Minkä verran koiranne ymmärtää sanoja ja puhetta ?

Lemmikki 4

Koirat ovat viisaita eläimiä ,mutta minkä verran koiranne ymmärtää sanoja.Lisäksi koiralla on hyvä ajan taju ja se vaistoaa erillaisia asiota ?

55

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiramaista

      Näkyy ymmärtävän meleko paljon ihmisten puheita, seuraa kaikkea tosi tarkkaan.

    • Mehto-KONE

      Jos koiraa käyttää lenkillä esm.klo 15-16 välillä. Koira tulee houkuttelemaan juuri kerrottuun aikaan lenkille .......!

    • Ken Neli

      "Lähetäänpä autolla ajelemaan" aiheutti meidän koiralle sellaisen reaktion, että se meni suoraan auton viereen istumaan.

    • aika viisas koira

      Pesin koiraa sanon sille katoppa tännepäin samassa se katsoi .

      kyllä ihmetyttää matkaa on n,200km kodin ja mummolan väliä.
      parikilometriä ennen perillepääsyä koira nostaa metakan kohta ollaan perillä.

      • onhan nuita...

        Meillä oli matkaa 350 km ja pari kertaa vuodessa kävimme. Heti kun käännyimme päätieltä sivutielle koira alkoi iloisesti haukkumaan.

        Sanoin itsekseni että lähtisiköhän lenkille. Koira oli heti valmis lähtemään.

        Neuloin pipoa ja sovitin sitä välillä päähäni. Koira luuli että lähdetään ulos.

        Lauloin ja naapurin koira alkoi "laulaa" mukanani.

        Metsästysaikaan koira tuli sängyn viereen aamuhämärissä herättelemään.

        Sotapojat harjoittelivat metsässä. Yksinäinen teeri tuli pihaloivuun istumaan. Koira kävi sitä välillä haukkumassa ja välillä sisällä ihmettelemässä, eikö lähdetäkään metsälle.

        Televisiosta näkyi luonto-ohjelma jossa teeri oli soimassa. Koira haukahteli ja pyrki ulos sitä katsomaan.


    • paras kamu

      Meidän koira on niin laumaa. On ottanut paikkansa perheenjäsenenä ja kyllä me ymmärretään. Kaverille jutellaan kuin kaverille ja on sen verran fiksu, ettei lörpöttele meidän juttuja kaikille.

      • Jätökset

        Koirat vois laittaa verolle, saatais valtiolle rahhoo esim 200E per/ turpa/vuosi.


      • visser
        Jätökset kirjoitti:

        Koirat vois laittaa verolle, saatais valtiolle rahhoo esim 200E per/ turpa/vuosi.

        Hiihtäjille latuveroa ehkä 500 e vuosi,ei se ilman kone kulje eikä kuski aja.Ja ainainen kitinä milloin mistäkin.


    • puuteli

      Minulla kans on viisas koira. Koira istui pihalla ja huusin sille, että tule tänne, tai istu siellä, niin uskokaa, tai älkää, mutta se vain istui siellä..

    • Kruunupää

      Kesällä nuori koirani oli hihnassa lenkillä näki ensi kertaa metsän uljaimman eläimen kruunupäisen hirven .Koira olisi halunnut hirven perään ja haukkui sitä . Kesämökillä oli hirvitaulu siitäkö pentu riemastui ja haukku oli mahtava.Siinä oli ihmettelemistä koiran viisudesta.........!

      • semmonen arkajalka

        Meillä ei ole aseita eikä meillä siis metsästetä lainkaan. Kun meiän koirapieni sattuu näkemään jossain hirven, tulee kipin kapin pihaan, äkkiä sisälle ja sohvan taakse piiloon. Siellä menee pari tuntia piilossa.......


      • Siinä on hajumolekyyli
        semmonen arkajalka kirjoitti:

        Meillä ei ole aseita eikä meillä siis metsästetä lainkaan. Kun meiän koirapieni sattuu näkemään jossain hirven, tulee kipin kapin pihaan, äkkiä sisälle ja sohvan taakse piiloon. Siellä menee pari tuntia piilossa.......

        Minun koiran haju aisti on niin hyvä että kun käytetyllä voi veitsellä pyyhkäisee paahtoleipää se syö sen mutta puhtaalla jos tekee saman niin eipä kelpaa leipä. Veitsessä ei tarvi olla voita yhtään,pelkkä haju vain.


      • koira ilmaisi
        Siinä on hajumolekyyli kirjoitti:

        Minun koiran haju aisti on niin hyvä että kun käytetyllä voi veitsellä pyyhkäisee paahtoleipää se syö sen mutta puhtaalla jos tekee saman niin eipä kelpaa leipä. Veitsessä ei tarvi olla voita yhtään,pelkkä haju vain.

        Kerran kävi niin, että lähdin kiireissäni käymään jossakin ja jätin koiran sisälle yksin. Kun palasin koira käyttäytyi oudosti. Ihmettelin, onko täällä joku käynyt sillä aikaa kun olin pois. Koira ikään kuin esitteli niitä paikkoja, joissa joku vieras olisi saattanut käydä.Huomasin sitten, että toinen ulko-ovi ei ollutkaan lukossa, olin unohtanut sen auki.

        Muutaman tunnin päästä selvisi, että oli yhet tutut käyneet, tulleet sisälle, kun ovi oli ollut lukitsematta. He olivat kierrelleet juuri niissä kohdissa sisällä, mitä koira minulle osoittikin. Olivat onneksi tuttuja eivätkä mitään roikaleita.


    • Lumijoki-Rantsila

      Koirilla on loistava suunta vaisto .Sota aikana oli evakko väestollä koiria mukana ,kun lähtivät karja mukana vihollista pakoon . Pitkä oli matka Pohjanmaalta Suomussalmelle, Paluun aika tuli ja koiria jäi evakkotaipaleelle . Koiralla on neljä nopeaa jalkaa ja hyvä suuntavaisto ja niin vain koirat löysivät isntänsä Suomussalmelmelta .

    • evakkotiet

      Asiasta toiseen onko kukaan kirjoittanut muistiin evakkoajat .
      Suomussalmelta menneet pohjanmaansuuntaan. Kuulin kerran yhden mummon kertomana evakkomatkasta.
      Kaikki pitäis ehtiä laittaa muistiin .kun kohta ei ole enään kertojia.

    • Lumisade i

      Viimmeinen evakko retki oli .Lähtö Syyskuu 1944-Paluu toukokuu 1945 .ko.aika Rantsilassa .Anteeksi koiraihmiset välillä vähän eri juttuja ......!

      • hyvää tahtoa

        Ihan mun sydämeen koskee paitsi ihmisten niin myös kaikkien eläinten kärsimykset sota-aikana. Varmaan on kotikoiria ollut ihmisillä, kun ihmiset ovat joutuneet kiireellä lähtemään pakoon. Minne eläimet ovat joutuneet? Jos pahaan...niin en halua kuulla.

        Toivon vain että saataisiin elää kaikki rauhassa niin ihmiset kuin eläimetkin nykyaikana.


    • Hirvikoira itsekin

      Seropi katsoo television luonto-ohjelmia mielellään. Koiraohjelmat erikoisen tarkkaan, jopa puolikin tuntia kerrallaan.
      Ohjelmasuosikkeja ovat kuitenkin hirvenmetsästystä ja porojen paimennusta käsittelevät ohjelmat. Niihin pitää ihan itsekin osallistua, haukkumalla!
      Uutisohjelmista Ođđasattia seurataan koko ajan nurkkasilmällä, josko siellä taas näkyisi niitä poroja ja porokoiria....

      Koiran sanavarastolla ei näytä olevan rajoja, paremminkin raja tulee vastaan ihmisten ymmärtämättömyyden muodossa. Asia menee paremmin perille kun käy näykkäsemässä, haukahtaa, tökkii kuonolla, yms. (koiran mielipide).

    • häkkikoira

      säälittää metsästyskoirat. 95 % elämästään häkissä. ruokaa tuodaan kerran päivässä ja lenkillä kerran viikossa. ja sitten jos haukku ei pelaa niin isäntä losauttaa koiran hengiltä.

      • paras ystäväni

        Koira ON ihmisen paras ystävä. Suomussalmella on paljon koiria ja paljon mukavia koiraihmisiä. Osalla on jopa sellaisia koiria, jotka käyvät kaverikoirina yksinäisten ja koirien seuraa kaipaavien luona. Näin olen kuullut.

        Se on totta, että koiran sanavarastolla ei näytä olevan rajoja. Koira kertoo omalla tavallaan asioita ja pitää vain opetella lukemaan ja ymmärtämään, mitä kaverilla on sanottavana.

        Toisinaan kun olen töiden ja huolien kanssa stressaantunut, istahdan ja katselen vain koiraani, niin se helpottaa, kun näkee rauhalliset lempeät ruskeat silmät, jotka seuraavat minua. Joskus tuntuu, että tuo koira taitaa oikeastaan olla maanpäällinen enkeli, niin monta kertaa koira on minua läsnäolollaan auttanut, arvostan koirakaveriani todenteolla.

        Ei sillä, kyllä ihmisetkin ovat ihan mukavia.


      • menneitä muistelless
        paras ystäväni kirjoitti:

        Koira ON ihmisen paras ystävä. Suomussalmella on paljon koiria ja paljon mukavia koiraihmisiä. Osalla on jopa sellaisia koiria, jotka käyvät kaverikoirina yksinäisten ja koirien seuraa kaipaavien luona. Näin olen kuullut.

        Se on totta, että koiran sanavarastolla ei näytä olevan rajoja. Koira kertoo omalla tavallaan asioita ja pitää vain opetella lukemaan ja ymmärtämään, mitä kaverilla on sanottavana.

        Toisinaan kun olen töiden ja huolien kanssa stressaantunut, istahdan ja katselen vain koiraani, niin se helpottaa, kun näkee rauhalliset lempeät ruskeat silmät, jotka seuraavat minua. Joskus tuntuu, että tuo koira taitaa oikeastaan olla maanpäällinen enkeli, niin monta kertaa koira on minua läsnäolollaan auttanut, arvostan koirakaveriani todenteolla.

        Ei sillä, kyllä ihmisetkin ovat ihan mukavia.

        Minun koira taas teki pentuna ihan mitä sattuu, kun oli yksin kotona ja minät töissä. Sitä oli purtu pöytälampun johto poikki ja silti oltiin hengissä kuitenkin vielä. Sohvan päädystä oli löytynyt paljon revittävää kangasta ja olihan sitä löydetty minun uusia kenkiäkin muutama pari ja muotoiltu ne uuteen uskoon. Ensin kyllä suoraan sanoen ..... mutta eipä siinä muuta kuin korjaamaan mitä pystyi korjaamaan ja muut sitten piti vain heittää pois.

        Pääasia että koira oli hengissä ja terveenä.

        Kerran hätyytteli sammakkoa niin paljon että sammakko loikki sisälle pakoon. Keksi sitten laittaa laspurkin sammakon päälle, se kiipesi lasipurkin "seinälle". Siitä sitten vain purkki takas käteen ja vein sammakon ulos salaa koiranpennulta.


      • Hu huuu
        menneitä muistelless kirjoitti:

        Minun koira taas teki pentuna ihan mitä sattuu, kun oli yksin kotona ja minät töissä. Sitä oli purtu pöytälampun johto poikki ja silti oltiin hengissä kuitenkin vielä. Sohvan päädystä oli löytynyt paljon revittävää kangasta ja olihan sitä löydetty minun uusia kenkiäkin muutama pari ja muotoiltu ne uuteen uskoon. Ensin kyllä suoraan sanoen ..... mutta eipä siinä muuta kuin korjaamaan mitä pystyi korjaamaan ja muut sitten piti vain heittää pois.

        Pääasia että koira oli hengissä ja terveenä.

        Kerran hätyytteli sammakkoa niin paljon että sammakko loikki sisälle pakoon. Keksi sitten laittaa laspurkin sammakon päälle, se kiipesi lasipurkin "seinälle". Siitä sitten vain purkki takas käteen ja vein sammakon ulos salaa koiranpennulta.

        Huuhkaja piti seuraa koiralleni eilen illalla huhuillen pari kolme tuntia kopin lähellä. Hain koiran yöksi sisälle susien takia.Koira makoili sohvalla ja päätin kiusata sitä hieman. Äännin huuhkajan "huu huuu" äänen mitä koira siitä tuumii? Räppäsi käpälällä käsivarteeni heti että jo riittää huhuilu tältä iltaa...


      • hirvimetällä

        Näkeehän tuon jo kun omistajat on niin läskejä ettei liikkuminen kiinnosta ja koiria pidetään häkissä ympäri vuoden ilman yhtään lenkkiä. Kannatas katsoa tälläisillä ihmisillä itseänsä peiliin ja miettiä että onko järkevää pitää edes koiria.


    • Koiran-Katoaminen

      Koiran katoaminen metsästyksen yhteydessä on aikaa viepää ja kallistakin
      koiran isännälle Yli kymmmenen vuotta sitten sitkeä karhukoira otti karhuhaukun,mutta karhu ei pysynyt paikallaan .Peto pakeni kohti Venäjän rajaa ja kohta ei näkynyt koiran tutkassa,oli vanhanajan tutka.Useiden päivien etsinnoissä omistaja ei saanut koirasta havaintoja .Kului kuukausi ja poromiesten tietotoimisto oli saanut Kuusamosta tiedon ,kiinni otetusta karhukoirasta. .Omistaja kävi tunnistamassa koiran ja totesi löytäneensä oman koiran .Varmaan iloinen hetki molemmille .......!

    • Sankarikoira

      Ennen koira oli hyvin tärkeä metsästyksessä .Jopa elinkeino turkisten pyynnissä . Nyt koira on tärkeä tietysti lemmikkinä ja metsätyksessä ,Kesällä ihmisiä eksyy metsiin ja koira on hyvä jäljittäjä .Suomussalmella on yksi sankarikoira ,pelasti ihmishenken.ja kadonnut pekastui .Hieno ele kennelliitolta kun on näin hienon huomiomisen keksinyt . ,

    • konkarisaira

      Oikeesti. Mitä vit.. kouluja te olette siellä käynyt??!! Opetelkaa nyt edes jotenkin kirjoittamaan!! Lukekaa juttunne ennen viestin lähettämistä läpi, että näette onko se sinnepäinkään..

      • huoh,

        löysää ny vähän...ei pienet kirotusvvihreet ketään muita haittaa kun sinuna:D


    • 9-ÄIDINKIELESSÄ

      Pidä huoli omista kirjoitteluista.Tämä ei ole kirjoituskilpailu .Näkyy olevan lehtijutuissakin kirjoitus virheitä .En puutu enää tällaiseen kirjain näpertelyyn ja en vastaa tallaiseen lapselliseen kirjoitteluun .Varmaan kaikki lukijat toivovat ettet käytä rumia sanoja ,edes lyhenteinä .Lopuksi toivon ettei tähän sovi tallainen......... - Hauskat jutut koirista ovat kaikille hyvä juttu !

    • Turha luulo

      Ei sanaakaan, ei elukat mitään ymmärrä.

      • On nähty

        Varsinkin koira ymmärtää enemmän kuin arvaatkaan. Koira on ihmisen paras ystävä toisin kuin monesti ihminen toisilleen.


      • vastinetta

        Tässä ei olekaan kyse mistään elukoista - vaan koirista.

        Nykyään jotkut kaksijalkaiset olennot muistuttavat enempikin niitä jotain kumman elukoita, jotka eivät siis kuulu varsinaisesti oikeisiin ihmisiin eikä eläimiin.


    • Ystävä

      Meillä kaikilla olisi oppimista koirista .Joka aamu koira on iloinen ja heiluttaa häntäänsä ja vaatii huomiota .Siis todellinen ystävä isolla Y: llä !

    • Vekkuperhana

      Miedän koira nousi männä viikolla naapurin nartun selekään ja pisti aktin jäläkeen tupakiksi!

    • koira-on-viisas .

      Koira osaa myös kysyä vettä .Edellinen koira jos vesi kuppi oli tyhjä,tuli kodinhoitohuoneesta olohuoneeseen ja katsoi tiukasti ja hymähti koiran kielellä hyh .Sama toistui jos vesi oli liian lämmintä .Vaimoni opetti koiran juomaan vain kylmää vettä ,vesi piti vaihtaa joka pyyntöön .Oli niin viisas että ei minulta samaa palvelua pyytänyt . Jos joku epäilee koiran viisautta ei ole kyllä koiraa koskaan omistanut ,tai pitää koiraa tarhassa omissa oloissaan .

    • kolikolikoli...

      Tuttua touhua, jos ei ihmiset älyä antaa vettä tai ruokaa, niin kyllä älyävät kun alkaa kanniskella kuppeja olohuoneeseen.

      P.S. tätä kirjoitettaessa alkoi kuulua vokinaa televisionkatsojalta... siellähän näkyykin "Mantsinsaaren Robinsonit" -ohjelma, jossa näkyy ukkojen lisäksi pari koiraa ja hevonen... eikä haittaa, vaikka tuleekin ties monettako kertaa uusintana, aina on yhtä kiinnostava seropin mielestä.

    • Kyllä-Vaistoaa

      Tosi tapaus vuosi kymmeniä sitten .Suomussalmelainen nuori mies oli käymässä tyttäystävän luona Joensuussaa .Yöllä mukana ollut saksanpaimenkoira rupesi ulisemaan ja koiran isäntä vei koiran ulos ,koska koira pyrki ulos ja sillä oli kova HÄTÄ .Koira johdatti omistajan autolle .Autovoro oli murtautunut autoon ,mutta tuli yllätetyksi .Koska koira oli koulutettu henkilö etsintään se samalla otti voron hallintaan .Poliisilla oli helppo homma pidättää voro ....KESKUSTELUA ON JÄLJESTÄPÄIN OLLUT OSAAKO KOIRA VAISTOTA YLLÄ OSAA !..

      • Ei tuo mittää

        sillä takavuosina oli mulla shelttitytti joka osasi Kelalle täyttää päivärahahakemuksen minun puolesta...ei vain meinannu kynä pysyä tassussa mutta kertaus on opintojen äiti....oli se vaan noheva koera se.


      • hupi2
        Ei tuo mittää kirjoitti:

        sillä takavuosina oli mulla shelttitytti joka osasi Kelalle täyttää päivärahahakemuksen minun puolesta...ei vain meinannu kynä pysyä tassussa mutta kertaus on opintojen äiti....oli se vaan noheva koera se.

        Minullakin oli koira, joka osasi täyttää jopa maataloustukianomukset ja viedä ne kuntaan.


    • Postinkantaja

      Kantaa se minun koira postin kun ojennan sen koiralle .Olen odotellut milloin alkaa lukea postin minun puolesta ............!

    • koirastaja

      Aika typeriä kommentteja täällä.Ei koira mitään sanoista ymmärrä.

      • Kissako se siellä

        naukuu kun kukaan ei siitä puhu?


    • Ei-Tosikko 3

      Hei ? Missä on huumorin . KUKKA ?

    • Fiksu-eläin

      Koirastajalle : ; Tutustukaa koiran elämään ,Ymmärtää satoja sanoja .

    • juuujo

      Meillä vanha koira ymmärtää jo ajatuksetkin.

    • Koirastaja

      Tuota se tekee, kun asuu korvessa, eikä ole ihmiskontakteja.
      Pitää seurustella eläinten kanssa.

    • " ÄMMÄ "

      Koira on ihmisen paras ystävä .Vaimo tulee perässä .Asun " ÄMMÄN " KAUPUNGISSA .

    • hupi2

      Minun koirani kuuntelee sujuvasti 8 eri kieltä.

      • jos ei narranne

        On niillä lemmoilla kielipeätä... tuleepa telkkarin koeraohjelmia Venäjältä, Ruotsista, Saksasta, Espanjasta, USAsta, tae mistä voan niin seropi vastailee heti haukkuihin... eikä oo etes lukijota käöny!


    • Koiria-kivikaudella

      Ensimäiset koirat ovat tulleet Suomeen Volgan mutkasta .Lähde : Tapiola suuri suomalainen eräkirja .Milloin siitä ei ole tietoa ,mutta suomalaisia osa on tullut siltä suunnalta.On tutkittua tietoa ,että koiria on ollut jo 6000 v.sitten ulkomaisia kallio piirroksia ,myös kaivauksissa on tuhansia vuosia vanhoja luuranko löytöja koirista .

      • en silti luopuisi

        Tuo meiän RallaAappo se kyllä osaa olla niin kun ei muka älyäisi mitä sanotaan....kun sille päälle sattuu. Sen verran pentu vielä, sitten kun väsähtää ja nukahtaa, mikä rauha ja helpotus.

        Jospa se joskus kasvaa aikuiseksi......ehkä ikuisuuden päästä.


    • Aikuinen-koira

      Kommentti : koira aikuistuu siellä alle 2 - v .Tietysti juoksuaika on vaikea riippumatta siitä onko uros vai naaras koira . Koira on aika hyvä aistimaan ihmisten mielialoja,jos on isäntäväellä huono päivä koirakin on hermostunut .

      • menis pian ohi

        Nimenomaan se juoksuaika! Kärsivällisyys koetuksella.


    • Sitä -Riittää !

      Samaahan se tahtoo olla ihmisellä.mutta se ero että on aina päällä -Vanha vitsi kun luoja ei muistanut antaa ihmiselle juoksuaikaa ,vaan tokaisi olkoon jatkuvasti !

    • viisaseläin

      Koira oppii jopa tervehtimään omistajaa .Minulla on kaksi vuotias koira jolta on jo pentuaika ohi .Nyt koira tulee eteen istumaan ja antaa oikean tassun ja tervehtii kohteliaasti .Tähän ei ole koiraa opetettu .Ilmeisesti on ottanut mallia ihmiseltä ....!

      • meiänomakultaturkki

        Ele on viesti. Koira puhuu paljon eleillään, liikehtimisellään ja erilaisilla äänillä. Kiva kaveri. Paras kaikista. Pieni pystykorvakoirani. Turkki hohtaa auringossa keväthangella kuin kulta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe