapsia kovakouraisesti, pikkulasta nuhdeltiin tai uhattiin piiskalla. Mutta isommalle muksulle sai antaa remmiä tai risua, muuten ei häntäkään mukiloitu. Kaikki nämä isommat tapaukset, jotka tiedän, olivat poikia.
      Julkinen uhkailu oli todella noloa ja sen kohteeksi voi joutua hyvinkin vanhana. Käytettiin seuraavan tyyppisiä ilmauksia.
      - Kohta tulee Koivuniemen herra Saparokankaalle kestiin.
      - Minä kun haen vitsan ja tipautan housusi kinttuihin.
      - Pitääkö sinut vielä kerran piiskata.
      Muistan sellaisenkin tilanteen, kun meillä oli käymässä yhden tädin mies, joka tunnettiin hyvin riskinä miehenä, niin isä esitti, että tuo vieras voisi piiskata pojat. Ei isä uskonut varmaankaan, että lankonsa toimeen ryhtyy, mutta ilmaisipa tuolla lauseella tyytymättömyytensä poikien tekemisiin. Vanhin veljeksistä lähenteli tuolloin jo kahtakymmentä. Aikalailla hävetti.
      Tietenkin kerrottiin varoittavana esimerkkinä, kuinka joku iso jätkä oli saanut vielä äskettäin isältään remmiä. Siihen oli hyvä suhteuttaa omat mahdollisuutensa.
      Piiskaa sai niin vanhaksi, kun pappa uskoi pystyvänsä antamaan ja uhkailuja sateli vielä senkin jälkeen.

    • vitsaatuli

      Tuo nolaaminen ja häpäisy oli todella hyvin yleistä. Meilläkin oli ruumiillinen kuritus käytössä. Perheen ulkopuolisten nähden en koskaan saanut, mutta sisarusten nähden useasti. Yhtenä sääntönä oli, että koulusta ei saanut huonoja uutisia tulla. Huonoista koenumeroista ei sentään piiskattu, mutta jälki-istunnoista kyllä. Oli niin, että jos jälkkää oli onnistunut itselleen hankkimaan, piti kotimatkalla käydä taittamassa vitsat ja viedä äidille. Kerran sain sitten jälki-istuntoa koulussa poistuttuani koulun alueelta välitunnilla, mikä oli ankarasti kiellettyä. Ja myöhemmin kotona tuli tietysti vitsaa paljaalle pyllylle muiden perheenjäsenten nähden. Ja seuraavana päivänä opettaja, joka tiesi millainen kuri meillä kotona oli, kysyi koko luokan kuullen, olinko saanut kotona piiskaa jälki-istunnon vuoksi. Ja vaikka piiskakuritus tuohon aikaan olikin hyvin yleistä, niin kyllä se hävetti nousta seisomaan ja sanoa, että kyllä piiskaa oli tullut. Opettajalle valehteleminen ei olisi tullut kuuloonkaan.

      • apara

        Kamalaa miten ilkeitä ja julmia aikuiset ovat ennen lapsia kohtaan olleet.


      • kurijakunnia

        Apara. Niin minustakin. Vaikka vanhemmat tarkoittavat "hyvää" piiskalla ja kovalla kurilla, ei siitä aina hyviä seurauksia ole lapselle. Ja varsinkin herkkäsieluinen lapsi ei sellaista kestä henkisesti. Isompana voi seuraukset olla ikäviä, joko tulee hulttioita (pojista) tai henkisesti murtuvat. Epävarmoja elämässään. Ei se kuritus ja varsinkaan toisten nähden, olipa omaisia tai vieraita näkemässä ja kuulemassa, itsetuntoa kasvata. Nimenomaan se toisten silmien edessä nolaaminen on karmeaa. Siinä nousee vain viha kurittajaa kohtaan, ei kunnioitus. Vaikka kuinka sanotaan:"Kunnioita isääsi ja äitiäsi..." tai "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee." Vanhanaikaisia. Ja muunlainenkin lapsen nolaaminen naapureissa. Maalla esim. laitetaan hakemaan naapurista jotain "helavitkutinta", jonkalaisia ei ole olemassakaan. Sitten nauretaan lapselle päin naamaa, joka asialle läksi kiltisti. Lapsi juoksee kotiinsa itkussasuin, että nauroivat minulle, ei sellaista ole olemassakaan - helavitkutin! Tämäkin kuulemma kasvatuksellisessa mielessä, että lapsi ymmärtää huumoria ja osaa aikuisena olla itseironinen! Voi kait olla sitä ilman nolauksiakin. Ei kaikki lapset ota asiaa raskaasti, osaavatpa jopa nauraa asialle.
        Minä sain isältäni kerran piiskaa, en olisi halunnut mennä nukkumaan. Sitten puolinukuksissani kiroilin. Isä kuuli sen ja rimpsautti piiskalla vähän. Ei sattunut ja taisin heti nukahtaa. Toisen kerran äiti rimpsautti vitsalla, kun olin ottanut rahaa hänen laukustaan ja ostanut kaverin kanssa karkkeja - silloisella sadalla markalla (50-luvun alkupuolta), se oli paljon rahaa. En näistä saanut traumoja. Ei ole hakattu. Tosin vanhin veljeni sai siitäkin edestä isältä. Tuli remmistä, koirankettingistä, nyrkistä, jos ei heti tehnyt jotain asiaa. Poika oli silloin murrosikäinen. Ei seurannut hyvää. Herkkä, kiltti poika... En ole yhdenkään kuullut sanovan kiitosta selkäsaunoistaan. Vaikka aikuisena ymmärtääkin ja naureskellen voidaan puhua niistä. Joku sanoo, että hyväksi oli. Kuria ja järjestystä täytyy olla, mutta ei vihanvimmassa. Silloin menee harkintakyky. En itsekään ole ollut mallikelpoinen kasvattaja - eipä silti.


    • suositttelen

      Paras keino kovapäisen pennun kasvattamiseen.

      • ensuosittele

        "suosittelen" nimim. Ei todellakaan ole paras keino. Se kovapäinenkin pehmennetään toisin keinoin. Ei hakkaamalla. Vihat siitä vaan nousee kurittajaa kohtaan.


    • nyr

      Niin. Onko kenellekään tullut mieleen, mistä syntyy ekshibitionismi, sadismi, masokismi jne? Lapsen päässä kietoutuvat yhteen rakas vanhempi ja häneltä saatu huomio, alastomuus, piiskaus genitaalien tuntumaan, katsova yleisö... Lapsen häpäisy ja ruumiillinen "kuritus" ovat sairaita ilmiöitä, jotka osalle uhreistaan aiheuttavat seksuaalisia fetissejä ja perversioita, osalle persoonallisuushäiriöitä, kun koko minuus valjastetaan häpeän kätkemiseen. Onneksi osaa säätyy ja kärsii lähinnä "vain" kurjista muistoista ja luottamuksen menettämisestä vanhempia kohtaan.

      • kaapeista.ulos.kaikki

        Sateenkaaren alle sopivat kaikki. Voivat löytää kumppaninkin, silloinhan on kaikki hyvin.


      • FRRN

        Tai onko kenellekään tullut mieleen miksi vanhainkodeissa tai sairaaloissa makaa lukuisia yksinäisiä vanhuksia tälläkin hetkellä. Ehkä tällainen laitokseen jätetty vanhus ei olekaan se kiltti, herttainen pullantuoksuinen mummeli, jonka julmat ja itsekkäät omaiset ovat hylänneet, vaan se lapsiaan kasvatustarkoituksessa hakannut, pilkannut ja nöyryyttänyt lapsiaan. Ja kun aika on kulunut lapset ovat kasvaneet, saaneet omia muksuja, äiti joutunut sairaalaan tai vanhainkotiin, on päätetty että maatkoon siellä yksinään loppuelämänsä ja miettiköön mitä omille lapsilleen teki.


      • eivielä
        FRRN kirjoitti:

        Tai onko kenellekään tullut mieleen miksi vanhainkodeissa tai sairaaloissa makaa lukuisia yksinäisiä vanhuksia tälläkin hetkellä. Ehkä tällainen laitokseen jätetty vanhus ei olekaan se kiltti, herttainen pullantuoksuinen mummeli, jonka julmat ja itsekkäät omaiset ovat hylänneet, vaan se lapsiaan kasvatustarkoituksessa hakannut, pilkannut ja nöyryyttänyt lapsiaan. Ja kun aika on kulunut lapset ovat kasvaneet, saaneet omia muksuja, äiti joutunut sairaalaan tai vanhainkotiin, on päätetty että maatkoon siellä yksinään loppuelämänsä ja miettiköön mitä omille lapsilleen teki.

        Näin on. Sitten voivotellaan, kun lapset eivät käy ja muista. Surullista.


      • Ei.merkitystä
        FRRN kirjoitti:

        Tai onko kenellekään tullut mieleen miksi vanhainkodeissa tai sairaaloissa makaa lukuisia yksinäisiä vanhuksia tälläkin hetkellä. Ehkä tällainen laitokseen jätetty vanhus ei olekaan se kiltti, herttainen pullantuoksuinen mummeli, jonka julmat ja itsekkäät omaiset ovat hylänneet, vaan se lapsiaan kasvatustarkoituksessa hakannut, pilkannut ja nöyryyttänyt lapsiaan. Ja kun aika on kulunut lapset ovat kasvaneet, saaneet omia muksuja, äiti joutunut sairaalaan tai vanhainkotiin, on päätetty että maatkoon siellä yksinään loppuelämänsä ja miettiköön mitä omille lapsilleen teki.

        Vanhus unohdetaan vanhainkotiin aivan riippumatta siitä, millainen kasvattaja hän on ollut.


    • JonkinlainenVintiö

      Nolotuksen huippu oli taatusti, kun isä esitteli, kuinka joku paikalla oleva vieras voi antaa selkäsaunan. Oli siihen aina perustelujakin, mutta kyllä pitkätukkaista teiniä hävetti lujasti.

      • nolausta

        Niin varmasti hävetti. Mutta mikä sellainen vieras, joka "luvalla" kurittaa toisen lasta? Samanlainen siis kuin pojan isä. Kyllä on tyhmiä, tunteettomia aikuisia, jos tollaiseen suostuu. Mutta meneppä ojentamaan pahanteosta naapurin lasta. Et saa sormellasikaan koskea, jos edes sanoa kovana asiasta!


    • Sanna67

      Omassa lapsuudessani 70-luvulla sain piiskaa säännöllisesti äidiltä sekä isältä(ei biologinen)joka sitä yleensä antoi teini ikään asti. Julkista nolaamista käytettiin useasti. Kaikki paikalla olleet saivat katsella. Sisko oli minua 6 vuotta nuorempi eikä aina ymmärtänyt miksi Sanna on ilman housuja ja itkee. Pahimpana muistan tilanteet jossa isän sisko oli meillä kylässä ja hänellä oli kaksi minua nuorempaa poikaa jotka katselivat kun olohuoneessa jouduin laskemaan housut alas ja menemään piiskattavaksi isän polvelle. Taisin olla silloin jo 10v. Niin nolona en piiskan saamista kokenut jos vieraina oli vain aikuisia tai muita tyttöjä. Kotona piiskauksen jälkeen jouduin pylly paljaana nurkkaan itkemään. Piiskauksestani myös kerrottiin julkisesti ja mikä siihen oli ollut milloinkin syynä. Häpeillen kuuntelin keskustelua vieressä. Mökille mentäessä kiukuttelin kuumassa autossa. Isä ajoi levähdyspaikalle ja hiuksista vetäen vei lähimpään pusikkoon jossa katkaisi pitkän vitsan otti pyllyn paljaaksi ja piiskasi pyllyn punaisille juoville. Loppu matka oli vaikea istua paikallaan. Hiljaa itkin mökille tuloon saakka. Mökillä isä ja äiti tietysti kertoivat asiasta kaikille paikalla olleille. Illalla jouduin saunomaan alasti mikä oli ennen kaikkea noloa mutta myös kivuliasta kun kuumuus saunassa kirveli ja uimaan en muiden mukana saanut mennä. Teini ikäisenä tämä julkinen piiskaaminen väheni mutta silloin pahalta tuntui kun murrosikä oli jo alkanut ja äiti ja ennen kaikkea isä näki minut ilman housuja. Siskoni ei lapsena piiskaa montaa kertaa saanut.

      • masokistimies

        Anna anteeksi minulle hullu mies mutta tuo kiihottaa minua nyt mutta jos se olisi tapahtunut kun olin itse lapsi ja saanut piiskaa niin kuin te kerrotte täällä se olisi ollut aivan hirveä kokemus!olisin varmasti karkanut vaikka pohjois Korealle!


    • Tehokas-menetelmä

      Kyllä tuo piiskaamalla nolaaminen ylsi aikuisikään asti. Jos armeijassa taikka tukkikämpällä rörttöili niin rangaistus hoidettiin "kotona" ilman virkavallan apua. Porukan riskein mies, jos piiskasi häirikön kaikkien nähden, niin moni ongelma ratkesi siihen. Varoitus tehosi myös silminnäkijöihin.

    • VarovaisuuttaNoudattaen

      70-luvulla ollessani armeijassa, eräs varusmies uhkasi antaa minulle piiskaa. Noloa myöntää, mutta minusta tuli heti "kiltti" poika. Tuohon aikaan varusmiehissä oli todella riskiä kevereita, johtuen heidän ammateistaan. Uhkaaja oli sen verran iso ja roteva, lisäksi olemukseltaan määrätietoinen, joten en tohtinut ottaa riskiä. Tuohon aikaan oli vielä varsin yleistä, että teinihulttio saattoi saada selkäsaunan.

    • kunnioituksella

      Lasta tulee kunnioittaa. Hän on ihminen, vaikkakin vielä kasvuvaiheessaan.
      Lapsella on parempi muisti kuin nolaavalla vanhemmalla. Haluaako aikuinen, että 40 v. kuluttuakin lapsi muistaa tapahtuman?
      Entäpä jos lapsi kertoo aikuisena muille - isossa seurassa - vanhempiensa epäoikeudenmukaisesta käytöksestä? Silloin vuoro on vanhemmilla hävetä.

      Neljäs käsky kehottaa kunnioittamaan vanhempia. Vanhempien pitää olla kunnioituksen arvoiset. Kunnioitus on molemminpuolista.

    • Ehgvkj

      No eihän tuo mitenkään tue lapsen henkistä kasvua, päinvastoin. Epäkunnioittavaa ja henkistä pahoinpitelyähän tuollainen on.

    • Minaraa

      Nolaamisen ja häpäisemisen aspekti oli ennen vanhaan todella voimakas. Niin kotona kuin koulussakin rangaistukset pantiin toimeen muiden nähden. Periaatteena tuntui olevan, että kipu ja häpeä auttavat lasta käyttäytymään paremmin.
      Kotona oli selkäsaunat käytössä. Paljaalle pyllylle tuli. Ja muiden perheen jäsenten nähden. Se teki rangaistuksesta ankaramman ja nöyryyttävämmän. Ja toimi samalla opetuksena muille. Eikä iskuissa voimaa säästelty. Selkäsaunan jälkeen vähintään puoleksi tunniksi nurkkaan häpeämään housut nilkoissa.
      Samantyyppistä oi koulussa. Opettaja saattoi käskeä oppilaan luokan eteen ja pitää julkisen nuhdesaarnan. Nurkkaan saattoi joutua häpeämään ja rangaistusnurkka oli tottakai luokan edessä, jotta kaikki näkivät nurkassa seisojan. Jälki-istunnossa, joka oli itseasiassa jälkiseisontaa joutui aulaan seisomaan. Siellä nökötettiin kaiken kansan nähtävänä. Opettajasta riippui kummin päin piti seistä, selkä vai kasvot seinään päin. Seisominen saattoi kestää kaksikin tuntia.
      Ja tuohon aikaan aikuiset, vanhemmat kotona ja opettajat koulussa olivat ehdottomia auktoriteetteja. Ei olisi tullut mieleenkään sanoa vastaan. Meitä lapsia kasvatettiin häpeällä ja käskettiin häpeämään. Ja me häpesimme. Ja rangaistukset, ansaitut ja ansaitsemattomat me kärsimme hiljaa ja nöyrästi (selkäsaunan saadessa tuli kyllä usein huuto ja itku) ja toisinaan kyyneliä niellen.

      • ennenoliennen

        Näin ajat muuttuvat. Ne tavat ja metodit, joita kasvatuksessa ennen vanhaan pidettiin täysin hyväksyttävinä ja jopa suositeltavina, ja joihin lapsetkin hiljaa nöyrtyivät (kun eivät muuta voineet), luokitellaan nykypäivänä pahoinpitelyksi ja suoranaiseksi sadismiksi, joka vanhempien kohdalla johtaisi syytteeseen ja lasten huostaanottoon ja opettajilla välittömään irtisanomiseen.


      • aika_uusi
        ennenoliennen kirjoitti:

        Näin ajat muuttuvat. Ne tavat ja metodit, joita kasvatuksessa ennen vanhaan pidettiin täysin hyväksyttävinä ja jopa suositeltavina, ja joihin lapsetkin hiljaa nöyrtyivät (kun eivät muuta voineet), luokitellaan nykypäivänä pahoinpitelyksi ja suoranaiseksi sadismiksi, joka vanhempien kohdalla johtaisi syytteeseen ja lasten huostaanottoon ja opettajilla välittömään irtisanomiseen.

        Ajatelkaapa vaikka sata vuotta taakse päin. Kyllä oli maassamme vielä suurempi kuritus, kuin viime vuosisadalla. Kuritettiin kisällipojat, rengit, piiat, omat lapset. Ei sekään kuritus ollut pään silitystä. Eli jatkumoa on ollut. Tapa säilynyt sukupolvelta toiselle. Nyt on onneksi ruumiillinen kuritus kielletty. Mutta, mutta... Nyt tulevat oppilaat opettajien silmille ja vanhempiensakin. Toinen äärimmäisyys menneillään. "Ilmoitan sosiaalitädille ja kerron, että koskit minuun!", sanoo nykylapsi äidille/isälle, jos taluttaa lapsen ruokapöydästä pois, kun tämä puhuu törkeitä ja heittelee ruokaa lattialle. Että silleen. Lapset tietävät "oikeutensa"!


    • mielivaltaa

      Sitä julmuutta on vaikea ymmärtää, edes aikuisena.
      Sain selkääni siskoni tekosista.Äitini piiskasi ja nöyryytti minua julkisesti, vaati tunnustusta varastamisesta, jota en ollut tehnyt. Siinä takapuoli paljaana sitten sain piiskaa vieraiden läsnäollessa, äitini hokiessa, "tunnusta, itke". Kuusivuotiaan päättäväisyydellä purin hammasta, en itkenyt, enkä tunnustanut varastaneeni, kun olin syytön.

      Sisareni sitten jäi kiinni ko. tekosesta, mutta äidin lellikinä ei remmiä saanutkaan.
      Kyllä, luotto meni äitiini ja hänen kasvatustapaansa.

      • yks.vaan.muu

        Kysymyksessä on ollut selkeä epäoikeudenmukaisuus, joka tietysti on ollut täysin väärin. Vitsakuri joissakin tapauksissa, aina kohtuus mukana, olisi vieläkin paikallaan.


      • kotuus
        yks.vaan.muu kirjoitti:

        Kysymyksessä on ollut selkeä epäoikeudenmukaisuus, joka tietysti on ollut täysin väärin. Vitsakuri joissakin tapauksissa, aina kohtuus mukana, olisi vieläkin paikallaan.

        Kyllä. Kohtuudella, ei vihan sokaisemana.


    • Ritu-

      Koulussamme 50 luvulla yksi opettaja mielellään puhui piiskan saamisesta, kyseli usein kuka oli saanut piiskaa. Muistan yhden tytön joka kertoi saaneensa illalla remmiä kun ei ollut totellut isäänsä.
      Itsekin jouduin kertomaan vitsan saamisesta, opettajalle täytyi tietenkin vastata-

      • Piiskattupoika

        Meidän koulussa ei riittänyt vain kertominen, piti myöskin näyttää piiskattu takapuoli sille tai terveyden hoitajalle. Mutta vain kahden kesken. Ja kertoa miksi oli saanut selkäänsä sillä kertaan, se piti jotain tilastoa piiskan saannista.


      • rangaistu

        Meidän opettaja oli erityisen kiinnostunut siitä millaista kuria lapsille kotona pidettiin. Kysyipä kerran kuinka moni saa piiskaa kotonaan. Reilusti yli puolet oppilaista nosti kätensä. Seuraavaksi opettaja kysyi kuinka moni saa tai saisi piiskaa jälki-istunnon vuoksi. Kymmenkunta kättä nousi. Tämän jälken opettaja alkoi määräämään jälki-istuntoja täysin mielivaltaisesti ja ilman syytä niille, jotka olivat viitanneet. Istuin itsekin muutamia kertoja arestissa täysin syyttömänä kädet ristissä pulpetin päällä, taululle piirrettyä rastia hievahtamatta tuijottaen, kyyneliä niellen. Ja rangaistuksen lopttua, opettaja kysyi ilkeällä äänensävyllä: tiedät kai mikä sinua kotona odottaa?
        Ja kotona odotti piiskaus. Eikä kannattanut sanoa, että jälki-istunto oli ollut aiheeton. Se olisi vain tiennyt entistä ankarampaa kuritusta. Tuohon aikaan opettajat olivat todellisi auktoriteetteja, joita vanhemmatkin kunnioittivat.
        Seuraavana päivänä koulussa piti kertoa opettajalle kahden kesken yksityiskohtaisesti miten piiskaa oli tullut. Ja myös näytettävä piiskattu pylly hänelle. Tuollainen toiminnalla ei ollut mitään tekemistä normaalin kasvatuksen kanssa, vaan se oli puhdasta sadismia, kiusantekoa ja mielivaltaa.


      • hdfg
        rangaistu kirjoitti:

        Meidän opettaja oli erityisen kiinnostunut siitä millaista kuria lapsille kotona pidettiin. Kysyipä kerran kuinka moni saa piiskaa kotonaan. Reilusti yli puolet oppilaista nosti kätensä. Seuraavaksi opettaja kysyi kuinka moni saa tai saisi piiskaa jälki-istunnon vuoksi. Kymmenkunta kättä nousi. Tämän jälken opettaja alkoi määräämään jälki-istuntoja täysin mielivaltaisesti ja ilman syytä niille, jotka olivat viitanneet. Istuin itsekin muutamia kertoja arestissa täysin syyttömänä kädet ristissä pulpetin päällä, taululle piirrettyä rastia hievahtamatta tuijottaen, kyyneliä niellen. Ja rangaistuksen lopttua, opettaja kysyi ilkeällä äänensävyllä: tiedät kai mikä sinua kotona odottaa?
        Ja kotona odotti piiskaus. Eikä kannattanut sanoa, että jälki-istunto oli ollut aiheeton. Se olisi vain tiennyt entistä ankarampaa kuritusta. Tuohon aikaan opettajat olivat todellisi auktoriteetteja, joita vanhemmatkin kunnioittivat.
        Seuraavana päivänä koulussa piti kertoa opettajalle kahden kesken yksityiskohtaisesti miten piiskaa oli tullut. Ja myös näytettävä piiskattu pylly hänelle. Tuollainen toiminnalla ei ollut mitään tekemistä normaalin kasvatuksen kanssa, vaan se oli puhdasta sadismia, kiusantekoa ja mielivaltaa.

        Milloin tällaista on ollut?


      • onko.totta
        hdfg kirjoitti:

        Milloin tällaista on ollut?

        Ja missä?


      • kumpi.kampi
        rangaistu kirjoitti:

        Meidän opettaja oli erityisen kiinnostunut siitä millaista kuria lapsille kotona pidettiin. Kysyipä kerran kuinka moni saa piiskaa kotonaan. Reilusti yli puolet oppilaista nosti kätensä. Seuraavaksi opettaja kysyi kuinka moni saa tai saisi piiskaa jälki-istunnon vuoksi. Kymmenkunta kättä nousi. Tämän jälken opettaja alkoi määräämään jälki-istuntoja täysin mielivaltaisesti ja ilman syytä niille, jotka olivat viitanneet. Istuin itsekin muutamia kertoja arestissa täysin syyttömänä kädet ristissä pulpetin päällä, taululle piirrettyä rastia hievahtamatta tuijottaen, kyyneliä niellen. Ja rangaistuksen lopttua, opettaja kysyi ilkeällä äänensävyllä: tiedät kai mikä sinua kotona odottaa?
        Ja kotona odotti piiskaus. Eikä kannattanut sanoa, että jälki-istunto oli ollut aiheeton. Se olisi vain tiennyt entistä ankarampaa kuritusta. Tuohon aikaan opettajat olivat todellisi auktoriteetteja, joita vanhemmatkin kunnioittivat.
        Seuraavana päivänä koulussa piti kertoa opettajalle kahden kesken yksityiskohtaisesti miten piiskaa oli tullut. Ja myös näytettävä piiskattu pylly hänelle. Tuollainen toiminnalla ei ollut mitään tekemistä normaalin kasvatuksen kanssa, vaan se oli puhdasta sadismia, kiusantekoa ja mielivaltaa.

        Kumpaa sukupuolta opettaja oli?


      • Oliko.hullu
        kumpi.kampi kirjoitti:

        Kumpaa sukupuolta opettaja oli?

        Oliko näkyvissä muita mielisairauden merkkejä?


      • Runkkupoika
        hdfg kirjoitti:

        Milloin tällaista on ollut?

        Kommentoin vain hiukan eli hdfg kyseli missä ja milloin tämä on tapahtunut. Eli lähellä hesaa pienellä paikka kunnalla radan varressa oli tämä kylä. Siis 60 luvulla tämä oli vain kauppala. En kerro mikä se on tänä päivänä kun on se opettaja EHKÄ henkissä vielä. Mutta sen lapset ovat varmasti elävien kirjoissa.


    • Nolopoika

      Mun äidilläni oli tapana nolata poika lasta aina jos vain tuli tilaisuus sille. Olin tehnyt jotain pahaa ja äitini riisui multa alapääni paljaaksi, Ja käski hakemaan vitsan ja seuras tarkasti että käyn hakemassa reippaasti sen vitsan, Ja tuon hänelle sen ja hän aloitti mun piiskaamiseni vaikka ulkona että kaikki jotka olivat paikalla näkisivät sen piiskaamisen. Pienempänä poikana ollessani pippelini sai olla rauhassa, Mutta 12v jälkeen äitini laittoi sen AINA yläs että kaikki jotka oli paikalla näkivät että pojalla seisoo penis.

      • aikalainen.75v

        Tällaista todellakin tapahtui -50 -60 luvuilla paljonkin. Myös aikuisikäiset nuoret naiset joutuivat itse noutamaan vitsan. Tiedossani ei siltä ajalta ole, että he olisivat noutaneet housuitta vitsan, mutta sen aikaisissa alusvaatteissa kylläkin. Näkijöitä oli, eri ikäisiä ja eri sukupuolta. Kaikki tiesivät, miksi aluspöksyillään nuori nainen haki pihamaalta vitsan. Kipua olisi aiheuttanut lyönnit housujen päälle, mutta mammat olivat tiukkana, aina oli housut riisuttava, näki kuka tahansa. Vain vitsa oli ainoa. Mammat keskenään hekumoitsivat kasvatuksensa tuloksilla. Parhaiten kasvatuksessa oli onnistunut se perhe, jonka lapset vanhimpana ottivat housunsa pois muiden nähden.


      • aikalainen.75v
        aikalainen.75v kirjoitti:

        Tällaista todellakin tapahtui -50 -60 luvuilla paljonkin. Myös aikuisikäiset nuoret naiset joutuivat itse noutamaan vitsan. Tiedossani ei siltä ajalta ole, että he olisivat noutaneet housuitta vitsan, mutta sen aikaisissa alusvaatteissa kylläkin. Näkijöitä oli, eri ikäisiä ja eri sukupuolta. Kaikki tiesivät, miksi aluspöksyillään nuori nainen haki pihamaalta vitsan. Kipua olisi aiheuttanut lyönnit housujen päälle, mutta mammat olivat tiukkana, aina oli housut riisuttava, näki kuka tahansa. Vain vitsa oli ainoa. Mammat keskenään hekumoitsivat kasvatuksensa tuloksilla. Parhaiten kasvatuksessa oli onnistunut se perhe, jonka lapset vanhimpana ottivat housunsa pois muiden nähden.

        Tämä on historiaa eikä märkää fantasiaa. Aikuistuvia tyttäriä vahdittiin vielä n. 60 vuotta sitten melko tiukasti. Jos tanssireissusta paluun määräaika lipsui, oli viisasta palata kotiin vitsan kanssa. Äiti oli maaniteltava heti antamaan vitsaa, se olisi muuten ollut edessä seuraavana päivänä muiden läsnäollessa. Pojat saivat jo liikkua melko vapaasti, tulla ja mennä.


      • Delnai
        aikalainen.75v kirjoitti:

        Tämä on historiaa eikä märkää fantasiaa. Aikuistuvia tyttäriä vahdittiin vielä n. 60 vuotta sitten melko tiukasti. Jos tanssireissusta paluun määräaika lipsui, oli viisasta palata kotiin vitsan kanssa. Äiti oli maaniteltava heti antamaan vitsaa, se olisi muuten ollut edessä seuraavana päivänä muiden läsnäollessa. Pojat saivat jo liikkua melko vapaasti, tulla ja mennä.

        Samanlaista muistan omasta lapsuudestani. Tyttöjä piiskattiin ja rangaistiin enemmän kuin poikia. Tämä johtui sukupuolien rooleista ja malleista. Poikien kohdalla hyväksyttiin tiettyyn rajaan asti, että he ovat hieman villejä ja raisuja. Pojat ovat poikia, sanottiin. Tyttöjen kohdalla tällaista ei hyväksytty alkuunkaan. Ei raisua käytöstä, ei sopimatonta kielenkäyttöä. Ajan käsityksen mukaan tyttöjen tuli olla kilttejä, hiljaisia, nöyriä ja hyväkäytöksisiä ja korrekteja kielenkäytöltään. Jos ei ollut, niin piiskaa tuli helposti. Ja aina paljaalle pyllylle. Tuohon aikaan kaunis käytös ja kohteliasuus olivat hyveitä. Niinpä rangaistuksen jälkeen piti niiata ja kiittää kauniisti.


      • aikalainen.75v

        Pääasiallisesti äidit heiluttivat vitsaa ahkerasti ja vaativat nöyryyttäviä rituaaleja.


      • ilman_piiskaa
        Delnai kirjoitti:

        Samanlaista muistan omasta lapsuudestani. Tyttöjä piiskattiin ja rangaistiin enemmän kuin poikia. Tämä johtui sukupuolien rooleista ja malleista. Poikien kohdalla hyväksyttiin tiettyyn rajaan asti, että he ovat hieman villejä ja raisuja. Pojat ovat poikia, sanottiin. Tyttöjen kohdalla tällaista ei hyväksytty alkuunkaan. Ei raisua käytöstä, ei sopimatonta kielenkäyttöä. Ajan käsityksen mukaan tyttöjen tuli olla kilttejä, hiljaisia, nöyriä ja hyväkäytöksisiä ja korrekteja kielenkäytöltään. Jos ei ollut, niin piiskaa tuli helposti. Ja aina paljaalle pyllylle. Tuohon aikaan kaunis käytös ja kohteliasuus olivat hyveitä. Niinpä rangaistuksen jälkeen piti niiata ja kiittää kauniisti.

        Että kiittää ja niiata! Eikö sellainen kohtaus ollut ruotsalaisessa elokuvassa Fanny ja Alexander? Muistaakseni Alexander pokkasi ja kiitti piiskauksestaan isäpuoltaan, piispaa. Kysyi kyllä sisua kiittää pahoinpitelystä! Ei minulta olisi luonnistunut. Olen itsekin 73 v. ja kunnon kansalainen on tullut ilman piiskaakin. Piiskaaminen ja nolaaminen olisi nostanut VIHAA äitiä kohtaan. Vaikka onhan nolattu toisella tapaa, kun oli saattopoikia tansseista. Se oli sanallista. Kyllä nolotti!


      • Perverssejä ja sadistia ollu teiän porukat... Sairasta.


    • AkateeminenVanhempi

      Kyllä tällainen väkivaltainen kasvatus on tuottanut ainoastaan perinteisiä suomalaisia rettelöitsijöitä. Se on ollut tyypillistä etenkin työväenluokkaisille perheille. Itse suosin perheessäni vapaata kasvatusta, typerykset kasvattakoot lapsensa vitsalla.

      • aikalainen.75v

        Ottamatta asiaan enempää kantaa tiedän, että näistä aikoinaan vitsan kanssa kasvatetuista tytöistä tuli esimerkillisiä ihmisiä ja äitejä. Tunnen heistä henkilökohtaisesti useita. Tietääkseni he eivät itse ole soveltaneet vitsakulttuuria omien lastensa kasvatuksessa.


      • AkateeminenVanhempi

        Heistä taisikin tulla juuri äitejä ja tottelevaisia naisia nyrkin ja hellan väliin. Kyllä tässä maassa miesten mielivaltaa on kasvatuksessa käytetty. Onneksi vitsan käyttö on kriminalisoitu.


      • hyppää.järveen

        Päivystävä feministi heräsi. Akateemisia babysittereitä on maassa ylitse tarpeen, akateemisuus on menneen ajan nostalgiaa. Sillä ei sinänsä ole mitään itseisarvoa.


      • AkateeminenVanhempi

        Taitaa oma koulutuksesi olla jäänyt kansakoulutasolle. Kyllä minä nautin akateemisesta viisaudestani kaikin rinnoin. Oletko itsekin työväenluokkainen naisten alistaja?


      • hyppää.järveen

        Olet duunarivihassasi väärällä palstalla. Kun kysyit, kerron että valmistuin arvostettuun ammattiin 24 vuotiaana, enkä ole alistaja. Olettamuksesi ovat aiheettomia ja todistavat, että "akateemisuudestasi" huolimatta et kykene keskustelemaan.


      • voihyväthyssykät
        AkateeminenVanhempi kirjoitti:

        Taitaa oma koulutuksesi olla jäänyt kansakoulutasolle. Kyllä minä nautin akateemisesta viisaudestani kaikin rinnoin. Oletko itsekin työväenluokkainen naisten alistaja?

        "nautin akateemisesta viisaudestani kaikin rinnoin. Oletko itsekin työväenluokkainen naisten alistaja?"

        Voisitko täsmentää missä kohti ilmenee mainitsemasi viisaus? Kun minä en kyllä hoksaa miksi viisas ihminen alentuisi puhumaan noin alistavaan sävyyn jonkun perheen isästä tai äidistä.

        Älykkyys on eri, eikä sillä ole painoarvoa sosiaalisissa suhteissa, jos älykäs tyyppi on leuhka tai ylimielinen.

        Olet varmaankin ymmärtänyt jotakin kertakaikkiaan väärin, koska vaikutat suorastaan tyhmältä! Montako vuotta opiskelit tuon "viisauden" saavuttamiseksi??


      • AMK.duunari
        voihyväthyssykät kirjoitti:

        "nautin akateemisesta viisaudestani kaikin rinnoin. Oletko itsekin työväenluokkainen naisten alistaja?"

        Voisitko täsmentää missä kohti ilmenee mainitsemasi viisaus? Kun minä en kyllä hoksaa miksi viisas ihminen alentuisi puhumaan noin alistavaan sävyyn jonkun perheen isästä tai äidistä.

        Älykkyys on eri, eikä sillä ole painoarvoa sosiaalisissa suhteissa, jos älykäs tyyppi on leuhka tai ylimielinen.

        Olet varmaankin ymmärtänyt jotakin kertakaikkiaan väärin, koska vaikutat suorastaan tyhmältä! Montako vuotta opiskelit tuon "viisauden" saavuttamiseksi??

        Suurimpaan osaan ns akateemisista ammateista riittää keskitasoinen älyllinen suorituskyky. Joihinkin niistä riittää heikompikin.


    • aikalainen.75v

      Ankaran kurittamisen käytäntö saattoi olla seuraamusta sota-ajoista, jolloin miehet olivat rintamalla ja agraariyhteiskunnassa maatilatalous jäi muun perheen hoidettavaksi. Suuri määrä kyntöhevosiakin oli otettu armeijan käyttöön. Maatilojen oli oltava toiminnassa, myös lasten työpanoksella. Olot varmaankin muistuttivat orjuutta ja keinot karheat.
      Ajat paranivat ajallaan ja se hitaasti muutti lastenkin kohtelua. Raskaat ajat vaikuttivat ainakin kahteen sukupolveen.

    • Vanhempienlelu

      Isä ja äiti ottivat multa alapään paljaaksi silloin kun vain se heille passas. Jos oltiin kylässä ja joku kysyi mun vanhemmiltäni, onko pojalla alkanut karvat kasvamaan? niin heti multa riisuttiin alapää paljaaaksi ja laitettiin selälleni pöydälle kaikkien tarkastettavaksi, jos erehdyin laittamaan vastaan niin isäni suuttui ja antoi mulle selkään kaikkien nähden. Mutta kun tulin isommaksi pojaksi vanhempani järjestivät mulle pillua palkaksi.

      • ensuosittele

        Ei voi olla totta! Näin sanotaan karmaisevasta asiasta. Uskominenhan sitä on. Minkälaisia pervoja vanhemmat voivatkaan olla. sairasta. Entä ne muut aikuiset? Kiihottiko heitä pikku-pojan pippeli?! Tuohan voisi luokitella lapsen hyväksikäytöksi. Itsellä on kolme poikaa (aikuisia jo hyvän matkaa), ei tulisi kellään tuttavilla, saatikka itsellä pistää poika näytille! Mitä tunnet vanhempiasi kohtaan? Oletko muistuttanut heitä asiasta, jos ovat elossa? Tuliko sinusta "normaali"? Anteeksi kysymykseni!


      • aih.voih
        ensuosittele kirjoitti:

        Ei voi olla totta! Näin sanotaan karmaisevasta asiasta. Uskominenhan sitä on. Minkälaisia pervoja vanhemmat voivatkaan olla. sairasta. Entä ne muut aikuiset? Kiihottiko heitä pikku-pojan pippeli?! Tuohan voisi luokitella lapsen hyväksikäytöksi. Itsellä on kolme poikaa (aikuisia jo hyvän matkaa), ei tulisi kellään tuttavilla, saatikka itsellä pistää poika näytille! Mitä tunnet vanhempiasi kohtaan? Oletko muistuttanut heitä asiasta, jos ovat elossa? Tuliko sinusta "normaali"? Anteeksi kysymykseni!

        Nämä ovat sekopäiden kuvitelmia. Totta kuitenkin on, että housujen pois ottaminen niin, että alapää oli täysin paljas, oli jostakin syystä välttämätöntä. En tiedä missään perheessä piiskatun muuta ruumiinosaa, kuin varta vasten paljaaksi riisuttua pyllyä. Tämä koski myös jo aikuistumassa olevia nuoria naisia ja muiden läsnäollessa. Jos housujen pois ottamisessa viivytteli tai vastusteli, oli seurauksena helposti koko lopun päivää oltava housuitta. Tällaisia perinteitä pitivät eritoten vanhemmat naiset innokkaasti yllä.


      • aih.voih
        aih.voih kirjoitti:

        Nämä ovat sekopäiden kuvitelmia. Totta kuitenkin on, että housujen pois ottaminen niin, että alapää oli täysin paljas, oli jostakin syystä välttämätöntä. En tiedä missään perheessä piiskatun muuta ruumiinosaa, kuin varta vasten paljaaksi riisuttua pyllyä. Tämä koski myös jo aikuistumassa olevia nuoria naisia ja muiden läsnäollessa. Jos housujen pois ottamisessa viivytteli tai vastusteli, oli seurauksena helposti koko lopun päivää oltava housuitta. Tällaisia perinteitä pitivät eritoten vanhemmat naiset innokkaasti yllä.

        Käsitys oli niin järkähtämätön, että vaikka lapsella olisi ollut vain uimahousut ja paljasta ihoa riittävästi, oli uimahousut otettava pois että paljaalle takamukselle voitiin antaa vitsaa. Uskomukset perinteisiin olivat lujat muissakin asioissa.


      • Piiskattupoika

        Pitää paikkansa aih.voih: mulla oli VAIN uima housut jalassani kun kiusasin naapurin tyttöä joka oli äitinsä kanssa meillä kylässsä. Mun äitini kielsi minua monta kertaa, ja lopuksi mun äidiltäni palo proppu, Se otti multa uikkarit pois ja haki vitsan sen jälkeen sain selkääni naapurin ja hänen tyttönsä silmien edessä.


      • niin.oli
        Piiskattupoika kirjoitti:

        Pitää paikkansa aih.voih: mulla oli VAIN uima housut jalassani kun kiusasin naapurin tyttöä joka oli äitinsä kanssa meillä kylässsä. Mun äitini kielsi minua monta kertaa, ja lopuksi mun äidiltäni palo proppu, Se otti multa uikkarit pois ja haki vitsan sen jälkeen sain selkääni naapurin ja hänen tyttönsä silmien edessä.

        Yleensä tässä tilanteessa puettiin päälle lyhyt paita, että oli jotakin vaatetta päällä, vaikka se ei mitään peittänytkään. Se pikemminkin korosti paljaan kikkelin näkymistä esteettä


    • Vanhempienlelu

      Lisäys tuohon vanhempienlelu: Minä itse ehdotin että tarkistetaan nyt pojan alapää kylä paikassa. Ja syy oli että vanhempani järjestivät seuraavalla kerralla kun pelini taas toimi pillua, ja minä tykkäsin olla alapää paljaana pantavana tai tarkistettavana. Minun vanhempani ovat jo manan majoilla, ja olen itse omasta mielestäni täysjärkinen.

    • Nolattupoika

      Myöskin mun äidilläni oli tapana aina kuin vain oli mahdollista piiskata poika lasta julkisesti toisten nähden pihalla että muut näkivät että poika saa selkäänsä. Mutta kun mun siskoni oli vuoro saada selkäänsä äitini vei sen sisälle saamaan selkäänsä, ja kun siskon ikä kirjoitettiin kahdella numerolla, niin suljetun oven takana mun siskoni piiskaa sai. Mutta poika piiskattiin aina tuvassa tai vaikka kylässä, äidin mielestä poikaa piti häpäistä kunnolla niin siintä tulee parempi ihminen. Minä sain vielä 17v selkääni äidiltäni. Jos olisin laittanut sille vastaan hänen rakastajansa olisi antanut mulle kunnolla selkään. Se sano monta kertaa mun kuullen, jos poikasi rupeaa temppuilemaan sano mulle MINÄ annan pojallesi isän kädestä.

      • Katkerapoika

        Nolattupoika: Äitini rakastajaa minä olen vihannut lähes koko ikäni, kun se kuoli EN mennyt sen hautajaisiin. Äiti ei pakottanut lähtemään mukaansa silloin. Hän on ainoa ihminen jota olen tosissani vihannut.


    • Vauhko-Pappa

      Luulisi, että jää ikuinen katkeruus mieleen, jos suostui vielä yli 15-vuotiaana vapaaehtoisesti piiskattavaksi. Itse olin niin arka poika kivulle, että räpisköin täysillä vastaan ihan pikkukakarasta alkaen. Noin 12 vanhana ongelma oli ratkaistu, piiskaa ei saatu annettuksi, eikä nyrkilläkään voinut lyödä, silloin oli siirrytty nuhdesaarnakauteen.

    • mbnbn

      Henkinen väkivalta on yhtälailla rikos, mutta kukaan siitä korvaansa lotkauta.

      • huutaminen.sattuu

        Huutaminen sattuu


    • raja.vastassa

      Vanhemmilla pitäisi aina olla viimeinen sana keinoilla, joihin ei pysty mankuminen tai muu hermojen viilaus. Yhteiskunta on mennyt alueelle ,joka sille ei kuulu. Lasten hankkiminen yhteiskunnan tarpeisiin vähenee. Yhteiskunta on sahannut poikki oman oksansa.

      • sietämätöntä

        Syntyvyys on jo vähentynyt. Jossakin se alkaa näkyä, kun vanhempien vastuita lisätään ja oikeudet on viety. Ei uhmakkaita, koskemattomuudestaan tietoisia kakaroita siedä kohta kukaan.


    • Pikku-Rosvo

      Palataanpa vielä 60-luvulle, silloin mukuloita tosiaankin kasvatti koko kylä. Toisenkin mukulaa voi kurittaa, eikä siinä ollut selkäänsä saajalla nokan naputtamista, parempi vain, jos tieto ei mennyt kotiin.

      Kylän häirikköpojat saivat selkäänsä tarvittaessa naapuriltakin.Vieras kurittaja käytti aina vitsaa. Eli piiskattiin niin kuin pikkukakaroita. Omia mukuloita, ainakin jotkuit, löivät sillä mikä käteen sattui.

      Jos joku oli vieraalta selkäänsä saanut, niin kyllä tieto siitä levisi armotta kylällä. Ja ihan varmoja oltiin, että vitsaa se on paljaalle saanut, vaikka olisi vähän isompikin jätkä ollut.

      Siiten kun jostakin hunsvotista miesporukassa puhuttiin, niin joku ukko saattoi sanoa, että jouduin minäkin sen kerran piiskaamaan. Sen jälkeen ei ole meillä ainakaan pahojaan tehnyt. Jonkun kylähäirikön piiskaaminen oli kunniakas teko, nykyarvoissa se vastaisi sellaista 120 kiloa penkistä natuna.

      Ajatus selkäsaunasta noltti keskenkasvuisia kuulijoita, mieletön häpeä, jos sattuisi omalle kohdalle. Eikä sellaisen isännän taloon menty enää edes omanevarkaisiin.

    • satuin.kuulemaan

      Ei julkista eikä nolaamista, mutta liittyy aiheeseen. Kaksi nuorta naista bussissa, toisella sylilapsi. Kohta on sen ikäinen, että voi antaa vitsaa, sanoi äiti. Sitten nuoret naiset hekottelivat

      • lämpöä.lapselle

        Lapsi oli otaksuttavasti poika. Pylly varmaankin kuumotti lukemattomat kerrat


    • Jokalähtöön

      Kyllä minun lapsuudessa oli sellaisia perheitä, jotka piiskasivat vieraiden nähden jälkikasvuaan. Oli myös taloja, joissa asiasta puhuttiin avoimesti, mutta itse toimitus tapahtui salassa. Oli sellaisiakin paikkoja, että niistä ei kuultu eikä nähty mitään, vaikka piiska heilui.

    • MinäMuistan

      Tyttöjä piiskattiin vanhemmaksi kuin poikia johtui siitä, että saman ikäisen pojan piiskaaminen ei enää onnistunut. Olen itse pelastanut nuorena siskoni isän kynsistä, sisko oli rippikouluikäinen.

      Tiedän myös tapauksen, jossa parikymppinen tyttö sai piiskaa, kun selvisi kenen kanssa hän seurustelee. Sen ikäistä poikaa ei enää saa piiskattua.

    • Potkut-jengistä

      Meitä oli neljän pojan porukka, minä nuorin 15-vuotias. Muut olivat pari vuotta minua vanhempia. Ilmeisesti mint haluttiin karisttaa porukasta. Minä olin rikkonut sääntöjä - se oli ihan pieni juttu, mutta sitä paisuteltiin. Rangaistuskin piti antaa. Keksivät, että porukan vahvin juttura piiskaa minut, niin pikkulapsille tavataan tehdä. Toinen avulias aatu kävi hakemassa vitan.

      Porukan kingi kävi päälleni ihan tosissaan, repi housuni alas, niputti minut tiukkaan otteeseen ja pisti piiskan soimaan. Toimitus kesti kauan ja kaksi muuta kuvaili miltä pojan perse nyt näyttää ja naureskelivat. Itku siinä minulta pääsi, eikä mikään pyytely auttanut. Ihan kuin piiskaaja olisi ollut jossain hurmoksessa, toimitus kesti ikuisesti.

      Koskaan en porukkaan palannut ja noita poikia välttelin. Pian he muuttivat paikkakunnalta pois, armeijaan ja kuka minnekin. Ilmeisesti he eivät kenellekään asiasta puhuneet, ainakaan minun korviin ei ole sellaista kantautunut.

      Aikaa tuosta kaikesta on kulunut jo yli 50 vuotta, mutta se tulee vieläkin mieleen ja mietin, että mitä tekisin toisin, jos joutuisin tuohon tilanteeseen uudestaan.

      Syyksi tapahtumalle olen ajatellut myöhemmin, että heillä oli jonkinlainen aavistus minun seksuaalisesta erilaisuudestani.

    • enoobotti

      Ilmeisesti ennen uskottiin joissain piireissä, että lasten nolaaminen / tietty määrä häpeää vahvistaa erityisesti poikalasten luonnetta. Näin ainakin muistan omien isovanhempien sanoneen, ja vanhempani jossain määrin toteuttivat tätä oppia. Oman kokemukseni (ja kuulemani) mukaan äidit olivat avoimempia jakamaan muille uutisia esim. lasten kurittamisesta, vihjailemaan julkisesti yms... Vaikka meidän vanhemmat ei olleet pahimmasta päästä niin muistan kuinka aina nolotti ja pelotti jos aikuisten puheet kääntyi lasten kasvatukseen: Muistan 7-vuotiaana kuinka äitini kertoi ystävättärelleen kuinka oli aikaisemmin antanut minulle kuivurisua. Tarkoitus tuskin oli nolata minua mutta seuraavan kerran kun täti tuli vierailulle, pysyttelin visusti piilossa.
      Meillä oltiin sen verran ”edistyksellisiä” että isä kieltäytyi piiskaamasta noin 9 ikävuoden jälkeen - tyttöjä. Perusteena oli, ihan oikein, häveliäisyysyyt. Se ei tietenkään koskettanut minua. Lopputulos; siskoilla oli tiukempaa pitempään, ne oli jatkuvasti arestissa ja valvonnan alla pitempään kuin minä. Mutta muutama vuosi meni niin että samasta syystä mistä ne istui arestissa, sain minä isältä remmiä. Meillä määrä korvasi laadun, eli en koe että olisi pahasti piiskattu, mutta onhan se lyhytkin selkäsauan aika paljon nöyryyttävämpi rangaistus - varsinkin yläasteen aloittaneelle pojalle. Äiti tuli joskus huoneeseen katsomaan toimitusta, ja muutenkin kannusti isää pitämään minut kurissa - siskot eivät nähneet, mutta kuulivat kyllä.
      Kuten monella muulla täällä, 15v minä sain jo mennä melko vapaasti eikä minua enää kuritettu - siskotytöt sai arestia vielä pitkään senkin jälkeen.

    • Serkku-poika

      Olin äskettäin suvun juhlissa ja siellä serkku alkoi muistelemaan menneitä ja ilmoitti, että hän on piiskannut minut useammankin kerran. Ilmoitus vaikutti kuulijoihin: kuka hölmistyi kuka naurahti. Minua ei naurattanut, mutta tapahtumat kyllä palasivat mieleen. Varmasti asiasta on supistu ja kohistu juhlien jälkeen ja kaikilla on jo käsitys tapahtumien kulusta.

      Tapahtuma-aika oli 70-luku, serkku on kymmenisen vuotta minua vanhempi ja 15 senttiä pitempi ja voimaa oli taatusti yhtä paljon kuin miehellä kokoa ja painoa. Helposti hän hintelän murkkupojan nappasi polviensa päälle makaamaan ja paukutteli pakarat helliksi. Minusta se oli kiusallista koninleikkiä. Tosin moni kavereistani sai oikeitakin selkäsaunoja siihen aikaan. Nykyisin ajattelen, että asiaan liittyi muitakin ulottuvuuksia, noloja tai imartelevia, siihen en ota kantaa.

      Tietenkin monia kiinnostaa, että kuinka vanhaksi pakaroitani soiteltiin. Siihen vastaan, että kyllä.

      • OikeaTyökalu

        Minkä ikäisenä vitsa pitäisi vaihtaa remmiksi, onko yläkouluikäinen liian vanha saamaan vitsaa?


      • Hyvin.sopii
        OikeaTyökalu kirjoitti:

        Minkä ikäisenä vitsa pitäisi vaihtaa remmiksi, onko yläkouluikäinen liian vanha saamaan vitsaa?

        Vitsa on mitä paras. Sopii vielä aikuiiässä. Tehoaa vain paljaalla pyllyllä.


    • nytkiltti

      Jos oli kotona erimielisyyksiä ja riitoja yms. ei niistä ollut koskaan mitään piiskaa tms. Mutta, jos, ja kun, tuli tehdyksi kylillä jotain täysin sopimatonta, oli luvassa piiskaa ja siitä muistettiin myös kertoa kaikille mukana olleille. Muistan kerran, kun naapuri vähän kauempaa, tuli kertomaan, että kakarajoukko oli tehnyt jotain ja minä olin siinä mukana, niin äiti sanoi, että hän piiskaa minut siitä hyvästä, ja myös sitten piiskasi. Oli sitten kulunut jonkin aikaa ja oli sitä porukkaa koolla, niin äiti sanoi kaikille antaneensa minulle piiskaa siitä jutusta. Muutama muukin sanoi saaneensa. Piiskan saaminen ei ollut 50 luvulla niin harvinaista, eikä se ihmeemmin nolottanut.

    • HarvassaTosiKaverit

      Luokkakaverini naureskeli poikaporukassa jälkikäteen, että oli päässyt näkemään kuinka minua oli piiskattu. Itse koin saaneeni melko hyvän torjuntavoiton, ei paljoa sattunut eikä kauaa kestänyt. Mutta kaveri selosti kuinka perusteellisesti minut oli piesty. En kuitenkaan kehdannut sanoa, että hän ei oikeasta selkäsaunasta tiedä mitään.

    • Kohtuus_kaikessa

      Minusta piiskan saannin ankaruudessa oli kolme astetta.

      Lievin oli kuvaanollinen kurittaminun eli housut alas ja huoltajan polvelle mahalleen makaamaan. Sen jälkeen pyllyä käsiteltiin hyvin kevyesti. Asia tuli mukulalle selväksi mitä mieltä huoltaja oli asiasta ja häpeällisen tilanteen välttely ohjasi oikeaan suuntaan. Tätä ankarampaan muotoon ei yhdenkään huoltajan olisi pitänyt mennä.

      Seuraava jo paljon pahempi aste oli kivun tuottaminen samoin menetelmin.

      Kolmannessa asteessa kuritukseen liittyi vielä julkinen nolaaminen. Itse olen joutunut julkisesti nolatuksi vielä hyvinkin vanhana, minua uhkailtiin vieraitten kuulten piiskaamisella, vaikka en ollut saanut risua enää vuosiin. Oli kyllä kiusallisen häjy temppu puhua kaverien kuullen 16-vuotiaan jätkän piiskajaisista.

    • NoloksiMeni

      Keskikoulussa oli vuotta ylemmällä luokalla yhden miesopettajan poika, joka oli törttöillyt sillä tavalla, että tieto siitä levisi koko kouluun. Opettaja otti asian puheeksi meidän luokassa ja ilmoitti piiskanneensa poikansa. Muistan, että se herätti monenlaisia tunteita, tapaus kerottiin meille selvästi varoituksena. En tiedä saiko poika kuulla koulukavereiltaan piikittelyä. Minusta tapaus oli nolostuttava, en puhunut siitä kenellekään.

      • n1959

        Meillä 60-luvulla kasvatettiin lapset vanhanaikaisesti, tai sen tavan mukaan. Olin kolmesta lapsesta nuorin, tyttö. Siskoni oli minua seitsemän vuotta vanhempi.
        Isäni oli pelottava, piti kurissa koko perheen. Myös äidin. Kaikki pelkäsivät hänen huutamistaan ja raivostumistaan. Sain pienenä nähdä, kuinka isosisko sai murrosikäisenä selkään. Minusta tuli arka ja pyrin olemaan huomaamaton ja pois tieltä.
        Keittiön oven pielessä oli risu vielä 70-luvullakin. Selkäsaunan uhka oli olemassa, vaikka siltä itse paria kertaa lukuun ottamatta vältyinkin.

        Häpeärangaistus oli sellainen, että jos olin jollakin tavalla toiminut väärin, minut komennettiin seisomaan keittiön nurkkaan häpeämään ja katselemaan oven karmin väliin tungettua vitsaa. Ahdistun vieläkin muistellessani. En tiennyt miten pitkään jouduin siinä paikallani seisomaan. Muistan pelänneeni, että jos liikun tai jos muuten isä hermostuu, saan selkääni. En koskaan saanut, mutta oli pelottavaa seistä ja odottaa, kun en edes ymmärtänyt mitään väärää edes tehneeni.

        Alle kouluikäisenä lähdin äidin kiellosta huolimatta naapuriin illalla leikkimään kaverini kanssa ja sieltä palattuani äiti sitten totesi, että menit sitten kuitenkin ja otti risun esiin. Nappasi kainaloonsa ja piiskasi vähän paljaalle takapuolelle ja jaloille.
        Tavallaan sen ymmärsin, kun olin kieltoa rikkonut.
        Toinen ja viimeinen kerta oli, kun olin jo yli kymmenen.. useammankin vuoden. Äiti löysi takin taskustani tupakka-askin. Äiti oli kiltti, mutta tupakka oli meillä ehdottomasti kielletty.
        Muistan, kuinka hän suuttui ja uhkasi soittaa isälle töihin. Menin ihan paniikkiin ja pyysin ettei.
        Äiti ei soittanut, mutta haki ulkoa piiskan ja komensi minut laskemaan housuni ja piiskasi minut ihan tosissaan. Sattui ja hävetti hirveästi, mutta ei äiti onneksi isälle kertonut. Isä olisi varmaan uusinut käsittelyn paljon kovempaa.
        Asia jäi äidin ja minun salaisuudeksi, eikä siitä puhuttu kenellekään. Nolotti ja pelotti pitkään, jos joku saa tietää.

        Hyvin tuttua oli pienestä asti tuo pelon ilmapiiri kotona ja selkäsaunan uhka. Jätti minuun varmasti pysyvät jäljet. Huomaan edelleen nyt jo yli 50 vuotta vanhana, että jos vaikka jossakin elokuvassa on kohtaus, missä piiskausta tai vastaavaa, minulle tulee vaivautunut olo, saatan punastua ja jotenkin kiihdyn. Eli jälkensä jätti.
        Vasta isän kuoleman jälkeen terapiassa kykenin antamaan isälle anteeksi tuon, että häntä piti aina pelätä. Vaikka hän ei minuun fyysisesti kajonnut. Äitiin oli kuitenkin noista kahdesta jutusta huolimatta paremmat välit.

        En ole omiin lapsiini perinnettä jatkanut, vaikka aika vaikeita uhma- ja murrosikiä olikin.


      • HaeVitsa

        Kehosi muistaa piiskan sivallukset, olen jo keski-ikäinen nainen, aina kun näen, luen tai seurassa jutellaan piiskauksesta tunnen kihelmöintiä pakaroissani, puna nousee poskille, hengitys kiihtyy.


    • SiitäOnJoAikaa

      Reilut pari vuotta vanhemmalla veljellä oli melkoisen räiskyvä murrosikä. Jossain rippikouluiässä isä rupesi leikkomaan siltä siipiä. Minua hävetti ja nolotti hirveästi veljen puolesta, kun isä otti sen kiinni ja antoi pyrstöpuolen punaiseksi isän kädestä. Taatusti hävetti veljeäkin, kun ei ystynyt antamaan minkäänlaista vastusta isälle ja joutui piiskausen jälkeen vielä tiukkaan puhutteluun kaikkien kuulten.

      Päätin että en taatusti itse joudu enää koskaan yhtä noloon tilanteeseen, olinkin monessa suhteessa veljeäni arempi ja varovaisempi. Mutta tuskin oli kahta vuotta kulunut, kun olin samassa tilanteessa ja ilmeisesti veljeä hävetti, sillä hän poistui huoneesta.

      Omasta löylytyksestani muistan kuinka hirvittävästi se pelotti, sisälläni kiehui ja kihelmöi, paljon muuta en siitä muistakkaan. Veljen pieksäjäiset muistan aivan tarkkaan, kuinka pieneltä se näytti isän retuuttaessa sitä. Vieläkin melkein näen kuinka ne värähtivät vuorotahtiin. Veli säpsähti aina kun isku osui pakaroille, isän lihasten liike katkesi aina hetkeksi samaan aikaan. Luultavasti pystyisin piirtämään siitä tilanteesta varsin realistisen kuvat, vaatteiden värit ja huoneen sistuksen jne.

    • erfverdfv

      Vielä pitkälle 1900-luvulle oli ihan tavallista, että parikymppinen poika saattoi saada isältään selkäsaunan joko remmillä tai raipalla. Ei siinä auttaneet puheet ei pullikoinnit, kun selkäsaunaa ruvettiin antamaan. Minusta häpeällisimpiä oli ne tapaukset, jossa annettiin koivupiiskaa paljaalle persustalle, siinä osoitettiin, että piiskattavaa pidettiin vielä keskenkasvuisena poikana.

      Nyt ainakin tuntuu kuin lähes kaikki ne tapaukset, joista puhuttiin julkisesti olisi hoidettu vitsalla. Omalta kohdaltani voin sanoa, että kun minua on uhattu julkisesti piiskaamisellä, niin puhe on nimen omaan ollut Koivuniemen herrasta. Jälkeen päin ajateltuna melkein jokainen meidän kylän isännistä olisi poikansa vielä parikymppisenä pystynyt piiskaamaan. Ne olivat kovia sodan käyneitä ukkoja ja kovakuntoisia rankan työn tekijöitä. Ylipainoinen heistä ei ollut kukaan. Ei silloin penkkituloksilla kerskuttu, mutta joskus pääsi näkemään muunlaista voimanesittelyä.

    • ValheellisestiPiiskattu

      Noin 16-vuotiaana auoin päätäni 10 vuotta vanhemmalle naapurin pojalle. Hän kosti silla lailla, että kertoi yhdelle juorunkantajalle joutuneensa piiskaamaan minut. Antoi ihan tarkan kuvauksen kuinka, milloin ja missä tuo toimitus oli tapahtunut. Tieto levisi kylälle, eikä sitä sieltä pois saanut, naureskelivat vain, kun minä yritin selittää ettei mitään sellaista ollut tapahtunut. Enkä minä tietenkään tohtinut ottaa tuota naapurin isoa korstoa "puhutteluun".

    • Serkku_Parka

      Olin 12- tai 13- vuotias, kun oltiin tätini kotona jollain juhlilla, siellä oli paljon porukkaa ja mökäkin sen mukaista. Yhden keskustelun tuolta juhlasta muistan, nimittäin sillä viikolla serkkupoika saanut kunnolla piiskaa ja siitä keskusteltiin kuin jostain TV:n viihdeohjelmasta. Serkku on melkein kolme vuotta minua vanhempi ja minun silmissäni tuolloin jo aikuinen. En tiedä tuliko hän tietämään nuo puheet ja mitä olisi niistä tuumumannut, mutta minua ne hävettivät hirveästi. Sellainen innostus tuntui vallitsevan, että katsoin viisaimmaksi poistua ulos.

    • Vanhempienlelu

      On vitsaa saatu mun mielestäni riittävästi. Mut on usein viety tapahtuma paikalle ja isäntä väki sai riisua pojan ja rankaista sitä miten parhaimaksi katsoi. Usein oli kummatkin mun vanhempani paikalla vahtimassa minua. Piiskauksen jälkeen minä seisoin asennossa lähellä pöytää missä aikuiset joivat kahvia. Ja arvostelivat mun pilini samalla välillä kun olin yli12 mulla otti eteen eli mulla seisoi pili. Se oli varmasti mun vanhempien tahto. Usein isäni jutteli mitä hänen vanhempansa oli tehnyt hänelle.
      Meidän poikamme pääsee paljon helpommalla tänä päivänä. Ja muut olivat isäni kanssa samaa mieltä.
      Mutta isäni oli AINA mun puolellani tein minä mitä hölmöä tahansa, kun minua oli rankaistu isäni rupesi heti puolustamaan minua, pojat on poika annetaan vain kunnolla selkään ja pidetään sen munat esillä kunnes on jäljet pois. Oli mun isäni lempi repliikki. Isäni otti mut usein mukaansa ja kehui kuinka iso ja vahva poika on heillä, se oli mulle mieleen. Minä en ole mun vanhemmileni katkera, Olisin valmis kaiken käymään uudestaan läpi.

    • 56421412

      Ennen kasvatettiin pelolla ja häpeällä. Mutta täytyy muistaa että lapsija tehtiin ihan eri syistä kuin nykyään. Ennen lapset tehtiin jakamaan työtaakkaa ja huolehtimaan vanhuksistaan. Eikä kuri ollut ainoastaan kotona. Opettajalta sai penestäkin syystä karttakepistä tai jopa tukkapöllyä. Joutui seisomaan käytävällä, samoin joutui nurkkaan seisomaan ja häpeämään. Joutuipa jotkut kellariinkin loppupäiväksi. Mutta nykyisinkin rangaistaan mutta eri tavalla. Kielletään kännykän käyttö, - netin käyttö tai sitten laitetaan penkille rauhoittumaan. Tai kotiarestiin. Häpeään sekin perustuu. On hyvä että ruummillista kuritusta ei enää anneta. Sillä monella vanhemmalla mopo karkasi käsistä. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä että lapsella tulee olla selvät rajat mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja jos tekee jotain luvatonta niin siitä on seuraamuksia. Niinhän sitä on aikuisenakin jos lakia rikotaan.

    • Punakorva

      Puheillahan sitä rangaistiin, varsinkin silloin kun vieraita oli paikalla. Eikä murkku tohtinut muuta kuin korvat punaisena kuunella ja hävetä. Tyypillisä lausahduksia olivat mm.:
      –laitetaanko Koivuniemen herra saparokankaalle kestiin
      – pitääkö sut vielä piiskata
      – minä kun vien sut karjakeittiöön ja annan risua paljaalle perseelle
      – et sinä vielä ole liian vanha piiskatavaksi
      – isompiakin miehiä kuin sinä on piiskattu
      – kyllä tekee hyvää kun saat piiskaa pyllyllesi
      – kohta maistetaan koivunrieskaa
      Vieraiden läsnäolo sai huoltajan käyttämään "korulauseita", normaali oloissa puhuttiin selkäsaunasta, piiskaaminen kuului juhlakieleen. Minusta tuntuu, että vieraiden joukossa oli aina sellaisiakin, jotka toivoivat konfliktin etenevän piiskaamisen asteelle. Isokaan poika ei tohtinut vastaan inttää, koska oli varma, että huotaja saa tarvittaessa apumiehen.

    • Äidinpoika

      Aivan normaalia meillä silloin 60 luvulla. Kun tuli vieraita meille ja siskoni oli jotain tehnyt niin hys hys.
      Mutta kun oli poika tehnyt niin ne juttelivat kuin urheilu tapahtumasta. Ja ei ollut harvinaista heillä
      että poika menetti housunsa ja sai olla munasillaan kun äitini selitti hyvin yksityis kohtaisesti poikansa kurittamisen. Ja välillä äitini jätti mun kurittamisen siihen kun oli tupa porukkaa täys.
      EN EN ole katkera hänelle se oli hänen ja monen sodan käyneen äidin kasvatus tapa.

    • Pääpiru

      Samaa myöskin meidän kylällä silloin kultaisella 60 luvulla. Ja minä pääpiruna yllytin muita kakaroita nyt mennään sinne ja tehdään niin ja niin ja kakarat varoitti minua selkään saannista. Ei siihen kuole ja minä ekana pahaa tekemään ja porukan nuorin meni hakemaan aikuisen paikalle. Ja taas pääpiru parkui kun sen takapuoli vaihtoi väriä. Sen jälkeen mut parkuvan kakaran munat paljaina vietiin äitini luokse ja kerrottiin mitä olin tekemässä, Tai olin jo kerinnyt tekemään. Ja äitini antoi mulle samaa lääkettä lisää kun olin valmiiksi ala pääni paljaana. Mutta se oli mun elämääni silloin kakarana ollessani. Enkä yhtään piiskaus reissuani olis väliin jättänyt. Minä pidin kun mut riisuttiin ja käytiin penikseni kimppuun, sen jälkeen takapuoleni piiskaus vitsalla sekä rankaistus remmillä. Ja lopuksi poika selälleen ja pilin tarkistus oli sillä edessä.

    • Runkkupoika

      Teille 70 luvun jälkeen syntyneille nämä kirjoitukset ovat vain ilta satuja. Mutta mulle ja muille mun ikäisilleni ikävää mutta totta. En edes muista kuinka usein mun munani esiteltiin muille, Ja minä vielä itsekin esittelin kavereilleni kuinka olen saanut selkääni. Ja meillä pojilla oli oikein kilpailu keskenämme kenen takapuoli on eniten piiskattu. Se onnellinen pääsi likoille potilaaksi, eli likat hoivasivat poika parkaa. Ja mun harmikseni kalevi voitti lähes aina. Mutta kun se/ne muuttivat muualle olin minä likkojen kohteena usein. Se oli mulle lotto voitto silloin 100 vuotta taakse päin.

    • Laajennettu-rangaistus

      Häpeällä pystyi lisäämään rangaistuksen tehoa tuntuvasti. En muista mitä olin tehnyt, mutta piiskaa olin saanut, tarkoittaa koivurisua paljaille pakaroille.

      Oli lauantai-ilta ja meille tuli serkku miehensä kanssa kylään. Mies oli koko suvun isoin ja riskein jätkä, minulla oli sellainen käsitys, että kaikki halusivat paistatella hänen suosiossaan ja tehdä häneen hyvän vaikutuksen.
      Serkun mies kysyi minulta, kuinka minä en ollut lähtenyt tansseihin, olin silloin jo rippikoulun käynyt. Siihen isä tokaisi, ei se nyt mihinkään lähde, minä jouduin sen vielä päivällä piiskaamaan.

      Sisäinen pakko määräsi minut poistumaan huoneesta. Kuulin vielä, että keskustelu aiheesta jatkui. Selkäsaunoja olin tuohon mennessä saanut jo kymmeniä, siksi en muista edes tämän kertaisen syytä. Mutta illan tapahtumat muistan elävästi, vaikka niistä on aikaa yli 50 vuotta. Aina kun törmäsin serkun perheeseen tuli mieleeni tuon illan tapahtumat ja uskoin serkun miehen muistavan sen myös ja mittailevan minua, josko minä vielä olin saanut selkääni. Tuon rangaistuksen vaikutus tuntui vuosikymmenien päähän.

    • Nolosunut

      Olin oppikoulun yläluokilla kun luimme äidinkielen tunnilla kertomusta, jossa ikäiseni poika sai piiskaa ihan paljaalle pyllylle. Opettaja keskeytti lukijan siihen ja naureskeli ensin asialle ja totesi lopuksi, että tuollaisen pojan hänkin kyllä piiskaisi.

      En tiedä mitä muut asiasta ajattelivat, mutta minua tuollaiset puheet nolottivat, tuntui kuin hän olisi osoittanut puheensa suoraan minulle.

    • Anonyymi

      Vanhempani harrastivat nolaamista ja maineen mustaamista vielä kun yli 30. Olen yhden asunnon ja yhden työpaikan menettanyt omintuisten "ilmiantojen" takia.
      näitä juttuja ois vaikka kuinka paljon. asi vain hoidettiin selkäni takana niin että sain kuulla näistä asioista vasta vanhempieni kuoltua.

    • Anonyymi

      Olin jo 15 täyttänyt, kun isä määräsi minut hakemaan piiskan ulkoa. Sen kuulemassa oli meidän päivämies ja kyllä hävetti.

      Jos haen piiskan, niin selkäsauna on varma ja vielä vieraan nähden. Olin mielestäni jo aikuinen, joten olisi noloa vapaaehtoisesti ottaa selkäänsä. Mutta jos en hae piiskaa, niin huoltaja hakee sen ja yrittää piiskata väkisin. Todennäköisesti hän onnistuu siinä. Jos lähden hakemaan vitsaa ja katoan sillä matkalla, niin ilmaantuessani takaisin kotiin sillä on jo piiska valmiina. Lähdin ulos miettimään mitä minun kannattaisi tehdä.

    • Anonyymi

      En muista, että koskaan olisi ollut perheen ulkopuolista näkemässä minun selkäsaunoja. Mutta oli tiettyjä henkilöitä, jolle isä mielellään kertoi kuinka oli äskettäin piiskannut minut. Se oli todella noloa puhetta teinin kuullen.

      Saattoi hän sanoa myös vieraiden kuullen, että vie minut saunalle, ottaa housut alas ja piiskaa kunnolla. Tai jotain muuta vastaavaa. Kerran isän vanhin sisko sanoi, että ei noin isoa poikaa enää voi piiskata.
      "Meillä piiskataan niin kauan, että saa jalat oman pöytänsä alle." Oli vastaus.

    • Anonyymi

      Olin jo yli kahdenkymmenen kun äitini antoi minulle selkäsaunan, tosin hyvästä
      syystä. Mutta varmuuden vuoksi hän pyysi ystävättärensä mukaan ikäänkuin
      yleisöksi, ja se teki asian kyllä pahemmaksi. Tuskin se salaisuutena pysyi.

      • Anonyymi

        Jäykistelikö? Näkyikö?


    • Anonyymi

      Veli järjesteli asiat niin, että meikäläisellä häpeää riitti. Yläasteikäisenä sain häneltä vitsaa paljaalle pyllylle. Kun hän ei olisi muuten enää onnistunut, niin hän väsytti minut pitämällä minua lattialla allaan, josta minä yritin raivoisasti karkuun. Hän painoi paljon enemmän kuin minä, joten minä uuvuin niin, että lopulta vapisin. Sen jälkeen hän otti minut syliinsä mahalleen ja sain risusta paljaalle kuin pikkumuksuna.

      Kavereille hän sitten kertoi, kuinka oli joutunut minut piiskaamaan. Kaverit ihan mielellään kuuntelivat, kuinka kaikki oli tapahtunut.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe