Raskasta hiihtoa

xxxxxxxxx

Ostin viime vuonna uudet luistelusukset joissa oli kuukauden tyytyväisyystakuu. Huonon lumitilanteen vuoksi takuu ehti umpeutua ennen kuin pääsin kokeilemaan. Nyt tänä talvena olen päässyt kokeilemaan vähän enemmän ja olen voinut todeta että sukset eivät toimi haluamallani tavalla. Lievään ylämäkeen joudun menemään kuokalla sellaisisa paikoissa missä muut menevät ohi wassulla. Olen kokeillut siirtää NIS siteet taaksepäin, mutta se vain teki suksista epävakaat. Pari pykälää eteenpäin pitää vielä kokeilla, mutta en usko että se ratkaisee ongelman.

Mistä on kysysmys? Ovatko sukset huonot vai liian vaativat tekniikalleni?

Sukset ovat Rossignol X-IUM S2 186cm. Itse olen 182cm/73kg.

50

5648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delta Course

      Minulla on tuosta seuraavat halvemmat Rossignol Delta courset. Voittivat Hiihto-lehden testin ja varmasti nuo X-IUMit ovat vielä paremmat. Suksien pituus/jäykkyys pitäisi myös olla ok noilla arvoilla.
      Ainakin itse pääsen kuokkaa ylämäkeen ja myös wassua loivempaan mäkeen.
      Pohjakuvio ainakin omissa on hieno eli nollakeleissä ei luista niin huikean hyvin. Hieman pakkasta niin luistaa. Itse olen tehnyt pohjaan kuviointilaitteella järeämmät kuviot suojakeleillä.
      Ilmeisesti muilla suksilla kuokka on sujunut sinulla paremmin ? Ylämäessä yleensä vain tulee esiin selvemmin erot hiihtäjien hiihtokokemuksessa.

    • xxxxxxxxx

      Itse asiassa näissä oli todella järeät kuviot. Olen hieman madaltanut ne terässiklillä jotta ne luistaisi paremmin pakkasella.

      Vapaa hiihto perinteisilläkin sujuu paremmin kuin näillä X-IUMeilla joten en tiedä mistä ongelma kiikastaa. Jospa ne vain ovat liian vaativat minulle. Ehkä tuo kakkostason Delta Course olisi helppohiihtoisempi.

    • Hmmm...

      Vie nis-siteet aivan eteen, niin menon pitäisi olla vakaampaa. Voi olla, että tekniikkasi on sekaisin vähän hiihtämisen ja uusien suksien myötä.

      Luultavasti homma alkaa toimia, kun käyt pari viikkoa hiihtämässä. Jos ei, on mahdollista, että sukset eivät ole mitoillesi sopivat. Pisin malli 192 cm saattaisi olla sopivampi.

      Mutta yleensä vika on hiihtäjän tekniikassa eikä suksissa.

    • xxxxxxxxx

      Kokeilin laittaa siteet aivan eteen. Luisto huononi entisestään.

    • Delta Course

      Jos kyse on luiston huonoudesta, niin joko suksen jäykkyys tai pohjan kuvio taitaa tuohon vaikuttaa eniten. Minulla on painoa 77 kg ja suksien pituus tuo 186, joten 73 kg painavalle pitäisi 186 olla ok.
      Hiihto-lehden Delta Coursen arviossa mainitaan, että "Testaajat pitivät Delta Coursea jopa parempana kuin monia testaamiaan kisakategorian suksia", joten en usko, että X-IUM hiihdettävyydeltään on kovasti Delta Coursea vaikeampi.
      Mikäli olet viimeksi hiihtänyt luistelua lähinnä pertsan suksilla, niin toki ero on iso oikeisiin luistelusuksiin. Tässä tapauksessa vain hiihtoa, niin ajan kanssa homma alkaa toimimaan. Toki jos voisit testata joitan muita luistelusuksia, niin sillähän tuo selviäisi

      • xxxxxxxxx

        Näin Delta Coursen mainoksen ja siellä todettiin että "toimii todellla laajalla kelialueella". Miten tämä ilmenee käytännössä? Millä alustoilla ja lämpötiloissa suksi toimii? Olisiko tämä ehkä ollut parempi vaihtoehto yleissukseksi kuin X-IUM?


      • Hmmm...
        xxxxxxxxx kirjoitti:

        Näin Delta Coursen mainoksen ja siellä todettiin että "toimii todellla laajalla kelialueella". Miten tämä ilmenee käytännössä? Millä alustoilla ja lämpötiloissa suksi toimii? Olisiko tämä ehkä ollut parempi vaihtoehto yleissukseksi kuin X-IUM?

        Suksiparit ovat yksilöitä, koska suksen jäykkyys ja profiili vaihtelevat ja kyseiset ominaisuudet ratkaisevat suurimmaksi osaksi niiden toiminnan. Myös kilpasuksien joukossa on ns. yleissuksia, mutta usein aktiivinen harrastaja hommaa useampia pareja, jotka ovat eri keleille.

        Mielestäni ei jonkin testin perusteella voi sanoa, onko jokin malli tai merkki toista parempi.

        Lähtökohtaisesti kuitenkin kilpamallit, kuten x-ium, ovat ominaisuuksiltaan jonkin verran parempia kuin halvemmat mallit. Suksien paino on vähäisempi ja käytetyt materiaalit hieman parempia ja jäykkyys usein suurempi. Lisäksi laatu noin yleisesti on parempi.


      • Delta Course
        xxxxxxxxx kirjoitti:

        Näin Delta Coursen mainoksen ja siellä todettiin että "toimii todellla laajalla kelialueella". Miten tämä ilmenee käytännössä? Millä alustoilla ja lämpötiloissa suksi toimii? Olisiko tämä ehkä ollut parempi vaihtoehto yleissukseksi kuin X-IUM?

        Minun Delta Courset eivät ole tykkipari, mutta ihan ok. Pertsan sukset onnistuin saamaan minulle hyvin sopivat Fischer CRS Classicit. Otin jäykemmästä päästä ja voidepesä on varsin pitkä. Noita saa kunnolla potkaista, että pitää. Luisto on loistava ja laskuissa harva menee luistelusuksillakaan ohi. Lisäksi toimivat plus-keleistä pakkasiin hyvin. Tuosta näkee, että hyvin toimivat sukset eivät aina tarvitse olla kalliit, kun saa vain itselle sopivat
        Noihin verrattuna Rossarit eivät luista yhtä hyvin varsinkaan pehmeässä lumessa ja lämpimässä kelissä. Pohjahionta on selvästi Fischereitä hienompi. Korjaan tätä puutetta tarvittaessa kuviointilaitteella. Mutta jo muutaman asteen pakkasessa ja varsinkin kovemmassa lumessa Rossaritkin luistavat. Hiihdettävyys niissä on hyvä.
        Ostin Rossarit urheiluliikkeestä, mutta niistä hieman maali lohkeili, joten palautin ne. Liikkeessä ei ollut enään tuota kokoa, joten tilasivat tehtaalta minun painon mukaan uudet, joten luultavasti pitäisi olla hyvin mitoitettu.
        Lähinnä nyt alkutalvesta on tullut hiottua wassua siten, että liuku on mahdollisimman pitkä. Nopeus wassulla on hieman noussut, joten tekniikan hiominenkin auttaa nopeuteen, vaikka mikään tykkipari ei alla olisikaan. Eli ihan tyytyväinen Rossareihin olen, jalkoihin en jää ja hiihtämisestä nauttii


    • taavisikli

      NIINPÄ suksesi valinnan ratkaisi Brändi eikä se, että olisit valkannut hyvät sukset. Todennäköisesti suksissasi ei ole riittävästi kantoa

      • xxxxxxxxx

        Itse en ole valkannut suksia. Ne ovat netistä tilattu ja ne on valkattu painolleni ski selectorilla.


    • xxxxxxxxx

      Olen kyllä hiihtänyt luistelusuksilla ennen, mutta nykyiselle painolleni ei löydy varastosta toista sopivaa paria.

      • Hmmm...

        Millaisessa kelissä olet niillä hiihtänyt? Jos teilläpäin on ollut pehmeää upottavaa lunta, voi olla, että ne lanaavat, jos kärjet ovat jäykät.


    • xxxxxxxxx

      Nyt on ollut vaihtelevia kelejä, joten on päässyt kokeilemaan erilaisilla alustoilla. Eilen tosiaan oli 3°C, pehmeä alusta ja kärjet narisivat. Tänään oli 6°C astetta ja lumi oli paakkaantunut kovaksi, suksi ei narissut, mutta luisto oli kuitenkin tahmeeta. Viime viikonloppuna oli pakkasta lähes -10°C ja alusta oli kovahko, ei luistoa. Tässä on ski selector käyrä jos se sanoo mitään:

      https://www.dropbox.com/s/mm3h1ysjcn8pimz/skiselector1.JPG?dl=0

      • Hmmm...

        Pehmeän/pakkaskelin suksilta vaikuttavat tuon käyrän mukaan. Eivät varmaan luista 6:ssa, mutta -10 luulisi olevan niille ihan hyvä keli. Karkea kuvio saattaa vähän haitata pakkasilla. Jäisellä alustalla voivat olla vähän epävakaat. Kai olet poistanut varastoparafiinin ja harjannut pohjan kiiltäväksi?


      • xxxxxxxxx
        Hmmm... kirjoitti:

        Pehmeän/pakkaskelin suksilta vaikuttavat tuon käyrän mukaan. Eivät varmaan luista 6:ssa, mutta -10 luulisi olevan niille ihan hyvä keli. Karkea kuvio saattaa vähän haitata pakkasilla. Jäisellä alustalla voivat olla vähän epävakaat. Kai olet poistanut varastoparafiinin ja harjannut pohjan kiiltäväksi?

        Olen madaltanut kuviota hiukan terässiklillä ja harjannut luonnonjouhi/nailon rotoharjalla kiiltäväksi. Pakkaskeli on ollut näille paras keli, mutta ei kuitenkaan mainio.

        Mitä tuo tarkoittaa kun tuo alue takana on niin pitkä (431 mm)? Eikö tuo aiheuta jarruttamista?


      • Hmmm...
        xxxxxxxxx kirjoitti:

        Olen madaltanut kuviota hiukan terässiklillä ja harjannut luonnonjouhi/nailon rotoharjalla kiiltäväksi. Pakkaskeli on ollut näille paras keli, mutta ei kuitenkaan mainio.

        Mitä tuo tarkoittaa kun tuo alue takana on niin pitkä (431 mm)? Eikö tuo aiheuta jarruttamista?

        Pitkä painealue takana viittaa juuri pakkaskelin/pehmeän kelin suksiin. Pitkä painealue muodostaa sopivan pitkän vesikerroksen suksen alle kun on selkeä pakkaskeli. Lyhyehkö painealue puolestaan katkaisee kostealla kelillä muodostuvan paksun vesikerroksen, joka on jarruttava tekijä.

        Toisaalta lyhyt painealue saattaa muodostaa jarruttavan ns. painepiikin suksen alle (varsinkin pehmeässä lumessa), koska paino jakaantuu pienelle alueelle. Lyhyt painealue tuottaa vakautta, kun taas pitkä painealue saattaa viedä vakautta suksista kovalla alustalla hiihdettäessä.

        Suomeksi sanottuna pitkä painealue takana aiheuttaa jarruttamista lähinnä vesikelillä. Pakkaskelillä ja pehmeällä kelillä pitkä painealue tuo yleensä luistoa.

        Jos ne eivät rupea luistamaan millään kelillä, kannattaa ehkä siklata koko kuvio pois tai hiotuttaa sukset liikkeessä.


      • xxxxxxxxx
        Hmmm... kirjoitti:

        Pitkä painealue takana viittaa juuri pakkaskelin/pehmeän kelin suksiin. Pitkä painealue muodostaa sopivan pitkän vesikerroksen suksen alle kun on selkeä pakkaskeli. Lyhyehkö painealue puolestaan katkaisee kostealla kelillä muodostuvan paksun vesikerroksen, joka on jarruttava tekijä.

        Toisaalta lyhyt painealue saattaa muodostaa jarruttavan ns. painepiikin suksen alle (varsinkin pehmeässä lumessa), koska paino jakaantuu pienelle alueelle. Lyhyt painealue tuottaa vakautta, kun taas pitkä painealue saattaa viedä vakautta suksista kovalla alustalla hiihdettäessä.

        Suomeksi sanottuna pitkä painealue takana aiheuttaa jarruttamista lähinnä vesikelillä. Pakkaskelillä ja pehmeällä kelillä pitkä painealue tuo yleensä luistoa.

        Jos ne eivät rupea luistamaan millään kelillä, kannattaa ehkä siklata koko kuvio pois tai hiotuttaa sukset liikkeessä.

        Kiitoksia. Aion kokeilla tuota siklausta/hiontaa jos en saa toimimaan.


    • huippuhiihtäjä

      Sinulla on vain huono kunto ja hiihtotekniikka aivan persiistä.

      • 5+13

        Tosi kannustavaa, voit painua hevon v.....n


      • ex-pertti...
        5+13 kirjoitti:

        Tosi kannustavaa, voit painua hevon v.....n

        Älä ny suutu, kun sanotaan miten asiat tosiaan ovat.
        Olet hiukka liian pläski, ja sohvaperuna huono kuntoinen. LENKILLE monia kertoja, vuoden päästä helpottaa!!!


      • xxxxxxxxx

        Näin voi olla, mutta tänään kaivoin esille vanhat Fisukat (RCS skate vm. 06/07). Luisto aivan toista luokkaa kuin Rossareissa. Harmi vaan että ovat hiukan epävakaat kun ovat tarkoitettu 65 kiloiselle.


    • Carpas

      Luistoa on hankala testata ylämäkeen. Lahjomaton testi on massahiihdon loiva alamäki.

    • suksille vapautta

      Oletko xxxxxx suksipalstalla?

    • xxxxxxxxx

      En ole, mikä se suksipalsta on?

      • skateman

        Varsin harmillista, kun uudet kalliit sukset ovat suuri pettymys. Itselläni on X-iumeja useampia pareja ja kokemukset Rossignolin toimivuudesta ovat hyviä. Kaikista on tosin tehdashionta poistettu kivihiomalla sukset heti uutena. X-ium on kokemuksieni mukaan helpoin kilpasuksi hiihtää (vapaa suksista siis kysymys).
        Oletko puhdistanut suksien pohjia millään pohjien puhdistusaineella hiihtokertojen jälkeen? Likaisella lumella pari kilometriä riittää viemään luistosta parhaan terän pois, eikä palaudu kuin voitelun tai puhdistuksen kautta. Kannattaa varmaan soittaa sinne forte-sportiin ja kysyä mitä tehtäisiin jos sukset eivät lähde toimimaan. Uskoisin, että arvostavat asiakastyytyväisyyttä.


    • xxxxxxxxx

      Olen toki puhdistanut. Ei sillä ole ollut mitään vaikutusta. Johtuuko ongelma sitten tehdashionnasta. Tästä kaudesta lähtien tuodaan X-iumit Suomeen eri hionnalla kuin muualle Eurooppaan. Kävin katsomassa urheiluliikkeesä ja oli se paljon luistavamman näköinen kuin minun suksissani oleva karkea hionta.

      • Hmmm...

        Jos se kuvio tosiaan vaikuttaa liian karkealta, kannattaa hioa pohja. Sellainen pohja on tarkoitettu tosi kostealle kelille.


      • xxxxxxxxx
        Hmmm... kirjoitti:

        Jos se kuvio tosiaan vaikuttaa liian karkealta, kannattaa hioa pohja. Sellainen pohja on tarkoitettu tosi kostealle kelille.

        Tänään siklasin lisää, niin paljon kun vain uskalsin. En tiedä oliko tarpeeksi, mutta pohja ainakin tuntuu sileältä. Sitten laitoin vielä HF pikaluistoa ja harjasin pohjat kiiltäviksi. Ulkona -3 pakkasta ja kova alusta, sukset tuntuivat aluksi luistavan ihan ok, ehkä parhaiten mitä nämä ovat ikinä luistaneet. Sanoisin että se oli HF:n ansiota, koska kankeus palasi muutaman kilometrin jälkeen. Sukset harmaantuivat hiukan kärjestä, mistä se johtuu?


      • Hmmm...
        xxxxxxxxx kirjoitti:

        Tänään siklasin lisää, niin paljon kun vain uskalsin. En tiedä oliko tarpeeksi, mutta pohja ainakin tuntuu sileältä. Sitten laitoin vielä HF pikaluistoa ja harjasin pohjat kiiltäviksi. Ulkona -3 pakkasta ja kova alusta, sukset tuntuivat aluksi luistavan ihan ok, ehkä parhaiten mitä nämä ovat ikinä luistaneet. Sanoisin että se oli HF:n ansiota, koska kankeus palasi muutaman kilometrin jälkeen. Sukset harmaantuivat hiukan kärjestä, mistä se johtuu?

        Liian paksu kerros voidetta, niin siitä se saattaa harmaantua. Pikavoide ei kyllä pysy, eikä voitelu ratkaise tätä ongelmaa. Se karkea kuvio kannattaa ottaa kokonaan pois, jos osaa.


    • xxxxxxxxx

      Ei niissä mitään voidetta voi olla siklatussa suksessa. Ja olen harjannut messinkiharjalla ja rotolla useamman kerran eikä niistä mitään voidetta lähde.

      • skateman

        Katsoin tuota linkittämääsi ski-selector graafia ja voin heti tunnustaa, että en ole niiden kanssa ollut tekemisissä, joten pelkästään spekulaation pohjaksi: tulkintani mukaan suksen aivan keulassa on painepiikki, joka voisi hyydyttää varsinkin ylämäkiluiston tai jos siteet on etuasennossa, niin pahentaa tilannetta. Onko hiihtotuntuma sellainen, että kärki "leikkaa" kiinni lumeen? Toivottavasti joku ski-selector expertti voi vahvistaa/kumota tämän. Mikäli näin on, eikä suksia saa vaihdettua, voisi ainakin kokeilla siteiden alle tulevaa spacer- korokepalaa, joka aiheuttaa hiihtäjälle takapainoisemman hiihtoasennon ja sitä kautta voisi vähentää keulan rakenteellista ongelmaa.


      • Hmmm...
        skateman kirjoitti:

        Katsoin tuota linkittämääsi ski-selector graafia ja voin heti tunnustaa, että en ole niiden kanssa ollut tekemisissä, joten pelkästään spekulaation pohjaksi: tulkintani mukaan suksen aivan keulassa on painepiikki, joka voisi hyydyttää varsinkin ylämäkiluiston tai jos siteet on etuasennossa, niin pahentaa tilannetta. Onko hiihtotuntuma sellainen, että kärki "leikkaa" kiinni lumeen? Toivottavasti joku ski-selector expertti voi vahvistaa/kumota tämän. Mikäli näin on, eikä suksia saa vaihdettua, voisi ainakin kokeilla siteiden alle tulevaa spacer- korokepalaa, joka aiheuttaa hiihtäjälle takapainoisemman hiihtoasennon ja sitä kautta voisi vähentää keulan rakenteellista ongelmaa.

        Olet oikeassa että se näyttää painepiikiltä keulassa, mutta tuollaisen suunnilleen samanlaisen piikin olen nähnyt ski-selector-kuvioissa myös "hyvien" suksien osalta. Se voi toki viitata hankalaan painepiikkiin suksen profiilissa. Kovalla alustalla se ei ole niinkään ongelma, mutta pehmeällä voi olla ongelma.

        Totta on, että asiaan voi jonkin verran vaikuttaa viemällä sidettä taaksepäin tai laittamalla korotuskiilan.


    • xxxxxxxxx

      Tänään pakkasta -13 ja suksi toimi loistavasti, eli kyseessä on väärin merkattu ja hiottu pakkaskelin suksi. Kumma vaan kun ei myyjä ymmärtänyt noiden skiselector käppyröiden päälle vaikka oli useamman vuoden kokemus noista.

      Suksi ei leikkaa kiinni edestä, joten tuolla "painepiikilla" ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Siteen vieminen taaksepäin on ongelmallista, koska se tekee suksesta epävakaan.

      • skateman

        Hyvä homma, että löytyi keli, jossa suksi toimii. Hyvät selkeän pakkaskelin luistelusukset eivät ole niin kauhean yleisiä eli kannattaa olla tyytyväinen, että sait sellaiset haltuusi. Pikkupakkasen kovan alustan yleissuksia löytyy helpommin, jos maltat sijoittaa vaikka toisiin X-iumeihin (tämä loppuosa oli asiaton kevennys).

        Hankalia hommia nämä suksienvalintahommat ovat ja perinteiset liuska- ja ski-selector testit taitavat vain parantaa onnistumisen todennäköisyyttä mutta hiihtotestejä tarvitaan lopulliseen tulokseen.


    • xxxxxxxxx

      Olisiko kuitenkin parempi ostaa soft-trackit kun pakkaskelejä on nykyyän melko harvoin?

      • Hmmm...

        Niinhän se on. Yhdellä suksiparilla ei välttämättä pärjää, jos haluaa hallita olosuhteet. Mielestäni aktiiviharrastajalla on hyvä olla ainakin kolme paria luistelusuksia: plussakeli, pakkaskeli ja soft track.


    • xxxxxxxxx

      Mitä mieltä olette "transuista"? Jos ostan sellaiset, enkö pärjää kahdella parilla? Jos olen ymmärtänyt oikein, se on plussakelin suksi pehmeälle ja märälle lumelle ja tykkilumelle. Täälläpäin kun on vain tykkilunta niin se olisi ainakin mainospuheiden mukaan täydellinen valinta tänne.

      • Hmmm...

        Mutta entäpä jos on kova jäinen alusta ja samalla plussakeli? Pehmeän alustan sukset eivät pysy hiihtäjän alla vaikka niissä olisi millainen pohja hyvänsä. Ainakin meillä tuo tykkilatu on usein ollut pohjaltaan jäinen.

        Ja "transuja" valmistetaan sekä koville että pehmeille alustoille.

        Jos teillä on siellä enimmäkseen tykkilunta, paras investointi kenties olisi kovan alustan plussakelin sukset. Niillä pitäisi pärjätä pienellä pakkasellakin.


      • xxxxxxxxx
        Hmmm... kirjoitti:

        Mutta entäpä jos on kova jäinen alusta ja samalla plussakeli? Pehmeän alustan sukset eivät pysy hiihtäjän alla vaikka niissä olisi millainen pohja hyvänsä. Ainakin meillä tuo tykkilatu on usein ollut pohjaltaan jäinen.

        Ja "transuja" valmistetaan sekä koville että pehmeille alustoille.

        Jos teillä on siellä enimmäkseen tykkilunta, paras investointi kenties olisi kovan alustan plussakelin sukset. Niillä pitäisi pärjätä pienellä pakkasellakin.

        Täälläpäin radat jyrsitään rinnekoneella ja jos ulkona on plussaa niin ne ovat tosi pehmeitä.


      • Hmmm...
        xxxxxxxxx kirjoitti:

        Täälläpäin radat jyrsitään rinnekoneella ja jos ulkona on plussaa niin ne ovat tosi pehmeitä.

        No jos pääsääntöisesti hiihtelee pehmeillä laduilla, kannattaa harkita pehmeän kelin suksiparia, vaikkapa niitä transuja,


    • Siklitaavi

      Lieneeköhän Rossignol syyllistynyt perisyntiinsä, eli epätasalaatuisuuteen. Kerran tilasin kilpahiihtäjille tarkoitetusta ennakkotilaustilaisuudesta juniorihiihtäjällemme kaksi paria Rossignoleja. Kun sitten sukset tulivat liikkeen asiantunteva myyjä sanoi, että koko erä oli semmoista roskaa, että hän palautti kaikki maahantuojalle. Silloin uhkasi tyttö jäädä tulevalle kaudelle ilman suksia, kun uusia ei näkynyt ei kuulunut vaikka mentiin jo marraskuuta. Silloin tilanteen pelasti kotimainen Karhu, josta sukset tilattiin ja tulivat viikossa, ja olivat hyvät.

      Toinen asiantunteva myyjä sanoi myöhemmin, että tuo oli Rossarin vika takavuosina, että laatu oli mitä sattuu. Joukossa oli tosi hyviä pareja, mutta sitten oli pelkkää roskaa, joiden kelvottomuuden huomasi vain asiantuntijan tarkka silmä. Tämä myyjä tosin vakuutteli että vuosien saatossa myös Rossignolin laatu on parantunut, toisin kuin esim Fischerin, jolta edelleen tulee huonoja pareja markkinoille huippulaadulla mainostetttuna.

      • utelias hiihtäjä

        Mitähän nämä viat on, mitkä vain asiantuntija huomaa, voisitko vähän tarkentaa.


      • Siklitaavi
        utelias hiihtäjä kirjoitti:

        Mitähän nämä viat on, mitkä vain asiantuntija huomaa, voisitko vähän tarkentaa.

        En ole kauhean hyvä suksenvalinta-asioissa ja mielellään jätänkin sen muille. Karkeasti pystyn arvioimaan millaiselle kelille jokin suksipari on tarkoitettu. Mitä noiden parempien asiantuntijoiden kanssa olen keskustellut, niin tuo epäkelpoisuus näkyy mm luistokohtien epätasaisena taipumisena, jolloin hiihdettäessä jokin kohta suksesta painaa kovemmin latuun kuin kuuluisi, ja jarruttaa menoa. Heikkous näkyy joskus myös siinä, että suksia yhteen painettaessa kärjet taipuvat ulos, jolloin suksien kärkien välille tulee rakoa. Tämä kärkien aukeaminen ei välttämättä kuitenkaan ole vika, vaan joissakin pehmeän kelin suksissa se on ominaisuus. Jos se aukeaminen on kovin leveää, niin epäillä voi että luistopinnassa on tuollainen "piikki", joka jarruttaa menoa. En osaa asiaa kummemmin selittää. Varmasti joku suksien valintaan vihkiytynyt tietää paremmin kuin minä.


      • Hmmm...
        Siklitaavi kirjoitti:

        En ole kauhean hyvä suksenvalinta-asioissa ja mielellään jätänkin sen muille. Karkeasti pystyn arvioimaan millaiselle kelille jokin suksipari on tarkoitettu. Mitä noiden parempien asiantuntijoiden kanssa olen keskustellut, niin tuo epäkelpoisuus näkyy mm luistokohtien epätasaisena taipumisena, jolloin hiihdettäessä jokin kohta suksesta painaa kovemmin latuun kuin kuuluisi, ja jarruttaa menoa. Heikkous näkyy joskus myös siinä, että suksia yhteen painettaessa kärjet taipuvat ulos, jolloin suksien kärkien välille tulee rakoa. Tämä kärkien aukeaminen ei välttämättä kuitenkaan ole vika, vaan joissakin pehmeän kelin suksissa se on ominaisuus. Jos se aukeaminen on kovin leveää, niin epäillä voi että luistopinnassa on tuollainen "piikki", joka jarruttaa menoa. En osaa asiaa kummemmin selittää. Varmasti joku suksien valintaan vihkiytynyt tietää paremmin kuin minä.

        No kyseessä on ilmeisesti ns. painepiikki. Jos pohjan ja lumen välinen paine jossain kohtaa pohjaa muodostuu liian isoksi, suksi puree lumeen eikä luista kunnolla, ainakaan vähänkin pehmeämmällä lumella.

        Sitä on hyvin vaikea todeta silmamääräisesti tai suksia puristelemalla.


      • Siklitaavi
        Hmmm... kirjoitti:

        No kyseessä on ilmeisesti ns. painepiikki. Jos pohjan ja lumen välinen paine jossain kohtaa pohjaa muodostuu liian isoksi, suksi puree lumeen eikä luista kunnolla, ainakaan vähänkin pehmeämmällä lumella.

        Sitä on hyvin vaikea todeta silmamääräisesti tai suksia puristelemalla.

        Juuri noin, kuin hmmm... sanot. Siis tuo vika on erittäin vaikea havaita. Siitä painepiikistä on kysymys. Tuon ikävän Rossignol-kokemuksen jälkeen olemmekin pitäytyneet kotimaisissa merkeissä, joiden kanssa takuukin on pelannut moitteetta. Omille tytöilleni olen sanonut, että Peltosilla tai Karhuilla (Yokolla) hiihdätte niin kauan kuin minä maksan. Tuntemani urheilukauppias sanookin, että pienemmät valmistajat takaavat paremman laadun myös juniorihiihtäjille ja tavalliselle suksenkuluttajalle. Isoilta valmistajilta tulee enempi huonoa laatua.


    • xxxxxxxxx

      Tänään tullut uutta lunta, pakkasta -1, suht pehmeät juuri ajetut ladut ja suksi toimi yllättävän hyvin. Miten se on mahdollista?

      • Hmmm...

        Maa voi olla pakkasen jäljiltä kylmempi mitä mittari näyttää. Toisaalta pakkaskelin profiili sopii usein myös pehmeälle kelille. Ehkä myös alat tottua niihin suksiin.


    • xxxxxxxxx

      Taas tullut lisää lunta ja pakkasta -5 °C, rata juuri ajettu ja vielä pehmeämpi kuin viimeksi. Suksi ei toiminut tässä kelissä.

    • Naukkis

      Lumen rakenne ja kosteusprosentti ratkaisee pitkälti luiston. Kuiva lumi ja erittäin märkä ei luista mihinkään, siis uutena lumena.

    • Samavika

      Fischer esillä ihan erilainen hiihtää kuin rossareilla. "Painopiste" eri kohdassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe