Poijjutalakoot

Jarkko Esa Kalevi

Jos purjehtijat kerran pelkäävät, etteivät ankkurit pidä, niin eikö luonnonsatamiin voisi talkootyöllä rakennella poijupaikkoja?

Minähän en purjehdi, mutta olen noita meloessani Saimaalla nähnyt. Paikoilla, joilla on retkeilypalveluita (usein vain huussi, joskus nuotiopaikka ja huussi) on myös poiju tai kaksi. Laitureita ei ole.

Eikö tuo helpottaisi satamapainetta?

28

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei sentään viitsitä

      NO ei niitä ihan joka lahteen viitsi laittaa. Kunnon venepoiju kun maksaa satasia, ja sitten jonkun pitäisi vastata niiden huollosta. Ja sittenhän ne satamat lakkaa olemasta luonnonsatamia jos niihin tulee poijut???

    • Jarkko Esa Kalevi

      On totta, että poiju on huomiotaherättävä. Mutta tarvitseeko sen olla suuri pallo? Eikö pieni katiskakoho riittäisi? Siinä naru, jonka avulla saa kiskottua ketjun ylös.

      Mitä tulee huoltoon, niin jo on mennyt uusavuttomiksi, jos kaikki palvelut täytyy tuottaa valmiiksi. Maaseudulla ei ole muuta harrastamisen mahdollisuutta kuin omatoimisuus. Siellä otetaan vastuu asioista. Ehkä kaupunkilaiset voisivat ottaa mallia?

      • ihankivajoo

        NO en tiedä kaupunkilaisista yleensä mutta kyllä minä ainakin osaan ankkuria käyttää. Enkä oikein ymmärrä kuka ne poijut sinne lahteen laittaisi ja kenen kustannuksella.


      • Uusi avuton

        Jo on mennyt uusavuttomaksi, jos ei osaa ankkuria laittaa, vaan että vaaditaan poijuja myös luonnonsatamiin


    • Väärä johtopäätös

      Kuule Jarkko. Mistä olet saanut vaikutelman että ankkurin laahaamisen pelko olisi tässä taustalla? Oma kokemukseni on että niissä luonnonsatamissa, johon purjeveneellä pääsee on purjeveneet aina enemmistönä. Eli tuo alkuperäinen olettamuksesi on ainakin oman kokemukseni mukaan virheellinen.

    • Jarkko Esa Kalevi

      "Kuule Jarkko. Mistä olet saanut vaikutelman että ankkurin laahaamisen pelko olisi tässä taustalla?"

      Toisessa ketjussa tällainen näkemys esitettiin. En tiedä, onko se yleinen, mutta kaiketi monista ainakin alitajuisesti kiinnittäytyminen kiinteään kappaleeseen tuntuu turvallisemmalta kuin ankkurointi.

      Sillä saattaa olla vaikutus myös unen laatuun. Olen huomannut, että minä nukun huonommin teltassa, jos on jotain huolehdittavaa. Kun kaikki asiat on varmistettu, uni tulee paremmin.

      • seppomartti

        Yksi näkökulma poijujen puolesta on pohjan suojelu. Silloin kyseessä on suositut poijupaikat, missä ankkurit ja niiden vaetavat ketjut kuluttavat pohjaa. Tällaisia poijukenttiä on tullut vastaan Välimerellä ja Karibialla. Viime kesänä mm. BVI: llä ajoivat moottoriveneellä viereen kertomaan, ettei saa ankkuroina vaan on siirryttävä poijukiinnitykseen. Luultavasti tämä on yleistyvä suuntaus.


      • Ei poijua
        seppomartti kirjoitti:

        Yksi näkökulma poijujen puolesta on pohjan suojelu. Silloin kyseessä on suositut poijupaikat, missä ankkurit ja niiden vaetavat ketjut kuluttavat pohjaa. Tällaisia poijukenttiä on tullut vastaan Välimerellä ja Karibialla. Viime kesänä mm. BVI: llä ajoivat moottoriveneellä viereen kertomaan, ettei saa ankkuroina vaan on siirryttävä poijukiinnitykseen. Luultavasti tämä on yleistyvä suuntaus.

        Kyllä niitä poijuja saisi aika läjä olla että esim. Saaristomeren luonnonsatamien tarve tyydytettäisiin. Kun nyt ensin edes puolet paikoista olisi edes merkitty johonkin. Partiolaisten kirjassa on yleisimpiä. Poijutus sopii johonkin tunnetuimpien ls yhteyteen, mutta on kuolleena syntynyt ajatus että tämä olisi yleinen käytäntö. Uskon myös että poijutus veisi luonnonsatamista sen rauhan, mikä niiden viehätyksen taustalla pitkälti ainakin minulle on.


    • >> Minähän en purjehdi, mutta olen noita meloessani Saimaalla nähnyt. Paikoilla, joilla on retkeilypalveluita (usein vain huussi, joskus nuotiopaikka ja huussi) on myös poiju tai kaksi. Laitureita ei ole.

    • Miten niin?

      En minä ainakaan ole pelännyt ankkurin pitävyydestä. Pelko voi olla sellaisilla joilla ei ole kokemusta ankkurin käytöstä eivätkä siksi ankkuroidukaan.

      • Vakuutus tarkastaja

        Kuka korvaa kun talkoo poiju pettää mun miljoonajahdin alta?


      • kivjoitusvaikeus
        Vakuutus tarkastaja kirjoitti:

        Kuka korvaa kun talkoo poiju pettää mun miljoonajahdin alta?

        Talkoopoiju on yhdyssana, samoin vakuutustarkastaja.


      • Vakuutus tarkastaja
        kivjoitusvaikeus kirjoitti:

        Talkoopoiju on yhdyssana, samoin vakuutustarkastaja.

        Hymyilee!


    • Bossu

      Eipä taida laki sallia moista. Varmaan täytyisi saada lupa tai maksaa vuokraa poijuista. Ja kun luonnonsatamia on kymmeniä tuhansia. Ja entäs kun poijussa on joku, joka ei osallistunut talkoisiin?

      • Perustaito

        Eiköhän se kuitenkin ole järkevintä, että jokainen kuljettaa mukanaan sellaista ankkuria, mikä pitää veneen siellä, mihin ankkuroi.

        Ankkurointi kuuluu perustaitoihin, jotka veneilijällä pitää olla riippumatta siitä aikooko yöpyä ankkurissa tai laiturissa.


      • Bossu
        Perustaito kirjoitti:

        Eiköhän se kuitenkin ole järkevintä, että jokainen kuljettaa mukanaan sellaista ankkuria, mikä pitää veneen siellä, mihin ankkuroi.

        Ankkurointi kuuluu perustaitoihin, jotka veneilijällä pitää olla riippumatta siitä aikooko yöpyä ankkurissa tai laiturissa.

        Voisihan ankkurin tilalle ottaa veneeseen sellaisen teräksisen 30 kilon poijupainorinkulan, 20 metriä narua ja hinaisi poijua perässä. Luonnonsatamassa sitten tipauttaisi poijun painoineen mereen ja kiinnittyisi sitten siihen. Ja aamulla kamat taas kyytiin.


      • jeps!!
        Bossu kirjoitti:

        Voisihan ankkurin tilalle ottaa veneeseen sellaisen teräksisen 30 kilon poijupainorinkulan, 20 metriä narua ja hinaisi poijua perässä. Luonnonsatamassa sitten tipauttaisi poijun painoineen mereen ja kiinnittyisi sitten siihen. Ja aamulla kamat taas kyytiin.

        30 kg:n ankkuri pitää paremmin :)


    • petteri ppunanenä

      kannatan poijjjuja, silloin ankkurin voisi jättää kotiin ja tyhjään tilaan mahtuisi yksi kaljakori tai parti kossu-mäyräkoiraa

    • Ilman muuta

      Joo poijut ilman muuta ja sähköt kanssa. Sauna pitäis myös olla ja kyllähän lapsille nyt keinu ainakin.

      • Nils-Holgerson

        Liittykää Merikarhuihin nöösipojat!


      • Ilman muuta
        Nils-Holgerson kirjoitti:

        Liittykää Merikarhuihin nöösipojat!

        Kai ymmärsit että tämä oli sarkasmia.


      • Nisse-h
        Ilman muuta kirjoitti:

        Kai ymmärsit että tämä oli sarkasmia.

        Ymmärsin


    • zz...

      Poijun asennus toisen vesialueelle ei ole tietenkään jokamiehenoikeus, eli lupa tarvitaan jos et omista rantaa ko. paikalta, sama kuin rakentaisi laiturin jonkun toisen omistamalle rannalle.
      Mitä ankkurointiin tulee, niin jos illalla jännittää, niin kunnon ankkuri mielellään ketjulla, tai anakin lyijyköydellä ja keulakiinnityksellä, niin jo pysyy vaikka hieman tuulisin.

    • Uusavuton pelle

      Tämäkin avaus oli kunnon Aivopieru. Ilmeisesti edes ankkuria ei osata käyttää, saati valita sopivan kokoinen veneen mukaan.

    • sxk

      Ruotsissa on tuollainen systeemi, tosin poijut ovat yksittäisiä. Niitä isännöi sxk, ei-jäsenillä ei ole asiaa poijuun

    • poijuja nähnyt

      Luottaisin enemmän ankuuriini kuin tuollaisiin poijuihin joiden ketjun kunnosta ei olisi takeita vaikka niitä joku tarkastaisikin.

      • hölmö idea

        Tuo on jo yksin oleellinen pointti. Toinen on se poijun kustannus. Joku väitti sellaisen maksavan pari satkua, haluaisinpa nähdä, millaisen poijun sillä rahalla saa aikaan, minä en ainakaan siihen poijuun luottaisi. Ja mistä edes ne parit sadat kerättäisiin tuhanteen poijuun. Päällimmäisenä tietenkin koko idean järjettömyys ja tarpeettomuus alun perin kaikilta osin.


    • zz...

      Poiju maksaa n.80 eur, siihen nailonköysi 25mm esim. 5m noin 40eur, jos ketju 5m n. 100eur. Paino betonista 200eur, tai luonnonkivi kiila-ankkurit ja liima n. 15eur.
      Köysi kestää ehkä 10v. ja kettinki 5v, tähän päälle asennus, paikasta ja määrästä riippuen 100eur - 800eur kpl alle 10 kpl sarjoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      285
      3147
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1575
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1301
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1215
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe