Häkin pohjalle?

Kiinnostaa tämä

Laitatteko häkin pohjalle

* kutterinpurua
* sanomalehteä, jonka päälle heinää
* kissanhiekkaa
* fleeceä
* vaiko jotain muuta? Mitä?

Kuinka usein vaihdatte häkin pohjalle, mitä siellä onkin?
Kuinka käytännössä toimitte?
Varsinkin ne, jotka käyttää fleeceä, kiinnostaisi tietää ihan tarkkaan kuinka toimitte (niin, että blondikin tajuaa) ?

11

2203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostaa tämä

      Miksei kukaan halua kertoa kokemuksistaan, mitä marsulle aluseksi?
      Meillä ei ole vuosikausiin ollut marsuja ja
      siksi kiinnostaisi, mikä olisi paras vaihtoehto...

      Käyttökokemuksia siis kaipailen! ;)

      Minkä olet huomannut olevan hyvä vaihtoehto,
      mitä et suosittelisi? Miksi?

    • Marsufani :3

      Mun marsuilla on ihan vain purua. Ja kerran viikossa koko häkin tyhjennän ja pesen, mutta välissä otan pissoja pois. Pyyhkeitä tms. kankaita olen kokeillut, mutta niitä joutuisin pesemään parin päivän välein, kun nuo tytöt jo sen verran vanhoja (kohta 7v ja 3 v) että eivät muovista pissakaukaloa (tai mikä onkaan :DD) opi käyttämään. :)

      Fleeceä olisi muuten kiva käyttää kun lämmittää marsuja ja on pehmeä, mutta pissa alkaa haisemaan kun ruikkivat ympäriinsä. :D

    • marsujenomistaja

      Mulla alla sanomalehtiä ja päälle purua, pesen kerran viikossa. Oon kokeillu pitää pyyhkeitä mutta häkki alkaa haista tosi nopeasti ja on vaikee pestä.. Joskus mulla on ollu semmosia isoja kissanpellettejä ( ?) ja puru mixiä häkin pohjalla. Juuri nytten mulla hamppu kuivike ja puru sekoitus! Hamppukuivike on hyvä vaihtoehto ku pissa tai hamppu ei haise, kuin esim. puru. Mutta hamppukuivike on aika kovaa ja sen takia sekoitan purun kanssa :D Faunattaressa myydään pieniä pakkauksia hamppukuiviketa, mutta isompia esim. 30 ja 100 l voi ostaa zooplussalta, oon ostanu 30l ja silloin hamppu on riittänyt yli kuukauden :) http://www.zooplus.fi/shop/jyrsijat/heinat_kuivikkeet/hamppukuivike/kuivike/202894

    • Mirppu

      Tehdashäkissä meilläkin oli sanomalehtiä purua. Kerran viikossa putsaus, ja ainakin mun mielestä purut on ainoa vaihtoehto, jolla voi noinkin pitkän välin olla siivoamatta. Kankaita ym tosiaan saa olla koko ajan vaihtelemassa. Nyt käytössä sänkylaatikosta rakennettu häkki. Pohjalaatikossa vahakangas, jonka kanssa en koe sanomalehtiä tarpeellisiksi, eli pelkkää purua käytetään tällä hetkellä.

    • Marsumamma84

      Meillä on tehdashäkki, jossa on ainoastaan purua jota hankimme AgriMarketista. Siellä suurten purupaalien hinta on suhteessa mielettömän halpa, kun vertaa kauppojen minipaaleihin. Siivoamme häkin kokonaan kerran viikossa ja siivousten välissä teen ns. minisiivouksen, eli korjaan purut ja alas revityt heinät ruokapaikalta pois ja laitan siihen uudet purut. Marsut kun tuppaavat tekemään tarpeensa usein juuri siihen häkin päätyyn, jossa syövät.

    • purululu

      Purua meillä suurin osa kuivikkeesta, vessan kohdalle puupellettejä joiden päälle purua, näin vessa-alue imee paremmin kosteutta mutta ei kuitenkaan ole liian karkea jaloille. Vaihtelun vuoksi laitan satunnaisiin kohtiin häkistä vanhoja tyynyliinoja tai kankaanpaloja (joiden päällä tosin viihtyy vain yksi neljästä marsustani).

      Fleeceä käytän vain kuljetuslaatikossa pehmikkeenä.

      Kissanhiekkaa en ole kokeillut, mutta ymmärtääkseni se on liian karkeaa marsun jaloille, sama pätee pellettiin ja mörttiröpöön.

    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Sanomalehteä pohjalle ja mörttiröpöä päälle. Sanomalehti alle siksi, että purut pysyvät paremmin paikallaan. Jos on pelkkä röpö muovipohjan päällä niin on liukas jos marsu juoksee tai hyppää. Rampeissa froteepyyhettä -lakanakangas ja fleece liian liukkaita.

    • Pikkupossut

      Itse rakennettu häkki (150x70cm 120x35cm yläkerta), pohjalla pyyhe vähän pehmentämässä askelta ja sen päällä vahakangas. Vahakankaan päällä Euro-Lin pellavakuiviketta (K-maatalous n 15€ /20kg), joka on pölyämätöntä. Kuukaudessa (kerran viiikossa siivous) 20kg pakkauksesta mennyt ehkä 1/10. Tämän lisäksi ripottelen noin 3 rikkalapiollista Mörttiröpöä pellavan sekaan pitämään sitä vähän paremmin paikallaan. Toinen marsuni on aika herkkä ja oireili pölyävistä puruista ja puupelleteistä, joten päädyin kokeilemaan tätä comboa. Helpotti myös omia hengitystieoireita. Rampissa on fleeceä. Tämän lisäksi parin euron istuintyynystä saa oivan makuualustan marsuille. Myös fleecekasoja häkissä. Marsut tykkää välillä kaivautua niihin.

    • Lassi.Var

      Minulla on marsujen häkin alla roskapussi (sellainen iso musta) Toimii hyvin saa helposti siivottua kun nostaa vaan roskapussin ja purut tulee mukana :)

    • muumimammamarsu

      Meillä käytetään itse rakennettuun häkkiin ( 2 metriä x 80cm ja yläkerta) sitä sellaista ohuehkoa huopaa jota levitetään lattialle kun maalataan ja siinä on muovitettu toinen puoli - ei pääse pissa lävitse. Muovitettu tausta pitää koko komeuden paikallaan ja huopa on pehmeää jaloille ja imee pissan. Vaihdamme sen noin kerran viikossa. Meillä on 4 aikuista marsua. Käytämme silloin tällöin vanhoja t-paitoja ja tyynyliinoja peuhaus nurkkiin ja marsut rakastavat niitä. Heitämme ne pois käytön jälkeen. Niitä saa melkein ilmaiseksi kirpputoreilta. Maalaushuopa on helppo poistaa: rullaa sen vain kasaan ja pois roskikseen. Rullaa uuden paikalleen ja leikkaa sen sopivan pituiseksi. Yksi rulla maksaa 70 tanskan kruunua, en tiedä mitä se on euroissa kun täällä tanskassa asumme.

      • muumimammamarsu

        Unohtui: yhdestä rullasta riittää noin 3-4 kertaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      585
      1023
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      940
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      806
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      721
    Aihe