Unohdin tehdä asumistuen tarkistuksen!

pettynyt.

Menin töihin 24.10. Olin ollut melkein kaksi vuotta työttömänä ja sitten alkoi työ. Vuorokausirytmini meni sekaisin enkä saanut unta öisin. Vain työ oli mielessä ja kaikki oli uutta. Aamulla töihin ja illalla kotiin yrittää nukkumista.

Nyt kela vaatii selvitystä kun tein myöhässä asumistuen tarkistuksen, se olisi pitänyt tehdä heti marraskuun alussa. Unohdin. Ilmoitin kelaan vasta marraskuun puolessa välissä.

Nyt kelaa perii ehkä 280 euroa takaisin kun olen antanut selvityksen. Minä olen pienipalkkainen.

20

5344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pertti77

      Asumistuen tarkistus tehdään sen kuukauden alusta kun muuttuneita tuloja ansaittu koko kuukaudelta eli sinun tapauksessa kai marraskuun alusta. Ja kun tarkistus tehdään myöhässä kuten usein käy joka tapauksessa niin liikaa maksettu tuki peritään takaisin. Valitettava juttu mutta näin se homma toimii asumistuen kanssa.

      Kun itse menin töihin keväällä niin te-toimisto antoi lausunnon KELA:lle ja sieltä tuli asumistuen suhteen heti paimenkirje että asumistuen tarkistus pitää tehdä jne. Mutta nämä jutut pitää itsekin tiedostaa. Ei voi toimia niin että miepä teen näin eikä ne huomaa jne. vaan pitää aina rehellisesti ilmoittaa tulojen muutokset jne. KELA osaa aikuisen oikeasti periä takaisin kun ne huomaa liika maksetun tuen. Siinä ei auta selittelynä "en saanut unta" vaan tuen saajan pitää olla hereillä aina näissä asioissa. Toki se on ikävää maksaa takaisinperintää mutta näin tämä homma toimii.

    • pertti77

      No lisäksi vielä:

      "Nyt kela vaatii selvitystä kun tein myöhässä asumistuen tarkistuksen, se olisi pitänyt tehdä heti marraskuun alussa. "

      No tulkinnallisesti ehkä myöhässä. 24.10 oli jo ehkä marraskuun asumistuki määritelty maksuun kelassa jotenka se olisi tullut kai tilille jokatapauksessa vaikka olisit tehnyt tarkistushakemuksen heti työn alettua eli takaisinperintä olisi silti tullut. Selvityspyyntö on vain muodollisuus. Siinä ei ole kai lieventäviä asianhaaroja sama mitä ihan mitä syyksi selitttää? Takaisinperinnän suhteen voi olla neuvotteluvaraa maksuohjelmasta mutta jokatapauksessa varmaan joudut ne rahat palauttamaan.

    • parisataa

      Itse en hiluja ole joutunut palauttamaan.

    • jep jep

      Ei kela välttämättä peri koko 280e takaisin, varsinkin jos tulosi ovat olleet alhaiset viimeisen 12kk aikana. Jos kela on vaikka sitä mieltä että sinulle on myönnetty 120e liikaa asumistukea niin sen ne perivät sitten takaisin, mutta jos se onkin sitä mieltä että summa onkin vain 45e niin eivät todennäköisesti peri sitä takaisin. Kannattaa vain odotella kiltisti sitä kelan päätöstä liikaa maksetusta asumistuesta ja sitten kun päätös tulee ja sen mukana se lasku, niin maksaa se sitten pois. Jos olet pienipalkkainen niin kannattaa alkaa jo ihan heti säästämään siitä palkasta mahdollista kelan takaisinperintää varten. Sillä jos et maksa sitä laskua, niin summa peritään sinulta joko ulosoton kautta (jos työllistyt pitkäksi aikaa) tai sitten seuraavan kerran osittain sinulle maksettavasta asumistuesta kun taas jäät työttömäksi.

      • parisataa

        Eikös työtön saanut tienatakin ilman asumistukien menetystä viime vuoden puolella, joten mitä tässä edes pitäisi periä...?!


    • 18+8+

      Saattaa olla parempkin noin sillä vuoden 2015 asumistuki saattaa korottaa tukeasi useita kymppejä kuukaudessa.

    • pettynyt.

      Päätöksessä luki myös että saan 100 euroa asumistukea kuukaudessa jatkossa vaikka olen töissä.

    • pettynyt.

      Pieneneekö tuo 280 euroa kun minulla on ollut hyvin pienet tulot työttömänä viimeiset kaksi vuotta?

      • semmoskäy

        Ei pienene. Kelassa ei tunteilla ja säälillä ole mitään sijaa. Siellä toimitaan tasan sääntöjen mukaan. Se on silloin kaikille sama.

        Sinä kyllä tiesit saavasi liikaa asumistukea. Miksi käytit perusteettomasti saamasi rahat? Itke itse tyhmyyttäsi, kun ei ole mistä maksat takaisin. Maailma on kova paikka.


      • pettynyt.
        semmoskäy kirjoitti:

        Ei pienene. Kelassa ei tunteilla ja säälillä ole mitään sijaa. Siellä toimitaan tasan sääntöjen mukaan. Se on silloin kaikille sama.

        Sinä kyllä tiesit saavasi liikaa asumistukea. Miksi käytit perusteettomasti saamasi rahat? Itke itse tyhmyyttäsi, kun ei ole mistä maksat takaisin. Maailma on kova paikka.

        Käytin rahat vuokraan kun sain palkkani vasta kuun lopussa. Olisi muuten joutunut kadulle. Näinkö kela toimii?


    • Lainaa vain

      Kela kiltisti lainasi sulle rahaa vuokranmaksuun ennen ekaa tiliä. Ja maksat vipin takaisin kun laskun saat. Mutta kannattaa palauttaa se selvitys, jos oot velkanen tai sairas tai jotain niin voi ne joskus pienentää sitä perintää.

    • pettynyt.

      Sain Oikeusrekisterikeskuksesta kirjeen koskien tuota kelan maksamaa tukea.

      Mitä tämä tarkoittaa??

      • Mitä luki

        Ja mitähän siinä kirjeessä luki ?


    • epäselvä

      Mitä tarkoittaa, kun kelan sivuilla lukee, että jos tulot nousee 400 euroa ei tarvi ilmoittaa. Siis saako työmarkkinatuen 702 euroa päälle tienata 400 euroa ilman, että täysi asumistuki pienenee? Jos menen töihin ja saan palkkaa 1100 euroa pysyykö asumistukeni täysimääräisenä.

    • persuttyöntäväpaskaa

      Se on vaan niin, että viranomaiset ja lähellä viranomaisia olevat tahot ovat nyt 2015 ryhtyneet ajamaan asioita alas entisiltä käytännöiltään. Perussuomalaiset kun eivät tulevassa vaalissa tule menestymään, niin nyt kunnallispolitiikassa lyövät paskaa työttömien rattaisiin sen minkä ehtivät.

    • just good to know

      400 euroa saa tienata kalenteri kuukaudessa. Mutta työmarkkinatuki maksetaan 28 vuorokauden välein, joten 400 euroa tienattuna 28 päivän jaksossa on liikaa. Kaiketi 28 päivän jaksossa saa tienata enintään 20/21,5*400=372,09 euroa.

      • ei ymmärrä

        Niin mutta tarviiko ilmoitta kelaan jos tulot nousee 400 euroa?


      • > 400 ei käy
        ei ymmärrä kirjoitti:

        Niin mutta tarviiko ilmoitta kelaan jos tulot nousee 400 euroa?

        Taitaa 400 euroa/kk olla sillä rajalla, että tuo määrä tienattuna kalenterikuukaudessa on sallittua.


      • ymmärsinkö oikein
        > 400 ei käy kirjoitti:

        Taitaa 400 euroa/kk olla sillä rajalla, että tuo määrä tienattuna kalenterikuukaudessa on sallittua.

        Kelan sivuilla sanotaan, että alle 400 euron nousua ei tarvi ilmoittaa.


    • inhimillysyyttä on

      pettyneelle tiedoksi mene kelaan ja kysy virkailijalta sopisiko maksaa liikaa saatu asumistuki vähitellen pois minulle se aiknakin onnistui kun olen nyt pienipalkaisessa työssä maksan 20 euroa kuukaudessa takaisin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe