Miten pitäisi vaikuttaa vaihteiston sport-asetuksen valitseminen moottorin ja vaihteiston käytökseen? Tuntuu, että vaihteisto toimii ihan samalla tavalla kuin perusasetuksellakin. Ja kyseessä -12 vuosimallin E220 cdi. Edellisessä autossa (BMW 525 xd) vaihteiston toiminta muuttui sportilla tyystin erilaiseksi. Onko Mesen kohdalla kyseessä vika vai ominaisuus?
E-sarjan "Sport" asetus
24
5892
Vastaukset
- Pelleily seis
Itse olen ihmetellyt vähän samaa omassa samanikäisessä samanlaisessa autossani. Saattaa olla, että toi sporttiasento vaatii vähän raskaampaa ajotapaa oppiakseen käyttäytymään halutulla tavalla. Tällaista olen jostain lukenut. Lisäksi kiihdytellessä sporttiasennossa pitää vaihteisto pidempään pientä vaihdetta, jotta kiertokset pysyvät optimaalisina.
- rigrig
Käyttöohjekirjan mukaan C (comfort) -asetuksen ollessa käytössä, auto lähtee liikkeele kakkosvaihteella. Eron S -asetukseen huomaa esim ylösnousevassa parkkihallin rampissa. S-asento lisäksi jäykistää jousitusta. Senkin huomaa.
- 220cdi
Ookei... Tuossa kakkosella liikkeelle lähdössä saattaa olla perää. Alavääntöähän on sen verran, että ihan sama mikä pykälä on silmässä. Mutta jousitus? Tästä asiasta tietämättömänä en ole kyllä huomannut jäykkyydessä mitään eroa. Ylipäätään tällaisessa autossa jonkun sport-napin olemassaolo on täyttä spedeilyä. Jos urheiluautoa havittelee, niin hakusessa on luultavasti jotain muuta kuin yli kahden tonnin painoinen farkku, joka on varustettu parilitraisella dieselillä.
- E220 CDI / 2012
Kovaan kiireeseen ja pyrkivään ajotapaan sopii paremmin joku muu kuin tuommoinen nelosdieselin kiskoma katedraali.
Mutta on siinä S-asennossa sen verran järkeä, että raskasta kuormaa vetäessä tai muuten suuressa rasituksessa se keventää voimansiirron kuormaa käyttämällä herkemmin pieniä vaihteita.
- Pelleily seis
Lisäksi mua ihmetyttää tossa W212sessa se, että C-asento vaihteistossa menee aina päälle automaatttisesti ainakin 7-vaihteisessa. Edellisessä W211sesssäni kun sporttiasento pysyi niin kauan kuin sen itse vaihtoi.
Hyvin se vaihteisto silti toimii. - 4+5
Turhaa sportti jurmuttaa suurilla kierroksilla liian pitkään ennenkuin vaihtaa pykälää. Nopeimmin ja jouheimmin kiihtyy ja liikkuu comfortilla.
- E220 CDI / 2012
S-asento nostaa vaihtokohdat suuremmille käyntinopeuksille, mutta jos ajotapa kiihdytyksen jälkeen rauhoittuu, vaihtaa tomaatti pikku odottelun jälkeen yhtä alhaisen käyntinopeuden antavaan vaihteeseen kuin C-asentokin.
Logiikka eroaa esim. Bemarista siinä, että tomaatin käytös muuttuu vain kiihdytyksessä, eikä se tasakaasulla jää kierrättämään konetta pienellä vaihteella.
Se on sitten toinen juttu, että tuo S-asento on aika huonosti dieselin kanssa sovitettu, koska kickdown kierrättää koneen liian lähelle punarajaa -> pikku kiihdytys -> vielä yksi vaihto ja vasta sitten lähtee (sen mitä lähtee). - takapenkillä?
Sporttia ei ole, kuin lidlin muovikassin mainoksessa!
- E350cdi 4-matic 2014
Kyllä tuossa taitaa suurin "puute" olla moottoripuolella. Itse ajelen myös E-sarjalaisella - tosin kyseessä on 350cdi 4-matic farkku 2014 . Tuo Sport asento kyllä muuttaa auton luonnetta kohtalaisen paljon, ainakin tässä kokoonpanossa.
- E220 CDI
Ei se puute ole lainausmerkeissä, vaan aivan todellinen.
Nelosdiesel on raktori, jonka ostaa minunkaltaiseni nuukapihi, joka haluaa kulkea pitkän matkan siedettävän mukavasti kohtuukustannuksin.
Juuri sinun autosi voimalinja oli myös ostoslistallani, mutta en raskinut. Mahtikonehan tuo OM642 on, ja etenkin vanhemmissa koreissa, mihin sen sai manuaalivaihteisena. On aavemainen härveli ajaa, kun 900 RPM vetää ihan puhtaasti, 1100 kohdalla kone herää ja 1300 yläpuolella se vetää apinan raivolla. Hämmentävän laaja käyttökelpoinen vetoalue, koska rajoitin on siellä missä muillakin, mutta kaikki yli tyhjäkäynnin on käyttökelpoista. Eikä dieselin kalinaa kuulu, vaan V6:n murina ja välillä hento turbon vinkaisu... - No Power
Ja kuvittele sitten joku aidosti tehokas diesel eikä mersun nuhapumppua!
- E350cdi 4-matic 2014
Kyllä tässä moottorissa minulle tuo voima riittää aika hyvin, ohitukset on vaivattomia ja eleettömiä... Aikaisempi autoni oli BMW F10 530d x-drive ja se oli myös tosi hyvä laite. Mersu on aikalailla rauhallisemmin käyttäytyvä kaikin puolin (alusta, ohjaus yms.). Joskus ajoin myös BMW 550d laitetta jossa tehoa on järjettömästi, mutta normiajoon se tuntui kyllä liian hurjalta ja ylläpitokulut pelottivat myös...(ja ostohinta)
Audia en pidä itselleni vaihtoehtona. Tehokkaita moottoreita sieltä kyllä löytyy, muuta olen kuullut liikaa "huhuja" suurista vioista ja ylläpidon kalleudesta, joten ajellaan sitten Mersulla... - Pelleily seis
Mietin itsekin tollasen 350 CDI Eemelin hankkimista, mutta koska kyseessä on vain käyttöauto, valitsin mielummin pienemmällä moottorilla olevan halvemmalla kulkijan, eli 220 CDIn. Toi 220 CDI kun kulkee normiajossa ihan riittävästi ja voimaa siinä on moneen kanssa autoilijaan verrattuna sopivasti. Eli sillä pärjää.
- Pelleily seis
Sitten heräsin ja siellähän se pihassa seisoi osamaksulla hankittu Skoda.
- Pelleily seis
Joku naurettava idiootti käyttää tossa mun nimimerkkiä. Jotain tapoja sentään, eikö...
- E350cdi 4-matic 2014
Tässä osa tilausta... minulta tuommoinen löytyy tallista:
Identification number:(tätä en laita ...)
Chassis
Sales designation:E 350 BLUETEC 4MATIC
Order number:0 3 288 00956
Delivery date:12 06 2014 - 220cdi
Mulle laitettiin 220cdi:n Celtic Tuningin softa (Hirvipuro). Nyt pitäisi olla jotain lähemmäs 500nm ja 220 hv. Ei se vieläkään mikään raketti ole, mutta huomattavasti miellyttävämpi kumppani.
- 220cdi
Lisäksi sain viagrareseptin.......
Tämän keskustelun loppupää irtosi omalle radalleen. W212 E220CDI on erinomainen auto. 125 kW/ 400 nm. Jos enemmän tarvitsee tehoa, suurempia moottoreita on Mersulla tarjolla. Kukin taaplaa tyylIllään. Hienosäätöä saa C/S -napista.
- nappeja.
Mersumiehet saa useinkin säätöä erillaisista napeista kuten edellinenkin kirjoittaja kertoo
- mmhhhh
Ei taida S asennosta olla apua:https://www.youtube.com/watch?v=Ryv82a951_U
Aina voi yrittää pilkata, jos ei muuhun pysty.
Jälkimmäiselle kirjoittajalle voi todeta, että kannattaa tutustua W212-malliin. Löytyy sitten enemmän oikeat videot.- Pelleily seis
Joo. Oikeassa Rig on. W212 on erinomainen auto. Ero edelliseen samalla 220 CDI moottorilla olevaan 2009 W211 on ajettavuudessa ja mukavuudessa huima.
Oishan sitä voinut tollasen 350CDInkin ostaa. Itseasiassa mietin sellaisen ostamista, kun niitä parikin kappaletta sopivasti tarjolla oli samaan aikaan kun ton nykyisen 220CDIn hankin. Järki vaan voitti, kun tarjolla oli 61500 ajettu 220 CDI 2012 vastaan 2 kpl 2010 350 CDI ajettu 155000-205000. Kenties se mikä järjellä voitettiin tehossa hävittiin. Silti tollaselle 220CDIlläkin kyllä kerkeää hyvin muun liikenteen seurassa.
Järkeä vai ei, onkin sitten toinen juttu.
- aikaturha
Omassa 350 bensaeemelissä tuon eron kyllä huomaa selvästi mutta puutteena sanoisin, että jää turhaan huudattamaan konetta esim. ohituksen jälkeen joten ei tule käytettyä vaikka ohityksen lähdössä toimiikin hyvin (vaihtaaa herkästi alemmaksi).
Jollakin mutkapätkällä varmaan toimii hyvin myös moottrojarrutuksen osalta mutta sitte pitäs ajaa jo melko raskaalla jalalla muutenkin jotta ei tule ajettua sellasia ylinopeuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1601774Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671646Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä761414En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311322- 471227
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik105992- 173977
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke184792Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60764Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42717