Paniikki/ahdistushäiriö oireet ja miten olette sitä hoitaneet?

EhkäEhkäEi

Hei,

Minkälaisia oireita teillä on ollut paniikki/ahdistuneisuus häiriössä?
Miten olette hoitaneet tätä?

22

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalo toveri

      Voi kuule, vaikka minkälaisia oireita.
      Sekava olo, epätodellinen olo, en tunne itseäni olo, pelkään tulevani hulluksi olo. Oikein, siis oikein voimakas pyörrytys. Rinnan pistely, käsien puutuminen, voimakas hikoilu, voimakas palelu.
      Näitä kaikkia päivittäin jo 15 vuoden ajan! Ei niihin vaan totu millään, mutta en ole periksikään antanut. Saikulla tämän takia ollu yhteensä 2 päivää! Nekin tein töitä kotona. Silti jokainen uusi kohtaus on aina pelottava ja lamaannuttava. Mutta eipä ole multa henkeä tämä vienyt, täällä kirjoittelen!
      Tsemppiä!!!

    • Ehkäehkäei

      Kiitos vastauksesta.
      Kuvailit oireet jotka itsekin koen. Lisään listaan tukehtumisen pelko (pala kurkussa) ruokaillessa.
      Voi kun löytäisi tähän ajatukseen avun. Ajatukseen / mieleen koska tämän on pakko olla korvien välissä!
      Jos voitte auttaa, niin mielelläni luen neuvoja kohtalotoverit!
      Lääkkeet ssri ei minulle sovi! Testattu!
      Rauhoittavat auttaa muttei paranna!
      Liikuntaa/ulkoilua harrastan sopivasti!
      Vitamiinit yms otan päivittäin!
      Kilpparit tutkittu, kaikki kunnossa!
      Toivon että joku osaisi neuvoa että mistä nämä oireet johtuvat.
      Kiitos teille jotka jaksaa tukea, vertastuki antaa voimaa jaksaa eteenpäin.

    • M28

      Alkoi sydämen hakkaamisella esiintymistilantessa tai kun muuten joutui olla esillä. Sitten tuli mukaan vapina ruokailutilanteissa, koulussa, kaupan kassalla, kaikessa jossa joku tarkkaili. No propralilla selvisi jonkun aikaa näiden kanssa. Sitten alkoi tulla samoissa tilanteissa pyörrytystä, ajatusten jäätymistä, kuvottavaa oloa, pakokauhua, tunnetta että kontrolli pettää. Oireet laajenivat autolla ajoon, kaikenlaisiin ihmisjoukossa olemiseen, hisseihin jne. Lopulta pelkkä kauppaan lähtemisen ajattelu sai voimaan pahoin. Sanomattakin selvää, että välttelin jo lähes kaikkea ja kaikkia. Aina kun poistuin kotoani popsin propralia kuin leipää, bentsoja tai ssri-lääkkeitä en kokeillut, vaikka mielessä monesti kävi. Tottakai tilanne tuntui toivottomalta eikä valoa näkynyt oikein missään. Kaikenlaisia ajatuksia hiipi mieleen. Tilanteen kehittymiseen ensimmäisistä oireista tuohon pisteeseen meni muutama vuosi.

      Tänään, muutama kuukausi myöhemmin, olin autolla kaupassa ja pyörin siellä kaikessa rauhassa ilman mitään ahdistusta ja ilman mitään lääkettä. Mitä olen tehnyt sitten tässä muutaman kuukauden aikana? En mitään muuta, kuin lopettanut alkoholin käytön kokonaan. Teinistä asti olen juonut keskimäärin kerta viikkoon tyylillä kunnon humalan. Huomasin kyllä, että krapulassa oireet lisääntyivät, mutta en tajunnut koko vaivan johtuvan alkoholista.

    • artsi7

      Joo kyllä päihteiden ja kofeiinin käyttö paniikkiin vaikuttaa, jos niitä käyttää paljon. Paniikissa ihminen on ylivarautunut/ylijännittynyt ja sen takana on joku uhka/pelko jostakin.

      Kaikki mikä rauhoittaa/rentouttaa on eduksi. Jooga hengitysharjoituksella monet pääsevät hallitsemaan paniikkia. Liikunta, sos.kanssakäyminen, mukavat harrastukset ja rento elämäntyyli helpottavat paniikkia. Ruokavalio vaikuttaa myös. Rauhoittava tabletti kannattaa pitää mukana varoksi, se tuo turvallisuuden tunnetta.

      Mitään hätäähän ei ole, ihminen vain kuvittelee.

      • vaihtelen nimmareita

        Siis tarkoitat, että ihminen on voinut kuvitella olevansa ahdistunut/ paniikissa koko elämänsä ajan, jos oireita on ollut aina?

        Mielestäni se hätä tulee siitä, että oireet silloin kun ne ovat pahimmillaan, hallitsevat elämää. Elämä on yhtä kärsimystä, josta haluaisi pois. Mutta ei siinä todellakaan kukaan mistään millään tavoin uhkaa.

        Ja todellakin taas kerran: jokaisen on löydettävä omat keinonsa elämänhallintaan. Ohjeet, vaikka ne auttaisivat useita, eivät auta kaikkia. Itseäni on auttanut kaikkein eniten mielekäs työ. Olen toiminut useilla eri aloilla ja eri ammateissa enkä aio jäädä vanhuuseläkkeelle ikinä. Minulla on lisäksi adhd-diagnoosi, tehty varsin myöhäisellä iällä, joten siitäkään syystä jotkut yleisohjeet eivät auta. Esimerkiksi joku jooga menee jo ajatuksena yli hilseen ja en jaksa keskittyä olemaan paikallani pitkiä aikoja ilman konkreettista tekemistä.


    • applebubble32

      Olen sairastanut paniikkihäiriötä yli 3 vuotta. Oireiden kirjo on ollut moninainen. Alussa Huimausta, sydämen tykytystä, epätodellista oloa. Voimakkaiden kohtausten aikana lisäksi käsien ja kasvojen puutumista ja tunne, että jalat lähtee alta . Julkisella paikalla syöminen on ollut koko sairauden ajan vaikeaa; yksinkertaisesti tuntuu etten pysty nielemään.

      Suosittelen kokeilemaan terapiaa, itse olen siitä saanut suuren avun. Terapian vaikutukset ovat usein paremmat kuin lääkkeiden. Erityisesti silmäliiketerapia( EMDR) on auttanut minulla poistamaan ahdistusta, ja paniikkioireiden esiintymistä jännittävissä tilanteissa. On hyvä muistaa, että paniikki/ahdistuneisuushäiriön taustallahan on aina jokin syy, vaikkei sitä aina tiedostakaan. Oletko kokenut stressiä/ahdistusta ennen oireiden alkamista?

      Tsemppiä jatkoon! Ikävä sairaus, mutta on voitettavissa!

    • Ehkäehkäei

      Kiitos kaikille vastanneille!
      Onhan tää ihan älytön kokemus aina kun iskee se paniikki / ahdistus jostain asiasta. Huomannut että jos stressaa joku asia esim. jos huomenna olisi joku "palaveri" niin sehän on sit siinä.. stressi ja jännittäminen alkaa samantien.
      Tulee tutinaa, paniikkia, pakokauhua, miten saan vältettyä sen palaverin olo yms.
      Eli mulla on se pelko joka rajoittaa asioita. Pelko että kohtaus tulee siinä tilanteessa.
      Mulla auttaa näissä tiukoissa tilanteissa esmi. se palaveri, että menen hieman aikaisemmin paikalle. Näin saan puhe kontaktia siellä oleviin ihmisiin ja tutustua hieman rennommassa piirissä ihmisiin ennen palaverin alkua.
      Näin tein tänään ennen palaverin alkua, mutta silti oli pakko aamulla turvautua 1/2 Opamox 15mg ja propral 40mg lääkkeeseen. Voin sanoa että palaveri meni loistavasti ja ei mua jännittänyt yhtään. Vissiin tässäkin auttaa tämä vanha hokema: kokemalla oppii..
      Kunpa oppisi elämään ilman sitä pelkoa että saa paniikkikohtauksen tai ahdistuskohtauksen siinä tärkeässä tilanteessa..
      Jännittämisestä tämä kaikki johtuu ja siitä pelosta että saa sen kohtauksen.

    • artsi7

      Ihan normaali ilmiö meillä ihmisillä. Jos kokous on esim. kerran viikossa, niin huoletta voi ottaa rauhoittavaa ennen sitä, jos sitä ajattelee tarvitsevansa.

      • vaihtelen nimmareita

        Tässä se nähdään miten erilaisia olemme. Minusta kaikki työkokoukset, työryhmät ja vastaavat ovat mukavia. Ja tykkään esiintymisestä, nykyisessä työssäni vain on aika harvoin tilaisuuksia olla esillä. Olen kuulemma parhaimmillani karismaattinen esiintyjä.

        Sen sijaan jos joudun istumaan passiivisena paikallani koko päivän tai puoli päivää tai yli 2 tuntia kuuntelemassa jotain höplänpöplää ja roolini on vain kuunnella, katson kelloa kahden minuutin välein. On selvää, ettei mieleeni jää yhtään mitään siitä tilaisuudesta. Jälkeenpäin - siis todellakin jälkeenpäin - pamahtaa paniikki päälle, koska olen pidätellyt itseäni koko päivän ja pakottanut itseni istumaan passiivisesti paikallani. Samaan aikaan ( tai jo aiemmin) alkaa myös hirveä suuttumus, että mitä helvetin hyötyä tuommoisista tilaisuuksista on. Pomon kanssa on näistä sanailtu toistamiseen.


    • artsi7

      ADHD:sta en tiedä, mut luultavasti liittyy siihen.

      Eilen pukkas lievää ahdistusta pintaan. Menin 3 tunniksi ulos touhuamaan kaikenlaista. Kävin suihkussa ja söin. Tuli mukava ja rauhallinen olo ja nukuin kuin tukki. Jos oon kokopäivän sisällä, nukun tosi huonosti.

      Tuli vaan mieleen, onko ulkotyöntekijöillä ahdistuksia/paniikkeja ja huonot unet, vai onko nämä etupäässä istumatyötä tekevien tauteja? Sen tiedän, et esim. urheilijoilla on harvoin ahdistus/paniikkeja.

      • vaihtelen nimmareita

        Tuo ulkotyö/ sisätyö on vähän suhteellinen käsite. ihmiset kun eivät välttämättä tee työtä yhdessä paikassa.

        Itse olin aiemmin matkatöissä ja sitä ennen oli työtä, jossa asiakkaat, yhteistyökumppanit ja tilanteet vaihtelivat, sitä ennen....eli siis erilaisia töitä. pahiten paniikki on vaivannut nykytössä, jossa on paljon yhdessä ja samassa paikassa, kaipaan menemistä ja tulemista, vaihtelua, vaihtelua. Silti minulla on erittäin hyvä työnantaja, ehkä paras koko elämässäni eli kyse ei ole siitä, vaan työn staattisesta laadusta. Itse työ on mielenkiintoista suurimmaksi osaksi ja kun uppoudun siihen, paniikkia ei ole.


    • menneitä on

      Minulla oli tunne, että henki loppuu, rintaa puristi, huimasi ja luulin sekoavani minä hetkenä tahansa. Oireet ilmaantuivat kun seurustelin narsistin kanssa (tietenkään en sitä silloin tajunnut).
      Heti kun lopetin seurustelun, loppuivat paniikkihäiriöt, yöunet ovat paljon pidemmät ja levollisemmat ja mielikin parempi.
      No pääasia joka tapauksessa on se, että viimein tajusin mistä oireet johtuivat.

      • Ei soisi kellekään:|

        Minulla on paniikkihäiriö ollut n.15 vuotta.Kohtauksia tulee usein varsinkin väsyneenä.Hallinnan menettämisen pelko,ei saa happea,sekoaa,sydän hakkaa.Hirveä sairaus...rauhottavia lääkkeitä Diapam täytyy syödä ja pahempana sit sairaalaan turvaan.


    • Pandix

      OHJEET PANIIKKIKOHTAUKSEN LYHENTÄMISEKSI JA JOPA EROON PÄÄSEMISEKSI:

      Kun kohtaus tulee, niin kannattaa ajoissa laittaa joku tiivis koppa tai helpommalla tavalla, molemmat kädette kupiksi nenän ja suun eteen ja niin tiiviiksi, ettette hengitä muuta kuin sitä kouraan menevää samaa ilmaa. Voitte myös kävellä edestakaisin, jos se tuntuu hyvältä, mutta älkää kävelkö, jos ei tunnu.

      Kannattaa ajatella esim., että kaikki on hyvin, ei mitään hätää, kohta voin paremmin. Tai keksikää joku hyvä itsenne rauhoittava lause.

      Jos istutte tai makaatte, niin on erittäin tärkeää, että hengitätte palleahengitystä. Jos siihen ei ole tottunut, se voi ensin olla vähän hankalaa, mutta silti vain keskitätte ajatuksenne pallehengitykseen.

      Laitan ohjeet, eli voitte harjoitella palleahengityksen etukäteen. Palleahengitys on hyvin rauhoittava ja sitä kannattaa tehdä muutenkin joka päivä istuessa, maatessa selin tai kyljellään tai seisoessa. Pallean läpi kulkee kiertäjä- eli vagushermo, joka vaikuttaa autonomiseen hermostoon myönteisesti, mutta myös koko terveyteen myönteisesti.

      PALLEAHENGITYSOHJE:
      Asetu istumaan tai selinmakuulle, niin että niska ja hartia ovat suorassa linjassa. Rentouta hartiat. Laita toinen käsi alavatsan tai pallean päälle ja toinen vaikka rintakehän päälle. Sulje silmät ja tunnustele vatsan liikettä, kun hengität sisään ja ulos rauhallisesti ja kevyesti. Pidä vatsa rentona ja kohdista hengitys vatsaan alas asti. Tunne sisäänhengityksellä, miten vatsa nousee käden alla. Hengitä ulos ja tarkkaile, miten vatsa laskee käden alla. Rintakehän yläosa ei liiku kuin hivenen korkeintaan.

      Joskus paniikkikohtauksessa tuntuu, että happi loppuu ja silloin helposti alkaa haukkoa ilmaa tai menee ikkunaan hengittämään ulkoilmaa, MUTTA ÄLKÄÄ tehkö niin, silloin saatte vain liikaa happea elimistöönne ja tilanne pahenee, eli siksi on tärkeää hengittää joko paperipussiiin tai helpommin saatavilla oleviin käsistänne tehtyyn kuppiin, jolloin hengitätte hiilidioksihengitystä ja vähitellen saatte kehonne happi- ja hiilidioksidimäärän taas normaalille tasolle.

      Tässä tärkeä linkki, miksi elämässä kannattaa mahdollisimman usein ja varsinkin stressaavissa tilanteissa ja ahdistuksen vallassa aina hengittää palleahengitystä. Kannattaa lukea, vaikka siinä selkäkivuista ja joulustressistä puhutaankin
      http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/selata-selkakivut-ja-joulustressi-palleahengityksella/4615998

      Kun opitte kohtauksen tullessa toimimaan noin, kuten ylempänä kerroin, saatte itsevarmuutta kun ymmärrätte, että voitte hallita ja lyhentää paniikkikohtauksen kestoa ja vähitellen paniikkikohtaukset saattavat jäädä pois kokonaan.

      Jos saatte kohtauksen kaupassa, ettekä kehtaa laittaa kumpaakin kättä suunne eteen, niiin voitte laittaa esim kaulaliinan, nenäliinan tai toisen käden. Pitäkää suunne kiinni, älkää haukkoko ilmaa ja hengittäkää kevyesti nenän kautta palleahengitystä ja ajatelkaa sitä rauhoittavaa lausetta.

      Omalla kohdallani kävi niin, että noilla ohjeilla paniikkikohtaukset loppuivat. Toivottavasti loppuvat kaikilta muiltakin noilla tai muilla keinoin.

      Joku kirjoitti, että panikoijat ovat negatiivisia ihmisiä - ei pidä paikkaansa - toki jotkut voivat olla, mutta ei kannattaisi yleistää. Ehkä he ovat vain uupuneita opinnoista, työstä tai muusta elämäntilanteesta johtuen tms. Monia syitä on - myös niitä erilaisten aineiden vaikutuksista johtuvia. Ei kantsi tupakoida, ei valvoa, ei ryypätä, ei käyttää huumeita, piristeitä eikä kannata syödä kovin epäterveellistä ruokaa tai esim. vahvasti lisäainekyllästettyjä herkkuja/karkkeja jne.

      Tsemppiä kaikille!, kyllä te vielä panikoinnin selätätte :)

    • itseahdistus

      mulla on sydämen tykytyksiä, hengenahdistusta, ruokaa ei pysty nielemään, kun alkaa huimaamaan, kylmä hiki, pyörtymisen tunne, lihas säryt varsinkin niskassa, unenlaatu heikko ja lyhyitä unia, palan tunne kurkussa, ärtyneisyys, pelko että sekoaa... diapamia joutuu popsimaan. atarax käytössä myös, mutta ei vaikutusta ahdistukseen.. alkaa vain väsyttämään.

    • vitamiineja
    • Lemoniia

      Ilmeisesti minulla on lievä fyysinen sairaus joka laukaisi paniikkihäiriöt.

      Paniikkihäiriön oireita:

      - aistiherkkyys (maku & haju)
      - hartioiden pistely
      - käsien pistely
      - oudot tuntemukset kehossa
      - outo/ahdistunut olo
      - sykkeen nousu

      Muilla samanlaisia? Oikeasti tämä on perseestä.

    • kermis13

      Lemoniaa! Minulla aivan samanlaisia oireita. Allekirjoitan, että perseestä on. Olen menossa vielä astmatutkimuksiin jospa se minulla laukaisi tämän paskan. Ei auta kuin päivä kerrallaan mennä.

    • mou

      Ahdistusta,rintakipua,kuoleman pelko,käsien tärinää,huimausta,pyörtymisen tunnetta ja yleinen tunne siitä että jotain pahaa tapahtuu. Mullakin ilmeisesti oli tää paniikki kohtaus. Tosin mulla se tulee jos joudun olemaan yksin(kai olen sit vielä jollain tapaa läheisriippuvainen?) ja stressaa. Ulos ja ihmisten läheisyyteen hakeutuminen yleensä helpottaa mulla. Ahdistukseen mulla käytössä tenox 10mg ja auttaa kohtauksen sattuessa,mutta jättää jälkeensä jotenkin epävarman ja sekavan olon.

    • crapula

      Itselleni määrättiin arvauskeskuksessa Aspirinia. Toimii, kun ottaa välittömästi kohtauksen alkaessa ja nopeammin, kun pillerin ensin pureskelee. Sain tosin samalla reissulla krapulan, joka nyt kestänyt jo reilu 5 vuotta. En huomannut kysyä, että mistä se krapula oikein tuli, voi olla vaikka pervitiinikrapula...

    • Artsi7

      Kokemukseni mukaan palleahengitysharjoitukset ja rentoutumisharjoitukset ovat elintärkeitä paniikki-ihmisille. Ulkoilu ja liikunta toimivat myös todella hyvin mielenterveysongelmiin.

    • Toivoton_urheilija

      En ole varma, onko itselläni paniikkihäiriö, mutta ainakin se tuntuu siltä. Oireita minulla ovat kylmä hikoilu, lihasten tärinä, huimaava olo, yleinen sekavuus, joskus saattaa tulla myös raivokohtaus samanaikaisesti ja verensokerit saattavat heitellä (raivokohtaukset tuntuvat oudolta, sillä olen muuten tosi rauhallinen) sekä hengenahdistuneisuus. Yleensä nämä tulevat ennen urheilukilpailuja, esiintymisiä yms. Olen kuitenkin myös kova jännittäjä, esimerkiksi kaupassa alkaa ahdistamaan ja päähän pyörivät ajatukset siitä mitä muut minusta ajattelevat. Mietin vain, että laukaiseeko tämä jännitys paniikkikohtauksen? Ja vaikka olenkin hirveä jännittäjä, voiko minulla silti olla myös paniikkihäiriö? Tälläisiä kohtauksia on ollut minulla jo noin 10 vuotta, ja ne häiritsevät todella paljon normaalia elämistä. Monet urheilukisat ovat menneet tälläisten kohtausten takia pieleen, samoin esiintymiset. Mitä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3481
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      185
      1567
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1162
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      825
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    9. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      48
      786
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe