Tuining

gwon

Minkalaisia virallisia rajoituksia yms on seuraavalle retkiautohankkeelle:
Aion retkeillä pakettautollani siten, että yövyn siinä leirialueilla, mökeillä yms. tieliikenteen ulkopuolella. Varustan tavaratilan runkopatjalla, matalalla kaapilla, vedän valovirran ulosoton sinne sekä myös 12 V ulosoton turvallisine akkuineen, joka latautuu auton laturista kuitenkin niin, että rele estää hupiakkua purkamasta auton akkuja. Tuulettaja (12 V) vaihtaa tarvittaessa ilmaa, joka tulee ohjaamosta väliseinässä olevan venttiilin läpi.
Tällainen majoitus olisi telttaa kätevämpi, isompi ja turvallisempi, eikä se tulisi kalliiksi rakentaa ja samalle autolle tulisi tehokasta käyttöä. Tavaratilassa ei tie-tenkään oleskella ajon aikana, joten majoittuminen ei tapahdu tieliikennelain voimassa ollessa. Mitä kokemuksia muilla?

34

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väänänköstäskös

      ihan peruslähtökohtana kaikille asioille! mitä yrittää suomessa tehdä, kantsii pitää se että aina tarvitaan lupa ja aina valtio haluaa osingoille.. eli kannattaa ottaa selvää aina! .. :D

      • Aivan. :(


    • JärkihOI

      Älä tee tuollaista , ota ainakin selvää mitä TRAFI tekee sinulle sen jälkeen . Vasta uutisoitiin miten moinen muutos toi 6-7000 € verolapun , autoverotus muuttui -

      • siinäsulle

        Autossasi ei voi olla kiinteitä vuode-eikä pöytärakenteita, eli sinun pitää piilottaa patja esim. tekemäsi laatikon sisään. Laatikko taas pitää olla kiinnitetty siten ettei siitä ole vaaraa mahdollisen kolarin sattuessa. Sinun pitää siis keksiä, miten laatikkoasi ei voida todeta kiinteäksi vuoderakenteeksi, mutta on kuitenkin turvallinen. Sama koskee pöytää


      • Kaahander

        Valtiovalta on aina kiusannut kansalaisia, varsinkin autoiluun liittyvissä asioissa (ja alkoholi, tupakki yms). On tämä ihmeellinen maa, tämä Suomi.


    • Hiacemies

      Sähkötyöt vaatii ammattilaisen dokumentit yms.

    • MatkaanVaan

      Kyseessähän on "muuttokuorma", se mitään lupia vaadi. Vähän
      remmeillä kiinni ajon ajaksi ettei tule kuorman sidonnasta sanomista.

      Valovirtatöpselin kytkentä vaatii jotain lupia, muutenkin 230 V peltikuoressa
      voi itsetehtynä olla aika huono idea...? 12V ei edes lupia vaadita.

    • eeno

      minuakin kiinnostaa, voisiko joku vastata ,joka oikeasti tietää tai on kokemusta retkeilyauton tekemisestä, esim katsastusmies, onko veroseuraamuksia ja minkäläinen kalustus saa olla tvaratilassa.

      • asiaanvihkiytynyt

        Voit ihan vapaasti kuljettaa kys. olevia retkeilyvarusteita kuormana kun muistat sitoa ne matkan ajaksi. Kiinteästi asennettuna ei saa olla, koska pienentävät kuormatilaa. Muutoskatsastus matkailuautoksi on sitten ihan toinen juttu.


      • caravelle

        Jos et muutoskatsasta autoa niin huoli on melko pieni. Katsastukseen joutuu kalusteet poistamaan ja jos tieliikenteessä sattuu törmäämään tiukempaan ratsiaan niin voi tulla sanomista. Tuo muuttokuormaselitys on ihan toimiva jos kalusteet eivät ole kiinteästi asennettuja.


    • w56u7w47h

      Älä hyvä mies usko kenenkään täällä antamia ohjeita ja "varmoja" tietoja.. ..
      On ollut tapauksia jossa katsastusasemalta on kysytty ohjeet ja hyvässä uskossa tehty muutokset katsastusaseman ohjeita noudattaen.. kunnes on tullut rekisteröinnin hetki.... ja yllätyslasku Trafilta.. 6-7000€.

      Otat pakuun vaan kasaantaittuvan varavuoteen , irtopöydän(mieluusti kokoontaittuvan samoin tuolit..., teet kattoluukun jonka kautta ilmanvaihto pelaa...
      Ja ajon ajaksi ne remmeillä kiinni autoon... silloin saatat jonkin aikaa pystyä käyttämään "matkailuautona".

    • Transitmies

      Tere!
      Sähköasennuksen voit tehdä käyttämällä Calixin tai Defan johdotussarjoja ja pistorasioita. Kesällä irroitat vain moottorilämmityksen pistokkeen pois käytöstä. Asennuksen saa tehdä jokainen ihan itse.
      Kunhan et tee "kiinteitä" ratkaisuja tavaratilaan esim. pöytien, hyllyjen tai sänkyjen osalta, niin auto ei "muutu" eri veroluokkaan, eli matkailu- tai jopa henkilöautoksi.
      Sido vain "kuorma" aina matkan ajaksi, niin ei ole kellään mitään sanomista.
      Itse olen näin matkaillut jo 30 vuotta ympäri pohjoismaita ja eurooppaa, eli peltinen teltta aina mukana.
      PS. Kaasugrilli on oiva peli mukana.
      Transitmies.

    • joojooo

      Kummallista kun ei voi rakentaa Suomi taita a olla ainoa maa kun on rajotuksia.

      • saa_rakentaa

        Sinulla ei vaan ole rahaa, se sinua rajoittaa


    • serviner

      Minulla oli aikoinaan ns. piilofarmari Ford Taunus jossa takaosa oli avoin mutta takapenkin kohdalla oli vanerista tehty penkki jossa oli vielä selkänoja jonka sai käännettyä tavittaessa alas .Autossa sai tilapäisesti kuljettaa 3 ihmistä myös "takapenkillä" mutta mitään pehmusteita ei saanut olla ,muutoin olisi tullut veroseuraamuksia.Toinen auto myöhemmin oli Nissan Vanette jota käytin matkailuautona makuutilana toimi auton tavaratila johon laitoin yöpymisen ajaksi lattialle patjan .aivan hyvin se toimi kahden ihmisen reissussa .Käsittääkseni sängyn olisi voinut tehdä myös täässä tapauksessa niin että sen olisi nostanut päiväksi seinälle tukevasti kiinnitettynä.

    • yksjukkis

      Kaikki mikä liittyy liikenteeseen ei sais edes suunnitella, koska vero iskee, jos auton käyttöä tai muuta pikkasenkin muuttaa. Jos kyse on maataloudesta saa traktorilla vetää mitä ihmeellisimpiä vehkeitä, mutta se onkin maatalouspolitiikkaa.
      Katsastusmiestä ei kannata uskoa, trafi on ainut paikka mistä saa tsaarinajan neuvoja. Ja ohjeita pitää seurata pilkuntarkasti, sittenkin voi tulla 6000-7000e vero, ja vaikka kerkiit sen myymään, ei haittaa vaan joudut maksamaan.

      • ag_raari

        Niille traktorin perään kiinnitettäville ihmeellisille vehkeille on olemassa myös nimet kuten, lumilinko, takalana, klapikone, kylvökone, tukkikärry ja peräkärry. Ainakin toistaiseksi noiden työvälineiden pitäminen traktorin perässä on ollut laillista


      • Traktorilla_ajellut

        Traktorin perään tulevia laitteitakin koskee tietyt säännökset ja kallista tulee, jos ei ota niistä(kään) mitään selvää. Tietyissä ajoissa ptää traktoriin olla maksettu päivävero taikka dieseliä tankissa. Työkoneiden taikka perävaunujen vetämisessä pitää olla valot pykälien mukaan. Matkailuvanunua taikka vankkuria on toki traktorilla mahdollisuus vetää, mutta kannattaa ottaa selvää kaikesta siihen liittyvästä ja verottajalle pitää tehdä selvitys korjauserien muodossa, jos maatalouskäytössä olevaa traktoria käytetään yksityistaloudessa. Eli jos viljelijä taikka hänen perheenjäsen haluaa lähteä vaikkapa Italiaan traktorilla matkailuvaunu perässä, ei se ole enään maatalouden ajoa ja siitä pitää tehdä tilikirjaan korjauseriin maininta, lisäksi verolomake 2 on etusivulla kohta missä ilmoitetaan maatalouden menoihin kuulumattomista kuluista ja ne lisätään tuloihin. Lisäksi polttoaine pitää olla verollista taikka päivävero maksettuna täällä Suomessa ja ulkomailla on omat säännöt lisäksi (turvaliivit, jarrukiilat ym.)


      • Moneen_Lähtöön

        " jos viljelijä taikka hänen perheenjäsen haluaa lähteä vaikkapa Italiaan traktorilla matkailuvaunu perässä ", No jos tuosta jollekin orgasmi irtoaa, niin ei kai siinä sitten mitään


    • matkailija43242
    • hemitu

      Tieliikenteen tarkkailu on aivan minimaalista Räsäsen säätöjen jälkeen ja joka katsastusasemalla ei edes vilkaista tavaratilaan.

    • Kaiken A ja O on sisäkorkeus, eli hiace, transporter, vivaro, vito yms. voidaan unohtaa heti kättelyssä...

      Toki noista voi tehdä matkailuauton mutta sitten tulee maksuun täysi autovero (uuden lain mukaan onneksi nykyisen arvon mukaan)

    • Sprinterillä

      Laki ei kiellä henkilö-, paketti-, retkeily- ja asuntoautossa nukkumista. Se miksi auto on rekisteröity ei merkitse asiaan. Yöpyminen on sallittu joka paikassa missä vain auton pysäköinti on sallittu. Esim. vieraanne voivat yöpyä autossaan kerrostalonne vieraspaikalla aivan huoletta.
      Tilanne muuttuu kokonaan jos pelkkä yöpyminen muuttuu leiriytymiseksi. Ja se muuttuu tarkasti pykälien mukaan leiriytymiseksi heti jos auton ulkopuolelle maapinnalle laitetaan jotain (esim. tuoli, kengät, ämpäri, natsapullo, ...). Jos mitään ei nosteta pihalle, se ei ole leiriytymistä. Se nukkuuko vai valvooko autossa, ei vaikuta mitenkään asiaan. Laki ei ota siihen kantaa.
      Jokseenkin sama tilanne on se että lähtee autolla retkeilemään. Onko auto rekisterissä henkilö-, paketti-, retkeily- vai asuntoauto, ei vaikuta asiaan. Kaikilla autoilla saa retkeillä täysin vapaasti. Kysymys on vain siitä hetkestä kun autolla ajetaan.
      Yksinkertaistettuna niin että jos esim. sänky on asennettu kiinteästi, sjoneuvo on rekisteröitävä asuntoautoksi, jolloin kaikki muukin pitää olla tarkalleen niin kuin laki määrää asuntoautosta. Jos sänky on irrallaan, mutta siirrettävissä erilliseen tilaan tai limpattavissa ajon ajaksi, niin ajoneuvon voi rekisteröidä retkeilyautoksi. Tämä sisältää paljon myös muita säännöksiä. Tulkinnat voivat muuttua takautuvasti ja veroseuraamuksia voi seurata, vaikka sen hetkisestä säännöksen rikkomisesta ei olisikaan kysymys. Tapauksia on ollut ja näitä tulee varmasti lisää.
      Mielestäni ylivoimaisesti suositeltavin tapa retkeillä on pakettiautoksi rekisteröity pakettiauto. Mukaan voit ottaa kaiken mitä tarvitset (vrt. muuttokuorma). Laki ei kiellä muuttokuorman jatkuvaa ajoa. Esim. voit kierrellä muuttokuorman kanssa vaikka vuosia Eurooppaa ristiin rastiin. Tämä onnistuu kun vain muistaa yhden asian ajaessa ja se on SÄNKY. Kaikki kuormassa olevat sängyt ja patjat täytyy asettaa KYLJELLEEN ja SITOA, jotta ei voi tulla mahdollisessa ratsiassa tulkintavaaraa muuksi kuin "pakettiautoksi". Netistä löytyy satoja tapauksia, jossa esim. pakettiautolla sänkyä kuljettava "narahtaa". Jos pakettiautossa takatilassa on istuimeksi katsottava osa, se ei ole enää "pakettiauto". Se katsotaan usein ratsiassa henkilöautoksi. No tästä tulee kovat veroseuraamukset ja rangaistus siitä että auto oli ollut virheellisesti rekisteröity pakettiautoksi (pakettiauto se ei voi olla, koska oli takana penkkejä). Lisäksi tulee sakot siitä että penkki (sänky) ei ole kiinnitetty riittävän turvallisesti (koska se on ollut irrallaan). Myös monta muuta sakkoa tästä seuraa sellaista mitä ei nauramatta voi kuunnella.
      Sängyt ja patjat voi jättää vaakatasoon vain silloin kun niiden päälle tulee niin paljon tavaraa ja muutoin kuorma niin täyteen että erillistä sitomista ei tarvita (vrt. muuttokuorma).

      Eli pakettiautolla retkelle. Kun pääset perille niin liinat auki ja asetat tuolin, sängyn ja pöydän paikalleen. Kun matka jatkuu, niin sidot ne taas kuormaksi.

      Tämä on hyvä edullinen tapa ja ei tule viranomaisten kanssa ongelmia.

      Hyviä kelejä

      • jeklu

        No vanissa on 4 takapenkki


      • transhitmies

        Siinähän meillä on oikea asiantuntija. =D


    • Jokuvaan23
    • rekina

      joo ei siinä mitään,unelmoida saa aina niinhän edellinen valtiovarain ministeriki teki pääministeri nykyiset jatkaa samaa linjaa,mutta asiaan.Kun kyse on paketti-auton muuttamisesta ns matkailu ajoneuvoksi tarvii se muutos katsastaa ja käydä läpi pakollinen byrokratia viidakko joita meillä suomessa riittää.ja eu ei sitä ollenkaan vähennä,sen takia sanon että vanhan paketti-auton varustaminen matkailu autokäyttöön tulee kalliimmaksi kuin valmiin ns asunto-auton osto

      • Valtiovallan kiinnostus pakettiautoon yöpymisvälineenä on tosi outo: yöpyminen tapahtuu liikenteen ulkopuolella ja tieliikennelaki koskee vain liikennettä tiellä. Taitaa olla taustalla se, että ennen suojattiin lakikikkailulla kotimaista makailuautoteollisuutta. Se aika on mennyttä, että Suomessa matkailuautoja tehdään, mutta lait säilyvät.


    • Kyllä sinä voit huoletta rakentaa pakustasi retkeilyauton.
      Itselläni oli kymmenisen vuotta sitten Citroen C 25 pitkä korkea paku ja tein siitä retkeilyauton. Sen sin siihen taakse laverisängyn (2 ihmistä siinä mahtui nukkumaan) ja laitoin myös lämpöpuhaltimen sinne takaosaan, 12 voltin virtapiirillä varustin myöslämmittimen ja tietenkin sähkövirralla toimivan lämmittimen silloin käytettäväksi kun sillä ei ajeta. Ihan hyvin toimi. Katsastuksessaei ollut murheita vaan kaikki oli OK.
      Retkeilyautossa voi nukkua muuallakin kuin leirialueilla. Ja mikä tärkeää, dieselvero oli paljon halvempi kuin silloin kun autoni oli pakettiautoksi rekisteröity.

      • trafineuvoo

        No ei nyt ihan huoletta, retkeilyauton pitää täyttää tietyt kriteerit mm. seisontakorkeus..


      • pakuon

        Just, retkeilyauto on myös matkailuauto, mutta vaatimukset ovat lievemmät, mutta niitä on. On oikeustajun vastaista, että liikenteen ulkopuolella tapahtuvan toiminnan takia tarvitaan järjestelyjä liikenteessä, jossa niitä ei edes saa käyttää.


    • matkamanu

      Itse rakensin Boxserista kevytkuormaautosta matkaauton vuorasin,laitoin kaapit,pöydän,sivusohvan,lämmityksen Wallas, kaasujääkaapin. kattoa piti korottaa että 190cm. 40% pituudesta 40 leveä määräys täyttyy katsastukseen,kaasuponnistustodistus caravan huollosta rekisteriin 6 henk. auto rekisteröitiin M-luokan makailuautoksi vero 600,olis voinut jättää KA-autoksi jolloin vero 90. katsastuksessa ei ollut mitään ongelmia paitsi muutoshinta 240, Kuorma-auto ,matkailu ja linja auto on verovapaita suomessa . Kyllä pakun voi muuttaa matkailuautoksi kun sisä korkeus 190 täyttyy. jokainen voi rakentaa tasoisensa auton, itse olen lopputuloksee tyytyvainen ja eikun tien päälle.

      • pakuon

        Sehän se on outoa, että liikenteeen ulkopuolella yöpymistä varten tarvitaan järjestelyjä, jotka katsastetaan liikennettä varten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe