Sjögrenin sydrooma

Mari-68

Hei, onko kenelläkään kokemusta tästä taudista? Olen 46 vuotias nainen. Törmäsin tähän tautiin, kun etsin tietoa kuivista silmistä. Kun luin oireista, ne on kaikki kuin minun sairauskertomuksesta. Minulla on ollut pitkään kovaa väsymystä ja lihaskipua etenkin jaloissa. Vatsakatarrioireita minulla on ollut vuosia. Sylkirauhanen on poistettu sylkikiven takia, ja koko ajan on lievää kroonista sylkirauhastulehdusta. Nyt on pari päivää jomottanut korvan alta. Koko syksyn uutena vaivana on kuivat silmät, joita saan räpytellä ihan tosissani. Suu on tuon tuosta kuiva ja ääni meinaa lähteä. Nenä on jotenkin karstainen ja kuiva. Voisiko tämä olla Sjögrenin tauti?

9

1526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä nyt

      Voisi ollakkin. Ystävältäni on ja häneltä otetiin koepalat ja varmistui ko tauti.Väsymys on häntä vaivannut vuosikymmenet mutta aina ehdotettiin psykologia..

      • Mari-68

        Kiitos:) olen menossa ekaa kertaa elämässäni silmälääkärille, niin häiritsevää on tämä silmien kuivuminen. Tosin on minulla kauas näkeminenkin huonontunut. Tiedätkö mikä lääkäri teki ystäväsi diagnoosin ja otti koepalat?


    • minä nyt

      Hei taas. Taisi olla reumalääkäri joka diagnoosin varmisti lopulta mutta hammaslääkäri otti suun limakalvolta koepalat. Sylkirauhaset olleet välillä tosi isot tällä ystävättärellä.

      • Mari-68

        Silmälääkäri mittasi silmieni kosteuden ja kuivathan ne on. Nyt jatkotutkimuksiin korva-, kurkku- ja nenä spesialistille joka ottaa ilmeisesti sitten koepalat suusta. Minulla ei ole ollut turvotusta. Ennen sylkikiven poistoa minulla oli turvotusta syödessä, koska kivi tukki syljen eritystä. Luinkin, että reumalääkäri tekee aina näissä diagnoosin. Voihan olla, että kolkuttelevat vaihdevuodet tekee jo kaikenlaista jäynää, mutta ei kai vielä 46 vuotiaana pitäisi olla näin vaivainen ilman hyvää syytä :)


    • Petteri46v

      Itselläni on myös rutikuivat silmät. Silmälääkäri totesi niiden olevan SS-tasolla. Myös suu on kuiva. Huulibiopsiasta ei kuitenkaan löytynyt mitään tulehdusta ja verikokeet normaalit. Ei siis tässä vaiheessa ainakaan mitään SS-diagnoosia kuivuudesta huolimatta.

    • ruokavalio?

      Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasvirasvat (margariinit, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      Viljojen ja/tai maidon karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään.


      Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.


      Viljat ja/tai maitotuotteet pois 2-4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa. Voi olla, että kumpikaan ei sovi. Jo 1-2 viikossa huomaa eron entiseen, jos jokin ruoka-aine ei sovi.


      Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteeni (vehnä, ruis ja ohra), viljojen tärkkelys sekä maito tuottavat limaa ja tulehdusta elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm


      Maitotuotteet ovat monella yksi keskeisistä syistä suolisto-oireisiin, allergioihin, astmaoireisiin sekä erilaisiin iho-ongelmiin. Maitotuotteiden eliminointi helpottaa usein näitä oireita, ja moni vuosia oireista kärsinyt pääsee pysyvästi eroon sekä ongelmasta että lääkityksestä. Lisäksi maitotuotteet keräävät limaa ja ovat usein merkittävänä tekijänä kroonisissa ylähengitystieinfektioissa.
      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm


      Kannattaa huomioida, että mitään koetta ei ole olemassa, joka näyttäisin yliherkkyyden viljoille ja/tai prosessoidulle suomalaiselle lehmänmaidolle.

      Näiden diagnoosi perustuu aina välttämisaltistuskokeeseen.

      • Mari -68

        Hei, kiitos vastauksista :) Kävin knk lääkärillä ja tuloksena oli kuiva suu/nenä. Lisäksi nenäni ilmatie on niin pieni, että ilma ei oikein mene sisällä, ulos tulee kyllä. Nenäni menee pahasti "lyttyyn" kun vedän kovasti ilmaa sisälle. Olenkin ihmetellyt, että miksi on välillä niin ahdistavaa hengittää nenän kautta. Edessä saattaa olla nenän laajennusleikkaus. Seuraavavaksi menen reumalääkärille joka ottanee verikokeita. Jos niissä on raja-arvo, takaisin knk lääkärille joka ottaa koepalat suusta. Toivon todella ettei ole sjögren. Pitää kokeilla tuota viljatonta/maidotonta ruokavaliota. Maitoa en juurikaan juo koska on laktoosivaivaa. Eikö edes juustoa saisi syödä? Leivästä minun on vaikeampi luopua, mutta onneksi on gluteenitonta näkkäriä ja leipää olemassa. On tämä kyllä hankala juttu. Nyt vasen silmä on hyvin punainen, liekö silmätulehdusta tai tästä kuivuudesta johtuvaa.


      • SS1968
        Mari -68 kirjoitti:

        Hei, kiitos vastauksista :) Kävin knk lääkärillä ja tuloksena oli kuiva suu/nenä. Lisäksi nenäni ilmatie on niin pieni, että ilma ei oikein mene sisällä, ulos tulee kyllä. Nenäni menee pahasti "lyttyyn" kun vedän kovasti ilmaa sisälle. Olenkin ihmetellyt, että miksi on välillä niin ahdistavaa hengittää nenän kautta. Edessä saattaa olla nenän laajennusleikkaus. Seuraavavaksi menen reumalääkärille joka ottanee verikokeita. Jos niissä on raja-arvo, takaisin knk lääkärille joka ottaa koepalat suusta. Toivon todella ettei ole sjögren. Pitää kokeilla tuota viljatonta/maidotonta ruokavaliota. Maitoa en juurikaan juo koska on laktoosivaivaa. Eikö edes juustoa saisi syödä? Leivästä minun on vaikeampi luopua, mutta onneksi on gluteenitonta näkkäriä ja leipää olemassa. On tämä kyllä hankala juttu. Nyt vasen silmä on hyvin punainen, liekö silmätulehdusta tai tästä kuivuudesta johtuvaa.

        Hei! Olen myös 46 vuotias. Parempi jos koepalaa ei tarvitsisi ottaa sylkirauhasista. Minulla otettiin keväällä 2012, arpi kipeytyy välillä vieläkin esim kuumaa juodessa. Mutta siitä varmisuti Sjögrenin syndrooma, kun ensin oli otettu verikokeet sekä silmien ja suun kuivuus testi.


    • Mari-68

      Nyt lääkärirumba käyty läpi. Verikokeissa ei ollut onneksi viitteitä sjögreniin. Voipi olla, että pitää hiukan nostaa kilpirauhaslääkitystä vaikkakin arvot oli ok. Eikös kilpirauhasen vajaatoimintakin aiheuta silmien kuivumista, äänen käheyttä/ väsymistä, jalkakipuja ja totaalista uupumista?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5510
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3527
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1652
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      205
      1624
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      77
      1087
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1078
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe