Kuoliko äitini janoon(?)

Vierailija124675

Herättää kysymyksiä. Onko tämä tytär nyt ihan tosissaan vai onko kyse tiedon puutteesta? Mitäpä jos rakas äitikulta ei halunnut juoda? Eikä syödä? Jos ihminen on saattohoidossa, ei useinkaan enää lähdetä elämää pitkittäviin hoitoihin, kuten joissakin tapauksissa nesteytys. Ymmärtääkö tämä ihminen nyt mistä puhuu? Jos ihminen on päättänyt olla juomatta/syömättä, se on hänen oma tahto. Huhhuh. Ei ymmärretä, eikä haluta ymmärtää. Mitä ikäihminen hyötyy tälläisestä rallista että kuskataan jatkuvasti päivystykseen ja takaisin hoivakotiin? Tälläinen 'hoitolinja' on ala-arvoista. Joissain hoivapaikoissa ei ole mahdollisuutta laittaa mummoa tipan päähän omaisten mieliksi. Mitä hän hyötyisi siitä? Tulisi parempi omatunto äidin kärsimysten pitkittämisestä? Väärä palsta ehkä avautua vihantuntemuksistani mutta menkööt. Itse alalla olevana ottaa päähän kyseinen artikkeli.

10

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anteeeksi

      Omaisena en ymmärrä ja tuntuu kauhealta, kun kuoleva pyytä vettä eikä saa antaa. Vuosia olen asiaa surrut.
      Jano on perustarve ja janoon kuolemisen täytyy olla tuskallista.

      Viimeiset sanat: Anna juoh...

      Hyvästi rakas, kaikkeni olisin antanut, jos se vallassani olisi ollut.

    • Juupajuutaas

      Kyse ei varmastikkaan ole ollut siitä etteikö vettä saa antaa, ehkä ihminen ei 87-vuotiaana ikärouvana ole pystynyt nielemään. Huomaan ettet ymmärrä. Googleta dysfagia. Ehkä sinäkin alat ymmärtämään jotain. Juominen olin elintärkeää, mikäli olet lukenut artikkelin, puhuttiin siinä ihmisen olevan saattohoidossa. Tuskallisin kuolema lienee syöpä. Hyvää vuoden alkua sinnekkin.

    • Elämän hiipuminen..

      Äitini sairastaa alzhaimerin tautia ja tauti on edennyt jo pitkälle.
      Pakostakin olemme joutuneet miettimään miten viimeiset hetket menevät.
      Isä puhui eräästä aiemmasta tapauksesta jossa mies oli vetänyt vaimonsa letkut irti ja vaimo oli menehtynyt sitten siihen.
      Eli isä puhui siihen tyyliin että ei haluaisi äitimme kärsivän letkuissa mahdollisesti pitkiäkin aikoja vaan päästäisimme hänet arvokkaasti menemään.
      Olemme lykänneet hoitotahdon tekemistä, tietenkin äidin mielipidettä ei saada mukaan mutta voimme kuitenkin me muut omaiset antaa suostumuksen siihen ettei pitkitetä kärsimyksiä.

      • itse olen sanonut

        Potilaalta olisi pitänyt kysyä kun hän vielä pystyi toimimaan älyllisesti.


      • Elämän hiipuminen...
        itse olen sanonut kirjoitti:

        Potilaalta olisi pitänyt kysyä kun hän vielä pystyi toimimaan älyllisesti.

        Juu olisi pitänyt kysyä.
        Mutta tiedätkö minkälainen sairaus on alzhaimer?
        Missä vaiheessa tuo kysymys olisi pitänyt esittää?
        Sairaus on salakavala, potilas kieltää sairauden ja ahdistuu jos siitä puhutaan liikaa.
        Aika raakalta tuntuisi lyödä nokan eteen hoitotestamentti kun on saanut diaknosin.
        Jos totta puhutaan niin hoitotestamentti tulisi tehdä jokaisen nyt heti, ei sitten kun sairastuu.

        Mutta kun tilanne on tämä, äidilläni ei ole hoitotestamenttia joten me omaiset joudumme tekemään päätöksen.
        Joudumme miettimään ja muistelemaan mitä äitimme on joskus vuosia sitten puhunut, kannattiko hän letkujen varassa elämän pidentämistä vai ei.
        Jotenkin tuntuu että karski maatalon emäntä on sitä mieltä että kun elämällä ei ole enään merkitystä ei sitä pidä enään väkisin pitkittää.


    • Ajatuksia

      Omassa suvussani kulkee paljon muistisairauksia. Isäni äidin saatua Alzheimerin diagnoosin kauhistuin. Toisaalta kun syvällisemmin ajattelee, eihän ihminen muista. Tuskin hän muistaa mitään. Hän ei tule enää oppimaan uutta, eikä muistamaan. Hän elää hetkessä. Juurikin siksi voisi ajatella että arvokkaalla kuolemalla ei ole merkitystä, mutta sillä on. Sairauden edetessä on vaikeaa sanoa mitä toinen ymmärtää ja mitä ei. Sydämeni pohjasta toivon isäni olevan sellainen ihminen joka osaa päästää ajoissa irti. En halua että rakas isovanhempani kuolee sairaalassa ypöyksin tippaletkussa kiinni. Se olisi kauhuskenaarioita pahin. Kuolemaa 'odoteltaessa' on tärkeämpää että on joku joka on läsnä, ei se että elääkö sitä 100-vuotiaaksi vaiko 75-vuotiaaksi.

      • monet sweitsiinmene

        Eihän isäsi saa sitä letkua suomessa irrottaa
        eutanasia ei kai ole vielä sallittu ikävä kyllä.


      • Elämän hiipuminen...
        monet sweitsiinmene kirjoitti:

        Eihän isäsi saa sitä letkua suomessa irrottaa
        eutanasia ei kai ole vielä sallittu ikävä kyllä.

        Juu ei saa irroittaa.
        Mutta tarviiko sitä edes laittaa kiinni?
        Sitä tuolla hoitotahdolla tarkoitetaan, annetaan korkeampien voimien päättää milloin lähtö tulee.
        Ei tehoelvytystä eikä letkuruokintaa jolloin elämä päättyy arvokkaasti.
        Alzhaimerin tautia sanotaankin sellaiseksi että ihminen kuolee sisältäpäin.
        Jos on sisältä jo kuollut niin miksi kuorta enään pidetään hengissä.


      • aikaa ei valita

        Kyllä yksin synnytään ja yskin lähdetään. Ei siitä ole taida olla apua jos kuoleman virran ylittämään lähtiessä joku pitää kädestä tai sitten ei. Molemmat vanhempani menehtyivät infarktiin. Isä oli kalareisullaan ja löydettiin moponsa viereltä, äiti nukkui yövuoteeltaan. Tärkeintä olisi saada lähteä käsi Vapahtajan Jeesuksen kädessä.


      • Ajatuksia
        Elämän hiipuminen... kirjoitti:

        Juu ei saa irroittaa.
        Mutta tarviiko sitä edes laittaa kiinni?
        Sitä tuolla hoitotahdolla tarkoitetaan, annetaan korkeampien voimien päättää milloin lähtö tulee.
        Ei tehoelvytystä eikä letkuruokintaa jolloin elämä päättyy arvokkaasti.
        Alzhaimerin tautia sanotaankin sellaiseksi että ihminen kuolee sisältäpäin.
        Jos on sisältä jo kuollut niin miksi kuorta enään pidetään hengissä.

        Juuri näin. Olen itse ajatellut asian niin, että kun ihminen sulkee suunsa ja painaa huulet tiukasti yhteen se on selkeä viesti. On aika mennä. Olen tehnyt oman hoitotahtoni jo alle 20-vuotiaana. En halua että elämääni tullaan pitkittämään mikäli ennuste on huono. Tuntuu itsekkäältä ajatukselta sekin että omaiset haluavat ihmisen letkuruokintaan jos se ei halua suuhunsakkaan mitään. Elämää voi 'keinotekoisesti' pitkittää ja lisätä vuosia ihmisen elinkaareen mutta ketä se auttaa. Oman kuolemani olen päättänyt jättää Herran haltuun. Kun lähdön aika on se väistämättäkin tulee. En halua maata osastolla pahimmassa tapauksessa vielä ympäristöstäni tietoisena makuuhaavoja keräten. Kuulet hoitajien puheen, et voi liikkua etkä viestiä mitään. Ymmärrät asioita. Ihminen on sosiaalinen olento ja kaipaa muita ihmisiä ja vuorovaikutusta enemmän tai vähemmän. Olen töissä vanhainkodissa jossa pyrimme olemaan vuorokauden ympäri läsnä kuolevan vierellä oli tilanne mikä tahansa. Kaikilla ei ole omaisia lähdön hetkellä. Mielestäni olemme tässä onnistuneet hyvin. Saattohoitoa ruoditaan jatkuvasti ja Suomessa voisi asia saattohoidon kannalta olla myös paremmin. Mutta niin voisi olla moni muukin asia paremmin/toisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe