Miksi kitaran kielet kiristetään vastapäivään:O?

Helppiiheiykskaks

Kun ite oon aina stratossani kiristäny että kiristyy myötäpäivään, nyt kun kattoo kieletenvaihto videoita, ne kiritstetään vastapäivään.

Voisiko se vaikuttaa vireongelmiin, mitä minun stratossani on? :O

8

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Skittamies

      En usko.
      Hyvin harvoin meinaan vireenpitävyys on kitaran kiristimistä kiinni olipa se halpa tai kallis kitara.

      Kitaran vireongelmat aika monesti johtuvat mm. kitaran lapapuolen pään satulasta, joka ns. "kinnaa" eli kieli liukuu vaikka pendatessa siinä ja sitten ei palaudu kun ottaa kiinni eikä liu takas, tai vire voi heittää kun kitaran varsinkin kammellinen talla on väärin säädetty eikä talla palaudu siihen lähtöasentoonsa kun säädöt on hieman väärin, myös tallan jouset voivat olla niin kuluneet ettei ne enää jaksa tehdä niille kuuluvaa työtä eli talla ei senkään takia palaudu asentoonsa, myös kielet voivat olla vanhat ja kuluneet eivätkä pidä virettään.

      Sitten myös jos ilmat vaihtuu koko aika niin kitaraa voi joutua virittämään useammin (tämä riippuu kitarastakin miten se elää) toki ilmeisesti nyt ei tästä ollut kyse.

      En usko, että tuolla on merkitystä kiristääkö vasta vaiko myötäpäivään, harvemmin ne kiristimen tapit itsestään kääntyilee eli ei juurikaan koskaan vaan vireenpitävyys on ihan muista asioista kiinni (jos nyt puhutaan ihan ns. normaalitasoisista kitaroista eikä mistään ns. leikki kitaroista ;D ).

      Sulla on strato ja ilmeisesti siinä se kammellinen versio tallasta, joten muutama asia vinkiksi:

      - opettele sen tallan säätäminen siten, että se on oikeassa asennossaan
      - sinne lapa puolen pään satulaan josta kielet menee virittimille niin laita vaikkapa vähän lyijykunän terän lyjyä sinne satulauriin per jokainen kieli niin se voi auttaa siihen kielen "kinnaukseen" "kiinniottamiseen" ja helpottaa kielen liukumista siinä urassaan (kyse ei kuitenkaan ole nyt mistään ns. lukkosatula-mallista).
      - jos kielet on vanhat niin uusi setti kieliä kaupasta ja laitat ne kiinni

      Miten kitaras säädetään jne. niin netistä löytyy vaikka mitä tietoa ja kuvilla varustettuja ohjeita sekä myös videoita esim. how to adjust intonation (hienoviritys eli intonaation säätö), how to adjust bridge etc. :D

      Uskoisin, että sun ongelmasi kyllä selviää ja vireongelmat ratkeaa

    • Mika....

      Skittamies tuossa jo antoi hyviä vinkkejä. Haluaisin lisätä, että kyllä tuolla mainitsemallasi tavalla asentaa kielet viritystapin "väärälle" puolelle (että kiristyy myötäpäivään), voi olla asiaan vaikutusta myös. Nimittäin straton lapa ja viritystapit on suunniteltu niin, että kielet ovat suorassa linjassa satulan yli tapille saakka. Jos kiritstät kielen tapin "väärälle"/ulkopuolelle, niin kieli muuttaa hiukan suuntaansa satulalta jolloin kieleen kohdistuu myös sivuttaista jännitettä mikä voi haitata kielen liukumista satulaurassa.

      Kyse ei ole välttämättä ihan tolkuttoman isosta synnistä ja esimerkiksi Gibsonilla ja Gretschillä on kitaramalleja joissa kieli ei kulje "suorassa" linjassa satulan yli ja silti niissä käytetään tremoloa. Fender Stratocaster on kuitenkin kitarasuunnittelun mestarinäyte ja ehkä kaikkien aikojen onnistuneine kitaramalli, jonka keskeisiä ideoita kopioidaan kaikkein viimeisimmissäkin hitech kepeissä, niin ehkä Leon ideoita kannattaisi noudattaa.

      Leo Fenderhän ei ollut itse soittaja ollenkaan, vaan insinööri. Hän päätti suunnitella soittajaystävilleen edullisen ja parhaan mahdollisen kitaran. Vuonna -50 hän esitteli käänteentekevän Broadcaster (myöhemmin telekaster) mallinsa ja muutama vuosi myöhemmin hän julkaisi siitä huomattavasti parannellun Stratocaster mallin, joka osui kerralla niin nappiin ettei vielä tänäpäivänäkään olla onnistuttu tekemään olennaisesti parempaa kitaraa. Ei myöskään Leo Fender itse, vaikka Fenderiltä on nähty lukuisia muitakin malleja, niin yksikään niistä ei enää yltänyt straton innovatiivisuuteen, vaan lähinnä varioi straton ja telen keskeisiä ideoita, kuten myös muiden valmistajien tekeleet.

      Toki Gibson lähstyi lankkukitaraa toisella tavalla, mutta Gibson nojasi pitkiin perinteisiinsä soitinten rakentajana ja päätyi tekemään lankkukitaran Fenderin pakottamana. Gibson taas hyödynsi perinteisiä kitaran rakenteita myös lankkukitarassaan, mutta onnistui luomaan toisen tämän ajan ikonin, joka kuitenkin on tyystin erilainen kuin Fenderin näkemys aiheesta.

      • leofani

        Tuo viritys-asia on tullut lähinnä siten tutuksi, että omistan MusicMan Sabre2.n, joka on ehkä vuodelta 1977-79 ja siinä tuppaa koko viritys nousemaan. Voisiko vaikuttaa ilmankosteus vaiko mikä? Tällainen käsitys oli tulloin kun soittelua harrastettiin. Puulaatu? Muutenkin toki kiinnostaisi nykyarviot ko. mallista.


      • Mika22222
        leofani kirjoitti:

        Tuo viritys-asia on tullut lähinnä siten tutuksi, että omistan MusicMan Sabre2.n, joka on ehkä vuodelta 1977-79 ja siinä tuppaa koko viritys nousemaan. Voisiko vaikuttaa ilmankosteus vaiko mikä? Tällainen käsitys oli tulloin kun soittelua harrastettiin. Puulaatu? Muutenkin toki kiinnostaisi nykyarviot ko. mallista.

        Vireen nouseminen on vähän mystinen juttu ja luulen, että siihen vaikuttaa monikin seikka. Vireasioissa lähtisin itse aina ensimmäisenä tutkimaan satulaa kuitenkin, koska yleensä siitä ne virevaivat johtuu yhdeksän kertaa kymmenestä. Kieliuran tulee olla sopivan kokoinen ja se myös kuluu käytössä jolloin kieli voi ajansaatossa alkaa kanittamaan. Toinen juttu on, että kieliuraan kertyy likaa ja se kannattaa silloin täillöin kielten vaihdon yhteydessä putsata (rakotulkki 800 hiomapaperi tai hammaslanka etc. tähän on olemassa myös tehty ihan oma hiontalanka juuri kieliuran putsausta varten). Kolmas juttu on, että kieliuran kannattaa olla hyvin voideltu myös kiinteätallaisissa kitaroissa (vanhat bluesukot käytti huulirasvaa ja aika monet suosittelevat foorumeilla lyijykynää. Itse olen todennut lyijykynän sotkevan ja se ei ole kovin tehokas voiteluaine. Parasta on omalla kohdallani ollut ihan musamaailmasta ostettu teflonilla höystetty satulakastike).

        MusicManit on kyllä edelleen nykyisin todella arvostettuja soittimia ja kalliita vallankin nämä uudet esim. JP6 tms., koska Steve Lucather ja John Petrucci. Bassoissa Musarin sterling ja Singray ovat ihan klassikoita ja kalliita nekin, koska Flea. Aina kitaroissa ja bassoissa hinta ja suuren yleisön kiinnostus seuraa kuuluisia soittajia. Mitä tuohon Sabre2 kitaraan tulee, niin se on mielestäni tosi hieno kitara, mutta niitä on aika harvoin näkynyt myynnissä. Voit itse googletella hintaa tuolta maailman foorumeilta (muistaen että suomessa ei makseta ihan samanlaisia rahoja yleensä näistä). Itse olen nähnyt mnetin torilla tuollaisen Sabre1 kitaran laukkuineen myynnissä ja sen pyynti oli 900euroa. Tällä hetkellä on pikkuisen huonot markkinat myyjän kannalta eikä tavara oikein tahdo liikkua, mutta itse en sitä kitaraa lähtisi missään tapauksessa alle tonnin myymään. Joka tapauksessa tuollainen harvinaisempi malli voi suomessa vähän nihkeästi mennä kaupaksi, mutta se ei tarkoita että se olisi arvoton.


    • vm 41

      Kiristys-suunnan ratkaisee kielien ensiasentaja, eli kumminpäin on ensikierrokset tapin ympärille aloittanut.
      Yleensä pyritään mahdollisimman loiviin kulmiin kielten kohdalla
      Kiertimen kierreosa on yleensä aina kielitapin yläpuolella silloin, kun kyseessä on alapuolinen kiristimien asennus, jossa kielitappi on pystyasennossa, tällöin mahdollistetaan kumpienkin hammastusten kunnollinen kontakti.

      Kiristimiä on myös ns. oikea sekä vasenkätisiä, koska silloin kun kiristimet on asennettu eripuolille lehdykettä, pystyyn tai vaakaan, ei samankätiset välttämättä toimi kunnolla kahtapuolta ainakaan pystyasennuksessa.
      Vaaka-asennus mahdollistaa kielitapin tukemisen myös yläpäästään, jolloin kielen veto ei välttämättä erota rattaita niin helposti toisistaan.

      • Lunatic PSYCHO!

        Mulla kiristää vastapäivään hermoja,-mitä pitäis tehä?


      • vm41

        Ainoa lääke moiseen on,> älä mieti menneitä< , voit upota omaan sontaasi. Siis pois "hyysistä"


      • gontra

        Joskus auttaa, kun löysää kalsarien vyötärökumia, sillä joillakin aivot ovat pelkästään mahassa, paksusuolen vieressä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3821
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      593
      3595
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3552
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2231
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      53
      2219
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      321
      1967
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1756
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1413
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1352
    Aihe