Sopiva moottori saunalauttaan??

ponttoonimökki

Osaako joku kertoa mikä perämoottori (minkä tehoinen tai merkkinen) kannattaa laittaa n 9m saunalauttaa. Painoa lautalla valmiina noin kaksi tonnia ja ponttoonit ovat "mallia ajettavat". Mitään huimia huippunopeuksia en hae, vaan noin 8 solmun marssivauhtia.
Moottori saa maksaa enintään 1000e. Etsin hyvää, luotettavaa konetta käyttötunteja ei paljoa kesässä tule.
Perämoottoreista ei juurikaan kokemusta ole joten mitä kannattaa katsoa ja mitkä kannattaa jättää ostamatta?

35

3473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos se sauna

      On saatava 8 solmun vauhtiin, niin vähintään 20 hepoinen. parin tonnin sauna ei taatusti nouse liukukynnyksen partaalle vähemmällä teholla.

      ja sittenkin tarttet mahdollisimman pieninousuisen ja leveälapaisen-mieluummin nelilapaisen potkurin, jolloinka tulee riittävästi lapapintaa.

      Jos normaalisti parikymppinen kulkee 22-25 solmua liukkaalla veneellä ja kevyellä kuormalla, ja vakiopotkurilla, niin täydellä kaasulla sellainen jyrrää alikierroksilla sitä saunaa puskiessaan , joka on tuhoisaa moottorille, kun ei pääse terveille kierroksille-vähintään 4500-5000 krpm.-

      Laskemallakin se selviää, mutta löytyykö mistään niin loivaa potkuria ?

      • Tauno Vehkasuuri

        Putjetin mukaan laita Suzuki 2,5hv, kustantaa 795€. Saat viellä makkarat ja vähän penssaa.


      • ponttoonimökki
        Tauno Vehkasuuri kirjoitti:

        Putjetin mukaan laita Suzuki 2,5hv, kustantaa 795€. Saat viellä makkarat ja vähän penssaa.

        Nyt löytyy jo yksi 4heppainen marineri mikä oli edellisessä projektissa liian tehoton kun jo pieni tuulenpuuska pysäytti menon koneen huutaessa täysillä.


    • Isokuutioiset

      Moottorit ovat aina olleet parempia kuorman työntämisessä, ja 80-vm Evarit ja Johnssonit on 20 heppaisina suurimpia kuutiotilavuudeltaan, ja kokemuksesta kokeneena ihan hirveitä työntämään, kun kaikki on kunnossa, ja paikallaan.

      Jos jostain löytäisit 521 kuutioisen 35 heppaisen Evarin, niin vääntöä riittää, ja on laakin peli. Mulla toimi 84-mallin kone kuin uusi, vaikka oli 15 vuotta vanaha.

      Se siinä oli hämmästyttävää, että ei tarttenu, kuin yhen männän puristuksen jumpsauksen, niin kone lähti käyntiin, olipa kylmä tai kuuma. Ja kulki, ettei lippalakki päässä pysyny.
      ja kun jouduin hinaamaan potkurinsa menettänyttä toista venettä, joka oli Napostella, ja perässä 50 hv kone, niin tämä evari vetäisi kummankin veneen pintaan.
      Eivätkä maksa ees paljoa. Pidä vaan huoli, ettet osta pöljältä-joka ei oo ees peräöljyjä viitsiny vaihtaa.

      • Manual start

        No kyllä se saunalauttakin tolla kolmevitosella sitten lähtee liukuun ja kulkee vähintään tai ainakin 25 knots.


      • Voi ollakki
        Manual start kirjoitti:

        No kyllä se saunalauttakin tolla kolmevitosella sitten lähtee liukuun ja kulkee vähintään tai ainakin 25 knots.

        Riippuen ponttoonien muodosta. Ja saunomisporukan elopainosta :)


      • Ollakki ei voi
        Voi ollakki kirjoitti:

        Riippuen ponttoonien muodosta. Ja saunomisporukan elopainosta :)

        Ei voi olla!


    • Laittaisin

      , jos halvalla löytaisin, niin kaksi Yamahan nelaria F9,9hv ja vuosimalli olis 1986. Nää on varmoja, vahvoja ja luotettavia lauttamoottoreita. Toisen laittaisin työperällä ja oikein loivalla potkurilla ja toinen voisikin olla normiperä ja jyrkempi futari. Voisi mennä fiilisten mukaan hittaasti tai lujjaa. Ei muutako, kovia löylyjä.

    • ponttonimökki

      Kiitos vastauksista.
      Jääkö 15hv hondan nelarikone liian pieneksi? Vai ostanko suoraan 30hv 2tahti koneen.
      Nelitahti kone saattaisi olla hiljaisempi kuin kakstahti, mutta onko muita käytännön eroja neli- ja kakstahtisen välillä?

      • vm 41

        Eipä tonnilla kovin kasoista 4T konetta löydy, joka pitää lautan suunnassa sekä liikkeellä pienessäkin tuulessa.
        15 hp nelari on aivan liian kesy moiseen hommaan, liikuttaa kyllä jotenkin, mutta ei välttämättä anna tarvittavaa voimaa ohjaukseen, keliolosuhteiden muuttuessa tuuliseksi.
        Aina on parempi olla varalla lisävoimaa tarpeen sattuessa, sillä > Runsaan kanssa pärjää aina


      • vm 41
        vm 41 kirjoitti:

        Eipä tonnilla kovin kasoista 4T konetta löydy, joka pitää lautan suunnassa sekä liikkeellä pienessäkin tuulessa.
        15 hp nelari on aivan liian kesy moiseen hommaan, liikuttaa kyllä jotenkin, mutta ei välttämättä anna tarvittavaa voimaa ohjaukseen, keliolosuhteiden muuttuessa tuuliseksi.
        Aina on parempi olla varalla lisävoimaa tarpeen sattuessa, sillä > Runsaan kanssa pärjää aina

        Lisään vielä. Noita vanhoja 2T koneita ei juuri kukaan "ulkomaalainen" viitsi vohkia, jolloin voit sen huolettomammin paikalleen jättää.
        Voit vaikka värjätä sen vielä saunasi väreihin.


      • vanaha hyvä kone
        vm 41 kirjoitti:

        Lisään vielä. Noita vanhoja 2T koneita ei juuri kukaan "ulkomaalainen" viitsi vohkia, jolloin voit sen huolettomammin paikalleen jättää.
        Voit vaikka värjätä sen vielä saunasi väreihin.

        Johon luottaa joka tilanteessa, kannattaakin maalata ja maaliin läpsytellä vaikka kalan suomuja, ja lokin höyheniä liimautumaan,-niin ei taatusti kelepaa ees venäjän markkinoille,-jonne on menny muuten satoja koneita, kun omistajilta puuttuu mielikuvitus totaalisesti, kun pitää varjella aivan naurettavaa jälleenmyyntiarvoa,-joka on täys vitsi !

        On erittäin mukavaa, ja tarpeellista sielunrauhansa kannalta ajella vanahalla koneella, eikä jatkuvasti olla lepatuksessa vaihtamassa uuteen-joten on myös aikalailla mukavaa, että kone pysyy oman veneen perässä, johon se maalailu vaikuttaa ratkaisevasti.

        Jos vaikka joku ostaakin tuliterän koneen, niin kannattaa se mieluummin maalata ihan" intiaaniksi", kuin ottaa kallis varkausvakuutus :)


      • vihtoja
        vanaha hyvä kone kirjoitti:

        Johon luottaa joka tilanteessa, kannattaakin maalata ja maaliin läpsytellä vaikka kalan suomuja, ja lokin höyheniä liimautumaan,-niin ei taatusti kelepaa ees venäjän markkinoille,-jonne on menny muuten satoja koneita, kun omistajilta puuttuu mielikuvitus totaalisesti, kun pitää varjella aivan naurettavaa jälleenmyyntiarvoa,-joka on täys vitsi !

        On erittäin mukavaa, ja tarpeellista sielunrauhansa kannalta ajella vanahalla koneella, eikä jatkuvasti olla lepatuksessa vaihtamassa uuteen-joten on myös aikalailla mukavaa, että kone pysyy oman veneen perässä, johon se maalailu vaikuttaa ratkaisevasti.

        Jos vaikka joku ostaakin tuliterän koneen, niin kannattaa se mieluummin maalata ihan" intiaaniksi", kuin ottaa kallis varkausvakuutus :)

        Rahastahan se ei ole kiinni, se koneen varjeleminen maalaamalla, niinkuin "eräällä".
        Lähinnä on kyse laiskuudesta käydä vähän väliä ostelemassa tilalle toista, kun täytyis saunomaankin ulapalle päästä.


      • Mercuria
        vm 41 kirjoitti:

        Lisään vielä. Noita vanhoja 2T koneita ei juuri kukaan "ulkomaalainen" viitsi vohkia, jolloin voit sen huolettomammin paikalleen jättää.
        Voit vaikka värjätä sen vielä saunasi väreihin.

        ei mahda pölliä suomalainenkaan.


    • Lauttavene

      Osta etekki, pieni kulutus, ei hyövää huoltaa eikä rosvo vie.

      • On käyttöä...

        Etecin voi ostaa ankkuriksi...


      • No ootpa kyvytön
        On käyttöä... kirjoitti:

        Etecin voi ostaa ankkuriksi...

        Mies, kun et saa ees ankkuria hitsattua. ja vitsitkin on noin köyhiä.

        luehan uusin kippari-lehti, ja sieltä juttu E-tecistä, johon on kuulemma huono nelitahtisten vastata !

        Käviköhän niin, että puota nelitahtijamaha ankkuriksi, ettei tartte viijä jatkuvasti huoltoon .


      • 14+19
        No ootpa kyvytön kirjoitti:

        Mies, kun et saa ees ankkuria hitsattua. ja vitsitkin on noin köyhiä.

        luehan uusin kippari-lehti, ja sieltä juttu E-tecistä, johon on kuulemma huono nelitahtisten vastata !

        Käviköhän niin, että puota nelitahtijamaha ankkuriksi, ettei tartte viijä jatkuvasti huoltoon .

        Johan osui ja upposi...


      • 69jorma69
        No ootpa kyvytön kirjoitti:

        Mies, kun et saa ees ankkuria hitsattua. ja vitsitkin on noin köyhiä.

        luehan uusin kippari-lehti, ja sieltä juttu E-tecistä, johon on kuulemma huono nelitahtisten vastata !

        Käviköhän niin, että puota nelitahtijamaha ankkuriksi, ettei tartte viijä jatkuvasti huoltoon .

        Kyllä se yamaha ennemmin ankkuriksi menee, painaakin paljon enemmän.
        Katso vaikka tuosta video:
        https://www.youtube.com/watch?v=6QJhP60Nu-c


    • osta oikea sauna.

      Ehdotan että ostat siihen mahdollisimman ison ja painavan laivadieselin perään. Ei haittaa jos sen kiinnittää niin ettei varmasti irtoa. Sitten vaan lujaa ulapalle.

      Jos tulet meidän mökin eteen niin varo, siellä on yllättäviä uppotukkeja ja usein öisin ilmestyy lisää.

      • pilkkeitä pönttöön

        No !
        Eipä pääse sitten polttopuut loppumaan.


      • puuttessa
        pilkkeitä pönttöön kirjoitti:

        No !
        Eipä pääse sitten polttopuut loppumaan.

        Nyt kun alkuperäinen asia on käsitelty aika perusteellisesti, ni voitaiskos nyt jo alkaan puhumaan "siitä" mihin asiat yleensä kääntyy, vaikka olis aloitettu ilmoista puhumaan.


      • ponttoonimökki
        puuttessa kirjoitti:

        Nyt kun alkuperäinen asia on käsitelty aika perusteellisesti, ni voitaiskos nyt jo alkaan puhumaan "siitä" mihin asiat yleensä kääntyy, vaikka olis aloitettu ilmoista puhumaan.

        Laiva diisseli se olla pitäisi mutta tonnilla ei vetolaitteineen sellaista taida saada... ja asennus voi olla hankala kun kone tulisi n. 50cm vedenpinnan yläpuolelle, lautan päälle. Liekö tuollaisia vetolaitteita edes olevan? Tai miksei aasian jokivene tyyliin, hiacen moottori kepinnokassa josta akseli suoraan mereen :D


      • takaveto
        ponttoonimökki kirjoitti:

        Laiva diisseli se olla pitäisi mutta tonnilla ei vetolaitteineen sellaista taida saada... ja asennus voi olla hankala kun kone tulisi n. 50cm vedenpinnan yläpuolelle, lautan päälle. Liekö tuollaisia vetolaitteita edes olevan? Tai miksei aasian jokivene tyyliin, hiacen moottori kepinnokassa josta akseli suoraan mereen :D

        takavetoisen diisseliauton moottori, ja potkuri kardaani akselin nokkaan.

        on äärimmäisen heleppo homma.


      • "oikeesti"
        takaveto kirjoitti:

        takavetoisen diisseliauton moottori, ja potkuri kardaani akselin nokkaan.

        on äärimmäisen heleppo homma.

        Saunan keskelle etuvetoisen moottori, kotelo ympärille, kotelo kiuaskiviä täyteen, vetoakseleiden päihin pyörien tilalle siipirattaat, pakoputki tietenkin katosta ulos ellet savusaunaa halua.
        Siinä se sitten on, yhdistetty kiuas, sekä moottori, kovaa ajoa vain,sekä vettä kiukaalle.


    • e-tekki

      ota laita etekki, vahva väännökäs kone

      • tatekki

        etekki sul on housus.


    • etekki

      Tuohon etekki olis aika varma valinta. Väännökäs 2t kone ja pensapihi. Jaksaa työntää isompaakin kaljaasia väännöllään.

    • saimaallakin

      Kaverilla suurin piirtein ton kokoinen uiva kesätalo, ponttoonit on kanoottimaiset ja perässä vanha 20 hv jammu.
      kevyessä kelissä pärjää hyvin mutta kovemmassa tuulessa riippuen tuulen suunnasta voi tulla hankaluuksia.

    • siankullitperään

      Ehdottomasti paras kone on British Seagull 5 heppaisena ja tuplana perään kiinni. Se on myös ainoa kone jossa on kunnollinen ropelli joka työntää vaikka tukkilauttaa. Ainoa miinus on että kone käy vain 10% 2-tahtibensiinillä. Toimii aina!

      • siankullitperään

      • MistäHelekkarin

        Silumiinista sen laakerit ja männät on tehty, kun vaatii noin järkyttävän paljo öljyä. Voi siinä jäädä öljyinen metrin vana jälkeen, näkee ainaki seuraavanakin päivänä, missä on ajeltu.

        taitaa pyttykin olla alumiinipötköön porattu. Vesi ainakin näytti kiertävän, kun tuuman putkesta torvesi.


    • ponttoonimökki

      Kiitoksia vastauksista.
      Etekki kiinnostaisi mutta niitä ei alle viiteen tonniin taida saada.
      Nyt olisi kiikarissa joko Mercuryn 25 efi -10 tai Marinerin 30 efi -04.
      Hinnaltaan nämä koneet menee alle 3tonniin. Budjetti nousi kun nälkä kasvoi.

      Kysymys kuuluu: onko näissä koneissa järkeä tähän käyttöön?
      Riittääkö voima? Kestääkö nämä?
      Suurin osa ajosta tulee olemaan hiljaisella vauhdilla (max runkonopeus) joten nelitahtisuus on plussaa osakaasulla ajettaessa. Koneen painolla ei ole juurikaan merkitystä, hiljainen ääni, luotettavuus ja käyttömukavuus ratkaisee.

    • 150-250 yammu sen olla pitää , nousee sauna lautta liukuun kun oistää hanat kaakkoon ja varmaan riittää vääntö.

    • KuplaVolkkarista

      Meillä asennettiin vanha autonmoottori ja vähän modattiin. Tosin me emme laittaneet sitä lauttaan vaan veneeseen mutta voisi toimia lautassakin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe