Tytölle apua?! taas

motog5

Oon siis koht 15v TYTTÖ enkä vieläkää tiiä millane mopo kannattas hankkii :/ aattelin joskus _derbii tai riejuu tai gilsuu_,mut en oo varma sit enää :D oon siis jnt 170 pitkä. Joku suht helppo ois jees kyl. Mietin vaa et jos ois joku jol ois ees jotai suuntaa antavaa. Ja ainii viittiskö joku kertoo et onks nois jtn hirveit vikoi (nois kolmes mitä mainitsin tos)?

11

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NightHawk126

      Ensinnäkin sen mopon ajaminen on helppoa kun oppii sen, oli mopo mikä tahansa. Haluatko mopon jossa on AM6 vai Rabasa/Piaggion kone? Rieju on AM6 ja Derbi ja tuo Gilera on Rabasa. Ja mopoon ei tule vikoja kunhan muistaa huoltaa sitä säännölisesti. :) Aioitko virittää ja ostatko uutena vai käytettynä? Itse suosittelen Derbiä tai Gileraa, molemmissa Rabasan koneet. Ja jos pelkäät, että mäntä leikkaa kiinni, niin se ei riipu mopon merkistä vaan siitä että tuorevoitelu pettää jne. Ja kuinka paljon sen männän kanssa on ajettu, joka tapauksessa mäntäsarjan vaihto on joskus edessä jos ajat paljon. Teet silti itse sen päätöksen.;)

    • Derpat

      ei ei ei ei ei mitään derbiä hyi. Derbit on roskaa.
      Yamaha / Beta kannattaa hommata. Beta mielummin jos on rahaa.
      Gileraa ei ainakaan !! Rieju on ihan jees jos hommaa kunnollisen sellasen.

    • uuh3

      Yamaha DT tai Beta mimmille ;)

      • mielesionhassu1u

        Se on ihan mielipidekysymys. Itse sanon, että Derbi, Gilera tai Aprilia.


    • IIIlIll

      Itse myös suosittelen tota Yamaha DT.
      Voi olla hyvä ensimmäiseksi mopoksi ja jos tahtoo vakion niin pitäisi kumminkin olla aika pirteä peli. "en ole itse ajanut mutta luulisin että ihan soiva peli :)"


      en tiedä välitätkö moposkottereista tai edes semmosta harkinnu mutta ehdotampa kumminkin kymco super.

      valmistus maa voi herättää vähän epäilyksiä, mutta siitä huolimatta on todella luotettava moposkootteri. jos vauhtia haluaa niin pistää kurittoman holkin niin menee jo vähän päälle 60km/h alamäkeen.
      muut kuristukset kun viellä ottaa pois koko vehke meneekin jo 80km/h ja se vauhti kyllä pitäisi olla jo kelvata jos lujaa haluaa päästä eikä muita virityksiä välttämättä edes tarvitse harkita.
      ja jaksaa vääntää hyvin jopa todella jyrkkijäkin mäkiä ylös sen n.40km/h (en tiedä täysin vakiosta vehkeestä, mutta ainakin kurittomalla holkilla jaksaa kun ottaa vähän vauhtia ensin)

      • 7Sevens

        En usko että ihan heti kannattaa alkaa virittää, ekana opettelee ajamaan ja sitten tutustuu siihen mopoon. Mutta jos välttämättä haluaa virittää, niin tee se itse. On se paljon kunnioitusta herättävämpää tehdä itse, kuin viedä jonkun luo joka osaa esim. Isä (mahdollisesti). Näin jotkut isät tekevät (harvat) virittäessään lapsensa mopoa, (yleensä tytön, koska pojat tekevät itse;) ). Tämä pätee myös mopon huoltamiseen, opettele huoltamaan itse, äläkä vie huoltoon. Perehdy mopon osiin, niin myös opit.
        Se yamaha dt on sitten todella ahdas mopo,niinkuin melkein kaikki munarelli am6 mopot.;D


    • Asiantuntija020202

      Ei sillä oo mitään merkitystä minkä mopon ostat kunhan pysyt eurooppalaisissa. Derbi, gilera, aprilia, rieju, yamaha, mh, hm, peugeot, beta, fantic jne. Kaikki edellä mainitut on luotettavia huollettuina ja varaosapalvelut pelaa. Orion, helkama ja muut kiinanihmeet suosittelen kiertämään ja kaukaa !

      Yamama dt, derbi xtreme, riejun perusmallit ja peugeot ovat lähestulkoon samoja mopoja. Eroavaisuutena pääasiassa moottori ja runko. Kaikissa heikkona kohtana paiolin etuvaimennus, joissa tyyppivikana stefojen (tiivisteiden) nopea hajoaminen.

      Hieman perusmallia parempiin kuuluu mm. Beta ja Derbi drd racing. Drd:stä löytyy loistava alusta, heikkona puolena heikot katteet. Betassa kestävät katteet, tosin hieman huonompi alusta. Etujarru betassa todella tehokas.

      Kalleinpaan luokkaan menee Derbi drd pro, HM, fantic jne. Näistä löytyy usd-keula, todella tehokkaat jarrut, sähkökäynnistys jne.

      Rabasalla ja minarellilla ei ole loppujen lopuksi mitään suuria eroja. Puhun omasta kokemuksesta mitä noita oon availlu omista ja kavereiden mopoista. Molemmat luotettavia myllyjä kunhan muistaa huoltaa.

      Itse suosittelen derbiä, gileraa ja apriliaa ihan vaan niiden suuren määrän ja varaosien saatavuudesta. Itse olen omistanut 3 derbiä eikä missään ole ikinä ollut vikaa. Kunhan muistat huoltaa. Olen myös muutaman am6 mopon myös omistanut ja hyvin toimineet nekin.

      Voin siis sanoa että valitse itseäsi eniten ulkonäöltään ja hinnaltaan miellyttävä. Turvallisia kilometrejä !

      • Räkästopparit

        Ääh, mistähän sitä nyt alottais sitten purkamaan tätä sun soppaas ...
        No, mennään ylhäältä alas.

        Ensinnäkin, mikä ensimmäisenä pistää silmään, Yamaha ei ole eurooppalainen, vaan japanilainen.

        Sitten tämä "Yamama dt, derbi xtreme, riejun perusmallit ja peugeot ovat lähestulkoon samoja mopoja. Eroavaisuutena pääasiassa moottori ja runko."
        Ei helvetti soikoon nyt ... "lähestulkoon samoja mopoja" mutta eri kone / runko, eli ei todellakaan samoja mopoja ! Varsinkin jos moottori on eri ... Derbissä käytettävä kone kuullostaa aivan moottorisahalta, eli lahoavalta. Tällänen huomautus vaan. Siitä en sano mitään että onko joku kone toista parempi. Jokasessa on omat hyvät ja huonot puolensa.

        Sitten tämä että heikkona kohtana stefat. Ei ? Itellä oli 2011 DT jolla ajoin n. 8tkm eikä stefojen kanssa ollut mitään ongelmaa. Sen sijaan kannen tiiviste meni kerran, mutta ei mitään vakavia vaurioita siitä tullut koneeseen, onneksi.. Samaa kuullut myös muilta DT:n omistajilta.

        "perusmallia paremmista"-osiosta en ala kommentoimaan mitään, koska ei ole harvainta aavistusta betan katteista tms... Derbistä heikkona puolena se että se on derbi ja tuntuu että joka toinen derbi jota vastaan tulee on puoliksi nipussa nippusiteillä ja katteet Jeesuksella kasassa.

        Kalleinpaan luokkaan en tiedä näistä derbeistä kun en ole tutkinut, mutta betan laittaisin sinne ainakin. Yhtään derbiä en ole nähnyt kalliimmalla kuin Betaa. Jostain käytetyistä Betoista pyytävät yli 3000€. Derbit jää sinne korkeintaa 2500€.
        Viimeisestä kappaleesta sen verran että Yamahan osat on ihan yhtä hyvin saatavilla kun nää derbit yms. Aprilia on kyllä älyttömän hyvä merkki kaikin puolin.
        Viritettynä ainakin, itellä kun ei vakiomopoista mitään kokemusta ole.

        "Voin siis sanoa että valitse itseäsi eniten ulkonäöltään ja hinnaltaan miellyttävä." Sananvapaushan tähän sinut oikeuttaa, mutta ei se nyt ihan välttämättä kannata. Valitkaa mielummin koneellisesti miellyttävä eli ei ulkonäön ja hinnan perusteella sitä 1000€ derbiä johon on satuttu ostamaan 150€ hienot katteet, mutta kone on niin raiskattu kuin mahdollista.Valitse siis sellainen jonka tiedät olevan koneellisesti hyvässä kunnossa ja tuunaa sitten itse sellaiseksi kuin haluat. Yleensä parhaassa kunnossa ne jotka ei ole niin viriteltyjä. huom yleensä, ei aina.


    • asiantuntija020202

      Kyllä nuo stefat on tyyppivika. Normiajossa kestää ihan ok, tosin ovat kuin mitkäkin pomppukepit (vaimennus vain alaspäin).

      Runkojen eroavaisuutena ainoastaan muoto, palkkisunkoja kaikki. Moottorit loppujenlopuksi samanlaisia, eroavaisuuksia tietysti varaosien kanssa mutta toimintaperiaatteeltaan samoja. Tosin jarrut (ajp), keula (paioli), hallintalaitteet (domino) jne. tulevat samalta tehtaalta.

      Derbin moottori ei todellakaan kuullosta moottorisahalta. En tiedä millaisia moottorisahoja siellä päin on, mutta moottorisahat ovat pirun kestäviä ja toimivat vaikka väärinpäin, joten otan kommenttisi kohteliaisuutena derbejä kohtaan. Äänimaailma myöskin muodostuu pakoputkesta ja äänenvaimentimesta, eikä johdu mopon merkistä.

      Sulla ei taida tosiaan olla mitään aavistustakaan derbeistä, kun kommentoit tänne jo pelkkien tunteiden perusteella.

      Jokanen korjatkoon moponsa miten haluaa, on se sitten nippusiteillä taikka oikella varaosilla. Fakta on se, että mopoja pitää huoltaa. Amikset hoitaa ne patenteillaan, eikä liity taaskaan mopon merkkiin mitenkään.

      Derbin hintaa laskee jo pelkästään sen suuri määrä markkinoilla. Kalleinta Pro mallia ei myöskään enää valmisteta, joten niiden hinnat pysyy alle 2500€ mittarilukeman ja vuosimallin takia. Betan uusin malli menee kalleimpaan luokkaan, vanhemmat normaalilla keulalla olevat mielestäni kuuluvat keskiluokkaan.

      Derbillä on kahta katetyyppiä. Maalattuja ja läpivärjättyjä. Maalatut on kovaa muoviseosta joka halkeaa helposti, eikä kestä taivutusta. Läpivärjätyt taas kestävät paremmin iskuja. Betan lokasuojan voi esimerkiksi taittaa lähes kaksinkerroin, sillä se taipuu samalla tavalla kuin crossien katteet. Itselläni on molemmista mopoista kokemusta, joten voin tulla tälläistä tänne väittämään.

      En todellakaan tarkoittanut että katteet pitäisi olla juuri uusitut kun puhuin ulkonäöstä. Tosin mopon mm. runkoon kannattaa olla tyytyväinen, sillä sitä on vaikea lähteä muuttamaan toisin kuin katteiden väriä. Tietysti kannattaa ostaa rempattu/vähäkilometrinen yksilö. Tosin niistäkään aina tiedä, mitä pajunköyttä myyjä syöttää. Paikanpäällä yleinkunnon kuitenkin voi tarkistaa.

    • -o¤

      älä osta derbi drd sendaa ainakaan koska leipoo kaikki ketä tunnen ja kenel on se niin leipassu on.itel monkey.

    • giller69

      Ite oon koht kans 15 ja ostan uuden gilera 3000€ suosittelen gileraa , italian laatu 6/5

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6729
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4360
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2783
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1643
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1437
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1141
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1114
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe