Polttokenno

sähköä vailla

Olen haaveilemassa polttokennon hankkimista sähköä tuottamaan. Millaisia kokemuksia porukoilla on. Onko hintaansa nähden toimiva peli. Tuottaako miten paljon lämpöä eli vaatiiko millaisen tuuletuksen.

78

1362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfsgwert2456

      Kallista sähköä on.
      Halvimmaks tulee koneella ladata ne akut.
      Koneeseen vaan kunnon laturi.

    • Bossu

      Jos on ylimääräistä rahaa muutama tonni ja tilaa metaanisäiliöille, niin mikäs siinä. Metaania ei joka laiturilta saa, joten pitää varata tarpeeksi mukaan. Aurinkopaneelien hinnat ovat tulleet alas, joten kaipa kiinnostus keskittyy niihin.

      • prööööh

        Kun oliskin metaanilla niin saisi piereskelytkin sähköksi mutta kun se käyteaine on metanolia.


      • Kysys
        prööööh kirjoitti:

        Kun oliskin metaanilla niin saisi piereskelytkin sähköksi mutta kun se käyteaine on metanolia.

        Suostuisko muija istumaan kajuutassa syömässä letku persiissä?


    • Harkinnut samaa

      Olen samaa mieltä, että halvempaa on ladata maasähköstä, moottorista ajon aikana tai generaattorilla.

      Mutta olen harkinnut kaikkien näiden järjestelmien lisäksi polttokennoa koska sen voi jättää yksikseen polttelemaan virtaa jääkaapeille paikoissa, joissa ei ole töpseliä.

      Generaattori on ihan OK, kun sitä käyttelee päivisin vaikka veden lämmittämiseen tai ruoan laittoon. Se on kuitenkin äänekäs enkä halua käyttää sitä iltaisin, se häiritsee minua ja muita. Polttokenno tuottaa sopivasti virtaa hiljaisesti ja valvoo latausta.

      Lisäetuna polttokennolla on se, että jääkaappi pysyy kylmänä vaiikka joku nykäisisi töpselin seinästä tai polttaa sulakkeen.

      • dgrtwerty246

        Kannattaisi mitoittaa sähkösysteemit oikein.
        Oikein tehdyssä systeemissä jääkaappi pysyy kylmänä pari vuorokautta vaikka mistään ei tulisi mitään sähköä.
        Aurinkokenno auttaa lataamaan päivisin.

        Yksinkertaisella relesysteemillä saa maasähkön automatisoitua että vaikka se töpseli sieltä seinästä lähtisi tai tulee sähkökatkos.


      • On kunnossa, kiitos
        dgrtwerty246 kirjoitti:

        Kannattaisi mitoittaa sähkösysteemit oikein.
        Oikein tehdyssä systeemissä jääkaappi pysyy kylmänä pari vuorokautta vaikka mistään ei tulisi mitään sähköä.
        Aurinkokenno auttaa lataamaan päivisin.

        Yksinkertaisella relesysteemillä saa maasähkön automatisoitua että vaikka se töpseli sieltä seinästä lähtisi tai tulee sähkökatkos.

        Niin kannattaa - ja on laitettukin.
        Polttokennossa on kuitenkin ominaisuuksia, joita muissa järjestelmissä ei ole. Aurinkokenno on ihan hyvä, mutta virrantarve on suurempi.


      • KGKPÄOMTM
        dgrtwerty246 kirjoitti:

        Kannattaisi mitoittaa sähkösysteemit oikein.
        Oikein tehdyssä systeemissä jääkaappi pysyy kylmänä pari vuorokautta vaikka mistään ei tulisi mitään sähköä.
        Aurinkokenno auttaa lataamaan päivisin.

        Yksinkertaisella relesysteemillä saa maasähkön automatisoitua että vaikka se töpseli sieltä seinästä lähtisi tai tulee sähkökatkos.

        Kyllä jääkaappi kesä helteellä vaatii jatkuvasti vrtaa.Jo muutamassa tunnissa jääkaappiin kertyy merkittävästi vettä ,jos kaappi ei saa virtaa...viime kesänä tämä tuli havaittua.Tosin kompressorijääkaapit eivät hirveästi virtaa vaadi.
        Hankin kesäksi 200 ah AGM akun starttiakun lisäksi.Kyllä riitti!


      • Nestekaasu!

        Voe herran pieksut. Mikä ihme siinä on ettei kansa käytä hellassa ja jääkaapissa nestekaasua. Itse en muuta edes ajattelisi. Nestekaasu on ruoanlaitossa ehdoton ykkönen ja normaalikokoiselle jääkaapille riittää koko kesäksi kaksi 11kg kaasupulloa. Oma kaappini menee päälle kauden alkaessa ja sammuu alkusyksyllä. Sen jälkeen vain tarvittaessa, mutta jos lähden vesille perjantaina käyn laittamassa kaapin päälle torstaina. Akut lataan joko ajaessa koneella tai maasähköllä silloin kun sitä on saatavilla, harvoin toki on. Pikku generaattorit ovat nykyään pieniä, hiljaisia ja halpoja. Sellainen riittää mainiosti varavoimaksi akkujen lataamiseen.


    • pane kesk.hakuun!

      Kirjoittakaapa "polttokenno" keskusteluhakuun. Osumia näytti tulevan 40! En usko, että niiden jälkeen olisi tullut uutta ja mullistavaa kokemustietoa.

    • "like!"

      Polttokenno kiinnostaa minuakin. Hiljainen, sopeutuu kulutukseen, pitäisi olla huoleton, ei vaadi säätämistä kesän aikana. Maksaa, n 5 tonnia, eli kokonaishinnan, asennuksineen, tilantarpeineen ja painoineen menee melko yleisen dsl-lisägeneraattorin ohitse. Pienentää myös akkukapasiteetin tarvetta (tila, paino). Maasähköstä ja moottorin/laturin toiminnasta riippumaton. Noista lähtökohdista tulee varmasti yleistymään, mikä tietää laskevia hintoja ja polttoaineen parempaa saatavuutta.
      Aurinkokennollakin on etunsa, ja on auttava ratkaisu. Polttokennolla päästään kuitenkin jo eri tason latausvirtaan vrk ympäri.
      Ostokynnykseni ei ihan vielä ole ylittynyt, mutta seuraan kehitystä "lämpimänä."Kenties parin vuoden sisään jo hankin.

      • riippumattomuus

        Riippumattomuutta haettaessa ensisijalla ovat aurinkopaneelit (uudet ohuet ja taipuisat paneelit ovat lisänneet asennusmahdollisuuksia), tuuli- ja vesigeneraattorit sekä sähkön kulutuksen minimoiminen - jos riippumattomuudella tarkoitetaan riippumattomuutta polttoaineesta yms. (kaukopurjehdukset).

        Minusta ei ole riippumattomuuden lisäämistä se, että polttokenno hankitaan akkujen vähentämiseksi.Varmastikin polttokenno on hyvä ratkaisu, jos sillä on tarkoitus vähentää maasähköriippuvuutta tai välttää dieselgeneraattorin hankkiminen.


    • mailma muuttuu

      Eli kellään veneily palstan tyypillä oikeaa tietoa. Eiköhän ne ole ihan toimiva ratkaisu, kateelliset pers aukiset dissaavat vaan ajatuksesi toimivasta systeemistä.

      Siinä ovat oikeassa, että edullisemmin saat aurinkokennoilla homman hoidettua, mutta haluatko paneeli viritelmiä paattiisi?

      • tutustunut

        Tämän näyttää olevan totta että mielipiteitä on vaikka ei ole kokemusta.
        Kokemuksesta voin sanoa että en enää vaihtaisi pois.
        Efoy 140 toimii luetettavasti ja hiljaisesti, tuottaa samaa tehoa niin yöllä tai syksyllä. Tottakai vehje maksaa, mutta vaivattomuus ja mukavuus vähän eri kuin konetta käyttäen ..
        Luonnonsatamissa voi olla miettimättä sähkön riittävyyttä. Välillä jopa vierassatamaan tullessa unohtaa melkein maasähkön, kun sähkö riittää.
        Polttoaine riittää mukavasti 10l purkista. Ei ole mitenkään ongelma.
        Kannattaa tutustua jos vähänkin kiinnostaa.


      • sähköä vailla
        tutustunut kirjoitti:

        Tämän näyttää olevan totta että mielipiteitä on vaikka ei ole kokemusta.
        Kokemuksesta voin sanoa että en enää vaihtaisi pois.
        Efoy 140 toimii luetettavasti ja hiljaisesti, tuottaa samaa tehoa niin yöllä tai syksyllä. Tottakai vehje maksaa, mutta vaivattomuus ja mukavuus vähän eri kuin konetta käyttäen ..
        Luonnonsatamissa voi olla miettimättä sähkön riittävyyttä. Välillä jopa vierassatamaan tullessa unohtaa melkein maasähkön, kun sähkö riittää.
        Polttoaine riittää mukavasti 10l purkista. Ei ole mitenkään ongelma.
        Kannattaa tutustua jos vähänkin kiinnostaa.

        Kiitos käyttökokemuksesta. Juuri samaa mallia olen katsellut.
        Muodostaako lämpöä käydessä miten paljon. Paikka johon olen kaavaillut voi olla haasteellinen jos lämmittää kovinkin paljon.


      • celciusfarenheit
        sähköä vailla kirjoitti:

        Kiitos käyttökokemuksesta. Juuri samaa mallia olen katsellut.
        Muodostaako lämpöä käydessä miten paljon. Paikka johon olen kaavaillut voi olla haasteellinen jos lämmittää kovinkin paljon.

        Lämpökysymys mietityttää minuakin. Ei niinkään se, että kuinka paljon laite tuottaa lämpöä vaan se, kuinka lämpimässä sitä voi käyttää. Konehuoneessa lämpötila on usein yli 40 astetta, joka on kennolle yläraja.


      • asdfgwertyw2356
        tutustunut kirjoitti:

        Tämän näyttää olevan totta että mielipiteitä on vaikka ei ole kokemusta.
        Kokemuksesta voin sanoa että en enää vaihtaisi pois.
        Efoy 140 toimii luetettavasti ja hiljaisesti, tuottaa samaa tehoa niin yöllä tai syksyllä. Tottakai vehje maksaa, mutta vaivattomuus ja mukavuus vähän eri kuin konetta käyttäen ..
        Luonnonsatamissa voi olla miettimättä sähkön riittävyyttä. Välillä jopa vierassatamaan tullessa unohtaa melkein maasähkön, kun sähkö riittää.
        Polttoaine riittää mukavasti 10l purkista. Ei ole mitenkään ongelma.
        Kannattaa tutustua jos vähänkin kiinnostaa.

        Mitä polttoaine maksaa?

        Katselin jotain esitettä että litralla saa yhden kilowatin.
        Teho 105W
        Latausteho 210 Ah päivässä.

        Pikkaista alle 6000€ koneeks aika mitätön.
        Saman hintainen genu tuottaa 3-4 kW.
        Ja niitäkin saa jo aika hiljaisina.

        500W tuuligenun saa 1500€urolla.


      • Turustunut
        tutustunut kirjoitti:

        Tämän näyttää olevan totta että mielipiteitä on vaikka ei ole kokemusta.
        Kokemuksesta voin sanoa että en enää vaihtaisi pois.
        Efoy 140 toimii luetettavasti ja hiljaisesti, tuottaa samaa tehoa niin yöllä tai syksyllä. Tottakai vehje maksaa, mutta vaivattomuus ja mukavuus vähän eri kuin konetta käyttäen ..
        Luonnonsatamissa voi olla miettimättä sähkön riittävyyttä. Välillä jopa vierassatamaan tullessa unohtaa melkein maasähkön, kun sähkö riittää.
        Polttoaine riittää mukavasti 10l purkista. Ei ole mitenkään ongelma.
        Kannattaa tutustua jos vähänkin kiinnostaa.

        Meillä laite on lämppärin kanssa samassa tilassa "peräsinkoneistotilassa". En ole huomannut laitteen juurikaan lämpenevän. Tosin en siellä juurikaan käy - vain sen kannun joskus vaihtamassa.Tuuletus on sikäli oltava hyvä että laitteen "pakokaasuna" syntyy vesihöyryä. Laitteen mukana tuli kyllä hyvä asennusohjeet.


      • ääniallergia
        asdfgwertyw2356 kirjoitti:

        Mitä polttoaine maksaa?

        Katselin jotain esitettä että litralla saa yhden kilowatin.
        Teho 105W
        Latausteho 210 Ah päivässä.

        Pikkaista alle 6000€ koneeks aika mitätön.
        Saman hintainen genu tuottaa 3-4 kW.
        Ja niitäkin saa jo aika hiljaisina.

        500W tuuligenun saa 1500€urolla.

        hanki sinä ne sitten ja kuuntele sekä roottorien ujellusta sekä Genun säksätystä. Kannettavat genut pitää tankata 3-4 tunnin välein ja hiljaisinkin genu tuottaa väh. 50 db.


      • tutustunut
        asdfgwertyw2356 kirjoitti:

        Mitä polttoaine maksaa?

        Katselin jotain esitettä että litralla saa yhden kilowatin.
        Teho 105W
        Latausteho 210 Ah päivässä.

        Pikkaista alle 6000€ koneeks aika mitätön.
        Saman hintainen genu tuottaa 3-4 kW.
        Ja niitäkin saa jo aika hiljaisina.

        500W tuuligenun saa 1500€urolla.

        Jos jatkuvasti (24h) sinulle työnnetään akkuihin 6A. niin minusta se on riittävää.
        Illalla voi hetkellisesti kulutus olla enemmänkin, mutta yön aikana akut ovat taas täynnä. Meillä käytännössä akut aina lähes tai täysin täynnä.


      • seppomartti
        celciusfarenheit kirjoitti:

        Lämpökysymys mietityttää minuakin. Ei niinkään se, että kuinka paljon laite tuottaa lämpöä vaan se, kuinka lämpimässä sitä voi käyttää. Konehuoneessa lämpötila on usein yli 40 astetta, joka on kennolle yläraja.

        Jos 40 astetta on kennon toiminnan yläraja niin Välimeri, Karbia ja tavanomainen pallon kierto ei tule kysymykseen


      • sdgfert23456
        tutustunut kirjoitti:

        Jos jatkuvasti (24h) sinulle työnnetään akkuihin 6A. niin minusta se on riittävää.
        Illalla voi hetkellisesti kulutus olla enemmänkin, mutta yön aikana akut ovat taas täynnä. Meillä käytännössä akut aina lähes tai täysin täynnä.

        Sillä vaan ei piikkejä tasata.
        Jos sen sais talteen kokoaika sen 6 amp. niin sitten.

        Meillä kun läväyttää keskuspölynimurin tai mikron päälle niin siinä ei 100W kauaa porskuta. Ilmastointi vie oman osansa.

        Itseasiassa hyvä diesel genu oikein eristettynä ja asennettuna ei paljoa metelöi.


      • mr info.com
        celciusfarenheit kirjoitti:

        Lämpökysymys mietityttää minuakin. Ei niinkään se, että kuinka paljon laite tuottaa lämpöä vaan se, kuinka lämpimässä sitä voi käyttää. Konehuoneessa lämpötila on usein yli 40 astetta, joka on kennolle yläraja.

        täältä tietoa mm. asennuksesta jne. http://www.efoy-comfort.com/


      • Karibia ei ongelma
        seppomartti kirjoitti:

        Jos 40 astetta on kennon toiminnan yläraja niin Välimeri, Karbia ja tavanomainen pallon kierto ei tule kysymykseen

        Karibialla varjossa lämpötila on 30 nurkilla ja vesi sen alle. Hyvällä ilmanvaihdolla ja laitteen sijoittamisella 40 astetta ei ole ongelma. Sen sijaan konehuoneessa lämpötila nousee 70-80 asteeseen, kun moottori on käynnissä ja pitkään sen jälkeenkin.


      • eri tarkoitus
        sdgfert23456 kirjoitti:

        Sillä vaan ei piikkejä tasata.
        Jos sen sais talteen kokoaika sen 6 amp. niin sitten.

        Meillä kun läväyttää keskuspölynimurin tai mikron päälle niin siinä ei 100W kauaa porskuta. Ilmastointi vie oman osansa.

        Itseasiassa hyvä diesel genu oikein eristettynä ja asennettuna ei paljoa metelöi.

        Genu on ainoa, millä voi käyttää isoja laitteita, kuten imuria, sähköhellaa ja boileria. Imuria voi ehkä käyttää invertterillä, kun akkukapasiteetti on tarpeeksi iso.

        Sitä vaan ei viitsi huudattaa jatkuvasti, kuten ei imuriakaan. Genu ei myöskään käynnistä itseään ihmiskäden koskematta.


      • tunari...
        asdfgwertyw2356 kirjoitti:

        Mitä polttoaine maksaa?

        Katselin jotain esitettä että litralla saa yhden kilowatin.
        Teho 105W
        Latausteho 210 Ah päivässä.

        Pikkaista alle 6000€ koneeks aika mitätön.
        Saman hintainen genu tuottaa 3-4 kW.
        Ja niitäkin saa jo aika hiljaisina.

        500W tuuligenun saa 1500€urolla.

        Polttoainekin on aika kallista, 5 litran kannu 30 euroa. Sen energiasisällöksi ilmoitetaan 460 Ah, eli 12 voltin jännitteellä 5.5 KWh. Ei kerrota onko energiasisältö kannun sisältö vai se enrgiamäärä joka polttokennosta saadaan ko. polttoainemäärällä, joten vertailuun syntyy polttokennon hyötysuhteen suuruinen virhemarginaali. Viiden litran bensakannun energiasisältö on 45 kWh ja hinta noin 7 euroa. Jos polttomoottorigenu lataa edes 12 % hyötysuhteella, polttoainemäärä riittää yhtä kauan, mutta kustannukset siis 7 vs. 30 euroa. Kiinnostava laite kuitenkin periaatteessa.


      • sdfgwert324567
        eri tarkoitus kirjoitti:

        Genu on ainoa, millä voi käyttää isoja laitteita, kuten imuria, sähköhellaa ja boileria. Imuria voi ehkä käyttää invertterillä, kun akkukapasiteetti on tarpeeksi iso.

        Sitä vaan ei viitsi huudattaa jatkuvasti, kuten ei imuriakaan. Genu ei myöskään käynnistä itseään ihmiskäden koskematta.

        Kyllä se käynnistää.
        Sen saa lähtemään käyntiin kun akkuvaraus on tietty tai kun hetkellinen kulutus kasvaa sopivaksi.


      • maalaisjärkeä !
        sdgfert23456 kirjoitti:

        Sillä vaan ei piikkejä tasata.
        Jos sen sais talteen kokoaika sen 6 amp. niin sitten.

        Meillä kun läväyttää keskuspölynimurin tai mikron päälle niin siinä ei 100W kauaa porskuta. Ilmastointi vie oman osansa.

        Itseasiassa hyvä diesel genu oikein eristettynä ja asennettuna ei paljoa metelöi.

        Tuolla Efoyn sivulla oli kyllä myös isompia malleja isompaan virrantarpeeseen. (vajaa 8Ah)
        Sen verran jokaisella pitäisi olla järkeä että jos veneessä on ilmastointi ja invertterillä imuroidaan jne. niin silloin kyllä kone/ mahdollinen aggrekaatti päälle. En vaan ole kyllä monessakaan purjeveneessä (Suomen vesillä) ilmastointia nähnyt eli taitaa aikamoinen lotja olla kyseessä. Yhdessä 80ft veneessä olen nähnyt. Moottoriveneissä kyllä yleisempi juuri tuon virran paremman riittävyyden vuoksi.
        Onko siis todellinen tarpeen kuvaus vai vain haluttu kuvaus isosta virran kulutuksesta ?


      • nysäköli
        tunari... kirjoitti:

        Polttoainekin on aika kallista, 5 litran kannu 30 euroa. Sen energiasisällöksi ilmoitetaan 460 Ah, eli 12 voltin jännitteellä 5.5 KWh. Ei kerrota onko energiasisältö kannun sisältö vai se enrgiamäärä joka polttokennosta saadaan ko. polttoainemäärällä, joten vertailuun syntyy polttokennon hyötysuhteen suuruinen virhemarginaali. Viiden litran bensakannun energiasisältö on 45 kWh ja hinta noin 7 euroa. Jos polttomoottorigenu lataa edes 12 % hyötysuhteella, polttoainemäärä riittää yhtä kauan, mutta kustannukset siis 7 vs. 30 euroa. Kiinnostava laite kuitenkin periaatteessa.

        Meillä menee kesässä kolme kannua ja käyttö hyvin aktiivista.
        Sen vaivattomuuden ja äänettömyyden vuoksi maksan iloiten kannun hinnan.

        Eihän siinä mitään jos joku kokee aggrekaatin paremmaksi. Naapurit luonnonsatamassa eivät ehkä :)


      • sjsjsjsjjssj
        Turustunut kirjoitti:

        Meillä laite on lämppärin kanssa samassa tilassa "peräsinkoneistotilassa". En ole huomannut laitteen juurikaan lämpenevän. Tosin en siellä juurikaan käy - vain sen kannun joskus vaihtamassa.Tuuletus on sikäli oltava hyvä että laitteen "pakokaasuna" syntyy vesihöyryä. Laitteen mukana tuli kyllä hyvä asennusohjeet.

        Meillä yhden kesän kokemus. Helppo asennus, lähes äänetön ja täysin toimintacarma. Asensin sitloodan penkin alle ja tuuletus ym. ongelmatonta. Polttoaineen kulutus on täysin käytöstä kiinni -meillä riittää ainetta kannussa varmaan kaksi seuraavaakin kesää. Suosittelen vaikka tuo hankintahinta onkin kova. On ainakin yksi huoli (sähkön riittävyys) vähemmän. Aurinkokennojen hyötysuhde on kuitenkin aika vähäinen (suuntaukset ym.) ja sadepäiviä ja yötäkin kauteen riittää.


      • Mikä merkki?
        sdfgwert324567 kirjoitti:

        Kyllä se käynnistää.
        Sen saa lähtemään käyntiin kun akkuvaraus on tietty tai kun hetkellinen kulutus kasvaa sopivaksi.

        Aikoinaan sellainen systeemi piti tulla, muttei tullut.
        Mikä järjestelmä toimii niin?
        Onko sinulla sellainen vai oletko vain kuullut jonkun kaverin kaverilla olevan?


      • ilmastointilaite
        maalaisjärkeä ! kirjoitti:

        Tuolla Efoyn sivulla oli kyllä myös isompia malleja isompaan virrantarpeeseen. (vajaa 8Ah)
        Sen verran jokaisella pitäisi olla järkeä että jos veneessä on ilmastointi ja invertterillä imuroidaan jne. niin silloin kyllä kone/ mahdollinen aggrekaatti päälle. En vaan ole kyllä monessakaan purjeveneessä (Suomen vesillä) ilmastointia nähnyt eli taitaa aikamoinen lotja olla kyseessä. Yhdessä 80ft veneessä olen nähnyt. Moottoriveneissä kyllä yleisempi juuri tuon virran paremman riittävyyden vuoksi.
        Onko siis todellinen tarpeen kuvaus vai vain haluttu kuvaus isosta virran kulutuksesta ?

        "En vaan ole kyllä monessakaan purjeveneessä (Suomen vesillä) ilmastointia nähnyt eli taitaa aikamoinen lotja olla kyseessä."
        Suomen vesillä ilmastointilaitteelle ei ole tarvetta, mutta tilanne on toinen vaikkapa Karibialla. Siellä on helppo tunnistaa ne veneet, joissa on ilmastointi: niissä kaikki luukut pidetään kiinni, kun ollaan veneessä. Muissa veneissä kaikki luukut pidetään auki. Myös 30-40 ft kokoluokan veneissä näkee ilmastointilaitteita - ei siis tarvitse olla "aikamoinen lotja".
        Ilmastointilaitteet ovat useimmiten verkkovirtakäyttöisiä ja siten sopivat satamakäyttöön laiturisähköllä tai ankkurissa käyttöön dieselgenun sähköllä.


      • seppomartti
        Karibia ei ongelma kirjoitti:

        Karibialla varjossa lämpötila on 30 nurkilla ja vesi sen alle. Hyvällä ilmanvaihdolla ja laitteen sijoittamisella 40 astetta ei ole ongelma. Sen sijaan konehuoneessa lämpötila nousee 70-80 asteeseen, kun moottori on käynnissä ja pitkään sen jälkeenkin.

        Perustuuko "ei ole ongelma" omaan kokemukseen polttokennon toiminnasta lämpimillä latitudeilla?. Karibialla on useinkin yli 30 astetta varjossa. Vene on yleensä auringossa ja silloin kansi ja sen alaiset tilat kuumenevat. Välimerellä hellejaksot ovat kuumempia pilvien puuttuessa. Joka vuosi yli 40 asteen periodeja. Siis toimiiko?.


      • Ainakin nuo
        Mikä merkki? kirjoitti:

        Aikoinaan sellainen systeemi piti tulla, muttei tullut.
        Mikä järjestelmä toimii niin?
        Onko sinulla sellainen vai oletko vain kuullut jonkun kaverin kaverilla olevan?

        Fisher Panda tasavirtavärkit saa toimimaan automatic akkujänniteen ohjaamana ...

        Fischer Panda AGTPM4

        Piti tulla linkki :-)


      • dfgsret3456
        Mikä merkki? kirjoitti:

        Aikoinaan sellainen systeemi piti tulla, muttei tullut.
        Mikä järjestelmä toimii niin?
        Onko sinulla sellainen vai oletko vain kuullut jonkun kaverin kaverilla olevan?

        Tuollainenhan on helppo rakentaa itse.
        Ei se logiikalta ihmeitä vaadi.
        Nykyään logiikat voi ohjelmoida näppärästi win-pohjaisella ohjelmalla, ei tarvi edes koodia kirjoittaa.

        Tällaisella saa genun toimimaan ihan miten haluaa.

        Itseasiassa autopilotinkin tein itse.
        Hintaa tuli 170€ Hihnavetoinen pilotti ruoritolppaan piiloon.


      • ei ihan noin vain
        dfgsret3456 kirjoitti:

        Tuollainenhan on helppo rakentaa itse.
        Ei se logiikalta ihmeitä vaadi.
        Nykyään logiikat voi ohjelmoida näppärästi win-pohjaisella ohjelmalla, ei tarvi edes koodia kirjoittaa.

        Tällaisella saa genun toimimaan ihan miten haluaa.

        Itseasiassa autopilotinkin tein itse.
        Hintaa tuli 170€ Hihnavetoinen pilotti ruoritolppaan piiloon.

        Logiikka ei ehkä ole ihan niin yksinkertainen koska genu voi vaatia joskus pitemmän ja joskus lyhyemmän käynnistysajan ja joskus se ei lähde käyntiin lainkaan. Kaikki nämä pitää olla ohjelmoituna ettei startti pyöri maailman tappiin.

        Mahdotonta se ei tietenkään ole


      • whisper genu
        Mikä merkki? kirjoitti:

        Aikoinaan sellainen systeemi piti tulla, muttei tullut.
        Mikä järjestelmä toimii niin?
        Onko sinulla sellainen vai oletko vain kuullut jonkun kaverin kaverilla olevan?

        Eikös mastervoltilla ole sellainen missä on inverteri ja genu olisko vielä samassa nipussa, en ole varma


      • kuumat latitudit
        seppomartti kirjoitti:

        Perustuuko "ei ole ongelma" omaan kokemukseen polttokennon toiminnasta lämpimillä latitudeilla?. Karibialla on useinkin yli 30 astetta varjossa. Vene on yleensä auringossa ja silloin kansi ja sen alaiset tilat kuumenevat. Välimerellä hellejaksot ovat kuumempia pilvien puuttuessa. Joka vuosi yli 40 asteen periodeja. Siis toimiiko?.

        Lisäisin seppomartin kommenttiin senkin, että hellejaksojen aikana jääkaapin kulutuskin on suurin ja auringonpaiste voimakasta. Siksi aurinkopaneelit tuntuisivat paremmalta ratkaisulta lämpimille latitudeille kuin polttokenno. Ehkä polttokenno on parempi ratkaisu viileämmille latitudeille?

        Itse olin pari vuotta trooppisilla vesillä ja aurinkopaneelit tuuligeneraatori riittivät sähköntuottoon (akkujen lataamista muilla keinoin tarvittiin harvoin). Kotivesillä pärjää aurinkopaneeleilla koneajolla satamiin ja satunnaisella laiturisähköllä. Todellista tarvetta polttokennolle ei vielä ole, mutta teknologia tietysti kiinnostaa.


      • hölömöläisten hommia
        sdgfert23456 kirjoitti:

        Sillä vaan ei piikkejä tasata.
        Jos sen sais talteen kokoaika sen 6 amp. niin sitten.

        Meillä kun läväyttää keskuspölynimurin tai mikron päälle niin siinä ei 100W kauaa porskuta. Ilmastointi vie oman osansa.

        Itseasiassa hyvä diesel genu oikein eristettynä ja asennettuna ei paljoa metelöi.

        Aika harvassa purjeveneessä on kuitenkaan keskuspölynimuria tai imastointia. Aika paksuksi juttu meni. Jos oikeasti tuollaisia vekottimia veneeseen haluaa täytyy olla jo sen verran pääomia, ettei kunnollisen generaattorin asennus äänieristettyyn omaan tilaan jäähdytyksineen ole mikään taloudellinen ongelma.


      • Mökkirannassakin sähkö?
        hölömöläisten hommia kirjoitti:

        Aika harvassa purjeveneessä on kuitenkaan keskuspölynimuria tai imastointia. Aika paksuksi juttu meni. Jos oikeasti tuollaisia vekottimia veneeseen haluaa täytyy olla jo sen verran pääomia, ettei kunnollisen generaattorin asennus äänieristettyyn omaan tilaan jäähdytyksineen ole mikään taloudellinen ongelma.

        Keskusimurista veneessä en ole kuullutkaan. Se mihin tavallinen purjehtija imuria tarvitsee veneessä on vaikkapa hiontapölyn poistaminen. Mökkirannassa ei välttämättä ole muuta virtalähdettä verkkovirralla toimivalle imurille, hiomakoneelle tms kuin tehokas invertteri tai pieni bensakäyttöinen aggregaatti. Aggregaatti on siitä hyvä, että sitä voi käyttää muuallakin kuin veneessä.


      • onko sittenkin
        ilmastointilaite kirjoitti:

        "En vaan ole kyllä monessakaan purjeveneessä (Suomen vesillä) ilmastointia nähnyt eli taitaa aikamoinen lotja olla kyseessä."
        Suomen vesillä ilmastointilaitteelle ei ole tarvetta, mutta tilanne on toinen vaikkapa Karibialla. Siellä on helppo tunnistaa ne veneet, joissa on ilmastointi: niissä kaikki luukut pidetään kiinni, kun ollaan veneessä. Muissa veneissä kaikki luukut pidetään auki. Myös 30-40 ft kokoluokan veneissä näkee ilmastointilaitteita - ei siis tarvitse olla "aikamoinen lotja".
        Ilmastointilaitteet ovat useimmiten verkkovirtakäyttöisiä ja siten sopivat satamakäyttöön laiturisähköllä tai ankkurissa käyttöön dieselgenun sähköllä.

        Tämän perusteella meilläkin on sitten ilmastointi. Kun veneessä on viileää niin en kyllä avaa luukkuja helteellä, vaan pidän valosuojat visusti paikoillaan ettei vaan lämmin ilma pääse veneeseen. Ilmastointia ei ole.


    • 123456..

      Kovin näyttävät olevan tehottomia tuotoltaan. Itselläni 10 kva ja 1500 rpm dieselgenu koteloituna,eikä pidä käydessään kuin pientä hurinaa.Saan sillä saunan lämpimäksi ja kaikki muut makavuudet paattiin. En enää muuta huolisikaan.

      • Bossu

        Sellaiset vesijäähdytetyt dieselgenut taitaa kyllä olla polttokennoa kalliimpia. Ilmajäähdytteiset taas vaativat kuuman pakoputken ja ilmanvaihdon.


      • ei viitti vahtia
        Bossu kirjoitti:

        Sellaiset vesijäähdytetyt dieselgenut taitaa kyllä olla polttokennoa kalliimpia. Ilmajäähdytteiset taas vaativat kuuman pakoputken ja ilmanvaihdon.

        Ja edelleen jonku pitää pienin kätösin pistää tulille.


      • Joonas..
        ei viitti vahtia kirjoitti:

        Ja edelleen jonku pitää pienin kätösin pistää tulille.

        Kyllä sen genun saa ihan automaattisesti käynnistymään ja sammumaan, ei tarvita niitä pikku kätösiä siihen hommaan.


      • aggu

        Tollasella on sitten tosi näppärää ladata akkuja, 12 tuntia. Ymmärrän kyllä, kun saunan lämmität, käytät liettä tai muuta hetkellistä virran tarvetta, mutten akkujen lataamiseen.


    • 11+10

      Menossa jo toinen polttokenno (toisessa veneessä), käyttökokemuksia n 7 vuoden ajalta. Sopii meidän veneilyymme.
      Jos haluat laskea kWh:n hintaa unohda koko juttu. Jos lasket yleensäkään purjeveneessä tuntihintaa millekkään voit kohta unohtaa purjehduksenkin...
      Se, kannattaako polttokenno hankkia on ihan siitä kiinni miten veneilet, mikä on kulutus ja mitä veneessä arvostat. Ilmastointia tai laajaa vaihtovirtakulutusta polttokenno ei invertterin kautta pyöritä mutta normaalin kulutuksen isommat mallit kattavat kyllä.
      Konehuoneeseen et sitä voi asentaa etkä ihan umpitilaan. Minulla se on penkkilokerossa jossa 100x200 mm tuuletusaukko ritilällä ja se toimii hyvin paitsi jos lämmitin on täysillä (ilmaputket kulkevat saman tilan kautta) jolloin käyttölämpötila voi ylttyä ja polttokenno sulkee itsensä.

      • pallonkiertäjälle?

        Jos ajattelet 3 vuoden kestoista pallonkiertoa, paljonko polttoainetta tulisi varata polttokennoa varten? Saatavuus voi olla vaikea jo ehkä Karibian saarilla ja Panamassa, Polynesian saaristossa epätodennäköistä. Uudessa-Seelannissa ja Australiassa sitä varmaankin löytyy, mutta reitin varrella tuskin Intian valtameren saarilta tai St.Helenalta ja Ascensionilta.
        Onko helppo korjata itse, jos menee epäkuntoon?

        Jos itse lähtisin uudelleen, ehkä varalaitteeksi ottaisin Hondan pikkugeneraattorin. Pääasiallinen sähköntuotto olisi aurinkopaneeleilla, tuuligenulla ja vesigenulla. Polttokennon sopivuutta pitkään reissun en tunne (eikä hintakaan houkuttele).


      • seppomartti
        pallonkiertäjälle? kirjoitti:

        Jos ajattelet 3 vuoden kestoista pallonkiertoa, paljonko polttoainetta tulisi varata polttokennoa varten? Saatavuus voi olla vaikea jo ehkä Karibian saarilla ja Panamassa, Polynesian saaristossa epätodennäköistä. Uudessa-Seelannissa ja Australiassa sitä varmaankin löytyy, mutta reitin varrella tuskin Intian valtameren saarilta tai St.Helenalta ja Ascensionilta.
        Onko helppo korjata itse, jos menee epäkuntoon?

        Jos itse lähtisin uudelleen, ehkä varalaitteeksi ottaisin Hondan pikkugeneraattorin. Pääasiallinen sähköntuotto olisi aurinkopaneeleilla, tuuligenulla ja vesigenulla. Polttokennon sopivuutta pitkään reissun en tunne (eikä hintakaan houkuttele).

        Samaa mieltä, paitsi pikkuinen bensa-agregaatti jää autotalliin kuten on ollut vuosikaudet


      • sähköä vailla
        seppomartti kirjoitti:

        Samaa mieltä, paitsi pikkuinen bensa-agregaatti jää autotalliin kuten on ollut vuosikaudet

        Olen laittamassa Finngulf 391 veneeseen. Siinä on 'konehuoneen' edessä tila joka on eristetty konehuoneesta. Tähän ajattelin laittaa. Tilan alla on yksi hupiakku. Ilmanotot alhaalta ja ylhäältä jos tarve tulee vaaatimaan. En usko että koneen lämpö tulee vaikuttamaan. Jos kone käy niin sähköä tulee joka tapauksessa koneesta ja härveli sammuu.

        En kierrä palloa vaan veneilen pohjolassa.

        Kiitos kommenteista. Alan tavoitesäästäjäksi ja katselen kesällä formuloita.

        Kevättä kaikille. Kohta raaputellaan.


      • mahtuu mukaan
        seppomartti kirjoitti:

        Samaa mieltä, paitsi pikkuinen bensa-agregaatti jää autotalliin kuten on ollut vuosikaudet

        Bensa-aggregaatille voi tulla tarvetta pitkällä reissulla (rälläkkä ja muut sähkötyökalut), vaikka akut pysyisivät muilla keinoilla täysinä. Eräs purjehtiva purjemaakari käytti sitä ompelukoneensa virtalähteenä, jolloin ompeluhomman voi tehdä palmujen varjossa eikä ahtaassa ja kuumassa veneessä.


      • Jos se on
        seppomartti kirjoitti:

        Samaa mieltä, paitsi pikkuinen bensa-agregaatti jää autotalliin kuten on ollut vuosikaudet

        Honda niin myy mulle joutilas peli pois!


      • Jos se on
        Jos se on kirjoitti:

        Honda niin myy mulle joutilas peli pois!

        Piti tulla kohtaan Seppomartti, mutta suomi arpoo vastausaikaa:-)


      • Jos se on
        Jos se on kirjoitti:

        Piti tulla kohtaan Seppomartti, mutta suomi arpoo vastausaikaa:-)

        Honda jne..

        Ja iPad arpoo sanat: vastauspaikat!

        Jos Hondagensu on joutavana ja myytävänä sano seppomartti joo niin soitan...


      • aggu
        Jos se on kirjoitti:

        Honda jne..

        Ja iPad arpoo sanat: vastauspaikat!

        Jos Hondagensu on joutavana ja myytävänä sano seppomartti joo niin soitan...

        Honda on hyvä, mutta ikäävää metakkaa siitäkin lähtee, jos mielit akut saada latinkiin, niin kuuntele sitten 12tuntia pörinää.


      • lantin kaksi puolta
        aggu kirjoitti:

        Honda on hyvä, mutta ikäävää metakkaa siitäkin lähtee, jos mielit akut saada latinkiin, niin kuuntele sitten 12tuntia pörinää.

        Tietenkin pienikin polttomoottori pörisee. Eräs akkujaan lataava purjehtija ratkaisi asian panemalla pikku-Hondansa pörisemään jollaansa, jolloin ääni ei häirinnyt veneeseen. Hyvä idea!

        Lantilla on aina kaksi puolta. Toinen on se, että akkujen lataaminen veneen moottorillakaan ei ole äänetöntä. Joskus akkujen tyhjeneminen tulee yllätyksenä ja pikku-Honda on mainio hätävara siihen tarkoitukseen, hinnaltaan edullinen verrattuna moneen muuhun sähköntuottojärjestelmään. Jos pikku-Hondaa käyttää rälläkän tai imurin voimanlähteenä, sen ääni on pienempi kuin sähkölaitteen.


      • seppomartti
        lantin kaksi puolta kirjoitti:

        Tietenkin pienikin polttomoottori pörisee. Eräs akkujaan lataava purjehtija ratkaisi asian panemalla pikku-Hondansa pörisemään jollaansa, jolloin ääni ei häirinnyt veneeseen. Hyvä idea!

        Lantilla on aina kaksi puolta. Toinen on se, että akkujen lataaminen veneen moottorillakaan ei ole äänetöntä. Joskus akkujen tyhjeneminen tulee yllätyksenä ja pikku-Honda on mainio hätävara siihen tarkoitukseen, hinnaltaan edullinen verrattuna moneen muuhun sähköntuottojärjestelmään. Jos pikku-Hondaa käyttää rälläkän tai imurin voimanlähteenä, sen ääni on pienempi kuin sähkölaitteen.

        Rälläkkä on tosiaan ollut yksi eniten käyttämiäni työkoneita reissussa. Esim. koneruuvit/pultit pitkinä pitää varaston pienenä ja sitten voi pätkiä tarpeen mukaan. 230V laitetta olen käyttänyt satamissa. Toinen ehkä halvempi ja monikäyttöisempi rälläkän korvike on hyvä akkuporakone & katkaisulaikkoja. Pienellä invertterillä pitää laitteen latauksessa. Maston tullessa alas on luultavasti nopeampi katkomaan metallia kuin katsastuksen rautasaha.


      • Bossu
        lantin kaksi puolta kirjoitti:

        Tietenkin pienikin polttomoottori pörisee. Eräs akkujaan lataava purjehtija ratkaisi asian panemalla pikku-Hondansa pörisemään jollaansa, jolloin ääni ei häirinnyt veneeseen. Hyvä idea!

        Lantilla on aina kaksi puolta. Toinen on se, että akkujen lataaminen veneen moottorillakaan ei ole äänetöntä. Joskus akkujen tyhjeneminen tulee yllätyksenä ja pikku-Honda on mainio hätävara siihen tarkoitukseen, hinnaltaan edullinen verrattuna moneen muuhun sähköntuottojärjestelmään. Jos pikku-Hondaa käyttää rälläkän tai imurin voimanlähteenä, sen ääni on pienempi kuin sähkölaitteen.

        900 watin rälläkkä vaatii 3kW:n aggregaatin, joka taas on jo aika raju peli useimpiin veneisiin. Pikku-Honda on 1 kW.


      • selitä syy!
        Bossu kirjoitti:

        900 watin rälläkkä vaatii 3kW:n aggregaatin, joka taas on jo aika raju peli useimpiin veneisiin. Pikku-Honda on 1 kW.

        Bossu, miksi 1000W tuottava Honda ei riitä 900W tehoiselle rälläkälle? Ajattelitko, että rälläkkää käytetään tuntikausia yhteen menoon, vai miksi sitä varten pitäisi olla 3000W tuottava aggregaatti?
        Omia kokemuksia 1000W:n Hondasta?


      • valintakysymyksiä
        Bossu kirjoitti:

        900 watin rälläkkä vaatii 3kW:n aggregaatin, joka taas on jo aika raju peli useimpiin veneisiin. Pikku-Honda on 1 kW.

        Eikö ole oma valinta, minkä tehoisen kulmahiomakoneen hankkii tai minkä tehoisen aggregaatin katsoo tarvitsevansa?
        Esim. Makitan kulmahiomakoneita on 720W, 840W, 1100W ym, vaikka biltemasta 20€:lla saakin 900W rälläkän eikä muun tehoisia halpiksia ole.
        Aggregaatinkaan ei tarvitse olla Honda-merkkinen. Kipor IG 1kW aggregaatti taitaa olla Hondaa halvempi ja maksaa 340e. Kiporin 2,6kW aggregaatin hinta näkyy olevan 680 e eräässä kotimaisesssa kaupassa.


      • Bossu
        selitä syy! kirjoitti:

        Bossu, miksi 1000W tuottava Honda ei riitä 900W tehoiselle rälläkälle? Ajattelitko, että rälläkkää käytetään tuntikausia yhteen menoon, vai miksi sitä varten pitäisi olla 3000W tuottava aggregaatti?
        Omia kokemuksia 1000W:n Hondasta?

        Ei ole siitä omia kokemuksia, mutta 900 watin rälläkän startissa ottama teho voi olla 3-5 kertaa isompi. Rälläkkä tai aggregaatti voi hajota, jos koko ajan koitetaan startata liian pienellä teholla. Nyrkkisääntönä aggregaateissa on, että 1-vaihe oikosulkumoottoria pyöritettäessä pitää aggregaatista löytyä vähintään 3-kertainen teho. Joku laturi, lämmitin tai valaistus ei ole niin tarkkoja, koska niissä se kuorma on tasainen.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        Ei ole siitä omia kokemuksia, mutta 900 watin rälläkän startissa ottama teho voi olla 3-5 kertaa isompi. Rälläkkä tai aggregaatti voi hajota, jos koko ajan koitetaan startata liian pienellä teholla. Nyrkkisääntönä aggregaateissa on, että 1-vaihe oikosulkumoottoria pyöritettäessä pitää aggregaatista löytyä vähintään 3-kertainen teho. Joku laturi, lämmitin tai valaistus ei ole niin tarkkoja, koska niissä se kuorma on tasainen.

        No, otetaan sen verran takaisin, että rälläkässä voi olla myös muu moottori, joka ei ole noin vaativa startissa. Kannattaa kuitenkin varmistaa, ettei ole oikosulkumoottori, jos on tarkoitus aggregaatin kanssa käyttää. 900 watin rälläkkä kilowatin aggregaatilla tuntuu kyllä maallikosta aika kovalta, voi olla ettei lähde pyörimään.


      • Honda vs Kipor
        valintakysymyksiä kirjoitti:

        Eikö ole oma valinta, minkä tehoisen kulmahiomakoneen hankkii tai minkä tehoisen aggregaatin katsoo tarvitsevansa?
        Esim. Makitan kulmahiomakoneita on 720W, 840W, 1100W ym, vaikka biltemasta 20€:lla saakin 900W rälläkän eikä muun tehoisia halpiksia ole.
        Aggregaatinkaan ei tarvitse olla Honda-merkkinen. Kipor IG 1kW aggregaatti taitaa olla Hondaa halvempi ja maksaa 340e. Kiporin 2,6kW aggregaatin hinta näkyy olevan 680 e eräässä kotimaisesssa kaupassa.

        On noilla muutakin eroa kuin nimi. Viime vuonna olin talkoissa, jossa tarvittiin sähköä työkaluille saaressa. Saaren isäntä toi paikalle aivan Kiporin näköisen laitteen, vaikkei juuri sen merkkisen. Aika monta vetoa vaati käynnistyäkseen ja sitten vartin päästä se sammahti. Monta vetoa ja se kävi taas, mutta ei tuottanut sähköä, eikä pitänyt kierroksiaan ja sammahteli. Sitten katkesi startin naru. Genun purkaminen oli nelikätistä puuhaa, samoin kasaus. Toisella vedolla kasauksen jälkeen hajosi se pieni muoviosa, jonka kautta starttinaru juoksee. Käyntiin taas saatiin, mutta sähköä ei edelleenkään tullut.

        Hyvällä onnella saatiin maista muutamassa tunnissa paikalle vastaavanlainen Honda. Se hyrähti käyntiin yhdellä vedolla ja kävi sitten tankkausta lukuunottamatta myöhään iltaan katkotta. Ja siinä kun Kiporin näköinen kävi lähes siedettävällä äänellä, ei Hondan ääntä paljoa nurkan takaa edes erottanut.


      • monen merkkisiä
        Honda vs Kipor kirjoitti:

        On noilla muutakin eroa kuin nimi. Viime vuonna olin talkoissa, jossa tarvittiin sähköä työkaluille saaressa. Saaren isäntä toi paikalle aivan Kiporin näköisen laitteen, vaikkei juuri sen merkkisen. Aika monta vetoa vaati käynnistyäkseen ja sitten vartin päästä se sammahti. Monta vetoa ja se kävi taas, mutta ei tuottanut sähköä, eikä pitänyt kierroksiaan ja sammahteli. Sitten katkesi startin naru. Genun purkaminen oli nelikätistä puuhaa, samoin kasaus. Toisella vedolla kasauksen jälkeen hajosi se pieni muoviosa, jonka kautta starttinaru juoksee. Käyntiin taas saatiin, mutta sähköä ei edelleenkään tullut.

        Hyvällä onnella saatiin maista muutamassa tunnissa paikalle vastaavanlainen Honda. Se hyrähti käyntiin yhdellä vedolla ja kävi sitten tankkausta lukuunottamatta myöhään iltaan katkotta. Ja siinä kun Kiporin näköinen kävi lähes siedettävällä äänellä, ei Hondan ääntä paljoa nurkan takaa edes erottanut.

        Tarkoitatko, että Kipor on huono sillä perusteella, että "Kiporin näköinen" ei käynnistynyt saaren talkoissa? Pieniä kannettavia sähköaggregaatteja on monia muitakin merkkejä kuin Honda tai Kipor: Champion, Briggs&Statton, Glans Power, Keeway, Generic, Yamaha…
        Hondalla on kyllä hyvä maine, mutta vertailureteissä moni muukin on saanut "täydet pisteet". Hämärästi muistan, että jossain kotimaisessakin lehdessä oli aikanaan "salkkuaggregaattien" vertailutesti. Ehkä joku muistaa lehden ja vuoden?


      • niitä on...
        monen merkkisiä kirjoitti:

        Tarkoitatko, että Kipor on huono sillä perusteella, että "Kiporin näköinen" ei käynnistynyt saaren talkoissa? Pieniä kannettavia sähköaggregaatteja on monia muitakin merkkejä kuin Honda tai Kipor: Champion, Briggs&Statton, Glans Power, Keeway, Generic, Yamaha…
        Hondalla on kyllä hyvä maine, mutta vertailureteissä moni muukin on saanut "täydet pisteet". Hämärästi muistan, että jossain kotimaisessakin lehdessä oli aikanaan "salkkuaggregaattien" vertailutesti. Ehkä joku muistaa lehden ja vuoden?

        Tarkoitan, että halpoja kopioita kannattaa välttää. Vai onko syytä olettaa, että juuri Kipor niistä kaikista on muita parempi? Jos on, niin miksi?


    • nuukis

      Jotkut kyselivät genun automaattikäynnistyksestä. Mä tein Victronin 3000 w:n invertterille (combi laturi-invertteri) sen sisäänrakennettuun tsydeemiin määrittelyt että jos jännite laskee alle valitsemani rajan TAI jos invertterista käytettävä 230V:n teho ylittää 2000W yli 30 sekunnin ajan niin victron antaa 30 minuutiksi relekärjet-kiinni komennon, jonka sitten laitoin Whisper-genun käynnistyskomennoksi. Jos kuormitus jatkuu 30 minuutin jälkeenkin niin genu jatkaa papattamistaan. Vielä kun oppisi määrittelemään siten että ilman ihmiskäden kosketusta jos akkujen varaustila iltasella on alle jonkun tason niin järjestelmä puskisi esim ennen klo iltakahdeksaa riittävästi tavaraa akkuihin ettei automatiikka herättäisi suotta yöllä genua. Voihan sitä toki ihmisälyllä arvioida tarvitsenko yön yli erityisen paljon sähköä tai toisaalta kieltää yöksi automaattikäynnistyksen. Periaatteenani on ettei veneelläni mukana olevien ihmisten tarvitse miettiä mistä sähköä tulee, kunhan sitä tulee.

      • xhgsrety3457

        Tuohon ei ihmeellistä logiikkaa tarvita.
        Loppupelissä ei mikään ihme homma.
        Anna logiikalle parametrit jos V alle tietyn määrän Klo. se ja se niin lataa.


      • Teen saman

        Mielenkiintoista. Millä jännitteellä ohjaus ottaa komennon vastaan ja mitä kellolaitetta käytit? Onko ohjaus virralla vai maadoituksella?


      • kun niin helppoa :D
        xhgsrety3457 kirjoitti:

        Tuohon ei ihmeellistä logiikkaa tarvita.
        Loppupelissä ei mikään ihme homma.
        Anna logiikalle parametrit jos V alle tietyn määrän Klo. se ja se niin lataa.

        Minkä valmistajan logiikkapiirejä käytät?
        Onko ohjaus algoritmi epromilla vai millä?


    • wannabee insinöörit

      Miksi ne, jotka ovat aktiivisesti osallistuneet keskusteluun ja ovat omien puheiden mukaan rakentaneet laitteita, yhtäkkiä katoavat, kun kysytään siitä, mitä ovat tehneet?

      Yleensä ihmiset, joilla on erityisosaamista kertovat siitä mielellään. Tällä palstalla on macgaivereita, jotka tekevät ihmetöitä ja hienoja logiikkapiirejä, mutta kysyttäessä eivät enää muista miten saivat ne aikaiseksi.

      Pistää miettimään, onko jutut totta...

      • seppomartti

        Paluumatkalla Duesselistä mm. hybridikehitystä katsomassa. Fischer Pandan insinnörtti valaisi, että he rakentavat systeemejä, missä dieselgenu käynnistyy jos esim. pistää päälle 2,2kW pesukoneen. Genu sammuttaa itsensä kun kuumennusvaihe on ohi ja automaattisesti vaihtuu invertterille vähäisempi koneen virrantarve pyörityksessä. Lisäksi polttokennon aineeksi taitaa tulla propaani. Tämä olisi tosihienoa jos toteutuu. Kaasupullossa on paljo energiaa.
        sähkö- ja hybridimoottorien valmistajia kumpuaa lisää. Toimivat myös latureina. Kehitys kehittyy.


      • xhgsrety3457

        Logiikka on veneessä, enkä todellakaan muista sen mallia.
        Kyseessä on valmis pieni siemensin logiikka jossa on on useampia sisään ulos liittimiä.

        Ohjelmoinnissa käytin win-pohjaista graafista ohjelmaa, olikohan simatek.
        Ruudulla annetaan relelähdölle arvo Jos v=alle 10,5.
        Tähän alle ehto Jos klo on välillä 09-22.
        Tähän vaikka ehto käy 1h tai että voltit ovat 14,5.
        Ehtoja voi antaa minkälaisia vain.


      • siinä nähtiin
        xhgsrety3457 kirjoitti:

        Logiikka on veneessä, enkä todellakaan muista sen mallia.
        Kyseessä on valmis pieni siemensin logiikka jossa on on useampia sisään ulos liittimiä.

        Ohjelmoinnissa käytin win-pohjaista graafista ohjelmaa, olikohan simatek.
        Ruudulla annetaan relelähdölle arvo Jos v=alle 10,5.
        Tähän alle ehto Jos klo on välillä 09-22.
        Tähän vaikka ehto käy 1h tai että voltit ovat 14,5.
        Ehtoja voi antaa minkälaisia vain.

        Et muista, mitä ohjelmaa käytit etkä mitä logiikkaa käytit?
        Et myöskään muista jännitettä etkä ohjausta?

        Tuon verran googlaa mun viisivuotias poikakin :D


      • xhgsrety3457
        siinä nähtiin kirjoitti:

        Et muista, mitä ohjelmaa käytit etkä mitä logiikkaa käytit?
        Et myöskään muista jännitettä etkä ohjausta?

        Tuon verran googlaa mun viisivuotias poikakin :D

        Sitte ihmetellään miks ei haluta vastata.


      • Kuluttajansuojaa
        xhgsrety3457 kirjoitti:

        Sitte ihmetellään miks ei haluta vastata.

        Se oli selvä jo alusta lähtien.
        Aina välillä vaan tekee mieli ampua alas pellepelottomat, jotka ovat autotallissa väsänneet Marsin laskeutumismodulin ja ydinvoimalan käyttöjärjestelmän.

        Yleensä oikean tietäjän tunnistaa parista lauseesta, kun itse on tekniikan parissa. En väitä että vilkas mielikuvitus olisi pahasta, muttei ole pahasta aina välillä muistuttaa, että jotkut esiintyvät toisina kuin oikeasti ovat.

        Usein nämä toisina esiintyvät esittävät pellepelotonta koska aiheesta löytyy paljon googlattavaa. Joskus osuu lähelle, mutta jatkoketjussa riman ali ja ohi maalista.


    • sivustaseuraaja12

      "Se oli selvä jo alusta lähtien..."

      Talossani on yleisvalaistuksen ohjaus Elfalogigilla. En todellakaan muista, miten algoritmi naputetaan sisään, mutta ruutupaperilta löytyy ja voi miettiä uudestaan manuaalin avulla. Metsäkansa koska ei mitään ohjelmoitavista logiikoista ymmärrä niin tässä apuja:

      http://www.elparts.fi/Pdf/Esitteet/logiikat_ohje.pdf

      • Se pieni ero

        On aika selvää, että kun käyttää logiikkaa ohjauspaneelista, ei kaikki jää mieleen. Sen sijaan, kun rakentaa logiikan, joutuu asioita punnitsemaan tarkkaan ja silloin muistaa minkä piirin on valinnut ja miksi.

        Käyttäjällä ja rakentajalla on vissi ero.


      • huom obs
        Se pieni ero kirjoitti:

        On aika selvää, että kun käyttää logiikkaa ohjauspaneelista, ei kaikki jää mieleen. Sen sijaan, kun rakentaa logiikan, joutuu asioita punnitsemaan tarkkaan ja silloin muistaa minkä piirin on valinnut ja miksi.

        Käyttäjällä ja rakentajalla on vissi ero.

        Huomaathan, että vastailet nyt jodlarille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe