Sukupuolineutraali lumiauraus ja muut hullutukset

Järki käteen!

Mikä pohjoismaisia "hyvinvointivaltioita" vaivaa, kun yksinäiset ja monet muut heikossa asemassa olevat ihmiset jätetään kärsimään oman onnensa nojaan, samalla kun rajallisia resursseja tuhlataan toinen toistaan turhempiin projekteihin? Uusimpana uutena Tukholman lumiaurausta ollaan muuttamassa niin, että siitä tulee sukupuolineutraalia. Miksi maailmanparantajat käyttää rajallisia resursseja tällaisiin naurettavuuksiin, kun ihan oikeitakin ongelmia riittää ratkottaviksi vaikka kuinka paljon? Olenko ainoa yksinäinen, jolle tällaiset uutiset on kuin isku vasten kasvoja? http://ts.fi/uutiset/ulkomaat/724173/Tukholma siirtyy sukupuolineutraaliin lumiauraukseen

21

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arabella.

      Luitko itse edes uutista, jonka linkkasit?

      Sukupuolineutraalius uutisen varsinaisessa aiheessa on lähinnä huumoria.

      Jalankulku- ja pyöräilyväylät on perinteisesti jätetty toissijaiseen asemaan talvikunnossapidossa, mm. lumiauraamisessa, moottoriteihin nähden, ja tämä laiminlyönti on johtanut jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden onnettomuuksiin. Nyt Ruotsissa on tehty päätös panostaa enemmän jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuuteen.

      Vitsi tulee siitä, että tilastollisesti naiset käyttävät enemmän jalankulku- ja pyöräilyväyliä ja miehet moottoriteitä, ja koska kyseessä on Ruotsi, niin muutos on humoristisesti nähtävissä myös sukupuolineutraloimisen näkökulmasta.

      • Järki käteen!

        Valitettavasti se sukupuolineutraalius on kaikkea muuta kuin huumoria. Uudistuksen tavoitteena ei ole yleinen turvallisuuden parantaminen vaan eri sukupuoliin kohdistuvien riskien tasaaminen: Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyy, kun taas autoilijoiden turvallisuus heikkenee.


      • Järki käteen!
        Järki käteen! kirjoitti:

        Valitettavasti se sukupuolineutraalius on kaikkea muuta kuin huumoria. Uudistuksen tavoitteena ei ole yleinen turvallisuuden parantaminen vaan eri sukupuoliin kohdistuvien riskien tasaaminen: Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyy, kun taas autoilijoiden turvallisuus heikkenee.

        Niin ja uudistusta on ihan tosissaan ajettu läpi sukupuolineutraaliuteen vedoten, niin vaikeaa kuin sen uskominen voikin olla.


      • Samaa myös Suomessa
        Järki käteen! kirjoitti:

        Niin ja uudistusta on ihan tosissaan ajettu läpi sukupuolineutraaliuteen vedoten, niin vaikeaa kuin sen uskominen voikin olla.

        Suomikaan ei ole säästynyt tältä hölmöilyltä. Yksi RPK:n kaupunginvaltuutettu teki viime vuonna aloitteen, että Helsinki selvittäisi suositaanko lumiaurauksessa miehiä. Muistaakseni selvitys olisi maksanut tuhansia euroja. Järjen ääni kuitenkin voitti, eikä aloite mennyt läpi.


      • .......
        Samaa myös Suomessa kirjoitti:

        Suomikaan ei ole säästynyt tältä hölmöilyltä. Yksi RPK:n kaupunginvaltuutettu teki viime vuonna aloitteen, että Helsinki selvittäisi suositaanko lumiaurauksessa miehiä. Muistaakseni selvitys olisi maksanut tuhansia euroja. Järjen ääni kuitenkin voitti, eikä aloite mennyt läpi.

        Vai että RKP siinäkin taustalla... Ei yllätä yhtään, vaikka tällaiset tempaukset on enemmän vihreiden ja vasureiden tyyliä.


    • kyrsiihän se

      Ei huolta ei tule Suomeen kun nainen pääsee kunnon palkoille ensimäinen mitä tekee mitätöi muut naiset.
      Eli ei mitään muille naisille.

    • encephalon 5

      Vähän oikaista asiaa....sukupuolesta täällä EI ole kysymys vaan autojen vähentämisestä..tekevät kaikkensa sen asian eteen ..vielä varmaan täältä löytyy niinkin hulluja päättäjiä jotka haluaisivat rekkaliikenteenkin pois....ja kuljetuksen polkupyörillä
      Ruotsalainenhan oli tämä epäonnistunut pölkkypää tutkija joka keksi että hiilidioksiidi aiheuttaa kasvihuoneilmiötä....jota ilmiötä edes ei ole olemassakaan IPCC vain haluaa itselleen turhaa työtäkoska heitä on tuhansia
      Itse ovat väärentäneet omia tutkimustuloksiaan(Venäläiset hakkerit löysyvät) jonka jälkeen joutuivat myöntämään asian todeksi
      Eivät sanallakaan mainitse että 1800 luku oli epänormaalin kylmä..johon nyt ilmastoa vertaavat...eivät myöskään että ovat nyt jättäneet kylmimmät paikat mittaamatta jotta saataisiin maapallon keskilämpö korkeammaksi ja paljon muuta

    • yksi yksin minä minä

      Olen järkyttynyt. Miten voi olla luetunymmärtämine ja päättelykyky noin heikolla tasolla. :s Pitäisikö itkeä vai nauraa? Noh... lohdutukseksi voin sanoa, että luultavasti autolla ajavia ihmisiä on perheellisissä myös hieman enemmän kuin yksinäisissä, joten tästä voi päätellä, että kävely- ja pyöräteiden auraaminen ensin asettaa myös yksinäiset (kävelijät/pyöräilijät) etusijalle. Mikä siinä niin helvetisti riesoo, että laitetaan etusijalle kävelijät, jotka kaiken järjen mukaan ovat heikommassa asemassa kuin tuhansien kilojen panssarin takana suojassa olevat autoilijat? Kävelijöissä on myös eniten vanhuksia ja lapsia. Naiset autoilevat lähes yhtä paljon kuin miehetkin. Varmasti olet huomannut tämän. Hohhoijjaa. Pitääkö selittää, miksi halutaan vähentää koulujen lähiympäristön ruuhkautuminen?? Siihen on erittän paljon tärkeämpikin syy, mutta asia hyödyttää myös ihan kaikkia muitakin alueella autoilevia, lastenvihaajista lähtien.

      • moro poro

        Miten on oman luetunymmärtämisesi laita? Tiedätkö mitä SUKUPUOLINEUTRAALI tarkoittaa? Uudistusta ei tehty ensisijaisesti kävelijöiden turvallisuus mielessä, vaan siksi että naiset saisi keskimäärin yhtä hyvää palvelua kuin miehet.


      • yksi yksin minä minä
        moro poro kirjoitti:

        Miten on oman luetunymmärtämisesi laita? Tiedätkö mitä SUKUPUOLINEUTRAALI tarkoittaa? Uudistusta ei tehty ensisijaisesti kävelijöiden turvallisuus mielessä, vaan siksi että naiset saisi keskimäärin yhtä hyvää palvelua kuin miehet.

        Tiedän oikein hyvin. Mikä siinä sanassa ja sen tarkoituksessa on niin karmaisevaa? Vaikka kyseinen käsite tässä erityisesti otettiin esille, ja tämän käsitteen tarkoituksen ymmärsin, niin halusin silti tuoda myös toisenlaista näkökantaa esille. "Yhdenvertaisuus" -termi taas tarkoittaa kaikkien ihmisten yhdenvertaisuutta iästä, sukupuolesta, liikuntarajoitteisuudesta tai vaikkapa autottomuudesta riippumatta. Olisi varmaan pitänyt mainita, etten kommentissani määrittele termiä vaan otan kantaa asiakokonaisuuteen.


    • yksi yksin minä minä

      Ainiin. Onko lumenauraus talvella mielestäsi turha intressi? Vai mihin niitä resursseja pitäisi laittaa sen sijasta?? Siihen, että sun pihalle tulee kolme thaikkunaista lumikolien ja hiekotussäkin kanssa vai?? Ettei herra liukastu. Järki käteen hei! Kokoajan pitää vähän olla pelko pöksyissä, ettei vaan omat edut hupene. Hyvinvointia minulle! Eikä vahingossakaan mainita muiden ihmisryhmien nimiä kun puhutaan hyvinvoinnista. Ja jos mainitaan, tekstissä pitää erikseen lukea näkyvästi "TÄMÄ ON VITSI".

      Hellä taputus olkapäälle lohdutukseksi.

    • Hulluus on TOTTA

      Siis mikä ihme täällä vaivaa, kun niin moni on väittänyt sukupuolineutraaliutta vitsiksi? Kuitenkaan kukaan ei ole näyttänyt yhtä ainoaa lainausta, joka antaisi ymmärtää asian olevan niin. Onko luetun ymmärtäminen liian vaikeaa silloin kun uutinen kuulostaa liian uskomattomalta ollakseen totta?

      Suomi on vielä toistaiseksi säästänyt sukupuolineutraaliuden vaatimuksilta samassa mittakaavassa kuin Ruotsi. Täällä ei kukaan täysjärkinen puhu esim. palomiesten sijaan palohenkilöistä, kun taas Ruotsissa han ja hon korvataan tietyissä piireissä täysin poikkeuksetta sukupuolineutraalilla hen-pronominilla - myös niissä harvoissa tapauksissa, joissa halutaan tehdä selväksi, kumman sukupuolen edustajasta on kyse (esim. vaarallisen rikollisen tuntomerkit). Ruotsissa on sukupuolineutraaleja päiväkoteja ja kouluissakin sukupuolineutraalius on usein selvästi esillä. Monet ruotsalaisvanhemmat kieltäytyy jopa kertomasta lapsensa sukupuolta kenellekään*, jotta lapsi saisi kasvaa vapaana sukupuolelleen asetetuista odotuksista. *Poikkeuksia tehdään tietysti silloin kun laki vaatii, mutta usein edes kaikkein läheisimmät ystävät ja sukulaiset ei saa tietää lapsen sukupuolta!

      Toisaalta Ruotsissa on äänekkäitä feministejä, joiden mielestä on VÄÄRIN, että kaikkien yhteisillä verovaroilla kustannettu lumiaurauspalvelu suosii miesten käyttämiä teitä. Sellainen vääryys on tietysti pakko korjata, koska miehet ja naiset nähdään ensisijaisesti sukupuolensa edustajina eikä yksittäisinä ihmisinä (mutta vain silloin kun miehet on naisia paremmassa asemassa).

      Jos faktat epäilyttää edelleen, lukekaa uutisia suoraan Ruotsista. Tässä pari ehdotusta alkupaloiksi:

      http://www.friatider.se/genusneutral-snorojning-hotar-stockholm-mp-kraver-att-dagis-och-busshallplatser-skottas-fore-vagarna-annars-gynnas-man

      http://www.svd.se/nyheter/stockholm/snorojningen-gynnar-man_8807762.svd

      • yksi yksin minä minä

        Mahdoitkohan nyt tuoda esille saman uutisen vielä ruotsiksi kahdesta eri lehdestä? :)


      • Hulluus on TOTTA
        yksi yksin minä minä kirjoitti:

        Mahdoitkohan nyt tuoda esille saman uutisen vielä ruotsiksi kahdesta eri lehdestä? :)

        Kyllä ja tein sen ihan tarkoituksella. Mielestäni asia oli ilmaistu paremmin Fria Tiderin artikkelissa, mutta koska lehden luotettavuutta voidaan epäillä, laitoin suoran linkin myös Svenska Dagbladetin artikkeliin (siihen samaan, johon FT:kin linkitti).


    • 2+11

      Ihan oikein että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikkumisesta huolehditaan myös autoilijoiden ohella.

      • Hulluus on TOTTA

        Niin onkin, mutta eikö kannattaako sellainen uudistus tehdä sukupuolten välisen tasa-arvon takia? Ainakin mun mielestä olisi tärkeintä, että liikenneturvallisuudesta huolehditaan mahdollisimman hyvin. 10 kuollutta ja 100 loukkaantunutta on parempi kuin 11 kuollutta ja 110 loukkaantunutta riippumatta siitä, millainen sukupuolijakauma uhreilla on.

        Tämän sukupuolineutraalin uudistuksen vaikutukset siis todellakaan ole pelkästään myönteisiä. Auraamista ei olla tehostamassa ja parantamassa yleisesti, vaan sen painopistettä siirretään pois autoilijoista, jolloin erityisesti miehiä uhkaavien vakavien liikenneonnettomuuksien riski kasvaa.


    • Toinen hullu juttu
      • sanaton

        Mihin maailma on menossa, kun muslimeja koitetaan miellyttää tälläkin tavalla? Kenellekään ei tulisi mieleen sensuroida kirjoista ystävänpäivää, koska yksinäiset lapset voi pahoittaa siitä mielensä, tai isänpäivää joka voi tuoda isättömien lasten tuskan pintaan. Mutta islam on saanut jo sellaisen erityisaseman, että muslimilapsia suojellaan kuvilta ja kertomuksilta makkaroista! Onko sellaisten ihmisten paikka länsimaassa, joille pelkkä viittauskin sianlihaan on liikaa?


    • SuperSalmiakki

      Sellasta vaan, että tuo jalkakäytävien aurauksen tehostaminen auttaa just niitä "yksinäisiä ja monia muita heikossa asemassa olevia ihmisiä" (autottomia vanhuksia ja yksinhuoltajia, autottomia köyhiä, lapsia koulumatkalla,..) joista alkuperäinen kirjoittaja vaahtosi. Lisäksi kevyen liikenteen väylien auraamattomuus johtaa kuolemiin ihan yhtälailla kuin ajoratojen, koska, jos kevyen liikenteen väylä on käyttökelvoton, käyttäjien on pakko siirtyä ajoradalle, ja on aika selvää kummalle osapuolelle käy huonommin auton ja jalankulkijan törmäyksessä.

      • Kysymyksiä

        "Lisäksi kevyen liikenteen väylien auraamattomuus johtaa kuolemiin ihan yhtälailla kuin ajoratojen,"

        Saisinko lähteen väitteelle, kiitos? Siis sille, että kumpienkin auraamattomuus johtaa IHAN YHTÄLAILLA kuolemiin. Ja otitko sitä lainkaan huomioon, että tässä uudistuksessa suositaan syrjäisten, vähän liikennöityjen ja suhteellisen hitaat nopeusrajoitukset omaavien alueiden aurausta sellaisten teiden kustannuksella, joilla on vilkas työmatkaliikenne ja korkeat nopeusrajoitukset?


      • SuperSalmiakki
        Kysymyksiä kirjoitti:

        "Lisäksi kevyen liikenteen väylien auraamattomuus johtaa kuolemiin ihan yhtälailla kuin ajoratojen,"

        Saisinko lähteen väitteelle, kiitos? Siis sille, että kumpienkin auraamattomuus johtaa IHAN YHTÄLAILLA kuolemiin. Ja otitko sitä lainkaan huomioon, että tässä uudistuksessa suositaan syrjäisten, vähän liikennöityjen ja suhteellisen hitaat nopeusrajoitukset omaavien alueiden aurausta sellaisten teiden kustannuksella, joilla on vilkas työmatkaliikenne ja korkeat nopeusrajoitukset?

        Tarkoitin että samalla tavalla, en välttämättä yhtäläisessä määrin. Mistään lukumääristä minulla ei ole hajuakaan, enkä nyt todellakaan viitsi alkaa mitään tilastotietoja penkomaan.

        Päätarkoitukseni oli kritisoida aloittajan tapaa käyttää yksinäisiä ja heikossa asemassa olevia keppihevosena, kun todellisuudessa kevyen liikenteen väylien kunnossapito auttaa todella paljon juuri kyseisiä ihmisiä. Esimerkiksi vanhukset eivät pysty lähtemään ulos ollenkaan, jos jalkakäytäviä ei aurata. Samoin vammaiset ja muut vaikeasti liikuvat. Ei myöskään ole kivaa autottoman ihmisen raahata lastenvaunuja umpihangessa. Eli juuri heikoimmat hyötyvät eniten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe