Kannattaako asuntosijoittaminen ilman hinnan nousua?

Neuvoja tarvitaan

Keskimääräisesti tällä hetkellä asuntojen hinnat pysyvät paikoillaan. Miten kannattaa tässä tilanteessa asuntosijoittaminen jos otetaan huomioon että remontteihin tarvitaan 30 000 euroa?

32

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletko idiootti?

      Asuntosijoittaminen perustuu aina vuokratuottoon, arvonnousuista kun ei kukaan voi tietää etukäteen. Arvonnousu on mahdollinen lisäbonus.
      Muilta osin kysymyksesi on idioottimainen, johon kukaan ei voi vastata tietämättä kohteen sijaintia ja hintaa, siksi on helppo päätellä, ei ole sijoittaminen sinun juttusi, kun et osaa edes kysymystä esittää loogisessa muodossa. Tyypillinen tämän palstan haaveilija kysymyksineen.

      • omakas

        Hyvää joulua sinullekin, imbesilli.

        Asuntosijoittaminen ilman arvonnousua onkin nimenomaan imbesillien touhua. Vuokratuotot ovat vaiva, kustannukset, riski ja sijoituksen epälikvidiys huomioiden niin matalia, ettei siihen täyspäinen ala. Pörssistä saa oletettavasti paremman tuoton helpommalla ja likvidimmin, riskejä kartteleva taas pysyköön korkotileillä.


      • whoknowswins

        Velkasijoittaminen kannattaa vain nousukaudella. Tosin silloin velaton sijoittaminen kannattaa jopa ilman vuokralaisen ottamista.
        Asuntosijoittamisessa on olennaisinta hinnannousu ja sen oikea-aikainen realisointi. Vuokralainen vuokranmaksajana on se mahdollinen lisäbonus.


      • omakas
        whoknowswins kirjoitti:

        Velkasijoittaminen kannattaa vain nousukaudella. Tosin silloin velaton sijoittaminen kannattaa jopa ilman vuokralaisen ottamista.
        Asuntosijoittamisessa on olennaisinta hinnannousu ja sen oikea-aikainen realisointi. Vuokralainen vuokranmaksajana on se mahdollinen lisäbonus.

        Velkasijoittaminen nykyisillä lähes nollakoroilla kannattaa aina, kun sijoitus ylipäätään on kannattava eli siitä on odotettavissa edes muutaman prosentin vuosituottoa.
        Eli silloin kun sijoitus ei nykykoroilla kannata, se ei ylipäätään ole kannattava sijoitus ja on parempi pitää rahat vaikka tyynyn alla.

        Ongelma tietenkin on siinä, ettei kannattavuutta varmuudella tiedä etukäteen.


      • tunnistit itsesi!
        omakas kirjoitti:

        Hyvää joulua sinullekin, imbesilli.

        Asuntosijoittaminen ilman arvonnousua onkin nimenomaan imbesillien touhua. Vuokratuotot ovat vaiva, kustannukset, riski ja sijoituksen epälikvidiys huomioiden niin matalia, ettei siihen täyspäinen ala. Pörssistä saa oletettavasti paremman tuoton helpommalla ja likvidimmin, riskejä kartteleva taas pysyköön korkotileillä.

        Hei vaan Imbesilli! Minä ainakin olen saanut ensimmäisistä sijoitusasunnoistani enemmän nettovuokratuottoja, mitä olen asunnosta maksanut ja tuotto jatkuu tulevaisuudessa, mutta tuollainen tuotto on sinun mielestä kustannuksia, riskiä ym.

        Toki asuntojen hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet, mutta ennen myyntiä otettaan ainakin kaksi kertaa asunnon hinta vuokratuottoina.

        Sijoittaminen on niitä asioita, joita sinun kaltainen idiootti ei voi koskaan ymmärtää, saati niissä onnistua.


      • omakas
        tunnistit itsesi! kirjoitti:

        Hei vaan Imbesilli! Minä ainakin olen saanut ensimmäisistä sijoitusasunnoistani enemmän nettovuokratuottoja, mitä olen asunnosta maksanut ja tuotto jatkuu tulevaisuudessa, mutta tuollainen tuotto on sinun mielestä kustannuksia, riskiä ym.

        Toki asuntojen hinnat ovat yli kaksinkertaistuneet, mutta ennen myyntiä otettaan ainakin kaksi kertaa asunnon hinta vuokratuottoina.

        Sijoittaminen on niitä asioita, joita sinun kaltainen idiootti ei voi koskaan ymmärtää, saati niissä onnistua.

        Sanoinko, ettei nettovuokratuottoa jäisi? Se tietenkin riittää teille karvalakkimiehille. Fiksumpi kaveri vaan vertaa vaihtoehtoisiin sijoitusmuotoihin.

        On se kumma, että noin ahdistaa, vaikka olet aina osannut kaiken.


      • älä suotta haaveile
        whoknowswins kirjoitti:

        Velkasijoittaminen kannattaa vain nousukaudella. Tosin silloin velaton sijoittaminen kannattaa jopa ilman vuokralaisen ottamista.
        Asuntosijoittamisessa on olennaisinta hinnannousu ja sen oikea-aikainen realisointi. Vuokralainen vuokranmaksajana on se mahdollinen lisäbonus.

        Taas yksi idiootti laukomassa totuuksia. Jos vuokratuotto on VAIN mahdollinen lisäbonus, voi käydä siten, että tuolla ajatuksella/velkarahalla, et saa nettotuottoa vuokrana ja saat myös takkiisi olennaiseksi mainitsemassasi hinnannousussa, jos hinnat kääntyy laskuun.

        Vaikka oletkin typerys, pitää muistaa aina, tuotto otetaan ENSISIJAISESTI vuokrina, niistä saadut tuotot voidaan laskea etukäteen.

        Asuntosijoittaminen ei ole persaukisten toimintaa, heillä ainut toivo on asunnon hinnannousu, johon sinäkin uskot, sillä pohjalla ei kannata lähteä varsinkaan nyt sijoittamaan. Itse ostan nykyisin vain käteisellä, menee 1 - 3 vuotta, niin tuollainen 100 000 ylimääräistä jää aina säästöön, sillä ostetaan.


      • omakas
        älä suotta haaveile kirjoitti:

        Taas yksi idiootti laukomassa totuuksia. Jos vuokratuotto on VAIN mahdollinen lisäbonus, voi käydä siten, että tuolla ajatuksella/velkarahalla, et saa nettotuottoa vuokrana ja saat myös takkiisi olennaiseksi mainitsemassasi hinnannousussa, jos hinnat kääntyy laskuun.

        Vaikka oletkin typerys, pitää muistaa aina, tuotto otetaan ENSISIJAISESTI vuokrina, niistä saadut tuotot voidaan laskea etukäteen.

        Asuntosijoittaminen ei ole persaukisten toimintaa, heillä ainut toivo on asunnon hinnannousu, johon sinäkin uskot, sillä pohjalla ei kannata lähteä varsinkaan nyt sijoittamaan. Itse ostan nykyisin vain käteisellä, menee 1 - 3 vuotta, niin tuollainen 100 000 ylimääräistä jää aina säästöön, sillä ostetaan.

        Saman vuokran sijoittaja saa, pitipä sitten vuokraa tai arvonnousua ensisijaisena tuottona.

        Mutta se, joka tajuaa, ettei homma ole vuokratuoton väärtiä, löytää rahoilleen parempaa käyttöä.


      • whoknowswins
        älä suotta haaveile kirjoitti:

        Taas yksi idiootti laukomassa totuuksia. Jos vuokratuotto on VAIN mahdollinen lisäbonus, voi käydä siten, että tuolla ajatuksella/velkarahalla, et saa nettotuottoa vuokrana ja saat myös takkiisi olennaiseksi mainitsemassasi hinnannousussa, jos hinnat kääntyy laskuun.

        Vaikka oletkin typerys, pitää muistaa aina, tuotto otetaan ENSISIJAISESTI vuokrina, niistä saadut tuotot voidaan laskea etukäteen.

        Asuntosijoittaminen ei ole persaukisten toimintaa, heillä ainut toivo on asunnon hinnannousu, johon sinäkin uskot, sillä pohjalla ei kannata lähteä varsinkaan nyt sijoittamaan. Itse ostan nykyisin vain käteisellä, menee 1 - 3 vuotta, niin tuollainen 100 000 ylimääräistä jää aina säästöön, sillä ostetaan.

        Ei minulla ole ollut muutamaan vuoteen sijoitusasuntoja, koska ymmärsin laman tulevan niskaan. Tuolloin valmiiksi vuokrattu asunto oli helppoa myydä pää märkänä ostavalle uudelle wannabe -läskille, sellaiselle joka ei alkamassa ollutta loputonta hinnanlaskua osannut ennakoida. Rommissa vuokratulo ei alkuunkaan riitä tappioiden paikkuuseen.

        Jostain yksiöstä saa kulujen jälkeen 300 eur/kk verotettavaa pääomatuloa, nettona reilu 2500/vuosi. Tuollaisen arvonnousu on vuodessa, nousukaudella, luokkaa 12 000. Oikein suhdanteissa kauppoja tehden ja omat kirjat asuntoon aina minimiajaksi siirtäen vuositienestit ovat viisinkertaiset verrattuna osta, vuokraa ja unohda -toimintamalliin.


        Minulla oli aikanaan muuten ihan tyhjäkin yksiö.


      • ed.
        whoknowswins kirjoitti:

        Ei minulla ole ollut muutamaan vuoteen sijoitusasuntoja, koska ymmärsin laman tulevan niskaan. Tuolloin valmiiksi vuokrattu asunto oli helppoa myydä pää märkänä ostavalle uudelle wannabe -läskille, sellaiselle joka ei alkamassa ollutta loputonta hinnanlaskua osannut ennakoida. Rommissa vuokratulo ei alkuunkaan riitä tappioiden paikkuuseen.

        Jostain yksiöstä saa kulujen jälkeen 300 eur/kk verotettavaa pääomatuloa, nettona reilu 2500/vuosi. Tuollaisen arvonnousu on vuodessa, nousukaudella, luokkaa 12 000. Oikein suhdanteissa kauppoja tehden ja omat kirjat asuntoon aina minimiajaksi siirtäen vuositienestit ovat viisinkertaiset verrattuna osta, vuokraa ja unohda -toimintamalliin.


        Minulla oli aikanaan muuten ihan tyhjäkin yksiö.

        Ollaampas rehellisiä, et sinä ymmärtänyt muutaman vuoden päästä tulevaa lamaa, myit muista syistä, velat painoi päälle, tai jtms. Jälkeenpäin on helppo olla viisas.Toisaalta en näe lamaa nytkään olevan, hyvien sijoitusasuntojen hinnat eivät ole pudonneet ja rahaa tulee päätoimesta yhtä paljon, kuin ennenkin. Lama ei koske kaikkia.

        Jos myisin sijoitusasunnot, minulla olisi taas ongelma, mihin rahat laitan, mitään en tarvitse lisää, eikä velkoja ole, pankki ei ole hyvä isoille summille, pörssi on lottoamista, siinä kuin asuntosijoittaminen vain arvonnousua odotellen. Olen vuosia sijoittanut omaan osakeyhtiöön ja nostanut sieltä verovapaita osinkoja, mutta pörssiyhtiöihin sijoittaminen on raskaasti verotettua, paitsi jos kyse on miljoonista.


      • omakas
        ed. kirjoitti:

        Ollaampas rehellisiä, et sinä ymmärtänyt muutaman vuoden päästä tulevaa lamaa, myit muista syistä, velat painoi päälle, tai jtms. Jälkeenpäin on helppo olla viisas.Toisaalta en näe lamaa nytkään olevan, hyvien sijoitusasuntojen hinnat eivät ole pudonneet ja rahaa tulee päätoimesta yhtä paljon, kuin ennenkin. Lama ei koske kaikkia.

        Jos myisin sijoitusasunnot, minulla olisi taas ongelma, mihin rahat laitan, mitään en tarvitse lisää, eikä velkoja ole, pankki ei ole hyvä isoille summille, pörssi on lottoamista, siinä kuin asuntosijoittaminen vain arvonnousua odotellen. Olen vuosia sijoittanut omaan osakeyhtiöön ja nostanut sieltä verovapaita osinkoja, mutta pörssiyhtiöihin sijoittaminen on raskaasti verotettua, paitsi jos kyse on miljoonista.

        Pörssissä osingot vastaavat sijoitusasunnon vuokraa. Erona lottoon pörssissä kokonaisuutena se, että "palautusprosentti" on 110 per vuosi keskimäärin.


      • whofuckincares
        whoknowswins kirjoitti:

        Velkasijoittaminen kannattaa vain nousukaudella. Tosin silloin velaton sijoittaminen kannattaa jopa ilman vuokralaisen ottamista.
        Asuntosijoittamisessa on olennaisinta hinnannousu ja sen oikea-aikainen realisointi. Vuokralainen vuokranmaksajana on se mahdollinen lisäbonus.

        Edellyttäen, ettei vuokrarästejä tule, ja asuntokin on suunnilleen asumiskelpoinen vuokralaisen lähdettyä. Tätä ei voi etukäteen tietää. Raivokohtauksen saanut narkki ehtii tuhota asunnon täydellisesti ennen kuin virkavalta ehtii talon pihaan, ja taloudellinen tappio läskille isännälle on siinä vaiheessa sinetöity. Siinäpä roikotat vahingonkorvausvaatimuksia ulosotossa, kun sinua ennen on jonottamassa moni muukin samalta venkulalta.


      • riskillä suuret voitot
        whofuckincares kirjoitti:

        Edellyttäen, ettei vuokrarästejä tule, ja asuntokin on suunnilleen asumiskelpoinen vuokralaisen lähdettyä. Tätä ei voi etukäteen tietää. Raivokohtauksen saanut narkki ehtii tuhota asunnon täydellisesti ennen kuin virkavalta ehtii talon pihaan, ja taloudellinen tappio läskille isännälle on siinä vaiheessa sinetöity. Siinäpä roikotat vahingonkorvausvaatimuksia ulosotossa, kun sinua ennen on jonottamassa moni muukin samalta venkulalta.

        Hyvin epätodennäköinen skenaario. Tänä päivänä suurin vuokra-asujista on kunnon kansalaisia eikä mitään sekaköyttäjiä.


      • whoknowswins
        ed. kirjoitti:

        Ollaampas rehellisiä, et sinä ymmärtänyt muutaman vuoden päästä tulevaa lamaa, myit muista syistä, velat painoi päälle, tai jtms. Jälkeenpäin on helppo olla viisas.Toisaalta en näe lamaa nytkään olevan, hyvien sijoitusasuntojen hinnat eivät ole pudonneet ja rahaa tulee päätoimesta yhtä paljon, kuin ennenkin. Lama ei koske kaikkia.

        Jos myisin sijoitusasunnot, minulla olisi taas ongelma, mihin rahat laitan, mitään en tarvitse lisää, eikä velkoja ole, pankki ei ole hyvä isoille summille, pörssi on lottoamista, siinä kuin asuntosijoittaminen vain arvonnousua odotellen. Olen vuosia sijoittanut omaan osakeyhtiöön ja nostanut sieltä verovapaita osinkoja, mutta pörssiyhtiöihin sijoittaminen on raskaasti verotettua, paitsi jos kyse on miljoonista.

        Eipä velkaa ole ollut vuoden 2001 kevään jälkeen. Tuloutettavaa omaisuutta oli paljonkin ja todella kiire oli realisoinnille tulla 2012 loppuvuodesta. Asunto-osakkeissa ei niinkään, mutta pientaloissa kyllä. Nyt on armottoman myöhäistä enää pyrkiä kotiuttamaan voittoja okt:stä, paikasta riippumatta. Vain itse rakentanut pärjää, muut eivät. Itserakentajilla taas on yleensä vähemmän velkoja, joten selviäminen vaikeina aikoina on todennäköisempää.

        Kyllä jokainen ajatteleva kaveri tajusi Suomen ajautuvan pysyväislamaan Nokian sakkaamisen vuoksi. Toki sen asian ymmärtäminen minulle oli helpompaa, olen seurannnut alaa tarkasti ja sopivalta etäisyydeltä 1980 -luvun lopuilta asti. Ymmärsin asian taloudellisen merkityksen, mutta myös vaikutuksen yleiseen ilmapiiriin.

        Rahaa on sen verran ainakin hyvä tulouttaa ulos sakkaavilta markkinoilta, ettei töitä tarvitse tehdä. Summana se on tietenkin jokaiselle eri. Työn verotus menee taas sille riistotasolle, mitä se oli viime lamassa. Ainakin minun osuuteni tuli silloin maksetuksi, toisen laman maksutalkoisiin en osallistu.


      • omakas
        whoknowswins kirjoitti:

        Eipä velkaa ole ollut vuoden 2001 kevään jälkeen. Tuloutettavaa omaisuutta oli paljonkin ja todella kiire oli realisoinnille tulla 2012 loppuvuodesta. Asunto-osakkeissa ei niinkään, mutta pientaloissa kyllä. Nyt on armottoman myöhäistä enää pyrkiä kotiuttamaan voittoja okt:stä, paikasta riippumatta. Vain itse rakentanut pärjää, muut eivät. Itserakentajilla taas on yleensä vähemmän velkoja, joten selviäminen vaikeina aikoina on todennäköisempää.

        Kyllä jokainen ajatteleva kaveri tajusi Suomen ajautuvan pysyväislamaan Nokian sakkaamisen vuoksi. Toki sen asian ymmärtäminen minulle oli helpompaa, olen seurannnut alaa tarkasti ja sopivalta etäisyydeltä 1980 -luvun lopuilta asti. Ymmärsin asian taloudellisen merkityksen, mutta myös vaikutuksen yleiseen ilmapiiriin.

        Rahaa on sen verran ainakin hyvä tulouttaa ulos sakkaavilta markkinoilta, ettei töitä tarvitse tehdä. Summana se on tietenkin jokaiselle eri. Työn verotus menee taas sille riistotasolle, mitä se oli viime lamassa. Ainakin minun osuuteni tuli silloin maksetuksi, toisen laman maksutalkoisiin en osallistu.

        Nokia-alalla urasi tehneenä näkökulmasi on ymmärrettävästi pessimistisempi kuin olisi yleisemmin Suomen taloutta tuntevalla. Nokian kännykkäpuoli koki yhden maailman taloushistorian karuimmista lopuista.


      • Riskin kokenut
        riskillä suuret voitot kirjoitti:

        Hyvin epätodennäköinen skenaario. Tänä päivänä suurin vuokra-asujista on kunnon kansalaisia eikä mitään sekaköyttäjiä.

        Vuokralla on varaa asua vain rikkaalla tai sellaisella, jonka vuokrat maksaa joku muu. Kunnon kansalainen lähtee heti, kun saa omarahoitusosuuden kokoon, joten ennemmin tai myöhemmin asuntoosi tulee se tuholainen. Luonnonvalinta toimii tässä nurinpäin.


      • aassddffwwwwwdddcccc
        whofuckincares kirjoitti:

        Edellyttäen, ettei vuokrarästejä tule, ja asuntokin on suunnilleen asumiskelpoinen vuokralaisen lähdettyä. Tätä ei voi etukäteen tietää. Raivokohtauksen saanut narkki ehtii tuhota asunnon täydellisesti ennen kuin virkavalta ehtii talon pihaan, ja taloudellinen tappio läskille isännälle on siinä vaiheessa sinetöity. Siinäpä roikotat vahingonkorvausvaatimuksia ulosotossa, kun sinua ennen on jonottamassa moni muukin samalta venkulalta.

        Juuri näin se on. Palstalla eräs 'puntti' -nikki kertoi tietäväisenä miten asunnosta vuokransa laiminlyöneen helposti haastemiehen ja tarvittaessa vaikka poliisin avulla ulos saa ajettua jos ei tämä muuten suostu lähtemään. Ei nämä viisaat lain tuntijat tiedä siitä miten varattomaksi heittäytyneet voivat tehdä vaikka mitä, kuten vaikkapa hetkessä kämpän sisältä voivat hajottaa kostoksi 'loisivalle homeista paskalääväänsä vuokraavalle läskille' esim. vaikka siksi jos tämä hänelle häädön on hommannut. Ikinä näiden ei tarvitse mitään aiheuttamistaan laskuista ja oikeudenkäyntikuluista välittää, ja ilmaisen oikeusavustajankin saavat vielä jos asia käräjille menee. Näiltä ei ei saa koskaan mitään tekivät nämä sitten mitä hyvänsä. Eikä sekään vielä paljon takaa vuokralaista edesvastuulliseksi ja maksukykyiseksi tai haluiseksi jos vaikka hänen luottotietonsa ja tulopuolensakin on kunnossa vuokrasopimusta tehdessä, sillä voihan tämän asiat muuttua ihan toiseksi lyhyessäkin ajassa saati vuosissa.


      • Ihme porukkaa
        riskillä suuret voitot kirjoitti:

        Hyvin epätodennäköinen skenaario. Tänä päivänä suurin vuokra-asujista on kunnon kansalaisia eikä mitään sekaköyttäjiä.

        Vuokralaiset saavat kohtuuttomasti asunnon kulumista aikaan ilman sekakäyttöäkin. Minulla ollut 10 v vuokralaisia asunnot vuokralaisen pois muuttaessa ovat aina olleet vähintään pintaremontin tarpeessa.


      • 45566223331115533366
        älä suotta haaveile kirjoitti:

        Taas yksi idiootti laukomassa totuuksia. Jos vuokratuotto on VAIN mahdollinen lisäbonus, voi käydä siten, että tuolla ajatuksella/velkarahalla, et saa nettotuottoa vuokrana ja saat myös takkiisi olennaiseksi mainitsemassasi hinnannousussa, jos hinnat kääntyy laskuun.

        Vaikka oletkin typerys, pitää muistaa aina, tuotto otetaan ENSISIJAISESTI vuokrina, niistä saadut tuotot voidaan laskea etukäteen.

        Asuntosijoittaminen ei ole persaukisten toimintaa, heillä ainut toivo on asunnon hinnannousu, johon sinäkin uskot, sillä pohjalla ei kannata lähteä varsinkaan nyt sijoittamaan. Itse ostan nykyisin vain käteisellä, menee 1 - 3 vuotta, niin tuollainen 100 000 ylimääräistä jää aina säästöön, sillä ostetaan.

        No on siinä omilla varoillaan mennen se huonompi puoli jos siitä vuokrasta, vähennettynä hoitovastike ja muut juoksevat kulut, myös veroa maksat(toki jotkut itse vuokransa maksavat voivat maksaa vuokran tai ainakin osan siitä vaikka seteleinä käteesi jos niin sovittua saat, eikä silloin veroa tarvitse maksaa). Tämä siksi kun et siinä saa vuokrasta vähentää omille likoon laittamillesi varoille inflaatiokompensaatiota, mitävastoin velkarahan osalta taasen saat vähentää sen korot. Veroahan maksetaan siitä tuotosta mitä saadaan tätä kasvavaa korjausvelkaa vastaan(tässä ne taloyhtiön isot rempatkin jotka aina kuitenkin lähestyvät). Näin siis nimenomaan yksittäisiä kämppiä vuokraavien osalta. Suuret vuokrataloyhtiöt kyllä saavat aina vähennettyä remontien alla olevien talojensa remottikustannukset bisneksensä vuokratuotoista täysmääräisenä.

        Ehkä esimerkki valaisisi asiaa paremmin.

        Jos saisit pankista velkarahaa sijoitusasunnon ostamiseen 100% maksetusta hinnasta(Tämä esim. kanittamalla varallisuuttasi tätä velkaa vastaan). Siis saisit velkarahaa käyttöösi vaikkapa 5 vuodeksi tai 10 vuodeksi(tuskin pidempään kerralla saisitkaan) ja sopimuksen mukaan sen kerralla kuolettaisit pois(joko tekemällä uuden velkakaun tai sitten myymällä sen asunnon jonka sillä velkarahallasi ostanut olet) ja siihen asti vain sovitun koron siitä velasta maksaisit. No jos sitten tästä vuokrasta kuluilla ja velan korolla vähennettynä saisit jotain yli jäämään, niin se olisi sinulle kaikki oikesti realinettotuloa, edellyttäen tietty että asunnon numeraalinen arvo kestäisi ajassa(s.o.asunnon arvo ei laskisi enempää kuin mitä rahan arvo laskee). Toki jos korko jonka lainastasi maksamaan joutuisit olisi kovin korkea niin silloin se voisi kääntyä huonommaksi vaihtoehdoksi omilla varoilla pelailuun nähden vaikka niille inflaatiokompensaatio jääkin pois. Toisaalta kuitenkin on huomioitava, että jos korot nousevat korkealle, niin on silloin inflaatiokin kiihtynyt ja tarvittava inflaatiokompensaatio kasvaa.


      • 44455666333556663322
        Riskin kokenut kirjoitti:

        Vuokralla on varaa asua vain rikkaalla tai sellaisella, jonka vuokrat maksaa joku muu. Kunnon kansalainen lähtee heti, kun saa omarahoitusosuuden kokoon, joten ennemmin tai myöhemmin asuntoosi tulee se tuholainen. Luonnonvalinta toimii tässä nurinpäin.

        Suurilla vuokranantajilla ja kaupungillakin on myös omat mustat listansa joilla pyritään estämään pahimpien tuhokäyttäytyvien ongelmavuokralaisten ottaminen. Tästä seuraa se että nämä tyypit seuloontuvat hakeutumaan niiden sekaan jotka asuntoa yksittäisiä vuokrakämppiä pitäviltä hakevat. Ja sitten on vielä niinkin että kun jonkun paremman asiansa hoitavan vuokralaisen saat, niin se melko varmasti on laittanut tai laittaa hakemuksen myös kaupungin tai jonkun saton vuokra-asuntoon, ja se lähtee pois heti kun sieltä asunnon saa. Siinä tulee ainakin vuokraton kuukausi aika pian ja kaikki kulut vuokralaisen vaihtumisesta vaikka ei kämppää pahemmin tärvelty olisikaan. Näillä jotka vuokralla pysyvämmin ovat päättäneet asua on lähes aina pyrkimyksenä päästä kaupungin asuntoon tai jonkun muun isomman vuokranantajan asuntoonkin ennemmin kuin yksittäisiä kämppiä vuokraavien asuntoihin(pitävät niitä jotenkin varmempinakin sen suhteen että ei tarvitse koskaan pois lähteä). Toki kaupungin asunnoista joskus pyritään myös pois ja haetaan yksityisiltä kämppää, mutta tämä on vain siinä tapauksessa että meno kaupungin talossa on käynyt sietämättömän häiritseväksi siellä asuvien naapurien vuoksi.
        Tässä juuri puhuin yhden äijän kanssa joka sanoi poikansa saaneen kaupungilta asunnon(tiedän sen talon mikä se on). Se talo on usein ulkoakin vähän rähjäinen, kun sen asukit heittelevät jätteitä ja roskiakin parvekkeeltaan alas, ja roskis ja sen ympäristö on tietenkin mitä on ja poliisitkin usein siellä käyvät, ja on sieltä kaupunki häätänytkin pahimpia tapauksia pois. No tämä samainen äijä sanoi käyneensä tässä poikansa asunnossa ja siis siinä kaupungin talossa, ja siellä oli kuulemma kaikki sisältä uusittua, taloyhtiön saunaa myöden oli uusittu iso valtava kiuas laitettu, hissikin oli uusittu kokonaan, ja sitten lämpöä oli patterit tosikuumina, kaupunkihan ei näissä rempoissa ja lämmityksissä säästele. Tämän äijän omassa omistusasuntotalossa joka samalta vuosiluvulta on aika paljon säästellen joka asiassa menty ja lämpöäkin vähän pihistellään. Tässäkin talossa on myös yksityisten pitämiä vuokrakämppiäkin seassa. No selvästi siistempi ja häiriöttömämpi on tämä talo kuin kaupungin vuokratalo, ja ne vähän häiritsevät tyypit mitä on ovat nekin talon vuokralaisia. Mutta jos ei häiriöitä huomioida niin ilman muuta vuokralla asujana pyrkisin kaupungin asuntoon, enkä muutenkaan ikinä omaa asuntoa ostaisi jos sellaisen yhtä lailla saisin yhteiskunnan varoista kustannettuna. Totta ihmeessä sijoittaisin ennemmin nekin varani muualle kuin asuntooni jos tämän yhtä hyvin ilmaiseksikin saisin.

        Sitten on nämä luottotietitojen ja maksukyvyn tarkistelut vuokrasopimusta tehtäessä. Jos nämä vaikka hyvältäkin näyttäisivät, niin vuokranmaksuhalusta ei nämäkään silti kerro mittän, ja vuokria voit vuokranatajana joutua kerjäämään joskus loppukuusta, toki ulosottokelpoisuus sentään tarkoittaa edesvastuullisuutakin(jos vuokralaisella olisi omaa ulosmitattavaakin omaisuutta, niin se olisikin ehkä paras tae siitä, että tämä asiallisesti vuokrasopimuksen mukaan asuntoa pitää ja vuokransa maksaa). Mutta se vaan tässäkin on kun se vuokralaisen tilanne voi muuttua jo hyvinkin pian vuokrasopimuksen tekemisen jälkeen. Ja niiden osalta jotka eivät siitä hakeudu muualle, lähinnä y.m. vuokra-asuntoihin tai ostamaansa omistusasuntoon, se tilanne useimmin näin on muuttunutkin(joka asia juurikin syynä sille että ei muuallekkaan ole päässyt hakeutumaan).


    • omakas

      Mitään sijoituksia ei yleensä kannata tehdä "tällä hetkellä" tilanteen mukaan, vaan tulevaisuuden. Tämä hetki ei tarkoita, että tulevaisuus olisi samanlaista. Jo ensi vuonna joissain kaupungeissa pienten asuntojen hinnat voivat nousta reilusti tai voivat laskeakin.

    • Ei ainakaan rikastu

      Kustannuksia tulee varmasti eli niihin pitää varautua. Jos asunto on tyhjillään ei tuottoa tule niin siihenkin pitää varautua. Asuntojen hinnat voivat vaihdella ylös ja alas, mutta vuokrat tuskin paljoa nousevat koska ovat jo nyt maksukyvyn ylärajoilla. Olen kuullut huhua että monet ovat joutuneet alentamaan vuokraa jotta vuokralainen löytyisi. Sen jälkeen on arpapeliä minkälainen vuokralainen on ja kuinka pitkästä vuokrasuhteesta se on kiinnostunut.

      • aaqqqwweeccxxxxxxxxx

        Monilla taantuvilla paikkakunnilla on vielä paljon kaupungin vuokratalojakin joihin ei niihinkään riittävästi tahdo hakijoita olla, eikä varsinkaan itse vuokransa maksavia hakijoita tahdo olla, ja ne mitä on pakkaavat olemaan paljolti vielä sossun asiakkaitakin. Taantuvatkaan kaupungit eivät hevin luovu aikanaan rakentamistaan vuokrataloista joita näillä voi olla todella paljon tarpeeseen nähden, siksi kun uskovat näistä asunnoista olevan yritystoimintaa paikkakunnalle vetämään(vähän kuin aikanaan kunnat niitä teollisuushallejakin rakentelivat tähän tarkoitukseen) tai ainakin väestökatoa torjumaan tai vaan siksi kun se olisi liian kova pala tuhota nämä talot mikä ainoa vaihtoehto ränsistymään päästämisen sijaan. No nämä kunnat sitten vielä tekevät hintavia remppojakin näihin asuntoihinsa parantaakseen niiden kysyntää, ja vuokriakin voivat silti laskea kun remppakustannukset ja tappiot otetaan kaupungin budjetista.


    • Asunnot liian kalliita

      Ei kannata. 30000 kustannusten takaisin maksuun menee joka tapauksessa yli kymmenen vuotta hyvälläkin tuotolla eli "lyhyt" aika ei kannata, mutta 30 vuotta alkaa jo kannattamaan. Toisaalta 30 vuodessa voi paljon tapahtua.

    • Simple maths

      Jos on kykyja ennustaa hintojen nousua niin sitten on varmaan kykyja voittaa ruletissakin. Ruletissa voittaa sita paitsi nopeammin.

      Jos sen sijaan ei ole ennustajan kykyja mutta osaa laskea niin sitten kannattaa tehda kuten kullankaivajat: Kaikki eivat loyda kultaa mutta kaikki tarvitsevat lapiota. Eli jos haluaa rikastua pikku hiljaa mutta varmasti kannattaa myyda lapioita.

    • Luki.

      Eihän ne asuntojen hinnat nouse kuin kasvukeskuksissa,ei missään maaseudun kaupungeissa.

      Sitten pitäs saada vuokraakin mutta,ei se tuotto ole hääviä,huoneisto kumminkin pitäisi saada hyvin halvalla ja sitten on kuluja yhtiövastikkeet ja muut remontit,ei siitä jää paljoa,se on aika huonoa sijoittaa huoneistoon kun sen tietää ettei nousua ole missään oikein moniin vuosiin.

      • as oy mustapekka

        Siksi kannattaakin ostaa vaikka kalliimpi asunto isolta paikkakunnalta, ja tyytyä pienempään tuottoon, kuin ostaa halpa syrjäseudun läävä ja saada hetkellisesti suhteessa ostohintaan parempi vuokratuotto. Putkiremontti maksaa neliöihin nähden suunnilleen saman verran, oli asunnon ostohinta 20 tonnia tai 200 tonnia. Vain hullu alkaa maksamaan jonkun 20 tonnin kopin putkiremppaa, ei siihen ala tervepäinen omistaja eikä vuokralainen.
        Nuo Kemin ja Pieksämäen ym halvat kerrostaloläävät on yhtä hyviä sijoituksia kuin golf-osakkeet. Varmin tapa saada musta pekka kouraan, eikä mitään mahdollisuuksia päästä siitä järkevästi eroon. Taloyhtiössä kun säilyy maksuvelvollisuus osakkaalla, ja se siirtyy perikunnalle, jos eivät tajua kieltäytyä perinnöstä.


      • xxzzzwwqqqeeeeeeeeee
        as oy mustapekka kirjoitti:

        Siksi kannattaakin ostaa vaikka kalliimpi asunto isolta paikkakunnalta, ja tyytyä pienempään tuottoon, kuin ostaa halpa syrjäseudun läävä ja saada hetkellisesti suhteessa ostohintaan parempi vuokratuotto. Putkiremontti maksaa neliöihin nähden suunnilleen saman verran, oli asunnon ostohinta 20 tonnia tai 200 tonnia. Vain hullu alkaa maksamaan jonkun 20 tonnin kopin putkiremppaa, ei siihen ala tervepäinen omistaja eikä vuokralainen.
        Nuo Kemin ja Pieksämäen ym halvat kerrostaloläävät on yhtä hyviä sijoituksia kuin golf-osakkeet. Varmin tapa saada musta pekka kouraan, eikä mitään mahdollisuuksia päästä siitä järkevästi eroon. Taloyhtiössä kun säilyy maksuvelvollisuus osakkaalla, ja se siirtyy perikunnalle, jos eivät tajua kieltäytyä perinnöstä.

        Taitaa se olla niin että jos asumiskelpoisessa kunnossa oleva pieni kaksio lähtee alta 50 tonnin niin se todennäköiseasti sijaitsee sellaisella paikkakunnalla tai paikalla, että ei siihen ole helposti mitäänkään vuokralaisia saatavissa, ei edes niitä paikallisia sossun järkkäämiä vuokralaisia.


      • jjkkööppäää

        Taantuvilla paikkakunnilla on asunnoista niin paljon enemmän tarjontaa verrattuna kysyntään, niin ostokysyntään kuin vuokrauskysyntäänkin. Varsinkin kerrostaloja on näillä aivan liikaa, siksi kun niitä on vielä kaupungitkin paljon rakentaneet.


    • meisseli_marcoolio

      Tällä hetkellä hinnat on niin pilvissä väkeä vetävillä alueilla, että järkevän (vuokra)tuoton saaminen nyt ostettavalla kämpällä on mahdotonta. Hintojen laskua odotellessa.

      • Jätti Jorma

        Ei se mahdotonta ole, kämpät pitää ostaa muuttovoitto kaupungeista oikealla sijainnilla ja kohtuullista 4,5 - 5,5 % tuottoa voi saada. Ei niitä jatkuvasti ole tarjolla, kauppaa pitää osata käydä ja pienet pintarempat pitää pystyä itse tekemään


      • kakkonen on ykkönen

        Sijoittajien maksama hintakatto on jo tullut yksiöissä vastaan. Melkein samalla hinnalla alkaa saada kaksioitakin, mutta silti vuokratuottoa enemmän.

        www.talouselama.fi/uutiset/yksioiden ja kaksioiden hinnoissa erikoinen muutos tassako selitys/a2275726


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6826
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4430
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2863
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2111
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1465
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1144
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe