Mikä auttaa akneen?

Kukkapuskat naamassa

Moi! Oon 12-vee tyttö ja mun naama ihan täynnä finnejä. En tiiä enää mitä teen ku oon testannu ihan hirveen montaa voiteita ja konsteja, apteekista saanu akneen kaikkee mut mukään ei auta! Toivo alka olemaan lopussa vaikka sinnikäs tyttö oon ollut. Please, oikeesti. Mitä nyt?

11

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fasffd

      Mene ihotautilääkärille niin saat lääkkeet. Jos kyse on ihan aknesta, joka on ihosairaus, niin ei se millään voiteilla pois lähde.

    • atoopikko

      Akneen ja finneihin auttaa antibiootti, mutta takaisin ne tulevat kun kuuri loppuu, ellei koita lääkärin määräämää kovinta kuuria, jolla on haittavaikutuksia. Yksi keino voi olla kuusen pihka, jossa on antibioottia. Ainakin Kimmo Peltolan sivuilta voi löytää näihin ongelmiin tuotteita. Luulisi, että näitä voisi käyttää pitkiä aikoja, mutta ensinhän kannattaa koittaa varovasti, vaikka pienelle alueelle. Akne ja finnit ovat kyllä kurja ja pitkäaikainen riesa ja niiden kanssa täytyy olla vain sitkeä ja muistaa säännöllinen hoito.
      Jos sinulla on taipumusta atooppiseen ihoon, sekin voi olla syynä ja silloin monet apteekkituotteet kuivattavat ihoa liikaa ja kierre vain jatkuu.

    • Oikea ruokavalio on A&O
    • finnisukuinem

      Kuten tuolla jo mainittiin sun pitää päästä ihotautilääkärille. Tavanomaiset aineet ei riitä, edes apteekin tuotteet. Tarvitset lääkityksen. Sinun pitää keskustella vanhempiesi kanssa miten toimitte: suoraan yksityiselle ihotautilääkärille ,,vai julkisella puolella ensin esim koululääkärille, joka kirjoittaa alussa antibioottipohjaiset aknelääkkeet. Jos ne ei auta, lähete ihotautilääkärille. Nimittäin sitä seuraavat tehokkaat lääkkeet saa kirjoittaa vain ihotautilääkäri.
      Mulla oli nuorena finnejä ja lapsillani ollut. Kaikki tarvinneet lääkeapua. Joten kokemuksesta puhun. Toivon sulle parasta. Jospa vanhempasi voivat viedä sut suoraan yksityiselle. Pääset nopeasti kunnon hoitoon.

    • trisha

      Itse hoidan helposti finniintyvää sekaihoani seuraavin tavoin (olen 15):
      1. Juon paljon vettä. 1-2l / vrk. Vesi puhdistaa ihoa sisältäpäin, poistaa epäpuhtauksia sekä helpottaa tulehduksia.
      2. Pesen kasvoni viileällä vedellä päivittäin. Viileä vesi supistaa ihohuokosia. En silti pese kasvojani kuin kerran päivässä, ettei ihoni pääse kuivumaan.
      3. Aamuin illoin levitän kasvoilleni bepanthenia, mikä estää kuivumista ja tekee ihosta sileän.
      4. Illalla sivelen finnialueille antiseptistä desinfiointiainetta. Finnithän ovat tulehtuneita.

      Toisinaan käytän myös luonnonmukaista kasvovettä, apteekista saatavaa finnivoidetta ja kuorinta-ainetta mustapäille. Ei se finni-iho näilläkään ohjeilla parane, ehkä helpottuu, mutta tärkeintä on löytää omalle iholle se sopiva "hoito".

    • kevättäpinnassa

      Akne pysynyt sidettävällä tasolla, mutta nyt alkaa ruusufinni puskemaan. Kävin ihotautilääkärillä noin 1,5v sitten ja keskityttiin sillon enemmän ruusufinniin. Lääkkeiksi sain voiteen ja muistaakseni isotretinoin kapseleita, mutta hain vain voiteen. Onko kokemuksia voiko ihotautilääkäriltä pyytää vain reseptiä käymättä kallishintaisella vastaanottoajalla ?

    • finninaamatäällä

      ihotautilääkäristä vois olla apua, voi määrätä vähän vahvempia lääkkeitä sulle. :)

    • assss

      Mulla itellä lähti pois vaa ku pesin aamuin illoin naaman ja käytin kasvovettä. En mitää voiteita vaivautunu käyttään

    • kannattaakokeilla

      Kannattaa pyytää siemennestettä joltain pojalta sillä se auttaa.

      • PäiviRäsänenXD

        Itse voin kertoa kokemuksesta, että mitä läheisempi sukulainen mällit antaa, sen parempi. Oma isäni on lauennut naamalleni jo vuosia, eikä akne ole palannut.


    • 54353453

      Aikoinaan itse kokeilin tusinoittain erilaisia voiteita, salvoja ja lääkkeitä, mutta ei se paljon akneeni auttanut. Pikkuhiljaa se alkoi vetäytyä murrosiän loppuvaiheissa itsestään. Yhden vinkin voin antaa: puhkaise näppylöitä mahdollisimman vähän, sillä puhkaistuista finneistä voi jäädä pieniä arpia naamaan. Itsellä ainakin jäi, ja nyt kaduttaa. Pese vain naamasi vedellä ainakin 3 kertaa päivässä pitääksesi sen puhtaana, ja vältä liikaa rasvan syöntiä. Itsellä se ainakin lisäsi näppylöiden määrää. Kaikki ovat kuitenkin erilaisia joten eri asioiden vaikutus vaihtelee henkilöstä riippuen.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe