Onnibus vs. muut

1 vuosi

Veikkauksi siitä, miten kauvan onnibus kestää muiden puristuksessa
kun taistelu asiakkaista on pikkuhiljaa alkamassa ?

123

992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnen pussit

      Koivari on heittämässä isoa vaihdetta silmään. Pohjolan Liikenne on jo sen tehnyt. Paunu vasta alkamassa.
      Ei mene kuin alle 3 vuotta niin soutteri kerää nöyränä romunsa ja vie ne muille markkinoille. Ainoo jännitys on että onko äm äl zartteri ja vuollebuses silloin enää pystyssä, tuskinpa.

    • Tietoa on

      Souteri laittaa lisää fyrkkaa ja uusia autoja ja linjoja. Seuraavaksi otetaan linja-autorahtikin mukaan. Siinä on koivisto ja muut vielä ihmeissään. Pölhölä joutuu pyytään valtiolta lisää rahaa että pärjäisi kilpailussa. Lisäksi onnipussi alkaa ajamaan 2 kuljettajan miehityksellä niin voidaan mennä kertareissulla pidemmälle ja tulla vielä takasinkin.
      Sellanen firma se vaan on niin.

    • masa headhill

      Voi hyvää päivää...siinä vaiheessa, kun asiakkaat löytävät halvemman liikennöitsijän kuin Onnibus-tapahtuu asiakasvirran kääntyminen!
      Jokainen meistä ostaa sieltä, mistä halvemmalla saa-sinäkin! Voit väittää tietysti jotain muuta, mutta silloin et ole työelämässä, ja palkanansainta-iässä ollut ehkä yhtään päivää, sillä kuka tahansa meistä haluaa käyttää pennosensa perheeseen, ym. tärkeään mielummin, kuin siihen bussimatkan hintaan!
      Hyvä Onnibus, lisää kalustoa ja kilpailua!!
      Nyt vasta huomataan, kuinka paljon meitä matkustajia on pissatettu kovilla hinnoilla vuosikymmenien ajan kun kerran noin halvallakin voi ajaa..;)
      Kuka enää viitsii käyttää kotimaisia pitkän matkan busseja? Niin paljon ovat meiltä männä vuosina saaneet rahaa omiin mersuihinsa ja huviloihinsa!!

      • Kyl kannatti

        Perseaukisten puheita. Köyhät kulkevat pussilla on sitten onni tai joku muu. Hyi vittu ällöttää jo pelkkä ajatuskin istumisesta lähes 90 muun kanssa samassa bussissa. Tiedä mitä tauteja sieltä saattaa tarttua. Kaiken maailman zulut kulkee ob:llä juurikin kun on niiin halpaa. Kaupanpäälle saa jonkun sankkerin...

        Ei kiitos, mieluummin vaikka taksilla jos ei omalla autolla pääse.


    • soutteri

      Se on kuulkaa niin että tässä skabassa pärjää se kellä on fyrkkaa ja sitä Souterilla on halutessaan enemmän kuin muilla yhteensä.

      Lisäksi Onni on profiloitunut suuren yleisön silmissä halpabussiksi ja menee aikaa ennen kuin ihmiset löytävät muut jos ehtivät edes löytää. Jos nappaavat vielä rahdin niin se on sitten good bye muille.

      • 5+18

        Toivottavasti nappaavat. Lämmittäisi sydäntä, kun vaikkapa 500:lla kuljettajalla veisivät 12000 hengen työt. Oppisivat AKT:n änkyrätkin jotakin. No, eipä tuo meikäläistä haittaa, bussiin en näillä tiedoilla astu.


    • hehehehehheh

      Silloin kun Onnibussi aloitti vanhalla Daffilla niin täällä veikkailtion kuinka monta kuukautta tuo kestää. Parempi olisi nytkin veikata kuka paroni luopuu ensimmäisenä

      • Baron?

        Kuka mahtaa olla tämä Paroni? Voisitko selventää alaa tuntemattomalle.


    • Miksi sua

      kyseinen asia kiinnostaa, etkö päässyt töihin Onnibussille? Lienet yrittänyt valtakunnan joka taloon, mutta jokaisessa on noussut STOP(sorry , sulle ei tilaa) merkki vastaan.

    • Rahan voima

      Matkustajille hyvä että on halvat matkat. Mutta herää kysymys miksi Veolia ei enää kilpaile samoilla markkinoilla ? Veolia on kuitenkin 3 kertaa suurempi kuin Souterin koko konserni. Veolia kuuluu konserniin josta sen osuus on jotain 7-8% joten rahanpuute ei ole ongelma. Nobinan konserni taas 4000 autolla on 10 kertaa pienempi kuin Veolia jolla on 40000 autoa. Investointikyky ei ratkaise tätä kilpailua vaan se että toiminta on kannattavaa.

    • tepporätynpoika

      No, olisiko oikeasti tuo Suomen Veolian osaamaton hyvävelijärjestelmä syynä?

      • tai sitten

        järjestelmällinen hyvätoveri järjestelmä, joka estää todellisuuteen pohjautuvan suhtautumiseen työntekoon ja sen antajaan eli Veoliaan? Veolian ongelmat mitä ne suinkin tai missä laajuudessa ovatkin kulminoituu kentältä tuleviin selkeisiin kapulan heittoihin. Mutta ehkä kyse onkin ko. kapuloiden suhteen jo aseteltu kuva pääheittäjistä alueellisessa isossa talossa oli sitten päässä lippis tai turbaani tai kaljun päällä muutama hiven hiusta!


    • Mieti tätä

      Yrityksen kannalta on kaikkein tärkeintä että tarjoukset on voitollisia eikä niin kuin jotkut kilpailijat tekee että ajetaan vaikka tappiolla kunhan vaan saadaan ajaa. Rekkapuolella on riittävästi nähty älyttömiä kilpailuja jotka on ajaneet yritykset konkurssiin. Osaamattomuutta voi olla myös liian halvat tarjoukset. Hyvävelijärjestelmä toimii ihan kaikissa kuljetusliikkeissä muoto vaan vaihtelee.

    • Pranson

      Pyhä yksinkertaisuus mitä jengiä :D

      Onnibus on ylivoimainen brändääjä ja markkinoija, jolla on tarina kunnossa ja parhaat mahdolliset veturit remmissä. Oikea kysymys lienee, kuinka kauan menee ennen kuin Onnibus myydään to-del-la isolla rahalla jollekin tai listataan. Muut firmat saavat myydä lippujaan vaikka ilmaiseksi, siitä ei ole kyse. Brändi, hyvät ystävät, brändi. Tämän ketjun aloittajat ovat ilmeisesti bussikuskeja, joiden ymmärrys rajoittuu omaan työhön.

      Kuka kuvittelee haastavansa McDonaldsin ryhtymällä myymään halpoja hampurilaisia?

      • Markkinat jyrää

        Eniten Onnibus vie matkustajia VR yhtymältä, joka on hetken päästä tosi kusessa.
        Onnibussille on ollut todellinen tilaus Suomessa ja nyt markkinoiden avautuessa hinnat laskee kaikilla. Se taas johtaa työn tuottavuuden paranemiseen.
        Suomen ongelmana kuitenkin on julkinen sektori, mikä haaskaa silmittömästi ja hintojen laskeminen tietysti tarkoittaa myös verotulojen hiipumista.
        Meidän ongelmana ei todellakaan ole bussikuskit ja heidän työllisyys, vaan minne laitetaan kymmenet tuhannet tohtorit ja maisterit ? Myöskään kaikista insinööreistä ei voi tehdä tiemestareita tai muita kunnallisen sektorin oleskelijoita.
        Kaksi kuljettajaa ja nopea yhteys pitkällekin matkalle on mielenkiintoinen ajatus, joka entistä enemmän käy VR yhtiön kimppuun, joka on luopunut kahdesta kuljettajasta. Matkustajamäärä kerralla on tietysti ratkaisevaa taitaa lentoliikenteessä jo hätyytellä 600 matkustajan rajoja.
        Nyt ei kyllä pidä haaskata veronmaksajien rahoja tunnin juniin sun muihin haihatuksiin.


    • soutteri

      Hyvä Pranson!

      Ei tällä palstalla kovin usein näe laajempaa ymmärrystä. Tämän ja monen muunkin palstan kirjoittajat ovat todellakin bussikuskeja jotka Onnibussin aloittaessa laskivat naftakuluja ja TESsiä ja totesivat että ei tuosta mitään tule.

      Brändi ja markkinointi on todellakin kaikki kaikessa ja siinä Onnibussi on täysin ylivertainen ja ylivoima vain kasvaa. Suuret massat eivät tiedä Koivarin ja muiden halpahinnoittelusta vielä yhtään mitään ja kova on työ markkinoinnin suhteen edessä.

      Onnibussin Jyväskylän voiton jälkeen Koivarin hintataso muissa kaupungeissa laski dramaattisesti ja entinen rahasampo kuivui. Ihmeissään ovat muutkin jos rahti vielä jaetaan uudelleen ja matkustajakato käy.

      Tämän pelin tulee voittamaan Onnibussi joka hyvinkin voidaan myydä tai listata.

      • Prööt

        Kiitos huumorista....


    • onneton bussi

      Veolia pyyhkii perseensä onnipussilla jos haluaa. Mutta fiksuna veolia odottelee että hintataso nousee järkevälle asteikolle ja sitten aloitta pelin. sitten bye-bye onnipussit ja soutterit

      • eiköhän veolia

        olla siinä tilassa, ettei kykene omin ehdoin persettään tai mitään muutakaan pyyhkimään. Jos olisi jotain saumaa, niin miksi hävisi Vantaan sisäisetkin linjat kaikki? Veolia on kuten Nokian puhelimet. Menneen talven Lumia! NM. onneton bussi voisi hyvin käyttää NM. onneton bussikuski, sillä edes Longan soppari ei luo hälle mitään varmuutta tulevasta uran jatkosta Tuo Longan soppari kun ei ole mikään sitova sopimus mihinkään. :D


      • Miksi hävisi
        eiköhän veolia kirjoitti:

        olla siinä tilassa, ettei kykene omin ehdoin persettään tai mitään muutakaan pyyhkimään. Jos olisi jotain saumaa, niin miksi hävisi Vantaan sisäisetkin linjat kaikki? Veolia on kuten Nokian puhelimet. Menneen talven Lumia! NM. onneton bussi voisi hyvin käyttää NM. onneton bussikuski, sillä edes Longan soppari ei luo hälle mitään varmuutta tulevasta uran jatkosta Tuo Longan soppari kun ei ole mikään sitova sopimus mihinkään. :D

        Veolia hävisi kun Nobina teki niin halvan tarjouksen että joutuu taas selvitystilaan ja seurauksena on joko konkurssi tai yritys saneeraus.


    • Erkki eräs
    • soutteri

      Tämä onneton bussi on juuri tyypillinen näiden palstojen kirjoittelija vailla mitään näkemystä mistään. Veolia ei ihan varmasti ole tulossa Suomen halpabussimarkkinoille. Ei nyt ja vielä vähemmän sitten kun Onnibussi on vallannut markkinat.

      • ei veolia ehkä

        edes yritä tulla suomen bussiliikenteen halpamarkkinoille, kun se on jo tse niin halpa, ettei sitä kukaan edes osta, vaikka on kuulemma myynnissä ollut jo ties kuinka kauan. Mistähän muutoin johtuu, et noinkin íso firma ei pärjää pienessä suomessa?


      • Pikku vinkki
        ei veolia ehkä kirjoitti:

        edes yritä tulla suomen bussiliikenteen halpamarkkinoille, kun se on jo tse niin halpa, ettei sitä kukaan edes osta, vaikka on kuulemma myynnissä ollut jo ties kuinka kauan. Mistähän muutoin johtuu, et noinkin íso firma ei pärjää pienessä suomessa?

        Nobina on tähän mennessä aina joutunut selvitystilaan kun on voittanut kilpailuja että sellasta pärjäämistä Nobina harrastaa. Veolia taas haluaa myös voittoa toiminnasta. Eikä nää ryhdy tarjoamaan ilmaisia matkoja. Souteri tulee pettymää kun ei niitä matkustajia ole niinpaljon kun on kuvitellut. Ei Suomea valloiteta muutamalla kymmenellä autolla.


    • ,,,,,,,,,,,,,,

      Ei matematiikan tarvii olla mitään ihmeellistä jos pienemällä hinnalla saa "tuvan"täyteen ja siten rahaa enemmän kuin ns.perinteiset firmat samalla reitillä !!!!!!
      Millä te haaveilijat pystytte mitään ajamaan konkurssiin Onnibussi kasvaa vielä kauan ja kaataan näitä perinteisiä yrityksiä

    • On on onn on onnnnnn

      o o o onni ooo On se. Jumalauta ON SE. Kyllä onni on oikea virma perkele, kyllä niin ON

    • talouspäällikkö

      VR. on ilmoittautunut kisaan mukaan, alennuslippuja tulee lisää
      myyntiin, ovat perinteisten yritysten kanssa vain odottaneet
      h-hetkeä milloin onnibussi pannaan toden eteen, hyvä näin !!!!!

      • nääs kato

        Niin, laskutaidon taso nähtiin Jyskälän paikallisliikenteen kilpailutuksessa,
        medias hehkutettiin liikenteen voitosta, 80 uuden auton tilauksesta, henkilöstön
        valinnan aloittamisesta, ei metriäkää ajettuna kun loppu tuli !nääs kato


    • Jyskälässä

      Koivisto ajaa sillä hinnalla minkä Onnibussi tarjosi joten ei se ihan huono ole. Kauppahinta oli paikallisen lehden mukaan toista miljoonaa

      • jysk1

        Taisi Koiviston auto tehdä tässä sopassa kunnon tilin. Paikallisliikenteen
        sopimus oli onnibussilla noin 100 miljoonaa euroa. Sopimusrikkomuksesta
        oikeudessa se olisi joutunut maksamaan 10 prosentin korvauksen, elikkä
        noin 10 miljoonaa. Maksoi Koivistolle luultavasti liikenteen hoitamisesta.
        Osakorvauksena onnibussin Tampereen paikallisliikenne siirtyi koivistolle


      • oikeusistunto
        jysk1 kirjoitti:

        Taisi Koiviston auto tehdä tässä sopassa kunnon tilin. Paikallisliikenteen
        sopimus oli onnibussilla noin 100 miljoonaa euroa. Sopimusrikkomuksesta
        oikeudessa se olisi joutunut maksamaan 10 prosentin korvauksen, elikkä
        noin 10 miljoonaa. Maksoi Koivistolle luultavasti liikenteen hoitamisesta.
        Osakorvauksena onnibussin Tampereen paikallisliikenne siirtyi koivistolle

        Tampereella aluehallintovirasto joutui puuttumaan asioihin, syrjintää
        alipalkan maksua yhtiössä, kuulemmma.


      • -..-.-
        oikeusistunto kirjoitti:

        Tampereella aluehallintovirasto joutui puuttumaan asioihin, syrjintää
        alipalkan maksua yhtiössä, kuulemmma.

        Ei tessin mukaan. Kuljettajia ilman verokorttia.. Suomalaisten pitäisi boikotoida tälläistä.


    • soutteri

      Pitää paikkansa. Koivisto ajaa Onnibussin tarjoamalla hinnalla eikä Jyväskylän kaupunki tietysti muuta hyväksyisikään.

      Koivisto ei varmasti lähde huonoa sopimusta ostamaan mutta mitä tapahtui Jyväskylän jälkeen? Verratkaa esim. Lahden hintatasoa aikaisempaan jos osaatte. Tai Oulun ja Kuopion. Kylmä totuus on että Onnibussi tuli Koivistolle aika julmetun kalliiksi kun pelkäsivät kai että Souter vie samalla muutkin kaupungit ja ajot piti saada hinnalla millä hyvänsä

    • Jyväskylän menoa

      Jos sinulla olisi yritys kymmeniä linja-autoja ja koko organisaatio, takaukset päällä , niin vaihtoehtoja on kovin vähän.
      Jotenkin hullua touhua tämä yrittäjien tahallinen kaataminen ja liikenteen sosialisoiminen.
      Jyväskylässäkin tähän systeemiin siirryttiin kaupungin valtuuston päätöksellä, ei ihme että Muurame taistelee olemassaolostaan.
      Oli tasan kaksi vaihtoehtoa vapauttaa joukkoliikenne markkinaehtoiseen kilpailuun tai kaupungin kilpailuttaminen. Valittu leikkikilpailuttaminen synnytti suuren yhteiskunnan valvovan ja rahastavan organisaation. Samalla esti vuosiksi uusien yritysten tulon alalle. Ryssi tietysti vanhojenkin kannattavuuden samalla.
      Markkinaehtoisessa kilpailussa, alalle saa tulla pätevyyden perusteella koulutuksen käynnyt. Rahastusjärjestelmätkin sun muut hoitaisi yrittäjä, kaupungin organisaatioon riittäisi pari kolme ihmistä.
      Tehtiin suuri ja kallis virhe, tuli kallista ja verotuksen tarve kasvoi pitkäksi aikaa.
      Kilpailu pitkien matkojen reiteillä vapautettiin ja vapautetaan markkinoille, hinnat matkustamisessa laskevat ja autot parantuvat. Vuoroja tulee lisää ja yrittäjyys kerää veroja. Jyväskylän kaupungin sisäinen liikenne tällä systeemillä vaatii tukea miljoonittain joka ikinen vuosi.
      Jyväskylän poliitikot eivät varmasti ymmärtäneet mistä päättivät.

    • Onnibussi strategia on vähemmällä enempi joka on toiminut ja tulee toimimaan aina kyse on vaan ketä kerkee tämän"junan" kyytiin ja ketkä jää asemalle ja kuihtuu pois

    • Toiminut?

      Mikä on sijoitetun pääoman tuotto tänä vuonna? Vaikka matkustajamäärät kasvaa ei se automaattisesti merkitse kannattavaa toimintaa.

      • jukni 69

        Niin nämä perinteiset menee vielä vanhoilla tuloilla ja onnibussi on aloittanut lähes tyhjästä joten vielä on etumatkaa otettava kiinni ja tuottoa hankittava. Ei mikään yritys tee sitä miljoona tulosta heti (vaikka jotku ajattelevat että ekalla tilikaudella johtajan on saatava se 600mersu... ...ehkä se onkin juuri tämän maan perselleen menon syy).


      • Monta esimerkkiä
        jukni 69 kirjoitti:

        Niin nämä perinteiset menee vielä vanhoilla tuloilla ja onnibussi on aloittanut lähes tyhjästä joten vielä on etumatkaa otettava kiinni ja tuottoa hankittava. Ei mikään yritys tee sitä miljoona tulosta heti (vaikka jotku ajattelevat että ekalla tilikaudella johtajan on saatava se 600mersu... ...ehkä se onkin juuri tämän maan perselleen menon syy).

        Nyt on jo alalla monta pörssiyhtiöiden omistamaa kuljetusalan yritystä eikä yksikään ole onnistunut kunnolla. Ainoa mikä niitä kiinnostaa on tuotto. Pörssiyhtiöitä ei kiinnosta se että toimitaan kuljetusalalla vaan tuotto ja jos sitä ei tule menee yhtiö myyntiin. Siinä olette oikeassa ettei yhdessä vuodessa vielä pysty kovin hyvin ennustamaan tulosta joten pitänee odottaa jokunen vuosi miten yrityksen käy.


      • Monta esimerkkiä kirjoitti:

        Nyt on jo alalla monta pörssiyhtiöiden omistamaa kuljetusalan yritystä eikä yksikään ole onnistunut kunnolla. Ainoa mikä niitä kiinnostaa on tuotto. Pörssiyhtiöitä ei kiinnosta se että toimitaan kuljetusalalla vaan tuotto ja jos sitä ei tule menee yhtiö myyntiin. Siinä olette oikeassa ettei yhdessä vuodessa vielä pysty kovin hyvin ennustamaan tulosta joten pitänee odottaa jokunen vuosi miten yrityksen käy.

        Kyllä pörssiyhtiöidenn johtokin ymmärtää ettei investointien jälkeen heti voi saada vottoja janiin myös osakkaat ymmärtää sen että sijoituksille on annettava mahdollisuus kasvaa


      • Näin on
        jukni69 kirjoitti:

        Kyllä pörssiyhtiöidenn johtokin ymmärtää ettei investointien jälkeen heti voi saada vottoja janiin myös osakkaat ymmärtää sen että sijoituksille on annettava mahdollisuus kasvaa

        Kyllä ymmärtää joo. Kyllä muutkin isot ymmärsi ja sitten kun huomattiin että kuljetusala ei ole kovin hyvä niin ymmärsivät alkaa myymään yhtiöitään pois.


      • ......
        Näin on kirjoitti:

        Kyllä ymmärtää joo. Kyllä muutkin isot ymmärsi ja sitten kun huomattiin että kuljetusala ei ole kovin hyvä niin ymmärsivät alkaa myymään yhtiöitään pois.

        Tämä liian nopean tuloksen odottelu on kuin söisi istutetut siemen perunat ja sen jälkee odottaa uutta perunaa...


    • soutteri

      Pyhä yksinkertaisuus tätä jengiä taas. Kysellään sijoitetun pääoman tuotolle kun firma ei ole pyörinyt nykyisellään puolta vuottakaan ja juuri on tehty suuret kalustoinvestoinnit.

      Jyskälästä en viitsisi enää jauhaa mutta Koivisto sanoi moneen kertaan julkisesti että Onnibussi ei pysty hoitamaan liikennettä. Ääni kellossa muuttui kun saivat tietää kuka on Onnibussin takana ja Koivisto todellakin OSTI tuon sopimuksen.

      Hintataso Oulussa ja Kuopiossa laski huomattavasti tuon jälkeen. Lahdessa ero on suorastaan dramaattinen. Kaikki tämä on julkista tietoa ja kaikkien saatavilla. Suomi24-palstalaisille numeroiden tulkinta tosin on liian haastavaa.

      Jyväskylän sopimus on näistä kannattavin kuten Möttökin on monesti sanonut. Ainoa selitys muiden kaupunkien tarjouksille on pelko siitä että Souter vie samalla kaikki muutkin. Julkista tietoa kaikki. Hinnat siis.

      Jos 15 autolla pystytään kuljettamaan 800 000 matkustajaa 5 kk aikana niin mitä sitten kun autoja tulee yli puolet lisää? Ei ihme että jopa VR herää ja aloittaa massiivisen kampanjan.

      Vanhojen bussiyhtiöiden en usko kestävän tässä leikissä pitkään. Heillä on markkinoinnin suhteen valtava työ edessä kun Onnibussin brändi alkaa olla todella kovaa luokkaa. Ihmiset osaavat yhdistää Onnibussin ja Mötön siihen että matkustaminen on halventunut huomattavasti. Tälläkin viikolla 2 kertaa Ylen uutisissa.

      Puhumattakaan tietysti siitä että Souterin kaltainen peluri ei odota tuottoa sijoitetulle pääomalle ensimmäisenä eikä toisenakaan vuotena. Souter on myös ilmaissut kiinnostuksensa raideliikenteeseen jota hänellä jo Englannissa on.

      Jos olisin kilpailija niin näkisin kaksikon Möttö ja Souter äärimmäisen pelottavana ja luopuisin kun vielä voisin

      • jep,jep

        Jyväskylässä todellakin koivisto OTTI liikenteen hoitaakseen kun
        kilpailutuksen voittanut ei pystynyt siihen. Tampereen paikkurit
        oli osana korvauksesta onnibussilta Koivistolle.


      • jep jep
        jep,jep kirjoitti:

        Jyväskylässä todellakin koivisto OTTI liikenteen hoitaakseen kun
        kilpailutuksen voittanut ei pystynyt siihen. Tampereen paikkurit
        oli osana korvauksesta onnibussilta Koivistolle.

        Meinaatko että Onnibussi ei olisi pystynyt hoitamaan liikennettä kun muuan skotti oli jo tuolloin mukana?


    • Kovat luulot

      Kovat on luulot Soutterista Ei suurilla puheilla eikä muullakaan mainospuheilla ole mitään merkitystä kun yhtiö ei ole vielä pystynyt näyttämään että tulosta syntyy. Nyt puhutaan vaan tavoitteista ja se on vieläkin epävarmaa toteutuuko mitkään muut tavoitteet kuin suuret menot.

    • soutteri

      Ei kai mikään firma puolen vuoden jälkeen pysty näyttämään mitään tulosta. Vai kuinka?

      Kysymys on siitä että nyt Suomessa tapahtuu ensimmäistä kertaa ns. deregulation(kilpailun vapauttaminen) Tämä on juuri se mitä Souter vaanii ja hän katsoi paremmaksi liittoutua Mötön ja Helken kanssa kun nämä olivat jo näyttäneet kyntensä ja saaneet paljon mediahuomiota.

      Varmaa on sekin että Möttö ei olisi Souterin firman GM(toimitusjohtaja) ellei olisi harvinaisen pätevä kaveri. Näytöt ovat kovat, voidaan sanoa ennennäkemättömät. Vanhasta Bovasta nykyiseen kalustoon ja miljardiluokan kumppaniin. Tampereella aikoinaan usean tarjouskilpailun voitto alle prosentin erolla..case Jyväskylä .tehkää haukkujat perässä..

      Olen itse mainosalalla ja seurannut Onnibussia koko ajan suurella mielenkiinnolla. Olen täydellisen vakuuttunut että Möttö, Souter ja Onnibussi vievät lopulta potin. Syitä on tasan kaksi. Ylivoimaiset resurssit(Souter) ja ylivoimainen brändi. Unohtaa ei myöskään sovi kykyä sopeutua muutoksiin joka sekin lienee Onnibussilla omaa luokkaansa.

      Mitä tulee Souteriin niin hän ei varmasti hae Suomesta pikavoittoja vaan tietää hyvin että voitot tulevat muutaman vuoden päästä. Ja myös tulevat.

    • Fyrk...

      Pitää muistaa että. Linja-autossa kallein matkustajapaikka on se tyhjä paikka. Helppoa matematiikkaa, jos ei matkustajaa = ei tuottoa. Vanhoilla yhtiöillä tietysti on tuo rahti lisä bonuksena. Siitä saadut tuotot muodostavat aika suuren palan linja-autoyhtiöiden tuotosta.

      • juu juu soutteri juu

        Onnipussukan tulevaisuus suomessakin lienee tätä http://phototrans.eu/14,544210,0.html
        Juuri katselin Vaasan vuoroa. Kokonaista 5 matkustajaa 89 paikkaisessa palopommissa. Miten siinä sitten bisnestä tehdään.


      • jukni1 ja ½
        juu juu soutteri juu kirjoitti:

        Onnipussukan tulevaisuus suomessakin lienee tätä http://phototrans.eu/14,544210,0.html
        Juuri katselin Vaasan vuoroa. Kokonaista 5 matkustajaa 89 paikkaisessa palopommissa. Miten siinä sitten bisnestä tehdään.

        Varmaan ostaa Koiviston-Autolta vanhat KABUS autot itselleen. Taas Martti tekee tilin jonkun hölmön kustannuksella


    • Soutteri

      Onnibussilla on sama kohtalo kun muilla halpayhtiöillä. Brändi on hyvä mutta kustannukset alkaa painamaan ja uusia busseja alkaa tulemaan aina vaan vähemmän ja tulos hiipuu. Rahan puute ei tässäkään ole esteenä vaan mahdoton yhtälö. Täällä on nyt jo huomattavasti suurempia pörssiyhtiöitä alalla eivätkä halua ryhtyä halpamyyntiin.

      • .......

        Hmmm. Mihin se tulos hiipuu ? Kun nyt jo saa vähemmällä enemmän ja tienaa autoa kohden enemmän per lähtö kuin perinteisellä hinnoituksella ajavat ja vielä lähtöpaikat on suunniteltu siten että paikkuri tuo asiakkaat suoraan ovelle


    • Todisteita

      Kerro nyt miten todistat että on saatu enemmän. Kaikki tähänastiset on vaan mainostamista ja brändäystä mutta mitään näyttöä ei esitetä.

      • En pysty todistamaan väitettä vielä mutta suurin osa lipuista ei ole mitään euron lippuja vaan lähemmäs 12 euroa ja niillä linjoilla mitä ajan onnibussin lähtöpaikkaan niin meilläkin bussi lähes täynnä ihmisiä jotka jatkaa onnibussilla ... ...ja kiitos onnibussin paikkurissakin on ainakin näillä linjoilla jotka syöttää onnibussiin väkeä tuplannut asiakkaiden määrän. Ja onnibussi on ollut joka kerta täynnä johon olemme väkeä tuoneet.


      • pälä pälä
        jukni69 kirjoitti:

        En pysty todistamaan väitettä vielä mutta suurin osa lipuista ei ole mitään euron lippuja vaan lähemmäs 12 euroa ja niillä linjoilla mitä ajan onnibussin lähtöpaikkaan niin meilläkin bussi lähes täynnä ihmisiä jotka jatkaa onnibussilla ... ...ja kiitos onnibussin paikkurissakin on ainakin näillä linjoilla jotka syöttää onnibussiin väkeä tuplannut asiakkaiden määrän. Ja onnibussi on ollut joka kerta täynnä johon olemme väkeä tuoneet.

        No eipä tietenkään niin ole todisteita.
        Mene katsomaan vaikka vaasan autoa tampreelta. Noin 5 matkustajaa ollut keskimäärin. Liput 2€kpl. Tuloa siis huimat 10€. Vanhat bussiyhtiöt sai sen saman 5 matkustajaa. Tai vaikka olisi saanut vaikka vaan 3, mutta kun lippu maksoi sen 25€, niin tulot useakertaiset. Ja niilläkään ei ollut kannattavaa. Miten sitten onnipommilla voisi olla.
        Tuttu tuli ylhäältä alas onnibussilla. Heitä oli ollu kokonaista kaksi matkustajaa 89-paikkaisessa (epämukavassa, kuulemma) bussissa. Kyllä siinä vaan hieno tili tulee skotille ja sen kavereille.


      • pälä pälä kirjoitti:

        No eipä tietenkään niin ole todisteita.
        Mene katsomaan vaikka vaasan autoa tampreelta. Noin 5 matkustajaa ollut keskimäärin. Liput 2€kpl. Tuloa siis huimat 10€. Vanhat bussiyhtiöt sai sen saman 5 matkustajaa. Tai vaikka olisi saanut vaikka vaan 3, mutta kun lippu maksoi sen 25€, niin tulot useakertaiset. Ja niilläkään ei ollut kannattavaa. Miten sitten onnipommilla voisi olla.
        Tuttu tuli ylhäältä alas onnibussilla. Heitä oli ollu kokonaista kaksi matkustajaa 89-paikkaisessa (epämukavassa, kuulemma) bussissa. Kyllä siinä vaan hieno tili tulee skotille ja sen kavereille.

        No se on vaasa mutta turussa lähes aina tännä helsinkiin.
        vähemmällä enempi !
        ja epämiellyttävä ihmisen mielestä jokä valittaa valittamistaan ja jälleen valittaa ja kkuntelija perinteisen isännä perskärpänen


      • pälä pälä pälä
        jukni69 kirjoitti:

        No se on vaasa mutta turussa lähes aina tännä helsinkiin.
        vähemmällä enempi !
        ja epämiellyttävä ihmisen mielestä jokä valittaa valittamistaan ja jälleen valittaa ja kkuntelija perinteisen isännä perskärpänen

        No menehän toki kattelemaan Turkuun vaikka lahden tai jyväskylän onnettomia pusseja. Aikalailla rauhassa saa matkustaa. Ei ole ihmistä ruuhkaksi asti. Jos yksi tai kaksi väliä on täysiä autoja niin ei onnipommin lipun hinnoilla pysty niillä vetään perässä noita hiljaisia vuoroja. Kuitenkin ajetaan nekin ladon kokoisilla autoilla joissa kulutus ja korjauskulut varmasti isommat kuin yksikerrosonnikoissa.
        Paljoko Jukni muuten saat onnipommilta palkkaa kun niin innokkaasti sitä puolustat ja kokoajan vänkeät vastaan ihan selvissä asioissa.


      • pälä pälä pälä kirjoitti:

        No menehän toki kattelemaan Turkuun vaikka lahden tai jyväskylän onnettomia pusseja. Aikalailla rauhassa saa matkustaa. Ei ole ihmistä ruuhkaksi asti. Jos yksi tai kaksi väliä on täysiä autoja niin ei onnipommin lipun hinnoilla pysty niillä vetään perässä noita hiljaisia vuoroja. Kuitenkin ajetaan nekin ladon kokoisilla autoilla joissa kulutus ja korjauskulut varmasti isommat kuin yksikerrosonnikoissa.
        Paljoko Jukni muuten saat onnipommilta palkkaa kun niin innokkaasti sitä puolustat ja kokoajan vänkeät vastaan ihan selvissä asioissa.

        No turun YOkylästä lähtevät autot on 95%:ti täynnä ! Ja kyllä onnibussi tekee tulosta nyt vielä ainakin niin kauan kuin perinteiset saavat omat ale lippu järjestelmän toimimaan kunnolla


    • soutteri

      Jahas..taas on ratin pyörittäjät jakelemassa viisauksiaan. Mikä tahansa firma odottaa tuloksia vuosien päästä. Onnibussin kohdalla uskon tuloksia tulevan tavallista aikaisemmin.

      Souter ei toisi Suomeen kymmeniä autoja ellei uskoisi vuorenvarmasti menestykseen. Niin uskovat myös Möttö ja Helke. Luuletteko ihan tosissanne olevanne viisaampia kuin nämä herrat?

      Onnibussi on lyhyessä ajassa saanut aikaan kaikkien aikojen myllerryksen ja pakottanut VR:nkin mukaan peliin. Todennäköisesti tässä pelissä eivät kestäkään muut kuin VR ja Pohjola. Koivistonkaan kassa ei ole sitä mitä yleisesti luullaan ja se johtuu Oulun, Kuopion ja varsinkin Lahden kilpailutuksista. Nyt ei konsernin sisällä voittoja siirrellä kuten ennen.

      Minä en enää viitsi tuhlata aikaani palstalla jolla kommentit ovat paria poikkeusta lukuunottamatta järjestään ala-arvoisia. Voitte rauhassa jatkaa neuvojen antamista Mötölle ja Souterille.

    • Totta mooses...

      Kannattaa muistaa ettei tämä onnibus ole Suoterin ensimmäinen yritys tulla suomen markkinoille. Edellinenhän loppui markkinoilta poistumiseen.

    • No Tietenkin

      Kaikki isojen yhtiöiden sijoitukset onnistuu takuu varmasti.

    • lonkalta

      Päässälaskun tuloksena kulupohjasta onnibussin kohdalla pääsin seuraa-
      vanlaiseen tulokseen:

      Tällähetkellä vuoroja per.kuukausi lähtee 1.800

      Aloitus- ajo- lopetusajat yht. laskettu-
      na työtunteja per.kuukausi kertyy kuliettajille 10. 000 h

      Ajettuja kilometrejä per.kuukausi 300.000 km.

      Naftaa palaa per.kuukausi 110.000 lit.


      Lisäksi:

      Päällystön ja toimistohenkilökunnan palkat, autojen huollot,
      16 milioonaa maksaneen kaluston lyhennykset.


      Jos tulopuolella vaikka 200.000 myytyä lippua,
      keskihinnaltaan 7 € , se tekee noin 1,4 milliä per.kuukausi.

      Kannattavuuden voi jokainen itse laskea.

      • !!!!!

        Lähtöjä ainakin tuhat enemmän


      • Hyvä näin
        !!!!! kirjoitti:

        Lähtöjä ainakin tuhat enemmän

        Lisäksi homma laajenee jatkuvasti ja uutta keksitään. Taantumakaan ei ole ikuinen ja hintataso nousee tulevaisuudessa.
        Veikkaan myönteistä tulevaisuutta innovatiiviselle yhtiölle, joka on etulyöntiasemassa suljetun markkinan avautuessa.


      • Lonkkavika

        200000 myytyä lippua ja 1800 lähtöä. Joka lähdöllä keskimäärin 111 matkustajaa ja bussiin mahtuu 89. Mahtaa tulla ahtaanpaikan kammo matkustajille.


    • Lonkalta

      Vaasan reitti alkoi juuri joten sen kannattavuudesta ei voi sanoa sitä eikä tätä. Joillain tyhjillä vuoroilla ei ole mitään merkitystä kun rakennetaan valtakunnallista verkostoa jota ei hetkessä tehdä. Melko varmasti joitain vuoroja tullaan myös lopettamaan mutta nykyinen taantuma on Onnibussille vain hyväksi kun se saa helpommin jättämään auton kotiin

      800 000 myytä lippua on kuitenkin iso määrä ja keskihintakin varmasti toista kymppiä kun pitkiä linjoja on kuitenkin niin paljon ja autot täynnä. Hoolien kulutuskin on muuten lähempänä kahta kuin kolmea kymppiä talvellakin.

      Yhtälö näyttää siis hyvältä ja plussan puolella jo ensimmäisenä vuonna. Hyvä vertailukohta on vaikka Länsilinjat jolla on saman verran väkeä mutta paljon enemmän autoja. LL teki liikevaihtoa reilut 13 miljoonaa ja kelpo tuloksen vajaa 800 000. Onnibussi menee ainakin liikevaihdon osalta heittämällä ohi.

      Joku täällä jo sanoi että ei kannata bussikuskien lähteä neuvomaan viisaampiaan saati opettaa laskemaan. Pojat osaavat sen kyllä ja nyt heillä on vielä mahtikumppani joka on tosissaan eikä hänen aikaisempi Suomen vierailunsa liity kaukoliikenteeseen mitenkään.

      • tarkka-ampuja

        Todellisuus tänäpäivänä:

        Kuukausi:

        Keskikuorma 2.800: ssa lähdössä on, noin 30, korkeintaan.Lippujen keskihinta
        jää varmasti 6-8 ekun välille.
        2.800 x 30 x 7 = 588,000 €

        Työtunteja noin 10.000 h. Vaatii 65 kuljettajan 160 h. työpanoksen.
        Peruspalkkoihin kuluu 260.000 €

        Sunnuntai, elikkä 100% korotettuja tunteja tulee 1.500 h.
        rahassa 39.000 €

        Ilta- ja yötyölisät tekevät noin 5.000 €

        Kuljettajille kertyy vuosilomaa ja työajanlyhennystunteja noin 22 h/kk.
        65 kuliettajaa x 22 h. = 1500 h. tekee 39.000 €

        Kuljettajien lomaraha eli lomaltapaluurahaan tekee kuukauttapäälle
        jaettuna noin 10.000 €

        Vuosilomien ja pekkaspäivien tuuraajia tarvitaan 15. sta viiden kuukauden
        ajaksi . Tuuraajien kustannukset kuukaudelle jaettuna on 25.000 €

        Elikkä päälliköiden ja henkilökunnan palkkoihin noin 400.000 per. kk.

        Jos ajatellaan 15 millin kalusto maksettavaksi viiden vuoden aikana,
        kuukaudessa se tekee 250.000 €

        Autojen huollot, vakuutukset , korjaukset, työasut ja muut juoksevat
        kulut, hyvin varovaisesti laskettuna 20.000 per/kk. Tämä osa kuluista
        on hyvin arvaamaton, saattaa tehdä suurtakin heittoa vuoden aikana.

        Naftaa palaa varmasti 30 litraa satasella, polttoainekulut ovat noin
        120.000 € /kk

        Yhteenveto:

        tuotto /kk. on noin: 588.000 €
        kulut / kk. on noin: 768.000 €

        Tappio tällähetkellä noin luokkaa 180.000 €/kk




        Tulevaa:
        Vuoroja tullaan karsimaan rajusti, koska kilpailiat ja VR. ovat lähte-
        neet leikkiin mukaan. Matkustajamäärät eivät missään tapauksessa
        tule kilpailun lisääntyessä nousemaan.
        Näin ollen, tuskin onnibus toimii vuoden 2016 alussa lainkaan.


      • remonttimies 5
        tarkka-ampuja kirjoitti:

        Todellisuus tänäpäivänä:

        Kuukausi:

        Keskikuorma 2.800: ssa lähdössä on, noin 30, korkeintaan.Lippujen keskihinta
        jää varmasti 6-8 ekun välille.
        2.800 x 30 x 7 = 588,000 €

        Työtunteja noin 10.000 h. Vaatii 65 kuljettajan 160 h. työpanoksen.
        Peruspalkkoihin kuluu 260.000 €

        Sunnuntai, elikkä 100% korotettuja tunteja tulee 1.500 h.
        rahassa 39.000 €

        Ilta- ja yötyölisät tekevät noin 5.000 €

        Kuljettajille kertyy vuosilomaa ja työajanlyhennystunteja noin 22 h/kk.
        65 kuliettajaa x 22 h. = 1500 h. tekee 39.000 €

        Kuljettajien lomaraha eli lomaltapaluurahaan tekee kuukauttapäälle
        jaettuna noin 10.000 €

        Vuosilomien ja pekkaspäivien tuuraajia tarvitaan 15. sta viiden kuukauden
        ajaksi . Tuuraajien kustannukset kuukaudelle jaettuna on 25.000 €

        Elikkä päälliköiden ja henkilökunnan palkkoihin noin 400.000 per. kk.

        Jos ajatellaan 15 millin kalusto maksettavaksi viiden vuoden aikana,
        kuukaudessa se tekee 250.000 €

        Autojen huollot, vakuutukset , korjaukset, työasut ja muut juoksevat
        kulut, hyvin varovaisesti laskettuna 20.000 per/kk. Tämä osa kuluista
        on hyvin arvaamaton, saattaa tehdä suurtakin heittoa vuoden aikana.

        Naftaa palaa varmasti 30 litraa satasella, polttoainekulut ovat noin
        120.000 € /kk

        Yhteenveto:

        tuotto /kk. on noin: 588.000 €
        kulut / kk. on noin: 768.000 €

        Tappio tällähetkellä noin luokkaa 180.000 €/kk




        Tulevaa:
        Vuoroja tullaan karsimaan rajusti, koska kilpailiat ja VR. ovat lähte-
        neet leikkiin mukaan. Matkustajamäärät eivät missään tapauksessa
        tule kilpailun lisääntyessä nousemaan.
        Näin ollen, tuskin onnibus toimii vuoden 2016 alussa lainkaan.

        Nykyisillä linjakilometreillä jotka ovat 3,5 milioonaa km.per vuosi, käy-
        tännössä kolme autoa ajetaan loppuun vuoden aikana. Kaluston
        hankintaan se tekee 120.000 per joka kuukausi.


    • ei ihme

      Jyskälän kohalla sama 20 millin kalusto, henkilöstökulut per/ kk
      1 milli. Tuotto alle milli per vuosi. Aika huono yhtälö.

      • floppi

        Niin, Jyskylään piti tulla 80 uutta 250.000 maksavaa katuria
        ei vain tullu ?????


      • huh heijaa
        floppi kirjoitti:

        Niin, Jyskylään piti tulla 80 uutta 250.000 maksavaa katuria
        ei vain tullu ?????

        Ei yksikään firma lähtenyt rahoittamaan tuollaista. Scania hyvää hyvyyttään rahoitti Tampereelle neljä autoa linjan 25 sopimukseen kun tiesivät etteivät siinä suurta tappiota tee mutta Jyväskylän kohdalla lähinnä hymyiltiin säälivästi...

        Hymyilyttää vieläkin kun Onnipojat meuhkasivat julkisuudessa kuinka he hoitavat Jyskälän ja samaan aikaan Souter kertoi haastattelussa että hän toimi aktiivisesti jotta paikallisliikenteestä luovutaan...


    • heh heijaa

      Souter halusi keskittyä olennaiseen eli kaukoliikenteeseen. Joku siis vieläkin luulee että Souterilta ei löytyisi käsirahaa muutaman kymmenen leasingkaturin hankintaan..oli muuten Onnibussillakin valmiina

      • arvioni

        Paunu tarkkailee vielä kilpailun kehittymistä, mutta kun se lähtee
        täysillä mukaan niin onnibus nääntyy vuodessa!


      • sir souter

        Souterilta varmasti löytyisi rahaa katureihin, mutta Jyväskylän tilanteessa hän ei ollut vielä mukana. Onnibussin alkuperäisillä omistajilla Mätöllä ja Helkellä rahkeita ei löytynyt. Puheet ovat kyllä suuret ja ylimieliset, mutta haukkasivat liian suuren kakun. Tuulenhuuhtoma takalisto näiltä herroilta löytyy, ei sitten paljon muuta...


    • Faktoja

      Souter on julkisesti sanonut että oli vaikuttamassa paikallisliikenteestä luopumiseen kun se olisi ollut aikataulullisesti haastavaa ja haluaa keskittyä kaukoliikenteeseen.

      Souterin ilmestyminen sai aikaan sen että Koivisto osti entisen Onnibussin ja teki sitten paniikissa liian halvat tarjoukset muihin kaupunkeihin. Lahden ja Kuopion tarjoukset ovat TAPPIOLLISIA. Jyväskylän sopimus on näistä ylivoimaisesti paras.

      Kun otetaan huomioon sopimusajat Oulussa, Kuopiossa ja Lahdessa niin voidaan sanoa että Souterin ilmestyminen maksoi Koivistolle 8-numeroisen summan.

      Tuossa Helke selittää sitä mikä alan oikeissa piireissä tiedetään. Sivu 24

      https://www.facebook.com/download/792301117515770/HELKE_Edutech_Joukkoliikenteen_koulutus_.pdf

      • utelu

        Jos jyskälä oli niin kannattava, niin miksei alettu, miksi tampereki piti
        jättää ?


      • huh heijaa

        Hoh hoijaa mitä propagandaa. Kyllä ne henkselit poikki menee kun aikansa paukuttaa.


    • Änälyytikko

      NOH, Tähän on tultu. Nimimerkki Faktoja linkkien kautta pääsee Helken
      hätähuutoihin tutustumaan. Onnibussin lanseerama ja toteuttama idea
      näkyy Olulaisen ,Turkulaisen yrittäjän toiminnassa, ei tul mittää.
      Veikkaanpa että aiemmin sainttis oleviin tarkka-ampujan laskelmiin nojaten
      sekä helken purkaukseen , onnibus katoaa ennnen kessää !!!!!!!

    • Faktoja

      Tämä ei ole mitään propagandaa vaan FAKTAA ja ollut alan piireissä puhuttu aihe. Helke teki asian nyt ensimmäistä kertaa julkiseksi.

      • tyhymät

        Eikö ne lähteny itte polkeen hintoja, ja ny poru ja valitus kun kilpailu
        vasta alkamassa!
        Lähtölaskenta Souterille alkanut, toinen kerta!


    • Faktoja

      Ei tuo mikään hätähuuto ole vaan Helken joukkoliikenneviranomaisille pitämä esitelmä. Sanon vielä kerran että alan piireissä asia on kyllä tiedetty. Kuopion ja Lahden tarjoukset ovat TAPPIOLLISIA. Piste.

      Souteria ei bruttomalli kiinnosta ja siksi hän ei ole kaupunkiliikenteessä

      • faktiiri

        Toivottavasti viranomaisilla oli suodattimet korvissa ettei ob-propaganda ihan sellaisenaan mennyt läpi.


      • tositosi
        faktiiri kirjoitti:

        Toivottavasti viranomaisilla oli suodattimet korvissa ettei ob-propaganda ihan sellaisenaan mennyt läpi.

        Tampereen kohdalla kaikkien laskelmien lisäksi olisi pitänyt tuoda julki
        yrityksen tavote teettää työ alipalkalla, mistä aluehallintovirasto mielestäni
        huomautti yrittäjää. Kaupunki tilaajana on vastuussa siitä ettei syrjintää tapahdu
        yrityksissä jotka kilpaIutettuja palveluja hoitaa. Taisi sopimuksen purku oll lik i!!!!


    • tositosi

      Tampereella kysymys oli muutaman sentin tasokorotuksesta jota tilitoimisto ei huomannut. Asia oli jo korjattu kun AKT toi sen julkisuuteen. Sen jälkeen AKT ei ole kommentoinut asiaa.

      • Hä mitä

        Mikä tasokorotus työsyrjinnässä on käytös ? tällähetkellä


    • Faktoja

      Ei kai siinä ole propagandaa jos Helke kertoo ison tarjouksen tekemiseen liittyvistä monista asioista. Tätä ennen harvat ovat tienneet että Koivisto ajaa Kuopiossa ja Lahdessa tappiolla. Muut isot pelurit luovuttivat Jyväskylän jälkeen. Miksiköhän?

      • nooh1

        Mistä sää tiät tän tappiolla-ajon?


      • nääs
        nooh1 kirjoitti:

        Mistä sää tiät tän tappiolla-ajon?

        Vuoden pysty Tamperetta hoitaan, loppu tuli !
        Jyväskyläs ei alottaankaan, käet pystyyn puolivuotta ennen
        liikenteen alottamista ?
        Laskutaito pojat, laskutaito pojat !


    • Faktoja

      En viitsi enää. Lukekaa Helken esitelmä. Teksti voi olla vähän vaikeaa mutta sivulla 24 on oleellisin.

    • Pranson

      Voisiko joku ampua mut, please?

      Onnibus ajoi isot firmat miinaan tulemalla kaupunkien markkinoille. Sattumalta tiedän kuvion koska tiedän mistä rahoitus olisi tullut kaupunkiliikenteeseen ja mitä herrat tienasivat sopimukset myydessään. Olen edelleen kiinnostunut Onnibussin tarinasta - en koskaan ole tavannut samanlaista parivaljakkoa kuin Möttö ja Helke ja nyt kun on Souter mukana ei ole pienintäkään epäilystä kuka kisan voittaa.

      Vinkkinä ressukoille joita kiinnostaa paljonko Jyväskylä-kauppa maksoi: Odottakaa vuoden 2014 verotuksen valmistumista ja kertokaa Mötön ja Helken pääomatulot luvulla 2,6 ja sitten vielä neljällä

      • huvittaa

        No kerro meillekin mistä rahoitus olisi tullut?


    • Mielenkiintoinen on

      Tuo Helken esitelmä kyllä ja valaisee monia asioita. Jos tuo. Kuopio ja Lahti on totta ja uskon kyllä että on niin tulihan Onnibussi Koivistolle aika pirun kalliiksi. Ei taida ykkösmiljoonat riittää! !iEi ole tällä alalla vielä moista nähty. Mielenkiintoisia aikoja on luvassa!

      • voinääsnääs

        Valaisee mitä? Eihän tuossa propaganda esitelmässä puhuta kuin ob:n arvioidusta voitto marginaalista? Mistäs helke tietää koivarin arvioidun voitto marginaalin mitä tarjouksiin on laskettu? Tuskinpa se on julkista tietoa. Aivan höpöhöpö esitys koko viritelmä, parasta antia on viimeinen sivu, muu täyttä soopaa.


      • sl891
        voinääsnääs kirjoitti:

        Valaisee mitä? Eihän tuossa propaganda esitelmässä puhuta kuin ob:n arvioidusta voitto marginaalista? Mistäs helke tietää koivarin arvioidun voitto marginaalin mitä tarjouksiin on laskettu? Tuskinpa se on julkista tietoa. Aivan höpöhöpö esitys koko viritelmä, parasta antia on viimeinen sivu, muu täyttä soopaa.

        Savonlinja on paras


    • Vottaja

      Voittaja ratkeaa vasta siinä vaiheessa kun alkaa tulla voittoa liiketoiminnasta. Voittaja voi siis olla suurin häviäjä.

    • Voi ziisus!!

      Voi Pyhä Yksinkertaisuus näitä paikkurikuskeja ja Paunulaisia ym. jotka täällä jakelevat viisauksiaan. Näille tyypeille voi näyttää avointa kirjaa ihan kirjaimellisesti eivätkä he sittenkään ymmärrä.

      Miten mahtaisi pojilta onnistua yli 100 miljoonan tarjouksen laskeminen ja vielä sen virallinen allekirjoittaminen? Ei tarvinne vastata.

      Voittomarginaalin näkee tarjouksesta ihan suoraan edellyttäen että on kompetenssia tulkita asioita. Jyväskylässä se oli sekä OB:lla että KA:lla 8%. Tuohon aikaan se oli varsin odotettu taso kun suuria pelureita oli vielä mukana. OB pääsi kuitenkin iskemään puun takaa ja sitten tapahtui jotain dramaattista. Muut suuret jäivät pois ja KA panikoi.

      Ajot oli pakko saada ja Kuopiossa ja Lahdessa mentiin jo kipurajan alle. Ammattipiireissä tämä tiedetään kyllä ja se on tulenarka aihe. Helke toi tämän julkisuuteen ja on turha odottaa KA:lta kommentteja.

      Jyväskylän tapaus kertoo ihan loistavalla tavalla miksi jotkut ovat johtajia ja visionäärejä ja toiset renkejä koko ikänsä. Möttö ja Helke tullaan muistamaan Onni Vilkkaan jälkeen ensimmäisinä alan oikeina uudistajina. Hyvä sattuma muuten Vilkkaan etunimi

      • Ei mikää Vilkkaan O

        Kuopiossa ja Lahessa laskettaessa KA:lla perusasiat valmiina,varikko,
        kalusto, rahastuslaitteet, henkilökunta. Tarjoshinnoissa ne näkyy varmasti
        verrattuna OB: n visionäärien laskentaan, jotka olisivat menneet niin-
        sanotusti " munat paljaina" toimiaksi. Jyväskylän kohdallahan he joutui-
        vat totuuden eteen, ei tul mittään. Tampere loppui kun ei rahat riittäny,
        palkkojen maksuun työehtosopimusten mukaan.


      • Totta mooses...

        Kerro mikä tekee Mötöstä ja Helkestä mielestäsi visionäärejä?

        Kerro mitkä isot firmat uupuivat kilpailuista?


      • voinääsnääs

        Todellakin pyhä yksinkertaisuus jos höpöhöpö laskelmista tehdään esitelmä niin ei se automaattisesti muutu faktaksi ja ainoaksi oikeaksi totuudeksi. Tässä Helken esityksessä on jotain yhtäläisyyksiä Himasen kuuluisaan kirjaan, samaa höttöä ja kaavioita yms.

        "Voittomarginaalin näkee tarjouksesta ihan suoraan edellyttäen että on kompetenssia tulkita asioita. Jyväskylässä se oli sekä OB:lla että KA:lla 8%"

        Mihin perustat tämän väitteen ?


    • Voi Voi

      Laskelmat ei ole toteutuneita vaan oletuksia. On nähty ennenkin että laskelmat näyttää 8% mikä on minimi mutta toteutunut on tasan 0%.

    • onnipropakandaa

      Joo. Koivari ei tosiaan aja tappiolla. Kiinteistöt, rahastuskoneet, vara-autot, osa linjavuoroautoista jne jne kirjattu alas jo aikaa sitten. Sen takia pystyy tekemään parempia tarjouksia kuin onni jolla ei ollut yhtään mitään ennestään. Sen onnipussin tikusta ja takusta taku unohti mainita laskelmissaan.
      Ainoa moka jonka koivari teki oli se että otti, huom sana otti, ei osti jyväskylän sopimuksen ja Tampereen sopimumuksen itselleen. Olisi vaan antanut onnipussin kaatua ja tikun ja takun munata ittensä. Sitten kisa olisi kisattu uudelleen.

      • oma arvioni

        Taisi vaihtoehdot olla vähissä, sopimusrikkomus olisi mennyt oikeuteen
        ja sieltä olisi tullut 10 prosentin sanktio 100 millin sopimuksesta.
        Uutta tarjouskierrosta ei millään kaupunki olisi keriinnyt pyörittämään
        ennen vanhojen sopimusten päättymistä. Olisi jouduttu tekemään
        jatkosopimus entisen toimian kanssa siihen saakka kunnes uu-
        si tarjouskilpailu olisi saatu päätökseen. Nämä kulut olisi varmasti
        sopimusrikkomuksen tehnyt osapuoli joutunut korvaamaan.


      • Minun visioni asiaan
        oma arvioni kirjoitti:

        Taisi vaihtoehdot olla vähissä, sopimusrikkomus olisi mennyt oikeuteen
        ja sieltä olisi tullut 10 prosentin sanktio 100 millin sopimuksesta.
        Uutta tarjouskierrosta ei millään kaupunki olisi keriinnyt pyörittämään
        ennen vanhojen sopimusten päättymistä. Olisi jouduttu tekemään
        jatkosopimus entisen toimian kanssa siihen saakka kunnes uu-
        si tarjouskilpailu olisi saatu päätökseen. Nämä kulut olisi varmasti
        sopimusrikkomuksen tehnyt osapuoli joutunut korvaamaan.

        Tämä järjestely J.kylässä tehtiin, luulisin kolmannen osapuolen
        puuttumisella asiaan. Veljet ovat mollanneet pitkin matkaa kaikkia
        perheyhtiöitä mediassa, niin tuskin Koivari olisi hyvän hyvyyttään
        lähtenyt poikia kuiville pelastamaan.
        Koivisto oli tätä " soppaa " selvitettäessä
        vahvoilla neuvotteluissa ja sai tarjosten 0,7 millin erotuksen varmasti
        hyvityksenä jotenkin, esim. kalustovaatimusta löysättiin hankkian
        osalta ja tämä Tampereen paikkurien liittyminen kuuluu kuvioihin
        myös jotenkin.


      • ob se varma...
        Minun visioni asiaan kirjoitti:

        Tämä järjestely J.kylässä tehtiin, luulisin kolmannen osapuolen
        puuttumisella asiaan. Veljet ovat mollanneet pitkin matkaa kaikkia
        perheyhtiöitä mediassa, niin tuskin Koivari olisi hyvän hyvyyttään
        lähtenyt poikia kuiville pelastamaan.
        Koivisto oli tätä " soppaa " selvitettäessä
        vahvoilla neuvotteluissa ja sai tarjosten 0,7 millin erotuksen varmasti
        hyvityksenä jotenkin, esim. kalustovaatimusta löysättiin hankkian
        osalta ja tämä Tampereen paikkurien liittyminen kuuluu kuvioihin
        myös jotenkin.

        Eiköhän tuo Tampereen paikkuri tullut vähän niinkuin kaupan päälle hyvityksenä. Koivari pystyy ajamaan sitä huomattavasti pienemmillä kustannuksilla mitä onnipojat niin sehän on pelkkää voittoa konserniin. Kun onnipojat maksoivat kaikesta Scanialle markkinahintaa, jopa vuorokausihuollosta lähtien niin mikäs siinä on koivarilla omalla maksetulla tontilla autoja siivoilla ja säilyttää.


    • Hehhehhehhehhee

      Mitä nämä bussikuskit sanoivat kun Onnibussi aloitti? Ei tule mitään

      Mitä nämä bussikuskit sanovat nyt? Ei tule mitään

      Totuus Jyväskylän sopimuksesta tulee ilmi vielä tänä vuonna. Paikallisen toimittajan mukaan hinta oli 1 200 000

      • aivan!

        Ob.ee siis maksoi ja tampere lisäks


    • Koivisto lakkauttaa

      Koiviston Auto aloittaa linjojen lakkautuksen ja niin tekevät kohta muutkin. Olen vähän ihmetellyt mikä on syynä lähinnä tämän palstan järjenvastaiseen Onni-vihaan. Syy voi tietysti olla pelko oman linjan ja/tai työpaikan menetyksestä. Onnibussille työpaikkoja tulee vielä paljon lisää mutta ei sinne kaikkia huolita. Tiedän että yksikin huutelija yritti sinne työnjohtajaksi mutta ei päässyt.

      http://www.ely-keskus.fi/documents/10191/119086/UUDELY_67_2015.pdf/761006a9-5cad-407d-93a4-b195923b0b9c

      • ....,,,,

        Kun linkkejä laittaa, kannattaisi ainakin itse lukea linkittämänsä.
        KA lopettaa J:kylä-Hki-väliltä aikoinaan Jyväskylän liikenteeltä Sukulalle tulleet Sysmän kautta ajettavat "palveluvuorot", sekä pari Jämsän kautta ajettavaa vuoroa.
        Kilpailu Heinolan-Hartolan kautta sen sijaan alkaa todella, kun Savonlinjalle siirtyneiden yhteisten vuorojen tilalle Koiviston autolle tulee kolme uutta vuoroa Helsingin ja Jyväskylän välille, kaksi toiseen suuntaan.
        Että se siitä lakkauttamisesta, Onni-rakas, perusteetta.


    • Eipä vihata

      Turha yrittää kärjistää asioita. Ei ole kirjoitettu siksi että vihattais kerrottiin vaan tosiasioita. Mutta kun ihannoi jotain niin se voi tuntua pahalta kun kuulee totuuden.

    • ei omaa autoa

      Nyt näyttää siltä, että kilpailu lähtee todenteolla käyntiin, Koivari järjestelee
      Hesa- Jyväskylä vuorot uuteen uskoon ,VR- tuo halpoja lippuja kehiin, nyt
      on meidän matkustajien markkinat !

      • Peran veli

        Suuria häviäjiä ovat asiakkaat lopulta. Kilpailun tullessa loppuu kaikki palvelu taajamien ulkopuolelta. Autottomat asukkaat pakotetaan muuttamaan pois tai kävelemään matkansa. Tämä kuuluu osana tiettyjen tahojen ajamaan keskittämispolitiikkaan. Onnibus-ihailijoiden pitäisi hieman avartaa maailmankuvaansa ja opetella hahmottamaan kokonaisuuksia.


      • ,.,.,.
        Peran veli kirjoitti:

        Suuria häviäjiä ovat asiakkaat lopulta. Kilpailun tullessa loppuu kaikki palvelu taajamien ulkopuolelta. Autottomat asukkaat pakotetaan muuttamaan pois tai kävelemään matkansa. Tämä kuuluu osana tiettyjen tahojen ajamaan keskittämispolitiikkaan. Onnibus-ihailijoiden pitäisi hieman avartaa maailmankuvaansa ja opetella hahmottamaan kokonaisuuksia.

        "Suuria häviäjiä ovat asiakkaat lopulta. Kilpailun tullessa loppuu kaikki palvelu taajamien ulkopuolelta."

        Juuri näin ja sitä on jo tapahtumassa. Vakiovuoroja lakkautetaan ja tilalle pikavuoroja. Vanhukset homehtuu koteihinsa. Lisäksi kuljetusala menossa lisää rakennusalan suuntaan. Kohta valuu miehiä lisää Virosta. Lisäksi tessiä ei noudateta ja työaikalaki viedään äärimmilleen tai jätetään noudattamatta. Piirturinkiekot voi heittää ikkunasta ulos. Työpäivät saadaan tietää vasta edellisenä päivänä, ei siis työvuorolistaa. Töitä ilman verokorttia... näitä kaikkia on alkanut kuulumaan tässä vuoden aikana eikä tarvitse kertoa keiltä....

        Kilpailu on hyvä asia mutta rehellisisti ja lain mukaan tätä pitäisi tehdä. Jos suosittaisiin kotimaista niin kaikilla meillä menisi paremmin. Iso rakennusfirmakin mainosti miten yksi hanke tuo satoja työpaikkoja, todellisuus: miehet halvempia tuoda Puolasta ja majottaa Suomeen töiden ajaksi kuin palkata kotimaisia.


    • ugga bugga

      Minula pusiikorti paasenko mina ajama onipussi? Olen kuulu eta onnipusi ei ota ulkomalainen kuljetaja toihin. MIKSI? Onko onnipusi rasisti yhtio?

    • Siitä vaan

      Outo oli tämä Helkeen laskelma Oulu, Kuopio, Lahti. Onpössöt
      laskee lähtötilanteen 0 tilanteesta, ei kalustoo, ei varikkoo, ei hen-
      kilökuntaa, ei rahastuslaitteita. Toinen lähtee jo olemassaolevalla
      kalustolla,varikot, henkilökunta on, liikenteen käynnistämiskuluja
      ei ole. Sama pätee onnibussin kaukovurojen kohdalla, kaluston han-
      kintakulut valtaisat, ajetaan mielettömiä kilometrejä joka päivä,
      matkustajien määrä per. vuoro tulee laskemaan kilpailun myötä.
      Henkilökunta on kasvanut palkkatietoisilla ja omiaan vaativilla
      kuliettajilla, ei Tampereentyylinen alipalkan ja syrjinnän kaltainen
      toiminta onnistu.

    • onni pössö

      Koivari juuri tilannut 30 uutta VDL bussia lisää tälle vuodelle Jyväskylän ajoon. Ei olisi onnipössöillä rahat, rahkeet eikä luotto mahdollistanut samaa.
      Jollain ikälopuilla romuilla hintti-scanioilla painettaisiin siellä menemään jos jyväskylästä olisi onnela tullut.,

      • hjkpois

        Miten Koivarin palkan maksu?joka asiassa otetaan työmieheltä pois ei alotus eikä lopetus aikoja,eikä rahdin laustaukseen!


      • 8+19
        hjkpois kirjoitti:

        Miten Koivarin palkan maksu?joka asiassa otetaan työmieheltä pois ei alotus eikä lopetus aikoja,eikä rahdin laustaukseen!

        Ainoa, jonka puolesta minua vähän säälittää, on Savonlinja Oy, jonka yrittäjä, toimitusjohtaja R.O.Honkanen on jo kahdeksankymmentä täyttänyt, jos ei kahdeksankymmentäyksi.
        On tässä miehelle kova muutoksen paikka, tuossa iässä.


      • omalla ajalla vai ?
        hjkpois kirjoitti:

        Miten Koivarin palkan maksu?joka asiassa otetaan työmieheltä pois ei alotus eikä lopetus aikoja,eikä rahdin laustaukseen!

        Miten tämmönen voi toimia, ei alotusaikaa ei lopetusaikaa, ei rahdin
        lastausaikaa ?
        Täytyy ilmetä työvuorolistassa työt alkaa klo...., työ päättyy klo....
        tauot klo...
        Ajosarjasta, linjasta ja yleensä työpäivästä pitää olla paperilla kuvaus
        mitä tehtäviin kuuluu.
        Jos työvuorolistassa lukee työ alkaa klo. se ja se, siellä ja siellä, muuta
        ei tarvi miettiä. Työnjohto on ohjelmoinun sinun tehtävät päivän sisällä.
        Eihän rahtia lastata jos siihen ei ole aikaa ?


    • jaska40

      Koivari on Koivari kuskia ei arvosteta yhtäään jos oot sairas aletaan hiilostaan ulos työvuorolo listalla.

    • jämpti

      Sama ongelma monessa muussa talossa. Tälläaisen kohtelun
      uhreiksi joutuu pääsääntöisesti loimaanliittolaiset, joilla ei ole
      minkäänlaista turvaa palkkaukseen, työehtoihin, syrjintää kos-
      kevien asioiden hoitoon.

    • Ahdasbus

      Onnibus aloitti 2015 tammikuussa 3 vuoroa Vaasa-Seinäjoki-Tampere-Helsinki välilä. Joka ikinen kerta autoissa yli puolet paikoista täytetty jo Seinäjoella, ja viimeistään Jalasjärvellä/Parkanossa auto on täynnä. Kyllä kohta on VR:llä hätä.

      Minä en millään muulla kulkisikkaan kun Onnibussilla, jos niissä olisi edes vähän enemmän tilaa. Istuinvälit aivan alimitoitettuja tälläisellä perus 188cm pituiselle miehelle. Eivät kuitenkaan ola aivan ahtaimpia busseja mitä on tullut vastaan, mutta ahtaita silti. Luulisi nyt saavan kaksikerroksisista busseista edes vähän tilavampia tehtyä. Vessatkin ovat niin ahtaat, että pitää polvet suussa kusta.

      Ei ole helppoa olla pitkä.

    • Ahdasta

      Tässä ketjussa pitäisi mieluummin kysyä kuinka kauan muut kestävät Onnibussin kyydissä ja kuka luopuu ensimmäisenä. Nyt aloitetut kampanjat näyttävät lähinnä säälittäviltä eivätkä tavoita suuria msssoja

    • talousvastaava

      Onnibussi on hehkuttanu millin myydyn lipun rajan täyttyvän piakkoin, elikkä
      150.000 myytyä lippua kuukaudessa. Lippujen keskihinta lienee 8 ekua, eli
      tulopuoli 1.2 milliä.
      100: n henkilön palkkamenot noin 350.000 kuukaudessa, naftaa poltettu kuukau-
      dessa 400.000:n edestä, nykyisen ja tilattujen autojen maksuun 25.000:tta.
      4.000.000 km vuodessa tarkoittaa ainakin kolmen auton uusimistarvetta per
      vuosi, eli 125.000. tta kuukauttapäälle, renkaita kuluu 15.000 edestä per
      kuukausi, neljämiljoonaa kilometriä tarkoittaa 10 tä. öljynvaihtohuoltoa kuukaudessa
      joka maksaa noin 10.000. tta. Tähän päälle toimistotyöntekiöiden palkat, henkilökunnan työ-asut, vakuutukset, autojen katsastusmaksut. Kyllä suterille
      jää vielä 10 prossan tuotto pääomalle.

      • talousekonomisti

        Äkkiälaskettuna 110 päivittäisen vuoron, jos helmikuulla tulee mil-
        joona litteraa myydyksi, keskikuormaksi tulleepi 43 asiakasta vuoroa
        päälle. Kilpailijoiden aktivoiduttua jossainvaiheessa joka välillä, matkustaja-
        määrä tulee keskikuorman osalta tippumaan 30 asiakkaan keskikurmaksi
        jolloin perstolloo tulee joka kuukausi. Turku- Hesa välillä, Pori- T:re välillä,
        Savonlinjat lähteny mukaan Itä-Suomessa, vaikuttanut nyt jo onnarin li-
        punmyyntiin. Manse - Hesavälillä kun skapa startataan muiden osalta
        käymään todenteollan, niin 2 millin lipunmyynnin hehkutus on joskus
        2016 joulunaikaan. Aloittajan kysymykseen vastaan, onnibussin toiminta
        tulee loppumaan ennen 2017 vuotta. Ennen sitä vuotta 2017 tulee palkka-
        kiistoja henkilökunnan kanssa, vuoroja karsitaan, kalusto leviää käsiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe