Bipolaarisuus baarissa

SEITINOHUET

- Äärimmäinen itsevarmuus ja -luottamus
- Äärimmäinen sosiaalisuus, puhun nopeasti
- Tutustun täysin tuntemattomiin ihmisiin.
- Haen satunnaisen naisen lähes agressiivisesti tanssilattialta.
- Toimin röyhkeästi, usein kadun naisseikkailuitani.
- Juhlien jälkeen saatan lähteä suoraan kaupungille, kun muut kaverini nukkuvat.

Olen oikeasti huolestunut tilanteestani. Tämä kaikki tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Käytös laukeaa jo muutamasta oluesta. Ajattelen, että voisiko minulla olla tämä bipolaarinen ominaisuus jollain tapaa piilevänä, kun se tulee aina esiin juhliessa. Moni tuntematon ja läheinen ihminen on ollut huolissaan siitä, että muutun humalassa todella voimakkaasti, vaikka ulospäinsuuntautunut selvänä olenkin. Olenkohan bipolaarinen, vai onko niin, että alkoholi vain sopii minulle.

17

496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vihelmiinaXX

      No humalassa tulee törttöiltyä terveenäkin.

    • 17+3

      Alkoholi ei vain sovi sinulle.

    • 1+6

      Vähennä juomista. Kuten edellinen sanoi, alkoholi ei vain sovi sinulle.

    • pipipää

      Vanhako olet? Voi olla, että lievää maniaa koet ja sairastat, mutta voihan se olla, että viina vaan vaikuttaa sinuun noin? En menisi nyt tekemään sairaskertomusta vielä näillä tiedoilla.

    • älmäömäöm

      En alkaisi tekemään diagnoosia pelkästään sen perusteella että ap toimii noin humalassa ollessaan baarissa. Tunnen melko monta ihmistä joille alkoholi ei vain sovi kuin korkeintaan pieninä annoksina, liian suurina annoksina tapahtuu sitten ap:n kuvailemaa käytöstä tai vieläkin pahempaa, eikä heillä mitään mt-ongelmia ole.

      Sitten jos ap:n käytös on tuollaista selvinpäinkin ja muualla kuin baarissa viihteellä ollessa, niin voi jo ehkä alkaa miettimään asiaa että joskos kävisi jutteleen ammattilaisen kanssa asiasta.

      • Kaktuksena

        Tere! Oletko luonnostasi hieman pidättyvä/korrekti ihminen? Jo lievä määrä alkoholia voi vaikuttaa sinuun niin, että estot poistuu ja olet eri ihminen kuin selvistäpäin?

        On myös niin, etttä monelle ei sovi ihan viina. Kokeile juovasi vain olutta tms. ja jätä drinkit ja paukut pois. Monelle ystävälle ei sovi kirkas viina vaan he muutuvat persoonalta täysin..


    • SEITINOHUET

      Kiitos vastauksista.
      Ehkä olen siinä mielessä pidättyväinen, että nautin irtosuhteista, mutta selvin päin en niitä koskaan harrastaisi. Selvin päin ollessa olen myös äärimmäisen itsekriittinen, jonka vuoksi en ole ehkä täysin oma itseni.


      Mielestäni viina sopii minulle, koska se on saa minussa aikaan sosiaalisoitumisen. Olen vain vähän huolissani liian kovasta menosta, joka iskee usein humalassa. Olen uber-sosiaalinen, joka ei mielestäni ole ihan normaalia humalakäytöstä. En yleensä vedä perseitä, mutta silloin tällöin en vain kontrolloi yhtään juomistani, ja saatan olla todella humalassa.

      • Jee, Jee, Jee

        Sulla on kuule ihan muita ongelmia, kuin biboa. Kysy äidiltäsi, miten se pottakasvatus meni?


      • 654645+6561

        Olet vain perso viinalle ja sen tuomille muutoksille luonteeseesi. Ei se ole mielialahäiriötä vaan alkoholismia korkeintaan, eikä sitäkään jos pystyt kontrolloimaan sitä kuinka usein sitä viinaa juot niin paljon että nuo estot menee.

        Minullakin menee estot jos olen tarpeeksi humalassa. Sen takia en olekaan enää vuosiin mitään isoja kännejä ottanut, viimeksi ehkä joskus 25v ikäisenä...


    • sillalailla1

      Joo, sun pitää kyllä onnistua siinä sekoilussa ihan selvinpäin että bipo olisi edes tutkalla. Mikään alkoholin/lääkkeen/huumeen aiheuttama sekoilu ei ole sama asia.

    • pyh pah

      Jos teet tuota samaa vaikka joisit sen oluen sijasta vettä, niin sitten ehkä olet bibo, mutta jos se olut aina liittyy tuohon niin olen vain yksi kiimainen känniääliö joita löytyy joka niemestä ja notkosta

    • ei sovi kaikille

      Ihan tyypillistä hullun humalaisen käytöstä.
      Moni jätti alkoholin jo nuorena törttöilyjen takia.

      Olivat fiksuja , mutta alkoholi sekoitti pääkopan täysin.
      Ne jotka jatkoivat juomista, vaikka käytös muuttui radikaalisti
      kuolivat nuorena.

      Eli oireyhtymän diagnoosia ei kannata miettiä.
      Yksinkertainen syy on , että alkoholi ei sovi sinulle.
      Ei muuten sovi minullekaan ja huomasin jo 20-vuotiaana.

    • bipo

      Juuri samanlaista käytöstä minulla kun bipoon sairastuin. Muut nukkuivat, minä jatkoin vaan. Kannattaa tutustua kaksisuuntaiseen vaikka googlaamalla ja miettiä onko oireita myös selvin päin. Voi toki olla vain humalan aiheuttamaakin.

    • Alkoholi = Mania

      Älä aliarvioi alkoholia.

      Raskas ja pitkään jatkunut ahdistuneisuus ja epämääräiset pelkotilat, jotka johtivat pahaan unettomuuteen, hellittivät sen jälkeen kun olin pari viikkoa juomatta. Samoin ihmisten ilmoilla kun olen ollut selvinpäin, niin ei tule tehtyä enää niitä typeriä asioita, joiden vuoksi olen hävennyt itseäni.

      AIka paljon muutenkin elämässä on alkanut avautumaan asiat ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Vaikka olen ahdistunut ja jopa masentunut, niin silti olen alkanut tuntemaan jotain mielekkyyttä elämistä kohtaan.

      Jos käyt jollain psyk.polilla, niin älä missään nimessä mene puhumaan asiasta kenellekään, ellet halua, että turpasi tukitaan täyteen neurolepteja, jolloin oikeat ongelmasi vasta alkavat. Jätä siis viina ja katso miten käyttäydyt ilman sitä.

      Bipoja alkaa olemaan aivan liian paljon ja suurin osa tuntuukin olevan päihdehäiriöisiä, joiden "mania" on laukaistu liiallisella päihteiden käytöllä ja tästä seuraa myös se masennusvaihe, kun on tullut törttöiltyä ja itsensä nolattua. Viina laskee stressinsiedon olemattomiin, joten mitättömät vastoinkäymiset muuttuvat nopeasti "masennuskausiksi". Kerran kun saat diagnoosin, niin siitä et eroon pääse, varsinkin jos olet määräaikaiseläkkeellä tai kuntoutustuella.

      • 6+77

        Yo. nimim. Alkoholi=Mania, kirjoittaa täyttä asiaa. Suurin osa bibo diagnooseista on huuhaata.

        Tosiasiallinen syy on päihdeongelma.

        Alkoholin käytön loputtua mieliala normalisoituu
        viikkojen ja kuukausien aikana. Viimeistään 6-12 kk alkoholitta ja olet eri ihminen.

        Alkoholin pitkäaikaiskäytön oireita ovat ahdistus,masennus,unettomuus,levottomuus, äkkipikaisuus ja ns. typerä käytös joka häviää lopettamalla päihteet kokonaan ilman lääkityksiä. Jatkuva alkoholin käyttö johtaa ylilyonteihin kuten tuhlailu, pettäminen, yli varojen eläminen ja järjettömät päähänpistot.

        Alkoholi on erittäin voimakas huumausaine.

        Psykiatrit kirjoittavat hyvin herkästi diagnoosin ja lääkityksen , jolloin siirryt yhteiskunnan ulkopuolelle minimi toimeentulolle ja neuroleptit/litium vievät sinulta normaalitkin mielialan vaihtelut ja tarkkasilmäinen huomaa lääkkeiden käytön päältäpäin, "hidastuminen".

        Täytyy tosin muistaa, että oikeastikin biboja on olemassa. Vähemmän kuin dianooseja annetaan.

        Suosittelen yleislääkäriä näissä ongelmissa. Kuulostele ensin millainen lääkäri on.
        Lääkärit ovat myös erehtyväisiä ja inhimillisiä joskus asenteellisia.

        Ikävämpi puoli on, että yhteiskunnalle lääkehoito ja minimi perusturva (eläkepaperit) edullisin, sillä useat näistä mielialalääkkeistä (neuroleptit,litium) rasittavat elimistöä johtaen ennenaikaiseen kuolemaan.

        Mielialaan tehoaa parhaiten ilmaiset lääkkeet liikunta, terveellinen ruokavalio, riittävä uni, harrastukset ja aivojumppa (esim. itseopiskelu,ristisanatehtävät).
        Suurinta osaa auttaa erilaiset vertaistukiryhmätoiminta.


      • bipokas
        6+77 kirjoitti:

        Yo. nimim. Alkoholi=Mania, kirjoittaa täyttä asiaa. Suurin osa bibo diagnooseista on huuhaata.

        Tosiasiallinen syy on päihdeongelma.

        Alkoholin käytön loputtua mieliala normalisoituu
        viikkojen ja kuukausien aikana. Viimeistään 6-12 kk alkoholitta ja olet eri ihminen.

        Alkoholin pitkäaikaiskäytön oireita ovat ahdistus,masennus,unettomuus,levottomuus, äkkipikaisuus ja ns. typerä käytös joka häviää lopettamalla päihteet kokonaan ilman lääkityksiä. Jatkuva alkoholin käyttö johtaa ylilyonteihin kuten tuhlailu, pettäminen, yli varojen eläminen ja järjettömät päähänpistot.

        Alkoholi on erittäin voimakas huumausaine.

        Psykiatrit kirjoittavat hyvin herkästi diagnoosin ja lääkityksen , jolloin siirryt yhteiskunnan ulkopuolelle minimi toimeentulolle ja neuroleptit/litium vievät sinulta normaalitkin mielialan vaihtelut ja tarkkasilmäinen huomaa lääkkeiden käytön päältäpäin, "hidastuminen".

        Täytyy tosin muistaa, että oikeastikin biboja on olemassa. Vähemmän kuin dianooseja annetaan.

        Suosittelen yleislääkäriä näissä ongelmissa. Kuulostele ensin millainen lääkäri on.
        Lääkärit ovat myös erehtyväisiä ja inhimillisiä joskus asenteellisia.

        Ikävämpi puoli on, että yhteiskunnalle lääkehoito ja minimi perusturva (eläkepaperit) edullisin, sillä useat näistä mielialalääkkeistä (neuroleptit,litium) rasittavat elimistöä johtaen ennenaikaiseen kuolemaan.

        Mielialaan tehoaa parhaiten ilmaiset lääkkeet liikunta, terveellinen ruokavalio, riittävä uni, harrastukset ja aivojumppa (esim. itseopiskelu,ristisanatehtävät).
        Suurinta osaa auttaa erilaiset vertaistukiryhmätoiminta.

        Minä teen noita hullutuksia myös selvin päin kun alkaa mennä lujaa. Minulla juominen on pikemminkin seuraus manian alkamisesta. Ensin tulee hyvä energinen mieli ja alan touhuta kauheesti, yhtäkkiä harastamaan liikuntaa ja tanssia monta tuntia vaikka normaalisti olen sohvaperuna. Sitten alkaa äksyily miehelle ja tanssijalan vipatus. Myös chattiflirtti ja tuhlaaminen.. yliseksuaalisuus, ylimielisyys.. ei pysty keskittymään ja sitten tuleekin jo halluja. Minä sain diagnoosin koska en juo enää alkoholia ja edelleen tulee noita korkealentoisia jaksoja joiden aikana todellisuus on hukassa. Mutta alkoholi minulla huomattavasti pahensi asiaa. Luulen että joillakin alkoholi aiheuttaa samankaltaisen olotilan kuin mania. Ehkä johtuu välittäjäaineista. Siksi diagnoosia ei yleensä pitäisi tehdä kuin niin että on ollut selvin päin kun nousu tai lasku tulee ja huomattavan ajan ennen sitä..


    • SSRI-mania

      Varmasti lukemisen arvoinen juttu jokaiselle "bipolle."

      Antidepressant-Induced Mania
      Philip Hickey, PhD
      January 12, 2015
      http://www.madinamerica.com/2015/01/antidepressant-induced-mania/

      "Psychiatry defines "bipolar disorder" by the presence of certain behaviors and feelings. If a person meets these criteria, he/she is said to have bipolar disorder. What immediately needs to be noted is that bipolar disorder, in common with psychiatry's other "disorders" has no explanatory value. To illustrate this, consider the following hypothetical conversation.

      Parent: Why does my son behave in these extreme ways?
      Psychiatrists: Because he has bipolar disorder.
      Parent: How do you know he has bipolar disorder?
      Psychiatrist: Because he behaves in these extreme ways."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe